Growatt ShineLan module - beveiligingprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 14:23
Vandaag was eindelijk de dag dat ik mijn Growatt omvormer mocht inschakelen.
Alles werk top, ShineLan module er bij voor het loggen, helemaal blij.

Maar nu zit ik nog even alle mogelijkheden van de ShineLan module te bekijken, log in op de webinterface van de module, en zie WiFi instellingen staan.
Direct vind ik het een beetje raar, WiFi op de LAN module, maar goed.
Ik kijk op mijn laptop bij de WiFi instellingen, en zie zowaar een extra AP die wordt uitgezonden door de ShineLan module.
Uiteraard goed beveiligd met het wachtwoord 12345678 :F

Dus ik hebben eigenlijk een module, met super makkelijk te hacken wifi.
Waar je vervolgens via de webinterface de firmware kan updaten, uiteraard wel wachtwoord beveiligd met admin/admin.
En voor het gemak zit er een netwerkkabel in zodat er toegang is tot mijn privénetwerk.
Iets zegt me dat er dan iets niet goed gaat op gebied van beveiliging :9

Ik kan niet eens de WiFi functie uitschakelen op de module, dus heb in ieder geval maar een ander wpa key ingesteld.
Zijn er hier meer mensen met deze module die gewoon WiFi uitzend, of is er iets vreemds met mijn module aan de hand?
Aangezien ik vermoed dat er veel meer zijn: heeft iedereen de instellingen gewoon standaard gelaten en dus allemaal makkelijk te hacken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
*Knip*, dergelijke reacties voegen niets toe.

[ Voor 67% gewijzigd door Zeehond op 23-04-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb gisteren zelf ook mijn Growatt omvormer aangeslingerd. Mooi ding, maar het hele interface gebeuren is een beetje prutswerk. Ik heb zelf de wifi Shine module. Was ook enorm slecht aan de gang te maken.

Mijn wifi module heeft een gaatje waar je met een pen in kan pulken. Met dat gaatje kan ik de wifi module omschakelen tussen AP mode (dan zendt 'ie dus een wifi signaal uit) en client mode (dan functioneert 'ie normaal).

In AP mode kan ik ermee verbinden en inderdaad met het moeilijke wachtwoord 12345678 inloggen. Kun jij niet ergens in pulken om de AP mode uit te zetten? Als ik op plaatjes zoek van de ShineLAN module, zie ik ook zo'n rubberen dopje waar ik het gaatje voor het pulken heb zitten. Wip dat dopje er eens af.

[ Voor 11% gewijzigd door wolly_a op 10-04-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Lelletje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:33:
En wat zei de leverancier/installateur van je systeem toen je contact met hen zocht?
De IT mannen van de leverancier zagen destijds - mijn installatie van de Growatt was in april 2019 - geen enkel probleem, begrpen niet waar ik mij zorgen over maakte en wilden niets zeggen over de login met admin/admin.
Er werden wel enkele waarschuwende tonen aan mijn verontruste telefoongesprek toegevoegd door hun uitspraak 'U mag daar helemaal niets aan doen, want dan trekken wij de handen er van af en vervalt alle garantie! Wij stellen dat op afstand in en u mag er niets aan doen'.

Ik wacht rustig af tot dit probleem in hun gezicht ontploft een dezer dagen. Dan ga ik die mijnheer weer eens bellen.

Kortom, er is een WiFi module geleverd die alles doorbrieft naar een Chinese server, hun monitoring is gebaseerd op diezelfde server. Login en wachtwoorden zijn op de Growatt omvormer inderdaad admin/admin, de standaard login voor de Chinese server is een combinatie van publieke gegevens. Iedere eigenaar van dit ding weet hun combinatie voor de app en weet dan ook meteen de combinatie voor iedereen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Lelletje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:33:
En wat zei de leverancier/installateur van je systeem toen je contact met hen zocht?
De installateur ben ik zelf, komt via webshop, dus dat schiet niet echt op.
Tevens kan een leverancier of installateur er ook weinig mee, behalve doorgeven aan Growatt zelf.
wolly_a schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:39:
Ik heb gisteren zelf ook mijn Growatt omvormer aangeslingerd. Mooi ding, maar het hele interface gebeuren is een beetje prutswerk. Ik heb zelf de wifi Shine module. Was ook enorm slecht aan de gang te maken.

Mijn wifi module heeft een gaatje waar je met een pen in kan pulken. Met dat gaatje kan ik de wifi module omschakelen tussen AP mode (dan zendt 'ie dus een wifi signaal uit) en client mode (dan functioneert 'ie normaal).

In AP mode kan ik ermee verbinden en inderdaad met het moeilijke wachtwoord 12345678 inloggen. Kun jij niet ergens in pulken om de AP mode uit te zetten? Als ik op plaatjes zoek van de ShineLAN module, zie ik ook zo'n rubberen dopje waar ik het gaatje voor het pulken heb zitten. Wip dat dopje er eens af.
Onder rubberen dopje zit enkel klop om hem te resetten.
Hiermee schakelt de module dus weer terug naar AP mode met het mooie wachtwoord.
DeBolle schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:42:
[...]

De IT mannen van de leverancier zagen destijds - mijn installatie van de Growatt was in april 2019 - geen enkel probleem, begrpen niet waar ik mij zorgen over maakte en wilden niets zeggen over de login met admin/admin.
Er werden wel enkele waarschuwende tonen aan mijn verontruste telefoongesprek toegevoegd door hun uitspraak 'U mag daar helemaal niets aan doen, want dan trekken wij de handen er van af en vervalt alle garantie! Wij stellen dat op afstand in en u mag er niets aan doen'.

Ik wacht rustig af tot dit probleem in hun gezicht ontploft een dezer dagen. Dan ga ik die mijnheer weer eens bellen.

Kortom, er is een WiFi module geleverd die alles doorbrieft naar een Chinese server, hun monitoring is gebaseerd op diezelfde server. Login en wachtwoorden zijn op de Growatt omvormer inderdaad admin/admin, de standaard login voor de Chinese server is een combinatie van publieke gegevens. Iedere eigenaar van dit ding weet hun combinatie voor de app en weet dan ook meteen de combinatie voor iedereen.
Die 'IT man' zal waarschijnlijk ook alleen weten hoe je een omvormers aansluit op internet, wat al meer is dan de meeste zonnepanelen monteurs weten O-)

Dat het data doorstuurt naar China en niet super is beveiligd dat zou je moeten weten met kasjes uit China, ik verwacht niet dat andere Chinese merken het veel beter voor elkaar hebben.
Maar een kastje die lekker simpel te hacken is vanaf de straat gaat me toch een stapje te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
brambo123 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:09:
[...]

De installateur ben ik zelf, komt via webshop, dus dat schiet niet echt op.
Tevens kan een leverancier of installateur er ook weinig mee, behalve doorgeven aan Growatt zelf.

[...]

Onder rubberen dopje zit enkel klop om hem te resetten.
Hiermee schakelt de module dus weer terug naar AP mode met het mooie wachtwoord.

[...]

Die 'IT man' zal waarschijnlijk ook alleen weten hoe je een omvormers aansluit op internet, wat al meer is dan de meeste zonnepanelen monteurs weten O-)

Dat het data doorstuurt naar China en niet super is beveiligd dat zou je moeten weten met kasjes uit China, ik verwacht niet dat andere Chinese merken het veel beter voor elkaar hebben.
Maar een kastje die lekker simpel te hacken is vanaf de straat gaat me toch een stapje te ver.
Reset is bij mij 6 seconden vasthouden. Eenmaal kort klikken is bij mij AP mode aan/uit. Het blauwe ledje gaat dan van solid blauw naar blauw knipperen en andersom.

Anders zou je nog kunnen informeren bij de webshop of je mag ruilen voor een wifi module. Dat is net zo'n onding, maar niet met een continue hackbare wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 14:36
Gisteren heb ik m'n Growatt met ShineLAN aangeslingerd (dat is een andere module dan die alleen met Wifi werkt).
Hier had ik bewust voor gekozen omdat de omvormer in de buurt van een router staat en ik zo niet weer een Wifi apparaat in huis zou hebben.
Mij viel hetzelfde (=ondanks LAN-verbinding wordt er toch een WiFi signaal uitgezonden).
Wat me ook opviel was dat de dongle al info naar een server (in China neem ik) had verstuurd, voordat ik ueberhaupt maar iets had geconfigureerd, laat staan toestemming gegeven om info te versturen. Tja, dat blijft het risico met goedkoop Chinees spul.
De interface is verder inderdaad niet best en de handleiding tamelijk beroerd.
Verder wordt bij meer geavanceerde instellingen (zelfs instellen van de tijd) om 'Please Enter Key To Save' gevraagd. Heeft iemand een idee wat ik hier in moet vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:00
@WackoH
Plug&play noemen ze dat, niet iedereen is een Tweaker. >:)
Normaal gezien moet je via het web portal server.growatt.com je tijdzone in kunnen vullen en wordt deze automatisch naar de omvormer gepusht.
Mocht iemand het wachtwoord wel hebben, dan houd ik me beleefd aanbevolen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18
Wachtwoord is : inverter+datum

Voorbeeld voor vandaag : inverter20200419

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Heb zelf met name voor lan versie gekozen omdat wifi snelheid wordt bepaald door zwakste schakel.
Omvormer in garage met dikke muur er tussen helpt niet bepaald voor de signaalsterkte.
Aangezien ik geen zin heb in trage wifi dankzij mijn zonnepanelen heb ik toch liever een kabel er in.

Ik heb ondertussen de module ook open gemaakt.
Buiten wat zaken als spanningsregelaars en rs232 converter zit er deze module in:
http://www.hi-flying.com/iot-module/hf-a11
(de HF-A11-0 op precies te zijn)
Helaas nog geen SDK of iets degelijks gevonden, maar er staat wel de originele firmware van de module op hun site.
Hiermee kun je waarschijnlijk de module al omtoveren in een normale rs232 naar netwerk converter.

