.
[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:59 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:59 ]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Je zou zeggen dat je nu dan toch wel weet dat je daar niet moet inhalenfonsoy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:23:
(...)
Echter word ik nog veel vaker gewoon gewaarschuwd. Bijvoorbeeld op de N510 ben ik al 4x aan de kant gezet voor inhalen bij inhaalverbod, maar ik heb er nog nooit een prent voor gekregen
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Hier zit een grote aanname in, namelijk dat "iedereen" de wet overtreed. Dit is voor mijn gevoel niet zo, ik doe het in ieder geval niet. Regels zijn er voor een reden, en nee, ik vind het niet leuk om mijn afvalzak in de berging te zetten als de container vol is. Alleen vind ik het niet correct, om mijn buren met mijn troep op te zadelen.N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:45:
Wat ik een beetje mis in dit topic (of ik heb het gemist) is de pechfactor van TS. Dat vind ik eigenlijk wel een interessante gedachte. Tuurlijk zijn de overtredingen beboetbaar, maar ik heb het geluk nooit een bekeuring te hebben gehad. En misschien is mijn gemeente wel minder BOA-heavy dan die van TS.
Ik denk dat we allemaal wel eens een vergrijpje hebben:
- Container vol, dus prop je het er half in (met papier / karton heb ik dat heel vaak)
- Net iets te lang over laden & lossen doen (volgens mij stelt de wet “de hoogst noodzakelijke tijd”
- De gok nemen door niet de parkeermeter (of app) te vullen
- Je fiets niet in een zo’n stalling zetten
De vraag die mij dan bezig houdt; hoe streng / hoe actief moet een gemeente zijn op dergelijke zaken? Discussie over het afval is elders op GoT te vinden trouwens.
De regel wordt goed toegepast, waar je het niet mee eens bent, is de lokale openbare inrichting. Ik neem aan dat die parkeerplaatsen op de openbare weg zijn, en niet op terrein van het gebouw zelf? In dat laatste geval heeft de gemeente namelijk sowieso geen zeggenschap. En als het wel van de gemeente is, dan is het iets om met de verhuurder op te nemen met de opdracht dat hij bij de gemeente moet klagen over de lokale inrichting van de parkeervakken.MainframeX schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:59:
[...]
Ik ben het niet oneens met de wet maar op de manier waarop deze toegepast wordt. Daar zit een duidelijke nuance verschil in.
Wat ze vergeten is dat zodra zij na 5 tot 10 minuten weg zijn, de volgende er voor 5 tot 10 minuten staat, enz. Hier had ik in Gouda enorm veel last van. In het centrum, pal naast een islamitische (ja, was zeker relevant )supermarkt was de doorgang naar een privé parkeerterrein. Het hele centrum was betaald parkeren, behalve dit soort parkeerplaatsen. Zeker op zaterdag gebeurde het daardoor dat er doorlopend een auto in de doorgang stond en de eigenaar in de supermarkt boodschappen aan het doen was. Politie deed niks/kon niks doen, want privé terrein en als bewoner was het extreem frustrerend om te moeten wachten voor je eindelijk weg kon, omdat zo'n aso te beroerd was op een normaal vak te gaan staan en te betalen voor het parkeren. Ook daar hoorde je dan steeds "het is maar voor een paar minuutjes", of de topper "jij discrimineert mij!" (serieus, dat verwijd heb ik meerdere keren moeten horencadsite schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:37:
Zoveel mensen die zo eigenaardig redeneren...
Wij krijgen ze hier dagelijks voor onze poort. Ze vinden geen plek voor de beenhouwer, dus staan ze maar voor onze garage. "ik vond daar geen plaats, dus zette me hier, 't is maar voor 5 minuten".
Wel: om te beginnen is het niet voor 5 minuten, vervolgens, 't is niet omdat jij te tam bent om 10m te stappen dat ik moet toelaten dat jij fout parkeert.
Ben ik zonder zonde? Absoluut niet, maar ik ben 41 en heb in al die jaren 1 parkeerboete gehad en 2 snelheidsboetes.
Een beetje aan de regels houden wilt wel eens helpen...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik doe het anders toch wel regelmatig. Maar dan wel op zo'n manier dat niemand er last van heeft. Dus je 2e stuk vind ik maar bar weinig met de eerste te maken hebben. Regels zijn er voor een reden. En vaak is die reden goed, maar kun je alsnog je aan de reden houden maar niet aan de regelsSecsytime schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:53:
[...]
Hier zit een grote aanname in, namelijk dat "iedereen" de wet overtreed. Dit is voor mijn gevoel niet zo, ik doe het in ieder geval niet. Regels zijn er voor een reden, en nee, ik vind het niet leuk om mijn afvalzak in de berging te zetten als de container vol is. Alleen vind ik het niet correct, om mijn buren met mijn troep op te zadelen.
Blijkbaar zijn deze regels, die er zijn zodat we een beetje rekening met elkaar houden, niet meer belangrijk. "individualisatie van de samenleving" heet dat, of in normaal Nederlands "schijt hebben aan iedereen, en doen waar je zelf zin in hebt, ten koste van anderen".
[removed]
Tuurlijk, nuanceredwing schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:36:
[...]
Ik doe het anders toch wel regelmatig. Maar dan wel op zo'n manier dat niemand er last van heeft. Dus je 2e stuk vind ik maar bar weinig met de eerste te maken hebben. Regels zijn er voor een reden. En vaak is die reden goed, maar kun je alsnog je aan de reden houden maar niet aan de regels
Dus een volle zak naast de container zal ik niet doen, maar een keer parkeren waar het niet mag, maar waar ik ook niemand in de weg sta wel. Of een keertje net te hard rijden op een verder lege weg. Tja, het mag niet maar kwaad kan het ook niet. Ik klaag alleen niet zoals TS dat er dan wel een boete kan komen. Als je weet dat je iets doet dat volgens de regels niet mag, kan daar ten slotte een consequentie aan vast zitten.
Nou sorry maar ik heb nog nooit zo'n vergrijp gepleegd. Dat vind ik niet meer dan normaal.N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:45:
Wat ik een beetje mis in dit topic (of ik heb het gemist) is de pechfactor van TS. Dat vind ik eigenlijk wel een interessante gedachte. Tuurlijk zijn de overtredingen beboetbaar, maar ik heb het geluk nooit een bekeuring te hebben gehad. En misschien is mijn gemeente wel minder BOA-heavy dan die van TS.
Ik denk dat we allemaal wel eens een vergrijpje hebben:
- Container vol, dus prop je het er half in (met papier / karton heb ik dat heel vaak)
- Net iets te lang over laden & lossen doen (volgens mij stelt de wet “de hoogst noodzakelijke tijd”
- De gok nemen door niet de parkeermeter (of app) te vullen
- Je fiets niet in een zo’n stalling zetten
De vraag die mij dan bezig houdt; hoe streng / hoe actief moet een gemeente zijn op dergelijke zaken? Discussie over het afval is elders op GoT te vinden trouwens.
I have stability. The ability to stab.
Die van mij niet vorig jaargoovy75 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:38:
Ze hebben tot nu toe alles geseponeerd omdat ze gewoonweg geen tijd hebben voor "kleine vergrijpen".
