Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474132

Topicstarter
Gisteren even een blokje om gelopen, was op me qui vive om de anderhalve meter afstand regel te respecteren en dat lukte ook wel.

Maar toch als er mensen passeren kun je ze wel ruiken (aftershave lucht of eau de cologne e.d., wasverzachter van de kleding). Als je dat ruikt dan zijn er dus moleculen vanaf die persoon in je neus gekomen. Je zit dus in het zelfde vaarwater zeg maar. Ook de windrichting lijkt me uit te maken of het anderhalve meter moet zijn of meer.

Al deze beslommeringen gade slaande: Is anderhalve meter dan niet een beetje te weinig afstand wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarschijnlijk niet, maar nóg meer afstand is niet realistisch. Hoe doe je dat binnenshuis bijvoorbeeld? Je kan gezinsleden niet 10 meter van elkaar houden, zo groot is een gemiddeld huis niet. Idem voor mensen in bedrijven, winkels etc.

Dan is het beter dan niks.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:43

SeatRider

Hips don't lie

Ik geloof ook niet dat dat ging om gezinsleden. Mijn vriendin en ik mijden elkaar niet (meer dan normaal :+), ik ga er vanuit dat als het gebeurt, we samen ziek worden. Of beter blijven, dus. Anders gezegd, als mijn vriendin straks ziek op bed ligt, reken maar dat ik er gewoon ben voor haar.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 15:22

Basszje

Reisvaap!]

Zijn after-shaves e.d. niet luchtgebonden? Het punt met het virus is dat het zich kan verspreiden via hoesten / niezen, maar alleen als die druppels in de lucht hangen en die komen minder ver dan andere zaken.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Binnenshuis laat ik zelf die regel varen.
2 weken geleden met een collega gehad over wat je moet doen met iemand met Corona in huis.
Toen ze bezig was met alle schoonmaak dingen etc, ben ik afgehaakt. Als dat zo is, dan onderga ik het wel gewoon.
Ik wil mijn vrouw ook gewoon nog knuffelen. Idem voor mijn dochter. Dat valt ook haast niet uit te leggen aan mijn dochtertje (6j).
Daarbij zitten we sinds dit weekend gewoon thuis. Gaan wel naar buiten, maar dan in de achtertuin voetballen, overgooien enzovoorts.
misschien dit weekend nog met de auto er even op uit en kijken of het ergens rustig is om nog een wandelingetje te maken.

Zelfde over de uitspraak met een huisdier. Wat de F moet je doen?
Onze kat is gewend om naar buiten te gaan, maar als we dat niet doen, is het huis echt te klein. Dan maar extra schoonmaken denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:30

Croga

The Unreasonable Man

De regel van anderhalve meter afstand is redelijk onzinnig.

- Het virus is niet airborne. Zolang er een airgap is, gaat het virus niet zomaar over springen.
- Als je niest of hoest (de enige besmettingsvector die wel door de lucht gaat) komt dat rustig tot een meter of 3.

Ofwel: Zolang de ander niet aan het hoesten is, en de ander je niet aan raakt, is er geen probleem. De anderehalve meter is een voorzorg daar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Zo op de man hoeft niet

Maar om toch een antwoord te geven, de ene molecuul is de andere niet. De ene molecuul is zwaarder dan de ander, waardoor het bereik veel minder wordt.

Daarbij komt dat het virus niet in uitgeademde lucht zit, maar in een nies of hoest. Ik ga er vanuit dat iedereen minstens zijn hand voor zijn neus en mond houdt (of beter, de elleboog). Daarmee voorkom je sowieso dat de druppeltjes rond gaan vliegen.

Ga er maar vanuit dat over die 1,5 meter nagedacht is.

[ Voor 46% gewijzigd door Outerspace op 20-03-2020 13:44 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-07 14:42

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Croga schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:58:

- Het virus is niet airborne. Zolang er een airgap is, gaat het virus niet zomaar over springen.
- Als je niest of hoest (de enige besmettingsvector die wel door de lucht gaat) komt dat rustig tot een meter of 3.

Ofwel: Zolang de ander niet aan het hoesten is, en de ander je niet aan raakt, is er geen probleem. De anderehalve meter is een voorzorg daar tegen.
En hoe zit dat dan met aanraken materialen..

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:25

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ghostrider schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Een aantal onderzoeken lijkt aan te tonen dat het virus (in bepaalde omstandigheden) op materiaal kan overleven (tot wel max 72 uur). (Mede) daarom is het dus zo belangrijk om goed en regelmatig je handen te wassen én dat bij bedrijven die nog open zijn liftknopjes, trapleuning en dergelijke goed en vaak schoongemaakt worden.

Daarom moet je ook in je elleboog hoesten, dat scheelt al een heleboel (zegt mijn logica). Wat @Drardollan dus zegt eigenlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Als je niest komen deze druppels zelden verder dan 1 tot 2 meter.
https://www.blikopnieuws....d-niet-wordt-bewaard.html

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:53
Anoniem: 474132 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:52:
Maar toch als er mensen passeren kun je ze wel ruiken (aftershave lucht of eau de cologne e.d., wasverzachter van de kleding). Als je dat ruikt dan zijn er dus moleculen vanaf die persoon in je neus gekomen. Je zit dus in het zelfde vaarwater zeg maar.
Maar virusdeeltjes (virionen) zijn geen moleculen. Het idee is dat wat je ruikt (per definitie) is opgelost in het medium van de lucht, zodat ze beschikbaar komen voor je neussensoren.

Hoewel niet geheel opgehelderd lijkt het er op dat dit virus zich voornamelijk verspreidt door middel van inademen van kleine druppeltjes die resulteren van hoesten of niezen (en ook door aanraking van besmette oppervlakken). Het (sterke) vermoeden is dat zodra deze opdrogen het virus deactiveert en niet meer - of sterk verminderd - viabel is. Op het theoretische moment dat je virus zou kunnen ruiken, zou het al niet meer besmettelijk zijn is het idee.

Onderzoeken bij andere virussen wijzen uit dat dat opdrogen vrij snel gebeurd (groot relatief oppervlak, dus wel logisch), namelijk zo binnen een meter of twee.
Ook de windrichting lijkt me uit te maken of het anderhalve meter moet zijn of meer.
Klopt. Hoewel sterke wind ook weer zorgt voor snellere verspreiden (en daarbij onder het kritische getal uitkomen) en/of uitdroging. Dit is een vraag voor gevorderden - die verder niets afdoet aan de richtlijn.

Voordat iemand het zegt - ik heb even geen tijd om hier bronnen bij te zoeken, sorry. Er is wel al ontzettend veel over geschreven door mensen die wel betaald worden dit soort dingen uit te zoeken en op te schrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 20-03-2020 13:21 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08

FreakNL

Well do ya punk?

Wat jullie allemaal schrijven is plausibel hoor, maar ik blijf me erover verbazen.. Ook bij griep trouwens.. Zitten mensen dan zo vaak dicht bij andere mensen in de buurt die dan ook nog eens zowat in je gezicht niezen/hoesten zonder hand of elleboog voor de mond??

Ik maak dat nauwelijks mee....

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 20-03-2020 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 20:13
Helixes schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:17:
[...]
besmette oppervlakken). Het (sterke) vermoeden is dat zodra deze opdrogen het virus deactiveert en niet meer - of sterk verminderd - viabel is.
Het virus blijft tot 5 dagen actief op droge oppervlakken zoals hout, plastiek, metaal enz.
zie ook:
https://www.journalofhosp...-6701(20)30046-3/fulltext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:25:
Wat jullie allemaal schrijven is plausibel hoor, maar ik blijf me erover verbazen.. Ook bij griep trouwens.. Zitten mensen dan zo vaak dicht bij andere mensen in de buurt die dan ook nog eens zowat in je gezicht niezen/hoesten zonder hand of elleboog voor de mond??

Ik maak dat nauwelijks mee....
In het vervoer zit je dichterbij elkaar, bij grote evenementen of in het uitgaansleven sta je nog dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
JoStad schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:27:
Het virus blijft tot 5 dagen actief op droge oppervlakken zoals hout, plastiek, metaal enz.
zie ook:
Deze informatie is niet bepaald nieuw, Jo.

Precipitatie op een substraat is echter wel licht anders dan als vrije aerosol (in droge vorm dus).

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja daar kan ik het me nog heel goed voorstellen. Zoals die barman in Tirol die zogenaamd 1000-en mensen besmet heeft...

Daar schreef ik (ironisch genoeg) 3 weken geleden al over:
FreakNL in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

Maar evenementen en uitgaansleven is shut.. En OV mijdt ik nu echt even en schijnt ook rustiger te zijn.. Dan zou het aantal besmettingen toch echt naar beneden moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Helixes schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:34:
[...]
Deze informatie is niet bepaald nieuw, Jo.
Precipitatie op een substraat is echter wel licht anders dan als vrije aerosol (in droge vorm dus).
De informatie is van maart 2020.
Waarom doet men dan zoveel moeite om de omgeving te ontsmetten?
In sommige landen worden zelfs de straten ontsmet.

The analysis of 22 studies reveals that human coronaviruses such as Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) coronavirus, Middle East Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus or endemic human coronaviruses (HCoV) can persist on inanimate surfaces like metal, glass or plastic for up to 9 days

[ Voor 31% gewijzigd door JoStad op 20-03-2020 13:41 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:25
Virologe stelde gisteren op radio 1 dat de 1,5m te maken had met spreken. Onbelemmerd hoesten/niezen komt verder (en moet je dus ook niet doen). Bij spreken komen er veel minder deeltjes met een lagere snelheid vrij. Dan volstaat 1,5m.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@FreakNL: Zoek maar eens op Typhoid Mary. Mensen in de horeca zijn een apart risico die niet te vergelijken is met de normale omgang.

@JoStad: Deze literatuurstudie is al in januari aangeboden als prepub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

klaaas schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:40:
Virologe stelde gisteren op radio 1 dat de 1,5m te maken had met spreken. Onbelemmerd hoesten/niezen komt verder (en moet je dus ook niet doen). Bij spreken komen er veel minder deeltjes met een lagere snelheid vrij. Dan volstaat 1,5m.
Plausibel, maar mag het RIVM dat ook niet even melden dan? Het gross van NL denkt dat het alleen met niezen en hoesten overdraagbaar is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Laatst online: 21:25
FreakNL schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:43:
[...]

Plausibel, maar mag het RIVM dat ook niet even melden dan? Het gross van NL denkt dat het alleen met niezen en hoesten overdraagbaar is...
Dat het met spreken overgedragen kan worden mag idd wel vermeld worden. Maar dat koppelen aan de 1,5m is misschien niet heel verstandig. Dan gaan mensen denken: "O, ik praat toch niet met de mensen op straat of in de rij, dus dan kan wel minder dan 1,5m aanhouden". Nu is het gewoon 1,5m. Punt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JoStad schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:38:
[...]

The analysis of 22 studies reveals that human coronaviruses such as Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) coronavirus, Middle East Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus or endemic human coronaviruses (HCoV) can persist on inanimate surfaces like metal, glass or plastic for up to 9 days
Zal dat niet voornamelijk zijn om mensen het idee te geven dat de overheid er "alles aan doet"?

Ga je dan lantaarnpalen of de straatstenen likken? Wat kan de straat ontsmetten nou opleveren? Zal dat nou significante hoeveelheden besmettingen schelen? Behalve waarschijnlijk bakken met chemische troep in de lucht.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 08:53
JoStad schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:38:
[...]

Ik denk eerder pyschologish:
1. kijk ons eens actie ondernemen: wat een daadkracht
2. "Nou die straat buiten moet wel zo vies zijn dat ze al dat gevaarlijke spul er over heen spuiten, dan durf ik echt niet meer naar buiten"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:11

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Voor mij is het simpel. Als ik buiten ben (flat, dus dan heb ik deurposten aangereaakt enzo), of boodschappen heb gedaan, dan probeer ik me heel bewust te zijn dat ik niet met mijn handen aan mijn gezicht zit.

Kom ik thuis --> handen wassen.

Vanochtend pakje aangenomen. Uitgepakt --> handen wassen.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoStad
FunkyTrip schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:56:
Voor mij is het simpel. Als ik buiten ben (flat, dus dan heb ik deurposten aangereaakt enzo), of boodschappen heb gedaan, dan probeer ik me heel bewust te zijn dat ik niet met mijn handen aan mijn gezicht zit.
Hoogstwaarschijnlijk blijven de boodschappen nog steeds mogelijk besmettelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

JoStad schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:59:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk blijven de boodschappen nog steeds mogelijk besmettelijk.
Ja, dat is wel balen :D
Maar die kans is wellicht wat kleiner. Uiteindelijk loop je non-stop risico.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:48

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Mij viel gisteren vrijwel hetzelfde op. Ik liep in de stad, lettend op mijn afstand tot anderen. Totdat ik de damp van m'n e-sigaret uitblies. Dit zijn ook miniscule druppeltjes. Opvallend hoe lang de damp 'airborne' blijft, en hoe wijd het zich verspreid.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Belindo schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:03:
Mij viel gisteren vrijwel hetzelfde op. Ik liep in de stad, lettend op mijn afstand tot anderen. Totdat ik de damp van m'n e-sigaret uitblies. Dit zijn ook miniscule druppeltjes. Opvallend hoe lang de damp 'airborne' blijft, en hoe wijd het zich verspreid.
Damp != minuscule druppeltjes en al zeker niet vergelijkbaar met adem, niest of hoest. De samenstelling is compleet anders. Het heeft dus geen enkele zin om conclusies te trekken op basis van die damp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Feit is dat als je op afstand van 1,5 meter staat, is dat je niet zomaar in iemands sociale omgeving staat waarbij iemand opeens je zal omhelsen, zoenen of weet ik veel wat....
Een meter, of een anderhalve meter had ook gekund, maar het risico is dan te groot als iemand even lichamelijk contact wilt maken. Dus daarom gewoon 1,5 meter afstand. Maar ik ga ook niet met overdreven een boog om iedereen heen lopen hoor.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ghostrider schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:02:
Volgens het RIVM (https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden) kan het virus weliswaar overleven op materiaal maar is de kans dat je op die manier besmet raakt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ruik mijn zoontje zo af en toe ook op anderhalve meter. Dat is en bepaald gas wat in de lucht hangt. Gelukkig zijn gassen lichter dan virussen. Een virus komt dan ook alleen maar via hoest/niesdruppeltjes mee en niet zomaar door de lucht aanwaaien.

Dus nee, TS, er is niets aan de hand. Ik hoop voor je dat het lekkere luchtjes waren die je geroken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Anoniem: 474132 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:52:
Gisteren even een blokje om gelopen, was op me qui vive om de anderhalve meter afstand regel te respecteren en dat lukte ook wel.

Maar toch als er mensen passeren kun je ze wel ruiken (aftershave lucht of eau de cologne e.d., wasverzachter van de kleding). Als je dat ruikt dan zijn er dus moleculen vanaf die persoon in je neus gekomen. Je zit dus in het zelfde vaarwater zeg maar. Ook de windrichting lijkt me uit te maken of het anderhalve meter moet zijn of meer.

Al deze beslommeringen gade slaande: Is anderhalve meter dan niet een beetje te weinig afstand wellicht?
Het virus zit op de speeksel deeltjes die we uitademen en zeker ophoesten. Die zijn honderden malen groter dan een geurmonecule. Die speeksel deeltjes zijn vrji zwaar en vallen omlaag binnen een paar decimeter. Daarom een anderhalve meter (of een meter zoals in veel andere landen) voldoende is om het risico enorm te verkleinen. Als je meer afstand zou houden zou ik dat in elk geval gewoon doen, kan nooit kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoStad
Croga schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:05:
[...]

Volgens het RIVM (https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden) kan het virus weliswaar overleven op materiaal maar is de kans dat je op die manier besmet raakt minimaal.
Het RIVM schrijft:
"De kans dat je besmet raakt door het aanraken van een product of oppervlak is heel klein, maar niet helemaal uitgesloten."

Verder schrijven zij "Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven"
Dit laatste is niet in overeenstemming met bijvoorbeeld:

Daar lees ik toch echt : "Human coronaviruses can remain infectious on inanimate surfaces for up to 9 days."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Afstand en concentratie zijn twee verschillende zaken. En die 1,5 meter is juist belangrijk voor het geval iemand hoest of niest. Daar heb je zelf namelijk geen controle over. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk uit te sluiten. Veiligheid voor alles. Niets onzinnigs aan.

Als niet-medicus moet je geen medische adviezen geven die rechtstreeks tegen de adviezen van de specialisten in gaan. Foei. *knip* laat persoonlijke aanvallen achterwege

[ Voor 3% gewijzigd door Migrator op 20-03-2020 15:40 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

JoStad schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:01:
Het RIVM schrijft:
"De kans dat je besmet raakt door het aanraken van een product of oppervlak is heel klein, maar niet helemaal uitgesloten."

Daar lees ik toch echt : "Human coronaviruses can remain infectious on inanimate surfaces for up to 9 days."
Er komen nogal wat van die onderzoeken langs. Sommigen praten zelfs over meer dan 9 dagen, afhankelijk van het materiaal. Maar er zit nog wel ruimte tussen de theoretische overlevingskans/duur en de besmetting in de praktijk. De link gaat over een theoretish onderzoek, de uitspraak van het RIVM is gebasseerd op daadwerkelijke besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Croga schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:07:
[...]
Er komen nogal wat van die onderzoeken langs. Sommigen praten zelfs over meer dan 9 dagen, afhankelijk van het materiaal. Maar er zit nog wel ruimte tussen de theoretische overlevingskans/duur en de besmetting in de praktijk. De link gaat over een theoretish onderzoek, de uitspraak van het RIVM is gebasseerd op daadwerkelijke besmetting.
Dan wil ik dat rapport of publicatie over de daadwerkelijke besmetting weleens zien voordat ik echt overtuigd ben.

Ik lees bijvoorbeeld:
Het lijkt er op dat het Coronavirus wat langer buiten het lichaam blijft leven dan andere virussen. Hierdoor kunnen ziektekiemen op bijvoorbeeld handen, en gladde oppervlakten als deurknoppen, leuningen en kranen liggen. Wanneer iemand deze dan aanraakt en door contact met de handen naar de mond, neus of ogen opneemt of inademt, kan hij besmet worden.
bron:
https://www.wilgaerden.nl...-coronavirus#_Toc35010887

Tevens lees ik bv.:
Het coronavirus kan uren buiten het lichaam overleven, blijkt uit nieuw onderzoek van het Amerikaanse National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIH) dat dinsdag is gepubliceerd.
bron:
https://www.nih.gov/news-...rus-stable-hours-surfaces
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973

https://www.nu.nl/coronav...irus-op-oppervlaktes.html

[ Voor 45% gewijzigd door JoStad op 20-03-2020 15:36 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De 1.5m regel is natuurlijk enorm triviaal. Waarom niet 1.6m? Of 1.42m? :+

Als iemand 2m voor je loopt, niest, en jij loopt door de nieswalm heen dan ben je ook gewoon de lul. Idem met 3m en als de wind jouw kant opstaat is ook 5m niet genoeg.

Het is gewoon zo'n instructie die ze geven om de noodzaak van afstand aan te geven, en tegelijkertijd ook mensen een beetje de illusie te geven dat ze niet geheel machteloos zijn in deze tijden.

Hoe dan ook: Het helpt wel. Want die 1.5m geeft jou in ieder geval tijd en ruimte om iemand die voor jou liep en moest niezen te ontwijken. Draai om en loop weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
<verkeerde topic>

[ Voor 97% gewijzigd door readytoflow op 20-03-2020 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 09:47
We kunnen het horen van een expert:

Coronavirus. Marion Koopmans in gesprek met Lex Bohlmeijer
Van 17m50s
Het gaat via druppeltjes?

‘Ja, als je niest maak je een spray aan druppeltjes. Dat zijn over het algemeen grotere druppeltjes die vrij snel naar beneden vallen. Daar komt die maat vandaan: houd twee meter afstand, dat is zeker, een meter is waarschijnlijk al genoeg. En sowieso uit de buurt blijven als iemand hoest of niest.’

‘De tweede besmettingsroute is dat die druppeltjes op je handen terechtkomen. Als je tenminste niet hoest en niest in je elleboog. Met de druppeltjes op je handen kun je een deurklink besmetten. Een volgende persoon pikt daar iets van op en zit vervolgens aan zijn eigen gezicht. Er zijn studies gedaan waarin je precies kunt zien hoe vaak we ongemerkt aan de haren zitten, de neus, de ogen, de mond. Zo inoculeer je jezelf ongemerkt. Dus: was je handen als je ergens geweest bent, dat heeft echt zin.’
In dezelfde podcast wordt deze Mythbuster test aanbevolen om te zien, over hoe je hoort te niezen.

[ Voor 6% gewijzigd door segil op 20-03-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-07 13:14
FunkyTrip schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:56:

Dit heb ik van kleins af aan al geleerd dus voor mij verandert er niks.
Misschien dat ik nu wel even de boodschappen afneem met een nat wegwerpdoekje.
Croga schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:05:
[...]

En als iemand zijn vieze snothand aan de deurkruk afveegt, leeft het virus ook weer langer, dan wanneer het van een redelijk droge hand naar de droge deurkruk gaat.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Xyphoid schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 03:23:

En als iemand zijn vieze snothand aan de deurkruk afveegt, leeft het virus ook weer langer, dan wanneer het van een redelijk droge hand naar de droge deurkruk gaat.
Ik had ooit ook ergens gelezen dat krachtig contact veel sneller overdraagt dan licht contact. Knijp de deurklink van een zware deur goed vast om 'm open te doen en het virus springt makkelijker over dan van die zak chips die de kassajuf over de band smeet en jij in je tas doet.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 17:26
Dit filmpje laat duidelijk zien hoe snel een virus zich met handcontact verspreidt:

YouTube: How To See Germs Spread (Coronavirus)

Er is echt veel voor te zeggen om, zodra het tekort is aangevuld, het dragen van mondkapjes ten zeerste aan te raden of te verplichten.

Dispensers met desinfecterende gel bij elke ingang van een supermarkt zou ook enorm helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

JoStad schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:01:
[...]

Het RIVM schrijft:

Zonder grafiek van tijd en kans op succesvolle besmetting is daar weinig over te zeggen. Stel dat na 48 uur de kans slechts 10 procent is dan loopt die grafiek behoorlijk negatief exponentieel af en dan is de kans dat na 8-9 dagen een infectie succesvol mogelijk is ongeeveer net boven nul.

Idem met legionella. Dat doet het prima bij 24 graden maar probeer maar eens een succesvolle legionella kolonie te vormen, dat lukt ook niet altijd even goed. Daar komt materiaalsoort bijv. ook enorm om de hoek te kijken. Het is geen natuurkunde waarbij een reactie onder dezelfde omstandigheden vrijwel altijd gelijk verloopt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
2 tot 3 uur in de lucht als aerosol nog besmettelijk. Aerosol zweeft in de lucht.

https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc2004973

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Nox schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:20:
[...]

Zonder grafiek van tijd en kans op succesvolle besmetting is daar weinig over te zeggen. Stel dat na 48 uur de kans slechts 10 procent is dan loopt die grafiek behoorlijk negatief exponentieel af en dan is de kans dat na 8-9 dagen een infectie succesvol mogelijk is ongeeveer net boven nul.

Idem met legionella. Dat doet het prima bij 24 graden maar probeer maar eens een succesvolle legionella kolonie te vormen, dat lukt ook niet altijd even goed. Daar komt materiaalsoort bijv. ook enorm om de hoek te kijken. Het is geen natuurkunde waarbij een reactie onder dezelfde omstandigheden vrijwel altijd gelijk verloopt.
On stainless steel, it takes 5 hours 38 minutes for half of the virus particles to become inactive. On plastic, the half-life is 6 hours 49 minutes, researchers found.
bron:
https://www.reuters.com/a...-days-study-idUSKBN2143QP

Voor bv plastiek is het virus verminderd tot 50% na 5 uren en 38 minuten.
Na 10 uur en 76 minuten verminderd tot 25 %
etc

Verder lees ik voor aerosol druppels bv:
In terms of half-life, the research team found that it takes about 66 minutes for half the virus particles to lose function if they are in an aerosol droplet.

[ Voor 7% gewijzigd door JoStad op 21-03-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

JoStad schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:16:
[...]

On stainless steel, it takes 5 hours 38 minutes for half of the virus particles to become inactive. On plastic, the half-life is 6 hours 49 minutes, researchers found.
bron:
https://www.reuters.com/a...-days-study-idUSKBN2143QP

Voor bv plastiek is het virus verminderd tot 50% na 5 uren en 38 minuten.
Na 10 uur en 76 minuten verminderd tot 25 %
etc

Verder lees ik voor aerosol druppels bv:
In terms of half-life, the research team found that it takes about 66 minutes for half the virus particles to lose function if they are in an aerosol droplet.
Hmm dat werkt met halfwaardetijd, interessant :) dan is na 2 dagen dus al enorm veel van de potentie weg, al weet ik niet wat er gebeurd als je bij wijze van 1, 10 of 1000 virus particles binnen krijgt, of je dan minder (dus mild) ziek wordt of dat het gewoon wat langer duurt of...?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
iamcj schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:12:
2 tot 3 uur in de lucht als aerosol nog besmettelijk. Aerosol zweeft in de lucht.

Je zit met dezelfde vragen als ik. Als dit drie uur in de lucht overleeft, hoe zit het dan in relatie met de 1,5 meter? Als iemand hoest in de appie, kunnen mensen die dan gedurende drie uur passeren besmet raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Kenny_026 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:44:
[...]

Je zit met dezelfde vragen als ik. Als dit drie uur in de lucht overleeft, hoe zit het dan in relatie met de 1,5 meter? Als iemand hoest in de appie, kunnen mensen die dan gedurende drie uur passeren besmet raken?
Ik denk dat het heel snel verwaait (verdund) en dat virus eenheden het niet allemaal lukt om een gastheercel binnen te dringen. Hieronder hebben ze onderzoek gedaan en het is voor 1 virus eenheid mogelijk om een testdier te besmetten, maar bij een lage dosis, raakte maar 20% van de testdieren besmet.

Hutje mutje in de metro met 1 patient lijkt me feest.

https://www.sciencedaily..../2009/03/090313150254.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

YouTube: How covid-19 spreads through aerosol transmission?

Interessante video van een Chinese arts over Aerosol

[ Voor 17% gewijzigd door RekZ op 21-03-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
[...]
Ja het is voor mij ook niet erg duidelijk hoe aerosol druppels zich in de buitenlucht gedragen.
Ik vraag me in dit verband af waarom het zinvol zou zijn om helemaal niet meer buiten te komen zoals in sommige landen het geval is.

Oh ik zie net het bovenstaande bericht met de youtube "How covid-19 spreads through aerosol transmission?"
De informatie van deze youtube maakt werken tezamen met collega's ook zeer risicovol.
Hoeveel procent van de mensen zullen nog met collega's in hetzelfde gebouw werken?

[ Voor 19% gewijzigd door JoStad op 21-03-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-07 18:18
iamcj schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:12:

Dan zou heel de wereld ondertussen er last van hebben of hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
bvbal79 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 01:04:
[...]

In de buitenlucht verdunt het heel snel. In een lift, toilet of OV is het een ander verhaal. Het is niet bewezen dat besmetting op deze wijze mogelijk is, maar wordt wel plausibel geacht.

https://bmcinfectdis.biom...10.1186/s12879-019-3707-y
https://www.jwatch.org/na...v-2-aerosols-and-surfaces

Ik hoop echt dat Italië minder gaat worden. In dit licht: tot nu toe alleen ingedamd in landen waar het merendeel mondkapjes draagt.

[ Voor 43% gewijzigd door iamcj op 22-03-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
bvbal79 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 01:04:
[...]

Het is inmiddels toch ook wel overduidelijk dat de cijfers van WHO er een factor 100 of misschien wel 1000 naast zitten omdat er een enorm groot deel niet eens meer getest wordt of omdat de mensen gewoon met een griepgevoel thuis zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Kenny_026 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 07:46:
[...]

Het is inmiddels toch ook wel overduidelijk dat de cijfers van WHO er een factor 100 of misschien wel 1000 naast zitten omdat er een enorm groot deel niet eens meer getest wordt of omdat de mensen gewoon met een griepgevoel thuis zitten.
Kleine correctie: in het Westen (met name Europa) wordt er nauwelijks getest. In landen als China en Zuid-Korea testen ze iedereen die (bij wijze van spreken) al beginnende loopneus heeft.
Dat maakt dat niet alleen de WHO er naast zit, maar ook dat in NL bijvoorbeeld de cijfers onbetrouwbaar zijn: alles wordt hier gebaseerd op statistieken, terwijl ik (uit ervaring) weet dat veel mensen naar huis gestuurd worden of geadviseerd thuis te blijven "want ze hebben een griepje". Een nicht van mij en haar dochter hebben een "longontsteking". En zolang die (van griep, longontsteking, enzovoort) niet getest worden blijven de cijfers lekker laag.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pietervs schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Een nicht van mij en haar dochter hebben een "longontsteking". En zolang die (van griep, longontsteking, enzovoort) niet getest worden blijven de cijfers lekker laag.
Waarom zou je willen testen? Omdat anders de statistieken niet kloppen?

Testen is ook niet risicoloos, de persoon die test kan besmet zijn of raken en de testgevallen ook.
Aangezien er niet of nauwelijks middelen zijn om Corona te behandelen zal de behandeling alleen aangepast worden als er géén Corona wordt gevonden.
Ziekenhuis opname is echter dan ook levensgevaarlijk, want dan lig je met een longonsteking tussen de Corona patiënten.

Daarom komt er binnenkort een groot bloedonderzoek om de verspreiding van Corona in kaart te brengen. Dan hebben we nuttige meetdata.
Testen of iemand Corona heeft is eigenlijk al achterhaald als je het doet. Want als iemand negatief test kan hij het bij wijze van spreken tijdens de test hebben opgelopen. Of in de incubatietijd zitten.

Je ziet dat mensen in onzekere tijden op zoek gaan naar houvast. De overheid heeft geen tijd om daar capaciteit in te steken. Op dit moment is het zorgstelsel laten overleven prio 1.
Online zie je overigens prachtig terug hoe iedereen elk beetje informatie probeert te duiden. Terwijl de info online maar een stukje van de puzzel is.
Spreek af en toe iemand van de GGD Amsterdam en dan hoor je ineens veel meer detail en nuance. Maar dat is ook weer maar 1 puzzelstukje. Het RIVM heeft echter wel lijntjes naar veel plaatsen en zal een vrij compleet beeld hebben van de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Waarom zou je willen testen?
Je wil accurate gegevens hebben. Als je alleen maar mensen test waarvan met het blote oog al vast te stellen is dat ze Corona hebben mis je dus de mensen eromheen die besmet zijn en die op hun beurt weer anderen besmetten.
Daarnaast wil je gegevens hebben die kloppen. Als je alleen de mensen test die in het ziekenhuis terecht komen, mis je dus de mensen die thuis uitzieken waardoor de cijfers op geen enkele manier kloppen. Zoals je zelf als zegt: Daarom komt er binnenkort een groot bloedonderzoek om de verspreiding van Corona in kaart te brengen. Dan hebben we nuttige meetdata. waarmee ik hoop dat er dan ook een echt onderzoek komt en niet alleen het initiatief van Sanquin. Want ook daarvoor geldt: dat zal een vertekend beeld geven.

Verder kan testen ook mensen geruststellen: ja, je bent ziek, maar nee, het is geen Corona. Nu worden mensen naar huis gestuurd zonder test, met een "longontsteking" (twee mensen in 1 gezin?).

Op dit moment is het zorgstelsel laten overleven prio 1
Dat ben ik met je eens. Ik heb best vertrouwen in het RIVM, daar gaat het mij niet om. Maar zoals de Belgen en Duitsers al zeiden: ik snap het beleid hier in Nederland niet. Beleid moet gemaakt worden op basis van accurate gegevens. Nu wordt er beleid gemaakt op basis van statistieken die worden afgeleid uit gebrekkige testen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Pietervs schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:14:
Waarom zou je willen testen?
Je wil accurate gegevens hebben. Als je alleen maar mensen test waarvan met het blote oog al vast te stellen is dat ze Corona hebben mis je dus de mensen eromheen die besmet zijn en die op hun beurt weer anderen besmetten.
Dat stadium zijn we al lang voorbij:
https://www.rivm.nl/nieuw...werkers-heeft-coronavirus

Ze hebben 'de stammen' gechecked en de meesten hebben het niet opgelopen in het ziekenhuis.
Daarnaast wil je gegevens hebben die kloppen.
Waarom?
Het huis staat in de fik, dan hoef je niet de thermometer meer te pakken, dan bel je de brandweer. Als je wilt weten hoe warm het was, dan kun je dat later gewoon uitzoeken.
Zoals je zelf als zegt: Daarom komt er binnenkort een groot bloedonderzoek om de verspreiding van Corona in kaart te brengen. Dan hebben we nuttige meetdata. waarmee ik hoop dat er dan ook een echt onderzoek komt en niet alleen het initiatief van Sanquin. Want ook daarvoor geldt: dat zal een vertekend beeld geven.
Lekker stellig zonder bron.
Sanquin doet dit samen met het RIVM en ze doen veel meer wetenschappelijk onderzoek.
Verder kan testen ook mensen geruststellen:

[...]

Op dit moment is het zorgstelsel laten overleven prio 1
Dat ben ik met je eens.
Waarom moeten ze dan mensen geruststellen? Er is géén capaciteit voor handjes vast houden en tere zieltjes redden.
Gewoon uitzieken en niet zeuren.
Ik heb best vertrouwen in het RIVM, daar gaat het mij niet om. Maar zoals de Belgen en Duitsers al zeiden: ik snap het beleid hier in Nederland niet. Beleid moet gemaakt worden op basis van accurate gegevens. Nu wordt er beleid gemaakt op basis van statistieken die worden afgeleid uit gebrekkige testen.
Welk beleid?
De enige stap die nog gemaakt kan worden is een nog verdere imperking van de bewegingsvrijheid. Daar kan het RIVM hooguit adviseren.
Daarvoor hoef je niet 50.000 mensen te testen, maar moet je kijken in het vondelpark of op het strand. De rest van het beleid of draaiboek hebben we allang gehad. En dat is een afweging van economie tegen de gezondheidszorg.

Daarnaast hebben jij & ik te weinig info om te kunnen oordelen. Bijvoorbeeld medisch personeel wordt veel uitvoeriger getest. Dus daar kun je mooi de modellen weer mee ijken. En landen delen ook onderling data, dus als de gegevens van Duitsland overeenkomen met de voorspelling van het RIVM weet je ook dat het klopt.

Maar terug naar het topic:
Het gaat om kansberekening. Hoe groot is de kans dat je iemand besmet.
Als je die kans laag genoeg krijgt, dan sterft het virus uit. (Groepsimuniteit kan daar een onderdeel van zijn)

En zodra de aantallen onder controle zijn is het ook weer zinnig om extra te gaan testen. Zodat brandhaardjes worden geblust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-01 09:52
Duitsland heeft nu pas een strenger beleid dan Nederland voor hele land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
In een ander land staat dan weer maar één meter dus dat is vreemd.
Maar mensen houden zich er niet aan, is het zoveel moeite om dat gewoon te handhaven voor 1,5 meter?(begrijp dat inschatten zeker lastig is maar als je bijna tegen mij aan staat dan is het zeker geen 1,5 meter) En daarnaast laat die ouders met kinderen, het kroost vasthouden zodat je met 1,5 meter ruimte erom heen kan lopen (ook een deel opvoeding).
Ik wacht heel geduldig totdat mensen weg zijn want ik wil niemand bij mij in de buurt hebben als ik buiten ben. Ik loop expres met een grote boog om iedereen heen en wil zeker niet iemand in het gezicht aankijken, ook niet op 1,5 meter dus draai mij vaak al om. Ik weet dat het niet beleefd is maar het is meer maatregel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Pietervs schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Kleine correctie: in het Westen (met name Europa) wordt er nauwelijks getest. In landen als China en Zuid-Korea testen ze iedereen die (bij wijze van spreken) al beginnende loopneus heeft.
Dat maakt dat niet alleen de WHO er naast zit, maar ook dat in NL bijvoorbeeld de cijfers onbetrouwbaar zijn: alles wordt hier gebaseerd op statistieken, terwijl ik (uit ervaring) weet dat veel mensen naar huis gestuurd worden of geadviseerd thuis te blijven "want ze hebben een griepje". Een nicht van mij en haar dochter hebben een "longontsteking". En zolang die (van griep, longontsteking, enzovoort) niet getest worden blijven de cijfers lekker laag.
Lekker laag is een wat vreemde woordkeuze als je het mij vraagt, de toon van je bericht is in zijn geheel nogal misplaatst. Kom of met de data die je beweringen staaft (non-anekdotisch/N=1) of hou je verre van speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

TheGhostInc schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Dat stadium zijn we al lang voorbij:
https://www.rivm.nl/nieuw...werkers-heeft-coronavirus

Ze hebben 'de stammen' gechecked en de meesten hebben het niet opgelopen in het ziekenhuis.
Waar zeg ik dat mensen het op hebben gelopen in het ziekenhuis? :? Denk dat je me daar verkeerd begrepen hebt.
Waarom?
Het huis staat in de fik, dan hoef je niet de thermometer meer te pakken, dan bel je de brandweer. Als je wilt weten hoe warm het was, dan kun je dat later gewoon uitzoeken.
Mooie analogie, maar gaat mank. Het huis staat in de fik, dus je wil weten of je moet blussen met water of met andere middelen. Want je wil wel weten WAT er in dat huis aan het branden is.
Lekker stellig zonder bron.
Sanquin doet dit samen met het RIVM en ze doen veel meer wetenschappelijk onderzoek.
Voor je verkeerde ideeën krijgt: ik zeg NIET dat het onderzoek van Sanquin nutteloos is. Ik zeg dat het erg beperkt is. Bloeddonors worden onderzocht. Klinkt lullig, maar die zijn over het algemeen toch net iets meer bezig met hun gezondheid als de "gewone" mens. Als iedere drie tot 4 maanden (volbloed) of iedere 6 tot 8 weken (plasma) je gegevens worden opgenomen wordt je toch wat bewuster over je leven en lichaam.
Daarom zeg ik dat het onderzoek van Sanquin slechts een beperkt beeld geeft.
Waarom moeten ze dan mensen geruststellen? Er is géén capaciteit voor handjes vast houden en tere zieltjes redden.
Gewoon uitzieken en niet zeuren.
Het heeft ook te maken met de belasting van het zorgstelsel. Als mensen weten wat ze hebben, zullen ze niet meer dan nodig is bellen met de huisarts, apotheek of ziekenhuis. Heeft niks te maken met zeuren: als mijn naaste ziek is, zal ik zonet zo lang lopen zeiken bij de dienstdoende arts tot ik weet wat er is.
Welk beleid?
Je dacht dat er achter de oproepen van Rutte, Wim-lex en anderen geen plan zit? Dat er geen coördinatie is van de ziekenhuizen, middelen en materialen en iedereen maar wat aan het doen is?
De enige stap die nog gemaakt kan worden is een nog verdere imperking van de bewegingsvrijheid. Daar kan het RIVM hooguit adviseren.
Daarvoor hoef je niet 50.000 mensen te testen, maar moet je kijken in het vondelpark of op het strand. De rest van het beleid of draaiboek hebben we allang gehad. En dat is een afweging van economie tegen de gezondheidszorg.

Daarnaast hebben jij & ik te weinig info om te kunnen oordelen. Bijvoorbeeld medisch personeel wordt veel uitvoeriger getest. Dus daar kun je mooi de modellen weer mee ijken. En landen delen ook onderling data, dus als de gegevens van Duitsland
overeenkomen met de voorspelling van het RIVM weet je ook dat het klopt.

Maar terug naar het topic:
Het gaat om kansberekening. Hoe groot is de kans dat je iemand besmet.
Als je die kans laag genoeg krijgt, dan sterft het virus uit. (Groepsimuniteit kan daar een onderdeel van zijn)

En zodra de aantallen onder controle zijn is het ook weer zinnig om extra te gaan testen. Zodat brandhaardjes worden geblust.
Ik denk dat we sommige dingen echt anders zien.
Ik ben het met je eens dat wij te weinig informatie hebben om het volledige plaatje te kunnen zien.
Kansberekening wordt nauwkeuriger naarmate je meer data hebt, de dataverzameling groter wordt: de kans dat je de Lotto wint is zonder informatie niet groot, maar wordt groter naarmate je vooraf meer getallen weet die getrokken zullen worden. Op dit moment is de verzameling van data naar mijn mening te klein en wordt er (nogmaals: naar mijn mening) te weinig gedaan om die verzameling groter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

FirePuma142 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 21:55:
[...]

Lekker laag is een wat vreemde woordkeuze als je het mij vraagt, de toon van je bericht is in zijn geheel nogal misplaatst. Kom of met de data die je beweringen staaft (non-anekdotisch/N=1) of hou je verre van speculatie.
Ieder zijn mening. Met een halve familie die ziek is, waarvan tegen nagenoeg iedereen is gezegd dat ze het thuis uit moeten zieken en er slechts 1 getest is (die opgenomen is in het ziekenhuis) heb ik inderdaad mijn twijfels over de manier waarop er getest wordt in Nederland.
Anekdotisch? Ja, misschien wel. Maar gezien het feit dat de familie niet in dezelfde plaats woont, maar verspreid over Brabant, de berichten dat er te weinig testen zijn, de relatief lage cijfers tot nu toe doet mij toch erg sterk twijfelen over de manier waarop er in Nederland getest wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Pietervs schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Ieder zijn mening. Met een halve familie die ziek is, waarvan tegen nagenoeg iedereen is gezegd dat ze het thuis uit moeten zieken en er slechts 1 getest is (die opgenomen is in het ziekenhuis) heb ik inderdaad mijn twijfels over de manier waarop er getest wordt in Nederland.
Anekdotisch? Ja, misschien wel. Maar gezien het feit dat de familie niet in dezelfde plaats woont, maar verspreid over Brabant, de berichten dat er te weinig testen zijn, de relatief lage cijfers tot nu toe doet mij toch erg sterk twijfelen over de manier waarop er in Nederland getest wordt.
Twijfelen mag, maar kom dan wel met een rationeel in plaats van een emotioneel betoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Pietervs schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Mooie analogie, maar gaat mank. Het huis staat in de fik, dus je wil weten of je moet blussen met water of met andere middelen. Want je wil wel weten WAT er in dat huis aan het branden is.
Heb ik iets gemist?
Volgens mij is er geen geneesmiddel voor Corona. Dus de oplossing is in alle gevallen hetzelfde: bedrust.
De analogie is dus perfect, wil je water of water?
Ik zeg dat het erg beperkt is. Bloeddonors worden onderzocht. Klinkt lullig, maar die zijn over het algemeen toch net iets meer bezig met hun gezondheid als de "gewone" mens. Als iedere drie tot 4 maanden (volbloed) of iedere 6 tot 8 weken (plasma) je gegevens worden opgenomen wordt je toch wat bewuster over je leven en lichaam.
Daarom zeg ik dat het onderzoek van Sanquin slechts een beperkt beeld geeft.
Hebben jullie op het werk een kantine voor 'gezonde' mensen en 'ongezonde' mensen of zitten die door elkaar? Ik vermoed het laatste.
Het is een (enorme) steekproef waar je statistisch prima mee kunt werken. Bewust en minder bewust levende mensen leven genoeg door elkaar.
Voor de rest zou ik het netjes vinden als je dit ook wat zou onderbouwen. Het is nu vooral onderbuik.
Het heeft ook te maken met de belasting van het zorgstelsel. Als mensen weten wat ze hebben, zullen ze niet meer dan nodig is bellen met de huisarts, apotheek of ziekenhuis. Heeft niks te maken met zeuren: als mijn naaste ziek is, zal ik zonet zo lang lopen zeiken bij de dienstdoende arts tot ik weet wat er is.
Longontsteking -> bedrust
LONGONTSTEKING -> BEDRUST
Ik denk dat we sommige dingen echt anders zien.
Ik ben het met je eens dat wij te weinig informatie hebben om het volledige plaatje te kunnen zien.
Kansberekening wordt nauwkeuriger naarmate je meer data hebt, de dataverzameling groter wordt
We zien dingen inderdaad heel anders, om te beginnen zou ik niet blijven zeiken tegen een zorgprofessional in de grootste (zorg)crisis in de recente geschiedenis.

Welke kans wil je berekenen?
De kans dat we een Corona uitbraak in NL hebben? 1
De kans dat Corona een pandemie is? 1
De kans dat het over heel Nederland verspreid? 1

Er zijn (grofweg) nog 3 vragen over:
Wordt de piek in Noord Brabant (op ICU's) 'te hoog'?
Wordt de landelijke piek (op ICU's) 'te hoog'?
Hoe gaan we Corona definitief stoppen?

Mag jij mij uitleggen wat je wilt leren van het testen van Henk & Ingrid als ze grieperig zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:16
Pietervs schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Maar waarom zou je getest willen worden?

Met een halve familie die ziek is heeft een halve familie overduidelijk symptomen, dit houdt in voor de zieke persoon in kwestie:
Blijf thuis, mijd sociale contacten, zorg voor goede hygiëne maatregelen - RIVM

Voor de eventuele huisgenoten:
Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid of hoesten, keelpijn of koorts. Dit zijn milde klachten. Mijd sociaal contact. Beperk bezoek aan kwetsbare personen. Werk zoveel mogelijk thuis of probeer je werktijden te verspreiden. Zorg voor goede hygiëne maatregelen. - RIVM

Ga je toch naar buiten? Houdt dan afstand, ten minste 1 - 2 meter. RIVM

Ziek geweest? Na een periode van 24 uur geen klachten, kun je weer de deur verlaten. - RIVM

Maar ook dan blijft vooralsnog het overige advies gelden, mijd sociale contacten, werk zoveel mogelijk thuis, beperk bezoek aan kwetsbare personen, eventueel werktijden spreiden en zorg voor goede hygiëne maatregelen.

Wat zou een test hierin voor een verschil gemaakt hebben binnen dit beleid? Het inzetten van diagnostiek, in wat voor een kader dan ook, dient op basis van een weldoordachte afweging plaats te vinden. Indien de enige afweging is dat je het dan weet, zonder dat dit beleidsconsequenties heeft, dan is de uitvoering van de test zinloos geweest. Dus wat zou er veranderd zijn in de situatie van jouw familie, mocht testen hebben plaatsgevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

TheGhostInc schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:03:
[...]

Heb ik iets gemist?
Volgens mij is er geen geneesmiddel voor Corona. Dus de oplossing is in alle gevallen hetzelfde: bedrust.
De analogie is dus perfect, wil je water of water?
De analogie rammelt: voor een longontsteking gebruik je andere middelen als voor Corona. Voor Corona gebruik je Chloroquine, voor een longontsteking gebruik je ontstekingsremmers.
Hebben jullie op het werk een kantine voor 'gezonde' mensen en 'ongezonde' mensen of zitten die door elkaar? Ik vermoed het laatste.
Het is een (enorme) steekproef waar je statistisch prima mee kunt werken. Bewust en minder bewust levende mensen leven genoeg door elkaar.
Voor de rest zou ik het netjes vinden als je dit ook wat zou onderbouwen. Het is nu vooral onderbuik.
Ik sta duidelijk niet alleen met die "onderbuik": https://www.groene.nl/art...n-massaal-zorgmedewerkers
Longontsteking -> bedrust
LONGONTSTEKING -> BEDRUST
Voor longontsteking wordt naast bedrust ook ontstekingsremmers voorgeschreven. En, indien nodig, ook slijmoplossers.
We zien dingen inderdaad heel anders, om te beginnen zou ik niet blijven zeiken tegen een zorgprofessional in de grootste (zorg)crisis in de recente geschiedenis.
Ik zeik ik niet, ik geef een mening. Over 1 aspect van het beleid. 1.
Als jij mensen monddood wil maken omdat jij het daar niet mee eens bent, is dat echt jouw probleem.
Welke kans wil je berekenen?
De kans dat we een Corona uitbraak in NL hebben? 1
De kans dat Corona een pandemie is? 1
De kans dat het over heel Nederland verspreid? 1
Lezen is moeilijk, of ik ben niet duidelijk genoeg: ik wil juist af van het statistische geneuzel, of in ieder geval dat er met betere cijfers gewerkt wordt.
Er zijn (grofweg) nog 3 vragen over:
Wordt de piek in Noord Brabant (op ICU's) 'te hoog'?
Die vraag is al beantwoord: patiënten worden overgeplaatst naar andere ICU's, dus het antwoord daarop is ja.
Wordt de landelijke piek (op ICU's) 'te hoog'?
Dat is een veel interessantere vraag. Er gaan verschillende cijfers rond over het aantal ICU-bedden. Eergisteren was er nog sprake van 1025 bedden die binnen een week op geschaald zouden kunnen worden tot 1500, vanavond in het journaal was er ineens sprake van 600 bedden die met de huidige stijging binnen een week vol zouden liggen.
Hoe gaan we Corona definitief stoppen?
Dat is de vraag die ieder land ter wereld bezig houdt.
Mag jij mij uitleggen wat je wilt leren van het testen van Henk & Ingrid als ze grieperig zijn.
Je wil duidelijkheid hebben. Blijkbaar is NoordNederland dat met me eens, zie mijn eerdere link.

[ Voor 0% gewijzigd door Pietervs op 23-03-2020 02:26 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

psychodude schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:05:
[...]

Maar waarom zou je getest willen worden?

Met een halve familie die ziek is heeft een halve familie overduidelijk symptomen, dit houdt in voor de zieke persoon in kwestie:
Blijf thuis, mijd sociale contacten, zorg voor goede hygiëne maatregelen - RIVM
Verschillende mensen lopen bij verschillende huisartsen. De een heeft het over "binnen blijven, maar boodschappen halen mag wel", de ander stuurde een oom naar het ziekenhuis die hem vervolgens weer naar huis stuurde, zonder testen terwijl zijn vrouw kanker heeft. En dan naar huis sturen? Ik zou minstens informeren of hij bij familie of anderen terecht kan.
Wat zou een test hierin voor een verschil gemaakt hebben binnen dit beleid? Het inzetten van diagnostiek, in wat voor een kader dan ook, dient op basis van een weldoordachte afweging plaats te vinden. Indien de enige afweging is dat je het dan weet, zonder dat dit beleidsconsequenties heeft, dan is de uitvoering van de test zinloos geweest. Dus wat zou er veranderd zijn in de situatie van jouw familie, mocht testen hebben plaatsgevonden?
Nogmaals, lees mijn eerdere posts er maar op na: het gaat om duidelijkheid. Alleen mensen testen waarvan je al weet dat ze ziek zijn vertelt niks over de verspreiding van de ziekte, hooguit iets over mogelijke mutaties. Ook belangrijk om te weten natuurlijk. Maar als je de verspreiding wil afremmen (of nog liever: stoppen) zul je toch ook duidelijk moeten hebben hoe het virus zich door de bevolking heen beweegt. En dan zijn de richtlijnen van het RIVM wel belangrijk, maar niet voldoende: daar heb je testen voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Pietervs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:14:
Nogmaals, lees mijn eerdere posts er maar op na: het gaat om duidelijkheid. Alleen mensen testen waarvan je al weet dat ze ziek zijn vertelt niks over de verspreiding van de ziekte, hooguit iets over mogelijke mutaties.
Bij mensen die opgenomen worden heeft testen juist wel zin, want daar kun je je beleid er op aanpassen. Vergeet niet, mensen zijn ziek door meer dan alleen COVID-19. Het kan net zo goed influenza, een bacteriële verwekker of wat dan ook zijn. In het ziekenhuis is het beleid daarop anders, in het ziekenhuis heeft testen dan ook zin.

Binnen een regio heeft testen eigenlijk alleen zin indien met contact onderzoek besmettingen herleidbaar zijn tot een bron. Indien dit niet het geval is, dan kun je wel testen, maar kun je er vervolgens toch helemaal niets mee. Want wie is de persoon die de ander besmet heeft, indien persoon A en B beide positief testen? Je weet het niet, dus komt het er op neer dat je beide personen al hun contacten moet gaan monitoren dan wel testen. En indien daar weer een positief contact bij gevonden, idem dito. Want we weten namelijk nog steeds helemaal niets over het beloop.

Het aantal mensen dat je moet monitoren dan wel testen in een dusdanig scenario is gewoonweg onhandelbaar. Mensen verkijken zich er al snel op hoe klein de wereld eigenlijk is.

De situatie is totaal niet meer te vergelijken met een situatie waarin een patiënt 0 bekend is en je vanuit die positie kunt gaan testen, en contact onderzoeken hoeft te beperken één richting uit.
Pietervs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:14:Ook belangrijk om te weten natuurlijk. Maar als je de verspreiding wil afremmen (of nog liever: stoppen) zul je toch ook duidelijk moeten hebben hoe het virus zich door de bevolking heen beweegt. En dan zijn de richtlijnen van het RIVM wel belangrijk, maar niet voldoende: daar heb je testen voor nodig.
Hoe het virus zich door de bevolking beweegt is ook prima af te lezen uit ziekenhuisopname statistieken en een meer beperkte test populatie. Het is gewoon een vorm van een steekproef. Je mag dan wel niet de absolute aantallen kennen, maar dat is dan ook niet noodzakelijk gezien het geen verdere implicaties heeft.

Verspreiding beperk je namelijk niet met een test. Laat staan dat je het virus stopt met een test. Een test is geen medicament, een test is geen vorm van bevolkingsparticipatie.
Pietervs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:07:
Ik sta duidelijk niet alleen met die "onderbuik": https://www.groene.nl/art...n-massaal-zorgmedewerkers

Je wil duidelijkheid hebben. Blijkbaar is NoordNederland dat met me eens, zie mijn eerdere link.
Ben je een zorgmedewerker? Indien nee, dan blijft namelijk gewoon het advies van het RIVM zoals eerder aangegeven staande. Mijd sociaal contact, werk zoveel mogelijk vanuit huis, social distancing.

Binnen de zorg vormen wij een potentiële risicofactor omdat wij niet ten alle tijden aan social distancing kunnen doen richting de patiënt. Ook kunnen wij niet in dusdanige mate thuiswerken zoals vele andere beroepsgroepen dit kunnen. Dus in dat geval heeft testen zin, want het heeft beleidsconsequenties. Ben je positief? Dan kun je thuis gaan werken. En daarmee komt het eigenlijk in de praktijk in zekere mate neer op indien je positief bent, dat je je conformeert aan het RIVM beleid voor de algemene bevolking.

Dus nogmaals, wat gaat de test in jouw geval nu echt voor verandering brengen? Je benoemd duidelijkheid. Maar duidelijkheid voor wie? Voor de patiënt? Wat doe je dan met die informatie? Gezien tests vals negatief kunnen zijn, betekent ook een negatieve test dat je nog altijd als COVID-19 verdacht beschouwd bent in deze tijden en derhalve binnen behoort te blijven.

Duidelijkheid voor de gezondheidszorg? Wij hebben geen tests nodig van de algehele bevolking om te weten dat dit probleem speelt. Wat wij nodig hebben is voor de bevolking om zich te conformeren aan het RIVM beleid en binnen te blijven bij slechts de minste en geringste symptomen, zich te houden aan social distancing, zoveel mogelijk thuis te blijven werken en niet samenscholen.

Dan kunnen we wel bij heel Noord-Brabant bijvoorbeeld aan de deur aanbellen om tienduizenden tests af te nemen om aan te tonen dat er mogelijk aldaar 20.000 extra mensen besmet zijn, maar wat ga je doen met die informatie? Behoudens dat je een groep GGD medewerkers in een risico positie hebt gebracht door in contact te komen met duizenden besmette individuen?

Staan we er dan ineens beter voor in Nederland omdat we veel getest hebben? Veranderd het iets aan de beleidsadviezen om binnen te blijven, sociaal contact te mijden, social distancing toe te passen, etc?

Ik ben oprecht benieuwd wat je denkt dat er zou gaan veranderen voor jouw situatie of dat van jouw familieleden, indien tests plaatsgevonden hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@psychodude
Bij mensen die opgenomen worden heeft testen juist wel zin, want daar kun je je beleid er op aanpassen.
Dat is logisch. Maar je wil testen, omdat er naar mijn mening eerder ingegrepen kan worden als er mensen positief testen: die kun je eerder afzonderen uit de populatie, eventueel eerder beginnen met Chloroquine. Op het moment dat er iemand opgenomen wordt ben je eigenlijk al te laat.

Of we er in Nederland beter voor zouden staan met veel testen? Dat weet ik niet, mijn glazen bol is wat dat betreft helaas net zo mistig als die van iedereen. Ik kijk vooral naar Zuid-Korea en de manier waarop daar getest wordt. Niet dat hun methodes zaligmakend zijn, maar het heeft wel de belangstelling van andere landen.

Verspreiding beperk je namelijk niet met een test.
Uh, jawel. Als iemand positief test, zet je die in afzondering. Daarmee kan die persoon de ziekte niet verder verspreiden.
Je betoog dat er nu feitelijk steekproefsgewijs wordt gewerkt aan de hand van de ziekenhuis opnames snap ik. Maar het is puur reactief: we kijken eerst of er mensen opgenomen worden en hoeveel, en aan de hand daarvan berekenen we welk deel van de bevolking ziek is geworden. Ik zou dat graag vanaf de andere kant benaderd willen zien: testen bij symptomen, zodat duidelijk is hoeveel mensen er werkelijk besmet zijn. En mensen niet naar huis gestuurd worden met een "griepje": als mijn moeder griep heeft ga ik er naar toe, nu ze Corona heeft bel ik haar tot ze uit de quarantaine komt.

Je vraagt hoe het voor mijn familie anders geweest zou zijn: er zijn 8 mensen ziek geworden, die herleidbaar zijn naar twee mensen. Die achteraf gezien (hindsight is 20-20) niet met een "flinke verkoudheid" naar een familie bijeenkomst zouden zijn gegaan als ze wisten dat ze Corona onder de leden hadden.
Familieleden hebben te horen gekregen "griepje, gewoon even uitzieken".
Hoeveel mensen hebben zij nog gezien voordat ze in bed of quarantaine belandden met de diagnose Corona (overigens: ongetest )? Eerder testen had het misschien niet voorkomen dat de familie ziek werd, maar zeker wel voorkomen dat zij ongewild en onbedoeld anderen besmet hebben.

Laat me overigens duidelijk zijn over de RIVM: het enige, maar dan ook het enige punt waar ik het niet over met ze eens ben is op het gebied van testen. Alle andere maatregelen sta ik achter. Ik verwacht overigens dat er nog meer maatregelen gaan komen, gezien het feit dat er komende week een nieuwe piek wordt verwacht in de ziekenhuis-opnames.

[ Voor 17% gewijzigd door Pietervs op 23-03-2020 02:35 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Eindelijk iemand die deze video post. Het virus kan dus ook via de lucht overgedragen worden. Dat is iets wat het RIVM publiekelijk moet uitspreken. Mensen denken waarschijnlijk bij Aerosol aan iets wat ze toch niet in huis hebben, dus niet gevaarlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Pietervs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 02:21:
@psychodude

Je vraagt hoe het voor mijn familie anders geweest zou zijn: er zijn 8 mensen ziek geworden, die herleidbaar zijn naar twee mensen. Die achteraf gezien (hindsight is 20-20) niet met een "flinke verkoudheid" naar een familie bijeenkomst zouden zijn gegaan als ze wisten dat ze Corona onder de leden hadden.
Familieleden hebben te horen gekregen "griepje, gewoon even uitzieken".
Hoeveel mensen hebben zij nog gezien voordat ze in bed of quarantaine belandden met de diagnose Corona (overigens: ongetest )? Eerder testen had het misschien niet voorkomen dat de familie ziek werd, maar zeker wel voorkomen dat zij ongewild en onbedoeld anderen besmet hebben.
Woon je boven de rivieren en die 2 eerste gevallen ook?
Grote kans dat je de gewone griep hebt.

Maar ik zou persoonlijk een IQ-test overwegen om in tijden van een Corona pandemie én een Griep epidemie gezellig te gaan samenhokken als je je niet fit voelt.
Ook tijdens het 'normale' griepseizoen wordt er al aangeraden om 'gewoon' goed uit te zieken en uit te kijken voor zwakkere groepen als je grieperig bent. Daar zaten we ook gewoon nog in.

Wat betreft het testen & afzonderen, dat werkt niet omdat er teveel mensen met extreem lichte klachten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Even om misverstanden te voorkomen: voor een bacteriële longontsteking wordt géén bedrust voorgeschreven (hooguit 'rust houden naar eigen inzicht'), géén ontstekingsremmers en géén slijmoplossers. Een (vermoedelijk) bacteriële longontsteking wordt behandeld met antibiotica.

Voor COVID-19 zijn er enige aanwijzingen dat chloroquine een gunstige invloed zou kunnen hebben. Het betreft in vitro-data en (hooguit) kleine patiëntenseries. Zodoende wordt het alleen off-label vanaf matig ernstig COVID-19 (=ziekenhuisopname) voorgeschreven in Nederland. Ook al zou 100% dagelijks testen van heel Nederland op SARS-CoV-2 mogelijk zijn qua resources, dan nog zou je op grond van de mogelijke bijwerkingen en het zeer minimale bewijs van werking waarschijnlijk geen chloroquine in de thuis-setting durven/kunnen/willen voorschrijven. En de verdere niet-medicamenteuze adviezen van het RIVM zouden onverminderd blijven gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:46
Allemaal leuk, dat discussiëren over of we meer moeten testen of niet en hoe belangrijk dat allemaal wel niet is, maar is er überhaupt wel genoeg test-capaciteit om al die extra tests te doen (hint: nee).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
TheGhostInc schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:41:
Wat betreft het testen & afzonderen, dat werkt niet omdat er teveel mensen met extreem lichte klachten waren.
Het tegenargument is hier dat het in Singapore en Hong Kong blijkbaar wel gelukt is mensen met extreem lichte klachten in kaart te brengen, en te isoleren.

Over testen wil ik ook wel graag dit zeggen: Ik hoor wel mensen om me heen die wel vermoeden dat ze Corona hebben. Maar, omdat ze het niet zeker weten, niet de voorzichtigheid betrachten die daarbij hoort. Namelijk: behandel het vermoeden het zelfde als een bevestigd geval. Het antwoord: "Tja, je weet het niet, he..." De ernst, kortom, van de situatie is pas echt duidelijk met een positieve test.

Met testen kun je ook de gemiddelde Dunning-Kruger "wetenschapper" thuis houden. Mensen overschatten zich nu eenmaal, maar onderschatten hun impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Pietervs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 02:21:
Of we er in Nederland beter voor zouden staan met veel testen? Dat weet ik niet, mijn glazen bol is wat dat betreft helaas net zo mistig als die van iedereen. Ik kijk vooral naar Zuid-Korea en de manier waarop daar getest wordt. Niet dat hun methodes zaligmakend zijn, maar het heeft wel de belangstelling van andere landen.
Bevolkingsparticipatie in de Aziatische landen is een factor die je niet moet onderschatten.
Pietervs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 02:21: Verspreiding beperk je namelijk niet met een test.
Uh, jawel. Als iemand positief test, zet je die in afzondering. Daarmee kan die persoon de ziekte niet verder verspreiden.
Een test zet een persoon niet in afzondering, een persoon dient dit zelf te doen in Nederland. Er komt geen politie surveillance voor de deur te staan. Het bericht is duidelijk toch? Symptomen? Binnen blijven.
Pietervs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 02:21:En mensen niet naar huis gestuurd worden met een "griepje": als mijn moeder griep heeft ga ik er naar toe, nu ze Corona heeft bel ik haar tot ze uit de quarantaine komt.
Zoals al gezegd, tests kunnen vals negatief zijn. Een test uitslag kun je daarin dan ook niet leidend laten zijn in je besluitvorming. Ten tijden van een pandemie zoals deze moet je bij symptomen dan ook uit blijven gaan van COVID-19, zelfs indien de eerste test negatief zou zijn. Pas zodra je eventueel bij herhaaldelijke testen onomstotelijk vastgelegd hebt wat het wel is, kun je daar van afwijken.
Pietervs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 02:21:Je vraagt hoe het voor mijn familie anders geweest zou zijn: er zijn 8 mensen ziek geworden, die herleidbaar zijn naar twee mensen. Die achteraf gezien (hindsight is 20-20) niet met een "flinke verkoudheid" naar een familie bijeenkomst zouden zijn gegaan als ze wisten dat ze Corona onder de leden hadden.
Dus je hebt familieleden met symptomen, verspreid in Brabant, het risicogebied van Nederland, die doortrekt naar familie bijeenkomsten. Je vermeldt er geen data bij, maar is dit geweest voor of na bekendmaking van de maatregelen voor Brabant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

autje schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:14:
Allemaal leuk, dat discussiëren over of we meer moeten testen of niet en hoe belangrijk dat allemaal wel niet is, maar is er überhaupt wel genoeg test-capaciteit om al die extra tests te doen (hint: nee).
Dat is natuurlijk deels kip-ei achtig. Verder kunnen andere landen wel massaal hun test capaciteit opschalen. Niet op het niveau waar je echt iedereen kan testen maar met meer dan 150k+ tests per week op 80 miljoen Duitsers zitten die toch echt op een totaal andere schaal te testen.

Verder qua testen; veel mensen zullen denk ik extra voorzichtig zijn om anderen niet te besmetten als ze weten dat ze corona hebben. En al helemaal voor huisgenoten, gezien je al besmettelijk kan zijn voordat je je realiseert dat je symptomen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

TheGhostInc schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Woon je boven de rivieren en die 2 eerste gevallen ook?
Grote kans dat je de gewone griep hebt.
ik ben niet getroffen. Die eerste twee gevallen wonen in Brabant. En waren "verkouden" voordat de pleuris echt uitbrak.
Maar ik zou persoonlijk een IQ-test overwegen om in tijden van een Corona pandemie én een Griep epidemie gezellig te gaan samenhokken als je je niet fit voelt.
Zoals gezegd: hindsight is 20-20.
Iedereen weet het achteraf altijd beter.
Ook tijdens het 'normale' griepseizoen wordt er al aangeraden om 'gewoon' goed uit te zieken en uit te kijken voor zwakkere groepen als je grieperig bent. Daar zaten we ook gewoon nog in.

Zoals ik het lees in het artikel over Noord-Nederland is het meer een kwestie van niet willen testen dan een gevalletje niet kunnen testen. En wat zijn "extreem lichte klachten"? Dat afzonderen gebeurt nu overigens ook al, maar dan massaal voor het hele land: thuiswerken, scholen en horeca dicht, enzovoort.
psychodude schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Bevolkingsparticipatie in de Aziatische landen is een factor die je niet moet onderschatten.
De angstfactor helpt hierbij: als mensen ook maar het idee hebben dat ze iets onder de leden te hebben zullen ze eerder akkoord gaan met een test dan mensen op te roepen die zich verder gezond voelen.
Een test zet een persoon niet in afzondering, een persoon dient dit zelf te doen in Nederland. Er komt geen politie surveillance voor de deur te staan. Het bericht is duidelijk toch? Symptomen? Binnen blijven.
ben ik met je eens. Maar soms moeten mensen met hun neus op de feiten gedrukt worden voor ze de ernst van de situatie onderkennen. Als iemand de diagnose corona krijgt, zullen ze beter begrijpen waarom ze binnen moeten blijven.
Zoals al gezegd, tests kunnen vals negatief zijn. Een test uitslag kun je daarin dan ook niet leidend laten zijn in je besluitvorming. Ten tijden van een pandemie zoals deze moet je bij symptomen dan ook uit blijven gaan van COVID-19, zelfs indien de eerste test negatief zou zijn. Pas zodra je eventueel bij herhaaldelijke testen onomstotelijk vastgelegd hebt wat het wel is, kun je daar van afwijken.
Klopt. Maar zoals eerder gezegd: er wordt nu alleen getest als mensen al 99% zeker weten dat ze corona hebben. En daar zit mijn probleem. Het feit dat er patienten "tussendoor fietsen" door false negatives is natuurlijk vervelend, maar de populatie van ontdekte gevallen zal in ieder geval toenemen. En daarmee het besef bij de rest van de populatie die nu op zaterdag nog massaal naar het strand toe gaan en lekker dicht op elkaar staan in de rijen voor de kassa's van de winkels.
Dus je hebt familieleden met symptomen, verspreid in Brabant, het risicogebied van Nederland, die doortrekt naar familie bijeenkomsten. Je vermeldt er geen data bij, maar is dit geweest voor of na bekendmaking van de maatregelen voor Brabant?
Dit was (uiteraard) er voor. Anders zouden die twee absoluut niet naar die familiebijeenkomst zijn gegaan. Sterker nog: dan denk ik dat die hele familiebijeenkomst niet door was gegaan.

[ Voor 51% gewijzigd door Pietervs op 23-03-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Vandaag weer druk aan de stranden. Ongelooflijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

' twijfel over aderhalve meter afstand'
Zou niet echt een probleem mogen zijn.
Gelezen in de volkskrant
Misschien dat dit ook helpt tegen corona
Knoflook eten
Met een teentje knoflook per dag zou je een infectie met het coronavirus kunnen voorkomen en dat zou zomaar waar kunnen zijn: je stinkt dan zo uit je mond dat anderen automatisch op anderhalve meter afstand blijven
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:55
Op me werk worden die regels.van 1.5m afstand niet nageleefd helaas,collegas kunnen er niks aan doen en toch moeten ze werken.

Wie kan ik het best contacteren om langs te komen,of doen ze dat toch niet....

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Amaze86 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:39:
Op me werk worden die regels.van 1.5m afstand niet nageleefd helaas,collegas kunnen er niks aan doen en toch moeten ze werken.

Ga eerst met je leidinggevende in gesprek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Kenny_026 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:46:
[...]

Ga eerst met je leidinggevende in gesprek...
Dat is hem juist leidinggevende doet niks,mensen die griep hebben komen gewoon werken...dus ja dit gaat helemaal uit de hand lopen.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Amaze86 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:02:
[...]

Dat is hem juist leidinggevende doet niks,mensen die griep hebben komen gewoon werken...dus ja dit gaat helemaal uit de hand lopen.
Dan moet je een melding maken. Echt slecht als je werkgever de verantwoordelijkheid niet pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
Amaze86 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:39:
Laat je werkgever het volgende zien:

Social distancing: contact met anderen verminderen

Als thuiswerken voor uw werknemers niet mogelijk is vanwege hun functie, moet u als werkgever zorgen voor passende maatregelen. U moet het aantal contacten verminderen en de afstand tussen mensen vergroten.

Voorkom aanraking en zorg dat er geen handen worden geschud.
Werknemers moeten op een afstand van anderhalve meter van elkaar kunnen blijven.
Beperk samenkomsten in tijd, frequentie en aantallen.
Werk in verschillende kamers van een beschikbaar pand.
Spreid uw openingstijden en de tijden waarop wordt gewerkt en pauze wordt genomen.
Beperk reisbewegingen.
Stimuleer traplopen, gebruik met maximaal twee personen tegelijk de lift.
Ventileer de werkruimtes goed.
Plan bijeenkomsten in als online, videoconferencing of telefonisch.
Annuleer alle evenementen of laat deze doorgaan zonder publiek.
Ga in gesprek met werknemers in niet-kritische functies, zoals stagiairs.

bron:
https://www.arboned.nl/co...aq#werknemerterugwerkplek

Naast je directe chef lijkt me de arbo-arts een goed aanspreekpunt hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Kenny_026 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:29:
[...]

Dan moet je een melding maken. Echt slecht als je werkgever de verantwoordelijkheid niet pakt.
Wat dat betreft dit bedrijf is apart,denken alleen aan bonussen en om klanten niet kwijt te raken.

Zijn al paar naar directeur gegaan,ze leggen het werk neer. Genoeg is genoeg vooral in deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

JoStad schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:10:
[...]

Dan wil ik dat rapport of publicatie over de daadwerkelijke besmetting weleens zien voordat ik echt overtuigd ben.

Ik lees bijvoorbeeld:
Het lijkt er op dat het Coronavirus wat langer buiten het lichaam blijft leven dan andere virussen. Hierdoor kunnen ziektekiemen op bijvoorbeeld handen, en gladde oppervlakten als deurknoppen, leuningen en kranen liggen. Wanneer iemand deze dan aanraakt en door contact met de handen naar de mond, neus of ogen opneemt of inademt, kan hij besmet worden.
bron:
https://www.wilgaerden.nl...-coronavirus#_Toc35010887

Tevens lees ik bv.:
Het coronavirus kan uren buiten het lichaam overleven, blijkt uit nieuw onderzoek van het Amerikaanse National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIH) dat dinsdag is gepubliceerd.
bron:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973

https://www.nu.nl/coronav...irus-op-oppervlaktes.html
een virus leeft overigens niet, een bacterie wel. Het is RNA (dna) material bij elkaar gehouden door lipiden meen ik. Vandaar ook dat zeep (lipiden zijn vetten) prima werkt (daardoor valt het virus uit elkaar) dan staat er niet meer "kopieer mij" in het RNA maar "kop mij" "keer mij op" of gewoon lekker helemaal niks meer!

ik ga nog gergeld buiten fietsen en ben ook bang dat ik toch 1 deeltje van het virus inademen en dan meteen de sjaak ben. Maar ik wil ook per se fit blijven. Zit nu de hele dag op mijn reet.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-07 11:53
Amaze86 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:37:
[...]

Wat dat betreft dit bedrijf is apart,denken alleen aan bonussen en om klanten niet kwijt te raken.

Zijn al paar naar directeur gegaan,ze leggen het werk neer. Genoeg is genoeg vooral in deze tijd.
Contact opnemen met vakbond, arbodienst en arbeidsinspectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:20
ledog schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:09:
Dit filmpje laat duidelijk zien hoe snel een virus zich met handcontact verspreidt:

YouTube: How To See Germs Spread (Coronavirus)

Er is echt veel voor te zeggen om, zodra het tekort is aangevuld, het dragen van mondkapjes ten zeerste aan te raden of te verplichten.

Dispensers met desinfecterende gel bij elke ingang van een supermarkt zou ook enorm helpen.
Het filmpje gaat over bacteriën, niet over virussen. Coronavirus is alleen maar toegevoegd voor de clicks
;(

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
pro_6or schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:43:
[...]
een virus leeft overigens niet, een bacterie wel. Het is RNA (dna) material bij elkaar gehouden door lipiden meen ik. Vandaar ook dat zeep (lipiden zijn vetten) prima werkt (daardoor valt het virus uit elkaar) dan staat er niet meer "kopieer mij" in het RNA maar "kop mij" "keer mij op" of gewoon lekker helemaal niks meer!
ik ga nog gergeld buiten fietsen en ben ook bang dat ik toch 1 deeltje van het virus inademen en dan meteen de sjaak ben. Maar ik wil ook per se fit blijven. Zit nu de hele dag op mijn reet.
Ik denk dat de auteur het Engelse woord "viability" vertaald heeft door "leven" en niet door "levensvatbaarheid".

zie ook:
If the viability of the two coronaviruses is similar, why is SARS-CoV-2 resulting in more cases? Emerging evidence suggests that people infected with SARS-CoV-2 might be spreading virus without recognizing, or prior to recognizing, symptoms.

[ Voor 1% gewijzigd door JoStad op 30-03-2020 21:11 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
GAIAjohan schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:58:
[...]

Het filmpje gaat over bacteriën, niet over virussen. Coronavirus is alleen maar toegevoegd voor de clicks
;(
Leg eens uit hoe contact verspreiding van virus verschilt van bacteriën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 17:20
ledog schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Leg eens uit hoe contact verspreiding van virus verschilt van bacteriën?
Vooral qua verspreiding maakt het nogal een verschil of ze kunnen vermeerderen ja of nee. Daarmee is ook verspreiding anders. 10 virussen kunnen niet plotseling 20 zijn. Een virus kan zich pas vermeerderen als deze in een gastheer zit, de gastheercel gaat bepaalde eiwitten maken om virussen te maken. Op een gegeven moment valt de gastheer uit elkaar en komen de virussen vrij.

Een bacterie kan zich vermenigvuldigen op een aanrechtblad, een virus niet.
Als er 1 bacterie op het aanrechtblad zit, zich vermenigvuldigt, jij het aanraakt, hij zich vermenigvuldigt weer, jij de koelkast aanraakt en daarna de afzuigkap etc etc zit nu overal een bacteriehaard.

Als jij een virus aanraakt op het aanrecht, deze aan jou vast zit, maar jij smeert het per ongeluk af aan de koelkast, zit er alleen een virus op de koelkast. Nergens anders

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
GAIAjohan schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:31:
[...]

Vooral qua verspreiding maakt het nogal een verschil of ze kunnen vermeerderen ja of nee. Daarmee is ook verspreiding anders. 10 virussen kunnen niet plotseling 20 zijn. Een virus kan zich pas vermeerderen als deze in een gastheer zit, de gastheercel gaat bepaalde eiwitten maken om virussen te maken. Op een gegeven moment valt de gastheer uit elkaar en komen de virussen vrij.

Een bacterie kan zich vermenigvuldigen op een aanrechtblad, een virus niet.
Als er 1 bacterie op het aanrechtblad zit, zich vermenigvuldigt, jij het aanraakt, hij zich vermenigvuldigt weer, jij de koelkast aanraakt en daarna de afzuigkap etc etc zit nu overal een bacteriehaard.

Als jij een virus aanraakt op het aanrecht, deze aan jou vast zit, maar jij smeert het per ongeluk af aan de koelkast, zit er alleen een virus op de koelkast. Nergens anders
Dus ging het filmpje eigenlijk over virussen en niet over bacteriën.
De gebruikte nanoparticles op de handen vermenigvuldigen zich ten slotte ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Ik ben ook erg sceptisch over die anderhalve meter. Het is niet zo dat er een hele wolk Corona om iedereen heen hangt van precies die afstand waar je buiten moeten blijven, ik zie ook geregeld mensen lopen met een mondkapjes op ergens in de middle of nowhere.
Die anderhalve meter vind ik trouwens wel prettig maar dan gewoon om te voorkomen dat mensen in je persoonlijke bubbel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:19

Mx. Alba

hen/die/zij

Als damper weet ik maar al te goed hoe ver uitgeademde lucht reikt en hoe het zich verspreidt. Als je de damp uitblaast komt de initiële "mushroom cloud" al een meter of twee ver. Door natuurlijke convectie en tocht verspreidt het zich dan langzaam verder. Als het virus airborne zou zijn dan zou zelfs 3 meter geen optie zijn - dan zou je zelfs niet in dezelfde ruimte als een mogelijk geïnfecteerd persoon moeten zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 21:30

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:59:
[mbr]Zo op de man hoeft niet[/mbr]
Daarbij komt dat het virus niet in uitgeademde lucht zit, maar in een nies of hoest. Ik ga er vanuit dat iedereen minstens zijn hand voor zijn neus en mond houdt (of beter, de elleboog). Daarmee voorkom je sowieso dat de druppeltjes rond gaan vliegen.
Of op zijn minst de moeite neemt om gewoon te richten. Dat doe ik ook als ik 'gewoon' verkouden ben, niet in iemands richting hoesten of niezen is gewoon normaal fatsoen.
Mx. Alba schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:33:
Als het virus airborne zou zijn dan zou zelfs 3 meter geen optie zijn - dan zou je zelfs niet in dezelfde ruimte als een mogelijk geïnfecteerd persoon moeten zijn.
Maak daar maar 'gebouw' van want bijna elk gebouw heeft ook tussen de ruimtes in een luchtverplaatsing.

[ Voor 25% gewijzigd door Stoney3K op 31-03-2020 10:06 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
Beetje zinloos topic , dit. Natuurlijk is 1,5 m arbitrair.

Maar het is, zoals met alles uit de politiek, een maatregel om de schijn op te houden dat er iets aan wordt gedaan, maar ook om de gevolgen beperkt te houden.
Als men 5 m had gezegd, dan was het zelfs niet meer mogelijk om de supermarkten open te houden en pakjes bezorgen zou ook wel heel lastig worden.
En je hoeft je er niet aan te houden! Je mag ook zelf er voor kiezen om 10 m afstand te houden.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:22
JukeboxBill schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:14:

Maar het is, zoals met alles uit de politiek, een maatregel om de schijn op te houden dat er iets aan wordt gedaan, maar ook om de gevolgen beperkt te houden.
Als men 5 m had gezegd, dan was het zelfs niet meer mogelijk om de supermarkten open te houden en pakjes bezorgen zou ook wel heel lastig worden.
En je hoeft je er niet aan te houden! Je mag ook zelf er voor kiezen om 10 m afstand te houden.
En je moet je afvragen wat 't doel is van de maatregel. De verspreiding stoppen of flink verminderen? En ik denk dat de huidige uitvoering de verspreiding flink verlaagd heeft en ik denk ook dat dit het doel van de maatregel was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Nog een gouwe ouwe. De afstand van een nies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 21:20
JukeboxBill schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:14:

Huh, of de gevolgen worden beperkt of er is schijn dat er wat aan gedaan wordt. Beiden kan naar mijn weten niet.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50
xzaz schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:18:
[...]

Huh, of de gevolgen worden beperkt of er is schijn dat er wat aan gedaan wordt. Beiden kan naar mijn weten niet.
Ter verduidelijking:
ik bedoel de gevolgen van de maatregel te beperken, niet de gevolgen van de Corona.

Dat is toch wel impliciet uit mijn bericht te halen?

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1 2 Laatste