Als het inverter+datum wachtwoord niet werkt, dan kan datalog+datum ook wel eens werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:12
Ik heb zelf ook de ShineLan gehad en irriteerde mij er ook aan dat deze een als WiFi AP functioneert.

Om dit op te lossen heb ik een alternatieve datalogger aangesloten van Growatt, de ShineLanBox. Bijvoorbeeld SunSolar kan deze leveren: https://www.sun-solar.nl/...ox-e12-incl-btw-sunsolar/

Het mooie is dat aan de box zelf meerdere omvormers zouden kunnen (niet getest). Zelf heb ik de ShineLanBox op 2 systemen aangesloten (verschillende locaties) en merk geen problemen, de afstand meterkast tot zolder werkt prima evenals 25 meter naar de tuin.

Of de RF overdracht ook kwetsbaar is weet ik niet, maar heb liever dit dan een open WiFi netwerk waarop iedereen zomaar kan aanmelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Blackraven schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:29:
Normaal gezien moet je via het web portal server.growatt.com je tijdzone in kunnen vullen en wordt deze automatisch naar de omvormer gepusht.
Tijdzone en locatie (ongeveer ;-)) heb ik gedaan. Maar die is vooralsnog niet naar de inverter gepusht. Enige probleem is dat de dagteller op de inverter nu niet klopt. Op zich geen echt probleem want ik was niet van plan om (voorlopig) aan de andere instellingen te komen (maar, zie onder...). Wel heb ik graag wat controle over m'n apparaten...
[Volgende is Off Topc. Misschien later uitsplitsen?]
Bedankt!
Als ik de tijd via de webinterface op m'n laptop (met Engelstalige Windows) probeer te wijzigen (radio button 'Set time' geactiveerd en bij de tijd 'now' gedrukt') wijzigt de foutcode van 'Key wrong' naar 'Parameter cannot be empty'.
Als ik een andere setting probeer, bv. 'Set Pv On/Off' en dan op 'Boot', werkt het wel.
Dus er lijkt iets mis met de overdracht van het datum & tijd formaat to zijn.
Daarom op telefoon met ShinePhone app geprobeerd. Dan lukt het wel!

Overigens viel me op dat de spanningen wel heel ruim staan ingesteld (186~263V) In Nederland zou dit maar +/-10% (207~253V) moeten zijn.
Dit heeft waarschijnlijk met de landinstelling te maken, maar die vraag heb ik opstarten niet gekregen. Dus wellicht staat de inverter op een andere land ingesteld (nu staat Nederland ingesteld).
Voor de zekerheid de spanningen toch maar op de juiste grenzen gezet.
brambo123 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:52:
[...]
Aangezien ik geen zin heb in trage wifi dankzij mijn zonnepanelen heb ik toch liever een kabel er in.
[...]
Als de module niet is opgenomen in je (wifi) netwerk, zal die de snelheid ook niet beïnvloeden, toch?
[...]
Ik heb ondertussen de module ook open gemaakt.
Buiten wat zaken als spanningsregelaars en rs232 converter zit er deze module in:
http://www.hi-flying.com/iot-module/hf-a11
(de HF-A11-0 op precies te zijn)
Helaas nog geen SDK of iets degelijks gevonden, maar er staat wel de originele firmware van de module op hun site.
Hiermee kun je waarschijnlijk de module al omtoveren in een normale rs232 naar netwerk converter.
Helaas heb ik nog geen optie gevonden om de 'radio' via het configuratie menu uit te zetten.
Overigens lukt het me niet om de ShineLAN via Wifi ipv kabel te laten werken (als test). Zelfs niet als ik de kabel eruit laat en de inverter volledig (AC en DC) van stroom af is geweest (minuutje of zo)
[...]
Als het inverter+datum wachtwoord niet werkt, dan kan datalog+datum ook wel eens werken.
Dat datalog+datum werkt inderdaad voor de ...datalogger :P (ShineLAN dongle)
bundit schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:54:
Om dit op te lossen heb ik een alternatieve datalogger aangesloten van Growatt, de ShineLanBox. Bijvoorbeeld SunSolar kan deze leveren: https://www.sun-solar.nl/...ox-e12-incl-btw-sunsolar/
[...]
Of de RF overdracht ook kwetsbaar is weet ik niet, maar heb liever dit dan een open WiFi netwerk waarop iedereen zomaar kan aanmelden.
Tja, om nu weer wat anders te gaan kopen... De standaard username en password (admin/admin) van de ShineLAN zijn wel te wijzigen. Dat is voor mij dan voorlopig goed genoeg. En anders wikkel ik er wel een aluhoedje omheen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
WackoH schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:41:

Overigens viel me op dat de spanningen wel heel ruim staan ingesteld (186~263V) In Nederland zou dit maar +/-10% (207~253V) moeten zijn.
Dit heeft waarschijnlijk met de landinstelling te maken, maar die vraag heb ik opstarten niet gekregen. Dus wellicht staat de inverter op een andere land ingesteld (nu staat Nederland ingesteld).
Voor de zekerheid de spanningen toch maar op de juiste grenzen gezet.
Bij mij (3600MTLS) gaan die spanningsinstellingen door middel van een dipswitch instelling op de omvormer. Zit een papiertje bij met alle landen. Stond al af-fabriek op NL ingesteld.
Wat die software instelling dan nog doet ? 8)7

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Bij mijn 3000s zou het dan geavanceerder gaan. Er zijn wel twee dipswitches maar die doen iets met communicatie op de RS232.
Een landenlijstje staat ook in de manual. Mijn oorspronkelijke 186~263V komt bijna met Griekenland overeen (184~264V).

Ik houd wel van een experimentje en heb dus de bovengrens van 253 op 230V ingesteld (voltage varieert op dit moment tussen de 233 en 237).
Een paar minuten bij de omvormer gewacht maar er gebeurde niets dus weer aan het werk gegaan. Ik had verwacht dat ik in de webinterface wel iets zou zien. Maar ook niets.
Na 20 minuten maar eens beneden gaan kijken. Toen stond de omvormer net in storing op overspanning.
Herstart na 60s. En ging na ~5 (?) minuten weer uit. En na een minuut weer aan.
Dus bovengrens weer op 253 V gezet.
Die software instelling werkt dus.

Maar gek genoeg maar er komt geen melding en ook in de grafiek of historische data is niets te zien. Misschien wel als de situatie zich langer voordoet en net wordt gelogd als de omvormer niet levert.

Ik zou toch wel graag weten als de omvormer uit gaat door een te hoge (of te lage) netspanning want dat kan toch het rendement net zo veel beinvloeden dat het vervelend is, maar te weinig dat de opbrengst overduidelijk instort en zo wordt opgemerkt.

Overigens komt er komt wel een foutmelding door als de panelen wel spanning leveren, maar er geen netspanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
WackoH schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:28:
Bij mijn 3000s zou het dan geavanceerder gaan. Er zijn wel twee dipswitches maar die doen iets met communicatie op de RS232.
Een landenlijstje staat ook in de manual. Mijn oorspronkelijke 186~263V komt bijna met Griekenland overeen (184~264V).

Ik houd wel van een experimentje en heb dus de bovengrens van 253 op 230V ingesteld (voltage varieert op dit moment tussen de 233 en 237).
Een paar minuten bij de omvormer gewacht maar er gebeurde niets dus weer aan het werk gegaan. Ik had verwacht dat ik in de webinterface wel iets zou zien. Maar ook niets.
Na 20 minuten maar eens beneden gaan kijken. Toen stond de omvormer net in storing op overspanning.
Herstart na 60s. En ging na ~5 (?) minuten weer uit. En na een minuut weer aan.
Dus bovengrens weer op 253 V gezet.
Die software instelling werkt dus.

Maar gek genoeg maar er komt geen melding en ook in de grafiek of historische data is niets te zien. Misschien wel als de situatie zich langer voordoet en net wordt gelogd als de omvormer niet levert.

Ik zou toch wel graag weten als de omvormer uit gaat door een te hoge (of te lage) netspanning want dat kan toch het rendement net zo veel beinvloeden dat het vervelend is, maar te weinig dat de opbrengst overduidelijk instort en zo wordt opgemerkt.

Overigens komt er komt wel een foutmelding door als de panelen wel spanning leveren, maar er geen netspanning is.
Er zijn verschillende s3000 versies.
Mijn s3000 heeft onder de rs232 verbinding geen dip switch meer zitten voor de instellingen.
Wel heeft deze een dip switch systeem om de landcode in te stellen.
De versie die jij hebt zal via het scherm de landcode ingesteld kunnen worden.

Grootste deel van het protocol wat er over internet gestuurd wordt is gewoon modbus verkeer.
Er wordt totaal geen encryptie toegepast, wel wordt serienummer van omvormer en uitleesmodule meegestuurd bij alle data pakketten.
Het is hierdoor redelijk simpel om andere server in te stellen via de webinterface waarna alle instellingen van de omvormer gewijzigd kan worden.
Kun je dus mooi de omvormers in de buurt uitzetten zodat de spanning op het net weer wat zakt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
De s-serie lijkt al 10 jaar (!) op de markt te zijn. Dus ik kan me voorstellen dat er wel revisies zijn.

Het maken van een account was nogal een geklier en lukte me eerst niet. Op een gegeven moment is het wel gelukt om zonder installateur account toch een useraccount te maken. Ik weet niet meer of dat was omdat ik New Zealand als land invulde, of een andere browser gebruikte (met Firefox lukte het niet, met Edge wel?)

Vermoedelijk vandaag is er een handleiding voor DHZ'ers op internet gezet (zie https://www.solar-bouwmar...tt-installateurs-account/).
Nu is het wel gelukt om een installateur en een eindgebruiker account te maken.

Voordeel dat Growatt sowieso alles gaat loggen 8)7 zodra de ShineLAN aan het internet hangt, is dat het niet uitmaakt wat je met accounts doet: Zodra je de ShineLAN aan een nieuwe account koppelt, heb je alle info weer terug.

