Sociale psychologie. Frames.
Vitaal = proces, continuïteit, fundamenteel (= vanzelf aanwezig), sterk, knap, respect, schouderklopje, applaus.
Beoordeling.
Cruciaal = handeling, uitvoerend/scheppend, elementair, fundament (= niet vanzelf aanwezig), rol, waarde.
Waardebepaling.
Hoe we iets noemen is vanuit herhaling bepalend voor het gedrag wat volgt op het scheppen / aannemen van onze perceptie. Hoe groter onze opbouw, zeker in tijden van onzekerheid, des te gevoeliger we zijn voor onze sociale psychologie. Onderbewuste processen van overdracht.
Laat ik het zo zeggen, het gegeven dat er impuls gezet wordt bij het laten vallen van de term cruciale beroepen en focus op substitutie met vitale beroepen is iets wat ik herken vanuit politieke ervaring. Het laat mij zien dat er al voorbereidingen zijn voor wat na de crisis komt. Aan de ene kant is dat volstrekt prima, regeren is vooruitzien, ook al is visie een vies woord. Maar dit is een frame van politieke marketing, randje electoraal.
Ik zie dat lokale overheden en instellingen nog wat achter liggen bij het uitwisselen van termen, zoals bijvoorbeeld bij bepalingen kinderopvang e.d., maar ook rapportages regionaal zorgoverleg. Elders is de substitutie al compleet. Blanket classification volgt.
Kort gezegd, de cruciale beroepsgroepen mogen niet verwachten dat hun waardebepaling hoger zal zijn na de crisis. Integendeel, men zal hoger gewaardeerd zijn maar daar blijft het bij want - en dan is er de dominantie van tegenwoordige politieke economie - de rekening komt er aan en de motor is niet de mens in het midden of het onderhoud maar de grote jongen. Het zegt mij dat er een weigering is, vanuit status quo denken, tot nadenken over een breed post-mortem.
Ik heb mij er wel eens over verbaasd dat mensen in omgang bij onderhandeling of besprekingen zich niet konden voorstellen dat terminologische classificaties e.d. gewogen worden voor beleid en effect. Het is een menselijke realiteit die altijd aanwezig is, het is ook best nuttig om te observeren aangezien het inzicht geeft in termijndoelstellingen. Denk terug aan herdefiniëren participatiemaatschappij e.d. Dit is niet anders.
Maar goed, het gaat al snel off-topic zo. Al is het binnen context van discussie / bewustwording / lering trekken crisis wel een punt van aandacht.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.