Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Externe harde schijf wordt niet herkend en meteen warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,
...

Ik wou eens kijken wat er nog op mijn externe harde schijf stond en om evt. wat data er bij op te zetten. Voedingskabel aangesloten, usb 3.0 kabel aangesloten, maar pc doet niets qua herkenning en de schijf zelf wordt binnen een paar seconden gloeiend heet :O

Zelf ken ik er niet zo heel veel van, dus heb ik eens een andere usb 3.0 kabel geprobeerd maar helaas hetzelfde.
...

Ik kan echt niet bedenken wat het probleem is en mag er niet aan denken of ik alles kwijt ben |:(

Kunnen jullie mij helpen en evt. tips geven?

Alvast bedankt!
banghartje
...

Alle reacties

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03:53
schijf eruit halen
direct in je pc hangen

en kijken of ie het dan wel doet

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke schijf gaat het om? Wat je nog zou kunnen proberen voor je boyettes advies opvolgt is een een Linux live-CD proberen met Gparted.

En als inkoppertje, volgende keer een back-up maken.

/edit: ik heb je topic overigens ook even voorzien van een wat inhoudelijker titel.

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 13-04-2020 11:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat hebben we al geprobeerd, doet ook niets..

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky haha, oké dankjewel!

Het gaat om een Samsung, model HM641JI

Daar heb je gelijk in, ga ik in de toekomst zeker doen (je doet dit natuurlijk alleen als het je eens overkomen is hé)

Verwijderd

Topicstarter
De schijf hebben we ook getest in de pc maar doet gewoon niets.

Als de voedingskabel aangesloten wordt is er niets aan de hand, maar vanaf de datakabel aangesloten is wordt de schijf aan die kant echt heel warm. Dus daarom dacht ik dat het aan de datakabel lag?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:11:
maar vanaf de datakabel aangesloten is wordt de schijf aan die kant echt heel warm.
Andere datakabel geprobeerd, ook al heb je dat met het uit de behuizing halen technisch al gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky ja, alles al geprobeerd.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Okay, en wat heb je nog meer geprobeerd? Tot nu toe opperen we alleen maar dingen die je al gedaan hebt. Er stond niet voor niets een template toen je het topic opende waarbij het derde kopje de vraag is "Wat heb je zelf al geprobeerd" ;)
- Openen met GParted
- Uit de behuizing halen
- Datakabel vervangen

Verwijderd

Topicstarter
Gparted gaat volgens mij niet aangezien de schijf nergens herkend wordt. Ook wordt hij direct gloeiend heet dus heb bang dat het gaat smeulen en ik zeker alles kwijt ben.
Tweede verschillende Datakabels geprobeerd.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:04:
Gparted gaat volgens mij niet aangezien de schijf nergens herkend wordt.
Maar heb je het geprobeerd of niet? En "heel heet" door er je vinger op te liggen is nou niet echt heel betrouwbaar ;).

Verwijderd

Topicstarter
Nee niet geprobeerd 🙈

Niet alleen door mijn vinger erop te leggen maar dat ik de schijf gewoon niet kan vasthouden 🔥

Verwijderd

Topicstarter
Maar als de schijf niet herkend wordt, hoe kan gparted dan nuttig zijn?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:54

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:09:
Maar als de schijf niet herkend wordt, hoe kan gparted dan nuttig zijn?
Op basis waarvan zeg je dat de schijf niet wordt herkend? Omdat er onder 'Deze pc' geen extra schijf met een letter verschijnt? Heb je al in apparaatbeheer gekeken?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Verwijderd

Topicstarter
@g0tanks idd, omdat er geen extra schijf verschijnt. Ook in apparaatbeheer kan ik niks vinden.
Ik laat de schijf ook niet heel lang aangesloten wegens het heel warm worden en dan denk ik dat ik meer kwaad doe dan goed.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Een smeltende datakabel heb ik nog nooit van gehoord. Kabels smelten door kortsluiting en daarbij vrijkomende vlammen, maar dat is hier niet aan de hand, toch?