Vandaag ook de dop voor RS485 open gemaakt. Daar zaten een paar druppeltjes condens in (omvormer hangt in een koele kelder). Ik heb het maar open gelaten zodat het verder uit kan drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Zojuist had ik geen internet. Bleek dat ik met de Wifi in de ShineLAN verbonden was. Raar. Ik dacht dat ik bewust geen vinkje bij 'Connect automatically' had gezet.

Nu ben ik het wel zat en wil eens zien of de WiFi wat kan saboteren. Uitschakelen zal hardware niet lukken want de module doet zowel WiFi als ethernet. Dus de voeding is geen optie.

Maar volgens [brambo123] is het module-type HF-A11-0. Die laatste '0' staat volgens de documentatie voor 'external antenna'. Dus misschien kan loshalen en helpt dat om het zendbereik flink te verminderen.

@brambo123 Hoe heb je de module open gemaakt? Was dat lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
WackoH schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:25:
Zojuist had ik geen internet. Bleek dat ik met de Wifi in de ShineLAN verbonden was. Raar. Ik dacht dat ik bewust geen vinkje bij 'Connect automatically' had gezet.

Nu ben ik het wel zat en wil eens zien of de WiFi wat kan saboteren. Uitschakelen zal hardware niet lukken want de module doet zowel WiFi als ethernet. Dus de voeding is geen optie.

Maar volgens [brambo123] is het module-type HF-A11-0. Die laatste '0' staat volgens de documentatie voor 'external antenna'. Dus misschien kan loshalen en helpt dat om het zendbereik flink te verminderen.

@brambo123 Hoe heb je de module open gemaakt? Was dat lastig?
Is erg simpel om de wifi eruit te slopen:
Rubber afdichting rondom de RS232 aansluiting kun je voorzichtig verwijderen.
Dan komen er 4 schroeven tevoorschijn, zodra die los zijn schuif je zo alles uit elkaar.
Antenneconnector zit helaas wel lijm overheen.
Maar als je kabel gewoon doorknipt zal de WiFi niet veel bereik meer hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-e0qfZzzk2Q4AXWjVL9FHEh473I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F4fF3Cl681IUlq1Bo0W329bc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 15:20
Ha mensen, ik vond dit forum en heb ook op google al het nodige gevonden.
Ik heb net een nieuwe Growatt 4200 MTL-S laten installeren. De vorige omvormer was helaas 2 weken na de garantie kapot. :-(
Ik had een GE waar via een lan kabel naar een odroid en dan naar pvoutput de meetwaarden werden gestuurd. Software op odroid was door de vorige bewoner van het huis geshreven en kreeg ik wel aan de praat.
Nu moet ik bedenken hoe ik de monitoring voor deze omvormer in ga regelen.
Ik las al dat Growatt standaard de boel naar China stuurt. Kan, maar misschien liever niet.
Ik zie een aantal opties:
-De Wifi stick (ik denk dat wifi daar goed genoeg is). Odroid ligt goede meter verderop en die heeft ook prima verbinding
-De LAN stick, maar LAN naar het internet heb ik daar niet, kan wel naar de Odroid zoals nu. Werk de LAN stick als je hem lokaal aansluit ipv naar een router met internet? Zijn die waardes die door zo'n 323 poort gaan een beetje standaard? Dan zou zomaar de huidige software kunnen werken...?
-De Shinelan box die gebruik maakt van de RF signalen (433mhz). Afstand naar de router is wellicht wel te groot (growatt op zolder, router beneden).
-Ik zie ook nog mensen met een RS323 naar USB kabel en dan aan een Raspberry (of Odroid)

Wat zouden jullie aanbevelen? Beetje klooien met Raspberry (heb ik beneden ook liggen) lukt me wel met wat handleidingen op internet, zelf programmeren gaat hem niet worden. Eventueel een nieuwe Raspberry Zero of 3 of 2 kopen hiervoor is op zich ook prima.

PVoutput bevalt me op zich nu prima. Dus het hoeft van mij niet eerst naar China, alleen naar PVOutput vind ik ook prima. Het eerst naar een Chineese server en dan die koppelen via API's aan PVOutput vind ik op zich ook prima.

Ben vooral benieuwd wat een beetje robuuste oplossing is.

Joost de Vries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Je kunt in de Wifi en Lan stick het server adres wijzigen en daarmee waarschijnlijk voorkomen dat data naar China gaat, en wellicht zelfs naar een eigen server sturen en daar de gegeven opvragen/opvangen.

Of via RS232 en een RS232 naar USB omzetter aan de Raspberry koppelen. Als je een beetje zoekt zijn er verschillende oplossingen om dat te doen.
Ik heb ook overwogen om zo iets te doen.
Maar ik heb Domoticz in Docker op m'n NAS draaien. Met meer moeite dan me lief is, heb ik een verbinding met de Homewizard en een Wifi schakelaar kunnen maken. Dus ik zie op tegen proberen om PHP scripts en een USB poort werkend te krijgen. En de bijzonder lage prijs van de Growatt Wifi of LAN sticks (10.95) maakt de verleiding dan wel groot voor de eenvoudige oplossing te gaan.

Een 'Growatt Inverter Communication Command' voor de RSR232 poort kun je bv. hier vinden https://www.snafu.priv.at/mystuff/growatt-proto.pdf. Het ziet er best nuttig uit, ondanks dat dit al uit 2010 (!) komt.
Wat ik er uit haal is dat er blijkbaar twee modi zijn:
Een eerste waarbij de omvormer iedere 1.5 30 bytes met de belangrijkste data verstuurd
Een tweede waarbij je specifieke data op kan vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 15:20
Top, thanks. Ga ik naar kijken. Flink wat stappen nog wel. Gek dat het zo ingewikkeld moet zijn.
Als je voor lief neemt dat het naar de Chineese servers wordt verstuurd, is er dan nog een makkelijke manier om het daar met api's vandaan te halen en naar pvoutput te sturen? Ik vind de berichten daarover wat schaars.
Dat zou ook nog een optie zijn en dan kan ik het weer naar domoticz halen op de pi die beneden in de meterkast hangt.

Joost de Vries

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Gisteren heb ik nadat de zon onder was gegaan en de omvormer uit was, de ShineLAN los gemaakt.
Het afdichtingsrubber gaat er gemakkelijk af na een beetje heatgun.
Daaronder vier kruiskoppen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7kvb8I6DANZAPe5a-MU_NLhqik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5IBOQ4A2cGsYa3fwbHiTTvYz.png?f=user_large
Module schuift er inderdaad gemakkelijk uit en de antenne aanlsuiting zat ook bij mij met wat prut vast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3najl8EhqJYk5BtKJlaktgKcbLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LY3dWtYu8oVgHvILDmfVMZQt.png?f=user_large
Maar, echte Chinezium-kwaliteit dus was gemakkelijk samen met antennen te verwijderen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49NQLpDBe0t6hOrk9rLPlywU_14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mRm4SW6FnEQrBW7i4Ea6lpET.png?f=user_large
Het WiFi signaal is nu alleen nog op te pikken als ik naast omvormer zit. Prima zo dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:00
joostdevriesede schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:57:
Top, thanks. Ga ik naar kijken. Flink wat stappen nog wel. Gek dat het zo ingewikkeld moet zijn.
Als je voor lief neemt dat het naar de Chineese servers wordt verstuurd, is er dan nog een makkelijke manier om het daar met api's vandaan te halen en naar pvoutput te sturen? Ik vind de berichten daarover wat schaars.
Dat zou ook nog een optie zijn en dan kan ik het weer naar domoticz halen op de pi die beneden in de meterkast hangt.
Ik gebruik deze voor domoticz:
https://github.com/sincze...ster/growatt-inverter.php
Dat is dus wel zonder pvoutput.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:01
Wat betreft het broadcasten van de SSID op de ShineLAN: je kan het veld leegmaken en dan zie je de SSID niet meer. Ik heb wel niet gesniffed op het netwerk of het dan een hidden broadcast is.

Btw ik vraag me wel af wat het nut is van een paswoord te veranderen als de website http is ... dus cleartext. Ook conform opmerking van @brambo123 .

Die ShineLink (ShineLanBox) is wel interessant aan die (belachelijk lage) prijs, het cachen interesseert met wel. Had mijn netwerk 2 dagen geleden aangepast en de vlan tag config verkeerd op de poort gezet en dus 2 dagen data verloren.

Zijn er nog andere voordelen? Is de integratie beter in andere systemen? Want zoals de meesten hier aangeven is dat behoorlijk belabberd met Shinelan. Had liever standaard API calls naar server.growatt.com gedaan om van daaruit de data te extracten, maar dat is ook niet mogelijk (wel 2 jaar geleden gecheckt dus misschien kan het nu wel?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:42

Kluus

Gang is alles

cwegh schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:20:
Wat betreft het broadcasten van de SSID op de ShineLAN: je kan het veld leegmaken en dan zie je de SSID niet meer. Ik heb wel niet gesniffed op het netwerk of het dan een hidden broadcast is.

Btw ik vraag me wel af wat het nut is van een paswoord te veranderen als de website http is ... dus cleartext. Ook conform opmerking van @brambo123 .

Die ShineLink (ShineLanBox) is wel interessant aan die (belachelijk lage) prijs, het cachen interesseert met wel. Had mijn netwerk 2 dagen geleden aangepast en de vlan tag config verkeerd op de poort gezet en dus 2 dagen data verloren.

Zijn er nog andere voordelen? Is de integratie beter in andere systemen? Want zoals de meesten hier aangeven is dat behoorlijk belabberd met Shinelan. Had liever standaard API calls naar server.growatt.com gedaan om van daaruit de data te extracten, maar dat is ook niet mogelijk (wel 2 jaar geleden gecheckt dus misschien kan het nu wel?)
Een beetje een late reactie op dit topic, maar wilde me hier toch even melden. Hier hebben ze namelijk dit weekend een defecte omnik (die connectie maakte middels wifi) vervangen voor een Growatt en daarbij heb ik deze Shinelink (RF module + ShineLanBox kastje) gekregen.

De afstand tussen RF module en het kastje is hier vrij groot en overstijgt twee verdiepingen van een relatief nieuw huis (meterkast in de hal naar de zolder). Wifi kwam hier onmogelijk doorheen en ik moest voor de vorige omvormer creatief met range extenders zijn. Deze RF verbinding gaat uitstekend.

