Te hoge temperaturen met een Ryzen 3600

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 15:11
Hi, heb wat temp issues met een Ryzen 3600 (geen oc):

Temps lopen op tot 85 graden tijdens gamen en vervolgens sluit de game ook automatisch af
Idle temps zitten al boven de 60.

Gaat om deze nieuwe build:
Mini-ITX ryzen build 800-900 euro

Ryzen 3600 in een dan a4-sfx kastje. De black ridge koeler fan heb ik vervangen met 1 van Noctua die als t goed is tegen de heatsink aanblaast.

Ik heb bij de black ridge geen back plate meegekregen dus ik heb de koeler zonder back plate bevestigd, is dit een fout geweest en zit mijn koeler wellicht niet strak genoeg tegen de CPU aan? Ik ben zuinig geweest met de thermal paste verder dus er zit een dun laagje tussen.

De case heeft verder geen fans. Ik heb wel nog dezelfde noctucia 9mm fan nog liggen waarvan ik van plan ben in het systeem te doen, maar er moet meer aan de hand zijn want er zijn genoeg mensen die deze build hebben zonder case fans.

GPU temps zijn wel normaal.

Edit:
Misschien handig om erbij te vermelden dat ik het RAM-geheugen via Asus DOCP op 3200mhz heb gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door ZakKa.dev op 30-03-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zat er geen standaard backplate op je mobo? Je moet even experimenteren met de fan, aanzuigen van buiten is oha beter. En check of je koelpasta wel geraakt wordt door de heatsink. Ook de I/O plate weglaten helpt met de airflow.
Hier een 3700x in die kast en geen problemen, zie A4 topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ja ik had een standaard backplate bij de mobo maar die heb ik niet gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Die heb je volgens mij wel nodig om alles strak te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

De koeler is zonder backplate geleverd?
Dat vind ik al raar, normaliter wordt deze erbij geleverd ( al heb ik geen ervaring met Alpenfohn )

Er moet echt een backplate op om de druk goed te verdelen, geen idee of de oude past maar als de koeler zonder wordt geleverd neem ik aan dat je die moet gebruiken.
Zat er ook geen handleiding bij?

[ Voor 5% gewijzigd door Humma Kavula op 30-03-2020 23:57 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ok bedankt ik ga dat proberen. Ja ik vond het al vreemd dat er geen backplate meegeleverd was bij de Alpenfohn, en ook in de instructieplaatjes van de Alpenfohn zie je geen backplate bij de stap waar je de schroeven aan de onderkant bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Backplate moet juist niet als ik dit zo lees:

https://www.reddit.com/r/...ridge_on_a_am4_mainboard/

En zie hier de instructies:
https://imgur.com/a/s9aKz9v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Kijk hier eens: Ryzen 3600x stock koeler word rond de 90 graden bij gaming

CPU offset 0.1V verlagen was voor mij en de TS daar een oplossing.

Ik gebruik trouwens ook de black ridge alpenfohn. Had dezelfde temps.

[ Voor 17% gewijzigd door Spierenburg op 31-03-2020 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik had die instructie al gevonden en het leek alsof er wel een backplate zichtbaar was en dat ze gewoon het plaatje niet goed hadden.

Je link geeft wel duidelijk aan dat dit een aftermarket AM4 oplossing is welke dus niet werkt. (of althans, een leek kan dit niet simpel monteren want het is gewoon heel bewerkelijk)
Ik zou contact opnemen met de verkoper voor een refund en andere koeler, anders Alpenfohn direct contacteren met dit probleem.

-edit-
Of je moet zin hebben om uren te steken om de koeler goed te plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door Humma Kavula op 31-03-2020 00:19 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
ZakKa.dev schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:37:

Ryzen 3600 in een dan a4-sfx kastje. De black ridge koeler fan heb ik vervangen met 1 van Noctua die als t goed is tegen de heatsink aanblaast.

Ik heb bij de black ridge geen back plate meegekregen dus ik heb de koeler zonder back plate bevestigd, is dit een fout geweest en zit mijn koeler wellicht niet strak genoeg tegen de CPU aan? Ik ben zuinig geweest met de thermal paste verder dus er zit een dun laagje tussen.
Zit de CPU fan wel onder de heatsink en niet erboven zoals normaal? Deze koeler blaast de lucht weg van het moederbord. Bij mij past de noctua fan niet i.v.m. geen low profile memory.

Mijn setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 169,27€ 169,27
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G€ 438,-€ 438,-
1BehuizingenKolink Rocket€ 168,99€ 168,99
1VentilatorenNoctua NF-A4x10 FLX, 40mm€ 12,29€ 12,29
1VentilatorenNoctua NF-A9x14 PWM, 92mm€ 15,86€ 15,86
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 162,90€ 162,90
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 134,92€ 134,92
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 129,91€ 129,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.406,14

Ik had ook geen back plate, heb nu zon 75 tot 80 graden met de stock fan. (cpu offset 0.1v)

[ Voor 67% gewijzigd door Spierenburg op 31-03-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ik reageer even op iedereen:

- OptimumTech (youtube) raad aan om de fan direction om te draaien, dat schijnt al 5 graden te schelen. Ik lees dit ook terug op SFF forum en reddit.
- De koeler moet goed samenwerken met dit mobo. Dat hebben meerderen voor mij al gedaan waaronder deze youtuber die ook zijn temps deelt: YouTube: Alpenfohn Black Ridge | The Best Air Low Profile Cooler for the DAN .... De koeler terugsturen lijtk mij daarom niet verstandig, vooral aangezien het 1 van de beste is voor een mini-itx case.
- Ik ga morgen eens sleutelen. De fan direction omdraaien,controleren of koelpasta goed gecoverd is en zo stevig als ik kan de schroeven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Undervolten klinkt interessant, hoe hebben jullie dat precies gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ok ik heb het volgende gedaan:

- Iets meer koelpasta toegevoegd en goed verspreid over de cpu.
- De noctua 9mm fan blaast nu richting tegen de CPU ipv tegen de heatsink (geen idee waarom de default bij black ridge richting de heatsink was. Als je hier van in de war raakt: Houd er rekening mee dat de fan tussen de heatsink en de cpu zit.
- Zeer goed vastgedraaid (ik zal not wat foto's delen).
- I/O shield verwijderd voor wat meer lucht
- Noctua 9mm aan de onderkant van de case gepropt (past maar net). De behuizing heeft nu dus 1 casefan.

In een Prime95 stress test van iets meer dan 10 minuten bleef de CPU in de eerste 5 minuten redelijk onder 80 graden, en de laatste 5 minuten hangen rond 82/83 graden. Dit is behoorlijk wat vooruitgang.

Volgende stap is om het undervolten eens uit te zoeken.

Idle temps zitten is al rond de 50 nu ipv 60, dus behoorlijk verschil daar ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door ZakKa.dev op 31-03-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
ZakKa.dev schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:38:

Idle temps zitten is al rond de 50 nu ipv 60, dus behoorlijk verschil daar ook :)
idle temp meer dan 10 graden boven ruimte temp lijkt me niet goed.

Welk programma komt met die cijfers?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
CPUID HWmonitor. Ik denk dat het wel meevalt voor zo'n SSF (small form factor) build en een CPU waar om bekend staat dat hij vrij heet wordt.

Hij zakt ook regelmatig op idle onder de 50, hij schommelt behoorlijk. Onder min staat 40 graden dus dat is de koelst gemeten temp

[ Voor 32% gewijzigd door ZakKa.dev op 31-03-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:15

Fordox

00101010

ZakKa.dev schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:05:
CPUID HWmonitor. Ik denk dat het wel meevalt voor zo'n SSF (small form factor) build en een CPU waar om bekend staat dat hij vrij heet wordt.

Hij zakt ook regelmatig op idle onder de 50, hij schommelt behoorlijk. Onder min staat 40 graden dus dat is de koelst gemeten temp
Hardware monitor laat niet de goeie temperaturen zien. Ryzen 3xxx serie is een beetje raar hiermee.
Je kan het alleen goed uiltezen met Ryzen Master of MSI Afterburner.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ryzen Master geeft rond de 41 aan. Soms springt hij opeens heel even (1 seconde) naar 47/50. Gek

Maar ziet er goed uit kwa temps, undervolten misschien niet nodig. Maar ben benieuwd of iemand met een soortgelijke build instructies heeft daarvoor. Of iig met een Asus mobo en ryzen 3600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Zet je PPT in Ryzen Master eens op 65W (of iets hoger, default is 84W?), dan stel je effectief een limiet in die flexibeler is dan undervolten. Jouw temps op de defaults lijken mij nu iig normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Default is 88w. Waar kan ik wat meer lezen over deze techniek en wat ik ermee bereik? Lijkt mij fijn om te kunnen instellen datt alleen tijdens het gamen de CPU op volle performance draait, daarbuiten mag hij best wat zuiniger zijn met energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Nouja, dat doet ie al, zolang je de laatste AMD chipset drivers hebt met de AMD balanced power plan. Daar heb je geen undervolt of PPT voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ja ik heb de AMD chipset drivers geinstalleerd via Asus Grid software van mijn mobo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Zal ik doen, maar zijn die voor de b450 hetzelfde als voor de b450-i?

edit: never mind, dit is natuurlijk voor de gehele chipset.

[ Voor 31% gewijzigd door ZakKa.dev op 31-03-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Nog even voor je nagelopen, 3700X op 65W PPT limiet doet ~42 graden idle, 68 graden full load (CPU-Z stress test). Haalt dan 3,8GHz op alle cores volgens Ryzen Master. In dezelfde kast met dezelfde koeler. In mijn eerste testen ging ik ook richting de 90 graden, dus op deze manier een prima balans. Met een paar threads pak je makkelijk de max van de CPU en richting 16 threads kom je ergens een keer de limiet tegen.

Misschien toch nog een keer naar een AIO, maar het inbouwen houd mij voorlopig nog tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
een AIO inbouwen heb ik ook echt geen zin in. Sinds ik de Noctua 9mm fan heb omgedraad is hij wel een stuk luidruchtiger. Ik vermoed dat het aan de schroefjes ligt of omdat die fan niet echt ontworpen is om lucht vanuit een heatsink te trekken en pushen naar de CPU. Ik las een forumpost op SSF die ook aangeeft dat de temps zo wel beter zijn, maar dat het meer geluid maakt. Wel jammer, build was lekker stil voorheen. Maarja als mijn temps maar goed genoeg zijn 8)

[ Voor 6% gewijzigd door ZakKa.dev op 02-04-2020 01:18 ]

Pagina: 1