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky nee, de kabel smelt niet, maar de printplaat wordt gloeiend vanaf ik de datakabel aansluit

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, je zult hem toch linksom of rechtsom lang genoeg aan moeten zetten om uit te kunnen lezen, of althans een poging te wagen met GParted.

Bedenk ook dat 60 graden bijv. al erg heet aanvoelt, maar daar kan een HDD nog prima op functioneren.

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky hm ja, dat kan inderdaad, hij is nu uit de behuizing dus dat valt sneller op. Weet je, ik ga nu gparted proberen en ik post nadien wel hoe het gegaan is 😊 bedankt alvast!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, nu heb ik gparted zeker geprobeerd, externe harde schijf niet te vinden 😔

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Banghartje,

Dit is het moment dat je echt beter kunt stoppen om zelf nog iets te proberen.

Neem contact op met een data recovery bedrijf, ga niet zelf lopen knutselen want dan maak je het risico alleen maar kleiner dat je data nog gered kan worden.

Als ik gemeen zou zijn zou ik zeggen dat data waarvan geen backup is gemaakt toch niets waard is. :/

Maar als jij het oneens bent met die stelling dan is dit het moment om als eerste nu de buidel te trekken en een professional te betalen om je data te redden.

Dat warm worden is echt niet oké en ik zou ook zeker de schijf niet meer inschakelen.

Thematopic: Datarecovery

https://www.seagate.com/nl/nl/internal-hard-drives/rescue/
https://www.ontrack.com/nl-nl/

Ik heb geen relatie met deze twee bedrijven. Start tarieven liggen rond de 300-500 euro, maar kan flink oplopen, tot duizenden euros. Maar daar gaan ze alles over vertellen als ze de schijf hebben onderzocht.

Dit is zo duur omdat een professional mogelijk in een clean-room je schijf moet gaan ontmantelen en eventueel onderdelen vervangen om 'm weer aan de praat te krijgen. Arbeids en kennis-intensief.

Ik heb ze zelf nooit nodig gehad maar van de verhalen hier op het forum zijn ze wel klant-vriendelijk en transparant over de kosten. Dus je blijft zelf in de driverseat.

Als alles achter de rug is en je (een deel) van je data hebt terug weten te halen mag je tijd nemen om je te verdiepen in backups.

Thematopic: Backups

[ Voor 31% gewijzigd door Q op 13-04-2020 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ben ondertussen wel overtuigd van het nut van back-ups.. als leek zijnde had ik vertrouwen in mijn schijfje dat ik zo nu en dan boven haal (om herinneringen op te halen enz..).

Soit, daar ben ik nu niet veel mee en in de toekomst ga ik dit zeker doen geloof me!

Vond het alleen raar dat het nog geen half jaar geleden nog wel werkte en nu in 1 keer niet meer. Dus ging ik ervan uit dat het toch nog op te lossen viel.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2020 16:29 . Reden: Typefout ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:24:
Ja, ik ben ondertussen wel overtuigd van het nut van back-ups.. als leek zijnde had ik vertrouwen in mijn schijfje dat ik zo nu en dan boven haal (om herinneringen op te halen enz..).

Soit, daar ben ik nu niet veel mee en in de toekomst ga ik dit zeker doen geloof me!
Ik geloof je ;)

Heb je nog meer harde schijven zoals deze liggen waar data op staat waar je geen kopie van hebt?
Vond het alleen raar dat het nog geen half jaar geleden nog wel werkte en nu in 1 keer niet meer. Dus ging ik ervan uit dat het toch nog op te lossen viel.
Maar dat is hoe alles stuk gaat. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 13-04-2020 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:53:
[...]

Ik geloof je ;)

Heb je nog meer harde schijven zoals deze liggen waar data op staat waar je geen kopie van hebt?

[nee dit was mijn eerste en enige]

Maar dat is hoe alles stuk gaat. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eerst ergens een Donordrive bestellen, eens zien of dat werkt 😊
Pagina: 1