Ik heb nog geen onbekende wifi AP kunnen ontdekken, dus volgens mij heeft het ding inderdaad niet stiekem toch nog een Wifi adapter... Aan die ShineLanBox is verder niet zo veel in te stellen helaas (zelfs het standaard password (admin-admin) heb ik nog niet kunnen wijzigen. Maar dat het dus geen wifi heeft vind ik al een hele verbetering.

Verder hangt ie hier samen met de raspberry pi die ik met het script van @Johan_meijer als proxy heb ingesteld (en die alles ook doorstuurt naar pvoutput) in een separaat bedraad netwerk, dus het risico is relatief klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjve
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2024
Klopt dit wachtwoord nog steeds? Net geprobeerd maar ik krijg de melding 'Key Wrong'
Ik probeer de tijd goed te zetten op de inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
..@rjve datalogger en dan datum proberen

En zet je datum in yyyy/mm/dd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brambo123
@rjve
Ze hebben wat gewijzigd.
Dit staat er nu ergens in hun javascript:
code:
1
return pwd=="growatt"+this.getSettingKey() || pwd=="inversor"+this.getSettingKey() || pwd=="smten"+this.getSettingKey() || pwd==this.getSettingKey()

Dus deze wachtwoorden zijn vandaag geldig:
growatt20200710
inversor20200710
smten20200710
20200710

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
@cwegh
Had liever standaard API calls naar server.growatt.com gedaan om van daaruit de data te extracten, maar dat is ook niet mogelijk (wel 2 jaar geleden gecheckt dus misschien kan het nu wel?)
Volgens mij kan dit wel; Ik doe dat momenteel vanuit home assistant
https://www.home-assistant.io/integrations/growatt_server/

Het werkt an sich goed.

De volgende informatie trekt hij daar vandaan:
AC Frequency
Energy Today
Eur Lifetime
Eur today
In1 Amps
In1 Volt
In1 watt
In2 Amps
In2 Volt
In2 Watt
In3 Amps
In3 Volt
In3 Watt
Int Watt
Lifetime Energy Output
Max Power
Output Power
Reactive amps
Reactive Volt
Reactive Watt
Total Energy today
Total Lifetime Energy Output
Total Output power

Ik heb een nieuwe zwarte growatt stick "ShineWifi-X"
Volgens mijn Fritzbox is het een ESP-8B0E8C, Dat klinkt alsof het een ESP chip is... Het mac adres komt ook uit bij Espressif. Maar het kan ook zijn dat fritzbox een naam van een oud apparaat koppelt omdat hij toevallig het zelfde ip adres krijgt. Maar hoe hij dan écht heet, weet ik ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door maartenv op 15-07-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Ik heb zelf 2 inverters hangen en volgende week komt daar nr 3 bij. Ik gebruik nieuwste model inverter samen met de shinewifi-x stick.

Wat ik zie is dat regelmatig de stick niet werkt. hij start dan op die dag niet op en mist vervolgens de data van die dag in de overzichten. zijn er meer mensen die hier last van hebben? meestal is het de volgende dag opgelost als de inverter een keer aan en uit is geweest.

Een snelle reset van de stick maakt dat hij weer werkt maar het schiet natuurlijk niet op om dit elke dag te checken en zo nodig te resetten... iemand zelfde ervaringen?

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 23-07-2020 19:54 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opawim
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-05-2023
Key Save
op mijn 3600MTL-S is
de jaar maand dag
20200806
saving duur lang maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-08 18:23
develdonk schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:53:
Ik heb zelf 2 inverters hangen en volgende week komt daar nr 3 bij. Ik gebruik nieuwste model inverter samen met de shinewifi-x stick.

Wat ik zie is dat regelmatig de stick niet werkt. hij start dan op die dag niet op en mist vervolgens de data van die dag in de overzichten. zijn er meer mensen die hier last van hebben? meestal is het de volgende dag opgelost als de inverter een keer aan en uit is geweest.

Een snelle reset van de stick maakt dat hij weer werkt maar het schiet natuurlijk niet op om dit elke dag te checken en zo nodig te resetten... iemand zelfde ervaringen?
Hier gebeurde dat gisteren voor de eerste keer sinds het systeem nu drie weken draait. In de app en op de website stond dat omvormer offline was. RF-stick en Shinelanbox waren wel online en knipperden zoals het hoort. Hele dag geen logging. Vanmorgen werkt alles weer normaal.
Valt mij alleen op dat de tijd een uur uit de pas loopt. Tijdzone staat op 1. Is dat correct of dien ik de tijd ergens anders aan te passen?

Edit: las ergens dat in zomertijd de tijdzone op +2 moet staan. Dat probleem is verholpen.

[ Voor 4% gewijzigd door rismaster op 07-08-2020 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
rismaster schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Hier gebeurde dat gisteren voor de eerste keer sinds het systeem nu drie weken draait. In de app en op de website stond dat omvormer offline was. RF-stick en Shinelanbox waren wel online en knipperden zoals het hoort. Hele dag geen logging. Vanmorgen werkt alles weer normaal.
Valt mij alleen op dat de tijd een uur uit de pas loopt. Tijdzone staat op 1. Is dat correct of dien ik de tijd ergens anders aan te passen?

Edit: las ergens dat in zomertijd de tijdzone op +2 moet staan. Dat probleem is verholpen.
De oplossing die ik nu heb (eigenlijk geen oplossing): als je ziet dat het gebeurd log dan ff via de growatt site of app in en reset de datalogger met password: growatt+datum. dan zorgt hij in ieder geval dat de data van die dag alsnog wordt geupload naar de server en dat je standen dus nauwkeuriger zijn.

Dit helpt natuurlijk enkel als je het ook ziet op de dag zelf anders heb je er niks aan. Wat ik verder wel geconstateerd heb is dat de inverter het gewoon doet en blijft terugleveren aan het net dus dit is enkel een probleem voor je data en niet zozeer voor het terugleveren.

Alternatief waar ik nu over nadenk is 3-fase kwh + youless en dan uploaden naar de site pvoutput. maar ja dan ben je zo weer een kleine 200 eur verder en dat enkel omdat je wellicht in de toekomst wat data punten mist... tot nu toe dus niet gedaan... ik hoop op een datalogger firmware update die dit gaat verhelpen.

edit: bij mij loopt tijd trouwens gewoon goed. kan me niet herrineren dat ik hier iets aan gedaan heb eerlijk gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 07-08-2020 17:38 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
develdonk schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

De oplossing die ik nu heb (eigenlijk geen oplossing): als je ziet dat het gebeurd log dan ff via de growatt site of app in en reset de datalogger met password: growatt+datum. dan zorgt hij in ieder geval dat de data van die dag alsnog wordt geupload naar de server en dat je standen dus nauwkeuriger zijn.

Dit helpt natuurlijk enkel als je het ook ziet op de dag zelf anders heb je er niks aan. Wat ik verder wel geconstateerd heb is dat de inverter het gewoon doet en blijft terugleveren aan het net dus dit is enkel een probleem voor je data en niet zozeer voor het terugleveren.

Alternatief waar ik nu over nadenk is 3-fase kwh + youless en dan uploaden naar de site pvoutput. maar ja dan ben je zo weer een kleine 200 eur verder en dat enkel omdat je wellicht in de toekomst wat data punten mist... tot nu toe dus niet gedaan... ik hoop op een datalogger firmware update die dit gaat verhelpen.

edit: bij mij loopt tijd trouwens gewoon goed. kan me niet herrineren dat ik hier iets aan gedaan heb eerlijk gezegd.
Vandaag doet de logging het wederom niet. Wat een k..systeem op deze manier. Hoop dat er een oplossing voor is of snel komt.
Heb met jouw manier via de site de datalogging gereset en daarmee is de logging nu inderdaad weer actief.
Waar zit deze optie in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piere
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05-2023
Goedendag,

Ik volg dit forum sinds enkele dagen en heb er al flink wat van opgestoken.
Maar ik zit met een klein probleem.
Ik heb een 2e hands Growatt 3000 omvormer die maar 2850Watt aankan volgens de sticker
op de zijkant bij P AC norm.
Het blijkt al een ouder model te zijn want de nieuwste 3000 modellen kunnen wel 3000Watt aan heb ik gezien.

Nu is sinds afgelopen weekend enkele malen een alarm opgetreden. (23) bus over voltage
Ik zag op de omvormer dat er veel meer dan die 2850 opgewekt werd.
Er ligt 3300Wp op het dak.
Mijn vraag is,nu ik de paswoorden weet, kan ik iets instellen in de omvormer om deze storing niet meer te krijgen.
Op de display vind ik Pv319 B368
AC235
fw versie G1.8

Als ik op growatt server kijk dan vind ik deze gegevens.
Netspanning plavond 264,0
Netspanningslimiet 185,0

Hopelijk kan iemand mij helpen met een oplossing.

Groet, Piere

[ Voor 7% gewijzigd door Piere op 25-08-2020 19:47 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
develdonk schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:53:

Dit probleem heb ik dus ook. De WiFi stick "hangt" en wil ook niet resetten bij mij. Soms gebeurt het dagen niet, soms 3 dagen achter elkaar. Nieuwe WiFi stick mocht niet baten, er zit dus iets in de omvormer (750s). Iemand al een oplossing? Ik heb garantie en wil hem wel opsturen, maar dan ben ik hem misschien wel een maand kwijt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
benkruk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:48:
[...]

