Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:52
Om te beginnen: het is ondertussen bij iedereen duidelijk dat de coronacrisis ernstig is.

Nadelen zijn er genoeg in een crisis. Er zijn echter ook voordelen. In deze onrustige tijden leek het mij goed om ook een topic te wijden aan de positieve kant.

Waar kunnen we ons voordeel mee doen?
Wat zijn nuttige lange termijn effecten?
Wie weet te voorspellen hoe we uit de crisis komen?

---

In mijn gezin kan iedereen heerlijk uitslapen en zijn eigen dagplanning volgen. Geen tijdsdruk of piekmomenten, alles op zijn eigen tijd. Na de crisis het overwegen waard om als samenleving meer vrijheid in school- en werktijden te creëren.

[ Voor 9% gewijzigd door Playa del C. op 22-03-2020 08:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Niet conform beleid.

Minder buren die op de trapjes voor hun woning zitten: iedereen blijft binnen, of beperkt in iedere geval hun sociale contact. Dus geen verplicht gedoe om koffie met de buurman te drinken _/-\o_

Mijn werk in de supermarkt is lekker rustig: ik kan mensen gezellig nee verkopen, omdat ze niet langer de koning zijn. Door het hamstergedrag hanteer ik nu de regel, is een vak leeg: pech, tot het bij gevuld wordt. Wij hebben geen tijd om iedere keer naar het magazijn te lopen en producten te zoeken.

Benzine is momenteel goedkoper, dus de kosten van de auto gaan omlaag. Er zijn geen files meer en nu kun je als autist eindelijk ongestoord je ding doen, zonder sociale verplichtingen. Want sociaal contact moet vermeden worden.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 19-03-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:05:
[...]
In de gemiddelde supermarkt is er meer werk dan ooit
Dat is ook precies de reden, om gezellig nee the verkopen bij lege vakken. Maar naar mijn mening is het een stuk rustiger in de supermarkt, omdat normaalgesproken al die irritante scholieren hun frikadellen broodjes en energiedrank komen kopen of stelen.

Dan word je omsingeld door een groepje scholieren en dat is nu dus niet meer: je ziet nu een handje vol mensen in de supermarkt, aanzienlijk minder dan normaalgesproken. Maar voor mij als vakkenvuller, heb ik het gevoel dat er juist minder werk is.

Dus ik ervaar het juist positief: de restanten die zijn veel minder geworden, omdat de vakken allemaal leeg waren. Betekend dus dat ik minder werk heb en meer tijd voor vracht te vullen.
Goedkope benzine om nergens naartoe te gaan is ook niet erg zinvol.... Iedereen zit thuis. Neem er de wegenb/verzekering bij en je prijs per kilometer is momenteel skyrocket hoog.

Voordeel:
-De uitstoot is super-laag, smog verdwijnt, voor zolang het duurt.
-De hond is blij want er is altijd iemand thuis
Ik moet nog steeds naar mijn werk, dus ik rij er niet minder op: voor mij is dat echt een voordeel :) Al ga ik echt niet naar België rijden, daar zou de E10 nu al op sommige plekken € 1 per liter zijn. Het is eigenlijk wel verleidelijk wat jerrycans te vullen, ware het niet dat die ook niet gratis zijn :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Crisis.... zeer ernstig.... het is natuurlijk allemaal maar relatief en afhankelijk van je eigen referentiekader.
Ik zie eigenlijk alleen maar een echt probleem ontstaan als er in 1 klap teveel mensen opgenomen zouden moeten worden in het ziekenhuis. Daarom heb ik ook wel begrip voor de maatregelen, omdat die er dus voor bedoeld zijn om precies dat te voorkomen.

Voordelen:
- Ik werk nu 5 i.p.v. 2 dagen per week thuis en heb al bijna 2 weken geen trein van binnen meer gezien.
- Volledige vrijheid om alle 7 dagen per week naar eigen wens in te delen.

Wat ik wel een beetje wonderlijk vind, is dat "de arbeider" altijd heel belerend wordt uitgelegd dat hij 1 - bij voorkeur 2 - maandsalarissen als buffer aan moet houden om zonder problemen door een korte periode van wegvallend inkomen heen te kunnen komen, terwijl heel veel ondernemers nu ineens helemaal niet blijken te beschikken over een vergelijkbare reserve en nu ineens allemaal "gratis geld" moeten hebben om niet om te vallen. Dat is nou niet precies wat ik onder "zelfstandige" versta. Een "zelfstandige" hoort in mijn ogen ook "zelfstandig" te zijn als het even tegenzit en niet alleen als het makkelijk geld verdienen is. Ik had het juist als een voordeel gezien dat ongezonde ondernemers en ZZP-ers nu om zouden vallen. Soort van grote schoonmaak in ons enorme bestand bestaande uit een groot deel "schijnzelfstandigen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:14:
[...]

Dat is ook precies de reden, om gezellig nee the verkopen bij lege vakken. Maar naar mijn mening is het een stuk rustiger in de supermarkt, omdat normaalgesproken al die irritante scholieren hun frikadellen broodjes en energiedrank komen kopen of stelen.

Dan word je omsingeld door een groepje scholieren en dat is nu dus niet meer: je ziet nu een handje vol mensen in de supermarkt, aanzienlijk minder dan normaalgesproken. Maar voor mij als vakkenvuller, heb ik het gevoel dat er juist minder werk is.

Dus ik ervaar het juist positief: de restanten die zijn veel minder geworden, omdat de vakken allemaal leeg waren. Betekend dus dat ik minder werk heb en meer tijd voor vracht te vullen.

[...]

Ik moet nog steeds naar mijn werk, dus ik rij er niet minder op: voor mij is dat echt een voordeel :) Al ga ik echt niet naar België rijden, daar zou de E10 nu al op sommige plekken € 1 per liter zijn. Het is eigenlijk wel verleidelijk wat jerrycans te vullen, ware het niet dat die ook niet gratis zijn :+
Ik denk dat een hoop mensen nu wel begrip hebben voor wat lege schappen. Maar pas een beetje op met je houding richting je klanten. Als je ze nu bot gaat behandelen (of een "I don't care" houding aanneemt), dan kunnen ze je daar na de crisis natuurlijk op af gaan rekenen.

Dat ga ik na de crisis dus ook met Picnic doen. Wij waren vaste klant bij ze. Juist, waren, want ik kan nu al weken niet eens meer bij ze bestellen. Blijkbaar vinden ze het belangrijker om nu te leveren bij alle hamsteraars en krijg ik een middelvinger. Nou prima, maar die hamsteraars hebben straks nog een hele garage vol met zooi, gaan dan dus minder bij je bestellen.... en dát is het moment waarop jij mijn middelvinger krijgt. :)

Oeps, die 2 berichten had ik beter even kunnen samenvoegen.

Acties:
  • +86 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-07 22:06

JB

Cédric roelt!

Geen Eurovisie songfestival *O*

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Meer inzicht in wat de kinderen normaal gesproken leren in het PO en VO.

En schrikken van de kwaliteit.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:19:
[...]

Ik denk dat een hoop mensen nu wel begrip hebben voor wat lege schappen. Maar pas een beetje op met je houding richting je klanten. Als je ze nu bot gaat behandelen (of een "I don't care" houding aanneemt), dan kunnen ze je daar na de crisis natuurlijk op af gaan rekenen.
Ik behandel ze niet bot hoor: loop zelfs nog steeds mee met klanten :) Werd daar gisteren zelf nog voor bedankt, door een klant. Het enige wat anders is nu, is dat het stukje service in de vorm van het naar achteren lopen.

Mijn teamleider is het er ook wel mee eens, dat het momenteel beter is om nee te verkopen. Je voorkomt zo ook dat klanten voorraden gaan weg kopen, want vaak nemen klanten dan direct de halve voorraad mee als je met een doos of sixpack terug komt. Terwijl er op die manier dus niks voor andere overblijft.

Nederlanders zijn sowieso veel te verwend in de supermarkt, in vergelijking met andere landen: in Duitsland zijn supermarkten niet service gericht, daar staat geen gratis koffie en medewerkers doen in algemeenheid geen moeite voor klanten.

Wat ik nu ook doe: is een alternatief adviseren. Klanten vragen bijvoorbeeld voor tarwebloem en dan zie ik wel nog, de biologische tarwebloem liggen. Dan bied ik deze gewoon aan.

Uiteraard zijn er ook klanten, die moeten laten weten hoe arm te ze wel niet zijn.... maar sorry dat ik het zeg: maar cola is geen eerste levensbehoefte. Dus dan drink je maar water, als je niet eens een fles Coca Cola kunt betalen. En enkel de goedkope 2 liter cola, van nog geen € 0,90.

Ook dat gedoe, met mensen die schijnbaar allergisch zijn voor kraanwater. Dan bied je het huismerk aan en dat is dan niet goed: nee ook nog kieskeurig zijn in deze crisis |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58
@Falcon Grote kans dat ze nu wat opdrachten krijgen ipv een hele dag les. De leerkrachten gaan de ouders die werken niet ook nog opschepen met een hele dag vol los.
Onze dochter zit nog in groep 2 en krijgt een stuk of 2 a 3 opdrachten rond 9 uur om te doen.

Denk dat je de kwaliteit niet daar op af kunt rekenen om heel eerlijk te zijn.
Iedereen is binnen een korte tijd omgeschakeld naar op afstand en moet zeggen dat het best aardig gaat met de tijd die ze gehad hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

• €250 minder aan brandstofkosten in de maand.
  • Je ziet je kinderen en vrouw meer.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:35

Mx. Alba

hen/die/zij

Dat de economie zo goed als tot stilstand komt heeft veel positieve gevolgen voor natuur en milieu, simpelweg omdat menselijke activiteit sterk vermindert.

Daarnaast ervaar ik thuiswerken als zeer positief. Als autist vind ik het helemaal niet erg om alleen thuis te zitten en ongestoord te kunnen werken. Nou ja, ongestoord... Soms komt één van mijn katten me even "meehelpen". :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:49
Bedrijven moeten leren hoe je zorgt dat mensen thuis kunnen werken. Ik hoop dat dit ervoor zorgt dat na de crisis meer bedrijven openstaan om mensen wat vaker remote te laten werken. Vind het als software developer eigenlijk best wel raar dat ik verplicht wordt 40 uur per week in een open kantoortuin moet komen zitten waar ik vervolgens een koptelefoon op moet zetten en via skype/slack/teams communiceer met teamgenoten.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3x3 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:35:
  • €250 minder aan brandstofkosten in de maand.
  • Je ziet je kinderen en vrouw meer.
Wegenbelasting en verzekering loopt wel gewoon door, of heb je de auto geschorst? Of is het een leaseauto? Dan loopt bijtelling toch ook gewoon door, of gaat dat per gereden kilometer?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 1068241 op 19-03-2020 08:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

WernerL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:36:
Bedrijven moeten leren hoe je zorgt dat mensen thuis kunnen werken. Ik hoop dat dit ervoor zorgt dat na de crisis meer bedrijven openstaan om mensen wat vaker remote te laten werken. Vind het als software developer eigenlijk best wel raar dat ik verplicht wordt 40 uur per week in een open kantoortuin moet komen zitten waar ik vervolgens een koptelefoon op moet zetten en via skype/slack/teams communiceer met teamgenoten.
Dat, dit is zo idioot eigenlijk. Hier ook hetzelfde laken en pak.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:37:
[...]

Wegenbelasting en verzekering loopt wel gewoon door, of heb je de auto geschorst? Of is het een leaseauto? Dan loopt bijtelling toch ook gewoon door, of gaat dat per gereden kilometer?
Brandstof staat los van de wegenbelasting en verzekering ;)

Daarnaast zal je geen leasewagen hebben als je het over brandstofbesparing hebt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 19-03-2020 08:39 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:37:
[...]

Ik bezit de auto prive. De wegenbelasting en verzekering loopt gewoon door. Maar volgens mij de reiskostenvergoeding van de werkgever ook :) als ik die niet krijg als rijkostenvergoeding wordt het bruto-salaris.

[ Voor 7% gewijzigd door 3x3 op 19-03-2020 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-07 14:44
JB schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:20:
Geen Eurovisie songfestival *O*
Het is een jaar uitgesteld. Dat betekend dat we het er juist NOG een jaar over gaan hebben. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat ga ik na de crisis dus ook met Picnic doen. Wij waren vaste klant bij ze. Juist, waren, want ik kan nu al weken niet eens meer bij ze bestellen. Blijkbaar vinden ze het belangrijker om nu te leveren bij alle hamsteraars en krijg ik een middelvinger. Nou prima, maar die hamsteraars hebben straks nog een hele garage vol met zooi, gaan dan dus minder bij je bestellen.... en dát is het moment waarop jij mijn middelvinger krijgt. :)
Picnic hoeft niet aan "hamsteraars" te liggen. Indien je al Picnic hebt en weinig gebruikte dan is nu juist een goed moment om het wel te gebruiken. Je kan trouwens nog steeds Picnic gebruiken, alleen doe je bestelling binnen 2 minuten na een bezorgmoment beschikbaar komt.

De overheid vroeg om zoveel mogelijk jezelf af te zonderen, logisch dat Picnic nu overbelast.

Verder kunnen sommige mensen het huis niet meer uit vanwege quarantaine, die hebben pas last van hamsteraars (succes om ergens nog paracetamol te kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3x3 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:39:
[...]

Ik bezit de auto prive. De wegenbelasting en verzekering loopt gewoon door. Maar volgens mij de reiskostenvergoeding van de werkgever ook :) als ik die niet krijg als rijkostenvergoeding wordt het bruto-salaris.
Bij mij stopt de reiskostenvergoeding gewoon, als ik niet naar werk kom. Tijdens vakantie krijg ik ook geen reiskostenvergoeding. Dus waarom zou de reiskostenvergoeding doorlopen bij thuiswerken? Ik snap dat brandstof de grootste kostenpost bij een auto kan zijn, maar bij mij is het juist de wegenbelasting en verzekering.

Ik zou het heel zonde vinden, als mijn auto lange tijd stil staat en ik toch wegenbelasting en verzekering betaal en geen gebruik maak van de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Er is bewezen dat de mensen zich prima kunnen aanpassen indien een situatie nijpend is. Dat continue gezeik over aanpassingen die mensen nu en straks moeten doen om de klimaatdoelstellingen te halen kan dus ook de prullenbak in. Het is dus positief dat bewezen is dat men zich kan aanpassen. (helaas werkt het geheugen als een goudvis en zal het weer snel vergeten zijn allemaal. Het kan dan wel bewezen zijn, het besef is er waarschijnlijk niet).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
P.O. Box schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:48:
Er is bewezen dat de mensen zich prima kunnen aanpassen indien een situatie nijpend is. Dat continue gezeik over aanpassingen die mensen nu en straks moeten doen om de klimaatdoelstellingen te halen kan dus ook de prullenbak in. Het is dus positief dat bewezen is dat men zich kan aanpassen. (helaas werkt het geheugen als een goudvis en zal het weer snel vergeten zijn allemaal. Het kan dan wel bewezen zijn, het besef is er waarschijnlijk niet).
Mensen kunnen zich makkelijk aanpassen omdat ze weten dat het tijdelijk is. De klimaataanpassingen zijn permanent. Daar zit een groot verschil in.

Verder hebben we deze komende tijd toch genoeg gedaan om CO2 te besparen? Dan kunnen we er weer even tegen aan als we weer los mogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:43:
[...]

Bij mij stopt de reiskostenvergoeding gewoon, als ik niet naar werk kom. Tijdens vakantie krijg ik ook geen reiskostenvergoeding. Dus waarom zou de reiskostenvergoeding doorlopen bij thuiswerken? Ik snap dat brandstof de grootste kostenpost bij een auto kan zijn, maar bij mij is het juist de wegenbelasting en verzekering.

Ik zou het heel zonde vinden, als mijn auto lange tijd stil staat en ik toch wegenbelasting en verzekering betaal en geen gebruik maak van de auto.
Normaal is de uitkering voor het rijden van de auto van de werkgever kleiner dan de kosten van de auto, nu is de uitkering van de werkgever groter dan de kosten voor de auto.

Belasting betalen in tijden dat de mensen ook echt financieel geholpen worden door de overheid als ze in de problemen komen door overheidshandelen vind ik niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3x3 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:50:
[...]

Normaal is de uitkering voor het rijden van de auto van de werkgever kleiner dan de kosten van de auto, nu is de uitkering van de werkgever groter dan de kosten voor de auto.

Belasting betalen in tijden dat de mensen ook echt financieel geholpen worden door de overheid als ze in de problemen komen door overheidshandelen vind ik niet zo erg.
Ja klopt, die 19 cent is bij lange na niet dekkende. Wel voor de brandstof en wellicht nog een stukje onderhoud, maar niet de afschrijving. Ik weet in iedere geval niet hoe het met de reiskosten bij thuiswerken geregeld is. Want een vakkenvuller kan niet thuiswerken :X

Ik zie op mijn loonstrookjes, gewoon minder reiskostenvergoeding als ik bijvoorbeeld twee weken op vakantie geweest ben. Maar zou netjes zijn als ze de reiskostenvergoeding gewoon betalen, ookal reis je niet naar werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bkor schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:42:
[...]

Picnic hoeft niet aan "hamsteraars" te liggen. Indien je al Picnic hebt en weinig gebruikte dan is nu juist een goed moment om het wel te gebruiken. Je kan trouwens nog steeds Picnic gebruiken, alleen doe je bestelling binnen 2 minuten na een bezorgmoment beschikbaar komt.

De overheid vroeg om zoveel mogelijk jezelf af te zonderen, logisch dat Picnic nu overbelast.

Verder kunnen sommige mensen het huis niet meer uit vanwege quarantaine, die hebben pas last van hamsteraars (succes om ergens nog paracetamol te kopen).
Niet mijn probleem. Ik was vaste klant, zelfs elke week hetzelfde bezorgmoment. Nu ben ik geen klant meer, omdat ik niet kan bestellen. En straks ben ik geen klant meer, omdat je me in de kou hebt laten staan. Ik ga wel naar de Appie hier om de hoek of de Jumbo 700 meter verderop. Die waren er namelijk wel, alleen dan met een enkel leeg of bijna leeg schap. Al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust: ze krijgen die middelvinger terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Arunia schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:33:
@Falcon Grote kans dat ze nu wat opdrachten krijgen ipv een hele dag les. De leerkrachten gaan de ouders die werken niet ook nog opschepen met een hele dag vol los.
Onze dochter zit nog in groep 2 en krijgt een stuk of 2 a 3 opdrachten rond 9 uur om te doen.

Denk dat je de kwaliteit niet daar op af kunt rekenen om heel eerlijk te zijn.
Iedereen is binnen een korte tijd omgeschakeld naar op afstand en moet zeggen dat het best aardig gaat met de tijd die ze gehad hebben.
Mijn middelste zoon zit in groep 5, en volgens de leerkracht is dit het normale werk. ;)

Weet je het is niet super slecht, maar er valt zoveel meer van te maken... maar goed dat is wel met meer dingen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:54:
Ik zie op mijn loonstrookjes, gewoon minder reiskostenvergoeding als ik bijvoorbeeld twee weken op vakantie geweest ben. Maar zou netjes zijn als ze de reiskostenvergoeding gewoon betalen, ookal reis je niet naar werk.
De werkgever mag geen reizen vergoeden die niet zijn gemaakt. Dat is een verkapte beloning.

Sommige werkgevers kijken gewoon naar aantal werkdagen * km * vergoeding / 12 en tellen dat bij het loon op. Andere kijken echt naar gewerkte dagen per maand/week en tellen het daarvoor de reiskostenvergoeding bij het loon op. En weer andere moeten het per gewerkte dag declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Ja klopt, die 19 cent is bij lange na niet dekkende. Wel voor de brandstof en wellicht nog een stukje onderhoud, maar niet de afschrijving. Ik weet in iedere geval niet hoe het met de reiskosten bij thuiswerken geregeld is. Want een vakkenvuller kan niet thuiswerken :X

Afschrijving is een keuze. Ik hoop dat HR de reiskosten doorbetaald, zeker bij een diesel is de doorlopende belastingagressie heel hoog in Nederland, dus zou de overheid een werkgever niet moeten beperken in het doorbetalen van de reisvergoeding.

Idem met mensen die een treinabbonement hebben. Die kosten lopen gewoon door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 06:45
LordSinclair schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:01:
[...]

De werkgever mag geen reizen vergoeden die niet zijn gemaakt. Dat is een verkapte beloning.

Sommige werkgevers kijken gewoon naar aantal werkdagen * km * vergoeding / 12 en tellen dat bij het loon op. Andere kijken echt naar gewerkte dagen per maand/week en tellen het daarvoor de reiskostenvergoeding bij het loon op. En weer andere moeten het per gewerkte dag declareren.
De werkgever mag reiskosten gewoon doorbetalen mits je x aantal dagen per jaar naar het werk reist.
Als ze dat schrappen ga ik wel vragen voor een vergoeding voor gas en electra, want die zijn niet gratis als ik thuis werk.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:15:
Wat ik wel een beetje wonderlijk vind, is dat "de arbeider" altijd heel belerend wordt uitgelegd dat hij 1 - bij voorkeur 2 - maandsalarissen als buffer aan moet houden om zonder problemen door een korte periode van wegvallend inkomen heen te kunnen komen, terwijl heel veel ondernemers nu ineens helemaal niet blijken te beschikken over een vergelijkbare reserve en nu ineens allemaal "gratis geld" moeten hebben om niet om te vallen. Dat is nou niet precies wat ik onder "zelfstandige" versta. Een "zelfstandige" hoort in mijn ogen ook "zelfstandig" te zijn als het even tegenzit en niet alleen als het makkelijk geld verdienen is. Ik had het juist als een voordeel gezien dat ongezonde ondernemers en ZZP-ers nu om zouden vallen. Soort van grote schoonmaak in ons enorme bestand bestaande uit een groot deel "schijnzelfstandigen".
Ze krijgen eenmalig €4k (die waarschijnlijk op gaat aan openstaande facturen) en kunnen daarna tot bijstandsniveau aangevuld worden. Dat is echt geen heel ruim bestaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Knul schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:08:
[...]

Ze krijgen eenmalig €4k (die waarschijnlijk op gaat aan openstaande facturen) en kunnen daarna tot bijstandsniveau aangevuld worden. Dat is echt geen heel ruim bestaan.
Ik heb een dubbel gevoel bij ZZP-ers
ZZP-ers die €90 per uur (hebben kunnen) vragen hebben ervan kunnen leven als een koning, maar ze werden ook geacht een buffer daarvan aan te leggen voor moeilijkere tijden, als je dat dan niet doet is het je eigen schuld.

ZZP-ers volgens de schijnconstructie hebben de marge niet in hun uurtarief om een buffer te bouwen. Hopelijk komt er na deze eye opener een beter beleid voor dit soort schijnconstructies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik hoop vooral dat we veel gaan leren over thuiswerken om dat post-crisis beter en vaker in te kunnen zetten.

Een maatschappij waar er meer gethuiswerkt wordt heeft veel voordelen in mobiliteit en doorstroming, vervuiling, kosten, flexibelere werktijden, etc.

Al vrees ik voor het tegenovergestelde: Omdat niemand gewend is thuis te werken dat het minder productief is dan het zou kunnen en er daarom misschien juist negatiever tegen thuiswerken wordt aangekeken.
Maar ik hoop het niet.

Ook hoop ik dat er nu echt iets gedaan gaat worden aan de honderduizenden 'nep'-ZZP'ers, welke eigenlijk gewoon in loondienst horen te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 19-03-2020 09:18 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 12:28

Yucon

*broem*

Samenlevingen hebben een periodieke reset nodig. Meestal door middel van een flinke oorlog, maar met wat geluk gaan we daar deze keer met een maatschappijontwrichtende crisis afkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:58

BCC

De stikstof uitstoot is fors lager.. en er wordt niet meer zo idioot veel gevlogen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30

killercow

eth0

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:55:
[...]

Niet mijn probleem. Ik was vaste klant, zelfs elke week hetzelfde bezorgmoment. Nu ben ik geen klant meer, omdat ik niet kan bestellen. En straks ben ik geen klant meer, omdat je me in de kou hebt laten staan. Ik ga wel naar de Appie hier om de hoek of de Jumbo 700 meter verderop. Die waren er namelijk wel, alleen dan met een enkel leeg of bijna leeg schap. Al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust: ze krijgen die middelvinger terug.
Thats the spirit! zij zijn inderdaad volledig debet aan deze situatie, en hadden jou gewoon moeten bellen voordat ze de planning vulden met andere klanten. Jij bent namelijk de belangrijkste klant, en deze crisis was *de* test om te laten zien of zij zich dat wel beseffen.

Mafklapper. }:O

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30

killercow

eth0

BCC schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:23:
De stikstof uitstoot is fors lager.. en er wordt niet meer zo idioot veel gevlogen.
Kunnen we meteen goed meten wat de verschillende sectoren aan uitstoot veroorzaken. Veehouders zijn namelijk niet gestopt, en stoten dus nog wel uit. De rest is zo goed als weggevallen en dus zou de huidige uitstoot grotendeels op het conto van de veeteelt terecht komen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 10:02
Ik blijf er nog steeds nuchter onder, ja we hebben aardig wat besmettingen in een maand tijd en ja tientallen mensen (allemaal op leeftijd en/of extreme gezondheidsklachten) maar ondanks dit alles sterven bij een griepepidemie (Die duurt 3? maanden?) veel en veel meer mensen.

zoals het nu gaat zullen we dat aantal niet halen.

Mensen wijzen wel naar Italië maar daar hebben we niks mee te maken, in andere EU landen valt het aantal doden ook enorm mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
De luchtvervuiling in Noord Italië en China is duidelijke afgenomen. Ook hier lokaal is de luchtkwaliteit merkbaar beter nu iedereen binnen opgesloten zit.

Vervuilende industrieën zoals de luchtvaart- en auto-industrie krijgen harde klappen. Ik zou het terecht vinden als bijvoorbeeld de Duitse auto industrie, met hun vervuilende diesels, zou verdwijnen in deze crisis.

De woningmarkten zullen hele dikke klappen gaan krijgen zodat wonen weer betaalbaar gaat worden. (Het schijnt dat arbeidsmigranten zoals Polen hals over kop het land verlaten vanwege de lakse Nederlandse aanpak van het virus).

Verder hoop ik dat er nagedacht gaat worden over de nadelen van de globalisering, dat het onzinnige reizen over de hele wereld stopt, dat productie weer terug wordt gehaald naar Europa, dat Europeanen niet meer worden weggeconcurreerd door goedkope Aziaten en Oost blokkers.

Nadeel van het virus is dat, afgezien van alle directe ellende, de benzineprijzen dalen en dat het klimaat op dit moment minder aandacht krijgt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

@Yucon eens.

Komen we als maatschappij er weer eens achter wat echt belangrijk is.

Ik mis de afgelopen weken zeker niet het gelul over SJW onzin, zwarte-piet discussies, LHGBTI-whatever geblaat, zelf-veroorzaakte stikstof "crisis" en warmtepomp geleuter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:55
killercow schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Thats the spirit! zij zijn inderdaad volledig debet aan deze situatie, en hadden jou gewoon moeten bellen voordat ze de planning vulden met andere klanten. Jij bent namelijk de belangrijkste klant, en deze crisis was *de* test om te laten zien of zij zich dat wel beseffen.

Ho ho, toen picnic begon hadden ze netjes een wachtrij in de app. Je kon pas klant worden als ze genoeg capaciteit in jouw regio hadden. Maar dit hele principe is nu blijkbaar overboord. Ze hebben perfecte controle over wie ze wanneer leveren, en vaste klanten hebben blijkbaar 0 prioriteit. (Ook wij kunnen niet meer bestellen na meerdere jaren elke week op dezelfde tijd te bestellen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:17
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:05:
[...]

Dat pensioenprobleem wordt 100x tenietgedaan door de financiele impact van het coronavirus op de huidige economie
De economie trekt wel weer bij. Is gewoon een golf beweging. Mensen die dood zijn komen niet weer tot leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Mirved schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:32:
[...]

De economie trekt wel weer bij. Is gewoon een golf beweging. Mensen die dood zijn komen niet weer tot leven.
Ok. Dan ga ik het even voor je uitleggen.

Laten we zeggen dat er uiteindelijk in Nederland 10.000 ouderen dood gaan.

Het initiele noodpakket dat nu zo snel gepresenteerd is, is zo'n 20 miljard euro. Dat gaat nog enorm oplopen, maar alas.

Elke dode moet ons dus 2 miljoen euro besparen, en dat is op basis van zeer terughoudende berekeningen.

Snap je het nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:32:
@Yucon eens.

Ik mis de afgelopen weken zeker niet het gelul over SJW onzin, zwarte-piet discussies, LHGBTI-whatever geblaat, zelf-veroorzaakte stikstof "crisis" en warmtepomp geleuter.
offtopic:
Sommige dingen, zoals stikstofvervuiling en klimaatverandering, verdwijnen niet op magische wijze, hè? ;)

Nouja, stikstof zal misschien wel schelen omdat er minder uitstoot en vervuiling is bij een minder lekker draaiende economie.
Maar misschien is het juist nu (komende jaren) het moment om even met maatregelen en wetgeving door te pakken (nu het een stuk pijnlozer kan!) zodat we niet hetzelfde probleem gaan krijgen als de economie wel weer lekker draait :)

Sterker nog, de stikstofproblemen die we hadden kwamen juist omdat er post 2008-crisis noodwetten waren aangenomen waar niet goed over was nagedacht. Laten we die fout niet twee keer maken.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 19-03-2020 09:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mirved schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Jouw morbide opmerking daargelaten,

"Trekt wel weer bij" .. oh, net zoals de grote depressie van de jaren 30? waar we nu tegen aan zitten te kijken? toen het leger door wijken moest patrouilleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:36:
[...]

Ok. Dan ga ik het even voor je uitleggen.

Laten we zeggen dat er uiteindelijk in Nederland 10.000 ouderen dood gaan.

Het initiele noodpakket dat nu zo snel gepresenteerd is, is zo'n 20 miljard euro. Dat gaat nog enorm oplopen, maar alas.

Elke dode moet ons dus 2 miljoen euro besparen, en dat is op basis van zeer terughoudende berekeningen.

Snap je het nu?
Die 20 miljard die dit nu kost gaat gewoon van de andere uitgaven af. Dit komt niet allemaal direct ten laste van ons. Misschien wordt er daardoor de komende 5 jaar bijvoorbeeld minder ontwikkelingshulp geboden. Wij gaan dit niet zo direct als extra'tje zelf betalen. Alleen het INVEST-NL potje is al 2 miljard dat gewoon direct hiervoor ingezet kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Mirved op 19-03-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Jouw morbide opmerking daargelaten,

"Trekt wel weer bij" .. oh, net zoals de grote depressie van de jaren 30? waar we nu tegen aan zitten te kijken? toen het leger door wijken moest patrouilleren?
Ja, of is die niet bijgetrokken? Zitten we nu nog steeds beneden het niveau van toen? je hele voorbeeld bevestigd precies wat ik zeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Mirved op 19-03-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nog een voordeel die ik zie is de bevestiging van de vele operationele en praktijk beroepen die ons land ondersteunen. Deze werkgroepen zullen beter imago krijgen en daardoor meer interesse in de schoolkeuzes van onze jeugd.

Het heeft mij zelfs even doen twijfelen, leuk al dat ICT geneuzel .. maar waar maak ik nu het verschil? Gelukkig kon ik het antwoord ook vinden in de doelen van ons IT project .. deze zullen hard nodig zijn voor het nieuwe MBO schooljaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:41
Ahhhh. Thomas Malthus -O-

Anyway. Wat ik vooral zie is dat deze crisis leidt tot een gigantische solidariteit. Echt, ongekend. Problemen - van het soort waar ongeveer alle politieke partijen, en zeker van het populistische signatuur, moord en brand over schreeuwen - worden ineens in een bizar perspectief geplaatst. Mensen zoeken - digitaal weliswaar - ineens weer contact met elkaar. Ow, en het fileprobleem is en passant ineens opgelost.

En ik krijg sterke associaties met Joop den Uijl als ik de noodpakketten van Mark Rutte ineens zo zie. Ik bedoel, wt actual f.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mirved schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:42:
[...]

Ja, of is die niet bijgetrokken? Zitten we nu nog steeds beneden het niveau van toen?
Ja na 10 jaar lang ellende en bittere armoede.

Het klinkt alsof jij gewoon echt wil dat zo'n situatie zich weer gaat voordoen, waarvoor ik bang ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:51:
[...]

Ja na 10 jaar lang ellende en bittere armoede.
Bedankt voor het bevestigen dat het dus gewoon klopt.
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:51:
[...]
Het klinkt alsof jij gewoon echt wil dat zo'n situatie zich weer gaat voordoen, waarvoor ik bang ben.
Kan je even quoten waar ik zeg dat ik dat wil? Het enige wat ik zeg is dat na een economische mindere tijd het altijd weer beter wordt. Overigens is je angst nogal overtrokken. We hebben nu veel betere vangnetten en er zijn al voldoende maatregelen aangekondigd om precies dat soort situaties van toen te voorkomen. Het is een ernstige situatie waar we in zitten maar we hebben zaken zoals oorlogen doorstaan en dat was toch echt nog wel een graadje erger. Het lijkt inderdaad erop dat je irreële angsten de bovenhand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killercow schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:26:
[...]

Ja, dat zijn ze inderdaad. Ze hebben letterlijk "niets" gedaan om ook maar te proberen om hun vaste klanten te kunnen blijven bedienen op welk niveau dan ook (ja, we hebben ze gebeld, kwam niets zinnigs uit).

Als je vaste klanten in de kou laat staan, gaan ze weg. Zo simpel is het.

Je laatste opmerking zegt natuurlijk genoeg. Blijkbaar heb je het nog niet helemaal begrepen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Mirved schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:56:
[...]

Bedankt voor het bevestigen dat het dus gewoon klopt.

[...]

Kan je even quoten waar ik zeg dat ik dat wil? Het enige wat ik zeg is dat na een economische mindere tijd het altijd weer beter wordt. Overigens is je angst nogal overtrokken. We hebben nu veel betere vangnetten en er zijn al voldoende maatregelen aangekondigd om precies dat soort situaties van toen te voorkomen. Het is een ernstige situatie waar we in zitten maar we hebben zaken zoals oorlogen doorstaan en dat was toch echt nog wel een graadje erger. Het lijkt inderdaad erop dat je irreële angsten de bovenhand hebben.
Omdat je het blijkbaar in jip en janneke nodig hebt, heb ik het even voor je uitgetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cQk4x_I3QQ0t0jDcb4RMh__LfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vqc2qw0UmZBvlx5fqnAMxG9R.jpg?f=fotoalbum_large

Als er nu nog geen lampje gaat branden dan geef ik het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:26
scrappy.doo schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:40:
[...]

Het is een jaar uitgesteld. Dat betekend dat we het er juist NOG een jaar over gaan hebben. |:(
Dat is maar net hoe positief je het wilt bekijken : Het songfestival is ieder jaar, en dit jaar is het gecancelled !! *O*
Welk land organiseert het trouwens, geen idee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:58:
[...]

Omdat je het blijkbaar in jip en janneke nodig hebt, heb ik het even voor je uitgetekend.

[Afbeelding]

Als er nu nog geen lampje gaat branden dan geef ik het op.
Knap dat je niet op de argumenten ingaat maar gewoon weer iets anders verzint. Lekker belerend ook zonder inhoudelijk te reageren.

Stel er was geen corona virus dan kwam er een van deze dagen wel een andere oorzaak van een economische crisis. We hebben 10 jaar voorspoed achter de rug (nog nooit zo'n lange periode geweest van economische groei). Dus er zat een crisis/recessie/depressie aan te komen het moest enkel een oorzaak hebben. Je hele grafiek is dus bullshit want niemand kan in de toekomst voorspellen hoe de groei had uitgezien. Het punt is dat een crisis er zat aan te komen en deze groei dus ook was verloren. Alleen waren er dan geen extra doden geweest door een ziekte. Dus het voordeel zoals in het originele argument aangehaald wordt blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGd2ky11PJhKh0m0rhbZ9IWhuMY=/f/image/bpYsbYZMUI0c7SUskYjkUC9k.jpg

Maar goed je hebt toch geen weerwoord op argumenten dus nu zal je het wel "opgeven".

[ Voor 16% gewijzigd door Mirved op 19-03-2020 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:14

LankHoar

Langharig tuig

Mirved schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:02:
[...]

Knap dat je niet op de argumenten ingaat maar gewoon weer iets anders verzint.

Stel er was geen corona virus dan kwam er een van deze dagen wel een andere oorzaak van een economische crisis. We hebben 10 jaar voorspoed achter de rug (nog nooit zo'n lange periode geweest van economische groei). Dus er zat een crisis/recessie/depressie aan te komen het moest enkel een oorzaak hebben. Je hele grafiek is dus bullshit want niemand kan in de toekomst voorspellen hoe de groei had uitgezien. Maar goed je hebt toch geen weerwoord op argumenten dus nu zal je het wel "opgeven".
Gedeeltelijk mee eens. Corona is nu de trigger, of de druppel die de emmer doet overlopen. Echter, mocht dit nog erg lang aanhouden (3-6-12 of zelfs meer maanden), dan heeft het zeker meer impact dan de onderliggende oorzaken (strijd om olie etc.). En vergeet niet dat er nu heel veel sectoren minder (of zelfs geen) omzet draaien puur vanwege corona. Mocht de crisis op een andere manier getriggerd zijn (bijvoorbeeld enkel door die strijd om olie) dan zouden die sectoren gewoon kunnen blijven draaien. Denk aan Frankrijk, Tsjechië etc. waar alles in lockdown zit. Als dat maanden aanhoud gaan veel bedrijven er onderdoor, iets dat niet per se het geval zou zijn zonder corona.

Concluderend: een crisis of recessie zat er toch wel aan te komen, maar door corona word deze waarschijnlijk versneld, verlengd en verzwaard. My 2 cents :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Ik hoop iig dat men gaan inzien dat het huidige systeem hoog aan verandering toe is, en we vervolgens de klimaatcrisis voortvarender gaan aanpakken.

En dan vooral op het gebied van 'de 'ratrace', het is voor grote groepen helemaal niet nodig om stipt om 9 uur via file-file op het werk te zitten. Dit is een oefening in het thuiswerken

Flexbanen, ZZP (vooral de pseudo-zelfstandige ) zijn enorm slecht af en kunnen nergens heen, waar de werkgever alle voordelen heeft. Weg met dat soort systemen dus.

Eindelijk eens serieus nemen hoe de mens dieren / ecologie gebruikt en juist door vergroening kunnen we buffers creeeren. Tevens de impact van alles de hele wereld overslepen, of dat nodig is.

De noodzaak om als land / unie zelf vitale zaken te kunnen blijven produceren

Herwaardering voor die beroepen die de laatste jaren volledig wegbezuinigd en vermarkt zijn

Ook 'herwaardering' voor de parasitaire bedrijven die geen belasting betalen, wel direct uit de ruif willen eten. En de farmaceuten die vaak alleen oog hebben voor hun eigen aandelenkoers en verder weinig.

Kan nog wel even doorgaan :Y) . Het hele geheel kan je uitwerken in een deltaplan vergroening. Als je dan toch geld moet pompen in de economie kan je net zo goed je land, eh winterklaar gaan maken met investering.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 10:58

BCC

gold_dust schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:32:
(Het schijnt dat arbeidsmigranten zoals Polen hals over kop het land verlaten vanwege de lakse Nederlandse aanpak van het virus).
Hier stonden ze in Polen nog het meest van de kijken -- ze zijn opgevangen en moeten verplicht 14 dagen in quarantaine.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:59:
De voordelen: dat er straks minder mensen op de wereld leven en de pensioenfondsen, minder geld hoeven uit te keren. Waardoor er dus meer pensioen voor de jongere generatie overblijft.
Dekkingsgraad van ABP gezien? Ruim onder de 90% inmiddels!
De economische kant van dit verhaal sloopt die zekerheid totaal.

Met een beetje geluk stort de woningmarkt wel in. Als er 1 bubbel moet knappen, is die het wel.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-07 22:06
WernerL schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:36:
De mogelijkheden (technisch gezien) zijn er in overvloed, het is vaak een kwestie van mindset bij het management. Zeker in bedrijven waar nog een heel strakke hierarchische structuur heerst met managers/projectleiders die complete controlfreaks zijn, wordt thuiswerken gezien als het geen controle hebben over de mensen. Bij mijn werkgever is thuiswerken gelukkig totaal geen issue, zij het met mate. Dit is ook niet heel gek, we werken in SCRUM teams en met het hele team samen kunnen overleggen en korte lijntjes hebben is belangrijk.

Maar in de huidige situatie waarin iedereen vanuit thuis moet werken bleek al na 1 dag dat zelfs de grootste "thuiswerk haters" binnen het team het boven verwachting goed vonden werken. We hebben dan wel nog een paar extra stappen moeten nemen om goed, met het hele team, te kunnen overleggen met voice en beeld (meekijken op iemands scherm). Werkt prima, live naast iemand zitten is altijd iets prettiger, maar voor 95% van de gevallen voldoet dit vrijwel even goed.

En ook bij ons lopen nog wat managers/projectleiders van de oude stempel rond, die alles willen micro-managen. Gelukkig krijgen die meestal het deksel op de neus; wij laten ons niet micro-managen, ons team werkt intern zoals wij dat willen/dit het beste achten, wil zo iemand op 1 bepaalde manier cijfers, statistiekjes of whatever, maakt hij/zij ze maar zelf op basis van wat wij opleveren.
Bij ons is ook nog een transistie gaande van een meer traditioneel op projectbasis gestuurde organisatie naar volledige agile/SCRUM. Bij de IT teams was dit min of meer al een jaar of 5 geleden begonnen, de rest van de organisatie moet nu volgen. Voor van die ouderwetse PRINCE2 projectleiders is dan ook geen plek meer, ze moeten zich of flink aanpassen of ze worden uitgefaseerd. Deze hele herstructurering staat echter los van het Corona gebeuren.

Maar goed, ik hoop inderdaad dat als positief bijkomend punt dat er minder een stigma komt op (deels) thuiswerken en dat de fasciliteiten hiervoor hierna beter geregeld zijn. Als een kwart van de Nederlanders al eens structureel 1 dag in de week thuis zou werken, scheelt dat zoveel in files, is het op kantoor rustiger en het is (mijn persoonlijke ervaring) ook beter voor jezelf (minder stress, minder reistijd dus meer tijd om privé dingen te doen).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

8)7

Maar laten we het positief houden, andere voordelen die ik zie is dat hopelijk thuiswerken meer geaccepteerd gaat worden in de toekomst. scheelt een berg files en vervuiling.

Ik voorzie wel minder winkels in de straten, maar denk dat thuisbezorgen efficienter gaat worden, geen gedoe meer met "tussen 8:00 en 17:00 wordt er een pakketje bij u bezorgd"

Hopelijk blijven mensen meer hun handen wassen, scheelt ook weer in de toekomst qua verkoudheiden en griep.

Hopelijk krijgen mensen die in maatschappelijk essentiele beroepen werken zoals de zorg, vervoer, levensmiddelen, stroom/gas/water, in de toekomst meer erkenning en poen. Nu er een keer een realisatie moment is van "oh f*ck wat zijn wij eigenlijk verwend de afgelopen 75 jaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Richh schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Met een beetje geluk stort de woningmarkt wel in. Als er 1 bubbel moet knappen, is die het wel.
Verwacht eerder dat deze nog verder los gaat, er is al een woning tekort, door de stikstof regels werd dat al erger, door vertraging/uitstel van bouw (het loopt nu nog wel.. soortvan) nog minder, aanbod zal nog een flinke deuk oplopen.

Andere kant, banken gaat het ook niet leuk krijgen, afhankelijk hoelang dit doorzet zie ik nog genoeg bedrijven of zwaar in de schulden komen, of gewoon omvallen, dat ergens ze dit terug moeten halen en kans best groot is dit via de hypotheken te laten lopen.

En thuiswerken? Zal na de crisis in grootste deel worden teruggedraaid, niet alleen managementkant, maar genoeg personeel heeft gewoon de dicipline niet om thuis te kunnen werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:17
Door omstandigheden zit ik langdurig thuis. Ik mis m’n werk en kan niet wachten om weer te beginnen. In mijn geval een voordeel dat er minder veranderd is als ik straks weer terug kom 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Wacht nog steeds op je quote van hetgeen je mij betichte?

En je 8)7 slaat nergens op want jij bent diegene die bang is voor rellen en het leger door de straat. Weer zo iemand die snel afhaakt en niet inhoudelijk de discussie durft aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:44

Metalfreak

Hoije woh!

Moi_in_actie schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Bij ons is ook nog een transistie gaande van een meer traditioneel op projectbasis gestuurde organisatie naar volledige agile/SCRUM. Bij de IT teams was dit min of meer al een jaar of 5 geleden begonnen, de rest van de organisatie moet nu volgen. Voor van die ouderwetse PRINCE2 projectleiders is dan ook geen plek meer, ze moeten zich of flink aanpassen of ze worden uitgefaseerd. Deze hele herstructurering staat echter los van het Corona gebeuren.
Het ironische is juist wel dat de hele SCRUM/Agile/DevOps methodieken zich heel slecht lenen voor thuiswerken en flexibele werktijden. Dat gaf de DevOps instructrice die we hadden ook gewoon heel eerlijk toe toen ik de vraag stelde hoe dat te combineren viel.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-07 15:06
Kunnen we dit topic niet gewoon een wat meer positievere draai geven met zijn allen door alleen mooie, opbeurende en positieve ontwikkelingen te vermelden?

https://www.rtlnieuws.nl/...besmettingen-versoepeling

Het is eenvoudig om neerslachtig en zwaarmoedig te raken, wat begrijpelijk en logisch is.
Lichtpuntjes zijn ook fijn om te lezen.

Wmb wordt het topic omgedoopt in [Coronavirus] Positief nieuws!

edit

apart topic voor geopend

[ Voor 3% gewijzigd door Lensent op 19-03-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-07 22:06
Metalfreak schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Het ironische is juist wel dat de hele SCRUM/Agile/DevOps methodieken zich heel slecht lenen voor thuiswerken en flexibele werktijden. Dat gaf de DevOps instructrice die we hadden ook gewoon heel eerlijk toe toen ik de vraag stelde hoe dat te combineren viel.
Ach zich er slecht voor lenen, slecht met de oude/traditionele methodes ja. Indien je alleen communiceert via mail en telefoon is het niet denderend nee, maar zodra je wat handigheid hebt met Skype for Business, Slack of wat wij nu ook gebruiken is TeamSpeak, dan werkt het bijna net zo goed als allen op kantoor aanwezig zijn. We kunnen met de hele groep overleggen, we kunnen met 1 of meerdere personen meekijken bij iemand op het scherm, testers kunnen afgerond werk middels TeamSpeak + Skype for Business de PBI's demonstreren aan de Productowner, gaat allemaal prima. Zoals ik dus al bij mijn vorige post aangaf: technisch gezien kan het prima, het is meer een mindset ding.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:21
LordSinclair schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:12:
[...]

Ik heb een dubbel gevoel bij ZZP-ers
ZZP-ers die €90 per uur (hebben kunnen) vragen hebben ervan kunnen leven als een koning, maar ze werden ook geacht een buffer daarvan aan te leggen voor moeilijkere tijden, als je dat dan niet doet is het je eigen schuld.

ZZP-ers volgens de schijnconstructie hebben de marge niet in hun uurtarief om een buffer te bouwen. Hopelijk komt er na deze eye opener een beter beleid voor dit soort schijnconstructies.
True dit.
Ik ben zelf een ZZP'er in de IT en heb op dit moment iets van 6 maanden buffer, die ik gelukkig nog niet nodig heb. Maar als het moet is die er.

Maar die schijn-zzp'ers komen direct in de problemen inderdaad, die horen ook gewoon in loondienst te zijn.
Voor mensen die net gestart zijn is dit zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:01

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Oeps, die 2 berichten had ik beter even kunnen samenvoegen.
Hoe weet jij dat het de echte grote hoarders zijn en niet gewoon mensen zoals ik die ipv 1x per jaar, nu 1x per week willen bestellen bij Picnic? Veel mensen werken thuis, willen niet naar buiten, gaan bezorgservices gebruiken, bestellen misschien een beetje meer maar dan zit je binnen no time al aan je capaciteit.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-07 21:20
[...]
Omdat er nu zoveel geld "uitgedeeld" wordt zal de rente waarschijnlijk snel stijgen.
Hierdoor zal het wel meevallen met de pensioenen.

zie ook:
https://www.trouw.nl/econ...e-ecb-grijpt-in~b30e997b/

De Europese Centrale Bank probeert de rentestijging tegen te gaan maar dat zal ze niet lukken op de langere termijn.

[ Voor 19% gewijzigd door JoStad op 19-03-2020 12:22 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het meest positieve vind ik de rust die ik om me heen zie bij de meeste mensen. Veel minder het gejaagde, het moeten.
Uiteraard zijn er nog een hoop mensen in vitale beroepen keihard (gejaagd, moeten) aan het werk, en daar ben ik ze zeer dankbaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 10:18

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Let s.v.p. op ons beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Met name op het punt: "Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking."

Laat de discussie dus niet vervallen in de voordelen van het sterven van bepaalde bevolkingsgroepen.

De bestaande discussie hierover is verwijderd.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 19-03-2020 12:51 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 10:20

Honesty

kattenneus!

Voor mij als thuiswerker is er weinig veranderd, ik mis alleen vaak het rondje ontbijten in de stad en wat sociale contacten. Verder is het nu toch wel druk in huis(4 personen 90m2) maar denk als het volgende week meer buitenweer is dat dat probleem ook weer weg is.

Voordeel 1: Ik heb het idee dat de vogeltjes meer fluiten bij ons maar kan ook zijn dat de auto's minder rijden
Voordeel 2: Bij het vuilnis weggooien ofzo meer contact met de buren die ook moederziel alleen in de woning zitten, we spreken elkaar dan maar houden natuurlijk wel 2 meter afstand.
Voordeel 3: ik geef nog minder geld uit, boodschappen doen we altijd al en nu iets luxer(bij gebrek aan horeca) alleen nu geen consumeer gedrag meer.
Voordeel 4: Ik denk wel bezinning voor iedereen waar iedereen laag in de Maslow piramide zat, zitten we nu eigenlijk helemaal onderin(alleen primaire behoeften zijn nu echt belangrijk) en zie je mensen meteen beginnen om de tijd te gebruiken voor ontwikkeling en veel minder voor de ratrace die de wereld was.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:43

drooger

Falen is ook een kunst.

Voordeel 1: veel mensen leren om altijd een noodvoorraad in huis te houden.

Voordeel 2: mensen waarderen straks (tijdelijk?) kleine dingen zoals uit eten gaan meer.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dit topic zou worden over de voordelen.

Een lijstje met bedrijven die extra Corona korting geven zou erg mooi zijn.
Het laten plaatsen van bijv Zonnepanelen is op dit moment mogelijk goedkoper, Timmerman accepteert nu ook mogelijk een wat lager uur tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:10
Hopelijk gaat het na afloop van de coronacrisis eindelijk lukken om vaccinatie verplicht te stellen voor iedereen behalve degene die om medische gronden zo'n vaccinatie niet mogen hebben.

Ik heb het idee dat men sinds de toespraak van Rutte meer het belang inziet van het opvolgen van de adviezen van deskundigen/wetenschappers.

Edit: En ik bedoel dus alle ziektes waar we in Nederland kinderen voor laten vaccineren.

[ Voor 12% gewijzigd door Joep op 19-03-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Voordelen:
+ ik ben nog strikter gezond gaan eten, te weten praktisch suikervrij, niet teveel, veelal biologisch/wild en maak alles zelf
+ elke dag yoga via de nu ff gratis app Down Dog
+ elke dag iets van kracht- en conditietraining, binnen en buiten
+ piano spelen weer opgepakt, de Gouden velden van Sting zit er al half in, prachtig nummer!

..en nog wel meer. Minder te doen, minder stress, ik voel me nu een stuk beter en sterker :D Handig tegen een evt virus, als m'n immuunsysteem daardoor ook beter wordt :Y

[ Voor 7% gewijzigd door TerraGuy op 19-03-2020 13:36 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Groot voordeel dat veel evenementen zijn afgelast, wordt veel meer online gedaan. Bijna elke dag is er wel ergens een online race met wat grote namen, veel games hebben aanzienlijke stijging in playerbase, Maar ook diverse artiesten doen nu gewoon online streams van optredens.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 14:50
@Yucon eens.

Ik sluit mij hier bij aan. En daarbij zijn mensen die je oa bij een rondje buiten lopen tegenkomt een stuk socialer/vriendelijker heeft iedereen minder stress en haast en ontstaat er meer samenhorigheid en zorg voor elkaar.

Helaas is er een verschrikkelijke pandemie voor nodig om de wereld op dit vlak een heel stukje mooier te maken :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:59:
Benzine is momenteel goedkoper, dus de kosten van de auto gaan omlaag.
3x3 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:35:
€250 minder aan brandstofkosten in de maand.
De benzine is niet goedkoper vanwege het corona-virus. Saoedi Arabie is bezig met een prijzenoorlog (meer productie, lagere prijzen) om Rusland dwars te zitten. Dat dit samenvalt met de opkomst van Corona is toeval voor zover ik weet. Zie voor iets meer info bijv
https://www.nu.nl/geldzak...kelderde-olieprijzen.html

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:02
SinergyX schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:14:
Groot voordeel dat veel evenementen zijn afgelast, wordt veel meer online gedaan. Bijna elke dag is er wel ergens een online race met wat grote namen, veel games hebben aanzienlijke stijging in playerbase, Maar ook diverse artiesten doen nu gewoon online streams van optredens.
Wat is daar het voordeel aan?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Jampot007 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:27:
[...]

Wat is daar het voordeel aan?
Laat ik de vraag omgooien, wat zie jij als nadeel dan, wat blijkbaar jouw intentie is van de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:02
SinergyX schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:30:
[...]

Laat ik de vraag omgooien, wat zie jij als nadeel dan, wat blijkbaar jouw intentie is van de vraag?
Het nadeel is dat de evenementen en sportwedstrijden zijn afgelast... Daar komen wat dingen voor in de plaats maar dat is geen volledige goedmaker.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

KabouterSuper schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:27:
[...]

[...]

De benzine is niet goedkoper vanwege het corona-virus. Saoedi Arabie is bezig met een prijzenoorlog (meer productie, lagere prijzen) om Rusland dwars te zitten. Dat dit samenvalt met de opkomst van Corona is toeval voor zover ik weet. Zie voor iets meer info bijv
https://www.nu.nl/geldzak...kelderde-olieprijzen.html
Ik mag thuiswerken. Dus verbrand de diesel helemaal niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 22:21
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:57:
[...]

Ja, dat zijn ze inderdaad. Ze hebben letterlijk "niets" gedaan om ook maar te proberen om hun vaste klanten te kunnen blijven bedienen op welk niveau dan ook (ja, we hebben ze gebeld, kwam niets zinnigs uit).

Als je vaste klanten in de kou laat staan, gaan ze weg. Zo simpel is het.

Je laatste opmerking zegt natuurlijk genoeg. Blijkbaar heb je het nog niet helemaal begrepen. :)
En dat de '5000' (whatever) beschikbare slots net zo hard door 5000 andere vaste klanten zijn weggepikt is iets wat we voor het gemak negeren?

Lijkt me verder wel een geinige vergadering tussen het management daar.. "Jongens, de wereld stort in om ons heen, aandelen zijn minder waard dan WC papier, maar laten we minstens 10 procent van onze omzet niet verkopen voor het geval er een vaste klant iets wil bestellen".

[ Voor 17% gewijzigd door WaterFire op 19-03-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WaterFire schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:36:
[...]

En dat de '5000' (whatever) beschikbare slots net zo hard door 5000 andere vaste klanten zijn weggepikt is iets wat we voor het gemak negeren?
Dat kan natuurlijk niet. Tenzij het om vaste klanten gaat die nu ineens 2x zoveel en 2x zovaak bestellen ofzo, hamsteraars dus. Dan zou ik toch wat gaan "throttlen" waarschijnlijk, zodat je dus je klanten een incidenteel "nee" moet verkopen in plaats van een structureel "nee".

Maakt voor mij ook niet echt uit. Als ik 3 weken niet kan bestellen als er eens een keer wat is, dan zit ik bij de verkeerde leverancier. Zeker aangezien ik "om de hoek" gewoon mijn spulletjes kan gaan halen. Ik weet nu dus wat ik aan ze heb in zo'n geval. Misschien kan ik mijn geld dan beter toch maar weer naar de "bricks" Albert Heijn of Jumbo brengen, zodat deze kunnen blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat gebeurt zijn er miljoenen Nederlanders in financiële problemen. Ben het met je eens dat een aanpassing zeer nuttig zou zijn maar in een storten zo de crises nog veel erger maken omdat mensen dan veel minder bezit hebben. Pensioenfondsen zouden honderden miljarden verliezen.

Wellicht ben je heel jong en raakt dat je allemaal niet maar voor de doorsnee burger zou het grote gevolgen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:52
Nou thuiswerken wordt op deze manier erg gepromoot, hier op school hebben we nog nooit zoveel als ooit digitaal gewerkt, de printers hebben rust, O365 wordt actief en daadwerkelijk ingericht.

Video vergaderingen terwijl anders altijd mensen uit verwegiestan moeten komen voor 1 uur overleg etc etc.

Hier is echt een digitale revolutie plaatsgevonden, nu medewerkers het eenmaal weten en onder de knie hebben gaan ze het vaker doen in de toekomst.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 19-03-2020 14:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Als dat gebeurt zijn er miljoenen Nederlanders in financiële problemen. Ben het met je eens dat een aanpassing zeer nuttig zou zijn maar in een storten zo de crises nog veel erger maken omdat mensen dan veel minder bezit hebben. Pensioenfondsen zouden honderden miljarden verliezen.

Wellicht ben je heel jong en raakt dat je allemaal niet maar voor de doorsnee burger zou het grote gevolgen hebben.
Dan kan de overheid vast bijspringen om de ergste nood te lenigen. Anders wordt het alleen maar erger en erger én steeds moeilijker om er wat aan te doen. Want tja, het kost geld en dat kan in een 'gezond' systeem niet. Soms is een crisis het enige wat werkt om de boel weer wat te resetten. En ja dat kost slachtoffers. Tegelijk weet ik niet of nog vele jaren stil leed beter is dan nu even erge pijn lijden en daarna helen. Pijn doet het toch.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Ach ja, 'bezit'. Als ik vandaag een huis 'koop' en daarvoor een lening van 30 jaar afsluit, waarna ik na 10 maanden het huis met 20.000 euro 'winst' verkoop, dan heb ik 20.000 euro 'verdiend' terwijl ik er misschien 10 hypotheekmaanden aan betaald heb. Daar weegt een kosten koper allang niet meer tegenop. En heb ik bovendien gratis woongenot.

Wanneer is het bezit?

Het is uiteindelijk voor een heel groot stuk lucht, virtuele winst op je woning. Je kan het geld er namelijk niet zomaar uit halen. Daarvoor moet je verhuizen, en jawel: dan is het huis waar je heen gaat ook heel duur. Of vice versa.
Het is triest dat zelfs de economische groeicijfers afhankelijk zijn van dit stuk 'lucht'. Daar wordt bezit in de vorm van gestegen woningwaarde veel in meegeteld. Terwijl al die mensen veelal geen cent meer te besteden hebben, sterker nog; enkel meer gemeentelijke belastingen afdragen.

Maar het is heel simpel...

Of de doorsnee burger woont massaal in een leuke woning met grappige maandlasten door hun aflossingsvrije hypotheek op een woning die een keer over de kop is gegaan. En de starter, waarvoor niemand huizen wil bouwen (not in my backyard! Stikstof!!!) zitten als strontvliegen op dat ene tiny house, 'starterswoning' of mini appartement te overbieden.

Of de doorsnee burger zal inderdaad eens een klap moeten verduren (wat natuurlijk echt heeeeeel oneerlijk is tegenover die tienduizenden wannabee-starters die al jaren >1000 per maand aan huur wegspoelen).
Iedereen krijgt een klap te verduren.
En daarna kunnen we de woningvoorraad eens 'eerlijk' verdelen op basis van inkomen (dat is immers hoe de woningmarkt werkt toch?) - in plaats van dat de ene helft van het land teert op verkregen rechten uit het verleden en daar zeer veel vruchten uit plukt, en de andere helft "gewoon pech" heeft.

De aankoop van een woning hebben we massaal een speculatief object gemaakt door politiek op grote schaarste te focussen. Alle speculatieve objecten kennen risico's. En die risico's mogen voor ouderen even zwaar wegen als voor jongeren.

Het heeft gigantische gevolgen, dat is zeker. Maar zonder die gigantische gevolgen groeit er een generatie op die straks en zonder pensioenspot zit (want: leeggemaakt door ouders) en zonder vermogen in de vorm van een woning zit (want: nooit kunnen toetreden op de woningmarkt).

Die reset is keihard nodig om het wat eerlijker te maken. Als dat nu te ver gaat, dan had men het maar niet zo ver moeten laten komen.

Edit: zie ook hieronder. Koopwoningbezitters krijgen geheid opnieuw voordelen. Terwijl die al lagere lasten kennen! Huurders? Gewoon betalen!

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 19-03-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voordelen voor je hypotheek:
Abnamro (lees: 50% staatsbedrijf) overweegt om tijdelijk de vaste aflossingen van hypotheken te skippen (op verzoek). Dus dat is een welkome tijdelijke lastenverlichting.
Ik denk ook dat alle plannen om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen (if any) bevroren zullen worden. Kortom, ik verwacht dat de hra nog wel even blijft.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

KabouterSuper schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:29:
Voordelen voor je hypotheek:
Abnamro (lees: 50% staatsbedrijf) overweegt om tijdelijk de vaste aflossingen van hypotheken te skippen (op verzoek). Dus dat is een welkome tijdelijke lastenverlichting.
Ik denk ook dat alle plannen om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen (if any) bevroren zullen worden. Kortom, ik verwacht dat de hra nog wel even blijft.
Zulke blijven eigenlijk best leuk, en huurders dan? Niet alleen zit het gros ver boven beetje hypotheek (op dit moment), maar vorm van uitstel/verlaging zal je daar ook niet echt zien, of misschien kleine stap bij de huurtoeslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
SinergyX schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:51:
[...]

Zulke blijven eigenlijk best leuk, en huurders dan? Niet alleen zit het gros ver boven beetje hypotheek (op dit moment), maar vorm van uitstel/verlaging zal je daar ook niet echt zien, of misschien kleine stap bij de huurtoeslag?
De huurders zonder huurtoeslag (vrije sector/middenhuur) zijn in alle opzichten het duurste uit. Een extraatje bij de huurtoeslag lost voor een hoop huurders niks op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Richh schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:01:
[...]

De huurders zonder huurtoeslag (vrije sector/middenhuur) zijn in alle opzichten het duurste uit. Een extraatje bij de huurtoeslag lost voor een hoop huurders niks op.
Die groep bedoel ik ook hoofdzakelijk, de 'eigen kracht' groep die door zo'n situatie beetje vanuit alle kanten achter het net vissen (mijn geval zelfs particulier verhuur, dus 'collectief' naar coorporaties zal ik ook geen voordeel uit halen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-07 14:21
Ik kom minder in de kroeg!

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Goedkoop tanken, ik kan alleen vervolgens nergens naartoe behalve de supermarkt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Yucon eens.

Haha, nee hoor ...

https://www.vox.com/ident...us-lgbtq-students-nowhere
Marzman schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:57:
Goedkoop tanken, ik kan alleen vervolgens nergens naartoe behalve de supermarkt.
Zei ik ook thuis
De vrouw is tot april 'werkeloos' en ik kreeg te hroen dat we ipv 4x8 naar 2 á 3 x 12u diensten gingen
"Hebben we meer vrije tijd" :+

Ze kon er niet om lachen, maar wel om de benzine prijs ( België ) 1,15€

[ Voor 29% gewijzigd door FreshMaker op 19-03-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 08:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Huizenprijzen gaan normaliseren. Goed nieuws voor starters.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dat de verhoudingen tussen beroepsgroepen nu erg duidelijk naar voren komen.

De multinationals en hun medewerkers krijgen miljoenen/miljarden steun, de zorgverleners, leerkrachten en schoonmakers na jarenlange bezuinigingen een applaus.

Of het echt een voordeel zal zijn moet blijken als deze crisis naar de achtergrond verdwenen is, ik hoop dat we dit niet vergeten en de verhoudingen herstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 19-03-2020 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:01:
[...]

Vanmorgen op de radio ( Belgische zender ) wilde iemand alle verhuurders oproepen om ook een maand huur niet te incasseren.
Maar dan is het hek van de dam, want hoe doe je dat met de hypotheek, eventuele andere kredieten ...

( het zou mooi zijn, maar ik kan me de realiteit niet voor de geest halen )

Belastingen mag dan weer wel later betaald worden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shutdown
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06-2020
FreshMaker schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:39:
[...]

Vanmorgen op de radio ( Belgische zender ) wilde iemand alle verhuurders oproepen om ook een maand huur niet te incasseren.
Maar dan is het hek van de dam, want hoe doe je dat met de hypotheek, eventuele andere kredieten ...

( het zou mooi zijn, maar ik kan me de realiteit niet voor de geest halen )

Belastingen mag dan weer wel later betaald worden
Dit is voor de meeste mensen juist problematisch. Stel je voor dat arme mensen ineens geld overhouden, wat denk je dan dat ze ermee gaan doen. Die geven het uit en lopen dan ineens een maand huur achter die ze niet meer kunnen inhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:32
Ik heb eindelijk eens de tijd genomen om een netwerk kabel naar de zolder door te trekken. :)
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Geen discussie over natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking. Dus ook niet over de voordelen van sterfte van bepaalde bevolkingsgroepen.