• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
Wat is jullie ervaring met AP Systems?

Ik ben van plan om het op te gaan gebruiken, reden:

- Snel naar AC, om zo minder hoge voltages door en om mijn huis te laten gaan.
- Relatief goedkoop, qua euro/Wp

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-06 23:10
Hoi lifefix,

Ben ook nieuwsgierig hiernaar. Jammer dat er nog geen reacties zijn. Vandaar dit schopje om wat nieuw leven hierin te krijgen.

Zelf heb ik nog een klein dak van een tuinhuisje over waar ik max 3 panelen kwijt kan. In mijn zoektocht liep ik tegen de Ap sq-1 omvormer aan. Deze beloofd mooie specificaties:
- Direct 4 panelen aansluiten
- max 1200watt ac output
- 20v dc startspanning
- data tbv monitoring via de ac kabel (ok, wel monitorkastje nabij router nodig)
Kost €285 met 10j garantie.
Lijkt me dus een ideale omvormer voor een kleine installatie. Ik wil daar 3x 400Wp panelen aanhangen (zo groot mogelijk).

Een alternatief zou Enphase iq7 kunnen zijn. Wel iets duurder omdat je er 3 nodig hebt (1 per paneel).
Ik probeer nu een boodschappenlijst samen te stellen (wil nog niet goed lukken), en vervolgens alles zelf installeren.
Ik hoop onder de €1200,- te blijven (= €1,-/Wp)

Welk doel heb jij met de AP voor ogen?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:03
Ik heb thuis naast een string omvormer ook 2 QS1 hangen. Zelf geinstalleerd, prima spul.
Hoe je de AC kabel precies moet bestellen weet ik ook niet, ik heb maar gewoon 2 kabels gekocht en in een lasdoos gestopt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• MrSweety66
Hoi busscherski,

Dank. Hoeveel panelen per qs1 heb je en met welk vermogen? En heb je ook de ecu om te monitoren?
En (ik weet niet of ik het wel hier mag vragen) waar heb je je spullen besteld?

Lees net een interessant draadje: klootwyk in "Advies zonnepanelen uitbouw"
Mooi simpel plan!

• busscherski
@MrSweety66

Zie mijn onderschrift :)

APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat

QS1-1: 4 x 440 Wp richting NNW 8º (helaas veel schaduw)
QS1-2: 1 x 440 Wp + 3 x 365 Wp. (overwegend plat en veel schaduw)

Ja ik heb ook de ECU.

Dat topic dat je gevonden hebt is denk ik het beste APS topic dat er is, heeft mij ook over de streep getrokken om toch maar uit te breiden.
https://www.winkelman-zon...1-fase-60-72-120-cel.html (is maar 10 minuten rijden voor mij dus ik heb de boel zelf afgehaald, incl de lange rails)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• MrSweety66
Oeps 😅 had ik idd kunnen zien.

Ik heb nu een SolarEdge se3000hd met 8x 370Wp op ZZW 35gr + 2x 370Wp op ZZW 10gr (totaal 3 dakvlakken merk REC). Ligt er nu een half jaar op. Ik probeer nog steeds de exacte werking ervan te doorgronden). Kosten €1,36/Wp.
Maar ik ben nu enthousiast geworden en wil zelf de uitbreiding doen.
Ik vind jou QS1-1 set wel interessant. Kan deze de hoge Wp wel aan (ok, ligt op NWW maar toch).

Dank voor de dealer tip. Ik ga de site eens bekijken.

• busscherski
@MrSweety66
Je breidt niet uit met SolarEdge het tuinhuisje vrij ver weg ligt van de bestaande PV?

Het ligt erg aan de helling en richting hoeveel Wp je aan een APS micro zou moeten knopen. 400 Wp kan geen probleem zijn denk ik

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
APSystems is een prima systeem, met name voor enkelfase omdat je zowel de QS1 kan gebruiken als de YC600 voor 2 panelen, deze kunnen beide ook gewoon in dezelfde serie gezet worden. Zoals busscherski al noemde kun je inderdaad ook wel 400w aansluiten, of zelfs 440wp volgens de datasheet, echter zal de uitvoer max 1200w blijven bij de QS1.

Qua prijs zijn ze goedkoper dan Enphase om de simpele reden dat ze 4 panelen ondersteunen waar Enphase een micro per paneel nodig heeft. Je hebt nog een hele zooi aan dopjes, kabeltjes en dingetjes om ongebruikte mppts af te dekken of om eenvoudig door te koppelen aan een volgende QS1/YC600, qua prijs zijn die niet zo bijzonder duur.

Ik weet niet hoeveel panelen je extra wilt gaan installeren, maar past dat niet meer op de SolarEdge + optimizers?