Dit probleem heb ik dus ook. De WiFi stick "hangt" en wil ook niet resetten bij mij. Soms gebeurt het dagen niet, soms 3 dagen achter elkaar. Nieuwe WiFi stick mocht niet baten, er zit dus iets in de omvormer (750s). Iemand al een oplossing? Ik heb garantie en wil hem wel opsturen, maar dan ben ik hem misschien wel een maand kwijt..
Ik check het voorlopig maar eens 1x per dag
met password growatt + datum (dus: growatt20200909) kun je hem resetten via de website (de datalogger, niet de inverter). Growatt heeft zich er ook mee bemoeid bij mij en er nieuwe firmware opgezet maar hielp allemaal niks. Denk dat het wachten is op een volgende versie firmware in alle eerlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
Het vreemde is dat ik 3 dezelfde growatt 750s met wifi stick heb hangen. Er is er maar 1 die problemen geeft. Het rare is ook dat ik de logger niet kan resetten/in AP modus kan zetten. Alle leds branden als ik in het gaatje kijk, dat klopt niet. Lijkt alsof de WiFi stick is vastgelopen. Maar deze heb ik dus al vervangen voor een nieuwe. Dus het lijkt een communicatiefout te zijn tussen inverter en logger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakvandehoek
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-01-2021
Ik heb ook zo'n ShineLInk met een ShineLanBox gekregen bij mijn PV installatie. Dat ding wil geen verbinding maken met de Growatt server. Bij de leverancier krijg ik geen zinnige informatie elke keer dezelfde installatie handleiding toegestuurd. Inderdaad kan je de ShineLAnbox benaderen met admin/admin. Geen probleem. Ik zie dat deze keurig een IP adres krijgt toegewezen, echter dat de box een lokaal server IP adres 192.168.3.35 heeft ??? Dat lijkt mij niet te kloppen. Tweede plaats komt het interne serie nummer niet overeen met hetgeen op de achterkant geplakt staat. Iemand ervaring hiermee? en wat moet het juiste server IP en poort zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:42
@sjaakvandehoek Wat betreft het ip, normaliter vul je gewoon server.growatt.com in.
Mocht dat niet werken: 42.121.252.160:5279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakvandehoek
Dank je Deshmir. Dat werkt in ieder geval al beter, Het netwerk lampje blijft nu branden en de verbinding is OK. Helaas nog geen data op de server. Waarschijnlijk klopt het serie nummer ook niet. Achter op de sticker staat het serienummer NAC5A201D6 en kijk ik met behulp van een browser in de ShineLAnBox dan zie ik serie nummer NAC5A20251. Als dat laatste serie nummer wordt doorgezonden dan kan het wel kloppen dat ik niets te zien krijg en iemand anders ergens op de wereld opeens iemand heel blij is dat zijn kastje opeens werkt en data binnen krijgt :-) . Heeft iemand ervaring dat inderdaad dit hetzelfde serienummer zou moeten zijn? Dan weet ik wat er aan de hand is. Al vast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:43
develdonk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:20:
[...]

Ik check het voorlopig maar eens 1x per dag
met password growatt + datum (dus: growatt20200909) kun je hem resetten via de website (de datalogger, niet de inverter).
Kan je iets duidelijker zijn waar dit kan? Na een paar dagen goed te hebben gewerkt, zie ik hier ook de logging ineens stoppen. Op de site & app kan ik het allebei niet vinden die reset optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
prof schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Kan je iets duidelijker zijn waar dit kan? Na een paar dagen goed te hebben gewerkt, zie ik hier ook de logging ineens stoppen. Op de site & app kan ik het allebei niet vinden die reset optie.
Over 2 uurtjes thuis dan post ik het met printscreens voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof
develdonk schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Over 2 uurtjes thuis dan post ik het met printscreens voor je.
Ah super! Inmiddels heb ik het nu weer werkend door eerst de reset vd RF stick 10 seconden ingedrukt te houden. Vervolgens ging op de RF stick het blauwe lampje snel knipperen en op de LANbox het 4e lampje (configuratie) knipperen. Toen op de RF stick weer een reset maar nu 1 seconde om te pairen. Dat lukte en nu staat er weer data op de website. De totalen kloppen, maar voor vandaag is de 5 minuten logging verloren.

Het rare was dat op de LANbox het 3e lampje (zou RF verbinding betekenen) gewoon elke 5 seconde knipperde. Echter na het inloggen was er geen data en stond er bij de inverter connection lost.

Edit: dus printscreens worden nog erg op prijs gesteld!

[ Voor 3% gewijzigd door prof op 18-10-2020 19:39 . Reden: printscreens worden nog erg op prijs gesteld! ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• develdonk
INSTRUCTIE OM JE GROWATT DATA LOGGER TE RESETTEN INDIEN HIJ PLOTS GEEN DATA MEER VERSTUURD:

1) ga naar de website van growatt https://server.growatt.com/index

2) login

3) ga naar "dashboard"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU609AxTZOHxj242bXDD1gWdCXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6W7KRm2G5AA26JNRHWCELx7B.jpg?f=user_large

4) ga naar "all devices"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cz7HaxM_xOgZ0cJ6nZQwe8eD_Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znrGEsGBtAoP5EbEnYjNH79n.jpg?f=fotoalbum_large

5) ga naar "data logger"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZpzlnLEZv8FP_6K_KC8OhjNQUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhD6DJdzlQluGjpGlWm3WyNE.jpg?f=fotoalbum_large

6) ga naar "data logger settings"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pudnUsiC4vS2lwr3FOA5IeRa7Vs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eO6FuC16JKgMGOK3x8Gt5vK7.jpg?f=user_large

7) kies "restart data logger"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVE6zQFAD6EGdaCIEQ9bGo37tyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5mqI4acAGxBxcRozKyTXvgl.jpg?f=fotoalbum_large

8) gebruik password: growatt20201018 -> dit is password van vandaag dus growatt+datum van vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
prof schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:29:
[...]

Ah super! Inmiddels heb ik het nu weer werkend door eerst de reset vd RF stick 10 seconden ingedrukt te houden. Vervolgens ging op de RF stick het blauwe lampje snel knipperen en op de LANbox het 4e lampje (configuratie) knipperen. Toen op de RF stick weer een reset maar nu 1 seconde om te pairen. Dat lukte en nu staat er weer data op de website. De totalen kloppen, maar voor vandaag is de 5 minuten logging verloren.

Het rare was dat op de LANbox het 3e lampje (zou RF verbinding betekenen) gewoon elke 5 seconde knipperde. Echter na het inloggen was er geen data en stond er bij de inverter connection lost.

Edit: dus printscreens worden nog erg op prijs gesteld!
zie hierboven :) meteen zo gedaan dat volgende gebruikers het ook weten

[ Voor 31% gewijzigd door develdonk op 18-10-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
@develdonk in augustus gaf je aan dat het restarten van de data logger ook via de app zou kunnen maar daarin heb ik deze optie niet kunnen vinden. Waar zit deze optie in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof
develdonk schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:06:
INSTRUCTIE OM JE GROWATT DATA LOGGER TE RESETTEN INDIEN HIJ PLOTS GEEN DATA MEER VERSTUURD:
Helder; dit kan ik ook vinden op de website op deze manier!

Dus als ik dit nu goed lees, is die reset van de datalogger eigenlijk gewoon een restart? Kan ik dan, als dit nog een keer mocht voorkomen, gewoon even de ShineLanBox enkele seconden spanningsloos maken en dan weer inpluggen?

Dat gaat wellicht sneller dan via die 8 stappen via de website. Echter moet je dan wel thuis bij de ShineLanBox in de buurt zijn. Via die website kan overal waar je toegang tot een browser hebt, en is dus zeker erg handig om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
rismaster schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:40:
@develdonk in augustus gaf je aan dat het restarten van de data logger ook via de app zou kunnen maar daarin heb ik deze optie niet kunnen vinden. Waar zit deze optie in de app?
Hi, Ik heb de app er nog een keer bijgepakt maar zie inderdaaad dat je wel door kan klikken naar de inverter maar niet naar de data logger. Ik heb hiervoor wel andere app gehad maar denk niet dat ik toen al dit probleem had dus mijn conclusie: heb per abuis gezegd app+website en moet zijn: enkel via website

@prof voor diegen de de box hebben zou dit wellicht kunen werken (maar wellicht ook niet)... immers het probleem bij mij zit in de wifistick die in de inverter zit en niet aan de ontvangende zijde. Je zou het eens kunnen proberen en wellicht lukt het. Als dat zo is zou het mooi zijn want dan laat je de lanbox via timer elke dag gewoon 5 min spanningsloos maken en dan is het hele probleem ook opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof
develdonk schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 00:11:
[...]
want dan laat je de lanbox via timer elke dag gewoon 5 min spanningsloos maken en dan is het hele probleem ook opgelost :)
Ik heb nog maar 1x gehad dat er geen data naar de Growatt website werd gestuurd. Maar als het nog een keer gebeurt, ga ik inderdaad even de ShineLanBox (dmv spanning er af/op) fysiek rebooten om te kijken of dat het probleem dan oplost. Zo ja, dan ga ik jouw suggestie meteen implementeren en zorg ik dat die ShineLanBox s'nachts geen spanning krijgt. Scheelt ook weer sluimerverbruik (max 5 Watt :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof
En daarnet werd er weer geen data verstuurd. Nu dus even de stekker van de ShineLanBox er uit en weer in, en jawel: daarna werd er meteen weer data verstuurd!

Dat wordt een timer/klokschakelaar er tussen. Is een digitale dan handig of gewoon een ouderwetse analoge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

in de handleiding van de wifi interfaces zie ik dat die Seriele modbus RTU praten met de inverter en modbus TCP naar "buiten".

Ik zou graag direct mer die modbus interfaces kletsen vanuit mijn domotica ipv al het geklooi met externe servers enz..

Heeft iemand daar al eens ergens informatie over voorbij zien komen ?

IP Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans_Willem
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-02-2023
Goedemiddag,
Sinds 4 jaar een Growatt met Shine Lan zonder problemen aan het werk. Onlangs een tweede set zonnepanelen geïnstalleerd, maar krijg de tweede Shine Lan niet goed werkend. De datalogger geeft in het groen “connection” aan, terwijl de inverter in het grijs “lost” vermeldt.
Bovenvermelde stappen doorlopen om de logger te herstarten, echter zonder resultaat. Alleen als ik de “plant” helemaal verwijder en opnieuw installeer met de Shine Lan krijg ik een aantal uren of soms een dag data in de app te zien. Terwijl de oude Growatt i.c.m de een Shine Lan elke dag probleemloos de data uploadt.

Als iemand mij hier verder kan helpen met mogelijke oplossingen of adressen waar ik mij toe kan wenden, dan zou ik dat zeer waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakvandehoek
Ik heb uiteindelijk na twee maanden mijn Growatt ShineLanBox werkend. Het probleem was, zoals ik al eerder aangaf, het serienummer. Het serienummer dat op de achterkant geplakt is, komt niet overeen met dat van het nummer dat in de box geprogrammeerd is. Tja dat gaat dan natuurlijk never nooit werken. Het heeft heel veel moeite gekost om bij Growatt gehoor te krijgen en dat ze het probleem aanpakten. Eerst hebben ze het 'verkeede' serienummer aan mijn account gekoppeld, daarna werkte het, maar kreeg ik ook de data binnen van een andere datalogger met het zelfde serienummer. Uiteindelijk hebben ze op afstand het juiste serienummer kunnen programmeren en is het probleem opgelost. Het heeft mij wel twee maanden gekost.

• sjaakvandehoek
@redguy,
Ik heb zelf een rs232 sniffer gebouwd. De communicatie naar de omvormer doet mijn RFstick en dat is eigenlijk niet meer dan een hexdump opvragen van bepaalde geheugen adressen. Wat de data op deze adressen bevatten staat in een pdf die je hier kan vinden: http://www.photovoltaicso...dbus%20RTU%20Protocol.pdf
het komt niet helemaal exact overeen met wat mijn omvormer (2000S) geeft, maar het grootste gedeelte wel en is goed bruikbaar.
De data decodeer ik dan met een arduino en is niet heel moeilijk, waarna ik het op mijn eigen website publiceer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbrs
  • Laatst online: 24-02-2021
Eindelijk heb ik ook mijn Growatt 5000 TL-3 met Shinelink lan en wifi stick RF-stick
Ik wordt niet zo vrolijk van al deze berichten oven mijn net aangeschafte apparatuur.
Natuurlijk ben ik hier ook aangekomen omdat ik problemen heb.

Mijn verbinding valt steeds weg het wolkje op de Shinelink is dan uit.

Ik heb na het e.e.a. geprobeerd en heb geen duidelijke oorzaak (ben 15 jaar IT-er) voor mij een niet te bevatten probleem.
Mijn Shinelink kan alleen met rj-45 in het modem geplaatst worden en niet in de GB-switch die in het modem zit.
** hoe is dit mogelijk - echt ik heb het 10 x geprobeerd met herstarten van de Shinelink erbij.
Zodra ik de rj-45 stekker uit mijn modem haal en in de switch steek is de verbinding weg en komt niet meer terug.
Als ik hem daarna weer in het modem prik is de verbinding er weer.

Wie heeft hier een idee over?
Sommige problemen eerder besproken lijken hier ook erg op.
(past goed bij alle andere problemen over dezelfde Chinese apparatuur)

[ Voor 3% gewijzigd door dennisbrs op 24-11-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
De combinatie van Shinelink lan en wifi stick kan niet, want "De Shine Link Lanbox zorgt ervoor dat u uw zonnepanelen kunt monitoren, zonder een LANkabel te hoeven trekken én zonder gebruik te maken van de wifi."
De stick moet een Growatt RF stick zijn.
De Lan box lijkt alleen maar via een UTP kabel te werken.

Wat je wellicht als Wifi ziet is een signaal dat de ESP32 achtige controller uitzend (dat gebeurt nl. ook in in mijn ShineLAN ondanks dat daar een netwerkkabel in moet.
Of heb je per ongeluk de verkeerde stick gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakvandehoek
@ dennisbrs,

Tik in een browser het IP adres in van je ShineLanBox en controleer de volgende instellingen.

Server IP 47.91.67.66
Server PORT 5279

Dit is het IP adres van de Growatt server. De ShineLink zendt een berichtje naar de server toe en ontvangt een bevestigings antwoord. Als dat goed gaat, is er verbinding en blijft je wolkje branden.
Het kan zijn dat in je switch poort 5279 naar buiten toe geblokkeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbrs
  • Laatst online: 24-02-2021
Beste Sjaak en Wacko,

Klopt het is een RF stick - sorry - ik zal het bericht ook aanpassen.
In de ShineLan staan IP en Port op deze waarde.
Ook heb ik de serie nummers gecontroleerd die zijn ook goed.

Het enige kan zijn dat precies op mijn moment de server in China niet bereikbaar was.
Ik probeer het vandaag nog eens (gisteren avond was de omvormer alweer uit).

Net een aantal keer geprobeerd en het blijft nu goed.
Dus wat ik dacht klopt, ook in China doen ze soms een update :(
(slechte samenloop van omstandigheden misschien).

Nu de volgende dag is hij bij het opstarten weer niet verbonden(via de switch)
Ik heb de RJ-stekker weer in het modem geplaatst en hij deed het gelijk weer.

[ Voor 30% gewijzigd door dennisbrs op 25-11-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakvandehoek
Beste Dennisbrs,

De netwerkverbinding moet blijven (wolkje blijft branden) ook als de omvormer niet werkt (donker) en dus de RFstick ook niet. Alleen het derde lampje knippert dan niet, maar dat is geen probleem. Op de site zal wel de melding komen dat de verbinding verbroken is. Als het wolkje blijft branden is er netwerk verbinding met de Growatt server. Ook kan je dat controleren, als met een browser, naar de ShineLanBox gaat dat deze CONN OK geeft.
Als het wolkje gaat knipperen als deze in de switch zit, dan moet je toch de oorzaak eens zoeken in de switch. Is dit een managed switch of een gewoon huis, tuin en keuken switchje?

Ik heb nog even gekeken, maar als het lampje helemaal niet brandt of knippert, is er helemaal geen netwerk verbinding. Dan moet je de oorzaak eens zoeken netwerk kabels. Overigens reageert de ShineLanBox niet direct op het verwijderen van de netwerk kabel of aanbrengen, dit duurt ca 30 seconden.

[ Voor 18% gewijzigd door sjaakvandehoek op 25-11-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rismaster
Hier heb ik de ShineLanbox verplaatst van de meterkast naar een verdieping hoger, dichterbij de omvormer met RF-stick. Dit heeft weinig opgeleverd. De logging start nog steeds regelmatig niet op. In de app en op de website stond dat omvormer offline was. RF-stick en Shinelanbox waren wel online en knipperden zoals het hoort.

Als oplossing doe ik nu het volgende:

Tik in een browser het IP adres in van je ShineLanBox. Op je telefoon kan je hiervoor ook bijvoorbeeld de Fing-app gebruiken (apparaten scannen en op open poorten scannen) om via poort 80 op dezelfde plek uit te komen.

Login met admin/admin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTIMrhqG8Q_wqAoQ_tA6SsteAx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkb6ehpiDA0UQXM0HuImgp1B.jpg?f=fotoalbum_large

Ga naar Datalogger Setting en selecteer Reboot Able Yes en klik Save.

Het is mij opgevallen dat met deze methode er geen logging verdwijnt. Data van gemiste dagen worden uiteindelijk vanzelf weer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 22:10

Tags NL

Harmful or Harmless?

Heb ook een Growatt inverter met een ShineLanBox bedraad op mijn modem, geeft vaak niet de stats aan van de afgelopen dagen en reset/power off/on werkt dan inderdaad. Zie de afgelopen dagen er dan vrij snel bijkomen..

Moest de wifi-stick resetten van de helpdesk met het knopje achter het kapje, gedaan en nu zie ik in de website van de Shinelanbox staan onder Device state dat de state suspended is? Wat houdt dat in? Ook zag ik daar volgens mij eerst het serienummer staan, nu stond er voor de reset XXXXXX en nu niets?

- edit -

Opnieuw gepaired, status is nu zoals hieronder en ik krijg weer stats in de app binnen

Device Addr Device Type Device SN Device State
080 Inverter XXXXXXXXXX Normal

[ Voor 31% gewijzigd door Tags NL op 31-12-2020 19:13 ]

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Vraag:
Growatt panelen op een huis zonder vaste internetverbinding. Ik heb de ShineBox WiFi, de ShineBox RF en de ShineLanBox ter beschikking én een oude TP-Link 11n (2.4Ghz) router.

Nu heb ik de ShineBox WiFi aangesloten en deze verbind met de hotspot van mijn telefoon, waar ook de app op is geïnstalleerd.

Ik vind het niet erg dat ik alleen de actuele standen kan zien als ik in dit huis ben. Maar: wel vervelend dat het bereik van mijn telefoon hotspot erg beperkt is.

Vraag:
De ShineBoxWiFi, heeft deze zelf echt internet nodig? Of is het de app de de data ontvangt en deze doorstuurt naar de Growatt Server?
Ik vrees dat het zo zit: ShineBoxWiFi > wifisignaal hotspot > internet, Growatt server > info in app op mijn telefoon.
IPV ShineBoxWiFi > wifisignaal hotspot > info in app op telefoon > app stuurt door naar Growatt server.

Vraag 2:
Als de ShineBoxWiFi geen internet nodig heeft, kan ik deze toch verbinden met de internetloze TP-Link router, zodat ik overal in het huis, wanneer mijn telefoon (die wel internet heeft) verbonden is met de router de actuele informatie ontvang in de app?

Of.. heb ik als ik een week niet in dit huis ben, en de ShineBoxWiFi dus geen internet heeft via mijn telefoon hotspot, een gat in de grafieken in de app?

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 05-01-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31
Jazco2nd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:45:
Vraag:
Growatt panelen op een huis zonder vaste internetverbinding. Ik heb de ShineBox WiFi, de ShineBox RF en de ShineLanBox ter beschikking én een oude TP-Link 11n (2.4Ghz) router.

Nu heb ik de ShineBox WiFi aangesloten en deze verbind met de hotspot van mijn telefoon, waar ook de app op is geïnstalleerd.

Ik vind het niet erg dat ik alleen de actuele standen kan zien als ik in dit huis ben. Maar: wel vervelend dat het bereik van mijn telefoon hotspot erg beperkt is.

Vraag:
De ShineBoxWiFi, heeft deze zelf echt internet nodig? Of is het de app de de data ontvangt en deze doorstuurt naar de Growatt Server?
Ik vrees dat het zo zit: ShineBoxWiFi > wifisignaal hotspot > internet, Growatt server > info in app op mijn telefoon.
IPV ShineBoxWiFi > wifisignaal hotspot > info in app op telefoon > app stuurt door naar Growatt server.

Vraag 2:
Als de ShineBoxWiFi geen internet nodig heeft, kan ik deze toch verbinden met de internetloze TP-Link router, zodat ik overal in het huis, wanneer mijn telefoon (die wel internet heeft) verbonden is met de router de actuele informatie ontvang in de app?

Of.. heb ik als ik een week niet in dit huis ben, en de ShineBoxWiFi dus geen internet heeft via mijn telefoon hotspot, een gat in de grafieken in de app?
Ik zie een heleboel vragen maar ik denk dat het antwoord op al je vragen in onderstaande twee zinnen zit:
Alles wat je op de telefoon ziet (in de Growatt app) is data van de Growatt server.
Zolang de ShineBoxWIFI geen internet heeft gaat er niks naar de Growatt server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

welliswaar de wifi (only) versie maar voor de gene die geintresseerd zijn ... een crosspost

de oude interface die niet wilde reseten mocht ik houden zie hier het resultaat van het openschroeven
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3M8PLkI.jpg

esp-07S
met een wifi 2.4 ghz 802.11/b/g/n

de (rs2332) pinout ben ik zelf wel nieuwsgierig naar ..dus update kan volgen

Growatt ShineWifi-X wil niet verbinden met wifi (ap)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
Heb je het ding al eens geflasht met esp8266 firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Op voorhand excuus als dit bericht in een andere topic thuishoort, maar de topic-titel trok mijn aandacht. Ik las een heleboel interessante zaken en heb daardoor nu enkele vragen.

Ik ben nieuw hier en ben net begonnen met zonnepanelen. Dat is een systeem met een Growatt MIC 200TL-X omvormer met een ShineRFStick-X voor de verzending van de data naar de ShineLanBox. Het systeem is deskundig geïnstalleerd en werkt uitstekend.
Wat ik vooraf niet wist en wat me ook zeer verbaast, is het ontbreken van de bescherming van de privacy. Ik las in deze topic dat er meer mensen zijn die zich hierover verbazen en zorgen maken. Nu is dit niet de plaats om het over de bescherming van de privacy te hebben (of wel?), maar ik las wel interessante technische mogelijkheden, o.a. als oplossing van het privacy-probleem.
Het is voor mij heel belangrijk om de garantie in stand te houden, dus de zelf uit te voeren tweaks waarbij apparatuur opengemaakt, draadjes doorgeknipt en/of gesoldeerd moet worden, komen voor mij niet in aanmerking. Hoe leuk dat ook is, dat is garantie technisch niet echt handig.

Nu heb ik sinds kort een Raspberry Pi 4B Slimme Meter kit gekocht en dat werkt voortreffelijk. Maar de gegevens zijn die van de P1-poort van de slimme meter. Daarnaast zou ik ook alle data van de Growatt inverter direct op deze eigen datalogger aansluiten, zodat ik wél de gegevens heb, maar deze niet eerst naar buiten stuur. De wereld maakt zich wel druk over de mogelijke invloed van China op de communicatie (Huawei), maar blijkbaar is nog niet doorgedrongen dat t.a.v. de mogelijke Chinese invloed op onze energievoorziening dezelfde risico's gelden.

Ik las in deze topic een interessante mogelijkheid:
In de ShineLanBox (inderdaad met het verbazingwekkende 'admin'/'admin' inlognaam/wachtwoord...) kun je in het scherm "Network Setting" Server Domain, Server IP en Server Port vervangen voor de gegevens van je eigen datalogger, in mijn geval dus Domoticz op de Raspberry Pi.
Ik moet nog navragen of en in hoeverre dit mijn garantie aantast. Ik mag toch hopen van niet, want er verandert niet wezenlijk iets aan de installatie.

Een andere mogelijkheid is wellicht in Domoticz als nieuwe hardware een RFXCOM aansluiten. Er zijn er verschillende, maar de ShineRFStick-X wordt niet genoemd. Ik weet onvoldoende van de technische verschillen, maar wellicht kan iemand hiermee helpen?
Of zou het zelfs mogelijk zijn een nieuwe hardware-optie in Domoticz aan te maken met de gegevens van de Growatt ShineRFStick-X? Dat lijkt me echt iets voor een RF-tweaker, maar hoewel ik het zou kunnen gebruiken, ontbreekt het me aan de kennis om te maken.

Zijn er mensen met ervaring in het wijzigen van de Growatt logging naar Domoticz (of een andere eigen datalogger)? Komt er nog meer bij kijken, of is het echt zo simpel als hiervoor omschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Zelf ben ik niet echt te spreken over de monitoring die door Growatt wordt geleverd.
Ik wil bij mijn eigen omvormer nog een keer overstappen naar modbus voor het uitlezen.
Als ik zo even snel google heeft de nieuwe serie van Growatt ook de modbus mogelijkheid, en Domoticz zal er vast ook mee overweg kunnen.
Er zal dan alleen wel een kabeltje tussen de omvormer en de pi moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Niet online
Waarom? Het verschil tussen kabel en RF is slechts het medium, niet de gegevens of het afvangen daarvan. Als ik in deze topic een eindje terug lees, zie ik dat het mogelijk moet zijn om de server aan te passen naar mijn eigen domain. In dat geval kan de installatie blijven zoals het is, maar stuurt de ShineLanBox de gegevens dan naar mijn domein i.p.v. de Growatt-server. Overigens las ik ergens (lokatie weet ik niet meer) een lange lijst met gegevens die de Growatt omvormer levert. Alleen de slimme meter ziet er maar enkele daarvan. De P1-poort is leuk, maar zeer beperkt. Ik wil zelf graag over alle data beschikken.
Waar kan ik trouwens meer info vinden over MODBUS?

[ Voor 12% gewijzigd door G5-2021 op 18-08-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@G5-2021 lees deze link even door, enige wat je nog moet afvangen om het niet naar china te laten gaan, is de ACK reactie naar de growatt.

[ Voor 28% gewijzigd door Deshmir op 18-08-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@G5-2021 brambo123 heeft het volgens mij over een modbus op de omvormer zelf, niet de P1 poort van de slimme meter (waar weinig slims aan is; het is gewoon een meetinstrument).

@Deshmir Als ik de pdf wil openen, krijg ik een 'privacy error' en kan het niet openen. Kun je hoogtepunten/quotes posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@WackoH ik zag het, even gezocht naar een alternatief, die staat er nu in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
G5-2021 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:34:
Waarom? Het verschil tussen kabel en RF is slechts het medium, niet de gegevens of het afvangen daarvan. Als ik in deze topic een eindje terug lees, zie ik dat het mogelijk moet zijn om de server aan te passen naar mijn eigen domain. In dat geval kan de installatie blijven zoals het is, maar stuurt de ShineLanBox de gegevens dan naar mijn domein i.p.v. de Growatt-server. Overigens las ik ergens (lokatie weet ik niet meer) een lange lijst met gegevens die de Growatt omvormer levert. Alleen de slimme meter ziet er maar enkele daarvan. De P1-poort is leuk, maar zeer beperkt. Ik wil zelf graag over alle data beschikken.
Waar kan ik trouwens meer info vinden over MODBUS?
Er wordt een hoop data verstuurd, je kan de server aanpassen, maar iets van de data begrijpen is een tweede.
Ik hem er wel naar gekeken, maar is best vage berg informatie.
Bovendien kun je niet echt kiezen wanneer je de data wil ontvangen, het wordt eens per minuut / 5 minuten verstuurd.
Modbus kun je precies kiezen wanneer je data wil hebben, al wil je het per seconde zien.

De modbus specificaties voor jouw type omvormer heb ik niet.
Kun je opvragen door even mailtje te sturen naar service@ginverter.com ( wel in engels ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Niet online
Deshmir schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:43:
@WackoH ik zag het, even gezocht naar een alternatief, die staat er nu in
Sorry, maar ik krijg op de pdf nu een "Resource not found".
Overige antwoorden: dankl! Ik ben weer aan het studeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Deshmir Ik kan het document nu openen. Wel een ingewikkeld verhaal... 29 pagina's...

Naast dat vervelend is dat privedata op een server in een totalitair land komt, vind ik het nog onaangenamer dat ook volledige controle over de omvormer op afstand mogelijk lijkt (totdat de netwerkverbinding eruit gaat, maar dan kan het kwaad al zijn gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Niet online
Dank. Ik kan het document nu ook openen/downloaden. Ga ik ook bestuderen. Maakt niet uit dat het over de WiFi-module gaat, want welke medium ook gebruikt wordt, de data die wordt verzonden is in alle gevallen hetzelfde.

M.b.t. je laatste opmerking: dat is precies wat ik ook uiterst onaangenaam vind en waarom ik mijn eerste bericht in deze topic plaatste. Ik ben dus nu op zoek naar de manier om alle gegevens van de omvormer te verkrijgen, zonder dat deze naar de Growatt-server gaan. Overigens las ik elders dat de omvormer pas gegevens loslaat als het primair naar de server.growatt.com gestuurd kan worden. Over totalitaire landen gesproken... Als dat zo is moet er een truc verzonnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@WackoH @G5-2021
Excuses, op vakantie en zag later pas dat die pdf dus weg was.

Het is idd vervelend dat de initiele handshake naar buiten moet omdat je anders in die “error” status blijft.
Voor de wat meer technisch inhoudelijke is dat denk ik wel eruit te peuteren (wireshark en hex editors), maar dat is voor mij een stap te ver.

Ik heb dus de setup -> growatt - pi met sniffer en extraction script - pvoutput/growatt server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
@G5-2021 je kan ook Grott gebruiken en dan Block commands gebruiken, dan kunnen ze van buitenaf niks meer wijzigen. (jij zelf dan ook niet meer via de site).

