Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:56:
[...]
Als dat gebeurt zijn er miljoenen Nederlanders in financiële problemen. Ben het met je eens dat een aanpassing zeer nuttig zou zijn maar in een storten zo de crises nog veel erger maken omdat mensen dan veel minder bezit hebben. Pensioenfondsen zouden honderden miljarden verliezen.
Wellicht ben je heel jong en raakt dat je allemaal niet maar voor de doorsnee burger zou het grote gevolgen hebben.
Ach ja, 'bezit'. Als ik vandaag een huis 'koop' en daarvoor een lening van 30 jaar afsluit, waarna ik na 10 maanden het huis met 20.000 euro 'winst' verkoop, dan heb ik 20.000 euro 'verdiend' terwijl ik er misschien 10 hypotheekmaanden aan betaald heb. Daar weegt een kosten koper allang niet meer tegenop. En heb ik bovendien gratis woongenot.
Wanneer is het bezit?
Het is uiteindelijk voor een heel groot stuk lucht, virtuele winst op je woning. Je kan het geld er namelijk niet zomaar uit halen. Daarvoor moet je verhuizen, en jawel: dan is het huis waar je heen gaat ook heel duur. Of vice versa.
Het is triest dat zelfs de economische groeicijfers afhankelijk zijn van dit stuk 'lucht'. Daar wordt bezit in de vorm van gestegen woningwaarde veel in meegeteld. Terwijl al die mensen veelal geen cent meer te besteden hebben, sterker nog; enkel meer gemeentelijke belastingen afdragen.
Maar het is heel simpel...
Of de doorsnee burger woont massaal in een leuke woning met grappige maandlasten door hun aflossingsvrije hypotheek op een woning die een keer over de kop is gegaan. En de starter, waarvoor niemand huizen wil bouwen (not in my backyard! Stikstof!!!) zitten als strontvliegen op dat ene tiny house, 'starterswoning' of mini appartement te overbieden.
Of de doorsnee burger zal inderdaad eens een klap moeten verduren (wat natuurlijk echt heeeeeel oneerlijk is tegenover die tienduizenden wannabee-starters die al jaren >1000 per maand aan huur wegspoelen).
Iedereen krijgt een klap te verduren.
En daarna kunnen we de woningvoorraad eens 'eerlijk' verdelen op basis van inkomen (dat is immers hoe de woningmarkt werkt toch?) - in plaats van dat de ene helft van het land teert op verkregen rechten uit het verleden en daar zeer veel vruchten uit plukt, en de andere helft "gewoon pech" heeft.
De aankoop van een woning hebben we massaal een speculatief object gemaakt door politiek op grote schaarste te focussen. Alle speculatieve objecten kennen risico's. En die risico's mogen voor ouderen even zwaar wegen als voor jongeren.
Het heeft gigantische gevolgen, dat is zeker. Maar zonder die gigantische gevolgen groeit er een generatie op die straks en zonder pensioenspot zit (want: leeggemaakt door ouders) en zonder vermogen in de vorm van een woning zit (want: nooit kunnen toetreden op de woningmarkt).
Die reset is keihard nodig om het wat eerlijker te maken. Als dat nu te ver gaat, dan had men het maar niet zo ver moeten laten komen.
Edit: zie ook hieronder. Koopwoningbezitters krijgen geheid opnieuw voordelen. Terwijl die al lagere lasten kennen! Huurders? Gewoon betalen!
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 19-03-2020 14:31
]