Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:40

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:11:
Hoi allemaal,

Mijn vriendin zit momenteel in een minder leuke situatie en ik zou graag wat advies willen.
Ik weet niet of iemand op dit forum hier iets van weet, maar ik zie wel vaker vragen voorbijkomen die niets met tech te maken hebben. Morgen neem ik sowieso eerst contact op met rechtsbijstand en het juridisch loket.

De situatie is als volgt:

Ze is kapster en werkt voor een kapsalon (in loondienst).
Naar aanleiding van de persconferentie van vanavond, moeten alle kapsalons de deuren sluiten en dus ook de kapsalon waar mijn vriendin voor werkt.

Nu geeft haar leidinggevende aan, dat van de twee weken dat de kapsalon gesloten moet worden, dat één van die twee weken van de eigen verlofdagen wordt ingehouden.

Mijn inziens is dit natuurlijk van de zotte en volgens FNVmooi (cao kappers) mag dit ook helemaal niet (https://fnvmooi.nl/jou-nu...n-laten-opnemen-mag-niet/).
Wij hebben deze link al naar leidinggevende gestuurd, maar zij geeft aan, dat ze onder een andere cao vallen en dat dit wel mag.

Ik heb al een bericht op de Facebookpagina van ANKO geplaatst over deze situatie en ook daar vinden mensen het gek (zacht uitgedrukt) dat er zo met werknemer wordt omgegaan.

Nogmaals, ik neem morgen contact op met Juridisch Loket en Rechtsbijstand, maar vraag me af of iemand hier meer van af weet. Helaas hebben wij geen account op de websites van FNV en ANKO, anders hadden we dit direct uit kunnen vogelen.

Alvast dank!
Staat er in het contract van je vriendin dat voor haar de kappers-CAO geldt?

https://www.rijksoverheid...er-voor-mij-een-cao-geldt

Zo ja, dan mag wat je noemt blijkbaar niet

Zo nee, wat staat er dan in het contract?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:44

g0tanks

Moderator CSA
Onder welke cao valt je vriendin dan wel als het niet de kapperscao is?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:40

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

g0tanks schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:13:
Onder welke cao valt je vriendin dan wel als het niet de kapperscao is?
Misschien wel geen, niet iedereen valt onder een CAO

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 09:15
CAO of niet, volgens mij mag het niet. Zie ook https://eenvandaag.avrotr...en-dit-zijn-jouw-rechten/

Toevoeging: werkgever kan/moet werktijdverkorting aanvragen

[ Voor 16% gewijzigd door _Piwi_ op 23-03-2020 23:17 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-08 21:50
Kappers CAO is algemeen verbindend verklaard, dus ze valt per definitie onder die CAO, of het nou in haar contract staat of niet.

https://www.cnvvakmensen....rs/nieuws/avv-cao-kappers

edit:
En de officiele bekendmaking: https://www.uitvoeringarb...07?mObj=15212&mSel=115543

[ Voor 26% gewijzigd door celshof op 23-03-2020 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2k4_EXBngFyWk8B4EccBqwS_Ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HvrDGmpzzty4VoHYm9ByCQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ze valt gewoon onder het kappers cao, lijkt mij. Werkgever is lid van ANKO. Staan voor de rest niks over in haar contract.

Zelfs op rijksoverheid staat dat de werkgever je niet mag verplichten verlofdagen op te nemen.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-08 16:06
Het probleem met dit soort bedrijfjes is dat de eigenaar het vaak ook allemaal niet weet en vooral op emotie handelt. Ga even goed in gesprek nadat je eea hebt uitgezocht en leg voor dat het niet kan en vooral niet mag wat ze willen doen.

Het enige wat ze hier nu mee hebben bereikt is dat je de hakken in het zand stopt. Ik denk dat een medewerker best loyaal is naar zijn werkgever als het in deze tijden, maar niet op deze manier.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
_Piwi_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:15:
CAO of niet, volgens mij mag het niet. Zie ook https://eenvandaag.avrotr...en-dit-zijn-jouw-rechten/

Toevoeging: werkgever kan/moet werktijdverkorting aanvragen
De werkgever moet inderdaad dat laatste doen als hij op personeelskosten wil besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sj0ertum schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:00:
Het probleem met dit soort bedrijfjes is dat de eigenaar het vaak ook allemaal niet weet en vooral op emotie handelt. Ga even goed in gesprek nadat je eea hebt uitgezocht en leg voor dat het niet kan en vooral niet mag wat ze willen doen.

Het enige wat ze hier nu mee hebben bereikt is dat je de hakken in het zand stopt. Ik denk dat een medewerker best loyaal is naar zijn werkgever als het in deze tijden, maar niet op deze manier.
Precies dit. Het is een erg emotioneel persoon, de eigenaresse. Handelt uit emotie en zegt wat er op haar tong ligt. Het is overigens niet de eerste keer dat ze rare fratsen probeert uit te halen en gisteren was voor ons echt de druppel.

Ik bel zodadelijk met Juridisch Loket en/of Rechtsbijstand en dan proberen we op die manier even om duidelijk te maken, dat wat zij nu doet niet mag.

In ieder geval dank voor de reacties, allemaal.
Hier kan ik weer verder mee. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:25
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:35:
[...]

Precies dit. Het is een erg emotioneel persoon, de eigenaresse. Handelt uit emotie en zegt wat er op haar tong ligt. Het is overigens niet de eerste keer dat ze rare fratsen probeert uit te halen en gisteren was voor ons echt de druppel.

Ik bel zodadelijk met Juridisch Loket en/of Rechtsbijstand en dan proberen we op die manier even om duidelijk te maken, dat wat zij nu doet niet mag.

Misschien is het ook een idee om juist hulp aan te bieden om te regelen wat wel mag. Er zijn een hoop maatregelen aangekondigd, maar het is geen eenvoudige materie voor iedereen.

Daarbij, zelfs met arbeidsverkorting. Nu een maand dicht en bij opening beginnen de mei vakanties.. kan je wel recht op hebben maar voor kleine ondernemingen kan dat toch echt het einde betekenen als je daar niet samen mee plant.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

[...]

Ik zou niet kiezen voor een conflict-model. Maar juist haar constructief coachen in hoe ze oplossingen kan kiezen die het beste zijn voor haar bedrijf en personeel.

Zolang je partner niet meer dan 56K verdient per jaar, kan de werkgever 90% van het salaris vangen via de overheid.

Ik zou eerder de eigenaresse goede informatie geven, waarmee ze slimmere business beslissingen kan maken.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:59
Toevallig heeft mijn neef een aantal kapsalons en zit in hetzelfde schuitje als alle andere eigenaars van kapsalons - ze moeten sluiten en hebben onvoldoende geld om iedereen een maand of twee te kunnen betalen. Daarom gaan zij voor werktijdverkorting. Ik snap dan ook niet waarom de eigenaresse in dit topic eist dat ze verlof opnemen, gezien een kapper echt niet meer dan 56K verdient per jaar.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:30
Ik vind de toon van dit, al bijna conflict te noemen, probleem ook niet de juiste. Zwart-wit gezien heb je gelijk en sta je in je recht of staat de eigenaresse in haar recht, maar realiseer je dat dit omstandigheden zijn die gewoon ruk zijn voor iedereen die niet kan werken.

Ga met haar in gesprek en kom haar kant van het verhaal te kennen en misschien kom je er wel achter dat ze de kosten niet kan dragen de komende tijd, ondanks dat elke zzp'er een buffer zou moeten hebben. Misschien kan ze dat wel niet en is het niet gelijk/ongelijk over vakantie, maar baan/geen baan voor je vriendin en is een weekje vakantie misschien wel niet zo erg meer als je je baan wil houden.

Ook hoor je dan vaak 'ja maar ze rijd in een dikke auto', maar ook dat wil niets zeggen over haar financiële situatie.

Nu is het meer 'kom niet aan mijn vakantie, hoe durf je!!'. Kom er dus achter waarom zij dit 'durft' ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:11

Meneer aard

Porsche rulez!

[...]

Je gaat hier denk ik een verstoorde arbeidsrelatie op de hals halen.
Verwacht dat dit geen grote kapsalon keten is, maar een kleine ondernemer met relatief weinig mensen in dienst.
Gelijk hebben en krijgen is een verschil..

Neem toch je verantwoordelijkheid, help elkaar toch in deze tijden. Het heeft totaal geen nut om te gaan lopen bekvechten via een juridische weg om 1 week verlof uren terug te krijgen? 8)7

Mijn reactie in dit topic is al eigenlijk voor mij top of the line, maar toch plaat ik deze reactie..

Iets met ikke ikke..

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Furion2000 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:59:
Ik vind de toon van dit, al bijna conflict te noemen, probleem ook niet de juiste. Zwart-wit gezien heb je gelijk en sta je in je recht of staat de eigenaresse in haar recht, maar realiseer je dat dit omstandigheden zijn die gewoon ruk zijn voor iedereen die niet kan werken.

Ga met haar in gesprek en kom haar kant van het verhaal te kennen en misschien kom je er wel achter dat ze de kosten niet kan dragen de komende tijd, ondanks dat elke zzp'er een buffer zou moeten hebben. Misschien kan ze dat wel niet en is het niet gelijk/ongelijk over vakantie, maar baan/geen baan voor je vriendin en is een weekje vakantie misschien wel niet zo erg meer als je je baan wil houden.

Ook hoor je dan vaak 'ja maar ze rijd in een dikke auto', maar ook dat wil niets zeggen over haar financiële situatie.

Nu is het meer 'kom niet aan mijn vakantie, hoe durf je!!'. Kom er dus achter waarom zij dit 'durft' ;)
Die toonzetting is waarschijnlijk omdat er nog meer speelt of speelde. Juist in dit soort bedrijfjes is het vaak werknemers tegen eigenaar en alles wat de de laatste jaren speelde, komt bij elk nieuw incident opnieuw op tafel.

Dat helpt uiteraard niet. Beter is om rustig te blijven en de eigenaar op de juiste regeling te wijzen. Ook voor de eigenaar zijn het onzekere tijden en veel ondernemers zitten al haast in de 'ik ga failliet' stand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:36

Speedmaster

Make my day...

Ga opnieuw, rustig en volwassen, zonder emotie het gesprek aan. Hou je bij de feiten die eenvoudig online terug te vinden zijn. Bied deze op papier aan. Geef de werkgever gelegenheid om dit te bekijken en op een later tijdstip te reageren. Vlucht niet in emotie, verlofdagen zijn altijd terug te draaien, een juridische strijd is het laatste wat je wilt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Moet je als werkgever blij mee zijn .... al je fouten staan gelijk op feesboek

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-08 21:39
sambalbaj schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:09:
[...]

Die toonzetting is waarschijnlijk omdat er nog meer speelt of speelde. Juist in dit soort bedrijfjes is het vaak werknemers tegen eigenaar en alles wat de de laatste jaren speelde, komt bij elk nieuw incident opnieuw op tafel.

Dat helpt uiteraard niet. Beter is om rustig te blijven en de eigenaar op de juiste regeling te wijzen. Ook voor de eigenaar zijn het onzekere tijden en veel ondernemers zitten al haast in de 'ik ga failliet' stand.
Dan zal de baas toch blij zijn om niet 50% van de loonkosten (afpakken vakantiedagen) maar 90% (UWV) vergoed te krijgen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Meneer aard schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:04:
[...]
Neem toch je verantwoordelijkheid, help elkaar toch in deze tijden. Het heeft totaal geen nut om te gaan lopen bekvechten via een juridische weg om 1 week verlof uren terug te krijgen? 8)7
Ditzelfde kan je natuurlijk - en zou je eigenlijk ook - juist tegen de werkgever/ondernemer moeten zeggen. Het feit dat de werknemer nu blijkbaar gevraagd wordt om bedrijfsrisico's af te dekken is niet heel netjes. De werkgever/ondernemer mag dan wel de vruchten plukken in goede tijden maar nu moet de zure appel doorgegeven worden aan de werknemer?

Mocht je met ikke ikke ikke op de werkgever doelen heb ik het natuurlijk verkeerd geinterpreteerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:14:
[...]

Ditzelfde kan je natuurlijk - en zou je eigenlijk ook - juist tegen de werkgever/ondernemer moeten zeggen. Het feit dat de werknemer nu blijkbaar gevraagd wordt om bedrijfsrisico's af te dekken is niet heel netjes. De werkgever/ondernemer mag dan wel de vruchten plukken in goede tijden maar nu moet de zure appel doorgegeven worden aan de werknemer?

Mocht je met ikke ikke ikke op de werkgever doelen heb ik het natuurlijk verkeerd geinterpreteerd ;)
Ik wilde iets soortgelijks reageren.
Speedmaster schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:09:
Ga opnieuw, rustig en volwassen, zonder emotie het gesprek aan. Hou je bij de feiten die eenvoudig online terug te vinden zijn. Bied deze op papier aan. Geef de werkgever gelegenheid om dit te bekijken en op een later tijdstip te reageren. Vlucht niet in emotie, verlofdagen zijn altijd terug te draaien, een juridische strijd is het laatste wat je wilt.
We hebben zojuist nog éénmaal een net bericht opgesteld en proberen het dus zelf nog een keer. Mocht dit niet lukken, dan houdt het voor ons op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Napo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:14:
[...]

Zo sta ik er in principe ook in, ondernemers verdienen meer en zouden een buffer op moeten bouwen voor dit soort onvoorziene gebeurtenissen.

Dat gezegd hebbende, dit zeggen we eigenlijk omdat we weten dat er veel ondernemers zijn die dit niet zo goed geregeld hebben. Daar bovenop komen alle belangen die nu spelen, de realiteit, en is het misschien niet zo simpel als men de situatie van de ondernemer erbij pakt.

Want je werkt nu eenmaal voor deze ondernemer en als je dan basically voor de keus staat tussen je baan of verplicht een weekje vakantie in bizarre tijden (vergeet dat ook niet), dan is het niet alleen een principe kwestie maar ook eigen belang.

En dan heb je je gelijk gekregen in tijden van corona, alleen is je werkgever failliet of heb je een verstoorde arbeidssituatie, wat dan? Werkloos/Minder blij van je werk komend en genieten van je gelijk? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 24-03-2020 09:29 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Taakbalk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-08 22:04

Taakbalk

weergeven

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:11:
Hoi allemaal,

Mijn vriendin zit momenteel in een minder leuke situatie en ik zou graag wat advies willen.
Ik weet niet of iemand op dit forum hier iets van weet, maar ik zie wel vaker vragen voorbijkomen die niets met tech te maken hebben. Morgen neem ik sowieso eerst contact op met rechtsbijstand en het juridisch loket.

De situatie is als volgt:

Ze is kapster en werkt voor een kapsalon (in loondienst).
Naar aanleiding van de persconferentie van vanavond, moeten alle kapsalons de deuren sluiten en dus ook de kapsalon waar mijn vriendin voor werkt.

Nu geeft haar leidinggevende aan, dat van de twee weken dat de kapsalon gesloten moet worden, dat één van die twee weken van de eigen verlofdagen wordt ingehouden.

Mijn inziens is dit natuurlijk van de zotte en volgens FNVmooi (cao kappers) mag dit ook helemaal niet (https://fnvmooi.nl/jou-nu...n-laten-opnemen-mag-niet/).
Wij hebben deze link al naar leidinggevende gestuurd, maar zij geeft aan, dat ze onder een andere cao vallen en dat dit wel mag.

Ik heb al een bericht op de Facebookpagina van ANKO geplaatst over deze situatie en ook daar vinden mensen het gek (zacht uitgedrukt) dat er zo met werknemer wordt omgegaan.

Nogmaals, ik neem morgen contact op met Juridisch Loket en Rechtsbijstand, maar vraag me af of iemand hier meer van af weet. Helaas hebben wij geen account op de websites van FNV en ANKO, anders hadden we dit direct uit kunnen vogelen.

Alvast dank!
Mijn partner heeft ook haar eigen salon, met 2 vaste medewerkers en een stagiair. Zij heeft vorige week dinsdag zelf besloten niet af te wachtenf en haar zaak te sluiten. Ook zij handelde uit emotie in eerste instantie en ze legt mij haar dillemma's voor, zodat we deze samen kunnen ontleden en een zij een betere beslissing kan nemen omdat ze input en feedback van anderen vraagt.

Zij heeft, in overleg met en op advies van de boekhouder, direct arbeidstijdverkorting aangevraagd. Met de regelingen die de overheid vorige week aankondigde wordt dit voor haar personeel aangevuld tot 90%. Haar eigen salaris heeft ze stopgezet en ze heeft voldoende reserves opgebouwd om het een poosje uit te kunnen zingen. Ze peinst er (voorlopig) niet over om aan de verlofdagen van haar personeel te komen.
Ze is transparant naar haar personeel, ze overlegt zo veel mogelijk om mis(ver)standen hieromtrent voor te blijven. Ze moedigt haar personeel ook aan om vooral te vragen wanneer iets niet duidelijk is.

Het probleem is dat niemand weet hoe lang dit gaat duren, er is maar zoveel rek. Bij de één wat meer rek dan de ander.

Mijn partner is op dit moment aan het nakijken bij de ANKO hoe dit geregeld, kom ik later op terug.

Jouw partner kan overwegen om lid te worden van de vakbond, FNVmooi. zij krijgen momenteel ook veel vragen op dit gebied. Volgens dit bericht mag het niet, het is namelijk niet in overleg gegaan.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben. En laten zien hoe het ook kan, mits daar de financiële ruimte voor is natuurlijk.

Computing bit by bit

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je gaat hier denk ik een verstoorde arbeidsrelatie op de hals halen.
Verwacht dat dit geen grote kapsalon keten is, maar een kleine ondernemer met relatief weinig mensen in dienst.
Gelijk hebben en krijgen is een verschil..

Mijn reactie in dit topic is al eigenlijk voor mij top of the line, maar toch plaat ik deze reactie..

Iets met ikke ikke..
Nee nee. Bij ondernemen komen risico's kijken. Dit is dus zo'n risico. En dan mag je als ondernemer heel blij zijn, dat de overheid met een pakket aan steunmaatregelen komt. Dan hoef je niet daarnaast ook nog eens een pakket steunmaatregelen van je personeel te verlangen natuurlijk. Dat je in overleg gaat om wat geplande vakanties mogelijk te verzetten, omdat je een grote piek verwacht als je weer open mag.... prima.

De werknemer heeft gekozen om geen ondernemersrisico's te lopen. Als die nu moet opdraaien voor het ondernemersrisico van de werkgever, dan had de werknemer beter tegen een veel hoger tarief als zelfstandige kunnen gaan werken.

We moeten ons ook vooral niet te druk maken over een kapperszaak (maar een voorbeeldje) die omvalt. Dan staat er gewoon weer een andere ondernemer op die het gat gaat vullen. Dat is allemaal onderdeel van het "ondernemer zijn". Als we alle risico's van ondernemen af gaan dekken, dan is het einde zoek. Dan kan er beter niemand meer in loondienst gaan werken, maar allemaal als ondernemer. Sterker nog, als ondernemers risico's deels op hun werknemers kunnen gaan verhalen, dan wordt werknemer zijn misschien nog wel riskanter dan ondernemer zijn. En dat is natuurlijk wel een beetje de omgekeerde wereld.

We verwachten van een werknemer dat hij/zij een buffer aanlegt om toch wel minimaal 1 of 2 maanden zonder inkomen door te kunnen komen. Hoe kan het dan dat een ondernemer niet eens 2 of 3 weken als buffer heeft? Ik krijg bij veel (niet alle) ondernemers toch wel een beetje de indruk dat ze blind varen op een overheid die in geval van nood wel even de schatkist opentrekt om ze bij te staan. Ze hebben gewoon een ongezonde zaak en kunnen eigenlijk geen enkele klap incasseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Taakbalk schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Mijn partner heeft ook haar eigen salon, met 2 vaste medewerkers en een stagiair. Zij heeft vorige week dinsdag zelf besloten niet af te wachtenf en haar zaak te sluiten. Ook zij handelde uit emotie in eerste instantie en ze legt mij haar dillemma's voor, zodat we deze samen kunnen ontleden en een zij een betere beslissing kan nemen omdat ze input en feedback van anderen vraagt.

Zij heeft, in overleg met en op advies van de boekhouder, direct arbeidstijdverkorting aangevraagd. Met de regelingen die de overheid vorige week aankondigde wordt dit voor haar personeel aangevuld tot 90%. Haar eigen salaris heeft ze stopgezet en ze heeft voldoende reserves opgebouwd om het een poosje uit te kunnen zingen. Ze peinst er (voorlopig) niet over om aan de verlofdagen van haar personeel te komen.
Ze is transparant naar haar personeel, ze overlegt zo veel mogelijk om mis(ver)standen hieromtrent voor te blijven. Ze moedigt haar personeel ook aan om vooral te vragen wanneer iets niet duidelijk is.

Het probleem is dat niemand weet hoe lang dit gaat duren, er is maar zoveel rek. Bij de één wat meer rek dan de ander.

Mijn partner is op dit moment aan het nakijken bij de ANKO hoe dit geregeld, kom ik later op terug.

Jouw partner kan overwegen om lid te worden van de vakbond, FNVmooi. zij krijgen momenteel ook veel vragen op dit gebied. Volgens dit bericht mag het niet, het is namelijk niet in overleg gegaan.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben. En laten zien hoe het ook kan, mits daar de financiële ruimte voor is natuurlijk.
Dank voor je bericht! Ook goed om het van de andere kant eens te lezen. Gisteravond zat het erg hoog, omdat het niet de eerste keer is, dat ze zo met werknemers omgaat. Er heerst een angstcultuur onder de werknemers. Ze durven geen van allen ergens tegenin te gaan en werkgever weet dit.

Momenteel zijn we een erg net bericht aan het maken, waarin wij duidelijk aangeven wat de regels zijn en wat wel en niet kan. Hierbij adviseren wij ook om een aanvraag voor werktijdverkorting in te dienen, mocht dit nog niet gebeurd zijn.

Vriendin is heel lang lid geweest van FNVmooi. Wel een goed advies om weer lid te worden.

Nogmaals dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taakbalk

Taakbalk

weergeven

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:33:
[...]

Dank voor je bericht! Ook goed om het van de andere kant eens te lezen. Gisteravond zat het erg hoog, omdat het niet de eerste keer is, dat ze zo met werknemers omgaat. Er heerst een angstcultuur onder de werknemers. Ze durven geen van allen ergens tegenin te gaan en werkgever weet dit.

Momenteel zijn we een erg net bericht aan het maken, waarin wij duidelijk aangeven wat de regels zijn en wat wel en niet kan. Hierbij adviseren wij ook om een aanvraag voor werktijdverkorting in te dienen, mocht dit nog niet gebeurd zijn.

Vriendin is heel lang lid geweest van FNVmooi. Wel een goed advies om weer lid te worden.

Nogmaals dank.
Graag gedaan!

Als ik het zo lees, is er al langer sprake van een verstoorde arbeidsrelatie. Heel kort door de bocht: Zoek een andere werkgever.

Computing bit by bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:00
Taakbalk schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:26:
[...]
En ook wat die financiele ruimte betreft, zijn er oplossingen te bedenken. Als de werkgever weinig buffer heeft en de administratieve afhandeling met de overheid te lang duurt, zou je kunnen voorstellen om een deel van het salaris later te ontvangen zodat ze zoveel mogelijk nog aan alle verplichtingen kan voldoen (en jullie ook).

