Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:10
@Gomez12 Ik snap wat je bedoeld en hoe jij het omschrijft zou inderdaad een manier zijn om geen risico te lopen op een boete van €390. Waar het mij meer om gaat is dat je eerst een monsterboete moet krijgen om vervolgens een manier om de wet heen te verzinnen. Praktisch veranderd er namelijk helemaal niets, in beide gevallen ben ik pakjes in een auto aan het inladen en zet ik niet mijn auto daar neer omdat ik te krenterig ben om een parkeerplaats te betalen.

Het gaat mijns inzien gewoon het doel voorbij. Die €390 is bedoeld zodat mensen het niet in hun hoofd halen om op een invalide parkeerplaats te gaan staan en de boel verpesten voor invalide mensen. Ik heb gewoon het gevoel dat ik om een arbitraire regel €390 afhandig ben gemaakt. Geld dat ik in deze tijd eigenlijk niet kan missen. Dit is gewoon echt zuur. Ik zit er eigenlijk zelfs maar aan te denken om de huur daar op te zeggen en te verkassen naar een ander pand. Er zijn meer dingen aan het gebouw die me tegenstaan en dit is eigenlijk de zoveelste druppel in een overvolle emmer. Er is kantoorruimte zat.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MainframeX schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:23:
Waar het mij meer om gaat is dat je eerst een monsterboete moet krijgen om vervolgens een manier om de wet heen te verzinnen.
Dat jij niet van te voren nadenkt is niet het probleem van de wet, dat is gewoon jouw probleem...
Praktisch veranderd er namelijk helemaal niets, in beide gevallen ben ik pakjes in een auto aan het inladen en zet ik niet mijn auto daar neer omdat ik te krenterig ben om een parkeerplaats te betalen.
Praktisch verandert er juist het essentiele, namelijk de tijd dat jouw daar staat.
Volgens jouw redenatie kan ik mijn auto daar om 08:00 neerzetten en om 17:00 weggaan met een pen extra in mijn zak en dan is er volgens jou niets anders aan.
Het gaat mijns inzien gewoon het doel voorbij. Die €390 is bedoeld zodat mensen het niet in hun hoofd halen om op een invalide parkeerplaats te gaan staan en de boel verpesten voor invalide mensen.
Wat jij dus deed. Oftewel het dient het doel.
Of is het maar goed zolang er geen invalide in de buurt is om er gebruik van te maken?
Ik heb gewoon het gevoel dat ik om een arbitraire regel €390 afhandig ben gemaakt. Geld dat ik in deze tijd eigenlijk niet kan missen. Dit is gewoon echt zuur.
Nee, je bent het kwijtgeraakt omdat je lui en schijtmakkelijk was waardoor je niet ging nadenken over wat laden en lossen nou inhoud (en dat is niet het hele gebouw op en neer lopen).
Maar zoals je het hier alweer stelt vermoed ik dat een ander bedrijfsgebouw geen zin heeft, daar loop je gewoon tegen een andere boete aan, aangezien jij eerst een monsterboete moet krijgen voordat je na gaat denken.

Dit mag echt wel iets minder op de man.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 30-03-2020 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 09:39

liberque

Vrijzinnig!

Anoniem: 1031525 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:27:
[...]

(VHS-verzamelaar hier) 5 gulden boete voor het niet terugspoelen van de band, en je was verplicht de videoband te kopen voor 195 gulden als je de verzegeling aan de zijkant van de band had verbroken ;)
... en dan plaats je een foto van een Betamax videoband... made me smile :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
Dien liever een TR in ipv op een slechte post te reageren.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 30-03-2020 00:31 ]

Idempotent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 08:29
Zoveel mensen die zo eigenaardig redeneren...

Wij krijgen ze hier dagelijks voor onze poort. Ze vinden geen plek voor de beenhouwer, dus staan ze maar voor onze garage. "ik vond daar geen plaats, dus zette me hier, 't is maar voor 5 minuten".

Wel: om te beginnen is het niet voor 5 minuten, vervolgens, 't is niet omdat jij te tam bent om 10m te stappen dat ik moet toelaten dat jij fout parkeert.

Ben ik zonder zonde? Absoluut niet, maar ik ben 41 en heb in al die jaren 1 parkeerboete gehad en 2 snelheidsboetes.
Een beetje aan de regels houden wilt wel eens helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

liberque schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:23:
[...]

... en dan plaats je een foto van een Betamax videoband... made me smile :)
Haha 8) Dat was het eerste dat ik voorhanden kreeg toen ik even ging zoeken naar zo'n sticker.

Betamax heeft wat kwaliteit betreft een betere naam dan VHS. VCC/Video2000 is er ook nog, maar dat spul heb ik allemaal weg gedaan. Daar had ik niets mee O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 17:06

kolderindekop

yeaahhhh

Ik vind het asociaal als je je vuilniszak naast de container zet.Katten vreten eraan kinderen schoppen ertegen en zo wordt het een rotzooi op straat.
kleine moeite om even je zak weer mee terug te nemen.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ach ja, ik kan er best inkomen dat een boete soms rot aanvoelt. Regels moeten wel een bepaald doel blijven dienen en de daaraan gekoppelde boetes ook. Soms zijn situaties ook absurd en kan je ook niet verwachten dat mensen er maar 'omheen blijven lopen'. Natuurlijk moet je een boete dan maar accepteren of op redelijke gronden aanvechten. Soms zullen de omstandigheden dan ook best meespelen en zwaarder wegen dan de regels. Ik hoop dat we daar toch altijd goed over na blijven denken.

Zo was er bij een flat waar ik woonde een vuilcontainer geplaatst, met capaciteit voor 60 huishoudens. De flat telde al 72 en dan ook nog eens met 80% studenten die per 3 in een woning zaten, dus meer 'mini-huishoudens' ook nog eens. Van tevoren dit al aangegeven, zou geen probleem zijn. Daarna te vaak gezien dat het niet werkt en het ding minimaal 1x in de maand vol zat voor een dag. Is het dan raar dat iemand, die van de 12e verdieping komt dat ding niet weer helemaal terug gaat zeulen? Ik vind van niet. Zelf doe ik het wel, maar dat iemand er dan helemaal klaar mee is, erg begrijpelijk.

Wat betreft dat parkeren op een invalidenparkeerplaats van @MainframeX kan ik me dan ook best voorstellen, als dat inderdaad veel plekken zijn, die 90% van het jaar niet gebruikt worden. En dat jij een boete krijgt, terwijl je naar al die ongebruikte plekken staat te staren.
Doet mij een beetje denken aan een geval met een verkeerslicht dat minuten lang op rood blijft staan en 1 persoon op het hele kruispunt die blijft wachten. Zou je dan ook een boete moeten geven als die dan toch maar eens bedenkt dat dit onzin is? (Uit het leven gegrepen overigens, geen hypothetisch geval.) Strikt genomen is het gewoon door rood rijden, toch?

Zelf nog nooit een boete hoeven betalen (Oké, eens eentje gekregen, maar niet hoeven betalen :P)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
kolderindekop schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:05:
Ik vind het asociaal als je je vuilniszak naast de container zet.Katten vreten eraan kinderen schoppen ertegen en zo wordt het een rotzooi op straat.
kleine moeite om even je zak weer mee terug te nemen.
Bij ons gebeurt dit dus ook best vaak. En het ergste? Aan het einde van de straat, nog geen 100 meter verder... staat nog een set containers. :F Aan de overkant van de straat, ongeveer even ver, nog een set. Maar ze verdommen het gewoon. Sorry maar dan verdien je die boete gewoon.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Aviv1 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:13:
Ik heb soms het idee dat de gemeente de boel soms express manipuleren om zodoende eerder boetes te kunnen uitdelen. Er is tegenwoordig ook geen ruimte meer voor waarschuwingen, het is gelijk weer dat kleinerende, terechtwijzende gedrag en een boete uitschrijven.
Denk jij echt dat met alle afhandelingen die boete voor je fiets ook maar een dubbeltje heeft opgeleverd aan de gemeente? Kom aan dat kost gewoon geld.

Als jij drie boetes in een maand krijgt en ik er twee heb gekregen in mijn 61 jarig bestaan kijken we gewoon anders tegen dingen aan. Ik ben het met de meeste regels eens en de regels waar ik problemen mee heb probeer ik te veranderen door actief te zijn in politiek en wijk.

Mijn twee boetes? Beide 44 jaar geleden. Een keer straalbezopen op mijn fiets gedacht dat ik een tram was en een paar weken later zag een controleur dat ik mijn strippenkaart met haarlak had bewerkt om de stempels na de rit weer te kunnen uitwissen. Beide betaald zonder piepen en met een vriendelijk handje aan de handhaver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-06 00:30
Aviv1 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:39:
...
Vraag: wat doen ze in hemelsnaam met al dat geld? De afvalcontainers worden nog steeds niet op tijd geleegd. En sommige gemeenten, lees Amsterdam, is het nog steeds een puinzooi op straat.
En als mensen hun afval maar niet in containers/afvalbakken blijven gooien blijf je een puinzooi op straat krijgen. Ik ben blij dat je een boete van €95,- hebt gekregen, hier hoor het gebouw gooit men ook steeds hun afval naast de bak omdat men te lui is om even 30 meter te lopen als de bak vol is. En heel de straat ligt dan vol afval omdat vogels en ratten die zakken compleet vernietigen.

Zelf bel ik ook geregeld de gemeente of ze een handhaver kunnen sturen, helaas gaan ze hier niet door het afval opzoek naar persoonsgegevens. In mijn vorige gemeente wel. En daar was het heel snel gedaan met het afval dumpen.

Ik hoop dat die €95,- genoeg was om er wat van te leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het lijkt mij niet dat overheden bewust zaken zo instellen dat er overtredingen gemaakt worden. Wel heb ik de indruk dat de bereidheid om mee te denken bij bepaalde situaties minder geworden is. Misschien ook omdat mensen vaak een smoes klaar hebben in plaats dat er werkelijk sprake is van overmacht. In een dorp is dat nog wel wat makkelijker, maar in de grote stad is het meer zwart-wit. Maar goed, geen cijfers, alleen mijn gevoel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De overheid dat zijn wij.

We leven in een democratie. Gekozen volksvertegenwoordigers bepalen het beleid en kunnen wetswijzigingen voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
UnMercable schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:29:
[...]

En als mensen hun afval maar niet in containers/afvalbakken blijven gooien blijf je een puinzooi op straat krijgen. Ik ben blij dat je een boete van €95,- hebt gekregen, hier hoor het gebouw gooit men ook steeds hun afval naast de bak omdat men te lui is om even 30 meter te lopen als de bak vol is. En heel de straat ligt dan vol afval omdat vogels en ratten die zakken compleet vernietigen.
Vaak werken dat soort containers met passen en zijn ze gekoppeld aan een specifieke container. Dan werkt de container 30 meter verder op ook niet. Ik heb dit zelf ondervonden toen ik in een appartement moest wonen tijdens een verbouwing. Dan kan je gewoon met je afval weer terug je flat in. Het hoort gewoon simpelweg niet dat die container structureel vol zit. De verantwoordelijke bij de afvalverwerking/gemeente voert dan gewoon zijn werk niet goed uit.

@Ex Nunc Ik ben blij dat je daar zo over denkt. Als ik het topic zo doorlees krijg ik soms het idee dat men echt oogkleppen op heeft en verder niet meer kritisch nadenkt waarom bepaalde regels bedacht en doorgevoerd zijn. In mijn geval zijn die parkeerplekken alleen maar omgezet naar invalideparkeerplekken om zo de parkeerplekken rondom het gebouw leeg te krijgen. Er is verder niets in het gebouw dat invalide mensen zou aantrekken. Echt 0,0. Die plekken staan 100% van de tijd leeg. Vandaar mijn opmerking dat er met regels gespeeld wordt. Ik vind het echt misbruik van regelgeving en beleid en het wordt door mensen zoals @Gomez12 nog verdedigd ook. Echt onbegrijpelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door MainframeX op 06-04-2020 18:50 ]

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:17
MainframeX schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:31:
[...]

