Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12

ralpje

Deugpopje

Topicstarter
Het is natuurlijk wel een uitdaging, alleen nog maar remote werken. Dus, na zo'n eerste week in semi-lockdown: hoe werk je het beste thuis?

Ik wil mijn ervaringen delen, maar ben ook vooral op zoek naar jullie ervaringen en tips & tricks over remote werken. Dat gaat om hardware, software, maar ook de inrichting van je werkplek en 'soft skills' en manieren om in contact te blijven met je team.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuJpCCDhuQ4EKHGfPheLxhW8KxI=/f/image/6Y0kHhSd0wu03g27woNEV0g5.jpg

Ik werk, als cloud architect, vaker thuis, dus heb een redelijk fatsoenlijke thuiswerkplek. M'n Surface Laptop 2 is via een HP USB-C Dock (en de bijbehorende adapter van Surface Connector naar USB-C) aangesloten op twee AOC 24B1H monitoren. Daarnaast een Logitech K800 toetsenbord met bijbehorende muis, een Logitech C270 webcam en Jabra Evolve 30 II headset voor de noodzakelijk Teams-calls en m'n trouwe Sony WH-1000X M3 (die ik thuis een stuk minder nodig heb dan op kantoor ;))

Niet op de foto nog m'n el-cheapo Whiteboard van de Action en m'n Rocketbook Everlast notebook.

Hier ga ik het de komende weken wel mee redden, denk ik. :)

Aan de software-kant zijn wij een Microsoft-huis, dus werken we volledig in Office 365. Vooral Teams, dus. Mocht je de behoefte hebben om een 'town hall / all hands'-achtige meeting te willen doen (een periodiek bericht van je crisisorganisatie of CEO naar de hele organisatie bijvoorbeeld), dan kan ik de live event functionaliteit in Teams aanraden. Dit werkt als een soort TV-uitzending waarbij de hele organisatie gewoon kan meekijken óf achteraf terugkijken. Als je voertaal Engels is zelfs met live captions en eventueel automatische translation van die captions.

Aan de soft-skills kant probeer ik vooral m'n ritme in stand te houden. Dus: wekkertje zetten, ontbijten en douchen en gewoon aangekleed achter m'n werkplek gaan zitten. Geen joggingbroek en trui maar gewoon m'n normale jeans en overhemd. Niet alleen zorgt dat ervoor dat je het gevoel hebt 'aan het werk te gaan', het oogt ook nog eens fijner als je een videocall hebt.
Ik heb m'n werkplek bewust in een aparte kamer. Dat is een rommelhok met kledingkasten enzo, maar m'n bureau is netjes en omdat het een aparte ruimte is kan ik de deur gewoon achter me dichttrekken na werktijd. Ook dat helpt weer om de work-life balance in stand te houden. Ik overweeg wel nog om een sta/zit-bureau te scoren voor de komende periode, ik merk dat de ergonomie met m'n huidige setup toch iets te kort schiet. Periodiek je werkplek verlaten en in beweging komen helpt daarbij. Ik mis wel de pooltafel die we op kantoor hebben, maar daar heb ik hier dus écht geen plek voor :+

Zijn er zaken die ik hier mis? Tips die jullie hebben om nóg efficiënter / productiever thuis te kunnen werken? Wat is dé gouden tip om een goede werkplek te kunnen hebben? Ik denk dat we nog wel even in deze situatie zitten en dat 6 april niet de einddatum gaat zijn, dus ik wil het allemaal zo comfortabel en efficiënt mogelijk maken. ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hier 6 pagina's met dezelfde inhoud:

[RED] Input gevraagd: tips voor thuiswerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Dat topic was door de redactie/@Olaf gestart voor input voor dit artikel op de FP; dit is een meer algemeen topic. Wellicht dat die van de redactie inmiddels dicht kan maar dat is niet aan de forumcrew ;)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Migrator schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:19:
[...]

Dat topic was door de redactie/@Olaf gestart voor input voor dit artikel op de FP; dit is een meer algemeen topic. Wellicht dat die van de redactie inmiddels dicht kan maar dat is niet aan de forumcrew ;)
Klopt wel maar een hoop informatie kan natuurlijk 1op1 overgenomen worden hier - dan kan TS het beter daar even doorlezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb thuis een kantoor ingericht primair voor gamen en secundair voor thuis werken.

Een tweedehands in hoogte verstelbaar bureau gekocht op Albeka van twee meter breed. Kwam met een mooi nieuw blad.

Een V7 Dual Touch Adjust Monitor Mount om twee monitoren te bevestigen zodat deze ook perfect verstelbaar zijn. Wel handig om een diep bureau te hebben.

Een UGREEN USB 2.0 KVM switch om vier USB poorten tussen mijn laptop en desktop te delen zodat ik met een enkele knop kan wisselen. Monitoren delen via een KVM switch werd mij te duur, dan schiet de prijs echt enorm omhoog, dus dat gaat via input select op mijn monitoren. Schijnt ook nog te scripten te zijn via software volgens de reacties hier dus daar moet ik nog even induiken.

Mijn laptop staat op een standaard, docking station wordt vandaag bezorgd dus die hoef ik dan met een enkele kabel aan te sluiten om beeld en input te hebben. Ik heb dan enkel nog een aparte headset voor gaming en voor conference calls.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Een mooi alternatief voor
De kantoortuin: ervaringen en discussie

Hier zijn het de boeken die het verschil maken voor de Ergonomie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVQfQvFGQd56QXb84sIpYu9EGSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eO41hdwJYgQsh0hXGnLs4ht.jpg?f=fotoalbum_large
De Nieuwe Tsaar - over Putin, Het Complete boek Mircosoft Excel, en Piketty's Capatal in the 21st century verhogen mijn pricewatch: Acer V233HB Zwart en pricewatch: Dell Latitude 7490 8Y2WH Een Evoluent 4 draadloze muis en G105 maken de setup af.

Het is eigenlijk een beetje behelpen. Ivm geboorte van een kind heb ik net 2 maanden geleden de kantoorkamer omgebouwd naar kinderkamer, bureau en het bureaustoel aan de straat gezet.

[ Voor 54% gewijzigd door 3x3 op 24-03-2020 13:11 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Topicstarter
Pfoe, ervaring van vandaag voor wat betreft remote meetings: geen back-to-back meetings plannen. Op kantoor is dat geen probleem, omdat je toch even van de ene vergaderruimte naar de andere loopt, maar remote betekent het dus echt dat je van A tot Z achter je scherm zit met je koptelefoon op. Zeker omdat in deze hele situatie die meetings uitlopen door alle smalltalk eromheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat dit de aanjager word om ook na deze crisis het thuiswerken te stimuleren. Veel werkgevers hebben deze boot lang afgehouden en dit is een prima moment om werkgevers te laten zien dat het ook anders kan.

Het zal niet voor iedereen zijn. Als ik naar mijzelf kijk dan ben ik normaal gesproken productiever in een wat zakelijke omgeving. Thuis ben ik bijzonder snel afgeleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:07
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:57:
Het zal niet voor iedereen zijn. Als ik naar mijzelf kijk dan ben ik normaal gesproken productiever in een wat zakelijke omgeving. Thuis ben ik bijzonder snel afgeleid.
Ik ben ook zo productief als een natte krant. Al het werk waar druk achter zit is stil gelegd. Vrouw + kind van 1,5 en 4 jaar thuis. Vrouw heeft de thuiswerk plek ingepikt.

Performance problemen omdat iedereen thuiswerkt.
Ene na andere mail per afdeling over Corona protocol, wedstrijd wie er een nog meer overdreven maatregel kan verzinnen.
Iedereen is namelijk belangrijk. HR moet zelfs laten weten dat ik door mag werken, ook al zijn bepaalde certificaten verlopen... Als dat nu in deze 2 weken al een probleem is, heb je hiervoor al zitten slapen volgens mij.

Ben blij als ik weer normaal aan het werk kan. En dat thuiswerken beperkt blijft tot een keer een middag als er niemand thuis is (dan ben ik wel productief namelijk).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Reizen is ongeveer 25% van mijn werk om aan boord van schepen problemen op te lossen. Nu dit niet of nauwelijks meer mogelijk is probeer ik via remote verbindingen de klanten te bedienen. Mijn thuis apparatuur is hier wel goed op ingericht, maar aan boord is de verbinding vaak via de satteliet. Daarnaast is er in de controle kamer geen GSM verbinding met de buitenwereld, dus moet ik met iemand bellen die in het stuurhuis staat en hij/zij belt met degene in de controle kamer. Informatie vertroebeld, ik zie niet wat er gebeurd en doordat men telkens op mij moet wachten worden er andere processen gestart waardoor ik niks meer kan doen.

Maar ik moet productief blijven, dus dat doe ik dan maar. Een andere mogelijkheid hebben we niet op dit moment.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51

Exigence

dnkroz

3x3 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:59:
Het is eigenlijk een beetje behelpen. Ivm geboorte van een kind heb ik net 2 maanden geleden de kantoorkamer omgebouwd naar kinderkamer, bureau en het bureaustoel aan de straat gezet.
Hier het zelfde verhaal. Jaar geleden zijn geboren en kantoor opgeofferd. Het nieuwe kantoor moet op de zolder komen, stuk meer ruimte. Maar dat zal niet eerder dan eind van dit jaar zijn. Dus nu even behelpen in de woonkamer waar ook een dreumes van net 1 jaar rondloopt (kinderopvang dicht).

Wat mij helpt:
- Werkritme aanhouden (begintijd, pauzes etc.)
- Noise cancelling koptelefoon met muziek
- Geïmproviseerd soort kamerscherm om mijzelf toch nog wat af te schermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:42

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik had gelukkig al een redelijke gamesetup staan thuis. Dat is nu mijn thuiswerkplek. Ik miste alleen een webcam, maar m'n telefoon in combinatie met droidcam functioneert prima. Is alleen even lastig om de telefoon goed te positioneren wegens ontbreken van een goede standaard. Dus vanmiddag komt met de post een fatsoenlijk telefoonstatief binnen.

Ik probeer mij vooral ook de werktijden te houden waar normaal ook mee te maken heb. Start om 9.00 uur om 10.30u even een koffiepauze van een kwartier. Tussen 12.30u en 13.30u even lunchpauze. Tussendoor nog ergens een koffiepauze en dan rond half 5/5 uur kap ik ermee. Dat gaat opzich wel redelijk. Ben thuis wel sneller afgeleid. Maargoed. Met ons team hebben om de 2-3 uur ook nog even contact via Zoom en dat werkt best goed om gefocust te blijven.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gelukkig had ik al de thuiswerkplek ingericht.

Wel nog een goede bureaustoel moeten halen, na 2 dagen op de mindere stoel krijg je toch wel last van je rug.

[ Voor 86% gewijzigd door Vorkie op 21-03-2020 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Ik merk aan de softskill zijde dat veel naar buiten helpt. Normaal ben ik op kantoor best veel aan de wandel, vergadering naar vergadering, pand naar pand en weer terug. Nu doe je dat niet, en ben je veel aan je werkplek. Ik ga net als normaal gewoon om 12:00 lunchen en ga dan ook lekker door mijn tuin banjeren met de bammetjes. Om 17:00 ga ik lekker 1,5 uur in de tuin werken om mijn vitamine D binnen te krijgen :)
Verder een fijn ingerichte werkplek docking voor de laptop en een 22 en 27 inch scherm. Die heb ik op een HDMI switch aangesloten zodat ik nog nasr de Game PC kan switchen. Alleen het toetsenbord moet ik nog omprikken, nog ff een usb switch halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaYymple3t2pbgPvg3iP_r-ekVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gM802wLwF9kNG8QEcrNIGG9o.jpg?f=fotoalbum_large

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Nooit thuisgewerkt, het heeft iets omdat je niet meer om alle operationele rompslomp wordt lastig gevallen, anderzijds is commercie van god los geraakt nu ik dus op afstand zit.

Ik heb moeite om tevreden een werkdag te eindigen, alsof het doel niet bereikt is ondanks dat het doel helemaal niet in een dag te bereiken is. Doordat ik normaal door allemaal operationaliteit tussen door gestoord wordt, was er meer variatie en meer een idee van productiviteit.

Ik heb een laptop van de zaak die via VPN op desktop connect. Laptop aangesloten op mn game setup, 34" scherm. Erg fijn, maar ook zorgwekkend gezien het volk dat normaal wel vaak thuiswerkt, dit puur op laptop doet. In mijn ogen kan je niet productief zijn op slechts je laptop, maar ik zit veel in data analyses, PowerBI/Excel/ERP.l, misschien geen eerlijke vergelijking maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

het voordeel is dat je thuis veel "flexibeler' bent, als "service" verlener
- hollen of stilstaan
- rustig werken ..

Wat werkgevers wel weten is dat je thuis meer stroom verbruikt, verwarming koffie/thee/lunch ..met minder "arbo' regels dan op kantoor.. helaas moeten we 8 uur werken tussen 8:00 en 17:00 en werkgevers weten dat de eerlijke werknemer harder werkt/ meer af krijgt dan op kantoor ..
Toch willen ze liever dat we op kantoor zijn, dit gaat een heftige discussie worden met een staartje ..

Goed thuis werken .. dit is ook een vrij grote "ramp" want 99% kans dat je geen goeie werkplek hebt .. zeker vandaag de dag met kids en wederhelft in huis .. focussen is dus erhm uitdagend.

Ik zit heftig te denken aan een KVM oplossing HDMI (tips?) zodat ik prive pc & zakelijke laptop goed kan benutten. want op de zaak werk ik met 2 monitoren en thuis 13" laptop + 1x hdmi scherm ..

ik werk thuis op een "game plek" en kan redelijk werken maar echt optimaal is het niet .. en hoewel ik van plan ben op zolder een werkplek in te richten zou ik graag flexibel zijn over 2 locaties (in huis) .. zonder mijn pc/laptop van plek te verslepen .. hmm uitdaging :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had al een ruimte van 6x4m als kantoorruimte, aangezien mijn vrouw en ik voorheen ook regelmatig (samen) thuiswerkten. Enige verschil is dat de kinderen thuis zijn. Werk gaat daardoor in principe 24/7 door.. (ca 40u per week).

Setup is 2x Dell 24", 2x draadloze muis / toetsenbord, op een Ikea wit tafelblad van 2x 180m met 3 ladeblokken :).
Verder is de ruimte gevuld met een logeerbed voor oma (die stond er ook al voor de crisis :P) en wat kasten.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2020 22:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
vso schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 22:31:
het voordeel is dat je thuis veel "flexibeler' bent, als "service" verlener
- hollen of stilstaan
- rustig werken ..

Wat werkgevers wel weten is dat je thuis meer stroom verbruikt, verwarming koffie/thee/lunch ..met minder "arbo' regels dan op kantoor.. helaas moeten we 8 uur werken tussen 8:00 en 17:00 en werkgevers weten dat de eerlijke werknemer harder werkt/ meer af krijgt dan op kantoor ..
Toch willen ze liever dat we op kantoor zijn, dit gaat een heftige discussie worden met een staartje ..

Goed thuis werken .. dit is ook een vrij grote "ramp" want 99% kans dat je geen goeie werkplek hebt .. zeker vandaag de dag met kids en wederhelft in huis .. focussen is dus erhm uitdagend.

Ik zit heftig te denken aan een KVM oplossing HDMI (tips?) zodat ik prive pc & zakelijke laptop goed kan benutten. want op de zaak werk ik met 2 monitoren en thuis 13" laptop + 1x hdmi scherm ..

ik werk thuis op een "game plek" en kan redelijk werken maar echt optimaal is het niet .. en hoewel ik van plan ben op zolder een werkplek in te richten zou ik graag flexibel zijn over 2 locaties (in huis) .. zonder mijn pc/laptop van plek te verslepen .. hmm uitdaging :)
Mijn ervaringen met goedkope kvm switchen zijn niet zo goed.

Zakelijk gezien wel goede ervaringen met
https://www.startech.com/...ubbel-scherm~USB3SDOCKHDV
https://www.startech.com/...udio-Ethernet~USB3SDOCKHD

Maar icm met gamen zal het niet zo lekker werken waarschijnlijk.

Thuis heb ik alle usb devices in mijn monitor geprikt.
Dus wie er ook wil werken plugt op laptop 1x usb, HDMI en adapter er in. En je kan aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10

houthakker

Poehé

Tja, op de vraag hoe; kijk op diverse arbo advies websites.

Voor mijzelf;
- poten van het bureau ingekort. (grappig genoeg zijn heel veel standaard bureau's van meubelgiganten standaard te hoog, terwijl ik echt een gemiddelde lengte heb met 1,80).
- pakken papier onder mijn monitors gezet (had zelf al een 27" qhd scherm, mocht er 1 van werk lenen). Nu heb ik dezelfde setup als op werk en dat is toch wel erg prettig.
- nieuwe bureaustoel gekocht. Ja kost geld (200 euro ex btw), en nee geen "ikea/leenbakker/jysk; maar dit is echt een goede investering. Je wil hoogte, zitvlak, rughoek kunnen verstellen (en in mijn geval ook armsteunen anders kunnen deze niet onder het bureaublad).
- co2 meter (+ temperatuur en hydro) naar de ruimte verplaatst waar ik zit, maar alles was prima.

[ Voor 4% gewijzigd door houthakker op 22-03-2020 23:06 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:57:
Ik vermoed dat dit de aanjager word om ook na deze crisis het thuiswerken te stimuleren. Veel werkgevers hebben deze boot lang afgehouden en dit is een prima moment om werkgevers te laten zien dat het ook anders kan.

Ik werk nu al een tijdje thuis vanwege het feit dat ik in Braboland woon. Sowieso vind ik het fijn om af en toe thuis te werken. Wij hebben een soort van kantoortuin en niet iedereen leeft de huisregels hieromtrent na. Dus ik werk thuis rustiger, maar mijn werkplek is beperkt. In principe heb ik alleen een laptop. Heb nu voor de Corona perikelen van kantoor een beeldscherm kunnen regelen, maar dat is maar een scherm, op kantoor heb ik er twee,

Voordeel van thuiswerken is ook een verminderde ecologische footprint omdat je niet hoef te reizen. Thuis gezelliger, betere koffie, betere lunch. Meer tijd omdat je niet hoef te reizen, flexibeler tijd indelen.

Maar om thuis goed te kunnen werken moet je wel een goede werkplek hebben, fatsoenlijke stoel, goed beeldscherm of meerdere. In hoeverre zijn hier vanuit werkgever of overheid vergoedingen voor?

@ralpje misschien om dit in de discussie te betrekken?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Hoe kan het nou dat sommige tweakers thuis een slechtere setup hebben dan op het werk?

Ik heb in ieder geval minder last van stijve nek en heupen. BreedbeeldIPSSchetmzodat ik recht naar voren kan kijken+zit/stA bureau+lekkere muis+sneller workstation met ssd en veel comfortabeler toetsenbord.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kmf schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 00:29:
Hoe kan het nou dat sommige tweakers thuis een slechtere setup hebben dan op het werk?

Ik heb in ieder geval minder last van stijve nek en heupen. BreedbeeldIPSSchetmzodat ik recht naar voren kan kijken+zit/stA bureau+lekkere muis+sneller workstation met ssd en veel comfortabeler toetsenbord.
Goed kantoormeubilair is nou eenmaal prijzig. Bureaustoelen waar je een dag op moet kunnen zitten kosten al snel honderden euro's. Dat geef je niet snel uit als je twee a drie dagen per week een uurtje of twee zit te gamen of te hobbyen.

Zelfde geld voor in hoogte verstelbare schermen, bureau's,...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tsurany schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:11:
[...]

Goed kantoormeubilair is nou eenmaal prijzig. Bureaustoelen waar je een dag op moet kunnen zitten kosten al snel honderden euro's. Dat geef je niet snel uit als je twee a drie dagen per week een uurtje of twee zit te gamen of te hobbyen.

Zelfde geld voor in hoogte verstelbare schermen, bureau's,...
Een (handmatig) verstelbaar bureau van ikea kost maar 170 euro. (Ik was zelfs van plan om deze te kopen en op het werk te zetten, ware het niet deze niet past bij de stijl...)
Mijn monitorstandaard voor m'n 34" scherm heb ik voor 30 euro bij amazon gehaald.
Een thuisPC met SSD is het geld ook niet meer. Vele malen beter dan de HDD-PCs op het werk.
Een IPS monitor kost ook nauwelijks iets meer. Leest veel scherper dan die TFT schermen op menig kantoor.

Waar zijn de tijden gebleven dat tweakers duizenden guldens uit (hebben) gegeven om hun CPU 1 graad koeler te krijgen met waterkoeling....

(ok, als er geen ruimte in huis is, dan is het voor te stellen)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Topicstarter
kmf schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 00:29:

Mijn werkplek thuis gebruik(te) ik minder vaak dan m'n werkplek op kantoor. Ik game niet echt en als ik al game is dat op de console en dus niet op een werkplek. Mijn werkplek thuis was een 'flexplek' waar ik een paar uurtjes tot hooguit één aaneengesloten dag in de week doorbracht. De rest van de tijd zit ik bij klanten of op kantoor. Ik had dus weinig zin om te investeren in fatsoenlijk meubilair. Een docking station + schermpjes had ik dan wel al.
Inmiddels heb ik vorige week, na een week mopperen op de ergonomie van m'n thuiswerkplek bij Ikea een sta/zit-bureau besteld. Prima geregeld trouwens, online bestellen, betalen met creditcard, en een dag later op een afgesproken tijdslot ophalen. Nette afhaallocatie op de parkeerplaats (Ikea Haarlem, in dit geval) waarbij iedereen netjes op afstand van elkaar de spullen (contactloos) kreeg overhandigd. Helemaal RIVM-proof ;)
Inmiddels dus het kamertje waar ik m'n werkplek heb wat verbouwd en m'n bureau ook gelijk voor het raam gezet zodat ik af en toe naar buiten kan kijken. En: afwisselen tussen staan en zitten is heerlijk!
evilution schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Maar om thuis goed te kunnen werken moet je wel een goede werkplek hebben, fatsoenlijke stoel, goed beeldscherm of meerdere. In hoeverre zijn hier vanuit werkgever of overheid vergoedingen voor?

@ralpje misschien om dit in de discussie te betrekken?
De werkgever is verantwoordelijk voor een 'ergnomische werkplek', maar dat geldt dan weer niet voor thuiswerkplekken. Eventuele vergoedingen die de werkgever geeft voor inrichting van de thuiswerkplek vallen onder de werkkostenregeling en zijn in potentie dus gewoon belast. Op het blog van Voys stond daar recent nog een artikel over.
Ik kan me voorstellen, als dit verhaal van 'social distancing' langer aan gaat houden, daar nog wel verandering in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kmf schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:32:
[...]
Een (handmatig) verstelbaar bureau van ikea kost maar 170 euro. (Ik was zelfs van plan om deze te kopen en op het werk te zetten, ware het niet deze niet past bij de stijl...)
Mijn monitorstandaard voor m'n 34" scherm heb ik voor 30 euro bij amazon gehaald.
Een thuisPC met SSD is het geld ook niet meer. Vele malen beter dan de HDD-PCs op het werk.
Een IPS monitor kost ook nauwelijks iets meer. Leest veel scherper dan die TFT schermen op menig kantoor.
Het kan relatief goedkoop zijn. Maar als je er zes uurtjes per week aan door brengt snap ik dat velen genoegen nemen met minder. Zeker als je kijkt naar iets als een stoel, een stoel waar je twee uur prima op kan zitten is heel wat anders dan een stoel waar je acht uur per dag op moet zitten. En als je dan nog een console gamer bent (of helemaal geen gamer :o ) die vooral op zijn laptop hobby werk verricht snap ik helemaal goed dat je geen luxe werkplek hebt staan.
Waar zijn de tijden gebleven dat tweakers duizenden guldens uit (hebben) gegeven om hun CPU 1 graad koeler te krijgen met waterkoeling....

(ok, als er geen ruimte in huis is, dan is het voor te stellen)
Die Tweakers zijn toch niet weg? Maar dat zijn niet noodzakelijk dezelfde mensen die nu ook thuis moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Mijn vriendin werkt bij de Dela op de klantenservice.
Die waren er erg vroeg bij met het thuiswerken, dit is haar 3de week thuis al.
Voordeel is dat ze dat al tijden 1 dag per week deed. (beetje afhankelijk van haar rooster)
Ze heeft een laptop met los toetsenbord en muis en een headset + gsm om te kunnen bellen.
Ook heeft ze al tijden een goede bureaustoel van haar werk, een hoogte verstelbaar bureau kon ook maar hebben we ooit afgeslagen omdat we er de ruimte niet voor hadden.
De aanpassing voor haar nu is dat ze beneden in de huiskamer is gaan zitten (in plaats van op zolder waar haar normale thuis werkplek is) en we een stapel boeken onder haar laptop hebben gelegd zodat het scherm op hoogte is.

Ik werk bij Brabant Water als projectleider, dus in de vitale sector.
Voor mobiel werken had ik al een HP tablet met toetsenbordje.
We hebben allemaal de mogelijkheid gekregen voor een externe monitor thuis maar dat is het wel.
Ik werk echter via vpn op mijn eigen (oude) game pc.
Ik mis de 2de monitor wel, maar dat gaat niet echt passen hier thuis samen aan de eettafel.
Ook ik had al een goede bureaustoel dus wat betreft houding is het wel redelijk in orde.

Buiten zijn voor mij wel de meeste projecten stil gelegd op uitgesteld.
Dus ik mis de normale verplaatsingen en de bijkomende beweging.
Extra rondje met de hond dan maar.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:54
Als ik thuis werk was dat meestal s'avonds en in het weekend, was nooit een probleem dus ik zag het overdag thuiswerken wel zitten.

Maar blijkbaar vind de aannemer het goed om tijdens de corona crisis maar flink te gaan verbouwen bij een pand hier beneden, hoe moet je in godsnaam normaal thuiswerken als je de hele dag getimmer en geboor hoort? Kan moeilijk zeggen dat hij moet stoppen met verbouwen zodat ik kan thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:02

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Hier ook een laptop met enkele HDMI aansluiting, maar wel een game pc met 2 monitoren.

Oplossing: RDP naar de laptop. Nu heb ik 2 schermen op hoogte (met monitor arm), mechanisch toetsenbord en ergonomische muis. Laptop staat onder de schermen, voor mijn neus. Audio en webcam via de laptop en niet via RDP. Kan zo prima videoconferencen, én ik heb twee schermen voor mijn neus.

Sonos'je in de hoek voor de radio. Ik zit wel even goed. Ik heb niet het idee dat ik minder productief ben; kan me beter focussen. Veel DevOps werk dus ontwikkelen gaat wel lekker zo.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ralpje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:51:
[...]

[...]

De werkgever is verantwoordelijk voor een 'ergnomische werkplek', maar dat geldt dan weer niet voor thuiswerkplekken. Eventuele vergoedingen die de werkgever geeft voor inrichting van de thuiswerkplek vallen onder de werkkostenregeling en zijn in potentie dus gewoon belast. Op het blog van Voys stond daar recent nog een artikel over.
Ik kan me voorstellen, als dit verhaal van 'social distancing' langer aan gaat houden, daar nog wel verandering in komt.
Ok, bedankt voor je link. Feitelijk draai je dus gewoon zelf op voor de kosten van thuiswerken :(

Als deze regelingen vanwege de crisis wijzigen hoop ik wel dat dat met terugwerkende kracht is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

evilution schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Ok, bedankt voor je link. Feitelijk draai je dus gewoon zelf op voor de kosten van thuiswerken :(

Als deze regelingen vanwege de crisis wijzigen hoop ik wel dat dat met terugwerkende kracht is.
Aan de andere kant heb je veel reistijd bespaard. Ik hoop dat thuiswerken blijvend is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kmf schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:01:
[...]

Aan de andere kant heb je veel reistijd bespaard. Ik hoop dat thuiswerken blijvend is
Dat klopt. Thuiswerken heeft ontegenzeggelijk vele voordelen. Niet alleen persoonlijk maar ook maatschappelijk. Nu blijkt dat met z'n allen naar kantoor reizen en bij elkaar zitten niet altijd de meest productieve manier van de dag doorbrengen is. Minder reizen is ook lagere ecologische footprint. Meer flexibiliteit werk vs gezin. Maar ook nadelen, op kantoor heb je makkelijker onverwachte informele ontmoetingen en uitwisseling van gedachten.

Ben benieuwd of deze crisis op dit gebied uiteindelijk een andere balans gaat vinden over waar je welk deel van je werk het beste kunt doen.

Was enige tijd geleden ook een interessante column over op BNR, kan hem helaas niet terugvinden. Maar de strekking was ook, als het nu kan, waarom dan niet als er geen crisis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04
Inmiddels een refurbished Ahrend 220 gekocht voor beneden, zodat de oude naar de zolder kan. Een Dell u2415 is nu ook onderweg.

Na anderhalve week in een rotan stoel op een laptop scherm turen is ook niet alles...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:58

Vos

AFCA

mugenmarco schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:03:
Als ik thuis werk was dat meestal s'avonds en in het weekend, was nooit een probleem dus ik zag het overdag thuiswerken wel zitten.

Maar blijkbaar vind de aannemer het goed om tijdens de corona crisis maar flink te gaan verbouwen bij een pand hier beneden, hoe moet je in godsnaam normaal thuiswerken als je de hele dag getimmer en geboor hoort? Kan moeilijk zeggen dat hij moet stoppen met verbouwen zodat ik kan thuiswerken.
Noise cancelling koptelefoon? Werken super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:54
Vos schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Noise cancelling koptelefoon? Werken super.
Goede tip, ik ga even rond kijken ervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Alain schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:12:
Reizen is ongeveer 25% van mijn werk om aan boord van schepen problemen op te lossen. Nu dit niet of nauwelijks meer mogelijk is probeer ik via remote verbindingen de klanten te bedienen. Mijn thuis apparatuur is hier wel goed op ingericht, maar aan boord is de verbinding vaak via de satteliet. Daarnaast is er in de controle kamer geen GSM verbinding met de buitenwereld, dus moet ik met iemand bellen die in het stuurhuis staat en hij/zij belt met degene in de controle kamer. Informatie vertroebeld, ik zie niet wat er gebeurd en doordat men telkens op mij moet wachten worden er andere processen gestart waardoor ik niks meer kan doen.

Maar ik moet productief blijven, dus dat doe ik dan maar. Een andere mogelijkheid hebben we niet op dit moment.
Machinekamer automatisering toevallig? Heb het zelf (ook) jaren gedaan, incl navigatie/communicatie..; remote wel te doen met de huidige breedband verbindingen op Inmarsat, toen drama omdat 64kbps verbindingen via Inm-B schreeuwend duur waren om te gebruiken en de kapt. liever had dat je aan boord kwam (in het weekend, rond middernacht).

Nu machinebouw in logistiek. Dat kan uiteraard niet remote, omdat ik mensen ter plaatse moet aansturen met info/schema's, onderdelen, maar ook simpelweg face-to-face (met gepaste afstand) overleg plegen wanneer het ge'engineerde niet klopt en wij ter plaatse moeten improviseren.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:33

-tom-562

Oliesjeik

Skyrunner schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:33:
[...]

Machinekamer automatisering toevallig? Heb het zelf (ook) jaren gedaan, incl navigatie/communicatie..; remote wel te doen met de huidige breedband verbindingen op Inmarsat, toen drama omdat 64kbps verbindingen via Inm-B schreeuwend duur waren om te gebruiken en de kapt. liever had dat je aan boord kwam (in het weekend, rond middernacht).

Nu machinebouw in logistiek. Dat kan uiteraard niet remote, omdat ik mensen ter plaatse moet aansturen met info/schema's, onderdelen, maar ook simpelweg face-to-face (met gepaste afstand) overleg plegen wanneer het ge'engineerde niet klopt en wij ter plaatse moeten improviseren.
Hier een engineer in de logistieke machinebouw, gelukkig kan ik dus wel thuis werken met een remote desktop verbinding. Niet ideaal qua respons en de CAD software, maar het werkt..
Ik begreep dat onze field service engineers en onze bouw supervisors het nu ook een stuk rustiger en lastiger hebben. Een aantal zitten er thuis in quarantaine en sommige zitten volgens mij nog vast in het land waar ze op dat moment bezig waren (eentje is er zelfs uit een trein in Rusland gepikt omdat in zijn coupe een stel Engelsen met het Corona virus zaten, en moest in Rusland in quarantaine :X)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Bommes schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:34:
Ik werk bij Brabant Water als projectleider, dus in de vitale sector.
Voor mobiel werken had ik al een HP tablet met toetsenbordje.
We hebben allemaal de mogelijkheid gekregen voor een externe monitor thuis maar dat is het wel.
Ik werk echter via vpn op mijn eigen (oude) game pc.
Ik mis de 2de monitor wel, maar dat gaat niet echt passen hier thuis samen aan de eettafel.
Ook ik had al een goede bureaustoel dus wat betreft houding is het wel redelijk in orde.

Buiten zijn voor mij wel de meeste projecten stil gelegd op uitgesteld.
Dus ik mis de normale verplaatsingen en de bijkomende beweging.
Extra rondje met de hond dan maar.
Zelfde sector hier. Meeste ligt hier ook wel op zijn gat.

Nu is thuiswerken wel redelijk ingeburgerd bij ons.

Iedereen heeft een laptop met daarop DirectAcces, werkt als een trein. Nooit klooien met VPN of Citrix. Alles hetzelfde thuis als op de zaak. Wikipedia: DirectAccess

Alleen gebruiken we verplicht Microsoft Teams, daar ben ik nog niet helemaal fan van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
houthakker schreef op zondag 22 maart 2020 @ 23:06:
Tja, op de vraag hoe; kijk op diverse arbo advies websites.

Voor mijzelf;
- poten van het bureau ingekort. (grappig genoeg zijn heel veel standaard bureau's van meubelgiganten standaard te hoog, terwijl ik echt een gemiddelde lengte heb met 1,80).
Je lengte doet er dan ook niet echt toe als je zit. Ik heb bij mijn vorige werkgever gezien dat bij twee kerels met een enorm lengteverschil (1,72m versus 2m) de bureau's maar 2 centimeter verschilden. Als je zit, telt de lengte van je bovenbenen niet mee. En meer lengte in je bovenarmen zorgt juist voor een lager bureau.

Niet zozeer voor jou (want je hebt de websites al opgezocht), maar vast interessant voor anderen:
Afbeeldingslocatie: https://www.ergomotion.nl/wp-content/uploads/ergonomischwerken.png

Let vooral goed op de hoek in je knie. Vaak stelt men 'ongeveer 90 graden'. Deze afbeelding heeft het over 'meer dan 90 graden', en dus je heupen hoger dan je knie. Als dat hoogteverschil te veel wordt, heb je de neiging om met je voeten op het onderstel van je bureaustoel te gaan zitten of om je voeten onder de stoel te steken en op je tenen te leunen. De hoek in je knie moet dusdanig zijn dat je comfortabel met je voeten plat op de grond kunt rusten. Dat bepaalt dus de hoogte van je stoel.

Hoogte van je bureau wordt vervolgens bepaald door hoe je netjes rechtop zit met je armen naast je lichaam. Als je elleboog een hoek van 90 graden maakt, moeten je onderarmen fijn op het bureau rusten. Pas op met armleuningen die verkeerd afgesteld staan waardoor je je schouders optrekt en last krijgt van je nek.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Skyrunner schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:33:
[...]

Machinekamer automatisering toevallig?
Zo zou je het kunnen noemen. Eigenlijk alles behalve navigatie/communicatie aan boord.
Heb het zelf (ook) jaren gedaan, incl navigatie/communicatie..; remote wel te doen met de huidige breedband verbindingen op Inmarsat
Dat valt toch erg tegen. Allereerst is de breedband verbinding vaak niet erg breed. De communicatie met de bemanning is erg lastig. En je bent vaak met zware machines bezig en hebt geen idee wat er precies gebeurd.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Ik werk nu 2 weken thuis.

Meegenomen van het werk

- bureaustoel
- hp usb c dock
- 2x 24 inch elitedisplay ( uit het magazijn)
- Elitebook 840 g6 ( werk laptop )
- Logitech k800
- Logitech performance x
- Jabra headset met noise canceling.

En ik probeer om het 15/25 min een rondje te lopen thuis even wat anders te doen.

En verder werken wij vooral vanuit de Cloud met Citrix en diverse zaken via Azure.

Maar vooral heel veel bellen als consultant en server beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
mugenmarco schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:03:
hoe moet je in godsnaam normaal thuiswerken als je de hele dag getimmer en geboor hoort? Kan moeilijk zeggen dat hij moet stoppen met verbouwen zodat ik kan thuiswerken.
Toevallig zijn ze hier het hele gebouw aan het renoveren, dus hele dag door geboor/getimmer/gezaag/etc.
Maar met een noise cancelling koptelefoon heb ik er weinig last van. De meeste geluiden zijn redelijk constant/voorspelbaar van toon, dus weet de noise cancelling technologie wel raad mee.
Zelf gebruik ik de sony WH1000XM3

(zie nu overigens dat iemand die tip al gaf).

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 25-03-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:57

defiant

Moderator General Chat
Ik had thuis al een fatsoenlijke werkplek met een goede bureau, bureaustoel en monitor setup, maar aangezien werken op remote desktop toch net niet soepel genoeg is heb ik toch maar mijn werklaptop aangesloten op m'n monitoren. Aangezien ik wel mijn eigen muis/keyboard wil gebruiken kom je uit bij programma's zoals Synergy, maar daar bestaat ook open source fork van: barrier (wel iets meer werk om te downloaden). Keyboards moeten wel dezelfde layout hebben bij client als server (je kan bijvoorbeeld geen US INT en US mixen), maar dit werkt eigenlijk zonder enige problemen of vertraging.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 26-03-2020 19:10 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merk toch wel dat thuiswerken mijn productiviteit zeer omlaag haalt.
Maar mijn productiviteit is op dit moment denk ik zo'n 5 minuten per uur.
Ik was dan ook de enige die elke dag op kantoor te vinden was, omdat thuiswerken voor mij totaal niet werkt.
Mede doordat ik geen aparte kamer heb en geen bureau heb, gewoon eetkamertafel.
Wat het ook niet makkelijker maakt om de concentreren, omdat je niet ergonomisch zit en je irritaties krijgt door je houding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het geweldig.

- Geen file
- M'n eigen kantoor
- Elke dag uitslapen (normaal 5:30 eruit, nu 8:15)
- Dichtbij m'n gezin
- M'n auto gaat langer mee
- Goede koffie
- Goed voor het milieu
- Lunch elke dag tip top

Ik ben elke dag dankbaar. Wat een tijd om in te leven :)

Borrels doen we virtueel. Elke dag daylies. Veel bellen wel.. maar ik klaag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Hebben mensen hier nog tips voor een goede bureaustoel die instelbaar is? Nieuw of tweedehands maakt me allemaal niet zo uit als die maar goed zit en er geen weken levertijd op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:46
Ik had een redelijke fijne game kamer/kantoor met balkon en heb met een simpele USB KVM switch & USB-C hub voor mijn Mac er voor gezorgd dat ik met 1 druk op de knop wissel tussen game setup & werk setup. De monitor wisselt met HDMI naar Mac, DisplayPort naar game PC (automatisch).

Daarnaast vorige week mijn bureau vervangen voor een Fully Jarvis extended range en nu kan die lager dan 29" (wat met mijn bescheiden lengte wel fijn is voor de houding). Door deze upgrade is mijn thuis werkplek eigenlijk van dezelfde kwaliteit als op het werk en kom ik denk ik nooit meer op kantoor.

Mijn setup:

- MacBook Pro (2017)
- Dell S2719DGF
- Bose QC35
- AirPods Pro (voor meetings)
- Random Webcam
- Duramont Ergonomic Adjustable Office Chair
- Fully Jarvis bureau
- Ugreen KVM switch
- Steelseries muis & keyboard

Ik werk zelf voor Amazon en hier is thuiswerken vrij normaal. Alles software technisch is er ook op ingericht dus de omschakeling verder was niet zo ingewikkeld.

[ Voor 4% gewijzigd door ex87 op 01-04-2020 00:31 ]

Pagina: 1