Dan praat ik over boetes van onder de €100,-.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik betwijfel dat zo'n gemeente genoeg boetes kan binnenhalen om dat enigzins rendabel te maken. Grote kans dat met de laatste gemeentelijke verkiezingen er een andere coalitie is gevormd die signalen oppakt dat er in het centrum te veel/fout geparkeerd werd met de blauwe zone als gevolg. Vervolgens is het niet meer dan logisch dat een gemeente ook tijd uittrekt om zo'n wijziging te handhaven (al doen veel gemeentes dat niet).enigmafan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:52:
Ik werd getriggerd door een opmerking over boa's iets terug in de thread, ik woon in een dorp met zo'n 12000 inwoners. Sinds enige tijd is er een blauwe zone maximaal 2 uur parkeren ingesteld bij het belangrijkste punt in het centrum waar 3 supermarkten en wat andere winkeltjes zitten.
Ik woon nu 13 jaar in dit dorp, en tot 5 maanden geleden heb ik daar nooit een boa gezien, maar sinds er {gehandhaafd moet worden | geld kan worden binnengeharkt} zie ik bijna 2 keer per week een team boa's en sinds kort hebben ze ook een handhavingsauto. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die blauwe zone opzettelijk is geïntroduceerd zodat zo'n boa team z'n geld op kan brengen.
Als ik ze 2 keer per week zie neem ik aan dat ze elke dag langskomen nu. Of het is heel toevallig dat ik ze voorheen nooit zag en nu wel maar ik betwijfel het.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Maar dat kan toch? De één prefereert een systeem met (bijna) binaire boetes, de ander zou liever meer vrijheden zien en zo min mogelijk regels (ik zou zeggen: de liberaal). Als ik mocht “beslissen”, dan zou ik idd een marge van 5 minuten hanteren of iets dergelijks. Die hoef je niet te communiceren, maar dan voorkom je situaties waarbij de burger (m.i. kostbaar) vertrouwen verliest in de (lokale) overheid. Volgens mij heb je die tijdsmarge wel namelijk bij aanvang, want dat is de tijd om naar een Betaalpaal te kunnen lopen - waarom dan niet aan het einde - voor een verkeerde inschatting van tijd? (Beetje non-issue in tijden van apps, toegegeven)Blokker_1999 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:57:
@N1ckk , maar wanneer zou dan wel een boete mogen komen voor die parkeermeter? Als je daar een termijn op gaat kleven gaan de meeste mensen dat gewoon beschouwen als zijnde de toegestane nieuwe tijd en gaan ze weer lopen klagen als ze daar 1 of 2 minuten overgaan en beboet worden. Vraag je om menselijk te zijn dan ga je mensen hebben die lopen klagen omdat de ene er wel voor beboet wordt en de andere niet. Met duidelijke regels en duidelijke handhaving voorkom je elke discussie, behalve die mensen die vinden dat er een marge moet zijn op iets dat zwart/wit is.
Ja, het is een ander soort vergrijp dan het onrechtmatig gebruiken van voorzieningen voor mindervaliden en wordt daarom ook veel lichter bestraft. Maar het wordt nog altijd bestraft.
En waarschuwingen zijn leuk, maar tenzij je elke waarschuwing gaat registreren in een database is het ook weer onmogelijk om na te gaan hoe vaak iemand al ergens voor gewaarschuwd is. Moet je dan maar waarschuwingen blijven geven omdat je het niet kunt verifiëren?
Ook kleine overtredingen zijn overtredingen. Daar moeten zeker geen grote teams op gezet worden. Maar als zoiets altijd ongestraft zou gaan dan gaan, zeker bij onpopulaire maatregelen, een hele hoop mensen gewoon die overtreding opnieuw en opnieuw blijven begaan.
[ Voor 7% gewijzigd door N1ckk op 01-04-2020 14:30 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Zoiets als de marge die wordt aangehouden bij snelheidsovertrredingen? Waarbij het erop neerkomt dat je uiteindelijk een bekeuring krijgt voor een kilometer te hard (na aftrek)... Met alle gezeik van dien.N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:26:
[...]
Maar dat kan toch? De één prefereert een systeem met (bijna) binaire boetes, de ander zou liever meer vrijheden zien en zo min mogelijk regels (ik zou zeggen: de liberaal). Als ik mocht “beslissen”, dan zou ik idd een marge van 5 minuten hanteren of iets dergelijks.
Uiteindelijk (dat is ook al eerder gesteld in deze draad) wordt de marge het doel, en krijg je gezeik over iemand die na 66 minuten beboet wordt, terwijl hij voor een uur heeft betaald (en daarbij 5 minuten speling krijgt).Die hoef je niet te communiceren, maar dan voorkom je situaties waarbij de burger (m.i. kostbaar) vertrouwen verliest in de (lokale) overheid. Volgens mij heb je die tijdsmarge wel namelijk bij aanvang, want dat is de tijd om naar een Betaalpaal te kunnen lopen - waarom dan niet aan het einde - voor een verkeerde inschatting van tijd? (Beetje non-issue in tijden van apps, toegegeven)
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Mijn reactie was ook helemaal niet meer op de TS bedoelt (daar heb ik al veel langer terug op gereageerd) maar op @MainframeX, die de boete voor kort op een invalidenplaats stilstaan voor laden/lossen te hoog vond.N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:17:
@deepbass909 Ik vind het helemaal geen “briljant” voorbeeld. Voor het foutparkeren op invalideplaatsen wel, maar zeker niet voor het voorbeeld van TS dat die 2 minuten te kort z’n parkeermeter had gevuld. Dat vind ik echt een heel ander vergrijp dan onrechtmatig gebruik van voorzieningen van mindervaliden.
[...]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Sterker nog, het bijvullen van een parkeermeter was en is in veel gevallen verboden. Overijverige parkeerwachters schreven daar ook graag voor.deepbass909 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:04:
[...]
Er waren in die tijd parkeercontroleurs die dan ook daadwerkelijk zo'n meter in de gaten gingen houden en als de meter op rood sprong voor de eigenaar van de auto geld had bijgegooid, als een boete schreven. En ook toen al gold, te weinig geld in de meter of te laat met bijvullen is pech.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Klinkt heel leuk, maar wij hadden afgelopen zomer tijdens die hittegolf van 40 graden, 2 weken!! storing aan onze nieuwe ondergrondse afvalcontainers. Je denk toch niet dat mensen dan hun vuilnis in de zon laten bakken?Flavius schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:18:
Die boetes zijn zo makkelijk te voorkomen. Het is dus echt je eigen gedrag die eraan ten grondslag ligt. Blijkbaar heb je moeite met het accepteren van bepaalde (APV) regels. Houd je aan de regels (en dus niet de regels proberen te buigen/je gedrag te goed te praten met "ja, maar...").
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
Vraag mij bij dit soort situaties af, zijn jullie dan het enige blok in de buurt met ondergrondse afvalcontainers?tilburgs82 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:24:
[...]
Klinkt heel leuk, maar wij hadden afgelopen zomer tijdens die hittegolf van 40 graden, 2 weken!! storing aan onze nieuwe ondergrondse afvalcontainers. Je denk toch niet dat mensen dan hun vuilnis in de zon laten bakken?
En nee. Er werd geen alternatief aangeboden.
Ikzelf kon het nog wel redden, maar mijn buren met een pasgeboren baby met x poepluiers per dag hebben het gewoon buiten bij de container gezet. En terecht 👍
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dit is dus gewoon 100% asociaal. Ik zou zeggen als je het niet in huis wilt hebben dan wil je het zeker niet zomaar op straat hebben liggen.tilburgs82 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:24:
[...]
Klinkt heel leuk, maar wij hadden afgelopen zomer tijdens die hittegolf van 40 graden, 2 weken!! storing aan onze nieuwe ondergrondse afvalcontainers. Je denk toch niet dat mensen dan hun vuilnis in de zon laten bakken?
Ikzelf kon het nog wel redden, maar mijn buren met een pasgeboren baby met x poepluiers per dag hebben het gewoon buiten bij de container gezet. En terecht 👍
Ja, en wat dan nog? Ik zeg alleen dat ik boetes voor 1 minuut te lang parkeren liever zie verdwijnen en dat een marge de redelijkheid in de maatschappij verhoogd. Dat er mensen zijn die continu op zoek zijn naar de mazen in de wet neemt niet weg dat de beoefening van de handhaving niet anders kan. Daarom zeg ik ook dat het mijn visie is en wat ik zou doen als ik die regels mocht bepalen. Het tegenargument kende ik al hoor, dat is momenteel gewoon de realiteit (in ieder geval hier).Blokker_1999 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:05:
@N1ckk , een marge niet communiceren werkt maar tijdelijk. Uiteindelijk is er genoeg data voor mensen om die marge te gaan leren of praten er mensen hun mond voorbij en is de marge toch algemeen bekend. En dan zit je terug in situatie 1 waarbij vele mensen die marge als nieuwe basis nemen. Er zijn vele mensen die bijvoorbeeld vandaag met hun wagen rondrijden en daarbij de limiet gaan opzoeken maar dan ook direct de marge in rekening gaan brengen. Net zoals er mensen zijn die vandaag, ondanks die marge, gaan klagen dat ze met 1kph te snel bekeurd worden.
Wat je oud collega is overgekomen is spijtig genoeg een toepassing van de wet. Je kan daar inderdaad menselijkheid prediken, maar aan de andere kant willen we wel altijd dat de wet gelijk is voor iedereen. En wat je vriendin is overkomen geeft net aan dat een willekeurige tijd ergens een oogje voor toeknijpen dus ook niet werkt. Daar had de agent de mogelijkheid om even te wachten of onmiddelijk te bekeuren, heeft deze het eerste gekozen en is alsnog tot bekeuring overgegaan. En ook dat vind jij onterecht. Beide situaties zijn trouwens voor mij enorm moeilijk in te schatten zonder enige vorm van verdere details.
Je mag van zwart/wit regelgeving zeggen wat je wil, maar in al deze gevallen zijn de regels zeer duidelijk en is het zeer eenvoudig om iedereen aan dezelfde regels te laten houden.
Het gaat om privé terrein van het gebouw. Er zijn meer dan genoeg laden en lossen parkeerplaatsen. Het probleem is dat ze ook _allemaal_ gehandicapten/invalide parkeerplaatsen zijn.deepbass909 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:34:
[...]
De regel wordt goed toegepast, waar je het niet mee eens bent, is de lokale openbare inrichting. Ik neem aan dat die parkeerplaatsen op de openbare weg zijn, en niet op terrein van het gebouw zelf? In dat laatste geval heeft de gemeente namelijk sowieso geen zeggenschap. En als het wel van de gemeente is, dan is het iets om met de verhuurder op te nemen met de opdracht dat hij bij de gemeente moet klagen over de lokale inrichting van de parkeervakken.
Ik vind het persoonlijk wel vrij bijzonder dat er geen laden/lossen plek bij de ingang is, zo'n beetje ieder kantoorgebouw van een paar verdiepingen heeft dat namelijk wel.
Het gaat mij er gewoon om dat regelgeving en handhaving het juiste doel dienen. Er staan wel 10 van dat soort invalide parkeerplaatsen rondom het gebouw en er is in het gebouw zelf geen rolstoel of iemand met krukken te bekennen. Voorheen waren dit gewoon laden en lossen plekken (met dacht ik twee invalide parkeerplaatsen) maar deze stonden voorheen altijd vol met foutparkeerders. Ineens was het op de andere dag allemaal invalide parkeerplekken geworden en stonden de plekken leeg. Drie keer raden waarom dat gedaan is. Niet om de invaliden in het gebouw allemaal een parkeerplekje te geven, want die zijn er immers niet.En jij vind het wellicht onzin op die plek dat je een boete krijgt, maar wetgeving is wat dat betreft simpel, er wordt geen onderscheid gemaakt waar het vak is, alleen dat het vak er is met een auto erop die er niet hoort. Hooguit dat de intensiteit van controle zwaarder is op plaatsen waar veel fout geparkeerd wordt.
Door de covid-19 situatie wordt het gebouw op slot gedaan. Kan ik halsoverkop mijn leveranciers bellen/mailen dat ze alle zendingen naar mijn huisadres moeten sturen omdat PostNL, GLS etc etc mijn briefje op de deur niet bellen en de pakketten retourneren. Haalservice van PostNL laat het ook afweten waardoor ik met mijn personenauto zelf de pakketten naar het depot kan brengen. Allemaal geen probleem, ik beweeg wel gewoon met de stroom mee. Terecht of niet, ik vind het wel knap lullig dat ik door een stukje makkelijk/raar beleid van de verhuurder nu een prent heb van €399.Ik ben er 100% van overtuigd dat het wel of niet krijgen van boetes volledig in eigen hand ligt. Ik woon al m'n hele leven in de randstad en kan niet anders stellen dan dat iedere boete die ik heb gehad 100% terecht was. Waren sommige lullig? Ja, dat wel. Maar ik had zelf op de eerste plaats toch echt een regel overtreden.
2 weken is naar mijn idee ook veel te lang. Zoiets kan makkelijk in een dag opgelost. Je mag als belastingbetaler best wel wat dienstverlening verwachten vind ik.tilburgs82 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:24:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door MainframeX op 01-04-2020 22:08 . Reden: Minder scherp ingestoken ]
Idempotent.
Op zich heel nobel van de gemeente, maar als ik zoiets lees denk ik altijd wel “de gemeente kan controleren dat jouw bezwaar klopt, dat betekent dus dat ze alle gegevens die daarop betrekking hebben al weten. Dan kunnen ze dus ook pro-actief controleren dat deze situatie zich voordoet en dan, voordat de boete überhaupt bij iemand in de bus komt, deze al vernietigen”.F_J_K schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:47:
Ik heb afgelopen jaar tweemaal gehad dat bezoekers bij mij een boete kregen, in de 5-10 minuten tussen parkeren en bij mij aanbellen en de bezoekerspas activeren. Kort bezwaar via de gemeentelijke website, en de boete verviel meteen.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Nee ze handhaven goed omdat er continu verkeerd geparkeerd wordt zodat anderen daar last van hebben. In toeristische gebieden is dit nu eenmaal meer nodig omdat mensen het zeer vervelend vinden om 50 meter verder te moeten lopen naar het strand.President schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:18:
[...]
Edit: ik ga in de zomer wel eens op bezoek in Noordwijk aan Zee... Daar is een bedrijf ingehuurd voor de parkeerboetes; deze lopen echt de hele dag rond om zoveel mogelijk boeten uit te schrijven / geld te verdienen..
If it aint fixed, it's broken.
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Anoniem: 39993
Niet alleen in Tilburg doen ze dat hoor. Dat is de "halfslachtige" manier van het instellen van een 30km zone: alleen bebording aanpassen. Hebben ze hier ook gedaan, met een hele hoop bombarie ook nog wel. Ben zelfs nog een keer naar een bewonersbijeenkomst geweest (samen met 2 andere buurtbewoners, de rest liet verstek gaanFelicia schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:06:
[...]
Ik betwijfel dat zo'n gemeente genoeg boetes kan binnenhalen om dat enigzins rendabel te maken. Grote kans dat met de laatste gemeentelijke verkiezingen er een andere coalitie is gevormd die signalen oppakt dat er in het centrum te veel/fout geparkeerd werd met de blauwe zone als gevolg. Vervolgens is het niet meer dan logisch dat een gemeente ook tijd uittrekt om zo'n wijziging te handhaven (al doen veel gemeentes dat niet).
Hier in Tilburg doen ze dat anders. Dan stellen ze een 30km zone in en als er dan geklaagd wordt dat ze nog steeds met 70 voorbij knallen dan moet je de mensen die dat doen zelf er op aanspreken. Hoe dan
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Rijdt je veel? Met 40.000 km per jaar kreeg ik toch elk jaar wel een paar boetes. Meestal voor een paar km te hard vanwege het meerijden met de verkeersstroom. Maar in sommige gevallen heb ik het risico expres genomen omdat parkeerboetes me minder hebben gekost dan het uitgespaarde parkeergeld (twee jaar lang in centrum leuven geparkeerd en drie boetes gehad van 20 euro per stukdakka schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:09:
ik heb nu bijna 3 jaar mn rijbewijs, ik zit op nog 0 boetes
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
20k per jaar schat ik?Marzman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:12:
[...]
Rijdt je veel? Met 40.000 km per jaar kreeg ik toch elk jaar wel een paar boetes. Meestal voor een paar km te hard vanwege het meerijden met de verkeersstroom. Maar in sommige gevallen heb ik het risico expres genomen omdat parkeerboetes me minder hebben gekost dan het uitgespaarde parkeergeld (twee jaar lang in centrum leuven geparkeerd en drie boetes gehad van 20 euro per stuk)
Nu ga ik met het OV voor woon/werk en ik heb al twee jaar geen boetes meer gehad.
Dan doe je dat best netjes als je al 40.000 km zonder boetes hebt gemaakt.dakka schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:24:
[...]
20k per jaar schat ik?
ik heb gewoon Waze aan en dan cruise control op de max snelheid, het spannenest dat ik gehad heb was toen om 11 uur in de avond op de a4 een agent voor me ging rijden met het bordje "naar de rechter rijbaan aub"
zelf met max rijd ik sneller dan het meeste verkeer
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Zo bijzonder is dat toch niet? Je moet tegenwoordig wel erg aan het prutsen zijn wil je een bekeuring binnen krijgen. Met Flitsmeister is er geen reden meer om nog geflitst te worden, zelfs al rijdt je continue 20km/u te hard, en de rest van de overtredingen zijn erg makkelijk te voorkomen.Marzman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:44:
[...]
Dan doe je dat best netjes als je al 40.000 km zonder boetes hebt gemaakt.
[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 03-04-2020 16:18 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Anoniem: 310408
Je schrijft het alsof dat iets bijzonders is. Je krijgt een boete omdat je een wet of verordening overtreden hebt en ik neem niet aan dat je dat bewust doet, nietwaar?dakka schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:09:
ik heb nu bijna 3 jaar mn rijbewijs, ik zit op nog 0 boetes
als ik naar sommige in dit topic kijk dan vind ik dat inderdaad bijzonderAnoniem: 310408 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:44:
[...]
Je schrijft het alsof dat iets bijzonders is. Je krijgt een boete omdat je een wet of verordening overtreden hebt en ik neem niet aan dat je dat bewust doet, nietwaar?
Mijn laatste boete was 244.000 km geleden en ik beschouw dat als geheel normaal.
Anoniem: 310408
Dat verbaasd me ook. De meeste Nederlanders krijgen een boete per 110.000 km (hoewel dat cijfer nogal vervormd word door de mensen die heel veel boetes krijgen en geen punten rijbewijs hebben). Ik denk dat dit topic een beetje vervuild is door mensen die bozig zijn omdat ze boetes hebben gekregen omdat ze iets fout gedaan hebben. Beetje de verjaardag discussie over dit soort dingen...dakka schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:52:
[...]
als ik naar sommige in dit topic kijk dan vind ik dat inderdaad bijzonder
Met andere woorden: diftar maakt geen bal uit qua milleu.Uit ervaring blijkt dat burgers hun afval beter gescheiden aanbieden en het lagere aanbod van restafval maakt het de gemeente mogelijk de kosten die voor invoering van diftar gemaakt moesten worden, terug te verdienen. Wel neemt de hoeveelheid op straat en andere plaatsen achtergelaten huisvuil toe.
Dat is echt ontzettend naief. Als je naar de gemeente toegaat kom je bij de balie, spreekt de mevrouw je aan met een heel dik accent en zegt dat je een afspraak moet maken. Weer thuis bel je de gemeente dan maar op, sta je eerst een kwartier in de wacht, daarna krijg je te horen dat je melding wordt doorgezet maar die en die is op vakantie en is er volgende week pas weer en die gaat er over en dan wordt er naar gekeken. Heeft dus geen zin. Je betaalt toch voor afval ophalen? Dan moeten ze het ophalen. En als de container vol is, is dat niet jouw probleem. Ook niet als ze er een boete op zetten. Klassiek gevalletje mijn probleem iemand anders' probleem maken.F_J_K schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:44:
(En inderdaad, ik zou verwachten dat of de buren samen naar de gemeente gaan zorgen dat die waar regelt, of samen zelf een of andere container huren / uitzoeken waar wel de troep kwijt te kunnen. Twee weken lang op straat dumpen is opmaat naar een buurt van niveau derde wereld).
Dit soort verhalen zijn toch erg? Waar gaat dit over? Als je als agent een boete geeft aan een gehandicapt persoon op een invalidenparkeerplaats omdat ie z'n kaartje niet bij zich heeft dan spoor je niet. Juridisch heeft die agent gelijk maar het is overduidelijk niet in de geest van de wet. Zelfde met laden en lossen voor de inrit van eigen terrein.N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:26:
Zo kreeg een oud-collega een bekeuring terwijl die zijn invalide dochter uit de auto tilde in Utrecht - had z’n invalidekaart niet bij zich (want lag in andere auto). Agent was er resoluut over; geen kaart = boete, geen discussie. M’n vriendin kreeg een bekeuring voor versperren van een ingang bij laden en lossen dat “te lang duurde”. Dat dit de ingang was van een eigen pand en deze in verbouwing was maakte niet uit. Beide gevallen bezwaar gemaakt en verloren.
Het probleem hier is dat jij gewoon niet in een samenleving wilt wonen, maar gewoon asociaal wilt leven.Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:54:
Ik had 4 aanhangwagenwielen, compleet versleten. Naar de stort gebracht. Krijg ik te horen: "nee, de banden moeten van de velgen afgehaald worden want de oud-ijzer-man vindt dat het anders niet genoeg opbrengt". Het jaar daarvoor was dit nog geen probleem overigens. Dus even samenvatten wat de stort wil dat ik ga doen: die zware klote-wielen weer meenemen, naar de garage brengen, daar 20 euro betalen om de banden te laten afdraaien en dan die velgen + banden (inmiddels gescheiden dus 2 keer zoveel sjouwen) weer meenemen naar de stort. Ik ben natuurlijk niet malle pietje dus dat ga ik niet doen. Ik heb ze gewoon één voor één in de zwarte kliko gedaan die eens in de twee weken wordt opgehaald. Na 8 weken was ik er van af. Dan ben ik nog netjes en doe ik ze in de kliko, een ander had ze gewoon in de sloot gegooid. Dit soort dingen kun je natuurlijk van te voren bedenken. Hoe meer barrieres je opwerpt om mensen van hun afval af te laten komen hoe meer er gedumpt wordt. Wil je écht iets betekenisvols doen aan recycling en afvalverwerking? Dan zorg je dat de stort gratis is en er geen restricties zijn in welk afval men aanbrengt.
Als het niet "regel = regel" dan mag ik dus gewoon mijn oude aanhangwagenwielen gewoon door jouw ruit heengooien jouw woonkamer in toch? En de buren mogen hun poepluiers toch ook wel gewoon bij jou door de brievenbus heenduwen (of als ik het raam eruit heb gegooid ze gewoon door het gapende gat in je woonkamer gooien).Om terug te komen op de boetes. Gegeven al het bovenstaande heb ik dus geen vertrouwen in de overheid. Dus het is niet "regel = regel". Dat is echt een ontzettend naieve redenering, er zit veel meer achter. Heb niet dat blinde vertrouwen in de overheid.
Gaarne niet voor mij invullen wat ik wel en niet wil.Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:29:
Het probleem hier is dat jij gewoon niet in een samenleving wilt wonen, maar gewoon asociaal wilt leven.
Wat jij hierboven zegt te willen kan ook hoor, gaat alleen de gemeentebelasting eventjes x10 omdat er opeens allemaal mannetjes allerlei dingen moeten doen op de afvalstort.
En die 10x gemeentebelasting die wil jij ook niet, dus daar ga je dan ook maar weer over klagen.
Oftewel jij mag van alles overal voor invullen, van hoe hard men werkt op de sloop tot hoeveel de gemeente verdient, maar oh wee o wee als iemand conclusies trekt uit wat jij daadwerkelijk zegt.Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:42:
[...]
Gaarne niet voor mij invullen wat ik wel en niet wil.
Iemand van naïviteit beschuldigen en dan in de volgende zin je eigen onnozelheid tentoonspreiden. In elke gemeente moet er (dik) geld bij voor afvalverwerking, bekijk de jaarafrekening van je gemeente maar eens.Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:42:
Daarnaast getuigt je reactie van nogal wat naïviteit aangezien er aan het afval op de stort gewoon verdiend wordt. Daar hoeft geen belasting bij.
Hoewel @Willie het wat recht voor zijn raap beschrijft, lees ik tussen de regels door toch echt wat anders: heb geen blind vertrouwen in de overheid, er wordt niet in de geest van de wet gehandeld, boetes zijn een verdienmodel geworden.Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:29:
[...]
Het probleem hier is dat jij gewoon niet in een samenleving wilt wonen, maar gewoon asociaal wilt leven.
Wat jij hierboven zegt te willen kan ook hoor, gaat alleen de gemeentebelasting eventjes x10 omdat er opeens allemaal mannetjes allerlei dingen moeten doen op de afvalstort.
En die 10x gemeentebelasting die wil jij ook niet, dus daar ga je dan ook maar weer over klagen.
Een samenleving brengt nu eenmaal bepaalde kosten met zich mee en die kosten kan je klein houden door de activiteit zo klein mogelijk te houden.
[...]
Als het niet "regel = regel" dan mag ik dus gewoon mijn oude aanhangwagenwielen gewoon door jouw ruit heengooien jouw woonkamer in toch? En de buren mogen hun poepluiers toch ook wel gewoon bij jou door de brievenbus heenduwen (of als ik het raam eruit heb gegooid ze gewoon door het gapende gat in je woonkamer gooien).
Of moet het wel "regel=regel" zijn als het jou uitkomt, maar niet als het jou niet uitkomt...
Yep, boetes zijn een verdienmodel geworden en nu mag jij eens goed gaan nadenken waarom dat zo is geworden? Omdat de gemiddelde aso in NL het nooit leert en rustig blijft betalen met een pakkans van bijna 0.Roenie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:59:
[...]
Hoewel @Willie het wat recht voor zijn raap beschrijft, lees ik tussen de regels door toch echt wat anders: heb geen blind vertrouwen in de overheid, er wordt niet in de geest van de wet gehandeld, boetes zijn een verdienmodel geworden.
Klopt, noem mij eens 1 hier in dit topic genoemde regel op die niet is om de gemeenschap leefbaar te houden of mensen te beschermen...Regels zijn er om een gemeenschap leefbaar te houden en mensen te beschermen, niet voor de werkverschaffing, het tonen van macht, of om op ondoorzichtige wijze het huishoudboekje op porren.
Afvalverwerking is niet hetzelfde als de stort. Waar jij op doelt gaat over het ophalen van vuilnis aan huis (of ondergrondse container), het grootste deel daarvan wordt verbrand.Djordjo schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:53:
[...]
Iemand van naïviteit beschuldigen en dan in de volgende zin je eigen onnozelheid tentoonspreiden. In elke gemeente moet er (dik) geld bij voor afvalverwerking, bekijk de jaarafrekening van je gemeente maar eens.
Vrijwel alle regels worden met goede intenties bedacht. Het gaat er om dat het niet zo eenvoudig is om een grote en complexe set aan regels te bedenken die goed werkt. Lees mijn eerste reactie nog eens.Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:Klopt, noem mij eens 1 hier in dit topic genoemde regel op die niet is om de gemeenschap leefbaar te houden of mensen te beschermen...
Beetje late reactie, maar bij mijn gemeente is het zo: ik heb tot 2 ondergrondse afvalcontainers toegang. Waarvan 1tje op een afgesloten terrein staat als ik 9/10x mijn afval ga weggooien (meestal zaterdag'avond' na het eten, rond een uurtje of 7. Terrein is tot 3 uur open).graceful schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:31:
[...]
Vraag mij bij dit soort situaties af, zijn jullie dan het enige blok in de buurt met ondergrondse afvalcontainers?
Die bij ons werkt ook gewoon op het volgende blok. Als het hier onverhoopt vol staat, geef ik de buurjongen 'n euro om hem verder op te brengen.
En de opbrengsten worden in mindering gebracht op het te innen stuk afvalstoffenheffing, dus winst voor alle inwoners.Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:
[...]
Afvalverwerking is niet hetzelfde als de stort. Waar jij op doelt gaat over het ophalen van vuilnis aan huis (of ondergrondse container), het grootste deel daarvan wordt verbrand.
De stort verkoopt verschillende soorten puin, hout, gips, etc. (door de mensen al gescheiden aangeleverd) aan afvalverwerkingsbedrijven voor verwerking tot houtpellets of iets dergelijks, puin voor asfaltbestrating enz. Dat levert gewoon geld op.
Een voorbeeld, toevallig hetzelfde als waar jij het over had. Blijkbaar zat je er met je aannames toch naast, misschien moet je niet zomaar zaken invullen?Gemeente Stein
Oud ijzer
U kunt oud ijzer gratis inleveren bij het RMW milieupark. Het voordeel hiervan is dat de opbrengst van het oud ijzer door gemeente in mindering wordt gebracht op de afvalstoffenheffing. Het oud ijzer wordt niet door de gemeente ingezameld.