Vaak werken dat soort containers met passen en zijn ze gekoppeld aan een specifieke container. Dan werkt de container 30 meter verder op ook niet. Ik heb dit zelf ondervonden toen ik in een appartement moest wonen tijdens een verbouwing. Dan kan je gewoon met je afval weer terug je flat in. Het hoort gewoon simpelweg niet dat die container structureel vol zit. De verantwoordelijke bij de afvalverwerking/gemeente voert dan gewoon zijn werk niet goed uit.
Dit soort problemen herken ik me in. Heb ook zo'n afvalcontainer. Vervelende is, bij een verhuizing van 1 van de anderen leidt tot structurere capaciteitsproblemen. De oude bewoners gooien hun overtollige spullen erin, de nieuwe al het klusafval. Gevolg: een paar weken achter elkaar is die ondergrondse container structureel vol. Neemt niet weg dat je er geen afval naast mag zetten, maar het is wel een beetje begrijpelijk, als mensen weken achter elkaar hun afvalberg zien groeien en er nergens mee naar toe kunnen omdat ze ook geen auto hebben om het naar de stort te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
veel van die containers zijn grappig genoeg nooit ingesteld op de specifieke passen en reageren op alles met een chip. :+ Ik ken iemand die d'r afvalcontainer opent met d'r NS Businesscard. Probeer het eens zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
@aljooge Nou weet ik uit persoonlijke ervaring dat deze containers op afstand gewogen en gemeten worden. De persoon die ervoor verantwoordelijk is krijgt deze gegevens gewoon uit het systeem gepresenteerd en kiest daar vervolgens voor om er niets mee te doen. Ik snap dat er dingen kunnen gebeuren waardoor de containers sneller volraken maar dat vind ik niet het probleem van de bewoners eerlijk gezegd. Als je als gemeente €90 boete kan uitdelen voor afvaldumpen vind ik ook dat je voldoende container capaciteit beschikbaar moet stellen. Men zou ook standaard containers kunnen plaatsen waarbij dit soort incidenten opgevangen worden maar kiest bewust voor een oplossing die niet werkt en legt het probleem gewoon bij de burger neer. Ronduit asociaal zesjes cultuur beleid.

@SmurfLink In de gemeente waar ik woon anders niet. Daar kon ik over de drukke zaterdag markt gewoon op zoek naar een container die open ging. 20 minuten en 3 containers verder de hoop opgegeven en de zakken weer mee naar boven genomen en op het balkon gezet. Vervolgens nog 4 dagen langs de container fietsen om te kijken of deze nu eindelijk geleegd was. Het leek na die 4 dagen wel een vuilnisbeld en dat was midden in het centrum.

[ Voor 25% gewijzigd door MainframeX op 28-03-2020 23:08 ]

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

MainframeX schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:31:
Echt 0,0. Die plekken staan 100% van de tijd leeg.
offtopic:
Als ze er van af willen dan was een boom planten makkelijker geweest. ;) Als door de gemeente beheerd: vraag concreet en schriftelijk naar de gedachte erachter. Maak foto's, zorg voor concrete cijfers (anders zal het als onderbuik / privebelang worden weggezet).
Als het daadwerkelijk bedoeld is als 'parkeerbelasting': fout. Maar dan weet je dat voortaan en is het een financiële keuze er al dan niet te staan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:17
MainframeX schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:04:
@aljooge Nou weet ik uit persoonlijke ervaring dat deze containers op afstand gewogen en gemeten worden. De persoon die ervoor verantwoordelijk is krijgt deze gegevens gewoon uit het systeem gepresenteerd en kiest daar vervolgens voor om er niets mee te doen. Ik snap dat er dingen kunnen gebeuren waardoor de containers sneller volraken maar dat vind ik niet het probleem van de bewoners eerlijk gezegd. Als je als gemeente €90 boete kan uitdelen voor afvaldumpen vind ik ook dat je voldoende container capaciteit beschikbaar moet stellen. Men zou ook standaard containers kunnen plaatsen waarbij dit soort incidenten opgevangen worden maar kiest bewust voor een oplossing die niet werkt en legt het probleem gewoon bij de burger neer. Ronduit asociaal zesjes cultuur beleid.

@SmurfLink In de gemeente waar ik woon anders niet. Daar kon ik over de drukke zaterdag markt gewoon op zoek naar een container die open ging. 20 minuten en 3 containers verder de hoop opgegeven en de zakken weer mee naar boven genomen en op het balkon gezet. Vervolgens nog 4 dagen langs de container fietsen om te kijken of deze nu eindelijk geleegd was. Het leek na die 4 dagen wel een vuilnisbeld en dat was midden in het centrum.
Klopt ze meten de containers op gewicht en komen dan langs. Hier als de container voor 70% vol is komen ze hem legen. Waar het misgaat is dat er vaak in het weekend geklust wordt en dan de containers vol raken wanneer er niet geleegd wordt en 2, als er geklust wordt dan raakt een container heel snel vol door 1 persoon. Maar is dat dan zoals jij noemt afval dumpen? Neem nu iemand die het behang van de muur trekt en dit in de container doet en vol maakt, is dit dan illegaal dumpen. Wat is excessief dumpen? Ik heb het ook weleens gedaan, het huis opgeruimt en spullen weggegooid, paar vuilniszakken vol en erin gedaan met wat oude ordners, dingen die ik niet gebruik. Een paar uur later zie ik de dienst "toezicht en handhaving" langsrijden. Het is toch af en toe om gek van te worden dit systeem. 8)7

Het grote probleem: ze houden rekening met gemiddelde afvalstromen, maar ze hebben in hun model vergeten dat er pieken zijn wanneer er even iets opgeruimd moet worden of wat moet gebeuren en dan begint het gelazer weer. Het hele systeem van ondergrondse containers faalt gewoon en dat kan je de burger niet kwalijk nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
offtopic:
@F_J_K Bedankt voor de tip. Dit gaat me zeker helpen met een goed duidelijk verhaal in te steken naar de gemeente. Het aantal invalide plaatsen kan hier in mijn ogen makkelijk teruggebracht worden naar 3 plaatsen en dan praten we nog steeds over een ruim exces.

@aljooge Met afvaldumpen bedoel ik specifiek dat men hun zakken met afval naast de container plaatst. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of je klusafval o.i.d. in de ondergrondse containers mag gooien maar ik geloof je direct dat het op grote schaal gebeurd. Mijns inziens kan je dat gewoon oplossen door grotere containers te plaatsen.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20
MainframeX schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:23:
@Gomez12 .... en hoe jij het omschrijft zou inderdaad een manier zijn om geen risico te lopen op een boete van €390. Waar het mij meer om gaat is dat je eerst een monsterboete moet krijgen om vervolgens een manier om de wet heen te verzinnen. ....
Nee. Leuke poging, maar zo werkt het niet.
Ik ben het soms ook oneens met bepaalde situaties, maar dat betekent niet dat ik eerst een boete moet krijgen.

Helaas, de wet is nou eenmaal zo, of je het er mee eens bent of niet.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
Loft schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:56:
[...]

Nee. Leuke poging, maar zo werkt het niet.
Ik ben het soms ook oneens met bepaalde situaties, maar dat betekent niet dat ik eerst een boete moet krijgen.

Helaas, de wet is nou eenmaal zo, of je het er mee eens bent of niet.
Ik ben het niet oneens met de wet maar op de manier waarop deze toegepast wordt. Daar zit een duidelijke nuance verschil in.

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

MainframeX schreef op zondag 29 maart 2020 @ 01:01:
[ot]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of je klusafval o.i.d. in de ondergrondse containers mag gooien maar ik geloof je direct dat het op grote schaal gebeurd. Mijns inziens kan je dat gewoon oplossen door grotere containers te plaatsen.
Daar is de milieustraat voor.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48
Het is de normaalste zaak dat je eens in de zoveel tijd eens een bonnetje krijgt. Ik ben niet roomser dan de paus en doe wel een aantal dingen die normaal gesproken niet mogen. Dat weet ik van tevoren in alle gevallen, dus eens in de zoveel tijd word ik betrapt en betaal ik voor mijn fout.

Echter word ik nog veel vaker gewoon gewaarschuwd. Bijvoorbeeld op de N510 ben ik al 4x aan de kant gezet voor inhalen bij inhaalverbod, maar ik heb er nog nooit een prent voor gekregen _/-\o_

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

fonsoy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:23:
(...)
Echter word ik nog veel vaker gewoon gewaarschuwd. Bijvoorbeeld op de N510 ben ik al 4x aan de kant gezet voor inhalen bij inhaalverbod, maar ik heb er nog nooit een prent voor gekregen _/-\o_
Je zou zeggen dat je nu dan toch wel weet dat je daar niet moet inhalen O-)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-03 01:33
Zo eens in het jaar krijg ik ook een boete.

Maar heb ze nooit hoeven betalen behalve 1.

Ik ga altijd in beroep ook al is het overduidelijk.

Ze hebben tot nu toe alles geseponeerd omdat ze gewoonweg geen tijd hebben voor "kleine vergrijpen".

Dan praat ik over boetes van onder de €100,-.

In het verleden hebben ze me genaaid met rechts inhalen (wat wel mag) op de snelweg waar vierkante blokken stonden. Ik was in beroep gegaan want dit wist ik. Kreeg ik de beroemde brief dat de OvJ vier weken nodig heeft om na te denken en heeft daarna dus mij niet in het gelijk gesteld. Dat 4 weken "nadenken" was dus gewoon een list en ik geloofde dus dat ze er echt naar gingen kijken. Dus vanaf nu ga ik tegen alles in beroep. Die boete was trouwens wel wat hoger dan 100.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Best zonde, iedere FTE aan juristen bij het OvJ die aan dit soort meuk werkt is er een minder die kan werken aan misdaden, en wij belastingbetalerts worden opgezadeld met die extra administratieve kosten ;)

Wat is "de beroemde brief dat de OvJ vier weken nodig heeft om na te denken" / wat maakt de termijn uit voor door jou ingediende bezwaren / argumenten?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:18

Secsytime

Automagisch

Misschien moet je je gewoon eens aan de regels houden, dan krijg je ook geen boetes. Deze regels gelden voor iedereen, waarom zouden ze niet voor jou moeten gelden, sta jij boven de wet?

Ben je het niet eens met de regels, dan vecht je je boete aan of ga je de politiek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat ik een beetje mis in dit topic (of ik heb het gemist) is de pechfactor van TS. Dat vind ik eigenlijk wel een interessante gedachte. Tuurlijk zijn de overtredingen beboetbaar, maar ik heb het geluk nooit een bekeuring te hebben gehad. En misschien is mijn gemeente wel minder BOA-heavy dan die van TS.

Ik denk dat we allemaal wel eens een vergrijpje hebben:
- Container vol, dus prop je het er half in (met papier / karton heb ik dat heel vaak)
- Net iets te lang over laden & lossen doen (volgens mij stelt de wet “de hoogst noodzakelijke tijd”
- De gok nemen door niet de parkeermeter (of app) te vullen
- Je fiets niet in een zo’n stalling zetten

De vraag die mij dan bezig houdt; hoe streng / hoe actief moet een gemeente zijn op dergelijke zaken? Discussie over het afval is elders op GoT te vinden trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:45:
Wat ik een beetje mis in dit topic (of ik heb het gemist) is de pechfactor van TS. Dat vind ik eigenlijk wel een interessante gedachte. Tuurlijk zijn de overtredingen beboetbaar, maar ik heb het geluk nooit een bekeuring te hebben gehad. En misschien is mijn gemeente wel minder BOA-heavy dan die van TS.

- Container vol, dus prop je het er half in (met papier / karton heb ik dat heel vaak)
- Net iets te lang over laden & lossen doen (volgens mij stelt de wet “de hoogst noodzakelijke tijd”

De vraag die mij dan bezig houdt; hoe streng / hoe actief moet een gemeente zijn op dergelijke zaken? Discussie over het afval is elders op GoT te vinden trouwens.
Hier zit een grote aanname in, namelijk dat "iedereen" de wet overtreed. Dit is voor mijn gevoel niet zo, ik doe het in ieder geval niet. Regels zijn er voor een reden, en nee, ik vind het niet leuk om mijn afvalzak in de berging te zetten als de container vol is. Alleen vind ik het niet correct, om mijn buren met mijn troep op te zadelen.

Blijkbaar zijn deze regels, die er zijn zodat we een beetje rekening met elkaar houden, niet meer belangrijk. "individualisatie van de samenleving" heet dat, of in normaal Nederlands "schijt hebben aan iedereen, en doen waar je zelf zin in hebt, ten koste van anderen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@Secsytime Wat een verdraaiing ineens, ga je lekker? Ik zeg helemaal niet dat je schijt moet hebben aan regels. Ik zeg alleen dat het heel menselijk is dat er situaties voor kunnen doen dat je op het grensvlak / over de grens gaat van het overtreden van een regel. Ik kan jouw woorden nu ook verdraaien richting het Chinese model betreffende de citizen score, excessen die niets toevoegen in deze discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik denk dat er wel een groot verschil zit tussen stad en dorp. @Aviv1 woont in de stad, daar zijn sowieso meer BOA's en politie. In ons dorp (zo'n 8k inwoners in de kern) is niet eens een politiebureau, die zit in een dorp 10km verderop. Ik zie misschien één of twee keer per maand een politieauto. Ik ben in mijn vrije tijd altijd buiten en fiets dagelijks naar mijn werk (nu even niet).

1. Fietsen afvoeren doen ze hier niet/nauwelijks. Bij het station wordt wel gecontroleerd op fietsen die 'gedumpt' of verlaten zijn. Periodiek worden 's nachts alle fietsen gelabeld en na een maand gecheckt of de fietsen met die labels er nog staan. Overduidelijk gedumpte fietsen worden door de gemeente wel afgevoerd, geen idee of je moet betalen als je hem terug wilt.
2. Wij hebben nog containers voor PMD. Ondergrondse container alleen voor restafval. En in ons dorp heeft iedereen een huis met tuin (en vaak met schuur). Mocht zo'n container eens vol zitten dan gaat het afval gewoon mee terug. We hebben een klein kind en dus redelijk veel restafval (luiers) maar ondanks dat ik bijna wekelijks naar die container ga heb ik hem nog nooit vol aangetroffen.
3. Parkeerboetes kan je hier wél krijgen. Blauwe schijf vergeten = kans op een ticket, maar die kans is nog steeds klein.

Er zit dus denk ik een groot verschil in waar je woont. In een stad heb je meer excessen en dus meer controle. Meer controle = grotere kans op een boete voor een 'klein vergrijp'. Bij alle drie de bekeuringen zou je kunnen spreken van 'pech' of 'oneerlijk', maar vanuit de ogen van de wetgeving is het simpel en krijgt iedereen die de wet overtreed een prent. Over het algemeen krijgen mensen die vaak de wet overtreden vaak een ticket, maar statistiek zou de statistiek niet zijn als er ook één iemand tussen zit die drie keer de wet overtreed en drie keer een ticket krijgt. Of TS diegene is weten wij niet en de ambtenaar die hem een prent geeft ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

MainframeX schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:59:
[...]

Ik ben het niet oneens met de wet maar op de manier waarop deze toegepast wordt. Daar zit een duidelijke nuance verschil in.
De regel wordt goed toegepast, waar je het niet mee eens bent, is de lokale openbare inrichting. Ik neem aan dat die parkeerplaatsen op de openbare weg zijn, en niet op terrein van het gebouw zelf? In dat laatste geval heeft de gemeente namelijk sowieso geen zeggenschap. En als het wel van de gemeente is, dan is het iets om met de verhuurder op te nemen met de opdracht dat hij bij de gemeente moet klagen over de lokale inrichting van de parkeervakken.

Ik vind het persoonlijk wel vrij bijzonder dat er geen laden/lossen plek bij de ingang is, zo'n beetje ieder kantoorgebouw van een paar verdiepingen heeft dat namelijk wel.

En als laatste puntje, je wilt niet weten hoe vaak iemand die wel recht heeft op een dergelijke parkeervak te horen krijgt "ik sta hier maar heel even". Dit was in dat kader een briljante actie in Portugal:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w0Ghjzs.jpg
Achterop iedere rolstoel was een briefje geplakt met "ik sta hier maar heel even, ben zo weer weg". Dit is hoe het overkomt als je afhankelijk bent van die parkeerplaatsen en dat is ook de reden waarom er zo'n hoge boete staat op het onterecht parkeren op een invalidenplaats.

En jij vind het wellicht onzin op die plek dat je een boete krijgt, maar wetgeving is wat dat betreft simpel, er wordt geen onderscheid gemaakt waar het vak is, alleen dat het vak er is met een auto erop die er niet hoort. Hooguit dat de intensiteit van controle zwaarder is op plaatsen waar veel fout geparkeerd wordt.

cadsite schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:37:
Zoveel mensen die zo eigenaardig redeneren...

Wij krijgen ze hier dagelijks voor onze poort. Ze vinden geen plek voor de beenhouwer, dus staan ze maar voor onze garage. "ik vond daar geen plaats, dus zette me hier, 't is maar voor 5 minuten".

Wel: om te beginnen is het niet voor 5 minuten, vervolgens, 't is niet omdat jij te tam bent om 10m te stappen dat ik moet toelaten dat jij fout parkeert.

Ben ik zonder zonde? Absoluut niet, maar ik ben 41 en heb in al die jaren 1 parkeerboete gehad en 2 snelheidsboetes.
Een beetje aan de regels houden wilt wel eens helpen...
Wat ze vergeten is dat zodra zij na 5 tot 10 minuten weg zijn, de volgende er voor 5 tot 10 minuten staat, enz. Hier had ik in Gouda enorm veel last van. In het centrum, pal naast een islamitische (ja, was zeker relevant )supermarkt was de doorgang naar een privé parkeerterrein. Het hele centrum was betaald parkeren, behalve dit soort parkeerplaatsen. Zeker op zaterdag gebeurde het daardoor dat er doorlopend een auto in de doorgang stond en de eigenaar in de supermarkt boodschappen aan het doen was. Politie deed niks/kon niks doen, want privé terrein en als bewoner was het extreem frustrerend om te moeten wachten voor je eindelijk weg kon, omdat zo'n aso te beroerd was op een normaal vak te gaan staan en te betalen voor het parkeren. Ook daar hoorde je dan steeds "het is maar voor een paar minuutjes", of de topper "jij discrimineert mij!" (serieus, dat verwijd heb ik meerdere keren moeten horen :F )

Ik ben er 100% van overtuigd dat het wel of niet krijgen van boetes volledig in eigen hand ligt. Ik woon al m'n hele leven in de randstad en kan niet anders stellen dan dat iedere boete die ik heb gehad 100% terecht was. Waren sommige lullig? Ja, dat wel. Maar ik had zelf op de eerste plaats toch echt een regel overtreden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:30
Secsytime schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:53:
[...]

Hier zit een grote aanname in, namelijk dat "iedereen" de wet overtreed. Dit is voor mijn gevoel niet zo, ik doe het in ieder geval niet. Regels zijn er voor een reden, en nee, ik vind het niet leuk om mijn afvalzak in de berging te zetten als de container vol is. Alleen vind ik het niet correct, om mijn buren met mijn troep op te zadelen.

Blijkbaar zijn deze regels, die er zijn zodat we een beetje rekening met elkaar houden, niet meer belangrijk. "individualisatie van de samenleving" heet dat, of in normaal Nederlands "schijt hebben aan iedereen, en doen waar je zelf zin in hebt, ten koste van anderen".
Ik doe het anders toch wel regelmatig. Maar dan wel op zo'n manier dat niemand er last van heeft. Dus je 2e stuk vind ik maar bar weinig met de eerste te maken hebben. Regels zijn er voor een reden. En vaak is die reden goed, maar kun je alsnog je aan de reden houden maar niet aan de regels :+

Dus een volle zak naast de container zal ik niet doen, maar een keer parkeren waar het niet mag, maar waar ik ook niemand in de weg sta wel. Of een keertje net te hard rijden op een verder lege weg. Tja, het mag niet maar kwaad kan het ook niet. Ik klaag alleen niet zoals TS dat er dan wel een boete kan komen. Als je weet dat je iets doet dat volgens de regels niet mag, kan daar ten slotte een consequentie aan vast zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

redwing schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:36:
[...]

Ik doe het anders toch wel regelmatig. Maar dan wel op zo'n manier dat niemand er last van heeft. Dus je 2e stuk vind ik maar bar weinig met de eerste te maken hebben. Regels zijn er voor een reden. En vaak is die reden goed, maar kun je alsnog je aan de reden houden maar niet aan de regels :+

Dus een volle zak naast de container zal ik niet doen, maar een keer parkeren waar het niet mag, maar waar ik ook niemand in de weg sta wel. Of een keertje net te hard rijden op een verder lege weg. Tja, het mag niet maar kwaad kan het ook niet. Ik klaag alleen niet zoals TS dat er dan wel een boete kan komen. Als je weet dat je iets doet dat volgens de regels niet mag, kan daar ten slotte een consequentie aan vast zitten.
Tuurlijk, nuance :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:45:

Nou sorry maar ik heb nog nooit zo'n vergrijp gepleegd. Dat vind ik niet meer dan normaal.

Waarom zijn er hier zoveel mensen die het normaal vinden dat 'iedereen' boetes vangt? Dát is hier het echte probleem... blijkbaar is jouw vergrijp niet zo erg als iedereen het doet? Die gedachte is bijzonder scheef. Het is nog steeds een overtreding en ik vind het terecht dat je dan mag dokken. Je kan het ook gewoon NIET doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

goovy75 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:38:

Ze hebben tot nu toe alles geseponeerd omdat ze gewoonweg geen tijd hebben voor "kleine vergrijpen".

Dan praat ik over boetes van onder de €100,-.
Die van mij niet vorig jaar :(

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@deepbass909 Ik vind het helemaal geen “briljant” voorbeeld. Voor het foutparkeren op invalideplaatsen wel, maar zeker niet voor het voorbeeld van TS dat die 2 minuten te kort z’n parkeermeter had gevuld. Dat vind ik echt een heel ander vergrijp dan onrechtmatig gebruik van voorzieningen van mindervaliden.

@SmurfLink Ik zeg alleen dat iedereen weleens een gevalletje ‘nood breekt wet’ heeft. En dat handhaving ook met een waarschuwing kan werken dan direct een bekeuring. Zo gooiden mensen laatst iets van metaalsoort X (binnenkant van een drinkpak) in de PMD-container en kregen vervolgens een bekeuring.

https://www.schiedam24.nl...inhoud-in-pmd-kliko/11398

Zo’n vergrijpje kan dus zo simpel zijn als een koffiecupje verkeerd inschatten als PMD-afval. ‘Je kan het ook gewoon NIET doen’ - toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Ik werd getriggerd door een opmerking over boa's iets terug in de thread, ik woon in een dorp met zo'n 12000 inwoners. Sinds enige tijd is er een blauwe zone maximaal 2 uur parkeren ingesteld bij het belangrijkste punt in het centrum waar 3 supermarkten en wat andere winkeltjes zitten.
Ik woon nu 13 jaar in dit dorp, en tot 5 maanden geleden heb ik daar nooit een boa gezien, maar sinds er {gehandhaafd moet worden | geld kan worden binnengeharkt} zie ik bijna 2 keer per week een team boa's en sinds kort hebben ze ook een handhavingsauto. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die blauwe zone opzettelijk is geïntroduceerd zodat zo'n boa team z'n geld op kan brengen.
Als ik ze 2 keer per week zie neem ik aan dat ze elke dag langskomen nu. Of het is heel toevallig dat ik ze voorheen nooit zag en nu wel maar ik betwijfel het.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:05

Blokker_1999

Full steam ahead

@N1ckk , maar wanneer zou dan wel een boete mogen komen voor die parkeermeter? Als je daar een termijn op gaat kleven gaan de meeste mensen dat gewoon beschouwen als zijnde de toegestane nieuwe tijd en gaan ze weer lopen klagen als ze daar 1 of 2 minuten overgaan en beboet worden. Vraag je om menselijk te zijn dan ga je mensen hebben die lopen klagen omdat de ene er wel voor beboet wordt en de andere niet. Met duidelijke regels en duidelijke handhaving voorkom je elke discussie, behalve die mensen die vinden dat er een marge moet zijn op iets dat zwart/wit is.

Ja, het is een ander soort vergrijp dan het onrechtmatig gebruiken van voorzieningen voor mindervaliden en wordt daarom ook veel lichter bestraft. Maar het wordt nog altijd bestraft.

En waarschuwingen zijn leuk, maar tenzij je elke waarschuwing gaat registreren in een database is het ook weer onmogelijk om na te gaan hoe vaak iemand al ergens voor gewaarschuwd is. Moet je dan maar waarschuwingen blijven geven omdat je het niet kunt verifiëren?

Ook kleine overtredingen zijn overtredingen. Daar moeten zeker geen grote teams op gezet worden. Maar als zoiets altijd ongestraft zou gaan dan gaan, zeker bij onpopulaire maatregelen, een hele hoop mensen gewoon die overtreding opnieuw en opnieuw blijven begaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 08:09
enigmafan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:52:
Ik werd getriggerd door een opmerking over boa's iets terug in de thread, ik woon in een dorp met zo'n 12000 inwoners. Sinds enige tijd is er een blauwe zone maximaal 2 uur parkeren ingesteld bij het belangrijkste punt in het centrum waar 3 supermarkten en wat andere winkeltjes zitten.
Ik woon nu 13 jaar in dit dorp, en tot 5 maanden geleden heb ik daar nooit een boa gezien, maar sinds er {gehandhaafd moet worden | geld kan worden binnengeharkt} zie ik bijna 2 keer per week een team boa's en sinds kort hebben ze ook een handhavingsauto. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die blauwe zone opzettelijk is geïntroduceerd zodat zo'n boa team z'n geld op kan brengen.
Als ik ze 2 keer per week zie neem ik aan dat ze elke dag langskomen nu. Of het is heel toevallig dat ik ze voorheen nooit zag en nu wel maar ik betwijfel het.
Ik betwijfel dat zo'n gemeente genoeg boetes kan binnenhalen om dat enigzins rendabel te maken. Grote kans dat met de laatste gemeentelijke verkiezingen er een andere coalitie is gevormd die signalen oppakt dat er in het centrum te veel/fout geparkeerd werd met de blauwe zone als gevolg. Vervolgens is het niet meer dan logisch dat een gemeente ook tijd uittrekt om zo'n wijziging te handhaven (al doen veel gemeentes dat niet).

