Nieuwe installatie of oude doen herleven.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abygor
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-08-2020
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
complete stereo set

Wat is je budget?
+- 500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De eigen digitale collectie afspelen, internetradio, spotify?

Wat heb je zelf al gevonden?
Er bestaat geen echt alternatief voor wat ik had of het is enorm duur

Welke vragen heb je hier nog over?
De situatie was als volgt: een Ipod classic 160 gb met een dockingstation.
De geluidskwaliteit was niet optimaal maar voor ons voldoende.
Nu is na 15 jaar die Ipod overleden, heb van alles geprobeerd om er weer leven in te krijgen maar
ofwel niet mogelijk ofwel te duur.
Dus ben ik op zoek naar iets eenvoudig te bedienen, dat de eigen digitale collectie afspeelt (+- 500 gb aan muziek FLAC, Mp3 ,WMA,...), internetradio en spotify aankan, dat eenvoudig je muziek laat kiezen (afspeellijsten of via een (touch) scherm.
Dit dan allemaal met zo min mogelijk kabels en niet te groot
Op het net gezocht en weinig gevonden |:( , ik dacht uiteindelijk aan een soundbar met USB ingang en ingebouwde mediaplayer, maar die heb ik niet gevonden en tevens vraag ik me dan af hoe je je muziek kiest?
Ik dacht op een moment onze oude bose installatie (bose lifestyle 3 series II) weer aan te sluiten, maar de cd hapert ervan en die is niet vervangbaar (of je moet het hele moederbord vervangen) heeft geen internetradio, spotify etc optie en mijn hd schijf met muziek kan hij ook niet afspelen

Maar misschien kennen jullie wel een toestel dat het allemaal kan, of zien jullie ergens een oplossing om
evt die bose installatie te gaan gebruiken,

en ik kijk er naar uit, want zonder muziek is het momenteel wel wat droevig ;(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Je hebt vrij goedkoop van die bluetooth modules die passen op docks die bedoeld zijn voor de plaatsing van een iPod. Zodoende zou je het bestaande dock kunnen houden en kan je de rest van het geld mooi in je zak houden.

Bijvoorbeeld zoiets:

Aliexpress € 9,80 30%OFF | Free Shipping Wholesale A2DP 30pin connector Wireless Music Receiver Bluetooth Audio Adapter for IPHONE, IPAD, IPOD Speakers
https://a.aliexpress.com/_d6IIUzO

Ook lokaal te krijgen bij Amazon of bol.com alleen dan duurder uiteraard.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:49
Ik kijk zelf momenteel naar deze:
https://tweakers.net/pric...n-ceol-rcd-n10-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abygor
Bedankt voor de reactie

Ik heb de handleiding van die Denon RCD-N10 eens doorgelezen en die komt heel dicht bij wat ik zoek.
Als ik daar nu die bose boxen + subwoofer zou kunnen op aansluiten dat zou tof zijn.
Ik heb wel wat twijfels over de USB capaciteit, 5000 bestanden, dat is mijn inziens niet echt veel.Mijn Ipod had er +- 15000 en mijn collectie zal nu rond de 50000 nummers zijn.
Of bedoelen ze met 8 niveaus , 500 mappen en 5000 nummers , dat er 5000 nummers per map kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door Abygor op 12-04-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik er de handleiding van die Bose op nasla, dan verwacht dat ding zelf powered speakers. Zie pagina 20.
https://assets.bose.com/c...df/owg_en_ls3_series2.pdf
Dat betekent dat de input van je Acoustimass unit ook de versterker bevat, en je er dus geen versterkt signaal op kunt aansluiten. Dus zoals je het nu aansluit wordt hem niet. Verder zit je met het aan en uitzetten van de acoustimass unit; dat gaat nu via een speciale system control kabel. Er zijn genoeg receivers met een zgn trigger uitgang, maar of die gaat werken is maar de vraag.

Praktisch gezien zou ik met jouw budget gewoon voor een nieuw setje gaan. Instap networked receiver en twee losse speakers. Die snappen meestal ook een ipod op de USB aansluiting, die van Denon iig wel. En dan een simpele NAS er langs die als DLNA server kan fungeren. Daar pomp je je muziek op en gaan. Je huidige HDD niet daar in stoppen, want dan ben je je muziek kwijt (krijgt een format).