Of gebruikt een usb rs485 adapter en leest hem realtime uit via syscom port met shinebus. (daar kan je alles mee aanpassen wat je maar wilt.) werkt allen onder windows dat is een nadeel.

Of zoiets werkt op een raspberry pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G5-2021
  • Niet online
Dank. Ik ga kijken of een USB RS 485 (of USB LAN) adapter de mogelijkheden biedt die ik zoek. Ik moet oppassen dat ik technisch niet te ver ga (zie reactie van @Deshmir), want ik moet het bij wijzigingen ook nog kunnen snappen en aanpassen. In mijn geval moet ik ook eerst onderzoeken of ik met een oplossing mijn garantie niet beperk of overboord zet. Dat is echt niet de bedoeling. Voorlopig zal ik veel te weinig tijd hebben om hiermee stappen te kunnen maken, maar ik weet wel wat ik in mijn spaarzame vrije tijd kan doen!

Die tijd steek ik erin vanwege de "beveiliging" in de titel van deze topic. Ik heb met een whois de growatt-server opgezocht. Ik kwam tot de voor mij schokkende ontdekking dat deze server behoort tot het domein van Alibaba.com LLC, waartoe bijvoorbeeld ook aliexpress.com behoort. Niet alleen gaan onze gegevens dus inderdaad naar China, ze zijn ook in handen van een van de grootste mondiale commerciële bedrijven. Misschien naïef om dat niet te weten, maar wel een reden voor mij om er moeite in te steken om te voorkomen dat mijn gegevens extern gaan.

Whois query op server.growatt.com
Start van het WHOIS record:

IP adres: 47.91.67.66

NetRange: 47.88.0.0 - 47.91.255.255
CIDR: 47.88.0.0/14
NetName: AL-3
NetHandle: NET-47-88-0-0-1
Parent: NET47 (NET-47-0-0-0-0)
NetType: Direct Allocation
OriginAS:
Organization: Alibaba.com LLC (AL-3)
RegDate: 2015-05-18
Updated: 2017-04-26
Ref: https://rdap.arin.net/registry/ip/47.88.0.0

[ Voor 15% gewijzigd door G5-2021 op 19-08-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 13:55
Geïnstalleerd de Growatt 1500X met shinewifi X stick. Installatie een ramp maar het werkt. Als je wilt dat "china" geen controle heeft over je omvormer trek dan de wifi stick eruit. Omvormer werkt prima zonder deze wifi stick n bij een fout zal het groene blaadje op de omvormer niet aan gaan. 1 x per maand bijv. de stick erin en controleren en/of data downloaden. In het begin monitor je veel maar bij de meesten is dat na een maand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:35
henk1957 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:50:
Geïnstalleerd de Growatt 1500X met shinewifi X stick. Installatie een ramp maar het werkt. Als je wilt dat "china" geen controle heeft over je omvormer trek dan de wifi stick eruit. Omvormer werkt prima zonder deze wifi stick n bij een fout zal het groene blaadje op de omvormer niet aan gaan. 1 x per maand bijv. de stick erin en controleren en/of data downloaden. In het begin monitor je veel maar bij de meesten is dat na een maand over.
Of even zorgen dat server.growatt.com niet bereikbaar is vanuit jouw netwerk, scheelt prutsen aan de inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransieToo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22-04-2023
Hoi allemaal, ** HULP NODIG **

Nu ben ik geen Tweakers techneut (net aangemeld voor deze string), maar ik zat wel na te denken over mijn zonnepanelen installatie.

De zonnepanelen installateur heeft een systeem geinstalleerd met een Growatt ShineLink internet connectie:
- GrowattShineWiFi-X (aan de omvormer)
- Growatt ShineLanBox (aan mijn router)

Uiteraard is mij gevraagd een account en wachtwoord aan te maken voor de webserver.
Wat mij echter niet is gevraagd is: 'welk beveiligings wachtwoord wilt u geinstalleerd hebben op de hardware?'

Dit zette mij aan het denken of de Chinese overheid (uiteraard nooit direct te betrokken, net als bij de Russen) of anderen in kunnen loggen op mijn prive-netwerk via het Growatt kastje.
De handleiding (die je er niet eens bij krijgt) geeft geen beveiligingsinstructies. Ook heb ik geen blaadje van de installateur gekregen met: "Belangrijke beveilingsinstructie voor ingebruikname".
Hoe simpel is dat.

Dus bij deze de vraag (die feitelijk simpel zou moeten zijn). Hoe kan ik mijn systeem voldoende beveiligen (door instellen van accountnamen en wachtwoorden)?
Weet iemand dit? Kan iemand hierop een goed te volgen antwoord op geven? Begrijpelijk voor de non-IT-er.

Mijn huidige beveiliging is simpelweg de internetkabel uit de ShineLanBox (aan mijn router) trekken.
Aan de slimme meter zie ik dat er teruggeleverd wordt. Verder kan ik de zon toch niet harder laten schijnen.

het zou fijn zijn als iemand mij verder kan helpen.
Hartelijk dank vast.
Daarnaast: Belachelijk toch dat 'beveiliging van slimme apparaten' niet wettelijk geregeld is dat dit bij de verkoop en levering inbegrepen is. Een goedgekeurde KEMA-stekker is dat wel...
Nederland is als rijk en digitaal landje met hoogwaardig internet een uiterst aantrekkelijke prooi voor internet criminelen onder de palmboom. Daar mag wel meer wetgeving voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@FransieToo de Growatt heeft remote management met een code(wachtwoord) die in de firmware zit ingebakken.
Zolang deze dus aan het web hangt, is deze toegankelijk voor jezelf maar ook voor Growatt CN.
Enige beveiliging is dat ding dus niet aan het web hangen.

Aanvulling / ter info: je kan middels de remote management bijvoorbeeld de log interval van 5 naar 1 minuut zetten, maar ook het max voltage, min ampere etc etc.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Johan_meijer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-09 20:29
Voor de liefhebber.

Ik heb een proxy gebouwd die de data tussen de Growatter inverter (Shinewifi/ShineLan) en de growatt server "leest" en kan sturen naar MQTT (voor bv gebruik met OpenHab,Domoticz,Home Assistent) influxDB of PVOutput.

Voor het in stand houden van de communicatie stroom heeft deze proxy (nu nog) wel een verbinding nodig met de Growatt server in China.

Wat ik wel ingebouwd heb is de mogelijkheid om de commando's die vanuit de server in China eventueel naar de inverter gestuurd wordt te blokkeren. Op deze manier kan de inverter/inverter instellingen in ieder geval niet meer bestuurd worden vanuit China.

Je kunt de code vinden op:
https://github.com/johanmeijer/grott

In de wiki staat uitleg over het gebruik:
https://github.com/johanmeijer/grott/wiki

Er is ook een docker versie beschikbaar voor x86 en Raspberry PI
https://hub.docker.com/r/ledidobe/grott
https://hub.docker.com/repository/docker/ledidobe/grottrpi

Het is werkende code die al door velen over de hele wereld gebruikt wordt (de docker versie is bv meer dan 100k gedownload). Het kan natuurlijk ook voor inspiratie dienen voor de eigen code.

Ik hoor graag of het werkt en wat wat er eventueel verbeterd kan worden (graag via de issues/dialoog op github)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@Johan_meijer voor zover ik code kan lezen, ziet er goed uit!

Had nog wel een vraag over de offset met het decrypten; ik zie in “oudere” versies (https://github.com/sanderplug/growatt-to-pvoutput) ook een offset staan van 6.
Alleen deze is afhankelijk van de firmware; ik weet dat de 4.0.0.0 firmware een offset heeft van 16.
Hoe zit dat in jou code? Ik kan dat niet goed terug vinden?

Never mind, zie het in de ini staan..
Heeft het zin om dat ergens erbij te zetten?; v1.0.0.0 tm 3.0.0.0 hebben een offset van 6, 4.0.0.0 van 16.

[ Voor 15% gewijzigd door Deshmir op 07-10-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-09 20:29
Ik weet niet zo goed bij welke firmware versie dit is veranderd.

Ik heb zelf een ShiniWifi dus ik herken ook niet de firmware releases die jij aangeeft.

Voor het gebruik van Grott is dit niet zo heel belangrijk meer omdat inmiddels aan de header en de lengte van het record herkend kan worden hoe de record indeling is. Dus het specificeren van de offset in de .ini is niet echt nodig meer.

Het staat er nog in voor compatibiliteit en mogelijk om eventuele aanpassingen in de toekomst snel te kunnen opvangen.

Heel simpel: als in de header op byte 5 (positie 7-8), 02 of 05 staat dan is het de oude firmware (02 is unencrypted) als het 06 is dan is het de nieuwe firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@Johan_meijer ik heb een ShineLan uit 2019ish, en die heeft firmware versie 4.0.0.0

Ik zal het van de week eens op de testmachine gooien, kijken of dat beter/sneller werkt dan wat ik nu heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessMore
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-10-2021
Hallo allemaal,

Ik heb een ShineRFStick-X in omvormer op zolder zitten en een ShineLanBox bij modem in meterkast beneden. Stick communiceert via RF met de ShineLanBox. De box zit met netwerkkabel in Fritz!box-modem op LAN 4, die op 'guest acces' staat (setting in Fitz!box).
ShineLanBox kan dus niet op mijn intranet komen, wel data uitwisselen op internet. Voor de rest zit niemand op guest-netwerk. Geen wifi-communicatie. Zet wel guest-netwerk zo dat apparaten elkaar niet mogen zien, want webinterface (Growatt Shinelink/-X Setting Center) heeft niet eens een te configureren beveiligde login.

Shinelink hardware versie V1.0
Firmware 1.0.8.8
Omvormer: Growatt 3600 TL-XE
Installatie okt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@Johan_meijer Eindelijk tijd gevonden om het te proberen (nu regen, dus missing output is niet heel denderend).

Het werkt inderdaad gewoon out of the box!
In de logging zag ik wel een fallback naar encrypted, maar hij doet netjes de waardes vinden en doorsturen naar pvoutput!
Pagina: 1