Ik eigenlijk ook niet.
In normale tijden is er een lijst met 100 vitale bedrijven. Nu met corona is er voor de bepaling van oa kinderopvang een EXTRA lijst met cruciale beroepen.
Er lijkt inderdaad altijd een lijst met vitale processen (nota bene: zorg hoort daar dus niet bij) en circa 100 bedrijven die daarbij een rol spelen te zijn.
De zorg is een cruciaal beroep voor die lijst.
Klopt , maar dus geen vitaal proces
Er zijn honderden zo niet duizenden bedrijven alleen al in de zorg. Die 100 vitale bedrijven omvat echt niet alle zorginstellingen.
Het zou me niet verbazen als 0 zorginstellingen op de lijst van bedrijven staan, aangezien zorg volgens de lijst geen vitaal proces is.
Stiggy schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:12:
...
Het wordt in ieder geval gebruikt voor winstoptimalisatie: door jezelf onderdeel te vinden van een vitale sector kunnen ouders kinderopvang blijven krijgen en wordt het aantal facturabele uren zo min mogelijk aangetast.

Inderdaad, maar je hebt daar helaas voor die mensen zelf niets over te vinden, als ik de lijst mag geloven. Bij cruciale beroepsgroepen is in mijn ogen een wat minder stringente interpretatie mogelijk.
Bijvoorbeeld 'Media en communicatie: ten behoeve van informatievoorziening aan de samenleving die van noodzaak is om op de hoogte te blijven van wat er speelt.' dus alleen mensen die direct betrokken zijn bij informatieve/nieuwsberichten en niet voor amusementsprogramma's of niet-informatieve berichten in de krant? Is de schoonmaker in de studio nog even hard nodig als voorheen, of kan die wat minder vaak komen?
Of concreter voor bijvoorbeeld @
Stiggy en @
Icey hier: is het bedrijf aangewezen als een van de ~100 bedrijven die vitale processen verzorgen
en is het zo dat zijn noodzakelijk werk doen om die processen op gang te houden? Of behoren ze tot de cruciale beroepsgroepen? Als ik
Stiggy in "[corona crisis] Zelfverkaarde vitale bedrijven/beroepen" goed interpreteer, meent het bedrijf dat ze een van die ~100 bedrijven zijn, waarop is dat gebaseerd? (ik krijg niet de indruk dat dat bij dat bedrijf gebaseerd is op een overheidsbepaling)
Bij
Icey in "[corona crisis] Zelfverkaarde vitale bedrijven/beroepen" lijkt het erop dat men zich/hem wellicht als onderdeel ziet van de cruciale beroepsgroep 'zorg', ik zou zeggen dat dit eventueel wat discutabel zou kunnen zijn, maar gezien de verwoording 'Zorg, inclusief productie en transport van medicijnen en medische hulpmiddelen.' zou men wellicht kunnen verdedigen dat men
medische hulpmiddelen produceert (valt de betreffende software onder de
wet medische hulpmiddelen?), maar ook dan zou het denk ik zo moeten zijn dat wordt gekeken naar de noodzaak van het werk van de betreffende werknemer. Als het zo zou zijn dat het product geen medisch hulpmiddel is, gaat het beroep op het toebehoren tot een cruciale beroepsgroep natuurlijk niet op.
[
Voor 80% gewijzigd door
begintmeta op 17-03-2020 09:46
]