Keuzeadvies - Samsung The Frame of LG B9/C9

Pagina: 1
Acties:
  • 4.302 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 19:46
Ik zoek een?
65" Televisie, ter vervanging van mijn recentelijk overleden Samsung UE55F6500 (Groene verticale strepen, niet repareerbaar).

Wat is je budget?
Max. 2000 euro, al hoeft het budget niet per se op ;)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV wordt gebruikt voor 50% Netflix/Films, 30% Normale TV en 20% Games (Playstation 4). We hebben nu 55", maar aangezien onze bank tegen de andere muur staat, zitten we er dik 5m vandaan Hierdoor is 55" aan de kleine kant (al denkt de vrouw daar anders over :+ ).
65" Is dus - ook gezien budget - het enige wat definitief is. Aangezien ik van een 6 jaar oude UE55F6500 kom, ben ik nog niet al te veel verwend qua beeld denk ik? Daarom vind ik het lastig te beoordelen wat 'goed genoeg' is voor mij. Wel irriteerde ik me aan de slechte zwart-waardes van de vorige TV, dus dat moet sowieso beter.

Wat heb je zelf al gevonden?

In de 65" categorie is daarom mijn oog gevallen op een Samsung The Frame (2019), LG B9 of LG C9. Van de laatste weet ik dat het sowieso een top TV is, gezien alle recensies, maar misschien is het overkill voor mijn wensen. Zo zal er vast ooit wel een Playstation 5 in mn huis komen, maar of ik 4K 120FPS ga missen weet ik niet, en dat is voor zover ik kan zien het grootste voordeel van de C9 met HDMI 2.1? Dan zou de B9 misschien een slimmere keuze zijn voor m'n portemonnee.

Dan heb ik nog The Frame gevonden; deze heb ik nog niet in het echt gezien, dus dat wil ik eerst nog even gaan doen, maar het feit dat ik mijn eigen foto's (ben hobbyfotograaf) kan gebruiken om ons huis te verfraaien, spreekt me erg aan. De reviews van het gallery-effect zijn overtuigend enthousiast... Alleen dit is dan weer geen OLED, wat in mijn ogen dan weer beter toekomst-proof is. Was dat wel het geval dan denk ik dat ik m'n keuze al had gemaakt.

Daarentegen heeft LG een 'gallery mode', wat weer in de buurt komt van the Frame, maar hangt natuurlijk verder van de muur af wat het toch allemaal wat nepper maakt.

Welke vragen heb je hier nog over?
Punten ter overweging;

• TV wordt sowieso opgehangen
• Onze huiskamer bevat best veel ramen, waardoor we nu soms last hebben van reflectie
• Ik heb een Sonos systeem (playbar, sub en 2x play one) als audio, welke voor mij meer dan voldoende zijn. Audio functies van de TV zijn dus onbelangrijk
• Ik wil weer minimaal 6 jaar met de TV kunnen doen (als deze niet kapot was gegaan had hij er nog zeker een jaar gestaan).
• Hij moet toekomst bestendig zijn qua features, zo was 4k nog geen gemeengoed toen ik m'n huidige TV kocht, echter kwam dat vrij snel op waardoor ik wel baalde toen het wél gemeengoed werd. 8K verwacht ik niet veel van en betwijfel de meerwaarde op een 65". De overstap van HD naar UHD heeft meer impact denk ik, dan van 4 naar 8k.

Ik hoor graag of jullie advies hebben om mijn keuze makkelijker te maken.

Beste antwoord (via brentnl op 12-04-2020 15:26)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In een winkel (als Mediamarkt) is het sowieso lastig vergelijken. Wat betreft helderheid zou ik me geen zorgen maken. De helderheidsdiscussie- en vergelijking is begonnen door hdr. Sdr is vastgesteld bij een luminantie van 100 tot 300 nits. Je huidige tv is van dat tijdperk en zal rond de 250 nits liggen. Ook de OLED zit hier ruim boven en heeft in de meeste omstandigheden meer dan voldoende helderheid voor sdr en ook voor hdr. Wat reflectiefilter zal het het in beide gevallen ook een upgrade zijn. Zaken als upscaling e.d. zou ik ook niet teveel bij stil staan aangezien dat in dit segment zeer goed is en de verschillen erg klein.

Puur naar techniek en beeldkwaliteit kijkend is ook niet vreemd dat je de C9 mooier vond. LG benoemd (handleiding) zelf wel dat je direct zonlicht moet vermijden en Samsung zegt (site) dat het voor hun lcd's niet uitmaakt. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken of je de 'beste' beeldkwaliteit wilt waarbij je mogelijk meer controle nodig hebt van omgevingslicht en (statische) content. Of je kiest voor mogelijk 'zorgelozer' kijken op een van de beste lcd's met de samengaande nadelen van de techniek t.o.v. oled's.

Zaken als Smits en KE bieden naast een scherpere prijs ook 5 jaar garantie. Wellicht dat dat ook iets meer ease of mind geeft...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Je huidige tv heeft een VA-paneel en voor lcd-begrippen al een redelijk goed contrast en zwartwaarde. Hij mist alleen local dimming om het te verbeteren. Voor goede local dimming moet je minimaal kijken naar de Samsung Q70R of Sony XF90/XG95. Voor de beste reflectie filters moet je kijken naar de Q80R/Q85R/Q90R. De Q80R is een Q70R met de beste reflectiefilter, kijkhoek en een hogere hdr helderheid. De Q85R biedt daarbij betere HDR (local dimming) en de Q90R de meest imposante hdr-prestaties.

Een oled zal je het meeste vooruitgang bieden qua zwartwaarde en algehele beeldkwaliteit, maar heeft meer last van reflecties en houdt niet van direct zonlicht. Dit zal per situatie en woonkamer verschillen. Misschien een keer in de winkel (speciaalzaak) bekijken? Als casual gamer zou ik me niet druk maken om hdmi 2.1. De B9 heeft dit overigens ook, maar heeft een minder geavanceerde beeldprocessor dan de C9.

The Frame is erg duur voor wat hij qua beeld te bieden heeft en is vergelijkbaar met een Q60R (zonder local dimming). Bij lcd's is het over het algemeen hoe meer je betaalt, hoe beter je hdr-ervaring wordt. Overigens is jouw kijkafstand te groot voor een meerwaarde voor UHD. Ik zou kijken naar FALD lcd's zoals de Q70R en hoger, de XF90/XG95 of een oled, en the Frame laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Waar merk ik die "minder geavanceerde beeldprocessor dan de C9" met name mee? Want dat lijkt me dan een prima alternatief; ik kom hem in de pricewatch voor 1699 tegen, wat 200 euro goedkoper is dan de C9.

Heeft OLED je voorkeur over de genoemde FALD LCD's met bv QLED? Uitgaande van geen direct zonlicht op de TV, enkel indirect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Als je geen vergelijkingsmateriaal hebt en 'nieuw' bent op oled-gebied dan zul je waarschijnlijk weinig verschil opmerken. De standaard calibratie is wat beter, de piekhelderheid in hdr en de upscaling. De calibratie is voornamelijk gebaseerd op de review van Rtings, maar er zijn ook exemplaren met een veel betere calibratie out of the box dan hun exemplaar. Waarschijnlijk zal LG ook updates/kleine verbeteringen eerst/eerder naar de C9 brengen. De kritische kijker zal voor de C9 gaan, maar het prijsverschil is ook een goed argument om voor de B9 te gaan, welke ook gewoon een zeer goede tv is.

OLED's hebben i.t.t. lcd's dimming per pixel, de diepste zwartwaarde en en een oneindig contrast. Nadelen zijn een (kleine) kans op burn-in, merkbaardere stutter(voor sommige mensen), mindere piekhelderheid en ABL-technologie. Wat betreft beeldkwaliteit maak je er wel de grootste stappen mee. Indirect zonlicht en andere persoonlijke voorkeuren zijn moeilijk in te schatten. Verder hebben lcd's zo ook hun voor-en nadelen waarvan je er al één opgemerkt hebt. Mocht je ergens een tv bestellen kijk goed naar goede retourvoorwaarden. Koop je de B9 bijv. op Audiomix dan zijn de retourkosten voor eigen rekening, via Bol is het kosteloos; om maar een voorbeeld te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:01
voor de beste prijs voor Oled check dit topic.

[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:07

Major_ton

Shoot!

Er zijn eigenlijk maar 2 valide redenen om niet voor een OLED TV te kiezen.

1: Direct zonlicht op het paneel.
2: Gebruik als computermonitor (inbranden).

Als beide aspecten niet aan de orde zijn zou ik voor een B9 of C9 gaan. Samsung's The Frame is een mid-end TV en op geen enkele manier te vergelijken met een OLED TV. Zwartwaardes is maar 1 aspect, maar de beperkte piek helderheid en afwezigheid van local dimming maken The Frame een echte no-go voor HDR content en daar krijgen we alleen maar meer en neer van (Netflix, Disney+, games op de PS4 en PS5. Ik heb hier een B6 OLED en een XF9005 LCD TV en het verschil met HDR content is echt gigantisch, in het voordeel van de B6. En de XF9005 is heel wat beter voor HDR dan The Frame. Daarnaast mis je Dolby Vision in het algemeen en DTS output vanuit de media speler.

Je argument om eigen foto's voorbij te laten komen is nog wel een goede. Ik ben beroepsfotograaf en voor het beoordelen van foto's die groot geprint moeten worden heb ik dus de 75XF9005 gekocht. Bewust geen OLED TV aangezien deze TV als 2de monitor gebruikt wordt en dus uren achter elkaar aan kan staan met dezelfde interface. Echter zien de foto's er op een OLED paneel nog net wat mooier uit. Als je dus een manier kan vinden om je foto's in een slideshow op een C9 voorbij te laten komen, dan is de keuze wel gemaakt lijkt mij...

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Naar aanleiding van de reacties van benbaba en Major_ton was ik overtuigd om voor een OLED TV van LG te gaan; de C9.
Heb hier dan ook gelijk een bericht geplaatst, dankje!

Via dat Topic kwam ik echter ook uit bij vele tientallen berichten over direct zonlicht en de vlekken die dit geeft op OLED. Hier was ik niet van op de hoogte; ik dacht dat zonlicht vooral vermeden moest worden vanwege de mindere helderheid van OLED en dus je eigen kijkplezier.

Dit veranderd m'n situatie nogal. Ik ga even 'in kaart' brengen - middels om het uur een foto maken - hoeveel zonlicht er nu echt direct op m'n scherm valt. Natuurlijk kan ik dit met vitrage (plissé gordijn) wel tot een minimum beperken, maar aangezien ik minimaal 6 jaar met de TV wil doen acht ik het niet leefbaar om 6 jaar lang de vitrage naar beneden te hebben of daar in ieder geval alert op te zijn. Je bent namelijk zomaar een dag van huis zonder daar aan gedacht te hebben.

Dus hoe nu verder ? 8)7

EDIT: nog even kijken naar wat comparison video's van de C9 met Q90 valt me op dat de Samsung een in mijn ogen overdreven kleurrijk beeld laat zien. :X Dat geintje flikken ze ook vaak op hun telefoons; wanneer je daarmee een foto maakt doet het soms pijn aan je ogen qua kleurcorrectie. Is dit met calibratie en/of settings aan te passen tot een meer natuurlijk beeld?

Zie dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0jhUf-KRMR63niSMFE87xHEFzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J979oii5D8SrY0caU6tSQqle.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door brentnl op 02-04-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:07

Major_ton

Shoot!

Ga NIET af op wat je ziet op foto's of video's zonder dat je echt weet wát je ziet. Los van dat ik een LG OLED prefereer boven zo'n beetje elke Samsung TV, zijn de Samsung toestellen prima te kalibreren. De dynamische out of the box settings zijn bij alle merken horror, maar schakel over naar de film setting en je bent al 80% onderweg naar een goed beeld. Een paar kleine verdere tweaks en evt een ISF kalibratie doen de rest.

Helaas zie je bij veel zelfbenoemde reviewers op YouTube dat ze graag hun eigen voorkeur als een feit presenteren en daarbij misbruik maken van de technische beperkingen van de camera's die ze gebruiken om de verschillen mee te filmen. Zo is het heel makkelijk om een TV te donker of juist e helder te laten lijken.

De betere LG, Samsung, Sony, Panasonic en Philips TV's zijn allemaal goed te kalibreren wat kleuren betreft. De verschillen zitten in het paneel; OLED, VA LCD of IPS LCD, wel of geen Local Dimming en wát voor Local Dimming en de aansturing hiervan, de maximale helderheid, het haalbare contrast en in zekere zin de motion handling.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Zoals hierboven gezegd is een video niet echt een goede bron; er zijn teveel variabelen. Als je een oled niet aandurft en er geen goed gevoel bij hebt dan zijn er de eerdere genoemde alternatieven.

Als je de meest natuurgetrouwe tv wilt in dit segment dan moet je naar de 65'' XG95 van Sony kijken. Via een prijsaanvraag voor circa €1349,- te krijgen. Is out of-the-box bijna perfect gekalibreerd met een zeer goede kleurengradatie en motion handeling. Reflecties gaat hij ook zeer goed mee om en je hebt Dolby Vision support. De Samsung Q80R en hoger hebben bredere kijkhoeken en nog een iets beter reflectiefilter. De Q85R/Q90R voegen daar krachtigere local dimming aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:41
benbaba schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:44:
Zoals hierboven gezegd is een video niet echt een goede bron; er zijn teveel variabelen. Als je een oled niet aandurft en er geen goed gevoel bij hebt dan zijn er de eerdere genoemde alternatieven.

Als je de meest natuurgetrouwe tv wilt in dit segment dan moet je naar de 65'' XG95 van Sony kijken. Via een prijsaanvraag voor circa €1349,- te krijgen. Is out of-the-box bijna perfect gekalibreerd met een zeer goede kleurengradatie en motion handeling. Reflecties gaat hij ook zeer goed mee om en je hebt Dolby Vision support. De Samsung Q80R en hoger hebben bredere kijkhoeken en nog een iets beter reflectiefilter. De Q85R/Q90R voegen daar krachtigere local dimming aan toe.
Het is maar net wat je onder 'krachtigere local dimming' vindt vallen.

De term 'agressiever' is meer op z'n plaats aangezien Samsung gebruik maakt van een agressievere algoritme bij hun Full Array Local Dimming tv's, hierdoor krijg je o.a. diepere zwartwaardes en minder blooming echter gaan er wel details verloren. In tegenstelling tot de Full Array local Dimming implementatie van Sony waarbij details gewaarborgd blijven.

@brentnl, Zoals Quote Major_ton al aangeeft krijg je al een acceptabel plaatje wanneer je alle beeldverbeteraars uitzet en de kleuren op 'warm 1 of warm 2' zet. Hou er wel rekening mee dat Samsung zich focust en ervan houdt om het wat aan te dikken (lees oversaturation, bewust verkeerde HDR implementatie etc.), in tegenstelling tot Sony en Panasonic, die voor een natuurgetrouwe implementatie kiezen.

Zoals al door benbaba aangegeven, scoort de Sony XG95 op veel onderdeel beter dan de Samsung Q80/ Q85/ Q90 en is de betere tv wanneer je van een zo natuurgetrouw mogelijke beeld houdt. Nog een belangrijke punt imo is upscaling van HD naar 4K, deze is op de Sony XG95 veel beter vergeleken met de Samsung QLED tv's, en in het dagelijkse gebruik ook zeker merkbaar en nuttig aangezien veel content nog in HD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:08:
[...]

Het is maar net wat je onder 'krachtige local dimming' vindt vallen.

Samsung implementeert een agressieve algoritme bij hun Full Array Local Dimming tv's, hierdoor krijg je diepere zwartwaardes en minder blooming echter gaan er wel details verloren. In tegenstelling tot de Full Array local Dimming implementatie van Sony waarbij details gewaarborgd blijven.

Nog een belangrijke punt imo is upscaling naar 4K, deze is op de Sony XG95 veel beter vergeleken met de Samsung QLED tv's, en in het dagelijkse gebruik ook zeker merkbaar en nuttig aangezien veel content nog in HD is.
Het algoritme voor dimming is inderdaad anders zoals je aangeeft. Krachtiger betekent meer dimming zones, minder blooming en een hoger contrast. Kortom minder hardware limitatie. Keerzijde van de 'software' is minder highlight- en schaduwdetail, maar dit is een bewuste keuze.

Sony heeft van oudsher goede motion handeling en upscaling, maar de andere fabrikanten staan niet stil. Veel betere upscaling is dan ook overdreven. De beeldprocessor van de huidige high-end Samsung's is ook zeer goed. Ik zou het verschil in de meeste gevallen verwaarloosbaar noemen voor de gemiddelde kijker.

Puur kijkend naar hardware zijn de Q85 en 90QR beter uitgerust dan de Sony. Daarom zijn ze ook duurder. De afstelling en intenties met betrekking tot de uiteindelijke beeldkwaliteit hebben beide hun voor- en nadelen. Wensen en eisen van de eindgebruiker bepalen uiteindelijk welke de betere keuze is. Afgaande op de reacties van TS is dat in dit geval waarschijnlijk de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Dank voor alle reactie! Ik ga proberen snel bij een zaak langs te gaan om zowel de Sony XG95 en Samsung Q90R te bekijken. Ook pak ik dan gelijk de C9 mee ter referentie, en hoop dat ik niet te veel baal dat OLED geen optie is ;-)

Iemand advies waar dat 'corona-proof' kan in de omgeving van Oss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Alle winkels hebben sowieso de nodige maatregelen getroffen. Electroworld en Lunenburg filialen zou je kunnen kijken. Verder heb je nog Expert en BCC. Kamera Express heeft volgens mij een filiaal in Den Bosch. Smits is een fijne zaak maar niet bepaald in de buurt (Arnhem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Inmiddels bij mediamarkt geweest omdat ik er in de buurt was. Helaas stonden de XG95, C9 en Q90 wat uit elkaar, waardoor het vergelijk moeilijk was. De XG95 is voor mij in ieder geval qua look afgevallen; ben geen fan van het ontwerp, en vind 'm ook vrij dik (6.8cm vs 4.8cm voor de C9 en 3.9cm voor de Q90).

Dus de keuze gaat nu voor mij tussen de C9 en Q90, waarbij het platte monteren (no-gap mount) en de oneconnectbox een grote pré zijn voor de Q90. Echter had ik het idee het beeld van de C9 mooier te vinden, al was dat dus niet eerlijk te vergelijk omdat ze niet langs elkaar stonden én de Q90 had een hele andere demo aan staan , gericht op HDR ipv zwart-waardes. Dit konden ze helaas ook niet voor me gelijktrekken bij de MM. Ook het testen van Netflix of SD-upscaling is niet te doen in zo'n winkel, dan moet ik toch echt naar een speciaalzaak denk ik.

De verkoper daar had nog niet meegemaakt dat iemand een OLED had teruggebracht vanwege schade door direct zonlicht. Nu blijft het natuurlijk een 'verkoper' en is hij dus niet bepaald belangeloos, maar toch bracht me dit weer aan het twijfelen, om niet alsnog voor de C9 te gaan; degene waar ik als eerst voor wilde gaan.

Verder las ik ook nog dat er mensen waren die juist bewust voor OLED kozen omdat ze de QLED modellen zelfs té fel vonden. In een winkel is dat juist hetgene wat het oog trekt natuurlijk, maar kan me inderdaad voorstellen dat dit thuis, bij gedimd licht of zelfs een donkere kamer misschien wel juist té fel is. En dan is het hele voordeel van de Q90 weg wanneer ik de brightness bij wijze van spreke op 50% zou moeten zetten.

Vind het lastig te beoordelen hoe de helderheid zich verhoudt tussen de C9, de Q90 en mijn huidige F6500 series.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
In een winkel (als Mediamarkt) is het sowieso lastig vergelijken. Wat betreft helderheid zou ik me geen zorgen maken. De helderheidsdiscussie- en vergelijking is begonnen door hdr. Sdr is vastgesteld bij een luminantie van 100 tot 300 nits. Je huidige tv is van dat tijdperk en zal rond de 250 nits liggen. Ook de OLED zit hier ruim boven en heeft in de meeste omstandigheden meer dan voldoende helderheid voor sdr en ook voor hdr. Wat reflectiefilter zal het het in beide gevallen ook een upgrade zijn. Zaken als upscaling e.d. zou ik ook niet teveel bij stil staan aangezien dat in dit segment zeer goed is en de verschillen erg klein.

Puur naar techniek en beeldkwaliteit kijkend is ook niet vreemd dat je de C9 mooier vond. LG benoemd (handleiding) zelf wel dat je direct zonlicht moet vermijden en Samsung zegt (site) dat het voor hun lcd's niet uitmaakt. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken of je de 'beste' beeldkwaliteit wilt waarbij je mogelijk meer controle nodig hebt van omgevingslicht en (statische) content. Of je kiest voor mogelijk 'zorgelozer' kijken op een van de beste lcd's met de samengaande nadelen van de techniek t.o.v. oled's.

Zaken als Smits en KE bieden naast een scherpere prijs ook 5 jaar garantie. Wellicht dat dat ook iets meer ease of mind geeft...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brentnl
Inmiddels dus de keuze gemaakt.De 65C9 hangt in de woonkamer, aan een LG OLW480 beugel. Wat een prachtig apparaat.

Gekocht bij Smits vanwege de garantie en een prima prijs (1899).

Iedereen bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James71
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11-2024
benbaba schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:38:
LG benoemd (handleiding) zelf wel dat je direct zonlicht moet vermijden
Hoe zit dat nu precies. Dacht dat zonlicht enkel vermeden diende te worden bij TV kijken maar begrijp hieruit dat de TV best nooit in de zon staat.

De muur waar ik mijn TV wens te hangen staat van 's morgens tot 14u in de zon, wil dit dan zeggen dat ik OLED best vermijd? TV in kast is ook zo jaren '70

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
James71 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Hoe zit dat nu precies. Dacht dat zonlicht enkel vermeden diende te worden bij TV kijken maar begrijp hieruit dat de TV best nooit in de zon staat.

De muur waar ik mijn TV wens te hangen staat van 's morgens tot 14u in de zon, wil dit dan zeggen dat ik OLED best vermijd? TV in kast is ook zo jaren '70
Constant of veelvuldig direct zonlicht (UV) op eenzelfde gedeelte van het scherm kan leiden tot verslechtering van het organisch materiaal in dat gebied. De 'schade' kan dan permanent worden ongeacht of de tv aan stond of niet. Hierom staat waarschijnlijk ook in de handleiding dat direct zonlicht op de tv vermeden moet worden. In hoeverre dat in jouw situatie een probleem is of naar verloop van tijd kan gaan worden is moeilijk te zeggen en zal je zelf moeten inschatten.

[ Voor 3% gewijzigd door benbaba op 14-01-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:28

FeaR

In GoT we trust

@James71 Een topic kicken om daarna te kapen is niet de bedoeling. Dit soort vragen past beter in Televisies & Beamers en dan bijvoorbeeld [LG OLED] Ervaringen & Discussie voor specifiek LG (als voorbeeld, er zijn meer merk-specifieke topics) of OLED televisies voor algemene vragen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.