Ik was bezig met een voorstelletje, maar ik kom al vrij snel richting de 1000 euro. Dan ben je wel klaar. Wil ik wel geven, maar weet niet of je dat uit wilt geven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:51

DjVe

Hatsaflats!

Wat Eagle zegt....

Er zijn wel mooie oplossingen voor jou vraagstuk, maar dan kom je al vrij snel in de wat meet high-end sferen met een pre-amp met streaming functionaliteiten, maar dan kom je op prijzen van minimaal €1500.

Wil je zo min mogelijk geld uit geven:
- complete Bose set aansluiten, accepteren dat je CD speler niet lekker werkt
- Streamer (Chromecast Audio) aansluiten op één van de ingangen van de Bose
- Netwerkschijf met al je muziek erop
- Sofware om alles vanaf je telefoon te bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abygor
Dat is nu het leuke aan een forum, ik kwam met een voor mij moeilijk op te lossen probleem en
ik sta hier nu met meerdere oplossingen :-)

Ik heb tijd dus ik wil het voorstel van Eagle wel zien.

Verder zit ik nu te kijken naar wat DkVe zegt, een streamer op mijn bestaande bose, google is gestopt
blijkbaar met zijn chromecast audio, maar ik zit nu te kijken naar andere streamers, liefst eentje waar ik een externe HD of een USB stick kan aanhangen.

Omdat ik tijd heb , komt er een optie bij die ik eigenlijk niet in beschouwing genomen had. Onder in de kast staat nog een PS4 met 1TB HDD en de optie om er extern nog een HD aan te hangen.
Ik denk nu zoiets van PS4 (heeft spotify, tune in etc..) beeld naar TV en PS4 audio naar oude Bose.
Waarschijnlijk zit er dan wel een beperking op het aantal muzieknummers dat de PS4 gaat ondersteunen , maar dat zoek ik wel uit.
Ook heeft de bose alleen cinch en de PS4 een Optical, maar daar blijken adapters voor te bestaan.

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Abygor schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:02:
Dat is nu het leuke aan een forum, ik kwam met een voor mij moeilijk op te lossen probleem en

Verder zit ik nu te kijken naar wat DkVe zegt, een streamer op mijn bestaande bose, google is gestopt
blijkbaar met zijn chromecast audio, maar ik zit nu te kijken naar andere streamers, liefst eentje waar ik een externe HD of een USB stick kan aanhangen.

Omdat ik tijd heb , komt er een optie bij die ik eigenlijk niet in beschouwing genomen had. Onder in de kast staat nog een PS4 met 1TB HDD en de optie om er extern nog een HD aan te hangen.
Ik denk nu zoiets van PS4 (heeft spotify, tune in etc..) beeld naar TV en PS4 audio naar oude Bose.
Waarschijnlijk zit er dan wel een beperking op het aantal muzieknummers dat de PS4 gaat ondersteunen , maar dat zoek ik wel uit.
Ook heeft de bose alleen cinch en de PS4 een Optical, maar daar blijken adapters voor te bestaan.

grtz
Ik weet natuurlijk niet wat voor een televisie je hebt, maar je zou daar ook een normale chromecast (of dergelijke) op aan kunnen sluiten en de televisie weer met RCA aansluiten op de Bose. Dan heb je gelijk je complete installatie een upgrade gegeven en kan je ook kijken/gamen met geluid over de Bose.

Lokale muziek zou je dan kunnen afspelen via de chromecast of via de PS4 (via plex bijv.). Dan heb je alleen iets nodig waar je je muziek in het netwerk kan opnemen. Misschien dat je router wel een functie heeft om via USB bestanden beschikbaar te maken in je netwerk.

Volgens mij ben je op deze manier klaar voor nog geen €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 21:06

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Voor audio hou ik het zelf bij retro-apparatuur: Echt goede moderne versterkers zijn echt duur en zeker niet beter dan versterkers op leeftijd. Oudere apparatuur is zeer repareerbaar en vaak goed spul.

Hoe ziet mijn installatie eruit? Ik heb een Aristona AR6360-stereoversterker. Dit is een high-end versterker uit de jaren '80 geproduceerd door Marantz. De bijbehorende AR6108 FM-/AM-radio heb ik ook nog en wederom, beter een hoogwaardig met veel liefde geproduceerd apparaat uit de gouden jaren van de radio dan een modern budgetprul. Maar... de FM-radio gebruik ik niet vaak.

