Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:33:
[...]
Dank voor je bericht! Ook goed om het van de andere kant eens te lezen. Gisteravond zat het erg hoog, omdat het niet de eerste keer is, dat ze zo met werknemers omgaat. Er heerst een angstcultuur onder de werknemers. Ze durven geen van allen ergens tegenin te gaan en werkgever weet dit.
Vooral die laatste zin triggert mij, want als je niet voor jezelf op durft te komen dan doet niemand dat toch? Cru gezegd, dan moet je de verbeteringen bij jezelf gaan zoeken, want je kunt een persoon niet veranderen, alleen jezelf. Mensen walsen over je heen als je nooit tegengas geeft.
Als je in alle rust ook naar jezelf reflecteert zit het principieel rechtvaardigheidsgevoel zo hoog. omdat de werkgever dit en dit al bij je heeft geflikt en je toen je recht ook niet heb gehaald omdat je dit niet hebt uitgesproken met je werkgever maar gewoon hebt geslikt. Dit is de kern die nu voor mij naar boven komt
Ter illustratie
Ik hoorde een verhaal van een persoon die in huilen uitbarstte na een conflict en puntje bij paaltje, het grote onderliggende probleem was niet het conflict, maar een rolluik dat niet naar beneden ging omdat de baas had gezegd dat hij van licht hield. Toen de baas dit hoorde van de mediator was de baas zich hier niet van bewust, hij wist zelf niet eens meer dat hij deze opmerking gemaakt had en vond het helemaal geen probleem als een medewerker het rolluik naar beneden deed. De oorzaak van alle problemen is dus ontstaan door het niet durven communiceren van de werknemer.
@
sambalbaj je hebt dus gelijk, er zit meer achter dan alleen dit voorval
Mijn advies is dus om niet te gaan werken aan dit conflict, maar dus de moed bijeen rapen om alles te bespreken van de afgelopen jaren wat haar dwars zit en dus de kern van je problemen op te zoeken. Daarna kun je dit probleem bespreekbaar maken en misschien wel rekenen op een gemoedelijke werkgever. Een medewerker die tegengas durft te geven word ook sneller serieus genomen als deze met betere adviezen komt dan 'nee dat mag niet'. Dus de focus weg van dat mag niet en meer op bijv. dat advies bij je werkgever neerleggen van hoe het wel beter opgelost kan worden. Meedenken.
Mijn inziens een perfect kans, want je hebt nu de tijd om dit op een rijtje te zetten en leert hier waarschijnlijk enorm veel van op persoonlijk vlak. Dit kun je gebruiken bij al je toekomstige werkgevers.
Mocht het dan toch blijken dat de werkgever een enorme #&*@#& is, kun je net zo goed de conclusie trekken dat je op zoek gaat naar een nieuwe werkgever. Je hebt dan alles uitgesproken en kun je over heel veel dingen 'het boek sluiten'. Dat is zo veel beter voor je gemoedsrust spreek ik uit ervaring
Hierom krijg je ook veel adviezen 'ga gewoon weg', maar dat vind ik weer de trend van nu, want dat is net zo goed communiceren uit de weg gaan en niet eerst ZELF proberen een situatie te verbeteren. Ga weg als je het geprobeerd hebt zou men veel meer sieren.
@
Napo Ja principieel ben ik het zeker met je eens, maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen zie ik ook aandachtspunten voor de werknemers zelf. Er moet gepraat worden over de kern van het probleem en daarna pas dit probleem erbij pakken, want anders word het gewoon een arbeidsconflict....
@
blitzkrieg Ja, als de werkgever duidelijk communiceert hoe de financiële situatie ervoor staat op DIT moment en dus zijn fouten erkent van het geen buffer hebben, dan kan een werknemer toch nog begrip hebben en denken aan eigen belang (bijv. wel daar willen blijven werken). Werkgever kan in dit soort tijden tot de realisatie komen dat hij/zij boven zijn stand heeft geleefd en leren van zijn fouten. Er zijn zoveel situaties de omschrijven dat het niet zo zwart/wit is als jij omschrijft, dat je dat ook niet zomaar zo kunt stellen. Ik moet wel erbij zeggen, dat het probleem van TS een hele andere situatie is en dat ze een andere problemen hebben dan puur wat vakantie dagen inleveren.
@
xMuchux Ik ben meer voorstander van een 'mano a mano' waarin jezelf kalm blijft en je de tijd neemt om te reageren en te luisteren. Het is een feit dat er op papier meer 'ruis' is, wat inhoudt dat het op 100 verschillende manier geïnterpreteerd kan worden. Je kunt aan het einde van een gesprek ook aangeven dat je de mededeling op papier wil ontvangen, want nu springen we van mededeling naar een 'paper legal trail' omdat er een slechte verstandshouding is met de werkgever? Die verstandshouding word er niet beter op
[
Voor 18% gewijzigd door
Furion2000 op 24-03-2020 11:06
]