Hier in Tilburg doen ze dat anders. Dan stellen ze een 30km zone in en als er dan geklaagd wordt dat ze nog steeds met 70 voorbij knallen dan moet je de mensen die dat doen zelf er op aanspreken. Hoe dan ;w

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Blokker_1999 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:57:
@N1ckk , maar wanneer zou dan wel een boete mogen komen voor die parkeermeter? Als je daar een termijn op gaat kleven gaan de meeste mensen dat gewoon beschouwen als zijnde de toegestane nieuwe tijd en gaan ze weer lopen klagen als ze daar 1 of 2 minuten overgaan en beboet worden. Vraag je om menselijk te zijn dan ga je mensen hebben die lopen klagen omdat de ene er wel voor beboet wordt en de andere niet. Met duidelijke regels en duidelijke handhaving voorkom je elke discussie, behalve die mensen die vinden dat er een marge moet zijn op iets dat zwart/wit is.

Ja, het is een ander soort vergrijp dan het onrechtmatig gebruiken van voorzieningen voor mindervaliden en wordt daarom ook veel lichter bestraft. Maar het wordt nog altijd bestraft.

En waarschuwingen zijn leuk, maar tenzij je elke waarschuwing gaat registreren in een database is het ook weer onmogelijk om na te gaan hoe vaak iemand al ergens voor gewaarschuwd is. Moet je dan maar waarschuwingen blijven geven omdat je het niet kunt verifiëren?

Ook kleine overtredingen zijn overtredingen. Daar moeten zeker geen grote teams op gezet worden. Maar als zoiets altijd ongestraft zou gaan dan gaan, zeker bij onpopulaire maatregelen, een hele hoop mensen gewoon die overtreding opnieuw en opnieuw blijven begaan.
Maar dat kan toch? De één prefereert een systeem met (bijna) binaire boetes, de ander zou liever meer vrijheden zien en zo min mogelijk regels (ik zou zeggen: de liberaal). Als ik mocht “beslissen”, dan zou ik idd een marge van 5 minuten hanteren of iets dergelijks. Die hoef je niet te communiceren, maar dan voorkom je situaties waarbij de burger (m.i. kostbaar) vertrouwen verliest in de (lokale) overheid. Volgens mij heb je die tijdsmarge wel namelijk bij aanvang, want dat is de tijd om naar een Betaalpaal te kunnen lopen - waarom dan niet aan het einde - voor een verkeerde inschatting van tijd? (Beetje non-issue in tijden van apps, toegegeven)

Het is mijn inziens een verschil in visie “hoe” je handhaaft. Ik zal ooit de partij tegen bekeuringen opzetten, wellicht haal ik een meerderheid 8)7. Tot die tijd is idd regel = regel, maar ik probeer te pleiten voor wat begrip onderling. Het gaat me niet om de losse voorbeelden, want de koffiecup bij het PMD afval voor 155€ is anders dan de 2 minuten te lang parkeren en al helemaal anders dan het misbruiken van invalideplekken. We kunnen er zwart / wit naar kijken, maar het is veelal een stuk grijzer, bijvoorbeeld:

Zo kreeg een oud-collega een bekeuring terwijl die zijn invalide dochter uit de auto tilde in Utrecht - had z’n invalidekaart niet bij zich (want lag in andere auto). Agent was er resoluut over; geen kaart = boete, geen discussie. M’n vriendin kreeg een bekeuring voor versperren van een ingang bij laden en lossen dat “te lang duurde”. Dat dit de ingang was van een eigen pand en deze in verbouwing was maakte niet uit. Beide gevallen bezwaar gemaakt en verloren.

@Felicia Ik heb een keer bij ons in de gemeente begrepen dat er geen handhaving mogelijk is op 30KM wegen buiten drempels, inrichting van de straat etc om te ontmoedigen.

[ Voor 7% gewijzigd door N1ckk op 01-04-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

De waarheid ligt zoals bij bijna alles in het leven ook hier in het midden ja..
-
Als de boete een paar minuten na einde van de betaalde periode volgt, dan was het verlengen per definitie nog later geweest - of helemaal niet.. Als je dan kunt aantonen dat het 10:00 verliep, de boete 10:05 kwam en per 10:08 weer betaald werd kan je vast succesvol bezwaar maken. Zeker nu boetes in de regel geen papiertje achter de ruit meer zijn, maar een week later digitaal.

Ik heb afgelopen jaar tweemaal gehad dat bezoekers bij mij een boete kregen, in de 5-10 minuten tussen parkeren en bij mij aanbellen en de bezoekerspas activeren. Kort bezwaar via de gemeentelijke website, en de boete verviel meteen.

Bij veel via-via verhalen, verwacht ik eerlijk gezegd dat er in vaak nietvertelde omstandigheden zijn. Zoals dat de beboete heeft zitten schelden tegen de boa of zo. Dan snap ik wel dat ze een regel is regel-houding aannemen.

Als die eenmaal tegen een chagrijnige boa aan loopt die je aan de letter van de wet houdt, kan gebeuren. Maar als het regelmatig gebeurt dat (heb je de pech in een wijk met veel dergelijke overlast te zijn of) kan het ook deels aan hun eigen gedrag liggen qua parkeren/rijden/weggooien/whatever of qua gedrag tegen de ambtenaar.

offtopic:
Invalidenparkeerkaart: ik heb me andersom als card carrying ~30-jarige wel eens moeten 'verdedigen' tegen BOA's bij met blauwe kaart parkeren op een invalidenparkeerplaats. Zien of het wel echt ik ben op de foto, etc. Tot ik met twee walkers uitstapte :+ Maar ik snap het wel. Die plaatsen zijn er voor mensen die het echt nodig hebben, niet om ff een pak sigaretten te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:26:
[...]

Maar dat kan toch? De één prefereert een systeem met (bijna) binaire boetes, de ander zou liever meer vrijheden zien en zo min mogelijk regels (ik zou zeggen: de liberaal). Als ik mocht “beslissen”, dan zou ik idd een marge van 5 minuten hanteren of iets dergelijks.
Zoiets als de marge die wordt aangehouden bij snelheidsovertrredingen? Waarbij het erop neerkomt dat je uiteindelijk een bekeuring krijgt voor een kilometer te hard (na aftrek)... Met alle gezeik van dien.
Die hoef je niet te communiceren, maar dan voorkom je situaties waarbij de burger (m.i. kostbaar) vertrouwen verliest in de (lokale) overheid. Volgens mij heb je die tijdsmarge wel namelijk bij aanvang, want dat is de tijd om naar een Betaalpaal te kunnen lopen - waarom dan niet aan het einde - voor een verkeerde inschatting van tijd? (Beetje non-issue in tijden van apps, toegegeven)
Uiteindelijk (dat is ook al eerder gesteld in deze draad) wordt de marge het doel, en krijg je gezeik over iemand die na 66 minuten beboet wordt, terwijl hij voor een uur heeft betaald (en daarbij 5 minuten speling krijgt).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:17:
@deepbass909 Ik vind het helemaal geen “briljant” voorbeeld. Voor het foutparkeren op invalideplaatsen wel, maar zeker niet voor het voorbeeld van TS dat die 2 minuten te kort z’n parkeermeter had gevuld. Dat vind ik echt een heel ander vergrijp dan onrechtmatig gebruik van voorzieningen van mindervaliden.
[...]
Mijn reactie was ook helemaal niet meer op de TS bedoelt (daar heb ik al veel langer terug op gereageerd) maar op @MainframeX, die de boete voor kort op een invalidenplaats stilstaan voor laden/lossen te hoog vond.

Te weinig geld in de meter gooien en dan een boete krijgen is lullig, maar aan de andere kant is dat al zo oud als het bestaan van de parkeermeter. Vroeger had je nog palen die direct naast het parkeervak stonden en waarin een mooi rood schild tevoorschijn kwam als de tijd verstreken was. Er waren in die tijd parkeercontroleurs die dan ook daadwerkelijk zo'n meter in de gaten gingen houden en als de meter op rood sprong voor de eigenaar van de auto geld had bijgegooid, als een boete schreven. En ook toen al gold, te weinig geld in de meter of te laat met bijvullen is pech.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22

Bob Popcorn

Plop!

deepbass909 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:04:
[...]
Er waren in die tijd parkeercontroleurs die dan ook daadwerkelijk zo'n meter in de gaten gingen houden en als de meter op rood sprong voor de eigenaar van de auto geld had bijgegooid, als een boete schreven. En ook toen al gold, te weinig geld in de meter of te laat met bijvullen is pech.
Sterker nog, het bijvullen van een parkeermeter was en is in veel gevallen verboden. Overijverige parkeerwachters schreven daar ook graag voor.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Flavius schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:18:
Die boetes zijn zo makkelijk te voorkomen. Het is dus echt je eigen gedrag die eraan ten grondslag ligt. Blijkbaar heb je moeite met het accepteren van bepaalde (APV) regels. Houd je aan de regels (en dus niet de regels proberen te buigen/je gedrag te goed te praten met "ja, maar...").
Klinkt heel leuk, maar wij hadden afgelopen zomer tijdens die hittegolf van 40 graden, 2 weken!! storing aan onze nieuwe ondergrondse afvalcontainers. Je denk toch niet dat mensen dan hun vuilnis in de zon laten bakken?
En nee. Er werd geen alternatief aangeboden.

Ikzelf kon het nog wel redden, maar mijn buren met een pasgeboren baby met x poepluiers per dag hebben het gewoon buiten bij de container gezet. En terecht 👍

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
tilburgs82 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:24:
[...]

Klinkt heel leuk, maar wij hadden afgelopen zomer tijdens die hittegolf van 40 graden, 2 weken!! storing aan onze nieuwe ondergrondse afvalcontainers. Je denk toch niet dat mensen dan hun vuilnis in de zon laten bakken?

Ikzelf kon het nog wel redden, maar mijn buren met een pasgeboren baby met x poepluiers per dag hebben het gewoon buiten bij de container gezet. En terecht 👍
Vraag mij bij dit soort situaties af, zijn jullie dan het enige blok in de buurt met ondergrondse afvalcontainers?

Die bij ons werkt ook gewoon op het volgende blok. Als het hier onverhoopt vol staat, geef ik de buurjongen 'n euro om hem verder op te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 06:05

Blokker_1999

Full steam ahead

@N1ckk , een marge niet communiceren werkt maar tijdelijk. Uiteindelijk is er genoeg data voor mensen om die marge te gaan leren of praten er mensen hun mond voorbij en is de marge toch algemeen bekend. En dan zit je terug in situatie 1 waarbij vele mensen die marge als nieuwe basis nemen. Er zijn vele mensen die bijvoorbeeld vandaag met hun wagen rondrijden en daarbij de limiet gaan opzoeken maar dan ook direct de marge in rekening gaan brengen. Net zoals er mensen zijn die vandaag, ondanks die marge, gaan klagen dat ze met 1kph te snel bekeurd worden.

Wat je oud collega is overgekomen is spijtig genoeg een toepassing van de wet. Je kan daar inderdaad menselijkheid prediken, maar aan de andere kant willen we wel altijd dat de wet gelijk is voor iedereen. En wat je vriendin is overkomen geeft net aan dat een willekeurige tijd ergens een oogje voor toeknijpen dus ook niet werkt. Daar had de agent de mogelijkheid om even te wachten of onmiddelijk te bekeuren, heeft deze het eerste gekozen en is alsnog tot bekeuring overgegaan. En ook dat vind jij onterecht. Beide situaties zijn trouwens voor mij enorm moeilijk in te schatten zonder enige vorm van verdere details.

Je mag van zwart/wit regelgeving zeggen wat je wil, maar in al deze gevallen zijn de regels zeer duidelijk en is het zeer eenvoudig om iedereen aan dezelfde regels te laten houden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
[...]

Dit is dus gewoon 100% asociaal. Ik zou zeggen als je het niet in huis wilt hebben dan wil je het zeker niet zomaar op straat hebben liggen.
Maar voor jou en je buren is het blijkbaar geen probleem om poepluiers met 40 graden gewoon op straat te donderen.

Mogen we dat ook omgekeerd doen dan, dat als de container leeg is dat we het in jouw huis gooien? Want het is toch zonde om die container te bevuilen, dan kunnen we beter jouw en je buurmans huis pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Sja, dat zijn dusdanig zeldzame gevallen dat het weinig zinvol is om in zn algemeenheid over te hebben..

(En inderdaad, ik zou verwachten dat of de buren samen naar de gemeente gaan zorgen dat die waar regelt, of samen zelf een of andere container huren / uitzoeken waar wel de troep kwijt te kunnen. Twee weken lang op straat dumpen is opmaat naar een buurt van niveau derde wereld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Blokker_1999 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:05:
@N1ckk , een marge niet communiceren werkt maar tijdelijk. Uiteindelijk is er genoeg data voor mensen om die marge te gaan leren of praten er mensen hun mond voorbij en is de marge toch algemeen bekend. En dan zit je terug in situatie 1 waarbij vele mensen die marge als nieuwe basis nemen. Er zijn vele mensen die bijvoorbeeld vandaag met hun wagen rondrijden en daarbij de limiet gaan opzoeken maar dan ook direct de marge in rekening gaan brengen. Net zoals er mensen zijn die vandaag, ondanks die marge, gaan klagen dat ze met 1kph te snel bekeurd worden.

