Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44

Pixelmagic

Ubergeek

Ok, ben weer eens met de cnc aan het spelen en kom iets vaags tegen nu ik een paar dingen op maat wil hebben (tot op heden meeste carving gedaan, daar maakte maat niet zo veel uit). Ik heb uiteraard wel de normale kalibratiestappen doorlopen.

Ik heb dus een Killerbee 1010 met een spindle en gebruik meestal Fusion360 voor de 3d printer en dat werkt prima. Dus ook voor de cnc gebruik ik het liefst fusion.
Mevrouw Pixelmagic wilde een kerst decoratie waar lampjes in moeten, van die WS2812 waterdichte (dit soort) en die zijn 11mm rond.

Netjes alles getekend in Fusion, voor de zekerheid toch een proefgaatje gemaakt eerst. Te klein dus, wat groter en nog wat groter, uiteindelijk 12mm gemaakt en nog maar nét passen.

Vervolgens toch maar eens gaan zoeken waar het nu mis gaat, dus een dxf/svg gemaakt van een soort kam met inkepingen van 4-5-6-7-8-9-10mm (thingiverse) en deze gebruikt in Fusion, Easel en Carbide en vervolgens uit MDF gefreesd met hetzelfde 1/8mm freesje.

De Easel en Carbide versie lijken exact de aangegeven maten, je kan ze op elkaar leggen en geen verschil merkbaar. Inkepingen en tussenstukken zijn de juiste maat maar de totale lengte is 119mm en niet 120mm zoals het ontwerp.

De Fusion voldoet op bijna alle plaatsen niet aan de maten, de inkepingen zijn te smal, de tussenstukken zijn te groot, de totale grootte is alleen wél precies 120mm.

Nu hoef ik feitelijk niet zo vreselijk veel exact op maat te maken met de dingen die ik doe, maar tegelijk wil ik het wel kunnen uiteraard, zeker als er iets een keer moet passen. Ik begrijp het nu alleen totaal niet waar ik moet gaan zoeken, temeer omdat er dus ook verschil lijkt te zijn in CAM software.

Iemand die me op weg kan helpen hier ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atlaste
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 19:06
Pixelmagic schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:38:
De Fusion voldoet op bijna alle plaatsen niet aan de maten, de inkepingen zijn te smal, de tussenstukken zijn te groot, de totale grootte is alleen wél precies 120mm.

[...]

Iemand die me op weg kan helpen hier ?
Op basis van deze informatie niet :) Je zal toch meer moeten zeggen over wat je precies doet en wat de fouten precies zijn. Ik kan wel gokken.

Allereerst, het klinkt alsof je te snelle stappen neemt en de "calibratie" heb overgeslagen. :) Er is niet echt een surrogaat voor een goede meetklok en dan moves doen. Als je die niet hebt: een 0.001mm meetklok is heel betaalbaar op Amazon, koop het ding gewoon, doe moves en pas je configuratie aan tot het helemaal spot on is.

Hoe...
- Een meetklok mount je op je as, evt gewoon met dubbelzijdige tape. Tape heeft daarbij het voordeel dat als het fout gaat het ding gewoon los valt en er een redelijke kans is dat hij het overleeft.
- Eerst: move x=1. Meet. Move X=2. Meet. Meetklok moet nu 1 resp 2 aangeven. Backlash heb je daar als het goed is geen last van, want in beide gevallen beweeg je 1mm. Dat *moet* correct zijn voor al je moves. Compensatie is gewoon vermenigvuldigen en delen.
- Move x=2. Meet. Move x=300 ofzo. Move x=1. Move x=2. Meet. Dat moet weer op 2 staan. Anders verlies je stappen en ga je te hard of zijn je drivers shit.
- Move x=2. Move x=1. Op zich moet dit niet, maar hiermee kan je je backlash meten. Backlash los je het liefst op met _hardware_, dus met betere kogellagers enzo.

Die meetklok is daarna ook heel nuttig overigens. Ik heb er een standaard aan de zijkant van mijn spindle hangen met zo'n verstelbare arm. Hij is ook heel handig voor het weten of je stuk 'level' is voordat je er een frees in zet enzo...

Dat allemaal gedaan? Dan kan ik nog even gokken wat er mis is:

Mijn eerste gok is dat je in f360 'stock to keep' hebt aan staan. Dat is standaard zo voor roughing passes, omdat ze er vanuit gaan dat je dat met een ander bitje doet dan finishing passes. In jou geval is dat waarschijnlijk fout.

Ander ding. Wat ik standaard doe is mijn CNC frezen onder een microscoop leggen en opmeten met een goede micrometer of schuifmaat. Met "goede" bedoel ik overigens niet de crap uit de bouwmarkt die nog moeite heeft met 0.2mm... Anyways, de reden dat ik het zeg is omdat Chinezen nog weleens een liberaal idee hebben van wat een millimeter is. En er zit een wereld van verschil tussen die bitjes... ik wil bijv. echt nog een keer een Wurth alu bitje proberen hier in NL, die is vast enorm veel beter dan de meeste chinese crap.

Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ik heb om te beginnen maar een meetklok besteld en dan maar eens van het begin af aan opnieuw instellen. Dank je voor je feedback.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ik kwam een redelijk geprijsd ESP32 bordje tegen voor CNC, misschien voor anderen interessant : https://www.sourcerabbit....-axis-cnc-motherboard.htm

Ik vind het zelf vooral handig dat er geen drivers op zitten én in de EU is,

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Pixelmagic schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:17:
Ik kwam een redelijk geprijsd ESP32 bordje tegen voor CNC, misschien voor anderen interessant [...]
http://wiki.fluidnc.com/en/hardware/existing_hardware is een hele lijst. Het is jammer dat er zo vaak "Project Supporter: No" staat, incl bij hen. We zijn bekend met al die gasten waar "no" staat door de support vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

atlaste schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

http://wiki.fluidnc.com/en/hardware/existing_hardware is een hele lijst. Het is jammer dat er zo vaak "Project Supporter: No" staat, incl bij hen. We zijn bekend met al die gasten waar "no" staat door de support vragen.
Ok, ik zag het bordje niet op de github maar nu wel op de site. Voor zover ik het snap gebruiken ze eigen software maar zou je ook fluid er op kunnen zetten als je wilt.

Maar omdat ze geen supporter van fluid zijn, maakt dat het bordje beter of slechter ? (En ja ik weet dat jij dev bent bij fluid).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het lijkt me dat dit een beetje vergelijkbaar is met het gebruik van Marlin door Chinese bedrijven die controllers voor 3D-printers maken. Gewoon een eigen versie erop knallen en dan de community de rest laten oplossen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocf81 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:55:
Het lijkt me dat dit een beetje vergelijkbaar is met het gebruik van Marlin door Chinese bedrijven die controllers voor 3D-printers maken. Gewoon een eigen versie erop knallen en dan de community de rest laten oplossen.
Zo kan je het uiteraard zien, je zou het ook als 2 dingen kunnen zien, een partij die hardware maakt en anderen die software maken (of optimaliseren) toch ? Het is niet dat het esp32 platform alleen door de ene of de andere partij is bedacht.

Ik probeer het overigens niet goed te praten, begrijp me goed. Im probeer het alleen niet zo grijs/wit te zien 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Fair enough. Ik dacht alleen een bekend patroon te herkennen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atlaste
Zo kan je het uiteraard zien, je zou het ook als 2 dingen kunnen zien, een partij die hardware maakt en anderen die software maken (of optimaliseren) toch ? Het is niet dat het esp32 platform alleen door de ene of de andere partij is bedacht.
"Partijen" suggereert synergie en een eerlijke verdeling.

Het ESP32 platform is van Espressif. Die verdienen prima aan het verschepen van IC's voor allerlei applicaties. Vwb. GRBL, FluidNC gebruikt nog de parser en planner, de rest van de code is herschreven, deels door mij. Ik weet dat er ook donaties aan gerelateerde projecten zijn geweest vanuit onze schaarse donaties. De donaties zijn niet eens voldoende voor de test hardware.
ocf81 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:37:
Fair enough. Ik dacht alleen een bekend patroon te herkennen.
Nope, je hebt gelijk. Het idee van "twee partijen" is alleen schattig als er "heen en weer wordt gegeven". Anders is het simpelweg parasiteren en dat is niet houdbaar.

Een van de redenen waarom ik moe word van contributor spelen is omdat er bedrijven zijn die hardware maken, het vervolgens verkopen incl. firmware, en voor de support de mensen sturen naar de community discord. De lol gaat er behoorlijk af op die manier. Soms doen ze zelfs een e-fuse lock, dan is het helemaal kansloos. Deze praktijken kosten bijzonder veel tijd. Met name bepaalde Chinese bedrijven zijn er sterspelers in.

Inmiddels sturen we mensen meestal gewoon terug naar de vendor. Die er vervolgens geen raad mee weet, want ze hebben gewoon de hardware schema's gecopy-paste, de autorouter er overheen getrokken en het naar pcbway gestuurd met hun logo erop. Liefst zo goedkoop mogelijk, met alleen maar basic parts.

Anyways, doe met de informatie wat je wilt, maar wees gewaarschuwd dat als het niet werkt...

[ Voor 23% gewijzigd door atlaste op 26-10-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Toch maar gegaan voor een esp32 aansturing met fluidnc, een board besteld wat ik kan gebruiken met mijn bestaande drivers, als ik het goed begrijp een redelijk nieuw board van een van de makers van fluidnc ( http://wiki.fluidnc.com/e...fficial/6x_CNC_Controller ). Bestelling gedaan bij de "fabriek" dus even afwachten nog.

Ze zijn ook bezig een pendant te maken met de M5stack dial, die ook maar vast besteld want ik word niet helemaal blij van de boel te sturen met de pc, hoop dat dit beter gaat.

Ik hoop in ieder geval dat ik wat beter de endstops kan gaan gebruiken dan ze nu doen, afgelopen week twee stuks van de machine afgeramd omdat hij verder liep dan de bedoeling was.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 12:27

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb nu na 4 lange jaren mijn oude Stepcraft D840-2 verkocht maar ook meteen maar een nieuwe CNC gekocht. Ik was in het begin nog aan het twijfelen of ik voor een M1000 serie van Stepcraft zou gaan of voor Sorotec waar ik ook veel goed over hoorde.

Na meerdere malen contact met Sorotec gehad te hebben gehad en waar zij ook heel eerlijk en alles goed in uitlegde ben ik bij hun gebleven. Het begon eerst met een Hobby-Line, toen de Basic-Line en vorige week heb ik de eind keuze gemaakt voor een Compact-Line :+

Gisteren is de bestelling erdoor gedrukt en met een beetje geluk heb ik over een 2-tal weken een lomp groot apparaat hier staan voor veelal wat basic houtwerk :P. Het voordeel nu is wel dat ik ook ondere Alu kan frezen en dat mijn beurs ook weer ineens een stuk lichter is :+ _O- -O-

Hopelijk over een paar weken weer een update en foto's als alles binnen is.

-Te huur

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, ik heb ook wel eens naar de spullen van Sorotec gekeken. Maar ik twijfel nog tussen zelfbouw, met wellicht zie mooie Z-as van Sorotec als COTS onderdeel, of toch een Sorotec Basic met de optionele versterkingsonderdelen.

© ocf81 1981-infinity

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 12:27

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

ocf81 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:57:
Ja, ik heb ook wel eens naar de spullen van Sorotec gekeken. Maar ik twijfel nog tussen zelfbouw, met wellicht zie mooie Z-as van Sorotec als COTS onderdeel, of toch een Sorotec Basic met de optionele versterkingsonderdelen.
Ik heb er ongeveer 3 maanden over gedaan en toen kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat ik perse meer als 14cm dik eronder wilde krijgen. De enigste optie die dit dus had en nog enigzins betaalbaar }:O was kwam dus neer op de compact line.

Ze hebben overigens een hele goede support/sales wat ook echt met je meedenkt over welke dingen je nodig hebt. In het begin had ik bijv een 400w hf motor maar voor de compact line werd me een andere aangeraden alhoewel ik zeker ook de lagere kon gebruiken. Ze hebben dan ook een offerte gemaakt met de compact line zoals zij hem zouden aanraden en zeiden ook dat die wel een stuk prijziger zou zijn als de basic line. Het zou echter geen probleem zijn om te downgraden. Ondanks dat de prijs bijna dubbel zo duur was dan ik eigenlijk had willen uitgeven heb ik toch gekozen om het volledige pakket te pakken.

Wel moet ik zeggen dat ik de handleiding op dit moment nog niet echt geweldig vindt maar dat is even afwachten als ik over een paar weken dat ding binnen heb. Volgens mijn berekeningen zou er in ieder geval ergens een kleine 150 kilo op de tafel gaan staan. Deze tafel krijgt in ieder geval een 4-tal flinke 90x90mm kokers als poten en om de tafel toch mobiel te maken komen er wielen onder die je omhoog/omlaag kunt schroeven zodat er een dikke rubberen voet zit waarmee je ervoor kunt zorgen dat de gehele tafel recht staat.

Bovenop komt een houten plaat (ik denk 20mm ofzo) die wel uitsteekt zodat je niet de hele tijd tegen de tafel aan het horken bent.

Zodra ik hem heb ga ik in ieder geval foto's maken en posten.

-Te huur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb zelf ook wel de wens om net iets hoger te gaan dan 14 cm, vooral omdat ik ook wel eens iets wil maken dat wellicht beter in in een VMC zou kunnen worden gemaakt, maar ik eigenlijk geen meerdere CNC machines kan gaan neerzetten. Dan zit je dus aan een bankschroef, en dat kost je al snel zo'n 7 à 10 cm aan hoogte. dan blijft er eigenlijk niet heel veel meer over om mee te werken.

Ik zit er stiekem aan te denken om iets als een Lowrider voor plaatwerk, maar dan aangepast zodat ik hem op kan bergen. En dan iets als een Millennium Machines Milo voor het VMC werk, maar dan met een ATC. Maar waar laat ik dat allemaal?

Ik heb Roy ook wel eens aan de telefoon gehad. Hele aardige vent die graag met je mee denkt. Als ik t.z.t een CNC ga bouwen hebben ze zeker een streepje voor als het gaat om de verkoop van onderdelen. Of als ik toch bij zinnen kom en maar één kant-en-klare machine koop, dan zou dat best eens een Sorotec kunnen zijn.

Maar goed, eerst maar eens een huis met geschikte ruimte om in te klussen. :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Voor wie het boeit, Openbuilds gaat kopje onder, waardoor waarschijnlijk de specifieke onderdelen niet meer verkrijgbaar zullen zijn binnenkort.

Ze hebben een uitverkoop met 40% korting op https://builds.openbuilds.com/

PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1 2 Laatste