AW_Bos schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:20:
Een kennis van mij is op
YouTube ook maar eens bezig geweest met 'DIY kapper zijn', en hij vond het nog verdraaid lastig met met de tondeuse om zijn haar aan de zijkanten kort te wieken. Wel heeft hij de goede tip om het haar goed nat te maken.
Voor mijzelf zal het een minder groot probleem zijn, omdat ik voor 80% kaal ben, en het aan de zijkanten toch vaak laat milimeteren, en bovenop alles eraf. Dat moet voor mij geen probleem zijn. Tondeuze instellen op 3 mm, en sjezen maar!
Een andere kennis besloot het over een andere boeg te gooien wat ik nooit van hem verwacht had: Al het haar op zijn koppie eraf

"Boeiend, want ik zit toch veel thuis

"
Een tondeuse moet je juist niet op nat haar gebruiken.
Als je gaat knippen met een schaar en het haar nat maakt hou er dan rekening mee dat het resultaat korter is wanneer het haar weer droog is.
Ik knip nu al een paar jaar mijn haar zelf. De eerste keer was erg spannend en ik blijf elke keer wat leren hoe het beter kan.
Ik heb nog redelijk lang haar, dus geen millimeter werk.
Wat ik doe is eerst de zijkanten en achterkant met de tondeuse op een lange stand. Ik heb er een van philips en die gaat tot iets van 45mm.
Daarna switch ik over naar rond de 32mm en doe ik weer de zijkanten en achterkant. Je moet wel echt meerdere keren over het haar gaan wil je alles netjes krijgen. Even je haar terug naar beneden kammen werkt ook goed.
Dan de randjes aan de achterkant. Ik heb een handspiegel en ga dan zo recht mogelijk met mijn achterhoofd naar de badkamer spiegel. Dit is wel tricky. Dan met een schaar knip ik een rechte lijn voor de achterkant. En daarna ga ik met de tondeuse zonder opzetstuk langs de zijkant en rond ik de achterkant wat af.
Dan doe ik met een schaar de bovenkant van mijn haar en de voorkant.
Eerlijk gezegd is dit misschien nog wel het meest lastige. Ik zit nog steeds te zoeken wat ik daarmee nu een fijn model vind. Het is ook lastig goed structuur in het haar te knippen omdat je niet achter iemand staat.
Al met al komt er meestal een acceptabel resultaat uit en de mensen die ik vertel dat ik het zelf knip kijken altijd erg verbaasd, ze moeten dan altijd de achterkant bekijken want ze snappen niet hoe je dat zelf doet.
Ik zal wel eerlijk zijn. De kapper zal mijn haar beter kunnen knippen. Maar ik heb ook wel knipbeurten van kappers gehad die minder zijn dan wat ik zelf doe. En maak je een foutje, het groeit toch wel weer aan.