Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 10:11
Volgens mij is dit een onderwerp wat niet thuishoort in het Corona nieuwstopic (en ook niet echt in het, inmiddels al de hele dag gesloten, Corona prep topic), dit lijkt me dan de aangewezen plek voor deze vraag.

Het RIVM raadt aan om, waar mogelijk, thuis te werken. Mijn werkzaamheden zijn naar mijn mening via VPN (met volledige netwerktoegang) prima vanaf huis te verrichten (en mijn manager deelt die mening), maar de directie stelt zich op het standpunt dat thuiswerken niet is toegestaan (in essentie heeft de directeur er geen vertrouwen in dat mensen thuis daadwerkelijk productief zijn). Voor de beeldvorming, het bedrijf is een 24x7 productiebedrijf met 1000+ medewerkers in NL, BE en DE. Ik werk als ITer gewoon 9-17, net als het merendeel van het kantoorpersoneel. Mijn vestiging zit in Brabant, werknemers komen overwegend uit de driehoek Breda, Tilburg, Turnhout.

Toen m'n nieuwe collega (en kamergenoot) bij HR ging navragen wat hij moest doen met z'n beginnende verkoudheid, was de reactie 'dat moet je zelf maar inschatten'. Aangezien hij nog in z'n proeftijd zit, heeft hij er dus maar voor gekozen om op kantoor aan het werk te blijven.

Gezien mijn eigen gezondheid, is er een kansje op complicaties mocht ik besmet raken. Mijn vriendin is longpatient, dus bij haar zijn complicaties bijna gegarandeerd. Omdat ze ook nog eens afhankelijk is van OV, heeft ze van haar werkgever het dringende advies gekregen om in ieder geval de komende week thuis te werken.

Ik zit dus een beetje met een dilemma. Eigenlijk wil ik de komende dagen zelf thuis blijven werken, maar van de directie verwacht ik daar geen akkoord voor. Ziekmelden is natuurlijk een optie, de kans dat de arbodienst op dit moment heel actief zal controleren, acht ik niet zo groot (zeker niet als ik me met griepachtige klachten ziekmeld). Maar dat voelt dan ook weer niet goed, want ik wil gewoon werken, alleen niet vanaf kantoor.

Wat zouden jullie doen? Ik overweeg m'n manager een appje te sturen dat 'ie kan kiezen: ik werk thuis, of ik meld me ziek.

Adviezen in de sfeer van 'zoek snel een andere baan' zit ik in ieder geval niet op te wachten, het werk is uitdagend en het team waar ik in zit is leuk, dus dat wil ik bij voorkeur voorlopig niet kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:10
Ik zou dat niet zo zeggen. Je hoeft niet de achterste van je tong te laten zien toch als je erna besluit ziek te melden?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou op zn minst het gesprek aan gaan en de richtlijnen van het RIVM aanhalen. Ziek melden kan altijd nog natuurlijk, ook al voelt dat niet goed. Jouw gezondheid en dat van je vriendin gaan boven alles.

Overigens, als jouw manager akkoord is met thuiswerken is het zijn probleem om dat aan de directie uit te leggen, niet het jouwe.

[ Voor 24% gewijzigd door redfoxert op 15-03-2020 01:28 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:30
anboni schreef op zondag 15 maart 2020 @ 01:21:
Wat zouden jullie doen? Ik overweeg m'n manager een appje te sturen dat 'ie kan kiezen: ik werk thuis, of ik meld me ziek.

Adviezen in de sfeer van 'zoek snel een andere baan' zit ik in ieder geval niet op te wachten, het werk is uitdagend en het team waar ik in zit is leuk, dus dat wil ik bij voorkeur voorlopig niet kwijt
Ik zou een andere baan zoeken, maar dat wil je dan net niet horen :+

Denk dat er genoeg woorden aan vuil te maken zijn, maar volgens mij heb je je keus al gemaakt. Doe dat dan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:11
Als je vooraf adviezen wilt uitsluiten waarom vraag je dan advies op een open forum? Overigens neem ik zelf de beslissingen sinds twee weken (Corona gerelateerd*). Of het nu gaat om een verjaardag of een afspraak voor werk. Regeren is vooruitzien. Ik wil voor mijn mensen kunnen zorgen als het nodig is, andersom verwachting ik immers hetzelfde.