[Voor 26% gewijzigd door HSA.Solar op 28-01-2021 02:31]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• MrSweety66
[b]busscherski in "AP Systems"busscherski schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 01:23
Mijn SolarEdge ligt nu al op het achterdakvlak (5x), de aanbouw (3x) en de uitbouw (plat dak 2x). En het tuinhuisje ligt achterin de tuin waardoor ik zeker 14 mtr gelijkstroomkabel naar achteren moet leggen. Bovendien moet ik dan de se3000 verzwaren. Vandaar de separate opstelling.

Het tuinhuisje heeft nu een plat dak dus de dakhelling van de panelen zal tussen de 0 en 10gr komen. Als ik de opstelling van Klootwyk toepas, dan wordt het behoorlijk plat (1 of 2 stenen hoog).

Trouwens, volgens het technisch infoblad van de AP QS1 zou max 440Wp per poort aangesloten mogen worden. Aangezien ik maar ruimte heb voor 3 panelen, wilde ik de 3 poorten maximaal Uitnutten. Ik vroeg me af of ik rekening houdend met de platte ligging (10% verlies) en de gemiddelde zonnefactor 0,9 niet naar een paneel van 490Wp kan.
[b]HSA.Solar in "AP Systems"HSA.Solar schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 02:27
Dank voor je reactie. Ik zie dat ik in mijn vorig antwoord al deels op jouw reactie reageer. Ja, daarom is mijn interesse voor APS zeker gewekt. En ik heb weinig keuze vanwege de beperkte ruimte.

Overigens, ik heb al een eigen groep met AC kabel tussen meterkast en tuinhuis liggen, apart gezekerd met een 16c en aardlek. Ook ligt er een datakabel, maar die lijk ik niet nodig te hebben.
Woonomgeving is Amersfoort. Hebben jullie nog een goede leverancier?
(Ohja, de APS dealer in Soest doet geen zaken met particulieren).

[Voor 25% gewijzigd door MrSweety66 op 28-01-2021 23:38]

• MrSweety66
Mooie ontwikkeling. Dank je.
De DS3 ondersteunt alleen 2 panelen, wel gelijk met max 650Wp! Lijkt me voor mijn project nog niet betaalbaar.
En de QT3 is helaas 3 fasen (ik heb een 1 fase meterkast).

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Ik wacht al een tijdje op de nieuwe generatie APsystems, de 300w uitvoer was voor veel projecten een nadeel omdat de huidige panelen regelmatig een stuk hogere opbrengst kunnen halen dan dat. Ben heel benieuwd wanneer ze op de markt komen maar dat zal wel pas na het Chinese nieuwjaar worden verwacht ik.

Qua prijzen is winkelman - van de link hierboven - niet duur met omvormers, micro omvormers e.d. dat soort prijzen rekenen wij vaak ook.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• MrSweety66

Even een beeld van het dak van het tuinhuisje ingevoegd. Bovenzijde is richting ZZW (200gr). Onderzijde is tuinzijde. De tekening (schaal 1:200) laat zien dat ik 3 panelen kan leggen van 210cm lengte en max 310cm breed. Mits natuurlijk de schansconstructie daarbinnen valt. Uitgaande van de QS1 zie ik de volgende mogelijkheden:
-Als ik de Klootwyk oplossing (alles plat leggen) kies, dan kan ik 3 grote panelen (van 210cm lengte) plat op het dak leggen. Voordeel is dat ze niet in het zicht liggen, nadeel is een relatief groot opbrengstverlies (20% een goede aanname?).

-Bij vorige optie kan ik ook voor wat kleinere panelen (van max 180 lengte) gaan, dan kan ik zelfs 4 panelen plat neerleggen.

-Als ik bijv. een VanderValk Pro Portrait (a €199) pak dan komen de 3 panelen onder 10gr. Overigens moet ik nog uitzoeken welke afmetingen deze schansconstructie daadwerkelijk heeft. De liggers moeten ook binnen deze maten vallen. Nadeel vind ik wel dat de linkeronderhoek van deze paneelopstelling dan 36cm (excl. constructiehoogte) boven het dak uitsteekt. En dit zit vol in zicht en neemt een stukje avondzon weg (belangrijk voor de zonaanbidders hier thuis). Een paneel van ca 170cm is dan 7cm lager, maar minder opbrengst per paneel.
(Bedenk me net dat ik ook een asymetrische opstelling kan maken met 1 paneel van 170 en 2 panelen van 210. )

-Andere denkrichting is dat ik naar een OostWest opstelling ga. Dan wordt het dakvlak 200x 330cm. Kan ik daar wel 4 panelen kwijt? Een paneel mag dan max 165cm lang en 99cm breed zijn en de constructie moet hier ook in passen. En krijg ik dan wel voldoende Wp om een QS1 goed aan het werk te zetten.

Kortom, graag jullie advies over soort opstelling, type paneel en (schans)constructie. Alvast dank voor het meedenken.

(Edit: dit draadje schrijvende, een 4e optie ingevoegd) :X sorry.

[Voor 4% gewijzigd door MrSweety66 op 29-01-2021 16:40. Reden: Typos en 4e optie ingevoegd (oeps)]

• busscherski
MrSweety66 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:06:
Mijn SolarEdge ligt nu al op het achterdakvlak (5x), de aanbouw (3x) en de uitbouw (plat dak 2x). En het tuinhuisje ligt achterin de tuin waardoor ik zeker 14 mtr gelijkstroomkabel naar achteren moet leggen. Bovendien moet ik dan de se3000 verzwaren. Vandaar de separate opstelling.
Ik verwacht dat de SolarEdge omvormer nog gewoon zwaar genoeg is voor een paar extra panelen. Dat hangt af van de richtingen en hellingen van alle panelen, maar om dat zeker te weten moet ik je oude installatie en nieuwe panelen door SolarEdge designer halen.
Het stuk DC kabel blijft echter wel nodig als je de SolarEdge installatie uitbreidt. Dat op zich kan al genoeg reden zijn.
Waar je bij SolarEdge op moet letten is dat je dezelfde optimisers moet hebben of andere types die compatible zijn. Niet alle panelen zijn mogelijk compatible met het type optimiser waar je aan vast zit.
Mocht je 14 meter DC kabel willen ingraven, kun je me dan meer info geven over de stand en helling van alle panelen, het type paneel en type optimiser?
Trouwens, volgens het technisch infoblad van de AP QS1 zou max 440Wp per poort aangesloten mogen worden. Aangezien ik maar ruimte heb voor 3 panelen, wilde ik de 3 poorten maximaal Uitnutten. Ik vroeg me af of ik rekening houdend met de platte ligging (10% verlies) en de gemiddelde zonnefactor 0,9 niet naar een paneel van 490Wp kan.
De Isc van het paneel hieronder is 13.79A en volgens onderstaande datasheet mag de QS1 14A hebben. Maar het gaat uiteraard wel wat aftoppen.
https://www.solar-nu-webs...34x35-300-400-1200-en.pdf
http://apsystems.cn/wp-co...sheet_Rev1.0_2018-6-5.pdf
Als ik er vanuit ga dat de APS 300 W per paneel kan omzetten zal er door de ondergedimensioneerde omvormer 2.8% van de jaaropbrengst verloren gaan.
Hier even een simulatie met 6 panelen van 245 Wp (kon de 490 Wp versie niet vinden), voltages en stroom gaan wel goed. Het gaat alleen even over de opbrengst.
Dat is 35 kWh x 0.20 euro/kWh = 7 euro misgelopen opbrengst voor de 3 panelen samen.

Voor dat geld kun je wellicht geen zwaardere omvormer kopen. Al is kiezen voor 4 kleinere panelen wellicht verstandiger.
Ik lees nu trouwens pas dat 3 panelen van 490 Wp helemaal niet op dat dak past?
En krijg ik dan wel voldoende Wp om een QS1 goed aan het werk te zetten.
Ja dat krijg je altijd.

Als je oostwest wilt heb je korte panelen nodig. (van de bekende webshops heeft alleen sun-solar die nog )
https://www.sun-solar.nl/...btw-op-voorraad-sunsolar/
Deze Yingli is helaas te breed.
Amerisolar 320 zou kunnen maar ik weet niet of die nog geleverd worden.
https://www.sun-solar.nl/...onnepanelen-gereserveerd/
https://www.actiesolar.nl/et-solar-320wp-super-black.html (van deze webshop heb ik nooit eerder gehoord)

Voor een platte opstelling zou je 3 panelen van 2x1 kunnen pakken.
https://www.winkelman-zon...ono-perc-zilver-fram.html

Al met al vind ik oost-west 4 kleine panelen de beste oplossing. (of je nu voor SolarEdge of voor APS QS1 kiest) Het is alleen even goed zoeken om er aan te komen.
Bevestigingsmateriaal kun je eventueel zelf aanpassen.

• MrSweety66
Zo zeg, dat is een uitgebreid antwoord. Super bedankt alvast!! Ik ga er even op studeren en kom er morgen terug.

• MrSweety66

@busscherski
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt of mijn 1/2 jaar oude SolarEdge installatie, aangelegd door een bedrijf, toch niet uitbreidbaar is. De huidige installatie bestaat uit:
10x REC alpha n 370Wp panelen
Omvormer se3000hd wave
10x Optimizers P370
Aangesloten op de wasmachinegroep met zo’n verdeelkastje

Op bijgesloten foto zie je de ligging op het dak. Richting ZZW (200gr) (2 panelen liggen onder 10gr)
De ruimte onder de dakkapel wil ik niet gebruiken omdat er regelmatig onderhoud nodig is (schilderen).

Om de garanties op de huidige SE installatie niet te verspelen, lijkt het mij onvermijdelijk dat het installatiebedrijf de eventuele uitbreiding accepteert (zei het als extra opdracht, zei het als DIY). Tenslotte hebben zij de installatie zo niet ontworpen en weet ik niet of zij een extra 3 of 4 panelen a 370Wp (met optimizer P370) op de se3000hd binnen de garantieregeling willen accepteren.
OK (zul je denken) is het onderzoeken waard want dat scheelt mogelijk in aanschaf van een nieuwe omvormer en monitor-unit. De vraag is dan alleen of de huidige 3700Wp samen met de uitbreiding op de bestaande se3000hd past of dat ik deze voor een zwaardere (zeg de se3680hd) mag omruilen.

Ik worstel een beetje met alle scenario’s en weet niet goed wat nu wat nu de randvoorwaaarden zijn.
Mijn eigen belang is dat ik mijn opbrengst wil monitoren, en ik een investering rond de €1,-/Wp ervoor over heb.
Daarnaast is de ruimte beperkt. In de tekening heb ik met stippellijnen een vak van 210cm lengte en 310cm breedte aangegeven. Maar er is ook ruimte voor een vak van 200x330 (oostwest-opstelling?), of als ik alle panelen plat leg, dan kunnen er 3 panelen van 180x310 + 1paneel in landscape daarboven.

En deze opstellingspuzzel is mijn worsteling omdat ik niet goed de maximale/meest rendabele opbrengsten in beeld krijg. Dat staat dan los van de omvormerkeuze, toch.
Graag zou ik je (jullie forum)hulp bij kunnen gebruiken.

Op de foto zie je ook de rand van het dak van het tuinhuisje. Om beetje gevoel voor verhoudingen te krijgen.

@moderator, ik realiseer me dat dit draadje van het TS-onderwerp begint af te wijken. Is een nieuw draadje “Advies PV-uitbreiding tuinhuis” hier op zijn plaats?

• busscherski
Dat is geen 14 meter DC kabel toch? Je hoeft maar tot de andere panelen.
Wel mooi dat het P370 optimisers zijn, daar zijn nog veel compatibele panelen bij te krijgen (begint overigens wel minder te worden)

Heb je er nog een screenshot van Google Maps bij zodat ik precies kan zien in welke richting het ligt?

Valide punt van die garantie en de installateur. Die begint denk ik met +/- 600 euro installatiekosten (excl panelen en optimisers), en wil mogelijk maar 1 maat panelen installeren.

• MrSweety66

Van het dak naar de grond, onder het terras naar het tuinhuisje, en weer omhoog naar het dak. Dus 2,5 +9 +2,5 = 14 meter 😀

De REC alpha n blijken €279,- per stuk te kosten. En ik wilde juist op arbeidsloon besparen door zelf het werk te doen. Vanddar dat ik wel gecharmeerd ben van de platte oplossing van “klootwyk”. En het tuinhuisje is gemakkelijk te bereiken (het dak van de woning zie ik niet als mijn hobby terrein).

Screenshots nemen is op m’n iPad en iPhone geblokkeerd (vraag maar niet waarom). Maar als in google het noorden vast staat levert dat dit beeld op. Vandaar dat ik 200gr opgeef.
Even over schaduw: paneel 4 en 5 hebben tot 11.00uur last van schaduw van de dakkapel, panelen 6 t/m 10 krijgen vanaf 1600u last van de schaduw van de bomen (links van het woonhuis).
Het dak van het tuinhuis ligt door de laag staande zon en het huizenblok achter ons, in de periode 1/2 november t/m 1/2 febr in de schaduw.

• busscherski
Van het dak naar de grond, onder het terras naar het tuinhuisje, en weer omhoog naar het dak. Dus 2,5 +9 +2,5 = 14 meter 😀
Op de foto lijkt het veel minder dan 9 meter.
De REC alpha n blijken €279,- per stuk te kosten. En ik wilde juist op arbeidsloon besparen door zelf het werk te doen.
Als je voor SolarEdge kiest hoef je niet dezelfde panelen. Maar bij P370 optimisers moet de Isc onder 11 A zijn en het vermogen gelijk of kleiner dan 370 Wp. (panelen van meer dan 1.02 meter breed hebben vaak een te hoge Isc voor P370 optimisers)
De SolarEdge oplossing kan inderdaad teveel arbeidsloon kosten voor slechts 4 panelen. Ik kijk eerst even naar de technische haalbaarheid.

Er kunnen 4 panelen van 320 Wp erbij in oost-west opstelling met een helling van minstens 15 graden.
Dan is de DC/AC oversizing bij de 3000 W omvormer 155% (nog net binnen de limiet wat nog mag van SolarEdge).
Doordat de omvormer aan de kleine kant zal zijn zul je jaarlijks ongeveer 2.38% van de potentiele jaaropbrengst mislopen omdat de omvormer max 3000 W kan omzetten. (in je huidige situatie is dat 0.27% van de jaaropbrengst)

De meeste installateurs berekenen de D/C ratio door het totaal aantal Wp te delen door omvormervermogen, 4.98 kWp / 3 kW = 166% (meer dan 155% dus het mag niet zeggen ze dan vaak). Maar de correcte manier is om het te simuleren zoals ik nu gedaan heb, omdat je meerdere hellingen en richtingen hebt is het max DC vermogen 4.65 kW / 3 kW = 155%.
Mogelijk is een aparte micro voor het tuinhuisje toch goedkoper, dat ligt aan wat je installateur er voor vraagt.
Ik worstel een beetje met alle scenario’s en weet niet goed wat nu wat nu de randvoorwaaarden zijn.
Mijn eigen belang is dat ik mijn opbrengst wil monitoren, en ik een investering rond de €1,-/Wp ervoor over heb.
Daarnaast is de ruimte beperkt. In de tekening heb ik met stippellijnen een vak van 210cm lengte en 310cm breedte aangegeven. Maar er is ook ruimte voor een vak van 200x330 (oostwest-opstelling?), of als ik alle panelen plat leg, dan kunnen er 3 panelen van 180x310 + 1paneel in landscape daarboven.
Oostwest lijkt me passen als je kleine panelen kiest. (ligging zoals ik heb gesimuleerd, met portrait oostwest montage)

• MrSweety66
Dank voor je tijd en uitgebreide uitleg. Super dat je dit hebt willen uitzoeken.

Die 9 meter wordt veroorzaakt doordat de kabeldoorvoeren aan de huisgevel en de achterkant van het tuinhuisje samenkomen. Dus je moet beide daken qua afstand meerekenen in de afstand.
Trouwens, hoeveel DC-lengte mag er in 1 ring zitten; mag ik wel 28meter aan de DC-ring toevoegen?

Overigens vind ik het aftoppen door de omvormer niet heel erg omdat ik in ruil daarvoor een bredere vermogensopbouw terug krijg.

Ok, maandag zal ik de installateur bellen met de vragen:
- hoeveel uitbreiding met de huidige installatie mogelijk is
- of ik de 1/2 jaar oude omvormer mag inruilen
- wat een uitbreiding kost
- of ik de uitbreiding zelf mag doen, waarbij zij het controleren en accepteren binnen de installatie.

Op basis van dat gesprek kan ik een keuze voor de omvormer maken, en aansluitend de mogelijkheden op het dakje.

• busscherski
Ik zie veel mensen ontwerpen op max 2% DC kabel verlies en 1% AC.

Met in totaal 115 meter 4 mm2 DC kabel zit je rond de 2% kabel verlies.
Kleiner dan 4 mm2 wordt niet gebruikt, 6 mm2 kan wel maar is zeldzaam bij consumenten.

• MrSweety66
Ik heb contact gehad met mijn installateur en 3 scenario’s besproken.
1. Bestaande SolarEdge PV systeem is niet uitbreidbaar omdat de SE3000HD al op max van een zuid georienteerd systeem zit. Inruilen voor zwaardere omvormer doen ze niet.
2. bijplaatsen van 4x 370Wp Rec Alpha White met 4x Enphase IQ7+ op SolarStell met 1x Envoy voor € 3500,-
3. Bijplaatsen 4x 370Wp Rec Alpha White met 1x GoodWe 1500 op SolarStell voor €3140,-
Alle prijzen incl. Arbeid en Btw. Daarnaast past een SolarStell (met een liggerlengte van 184mtr) niet in een oostwest opstelling want mijn dak is daarvoor te klein (zie tekening).

Los van het feit dat het niet past, zijn dit prijzen die ik niet voor een mini PV systeem over heb.
@busscherski Met deze informatie heb ik nu duidelijk dat ik mijn bestaande SolarEdge niet uitbreid.
Ook is duidelijk dat ik de werkzaamheden zelf ga doen (besparen op arbeid) en dus een kleine omvormer nodig heb. Sorry voor al je rekenwerk.

Blijft mij de volgende keuzemogelijkheden over:
a. Opstelling 4x panelen oostwest mits passend binnen 2 x 3,3 (+- 3cm)
b. Opstelling plat op dak met 3x paneel max 180 lengte portrait, en 1x paneel landscape
c. Standaard 3 panelen richting zuid

En qua omvormers/monitor:
x. APS SQ1 met ECU kost 466,-
y. 3x Emphase IQ7+ met Envoy kost 536,-
z. GoodWe 1500xs kost 315,- (geen idee hoe de monitoring werkt)

Graag jullie advies welke combo (en type montagesysteem) het meest opbrengt.

[Voor 14% gewijzigd door MrSweety66 op 07-02-2021 16:51. Reden: Tekening toegevoegd]

• busscherski
1. Bestaande SolarEdge PV systeem is niet uitbreidbaar omdat de SE3000HD al op max van een zuid georienteerd systeem zit.
Denkt deze installateur soms nog dat SE omvormers max 130% van het aantal Wp mogen hebben? Is alweer vele jaren 155%.
Als je deze optie toch graag wilt moet je ze vragen wat er mis is met de simulaties die ik gepost heb. (het korte antwoord is dat ze het zelf niet gesimuleerd hebben)
Maar aan de absurde prijzen te zien willen ze helemaal geen uitbreiding doen. Zelf zou ik het SE uitbreiding plan niet meer zien zitten. Toch jammer want qua techniek had het gekunt (wordt ook vaak genoemd in het verkooppraatje), het loopt er helaas op vast dat je installateur er niet genoeg aan kan verdienen. (dat hij geen simulatie wil doen kan ik wel begrijpen, kost weer tijd en dat is geld)
Inruilen voor zwaardere omvormer doen ze niet
Vind ik wel begrijpelijk.
2. bijplaatsen van 4x 370Wp Rec Alpha White met 4x Enphase IQ7+ op SolarStell met 1x Envoy voor € 3500,-
Ja dat past niet, en de prijs is absurd. En ook met een string omvormer is de prijs absurd.
Los van het feit dat het niet past, zijn dit prijzen die ik niet voor een mini PV systeem over heb.
@ Met deze informatie heb ik nu duidelijk dat ik mijn bestaande SolarEdge niet uitbreid.
Ook is duidelijk dat ik de werkzaamheden zelf ga doen (besparen op arbeid) en dus een kleine omvormer nodig heb. Sorry voor al je rekenwerk.
Geen probleem, ik dacht van tevoren al dat de kans op SolarEdge uitbreiding vrij klein was, vooral omdat je er liefst een specifieke maat paneel bij hebt. Slechts een klein deel van de installateurs had het voor 1 euro/Wp voor elkaar gemaakt.
Blijft mij de volgende keuzemogelijkheden over:
a. Opstelling 4x panelen oostwest mits passend binnen 2 x 3,3 (+- 3cm)
b. Opstelling plat op dak met 3x paneel max 180 lengte portrait, en 1x paneel landscape
c. Standaard 3 panelen richting zuid

En qua omvormers/monitor:
x. APS SQ1 met ECU kost 466,-
y. 3x Emphase IQ7+ met Envoy kost 536,-
z. GoodWe 1500xs kost 315,- (geen idee hoe de monitoring werkt)
Opstelling B met omvormer z (logging stick kost een paar tientjes, 1000 W Goodwe kan ook met 3 panelen) lijkt me het gemakkelijkst en goedkoopst te organiseren? Probeer wel panelen te vinden met hoge Vmpp (liever 2x66 cells dan 2x60 cells)
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html
Of als je beter schaduwmanagement wilt toch de APS.

• lifefix
MrSweety66 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:18:
Hoi lifefix,

Ben ook nieuwsgierig hiernaar. Jammer dat er nog geen reacties zijn. Vandaar dit schopje om wat nieuw leven hierin te krijgen.

Zelf heb ik nog een klein dak van een tuinhuisje over waar ik max 3 panelen kwijt kan. In mijn zoektocht liep ik tegen de Ap sq-1 omvormer aan. Deze beloofd mooie specificaties:
- Direct 4 panelen aansluiten
- max 1200watt ac output
- 20v dc startspanning
- data tbv monitoring via de ac kabel (ok, wel monitorkastje nabij router nodig)
Kost €285 met 10j garantie.
Lijkt me dus een ideale omvormer voor een kleine installatie. Ik wil daar 3x 400Wp panelen aanhangen (zo groot mogelijk).

Een alternatief zou Enphase iq7 kunnen zijn. Wel iets duurder omdat je er 3 nodig hebt (1 per paneel).
Ik probeer nu een boodschappenlijst samen te stellen (wil nog niet goed lukken), en vervolgens alles zelf installeren.
Ik hoop onder de €1200,- te blijven (= €1,-/Wp)

Welk doel heb jij met de AP voor ogen?
Hey!
Leuk dat er een jaar later ineens een levendig topic is :)
Voor mij te laat want ik heb inmiddels gekozen voor wat anders.

Destijds had ik twee redenen voor AP:
- Goedkoper dan Enphase en meerdere panelen op een omvormer
- Omdat ik een houten huis heb wilde ik graag met AC naar beneden voor het eventuele brandgevaar.

Wat ik uiteindelijk heb liggen:
- Growatt 3000 met twee trackers
- DC bekabeling in twee flexibele pvc buizen en die weer in een harde pvc buis, en een grote brandblusser :)
- 8x 365Wp op oost/west

Na 9 maanden nog twee panelen bij besteld (en een heel klein beetje montage spul want de basis staat al).
De hele zooi moet wel gedemonteerd worden en iets verdraait (5 a 10 graden) omdat het anders niet past.
Dit omdat we toch iets meer zijn gaan verbruiken en het relatief goedkoop is, en zo de prijs per Wp naar beneden gaat.

• busscherski
@lifefix
Heb je een foto?

• MrSweety66
@lifefix
Dank voor het lenen van je topic.👍
Ik begrijp dat je de PV zelf hebt aangebracht. Op zich wel prettig dat je dan zelf over uitbreiding kunt beslissen (werkt bij mij niet echt).
Wat bedoel je met 5 a 10 graden verdraaien?

• lifefix

• lifefix
@MrSweety66
Geen probleem :)

De panelen liggen nu pal op het oost en westen.
Rechts onderin zie je op de foto net een ronding van een ventilatie buis.
Om hier geen schaduw van te krijgen moet het hele PV iets naar de buren (links op de foto) gedraaid worden.
Dus dan wordt het WNW - OZO

• MrSweety66
Kijk, een plaatje maakt een hoop duidelijk.
Dus als je alles hebt verdraaid, ga je 1 rijtje o-w met 2 panelen uitbreiden?
Levert 400Wp op, denk ik?

• lifefix

Jep

• MrSweety66
Ziet er keurig uit!
Alleen moet de fotograaf snel weg, anders heb je toch nog schaduw 🤡
Heb je nog snel gedaan. Nu genieten van het mooie weer (en de extra opbrengst).
👍

• lifefix
@MrSweety66
Thanks!
Het meeste was al boven he :)

• pieterraxis
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-12-2022
Omdat ik zelf aan het zoeken ben om de sq1 goedkoop uit te lezen, kwam ik ook hier terecht.

Voor een volgende bezoeker, ik heb iets gevonden.

https://github.com/patience4711/read-APSystems-YC600-QS1-DS3

Er is ook een pi versie

• gvansark
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-11-2022
LS
Net nieuw op tweakers.
Ik ben op zoek naar code die de opwek data van mijn zonnepanelen kan downloaden, die ik meet via een ECU en die naar de AP systems cloud wordt gestuurd.
Iemand?
Ik zou graag mee willen gaan doen aan de tweakers/PVoutput community, vandaar.

groet
Wilfried

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-02 17:28
In Nederland wordt APsystems veel vaker gebruikt dan in Belgie, ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom.
Er zijn veel voordelen: individuele aansturing per paneel, geen hoge voltages op het dak, hogere opbrengst, en de prijs is niet hoger dus ik zie geen nadelen.
Een DS3 kost 220 euro, daar kan je bv 2 panelen van 410Wp op aansluiten, dan zit je aan 27 cent per Watt omvormervermogen. Een beetje stringomvormer kost ook dat bedrag, en vaak zelfs meer

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:41
Ik kan weinig vinden over APsystems; klopt het dat de communicatie met de optimizer draadloos verloopt dmv Zigbee? Dit in tegenstelling tot Enphase dat powerline communicatie gebruikt. Dus geen gedoe met extra relais in de meterkast enzo?
Heeft Enphase voordelen tov APsystems?

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:55

Lulukai

God's gift to women

Klopt.
Enphase is duurder en betrouwbaarder dan APsystems, verder zijn er geen voordelen. APsystems heeft geen extra's in de kast nodig om te functioneren, Enphase wel.

Vraagje: ik heb een setje male/female connectors om de AC-kant aan te sluiten.
Het vrouwtje hoort aan de kant die het huis ingaat, het mannetje aan de kant van de omvormer. Heeft iemand een aansluitschema voor de connector, en de kabels te strippen? Op de site van APsystems is niets te vinden.
https://emea.apsystems.com/resources/library/

.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:55
@dft2 @gvansark zie hier wat opties
APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)
kan via zigbee ook, is iets lastiger

• MrSweety66
Lulukai schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:36:
Klopt.
Enphase is duurder en betrouwbaarder dan APsystems, verder zijn er geen voordelen. APsystems heeft geen extra's in de kast nodig om te functioneren, Enphase wel.

Het vrouwtje hoort aan de kant die het huis ingaat, het mannetje aan de kant van de omvormer. Heeft iemand een aansluitschema voor de connector, en de kabels te strippen? Op de site van APsystems is niets te vinden.
@Lulukai
https://emea.apsystems.co...-Manual-NL_2022-09-28.pdf
Op blz 13 vindt je enige info. Daarnaast vindt je bij de schroeven van de fe/male connector de aanduiding N, L en het aardingsymbool. Striplengte is 0,7cm.
Ik heb deze connector zelf ook gebruikt. Het spreekt eigenlijk voor zichzelf … :?

Aanvulling: hier vindt je de tekeningen van de connector
https://www.dropbox.com/s...ary_REV1.3_2023-02-25.pdf
Blz. 13 en 14.
Succes :)

[Voor 10% gewijzigd door MrSweety66 op 06-03-2023 21:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 16:23
Klopt.

Als je voor kwaliteit wil gaan zou je dan de DS3 kiezen of de QT2?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

MrSweety66 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:59:
[...]

@Lulukai
https://emea.apsystems.co...-Manual-NL_2022-09-28.pdf
Op blz 13 vindt je enige info. Daarnaast vindt je bij de schroeven van de fe/male connector de aanduiding N, L en het aardingsymbool. Striplengte is 0,7cm.
Ik heb deze connector zelf ook gebruikt. Het spreekt eigenlijk voor zichzelf … :?

Aanvulling: hier vindt je de tekeningen van de connector
https://www.dropbox.com/s...ary_REV1.3_2023-02-25.pdf
Blz. 13 en 14.
Succes :)
1. Schroef je de koperen kern dan gewoon in de AC connectors, of ik het aan te raden nog hulzen te persen?
2. Ik ga een DS3 monteren op het Flatfix Fusion systeem voor platte daken. Ik heb een FLATFIX FUSION CABLE CLIP OPTIMIZER READY besteld, maar daar past die DS3 totaal niet op.
Hoe monteer ik de DS3 het beste bij een Flatfix Fusion?

.

• MrSweety66
@Lulukai
Ad 1) bij massieve draadkern kan die rechtstreeks in de AC connector, bij losse draadjeskern is aderhulzen aan te bevelen.
Zelf heb ik geen aderhulzen hoeven te gebruiken

Ad 2) ik denk dat je 2 opties hebt. Of je zet de DS3 met de zelftap schroef vast aan het frame van je zonnepaneel, of direct op het basisprofiel (zoals de optimizerklem bedoeld heeft).
Bij die laatste optie weet ik niet wat de afstand tot het dak wordt en of je stekkers dan niet continu in het water liggen.

• MrSweety66
Ik zie trouwens dat ik in dit topic vergeten ben om mijn uiteindelijke APS opstelling te presenteren.🫢
Ik werd denk ik teveel afgeleid door het topic Beton schansen zelf maken, en de bijbehorende discussie over ballast en windbelasting.

Maar met jullie steun en uitleg heb ik het aangedurfd om zelf een systeem in elkaar te zetten. _/-\o_ Uiteindelijk heb ik 3 panelen van 500 Wp op 2x DSL-3 gezet. En sinds maart 2023 draaien ze een flink deuntje mee. Hierbij even de link naar de topic waar ik foto’s en toelichting heb gegeven.

MrSweety66 in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
icecreamfarmer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Ik kan jou zeggen dat het meevalt. Dus hierbij voor de rest:

1. Voeg de Scrape integratie toe.
2. Laat hem verwijzen naar: [vastipadres]//index.php/realtimedata.
3. Configureer de sensoren door bij select td in te vullen dan zoekt hij naar die klasse.
4. Voer bij Value Template: {{ value.split(" ")[0] }} in om de cijfers van de eenheden te scheiden.
5. Voer de juiste device, state en unit classes in die je wil gebruiken.
6 Voer de juiste indexcijfers in. Deze zijn als volgt:
0 ID inverter 1a;
1 Wattage 1a
2 Voltage DC 1a;
3 Frequentie net 1a en 1b;
4 Voltage AC 1a;
5 Temp 1a en 1b;
6 Tijd laatste data 1a en 1b (wordt elke 5 min ververst);
7 ID inverter 1b;
8 Wattage 1b;
9 Voltage DC 1b;
10 Voltage AC 1b;
11 ID inverter 2a
Etc.

Het kan ook met een HACCS integratie maar die gebruik ik niet. Dan kun je dit volgen.
YouTube: Scrape ANY Data from ANY website in Home Assistant - TUTORIAL

Met een edit voeg ik straks ook de dagopbrengst op de andere pagina toe.
Even een crosspost. Dit werkt nog niet helemaal zoals het hoort. Het lijkt even te werken met de test en daarna haalt hij geen data meer op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
En hier ook:

Sinds gisteren is de hele installatie online en vandaag zag ik dat er tussen 1230 en 1330 niets opgewekt werd.
Een powercycle deed niets.

Volgens de DS3's kwam er maar 15V uit het net. Mat ik het echter met de multimeter dan gaf hij netjes 227V aan. Na het meten met de multimeter kwamen ze overigens opeens weer online en registreerden ze 232V op het net. Ik zag aan mijn homewizzard dat ze ook daadwerkelijk niets produceerden het was dus geen communicatiefout met de ECU.

Overigens registreerde de homewizzard een verbruik van 6A vlak voordat de omvormers uitgingen en tijdens de downtijd 1A. Nadat ze aangingen was er een piek van 14A. Voltages krijg ik trouwens niet gevonden bij Homewizzard in combi met HA.

Ik kan het in HA precies terugvinden dat het plaats vindt tussen 12:24:20 en 12:24:30. Totaal vermogen gaat dan van -1309W en 6A = 218V naar 263W en 2A.

Is hier iets raars aan de hand?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gele Pellet
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-06 16:19
Klopt.
Enphase is betrouwbaarder dan APsystems,
Ik ben al jaren op zoek naar dat overzicht.
Kan je dat plaatsen hier?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Welk overzicht?

.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Gele Pellet
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-06 16:19
Je beweert dat APS minder betrouwbaar is dan Enphase.
Dat moet je dan toch kunnen onderbouwen met een overzicht....
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee