Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:37
Sinds vrijdag 13 maart zitten mijn vriendin en ik allebei thuis te werken en zijn de kinderen (van 4 en 7) niet meer naar school geweest. Sinds halverwege vorige week ben ik ook gestopt met boodschappen doen en laten we hier alles bezorgen. Sociale contacten hebben we alleen nog via FaceTime / de telefoon, opa's en oma's zien we ook even niet meer (hoe naar dat ook is). We halen af en toe nog een frisse neus (opletten dat we niet in de buurt van anderen komen), maar we zitten praktisch in quarantaine. We zijn allemaal niet ziek trouwens.

Er is echter één issue: buitenspelen. Het RIVM geeft aan dat dit nog prima moet kunnen, maar in de verschillende topics hier zie ik dat men daar toch anders over denkt. Een citaat: "In de fucking oorlog hielden ze kinderen 3 jaar op een zolderkamertje. Blijkbaar moet de overlijdenskans 30% zijn ofzo voordat met iets pas serieus neemt".

Op dit moment volgen wij het advies van het RIVM. Onze kinderen spelen buiten met een heel klein groepje andere kinderen (in totaal zijn ze maximaal met z'n 6en, maar meestal maar met z'n 3en of 4en). De regel is: niet bij volwassenen in de buurt komen en absoluut niet bij elkaar in huis (dat hebben we ook met alle ouders van deze kinderen zo besproken).

Maar, ik open dit topic natuurlijk met een reden. Want ik weet gewoon echt niet meer waar ik goed aan doe. Ja, heel dogmatisch zeggen "iedereen blijft vanaf nu binnen" is het meest veilig. Ik vind dat alleen voor mijn kinderen écht heel naar, zeker als dit nog lang gaat duren. We helpen ze goed met hun schoolwerk (of vooral mijn vriendin, die is zelf docente), maar het sociale aspect is (zeker bij kleuters) natuurlijk ook heel belangrijk.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee om gaan. Ik zit niet te wachten op discussies op het niveau van "Oh, dus jij vindt het zo belangrijk dat je kinderen even naar buiten gaan dat je het risico dat iedereen dood gaat voor lief neemt?!!!!111", ik hoop dat we hier een beschaafd en open gesprek over kunnen voeren :)

[ Voor 3% gewijzigd door posttoast op 24-03-2020 10:38 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wij proberen het te minimaliseren, hoe vervelend het ook is. Ik pak daarom vaak zelf even de voetbal en ga met vooral de middelste en de jongste even naar het park om een balletje te trappen.

Dan wacht het werk maar even, het is even niet anders.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:42
Volg het RIVM:
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden
Mogen mijn kinderen nog buitenspelen met anderen?

Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig bij te dragen aan de verspreiding van het coronavirus. Kinderen kunnen prima met anderen spelen als ze géén klachten hebben zoals koorts, verkoudheidsklachten of hoest. Maar vermijd grote groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Uhm ja... https://www.groene.nl/art...n-massaal-zorgmedewerkers - 22 maart:
De medicus windt zich op over een specifiek punt van het RIVM-beleid: dat je pas besmettelijk bent op het moment dat je symptomen hebt. Dat betekent bij een contactonderzoek dat alleen mensen getest hoeven worden die contact hadden met de patiënt nadat die ziek werd.

“Dat is gewoon niet waar, net zoals dat het niet waar is dat kinderen het virus niet kunnen overdragen. In de noordelijke provincies hebben we daarom van begin af aan gezegd: we rekenen twee dagen terug vanaf die eerste ziektedag en sporen ook die contacten op. Ten tweede, kinderen zijn besmettelijk ook al worden ze zelf niet ziek”, aldus Friedrich.
Daar is men in het noorden van nederland toch niet helemaal meeeens.

[ Voor 46% gewijzigd door Falcon op 24-03-2020 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Falcon schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:43:
[...]

Uhm ja... https://www.groene.nl/art...n-massaal-zorgmedewerkers

Prima, pick one zou ik zeggen en houd je daaraan. Ik zie het probleem van TS dan ook niet zo. Als de experts het al niet eens kunnen worden dan komt er al helemaal geen uitsluitsel van een berg Tweakers op een forum.

Gebruik je gezond verstand zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 21:15
Ik vertrouw op het RIVM, ik neem aan dat ze daar weten wat ze doen. Liever het RIVM advies dan een paar random mensen op internet. Mijn dochter speelt echter zelden met onbekende kinderen, dus het is geen kind die op nieuwe vriendjes afrent. Dat zou ik zelf niet willen nu. Verder zijn de speelplaatsen hier niet zo druk, dus prima mogelijk om afstand te bewaren.

[ Voor 9% gewijzigd door mister_S op 24-03-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
@Verwijderd Ik verwacht niet dat iemand hier het antwoord heeft, ik ben gewoon nieuwsgierig naar hoe andere ouders hier mee omgaan. Misschien heeft iemand nog wel een tip waar ik (en anderen) iets mee kunnen.

Ik vertrouw dus ook op het RIVM, maar ik vind het behoorlijk naar dat andere instituten dit advies in twijfel trekken.

omniscale.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

Uhm

RIVM
Uit de gegevens die nu bekend zijn, lijken kinderen weinig bij te dragen aan de verspreiding van het coronavirus.
en
net zoals dat het niet waar is dat kinderen het virus niet kunnen overdragen.
In het Noorden lezen ze gewoon niet zo goed :p Dat is toch niet wat ze zeggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
mister_S schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:48:
Ik vertrouw op het RIVM, ik neem aan dat ze daar weten wat ze doen. Liever het RIVM advies dan een paar random mensen op internet. Mijn dochter speelt echter zelden met onbekende kinderen, dus het is geen kind die op nieuwe vriendjes afrent. Dat zou ik zelf niet willen nu. Verder zijn de speelplaatsen hier niet zo druk, dus prima mogelijk om afstand te bewaren.
Want bekende vriendjes vormen geen risico en onbekende wel?

Ik betrapte mij er zelf een dikke week geleden ook op. Bekende mensen kwam ik wat dichter bij in de buurt en onbekende mensen in de supermarkt probeerde ik actief te vermijden. Gek toch eigenlijk?
Want die bekende kan het net zo goed overdragen als de onbekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

posttoast schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:50:
@Verwijderd Ik verwacht niet dat iemand hier het antwoord heeft, ik ben gewoon nieuwsgierig naar hoe andere ouders hier mee omgaan. Misschien heeft iemand nog wel een tip waar ik (en anderen) iets mee kunnen.

Ik vertrouw dus ook op het RIVM, maar ik vind het behoorlijk naar dat andere instituten dit advies in twijfel trekken.
Voor mij (met kinderen van 7 en heel-bijna-4) is het simpel, want we wonen in Frankrijk, dus dingen als speeltuinen of uitjes naar een park zijn gewoon niet toegestaan. En dat is nu al een week het geval.

Wij hebben geluk dat we een redelijk grote tuin hebben en dat het de afgelopen tijd vrijwel altijd droog en zonnig is geweest (en vorige week zelfs heel lekkere temperaturen om buiten te zitten). Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die in een appartement wonen veel meer last hebben van de situatie.

edit: Voorlopig vinden de meisjes het prima en ze spelen verdacht goed samen met z'n tweetjes. Maar ik vermoed dat we uiteindelijk wel last gaan krijgen van het feit dat er geen vriendinnetjes uitgenodigd kunnen worden (ze hebben over het algemeen veel minder aandacht nodig als ze met een ander kind spelen).

[ Voor 13% gewijzigd door Rannasha op 24-03-2020 10:55 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als ik het goed heb zijn er nul kinderen in die leeftijdsklasse overleden. Dat scheelt een boel. Besmet en besmettelijk worden ze wel. Het scheelt alleen erg dat ze niet hoesten etc zodat de kans op overdracht klein is. Maar dat geldt dan evenveel voor volwassenen zonder symptomen. Wat dat betreft zie ik geen verschil?

Maar het is een afweging. Lopen de kinderen de kans besmet te raken en daarna de andere kinderen en jouw gezin te besmetten? Zeker. Weegt dat op tegen kleine kinderen zolang binnen te houden? Dat is aan jezelf. Na spelen natuurlijk goed de handen wassen (dus niet de 'normale' kindermanier van slechts even onder de kraan houden).

Kan je de kinderen uitgelegd krijgen dat ze nooit hun gezicht mogen aanraken? "Denk maar dat er poep aan je vingers zit, dan zou je toch ook niet aan je neus krabben?")

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:23

Kettrick

Rantmeister!

Onze kinderen spelen buiten in onze eigen tuin en we gaan om de dag naar het strand om even uit te waaien, maar contact met andere kinderen en speeltuin slaan we over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:40
[...]

[...]

Zet een groep onderzoekers bij elkaar, en er is altijd 1 iemand die het niet eens is met de eindconclusie en het beter weet. Het beleid is gelukkig dat je de RIVM moet volgen, en niet de mening van 1 onderzoeker in Groningen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@posttoast Bij ons is het net even een andere situatie, wij hebben nog te maken met noodopvang van kinderen aan huis (gastouder). Wij hebben dus 1 beleid moeten doorvoeren richting de vraagouders en in ons gezin.

En dat is dat wij ook van de kinderen van de vraagouders een niet-spelen-met-buurtkinderen beleid hebben moeten doorvoeren. Lastig, daarop hebben ook vraagouders besloten om de kinderen thuis te houden. Andere vraagouders hebben juist er wel voor gekozen om juist daarom er gebruik van te maken.

Maar of we dit nog weken vol gaan houden, poeh.. dat ga ik niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:50:

Tja, in je ts staat toch echt dat je niet meer weet war je goed aan doet. Maar je vertrouwt wel op het RIVM. :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zou je überhaupt het risico nemen? Als er tegenstrijdige bronnen zijn over de besmettelijkheid van kinderen dan zou ik van het negatieve scenario uit gaan en wat dat betreft zijn kinderen gewoon besmettelijk. Dat ze er zelf amper last van hebben betekent niet dat die virussen spontaan dood gaan als ze in aanraking komen met een kinderhand. Het kan heel gemakkelijk van ouders naar kinderen naar andere kinderen en weer terug naar ouders gaan.

De vraag is vooral hoe beschadigd kinderen raken van een maand of twee geen contact met vriendjes en ik denk dat dit wel mee valt, zeker als de ouders voor genoeg afleiding zorgen.
Daar ben ik het niet mee eens, dit gaat de gehele samenleving aan en hier zou dan ook centraal een beslissing over genomen moeten worden. De overheid verbied samenscholing maar kinderen mogen ondertussen wel vrolijk doorgaan? Bizar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:29

Garyu

WW

Kettrick schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:53:
Onze kinderen spelen buiten in onze eigen tuin en we gaan om de dag naar het strand om even uit te waaien, maar contact met andere kinderen en speeltuin slaan we over.
Dit doen wij ook. Minus de tuin en minus het strand.
Kinderen gaan onder begeleiding van een van ons naar buiten, spelen hier achter het huis in het bos of op een stukje geasfalteerde maar afgesloten stukje een potje voetbal met zijn tweeen. Geen andere kinderen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 21:15
B-Real schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:52:
[...]

Want bekende vriendjes vormen geen risico en onbekende wel?

Ik betrapte mij er zelf een dikke week geleden ook op. Bekende mensen kwam ik wat dichter bij in de buurt en onbekende mensen in de supermarkt probeerde ik actief te vermijden. Gek toch eigenlijk?
Want die bekende kan het net zo goed overdragen als de onbekende.
Het is een zesjarige, dus een hele groep vriendjes heeft ze niet. Ik bedoelde dat ze niet even lekker speelt met 20 kinderen tegelijk. Dat kan ook niet gebeuren, al zou ze dat wel willen, gezien er weinig mensen bij elkaar komen. Bewust vermijdt men elkaar wel hier, het lijkt wel alsof mensen onbewust elkaar meer ruimte gunnen. Zelf houd ik het ook kort bijvoorbeeld.

Ik heb zelf trouwens een medisch achtergrond en ik werk bij een globaal opererend farma bedrijf. Ik kies ervoor op het RIVM te vertrouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door mister_S op 24-03-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Tja, in je ts staat toch echt dat je niet meer weet war je goed aan doet. Maar je vertrouwt wel op het RIVM. :?
Goed, ik zal het nuanceren. In de TS zeg ik dat ik nú het advies volg van het RIVM. Want ik moet/wil ergens vanuit gaan. Maar ik vind dat wel lastig, met name door alle reacties die ik online zie die veel van wat het RIVM zegt (en van het beleid dat daaruit volgt) in twijfel trekken.

Ik vind het in ieder geval heel interessant om te zien dat er veel verschillende aanpakken zijn door ouders. En dat onderstreept voor mij ook maar weer hoe onduidelijk/ambigu het allemaal is.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even los van wel/niet buitenspelen... ik vind de impact groot op kinderen met een voorliefde van samenzijn de huidige maatregelen. Ik zie het elke dag bij mijn middelste zoon, die worstelt er ontzettend mee (en wij dus ook met hem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:42

Wuursj

want worst is al bezet

Hier één 2,5 jarige dochter.

Uiteraard zoveel mogelijk binnen houden maar we hebben zelf maar een kleine tuin en een grote speeltuin voor de deur. Daar gaan we een half uurtje per dag heen. Daarbij 1,5m afstand houden tussen ouders en andere kinderen wat goed door iedereen wordt nageleefd. Uiteraard goed handen wassen voor en na bezoek etc. en met eigen fietsje, schepjes en emmertjes spelen.

Ze heeft twee vriendinnetje die wel eens tegelijk naar de speeltuin komen en waar zij (wij niet) wel dichter bij komt. Dat is alleen te voorkomen door helemaal niet meer naar buiten te gaan want uitleggen snapt ze nog niet. In feite vergroot dat onze familie dus en vormt een risico. Maar de kring blijft beperkt en er niemand zwak of ziek in die groep. Er zit echter wel een eerste hulp arts bij.

Oma komt niet meer oppassen. Dat mis ik behoorlijk.. En zij mist de sociale contacten bij de opvang merkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 24-03-2020 15:11 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Goed, ik zal het nuanceren. In de TS zeg ik dat ik nú het advies volg van het RIVM. Want ik moet/wil ergens vanuit gaan. Maar ik vind dat wel lastig, met name door alle reacties die ik online zie die veel van wat het RIVM zegt (en van het beleid dat daaruit volgt) in twijfel trekken.

Ik vind het in ieder geval heel interessant om te zien dat er veel verschillende aanpakken zijn door ouders. En dat onderstreept voor mij ook maar weer hoe onduidelijk/ambigu het allemaal is.
En dan krijg je dus wat ik al eerder zei. Dit gaan vragen op een forum gaat jou niet helpen meer zekerheid te krijgen. Ook dit topic staat straks weer vol met diverse meningen. Heb je straks nog meer om aan te twijfelen.

Pick one en gebruik je gezond verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb zelf geen kinderen maar ik verwacht dat deze situatie nog maanden kan duren en ik denk dat je pragmatisch moet zijn en het risico moet managen.
Een beperkt groepje kinderen moet kunnen zolang in dat groepje (en de gezinnen die erbij horen) niemand ziek is en er geen bijzondere risico’s zijn, zoals astma of aandoeningen die een verlaagde weerstand met zich meebrengen. Ik denk dat je het al heel goed doet.

Natuurlijk levert het spelen wel wat extra risico op. Niet zozeer voor de kinderen maar wel voor papa en mama. En vooral voor grootouders. Dus voorlopig geen fysiek contact met de grootouders en andere ouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:53
Wij zitten daar een beetje tussen in.
We spelen zelf heel veel met onze dochter (6j). Daarbij speelde ze toch eigenlijk al nauwelijks buiten bij ons (gek genoeg wel op de BSO, school en bij mijn ouders 2 dagen in de week, maar hier is dat om één of andere reden niet leuk, maar goed).
Geen contact met andere kinderen. Spelen in de achtertuin en zo nu en dan even naar buiten om te luchten met zijn drieën. Ook naar de speeltuin en daarna even goed handen wassen e.d.

Het is vervelend, maar liever net iets te veel dan te weinig.

Boodschappen werden zaterdag voor het eerst bezorgd. volgende week moet ik ze ophalen en voor de week erop hebben we weer een bestelling open staan.
Moet zeggen dat er wel een voordeel zit aan één keer in de week bestellen. Scheelt een boel geld. Met de uitjes die even niet door gaan, maar hierna gaan we wel even goed genieten van een vakantie of luxe uitje etc. Denk dat we dat wel nodig gaan hebben.

Wij zijn overigens wel nog verkouden met zijn allen. Gelukkig wel aflopend. Daarbij ziet ze opa en oma ook alleen via videobellen. Itt dat ze ze 2 keer in de week zag. Is voor haar wennen, maar ook voor opa en oma. Geen idee hoe we dat later op gaan pakken overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 24-03-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
@Verwijderd Fair point. Laten we het er dan op houden dat de hele situatie maakt dat ik wat minder rationeel nadenk dan normaal ;)

Ik geloof ook niet dat het een meeste-stemmen-gelden situatie is, maar nogmaals: ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen. En misschien doe ik (of een ander) daar iets mee. Ik merk dat ik nu al begin te neigen naar "dan maar niet meer met anderen spelen". Laat ik me dan leiden door wat anderen vinden? Absoluut. :)

@downtime Contact met grootouders zijn wij al mee gestopt. Wat die situatie complexer maakt is dat ik twee jongere halfbroertjes heb (nakomertjes ;) ) van 19 en 21, die het allemaal maar verdomd lastig vinden om het écht serieus te nemen (en dat snap ik, hoewel ik er wel boos over ben). Dat is voor mij een extra reden om sowieso even niet in de buurt van mijn moeder te komen.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 16:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mag ik vragen wat de reden is voor je zeer strakke aanhouden van de quarantaine-regels?

is dat vooral om te voorkomen dat je mogelijk anderen aan zou steken en dus verder verspreid, of juist omdat je een grotere zorg hebt zelf ziek te worden omdat er iemand uit een verhoogde risico-groep in je eigen gezin zich bevind?

in het eerste geval is het geen direkt probleem je kinderen buiten te laten spelen in een groep kinderen, al zou ik wel aanraden de kinderen duidelijk te wijzen op het letten op de grootte van de groep en het netjes aanhouden van afstand tot andere personen.

natuurlijk bestaat er een kans dat deze kinderen mogelijk aangestoken kunnen worden (en dan ook je eigen gezin), maar mits je zelf de quarantaine-regels aanhoud is de kans miniem dat je zelf dat dan verder zult verspreiden.

Imho is het belangrijkste doel van de huidige regels de verspreiding te vertragen door de kans op verspreiding duidelijk te drosselen, én zo ervoor te zorgen dat ruisicogroepen zich eraan kunnen onttrekken en de kans duidelijk geringer wordt dat deze sneller ziek-worden.
Hierdoor zal ook de nodige zorg voor juist deze risicogroepen die wél ziekworden gegarandeerd blijven... Zou de verspreiding te snel gaan, zijn dat de slachtoffers, die uiteindelijk niet tijdig hulp kunnen krijgen.

Overigens, ikzelf houd me ook aan quarantaine-regels, maar een of tweemaal in de week koop ik wel in... sommige houdbare producten in de supermarkt, maar brood en vlees bij de lokale bakker/slager en groenten bij een boer direkt-verkoop (op een 2km van waar ik woon)... al deze handelaren hebben regels en beperkingen in de verkoop getroffen, maar bieden geen levering en al helemaal geen 'online-verkoop' (is nog niet zo'n digitaal gebied en juist veel kleine en lokale handelaren die het zelf ook al moeilijk genoeg hebben).
Sociale contacten zijn wel stopgezet, maar buiten kom ik wel gewoon (hond uitlaten en eenmaal in de twee dagen joggen), maar op afstand tot anderen. Voor mijn dochters (12 en 19) geld de regel dat ze wel sociale contacten hebben en ook naar buiten mogen, maar hooguit in gezelschap van één andere persoon, dus niet in groepen.
Mijn vrouw heeft een licht verhoogd risico, wegens astma en longproblematiek, maar behoort niet tot een hoog-risico-groep.

Ikzelf heb eigenlijk niet echt een sterke mening over wat anderen moeten doen wat betreft de manier waarop ze zelf de quarantaine invullen, al apprecieer ik het zeker als anderen ook bv goed op afstand-regels letten... hooguit denk ik dat het eigenlijk onmogelijk is die afstand regels keihard na te leven, maar zie het meer als een vorm van sociale ettiquette (ik heb ook contact mete en aantal japanners, ook een japanse vrouw die vlakbij me woont en alhoewel we elkaar niet zien wisselen we wel berichten uit; zij gaf aan dat ze de meeste huidige quarantaine-regels rondom afstand houden en desinfecteren, mondbescherming en altijd een eigen doekje bij je dragen, uit japan eigenlijk als 'dagelijks leven' kent)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
@RM-rf De reden dat we onzelf quarantaine opleggen is eigenlijk vooral omdat het kan. Mijn vriendin staat voor de klas dus die kan nu sowieso niet naar haar werk, en mijn werk staat het redelijk toe om dat thuis te doen. Bovendien ben ik (met twee anderen ;) ) de baas en hebben we besloten het kantoor tot nader order dicht te gooien. Ik ben niet heel bang om ziek te worden (hoewel het me echt niet tof lijkt), maar ik stel dat liever zo lang mogelijk uit. Als ik mijn steentje bij kan dragen om te zorgen dat de verspreiding vertraagt, dan vind ik het mijn plicht om dat te doen. Voor ons zijn de beperkingen die dat met zich meebrengt tot nu redelijk te behappen (hoewel ik best wel weer eens met vrienden af zou willen spreken ;) ). Op het stukje "kinderen buitenspelen" na dus :)

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
ik snap het niet zo dat kinderen nog samen kunnen spelen. Hier in de speeltuin ook hordes met de volwassenen eromheen op afstand. Die volwassenen knuffelen toch hun eigen kinderen en kinderen raken elkaar aan. Lijkt mij prima manier van overdracht van het virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
@Snuurtje Er is natuurlijk wel wat nuance. Jij hebt het over een speeltuin met hordes kinderen, ik heb het over een groepje van maximaal 6 kinderen, afkomstig uit 3 gezinnen (3x een broertje en zusje).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-09 21:47
Snuurtje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:46:
ik snap het niet zo dat kinderen nog samen kunnen spelen. Hier in de speeltuin ook hordes met de volwassenen eromheen op afstand. Die volwassenen knuffelen toch hun eigen kinderen en kinderen raken elkaar aan. Lijkt mij prima manier van overdracht van het virus.
Daarom ben ik ook heeeeel erg benieuwd wat er straks wordt besloten rond 6 april met betrekking tot de scholen... Blijven die dicht? Of vind men dat kinderen het niet overdragen, dus moeten de 30 kinderen in de klas straks maar weer lekker dicht op elkaar zitten :D.. En hoe zit het dan met de leerkrachten die onder de risico groep vallen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:59
Hier spelen ze 8,5 en 6,5 buiten op het stoepje. Er zijn buurt kinderen van het straatje en de 1,5 meter hebben ze begrepen.
Meer dan met z’n 6en zijn ze niet. Speeltuin sla ik over, strand en bos (rustige delen) gaan wij wel naar toe. Kinderen gaan ook niet naar de winkel mee of naar familie oid.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
President schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:02:
[...]

Daarom ben ik ook heeeeel erg benieuwd wat er straks wordt besloten rond 6 april met betrekking tot de scholen... Blijven die dicht? Of vind men dat kinderen het niet overdragen, dus moeten de 30 kinderen in de klas straks maar weer lekker dicht op elkaar zitten :D.. En hoe zit het dan met de leerkrachten die onder de risico groep vallen? :?
Shifts.

Week 1: shift A (50% vd klas) groep 1 aanwezig
Week vrij voor iedereen
Week 2: shift B (50% vd klas) groep 1 aanwezig

Mn zoon is 4,5. Zit net in groep 1 en als dit zo doorgaat heeft hij slechts 5 maanden onderwijs mogen genieten.
Want na 1 juni is het ook nog eens 6 weken zomervakantie. M'n ZZP'ende vrouw wordt loco van het thuiszitten, gecancelde klussen en een kind dat actief vermaak en socialisatie nodig heeft.

En dan? Zoon van 5,5 opnieuw naar groep 1 met kinderen die net 4 zijn geworden? Of met achterstand in groep 2 zetten wat tot frustraties kan zorgen?

[ Voor 27% gewijzigd door Lensent op 24-03-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:32
Wij hebben het er thuis ook er over.
Ik vind het lastig, kleine situatie schets:

3 kinderen, 4 / 6 / 9 jaar, waarbij de middelste normaal gesproken heel veel met de buurjongen speelt.
Nu heeft de buurvrouw een haarsalon, en reist gewoon naar de andere kant van het land op daar in een hotel volgens afspraken met klanten het haar te doen (iets met speciale technieken / extentions / etc).
Qua hygiene geen idee.

Buurt kinderen spelen allemaal door elkaar, en ouders staan doodleuk (afgelopen week tenminste) gezellig in de speeltuin een bakkie met elkaar te doen, wat nu 1,5 meter afstand houden.
Regelmatig hele groepen kinderen die vanuit de omliggende wijken alle speeltuinen afgaan om effe te hangen...

Wat doe je dan?

Wij hebben in ieder geval voor onszelf nu gesteld dat we deze twee weken daarmee in ieder geval uitzingen, dus even niet in de speeltuin voor, maar op de trampoline in de achtertuin.

Ik zit er ook niet echt op te wachten dat alles nog een maand verlengt wordt, en we overgaan naar een volledige lockdown...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 16:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

President schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:02:
[...]

het ligt ook sterk eraan hoe de verspreiding tot nu toe gedempt kan worden, en hoe succesvol de regels nageleeft worden of groepen graag 'de grenzen opzoeken'.

Maar als dat dusdanig succesvol is dat het aantal nieuwe infecties onder de 250 per dag weer terugvalt voor nederland, zal men zeker begin april (eigenlijk nu al) werken aan een plan hoe de maatregelen zo stapsgewijs op te heffen dat de verspreiding gecontroleerd kan blijven, en tegelijkertijd de economie langzaam zoveel mogelijk weer op gang kan komen.
Anderszijds echter ook geen 'terugval' ontstaat door grote groepen die gelijk weer alles gaan negeren.

juist bv het weer openen van scholen en kinderopvang kan een groot voordeel hebben omdat aangetoond is dat de ziekte onder kinderen/jongeren duidelijk minder direkt gevaar oplevert, het verloop aantoonbaar zachter is en het herstel sneller.
Men kan dan ook zo stellen dat bv kinderen binnen gezinnen waarin geen risicopatient zit weer meer deel moeten kunnen nemen, vanuit het idee dat een besmetting bij hen mnder risicovol is.

Overigens, binnen zulk een opzet moeten mensen die wé tot risicogroepen behoren, zichzelf wel degelijk aan een strenge quarantaine blijven houden en juist wél thuisblijven.

wel moeten dan ook goede risico-inschattingen gemaakt worden en heel duidelijk vastgesteld worden welk personeel langer thuis moet blijven wegens verhoogde risico's en wie tot de lagere risicogroepen behoort.
Ik hoop dat men daar al mee bezig is (bv de werkgever van mijn vrouw, die in een zorginstelling werkt doet hieraan, bepaald personeel mag langer thuisblijven, ouderen en een collega met MS, terwijl jonger personeel wel noodoproepdienst heeft)...

tevens is het juist dan extrem belangrijk dat test-capaciteiten op orde zijn, omdat dit enkel kan werken als men nauwlettend in de gaten houd of de uitbreiding weer oploopt (dan moeten gelijk alle verdere verruiming weer stopgezet worden, zoiets moet op basis van en langzam stappenplan warbij men ook met de incubatietijd rekening houd)

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 24-03-2020 12:24 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:27
posttoast schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:49:
@Snuurtje Er is natuurlijk wel wat nuance. Jij hebt het over een speeltuin met hordes kinderen, ik heb het over een groepje van maximaal 6 kinderen, afkomstig uit 3 gezinnen (3x een broertje en zusje).
Ik ben het niet eens met die nuance. Als je het puur cijfermatig bekijkt dan kan je zeggen dat statistisch gezien x% het virus heeft. Of dit nu over 100 personen gaat of een handvol maakt niets uit. Statistisch gezien heb je evenveel dragers. Wat wel is dat je absoluut gezien in een kleine groep minder dragers heb. Maar als tegenargument zou je kunnen zeggen dat je in een kleine groep veel "hechter" speelt en je dus juist meer kans hebt om het over te dragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik laat m'n kinderen hier wel buiten spelen. Op hun eigen speelgoed (fietsen, steppen, loopfietsen) hebben ze activiteiten met relatief veel weinig onderling contact.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:52
Wij hebben twee jongens van 3 en 6. Als we geen continu zicht op ze hebben, bijv. door thuiswerken, spelen ze in de tuin. Als we even samen buiten zijn mogen ze op de fiets wel naar buiten. Speeltuinen kan zolang er geen andere kinderen zijn, als die wel komen gaan wij weg. En we lopen gewoon even wat vaker een rondje 's avonds na het eten.

Mijn zorg is vnl. dat ze wel corona krijgen zonder het te weten, gezien kinderen weinig last lijken te hebben van de symptomen, en het daarmee verder verspreiden naar ons (mijn vrouw werkt in de zorg) of opa en oma (oppas voor twee dagen in de week).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 18:09
Belg hier, no offence maar wij hebben schrik met hoe men in NL omgaat met Corona virus.
Kinderen kunnen drager zijn en kunnen dus andere besmetten. Erger nog, je weet niet eens of je kind ziek is want inderdaad ze hebben minder te lijden onder de symptomen. Hou jullie kinderen binnen en laat hen geen onzichtbare verspreider zijn van het virus.
Hoe gevoelig zijn kinderen voor het coronavirus? Dragen zij het makkelijk over zonder zelf ziek te worden?
Kinderen kunnen besmet geraken met het coronavirus, maar ze lopen weinig risico om erg ziek te worden. Ze kunnen wel makkelijk het virus doorgeven, ook als ze geen symptomen vertonen. Daarom wordt aanbevolen om contact te vermijden tussen kinderen en risicogroepen zoals hun grootouders.
https://www.vrt.be/vrtnws...ragen-aan-marc-van-ranst/ FAQ 10
Bekijk hoe andere landen telkens drastischer maatregelen aan het nemen zijn. In Frankrijk mag je zelfs geen 1km buiten je huis komen.
In België is elke bijeenkomst van > 2 mensen verboden (tenzij op de plaats van waar je woont). Zelfs langsgaan bij familie mag niet of naar je 2de verblijf gaan. Deze maatregelen zijn van kracht sinds begin vorige week.

Resultaat, sinds eergisteren begint België een afzwakking te zien van het aantal besmettingen. Verwacht wordt dat dit verder zal afzwakken (gezien de incubatieperiode van 2 weken).
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/
In Nederland is er nog geen echte trend zichtbaar.
https://www.worldometers....irus/country/netherlands/
Sterker nog, het aantal sterfgevallen in Nederland is aanzienlijk hoger dan in België op een vrij gelijk aantal besmettingen.

Mijn mening, nay hou je kinderen in je huis en blijf zelf in uw kot.

Ik zeg niet wat Nederland doet niet zal werken. Alleen zal hun afzwakking (hun curve) minder "plat" zijn en bijgevolg nog steeds hogere pieken hebben bij de gezondheidszorg.
Als je als land dit aankan (veel capaciteit hebt in ziekenhuizen) dan kan je je dit eventueel veroorloven. Dit maakt wel dat je je als land toelaat dat er dan ook meer besmettingen zullen zijn (met de mogelijke gevolgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
SMGGM schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:52:
Belg hier, no offence maar wij hebben schrik met hoe men in NL omgaat met Corona virus.
Tja, onze RIVM zegt juist dat kinderen 'ongevaarlijk' zijn omdat ze een lage kans hebben om het virus te krijgen en een lage kans hebben om het virus te verspreiden.

Hoe dit precies werkt is voor de gemiddelde burger ook een groot vraagteken, misschien dat de kinderen een onzichtbaar schild om zich heen hebben dat ze beschermt tegen het virus waardoor ze het ook niet op anderen kunnen overbrengen? Niemand kan het mij uitleggen... Tot 1 juni is er nu een samenkomst verbod voor >3 personen, maar misschien dat ze vanaf 7 april wel weer de (basis)scholen gaan open gooien... Geen idee nog hoor, maar onze overheid + RIVM zien geen gevaar in kinderen qua ziek worden en/of qua verspreiding :+

Zelf ben ik gelukkig intelligent genoeg om hier hele grote vraagtekens bij te zetten, maar tegelijkertijd wordt er van ons burgers wel verwacht dat we de overheid geloven/vertrouwen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

F_J_K schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:53:
Als ik het goed heb zijn er nul kinderen in die leeftijdsklasse overleden.
Niet overleden tot zover, maar wel gediganostiseerd. Geen idee of er blijvende veranderingen in het lichaam zijn w.b.t. longen.

A study found that only nine infants were infected in China from December 8 to February 6
https://www.businessinsid...2?international=true&r=US

A Chinese newborn has been diagnosed with the new coronavirus just 30 hours after birth, the youngest case recorded so far, state media said.
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51395655

A six-month old baby in Singapore is known to have tested positive for the new coronavirus, as well as an eight-year-old from Wuhan who is currently in Australia.

[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 24-03-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Waterkoker schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Niet overleden tot zover, maar wel gediganostiseerd. Geen idee of het blijvende verandering lichamelijk zijn

A study found that only nine infants were infected in China from December 8 to February 6
https://www.businessinsid...2?international=true&r=US

A Chinese newborn has been diagnosed with the new coronavirus just 30 hours after birth, the youngest case recorded so far, state media said.

A six-month old baby in Singapore is known to have tested positive for the new coronavirus, as well as an eight-year-old from Wuhan who is currently in Australia.
Dat gaat inderdaad om kinderen die zijn geïnfecteerd, maar er zijn geen kinderen aan overleden. Wel denk ik dat het absolute getal hoger zou liggen als ze ieder ziek kind zouden testen, maar gezien het passieve testbeleid bij kinderen zullen die gevallen ook amper meetellen in de statistieken (alhoewel je met een ziek kind wel het advies krijgt om het corona protocol te volgen qua binnen blijven :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Feiten:
  • Het aantal kinderen dat besmet is, is zeer laag
  • Men test enkel mensen die er erg aan toe zijn (met dus symptomen)
  • Kinderen vertonen amper symptomen
  • Het is al bewezen dat kinderen het kunnen hebben
Connect the dots...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
@SMGGM No offence taken hoor :) Ik vind het ook allemaal ontzettend lastig, vandaar dit topic.

Overigens is het volgens mij niet zo dat de conclusie "weinig kinderen hebben het" gebaseerd is op meetresultaten hier in Nederland (want dat zou nergens op slaan) maar op data uit China. Of dat klopt is een andere vraag.

[ Voor 53% gewijzigd door posttoast op 24-03-2020 13:04 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
SMGGM schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:03:
Feiten:
  • Het aantal kinderen dat besmet is, is zeer laag
  • Men test enkel mensen die er erg aan toe zijn (met dus symptomen)
  • Kinderen vertonen amper symptomen
  • Het is al bewezen dat kinderen het kunnen hebben
Connect the dots...
Mijn conclusie zou zijn dat waarschijnlijk veel kinderen het hebben en anderen dus zouden kunnen besmetten, maar dat het voor de omgeving alleen zal lijken op een milde griep, verkoudheid of wat gehoest/gekuch 'omdat hij heeft gerend'.

Maar onze experts halen hieruit de informatie dat kinderen dus niet in gevaar zijn en geen gevaar opleveren, omdat er maar heel weinig positieve tests zijn voor kinderen (dat ze 1000 ouderen hebben getest waarvan 900 positief hebben getest en 5 kinderen waarvan 1 positief is verder niet relevant... Er zijn dus 1005 testen gedaan en slechts 1/1005 = 0,001 procent van de kinderen is besmet en 89,5% van de ouderen). Ik denk dat men serieus zo rekent bij de resultaten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
@posttoast Ik begrijp je vraag uiteraard ;) Je vraagt naar de mening van mensen en ik voelde mij geroepen.
Ik vind het "erg" dat er zoveel verschillende manieren van aanpak zijn terwijl het al aangetoond is dat het enkel in te dijken is met harde maatregelen.

Italië, China en Frankrijk zouden het schoolvoorbeeld moeten zijn. Daar begonnen ze ook met halve maatregelen en zagen ze hun aantal besmettingen en doden exponentieel groeien. Uiteindelijk zijn ze gaandeweg harde (maar natuurlijk minder prettige) beslissingen gaan nemen.

Ook Engeland lijkt dit zeer traag te beseffen.

In België zijn ze vrij snel begonnen met vrij harde maatregelen (gegaan van advies van thuiswerken en geen samenkomst van 100+ mensen naar bijna verplicht thuiswerk, verplichte sluiting niet essentiële winkels, geen samenkomst 2+ mensen, niet essentiële verplaatsingen verboden).

@President Ik neem alle tests die men doet en wat de experts zeggen met veel korrels zout. Zoals vermeld, ik geloof niet in halve maatregelen (want het toont al aan dat halve maatregelen niet werken). We weten nog veel te weinig van het virus om echt conclusie te kunnen maken (hoe vatbaar zijn kinderen, hoe lang blijft het actief op een oppervlakte,...).
Liever dan meer voorzichtigheid en beschermend zijn om erger te voorkomen.

Nu elk land is uiteraard anders. In Italië is het zeer snel gegaan deels door cultuur. Grootouders wonen vaak in bij kinderen, meer uit eten, meer kussen geven,...
Belgen zijn over het algemeen asocialer waardoor (moesten we niets doen) het sowieso trager zou verspreiden.

[ Voor 7% gewijzigd door SMGGM op 24-03-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Wij doen het gewoon niet. Ze spelen wel samen in de tuin (we hebben die luxe gelukkig met een grote tuin).
Maar omdat we het risico willen beperken voor ons en hun laten we ze niet op straat spelen en blijven ze gewoon bij ons op het erf. Stel dat ze het verkeerd hebben en kids opeens wel een grote factor worden in de verspreiding dan is het te laat.

Zelf hebben we genoeg in huis om weinig naar de supermarkt te hoeven. En brood maakte we thuis al dus dat scheelt een hoop en we proberen nu 1 keer per week boodschappen te doen voor verse producten en dan 1 van ons. Meer kunnen we niet doen. (bij ons zijn alle bezorg diensten overbelast helaas. ) Zorg dat je zo min mogelijk de supermarkt nodig hebt (door of te bestellen of alles in 1 keer te halen en niet 4 winkels af)

Verder ga we er soms als gezin op uit om even uit te waaien op de dijk waar dan niemand anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-09 17:57
Wij blijven binnen, en zo lang dat mogelijk is houd ik ze ook binnen. Kinderen hebben er dan geen last van, maar ze kunnen ongemerkt drager zijn. Zelf ben ik een risicogeval ivm chronische luchtwegklachten: dus buiten spelen of scholen weer opengooien lijkt mij géén goed idee.

Ik heb de boodschappen online besteld om zo min mogelijk erop uit te hoeven. Tot halverwege komende maand zitten we goed. Ik hoop dat tot juni zo vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:11
President schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:57:
[...]

Tja, onze RIVM zegt juist dat kinderen 'ongevaarlijk' zijn omdat ze een lage kans hebben om het virus te krijgen en een lage kans hebben om het virus te verspreiden.

Hoe dit precies werkt is voor de gemiddelde burger ook een groot vraagteken, misschien dat de kinderen een onzichtbaar schild om zich heen hebben dat ze beschermt tegen het virus waardoor ze het ook niet op anderen kunnen overbrengen? Niemand kan het mij uitleggen... Tot 1 juni is er nu een samenkomst verbod voor >3 personen, maar misschien dat ze vanaf 7 april wel weer de (basis)scholen gaan open gooien... Geen idee nog hoor, maar onze overheid + RIVM zien geen gevaar in kinderen qua ziek worden en/of qua verspreiding :+

Zelf ben ik gelukkig intelligent genoeg om hier hele grote vraagtekens bij te zetten, maar tegelijkertijd wordt er van ons burgers wel verwacht dat we de overheid geloven/vertrouwen 8)
De belangrijkste missing link in het geheel is niet zozeer kunnen kinderen het krijgen, maar van wie krijgen kinderen het. Gezien de kinderen veelal asymptomatisch blijken te zijn en derhalve een plausibel kleinere kans om de oorzaak van verspreiding te zijn, is er een waarschijnlijkheid dat de overdracht naar kinderen vanuit volwassenen in hun eigen kringen plaatsvindt.

Vanuit dat gedachtegoed is het dan ook helemaal geen logische reactie om de scholen te doen sluiten, vandaar ook dat het RIVM de rol van kinderen nader aan het onderzoeken is.

Voor wat betreft het buitenspelen. Tsja, de wil van het volk is toch in grote mate geweest sluit de scholen. Dan moet je uiteraard ook consequent zijn daarin als ouder en kinderen buiten niet in grote getale samen laten spelen. Anders had je de kinderen nog beter naar school kunnen laten gaan, zal gedurende een dag minder intensief contact zijn dan op de speelplaats.

Verder is het op dit moment gewoon een kwestie van de RIVM resultaten afwachten om hier wat meer zinnigs te kunnen zeggen over de rol van kinderen in de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
posttoast schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:49:
Dan heb je 3 gezinnen. 1 vader krijgt het, knuffelt zn kind, die krijgt het en merkt het niet, geeft t over aan 2 andere kinderen en die weer aan hun ouders. Exponentiële groei heet dat. Precies wat we proberen te voorkomen.

Als je wilt dat je kinderen over een jaar nog bij opa en oma langs kunnen gaan met hun rapport zou ik toch maar eens achter m'n oren gaan krabbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

President schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:57:
[...]

En tegelijkertijd heeft de vriendin van een goede vriend van me corona gekregen door haar eigen dochtertje (die ook corona had), die het op haar beurt weer gekregen heeft van een klasgenootje. En bij een andere vriend van me heeft zijn zus het gekregen van haar zoontje (die het weer in Italië opgelopen heeft).

Dat "kinderen zijn niet besmettelijk"-verhaal kon een paar weken terug al de kliko in. Geen idee waar de RIVM de wijsheid vandaan had, maar ze hebben er eerder wel eens naast gezeten. Volgens mij zijn ze er later ook op teruggekomen maar hebben dat niet echt in de volle aandacht gebracht. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Bart-Willem op 24-03-2020 15:59 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Snuurtje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Dan heb je 3 gezinnen. 1 vader krijgt het, knuffelt zn kind, die krijgt het en merkt het niet, geeft t over aan 2 andere kinderen en die weer aan hun ouders. Exponentiële groei heet dat. Precies wat we proberen te voorkomen.

Als je wilt dat je kinderen over een jaar nog bij opa en oma langs kunnen gaan met hun rapport zou ik toch maar eens achter m'n oren gaan krabbelen.
Let wel: ik probeer wat je zegt niet te bagatelliseren. Maar zoals ik in mijn startpost uitleg ben ik zelf zo'n beetje volledig in quarantaine. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de ouders van die andere kinderen. Dus ja: de kids kunnen het aan mij en mijn vriendin doorgeven, maar dan stopt het daar.

Ik vind je laatste zin trouwens wel heel dicht zitten op waarvan ik in mijn TS aangaf dat ik dat nou juist niet hoef in dit topic:
Ik zit niet te wachten op discussies op het niveau van "Oh, dus jij vindt het zo belangrijk dat je kinderen even naar buiten gaan dat je het risico dat iedereen dood gaat voor lief neemt?!!!!111", ik hoop dat we hier een beschaafd en open gesprek over kunnen voeren :)
Ik neig steeds meer naar "binnenhouden", maar dat is niet iets dat ik "even" tussen neus en lippen besluit (los van het feit dat mijn vriendin dat ook met me eens moet zijn).
Bart-Willem schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:58:
[...]

[knip]

Dat "kinderen zijn niet besmettelijk"-verhaal kon een paar weken terug al de kliko in. Geen idee waar de RIVM de wijsheid vandaan had, maar ze hebben er eerder wel eens naast gezeten. Volgens mij zijn ze er later ook op teruggekomen maar hebben dat niet echt in de volle aandacht gebracht. :P
Ze zijn teruggekomen op het feit dat kinderen minder besmettelijk zijn? Waar dan?

[ Voor 26% gewijzigd door posttoast op 24-03-2020 16:02 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij wonen aan een pleintje en de kinderen spelen hier wel over de dag heen. Ik snap wel dat "je kan ze niet binnen houden" feitelijk niet klopt, maar elke ouder snapt wel wat met die zin wordt bedoelt. Ook ouders staan regelmatig daar, maar houden allemaal netjes 3 a 4 meter afstand van elkaar (plein groot genoeg) en kinderen mogen niet meer bij elkaar thuis spelen. Het zijn meestal zo'n 4 tot 8 kinderen, maar die zitten niet allemaal op 1 kluitje, er voetballen er 2, 5 meter verderop zit er 1 op de schommel etc. We werken zelf allebei thuis en mijden zoveel mogelijk contact verder (niet meer op bezoek bij opa en oma etc.).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 19:27
SMGGM schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:52:
Wat is het ineens met al de Belgen die hier overal op het forum opduiken om te vertellen dat we het allemaal fout doen? :?

En dan bij voorkeur in algemeenheden praten, alsof heel Nederland afgelopen weekend op het strand stond en geen enkele Belg onverstandig gedrag vertoond heeft. We zijn al de Belgen die de grens overstaken om Nederlandse horeca te bezoeken (die welgeteld 1.5 dag langer openbleef) alweer vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 08:55
Nay

Iedereen blijft gewoon binnen punt.
Voor die Corona crisis zat iedereen toch binnen te gamen en nu als ze moeten binnen blijven komen ze allemaal buiten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
Tomski1986 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:32:
Nay

Voor die Corona crisis zat iedereen toch binnen te gamen en nu als ze moeten binnen blijven komen ze allemaal buiten
Eh, nou nee. Ik weet niet hoe het met jouw kinderen zit maar die van mij zitten no way de hele dag achter een scherm. Als ze een uur per dag achter een scherm zitten dan is dat veel. Ze zijn over het algemeen heel vaak buiten, behalve als het echt heel hard regent. Dat maakt deze stap ook vrij groot voor ons.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 22:36
posttoast schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:38:
[...]

Eh, nou nee. Ik weet niet hoe het met jouw kinderen zit maar die van mij zitten no way de hele dag achter een scherm. Als ze een uur per dag achter een scherm zitten dan is dat veel. Ze zijn over het algemeen heel vaak buiten, behalve als het echt heel hard regent. Dat maakt deze stap ook vrij groot voor ons.
Dit herken ik, als onze kinderen de keuze krijgen voor filmpje kijken of buiten spelen gooien ze (soms letterlijk, dat moet er nog uit :+ ) de tablet aan de kant. Wij zijn daar altijd erg blij mee en willen het buitenspelen ook niet volledig afremmen.
Wij hebben een heel groot (half voetbalveld) voor ons huis waar 3 andere kinderen (allemaal in de leeftijd van 5 tot 2) spelen, soms voetballen er een paar, dan fietsen er een paar rondjes omheen en allemaal samen binnen een te kleine afstand zijn ze niet. 1-op-1 gebeurt dit natuurlijk soms wel, maar het blijft een kwestie van goed opletten en zoveel mogelijk proberen af te remmen.

Onze en de buurkinderen spelen wel samen, maar buiten, wij (als ouders) houden afstand van elkaar en de kinderen van de anderen. Bij klachten blijven we allemaal binnen. Buiten dat hebben we (behalve digitaal) geen contact met de buitenwereld, het is voor ons allemaal (de buren, en de buurkinderen) het enige contact wat er is. Niemand gaat meer naar opa en oma, of naar ooms en tantes, iedereen is (en werkt waar mogelijk) thuis. Het is met elkaar even spelen (wat energie kwijt) en weer naar binnen.

Het is (met name voor de oudste van onszelf (4,5) al lastig genoeg om zoveel binnen te zijn als nu zeker met het mooie weer. Hij is nogal energiek en moet buiten zeker even wat stoom kunnen afblazen iedere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

posttoast schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:59:
[...]

Let wel: ik probeer wat je zegt niet te bagatelliseren. Maar zoals ik in mijn startpost uitleg ben ik zelf zo'n beetje volledig in quarantaine. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de ouders van die andere kinderen. Dus ja: de kids kunnen het aan mij en mijn vriendin doorgeven, maar dan stopt het daar.

Ik vind je laatste zin trouwens wel heel dicht zitten op waarvan ik in mijn TS aangaf dat ik dat nou juist niet hoef in dit topic:

[...]

Ik neig steeds meer naar "binnenhouden", maar dat is niet iets dat ik "even" tussen neus en lippen besluit (los van het feit dat mijn vriendin dat ook met me eens moet zijn).

[...]

Ze zijn teruggekomen op het feit dat kinderen minder besmettelijk zijn? Waar dan?
Dat zeiden ze toch @ 1 van de persconferenties, bij dat advies om niet zomaar bij de grootouders langs te gaan? Terugzoeken is wat lastig, ik ga niet zoveel uur terugluisteren. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Bart-Willem schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Dat zeiden ze toch @ 1 van de persconferenties, bij dat advies om niet zomaar bij de grootouders langs te gaan? Terugzoeken is wat lastig, ik ga niet zoveel uur terugluisteren. :P
Oh dat bedoel je. Ja, dat conflicteert inderdaad een beetje.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:50
Tomski1986 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:32:
Nay

Wat een nonsens. Mijn kinderen zijn 2 en 3 en zitten zeker niet de hele dag te gamen.

Algemeen
Verder is er expliciet door het RIVM vermeld dat jonge kinderen gewoon buiten mogen spelen, dus dat doen die van ons dan ook. Bij ons voor is een veldje waar doorgaans een paar kinderen spelen, meestal in de leeftijd van mijn kinderen. De begeleidende ouders houden keurig 1,5 meter afstand.

Ieder is vrij om zichzelf strengere regels op te leggen. Ik word alleen een beetje moe van al die zelfbenoemde experts die anderen, die gewoon de regels volgen, gaan veroordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 15:24
Kids bij ons zijn ook buiten. Hond uitlaten, buiten spelen, maar wel met restricties. In de buurt blijven (lees hofje) en afstand met elkaar. Net ook op een verlaten gedeelte even balletje overgeschoten met mijn zoon voor 20 minuten.

Daarnaast gelukkig een tuin met een trampoline waardoor ze wat energie kwijt kunnen.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

posttoast schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:37:
Sinds vrijdag 13 maart zitten mijn vriendin en ik allebei thuis te werken en zijn de kinderen (van 4 en 7) niet meer naar school geweest. Sinds halverwege vorige week ben ik ook gestopt met boodschappen doen en laten we hier alles bezorgen. Sociale contacten hebben we alleen nog via FaceTime / de telefoon, opa's en oma's zien we ook even niet meer (hoe naar dat ook is). We halen af en toe nog een frisse neus (opletten dat we niet in de buurt van anderen komen), maar we zitten praktisch in quarantaine. We zijn allemaal niet ziek trouwens.

Er is echter één issue: buitenspelen. Het RIVM geeft aan dat dit nog prima moet kunnen, maar in de verschillende topics hier zie ik dat men daar toch anders over denkt. Een citaat: "In de fucking oorlog hielden ze kinderen 3 jaar op een zolderkamertje. Blijkbaar moet de overlijdenskans 30% zijn ofzo voordat met iets pas serieus neemt".

Op dit moment volgen wij het advies van het RIVM. Onze kinderen spelen buiten met een heel klein groepje andere kinderen (in totaal zijn ze maximaal met z'n 6en, maar meestal maar met z'n 3en of 4en). De regel is: niet bij volwassenen in de buurt komen en absoluut niet bij elkaar in huis (dat hebben we ook met alle ouders van deze kinderen zo besproken).

Maar, ik open dit topic natuurlijk met een reden. Want ik weet gewoon echt niet meer waar ik goed aan doe. Ja, heel dogmatisch zeggen "iedereen blijft vanaf nu binnen" is het meest veilig. Ik vind dat alleen voor mijn kinderen écht heel naar, zeker als dit nog lang gaat duren. We helpen ze goed met hun schoolwerk (of vooral mijn vriendin, die is zelf docente), maar het sociale aspect is (zeker bij kleuters) natuurlijk ook heel belangrijk.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier mee om gaan. Ik zit niet te wachten op discussies op het niveau van "Oh, dus jij vindt het zo belangrijk dat je kinderen even naar buiten gaan dat je het risico dat iedereen dood gaat voor lief neemt?!!!!111", ik hoop dat we hier een beschaafd en open gesprek over kunnen voeren :)
Kleine speelt gewoon buiten(wel minder dan normaal), maar komt niet bij opa's oma's en risicogroepen thuis. Kinderen kunnen het virus overdragen aan jou of je vrouw (dus aan anderen) zelf ziek worden lijkt amper het geval bij kinderen.
Je weet trouwens nooit wanneer iemand Corona draagt, de mededelingen zijn dat het een dag of 6 duurt voor je de verschijnselen ervaart. maar je kunt besmetten zolang je drager bent (ook nadat je zelf 'genezen bent' van de verschijnselen) alleen in mindere mate lijkt het verhaal te zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Arrne schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:27:
[...]

Wat is het ineens met al de Belgen die hier overal op het forum opduiken om te vertellen dat we het allemaal fout doen? :?

En dan bij voorkeur in algemeenheden praten, alsof heel Nederland afgelopen weekend op het strand stond en geen enkele Belg onverstandig gedrag vertoond heeft. We zijn al de Belgen die de grens overstaken om Nederlandse horeca te bezoeken (die welgeteld 1.5 dag langer openbleef) alweer vergeten?
Ik heb het over de regeringsleiders. Zoals al een paar keer gezegd, ik vind niet dat halve maatregelen bestaan hier en aan de andere kant moeten ze duidelijkheid scheppen voor de burgers. Het is geen individueel probleem en zou eigenlijk op wereldniveau moeten opgelost worden want wat zal er gebeuren als land A drastische maatregelen neemt en land B niet? Een muur rond het land bouwen?

En ja, in België heb je uiteraard mensen die hun laars lappen aan de maatregelen. Corona feestjes, picknicken in het park van Brussel, de grens oversteken om nog wat inkopen te doen,... Maar dat is niet de schuld van de overheid, maar van ongehoorzaamheid van de burgers.

Trouwens *kuch*kuch*
Zwaardere tol in Nederland
Met 276 sterfgevallen slaat het coronavirus voorlopig harder toe in Nederland dan in België. Het dodental in ons land bedraagt momenteel 122. Nederland verbood gisteren alle bijeenkomsten tot 1 juni: “De volgende stap is een volledige lockdown”, zei premier Mark Rutte. De aantallen per dag zeggen nog niets over het effect van de getroffen maatregelen. Dat effect zal vermoedelijk pas op het einde van deze week te zien zijn.
https://www.hln.be/nieuws...evallen-vandaag~a3edc033/
Als je nu al ziet dat halve maatregelen niet werken (en ook niet in andere landen) en dreigen met een lockdown. Doe dan nu de lockdown en bespaar je van extra slachtoffers.

[ Voor 4% gewijzigd door SMGGM op 24-03-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:50
SMGGM schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:23:
[...]

Ik heb het over de regeringsleiders. Zoals al een paar keer gezegd, ik vind niet dat halve maatregelen bestaan hier en aan de andere kant moeten ze duidelijkheid scheppen voor de burgers. Het is geen individueel probleem en zou eigenlijk op wereldniveau moeten opgelost worden want wat zal er gebeuren als land A drastische maatregelen neemt en land B niet? Een muur rond het land bouwen?

En ja, in België heb je uiteraard mensen die hun laars lappen aan de maatregelen. Corona feestjes, picknicken in het park van Brussel, de grens oversteken om nog wat inkopen te doen,... Maar dat is niet de schuld van de overheid, maar van ongehoorzaamheid van de burgers.

Trouwens *kuch*kuch*

[...]

Als je nu al ziet dat halve maatregelen niet werken (en ook niet in andere landen) en dreigen met een lockdown. Doe dan nu de lockdown en bespaar je van extra slachtoffers.
We kunnen nog niet weten of de maatregelen werken, dat weten we pas over een paar dagen. Staat nota bene letterlijk in je quote.

Daarnaast zou het helpen om de cijfers te corrigeren naar totaal aantal inwoners, dan is het verschil al minder groot. Dat helpt echter niet in je betoog.

[ Voor 6% gewijzigd door Amras op 24-03-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik wil nog wel even reageren op het 'relatief meer doden' feit. Op het eerste gezicht lijk je dat per land te kunnen vergelijken, maar vergeet niet dat het veelal ouderen zijn en wij in Nederland veel sneller een discussie 'wilt u nog behandeld worden' aangaan dan in veel andere landen. Ik weet overigens niet hoe dat precies in Belgie zit.

Ik zeg overigens niet dat het argument wat hierboven gegeven wordt niet kan kloppen, het kan zijn dat de cijfers hierdoor een beetje vertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Amras schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:29:
[...]

We kunnen nog niet weten of de maatregelen werken, dat weten we pas over een paar dagen. Staat nota bene letterlijk in je quote.
Tja, we kunnen Nederland het voordeel van de twijfel geven, maar het is al aangetoond dat halve maatregelen niet werken dus waarom die drastische beslissing telkens maar uitstellen.
We zullen zien binnen 2 weken. Als ze niet werken dan heb je x aantal meer slachtoffers dan nodig was. Als je het nu doet, wat is dan het ergste? De economie is toch al om zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Zullen we proberen het on-topic te houden? Ik vind het oprecht een heel interessante discussie maar hier is al een ander topic prima geschikt voor :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:15
Nee. geen onnodig risico nemen voor anderen en jezelf. In deze tijden moet je dat gewoon niet willen.

Hier staan soms bij het schoolplein , ondanks dat de school dicht is , regelmatig een groep ouders gezellig met elkaar te beppen met kinderen erbij , dat is dus echt not done. Heb er al wat van gezegd, maar ja . sommige mensen leren het nooit tot het mis gaat.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Visgek82 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:16:
Heb er al wat van gezegd, maar ja . sommige mensen leren het nooit tot het mis gaat.
Sommige mensen leren het nooit, omdat ze de effecten niet zo erg krijgen als mensen die alleen maar achter glas leven en nooit weerstand opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Simpel: nee

Ze (3 kinderen van resp. 10/9/6 jaar oud) blijven binnen, of spelen in de tuin, of lopen 1 keer in de middag met mij/mijn vrouw mee om de hond uit te laten (en we nemen dan de 1.5m regel in acht voor eventuele passante ).

Mijn vrouw moet al 3 keer per week de deur uit voor werk (gehandicaptenzorg van verstandelijk gehandicapten op een zorgboederij).

Die gehandicapten kunnen geen kant op. Ik wil niet degene zijn die zijn kind een drager maakt, welke op mijn of mijn vrouw overgaat en weer naar de zorgboederij wordt overgedragen en daar een uitbraak verzoorzaakt. Super onverantwoord.

Blijf vooral binnen = blijf vooral binnen. Ongeacht leeftijd. Van een paar weken c.q maanden niet socialiseren gaan ze echt niet dood hoor. Het omgekeerde kan echter wel van toepassing zijn.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon niet doen de eerst komende twee weken. Maak een apenkooi in je woonkamer, laat ze 14 uur per dag voor Disney zitten maar doe gewoon wat vrijwel heel Europa doet en blijf binnen.

Het is verbijsterend dat het nieuws in Nederland afgelopen Zaterdag was hoelang de files voor de bouwmarkt en het chemisch afval depot waren en dat ze daarna zonder enige probleem overschakelde naar de situatie in Italie (800 doden op Zaterdag). Vrienden van me in landen als België, Frankrijk en Spanje vroegen me wat we gerookt hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Arl46o9fast53FADwv_O8YmN3mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ym7KIbv8XOg0QQ6ebAdHJm6c.jpg?f=fotoalbum_large

Die van ons speelt elke dag buiten met ons. Een kind twee weken uit je tuin houden vind ik wel een stap te ver. Buiten wil nog niet zeggen met anderen in aanraking komen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:21:
[...]

Sommige mensen leren het nooit, omdat ze de effecten niet zo erg krijgen als mensen die alleen maar achter glas leven en nooit weerstand opbouwen
Dat weerstand opbouwen heeft gevolgen he? We weten dat we ongeveer 60% van de bevolking ziek moeten laten worden en dat ongeveer 1% van die groep dood zal gaan.

17.000.000 nederlanders... dan moeten er 10 miljoen ziek worden om een publieke weerstand op te bouwen. Zijn jouw grootouders dan een van de 100.000 mensen die dood gaan? Of kies je voor een systeem waarbij we de doden trachten te beperken tot we een betere manier hebben om de ziekte te bestrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

carpebios schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:58:
[Afbeelding]

Die van ons speelt elke dag buiten met ons. Een kind twee weken uit je tuin houden vind ik wel een stap te ver. Buiten wil nog niet zeggen met anderen in aanraking komen.
Heel goed en ik ben blij voor je. Maar is dat ook je advies voor iemand in een binnenstad of een vinexwijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Die hebben toch ook een tuin? Mensen in de binnenstad hebben wel pech hierin. Lijkt mij ook niet kindvriendelijk maar dat is wel behoorlijk balen voor die mensen. Maar de TS vroeg het zich af, doen of niet, dus heeft een tuin neem ik aan?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
Nat-Water schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Zet een groep onderzoekers bij elkaar, en er is altijd 1 iemand die het niet eens is met de eindconclusie en het beter weet. Het beleid is gelukkig dat je de RIVM moet volgen, en niet de mening van 1 onderzoeker in Groningen.
Offtopic, dus weg.
Met de kennis van nu hierover oordelen is makkelijk.

Dus nee het RIVM neem ik met een grote korrel zout.

[ Voor 33% gewijzigd door janvanduschoten op 25-03-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Klopt, ik heb een tuin. Maar het groepje kinderen dat hier speelt, speelt óók op straat en op een plaatsje hier achter. Daarbij komen ze verder vrijwel niemand tegen en bij volwassenen moeten ze uit de buurt blijven.

Voor nu dan. Want ik ben flink aan het twijfelen ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
posttoast schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:19:
Klopt, ik heb een tuin. Maar het groepje kinderen dat hier speelt, speelt óók op straat en op een plaatsje hier achter. Daarbij komen ze verder vrijwel niemand tegen en bij volwassenen moeten ze uit de buurt blijven.

Voor nu dan. Want ik ben flink aan het twijfelen ;)
Het hangt ook wel van je kinderen af. Die van mij kan prima tussen half 9 en half 10/10 uur even in de speeltuin spelen(is nog niemand dan). En daarna lekker in de tuin. Maar die van mij is 6 en heeft niet echt vriendjes in de buurt. Dus dat maakt het wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Over vertrouwen in het RIVM, die mensen doen hun best op basis van de beschikbare gegevens, maar dat betekent niet dat ze juist zitten.

De risico's van een pandemie zijn al decennia bekend, waarom is er dan geen voorraad beschermingsmiddelen? https://www.youtube.com/watch?v=sEr_Xls9A3A
Het virus zou niet deze kant op komen.
Het verhaal van de groepsimmuniteit.
Afwijkend beleid ten opzichte van andere landen.

Onze twee spelen met de buurkinderen op 1,5 meter afstand. Dit gaat best aardig. Mijn jongste loopt met een meetlint rond. Als ze binnen komen doen wij de deur open en dan eerst handen wassen. De oudste heeft vandaag zelf besloten niet meer met andere kinderen te spelen, de jongste zal wel volgen.

Lastige keuzes.

[ Voor 3% gewijzigd door iamcj op 24-03-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 19:27
SMGGM schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:23:
[...]

We noemen het hier geen lockdown maar verder zijn veel van de maatregelen gewoon hetzelfde. En België neemt toch ook geen maatregelen die even drastisch zijn als Spanje? Met dezelfde argumentatie kun je zeggen dat België ook niet genoeg doet.
Daarnaast is het niet alsof we uniek zijn in onze aanpak; Duitsland en de Scandinavische landen doen volgens mij niet zo heel veel anders.
Trouwens *kuch*kuch*

[...]

In een andere context zou dit afgedaan kunnen worden als scorebord journalistiek. Alleen al omdat de effecten van genomen maatregelen pas na geruime tijd zichtbaar worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:11
iamcj schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:32:
Over vertrouwen in het RIVM, die mensen doen hun best op basis van de beschikbare gegevens, maar dat betekent niet dat ze juist zitten.

De risico's van een pandemie zijn al decennia bekend, waarom is er dan geen voorraad beschermingsmiddelen? https://www.youtube.com/watch?v=sEr_Xls9A3A
Het virus zou niet deze kant op komen.
Het verhaal van de groepsimmuniteit.
Afwijkend beleid ten opzichte van andere landen.
Vanaf de zijlijn is het natuurlijk altijd makkelijk om met de vingers te wijzen. En met 17 miljoen experts, gaat er altijd wel iemand gelijk hebben. Belangrijk is wel om indien je dan toch al kritiek wilt gaan uiten op het RIVM, hun berichtgeving feitelijk te weergeven.

Het RIVM heeft namelijk niet gezegd dat het virus niet deze kans op zou komen, het RIVM heeft gesteld:
,,Het is mogelijk dat het in Nederland opduikt’’, zegt RIVM-woordvoerder Harald Wychgel. ,,Maar het risico is heel klein. Het virus komt vooral voor in Wuhan en er is relatief weinig reisverkeer tussen die plaats en Nederland.’’
o.a. te lezen in de Gelderlander: https://www.gelderlander....us-hier-opduikt~aab5d822/

Ook voor wat betreft besmettelijkheid is het RIVM aanvankelijk terughoudend geweest in het doen van echt harde uitspraken, maar heeft gesteld:
‘De ziekte lijkt, met wat er nu bekend is, niet heel besmettelijk. De ziekte lijkt ook niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar.’
Let goed op woorden als 'lijkt' en 'met wat er nu bekend is'.

Afwijkend beleid t.o.v. andere landen, tsja. Zoveel landen, zoveel verschillende vormen van beleid. Er bestaat geen uniform beleid. Dus hier kun je het RIVM wel proberen op af te rekenen, maar indien afwijken van beleid van een ander land een factor is om een organisatie als het RIVM op af te rekenen dan kun je de gezondheidsorganisatie binnen ieder land hier wel op afrekenen. Maar hoogstwaarschijnlijk zul je daar alleen voor opteren om te doen bij de landen waarbij het gekozen beleid niet binnen jouw straatje valt.

We moeten overigens ook niet vergeten dat het RIVM binnen het geven van adviezen toch redelijkerwijs beperkt is aan wat maatschappelijk acceptatie gevonden zou hebben.

Natuurlijk had je kunnen stellen we gooien alle grenzen dicht bij de eerste bekende casus in Europa, we sluiten alle bedrijven, houden iedereen thuis van werk behoudens de kritische sectoren, sluiten alle scholen, niemand meer de straat op behoudens om boodschappen te doen en echt noodzakelijke taken. Dan hadden we nu sinds 24 januari in totale lockdown gezeten.

Of mogelijk een tandje milder. Grenzen dicht, bij reeds minimale symptomen binnen blijven, het betreden van het publiek met koorts of symptomen bestraffen met hoge geldboetes in de orde van 3.000 - 10.000 euro zoals in sommige landen, strikte beperkingen aan groepsvorming, etc. Dit alles dan preventies vanaf 24 januari. Met tijdelijk sluiten van scholen. Een soortgelijke maatregel zoals o.a. in Taiwan wordt toegepast.

Maar zou Nederland dat goed gevonden hebben, welk van deze twee maatregelen dan ook? Nee, natuurlijk niet. En dat weet jij net zo goed als ik. Feitelijk komt het er eigenlijk gewoonweg op neer dat ongeacht wat voor een beleid het RIVM hierin ook gehanteerd zou hebben, bij voorbaat hadden ze al verloren voor wat het de publieke opinie aangaat.

Zelfs op dit moment zijn er tenslotte nog altijd mensen die juist vinden dat het RIVM nog altijd te ver gaat, in plaats van niet ver genoeg zoals jij bepleit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-09 21:14

johnwoo

3S-GTE

psychodude schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:55:
[...]

Het RIVM heeft namelijk niet gezegd dat het virus niet deze kans op zou komen, het RIVM heeft gesteld:
,,Het is mogelijk dat het in Nederland opduikt’’, zegt RIVM-woordvoerder Harald Wychgel. ,,Maar het risico is heel klein. Het virus komt vooral voor in Wuhan en er is relatief weinig reisverkeer tussen die plaats en Nederland.’’

[...]
En dat lijkt me ook de waarheid, het virus is niet vanuit Wuhan hiernaartoe gekomen, volgens mij zijn praktisch alle gevallen te herleiden naar Italie dat als "toegangspoort" voor Europa heeft gefungeerd toen er zoveel Nederlandsers, Duitsers, Belgen naartoe gingen in de carnavalsvakantie. En die stelling van het RIVM was al van voor de uitbraak in Italie.

--

Hier hebben de kinderen (bijna 3, en 4,5 jaar) geen contact meer met vriendjes sinds de scholen dicht zijn (eigenlijk al sinds de donderdag ervoor omdat de voorschool en kleuterklassen vrijdags sowieso geen les hebben). Sinds een week oid ook geen bezoek aan/van opa en oma meer.

Maar naar buiten gaan ze nog wel; ze spelen in de tuin en gaan af en toe mee even de hond uitlaten. In het weekend maken we nog wel eens een doelloos autoritje van een uurtje of zo, gewoon om even uit huis te zijn (we komen de auto dan niet uit, geen contact met derden).

Verder zijn er voldoende dingen te doen binnen (speelgoed zat, en school heeft leuke doe-boekjes gemaakt in het thema waar ze tot anderhalve week geleden mee bezig waren) en ze houden ook erg van tekenfilms, maar je merkt dat ze toch baldadig worden als er te lang tussen de tuin/hond-uitlaten/autoritjes momenten zit.

Straks om 21:30 overigens in Nieuwsuur een reportage over de rol van kinderen bij de verspreiding: https://www.npostart.nl/nieuwsuur/24-03-2020/VPWON_1310747

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Onze dochter van 4 speelt de afgelopen dagen veel in de tuin met ons erbij.

Echt naar buiten durf ik niet zo goed, omdat het met zo'n kleine al gauw een ongecontroleerde situatie wordt.

Speeltoestellen vind ik voorlopig vies, als ze andere kindjes ziet uit de buurt is het volop huilen als ze er niet mee mag spelen, etc.

Hartverscheurend... dan hou ik haar maar in de tuin met de zandbak, balletje trappen op het gras, kleedje met speelgoed, puzzels, etc.

...

Overigens was ik gisteren in Zoetermeer om boodschappen op te halen bij een AH pickup point en alles leek daar business as usual. Drukke speeltuinen vol met kinderen, winkelcentrum vol met mensen, zelfs druk op de weg etc.

Ik wist niet wat ik zag. In mijn gemeente is het zo ongeveer uitgestorven en zitten mensen vooral in hun eigen tuin. Bizar verschil.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-09 21:10
Er zijn 2 strategieën voor dit virus
1)-isoleren en laten uitdoven.
2)-gecontroleerd laten rondgaan.

Het probleem is dat we geen van beide daadwerkelijk willen uitvoeren. Snelle actie is van belang, als China meteen die grenzen had dicht gegooid dan was het niet wereldwijd gegaan. Als Europa meteen de grens had dicht gedaan dan zat het hier niet en als NL of BE meteen de grens had dicht gedaan dan zaten we nu niet allemaal thuis.

Maar als je iets doet, zorg dan dat je het doet, niet een beetje de grens dicht doen, niet wat treinen afschaffen, je moet de grens instant hermetisch dicht doen, niemand in, niemand buiten. En ook niet mensen repatriëren.

In de huidige toestand, als je nu wilt isoleren en laten uitdoven, dan krijg je hetzelfde verhaal, wat minder contact hebben met elkaar, afstand houden, wat van thuis werken, dat werkt enkel vertragend. Je moet de maatschappij compleet stil leggen. Iedereen blijft thuis en met iedereen bedoel ik iedereen. Ook niet naar de winkel, naar de apotheek, is gaan wandelen, nee, men blijft gewoon binnen en je voorziet hoogstens voedselbedeling met 0 risico contact. Als je dat 14 dagen doet zijn alle nieuwe besmettingen ofwel uitgedoofd ofwel zijn ze zwaar ziek => de zieken isoleer je en je kan de maatschappij terug opstarten. Uiteraard wel die grens hermetisch dicht houden dat het niet opnieuw binnen komt.

Als men optie 2 kiest

Gecontroleerd besmetten wil zeggen dat je wilt dat het rond gaat maar dat je controle neemt over wie het krijgt en wie het niet krijgt waarbij je zo snel mogelijk het virus wilt laten rond gaan waar je het wenst.

De lage risico groep besmet je, met opzet. De hoge risico groep steek je achter slot en grendel. De middengroep besmet je afhankelijk hoeveel je nodig hebt om die groepsimmuniteit te verkrijgen.

Kinderen worden wel degelijk besmet maar kinderen hebben een afweersysteem in opleiding dat niet anders doet dan nieuwe virussen leren kennen en afweer opbouwen. Dat maakt ze een ideale verspreider en ook de motor achter het terug kerend griepvirus ieder jaar. Die moet je dus verzamelen, allemaal samen zetten, zien dat ze het zo snel mogelijk allemaal hebben en 14 dagen later is heel die groep immuun voor een paar maanden, hoe lang juist is nog niet duidelijk.

De ouderen met een verzwakt immuunsysteem waar plots een nieuw virus binnen komt dat het van zijn leven nog niet heeft gezien, dat is vragen om problemen, je kan daar groepsimmuniteit opbouwen maar dat kost je levens. Ofwel harde isolatie ofwel aanvaard je de consequenties.

De middengroep wil je hun immuunsysteem boosten, bewegingsvrijheid beperken en capaciteit gezondheidszorg opschroeven. Hoe beter hun immuunsysteem hoe lager de nodige zorgen. U capaciteit aan gezondheidszorg om de complicaties op te vangen bepaald hoe snel je het virus kan laten rondgaan wat ook de tijd bepaald die je nodig hebt om dit plan uit te voeren.

Maar dan komen we aan het basis probleem, niemand heeft de moed om optie 1 door te voeren hoewel de meeste die optie kiezen, ze doen het met halve maatregelen. China kan dat doen maar daar heeft de burger 0.0 te zeggen. Maar er is nog minder moed om optie 2 door te voeren, immers statistiek is leuk maar de realiteit is dat er toch een heel kleine groep jonge kinderen complicaties gaan krijgen en zullen komen te overlijden. Geen enkele politieker wilt daar zijn naam onder zetten, een paar foto's van zwaar zieke jonge kinderen in de krant en ik ben er vrij zeker van dat de Nederlandse overheid instant afziet van optie 2 en plots toch optie 1 gaat kiezen.

Dus we kiezen geen van beide, doen een beetje dit en een beetje dat. En het ene land doet zus en het andere doet zo. Die situatie gaat dus lang aanslepen, maanden lang of het moet zijn dat je hoopt dat er op heel korte termijn een behandeling komt.

Moet je u kinderen dan buiten laten spelen? Ik zou zeggen volg het advies op van je overheid en trek je geen bal aan van wat mensen erop zeggen. Het heeft toch geen nut die discussie continu aan te gaan, het is aan de overheid om een strategie te bepalen en te kiezen wat ze nu daadwerkelijk willen doen.

Hou er wel rekening mee dat als er risico contact is dat u gezin het kan krijgen en dat je als ouder in de middengroep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Hier zijn we al een week of 3-4 redelijk strikt aan het leven. Handen wassen waar het kan, handgel gebruiken waar we geen kraan bij de hand hebben. (Bijv, toentertijd in de Efteling of na bezoek supermarkt o.i.d.). Grote groepen vermijden.

Ik zelf zat al in over corona eind januari, maar toen nam niemand het nog serieus hier. (Zat toen met een groot concert (Slipknot) en twijfelde om m'n mondkapje op te doen :p)

We lieten boodschappen sowieso altijd al bezorgen, maar dit moet allemaal wat tactischer tegenwoordig, omdat die hamsteraars alle plekken telkens innemen. Maar hey, je bent nerd voor iets, dus dat is verder geen probleem. Naar winkels e.d. gaan wij helemaal niet meer, alles gaat via bezorging. Pakketten pakken we uit in de garage, doos gaat in de papierbak, handen worden gereinigd en daarna pas gaan we aan de slag met hetgeen we besteld hebben. Better be safe than sorry.

Anyway, over de kinderen. Wij laten de kinderen alleen met kinderen uit één gezin spelen. Dit gezin is zelf ook extreem voorzichtig (ook al sinds een week of 3-4) en verstandig. Ze mogen ook niet binnen spelen.

Het RIVM heb ik nooit echt serieus genomen, omdat ze totaal niet kijken naar situaties en bevindingen uit het buitenland. Kinderen kunnen er niet (tot nauwelijks) ziek van worden, maar het natuurlijk wel verspreiden, dus is het een risico.

Het is een nare manier van leven, maar het is nou eenmaal zo voorlopig. De kinderen zijn het al redelijk gewend en wij redden ons ook wel :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 24-03-2020 21:44 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:43:
Kinderen kunnen er niet (tot nauwelijks) ziek van worden, maar het natuurlijk wel verspreiden, dus is het een risico.
Ik vond het onderzoek op dat gebied eigenlijk erg tegenvallen. Toch behoorlijk wat kindjes behoorlijk ziek.

Zelf raakte ik ook eind januari al in paniek... maar mijn dochter ging net voor het eerst naar de basisschool etc. En iedereen - inclusief huisarts - verklaarde mij voor gek.

Well, here we are.

Maar ja, ik heb dus nog wel op een druk schoolplein gestaan, en mij nog door smalle gangetjes gewurmd met andere ouders en kinderen om naar dat klaslokaal te gaan.

We zijn nog wel tig keer in het ziekenhuis geweest voor afspraken die nog stonden (kinderarts die we hadden gezien, hoestte bij telefonisch consult week later al opvallend).

Dus ja, ben hier wel huiverig voor die lange incubatietijd. Kan zomaar dat we het al hebben en het alleen nog tot uiting hoeft te komen.

Voor zover dat niet al gebeurd is. Maar dan zou ik enorm veel mazzel hebben en daar geloof ik eigenlijk ook niet in (vriendin was ziek met hoesten, collega koorts en hoesten, kinderen van mijn zusje waren behoorlijk ziek, eentje met longontsteking... eigen dochter alleen verkouden, ik heb alleen keelpijn gehad en ben 1 nacht badend in het zweet wakker geworden).

Maar ja. Kan ook allemaal standaard verkoudheid / griep zooi geweest zijn en dat het nog moet komen.

Zo'n antistoffen test zou wel handig zijn inmiddels.

En nerd of niet... bestellen boodschappen ging soms helaas niet meer. Dus ben wel paar keer naar die supermarkt geweest helaas.

We proberen het wel te voorkomen door zoveel mogelijk thuis te laten bezorgen. En pickup point gedaan... al vond ik dat niet echt lekker gaan (moest zelf de kratten uit het magazijn plukken en de 16 jarigen bleven ernaast staan en vonden het vooral bijzonder dat ik handschoenen aan had.. wat ik vooral vanwege dat vieze pinapparaat doe trouwens).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-09 21:14

johnwoo

3S-GTE

Dennahz schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:43:

[...]

Het RIVM heb ik nooit echt serieus genomen, omdat ze totaal niet kijken naar situaties en bevindingen uit het buitenland. Kinderen kunnen er niet (tot nauwelijks) ziek van worden, maar het natuurlijk wel verspreiden, dus is het een risico.
Nou ja, het verspreiden hangt voor dit virus natuurlijk ook af van het ziek zijn - of eigenlijk, van de symptomen. Het wordt verspreid door hoesten, niezen, of (vooral bij kleine kinderen een ding) snothandjes die overal aan zitten :P
Dus wat dat betreft is, ook al heeft een kind het virus, de kans op verspreiding alsnog klein zolang het niet ziek is c.q. geen symptomen heeft (lees: niet niest, hoest of een snotneus heeft). Tenminste, daar wijst alles nu op; onderzoek moet het nog definitief gaan bevestigen. Daarom is het ook zo belangrijk dat kinderen die wel symptomen hebben - ook al is het maar eentje uit de lijst, en ook al is het maar mild - alsnog wel thuisblijven en contact vermijden.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visgek82
<knip> Sfeerverziekend en op de man.

[ Voor 92% gewijzigd door Ramzzz op 26-03-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023

[ Voor 126% gewijzigd door Ramzzz op 26-03-2020 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ehm.. is dat niet heel erg afhankelijk van de situatie? We hebben twee drie speeltuinen op een paar honderd meter afstand, maar die zijn nagenoeg leeg. Lees: voor uren per dag geen of Max 1 gezin.

Dus onze kinderen kunnen spelen zonder in contact te komen met andere kinderen. We gaan mee en gaan weg als er meer dan 1 kind per 2m2 aanwezig is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:50
kmf schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 01:49:
Ehm.. is dat niet heel erg afhankelijk van de situatie? We hebben twee drie speeltuinen op een paar honderd meter afstand, maar die zijn nagenoeg leeg. Lees: voor uren per dag geen of Max 1 gezin.

Dus onze kinderen kunnen spelen zonder in contact te komen met andere kinderen. We gaan mee en gaan weg als er meer dan 1 kind per 2m2 aanwezig is.
Indirect contact is ook besmettelijk... Als een kind op schommel niest en weggaat, dan heb je er niks aan dat het park leeg is als je aankomt en de schommel vast pakt en dan je mond/oog etc...

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82

[ Voor 98% gewijzigd door Ramzzz op 26-03-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Gomez12 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 00:04:
[...]

Ehm, jij snapt geloof ik niet helemaal wat er aan de hand is... Ons huidige beleid is er niet op gericht om zo weinig mogelijk mensen te infecteren, of om ouderen er niet aan kapot aan te laten gaan.
Ons huidige beleid is er enkel op gericht dat dat niet in een te korte tijd moet gebeuren.
Op de lange termijn is het de bedoeling dat er hetzelfde aantal mensen ziek worden en hetzelfde aantal mensen dood gaan.
Bijna.
Social distancing noemen we dat. Zo kan het virus zich minder snel verspreiden en smeren we de ziekte uit over een langere periode. Dat leidt tot een geleidelijke verspreiding, onder groepen die het minste risico lopen. Dit heeft 3 belangrijke voordelen
Het is wél de bedoeling dat kwetsbare groepen minder geïnfecteerd raken. Gevolg: minder doden. Uitsmeren over langere tijd is minder piekbelasting zorgstelsel. Gevolg: minder doden.

De reden voor heen lockdown is dat de maatschappij er niét minder kwetsbaar door wordt. Te vroeg uit lockdown? Verspreiding zoals we nu ook zien. Inschatten hoe lang het moet duren? Zeer moeilijk. Impact op de maatschappij? Extreem hoog. En dat is echt niet alleen economisch, maar vooral ook sociaal-maatschappelijk.

Over buiten spelen: dat kan ook met enkel kinderen uit het huishouden, op meters afstand van anderen, met zelf meegenomen speelgoed. De kans op besmetting is dan verwaarloosbaar. Het hóéft niet in een speeltuin of met andere kinderen. Heb je een tuin? Bingo. Heb je die niet maar wel een buurt WhatsApp groep? Coördineer time slots. En als ouder opletten en naar huis wanneer nodig, handen wassen bij thuiskomst, done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Twijfelachtig, ik zit hier tijdelijk op een kleinschalig vakantiepark waar de afgelopen maanden weinig kinderen kwamen. Ik merk dat er inmiddels een hoop gezinnen zitten die mogelijk de drukte ontvluchten. Ik kijk nu of de speeltuin leeg is en ga er dan heen, anders blijven we in de tuin. Helaas hebben anderen hier schijt aan en ben ik altijd degene die mijn kinderen weg moet halen als er nieuwe kindjes bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Semyon schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 04:39:
[...]

Indirect contact is ook besmettelijk... Als een kind op schommel niest en weggaat, dan heb je er niks aan dat het park leeg is als je aankomt en de schommel vast pakt en dan je mond/oog etc...
En wie zegt dat mijn kinderen op de schommel/klimrek/glijbaan zitten? Eigen fiets en speelgoed mee.
Nogmaals: afhankelijk van de situatie.

Maar ik begrijp dat eenduidige regels/adviezen/meningen natuurlijk makkelijker is, maar mogen mensen ook wat pragmatischer zijn. Niet iedereen is een strandbokslescursist, sommigen doen een gewogen risico-analyse.

(En besmetting via indirect contact zal tegenwoordig eerder gebeuren met de verplichte gebruik van winkelwagen/mandje bij supermarkten/drogisterijen)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:50
kmf schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:39:
En wie zegt dat mijn kinderen op de schommel/klimrek/glijbaan zitten? Eigen fiets en speelgoed mee.
Nogmaals: afhankelijk van de situatie.
Als je heel bewust het over "speeltuinen" hebt, ipv parkjes en velden zet je natuurlijk wel bewust de lezers op het verkeerde been...
kmf schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:39:
(En besmetting via indirect contact zal tegenwoordig eerder gebeuren met de verplichte gebruik van winkelwagen/mandje bij supermarkten/drogisterijen)
Dat besmetting makkelijker gaat op een andere manier betekent natuurlijk helemaal niet dat je andere dingen niet hoeft te doen. In tegendeel zelfs laten we eerst die dingen doen waar we direct controle over hebben, voordat we gaan wijzen naar acties die anderen moeten nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Semyon op 25-03-2020 11:22 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Bij Jinek: 55% van ouders laat kinderen niet met andere spelen. 38% wel. De andere 7% geen idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
iamcj schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:24:
Bij Jinek: 55% van ouders laat kinderen niet met andere spelen. 38% wel. De andere 7% geen idee.
Die 7% zijn zeker ouders die zowiezo niet weten waar hun kinderen uithangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Semyon schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:19:
[...]

Als je heel bewust het over "speeltuinen" hebt, ipv parkjes en velden zet je natuurlijk wel bewust de lezers op het verkeerde been...
Een speeltuin kan een park zijn, maar een park hoeft geen speeltuin te zijn. En aangezien dat stukje plek speeltoestellen heeft, en ook door de gemeente als speeltuin is aangemerkt, is het voor ons een speeltuin. Maar dat betekent nog niet dat je daar alleen mag begeven als je van de speeltoestellen gebruik maakt. Een eigen bal of fiets meenemen en gebruiken mag ook. ;)
eth0 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:14:
[...]

Die 7% zijn zeker ouders die zowiezo niet weten waar hun kinderen uithangen ;)
In bovengenoemd speeltuin spelen veel kinderen zonder toezicht ja. Blijkbaar is het zo'n rustige buurt.
(Wij ex-drukkestedelingen vertrouwen het niet zo en blijven er wel bij.)

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 25-03-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 30-09 23:14

Mfpower

In dubio

Dit. Het kán dus wel, maar statistisch gezien natuurlijk verwaarloosbaar. Persoonlijk een ramp als het om je kind gaat.

Ik zag dit topic pas vandaag, ik heb een aantal posts doorgelezen en ga antwoord geven op Topicstarter.
Wij staan onze kinderen (1,4,7, dus eigenlijk vooral de oudste) niet toe om te spelen met andere kinderen. Het kinderbeleid van de RIVM vind ik erg gek; het lijkt wel alsof ze vooral hun gelijk willen halen en dat terwijl er geen duidelijkheid is in het verspreiden van Corona onder kinderen. Dat is ook de reden dat ze nu een onderzoek gaan uitvoeren... maar tot die tijd geen "better safe than sorry" beleid en dat verbaast me heel erg.

Wat zijn onze redenen? Nou ja, better safe than sorry! Daarnaast heeft iedereen het over de risicogroepen, nou ik heb er een van in huis: mijn vrouw! Ik wil niet in medische details gaan, maar ik zou nog lang en gelukkig getrouwd met haar willen blijven.

Daarnaast: onze kinderen zijn kinderen, dus continu zeggen dat ze handen moeten wassen, niet in neus peuteren etc etc. Dat neuspeuteren bijvoorbeeld doen kinderen nou eenmaal. Ook als ze buiten spelen. Ik zie het in onze buurt waar tot mijn ergernis een grote groep het allemaal niet zo serieus neemt met die kinderen. Zelfs kinderen met snotneuzen zijn buiten "ja, hij is eigenlijk altijd verkouden, we kunnen hem toch niet binnenhouden" is dan de opmerking. 8)7

Wat doen we wel? Nou ja dankzij bovenstaande spelen we met onze kinderen buiten als we erbij zijn (de oudste twee mochten voorheen wel zelf op pad op pleintje+speeltuin). Nu mogen ze alleen zelf naar buiten als ze in de tuin blijven. Oudste snapt het allemaal goed dus doet er niet moeilijk over.

Ik maak me wel zorgen als het kabinet besluit de scholen te openen zonder een goed en degelijk onderzoek van het onderzoek van het RIVM. Vragen ze dan ons als risico-personen om extra risico te lopen? Moeilijk! Ik snap dan ook niet waarom ze de sluiting niet gewoon verlengen, want voor 6 april is het onderzoek toch niet klaar.

Een overzichtsartikel voor niet-wetenschappers van vandaag: https://www.nationalgeogr...ies-may-help-explain-why/ met een paar theorieën, gebaseerd op de huidige stand van de wetenschap over Corona en kinderen. Theorie want er is eigenlijk geen enkele evidence op het moment dus ik ben erg benieuwd of het RIVM onderzoek echte duidelijkheid kan geven over de verspreiding.

Het artikelt eindigt met een waarschuwing:
However, Subbarao and other experts caution that people with mild or no symptoms can still spread the new virus to others. Children themselves may not be particularly at risk of succumbing to severe disease, Wong says, but “they may be an important factor in causing the pandemic to propagate.”
Pagina: 1 2 Laatste