Ik zal ook even een bijdrage doen. Ik heb zelf al jarenlange ervaring met thuis werken, maar ook met werken in teams waarvan de helft in het buitenland werkt (met name India, de VS en Oekraine).
Wat mij betreft staat en valt een goede thuiswerkervaring met goede communicatie, en daarbij is goede audio het allerbelangrijkst. Mijn gouden tip is dus het aanschaffen van een
goede headset. Wat een goede headset is laat ik over aan de review deskundigen hier op tweakers, momenteel heb ik de logitech G533 gaming headset en die bevalt uitstekend. Gaming headsets zijn over het algemeen beter dan niet-gaming headsets, omdat ze beter geluid geven en comfortabeler zitten. Een must voor meetings die langer dan een uur duren.
Er zijn veel meer dingen die belangrijk zijn, vele zijn al genoemd, maar bovenstaande staat echt op nummer 1.
Overige tips:
Vooraf
- zorg voor een goede verbinding. (in NL meestal niet zo'n issue, in het buitenland wel) (voorkeur voor bekabeld ipv. wifi)
- Disconnect je VPN verbinding (dit kan per bedrijf verschillen, soms is het juist nodig. Maar als dit niet zo is, is het meestal beter om te disconnecten voor een call).
- schaf een webcam aan indien nodig, maar de camera die vast al in je laptop zit is voldoende.
- Begin de meeting op tijd. Log het liefst een paar minuten eerder in. Het komt regelmatig voor dat er iemand zit te kutten met apparatuur of wat dan ook, dit kan je kostbare meeting-tijd schelen.
- Check als je in de room zit of je wel het juiste in-en uitvoer apparaat hebt geselecteerd. Dit gaat echt heel vaak mis! De microfoon van je laptop is meestal erg kut en geeft veel galm. Selecteer die van je headset.
Tijdens
- praat niet door elkaar, laat elkaar uitspreken.
- Heb je last van een onstabiele verbinding, kill dan je webcamfeed, dit kan helpen.
- Mute bij voorkeur je microfoon als je niet praat. Dit is vooral belangrijk als er veel omgevingsgeluid bij jou in de buurt is. Wees je goed bewust van je mute status, het gebeurd snel dat je aan het praten bent maar niemand je hoort

- Neem evt. meetings op. De policy hierover kan per bedrijf verschillen, maar wij gebruiken het regelmatig en halen hier echt voordeel uit.
Tools
5 jaar geleden was het nog echt wel een ding om de juiste tools te vinden. Wegvallende gesprekken waren orde van de dag. Gelukkig is dat niet meer zo. Wij gebruiken nu Zoom, maar Slack, MS Teams, discord of gewoon skype werken ook prima. Zorg voor een fallback indien een tool het even laat afweten. If all else fails kun je (mits de groep niet te groot is) een groepsgesprek via de telefoon doen.
Overige thuiswerk tips
Als je vaker dan af en toe thuis werkt (nu gaat dit dus voor een hele boel mensen gelden

), investeer dan een beetje in een fatsoenlijke werkplek zoals je dat ook op kantoor zou doen. Een monitor (of 2), toetsenbord, fatsoenlijke muis. Ga niet de komende 5 weken achter je laptopje zitten. Dit is echt killing voor je rug.