In deze situatie zullen we elkaar toch echt moeten zien te vinden en helpen, alleen op die manier voorkomen we nog grotere drama's op de lange termijn. Haar insteek is niet de juiste maar er met gestrekt been ingaan en alleen op jouw rechten te focussen, gaat je nu ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat ik me wel afvraag: wat wint de eigenaar financieel met verlofdagen? Wordt je vriendin niet doorbetaald tijdens het verlof? Dan is de eigenaresse toch hetzelfde kwijt aan loonkosten?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroenneman schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:38:
Wat ik me wel afvraag: wat wint de eigenaar financieel met verlofdagen? Wordt je vriendin niet doorbetaald tijdens het verlof? Dan is de eigenaresse toch hetzelfde kwijt aan loonkosten?
Kan ze meer omzet draaien de rest van het jaar, omdat de werknemers geen of bijna geen dagen meer hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
sj0ertum schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:00:
Ik denk dat een medewerker best loyaal is naar zijn werkgever als het in deze tijden
Heb je enige onderbouwing voor deze zeer boude aanname? Werkgever vraagt om het leed 50/50 te delen zodat zijn onderneming kan voortbestaan en de medewerkers in de toekomst ook werk hebben, los van het juridisch kader, zegt medewerker nee. ikzelf vind daar 0 loyaliteit uitspreken maar dat is mijn mening. Is de baas jarenlang goed geweest voor jou, wat is dit dan voor miniem offer dat er van je wordt gevraagd? 2 weken vakantie voor de prijs van 1, alleen niet op het moment van jouw keuze.
Nederlanders, wereldkampioen egocentrisme.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xMuchux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Als ik het goed lees zijn hier 3 dingen aan het gebeuren, namelijk:
  1. De werkgever van je vriendin is een persoon die volgens mij haar zaakjes niet geheel op order heeft en ze handelt waarschijnlijk uit angst en/of onkunde. Advies: Ik zou je vriendin adviseren, wanneer dit allemaal voorbij is, een andere werkgever te zoeken.
  2. Kijk eens goed wat in het contract staat als zij niet lid is van de CAO. Soms staat er wel eens in dat bij zwaarwegende situaties de werkgever een gedeelte (meestal in overleg) van de verlofdagen mag inzetten om het bedrijf draaiende te houden. Wellicht nu de overheid hulp bied niet zo van toepassing, maar kijk toch maar eens even
  3. Je blijft netjes en kalm. Dit is goed en de enige manier tot een oplossing te komen. Als de werkgever emotioneel blijft dan is er waarschijnlijk geen overtuigen mogelijk en schakel dan rechtsbijstand in als het conflict te erg oploopt en kijk dan naar punt 1 :)
Zoals al een aantal keren genoemd, het is een rare situatie voor iedereen op dit moment. Hoofd koel houden en neem "intelligente" beslissingen zoals Rutte dat gisterenavond zei en trek het je allemaal niet al te veel aan. Jullie komen er wel uit, zelfs als het er toe komt dat je gewoon een aantal dagen vrijneemt zonder dat je werkgever er mee eens is. Dan komt de aap al snel genoeg uit de mouw.

Stay safe!

[ Voor 8% gewijzigd door xMuchux op 24-03-2020 09:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Heb je enige onderbouwing voor deze zeer boude aanname? Werkgever vraagt om het leed 50/50 te delen zodat zijn onderneming kan voortbestaan en de medewerkers in de toekomst ook werk hebben, los van het juridisch kader, zegt medewerker nee. ikzelf vind daar 0 loyaliteit uitspreken maar dat is mijn mening. Is de baas jarenlang goed geweest voor jou, wat is dit dan voor miniem offer dat er van je wordt gevraagd? 2 weken vakantie voor de prijs van 1, alleen niet op het moment van jouw keuze.
Er is voor de werkgever een vangnet, namelijk werktijdverkorting. Misschien profiteert de werkgever nu wel van twee kanten (inkomsten uit werktijdverkorting én inhouden van vakantiedagen). Geen enkele reden voor de werknemer om die risico's te dragen.

Daarnaast, noem je dit vakantie? 95% van de dingen die je in vakantie zou doen kan nu niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Haha, "de baas is jarenlang goed voor jou geweest". En niet voor z'n eigen portemonnee zeker? Get real.
Tenzij de baas ieder jaar scholing, loonsverhoging en uitjes organiseert is het geen "goede" baas, maar gewoon een ondernemer. Een ondernemer die duidelijk niet goed is in zijn vak als je de medewerkers dingen opdraagt die wettelijk niet kunnen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is dus kortzichtig. Wat je hier ziet gebeuren, is dat de ondernemer:
- Van de werknemers een week vakantie "afpakt". Die willen ze nu natuurlijk helemaal niet, want je hebt er niets aan.
- Vervolgens bij de overheid gaat aankloppen voor steun voor de andere week.

Netto resultaat is dan: de werknemers zijn een week vakantie afhandig gemaakt, mogelijk ook nog een klein stukje WW recht.... en de ondernemer heeft nauwelijks schade.

Ondernemers....... (maar laten we die generalisatie maar niet plaatsen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taakbalk

Taakbalk

weergeven

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:47:
[...]

- Van de werknemers een week vakantie "afpakt". Die willen ze nu natuurlijk helemaal niet, want je hebt er niets aan.

Netto resultaat is dan: de werknemers zijn een week vakantie afhandig gemaakt, mogelijk ook nog een klein stukje WW recht.... en de ondernemer heeft nauwelijks schade.

Dat niet alleen. Het zegt mij dat deze ondernemer haar zaak niet voor elkaar heeft. Wanneer je niet voldoende reserves hebt om in ieder geval 2 maanden te kunnen overleven met 70% arbeidstijdverkorting (nu zelfs tijdelijk 90%!) doe je het niet goed.Dat betekent ook dat je een onvoorziene uitgave in je zaak niet op kan vangen.

Computing bit by bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-08 21:12
Waar baseert de werkgever zich eigenlijk op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:47:
[...]

Netto resultaat is dan: de werknemers zijn een week vakantie afhandig gemaakt, mogelijk ook nog een klein stukje WW recht .... en de ondernemer heeft nauwelijks schade.

Het opmaken van het WW-recht is met de aangepaste werktijdverkortingsregeling komen te vervallen

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Furion2000 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:25:
En dan heb je je gelijk gekregen in tijden van corona, alleen is je werkgever failliet of heb je een verstoorde arbeidssituatie, wat dan? Werkloos/Minder blij van je werk komend en genieten van je gelijk? 8)7
Als het opkomen voor je rechten er voor zorgt dat je arbeidssituatie verstoord raakt dan mag je jezelf afvragen of je wel voor die werkgever zou moeten willen werken. We hebben als land maar ook als branch - want CAO - regels afgesproken hoe de werkgever met haar werknemers om zou moeten gaan.

Je mag je dan ook afvragen wie hier de werkrelatie verstoort, is dat de werknemer die voor zijn rechten opkomt of de werkgever die besluit om de afspraken naast zich te leggen en er een voor hem ideale situatie van probeert te maken?

Is er een risico dat de werkgever failiet gaat? Natuurlijk maar dat is er altijd. Is die nu groter? Zeer zeker! Moet je dat als werknemer op gaan vangen? Nee, dat lijkt me niet, wellicht als je meedeelt in de pieken en dalen maar dat zal wellicht niet het geval zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Furion2000 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:59:
8)7
Dus werknemers moeten maar verlofdagen inleveren zodat de werkgever in een auto boven haar stand kan rijden?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:07
Dit zijn bijzondere omstandigheden die zich in razendtempo veranderen.
Ondanks dat de werkgever een 'hork' of 'bitch' kan zijn help je de relatie om zeep door over de e-mail te corresponderen. Mede door de huidige emoties kunnen brieven heel anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld .

Stuur geen brieven/mails maar bel op, stel voor om te komen praten, overleg en ondersteun elkaar.

Alleen op die wijze krijg je begrip voor elkaar.
Ik snap dat hedendaags een persoonlijk 1 op 1 gesprek erg eng is geworden. Maar het is het beste om te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door barry86 op 24-03-2020 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
[...]

Vooral die laatste zin triggert mij, want als je niet voor jezelf op durft te komen dan doet niemand dat toch? Cru gezegd, dan moet je de verbeteringen bij jezelf gaan zoeken, want je kunt een persoon niet veranderen, alleen jezelf. Mensen walsen over je heen als je nooit tegengas geeft.

Als je in alle rust ook naar jezelf reflecteert zit het principieel rechtvaardigheidsgevoel zo hoog. omdat de werkgever dit en dit al bij je heeft geflikt en je toen je recht ook niet heb gehaald omdat je dit niet hebt uitgesproken met je werkgever maar gewoon hebt geslikt. Dit is de kern die nu voor mij naar boven komt

Ter illustratie
Ik hoorde een verhaal van een persoon die in huilen uitbarstte na een conflict en puntje bij paaltje, het grote onderliggende probleem was niet het conflict, maar een rolluik dat niet naar beneden ging omdat de baas had gezegd dat hij van licht hield. Toen de baas dit hoorde van de mediator was de baas zich hier niet van bewust, hij wist zelf niet eens meer dat hij deze opmerking gemaakt had en vond het helemaal geen probleem als een medewerker het rolluik naar beneden deed. De oorzaak van alle problemen is dus ontstaan door het niet durven communiceren van de werknemer.

@sambalbaj je hebt dus gelijk, er zit meer achter dan alleen dit voorval ;)

Mijn advies is dus om niet te gaan werken aan dit conflict, maar dus de moed bijeen rapen om alles te bespreken van de afgelopen jaren wat haar dwars zit en dus de kern van je problemen op te zoeken. Daarna kun je dit probleem bespreekbaar maken en misschien wel rekenen op een gemoedelijke werkgever. Een medewerker die tegengas durft te geven word ook sneller serieus genomen als deze met betere adviezen komt dan 'nee dat mag niet'. Dus de focus weg van dat mag niet en meer op bijv. dat advies bij je werkgever neerleggen van hoe het wel beter opgelost kan worden. Meedenken.

Mijn inziens een perfect kans, want je hebt nu de tijd om dit op een rijtje te zetten en leert hier waarschijnlijk enorm veel van op persoonlijk vlak. Dit kun je gebruiken bij al je toekomstige werkgevers.

Mocht het dan toch blijken dat de werkgever een enorme #&*@#& is, kun je net zo goed de conclusie trekken dat je op zoek gaat naar een nieuwe werkgever. Je hebt dan alles uitgesproken en kun je over heel veel dingen 'het boek sluiten'. Dat is zo veel beter voor je gemoedsrust spreek ik uit ervaring ;)

Hierom krijg je ook veel adviezen 'ga gewoon weg', maar dat vind ik weer de trend van nu, want dat is net zo goed communiceren uit de weg gaan en niet eerst ZELF proberen een situatie te verbeteren. Ga weg als je het geprobeerd hebt zou men veel meer sieren.

@Napo Ja principieel ben ik het zeker met je eens, maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen zie ik ook aandachtspunten voor de werknemers zelf. Er moet gepraat worden over de kern van het probleem en daarna pas dit probleem erbij pakken, want anders word het gewoon een arbeidsconflict....

@blitzkrieg Ja, als de werkgever duidelijk communiceert hoe de financiële situatie ervoor staat op DIT moment en dus zijn fouten erkent van het geen buffer hebben, dan kan een werknemer toch nog begrip hebben en denken aan eigen belang (bijv. wel daar willen blijven werken). Werkgever kan in dit soort tijden tot de realisatie komen dat hij/zij boven zijn stand heeft geleefd en leren van zijn fouten. Er zijn zoveel situaties de omschrijven dat het niet zo zwart/wit is als jij omschrijft, dat je dat ook niet zomaar zo kunt stellen. Ik moet wel erbij zeggen, dat het probleem van TS een hele andere situatie is en dat ze een andere problemen hebben dan puur wat vakantie dagen inleveren.

@xMuchux Ik ben meer voorstander van een 'mano a mano' waarin jezelf kalm blijft en je de tijd neemt om te reageren en te luisteren. Het is een feit dat er op papier meer 'ruis' is, wat inhoudt dat het op 100 verschillende manier geïnterpreteerd kan worden. Je kunt aan het einde van een gesprek ook aangeven dat je de mededeling op papier wil ontvangen, want nu springen we van mededeling naar een 'paper legal trail' omdat er een slechte verstandshouding is met de werkgever? Die verstandshouding word er niet beter op ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Furion2000 op 24-03-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMuchux
barry86 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:24:
Stuur geen brieven/mails maar bel op, stel voor om te komen praten, overleg en ondersteun elkaar.

Alleen op die wijze krijg je begrip voor elkaar.
Ik snap dat hedendaags een persoonlijk 1 op 1 gesprek erg eng is geworden. Maar het is het beste om te doen.
Even kleine side-step. Dit is voor iedereen anders. Als je een e-mail of brief voorbereid kun je dat in kalmte doen en kun je goed verwoorden wat je echt wil zeggen. Als je het 1-op-1 doet verbaal, kunnen emoties de overhand nemen en dingen gezegd worden wat de situatie juist erger maken. M.a.w. voor iedereen werkt iets anders :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
xMuchux schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:44:
[...]

Even kleine side-step. Dit is voor iedereen anders. Als je een e-mail of brief voorbereid kun je dat in kalmte doen en kun je goed verwoorden wat je echt wil zeggen. Als je het 1-op-1 doet verbaal, kunnen emoties de overhand nemen en dingen gezegd worden wat de situatie juist erger maken. M.a.w. voor iedereen werkt iets anders :)
Dat is een manier,
En wordt als excuus gebruik om moeilijke conflict situaties uit de weg te gaan.

Stel je ook brieven op naar je vriendin/vrouw/vader/moeder als je het niet met elkaar eens bent?

Kom op zeg, niet voor de makkelijkste weg kiezen.
Het toont juist moed en waardering als je het komt bespreken.
Je krijgt dan eerder begrip voor je situatie waarin de tegenpartij sneller overstag zal gaan. Dan een brief waarin emoties verkeerd kunnen worden opgevangen.

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 24-03-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-08 17:47

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Nee, dit mag niet. Dit is afgelopen maandag nog in een uitzending van RADAR aan de orde geweest.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:23
xMuchux schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:44:
[...]

Daarnaast is het versturen van brieven ook voor een deel documentatie-vorming. Je zorgt ervoor dat er een paper-trail is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-08 14:03
barry86 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:51:
[...]

Stel je ook brieven op naar je vriendin/vrouw/vader/moeder als je het niet met elkaar eens bent?
Tenzij je werkgever ook je vriendin/vrouw/vader/moeder is slaat deze vergelijking echt he-le-maal nergens op, dat zie je zelf hopelijk ook wel in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-08 11:56
Iets zegt mij dat je vriendin haar baan gedag kan zeggen en haar contract niet verlengd gaat worden als ik kijk naar de manier waarop je dit aan pakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Bulder schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Tenzij je werkgever ook je vriendin/vrouw/vader/moeder is slaat deze vergelijking echt he-le-maal nergens op, dat zie je zelf hopelijk ook wel in.
Waarom niet? Je werkgever is in sommige gevallen een persoon die je meer ziet dan je sociale kring naast het werk. Het is ook een persoon waarmee je het oneens kan zijn, net zo goed als de personen die hij noemt.....

Als je werkgever je niet behandeld als persoon of vice versa, zit er iets goed mis vind ik. Zijn uitleg 'makes total sense to me'

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 24-03-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Het start met een persoonlijk gesprek waarbij beiden partijen met elkaar door willen.

Als dat niet werkt. Dan komt de schriftelijke fase en is de relatie verziekt.

Dat is de ongeschreven regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMuchux
barry86 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:16:
Het start met een persoonlijk gesprek waarbij beiden partijen met elkaar door willen.

Als dat niet werkt. Dan komt de schriftelijke fase en is de relatie verziekt.

Dat is de ongeschreven regel.
@barry86
@Furion2000

Akkoord. Je zou natuurlijk ook de brief al kunnen schreven in voorbereiding van het gesprek, zodat je zorgt dat emoties niet de overhand nemen :) En ik ben het met Bulder eens, je werkgever is je werkgever in deze, er komt geen directe relatie aan te pas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

mugenmarco schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:07:
Iets zegt mij dat je vriendin haar baan gedag kan zeggen en haar contract niet verlengd gaat worden als ik kijk naar de manier waarop je dit aan pakt...
De vraag is of je wel zou willen werken bij een ballentent die blijkbaar niet eens weet onder welke CAO ze vallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Furion2000 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:43:
[...]

Vooral die laatste zin triggert mij, want als je niet voor jezelf op durft te komen dan doet niemand dat toch? Cru gezegd, dan moet je de verbeteringen bij jezelf gaan zoeken, want je kunt een persoon niet veranderen, alleen jezelf. Mensen walsen over je heen als je nooit tegengas geeft.

Als je in alle rust ook naar jezelf reflecteert zit het principieel rechtvaardigheidsgevoel zo hoog. omdat de werkgever dit en dit al bij je heeft geflikt en je toen je recht ook niet heb gehaald omdat je dit niet hebt uitgesproken met je werkgever maar gewoon hebt geslikt. Dit is de kern die nu voor mij naar boven komt

Ter illustratie
Ik hoorde een verhaal van een persoon die in huilen uitbarstte na een conflict en puntje bij paaltje, het grote onderliggende probleem was niet het conflict, maar een rolluik dat niet naar beneden ging omdat de baas had gezegd dat hij van licht hield. Toen de baas dit hoorde van de mediator was de baas zich hier niet van bewust, hij wist zelf niet eens meer dat hij deze opmerking gemaakt had en vond het helemaal geen probleem als een medewerker het rolluik naar beneden deed. De oorzaak van alle problemen is dus ontstaan door het niet durven communiceren van de werknemer.

@sambalbaj je hebt dus gelijk, er zit meer achter dan alleen dit voorval ;)

Mijn advies is dus om niet te gaan werken aan dit conflict, maar dus de moed bijeen rapen om alles te bespreken van de afgelopen jaren wat haar dwars zit en dus de kern van je problemen op te zoeken. Daarna kun je dit probleem bespreekbaar maken en misschien wel rekenen op een gemoedelijke werkgever. Een medewerker die tegengas durft te geven word ook sneller serieus genomen als deze met betere adviezen komt dan 'nee dat mag niet'.

Mijn inziens een perfect kans, want je hebt nu de tijd om dit op een rijtje te zetten en leert hier waarschijnlijk enorm veel van op persoonlijk vlak. Dit kun je gebruiken bij al je toekomstige werkgevers.

Mocht het dan toch blijken dat de werkgever een enorme #&*@#& is, kun je net zo goed de conclusie trekken dat je op zoek gaat naar een nieuwe werkgever. Je hebt dan alles uitgesproken en kun je over heel veel dingen 'het boek sluiten'. Dat is zo veel beter voor je gemoedsrust spreek ik uit ervaring ;)

Hierom krijg je ook veel adviezen 'ga gewoon weg', maar dat vind ik weer de trend van nu, want dat is net zo goed communiceren uit de weg gaan en niet eerst ZELF proberen een situatie te verbeteren. Ga weg als je het geprobeerd hebt zou men veel meer sieren.

@Napo Ja principieel ben ik het zeker met je eens, maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen zie ik ook aandachtspunten voor de werknemers zelf. Er moet gepraat worden over de kern van het probleem en daarna pas dit probleem erbij pakken, want anders word het gewoon een arbeidsconflict....

@blitzkrieg Ja, als de werkgever duidelijk communiceert hoe de financiële situatie ervoor staat op DIT moment en dus zijn fouten erkent van het geen buffer hebben, dan kan een werknemer toch nog begrip hebben en denken aan eigen belang (bijv. wel daar willen blijven werken). Werkgever kan in dit soort tijden tot de realisatie komen dat hij/zij boven zijn stand heeft geleefd en leren van zijn fouten. Er zijn zoveel situaties de omschrijven dat het niet zo zwart/wit is als jij omschrijft, dat je dat ook niet zomaar zo kunt stellen. Ik moet wel erbij zeggen, dat het probleem van TS een hele andere situatie is en dat ze een andere problemen hebben dan puur wat vakantie dagen inleveren.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees heel veel "ondernemersrisico", maar laten we eerlijk zijn met z'n allen dat dit meer overmacht dan ondernemersrisico is. Dat vindt de overheid blijkbaar ook, want ze houden er rekening mee dat de noodmaatregelen omtrent loon overbrugging 10 miljard euro in de komende maanden gaat kosten.

Als je werkgever gebruik maakt van werktijdverkorting dan kost je vriendin dit wel een deel van haar loon (zo'n 30% gemiddeld volgens mij) en het raakt haar WW dagen. Mocht het bedrijf alsnog op de fles gaan over 2 maand dan heeft ze al 2 maand WW "verbruikt". (nu is dat in het nieuwe overbruggingspakket alweer anders, het is momenteel nogal "vloeibaar" allemaal)

Dat ze dan volledig wil doorbetalen, en de dagen die jij vrij hebt 50/50 splitst (ze vraagt immers niet om de volle twee weken verlof dagen op te nemen) vind ik zelf een goed voorbeeld van samen door dit probleem komen en zou je vriendin sieren. Ik had dit persoonlijk geen probleem gevonden als dit bij mij op het werk het geval zou zijn.

Denken dat alle ondernemers (helemaal de kleine) dit allemaal maar zouden moeten kunnen dragen is wel een utopie. Helemaal omdat het gros van deze (vaak kleine) ondernemers echt geen 10k per maand op der eigen rekening stort.

Als er arbeidsrelatie al helemaal kapot is en haar contract toch niet wordt verlengt zou je de rechtsbijstand het maximale eruit kunnen laten halen, want technisch gezien kan ze inderdaad niet verplicht worden om verlof op te nemen (alhoewel dit komende week zomaar een noodmaatregel kan worden om de kosten te gaan drukken), maar als ik een kapsalon had dan had ik haar hierna niet meer aangenomen (puur persoonlijke mening). We zitten met alle 17 miljoen samen in deze shit, laten we het ook met z'n allen oplossen. Dat de buurman van 3 huizen verderop gaat hamsteren en alleen aan zichzelf denkt betekend niet dat wij dat ook maar moeten gaan doen. Precies het "de buurman doet het ook"-gedrag nekt ons in dit soort situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-designz
@Verwijderd

In principe betaald de overheid nu volgens mij 90% van de salarissen uit ipv 70% waardoor de werkgever nog maar 10% hoeft bij te leggen en de werknemer dus gewoon hetzelfde loon heeft.

Als werkgever denkt een betere oplossing te hebben dan de geboden oplossingen door de overheid dan zou deze dat kunnen overleggen met werknemers, bijv. hey ik weet dat de overheid dit bied, maar als we het op deze manier doen dan is de kans dat we overleven een stuk groter hierom [vul reden in] en hierom [vul reden in], wat vinden jullie? ipv dit op te leggen.

Om in jouw woorden te blijven: "We zitten met alle 17 miljoen samen in deze shit, laten we het ook met z'n allen oplossen." dat geld natuurlijk 2 kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
Members only: title

@xMuchux Altijd goed om goed voorbereid een gesprek in te gaan, je weet waarover je praat. Snap alleen niet waarom je relatie met je werkgever geen directe relatie is of wat daarin het verschil is? Elke relatie moet je 'onderhouden' toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Furion2000 op 24-03-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[snip]

[ Voor 99% gewijzigd door weerdo op 24-03-2020 11:44 . Reden: Ik wou toon voorbeeld doen i.p.v. volledige reactie geven. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m-designz schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:40:
@Verwijderd

In principe betaald de overheid nu volgens mij 90% van de salarissen uit ipv 70% waardoor de werkgever nog maar 10% hoeft bij te leggen en de werknemer dus gewoon hetzelfde loon heeft.

Als werkgever denkt een betere oplossing te hebben dan de geboden oplossingen door de overheid dan zou deze dat kunnen overleggen met werknemers, bijv. hey ik weet dat de overheid dit bied, maar als we het op deze manier doen dan is de kans dat we overleven een stuk groter hierom [vul reden in] en hierom [vul reden in], wat vinden jullie? ipv dit op te leggen. Om in jouw woorden te blijven: "We zitten met alle 17 miljoen samen in deze shit, laten we het ook met z'n allen oplossen." dat geld natuurlijk 2 kanten op.
Ik had nog niet gezien dat dit binnen de nieuwe regeling verplicht was en dan mis je toch 10% van je inkomen opeens (correct me if I'm wrong, heb me er nog niet helemaal op ingelezen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-designz
de werkgever word dan dus geacht die 10% bij te lappen (die heeft dan dus nog maar 10% van de normale loonkosten) uit opgebouwde buffer of iets dergelijks.

Het lijkt me dat als je dat als werkgever niet op kunt brangen de komende maanden je daar dan met je personeel over in overleg gaat.

De key in deze situatie is denk ik dat je in alle gevallen goed moet communiceren.

Als werkgever op eigen houtje allerlei eigen regels gaat lopen verzinnen dan gaat het niet lang goed denk ik, andersom als de werknemer dat doet ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik vind het wel grappig hoe sommige mensen hier zeggen dat de werkgever maar een buffer had moeten aanhouden...

Een ZZP'er kan een buffer aanhouden, een groot bedrijf kan een buffer aanhouden. Maar voor een klein bedrijf betekent een buffer aanhouden / opbouwen gewoon een paar jaar lang geen loonsverhoging geven om die loonsverhoging in de buffer te steken...

@TS : Wat ik ook mee zou nemen in de brief is de optie dat jullie dingen gaan uitzoeken voor de werkgever (bijv hoe je werktijdsverkorting aanvraagt) aangezien de werkgever niet echt overkomt als een uitmuntend administratief persoon, als jullie daar dan bij kunnen helpen dan help je haar en jezelf... Want de werkgeefster hoeft dan niet meer wild om haar heen te slaan.
Kost jullie wat tijd etc, maar samen moet je er uit komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Iets met ikke ikke..
Joh, je zal na deze ellende maar een week willen opnemen, dan heb je dus één week minder omdat je rechten worden ontnomen. Of wat dacht je ervan als je nog 2 weken had staan die je wilde opnemen voor een vakantie? Dan dwingt je werkgever je dus in weze om de arbo te overtreden, en die boete is helemaal niet misselijk.

De vriendin van TS heeft rechten en plichten. Ik ga er voor het gemak vanuit dat ze haar plichten gewoon nakomt, dus dan heeft ze rechten conform dat CAO. Iets met zachte heelmeesters en dergelijke, de arbo gaat haar namelijk gewoon keihard om de oren slaan met een boete als ze ten gevolge hiervan klachten gaat ondervinden. Ze is tenslotte op de hoogte van haar rechten en koos er voor om daar niks mee te doen.

Dat de werkgever er voor kiest om emotioneel te reageren, ontslaat de vriendin van TS niet van die rechten en plichten.

En vanuit een meer persoonlijk vlak: misschien moest de baas van TS maar ZZP'er blijven en kijken hoe klanten reageren als hij/zij zo uit de hoek komt. Totaal onprofessioneel.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-08 17:09
Gomez12 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:55:
Ik vind het wel grappig hoe sommige mensen hier zeggen dat de werkgever maar een buffer had moeten aanhouden...

Een ZZP'er kan een buffer aanhouden, een groot bedrijf kan een buffer aanhouden. Maar voor een klein bedrijf betekent een buffer aanhouden / opbouwen gewoon een paar jaar lang geen loonsverhoging geven om die loonsverhoging in de buffer te steken...

@TS : Wat ik ook mee zou nemen in de brief is de optie dat jullie dingen gaan uitzoeken voor de werkgever (bijv hoe je werktijdsverkorting aanvraagt) aangezien de werkgever niet echt overkomt als een uitmuntend administratief persoon, als jullie daar dan bij kunnen helpen dan help je haar en jezelf... Want de werkgeefster hoeft dan niet meer wild om haar heen te slaan.
Kost jullie wat tijd etc, maar samen moet je er uit komen.
Wat is het verschil met een klein bedrijf/zzp'er of groot bedrijf hier in?

Buffer opbouwen reken je mee in je kosten, geen buffer opbouwen is een risico en dit gebruik je dus door meer klanten te lokken met een lage prijs.

Daarnaast dient een ZZP'er een grotere buffer te hebben omdat deze persoonlijk aansprakelijk is. "Normale" bedrijven zijn veelal BV's/NV's/Whatevers met leuke holding structuren die een BV failliet kunnen laten gaan. Dit kan je als ZZP'er niet totdat je laatste cent op is. Daarom willen ZZP'ers meer buffer hebben, niet omdat het moet maar omdat je er anders helemaal kapot aan gaat.

Als het bedrijf geen buffer heeft dan is dat een keuze. En nee ik verwacht niet dat alle bedrijven maanden lang loon kunnen doorbetalen, maar wel een deel van de normale kosten, voor het loon heeft de overheid inmiddels al voldoende regelingen.

Vergeet niet dat een hoop mensen nog gewoon geld hebben en uit willen geven, als alles weer open mag stroomt alles zo weer vol. Misschien niet zo als eerst maar neem aan dat mensen toch hun haren willen knippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
GrooV schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:35:
Vergeet niet dat een hoop mensen nog gewoon geld hebben en uit willen geven, als alles weer open mag stroomt alles zo weer vol. Misschien niet zo als eerst maar neem aan dat mensen toch hun haren willen knippen
True. Alleen van nu tot juni zou ik ca. 2x een kapper bezoeken. Nu in juni 1x. Dat scheelt ze toch omzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:59

Als het bedrijf geen buffer heeft dan is dat een keuze. En nee ik verwacht niet dat alle bedrijven maanden lang loon kunnen doorbetalen, maar wel een deel van de normale kosten, voor het loon heeft de overheid inmiddels al voldoende regelingen.
Wat een blunt opmerking... Geen buffer hebben is een keuze? Dat is natuurlijk onzin. Een bedrijf kan prima een maand of vier geleden voor een situatie hebben gestaan waardoor hun buffer flink geslonken is, of zelfs leeg is. Daarnaast kan ook verlies geleden zijn in een vorig jaar, waardoor ook hierdoor je buffer vermindert. Was ondernemen maar zo simpel dat je altijd kon kiezen om een buffer op te bouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:48
Members only:

Heel bijzonder verzoek!

En wat als het langer wordt dan 2 weken?
Dan ook 50/50 vakantie dagen inleveren, dat zou lekker zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Orangelights23 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:59:
[...]

Wat een blunt opmerking... Geen buffer hebben is een keuze? Dat is natuurlijk onzin. Een bedrijf kan prima een maand of vier geleden voor een situatie hebben gestaan waardoor hun buffer flink geslonken is, of zelfs leeg is. Daarnaast kan ook verlies geleden zijn in een vorig jaar, waardoor ook hierdoor je buffer vermindert. Was ondernemen maar zo simpel dat je altijd kon kiezen om een buffer op te bouwen...
Dan heb je toch wel een buffer maar hij is gebruikt en was je dus weer aan het aanvullen. Ik heb het over bedrijven die structureel geen buffer hebben. Als je geen buffer kan opbouwen ben je te goedkoop en/of je kosten zijn te hoog.

En nee, een investering mag niet van je buffer af gaan. En ja een doorlopendkrediet kan ook een buffer zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
GrooV schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Dan heb je toch wel een buffer maar hij is gebruikt en was je dus weer aan het aanvullen. Ik heb het over bedrijven die structureel geen buffer hebben. Als je geen buffer kan opbouwen ben je te goedkoop en/of je kosten zijn te hoog.

En nee, een investering mag niet van je buffer af gaan. En ja een doorlopendkrediet kan ook een buffer zijn
Je negeert dat een heleboel bedrijfstakken totaal geen buffers hebben om 100% van hun personeel wekenlang naar huis te sturen.

Puur omdat het een situatie is die zo goed als nooit voorkomt.

Pak bijv een kapsalon zoals hier. Ook al stort het hele pand in, als de directrice een groot huis heeft met een grote woonkamer dan kan je binnen een dag zo je klanten knippen in een andere lokatie.
Er is bijna geen situatie denkbaar waarin de kapsalon echt 2 weken 100% dicht moet.
In uiterste nood kunnen de losse kappers / kapsters nog zelf met een schaar naar de klant gaan om daar te knippen

Simplistisch gezegd, zolang de kapper met de klant in contact mag komen en er een schaar aanwezig kan zijn kan het werk gedaan worden. Dan kan je een buffer hebben voor als 50% van je personeel wegvalt voor een maand, maar 100% nee, dat is zo ondenkbaar daar zullen veel kappers geen buffer voor hebben.

Koppel dat aan een niet-administratief type wat niet het nieuws volgt (en dus de werktijdenverkortingsregeling mist) en wat emotioneel om zich heen slaat en je krijgt de situatie zoals die in TS staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Er zijn meerdere gevallen. Dit is maar één van de voorbeelden. In de Thuiszorg dat onder VVT cao valt worden de uren ook ingehouden. Maar de medewerkers weten hun recht niet, waar ze moeten beginnen bij wie ze moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Daarnaast dient een ZZP'er een grotere buffer te hebben omdat deze persoonlijk aansprakelijk is. "Normale" bedrijven zijn veelal BV's/NV's/Whatevers met leuke holding structuren die een BV failliet kunnen laten gaan. Dit kan je als ZZP'er niet totdat je laatste cent op is. Daarom willen ZZP'ers meer buffer hebben, niet omdat het moet maar omdat je er anders helemaal kapot aan gaat.
Neem aan dat je zelf ZZP'er bent? Je hebt ook gewoon VOF's, CV's, maatschappen en eenmanszaken die gewoon volledig met hun privé vermogen aansprakelijk zijn, bij een BV/NV kunnen de schuldeisers het nog redelijk tactisch spelen om zelfs bestuurder privé aansprakelijk te stellen. Buiten dat een ZZP'er enkelvoudig gevalletje is, zal dit in BV/NV vorm voor heel het personeel het probleem worden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-08 10:03
[...]

Wat is het verschil met een klein bedrijf/zzp'er of groot bedrijf hier in?

Buffer opbouwen reken je mee in je kosten, geen buffer opbouwen is een risico en dit gebruik je dus door meer klanten te lokken met een lage prijs.

Was het allemaal maar zo simpel.

Ik zit er zelf midden in en zie dat dit soort kleine bedrijfjes het steeds moeilijker hebben. Zeker in kleinere dorpen lopen de verkopen gewoon steeds verder terug en is het pompen of verzuipen voor deze ondernemers. Die buffer die ze hadden is er bij de vorige crisis al doorheen gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:30:
[...]
Er is bijna geen situatie denkbaar waarin de kapsalon echt 2 weken 100% dicht moet.
Wel..... ik kan er wel een bedenken hoor. Bijvoorbeeld omdat de overheid zegt dat je dicht moet om Corona besmettingen tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Wel..... ik kan er wel een bedenken hoor. Bijvoorbeeld omdat de overheid zegt dat je dicht moet om Corona besmettingen tegen te gaan.
Daarom zeg ik ook "bijna geen". Maar als jij bootje bezat, dan zou jij ook reeel een buffer opzijleggen voor het geval dat Mozes de zee onder je splijt? Of voor het geval dat God/Noach het laat regenen?

Dit is bijna nog nooit eerder gebeurt (afaik noot eerder gebeurt). Oftewel zelfs al zou je een buffer willen aanhouden, als dat maar 1x 100 jaar gebeurt dan is je buffer nog niet groot genoeg opgebouwd om het nu al op te kunnen vangen (ik ken tenminste weinig kapsalons van 100+ jaar oud).

Je zou in jouw geval wellicht nog je buffer open kunnen breken voor wanneer de marsmannetjes binnenvallen, maar zal je net zien dat dat volgende week gebeurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
[...]

Je negeert dat een heleboel bedrijfstakken totaal geen buffers hebben om 100% van hun personeel wekenlang naar huis te sturen.

Pak bijv een kapsalon zoals hier. Ook al stort het hele pand in, als de directrice een groot huis heeft met een grote woonkamer dan kan je binnen een dag zo je klanten knippen in een andere lokatie.
In uiterste nood kunnen de losse kappers / kapsters nog zelf met een schaar naar de klant gaan om daar te knippen

Simplistisch gezegd, zolang de kapper met de klant in contact mag komen en er een schaar aanwezig kan zijn kan het werk gedaan worden. Dan kan je een buffer hebben voor als 50% van je personeel wegvalt voor een maand, maar 100% nee, dat is zo ondenkbaar daar zullen veel kappers geen buffer voor hebben.

Koppel dat aan een niet-administratief type wat niet het nieuws volgt (en dus de werktijdenverkortingsregeling mist) en wat emotioneel om zich heen slaat en je krijgt de situatie zoals die in TS staat...
Je gaat al de mist in, voor kappers kan gewoon werktijdverkorting WW uitkering aangevraagd worden voor het personeel. De overheid betaald 90%! van het loon ( de grootste kosten post) , de ondernemer dient dan de overige 10% te betalen en uiteraard de kosten van de kapsalon en dergelijk. Dit moet voor een normaal bedrijf te overbruggen zijn, indien dat niet is dan zijn er nog meerdere regelingen om hulp te krijgen van de overheid.
SinergyX schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:00:
[...]

Neem aan dat je zelf ZZP'er bent? Je hebt ook gewoon VOF's, CV's, maatschappen en eenmanszaken die gewoon volledig met hun privé vermogen aansprakelijk zijn, bij een BV/NV kunnen de schuldeisers het nog redelijk tactisch spelen om zelfs bestuurder privé aansprakelijk te stellen. Buiten dat een ZZP'er enkelvoudig gevalletje is, zal dit in BV/NV vorm voor heel het personeel het probleem worden.
Het gaat hier om een kapperszaak, een goede boekhouder/adviseur zal adviseren om een kapperszaak met personeel niet als VOF/CV/maatschap/eenmanszaak op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-08 14:03
GrooV schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:56:
[...]

Het gaat hier om een kapperszaak, een goede boekhouder/adviseur zal adviseren om een kapperszaak met personeel niet als VOF/CV/maatschap/eenmanszaak op te zetten.
De OP wekt niet bepaald de indruk dat de werkgever met een goede boekhouder werkt. Ik heb verder genoeg riskantere bedrijven met VOF registratie gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Je gaat al de mist in, voor kappers kan gewoon werktijdverkorting WW uitkering aangevraagd worden voor het personeel.
Nope, jij gaat de mist in.

Het is zinloos om bij buffers die men wel of niet moet hebben te praten over eenmalige regelingen die nu alleen maar van toepassing zijn.

Anders kan iedereen elke buffer wel afschaffen, want als je krap komt te zitten komt de overheid je toch wel tegemoet met 90% van je kosten... Dit is een redelijk unieke actie die niet van toepassing is bij buffers in het algemeen.
En elke discussie over buffers zal alleen maar over algemene buffers gaan, als je het namelijk direct hierop gaat betrekken dan ben je captain hindsight aan het spelen en heb je altijd achteraf gelijk.
[...]
Een goede boekhouder had de eigenaresse ook gewezen op de werktijdverkorting en dan was het hele topic er niet geweest. Oftewel goede boekhouder/adviseur ontbreekt in het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Je reageert zelf eerlijk gezegd ook nogal emotioneel door het op facebook te gooien. In dit soort zaken is het echt beter om rustig te blijven, je moet er als dit achter de rug is ook nog mee door een deur. Een beginnend conflict op facebook kwakken komt de relatie natuurlijk niet ten goede.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

evilution schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:20:
[...]

Je reageert zelf eerlijk gezegd ook nogal emotioneel door het op facebook te gooien. In dit soort zaken is het echt beter om rustig te blijven, je moet er als dit achter de rug is ook nog mee door een deur. Een beginnend conflict op facebook kwakken komt de relatie natuurlijk niet ten goede.
Even advies inwinnen op Facebook bij de vakbond zonder naming and shaming is toch niets mis mee? Je wil gewoon weten of deze situatie normaal is.

Volgens mij is het antwoord daarop overdonderend: "Nee, dit is niet de bedoeling".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jeroenneman schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:24:
[...]

Even advies inwinnen op Facebook bij de vakbond zonder naming and shaming is toch niets mis mee? Je wil gewoon weten of deze situatie normaal is.

Volgens mij is het antwoord daarop overdonderend: "Nee, dit is niet de bedoeling".
Fair enough, zolang de post niet direct of indirect herleidbaar is naar de salon dan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
evilution schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:35:
[...]

Fair enough, zolang de post niet direct of indirect herleidbaar is naar de salon dan.
Vergeet dat maar, de post is onder iemands account op fb gedaan, je gaat even kijken waar die persoon werkt et voila, of je gaat even wat vrienden af en kijkt waar die werken, he 3 van de 5 werken bij die salon... Over welke salon zou het nou toch gaan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

[...]

Ik ben het grotendeels met je eens, maar met je laatste zin strijk je me toch redelijk tegen de haren in. Als ondernemer heb je plichten naar je personeel, de belastingdienst, je klanten, je leveranciers en waarschijnlijk nog meer partijen. Als je niet administratief bent neem je een boekhouder, dit kost geld en zal je moeten meenemen in je kosten. Het niet volgen van nieuws in deze tijd vind ik sowieso van de zotte en zeker als dat ook nog eens pretendeert ondernemer te zijn. Met ondernemerschap komen leuke voordelen, maar ook plichten waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Wil je dit niet of kun je dit niet; terug aan het werk als loonslaaf want blijkbaar bezit je capaciteiten om je verantwoordelijkheden te kunnen overzien niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie een hele hoop onwaarheden hier voorbij komen... mensen als je ergens wat hebt gehoord ga dat niet meteen verkondigen als de waarheid.

De regeling now is nog niet eens aan te vragen door werkgevers daar zijn ze nog mee bezig. Daarnaast betaald het uwv pas achteraf de rekening. De werkgever dient het volledige loon gewoon door te betalen in de tussentijd en wordt gecompenseerd achteraf.

Als de werkgever van ts nu al direct in liquiditeit problemen zat had verlof opnemen ook geen effect gehad. De gedachte zal vooral voor de lange termijn zijn geweest en ik zie zelf als werkgever ook echt wel het probleem dat we straks de situatie krijgen dat alles weer open mag maar dat dan iedereen met vakantie wilt want heb nog zoveel vrije dagen.

Hoe langer deze situatie duurt hoe meer scheef groei je gaat krijgen wat betreft gewerkte uren en verlof dagen. Dit kan op lange termijn zeker nog een groot probleem worden voor alle werkgevers.

Zelf heb ik 5 man in dienst en ondanks dat de omzet flink gedaald is kan ik het nog een aantal maanden uit zingen zonder hulp. Begin dit jaar heb ik al een zware klapper te verduren gekregen maar voor ondernemers die van x naar 0 gaan aan omzet is de klap echt heel zwaar. Niemand is daar op voorbereid om maanden 0 binnen te krijgen.

Mijn eigen bedrijf heeft aan maandelijkse lasten al meer dan 15.000 per maand inclusief personeelskosten. Als jij als horeca of kapsalon 100.000 per maand omzet kan je zomaar 20 tot 30k aan vaste lasten per maand hebben. Een buffer van 4% jaaromzet is wat er meestal wordt aangehouden door boekhouders en accountants. Teveel geld oppotten is ook slecht voor je bedrijf. Dus bij 1.2m zit je op 48.000 buffer. Dat is bij compleet 0 inkomsten ineens nog maar 6 weken.

Eem buffer is berekend op 10-20% omzet daling op te vangen. Om onverwachte kosten te dekken. Als de omzet van de horeca voorbeeld daalt van 100.000 naar 80.000 dan vetliest die 20.000 aan inkomsten uitgaande van een bruto marge van 40% is dat 8000 euro dat kan die dus ruim 6 maanden volhouden maar zelfs langer want in 6 maanden heeft die tijd om lasten te verlagen of nieuwe inkomsten aan te wenden. Sterker nog die 20.000 zal eerst van zijn winst afgaan voordat het daadwerkelijk de liquiditeit van de ondernemer raakt. Pas als de winst echt verlies wordt hoeft de ondernemer zijn buffer aan te spreken. En dat kan zomaar zijn dat dat pas gebeurt bij een daling van 40% aan inkomsten.

Een volledige 0 omzet is dan ook het hardste wat je kan raken als ondernemer. Echter is die situatie zeer zeer zeldzaam. Dat ue omzet daalt in tijden van crisis is logisch maar daar kan je je bedrijf op aanpassen want dat duurt maanden voordat het een echt gevaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Nu online
In Belgie kunnen werknemers aanspraak maken op uitkering bij tijdelijke werkloosheid om technische en/of economische redenen.

Bestaat iets gelijkaardig dan niet in Nederland?

Ik zit nu momenteel verplicht thuis maar krijg nu een uitkering die 70% van mijn loon bedraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:30
justmike schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:46:
In Belgie kunnen werknemers aanspraak maken op uitkering bij tijdelijke werkloosheid om technische en/of economische redenen.

Bestaat iets gelijkaardig dan niet in Nederland?

Ik zit nu momenteel verplicht thuis maar krijg nu een uitkering die 70% van mijn loon bedraagt.
Dat is de werktijdverkorting die eerder genoemd werd. Normaal is dat 70% maar gaat nu naar 90% tijdelijk.

Verder kreeg ik net mail van mijn vaste kapper. Tijdelijk gesloten maar om wel nog enige inkomsten te hebben verkopen ze nu waardebonnen die onbeperkt geldig zijn met 15% korting. Dus klant kan over een paar maanden met 15% korting naar kapper en kapper krijgt geld vooruit betaald om huidige situatie te overbruggen. Win/win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-08 20:34
@Verwijderd Hoezo betaalt UWV pas achteraf? Dan wordt idd de daadwerkelijke omzetdaling berekend en verrekend met het voorschot. Je kunt dus gewoon een voorschot krijgen (max 80%). Dat ze het momenteel druk hebben met alle aanvragen geloof ik goed.

[ Voor 17% gewijzigd door remzor op 24-03-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@remzor Succes met aanvragen dan...
https://www.uwv.nl/werkgevers/actueel/now.aspx

regeling is nog niet actief, startdatum moet nog bepaald worden. Dus voorlopig is er nog geen voorschot dat is pas als de regeling actief is en je aanvraag is goedgekeurd dat gaat nog wel enkele weken duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 00:23:
@remzor Succes met aanvragen dan...
https://www.uwv.nl/werkgevers/actueel/now.aspx

regeling is nog niet actief, startdatum moet nog bepaald worden. Dus voorlopig is er nog geen voorschot dat is pas als de regeling actief is en je aanvraag is goedgekeurd dat gaat nog wel enkele weken duren.
De startdatum staat al vast, dat is 1 maart 2020. Je kunt het gewoon met terugwerkende kracht aanvragen zodra de regeling uitgewerkt is. Dit gaat natuurlijk niet heel lang meer duren, omdat het een spoedreparatie / noodmaatregel is.
Gomez12 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:38:
[...]

Vergeet dat maar, de post is onder iemands account op fb gedaan, je gaat even kijken waar die persoon werkt et voila, of je gaat even wat vrienden af en kijkt waar die werken, he 3 van de 5 werken bij die salon... Over welke salon zou het nou toch gaan???
Ik zie dat niet zo als een probleem. Kijk, als er nu een verhaal vol onwaarheden wordt neergezet, dan is dat natuurlijk gewoon laster en mag dat inderdaad niet. Zolang je gewoon netjes de situatie beschrijft en om advies vraagt, dan is er natuurlijk niets aan de hand.

Waarom zou niemand mogen weten, dat werkgever probeert om een rookgordijn op te trekken omtrent welke CAO er van toepassing is en van plan is om een week vakantiedagen in te vorderen van het personeel? Blijkbaar heeft de werkgever het personeel zo onder druk gezet, dat dat nu begint tegen te sputteren en links en rechts advies begint in te winnen. Dat had de werkgever kunnen voorzien natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2020 07:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:37
[...]

Nee nee. Bij ondernemen komen risico's kijken. Dit is dus zo'n risico. En dan mag je als ondernemer heel blij zijn, dat de overheid met een pakket aan steunmaatregelen komt. Dan hoef je niet daarnaast ook nog eens een pakket steunmaatregelen van je personeel te verlangen natuurlijk. Dat je in overleg gaat om wat geplande vakanties mogelijk te verzetten, omdat je een grote piek verwacht als je weer open mag.... prima.

De werknemer heeft gekozen om geen ondernemersrisico's te lopen. Als die nu moet opdraaien voor het ondernemersrisico van de werkgever, dan had de werknemer beter tegen een veel hoger tarief als zelfstandige kunnen gaan werken.

We moeten ons ook vooral niet te druk maken over een kapperszaak (maar een voorbeeldje) die omvalt. Dan staat er gewoon weer een andere ondernemer op die het gat gaat vullen. Dat is allemaal onderdeel van het "ondernemer zijn". Als we alle risico's van ondernemen af gaan dekken, dan is het einde zoek. Dan kan er beter niemand meer in loondienst gaan werken, maar allemaal als ondernemer. Sterker nog, als ondernemers risico's deels op hun werknemers kunnen gaan verhalen, dan wordt werknemer zijn misschien nog wel riskanter dan ondernemer zijn. En dat is natuurlijk wel een beetje de omgekeerde wereld.

We verwachten van een werknemer dat hij/zij een buffer aanlegt om toch wel minimaal 1 of 2 maanden zonder inkomen door te kunnen komen. Hoe kan het dan dat een ondernemer niet eens 2 of 3 weken als buffer heeft? Ik krijg bij veel (niet alle) ondernemers toch wel een beetje de indruk dat ze blind varen op een overheid die in geval van nood wel even de schatkist opentrekt om ze bij te staan. Ze hebben gewoon een ongezonde zaak en kunnen eigenlijk geen enkele klap incasseren.
Ik pik even jouw reactie er uit maar er zijn er meer: Iedereen roept heel makkelijk dat ondernemen nou eenmaal risico's met zich meebrengt en dat een ondernemer daar rekening mee had moeten houden. In beginsel heb je gelijk maar dit is nou juist zo'n risico waarbij van een ondernemer niet verwacht mag worden dat hij dat afgedekt heeft. Dat is ook gelijk de reden van het enorme pakket aan steunmaatregelen dat de overheid nu beschikbaar stelt. Het voelt best pijnlijk als je 6 tot 7 jaar lang bezig bent geweest een bedrijf op te bouwen, jaren lang geen of nauwelijks een inkomen er uit hebt gehaald, vaak minder dan het personeel dat je in dienst hebt, dan vervolgens door een crisis als deze je bedrijf feitelijk in rook op ziet gaan en van de mensen om je heen regelmatig te horen krijgt:dat dat nou eenmaal "ondernemersrisico" is. Dit is namelijk het scenario waar een heleboel kleine ondernemers in beland zijn, ondernemers die keurig een bedrijfsplan hebben geschreven, met prognoses, met bloed zweet en tranen hebben gewerkt voor een klein inkomen alleen financiering hebben gekregen doordat ze goed alle risico's in kaart hebben gebracht en hebben laten zien dat ze daar maatregelen tegen hebben genomen en nu worden geconfronteerd met een situatie die niemand heeft voorzien met een impact die ook door niemand voorzien was.

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat elke ondernemer die in problemen is gekomen in beginsel gebruik moet maken van de maatregelen van de overheid. Zo komt er een tegemoetkoming van 4000 euro voor sectoren die in het bijzonder getroffen zijn door de maatregelen. Te verwachten vat dat de kappersbranche daar onder gaat vallen. daarnaast is er al een tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud waarmee de komende 3 maanden de loonkosten voor 90% worden gedekt als de omzet 100% wegvalt. Werkgever het dan wel de resterende 10% betalen en mag geen werknemers ontslaan maar dit lijkt me een betere optie dan 100% zelf doorbetalen (vakantie is ook doorbetaald verlof). Verder zou ik aanraden met een eventuele verhuurder te gaan praten om de huur op te schorten. Als het een eigen pand is dat gefinancierd is door de bank hebben banken ook mogelijkheden de verplichtingen op te schorten. Tenslotte zijn er rgunstigere kredietmogelijkheden, ruimere borgstellingen door de overheid voor kredieten en lagere rentes (Qredits). Deze maatregelen zijn er op gericht om ondernemers, en daarmee banen(!) zo lang mogelijk overeind te houden. NB: Ondernemers worden er financieel niet wijzer van, ook zij moeten hier op toe leggen, maar hun offer wordt enigszins gereduceerd zodat zij niet meer zouden moeten dragen dan zij kunnen. Er wordt van ondernemers dan ook wel gevraagd in te schatten welke maatregelen zij in welke mate nodig hebben en waar zij dan een beroep op gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:27:
[...]

Ik pik even jouw reactie er uit maar er zijn er meer: Iedereen roept heel makkelijk dat ondernemen nou eenmaal risico's met zich meebrengt en dat een ondernemer daar rekening mee had moeten houden. In beginsel heb je gelijk maar dit is nou juist zo'n risico waarbij van een ondernemer niet verwacht mag worden dat hij dat afgedekt heeft. Dat is ook gelijk de reden van het enorme pakket aan steunmaatregelen dat de overheid nu beschikbaar stelt. Het voelt best pijnlijk als je 6 tot 7 jaar lang bezig bent geweest een bedrijf op te bouwen, jaren lang geen of nauwelijks een inkomen er uit hebt gehaald, vaak minder dan het personeel dat je in dienst hebt, dan vervolgens door een crisis als deze je bedrijf feitelijk in rook op ziet gaan en van de mensen om je heen regelmatig te horen krijgt:dat dat nou eenmaal "ondernemersrisico" is. Dit is namelijk het scenario waar een heleboel kleine ondernemers in beland zijn, ondernemers die keurig een bedrijfsplan hebben geschreven, met prognoses, met bloed zweet en tranen hebben gewerkt voor een klein inkomen alleen financiering hebben gekregen doordat ze goed alle risico's in kaart hebben gebracht en hebben laten zien dat ze daar maatregelen tegen hebben genomen en nu worden geconfronteerd met een situatie die niemand heeft voorzien met een impact die ook door niemand voorzien was.
Er zijn heel veel zaken waar men geen of zeer beperkt rekening hoeft te houden omdat het vrijwel nooit voorkomt. Je kan echter niet echt een lijn gaan trekken dat de negatieve effecten gedragen dienen te worden door de werknemers/maarschappij en dat e positief uitvallende zaken die niet gepland werden wel bij de ondernemer belanden.

Risico's moet je niet gaan afwentelen op de werknemers/samenleving. Hoe hard men er ook voor gewerkt heeft en hoeveel pijn het ook doet dat is helaas het leven van een ondernemer. Soms - en hopelijk het merendeel van de tijd - kan je de vruchten plukken en soms moet je heel diep door de zure appel heen bijten.

Of gaan we nu in deze uitzonderlijke situatie ook tegen thuisbezorgd, producenten van mondkapjes, producenten van beademingsmachines, netflix, en zo alle organisaties die profijt hebben van deze uitzonderlijke situatie zeggen dat ze relatief meer winst moeten afdragen.

In tijden van crisis - en of dat economisch en in dit geval een pandemie - zullen er altijd bedrijven omvallen. Daar zitten hardwerkende ondernemers achter die hun ziel en zaligheid erin hebben gestopt. Dat houdt echter niet in dat we ze koste wat kost in stand moeten willen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
@bszz
Je kunt starten met een onderneming wanneer je voldoet aan de minimale eisen inderdaad, maar als je even nagaat wat die eisen zijn, is dat nog steeds een risicovolle start die je daar maakt. In het begin is het altijd risicovoller of harder werken voor je centen en dat weten de ondernemers mag ik hopen. Desalniettemin het blijven keuzes om met meer risico te beginnen, net zoals dat je kunt kiezen om in loondienst te blijven.

Ik vind je eerste alinea daarom een probeersel om empathie op te wekken voor de ondernemer die het nu niet goed voor mekaar heeft. Omdat hij 6 a 7 jaar met de minimale eisen is begonnen (hoog risico) of een zaak heeft die niet genoeg inkomsten binnenhaalt (hoog risico), moet ik empathie hebben voor deze keuzes? Nee, ik vind van niet. Ik vind dat deze ondernemers hun fouten moeten gaan inzien en er snel van leren, nu ze geluk hebben dat de regering ze zo goed ondersteund.

Ik vind het dus een perfect leermoment voor deze ondernemers, maar als ze ondanks deze regelingen toch failliet gaan dan kunnen we (uitzonderingen daargelaten) toch wel stellen dat deze zaken slechte besluiten hebben genomen in de tijden hiervoor..... Ook daar moeten ze dan van leren toch?

Ter verduidelijking, ik gun dit niemand, maar ik vind wat de regering doet al uiterst behulpzaam en als je de rest niet kan opvangen met je buffer is er weinig empathie.

Corona is niet te voorzien zeg je, maar het scenario ik moet 3 maanden zonder inkomsten mijn zaak kunnen onderhouden en mijn medewerkers kunnen betalen is een buffer die wel te verzinnen is en in mijn optiek vrij standaard is..... dus dat argument vind ik vrij zwak

@Napo Hoe vaak krijg je op verjaardagen niet te horen van ondernemers dat je ook ondernemer moet worden. Ik krijg altijd onder mijn neus geduwd dat ik freelancer moet worden en dan 3x het jaarsalaris ontvang van nu en dan roepen ze nog "minimaal" erachteraan. ;)

edit op wat @bszz hieronder zegt
Ik lees dat hij duidt op dat de niet ondernemers (zijn omschrijving werknemers/samenleving) niet moeten lijden onder ondernemers met een slechte financiële buffer.

Kort door de bocht vind ik het ook niet. Buffer voor onvoorziene zaken, daar valt corona toch ook onder? Dat is toch kristal helder? Als je die buffer niet hebt, heb je je zaken niet goed op orde.... dat is een logische gedachtegang als je het mij vraagt.

Maar ik merk dat je heel stellig bent, dus ik laat het hierbij.

[ Voor 18% gewijzigd door Furion2000 op 25-03-2020 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@napo uhm ja alle middelen die nu een noodzaak zijn als mondkapjes en beadmings apparatuur kan gewoon in beslag worden genomen door de overheid.

Ook hoef je ale ondernemer nu niet in eens de prijzen gaan te verhogen ivm hogere vraag want dan ben je juist het bokkie.

Dus feitelijk hebben die ondernemers nu de kans van hun leven om winst te maken maqr mogen ze dat ook niet wegens staatsbelang. Gelukkig is dat maar goed ook want anders zou het onhoudbaar worden.

@Verwijderd
De start datum staat vast de eerste uitbetaling nog lang niet. Mijn branche vereniging verwacht dat het zeker nog 6-8 weken zal duren voordat de eerste uitkering wordt uitbetaald door het uwv. Voor bedrijven die hun inkomen echt hebben zien verdampen zal dat te lang duren. Die moeten dus nu al geld zien te lenen. Echter liggen de doorlooptijden van een lening aanvraag ook op die termijn want banken doen nog steeds onderzoek naar de levens vatbaarheid van een bedrijf.

Alleen de eenmanszaken kunnen nu acuut 4000 euro krijgen en speciale bijstand aanvragen. Alle mkbers moeten toch echt eerst meerdere weken kunnen teren op hun reserves.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Napo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:16:
[...]

Er zijn heel veel zaken waar men geen of zeer beperkt rekening hoeft te houden omdat het vrijwel nooit voorkomt. Je kan echter niet echt een lijn gaan trekken dat de negatieve effecten gedragen dienen te worden door de werknemers/maarschappij en dat e positief uitvallende zaken die niet gepland werden wel bij de ondernemer belanden.

Risico's moet je niet gaan afwentelen op de werknemers/samenleving. Hoe hard men er ook voor gewerkt heeft en hoeveel pijn het ook doet dat is helaas het leven van een ondernemer. Soms - en hopelijk het merendeel van de tijd - kan je de vruchten plukken en soms moet je heel diep door de zure appel heen bijten.

Of gaan we nu in deze uitzonderlijke situatie ook tegen thuisbezorgd, producenten van mondkapjes, producenten van beademingsmachines, netflix, en zo alle organisaties die profijt hebben van deze uitzonderlijke situatie zeggen dat ze relatief meer winst moeten afdragen.

In tijden van crisis - en of dat economisch en in dit geval een pandemie - zullen er altijd bedrijven omvallen. Daar zitten hardwerkende ondernemers achter die hun ziel en zaligheid erin hebben gestopt. Dat houdt echter niet in dat we ze koste wat kost in stand moeten willen houden.
Ondernemers zijn onderdeel van de samenleving, zorgen voor werkgelegenheid en welvaart. Ik vind het onbegrijpelijk dat je ondernemers en maatschappij tegenover elkaar plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:28:
@napo uhm ja alle middelen die nu een noodzaak zijn als mondkapjes en beadmings apparatuur kan gewoon in beslag worden genomen door de overheid.

Ook hoef je ale ondernemer nu niet in eens de prijzen gaan te verhogen ivm hogere vraag want dan ben je juist het bokkie.

Dus feitelijk hebben die ondernemers nu de kans van hun leven om winst te maken maqr mogen ze dat ook niet wegens staatsbelang. Gelukkig is dat maar goed ook want anders zou het onhoudbaar worden.
Je focust hier op de medische middelen maar neem ook even het punt van overige branches die nu wel de vruchten plukken. Zodra we verliezen gaan socialiseren en winsten privatiseren zie ik geen heil in noodoplossingen. Juist de potentiele verliezen (risicos) horen in een bepaalde mate bij het kunnen maken van de winsten. Je kan als ondernemer niet enkel de krenten uit de pap pakken, zo behoort het niet te werken.

bszz schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Ondernemers zijn onderdeel van de samenleving, zorgen voor werkgelegenheid en welvaart. Ik vind het onbegrijpelijk dat je ondernemers en maatschappij tegenover elkaar plaatst.
Natuurlijk zijn ze onderdeel van de samenleving en zorgen ze voor werkgelegenheid en welvaart. Ik zet ze niet tegenover elkaar, als je dat leest dan is mijn verwoording wellicht niet optimaal. Het zijn van een ondernemer neemt verantwoordelijkheden met zich mee, verantwoordelijkheden die je in beginsel zelf draagt en niet moet willen afwentelen op de samenleving.

Goed dat ze in goede tijden voor werkgelegenheid zorgen en ze daarmee meer inkomsten hebben, dat is hun goed recht. Je kan dan echter niet de verliezen afwentelen op partijen die niet meedelen in de winst en het risico niet willen lopen (loonwerkers) of de alghele maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Furion2000 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:28:
@bszz
Je kunt starten met een onderneming wanneer je voldoet aan de minimale eisen inderdaad, maar als je even nagaat wat die eisen zijn, is dat nog steeds een risicovolle start die je daar maakt. In het begin is het altijd risicovoller of harder werken voor je centen en dat weten de ondernemers mag ik hopen. Desalniettemin het blijven keuzes om met meer risico te beginnen, net zoals dat je kunt kiezen om in loondienst te blijven.

Ik vind je eerste alinea daarom een probeersel om empathie op te wekken voor de ondernemer die het nu niet goed voor mekaar heeft. Omdat hij 6 a 7 jaar met de minimale eisen is begonnen (hoog risico) of een zaak heeft die niet genoeg inkomsten binnenhaalt (hoog risico), moet ik empathie hebben voor deze keuzes? Nee, ik vind van niet. Ik vind dat deze ondernemers hun fouten moeten gaan inzien en er snel van leren, nu ze geluk hebben dat de regering ze zo goed ondersteund.

Ik vind het dus een perfect leermoment voor deze ondernemers, maar als ze ondanks deze regelingen toch failliet gaan dan kunnen we (uitzonderingen daargelaten) toch wel stellen dat deze zaken slechte besluiten hebben genomen in de tijden hiervoor..... Ook daar moeten ze dan van leren toch?

Ter verduidelijking, ik gun dit niemand, maar ik vind wat de regering doet al uiterst behulpzaam en als je de rest niet kan opvangen met je buffer is er weinig empathie.

Corona is niet te voorzien zeg je, maar het scenario ik moet 3 maanden zonder inkomsten mijn zaak kunnen onderhouden en mijn medewerkers kunnen betalen is een buffer die wel te verzinnen is en in mijn optiek vrij standaard is..... dus dat argument vind ik vrij zwak

@Napo Hoe vaak krijg je op verjaardagen niet te horen van ondernemers dat je ook ondernemer moet worden. Ik krijg altijd onder mijn neus geduwd dat ik freelancer moet worden en dan 3x het jaarsalaris ontvang van nu en dan roepen ze nog "minimaal" erachteraan. ;)
De hele aanname dat de ondernemer nu in de problemen zou zitten omdat hij het "niet goed voor elkaar heeft" vind ik ronduit stuitend. Waar ik tegen ageer is mensen die roepen dat deze crisis tot het normale ondernemersrisico behoort en daarmee de maatstaf is voor de gezondheid van een onderneming. Dat is echt veel te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 12:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

bszz schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:43:
[...]

De hele aanname dat de ondernemer nu in de problemen zou zitten omdat hij het "niet goed voor elkaar heeft" vind ik ronduit stuitend. Waar ik tegen ageer is mensen die roepen dat deze crisis tot het normale ondernemersrisico behoort en daarmee de maatstaf is voor de gezondheid van een onderneming. Dat is echt veel te kort door de bocht.
Er zijn tal van redenen waarom ondernemers zich hier niet op voor hadden kunnen bereiden. Om te beginnen met het feit dat iets dergelijks eigenlijk nog niet eerder is gebeurd.

Daarbij gaan we voorbij aan het feit dat in veel markten er niet zo dik geld te verdienen valt en ik geloof dat de kappersmarkt er daar wel 1 van is. Een manier om een extra buffer op te bouwen is om je persoon echt zo min mogelijk te betalen en te geven. Klinkt ook niet echt leuk.

Het is echt veel te kort door de bocht dat ondernemers maar even voorbereid moeten zijn op eindeloze risico's. Ja voor normale situaties is dat het geval, maar voor de huidige situatie is gewoon geen precedent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Napo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:43:
[...]

Je focust hier op de medische middelen maar neem ook even het punt van overige branches die nu wel de vruchten plukken. Zodra we verliezen gaan socialiseren en winsten privatiseren zie ik geen heil in noodoplossingen. Juist de potentiele verliezen (risicos) horen in een bepaalde mate bij het kunnen maken van de winsten. Je kan als ondernemer niet enkel de krenten uit de pap pakken, zo behoort het niet te werken.

[...]

Natuurlijk zijn ze onderdeel van de samenleving en zorgen ze voor werkgelegenheid en welvaart. Ik zet ze niet tegenover elkaar, als je dat leest dan is mijn verwoording wellicht niet optimaal. Het zijn van een ondernemer neemt verantwoordelijkheden met zich mee, verantwoordelijkheden die je in beginsel zelf draagt en niet moet willen afwentelen op de samenleving.

Goed dat ze in goede tijden voor werkgelegenheid zorgen en ze daarmee meer inkomsten hebben, dat is hun goed recht. Je kan dan echter niet de verliezen afwentelen op partijen die niet meedelen in de winst en het risico niet willen lopen (loonwerkers) of de alghele maatschappij.
Ik mag hopen dat alleen ondernemers die het echt nodig hebben een beroep doen op deze maatregelen (het "afwentelen op de maatschappij" zoals jij dat noemt :( ).Ondanks deze maatregelen zien heel veel ondernemers hun inkomsten omslaan per saldo omslaan in kosten. Het lijkt voor jou wellicht if zij er beter van worden maar dat is gewoon niet zo! Ik denk dat ze in veel gevallen de klap harder incasseren dan de mensen die ze in dienst hebben. Ze leggen op dit moment geld toe in plaats van een inkomen er uit te halen. Nog iets: De maatschappijen bestaat ook uit ondernemers, ondernemers die een product of dienst leveren die de rest van de maatschappij graag wil hebben of nodig heeft, waar behoefte aan is. Zonder ondernemers geen maatschappij, zonder maatschappij geen ondernemers. Een heleboel van die ondernemers halen daar een normaal salaris uit en moeten hun eigen sociale vangnet creëeren. Prima, daar hebben zij zelf voor gekozen. Dat wentelen zij niet af op "de maatschappij". De huidige crisis is een probleem van de hele maatschappij. Het is allemaal niet zo zwart-wit......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
Members only: title

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 25-03-2020 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-08 08:22

DarkKnight

Narf

Tja, ik denk dat na deze problemen voorbij, je vriendin toch wat plezieriger naar haar werk kan bij een andere salon. Maar dat is puur objectief bekeken zonder enige emotionele binding natuurlijk.
Mee eens dat de reactie van eigenaresse kant wat bijzonder is.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Ik mag hopen dat alleen ondernemers die het echt nodig hebben een beroep doen op deze maatregelen (het "afwentelen op de maatschappij" zoals jij dat noemt :( ).Ondanks deze maatregelen zien heel veel ondernemers hun inkomsten omslaan per saldo omslaan in kosten. Het lijkt voor jou wellicht if zij er beter van worden maar dat is gewoon niet zo! Ik denk dat ze in veel gevallen de klap harder incasseren dan de mensen die ze in dienst hebben. Ze leggen op dit moment geld toe in plaats van een inkomen er uit te halen. Nog iets: De maatschappijen bestaat ook uit ondernemers, ondernemers die een product of dienst leveren die de rest van de maatschappij graag wil hebben of nodig heeft, waar behoefte aan is. Zonder ondernemers geen maatschappij, zonder maatschappij geen ondernemers. Een heleboel van die ondernemers halen daar een normaal salaris uit en moeten hun eigen sociale vangnet creëeren. Prima, daar hebben zij zelf voor gekozen. Dat wentelen zij niet af op "de maatschappij". De huidige crisis is een probleem van de hele maatschappij. Het is allemaal niet zo zwart-wit......
Je leest het nogal zwart wit en interpreteert mijn bericht op een bijzonder negatieve manier waarbij je er vanuit gaat dat ik de ondernemers buiten de samenleving zet. Vooropgesteld, dat doe ik niet, iedereen in de samenleving heeft een rol in de samenleving zo ook de ondernemer.

Het betoog dat de ondernemers de klap harder voelen dan de loonwerkers is correct, dat is ook een gezonde rol van de ondernemer in de samenleving. Risico dragen waar de loonwerker dat niet wil en of kan. Vruchten plukken in goede tijden om ook de mindere tijden te kunnen overbruggen, daar zit als het goed is een balancerende factor in waarbij je hopelijk vaker de vruchten plukt dan dat je mindere tijden dient te compenseren met die vruchten. In de kostprijs van je product en/of dienst factor je het sociale vangnet in. Wordt de ondernemer er beter van? Nee, natuurlijk niet! Effectief moet je de baten uit het verleden op dit moment inzetten om het rond te krijgen.

Vrijwel elke crisis is een crisis voor de hele maatschappij, de economische crisis van 2008 en zo ook de huidige pandemie. Ik zeg ook niet dat het onwenselijk is dat in uitzonderlijke situaties de maatschappij inspringt om ze te helpen waar nodig maar de ondernemer moet daar wel een goede weg in vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Napo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:03:
[...]

Je leest het nogal zwart wit en interpreteert mijn bericht op een bijzonder negatieve manier waarbij je er vanuit gaat dat ik de ondernemers buiten de samenleving zet. Vooropgesteld, dat doe ik niet, iedereen in de samenleving heeft een rol in de samenleving zo ook de ondernemer.

Het betoog dat de ondernemers de klap harder voelen dan de loonwerkers is correct, dat is ook een gezonde rol van de ondernemer in de samenleving. Risico dragen waar de loonwerker dat niet wil en of kan. Vruchten plukken in goede tijden om ook de mindere tijden te kunnen overbruggen, daar zit als het goed is een balancerende factor in waarbij je hopelijk vaker de vruchten plukt dan dat je mindere tijden dient te compenseren met die vruchten. In de kostprijs van je product en/of dienst factor je het sociale vangnet in. Wordt de ondernemer er beter van? Nee, natuurlijk niet! Effectief moet je de baten uit het verleden op dit moment inzetten om het rond te krijgen.

Vrijwel elke crisis is een crisis voor de hele maatschappij, de economische crisis van 2008 en zo ook de huidige pandemie. Ik zeg ook niet dat het onwenselijk is dat in uitzonderlijke situaties de maatschappij inspringt om ze te helpen waar nodig maar de ondernemer moet daar wel een goede weg in vinden.
Ik durf het nog wat scherper te stellen: maatregels zoals de "Noodmaatregel Overbrugging Werkbehoud" waarmee loonkosten voor 90% gedekt worden bij 100% omzetverlies komen primair ten goede aan werknemers, niet aan ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashundi
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-08 17:54
Als het een probleem is voor haar om loon door te betalen totdat het UWV uitkeert, kan je ook voorstellen om tijdelijk niets/minder te ontvangen. En na 6 weken of wanneer UWV betaald heeft alle loon van de afgelopen tijd in een keer te krijgen.
Moet je wel zeker weten dat ze het dan overleeft natuurlijk want anders ben je de Sjaak.

Jammer dat eigenaresse vooral in paniek mode is en niet meer aan oplossingen kan denken om haar zaak boven water te houden. Met alle regelingen die er zijn. En maar denkt dat werknemers maar ook moeten meedelen in de verliezen. Daar ben je geen werknemer voor natuurlijk.

Zelf gaat mijn werkgever ook 90% krijgen, werkgever heeft gevraagd of ik voor de overige 10% mijn overuren wil inzetten. Zelf vind ik dat dan geen probleem.
In deze tijd mag je wel iets van je werknemers vragen maar ze hoeven niet mee te werken. En zeker niet als je 50% gaat vragen. Krijgt werkgever straks 90% van je loon, heb je dus 40% kado gedaan/heeft ze winst aan jou. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Ashundi op 25-03-2020 09:11 ]

Pagina: 1 2 Laatste