* ik zie figuren op de parkeerplaats elkaar high fiven omdat er 1 uit Brabant komt aangereden en het allemaal onzin is.

[ Voor 18% gewijzigd door Erwin op 15-03-2020 01:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:45

EiT

Dat ‘dat moet je zelf maar inschatten’ is ook zo’n mooie. Maak gewoon een procedure.
Ik kreeg die reactie bij ons op het werk ook, had een zieke thuis en ik hoest af en toe. Maar ik ben niet iemand die graag thuis blijft. Uiteindelijk wel thuis gebleven en dit werd het wel gewaardeerd en later die week is iedereen uit Brabant naar huis gestuurd om vanaf huis te werken.

Bij ons op het werk waren er al langer strikte regels. Maar toen ik vroeg of deze dan ook voor externe partijen gelden was het ...oops. Had niemand over nagedacht.

Bij mijn vrouw is het helaas anders. Die werkt voor een groot bedrijf in Eindhoven en mag eigenlijk niet thuis werken. Ligt volgens mij ook deels aan de IT daar. Ze moet op een trage server inloggen in America (capaciteit problemen?)

Persoonlijk ben ik van mening dat de hele regio hier besmet is. Veel zieken om ons heen en wij zijn eigenlijk nooit ziek en hebben zijn afgelopen week ook ziek geweest. Wij proberen zo veel mogelijk contacten buiten het dorp te vermijden, niet voor ons zelf, maar meer omdat je uit een risico gebied komt en het eventueel niet wil overdragen aan andere. Meer kan je er ook niet aan doen, iedereen die ik spreek is er nuchter onder en ziet het meer als een griep virus met een wat groter risico. De kleine ondernemer zal toch door moeten gaan anders gaan ze over de kop, dit betekent wel dat het personeel de klos is en gewoon moet werken.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

anboni schreef op zondag 15 maart 2020 @ 01:21:

Gezien mijn eigen gezondheid, is er een kansje op complicaties mocht ik besmet raken. Mijn vriendin is longpatient, dus bij haar zijn complicaties bijna gegarandeerd.
Kun jij ermee leven als jij besmet raakt, jouw vriendin door jou besmet raakt, en zij ernstige complicaties heeft (misschien zelfs dodelijke uitkomst)? Voel jij je uberhaupt verantwoordelijk voor jouw vriendin?

Als het antwoord is dat jij je verantwoordelijk voelt dan kun je maar één ding doen: Je verantwoordelijkheid ook nemen. Vertel de werkgever dat ze de boom in kunnen (wees eventueel zo diplomatiek als je nodig vindt) en blijf thuis zolang jij het nodig vindt.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ik heb tijdens mijn studie veel arbeidsrecht gehad. Meld je ziek en zeg dat je vanuit huis wel werkzaamheden kan verrichten als het nodig is... Je kan ook aangeven dat de zorgen die je hebt, je burn out verschijnselen geven.

Je eigen gezondheid en die van je partner is het belangrijkst, niet de portomonnee van je baas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik snap die houding van je werkgever niet. Mijn vrouw is ook longpatient en wij reizen met het OV. Ik heb op donderdag (had ma-wo ook al thuis gewerkt) via Teams overleg gehad met mijn team-lead. Heel positief, doe wat nodig is en werk vooral thuis. Vrijdag update vanuit het MT: iedereen die met het OV reist werkt per direct permanent thuis en de rest mag naar kantoor komen. Ja, mag. Het pand is open, maar er is dagelijks maar een handjevol mensen.

Wij zijn meetbaar productiever als we thuis werken. We komen naar kantoor om de samenhang binnen het bedrijf te bevorderen / behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:09
Bij ons in het bedrijf is opgeroepen voor 30 dagen thuis te werken tenzij dat echt niet anders kan, we mogen zelfs een monitor naar huis nemen.

Ik begrijp dat jouw directie meer geeft om productiviteit, geen vertrouwen in zijn werknemers heeft en de risico’s voor jou, Nederland en je naasten niet serieus neemt.

Best wel een slecht bedrijf, zou ik niet willen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Volgens mij las ik ergens dat het advies van de GGD vóór dat van de werkgever gaat en dat advies luidt om thuis te bljven als je milde klachten hebt of als je bij eventuele besmetting verhoogd risico op complicaties hebt. Jij valt in de tweede categorie en mag dus gewoon thuis blijven op last van de GGD. Misschien kun je dat naar je manager sturen als stok om de directie mee te slaan.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DirtyBird schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:30:
…dat het advies… …en dat advies…
Adviezen zijn geen wetten. Bij adviezen kun je er nog altijd zelf voor kiezen of je er iets mee gaat doen, hoe vervelend dat ook kan uitpakken voor je collega's of je hele bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:20
Dit gaat voor meer mensen een probleem worden in de komende tijd. Mijn werkgever heeft al aangegeven niet door te betalen als personeel thuis moet blijven als de scholen dicht gaan. Ikzelf heb geen familie die op de kinderen kan passen dus ik hoop dat het zo ver niet gaat komen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
Bij ons hebben ze Exact via VPN binnen hele korte tijd beschikbaar gemaakt. Dat is dan wel netjes.

Ikzelf ben verkouden en aangegeven dat ik naar huis ga en of mijn direct leidinggevende het daar mee eens was.
Dochter thuis gehouden en mijn vrouw kan nu door de aanpassingen ook thuis werken.
Ik blijf in ieder geval zolang ik verkouden ben thuis. Maar wellicht ook gewoon langer.
We zijn allemaal verkouden. Dus met die reden niet richting het werk.
Alleen de dagen dat ze bij mijn ouders zo zijn is even een ding omdat wij beide dan moeten weten.
Reden dat ze niet naar mijn ouders gaat is omdat mijn vader gewoon lekker in zijn handen hoest en er waarschijnlijk niet bij stil staat. Daarna onze dochter die lekker tegen opa aan kruipt.
Haar verkoudheid is toen wel erger geworden, maar of het gewoon de laatste fase is en alles eruit komt. Geen idee.

Bij mijn vrouw is het zelfs zo dat komende week er twee collega's weer aan het werk gaan. Die zijn net terug uit zuid Italië. Als ze geen klachten hebben, dan mogen ze gewoon aan het werk.
Mijn vrouw zit wel met ze in één ruimte.

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 15-03-2020 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:44
Van mijn klant kwam een week geleden het verzoek om liever niet naar kantoor te komen als je in Brabant woont, en thuiswerken een optie is. Enkele dagen later werd dat uitgebreid naar alle medewerkers. Bij symptomen van verhoudheid mocht je absoluut niet naar kantoor.

Bedrijfskritische afdelingen in de dagelijkse operatie hadden in de voorafgaande week al een "iedereen werkt thuis" oefening gedaan.

Na dit tegenvoorbeeld, terug naar het bedrijf van TS.

De vraag is wat de directie nu echt wil bereiken. Onnodig samenkomen van mensen draagt niet alleen bij aan de verspreiding van de pandemie, het vergroot ook het risico op een hoog ziekteverzuim gedurende enkele weken als covid-19 de weg naar jullie bedrijf vindt.

Dit zijn twee logische argumenten voor thuiswerk, een altruistisch en de ander gewoon op de continuiteit van de zaak gericht. Kennelijk is wantrouwen jegens het personeel nog steeds belangrijker.

Dan de vraag wat dat voor jou betekent:

1. korte termijn: als je niet mag thuiswerken, heb je geen keuze van bij de kleinste symptomen van verkoudheid ziek te melden conform RIVM richtlijnen.
2. langere termijn: overweeg in alle rust hoe jij staat ten opzichte van de houding van de directie. Misschien maakt het je niet zo heel veel uit, misschien kom je tot de conclusie dat je je scht niet kan verenigen met hun standpunten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als jouw manager je mening deelt kan je toch gewoon overleggen met hem? In jouw situatie kan ik mijn voorstellen dat hij best een uitzondering wil maken.
Een beetje manager staat voor z'n team en kan zoiets prima uitleggen bij directie. Hij zit er toch niet voor niets tussen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Gonadan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:36:
Als jouw manager je mening deelt kan je toch gewoon overleggen met hem? In jouw situatie kan ik mijn voorstellen dat hij best een uitzondering wil maken.
Een beetje manager staat voor z'n team en kan zoiets prima uitleggen bij directie. Hij zit er toch niet voor niets tussen?
Als het goed is wel ja. Maar veel "managers" zijn niet meer dan een marionet van de directie. Die staan er voornamelijk tussen om de directie buiten schot te houden en worden vervangen als de onvrede te groot wordt. Nieuw poppetje en weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
gielie schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:04:
Dit gaat voor meer mensen een probleem worden in de komende tijd. Mijn werkgever heeft al aangegeven niet door te betalen als personeel thuis moet blijven als de scholen dicht gaan. Ikzelf heb geen familie die op de kinderen kan passen dus ik hoop dat het zo ver niet gaat komen.
Ofwel; Dan ben je ziek thuis i.p.v. thuis voor de kids. Een aantal collegae van mijzelf wonen in België en ik vermoed, gezien de scholen daar dicht zijn, dat die zich maandag allemaal ziek/af zullen melden. Één collega geeft ook al aan keelpijn en verkouden te zijn, niet vreemd gezien al 3 keer (of 3 "keer") ziek is geweest dit jaar...

Nu weet ik niet of je thuis kunt werken natuurlijk. Bij ons zou dat in principe wel mogelijk zijn echter heeft men dit nog nooit gedaan. Waar men vorige week nog aangaf "kan niet" gaat met het nu vanaf a.s. maandag met een aantal collegae toch proberen.

Ik heb al een collega horen aangeven dat wanneer hij op kantoor moet blijven hij dit niet eerlijk zou vinden en een compensatie van 1-2 verlofdagen (in uren) per week wel zo eerlijk zou vinden (want; Collega thuis zal veel minder productief zijn). Tsja... indien het personeel al zo denkt dan snap ik dat de directie er ook weinig vertrouwen in heeft :+

Ikzelf zou bij thuiswerken wellicht zelfs méér productief zijn; Geen collegae die continue aan mijn bureau staan met vragen/verzoekjes. Ik zit normaliter 95% van mijn tijd op klachtafhandeling en dat kan ik prima vanuit thuis (mits toegang tot het netwerk, ik het glas met 1000/1000 dus daar ligt het ook niet aan).

Maar goed, ik heb geen kids en dus verwacht ik dat juist ik op het werk zal moeten blijven en daarmee de telefoon moet bemannen. Vervolgens zitten mijn collegae die geen klachten kunnen doen lekker thuis op hun gemak wat e-mails te verwerken en dan inderdaad lekker te Netflixen omdat ze weinig te doen hebben. Klanten aangeven dat we telefonisch niet bereikbaar zijn (inbound) is blijkbaar een stap te ver. Ik heb al aangegeven; Wat indien 50% thuis zit i.v.m. kinderen en de resterende 50% daadwerkelijk ziek zou worden? Dan toch liever beperkte bereikbaarheid maar met behoud van continuïteit? Maar ja... indien onze concurrenten dat dan niet doen :X

PS: Ik ga geen uitspraken doen over in welke branche ik werkzaam ben.

@anboni
Ik zou in jou situatie aangeven bij de manager (telefonisch/mondeling, niet via een SMS/App of mail), dat hij het maar moet verkopen. Gezien je vriendin haar klachten/complicaties lijkt het mij duidelijk dat risico nemen gewoon een no-go is. Ik zou lekker thuis blijven op basis van het advies/maatregelen RIVM/overheid en aangeven dat je vanuit thuis gewoon kan werken zolang het nog enigszins gaat. Evt. aanbieden dat je extra lang zal werken i.v.m. het wegvallen van de reistijd die je normaliter hebt (hart voor de zaak). Mocht dat een rede zijn voor hun om te gaan dreigen o.i.d. dan zou ik wel weten wat ik ging doen; Naar ander werk zoeken en ze veel succes wensen.

[ Voor 17% gewijzigd door Thalaron op 15-03-2020 09:32 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Als het goed is wel ja. Maar veel "managers" zijn niet meer dan een marionet van de directie. Die staan er voornamelijk tussen om de directie buiten schot te houden en worden vervangen als de onvrede te groot wordt. Nieuw poppetje en weer door.
En die optie wil je dan ook meteen van uit gaan? Ik ga nog even voor de constructieve insteek als je het niet erg vindt.
Ziek melden kan altijd nog. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:34
Apart, wij worden gedwongen om thuis te werken. En omdat iedereen in mijn kantoor thuis gaat werken, heb ik gevraagd dat ik als enige persoon daar wel zou mogen werken. Omdat ik thuis erg snel afgeleid zou worden. Heerlijk hele kantoor deel voor mezelf.

Wij worden zowat gedwongen om thuis te werken. Wel raar dat er zoveel verschil zit tussen bedrijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Herkenbaar, ik werk ook als IT-er bij zo'n conservatief productiebedrijf met 200 medewerkers.

Voor de schijnveiligheid hebben wij een thuiswerk roulatie rooster voor het kantoor i.v.m. dit virus. Waarvan 1 van de 5 IT collega's een dag per week thuis werkt, totaal nutteloos.

Mijn bedrijf hanteert ook nog eens een "niet-ziek-geweest-bonus" aan het eind van het jaar. Als je je het hele jaar niet hebt ziek gemeld. Dat promoot ook dat iedereen toch maar blijft komen.

Het heeft vooral te maken met MT leden die allemaal eind 50 zijn en nooit ergens anders gewerkt hebben. Die zitten zo vastgeroest in een bepaalde werk-cultuur, dat daarvan afwijken zeer uitzonderlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Immutable schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:20:
Apart, wij worden gedwongen om thuis te werken. En omdat iedereen in mijn kantoor thuis gaat werken, heb ik gevraagd dat ik als enige persoon daar wel zou mogen werken. Omdat ik thuis erg snel afgeleid zou worden. Heerlijk hele kantoor deel voor mezelf.

Wij worden zowat gedwongen om thuis te werken. Wel raar dat er zoveel verschil zit tussen bedrijven.
Naast technische beperkingen kunnen er natuurlijk ook juridische eisen in de weg zitten. Ik kan mij voorstellen dat een medewerker van de meldkamer niet vanuit thuis kan/mag werken. Mijn vrouw begeleid studenten en die kan prima gemist worden en kan gewoon thuis werken zonder belemmeringen (dat deed ze toch al regelmatig). Vergaderen met groepen mocht al niet meer en dat was een groot deel van haar werk. 1-op-1 gesprekken kunnen daarbij ook online via b.v. Skype.

@Anoniem: 36835 De vraag is natuurlijk; Moet je je "ziekmelden" bij verkoudheidsverschijnselen? Ik zou persoonlijk aangeven dat ik op basis van de richtlijnen RIVM/Overheid thuis dien te blijven. Ik hoor dan graag hoe ik vanuit thuis mijn werk kan doen. Zolang ik niet "ziek" ben kan ik immers ook gewoon werken. De vraag is: Wil je mij hoestend en al op de kantoortuin aantreffen?

[ Voor 16% gewijzigd door Thalaron op 15-03-2020 09:30 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:59

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

HR geeft aan dat je het zelf moet inschatten.
Manager geeft aan dat je prima thuis moet werken.

Het beste zou zijn als je dat op papier hebt.
Naar je manager sturen: "thuiswerken of ik meld me ziek" lijkt me heel onhandig, dan hebben hun op papier dat je ze ontwijkt.

Je vriendin heeft kans op complicaties (longpatiënt), geef dit ook aan bij je manager en dat je het advies van het GGD volgt.

Als het advies van jou directie eerder al geweest was, is ook de situatie in de tussentijd veranderd.

In het ergste geval wordt je ontslagen (door een bedrijf dat toch al niks om jou geeft) en span je een rechtzaak wegens: onrechtmatig ontslagen en poging tot moord van je vriendin.

^ Of random forumadvies opvolgen of gewoon naar een juridisch loket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
Anoniem: 36835 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:25:
Herkenbaar, ik werk ook als IT-er bij zo'n conservatief productiebedrijf met 200 medewerkers.

Voor de schijnveiligheid hebben wij een thuiswerk roulatie rooster voor het kantoor i.v.m. dit virus. Waarvan 1 van de 5 IT collega's een dag per week thuis werkt, totaal nutteloos.

Mijn bedrijf hanteert ook nog eens een "niet-ziek-geweest-bonus" aan het eind van het jaar. Als je je het hele jaar niet hebt ziek gemeld. Dat promoot ook dat iedereen toch maar blijft komen.

Het heeft vooral te maken met MT leden die allemaal eind 50 zijn en nooit ergens anders gewerkt hebben. Die zitten zo vastgeroest in een bepaalde werk-cultuur, dat daarvan afwijken zeer uitzonderlijk is.
Dit had letterlijk een post van mij kunnen zijn :+. Van het MT tot de niet-ziek-zijn- bonus. Alleen bij ons werken zo'n 70 personen, waarvan 15 op kantoor en de rest in het magazijn of op de vrachtwagens.