Dat je moet betalen past prima in het 'de vervuiler betaalt' principe (diftar). Dat houdt voor jou de kosten jaarlijks ook lager dan die van de buurman met 12 kinderen en 4 kliko's, of van de buurman die aan het verbouwen is en containers vol puin tegen betaling laat afvoeren. En je hebt dus nooit een cent voor de velgen met banden van alle andere inwoners van je gemeente hoeven betalen, mooi toch?Gemeente Stein
Autobanden met velg*), scooterbanden, motorbanden, tractorbanden.*) Toelichting: in 2019 werden op Milieupark Stein bij wijze van uitzondering wel autobanden met velg geaccepteerd. Dezebanden werden vervolgens gratis van velg ontdaan door de fa. BB Banden &Velgen uit Stein (daartoe aangewezen via een
aanwijzingsbesluit) waarna alleen de banden werden teruggeleverd bij het Milieupark. Dezefirma is echter niet meer bereid om deze service kosteloos aan te bieden, vanwege de daling van de opbrengst van de verkregen velgen. Daarnaast streeft RWM naar harmonisatie van de acceptatieregels op de RWM Milieuparken. Inwoners die banden met velg aanbieden, zullen m.i.v. 1-1-2020 worden verwezen naar garagebedrijven, bandenfirma’s en autosloopbedrijven in de regio waar zij hun banden met velg tegen betaling van een vergoeding kunnen achterlaten.
Hoe meer barrieres je opwerpt om mensen van hun afval af te laten komen hoe meer er gedumpt wordt. Wil je écht iets betekenisvols doen aan recycling en afvalverwerking? Dan zorg je dat de stort gratis is en er geen restricties zijn in welk afval men aanlevert.
De stort misschien, maar de gemeente in zijn geheel niet. Er worden meer diensten geleverd, waar ook jij van profiteert. Zolang de opbrengst van onderdeel A ten goede komen aan andere gemeentelijke taken, betekent dat simpelweg dat er minder belastinggeld bij hoeft. En dat is positief.Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:39:
Je geeft dus aan wat ik al zei: de stort is winstgevend.
Verder verwarren jij en Djordjo de stort met afvalverwerking. Als je iemand dan terecht wilt wijzen, zorg dan dat je wel goed leest.
Als antwoord op je laatste stuk herhaal ik hier nogmaals wat ik in mijn eerste reactie ook al zei:
[...]
Nee, dat is een feit.Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:08:
Ok, dat is een mening.
Ik weet niet in welke gemeente jij woont, maar ik heb er 4 gehad in mijn leven. Behoudens dumping van drugsafval en een incidentele andere zak afval zie ik hier weinig grof huisvuil in de sloten liggen. Wel zwerfafval, maar dat komt gewoon van aso's af die te lam zijn om die extra meter naar de prullenbak te lopen.Niettemin is betalen om je afval kwijt te kunnen bij de stort een barriere. Een deel van de mensen zal er voor kiezen om niet te betalen en de rommel in de sloot te gooien. Dat is iets dat je van te voren kunt zien aankomen en waar je dus ook een afweging over dient te maken als gemeente. Kies je er dan als gemeente voor om toch een tarief te heffen bij de stort dan accepteer je dus dat een deel van de rommel niet wordt ingezameld maar in het milleu gedumpt wordt. Het mag niet, maar het gebeurt toch, en de gemeente weet dit (of zou dit moeten weten) wanneer ze deze afweging maken.
Netto ben je dus slechter uit qua milleu.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Als het nog niet gescheiden is, levert het geen geld op. Of denk je dat je velgen geld opleveren aan schroottarief als de banden er nog rond zijn?Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:
[...]
De stort verkoopt verschillende soorten puin, hout, gips, etc. (door de mensen al gescheiden aangeleverd) aan afvalverwerkingsbedrijven voor verwerking tot houtpellets of iets dergelijks, puin voor asfaltbestrating enz. Dat levert gewoon geld op.
Met je zwart-wit opstelling gooi je het kind met het badwater weg. Dat maakt de gemeenschap juist niet leefbaarder, maar creëert onbegrip en brokkelt publieke steun af.Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:
[...]
Yep, boetes zijn een verdienmodel geworden en nu mag jij eens goed gaan nadenken waarom dat zo is geworden? Omdat de gemiddelde aso in NL het nooit leert en rustig blijft betalen met een pakkans van bijna 0.
Die aso's creeeren zoveel geld zonder dat ze iets leren dat je het wel in een model moet gieten, de overheid kan geen winst maken. Alles wat er inkomt moet er ook weer uitgaan, oftewel als er x miljard aan boetes opgehaald wordt dan moet er ook x miljard uitgaan en dat zal je moeten plannen...
Je kan niet opeens de zorg nu x miljard erbij geven en volgend jaar zeggen dat het naar de scholen gaat, want dan hebben en de scholen en de zorg een probleem.
[...]
Klopt, noem mij eens 1 hier in dit topic genoemde regel op die niet is om de gemeenschap leefbaar te houden of mensen te beschermen...
Om alvast een voorzetje te geven van die invalide zonder pasje. Enig idee hoeveel aso's er anders zouden zijn die gewoon even van hun auto weghinkelen om maar invalide over te komen als je het niet op bewijs (=pasje) gaat controleren.
Om die invaliden te beschermen daarom is juist dat pasje verplicht.
Hoeft ook niet, de gemeente is er voor de mensen, niet om winst te maken.C.QL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:34:
[...]
Als het nog niet gescheiden is, levert het geen geld op. Of denk je dat je velgen geld opleveren aan schroottarief als de banden er nog rond zijn?
Dan gaan er bij de gemeente/verwerker nog scheidingskosten vanaf en dat rubber zal geen geld opbrengen.
Schrootprijs is trouwens niet dermate hoog dat de gemeente aan jouw velgen onder de streep nog iets over zal houden.
[ Voor 28% gewijzigd door Willie op 07-04-2020 14:41 ]
Hèhè, heb je het ook door?Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:41:
[...]
Hoeft ook niet, de gemeente is er voor de mensen, niet om winst te maken.
Of je pakt gewoon een zaag en doet het zelf?Ik zal het anders formuleren: Omdat de oud-ijzer-man vindt dat velgen met banden hem niet genoeg opleveren moet ik dus zijn werk voor hem gaan doen en bij de garage betalen om band van velg te halen. Dit allemaal zodat de oud-ijzer-man meer geld eraan over houdt.
Publieke dienstverlening waar elke burger liefst zo min mogelijk voor betaald. Bot gezegd: moet jouw buurman betalen omdat jij te lui bent de banden van je velg te halen?Dan vraag ik jou: is die stort er nou om winst te maken of is de stort onderdeel van de publieke dienstverlening?
Je draait alles weer om. De oud-ijzer-man verkoopt oud ijzer. Hij is een handelaar en koopt dus schroot aan (evt. met verontreining), énkel als hij denkt/weet dat het gescheiden materiaal meer gaat opleveren in de verkoop dan de som van scheidingskosten en aankoopkost. Of denk je dat die oud-ijzer-man dat maar lekker voor zijn plezier moet scheiden omdat jij te lui bent? Die schrootboer heeft ook een gezin te voeden, en wordt voor zijn uren niet betaald door de staat.Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:41:
[...]
Ik zal het anders formuleren: Omdat de oud-ijzer-man vindt dat velgen met banden hem niet genoeg opleveren moet ik dus zijn werk voor hem gaan doen en bij de garage betalen om band van velg te halen. Dit allemaal zodat de oud-ijzer-man meer geld eraan over houdt.
Dan vraag ik jou: is die stort er nou om winst te maken of is de stort onderdeel van de publieke dienstverlening?
Vertel jij even tegen die oud-ijzer-man dat zijn bedrijf een publieke dienstverleningsfunctie heeft en betaal jij hem dan ook even voor het vervullen van die publieke dienstverleningsfunctie...Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:02:
Bottom-line: het gaat om geld verdienen bij een bedrijf dat een publieke dienstverleningsfunctie heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Willie op 07-04-2020 15:29 ]
Naar de stort maar dan wel volgens hun voorwaarden? Een velg+band is volledig afval, de velg alleen levert nog wel iets op. Daarmee zijn sommige stukken van een milieustraat misschien wel winstgevend (oud ijzer), maar op b.v. dat rubber van die band zullen ze weer geld toeleggen. Uiteindelijk is een milieustraat niet winstgevend (zou dat wel zijn was er al lang een private partij ingesprongen waar je gratis je zooi mag storten).Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:13:
Ik heb niks te maken met die oud-ijzer-man, dat is iets tussen de stort en de oud-ijzer-man. De stort vertelt mij dat dat de reden is, dat is bonusinformatie maar doet er in feite niet toe. Ik heb alleen wat met de stort te maken en die vertellen mij dat ik die banden van de velgen af moet halen.
Dus: de stort (een bedrijf met functie van publieke dienstverlening) weigert bepaalde soorten afval.
Waar moet het dan heen?
IJzerzaagje zou ik inderdaad niet aanraden, maar met een slijptolletje is dat zo gedaan. Zal niet de eerste keer zijn dat ik dat doe en kost je een paar minuten per band.Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:49:
Tjolk, ik vind jouw manier van reageren vervelend.
Desalniettemin daag ik jou uit om met een (hand)zaag een band van een velg af te krijgen. Succes!
[removed]
Ik ook niet, ik ben toch van m'n wielen af geraakt?redwing schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:29:
Ik snap het probleem eigenlijk niet zo.
Het probleem is dat de aso redeneert als volgt :redwing schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:29:
[...]
Dan is het een stuk logischer en eerlijker om dat door degene die de spullen kwijt wil te laten doen.
...
Ik snap het probleem eigenlijk niet zo.
[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 08-04-2020 15:25 ]
Op zich dan wel weer raar dat daar eerst een boete voor nodig was om jou dat inzicht te geven.RGAT schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:51:
Nadat ik mijn eerste boete voor zwartrijden kreeg (vergeten in te checken...) bedacht ik me iets: als ik wel incheck krijg ik geen boete en waarempel sindsdien.......
Zat er aan te komen natuurlijkCH4OS schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:15:
[...]
Op zich dan wel weer raar dat daar eerst een boete voor nodig was om jou dat inzicht te geven.
Fixing things to the breaking point...
Pro tip: De eerste boete die je van de NS krijgt, wordt altijd kwijtgescholden als je er maar om vraagt via de NS hulplijn. We zijn immers allemaal mensen, en vergeten wel eens in te checken.RGAT schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:21:
[...]
Zat er aan te komen natuurlijk
In mijn 'verdediging', ik was 13-14 oid, stap 1 keer een tram in zonder kaartje en direct 25 euro boete
Wel direct geleerd
Je kunt prima eenmalige uitgaven doen zonder structureel de opbrengsten uit sancties te investeren en daarmee een afhankelijkheid te creëeren. Dat doe je dus achteraf, niks mis mee.Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07: de de ...overheid kan geen winst maken. Alles wat er inkomt moet er ook weer uitgaan, oftewel als er x miljard aan boetes opgehaald wordt dan moet er ook x miljard uitgaan en dat zal je moeten plannen...
Je kan niet opeens de zorg nu x miljard erbij geven en volgend jaar zeggen dat het naar de scholen gaat, want dan hebben en de scholen en de zorg een probleem.
De jarenlange grootschalige (dwang)invorderingen van de kinderopvangtoeslag door veronderstelde fouten met vermeende opzet of grove schuld bij de aanvraag van die toeslag. (Bron: Palo Alto in "Boetes vangen")Klopt, noem mij eens 1 hier in dit topic genoemde regel op die niet is om de gemeenschap leefbaar te houden of mensen te beschermen...
Dat probleem los je makkelijk op door zo'n registratie op kenteken te zetten. Het hele bestaan van zo'n pasje an sich vind ik gewoon dubieus beleid. Ik vind het niet acceptabel dat iemand met een handicap beboet kan worden omdat hij/zij een keer een pasje vergeet. We beschikken al ruim 60 jaar (als het niet langer is) over computersystemen. Zoiets als een parkeerpasje hoort gewoon in 2020 naar mijn mening niet meer te bestaan.Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:
Klopt, noem mij eens 1 hier in dit topic genoemde regel op die niet is om de gemeenschap leefbaar te houden of mensen te beschermen...
Om alvast een voorzetje te geven van die invalide zonder pasje. Enig idee hoeveel aso's er anders zouden zijn die gewoon even van hun auto weghinkelen om maar invalide over te komen als je het niet op bewijs (=pasje) gaat controleren.
Om die invaliden te beschermen daarom is juist dat pasje verplicht.
Idempotent.
Veel mensen parkeren op de stoep -> meer stoeponderhoud -> prima om dat te bekostigen uit parkeerboetes. Mensen knikkeren hun troep naast de volle afvalbak -> meer kosten aan vuilnismensen -> prima om dat te bekostigen uit vervuilers-boetes. Etc. En snelheidsboetes worden door hele volksstammen gezien als sneller-mogen-rijden-belasting en dat is m.i. dan weer prima als er budget is voor wegenonderhoud...Palo Alto schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:05:
[...]
Je kunt prima eenmalige uitgaven doen zonder structureel de opbrengsten uit sancties te investeren en daarmee een afhankelijkheid te creëeren. Dat doe je dus achteraf, niks mis mee.
Sterker nog, het lijkt mij zeer ongewenst om (bestuurlijke) sancties te gebruiken om structurele uitgaven te kunnen bekostigen, omdat er een kans bestaat dat een bepaalde minimale opbrengst niet wordt gehaald. Wat zou het risico daarvan zijn denk je?
Goed dat daar wat tegen wordt gedaan. Maar het feit dat het zoveel stof doet opwaaien, maakt dat het een uitzondering en geen regel is.De jarenlange grootschalige (dwang)invorderingen van de kinderopvangtoeslag door veronderstelde fouten met vermeende opzet of grove schuld bij de aanvraag van die toeslag. (Bron: Palo Alto in "Boetes vangen")
Oorspronkelijk bedoelt om fraude tegen te gaan en dus om de gemeenschap leefbaar te houden. Is dat gelukt vind je? Zijn we beschermd?
Overigens moest die handhaving schijnbaar ook worden “terugverdiend”, en werd dat principe vrij recent een vorm van “morele corruptie” genoemd.
Op nummerbord werkt niet. Ik zou graag een keer andermans auto willen lenen.MainframeX schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:58:
[...]
Dat probleem los je makkelijk op door zo'n registratie op kenteken te zetten. Het hele bestaan van zo'n pasje an sich vind ik gewoon dubieus beleid. Ik vind het niet acceptabel dat iemand met een handicap beboet kan worden omdat hij/zij een keer een pasje vergeet. We beschikken al ruim 60 jaar (als het niet langer is) over computersystemen. Zoiets als een parkeerpasje hoort gewoon in 2020 naar mijn mening niet meer te bestaan.
[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 08-04-2020 14:13 ]
Je zegt zelf in het bold al dat de regel bedoeld is om de gemeenschap leefbaar te houden, oftewel wat bedoel je met het aanhalen hiervan?Palo Alto schreef op woensdag 8 april 2020 @ 01:05:
[...]
De jarenlange grootschalige (dwang)invorderingen van de kinderopvangtoeslag door veronderstelde fouten met vermeende opzet of grove schuld bij de aanvraag van die toeslag. (Bron: Palo Alto in "Boetes vangen")
Oorspronkelijk bedoelt om fraude tegen te gaan en dus om de gemeenschap leefbaar te houden. Is dat gelukt vind je? Zijn we beschermd?
Wat schiet je daar mee op? Je krijgt misbruik van niet-gehandicapten die in die op kenteken geplaatste auto's gaan rijden (familie etc) en daarnaast beperk je nog eens kunstmatig de vervoersmogelijkheden van de gehandicapte, want die kan veel en veel slechter in andermans auto rijden.MainframeX schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:58:
[...]
Dat probleem los je makkelijk op door zo'n registratie op kenteken te zetten.
Ehm, je beseft dat jij een van de pronkstukken bent van mijn "gitzwarte" denkbeeld, jij vind dat men maar blij moet zijn dat jij je autobanden niet in de sloot mietert.Willie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:16:
Wat een wantrouwen allemaal. Het is net alsof de mensen die pleiten voor al deze pasjes en controlesystemen geen vertrouwen in mensen hebben. Ik kijk vooral naar Gomez12 die naar het lijkt een gitzwart mensbeeld heeft.
Het probleem is dat jij selectief redelijkheid en overleg wilt. Jij wilt redelijkheid en overleg als jij je fiets ergens wilt dumpen buiten een fietsenstallen, maar als ik hetzelfde zou doen in jouw hal dan wil jij spontaan geen redelijkheid en overleg meer.Hoe meer pasjes, controlesystemen en boetes je invoert hoe meer wantrouwen je kweekt en hoe meer mensen op het scherpst van de snede de regels gaan uitleggen. Zonder al die maatregelen blijft er veel meer redelijkheid en overleg mogelijk.
Tja, hoe grotere aso je zelf bent, hoe minder er erger zijn dan jou.Ja, er zullen wat aso's tussenzitten, maar dat is naar mijn overtuiging toch een kleine minderheid.
[ Voor 33% gewijzigd door Gomez12 op 08-04-2020 14:22 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 08-04-2020 15:22 ]
En dan wordt er aangekomen met een regel waarvan de aanbrenger zelf al zegt dat die er gekomen is om de gemeenschap leefbaar te houden.Klopt, noem mij eens 1 hier in dit topic genoemde regel op die niet is om de gemeenschap leefbaar te houden of mensen te beschermen...
[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 08-04-2020 15:23 ]
In een van mijn eerdere reacties schreef ik al dat het uitgeven van sanctiebedragen aan samenhangende kosten beter te begrijpen is, dan die op te nemen in de algemene middelen. Maar dat er in dat geval meer sprake lijkt te zijn van een schadevergoeding. Maar dan zou je er volgens mij als overheid beter aan doen om het ook zo af te handelen (causaliteit etc.).F_J_K schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:11:
prima om dat te bekostigen uit vervuilers-boetes. Etc. En snelheidsboetes worden door hele volksstammen gezien als sneller-mogen-rijden-belasting en dat is m.i. dan weer prima als er budget is voor wegenonderhoud...
Het lijkt mij wezenlijk verschillend om achteraf vast te stellen dat je sanctiebedragen van het voorgaande jaar gaat spenderen aan een doel dat je pas dan vaststelt i.p.v. er vooraf rekening mee te houden.Structureel vs eenmalig: het is structureel dat er continu eenmalige uitgaven gaan zijn. Een organisatie die in de begroting geen rekening houdt met eenmalige / projectmatige uitgaven, heeft geen lang leven. Daarom is het geen zinvol onderscheid maar een broekzak-vestzakverhaal.
Omdat iets veel stof doet opwaaien maakt het ander onrechtmatig overheidshandelen niet automatisch weinig voorkomend. Kijk even op de website van de Ombudsman en je krijgt een idee hoe vaak dat misgaat.Maar het feit dat het zoveel stof doet opwaaien, maakt dat het een uitzondering en geen regel is.
Ik hoop het ook, en ervaar het voor de goede orde zelf ook zo. Maar die n=1 redenatie zegt niet zoveel.De regel is m.i. nog steeds dat we het in het algemeen relatief heel prima hebben in Nederland en dat we het meestal (!) aan ons zelf te danken hebben als we boetes krijgen.
Nee, ik schreef dat die regel was “bedoeld” om de gemeenschap leefbaar te houden, maar mijn vraag aan jou was of dat ook gelukt is.Gomez12 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:29:
En dan wordt er aangekomen met een regel waarvan de aanbrenger zelf al zegt dat die er gekomen is om de gemeenschap leefbaar te houden.
Goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht. In dat geval deze informatie vastleggen op id bewijs of paspoort. Dat scheelt dan in ieder geval weer een pasje in je portemonnee en een knappe besparing voor de belastingbetaler.F_J_K schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:11:
Op nummerbord werkt niet. Ik zou graag een keer andermans auto willen lenen.
Maar dit was, als het verhaal via-via klopt, wel zo'n uitzondering waar te streng wordt gehandhaafd ja..
Idempotent.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Hmm, onze kleine is helaas nog niet zindelijk en produceert dus ook een shitload (pun intended) aan luiers. In twee weken heb ik maximaal 2 grote zwarte zakken vol luiers. Knoop er in & in de schuur leggen. Nog steeds ga ik misschien eens per maand naar de ondergrondse container, 2 of 3 keer storten en klaar. Als je daar geen ruimte voor hebt ga je jezelf nog heel hard tegenkomen met alle speelgoed die er later bij komt als het kind wél zindelijk is.tilburgs82 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:24:
[...]
[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 08-04-2020 22:47 ]
Dat is gewoon niet waar... Zie hier in het topic ook de mensen die gewaarschuwd zijn.sprankel schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:38:
1) Maar vanaf welk punt vinden wij het aanvaardbaar om een sanctie, in dit geval een boete te geven?
2) Wat is het doel van die sanctie, in dit geval een boete?
Mijn mening daarop is:
1- Men geeft tegenwoordig direct boetes op alles
Vind jij luiheid ook "van slechte wil zijn"?2- Het doel van een geldboete of andere zware sanctie is voor mij een laatste middel als al de rest niet gewerkt heeft, op een gegeven moment moet je een lijn trekken, tot hier en niet verder. Het is mijn vaste overtuiging dat de meeste mensen niet van slechte wil zijn en dat een degelijke waarschuwing indien nodig meestal meer dan genoeg is om je doel te bereiken.
Wellicht eens verder teruggaan naar het begin? Waarom zijn er bepaalde regels opgesteld? Geven we een boete omdat het niet mag volgens de regels of geven we die boete omdat er iemand echt last heeft van het overtreden van die regel? En aanstoot nemen aan iets dat volgens de regels niet mag, is geen echte last hebben van. Want je kan immers ook aanstoot nemen aan mensen met een geel t-shirt.sprankel schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:38:
En dan krijg ik de indruk dat we vooral bezig zijn met elkaar pijn te doen, jij doet X verkeerd, hier dikke boete, het is je eigen schuld, je had het maar moeten weten, je moet nu niet komen klagen, etc.
Maar ik heb de indruk dat niemand zich de vraag stelt wat het lange termijn effect daarvan is en wat je daarmee daadwerkelijk bereikt en of je dan wel duurzame verandering in gedrag van mensen krijgt, net datgene wat ik denk dat een overheid, gemeente of samenleving wilt bereiken.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq