Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 23:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een mega-compacte build waar ik af en toe op game. Ook zal ik er wat werk op verrichten (programmeren en photoshop). Verder is het de bedoeling dat het systeem later makkelijk up te graden is met een nieuwe CPU en meer opslag in de vorm van een tweede SSD of m.2 SSD. Goede wi-fi is van belang

Wat mag het systeem gaan kosten?
max 900, maar ik ga ook op zoek naar tweedehands onderdelen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, GPU (MSI R9 390). Rest gaat allemaal weg.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een mobo met sterke wi-fi en audio. 16GB ram.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD all the way

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo stil mogelijk, maar niet als dat veel geld kost. Ik zal nooit overklokken. Koelprestaties moeten dus voldoende zijn, niet geweldig, met eerder prioriteit op geluid dan koelprestatie.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop op wat advies betreft SSD, mobo en koeling. Heb het liefst een mobo waar 2x een m.2 ssd in kan en dat goede WI-FI heeft. ook advies betreft de casefans is handig. Keuze in behuizing is al gemaakt.

Twijfels en alternatieve overwegingen

Voornamelijk mobo. Deze is wat goedkoper bijvoorbeeld:
pricewatch: Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi

en hier nog wat mobo alternatieven:
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 I PRO WIFI
pricewatch: Asus ROG Strix X470-I Gaming

Ook is deze noctua koeling nog iets voordeliger dan de black ridge:
pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4

Update:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-I Gaming€ 152,90€ 152,90
1BehuizingenDAN Cases A4-SFXv4.1 Zilver€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingAlpenföhn Black Ridge€ 42,86€ 42,86
1VentilatorenNoctua NF-A9 PWM, 92mm€ 16,48€ 16,48
1VentilatorenNoctua NF-A9x14 PWM, 92mm€ 15,55€ 15,55
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 76,90€ 76,90
1VoedingenCorsair SF450€ 88,72€ 88,72
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,41

[ Voor 17% gewijzigd door ZakKa.dev op 23-03-2020 15:08 ]

Beste antwoord (via ZakKa.dev op 16-03-2020 12:24)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 lijkt mij zo niet echt een koeler met al te hoge capaciteit. Dan ziet een pricewatch: Cryorig C7 er beter uit qua koelcapaciteit.

Maar een pricewatch: Alpenföhn Black Ridge lijkt mij de beste optie. Lijkt de meeste koelcapaciteit te hebben en heeft daarnaast de fan onder het koelblok en blaast zo de warmte uit de DAN Case A4. Dus dat lijkt mij sowieso de beste optie.

Als werkgeheugen werkt Micron E-die geheugen heel goed met Ryzen, is eventueel ook nog zeer eenvoudig over te klokken. Door gewoon het XMP profiel te laden (wat je sowieso moet doen) en dan het geheugen nog eens iets hoger in te stellen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 lijkt mij zo niet echt een koeler met al te hoge capaciteit. Dan ziet een pricewatch: Cryorig C7 er beter uit qua koelcapaciteit.

Maar een pricewatch: Alpenföhn Black Ridge lijkt mij de beste optie. Lijkt de meeste koelcapaciteit te hebben en heeft daarnaast de fan onder het koelblok en blaast zo de warmte uit de DAN Case A4. Dus dat lijkt mij sowieso de beste optie.

Als werkgeheugen werkt Micron E-die geheugen heel goed met Ryzen, is eventueel ook nog zeer eenvoudig over te klokken. Door gewoon het XMP profiel te laden (wat je sowieso moet doen) en dan het geheugen nog eens iets hoger in te stellen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ah bedankt voor het advies. Betreft RAM had ik nog niet echt goed onderzoek verricht en simpelweg de populairste uit de pricewatch gepakt. Heb je ook een advies welke set van sticks uit die Micron E lijst de beste value biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Top, verschil tussen 3000 en 3200 mhz kloksnelheid is niet echt te merken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanz_rdam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 07:19
Vrij marginaal inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Weinig verschil idd, daarnaast kun je 3000MT/s ook gewoon op 3200MT/s instellen. Zou gewoon moeten werken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Top! 👍 nog enig advies voor een mobo met sterke wifi (inclusief antenne) en audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wat betreft moederborden is de keuze niet zo groot.
Shortlist: https://tweakers.net/pric...;1178967;1169443;1400064/
De Asrock is lekker goedkoop met goede features, maar minder geschikt voor een 8-16 core processor, zelfde geldt eigenlijk voor de X470 versie ervan. De Gigabyte is niet merkbaar beter.
https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281

Wifi 6 lijkt mij persoonlijk niet nodig, 5 is al rete snel.
Daarnaast, 200 euro of meer lijkt mij wat te gek voor een moederbordje, ik zou het dus bij je huidige keus houden (al mis je dan USB C).

PS: verbruikt die MSI R9 390 niet teveel voor een Dan case en 450W voeding?
De X versie was echt een gedrocht wat betreft power consumption... Heb even geen review van de non X.
https://www.techpowerup.c...si-r9-390x-gaming/28.html

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 18-03-2020 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
We hebben daar in een ander topic wat discussie over gehad, en hebben geconcludeerd dat 450 voldoende moet zijn. Snap alleen wat de case te maken heeft met power consumption? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZakKa.dev schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:45:
We hebben daar in een ander topic wat discussie over gehad, en hebben geconcludeerd dat 450 voldoende moet zijn. Snap alleen wat de case te maken heeft met power consumption? :)
Warmte afgifte denk ik dat bedoelt is. (past je R9 wel qua (hoogte) dikte ?)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Mijn huidige GPU (r9 390) is 275 mm lang
de Dan A4 kan gpu's aan tot 295mm lang, tenzij je waterkoeling neemt, dan wordt het wat krapper.

Aangezien ik voor aircooling ga zou mijn GPU moeten passen. De DAN A4 is ontworpen om grote GPU's aan te kunnen, zie deze video:

YouTube: Dan A4-SFX - 7.2L of Excellence!

Over de warmteafgifte van de PSU: Denken jullie dat de voeding meer stroom zal gebruiken voor het koelen omdat de case warmer zal zijn? Begrijp ik het zo goed?

[ Voor 17% gewijzigd door ZakKa.dev op 18-03-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Kan ik niet veel beter voor dit moederboard gaan?

Scheelt zeker een paar tientjes. Heeft alleen geen 2e m.2 slot, maar ik verwacht die ook niet nodig te hebben (ik ga een sata SSD ooit nog als 2e opslag toevoegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
ZakKa.dev schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:45:
Snap alleen wat de case te maken heeft met power consumption? :)
In kleine kastjes worden onderdelen warmer, zeker met zo'n MSI R9 390 ernaast.
ZakKa.dev schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:27:
Kan ik niet veel beter voor dit moederboard gaan?

Scheelt zeker een paar tientjes. Heeft alleen geen 2e m.2 slot, maar ik verwacht die ook niet nodig te hebben (ik ga een sata SSD ooit nog als 2e opslag toevoegen).
Ligt eraan wat voor CPU upgrade je aan denkt, de gigabyte is minder geschikt voor stroomslurpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
ik houd voorlopig die ryzen 3600, en op den duur wil ik gwn upgraden binnen de zuinige ryzen CPU's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-09 21:10
Dat moederbord is out of the box volgens mij niet geschikt voor gen 3 rozen cpus. Volgens mij moet je eerst het bios flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Volgens de productpagina shipped hij met ryzen 3 support out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:05

Thomg

Aww yiss

Welke?

Ik zie dat recensies van vorig jaar vooral zeggen nee, maar van dit jaar zie ik er inderdaad wel een paar van wel.
Als jij de gok wilt nemen ;)
Anders support contacteren.

[ Voor 93% gewijzigd door Thomg op 20-03-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Beide eigenlijk. Dus de Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi en ook degene die ik in mijn beginpost heb staan van Asus.

Ik denk dat ik toch voor de Asus ga, die 2e m.2 slot lijkt me fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
Ik heb hetzelfde mobo en CPU. En case. Sterker nog, ik heb bijna dezelfde build op de GPU en RAM na :P
Die 3600 runt prima op de Asus. Let wel op, dat 2e m.2 slot runt niet op volle snelheid.

Oh en: ik ben blij met de case en het formaat. Maar het gepriegel gaat je wel een beetje tegenvallen. En volg de handleiding (zodat je niet de PSU vóór het mobo er in doet).

[ Voor 31% gewijzigd door Vinnienerd op 20-03-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Vinnienerd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:16:
Ik heb hetzelfde mobo en CPU. En case. Sterker nog, ik heb bijna dezelfde build op de GPU en RAM na :P
Die 3600 runt prima op de Asus. Let wel op, dat 2e m.2 slot runt niet op volle snelheid.
Welke is de '2e'. Is dat degene aan de voor of achterkant? En maakt dat snelheidsverschil veel uit?

Met voor en achterkant bedoel ik boven en onderkant van de mobo :D

[ Voor 8% gewijzigd door ZakKa.dev op 20-03-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZakKa.dev schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:56:
Mijn huidige GPU (r9 390) is 275 mm lang
de Dan A4 kan gpu's aan tot 295mm lang, tenzij je waterkoeling neemt, dan wordt het wat krapper.

Aangezien ik voor aircooling ga zou mijn GPU moeten passen. De DAN A4 is ontworpen om grote GPU's aan te kunnen, zie deze video:

YouTube: Dan A4-SFX - 7.2L of Excellence!

Over de warmteafgifte van de PSU: Denken jullie dat de voeding meer stroom zal gebruiken voor het koelen omdat de case warmer zal zijn? Begrijp ik het zo goed?
Qua hoe dik de kaart is, heb ik het over. en in een kleine kast kan een GPU minder goed zijn warmte kwijt.
(meer Watt, meer warmte)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ik heb de lijst aangepast zodat deze up to date is. Ook heb ik inmiddels al besteld. Alles is binnen op de behuizing en CPU-koeler na.

Ik maak me nog zorgen om 1 dingetje: Kan ik met deze combinatie moederboard + DDR4 setje er wel zeker van zijn dat 3000mhz (of hoger) lukt?

Ik vraag dit omdat een familielid met een ryzen build van vorig jaar de issue heeft dat zijn RAM setje niet goed compatibel is met zijn moederboard, waardoor hij op een veel lagere kloksnelheid zit en dus op zoek moet naar ander RAM geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZakKa.dev schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:12:
Ik heb de lijst aangepast zodat deze up to date is. Ook heb ik inmiddels al besteld. Alles is binnen op de behuizing en CPU-koeler na.

Ik maak me nog zorgen om 1 dingetje: Kan ik met deze combinatie moederboard + DDR4 setje er wel zeker van zijn dat 3000mhz (of hoger) lukt?

Ik vraag dit omdat een familielid met een ryzen build van vorig jaar de issue heeft dat zijn RAM setje niet goed compatibel is met zijn moederboard, waardoor hij op een veel lagere kloksnelheid zit en dus op zoek moet naar ander RAM geheugen
Ja, dat werkt prima als je de handleiding volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Welke handleiding volgen? Is er verder nog wat spannends om in te stellen straks naast dat ik de RAM-modules gewoon in de moederbord stop? BIOS-settings aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ZakKa.dev schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:40:
Welke handleiding volgen? Is er verder nog wat spannends om in te stellen straks naast dat ik de RAM-modules gewoon in de moederbord stop? BIOS-settings aanpassen?
Handleiding van je moederbord. verder kun je zelf online ook antwoord vinden op je vragen (eigen onderzoek)
XMP profiel aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ik zal mij erin verdiepen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac in elk geval out of the box geschikt voor Ryzen 5 3600. Megekko zei dat 99% van alle nieuwe mobo's al een nieuwe firmware ingesteld hebben die dat support. Of je moet bij een winkeltje kopen waar het al een jaar op de plank ligt...

Hoe dan ook, het Ballistic geheugen is best hoog. Kan in de penarie komen met een CPU-koeler die veel uitsteekt. Kweetniet hoe het met de Alpenfohn gaat, op hun eigen site bij de specs waarschuwen ze er wel een beetje voor. Zelf heb ik deze pricewatch: Noctua NH-L12S besteld (komt morgen aan) en dat moet net kunnen met 1-2 mm speling met het geheugen. Dit omdat de meegeleverde AMD koeler een stofzuiger is, wat een herrie. Als backup heb ik nog een nieuwe pricewatch: Noctua NH-L9a-AM4 liggen, die past zeker, want die steekt niet uit. Een 30db Cryorig zou ik zelf niet doen, (want in mijn ogen, nou ja, oren) teveel db's.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Uh oh nu je het zegt, ik maakte een aanname dat die ram modules niet zo hoog zouden zijn. Maar ben bang dat ze te hoog zijn. Voor de black ridge moet je low profile ram modules hebben.

Ah als het goed is moet het NET passen:

https://www.reddit.com/r/..._fit_under_a_black_ridge/

:)

Het mobo is out of the box geschikt voor ryzen 3000. Ik had gebeld met de webshop om dat te bevestigen. Het staat ook mooi op de doos :-)

[ Voor 47% gewijzigd door ZakKa.dev op 23-03-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, mooi. In datzefde artikel staat ook dat mijn bestelde Noctua NH-L12S (die 4 dagen vertraging heeft, Amazon.de aaargh) ook net gaat passen. Maar dan had ik ook liever de Alpenfohn gehad! Nou ja, de volgende keer dan maar. :) edit: Nou ja, de Noctua is 120mm en de Alp 92mm, misschien toch beter de Noctua. :)

Succes! Ben benieuwd hoe het is als alles in elkaar zit bij je. Misschien dan nog een berichtje posten hier? :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Helaas 2 problemen

- Videokaart is te dik, krijg de kast daardoor niet dicht. Dus die moet ik vervangen, ik kan hem wel erin kwijt, dus de PC gaat aan

Groter probleem, waar ik hulp bij nodig heb:
- de crucial P1 M.2 SSD wordt niet herkend. En ik heb deze aan de bovenkant erin gedaan, wat dus betekent dat ik de gehele PC weer uit elkaar moet halen om te checken of de ssd er nog goed in it. Ik weet echter vrij zeker dat ik hem er netjes in heb gezet, want ik moest nog bevestigen met een schroef. Wel heb ik de heatsink van het mobo gehaald, kan het daar mee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:16:
Let wel op, dat 2e m.2 slot runt niet op volle snelheid.
@ZakKa.dev Kan dit er niet mee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakKa.dev
Ik had hem er simpelweg niet goed in zitten :-)
Pagina: 1