[RED] Input gevraagd: tips voor thuiswerken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 17.572 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Gezien de enorme stijging van het aantal thuiswerkers is het misschien een goed idee om een overzicht met adviezen te bieden, een soort thuiswerk-guide. Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en zich er in verdiept hebben, dan zijn het tweakers wel natuurlijk.

Daarom zou ik jullie willen vragen of jullie tips hebben op dit gebied. Ik denk dan aan:
  • Hardware die aan te raden is, zoals monitoren met mat scherm, usb-monitoren om je werkomgeving al dan niet tijdelijk uit te breiden, webcams met goede prijs-prestatieverhouding, headsets met goede microfoon, enzovoorts. Maar je zou ook aan gadgets kunnen denken die het leven van de thuiswerker veraangenamen.
  • Software: heb je bepaalde tooltjes die nu extra van pas komen?
  • Diensten: Microsoft Teams, Google Hangouts, Slack, zijn er alternatieven of aanvullende diensten? En welke functies ben je tegengekomen die heel prettig blijken te zijn?
  • Gedrag: wat is aan te bevelen, waar moet je op letten? Hoe moet je omgaan met de combinatie kinderen + thuiswerken.
Heb je tips en/of suggesties? Voorzie deze liefst van enige toelichting, dat maakt het op waarde schatten van de posting wat makkelijker. :)

Ik ben benieuwd of we tot een mooi overzicht komen alvast dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

In plaats van Slack gebruiken wij zakelijk Mattermost. Dat staat op je eigen servers (en dus niet in Amerika) en kan achter de VPN.
Sowieso over VPN... drie kwart van onze eigen software verwacht dat ik via een VPN inlog. (Tunnelblick for the win)
Qua vergaderen... dat doen we inderdaad via Skype, waarbij beeld van ondergeschikt belang is.

Ik heb hier een set-up waarbij mijn laptop op een extern scherm is aangesloten. Telefoon loopt veel via Zendesk of anders (intern) gewoon via 06 (maar chatten is handiger)

Ik werk nu zo'n 6 jaar (vrijwel) full-time thuis. Mijn kind (en het leeuwendeel van zijn vriendjes) weten dat er veel kan, maar bij te veel herrie kom ik mijn kantoor uit. En na al die jaren is dat voldoende >:)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:25

ralpje

Deugpopje

Ik probeerde hier dit weekend nog een topic over te starten, maar dat werd gesloten. TS (met linkjes naar de hardware die ik gebruik): ralpje in "Corona: Show je thuiswerkplek!"

Mijn tips op thuiswerkgebied zijn verder vooral non-tech: behoud je routine (dus gewoon in werkkleding achter je laptop zitten of zelfs 's ochtends even een rondje lopen zodat je 'naar je werk gaat'), maak afspraken met je gezin (als m'n deur dicht is / ik m'n koptelefoon op heb ben ik niet te storen, anders wel), enzovoort.
Ik heb vandaag voor m'n werkgever een blogje getypt met wat van die tips: https://www.peopleware.nl...uis-maar-hoe-werk-je-dan/.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 09:34
Een simpele raad die toch vaak wordt vergeten: Denk aan je werkhouding, zeker als je genoodzaakt bent om op een laptop te werken. De gehele tijd naar beneden te moeten kijken is erg onprettig en op den duur vaak pijnlijk. Mocht je ergens nog een extern toetsenbord en een muis hebben liggen, sluit deze aan en zet je laptop op de juiste hoogte, al dan niet op een stapel boeken.

En voor de Tweakers die nog ergens een ongebruikt beeldscherm hebben staan: Wellicht kunnen naasten er eentje gebruiken. Mijn vriendin vond het nooit zo nodig, maar na een avondje zo gewerkt te hebben op mijn secundaire scherm was ze me toch wel enorm dankbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
De combinatiebeide ouders thuiswerken en kleinere kinderen is een hele slechte.

Mijn oplossing voor nu is verschuiven van werktijden en meer in de avond doen. Tevens proberen overdag zo flexibel mogelijk te blijven om te kunnen acteren op de behoefte van het gezin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het risico van thuiswerken is dat je zeer lang werkt en achter je computer blijft hangen. Naar het werk gaan, daar zitten meer breaks in. Je reis zelf, of gesprek met collega. Je moet doorgaans wat geforceerd even een pauze nemen en even wandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 13:38
Zoals bovenstaand al gezegd:
- waar mogelijk duidelijk aan de werktijden en pauzes houden, dit werkt echt productiviteit verhogend.
- Aparte ruimte/ plek waar gewerkt word (niet op de bank/aan keukentafel)
- Bel af en toe ook een collega voor een koffiemachine gesprekje, meeste mensen kunnen zich helemaal niet 8 uur op een dag concentreren en doen dat op kantoor normaal ook niet. Vaak zijn dit de creatieve momenten waar oplossingen tevoorschijn komen.
- Als het werk af is is het af: ook als de uren nog niet vol zijn. Ik merk vaak dat ik veel meer in een korte tijd kan doen thuis, dus werk voornamelijk ochtenden en hou dan s'middags tijd over voor huishoudelijke dingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Crosspost van mezelf in het corona wetenschaptopic:
Als je thuis zit te werken op je krachtige game-pc dan kan het wellicht geen kwaad om je videokaart te laten bijdragen aan folding@home. Die hebben inmiddels zes Covid-19 projecten gelanceerd. Voor zover ik weet is het vooral je (dikke gaming) videokaart die aan de covid simulaties kan bijdragen:
https://foldingathome.org...can-help-in-simple-terms/

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:52
nm

[ Voor 101% gewijzigd door Dennisdn op 17-03-2020 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Wij zijn maar met 6 man. En ook op kantoor loopt alles al over VPN. Het is niet een extra belasting op het netwerk omdat we allemaal thuis werken op dit moment.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 01:06

Wom

Als je een laptop hebt en je wil graag het scherm wat hoger krijgen; kijk eens naar de VIVALLA van Ikea. Gebruik deze nu met mijn laptop opengeklapt en mijn eigen 24 inch er naast. Werkt perfect en ik heb geen dure laptopstand nodig.

https://www.ikea.com/nl/n...AucvEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

[ Voor 4% gewijzigd door Wom op 16-03-2020 17:36 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Niet over de thuiswerkplek maar MINSTENS net zo belangrijk, ik werk voor een organisatie met zo'n 5000werknemers, en wij hebben ook direct de waakzaamheid op social engineering opgeschaald.

Het is nu een gigantisch meer kwetsbare tijd voor de hacks/diefstallen via de sociale weg, fake password resets, MFA installaties, etc.

Waakzaamheid is geboden, niet alleen voor de werknemers, maar ook de IT Service Desk & aanverwante afdelingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Wom schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:36:
Als je een laptop hebt en je wil graag het scherm wat hoger krijgen; kijk eens naar de VIVALLA van Ikea. Gebruik deze nu met mijn laptop opengeklapt en mijn eigen 24 inch er naast. Werkt perfect en ik heb geen dure laptopstand nodig.

https://www.ikea.com/nl/n...AucvEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
+1000 voor de vivalla, die tilt je laptop naar een veel prettiger nivo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlSwRGPPgMONC5yLp9vkGrPeOiw=/800x/filters:strip_icc()/f/image/gwh8ryDttgIJmttJVFTUMVbb.jpg?f=fotoalbum_large

Zeer belangrijk om ook thuis in gedachte te houden, hier een goed overzichtje waarom:

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/60b9c2_8e47b5945cc94c26b44d9a7f19291bf8~mv2.png/v1/fill/w_546,h_252/60b9c2_8e47b5945cc94c26b44d9a7f19291bf8~mv2.png

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 16-03-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Voor mensen die een budget chatoplossing zoeken om bv te vergaderen, en hun cloudoplossinge tpoch iets complexer lijken te zijn dan zoals verkocht: kijk eens naar Teamspeak en vergelijkbaar (gaming voice communicatie). Heeft ook Android en IOS clients.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:35

Felyrion

goodgoan!

ijdod schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:59:
Voor mensen die een budget chatoplossing zoeken om bv te vergaderen, en hun cloudoplossinge tpoch iets complexer lijken te zijn dan zoals verkocht: kijk eens naar Teamspeak en vergelijkbaar (gaming voice communicatie). Heeft ook Android en IOS clients.
Discord is ook redelijk geschikt voor dit soort dingen. Bevat ook screenshare, videobellen etc.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 16:51
Ik werk nu al 12 jaar met grote regelmaat vanuit huis. Hier wat tips:

- Communiceer met je gezin wat je gaat doen (ik ga nu even aan het werk, maar heb met een uurtje even tijd)
- Sluit je af voor huishoudelijke taken wanneer je eenmaal gaat werken. Leer jezelf aan je niet te ergeren aan de afwas of troep op de grond
- Communiceer naar de buitenwacht dat, ondanks dat je thuis bent, je aan het werk bent en ze dan ook niet onverwachts een bakje koffie komen halen
- Plan niet alles strak in als je geen strikte 9-17 werkzaamheden hebt
- Beperk communicatie over de telefoon, juist op dat moment wordt er namelijk wel iemand luidruchtig. Gebruik de chat, email, whatsapp, whatever

Zelf heb ik altijd in de huiskamer gezeten en kan me prima afsluiten. Het is erg wennen voor je partner, kids en de buitenwacht, dus houdt ook daar rekening mee. Communiceer ook met je partner over de tijden dat het het handigst is aan het werk te zijn maar maak ook duidelijk dat als iets toch op een ander tijdstip moet gebeuren dat dat dan ook moet.

Lekker weer buiten, neem je laptop mee de tuin in. Dat werkt ontspannend als je eenmaal hebt geleerd te negeren dat de tuin nog gedaan moet worden.

Qua software en tooling is het allemaal erg afhankelijk van het soort werk wat je doet. Maar wij maken gebruik van:

- Slack (chatten, files delen)
- Teams (videoconferencing, we prefereren slack voor de chat)
- Whatsapp (op de momenten dat we weten dat anderen niet meer op slack zitten)

Verder houden de (ICT) collega's waar ik mee werk erg ruime tijden aan. Het is niet ongewoon om om 22.00 nog even bezig te zijn, maar dat zijn eigen keuzes en is absoluut niet verplicht.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:25

Shunt

Boe

De belangrijkste "werk omgeving tip" zorg voor een goede stoel ga niet aan een keukentafel zitten enz.
Zorg dat je schermen op de juiste hoogte staan en zorg dat je qua ergonomie goed bezig bent.

Op tech gebied, ik heb een dock vanuit het werk geregeld zodat ik mijn laptop met een enkel USB - C kabeltje kan aansluiten en ik heb een USB 3.0 en Display port switch gehaald zodat ik met twee drukjes van de knop kan wisselen van mijn PC naar mijn laptop. Vergt wat extra dicipline omdat je dan ook echt van je PC af moet kunnen blijven tijdens werk :D

Maar vooral doordat deze maatregelen nog wel even gaan duren vind ik dit de investering + tijd waard alles is weer netjes geen kabel zooi en ik hoef niet op 50hz te werken op mijn ultrawide via HDMI. Ook hoef ik niet iedere dag weer met de kabel zooi aan de slag.

Verder is communicatie key zorg er voor dat je elkaar via wat voor een manier even dagelijks spreekt of een op een of in een groeps chat. Dat is niet alleen voor het werk goed maar ook voor je eigen geestelijke gemoedsrust.

Ik zit al een maand of twee in isolement vanwege een ernstige knie blessure (stukje kraakbeen + bot afgebroken van het gewricht.) Niet auto rijden niet fietsen en al helemaal niet te ver lopen dus ik kan geen kant op aangezien de partner geen rijbewijs heeft. Wat ik het meeste merk is het gemis van de collega's even gezellig praten grapje hier grapje daar.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 15:24
Hann1BaL schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:18:
Het risico van thuiswerken is dat je zeer lang werkt en achter je computer blijft hangen. Naar het werk gaan, daar zitten meer breaks in. Je reis zelf, of gesprek met collega. Je moet doorgaans wat geforceerd even een pauze nemen en even wandelen.
Kortom installeer even wat pauzesoftware. Het werkt soms wat irritant, maar het zet je wel in beweging als je jezelf eraan hebt gewend. Sowieso altijd beter om af en toe een break te houden.

Op mijn werk gebruik ik Workpace en thuis heb ik daarvoor Workrave. Je kunt bij beide meldingen negeren als het moet en zelf instellen naar wat je prettig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Anoniem: 472287 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:39:
[...]

+1000 voor de vivalla, die tilt je laptop naar een veel prettiger nivo!

[Afbeelding]

Zeer belangrijk om ook thuis in gedachte te houden, hier een goed overzichtje waarom:

[Afbeelding]
Die vuile rugzak hoort op de grond.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:47

orf

Voys heeft een goed blog hierover vind ik: https://www.voys.nl/weblog/15-keer-beter-thuiswerken/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kwa VoIP is ZOOM aan te raden overigens; stuk betere kwaliteit dan bijv. WebEx en ook gratis te gebruiken (zij het gelimiteerd)

https://zoom.us/pricing

Zelfde geldt voor BlueJeans, maar dat is maar voor 14 dagen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snake schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Die vuile rugzak hoort op de grond.
Nee bedankt - zwart verzamelt nogal snel hondenhaar (husky).

Nu is het een schone rugzak, als ik hem op de grond ga zetten wordt het een vuile rugzak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisdn
Shunt schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:10:
Op tech gebied, ik heb een dock vanuit het werk geregeld zodat ik mijn laptop met een enkel USB - C kabeltje kan aansluiten en ik heb een USB 3.0 en Display port switch gehaald zodat ik met twee drukjes van de knop kan wisselen van mijn PC naar mijn laptop. Vergt wat extra dicipline omdat je dan ook echt van je PC af moet kunnen blijven tijdens werk :D

Maar vooral doordat deze maatregelen nog wel even gaan duren vind ik dit de investering + tijd waard alles is weer netjes geen kabel zooi en ik hoef niet op 50hz te werken op mijn ultrawide via HDMI. Ook hoef ik niet iedere dag weer met de kabel zooi aan de slag.
Dat idee heb ik nog iets verder doorgevoerd. Al is het niet vanwege Corona, ik werk sowieso veel thuis.

Op een simpele Dell-dock (paar tientjes refurbisched op marktplaats of stapels in de kast bij de IT-afdeling) kan je 3 schermen aansluiten. Op dat dock wisselde ik tussen de werklaptop en mijn eigen laptop met daarop een thuisstudio.

Maar steeds de laptops wisselen werd ik erg moe van en kon ze niet tegelijk gebruken. Dus heb er een dock bij gepakt. Nu zit op het linkerscherm een KVM-Switch via VGA zodat ik kan wisselen tussen beide computers waarbij het toetsenbord, muis, het geluid en paar USB-poorten meeswitchen. De andere 2 schermen hebben beide een HDMI-switch. Op die wijze heb je volle vrijheid om te switchen maar kan ook een combinatie van beide computers op de schermen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP1--faMBx-xN2ZGNUT0bTENBLY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Bme1SqtY4nBdPEg8kCXh32pQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dell Dock: https://www.bol.com/nl/p/...dCsg.1_20.32.ProductTitle
KVM Switch: https://www.allekabels.nl...itch-usb-2x-vga-aten.html

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisdn op 17-03-2020 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 15:57

Wailing_Banshee

You're Next

ralpje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:53:
Mijn tips op thuiswerkgebied zijn verder vooral non-tech: behoud je routine (dus gewoon in werkkleding achter je laptop zitten of zelfs 's ochtends even een rondje lopen zodat je 'naar je werk gaat'), maak afspraken met je gezin (als m'n deur dicht is / ik m'n koptelefoon op heb ben ik niet te storen, anders wel), enzovoort.
Die routine houden we er wel in ja. Behalve dat "rondje lopen". En in werkkleding voor m'n monitors zitten. Ipv rondje lopen richt ik m'n werkplek in (ik gebruik m'n werklaptop als basis, i.p.v. m'n PC), dus laptop, toetsenbord en muis op hun plek zetten. Aan het eind van de dag worden ze alle drie weer opgeruimd (ok, muis niet, die zit overdag nu met een kabel aan m'n laptop, en 's avonds via draadloos aan m'n PC, ik heb een Logitech G403 die zowel bedraad als draadloos kan werken :D) En werkkleding is niet goed in combinatie met katten. Die komen namelijk gegarandeerd knuffelen/kwijlen (en nageltjes halen snel kleding open!).

Voor de rest, de routine van 6 uur opstaan en om 6:45 "vertrekken" houden we wel aan. Maar ipv eerst 45 minuten onderweg te zijn, gaan we nu gelijk aan het werk. Wel gezamenlijk lunchen. En weer op tijd stoppen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 16:25

ralpje

Deugpopje

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:47:
[...]

Die routine houden we er wel in ja. Behalve dat "rondje lopen". En in werkkleding voor m'n monitors zitten. <snip> En werkkleding is niet goed in combinatie met katten. Die komen namelijk gegarandeerd knuffelen/kwijlen (en nageltjes halen snel kleding open!).
Bij mij houdt het voornamelijk een spijkerbroek met overhemd in, in plaats van een trainingsbroek en sweater. Dat scheelt al een stuk :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
ralpje schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:00:
[...]

Bij mij houdt het voornamelijk een spijkerbroek met overhemd in, in plaats van een trainingsbroek en sweater. Dat scheelt al een stuk :+
Overhemd voor de online meetings. Maar daaronder zit buiten beeld gewoon een oude trainingsbroek :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 19:30
Geen hardware tips, maar wel netiquette voor remote calls:

Wees te vroeg! Als host van een call, zorg dat je een kwartier te vroeg bent voor je call. Voor deelnemers, zorg dat je 10 minuten te vroeg bent.
Test je software! Zorg dat je alle benodigde software (Cisco Webex, Hangouts, GoToMeeting) hebt geinstalleerd en getest. Test niet alleen de audio (microfoon en speakers) op verstaanbaarheid en het afwezig zijn van een echo, maar test ook of je je scherm kunt delen. Vaak is voor schermdelen een extra plugin/permissie nodig.
Gebruik een goede microfoon Niets zo irritant dan onnodige achtergrond geluiden. Zorg dat je een headset draagt met een goede microfoon, liefst met ANC, maar minimaal met een microfoonstokje. iPhone oortjes lijken goed, maar zijn bloedirritant voor iedereen aan de andere kant van de lijn. Bedrade headsets verlagen de kans op connectieproblemen.
Verwijder afleiding Stop je hond en kinderen in een andere ruimte als dit kan. Zorg ook dat je zelf goed geconcentreerd bent en 100% focus hebt voor de call. Geen emails wegwerken dus.
Zorg voor een stabiele verbinding Gebruik bekabeld internet of zorg op zijn minst dat je vol draadloos bereik hebt. Niet het volledige aantal streepjes is gegarandeerd gezeik.
Blijf to the point als de meeting is gestart, denk na over wat je wil zeggen Zorg dat je niet tijdens je spreekbeurt nog moet bedenken wat je gaat zeggen.
Luister om informatie te absorberen, niet om te antwoorden. Luister aandachtig om te begrijpen wat de ander wil overbrengen. Check als spreker of je toehoorders het goed hebben begrepen.

[ Voor 19% gewijzigd door HenkEisDS op 17-03-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
HenkEisDS schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:35:
Geen hardware tips, maar wel netiquette voor remote calls:

Zorg voor een stabiele verbinding Gebruik bekabeld internet of zorg op zijn minst dat je vol draadloos bereik hebt. Niet het volledige aantal streepjes is gegarandeerd gezeik.
Blijf to the point als de meeting is gestart, denk na over wat je wil zeggen Zorg dat je niet tijdens je spreekbeurt nog moet bedenken wat je gaat zeggen.
Luister om informatie te absorberen, niet om te antwoorden. Luister aandachtig om te begrijpen wat de ander wil overbrengen. Check als spreker of je toehoorders het goed hebben begrepen.
Ik merk vooral in onze grotere online-meetings nu dat heel erg veel collega’s (lees: de boomers) nog moeten wennen en disciplines moeten aanleren. Je kan in zo’n meeting gewoon niet continue je eigen kleine individuele probleempjes of gedachten in de groep gooien.

En de microfoon uitzetten hebben ze ook allemaal wat moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk-Bakker
  • Laatst online: 29-12-2024
Wat tips:

- Geef thuiswerkers een headset zoals de Jabra Evolve 65 UC of MS.
- Wij gebruiken NOOIT privé hardware.
- Gebruik niet dit moment om te experimenteren met Teams of andere producten als het
niet hoeft. Gebruikers zijn al onzeker zat.
- Koop gedoseerd hardware voor thuiswerkers in, of lease, opties genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In bespreking:
- Let bij veel videoconferencing op stabiliteit en ook de uploadsnelheid. Als er vele mensen die nog wel op kantoor zitten allemaal over een klein lijntje naar buiten gaan, is 4G misschien wel sneller en stabieler...
- Ik heb gemerkt dat de combi Skype business + prive Skype voor externen niet altijd goed gaat, performance? Snelste oplossing was allemaal over op juist prive Skype.
- Heb een workaround paraat. Zoals alsnog via 06 bellen, en link naar document rondmailen (edit: heb dus contactinfo via ander kanaal paraat)

Bij echt-werken: :+
- Word je gek van stilte? Doe bv. Youtube 'lofi hip hop radio - beats to study/relax to' of bijv. https://coffitivity.com als sort-of witte ruis.
- Backup! Als je op eigen laptop werkt, vergeet niet te backuppen. Zonde als je werk opeens weg is.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 17-03-2020 12:54 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 21:41
Bij netiquette hoort toch ook het woord "Mute (als je niet praat)" te staan. Vreemd dat niemand dat nog genoemd heeft ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-04 21:34
Buiten al het technische om, zorg voor propere lucht & zuurstof! Zet dat raam lichtjes open, werkt voor mij veel prettiger en voel me altijd energieker als er verse lucht binnen stroomt, iets dat op kantoor vaak automatisch geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:49

LankHoar

Langharig tuig

Dingen die mijn thuiswerkplek erg fijn maken:
- Sta zit bureau (heb zelf de IKEA Bekant https://www.ikea.com/nl/n...enfineer-zwart-s69282219/)
- Een prettige bureaustoel met hoofdsteun (heb ik momenteel niet, de mijne is oud en aan vervanging toe)
- Daarnaast een "knie stoel". Is vast een deftiger naam voor maar je hebt dan een zithouden waarbij je buikspieren meer gebruikt. Dit zorgt voor 3 mogelijke posities (zitten, staan en "knie zitten')
- Scherm op fatsoenlijke hoogte
- Extern (mechanisch) toetsenbord en muis
- KVM switch zodat ik makkelijk kan switchen tussen persoonlijke desktop en mijn werk laptop
- Goede speakers zodat ik fatsoenlijk muziek kan luisteren
- Goede headset en webcam voor meetings

Daarnaast vind ik het zelf belangrijk goede afspraken met je partner te maken (wanneer ik werk, werk ik, dus niet 10x langs komen voor vraagjes of gezelligheid).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mute moeten wij juist niet gebruiken, je hoort dat namelijk want dan heb je zo'n stilte zonder ruis. Dan kan je beter je microfoon even weg doen of afschermen.

Ik werk al een tijd thuis en heb geen speciale tools die ze op kantoor niet hebben. Maar nu moet iedereen thuis werken en zijn ze toch dingen aan het verzinnen als een whatsappgroep en teams.

Kleding enzo is meestal een simpele joggingbroek als ik thuis werk. Ik zou niet weten waarom ik dan werkkleding aan moest doen.

Verder heb ik belangrijke procedures en telefoonnummers op de muur naast me hangen. Maar dat zou ik denk ik niet doen als het maar voor een maandje was.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 17-03-2020 12:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 23:34

Zeror

Ik Henk 'm!

Digitaliseer je planbord als je nog steeds met een fysiek exemplaar werkt. Apps zoals Trello, Asana, Basecamp en dergelijke kunnen je daarbij helpen. Je kunt zo taken ook eenvoudig verdelen onder je collega's.

Ohja, en zorg dat je een collega zo gek krijgt om af en toe koffie te brengen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YC0UxZtnJ1ktCtIycl7fSIH2m6g=/f/image/BhQgeguCVnQ13zd43eq5jvva.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Zeror op 17-03-2020 13:05 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabaYagaBE
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-10-2024
Zorg dat er een duidelijke afscheiding tussen werk en privé is.

Werk dus niet in de zetel of op een plaats waar je regelmatig zit in je vrije tijd, anders ga je sneller zijn afgeleid en ga je 's avonds na het werk ook meer aan het werk denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:51
Henk-Bakker schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:52:
Ook niet als je als gebruiker al een prima computerhoek (bureau, hoge resolutie scherm, muis / tobo) hebt?
USB in de kont van mijn werklaptop en gaan op mijn eigen randapparatuur. Als ik een dubbele set randapparatuur moet gaan gebruiken dan zou ik aan de keukentafel moeten gaan zitten om die ruimte te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hurtebise
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 19:27
Tha Render_2 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:55:
Buiten al het technische om, zorg voor propere lucht & zuurstof! Zet dat raam lichtjes open, werkt voor mij veel prettiger en voel me altijd energieker als er verse lucht binnen stroomt, iets dat op kantoor vaak automatisch geregeld is.
Jip, zeker en vast. En ook heel belangrijk: een goed verlichte ruimte. Als het kan direct buitenlicht, wel de schermen zo positioneren dat het buitenlicht niet gaat storen. Is wetenschappelijk bewezen dat licht een belangrijke impact heeft op lichaam en geest.
En natuurlijk: snap niet dat mensen wel WC-rollen maar geen koffie(bonen) hamsteren. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hurtebise op 17-03-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nobraininvolved
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-01 18:13
Mijn eerste tip zou zijn: simuleer je werkplek.
Dus als je op je werk een normaal toetsenbord + beeldscherm hebt, ga dan niet thuis alleen op je laptopje werken in de meest onhandige posities.
Na een paar uur/dagen krijg je dan geheid last van allerlei pezen/spieren waarvan je het bestaan wss niet eens wist :)

Ga desnoods even langs het dichtstbijzijnde 2e hand winkeltje en haal een monitor + toetsenbord op.
Als je thuiswerkt en je hebt geen bureau tot je beschikking, zoek dan een tafeltje in huis (of ga desnoods achter het bureau van je eventuele kinderen zitten), maar zoek iets wat ongeveer op de juiste hoogte staat.

ik weet...t klinkt allemaal simpel en 't is best een paar dagen vol te houden om met de laptop op schoot of op de huiskamertafel te werken, maar het ziet ernaar uit dat het voor minimaal een paar weken duurt en dan is het het echt waard om eerst even een plekje in je huis behoorlijk in te richten. Dit voorkomt allerlei rsi achtige klachten aan het einde van de rit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 17:02

Godjira

To infinity and beyond!

De belangrijkste middelen voor communicatie zijn, wat mij betreft, een goede headset (kan de Jabra Evolve Link MS 40 adviseren) en Webcam, want elkaar goed horen en zien is cruciaal. Een nette verbinding thuis is ook cruciaal.
Zelf heb ik een mooie standaard waarop mijn MacBook Pro staat in de meest hoge stand zodat het scherm nog recht is. Daarnaast een monitor (Full HD) als extra scherm.
Ook kan ik de Logitech MX Master 3 en Keys adviseren als ramplank en muis. Dat werkt echt prettig, op zowel Windows, Linux als MacOS.

Verder een aparte ruimte, zodat het thuisfront minder afleidend werkt.

Naast dat alles: blijf actief bij de meeting / het gesprek, laat je vooral niet (te veel) verleiden om door te werken aan andere zaken, dan kun je cruciale zaken missen.

[ Voor 12% gewijzigd door Godjira op 17-03-2020 13:02 ]

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 15:57

Wailing_Banshee

You're Next

CrashOverDrive schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Ook niet als je als gebruiker al een prima computerhoek (bureau, hoge resolutie scherm, muis / tobo) hebt?
USB in de kont van mijn werklaptop en gaan op mijn eigen randapparatuur. Als ik een dubbele set randapparatuur moet gaan gebruiken dan zou ik aan de keukentafel moeten gaan zitten om die ruimte te hebben.
Ja, ik zou gek worden als ik alleen m'n werkhardware zou mogen gebruiken. Dus geen eigen toetsenbord en muis, en twee monitoren, en alleen de touchpad en toetsenbord van m'n laptop en het laptopscherm. Ruimte voor nog meer monitoren heb ik niet op m'n bureau of ik moet de katten eraf gaan gooien...

Ik heb nu dus 3 monitoren (2 lossen en de laptop monitor :p) en moet zeggen dat dat best prettig werkt :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Henk-Bakker schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:52:
Wat tips:

- Geef thuiswerkers een headset zoals de Jabra Evolve 65 UC of MS.
- Gebruik niet dit moment om te experimenteren met Teams of andere producten als het
niet hoeft. Gebruikers zijn al onzeker zat.
- Koop gedoseerd hardware voor thuiswerkers in, of lease, opties genoeg.
Wij hebben een headset gekregen, maar die werkt niet goed op USB. Ik heb er al drie gehad en drie kabels, maar heb uiteindelijk zelf maar een headset gekocht voor een paar tientjes omdat dit veel fijner werkt.
Verder heb ik geen privehardware behalve mijn bureau en stoel.
En we moeten een bekabelde verbinding hebben en een afgesloten kamer.

Ik ben benieuwd of er wat gaat veranderen. Wij hadden twee thuiswerkers, ik en een collega die overleden is. Nu gaat iedereen thuiswerken.
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Ja, ik zou gek worden als ik alleen m'n werkhardware zou mogen gebruiken. Dus geen eigen toetsenbord en muis, en twee monitoren, en alleen de touchpad en toetsenbord van m'n laptop en het laptopscherm. Ruimte voor nog meer monitoren heb ik niet op m'n bureau of ik moet de katten eraf gaan gooien...

Ik heb nu dus 3 monitoren (2 lossen en de laptop monitor :p) en moet zeggen dat dat best prettig werkt :D
Dat kunnen ze toch niet controleren? Ik heb twee monitoren meegkregen, maar gebruik er ook een van mezelf omdat die groter was.

Toetsenbord, muis werkt ook gewoon zonder wat te hoeven installeren en de meeste headsets ook.

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 17-03-2020 13:04 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

- Zit/sta bureau voor thuis. Ik zweer hier echt bij en ben blij dat ik er dan ook al enige tijd eentje heb voor thuis. Uurtje staan/uurtje zitten en zo afwisselen (net zo lang tot ik heel die stoel niet meer nodig heb).
- Neem gewoon je pauzes, loop even naar beneden voor een nieuwe bak koffie/thee/water. Drink er ook voldoende van zodat je ook vanzelf een plaspauze hebt.
- Fitbit stappenteller die elk uur gaat zeuren als je niet tenminste 250 stappen hebt gelopen (paar keer de trap op en af en je hebt dat zo bereikt).
- Werk thuis in een aparte ruimte, niet je slaap/woonkamer. Dan ben je ook als je even een break neemt even in een andere ruimte.
- Lunch in je achtertuin / balkon in voldoende daglicht
- Zet een raam open voor ventilatie
- Zorg voor uberhaupt voldoende daglicht waar je thuiswerkt.
- Tijdens meetings doe aan etherdiscipline. Niet door elkaar heen praten en zorg er voor dat je vooral geen noisecanelling headset gebruikt. Fijn voor jou, maar die Mic's vangen echt alles zo duidelijk op dat alles op de achtergrond deel uitmaakt van de meeting. Niet fijn voor de rest van de collega's.
- VPN niet nodig? disconnect! Zo geef je anderen de kans om ook gebruik te maken van de (concurrent) license.
- Maak het zo leuk/aangenaam mogelijk voor jezelf. Muziekje erbij bijv.
- Goede stoel, zit ergonomisch
- Hanteer ook een tijdstip op waarop thuiswerken voor jou genoeg is. Net als op kantoor zet je het ding dan ook gewoon uit.
- Zorg ervoor dat je scherm(en) op de goede hoogte staan.
- Plan een vast moment in per dag waarop je met je team overlegt. Even samen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:11
Gister kwam een externe collega aanzetten met een online meeting tool: https://meet.jit.si
Open source dus als je de deelnemers geen van allen een licentie heeft op een commercieel pakket kan het een goede optie zijn. Wel wat buggy maar het werkt lekker vlot.

[ Voor 10% gewijzigd door CopyCatz op 17-03-2020 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Bij webcammen: let op wat er achter je staat! Je zult niet de eerste zijn die de vuile was er heeft liggen. En zet die Tarzan van je buiten beeld :+ Afhankelijk van de gebruikte tooling kan je misschien ook de achtergrond automatisch blurren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 06:53
De online meetings zijn leuk met z'n alle maar zolang iedereen door elkaar zit te praten.. Verschrikkelijk...
Als de policy van de groep niet goed afgesproken wordt is het 1 grote bende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 01:11
F_J_K schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:06:
Bij webcammen: let op wat er achter je staat! Je zult niet de eerste zijn die de vuile was er heeft liggen. En zet die Tarzan van je buiten beeld :+ Afhankelijk van de gebruikte tooling kan je misschien ook de achtergrond automatisch blurren.
Ik heb er met opzet een 3d printer en mijn huge ass lego emmerwiel graafmachine neergezet. Leuk voor je CV en als conversation piece.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

F_J_K schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:06:
En sta niet op als je in je onderbroek zit te werken ;)

Bij webcammen let ik altijd wel op de achtergrond. Niet alleen bij werk.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 17-03-2020 13:09 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Marzman schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:08:
[...]

En sta niet op als je in je onderbroek zit te werken ;)
Gewoon niet in je onderbroek werken. Dat je thuis liever comfortabele kleding draagt, lijkt mij prima, maar zorg dat je enigszins representatief eruit als de camera aangaat voor een meeting.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

kaanmijo

Picobello B.V.

Voor calls hebben we altijd 1 regel bij ons in het team: mute altijd je microfoon, tenzij je aan de beurt bent om te praten. Dit voorkomt de nodige irritaties van het geluid van rondrijdende stofzuigers en gillende kinderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ergonomie is super belangrijk! Dus een goed op hoogte versteld bureau, goede stoel met armleuningen, externe monitor, toetsenbord en muis.
Iedereen die nu op de bank of aan de eettafel zit te werken loopt risico om straks RSI / muisarm te krijgen.
De reden dat je daar nu niemand meer over hoort is dat de ergonomie op kantoorwerkplekken tegenwoordig vaak de juiste aandacht heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-03-2020 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik werk meerdere malen per week thuis, al jaren, dus veel ervaring mee.

Ik geloof heilig in de powerdesktop: Een dikke desktop met veel rekenkracht en geheugen. De videokaart voldoende om een spelletje te kunnen spelen, maar het is geen spel-PC en dus ook geen superdikke videokaart. Ik heb drie 4:3 1600x1200-monitoren op mijn bureau staan en ik ben nog altijd zeer tevreden over die keus, meerdere schermen is erg handig voor productiviteit. Drie 4:3-schermen werkt beter dan twee keer 16:9, wat ik op kantoor heb staan. Zeker bij thuis werken wordt het onderscheid lokaal/computer ver weg van belang en dan is het handig als je even iets op 1 scherm kunt concenteren.

Op elk van de monitoren is een ingang vrij, zodat ik zo noidg ook mijn laptop eenvoudig in kan prikken, maar dat gebeurt slechts sporadisch.

De computer staat in een kamer die ik als kantoortje heb ingericht en een aparte kamer is denk ik essentieel om je goed van de overige zaken in huis te kunnen afzonderen.

Voor Skype heb ik een desktopmicrofoon staan en gebruik geen headset, eigenlijk meer door toeval dan door een bewuste keus, maar dat bevalt goed en ik zie geen reden tot wijzigen. Behalve op de desktop staat Skype doorgaans op alle computer open, zodat mochten collega's je nodig hebben je overal in huis het belletje hoort en snel kunt reageren.

Linux als besturingssysteem is ideaal voor dingen op afstand doen en ik kan thuis dan ook hetzelfde als op kantoor. Mocht ik onverhoopt per abuis dingen lokaal hebben opgeslagen dan kan ik ze met een simpele scp van m'n PC op kantoor halen of omgekeerd. Om die reden gebruik ik ook moederborden met IPMI zodat ik van afstand aan-/uit kan zetten. Ssh, OpenVPN, de Fish-functionaliteit van Midnight Commander en Konqueror zijn veelgebruikte software. Als een grafische desktop op afstand nodig is dan werkt X2GO erg prettig. VNC vind je natuurlijk ook overal op aarde en wordt om die reden ook gebruikt, doch heeft niet de voorkeur. Incidenteel moet er eens een Windows-bak op afstand bestuurd worden, dan is ook Teamviewer nog wel eens de oplossing.

Thuis werken is ideaal als je je ergens in moet verdiepen of een flink stuk moet schrijven. Je merkt wel dat je collega's ver weg zitten contact is toch nodig, zodat ik ook de dagen op kantoor normaal nuttig vind. Bij thuiswerken vroeg in de ochtend direct even met naaste collega's bellen is een goed idee.

Webcams gebruiken we in mijn bedrijf niet, we vinden het prettig om zo nodig ook in pyjama achter de PC te kunnen kruipen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Heb je geen webcam, maar wil je nu wel videobellen? Gebruik dan zoiets als Iriun of droidcam om je telefoon te kunnen gebruiken als webcam via netwerk of over USB, of bel via skype op je telefoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JapyDooge
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-04 13:11

JapyDooge

NoxiousPluK

Ik kan absoluut de Logitech H600 aanraden als cheap ass en goed USB-headset. Ik doe rustig de hele dag met een acculading (en je kan 'm ook aan het kabeltje gebruiken). :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 13:47

Basszje

Reisvaap!]

Sinds ik een harde houten stoel gebruik ( ik werk altijd thuis ) en een dubbelgroot houten bureau heb nooit ergens last van. Lang geleden had ik nog wel eens polsklachten, en ik vermoed dat zo'n middeldure bureausteul met wiebel toch niet voor de goede houding zorgt.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-05 11:22
Pomodoro's!

De naam is terug te leiden van de tomaatsoort die vroeger veel gebruikt werden als kookwekker. Elke wekker is goed.
Kort uitgelegd 25 minuten werk, 5 minuten pauze. Na 4 pomodoros een kwartier extra pauze.
De langere uitleg is hier te vinden, goede techniek om te studeren en/of werken.
https://timemanagement.nl/pomodoro-techniek/

[ Voor 20% gewijzigd door GF187um op 17-03-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Mocht je van het werk een laptop hebben en eigenlijk staand willen werken, dan is een IKEA Lack tafeltje een prima ding om op je eigen tafel te zetten. Plankje er voor om toetsenbord en muis op te zetten en klaar. Voeg daar eventueel een laptopstandaard aan toe en je kunt los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/TXZiddJqH8dlImopQ6BteiRb.jpg
<foto van internet getrokken> ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kaastosti op 17-03-2020 13:32 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kaastosti schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:31:
Mocht je van het werk een laptop hebben en eigenlijk staand willen werken, dan is een IKEA Lack tafeltje een prima ding om op je eigen tafel te zetten. Plankje er voor om toetsenbord en muis op te zetten en klaar. Voeg daar eventueel een laptopstandaard aan toe en je kunt los.

[Afbeelding]
Je wilt toch niet 8 uur staand werken of steeds verbouwen? Die hoogte verstelbare Ikeatafel lijkt me dan beter.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 14:47

Knutselsmurf

LED's make things better

Qua werkplek heb ik weliswaar een laptop van het werk, maar dat is niet ideaal; te weinig scherm, slechter toetsenbord etc.

Nu heb ik privé een werkplek/game-plek met wél voldoende scherm en een goed toetsenbord.

Wat ik doe is op mijn privé-machine via remote desktop verbinding maken met de laptop van werk. Op die manier kan ik mijn eigen scherm en toetsenbord gebruiken terwijl ik toch de laptop van werk gebruik.

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickko
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 09:53
Zelf werk ik al een geruime tijd vanuit huis. Er zijn een paar zaken wat ik als basis aanhoud om prettig te werken. De belangrijkste is werken in een aparte ruimte waar je niet gestoord hoeft te worden. En daarnaast een heb ik een opsomming gemaakt.

Een goede bureaustoel met bureau / tafel,
Voor mij is de definitie van een goede bureaustoel dat de armleuningen aanpasbaar zijn, de rugleuning tot hoofdhoogte zit, en de hoogte aanpasbaar is. Om de bureaustoel goed in te stellen zorg je dat je benen in een hoek van ongeveer 90 graden zitten en je voeten daarbij vlak op de grond staan. Daarna zorg je dat de armleuningen zo staan dat je nekspieren ontspannen zijn. Na het correct instellen van je stoel stel je de hoogte van je bureau in waarbij armleuningen de hoogte van het bureau bepalen.

Beeldscherm(en)
Zelf vind ik het prettig om veel ruimte te hebben zodat ik meerdere schermen naast elkaar open kan zetten. Dit kun je natuurlijk bereiken met een "grote" monitor of in een opstelling van meerdere "kleine" schermen.

Accessoires
Zorg ervoor dat je oortjes of een headset gebruikt als je met iemand belt of beeld belt. Dit zorgt ervoor dat je je handen vrij hebt om aantekeningen te maken :+. Natuurlijk zorgt dit ook dat er minder ruis ontstaat.
Een usb-c adapter (zoals een Dell DA300) om je device van de zaak door te lussen naar je beeldscherm(en), of even die UTP kabel erin te prikken.
Ook voldoende koffie raad ik je van harte aan 8)

Software
Dit zal per bedrijf anders zijn en er zullen andere richtlijnen zijn, volg deze richtlijnen ook op! Zorg ervoor dat als je bestanden buiten je bedrijfsnetwerk om moet uitwissel dat dit zo veilig mogelijk gebeurt. En ad-hoc videobellen zou bijvoorbeeld ook met FaceTime kunnen.

Las met je team 's ochtends 15 minuten in om elkaar allemaal bij te praten waar je mee bezig bent. Zo blijf je toch van elkaar op de hoogte ondanks de afstand.

Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Inderdaad: Bedrijven delen graag laptops uit, maar om thuis te werken is dat eigenlijk wat je nu net niet wilt: Ergonomisch zijn het verschrikkelijke dingen en schermruimte en een goed toetsenbord zijn zeer belangrijk om efficiënt te kunnen werken. Dus ik raad met vrij veel klem aan om desktops te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:29
Zoals hierboven, ik heb met mijn prive-computer mijn laptop overgenomen. Wel even "use all monitors" aanvinken zodat je ook echt al je monitoren gebruikt. Scheelt weer afleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
- Werk niet via Wifi maar bekabeld. Zeker met videobellen.
- Videobel niet in je RDP sessie, maar op je lokale desktop.
- Zorg voor een werkplek thuis, op de bank met je laptop en touchpad en een gillend kind in de kamer is geen werkplek.

Tip voor systeembeheerders:
- Zet bij het toestaan van RDP connecties niet alleen poort 3389 TCP open, maar ook 3389 UDP, het werkt dan nog sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepiesaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 15:03
Je laptop hierop plaatsen: https://www.amazon.de/dp/B00X4SCCFG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Navi schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:43:

Tip voor systeembeheerders:
- Zet bij het toestaan van RDP connecties niet alleen poort 3389 TCP open, maar ook 3389 UDP, het werkt dan nog sneller!
Geweldige tip... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Geweldige reactie zeg...wat is er dan?

Komt het nog vaak genoeg tegen dat het niet zo is en het scheelt enorm. Uiteraard niet zomaar publiek openzetten maar achter de VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Kaastosti schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:31:

[Afbeelding]
Zo'n tafeltje zou ik dan ook wel vastzetten aan je bureau. Eén keer perongeluk erop leunen en de hele boel ligt op de grond. Een dergelijke klap gaat je monitor sowieso niet overleven.

[ Voor 3% gewijzigd door Zeror op 17-03-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketLeague
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09-2024
Geen zin om alle voorgaande reacties te lezen, dus sorry voor eventuele duplicaties.

1. Verplicht webcam aan (indien mogelijk) tijdens meetings
2. Zoom is een mega goede tool voor meetings, had dit niet verwacht omdat het zo enterprise-achtig overkwam
3. Iedereen moet een headset oid hebben voor goede kwaliteit van gesprekken
4. Zorg dat je een scherm, toetsenbord en muis thuis hebt, de hele tijd met een kromme rug achter de laptop zitten raad ik niemand aan
5. Tussen de middag een half uurtje naar buiten om een rondje te lopen, alleen, met het vrouwtje en/of de kinderen
6. Niet je game-pc gebruiken om werk dingen op te doen. Dit kan voor onnodige afleidingen zorgen. Dit vereist natuurlijk wel een goede werk laptop oid.
7. Hou een structuur aan qua werktijden, dit houdt het makkelijker om werk en prive gescheiden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delgul
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-03 09:03
Omdat de meeste mensen bij onze klanten veel developers hebben die onder Linux werken is de oplossing vrij eenvoudig: X2Go via een ssh proxy. Zo hebben ze geen VPN nodig en hebben ze alle software op hun eigen PC ter beschikking. En voor die paar Windows gebruikers hebben we een VPN.

Kosten vrijwel 0.

Communicatie gaat middels Slack en/of Bluejeans. Dat kost wel wat maar hoeft niet zoals ik hieronder schets:

Voor de rest gebruiken we zelf intern Nextcloud. Mits goed ingericht heb je dan voor niets bijna alle functionaliteit die je kunt wensen:
- File sharing 1-op-1 of in groepen en met extern.
- Dropbox-achtige functionaliteit voor OS/X, Linux, Windows en op je telefoon.
- Tegelijk met meerdere personen werken aan tekstverwerker/spreadsheet bestanden
- Agenda / tasks
- Web mail client geintegreerd
- Chatting
- Video/audio conferencing
- Instantupload van bestanden van je telefoon (meestal fotos/video maar kan ook andere bestanden)
- Backups van belangrijke data op je telefoon
- Contacten in je eigen database gesynct met android telefoon (geen Google nodig)
- LDAP/AD integratie
- etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 09:43
Ik vind het persoonlijk altijd zo raar dat, wanneer het op thuiswerken aankomt, iedereen ineens met tips aan komt zetten die net zo goed zouden moeten gelden op de werkvloer. Daaronder versta ik dingen als: een ergonomische werkplek, extra schermen, rustige werkplek, geen afleiding, lekkere koffie, etc. etc.

Wat mij betreft zou een werkplek thuis zoveel mogelijk gelijk, of misschien zelfs beter moeten zijn aan een werkplek op kantoor. De dingen waar het echt om draait zitten 'm in het omgaan met je collega's die je nu niet direct kunt aankijken.

Een paar dingen die dan bij mij naar boven komen:

- Vrijwel alle vorm van communicatie buiten (video)bellen is asynchroon. Dus wanneer je iemand echt NU nodig hebt: bel dan, ipv een chat berichtje te sturen en 1 minuut later "hallo?" te vragen.
- Als je belt via Slack, Teams of een andere app: zet de camera aan. Dat forceert jezelf om je focus bij het gesprek te houden, laat de ander zien dat je er bij bent en stimuleert de ander om hetzelfde te doen. Zit vaak in conference calls waarbij het maar wat duidelijk is dat mensen aan de andere kant ondertussen iets compleet anders aan het doen zijn. Erg onprofessioneel.
- Zoals al opgemerkt werkt het veruit het beste wanneer de thuisomgeving er rekening mee houdt dat je aan het werk bent en dus, net zoals wanneer je op kantoor bent, geen tijd hebt voor andere dingen. Ik zeg zelf altijd: alleen tijdens de lunch ben ik thuis en daarna weer om 5 uur. Beetje flauw misschien, maar wel duidelijk en werkt voor beide partijen goed.
- Thuis werken geeft je wat meer vrijheid om locatie afhankelijke dingen te doen die je op je werk niet kunt doen. Zo ben ik daarstraks tijdens de lunch even iets gaan halen hier in de buurt, kwam nu goed uit. Over dat soort dingen moet je gewoon transparant zijn naar je collega's en eerlijk richting je werkgever: de tijd die het kost haal je later in.

Dat zou misschien nog wel mijn belangrijkste tip zijn. Ondanks dat je er misschien niet aan gewend bent om thuis te zijn: je bent nog steeds gewoon aan het werk.

Ben wel erg benieuwd hoe de ervaringen bij werkgevers gaan zijn. Ik ken toch nog best een aantal bedrijven (klanten) waar thuiswerken als iets incidenteels wordt gezien en niet als de norm. Vaak lijkt dat gepaard te gaan met het niet (goed) kunnen meten van productiviteit. Dus zodra een werknemer uit beeld is heeft men het idee dat deze minder productief is. Ik ben van mening dat af en toe thuis werken juist productiever is, maar wanneer je geen goede manier hebt om dit te meten is het lastig aan te tonen. Misschien biedt deze crisis daarin weer nieuwe inzichten, schieten we er in ieder geval nog iets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

dmantione schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:41:
Inderdaad: Bedrijven delen graag laptops uit, maar om thuis te werken is dat eigenlijk wat je nu net niet wilt: Ergonomisch zijn het verschrikkelijke dingen en schermruimte en een goed toetsenbord zijn zeer belangrijk om efficiënt te kunnen werken. Dus ik raad met vrij veel klem aan om desktops te gebruiken.
Huh? Je kunt een laptop prima als portable desktop gebruiken hoor.
Thuis en op de zaak aan de docking met externe monitor, toetsenbord en muis. Alleen bij nood werk ik rechtstreeks op de laptop. Altijd alles bij de hand en de zaak hoeft maar 1 systeem te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Rek en strekken. Bepaalde Yoga oefeningen kan je gewoon achter het bureau doen.

YouTube: Yoga At Your Desk - 10 Min Office Yoga Stretches - Chair Yoga for Ev...

het strakje broekje en hempje mag je achterwegen laten.De oefening met je voet op de knie kan ik zeker aanraden. Dit voorkomt stijfheid van het lange zitten in de onderrug/heupen.

Verder je kuiten rekken en je enkels ed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
Grappig dat er meerdere vinden dat webcams aan moeten. Bij ons is juist de altijd al corporate policy die uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-04 01:10
Gebruik je Teams en lukt het op in te loggen...je kan de achtergrond blurren (nadat je een videoverbinding hebt opgebouwd).
Via de pop-up menu met 3 puntjes middenonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-03 12:26
Meeste is wel aan de orde geweest, zoals goede stoel, goede houding, schermen op hoogte, bekabelde netwerkverbinding.

Deze heb ik echter nog niet voorbij zien komen: Mouse without Borders! (Microsoft Garage software) Geen fysieke KVM, maar gewoon je privé én werk apparatuur bedienen met 1 toetsenbord en muis. Via netwerk, geen aanvullende hardware nodig...

[ Voor 9% gewijzigd door DFKT op 17-03-2020 14:02 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 06:53
Zijn er ook gebruikers die online les krijgen? En zo ja hoe werkt dat dan?
Er zijn natuurlijk ook verschillende oplossingen voor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysnake
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 19:06
Verschillende mensen vermelden dat je best in een kamer apart van de kinderen gaat zitten, zeker als je een conf-call en dergelijke gaat doen. Heel leuke natuurlijk, maar als je toddlers slechts 3 en 5 jaar zijn kan dat een uitdaging vormen... (sleutel erop is helaas geen optie).

Ik heb ondertussen geleerd dat je best even tijd kan besteden aan je kids, al is het 10 minuten. Je hangt, na je quality-time, een visueel aftelklokje op van een uur en zegt dat je over een uurtje terug aandacht aan hen besteed. Door de tussentijdse aandacht zijn ze prima bereid om zichzelf een uur bezig te houden. De periodieke kreet van enthousiasme moet je er wel even bijnemen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je er nu nog moet over nadenken dan is het te laat. Er is een cultuurshift nodig in het bedrijf en eventueel bij de klanten waarvoor je werkt. Daaruit volgen de diensten die je afneemt en daaruit die tools en eventueel hardware.

Teams draait op elke office ready PC, en zowat met elke headset. Maar als je niet afgesproken hebt hoe je het gaat gebruiken creëer je een een vuilnisbelt en gaan de datalekken je om de oren vliegen. Dat heeft niets te maken met de capabiliteit van de tool, maar alles met de processen die er achter gestoken zijn...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helium-3
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-05 16:28
In de context van thuis vergaderen/lesgeven/les krijgen, deel ik hierbij graag even de policy die Hogeschool Windesheim heeft gesteld bij de digitale lessen die ze aanbieden aan ons (ICT-Studenten), bij deze... Wellicht leuk om mee te krijgen :)
Een aantal huisregels mbt de (digitale) lessen / on-line etiquette:
  • Praat je niet? Zet je microfoon dan op mute!,
  • Gebruik video alleen indien nog, dit bespaart bandbreedte,
  • Vragen? Gebruik de chat functie,
  • Probeer niet door elkaar heen te praten,
  • De sessie mag niet worden opgenomen,
  • Opnames die worden toegestaan zijn uitsluitend voor verslaglegging bedoelt,
  • Opnames dienen binnen de periode van lesgeven vernietigd te worden (ook die reeds gemaakt zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yalopa schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:03:
Als je er nu nog moet over nadenken dan is het te laat. Er is een cultuurshift nodig in het bedrijf en eventueel bij de klanten waarvoor je werkt. Daaruit volgen de diensten die je afneemt en daaruit die tools en eventueel hardware.

Teams draait op elke office ready PC, en zowat met elke headset. Maar als je niet afgesproken hebt hoe je het gaat gebruiken creëer je een een vuilnisbelt en gaan de datalekken je om de oren vliegen. Dat heeft niets te maken met de capabiliteit van de tool, maar alles met de processen die er achter gestoken zijn...
True. Veel bedrijven hebben niet nagedacht hoe ze met thuiswerken om willen gaan en daardoor zal het een zooitje worden. Gevolg: Men ziet alles wat er fout loopt als bewijs dat thuiswerken niks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Navi schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Geweldige reactie zeg...wat is er dan?

Komt het nog vaak genoeg tegen dat het niet zo is en het scheelt enorm. Uiteraard niet zomaar publiek openzetten maar achter de VPN.
Als je het maar niet rechtstreeks open zet richting de buitenwereld. :+ (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Voor wat betreft school, loopt er al een topic [corona] school software welke alternatief is er voor klas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
Ik zal ook even een bijdrage doen. Ik heb zelf al jarenlange ervaring met thuis werken, maar ook met werken in teams waarvan de helft in het buitenland werkt (met name India, de VS en Oekraine).

Wat mij betreft staat en valt een goede thuiswerkervaring met goede communicatie, en daarbij is goede audio het allerbelangrijkst. Mijn gouden tip is dus het aanschaffen van een goede headset. Wat een goede headset is laat ik over aan de review deskundigen hier op tweakers, momenteel heb ik de logitech G533 gaming headset en die bevalt uitstekend. Gaming headsets zijn over het algemeen beter dan niet-gaming headsets, omdat ze beter geluid geven en comfortabeler zitten. Een must voor meetings die langer dan een uur duren.

Er zijn veel meer dingen die belangrijk zijn, vele zijn al genoemd, maar bovenstaande staat echt op nummer 1.
Overige tips:

Vooraf
- zorg voor een goede verbinding. (in NL meestal niet zo'n issue, in het buitenland wel) (voorkeur voor bekabeld ipv. wifi)
- Disconnect je VPN verbinding (dit kan per bedrijf verschillen, soms is het juist nodig. Maar als dit niet zo is, is het meestal beter om te disconnecten voor een call).
- schaf een webcam aan indien nodig, maar de camera die vast al in je laptop zit is voldoende.
- Begin de meeting op tijd. Log het liefst een paar minuten eerder in. Het komt regelmatig voor dat er iemand zit te kutten met apparatuur of wat dan ook, dit kan je kostbare meeting-tijd schelen.
- Check als je in de room zit of je wel het juiste in-en uitvoer apparaat hebt geselecteerd. Dit gaat echt heel vaak mis! De microfoon van je laptop is meestal erg kut en geeft veel galm. Selecteer die van je headset.

Tijdens
- praat niet door elkaar, laat elkaar uitspreken.
- Heb je last van een onstabiele verbinding, kill dan je webcamfeed, dit kan helpen.
- Mute bij voorkeur je microfoon als je niet praat. Dit is vooral belangrijk als er veel omgevingsgeluid bij jou in de buurt is. Wees je goed bewust van je mute status, het gebeurd snel dat je aan het praten bent maar niemand je hoort :P
- Neem evt. meetings op. De policy hierover kan per bedrijf verschillen, maar wij gebruiken het regelmatig en halen hier echt voordeel uit.

Tools
5 jaar geleden was het nog echt wel een ding om de juiste tools te vinden. Wegvallende gesprekken waren orde van de dag. Gelukkig is dat niet meer zo. Wij gebruiken nu Zoom, maar Slack, MS Teams, discord of gewoon skype werken ook prima. Zorg voor een fallback indien een tool het even laat afweten. If all else fails kun je (mits de groep niet te groot is) een groepsgesprek via de telefoon doen.

Overige thuiswerk tips
Als je vaker dan af en toe thuis werkt (nu gaat dit dus voor een hele boel mensen gelden :P), investeer dan een beetje in een fatsoenlijke werkplek zoals je dat ook op kantoor zou doen. Een monitor (of 2), toetsenbord, fatsoenlijke muis. Ga niet de komende 5 weken achter je laptopje zitten. Dit is echt killing voor je rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 15:21
We leveren momenteel ook veel WiFi AP's en netwerk switches voor mensen. Ook veel VoIP telefoons. Een aantal mensen hebben thuis geen echte vaste werkplek dus die creëren iets tijdelijks. Vandaar de WiFi AP's en netwerk switches. Soms hebben we de afspraak dat we hardware weer in nemen mits alles nog compleet is uiteraard. Ook merken we dat veel mensen hun VoIP telefoon van de zaak mee naar huis nemen.

Daarnaast is er veel vraag naar Client VPN's, MS Teams implementaties, MFA implementaties, plaatsen van RDP koppelingen en natuurlijk het leveren van laptops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aelyss
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-12-2023
Ik heb thuis niet veel ruimte en het opzetten van mijn werklaptop is veel gedoe. Ik heb eigenlijk geen ruimte om de laptop neer te zetten, daarnaast werkt 1 van mijn beeldschermen niet met mijn laptop. Voorheen verplaatste ik mijn beeldscherm, en koppelde ik mijn toetsenbord en muis aan mijn laptop. Dit is prima te doen als je 1x in de zoveel tijd thuiswerkt, echter is dit voor mij geen oplossing om dagelijks te doen.

Ik heb met behulp van een tooltje genaamd Barrier (fork van Synergy) mijn laptop "gekoppeld" aan mijn thuis PC. Linker beeldscherm is PC (windows), rechter is laptop (ubuntu). het is niet perfect, echter maakt het mijn situatie een stuk fijner. Als ik straks klaar ben met werken hoef ik enkel mijn PC weer 2 schermen te laten gebruiken en dan kan ik weer gamen! Dit zorgt er voor dat ik mijn setup niet hoef aan te raken tot ik weer naar kantoor ga.

Ik had echter wat issue met de muis, omdat ik een wireless high polling muis heb, lijkt het er op dat de software daar niet goed mee om kan gaan op WiFi. Helaas kan ik mijn XPS met Ubuntu niet aan een LAN kabel koppelen, werkt gewoon niet via USB-C dock (was niet de Ubuntu uitgaven), iets met driver issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
Nog een tip voor een ergonomische werkplek: Microsoft Ergonomic Keyboard. Ik heb ervaring met de voorganger en na een weekje wennen was ik helemaal om. Ik heb hem gisteren besteld, en ondertussen is er 10 euro van de prijs afgegaan. Voor deze prijs een no-brainer!

https://www.amazon.nl/Mic...ic-Keyboard/dp/B07XVRSLQS

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 17-03-2020 17:10 . Reden: Laten we voorkomen dat men denkt dat referrals de bedoeling zijn. Daarom deel van de URL gestript ]

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Een belangrijke tip voor calls met meerdere mensen is om duidelijk af te spreken wie er de lead heeft en zorgen dat de rest op mute staat. Als je vragen of opmerkingen hebt geef je dat in de chat aan en de lead van de call zorgt dan dat je jouw kans krijgt de vraag te stellen. Dat voorkomt dat iedereen door elkaar praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 14:03
Ik heb zojuist deze richtlijnen opgesteld. Ons hele team werkt per direct vanuit huis, hetgeen het team voorheen nog nooit heeft gedaan. Opgesteld in het Engels omdat dat onze voertaal is :)
Richtlijnen zijn een soort van common-sense, desalniettemin voor ons team niet onbelangrijk om te benadrukken

1. Perfect your Remote Working
Try and separate your working space from your living space, make this an area where you can be productive. Get refreshed and get dressed as you normally would for going to the office

2. Working times
Adhere to break and attendance schedules agreed upon with your manager.
Be reachable from 9am until 12 and from 2pm until 5pm. You can allocate the remaining working hours individually.
Dedicate your full attention to your job duties during working hours.
Team members and managers should determine long-term and short-term goals. You should frequently meet (online) to discuss progress and results.

3. Use Video
It is important that your colleagues can see and hear you well, as if it were in person. Have plenty of light and we recommend using a headset to avoid echo or bad quality of audio input. Inform each other if the quality drops.

4. Practice good self-care
Make sure to take enough breaks and move your body regularly.
Remote working often means less movement, don’t forget about the importance of exercise. Your brain needs the space to think and clear itself out.

5. Create a team agreement
Talk about expectations for how to work together, meet up more regularly, even for a virtual coffee. We need social interaction to avoid isolation.

6. Set goals and be enthusiastic
Working remotely is all about trust and communication. We have to make our work visible in a way that’s useful for our colleagues. Work out loud!

7. Learn in the agile way!
Start without big expectations, experiment and grow your skills! Put feedback loops in place to evaluate progress. Regular retrospective on how and what the teaming is doing will inspire continuous improvement and trust

8. Socialize in a virtual way
Introduce Virtual-Team Building activities, Coffee mornings, Apero´s or even a Lunch Meeting, Let’s get creative. And obviously it is funny when your pet or kid(s) walk in on you, they want to get to know your colleagues!
Like here: YouTube: Children interrupt BBC News interview - BBC News

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:37

ChUcKiE

Dus........

ik werk bij een zorginstelling en nu wordt er gekeken naar softwareoplossingen die en geschikt zijn voor beeldbellen, vergaderen, chatten etc. tussen medewerkers. Vlot in te regelen zijn, het liefste webbased en zelfs ten tijde van deze Coronacrisis (uiteraard) voldoen aan eisen vanuit de AVG.
Microsoft teams werkt prima voor iedereen die rechten heeft om de app te installeren en geen F1 licentie heeft. Webbased werkt beeldbellen niet. Whatsapp is niet AVG proof omdat collega's "onbewust" op akkoord klikken bij algemene voorwaarden voordat Whatsapp gebruikt wordt. Facetime zelfde verhaal en zo zijn er nog een aantal goede oplossingen die hierop stranden. Zoom weet ik nog niet.

Op de site van zorgnu.nl staan wel wat tips, maar die gaan vooral over communicatie tussen client/verzorgende en niet tussen collega's onderling.
https://www.zorgvannu.nl/...-bij-covid-19-coronavirus

Iemand nog tips in deze context?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Niet echt een algemene tip, meer voor Tweakers: Als je iemand met een 3d-printer in de buurt hebt, of er zelf een hebt, hoef je niet te wachten tot (en wellicht later: of..) de postbode komt voor sommige hulpmiddeltjes.

Zo zit ik zelf al sinds vrijdag thuis met klachten en een collega heeft heel lief mijn toetsenbord en muis langs gebracht, maar ze was de laptopsteuntjes vergeten waarmee ik mijn laptop 15cm verhoog en daardoor netjes naast mijn andere beeldscherm kan zetten. Geen probleem! Even de steuntjes gedownload en 3 uur later stond mijn laptop weer netjes naast mijn grote scherm :)
ChUcKiE schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:06:

Microsoft teams werkt prima voor iedereen die rechten heeft om de app te installeren en geen F1 licentie heeft. Webbased werkt beeldbellen niet.
Dat moet zeker wel werken in de browser, maar hangt af van je browser. Check hier onder browsers of videobellen wordt ondersteund.

Wij gaan lesgeven aan 450 leerlingen met 35 collega's via Teams, ik mag het clubje aanvoeren, en video via de browser is voor ons een belangrijke eis.

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 17-03-2020 15:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Een praktische tip: Een goed "aan/uit" ritueel. Normaal gesproken vind ik het redelijk makkelijk om wanneer ik niet op kantoor ben, mijn grenzen te bewaren.

Maar nu met dagen thuiswerken, merk ik dat ik nogal lang achter de laptop blijf plakken. De grenzen tussen werk en prive zijn wat minder duidelijk.

Als ritueel doe ik nu daarom 's ochtends mijn badge&keycord van werk om, als ik begin en als ik dan klaar ben en in de groepschat gedag zeg, doe ik mijn werkbadge ook fysiek af.

Een psychologisch trucje dat voor de een beter werkt dan voor de andere, maar voor mij helpt het om de mentale transitie van 'werk' naar 'prive' op die manier makkelijker te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 17-03-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakyfriyay
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-03-2020
Anoniem: 472287 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:37:
Niet over de thuiswerkplek maar MINSTENS net zo belangrijk, ik werk voor een organisatie met zo'n 5000werknemers, en wij hebben ook direct de waakzaamheid op social engineering opgeschaald.

Het is nu een gigantisch meer kwetsbare tijd voor de hacks/diefstallen via de sociale weg, fake password resets, MFA installaties, etc.

Waakzaamheid is geboden, niet alleen voor de werknemers, maar ook de IT Service Desk & aanverwante afdelingen.
Om je eigen wifi thuis te beveiligen kan je dus het beste een VPN dienst gebruiken. Misschien aan je werkgever vragen om dit aan te vragen? Mocht je meer info willen vond ik dit interessant: https://vpndiensten.nl/informatie/providers/zakelijke-vpn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

freakyfriyay schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:20:
[...]

Om je eigen wifi thuis te beveiligen kan je dus het beste een VPN dienst gebruiken. Misschien aan je werkgever vragen om dit aan te vragen? Mocht je meer info willen vond ik dit interessant: https://vpndiensten.nl/informatie/providers/zakelijke-vpn/
Je denkt toch niet dat een omgeving met 5000man geen VPN heeft?

Dat doet echter niets af aan social engineering. Er is direct een verhoogd aantal fake-Microsoft-support belletjes gerapporteerd etc. Of ga jij dat op een of andere manier ook achter de VPN zetten? :+

Een betere oplossing is zowiezo om met VPN te werken EN je wifi op orde te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 17-03-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

1. Een bureau op bureauhoogte met een stoel op bureaustoelhoogte. Ik heb een tijdje met eetkamerstoelen aan een te hoog bureau gewerkt en dat was vetttt irritant.
2. Lage communicatiedrempel. En dan heb ik zelf liever een chatoptie dan webcams en bellen enzo, want met chat kan ik zelf bepalen of ik nog even verder ga met waar ik nu mee bezit ben. Ik werk in een 2e lijns support team en we vragen op kantoor regelmatig dingen aan elkaar over het bureau heen, maar ook dan moet "even wachten" een antwoord kunnen zijn. Met chat is dat nog makkelijker imo en dat nodigt wat mij betreft dan ook uit om die optie te gebruiken.
3. Meeting schmeetings. Er zijn zoveel manieren om aan elkaar te vertellen wat er gedaan moet worden, wat je gedaan hebt en wie nu wat gaat doen. Een meeting is daar echt niet effectiever in dan elke andere tool. Wil je weten hoe het met je collega's gaat? Vraag het gewoon. Zie ook 2.
4. Kleding, die heb ik juist omgedraaid. Ik kom het liefst gewoon in casual kleding naar het werk en dan zorg ik er wel voor dat het kleding is die er prima uitziet, Thuis kun je precies hetzelfde van me verwachten.
5. Pauzes. Die vind ik moeilijk. Soms neem ik te weinig pauze, andere keren ben ik wat te vaak thuis nodig. Op zich balanceert dat natuurlijk wel uit, maar het is me niet duidelijk genoeg. Op kantoordagen kom ik met gemak aan 7-8000 stappen, thuis is 2-3000 geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:37

ChUcKiE

Dus........

Thanks.....werkt dus lokaal op machines wel, uiteraard gaat het niet lukken binnen Citrix (webcam).
Maar Teams is dus mede omdat we O365 gebruiken dus een geschikte optie.
Dat moet zeker wel werken in de browser, maar hangt af van je browser. Check hier onder browsers of videobellen wordt ondersteund.

Wij gaan lesgeven aan 450 leerlingen met 35 collega's via Teams, ik mag het clubje aanvoeren, en video via de browser is voor ons een belangrijke eis.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Read-1st
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:08
Ik werk met mijn eigen desktop op meerdere schermen. Hiervan is nu één is opgeofferd als tweede scherm bij mijn werklaptop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc6RkbORrUAgBZ14mxp-aPhxJio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPTkr3WPn38sOLmKqgV5M1Q3.jpg?f=fotoalbum_large

Om niet de hele tijd stekkertjes te hoeven wisselen van de muis en het keyboard maak ik gebruik van deze (relatief goedkope) switch voor 4 usb's met.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwGWQKnOx4KDmUn0koQxYP5r9RM=/f/image/VsCdRGqugbABuCbkPjwMSios.jpg

pricewatch: Aten US224 2-Port USB

Met een knop op je bureau kan je gemakkelijk van ene naar het andere systeem switchen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPBELthgfj5EpdMZoUBguRHzwwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aL5hTmUeYDkpf02V401usTZk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Read-1st op 17-03-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-05 21:51
Voor mensen waar ook hun bureau op een iets donkerder plekje staat, schroef een 'daylight' lampje in je bureaulamp. Dan heb je in plaats van het standaard iets gelige licht (wat normaal prima is in de avond) mooi wit licht, gaf mij lig een stuk meer 'werk sfeer' en helpt mij met concentreren.

hoeft ook helemaal niet duur te zijn:
https://www.cameranu.nl/n...iraallamp-28w-140w-293045

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer-ei
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-05 22:25
Keypunchie schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 15:19:
Een praktische tip: Een goed "aan/uit" ritueel. Normaal gesproken vind ik het redelijk makkelijk om wanneer ik niet op kantoor ben, mijn grenzen te bewaren.

Maar nu met dagen thuiswerken, merk ik dat ik nogal lang achter de laptop blijf plakken. De grenzen tussen werk en prive zijn wat minder duidelijk.

Als ritueel doe ik nu daarom 's ochtends mijn badge&keycord van werk om, als ik begin en als ik dan klaar ben en in de groepschat gedag zeg, doe ik mijn werkbadge ook fysiek af.

Een psychologisch trucje dat voor de een beter werkt dan voor de andere, maar voor mij helpt het om de mentale transitie van 'werk' naar 'prive' op die manier makkelijker te maken.
Wat voor sommigen ook schijnt te werken is fysiek uit je huis te gaan, rondje lopen/fietsen/rijden om vervolgens thuis op "kantoor" aan te komen. Zelfde als je klaar bent met werken: uit je huis, rondje en thuis komen.

Verder is communicatie essentieel. Werkt er iets niet, of weet je iets niet, schroom niet te vragen. Je collega, maanger of HR. Vaak weten ze niet dat jet ergens mee zit. Bepaalde processen/proedures moeten nog bedacht worden, dus wees communicatief.

Documenteer wat voor jou niet vanzelfsprekend was en zorg dat anderen bij de documentatie kunnen.

Help een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebakken peer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 12:00
Voor de mede-concentratiegebrekkigen:

http://selfcontrolapp.com

Ook te vinden in de Mac-App store.
Ik heb zelf echter al een manier gevonden om er omheen te komen. Weet iemand een (gratis) waterdichte variant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K30jqNmdmKX5pt-a4D9kfMSuYpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxVi2mLhpZh6AdnkXHaphung.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn thuiskantoor :) Ik denk dat het verstandig is, zeker voor de langere termijn, om kwalitatief goede spullen in huis te hebben. Dat begint met (natuurlijk) een goed systeem, een goede zithouding, en rust. Rust aan je ogen maar ook je omgeving: laat je niet afleiden door dingen in je omgeving, daarom kijk ik op een muur en niet naar het mooie IJsselmeer net buiten 't raam.
  • Mijn PC staat links op de grond (gaming PC met een RTX 2070 Super en bijpassende hardware). Niks mis mee om af en toe op een knopje te drukken en even een shooter te spelen.
  • Eizo Foris 27" 1440p 144Hz scherm op een desk mount arm. Geweldig om te gamen, geweldig om op te werken. Door de arm heb ik lekker veel ruimte op mijn bureau tot mijn beschikking zonder dat de voet van de monitor in de weg staat, zoals: een notepad, meerdere toetsenborden/muizen, etc.
  • Herman Miller Aeron stoel. Limousine onder de bureaustoelen, goed voor je rug, gaat decennia lang mee, echt een investering wat iedere cent waard is.
  • Creative 5.1 surround sound set. Mijn PC speelt via Spotify de muziek af die ik bedien via Spotify op mijn werk MacBook Pro (of mijn telefoon).
  • Ikea bureau met kabelgoot. Kabels netjes wegwerken zorgt voor een geordende werkplek.
  • Een bureaulamp ergens vandaan met warm licht. Zeker in de avonduren wel prettig, als je ook je scherm met een night light instelt (meer geeltinten, minder blauw).
  • MacBook Pro 15" op een standaard. Deze vreet energie door alle VMs en compilers en transpilers, dus ik heb hem op een metalen stand staan wat op zijn beurt weer netjes fungeert als een soort heat sync.
  • Mechanisch toetsenbord voor de PC + Razer Viper muis. Voor het gamen :7
  • Apple wireless toetsenbord en wireless muis, want dan zit ik niet met nog meer snoeren te klooien.
Het enige wat ik hier eigenlijk nog bij zou willen plaatsen is een goede webcam én een goede stand-alone microfoon. Want dan kan ik mijn MacBook gewoon dichthouden tijdens conferenties.

En wat ik ná deze foto ook heb toegevoegd is een plantje zodat ik me een klein beetje prettiger voel in mijn werkomgeving.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.