Wat je oud collega is overgekomen is spijtig genoeg een toepassing van de wet. Je kan daar inderdaad menselijkheid prediken, maar aan de andere kant willen we wel altijd dat de wet gelijk is voor iedereen. En wat je vriendin is overkomen geeft net aan dat een willekeurige tijd ergens een oogje voor toeknijpen dus ook niet werkt. Daar had de agent de mogelijkheid om even te wachten of onmiddelijk te bekeuren, heeft deze het eerste gekozen en is alsnog tot bekeuring overgegaan. En ook dat vind jij onterecht. Beide situaties zijn trouwens voor mij enorm moeilijk in te schatten zonder enige vorm van verdere details.

Je mag van zwart/wit regelgeving zeggen wat je wil, maar in al deze gevallen zijn de regels zeer duidelijk en is het zeer eenvoudig om iedereen aan dezelfde regels te laten houden.
Ja, en wat dan nog? Ik zeg alleen dat ik boetes voor 1 minuut te lang parkeren liever zie verdwijnen en dat een marge de redelijkheid in de maatschappij verhoogd. Dat er mensen zijn die continu op zoek zijn naar de mazen in de wet neemt niet weg dat de beoefening van de handhaving niet anders kan. Daarom zeg ik ook dat het mijn visie is en wat ik zou doen als ik die regels mocht bepalen. Het tegenargument kende ik al hoor, dat is momenteel gewoon de realiteit (in ieder geval hier).

Assesment voor die andere situaties lijkt me ook niet nodig. Ik was er zelf ook niet bij en geloof direct dat het klopt op de letter van de wet en dat het meerdere kanten kent - daar ging het me ook niet om. Als een agent, hypothetisch dan, een bekeuring geeft aan iemand zonder invalidekaart die een gehandicapte dochter uit de auto tilt dan is dat fout - vind ik(!). Dan zou aanvechten van de boete (door aantonen van die kaart) voldoende moeten zijn voor “gerechtigheid” of had de agent in een systeem op moeten kunnen zoeken of hij echt zo’n kaart heeft. En als dat allemaal niet kan blijft “de menselijkheid” van de agent over. De wet zou moeten gaan over het hebben “het recht” op die parkeerplaats. Dat doet het bij je dragen van die invalidekaart niet, maar de invalide dochter en het besluit van de gemeente om zo’n kaart toe te kennen.

We noemen het niet voor niets een “samenleving”. Vertrouwen in de overheid loopt al jaren terug, is niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
deepbass909 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:34:
[...]

De regel wordt goed toegepast, waar je het niet mee eens bent, is de lokale openbare inrichting. Ik neem aan dat die parkeerplaatsen op de openbare weg zijn, en niet op terrein van het gebouw zelf? In dat laatste geval heeft de gemeente namelijk sowieso geen zeggenschap. En als het wel van de gemeente is, dan is het iets om met de verhuurder op te nemen met de opdracht dat hij bij de gemeente moet klagen over de lokale inrichting van de parkeervakken.

Ik vind het persoonlijk wel vrij bijzonder dat er geen laden/lossen plek bij de ingang is, zo'n beetje ieder kantoorgebouw van een paar verdiepingen heeft dat namelijk wel.
Het gaat om privé terrein van het gebouw. Er zijn meer dan genoeg laden en lossen parkeerplaatsen. Het probleem is dat ze ook _allemaal_ gehandicapten/invalide parkeerplaatsen zijn.
En jij vind het wellicht onzin op die plek dat je een boete krijgt, maar wetgeving is wat dat betreft simpel, er wordt geen onderscheid gemaakt waar het vak is, alleen dat het vak er is met een auto erop die er niet hoort. Hooguit dat de intensiteit van controle zwaarder is op plaatsen waar veel fout geparkeerd wordt.
Het gaat mij er gewoon om dat regelgeving en handhaving het juiste doel dienen. Er staan wel 10 van dat soort invalide parkeerplaatsen rondom het gebouw en er is in het gebouw zelf geen rolstoel of iemand met krukken te bekennen. Voorheen waren dit gewoon laden en lossen plekken (met dacht ik twee invalide parkeerplaatsen) maar deze stonden voorheen altijd vol met foutparkeerders. Ineens was het op de andere dag allemaal invalide parkeerplekken geworden en stonden de plekken leeg. Drie keer raden waarom dat gedaan is. Niet om de invaliden in het gebouw allemaal een parkeerplekje te geven, want die zijn er immers niet.
Ik ben er 100% van overtuigd dat het wel of niet krijgen van boetes volledig in eigen hand ligt. Ik woon al m'n hele leven in de randstad en kan niet anders stellen dan dat iedere boete die ik heb gehad 100% terecht was. Waren sommige lullig? Ja, dat wel. Maar ik had zelf op de eerste plaats toch echt een regel overtreden.
Door de covid-19 situatie wordt het gebouw op slot gedaan. Kan ik halsoverkop mijn leveranciers bellen/mailen dat ze alle zendingen naar mijn huisadres moeten sturen omdat PostNL, GLS etc etc mijn briefje op de deur niet bellen en de pakketten retourneren. Haalservice van PostNL laat het ook afweten waardoor ik met mijn personenauto zelf de pakketten naar het depot kan brengen. Allemaal geen probleem, ik beweeg wel gewoon met de stroom mee. Terecht of niet, ik vind het wel knap lullig dat ik door een stukje makkelijk/raar beleid van de verhuurder nu een prent heb van €399.

Ik heb het nu soort van opgelost door zelf met de kar heen en weer te rijden en iemand bij de auto op de uitkijk te laten staan, terwijl deze voorheen meehielp met sjouwen en deuren open deed etc etc. In mijn ogen een hoop extra gedoe om niks.
[...]

2 weken is naar mijn idee ook veel te lang. Zoiets kan makkelijk in een dag opgelost. Je mag als belastingbetaler best wel wat dienstverlening verwachten vind ik.

[ Voor 20% gewijzigd door MainframeX op 01-04-2020 22:08 . Reden: Minder scherp ingestoken ]

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enigmafan
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

F_J_K schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:47:
Ik heb afgelopen jaar tweemaal gehad dat bezoekers bij mij een boete kregen, in de 5-10 minuten tussen parkeren en bij mij aanbellen en de bezoekerspas activeren. Kort bezwaar via de gemeentelijke website, en de boete verviel meteen.
Op zich heel nobel van de gemeente, maar als ik zoiets lees denk ik altijd wel “de gemeente kan controleren dat jouw bezwaar klopt, dat betekent dus dat ze alle gegevens die daarop betrekking hebben al weten. Dan kunnen ze dus ook pro-actief controleren dat deze situatie zich voordoet en dan, voordat de boete überhaupt bij iemand in de bus komt, deze al vernietigen”.
Dat doen de gemeenten niet, neem ik aan, omdat ze weten dat een gedeelte toch wel betaalt zonder bezwaar te maken tegen een verder onterechte boete.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

en/of omdat de gemeente niet kan weten of er net is betaald omdat het bezoek net aankwam, of dat net is betaald omdat men de controlewagen zag rijden anderhalf uur na aankomst.

Jamaar die laatste kan in een bezwaar beweren die eerste te zijn. Sja, klopt. Die loopt dan het risico een strafbaar feit te gaan plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 15:38

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb een keer een boete gekregen omdat ik op de veluwe een gebied inreed wat niet mocht , iets met broedende vogels op dat moment dacht ik. Alleen hadden ze dat bord zo geplaatst dat er allemaal takken en beschutting omheen was gegroeid, niet helemaal zichtbaar dus.

Word ik even later aangehouden en kreeg ik een boete van 99,- dacht ik. Dit was midden 2017. Hier tegenin gegaan aangezien dat bord niet duidelijk was. Uiteindelijk kreeg ik een jaar later een brief binnen dat het geseponeerd was aangezien de urgentie zo laag was / er wel meer op de stapel lag wat nog gedaan moest worden.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:30
President schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:18:
[...]

Edit: ik ga in de zomer wel eens op bezoek in Noordwijk aan Zee... Daar is een bedrijf ingehuurd voor de parkeerboetes; deze lopen echt de hele dag rond om zoveel mogelijk boeten uit te schrijven / geld te verdienen..
Nee ze handhaven goed omdat er continu verkeerd geparkeerd wordt zodat anderen daar last van hebben. In toeristische gebieden is dit nu eenmaal meer nodig omdat mensen het zeer vervelend vinden om 50 meter verder te moeten lopen naar het strand.

Overigens is bij veel gemeenten de parkeerhandhaving uitbesteed. Geen idee of die betaald worden per boete.
Hier in Tilburg uitbesteed bij P1 parkeerservice. Netjes een (onterechte) boete uitdelen en zich vervolgens verstoppen achter de Gemeente (opdrachtgever).
Heeft een hoop tijd gekost tot aan het kantongerecht waarna men de boete introk want ze zagen toch wel in dat dit niet goed ging komen.
Dit betrof een verlengde Mercedes Sprinter welke niet in een parkeervak past (steekt bijna 2 meter uit) die we uit veiligheidsoogpunt op een busparkeerstrook hadden gezet voor een evenementenhal (waar op dat moment geen evenement plaatsvond). Toch netjes een parkeerkaartje voor de ruit ((terwijl dat daar niet verplicht is) en een briefje erbij, mocht niet baten... Uiteindelijk dus wel kwijtgescholden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:22

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Een tijdje geleden had ik een parkeerboete. €64 euro omdat ik geen parkeer geld had betaald. Het was 's avonds, ik was met de kat naar de dierenarts geweest en er simpelweg niet meer aan gedacht. Jammer maar helaas. Overigens met liefde betaald, aangezien ik weet dat er op het parkeerterrein weinig gecontroleerd wordt. Daarom gokte ik ook vaak op het neerzetten van de auto zonder te betalen. Aan de andere kant, YellowBrick ook vaak genoeg door laten lopen terwijl ik de hele dag weg was.

Gegokt en verloren dus!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Wat betreft autoparkeerboetes, ik zag laatst een ontwikkeling bij Pon dat er VW’s werden getest met een eigen “wallet”. Betaling van parkeergelden starten daarmee automatisch en beëindigden ook weer. Einde maand keurig factuurtje. Niet meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:35
Voor mij geen boetes meer sinds mijn auto weg is. Daar haalde ik nog een paar boetes per jaar mee binnen voor hard rijden.

Slechts één keer zo'n fiets-wegknip-boete gehad. Gelukkig voeren ze in Utrecht het beleid dat wegknippen alleen mag als de fiets óf op een plek staat waar duidelijk een bord staat dat er geen fietsen mogen staan, óf de fiets daadwerkelijk hinder veroorzaakt (dus bijvoorbeeld uitsteek over een fietspad, geparkeerd op een blindengeleiden-tegel-strook, etc.). Dus zolang daar geen sprake van is mag je je fiets overal parkeren. In praktijk ben ik al een aantal jaar studenten-barrel-af en wil ik mijn nieuwe fiets graag (heel) houden, dus die zet ik nu alleen nog maar in gratis 24-uur stallingen bij station en centrum, of bij mensen voor de deur die ik bezoek. Verademing. Soms iets verder lopen naar bestemming maar nooit meer kromme voorwielen, gestolen fietsen, afgetrapte lampjes, etc. :)

Afvalboetes ook nooit gehad. Maar ik gooi alles in de grote grijze kliko behalve glas en papier, dus daar valt ook weinig verkeerd aan te doen. Ergens wel jammer dat de TS hier eigenlijk goed bezig is (plastic scheiden) maar dan wordt afgestraft. Volgens de wet terecht, maar vind het wel wat kleinzielig vanuit zo'n BOA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 18:05

Redneckerz

A place to be.

Ondertussen ben ik vooral benieuwd of TS wat aan al deze wijze raden heeft gehad, of dat dit meer een topic der frustratie was gezien de activiteit op 16 maart stopt, incidenteel dezelfde dag als wanneer het topic is aangemaakt.

Om op de TS in te gaan:
  • Ik zet niet mijn fiets neer op een plek waar bouwwerkzaamheden aan de gang zijn. Voor je het weet loopt je fiets schade op, juist omdat je fiets daar staat :P
  • Als de afval containers vol zijn en je geen mogelijkheid tot een eigen afvalbak hebt, dan zou ik een dergelijke bak zelf samenstellen voor het geval dat zodat je de afval veilig nog even thuis kan gebruiken. Zeker in deze tijden is dat een mooie klus!
  • Als je 2 minuten te laat aan komt wegens een ''snelle boodschap'' onderschat je of je eigen snelheid of je had domweg te weinig betaald :P. Mocht je dichtbij een supermarkt wonen, trek er op uit!

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Felicia schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:06:
[...]

Ik betwijfel dat zo'n gemeente genoeg boetes kan binnenhalen om dat enigzins rendabel te maken. Grote kans dat met de laatste gemeentelijke verkiezingen er een andere coalitie is gevormd die signalen oppakt dat er in het centrum te veel/fout geparkeerd werd met de blauwe zone als gevolg. Vervolgens is het niet meer dan logisch dat een gemeente ook tijd uittrekt om zo'n wijziging te handhaven (al doen veel gemeentes dat niet).

Hier in Tilburg doen ze dat anders. Dan stellen ze een 30km zone in en als er dan geklaagd wordt dat ze nog steeds met 70 voorbij knallen dan moet je de mensen die dat doen zelf er op aanspreken. Hoe dan ;w
Niet alleen in Tilburg doen ze dat hoor. Dat is de "halfslachtige" manier van het instellen van een 30km zone: alleen bebording aanpassen. Hebben ze hier ook gedaan, met een hele hoop bombarie ook nog wel. Ben zelfs nog een keer naar een bewonersbijeenkomst geweest (samen met 2 andere buurtbewoners, de rest liet verstek gaan ;( ). Heb toen na de presentatie en de discussie aangestipt, dat er eigenlijk nauwelijks iets zou gaan veranderen aan de weginrichting en dat er eigenlijk alleen maar een bordje "30" aan het begin van de straten in de wijk werden geplaatst. Daar ook de opmerking bij geplaatst, dat:
1. Het al erg moeilijk was om überhaupt hard te rijden in de wijk. Hooguit 1 weg en nog 1 stukje van een weg waarop dat in de praktijk mogelijk zou zijn, zonder een deftige Max Verstappen imitatie neer te zetten. Dat er in het verleden weleens geklaagd werd over mijn (toenmalige) buurjongen die met de bedrijfsbus "als een malloot" door de wijk scheurde. Werkgever ingeschakeld, bus was uitgerust met een heel sjieke black-box: topsnelheid na het verlaten van de doorgaande weg: 37 km/u.
2. Dat er geen grond zou zijn voor handhaving, als de weginrichting niet veranderd zou worden naar een weginrichting die "30" uit zou stralen. En dat zou betekenen dat er toch nog wel een aantal snelheidsbeperkende maatregelen toegevoegd zouden moeten worden, omdat het nu gewoon de "klassieke" 50-km woonwijk is.

Beide werd bevestigd vanuit de gemeente. :) Niet dat er extra snelheidsbeperkende maatregelen zouden komen natuurlijk, maar dat er inderdaad niet gehandhaafd zou kunnen worden. Daarmee werd dus eigenlijk ook direct bevestigd dat het niet meer dan een "formaliteit" was. Gewoon de makkelijkste manier om op een bepaalde to-do-list een vinkje te kunnen zetten (goed voor de KPI's, jongens).

Een andere bewoner vroeg dus daarop, wat er dan gedaan zou kunnen worden als er in de toekomst toch iemand (of meerdere personen) te hard door de wijk zouden gaan rijden. Ze was natuurlijk voor die "30", want dat maakt de wijk veiliger voor alle buurtkinderen, maar ze begon zich duidelijk zorgen te maken over het stukje "handhaving niet mogelijk". En dan komt er een vergelijkbaar antwoord: meer dan in gesprek gaan is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-06 20:04
ik heb nu bijna 3 jaar mn rijbewijs, ik zit op nog 0 boetes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:09
Ik gebruik op mijn smartphone de app "Parkmobile" erg handig even het nummer zoeken en starten en bij terugkomst makkelijk uitzetten. Het bedrag wordt einde van de maand netjes afgeschreven van je bank. Als je niet gebruikt heb je geen kosten.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dakka schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:09:
Rijdt je veel? Met 40.000 km per jaar kreeg ik toch elk jaar wel een paar boetes. Meestal voor een paar km te hard vanwege het meerijden met de verkeersstroom. Maar in sommige gevallen heb ik het risico expres genomen omdat parkeerboetes me minder hebben gekost dan het uitgespaarde parkeergeld (twee jaar lang in centrum leuven geparkeerd en drie boetes gehad van 20 euro per stuk :p )

Nu ga ik met het OV voor woon/werk en ik heb al twee jaar geen boetes meer gehad.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
Marzman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:12:
[...]

Rijdt je veel? Met 40.000 km per jaar kreeg ik toch elk jaar wel een paar boetes. Meestal voor een paar km te hard vanwege het meerijden met de verkeersstroom. Maar in sommige gevallen heb ik het risico expres genomen omdat parkeerboetes me minder hebben gekost dan het uitgespaarde parkeergeld (twee jaar lang in centrum leuven geparkeerd en drie boetes gehad van 20 euro per stuk :p )

Nu ga ik met het OV voor woon/werk en ik heb al twee jaar geen boetes meer gehad.
20k per jaar schat ik?

ik heb gewoon Waze aan en dan cruise control op de max snelheid, het spannenest dat ik gehad heb was toen om 11 uur in de avond op de a4 een agent voor me ging rijden met het bordje "naar de rechter rijbaan aub"
zelf met max rijd ik sneller dan het meeste verkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dakka schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:24:
[...]

20k per jaar schat ik?

ik heb gewoon Waze aan en dan cruise control op de max snelheid, het spannenest dat ik gehad heb was toen om 11 uur in de avond op de a4 een agent voor me ging rijden met het bordje "naar de rechter rijbaan aub"
zelf met max rijd ik sneller dan het meeste verkeer
Dan doe je dat best netjes als je al 40.000 km zonder boetes hebt gemaakt.

Waze kan volgens mij tegenwoordig juist boetes opleveren. Omdat veel burgemeesters zich irriteren aan het vele sluipverkeer en dit verbieden. Afgelopen twee jaar heb ik ook geen boetes meer gehad, maar ik rijdt ook niet meer dagelijks door grote stukken Vlaanderen en Nederland.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-06 16:14
Ik heb in mijn 23 jaren op de aarde nog maar één boete gekregen, en die was terecht (maar alsnog onverwacht voor mij).

Mijn huisgenoot ging het huis uit en had nog een scooter in de schuur staan. Die mocht ik overnemen van hem en dat heb ik ook gedaan. Net voordat de scooter op mijn naam kwam te staan, startte hij wat moeilijk en heb ik hem niet meer gebruikt. Huisgenoot had de verzekering opgezegd, en ik nog geen nieuwe afgesloten omdat hij het toch nog niet deed. Scooter stond ook in de schuur maar was niet geschorst. Ik dacht dat dat niet uit zou maken aangezien hij toch niet op de openbare weg stond.

Paar weken later een brief in de bus gekregen, boete van €369 incl. administratie kosten. Deed even pijn maar was uiteindelijk wel mijn eigen schuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Marzman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:44:
[...]

Dan doe je dat best netjes als je al 40.000 km zonder boetes hebt gemaakt.
Zo bijzonder is dat toch niet? Je moet tegenwoordig wel erg aan het prutsen zijn wil je een bekeuring binnen krijgen. Met Flitsmeister is er geen reden meer om nog geflitst te worden, zelfs al rijdt je continue 20km/u te hard, en de rest van de overtredingen zijn erg makkelijk te voorkomen.

En buiten verkeersbekeuringen is het me nog nooit overkomen dat ik een bekeuring heb ontvangen. Ik vraag me dan ook af hoe de meesten dat voor elkaar krijgen, dan moet je toch haast bewust asociaal gedrag vertonen?

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 03-04-2020 16:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dakka schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:09:
Je schrijft het alsof dat iets bijzonders is. Je krijgt een boete omdat je een wet of verordening overtreden hebt en ik neem niet aan dat je dat bewust doet, nietwaar?

Mijn laatste boete was 244.000 km geleden en ik beschouw dat als geheel normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:44:
[...]

Je schrijft het alsof dat iets bijzonders is. Je krijgt een boete omdat je een wet of verordening overtreden hebt en ik neem niet aan dat je dat bewust doet, nietwaar?

Mijn laatste boete was 244.000 km geleden en ik beschouw dat als geheel normaal.
als ik naar sommige in dit topic kijk dan vind ik dat inderdaad bijzonder :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

dakka schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:52:
[...]

als ik naar sommige in dit topic kijk dan vind ik dat inderdaad bijzonder :)
Dat verbaasd me ook. De meeste Nederlanders krijgen een boete per 110.000 km (hoewel dat cijfer nogal vervormd word door de mensen die heel veel boetes krijgen en geen punten rijbewijs hebben). Ik denk dat dit topic een beetje vervuild is door mensen die bozig zijn omdat ze boetes hebben gekregen omdat ze iets fout gedaan hebben. Beetje de verjaardag discussie over dit soort dingen...

Het leven is zoveel makkelijker als je je gewoon aan de regeltjes wil houden. Niet altijd even simpel maar als ik de stress en boosheid hier lees ben ik ervan overtuigd dat je gewoon langer leeft zonder al dat gedoe. Het uitdagen van de overheid lijkt me een saaie hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Mja, kern van de discussie is reeds gepasseerd denk ik. Er zijn gevalletjes redelijkheid / menselijkheid bij controle (duur van een redelijkheidstermijn, bureaucratisch geneuzel zoals het wel hebben van een parkeervergunning, maar je kaart niet bij je oid), maar de meeste boetes (snelheid, parkeren) behoeven dat minder. Als je dat risico wil nemen moet je begrijpen dat er een consequentie aan zit.

Gelukkig is daar nog wat ruimte binnen, maakt het een beetje spannend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willie
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb echt met verbazing dit topic zitten lezen. Er heerst hier een schijnbaar blind vertrouwen in de overheid en gemeente. Niemand vraagt zich af of de regels waarvoor de boetes zijn opgelegd uberhaupt wenselijk of effectief zijn.

Het is te gemakkelijk om als overheid regels te bedenken voor situaties waarover al dan niet is geklaagd. Het effect van de regels wordt nooit verder uitgedacht dan alleen het probleem waarover die specifieke regel gaat. Het is belangrijk om beleid te zien als één geheel waarbij regels effect hebben op het geheel. Dat niveau kun je van een overheid echter niet verwachten.

Daarnaast worden regels vaak genoeg bedacht met onzuivere achterliggende motieven. Bijvoorbeeld verkiezingswinst: neem bijvoorbeeld de stikstofmaatregelen die inmiddels zover zijn afgezwakt alleen om voldoende populaire steun te behouden terwijl het effect van de maatregel is gereduceerd tot vrijwel niets, zo kunnen ze zeggen dat ze wel iets voor het milleu hebben gedaan en toch ook de steun van de bevolking houden. Dubbel winst! Voor de regering dan, niet voor het milleu. Of neem financiele motieven: de verkeersboetes worden gewoon begroot, sterker nog, er werd gewoon een richtgetal afgegeven aan de politie totdat daar veel gedoe over kwam (maar het aantal boetes is er niet om verminderd).

Nog wat persoonlijke voorbeelden:
Ik had 4 aanhangwagenwielen, compleet versleten. Naar de stort gebracht. Krijg ik te horen: "nee, de banden moeten van de velgen afgehaald worden want de oud-ijzer-man vindt dat het anders niet genoeg opbrengt". Het jaar daarvoor was dit nog geen probleem overigens. Dus even samenvatten wat de stort wil dat ik ga doen: die zware klote-wielen weer meenemen, naar de garage brengen, daar 20 euro betalen om de banden te laten afdraaien en dan die velgen + banden (inmiddels gescheiden dus 2 keer zoveel sjouwen) weer meenemen naar de stort. Ik ben natuurlijk niet malle pietje dus dat ga ik niet doen. Ik heb ze gewoon één voor één in de zwarte kliko gedaan die eens in de twee weken wordt opgehaald. Na 8 weken was ik er van af. Dan ben ik nog netjes en doe ik ze in de kliko, een ander had ze gewoon in de sloot gegooid. Dit soort dingen kun je natuurlijk van te voren bedenken. Hoe meer barrieres je opwerpt om mensen van hun afval af te laten komen hoe meer er gedumpt wordt. Wil je écht iets betekenisvols doen aan recycling en afvalverwerking? Dan zorg je dat de stort gratis is en er geen restricties zijn in welk afval men aanbrengt.

Ter info wikipedia artikel over diftar: Wikipedia: Diftar
Uit ervaring blijkt dat burgers hun afval beter gescheiden aanbieden en het lagere aanbod van restafval maakt het de gemeente mogelijk de kosten die voor invoering van diftar gemaakt moesten worden, terug te verdienen. Wel neemt de hoeveelheid op straat en andere plaatsen achtergelaten huisvuil toe.
Met andere woorden: diftar maakt geen bal uit qua milleu.

Dieselauto's. Ik had een mooie Golf 4 1.9 TDI. Was ik heel blij mee. Dat is een vervuilende auto, dat klopt (euro 3). Die heb ik moeten verkopen voor een appel en een ei vanwege de fijnstofbelasting. Pijn in m'n hart. Met andere woorden, de wegenbelasting is voor personendiesels zo hoog geworden dat dit voor burgers niet te betalen is. Dus alle personendiesels gaan verdwijnen in Nederland. Maar al die dieseltrucks rijden nog evenveel van de haven naar de grens. Met een verbruik van 1 op 2. Mijn wagen reed 1 op 20. Die truck rijdt 8 uur per dag of meer. Ik rij per dag hoogstens 1 uur. Welk doel dient deze maatregel? Dit is gewoon voor de bühne.

Energieverbruik. Alle huishoudens moeten van het gas af. Dus gaat de belasting op gas omhoog. En rekent de netbeheerder een afsluitboete. Behalve als je een groot bedrijf bent want dan krijg je quantumkorting op je gas (en stroom) en betaal je er een schijnbedrag voor.
F_J_K schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:44:
(En inderdaad, ik zou verwachten dat of de buren samen naar de gemeente gaan zorgen dat die waar regelt, of samen zelf een of andere container huren / uitzoeken waar wel de troep kwijt te kunnen. Twee weken lang op straat dumpen is opmaat naar een buurt van niveau derde wereld).
Dat is echt ontzettend naief. Als je naar de gemeente toegaat kom je bij de balie, spreekt de mevrouw je aan met een heel dik accent en zegt dat je een afspraak moet maken. Weer thuis bel je de gemeente dan maar op, sta je eerst een kwartier in de wacht, daarna krijg je te horen dat je melding wordt doorgezet maar die en die is op vakantie en is er volgende week pas weer en die gaat er over en dan wordt er naar gekeken. Heeft dus geen zin. Je betaalt toch voor afval ophalen? Dan moeten ze het ophalen. En als de container vol is, is dat niet jouw probleem. Ook niet als ze er een boete op zetten. Klassiek gevalletje mijn probleem iemand anders' probleem maken.
N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:26:
Zo kreeg een oud-collega een bekeuring terwijl die zijn invalide dochter uit de auto tilde in Utrecht - had z’n invalidekaart niet bij zich (want lag in andere auto). Agent was er resoluut over; geen kaart = boete, geen discussie. M’n vriendin kreeg een bekeuring voor versperren van een ingang bij laden en lossen dat “te lang duurde”. Dat dit de ingang was van een eigen pand en deze in verbouwing was maakte niet uit. Beide gevallen bezwaar gemaakt en verloren.
Dit soort verhalen zijn toch erg? Waar gaat dit over? Als je als agent een boete geeft aan een gehandicapt persoon op een invalidenparkeerplaats omdat ie z'n kaartje niet bij zich heeft dan spoor je niet. Juridisch heeft die agent gelijk maar het is overduidelijk niet in de geest van de wet. Zelfde met laden en lossen voor de inrit van eigen terrein.

De wet handhaven is niet hetzelfde als een computer die een programma uitvoert. Als agent zou je dus niet een onverbiddellijke machine die domweg instructies uitvoert moeten zijn. Er wordt ook verwacht dat je zelf nadenkt.

Om terug te komen op de boetes. Gegeven al het bovenstaande heb ik dus geen vertrouwen in de overheid. Dus het is niet "regel = regel". Dat is echt een ontzettend naieve redenering, er zit veel meer achter. Heb niet dat blinde vertrouwen in de overheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gomez12
Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:54:
Ik had 4 aanhangwagenwielen, compleet versleten. Naar de stort gebracht. Krijg ik te horen: "nee, de banden moeten van de velgen afgehaald worden want de oud-ijzer-man vindt dat het anders niet genoeg opbrengt". Het jaar daarvoor was dit nog geen probleem overigens. Dus even samenvatten wat de stort wil dat ik ga doen: die zware klote-wielen weer meenemen, naar de garage brengen, daar 20 euro betalen om de banden te laten afdraaien en dan die velgen + banden (inmiddels gescheiden dus 2 keer zoveel sjouwen) weer meenemen naar de stort. Ik ben natuurlijk niet malle pietje dus dat ga ik niet doen. Ik heb ze gewoon één voor één in de zwarte kliko gedaan die eens in de twee weken wordt opgehaald. Na 8 weken was ik er van af. Dan ben ik nog netjes en doe ik ze in de kliko, een ander had ze gewoon in de sloot gegooid. Dit soort dingen kun je natuurlijk van te voren bedenken. Hoe meer barrieres je opwerpt om mensen van hun afval af te laten komen hoe meer er gedumpt wordt. Wil je écht iets betekenisvols doen aan recycling en afvalverwerking? Dan zorg je dat de stort gratis is en er geen restricties zijn in welk afval men aanbrengt.
Het probleem hier is dat jij gewoon niet in een samenleving wilt wonen, maar gewoon asociaal wilt leven.
Wat jij hierboven zegt te willen kan ook hoor, gaat alleen de gemeentebelasting eventjes x10 omdat er opeens allemaal mannetjes allerlei dingen moeten doen op de afvalstort.
En die 10x gemeentebelasting die wil jij ook niet, dus daar ga je dan ook maar weer over klagen.

Een samenleving brengt nu eenmaal bepaalde kosten met zich mee en die kosten kan je klein houden door de activiteit zo klein mogelijk te houden.
Om terug te komen op de boetes. Gegeven al het bovenstaande heb ik dus geen vertrouwen in de overheid. Dus het is niet "regel = regel". Dat is echt een ontzettend naieve redenering, er zit veel meer achter. Heb niet dat blinde vertrouwen in de overheid.
Als het niet "regel = regel" dan mag ik dus gewoon mijn oude aanhangwagenwielen gewoon door jouw ruit heengooien jouw woonkamer in toch? En de buren mogen hun poepluiers toch ook wel gewoon bij jou door de brievenbus heenduwen (of als ik het raam eruit heb gegooid ze gewoon door het gapende gat in je woonkamer gooien).

Of moet het wel "regel=regel" zijn als het jou uitkomt, maar niet als het jou niet uitkomt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:29:
Het probleem hier is dat jij gewoon niet in een samenleving wilt wonen, maar gewoon asociaal wilt leven.
Wat jij hierboven zegt te willen kan ook hoor, gaat alleen de gemeentebelasting eventjes x10 omdat er opeens allemaal mannetjes allerlei dingen moeten doen op de afvalstort.
En die 10x gemeentebelasting die wil jij ook niet, dus daar ga je dan ook maar weer over klagen.
Gaarne niet voor mij invullen wat ik wel en niet wil.

Daarnaast getuigt je reactie van nogal wat naïviteit aangezien er aan het afval op de stort gewoon verdiend wordt. Daar hoeft geen belasting bij. Ik weet niet of je wel eens op de stort bent geweest, maar heb jij die lui daar überhaupt wel eens zien werken? Ziet er allemaal niet heel inspannend uit :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gomez12
Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:42:
[...]

Gaarne niet voor mij invullen wat ik wel en niet wil.
Oftewel jij mag van alles overal voor invullen, van hoe hard men werkt op de sloop tot hoeveel de gemeente verdient, maar oh wee o wee als iemand conclusies trekt uit wat jij daadwerkelijk zegt.

Maar bedankt voor het bevestigen wat ik net al zei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:42:
Daarnaast getuigt je reactie van nogal wat naïviteit aangezien er aan het afval op de stort gewoon verdiend wordt. Daar hoeft geen belasting bij.
Iemand van naïviteit beschuldigen en dan in de volgende zin je eigen onnozelheid tentoonspreiden. In elke gemeente moet er (dik) geld bij voor afvalverwerking, bekijk de jaarafrekening van je gemeente maar eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:29:
[...]

Een samenleving brengt nu eenmaal bepaalde kosten met zich mee en die kosten kan je klein houden door de activiteit zo klein mogelijk te houden.

[...]

Als het niet "regel = regel" dan mag ik dus gewoon mijn oude aanhangwagenwielen gewoon door jouw ruit heengooien jouw woonkamer in toch? En de buren mogen hun poepluiers toch ook wel gewoon bij jou door de brievenbus heenduwen (of als ik het raam eruit heb gegooid ze gewoon door het gapende gat in je woonkamer gooien).

Of moet het wel "regel=regel" zijn als het jou uitkomt, maar niet als het jou niet uitkomt...
Hoewel @Willie het wat recht voor zijn raap beschrijft, lees ik tussen de regels door toch echt wat anders: heb geen blind vertrouwen in de overheid, er wordt niet in de geest van de wet gehandeld, boetes zijn een verdienmodel geworden.

Regels zijn er om een gemeenschap leefbaar te houden en mensen te beschermen, niet voor de werkverschaffing, het tonen van macht, of om op ondoorzichtige wijze het huishoudboekje op porren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Roenie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:59:
[...]
Hoewel @Willie het wat recht voor zijn raap beschrijft, lees ik tussen de regels door toch echt wat anders: heb geen blind vertrouwen in de overheid, er wordt niet in de geest van de wet gehandeld, boetes zijn een verdienmodel geworden.
Yep, boetes zijn een verdienmodel geworden en nu mag jij eens goed gaan nadenken waarom dat zo is geworden? Omdat de gemiddelde aso in NL het nooit leert en rustig blijft betalen met een pakkans van bijna 0.

Die aso's creeeren zoveel geld zonder dat ze iets leren dat je het wel in een model moet gieten, de overheid kan geen winst maken. Alles wat er inkomt moet er ook weer uitgaan, oftewel als er x miljard aan boetes opgehaald wordt dan moet er ook x miljard uitgaan en dat zal je moeten plannen...
Je kan niet opeens de zorg nu x miljard erbij geven en volgend jaar zeggen dat het naar de scholen gaat, want dan hebben en de scholen en de zorg een probleem.
Regels zijn er om een gemeenschap leefbaar te houden en mensen te beschermen, niet voor de werkverschaffing, het tonen van macht, of om op ondoorzichtige wijze het huishoudboekje op porren.
Klopt, noem mij eens 1 hier in dit topic genoemde regel op die niet is om de gemeenschap leefbaar te houden of mensen te beschermen...

Om alvast een voorzetje te geven van die invalide zonder pasje. Enig idee hoeveel aso's er anders zouden zijn die gewoon even van hun auto weghinkelen om maar invalide over te komen als je het niet op bewijs (=pasje) gaat controleren.
Om die invaliden te beschermen daarom is juist dat pasje verplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Djordjo schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:53:
[...]

Iemand van naïviteit beschuldigen en dan in de volgende zin je eigen onnozelheid tentoonspreiden. In elke gemeente moet er (dik) geld bij voor afvalverwerking, bekijk de jaarafrekening van je gemeente maar eens.
Afvalverwerking is niet hetzelfde als de stort. Waar jij op doelt gaat over het ophalen van vuilnis aan huis (of ondergrondse container), het grootste deel daarvan wordt verbrand.

De stort verkoopt verschillende soorten puin, hout, gips, etc. (door de mensen al gescheiden aangeleverd) aan afvalverwerkingsbedrijven voor verwerking tot houtpellets of iets dergelijks, puin voor asfaltbestrating enz. Dat levert gewoon geld op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:Klopt, noem mij eens 1 hier in dit topic genoemde regel op die niet is om de gemeenschap leefbaar te houden of mensen te beschermen...
Vrijwel alle regels worden met goede intenties bedacht. Het gaat er om dat het niet zo eenvoudig is om een grote en complexe set aan regels te bedenken die goed werkt. Lees mijn eerste reactie nog eens.

Daarnaast, de gemeente is niet het orakel. Wie zegt dat zij het bij het juiste eind hebben? Waarom stel je je zo niet-kritisch op?

Ik heb trouwens helemaal niet gevraagd om beschermd te worden, dat is gewoon jouw ideologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:45
graceful schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:31:
[...]

Vraag mij bij dit soort situaties af, zijn jullie dan het enige blok in de buurt met ondergrondse afvalcontainers?

Die bij ons werkt ook gewoon op het volgende blok. Als het hier onverhoopt vol staat, geef ik de buurjongen 'n euro om hem verder op te brengen.
Beetje late reactie, maar bij mijn gemeente is het zo: ik heb tot 2 ondergrondse afvalcontainers toegang. Waarvan 1tje op een afgesloten terrein staat als ik 9/10x mijn afval ga weggooien (meestal zaterdag'avond' na het eten, rond een uurtje of 7. Terrein is tot 3 uur open).

Dus mocht 'mijn' afvalcontainer vol/defect zijn, dan heb ik geen alternatief beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:
[...]

Afvalverwerking is niet hetzelfde als de stort. Waar jij op doelt gaat over het ophalen van vuilnis aan huis (of ondergrondse container), het grootste deel daarvan wordt verbrand.

De stort verkoopt verschillende soorten puin, hout, gips, etc. (door de mensen al gescheiden aangeleverd) aan afvalverwerkingsbedrijven voor verwerking tot houtpellets of iets dergelijks, puin voor asfaltbestrating enz. Dat levert gewoon geld op.
En de opbrengsten worden in mindering gebracht op het te innen stuk afvalstoffenheffing, dus winst voor alle inwoners.
Gemeente Stein
Oud ijzer

U kunt oud ijzer gratis inleveren bij het RMW milieupark. Het voordeel hiervan is dat de opbrengst van het oud ijzer door gemeente in mindering wordt gebracht op de afvalstoffenheffing. Het oud ijzer wordt niet door de gemeente ingezameld.
Een voorbeeld, toevallig hetzelfde als waar jij het over had. Blijkbaar zat je er met je aannames toch naast, misschien moet je niet zomaar zaken invullen?
Gemeente Stein
Autobanden met velg*), scooterbanden, motorbanden, tractorbanden.*) Toelichting: in 2019 werden op Milieupark Stein bij wijze van uitzondering wel autobanden met velg geaccepteerd. Dezebanden werden vervolgens gratis van velg ontdaan door de fa. BB Banden &Velgen uit Stein (daartoe aangewezen via een
aanwijzingsbesluit) waarna alleen de banden werden teruggeleverd bij het Milieupark. Dezefirma is echter niet meer bereid om deze service kosteloos aan te bieden, vanwege de daling van de opbrengst van de verkregen velgen. Daarnaast streeft RWM naar harmonisatie van de acceptatieregels op de RWM Milieuparken. Inwoners die banden met velg aanbieden, zullen m.i.v. 1-1-2020 worden verwezen naar garagebedrijven, bandenfirma’s en autosloopbedrijven in de regio waar zij hun banden met velg tegen betaling van een vergoeding kunnen achterlaten.
Dat je moet betalen past prima in het 'de vervuiler betaalt' principe (diftar). Dat houdt voor jou de kosten jaarlijks ook lager dan die van de buurman met 12 kinderen en 4 kliko's, of van de buurman die aan het verbouwen is en containers vol puin tegen betaling laat afvoeren. En je hebt dus nooit een cent voor de velgen met banden van alle andere inwoners van je gemeente hoeven betalen, mooi toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Je geeft dus aan wat ik al zei: de stort is winstgevend.

Verder verwarren jij en Djordjo de stort met afvalverwerking. Als je iemand dan terecht wilt wijzen, zorg dan dat je wel goed leest.

Als antwoord op je laatste stuk herhaal ik hier nogmaals wat ik in mijn eerste reactie ook al zei:
Hoe meer barrieres je opwerpt om mensen van hun afval af te laten komen hoe meer er gedumpt wordt. Wil je écht iets betekenisvols doen aan recycling en afvalverwerking? Dan zorg je dat de stort gratis is en er geen restricties zijn in welk afval men aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:39:
Je geeft dus aan wat ik al zei: de stort is winstgevend.

Verder verwarren jij en Djordjo de stort met afvalverwerking. Als je iemand dan terecht wilt wijzen, zorg dan dat je wel goed leest.

Als antwoord op je laatste stuk herhaal ik hier nogmaals wat ik in mijn eerste reactie ook al zei:

[...]
De stort misschien, maar de gemeente in zijn geheel niet. Er worden meer diensten geleverd, waar ook jij van profiteert. Zolang de opbrengst van onderdeel A ten goede komen aan andere gemeentelijke taken, betekent dat simpelweg dat er minder belastinggeld bij hoeft. En dat is positief.

Alles gratis aan laten bieden betekent financieren uit algemene middelen. Daarmee betalen niet-vervuilers via belastingen dan evenveel als vervuilers. Dat is niet wenselijk. Niet vanuit een milieu-oogpunt én niet vanuit het principe van lastenverdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Ok, dat is een mening.

Niettemin is betalen om je afval kwijt te kunnen bij de stort een barriere. Een deel van de mensen zal er voor kiezen om niet te betalen en de rommel in de sloot te gooien. Dat is iets dat je van te voren kunt zien aankomen en waar je dus ook een afweging over dient te maken als gemeente. Kies je er dan als gemeente voor om toch een tarief te heffen bij de stort dan accepteer je dus dat een deel van de rommel niet wordt ingezameld maar in het milleu gedumpt wordt. Het mag niet, maar het gebeurt toch, en de gemeente weet dit (of zou dit moeten weten) wanneer ze deze afweging maken.

Netto ben je dus slechter uit qua milleu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-06 16:30
Nee, dat is een feit.
Niettemin is betalen om je afval kwijt te kunnen bij de stort een barriere. Een deel van de mensen zal er voor kiezen om niet te betalen en de rommel in de sloot te gooien. Dat is iets dat je van te voren kunt zien aankomen en waar je dus ook een afweging over dient te maken als gemeente. Kies je er dan als gemeente voor om toch een tarief te heffen bij de stort dan accepteer je dus dat een deel van de rommel niet wordt ingezameld maar in het milleu gedumpt wordt. Het mag niet, maar het gebeurt toch, en de gemeente weet dit (of zou dit moeten weten) wanneer ze deze afweging maken.

Netto ben je dus slechter uit qua milleu.
Ik weet niet in welke gemeente jij woont, maar ik heb er 4 gehad in mijn leven. Behoudens dumping van drugsafval en een incidentele andere zak afval zie ik hier weinig grof huisvuil in de sloten liggen. Wel zwerfafval, maar dat komt gewoon van aso's af die te lam zijn om die extra meter naar de prullenbak te lopen.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-06 14:16
Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:
[...]
Als het nog niet gescheiden is, levert het geen geld op. Of denk je dat je velgen geld opleveren aan schroottarief als de banden er nog rond zijn?
Dan gaan er bij de gemeente/verwerker nog scheidingskosten vanaf en dat rubber zal geen geld opbrengen.
Schrootprijs is trouwens niet dermate hoog dat de gemeente aan jouw velgen onder de streep nog iets over zal houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gomez12 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:07:
[...]

Yep, boetes zijn een verdienmodel geworden en nu mag jij eens goed gaan nadenken waarom dat zo is geworden? Omdat de gemiddelde aso in NL het nooit leert en rustig blijft betalen met een pakkans van bijna 0.

Die aso's creeeren zoveel geld zonder dat ze iets leren dat je het wel in een model moet gieten, de overheid kan geen winst maken. Alles wat er inkomt moet er ook weer uitgaan, oftewel als er x miljard aan boetes opgehaald wordt dan moet er ook x miljard uitgaan en dat zal je moeten plannen...
Je kan niet opeens de zorg nu x miljard erbij geven en volgend jaar zeggen dat het naar de scholen gaat, want dan hebben en de scholen en de zorg een probleem.

[...]

Klopt, noem mij eens 1 hier in dit topic genoemde regel op die niet is om de gemeenschap leefbaar te houden of mensen te beschermen...

Om alvast een voorzetje te geven van die invalide zonder pasje. Enig idee hoeveel aso's er anders zouden zijn die gewoon even van hun auto weghinkelen om maar invalide over te komen als je het niet op bewijs (=pasje) gaat controleren.
Om die invaliden te beschermen daarom is juist dat pasje verplicht.
Met je zwart-wit opstelling gooi je het kind met het badwater weg. Dat maakt de gemeenschap juist niet leefbaarder, maar creëert onbegrip en brokkelt publieke steun af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
C.QL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:34:
[...]

Als het nog niet gescheiden is, levert het geen geld op. Of denk je dat je velgen geld opleveren aan schroottarief als de banden er nog rond zijn?
Dan gaan er bij de gemeente/verwerker nog scheidingskosten vanaf en dat rubber zal geen geld opbrengen.
Schrootprijs is trouwens niet dermate hoog dat de gemeente aan jouw velgen onder de streep nog iets over zal houden.
Hoeft ook niet, de gemeente is er voor de mensen, niet om winst te maken.

Daarnaast ga je voorbij aan alle andere voorbeelden die ik geef. De winst wordt niet gemaakt op oud ijzer nee, de prijs van oud ijzer is ontzettend laag.

Ik zal het anders formuleren: Omdat de oud-ijzer-man vindt dat velgen met banden hem niet genoeg opleveren moet ik dus zijn werk voor hem gaan doen en bij de garage betalen om band van velg te halen. Dit allemaal zodat de oud-ijzer-man meer geld eraan over houdt.

Dan vraag ik jou: is die stort er nou om winst te maken of is de stort onderdeel van de publieke dienstverlening?

[ Voor 28% gewijzigd door Willie op 07-04-2020 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjolk
Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:41:
[...]

Hoeft ook niet, de gemeente is er voor de mensen, niet om winst te maken.
Hèhè, heb je het ook door?
Ik zal het anders formuleren: Omdat de oud-ijzer-man vindt dat velgen met banden hem niet genoeg opleveren moet ik dus zijn werk voor hem gaan doen en bij de garage betalen om band van velg te halen. Dit allemaal zodat de oud-ijzer-man meer geld eraan over houdt.
Of je pakt gewoon een zaag en doet het zelf?
Dan vraag ik jou: is die stort er nou om winst te maken of is de stort onderdeel van de publieke dienstverlening?
Publieke dienstverlening waar elke burger liefst zo min mogelijk voor betaald. Bot gezegd: moet jouw buurman betalen omdat jij te lui bent de banden van je velg te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Tjolk, ik vind jouw manier van reageren vervelend.

Desalniettemin daag ik jou uit om met een (hand)zaag een band van een velg af te krijgen. Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-06 14:16
Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:41:
[...]

Je draait alles weer om. De oud-ijzer-man verkoopt oud ijzer. Hij is een handelaar en koopt dus schroot aan (evt. met verontreining), énkel als hij denkt/weet dat het gescheiden materiaal meer gaat opleveren in de verkoop dan de som van scheidingskosten en aankoopkost. Of denk je dat die oud-ijzer-man dat maar lekker voor zijn plezier moet scheiden omdat jij te lui bent? Die schrootboer heeft ook een gezin te voeden, en wordt voor zijn uren niet betaald door de staat.

Het stort is onderdeel van de publieke dienstverlening, maar je mag ook nog wel even je luie reet opheffen en zelf je handen uit de mouwen steken. Als je wil dat alles voor jou gescheiden wordt, dan betaal je maar x keer de belasting die je nu betaalt, of je huurt lekker zelf een firma in die dat voor je doet.

Het is heel eenvoudig: dat scheiden is economisch niet rendabel, maar uit milieuoogpunt moet iemand het doen. Dus ofwel betaal je lekker via de belasting om dat te doen, ofwel huur je zelf iemand in om het voor jou te doen, ofwel doen we het allemaal zelf.
De meerderheid heeft gekozen om het zelf te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Ik draai niks om. Jij laat je gewoon een rad voor ogen draaien. Bottom-line: het gaat om geld verdienen bij een bedrijf dat een publieke dienstverleningsfunctie heeft. Het is te makkelijk voor hen om hun onkosten bij de burger neer te leggen. Nogmaals, het betreft hier publieke dienstverlening. Als het een onderneming is is het een ander verhaal, dan worden de kosten voor het afdraaien van die banden gefactureerd, dat is normaal.

Overigens hebben de mensen die hier spreken over "lui" en "dan doe je dat toch ff zelf met een zaag" totaal geen idee waar ze over praten. Lachwekkend :D

Als jij zelf die band zonder specialistische apparatuur van die velg gaat proberen te krijgen gaat je dat never nooit niet lukken. De enige mogelijkheid is met een slijptol verbrand rubber gaan happen voor een half uur. (ook heel goed voor het milleu overigens)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
Willie schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:02:
Bottom-line: het gaat om geld verdienen bij een bedrijf dat een publieke dienstverleningsfunctie heeft.
Vertel jij even tegen die oud-ijzer-man dat zijn bedrijf een publieke dienstverleningsfunctie heeft en betaal jij hem dan ook even voor het vervullen van die publieke dienstverleningsfunctie...

Want hij wordt niet vanuit de gemeente betaald voor een publieke dienstverleningsfunctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Ik heb niks te maken met die oud-ijzer-man, dat is iets tussen de stort en de oud-ijzer-man. De stort vertelt mij dat dat de reden is, dat is bonusinformatie maar doet er in feite niet toe. Ik heb alleen wat met de stort te maken en die vertellen mij dat ik die banden van de velgen af moet halen.

Dus: de stort (een bedrijf met functie van publieke dienstverlening) weigert bepaalde soorten afval.

Waar moet het dan heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Nee, de stort weigert niet bepaalde soorten afval. Ze accepteren rubber, ze accepteren ijzer. Echter, ze stellen eisen aan de wijze van aanbieden, waaronder scheiden.

Wat snap je er niet aan dat de stort er niet is om dat voor de hele gemeente te gaan scheiden? En, als ze dat wel zouden doen, iedere burger tig keer zoveel afvalstoffenheffing moet gaan betalen terwijl het gros van de burgers het geen probleem vind om het wel gescheiden aan te bieden om zo kosten te besparen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Nou, ze scheiden wel degelijk afval, dat is hun werk. Daarvoor lopen die mannetjes daar rond. Graafmachine en vorkheftruck enz. staat er allemaal bij. Kan een bandenafdraaimachine ook wel bij lijkt me.

Ik wil jou wel eens horen wanneer jij daar staat met 4 kale winterwielen en dan terugdenkt aan deze discussie: "oh ja verrek, ik moest die banden van de velgen afhalen, laat ik dat thuis ff doen met een zaag". En dan 4 uur later, helemaal bezweet met een stapel verrotte rubberflarden en staaldraden erdoorheen geweven aankomt bij de stort. Die kerel van de stort lacht zich het apelazarus :D

[ Voor 9% gewijzigd door Willie op 07-04-2020 15:29 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste