@
busscherski
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt of mijn 1/2 jaar oude SolarEdge installatie, aangelegd door een bedrijf, toch niet uitbreidbaar is. De huidige installatie bestaat uit:
10x REC alpha n 370Wp panelen
Omvormer se3000hd wave
10x Optimizers P370
Aangesloten op de wasmachinegroep met zo’n verdeelkastje
Op bijgesloten foto zie je de ligging op het dak. Richting ZZW (200gr) (2 panelen liggen onder 10gr)
De ruimte onder de dakkapel wil ik niet gebruiken omdat er regelmatig onderhoud nodig is (schilderen).
Om de garanties op de huidige SE installatie niet te verspelen, lijkt het mij onvermijdelijk dat het installatiebedrijf de eventuele uitbreiding accepteert (zei het als extra opdracht, zei het als DIY). Tenslotte hebben zij de installatie zo niet ontworpen en weet ik niet of zij een extra 3 of 4 panelen a 370Wp (met optimizer P370) op de se3000hd binnen de garantieregeling willen accepteren.
OK (zul je denken) is het onderzoeken waard want dat scheelt mogelijk in aanschaf van een nieuwe omvormer en monitor-unit. De vraag is dan alleen of de huidige 3700Wp samen met de uitbreiding op de bestaande se3000hd past of dat ik deze voor een zwaardere (zeg de se3680hd) mag omruilen.
Ik worstel een beetje met alle scenario’s en weet niet goed wat nu wat nu de randvoorwaaarden zijn.
Mijn eigen belang is dat ik mijn opbrengst wil monitoren, en ik een investering rond de €1,-/Wp ervoor over heb.
Daarnaast is de ruimte beperkt. In de tekening heb ik met stippellijnen een vak van 210cm lengte en 310cm breedte aangegeven. Maar er is ook ruimte voor een vak van 200x330 (oostwest-opstelling?), of als ik alle panelen plat leg, dan kunnen er 3 panelen van 180x310 + 1paneel in landscape daarboven.
En deze opstellingspuzzel is mijn worsteling omdat ik niet goed de maximale/meest rendabele opbrengsten in beeld krijg. Dat staat dan los van de omvormerkeuze, toch.
Graag zou ik je (jullie forum)hulp bij kunnen gebruiken.
Op de foto zie je ook de rand van het dak van het tuinhuisje. Om beetje gevoel voor verhoudingen te krijgen.
@moderator, ik realiseer me dat dit draadje van het TS-onderwerp begint af te wijken. Is een nieuw draadje “Advies PV-uitbreiding tuinhuis” hier op zijn plaats?