Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 23:08
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:52:
Maar toch als er mensen passeren kun je ze wel ruiken (aftershave lucht of eau de cologne e.d., wasverzachter van de kleding).
Ik dacht exact hetzelfde. Als je medemensen ruikt, dan kunnen ze ook besmetten.
Dat is niet waar, hoorde ik op Radio 1. Corona is een infectie die door druppels wordt overgebracht. Dus alleen bij niezen/hoesten kun je druppels met een virus opvangen. Vandaar hoesten in je elleboog, papieren zakdoekjes gebruiken en weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-09 15:58
WASHINGTON - Nieuw onderzoek van het toonaangevende Massachusetts Institute of Technology wijst uit dat de ’veilige afstand’ tussen mensen om niet met Covid-19 virus besmet te raken geen anderhalve meter moet zijn, maar minstens zes of zelfs acht meter.
bron:
https://www.telegraaf.nl/...alve-meter-is-niet-genoeg

Meten is weten. Helaas met deze onderzoeksresultaten zijn de meeste paden nu veel te smal om 6 meter afstand te houden in geval van hoesten of niezen. Tevens lijken de meeste werkomgevingen niet te voldoen aan de 6 meter afstand zoals gevonden in het onderzoek

[ Voor 9% gewijzigd door JoStad op 02-04-2020 12:33 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
En nu is het wachten op het volgende onderzoek, waar uit blijkt dat het virus ook door de wind het land binnen kan komen. Immers, Sahara stof kan bij (on)gunstige windrichting ook hier terecht komen.
En waarom is de brandhaard in Brabant begonnen? Dat ligt dichter bij Italië, dan b.v. Friesland.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 17:29
Zelf woon ik in Friesland. Daar is in elke winkel een winkelwagentje verplicht (voor zover ik weet). Gisteren was ik in de provincie Gelderland. Tot mijn verbazing gebruikten ze daar winkelmandjes in een supermarkt. Misschien omdat ze daar geen winkelwagentjes hebben (ik heb daar helaas niet op gelet) maar ik vond het wel frappant. In Friesland valt het relatief mee met de besmettingen, misschien dus omdat ze daar wat strenger zijn. Een uitspraak gebaseerd op 1 observatie dus misschien wat voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JukeboxBill schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:16:
En nu is het wachten op het volgende onderzoek, waar uit blijkt dat het virus ook door de wind het land binnen kan komen. Immers, Sahara stof kan bij (on)gunstige windrichting ook hier terecht komen.
En waarom is de brandhaard in Brabant begonnen? Dat ligt dichter bij Italië, dan b.v. Friesland.
Nee, het is niet in Brabant begonnen omdat het dichter bij Italië ligt.
Het is in Brabant/Limburg begonnen omdat daarvandaan blijkbaar meer mensen op wintersport/vakantie zijn gegaan naar de plekken waar het virus actief was, bijv. in Italië en Oostenrijk.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:28
In China is nooit airborne corona-overdracht geconstateerd. De WHO zei niet waarom niet.

Past natuurlijk niet in het straatje van het advies dat ze geven over mondkapjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

BarôZZa schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:22:
[...]

In China is nooit airborne corona-overdracht geconstateerd. De WHO zei niet waarom niet.

Past natuurlijk niet in het straatje van het advies dat ze geven over mondkapjes...
Hoe bedoel je? Advies gaat meestal over druppeltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Informatie uit China ....

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:30

-tom-562

Oliesjeik

be3a18 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:52:
Zelf woon ik in Friesland. Daar is in elke winkel een winkelwagentje verplicht (voor zover ik weet). Gisteren was ik in de provincie Gelderland. Tot mijn verbazing gebruikten ze daar winkelmandjes in een supermarkt. Misschien omdat ze daar geen winkelwagentjes hebben (ik heb daar helaas niet op gelet) maar ik vond het wel frappant. In Friesland valt het relatief mee met de besmettingen, misschien dus omdat ze daar wat strenger zijn. Een uitspraak gebaseerd op 1 observatie dus misschien wat voorbarig.
Je bent dus in 1 supermarkt geweest, wauw.. Zeker weten voorbarig!
Ik woon in de Achterhoek, en op de Waddeneilanden na hebben we het laagste percentage besmettingen las ik gisteren.. volgens wat onderzoekers speelde ook de mentaliteit van de mensen hier, een grote rol daar in.
Winkelwagentjes zijn hier overigens gewoon verplicht, ook in de bouwmarkten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Het lijkt alsof men nog steeds gelooft in een middeleeuwse miasma-theorie van besmettingen.

Coronavirusoverdracht =/= geurtjes overdracht. Er komt niet continu een walm van coronadeeltjes van mensen af die besmet zijn; die moeten ze vrij actief de lucht in slingeren met een nies/hoest/etc. En ja, dat gaat via druppeltjes.

De 1.5m maatregel is bedacht op basis van deze actieve overdracht. Als men gewoon langs elkaar zou passeren, zou 1.5m zeker voldoende moeten zijn. Maar als men recht in je richting niest/hoest, dan kan het inderdaad best een besmetting opleveren.

Ik zou me in de publieke ruimte meer zorgen maken over het aanraken van oppervlakten & het gezicht, dan over de 1.5m maatregel. Ook heb je gedeeltelijk zelf controle over het e.e.a.; zelfgemaakt masker dragen buiten, goed opletten wat je aanraakt, zo goed mogelijk afstand bewaren.

De geschatte R-waarde is nu 0.3 als ik het goed begrijp. Zolang het onder 1 blijft zitten we goed, wat betreft de risico's voor de gehele samenleving. Voor je eigen risico's, mocht je in een risicogroep zitten, kan ik me goed voorstellen dat je extra zorgen hebt en extra maatregelen neemt bovenop die van de overheid. Maar de maatregelen zijn bedoelt voor de risico's voor de groep (epidemie die uit de hand loopt), niet zozeer voor de risico's van het individu (die risico's verschillen sterk van geval tot geval).

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Van de week moest ik een keer hoesten op de bank thuis. Het was onverwachts had geen hand voor mijn mond oid. Ik zag speeksel 2,5 ver vliegen....
Maar goed 1,5 meter is gewoon risicobeperking, geen uitsluiting. En je hoest normaal in je elleboog enzo en niet in iemands gezicht.

[ Voor 5% gewijzigd door PLAE op 09-04-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
YakuzA schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:51:
[...]

Nee, het is niet in Brabant begonnen omdat het dichter bij Italië ligt.
Het is in Brabant/Limburg begonnen omdat daarvandaan blijkbaar meer mensen op wintersport/vakantie zijn gegaan naar de plekken waar het virus actief was, bijv. in Italië en Oostenrijk.
Nouja dat die mensen vervolgens in verschillende kroegen gingen hossen op 20 cm van elkaar zal ook geholpen hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Vandaag toch maar naar de Action voor wat spullen. Het lijkt het wel alsof iedereen hier in Sittard-Geleen door het goede weer aan het wandelen of winkelen is. Er stonden geen winkelwagentjes en het was zo'n gedrang, dat ik meteen weer naar buiten ben gelopen. Ik heb ook niemand gezien die moeite deed om afstand te bewaren.

Vanavond vlak voor sluitingstijd nog maar eens proberen.

Edit: Ik dacht: "Ik ga vanavond wel naar de supermarkt." Allemaal nieuwe en jonge winkelmedewerkers. De helft met een geel hesje aan met de tekst: "Hou rekening met ons, hou 1,5 meter afstand." En ze probeerden me tot vier keer toe omver te lopen, of dachten dat het maar 15 centimeter hoefde te zijn. En terwijl ik opzij ging om er 1 te laten passeren die niet stopte, kwam een andere schuin achter me staan en probeerde die eerste zich tussen ons door te wringen.

Vandaag in totaal meer dan honderd mensen gezien, waarvan er 2 afstand hielden. Als je Corona wilt hebben, moet je hier zijn.

In het vervolg maar online bestellen.

[ Voor 45% gewijzigd door SymbolicFrank op 09-04-2020 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1,5 meter afstand houden is bij sportactiviteiten als wandelen en hardlopen lang niet voldoende, blijkt uit onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en Katholieke Universiteit (KU) Leuven dat donderdag is gepubliceerd.

[Wandelen is kennelijk ook een sport,red.]

Op basis van de resultaten stellen de onderzoekers dat de afstand tussen mensen die naast elkaar staan tijdens het sporten minstens 4 tot 5 meter moet zijn. Mensen die samen fietsen en hardlopen moeten 10 meter afstand houden en wielrenners zelfs 20 meter.

https://www.nu.nl/coronav...ende-tijdens-sporten.html

Dus mijn blokje om tijdens de lunchpauze dus ook maar 4 tot 5 meter afstand houden voortaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2020 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:35:
1,5 meter afstand houden is bij sportactiviteiten als wandelen en hardlopen lang niet voldoende, blijkt uit onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en Katholieke Universiteit (KU) Leuven dat donderdag is gepubliceerd.

Op basis van de resultaten stellen de onderzoekers dat de afstand tussen mensen die naast elkaar staan tijdens het sporten minstens 4 tot 5 meter moet zijn. Mensen die samen fietsen en hardlopen moeten 10 meter afstand houden en wielrenners zelfs 20 meter.

Dus mijn blokje om tijdens de lunchpauze dus ook maar 4 tot 5 meter afstand houden voortaan.
Als mensen die hoesten en niezen binnen blijven is 1,5 meter dus ruim genoeg.

Volgens mij is dit artikel al 4x gecrosspost in verschillende topics :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sowieso is het een misvatting dat de besmettingskans 0 moet zijn. De besmettingskans moet laag genoeg zijn om een bepaald gewenst reproductiegetal te bereiken. Als we mikken op R=1 dan hoeven we de kans op besmetting (bij een willekeurig contactmoment) slechts te halveren, óf het aantal contactmomenten te halveren, of een combinatie van die twee. (Nu zijn die twee natuurlijk niet onafhankelijk van elkaar; de definitie van een contact hangt af van de kans en mechanismes van overdracht. Maar het principe is duidelijk.)

Zolang we dus die kans maar inperken tot een bepaald niveau, maakt het voor de groep weinig uit dat er een kleine kans overblijft dat je onverhoopt op straat besmet raakt.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Die 1,5m is gewoon een norm, het is ook niet de bedoeling dat men niet besmet raakt omdat je dan geen groepsimummiteit opbouwt, daarmee is de kans klein maar wel aanwezig vandaar dat er niet hoger is gekozen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:56
mr_evil08 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:31:
Die 1,5m is gewoon een norm, het is ook niet de bedoeling dat men niet besmet raakt omdat je dan geen groepsimummiteit opbouwt, daarmee is de kans klein maar wel aanwezig vandaar dat er niet hoger is gekozen.
Dat idee van groepsimmuniteit door besmetting is toch al lang weerlegd? Duurt veel en veel te lang, en velen die na milde klachten niet of nauwelijks antilichamen aanmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Mutatie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:36:
[...]

Dat idee van groepsimmuniteit door besmetting is toch al lang weerlegd? Duurt veel en veel te lang, en velen die na milde klachten niet of nauwelijks antilichamen aanmaken.
Toen de maatregelen kwamen was daar nog weinig over bekend, de 1,5m wordt ook nog vaak genoeg doorbroken, ook in de supermarkt, je probeert aan te houden maar komt opeens iemand de hoek om wat je niet op tijd zag en je zit direct te dicht op elkaar.

Of het duurt te lang dat een vakkenvuller bezig is, op gegeven moment rijden ze maar door met winkelkar.

En grotere afstanden is gewoon niet haalbaar, zelf wil ik ook graag de pickup service van mijn supermarkt gebruiken maar die hebben ze bewust eruit gegooid, "wegens enorme drukte", of de breng service dat is nu ook ellende.

Als ik mijn boodschappen kon regelen zonder de supermarkt in te hoeven dan had ik dat allang gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-04-2020 22:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
link0007 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:22:
Sowieso is het een misvatting dat de besmettingskans 0 moet zijn. De besmettingskans moet laag genoeg zijn om een bepaald gewenst reproductiegetal te bereiken. Als we mikken op R=1 dan hoeven we de kans op besmetting (bij een willekeurig contactmoment) slechts te halveren, óf het aantal contactmomenten te halveren, of een combinatie van die twee. (Nu zijn die twee natuurlijk niet onafhankelijk van elkaar; de definitie van een contact hangt af van de kans en mechanismes van overdracht. Maar het principe is duidelijk.)

Zolang we dus die kans maar inperken tot een bepaald niveau, maakt het voor de groep weinig uit dat er een kleine kans overblijft dat je onverhoopt op straat besmet raakt.
Als je 55+ bent met overgewicht, een hoge bloeddruk en een slechte conditie wil je zeker wel dat de besmettingskans 0 is. Het risico dat je het niet overleeft is veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mutatie schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:36:
[...]

Dit is weer een flinke verdraaide opmerking, het RIVM geeft gisteren aan dat ze niet 100% zeker weten dat mensen met lichte symptomen veel antistoffen aanmaken, en jij deponeert hier als feit dat het niet zo is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je ziek bent ga je sowieso niet sporten mag ik hopen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:52
link0007 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:22:
Sowieso is het een misvatting dat de besmettingskans 0 moet zijn.
Wie zegt dan dat R0 0 moet zijn? R0 onder de 1 en het komt wel goed. Dat er mensen ziek worden of dood gaan, aan wat dan ook, kunnen we toch niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

Helaas is dit 'onderzoek' dat enorm viraal (pun intended) gaat en overgenomen wordt door allemaal mensen en nieuwsbronnen, geen onderzoek.

https://www.vice.com/amp/...s-is-not-actually-a-study
“People should read and not misread my tweets and texts,” Bert Blocken of Eindhoven University of Technology, the lead researcher on the simulation, wrote in an email to Motherboard. “I have never and nowhere discouraged people from walking, running, or cycling. Rather the opposite. Maybe people should read more, and react less.”
en
“By the way this is aerodynamics work, not virology
en
"Where the droplets are is much less relevant than the amount of transmission that occurs via this route"
Dus zoals uit de OP (dacht ik): ook al ruik je mensen, ook al zijn er droplets , ook al kan sahara-zand ver vliegen (wtf) etc etc..

Het gaat hier om virale overdracht. Alle mensen die hier viroloog zijn, please raise your hand en vertel ons hoe het werkt, alle andere onderzoekers in spe doen er misschien goed aan om niet te gaan speculeren?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
TheBrut3 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:51:
Dat er mensen ziek worden of dood gaan, aan wat dan ook, kunnen we toch niet voorkomen.
Ok. Dan kunnen we meteen de hele gezondheidszorg afschaffen. En veiligheidsgordels. En de politie en brandweer. Scheelt weer in de belasting en premies.

De maatregelen zijn er om te voorkomen dat mensen onnodig doodgaan. Dus het zou wel fijn zijn als ook mensen die denken dat ze er niets van te duchten hebben zich aan die regels zouden houden. Het is ook niet stoer om ziek naar je werk te gaan of mensen in hun gezicht te hoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:52
SymbolicFrank schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:09:
De maatregelen zijn er om te voorkomen dat mensen onnodig doodgaan.
Dank voor de bevestiging van wat ik al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
be3a18 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:52:
Ik begrijp niet helemaal wat het voordeel zou moeten zijn van verplichten van winkelwagens. Waarom zouden mandjes een minder goede keuze zijn? Als je het aantal mensen wat je in de winkel toelaat gelijk houdt en laag houdt gaan winkelwagens toch geen grote meerwaarde bieden boven mandjes? Hier in Utrecht staan mensen gewoon met mandjes en gewoon 1,5 m van elkaar af in de rij, conform de strepen op de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Valorian schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:49:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat het voordeel zou moeten zijn van verplichten van winkelwagens. Waarom zouden mandjes een minder goede keuze zijn? Als je het aantal mensen wat je in de winkel toelaat gelijk houdt en laag houdt gaan winkelwagens toch geen grote meerwaarde bieden boven mandjes? Hier in Utrecht staan mensen gewoon met mandjes en gewoon 1,5 m van elkaar af in de rij, conform de strepen op de grond.
Denk dat het idee kan zijn dat een winkelwagen automatisch al meer afstand inbouwt dan een mandje.

Al zie ik wel veel mensen hun winkelwagen ergens parkeren en dan lekker makkelijk-en-mobiel-zonder -winkelwagen items gaan verzamelen wat dit voordeel natuurlijk weer teniet doet. Overigens is dit winkelwagen parkeergedrag me altijd al een doorn in het oog geweest, ook pre-Corona. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:01:
[...]

Al zie ik wel veel mensen hun winkelwagen ergens parkeren en dan lekker makkelijk-en-mobiel-zonder -winkelwagen items gaan verzamelen wat dit voordeel natuurlijk weer teniet doet. Overigens is dit winkelwagen parkeergedrag me altijd al een doorn in het oog geweest, ook pre-Corona. :F
Dit zijn processen van peer pressure, gedeelde aansprakelijkheid en signaleren. Een bedrijf zal hier op moeten letten, is ook het aanspreekpunt voor signaal daarover.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
EnnaN schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:03:
[...]

Helaas is dit 'onderzoek' dat enorm viraal (pun intended) gaat en overgenomen wordt door allemaal mensen en nieuwsbronnen, geen onderzoek.

https://www.vice.com/amp/...s-is-not-actually-a-study

[...]

en

[...]

en

[...]

Dus zoals uit de OP (dacht ik): ook al ruik je mensen, ook al zijn er droplets , ook al kan sahara-zand ver vliegen (wtf) etc etc..

Het gaat hier om virale overdracht. Alle mensen die hier viroloog zijn, please raise your hand en vertel ons hoe het werkt, alle andere onderzoekers in spe doen er misschien goed aan om niet te gaan speculeren?
Dit is precies wat ik bedoelde met mijn sarcastische opmerking over het sahara-stof.
Wat ze zelf betitelen als airodynamics en dat publiceren op een moment dat dit een grote kans heeft om verkeerd te worden geinterpreteerd. Hoe dom kun je zijn als wetenschapper.

En als het geen onderzoek is, wat is het dan? Het resultaat van borrelpraat aan de stamtafel in de universiteit?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:01:
[...]
Overigens is dit winkelwagen parkeergedrag me altijd al een doorn in het oog geweest, ook pre-Corona. :F
bij mij is het precies omgekeerd en stoort het me dat mensen de hele winkel doorlopen met hun wagentje en m.i. onnodig veel ruimte in nemen. Ik ben dan ook een van die parkeerders maar zoek wel altijd een goede plek om hem te parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:40:

En als het geen onderzoek is, wat is het dan? Het resultaat van borrelpraat aan de stamtafel in de universiteit?
Een resultaat van ondermijning van publiek-wetenschappelijke structuren van onderzoek, waardoor een trend is ontstaan van publish-to-paycheck en buy-tenure-own-a-scientist-for-life.

Saillant wel, Nederland volgt exact dezelfde beleidsontwikkeling wetenschappelijk onderwijs en publiek-wetenschappelijke organisatie als de VS. De corona crisis legt ook hier weer wat bloot, hoe werkt zich zo'n beleid uit over tien jaar en hoe nuttig is het. Nu ja, niet dus. Integendeel, het verzwakt een samenleving juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:56
YakuzA schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:16:
[...]

Dit is weer een flinke verdraaide opmerking, het RIVM geeft gisteren aan dat ze niet 100% zeker weten dat mensen met lichte symptomen veel antistoffen aanmaken, en jij deponeert hier als feit dat het niet zo is.
Stond Marion Koopmans uit te leggen laatst op tv, het RIVM neem ik met een korrel zout na alles.
Hoe maakt dat dan een optie groepsimmuniteit?

[ Voor 5% gewijzigd door Mutatie op 10-04-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Mutatie schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:51:
[...]

Stond Marion Koopmans uit te leggen laatst op tv, het RIVM neem ik met een korrel zout na alles.
Het RIVM werkt juist met korrels zout, vrij verklaarbaar. We kennen het virus nog maar pas, het duurt altijd lang voordat je intiem bekend bent, en maatregelen voor een heel land nemen op basis van onvolledige informatie is iets waar je maar beter voorzichtig mee bent.

Wat Koopmans zei is trouwens hetzelfde als wat van Dissel in de technische briefing deed uitleggen. De crux hier is dat mensen simpliciteit zoeken waar complexiteit de standaard is. En dan krijg je scheve interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Afgelopen donderdag flink geschrokken van het gedrag van de winkelmedewerkers. Eergisteren gebeld met de manager en duidelijk gemaakt dat ik me heel onveilig voelde. Vandaag was het een verademing: iedereen hield rekening met elkaar.
Pagina: 1 2 Laatste