Op de versterker is mijn Vu+ Ultimo 4K-satellietontvanger aangesloten via de analoge geluidsuitgang en daarmee kan ik aan de meeste van mijn digitale geluidsbehoeften voldoen. Om te beginnen satellietradio, de vele honderden Europese radiostations die via satelliet zijn te ontvanger kan ik zo beluisteren. De Ultimo 4K is ook een uitstekende internetradio en internetradiostations kan ik zo ook beluisteren.

Mocht ik een CD willen beluisteren dan prik ik een USB CD-speler in de Ultimo 4K en is hij mijn CD-speler. Eveneens kan ik er USB-sticks met MP3'tjes en FLAC'jes inprikken. Het ding heeft een Samba-client en ik kan dus ook geluidsbestanden die op mijn computer staan via het netwerk afspelen.

Een project dat ik nog eens wil uitvoeren is de Aristona-versterker Bluetooth-geschikt maken. Op AliExpress zijn daar modules voor te koop: Je stopt er 5V in en er komt analoog geluid uit. Als je in een apparaat dus 5V kunt vinden en een plek om het analoge geluid kwijt te kunnen, dan kun je het Bluetooth-geschikt maken. Ik overweeg om de phono-voorversterker in de AR8360 los te koppelen (of eventueel via een schakelaar) en op de plek waar de phono-voorversterker naar de hoofdversterker gaat de Bluetooth-module aan te sluiten. De module heb ik een tijd geleden al gekocht, ik heb het project evenwel nog niet uitgevoerd.

Kwa luidsprekers heb ik ook twee klassiekers: Philips Motional Feedback RH544 luidsprekers. Ik heb ze zelf gereviseerd zodat ze weer in topconditie zijn en o ja, deze jongens uit de jaren '70 maken gehakt van menig dure moderne luidspreker.

Om naast de OLED-televisie te zetten, zijn de RH544's toch net iets te lomp. Ik heb daar een oplossing gevonden die uitstekend past bij de rest van mijn audio-installatie: Ik heb twee LittleOne-luidsprekers van PirateLogic gekocht. PirateLogic heeft de Motional Feedback-technologie van Philips geherintroduceerd op moderne luidsprekers en produceert met de LittleOne twee compacte luidsprekers die perfect naast een moderne OLED-televise geplaatst kan worden... met het natuurlijke heldere geluid inclusief superdiepe bassen die we gewend zijn van MFB-luidsprekers, waar menig subwoofer het onderspit tegen delft.

Ik ben erg tevreden met deze opstelling. Retro-apparatuur is vaak tegen een goed prijsje te vinden en hoewel er in totaal toch wel wat geld in de installatie zit, zou ik met nieuwe apparatuur veel meer kwijt zijn geweest waarbij ik me afvraag of ik wat beters zou gehad hebben. Het onderhouden en reviseren van techjuweeltjes is arbeid die je er voorover moet hebben. De Vu+ Ultimo 4K satellietontvanger is een zeer veelzijdig apparaat waarmee ik de meeste digitale behoeften op de installatie kan uitvoeren en het is zeer handig dat ik alles met één afstandsbediening kan bedienen (satelliet-TV, satelliet-radio, internetradio, CD-speler, MP3-speler ga zo maar verder).

[ Voor 10% gewijzigd door dmantione op 17-04-2020 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Goed verhaal, maar wat draagt het bij aan de vraag van TS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 21:06

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik wilde de TS inspireren dat er uit zijn oude Bose-installatie wellicht nog wat te halen valt. Voor 500 euro gaat hij geen hoogwaardige installatie kunnen kopen. Met een beetje creativiteit is een oude installatie prima in een moderne digitale omgeving te gebruiken, dus ik hoop dat ik TS op ideeën kan brengen om zijn oude installatie nieuw leven in te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Abygor schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:02:

grtz
Ik dacht ik kijk eens of er reactie is :+
Wil je nou ineens ook een TV en evt andere multimedia streaming aan kunnen sluiten, of is het puur voor muziek?
Anyway, instap Denon receiver (ca 350-400), twee Q acoustics of Boston bookshelves (ca 150/stuk), Synology 1 disk NASje (ca 150) en een losse disk van een paar TB (ca 100). Pak je er een chromecast van 40 euro bij en je kunt alles doen wat je wilt, zit je rond de 1000 euro. En mocht je uit willen breiden naar surround dan kan dat.

Waarschuwing: voor je het weet staat je huis alsnog vol met speakers. Been there done that :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abygor
Mea Culpa, ik heb idd een tijdje niet meer gereageerd hier ( shame on me) 8)7

Maar ik ben er nog steeds mee bezig, en het zal dus iets worden waar de oude Bose centraal gaat staan.

Een media streamer ( dewelke weet ik nog niet het aanbod is nogal enorm), dus ja we pakken ook de mogelijkheid mee om beeld te gaan streamen.
De mediastreamer krijgt een 2TB HD aangesloten, met daarop films; series en mijn muziekcollectie.
Via HDMI naar de TV en via een AV out (jack naar Cinch) naar de Bose.

Dus die mediastreamer moet een AV out hebben, liefst een 3,5 jack die naar de bose kan.
Ik heb al verschillende streamers bekeken, een tip voor eentje die krachtig genoeg is , externe HD laat aansluiten en een handige AV out heeft is welkom. Een optical AV out kan ook, daar bestaan blijkbaar converters voor.

Toch iedereen nog eens bedanken voor de reacties.

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Abygor Voor wat betreft je vraag over een audio-apparaat zoals een versterker of een receiver, gebruik daar eens dit lijstje voor: Jorgen in "Keuze tussen receivers" Als je dat stap voor stap doorloopt is het makkelijker om te zien of je oude apparatuur nog voldoet, of welke nieuwe apparatuur je nodig hebt.

Voor wat betreft je vraag over een mediaspeler, zou ik je aanraden om niet een of ander duur ding van een (high-end) audiomerk te kopen. Uiteindelijk is zo'n beetje het enige wat ze doen contact maken met Spotify of je eigen bibliotheek op bijv. een harde schijf en dat kan een gewone mediaspeler ook. Kijk daarvoor eens in de posts uit deze link: Jorgen in "Blu-rayspeler met apps en USB-ingang voor media"

Als het je vooral om Spotify en TuneIn te doen is, dan heb je niet eens een mediaspeler nodig, maar voldoet iedere telefoon of tablet die met je receiver/versterker verbinding kan maken. Als je ook eigen media wilt afspelen en daarnaast bijv. ook video, dan staan er in mijn linkjes een heleboel dingen uitgelegd, beginnende bij de soort mediaspelers en wanneer/waarom je ergens voor kiest. Daar heb ik zelf 2 stukken over geschreven. De 2 linkjes naar het Kodi-forum gaan dieper in op de specifieke apparaten en wanneer ze geschikt zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abygor
Jorgen d:)b dank je wel , ik ga dat eens nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:58
Abygor schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:47:

Via HDMI naar de TV en via een AV out (jack naar Cinch) naar de Bose.
Waarom niet gewoon alles met HDMI aan de TV hangen. Dan de Bose speakers op de (koptelefoon) aansluiting van de TV knopen en je bent klaar.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abygor
Pindakaas, dat zou idd ook kunnen. :Y

Ik ken er natuurlijk te weinig van maar zou dit kunnen:

TV heeft maar 2 X HDM:
Dus TVbox naar HDMI1 (tvbox = doosje van de provider met tv zenders)
De rest (ps3 of 4 aan een HDMI, Ext HDD aan een USB) aan de media streamer hangen en die dan weer naar de TV op HDMI 2
Optical out van de TV naar een converter en zo de Bose binnen (net ontdekt dat die Optical out erop zat )
Of zoals jij zegt hoofdtelefoonuitgang tv naar Bose.

De vraag is hier kan een HDMI poort van een mediastreamer gebruikt worden als ingang en een andere HDMI poort als uitgang?

Ik wordt toch precies wat oud voor die nieuwe technologieën. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Ik zou vooral even kijken wat je het meeste gaat gebruiken, want de route USB-schijf -> Playstation -> TV -> converter -> Bose installatie lijkt mij nogal complex en energieverslindend om vooral muziek af te spelen.

Dan zou ik eerder kiezen voor een mediaspeler (bv de bekende pricewatch: Xiaomi Mi Box S 8GB ) en daar je USB-schijf op aansluiten. Die heeft een Audio jack aansluiting voor directe koppeling naar je Bose installatie. En natuurlijk HDMI voor je TV.

Je hebt evt. ook nog mediaspelers met (mogelijkheid voor) een ingebouwde harddisk maar die zijn duurder en minder courant qua support en software-ondersteuning

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abygor
Ik zit naar deze mediaspeler te kijken : X96H

Vanwege : Av out ,ethernetpoort

Ik weet niet of die processor goed is (geen verstand van) Allwinner H6, tot 1,5 GHz, Quad Core ARM Cortex-A53-processor en Mali-T720-GPU-processor

Belangrijk is dus die aansluitmogelijkheden, Netflix en hard disk met muziek en beeld erop aangesloten.

Ik hoor het graag eens van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:15
Abygor schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:13:
Ik zit naar deze mediaspeler te kijken : X96H

Vanwege : Av out ,ethernetpoort

Ik weet niet of die processor goed is (geen verstand van) Allwinner H6, tot 1,5 GHz, Quad Core ARM Cortex-A53-processor en Mali-T720-GPU-processor

Belangrijk is dus die aansluitmogelijkheden, Netflix en hard disk met muziek en beeld erop aangesloten.

Ik hoor het graag eens van jullie.
Qua aansluitmogelijkheden lijkt dat wel goed maar ik zou mijn twijfels hebben over de software. Dat is nl. een standaard Android 9.0 voor smartphones die een beetje getweaked is voor de mediaspeler. Over dat soort boxjes lees ik eigenlijk alleen maar teleurstellende verhalen qua ondersteuning en bedieningsgemak, zie dit topic: [Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic

Google heeft ook een aparte AndroidTV variant speciaal voor mediaspelers, die bv. op de Nvidia Shield mediaspelers draait en de hierboven genoemde Xiaomi. Maar daarvoor moeten denk ik licentiekosten betaald worden, waardoor veel fabriekjes zelf gaan knutselen met de gewone Android.

Er zijn nog niet zoveel AndroidTV mediaspelers die in Nederland geleverd worden, eigenlijk ken ik alleen de dure maar goed gereviewde Nvidia Shields (twee versies) en de Xiaomi. En daarvan hebben de Nvidia's geen aparte audio out waardoor ze niet praktisch zijn om muziek af te spelen zonder TV.

En de Xiaomi heeft dan wel een audio out maar weer geen LAN-aansluiting (wel ingebouwde wifi). Het goede nieuws is dat die zonodig wel is toe te voegen via een standaard USB-naar-ethernet adapter. Eventueel kun je ook kiezen voor een adapter met een USB-hubje en ethernet aansluiting zodat je ook nog een USB-harddisk kunt aansluiten. Maar dan is het mogelijk weer instabiel als de harddisk zijn stroom via de USB-aansluiting moet krijgen. Is in dit topic wat meer over te lezen, ook met tips voor adapters: [Mediaplayer] Xiaomi Mi Box (alle varianten)

Disclaimer: ik heb zelf (nog) geen ervaring met AndroidTV en andere Android mediaboxjes. Wij gebruiken een Google Chromecast en er staat nog een oude Popcorn Hour A-210 met ingebouwde harddisk stof te happen :)

Je zou zeggen dat er een gouden kans ligt voor een goede Android TV mediaspeler met USB3, Gigabit ethernet en audio out (jack + sp/dif)...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abygor
Je zou zeggen dat er een gouden kans ligt voor een goede Android TV mediaspeler met USB3, Gigabit ethernet en audio out (jack + sp/dif)..
Dat is wat ik ook dacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Raspberry Pi 4 met Kodi. Evt verloopje van HDMI naar SPDIF. Heeft alles wat je zoekt. Je moet er alleen zelf even de behuizing omheen knutselen :)

Edit: als die Bose alleen een analoge ingang heeft, volstaat een Pi3 ook. HDMI naar de TV, analoog naar de Bose. Kodi kun je qua output configureren. Hier staan de verschillende opties: https://discourse.osmc.tv...tware-configuration/82441

Ik gebruik zelf OSMC. Is een kwestie van een image op een SD kaartje zetten en gaan.
Voor Kodi heb je ook Spotify en doet verder alles wat je wilt, inclusief afpelen van HDD, internetradio, streaming, DLNA, etc etc.

[ Voor 62% gewijzigd door The Eagle op 24-06-2020 16:14 ]

Pagina: 1