Vanaf morgen werk ik thuis. Dit kan perfect, want Office365, maar toch heeft het MT aan dit liever niet te hebben i.v.m. paniek bij de medewerkers die niet thuis kunnen werken.

Echt totaal de tegenovergestelde wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Bestaat hier niet een meldpunt over? Om misstanden van een werkgever aan te kaarten? Of schakel een juridisch adviseur in.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Anoniem: 455473 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 03:11:
Meld je ziek en zeg dat je vanuit huis wel werkzaamheden kan verrichten als het nodig is... Je kan ook aangeven dat de zorgen die je hebt, je burn out verschijnselen geven.
Als je je ziek meldt lijkt het me niet slim om te zeggen dat je wel vanuit huis kunt werken. Ziek is ziek, toch? Als je dan aangeeft wel te kunnen werken ben je kennelijk ook niet ziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Beste TS, wat ik mis in je verhaal is overleg met je werkgever over je thuissituatie. Zijn ze daarvan op de hoogte? Indien dat zo is en ze volharden in hun standpunt lijkt het me moreel verantwoord je ziek te melden. De kans op zware problemen lijkt me uitgesloten. Geen werkgever wil met een dergelijk verhaal in het nieuws komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41
Snap je directie niet. Bij ons gaat het helemaal de andere kant op.
Vorige week iemand met een loopneus, en het hele kantoor wordt ontsmet en iedereen moet thuis werken.

Waarom hou je eigenlijk iemand in dienst als je die niet vertrouwt?
En waarom blijf je werken bij een baas die jou blijkbaar niet vertrouwt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:52
Juridisch gezien denk ik dat je geen poot hebt om op te staan, tot op heden heb ik het thuiswerken vanuit de overheid slechts als advies gehoord en geen verplichting.

Kan je op kantoor geen plek vinden om enigszins afgezonderd te werken? In plaats van de confrontatie aangaan is het misschien slimmer om naar een oplossing te zoeken.

*knip offtopic corona*

Bij ons op kantoor is het devies thuiswerken, en de personen die wel komen verspreiden we door het pand. Zo verkleinen we de risico’s. En mochten er zaken veranderen de komende dagen of weken, dan ondernemen we op dat moment gepaste acties.

[ Voor 42% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 10:41 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

*knip offtopic*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
*knip troll / offtopic*

[ Voor 100% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
*offtopic corona*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*don't feed the trolls*

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 19:28

Zenix

BOE!

*knip offtopic*

Ik vind het belachelijk dat je niet thuis mag werken, terwijl het wel kan. Gelukkig heb ik die luxe wel.

[ Voor 71% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

don't feed the trolls

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 10:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
*knip* reactiebudget opverbruikt met eerdere offtopic / troll reacties*

[ Voor 133% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Sorry dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Drardollan op 15-03-2020 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Luxicon schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:39:
Bestaat hier niet een meldpunt over? Om misstanden van een werkgever aan te kaarten? Of schakel een juridisch adviseur in.
Over welke misstand hebben we het dan.

Er wordt geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te werken als dat kan. Het bedrijf vanuit de directie kan dat advies gewoon naast zich neerleggen ondanks dat de manager zegt dat het wel kan.

TS moet sowieso niet gaan dreigen met: als ik niet thuis mag werken meld ik mij ziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 19:28

Zenix

BOE!

Nvm

[ Voor 115% gewijzigd door Zenix op 15-03-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Juridisch is hij inderdaad lastig. Ik zou proberen om als werknemers een front te vormen, als daar enigszins haalbaar is qua mentaliteit.
Als management het er feitelijk mee eens is dan kan je er wel wat maken lijkt mij. Tenzij het een absolute dictatuur is, maar dan opteer ik toch voor het advies wat TS niet wil horen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
NoahAmber schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:36:
[...]

Over welke misstand hebben we het dan.

Er wordt geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te werken als dat kan. Het bedrijf vanuit de directie kan dat advies gewoon naast zich neerleggen ondanks dat de manager zegt dat het wel kan.

TS moet sowieso niet gaan dreigen met: als ik niet thuis mag werken meld ik mij ziek.
Naar mijn idee kunnen directeuren heel laks zijn, puur uit eigen belang. Vanuit hen gezien logisch, maar het is simpel: thuiswerken waar dat mogelijk is. Blijkbaar is dat erg goed mogelijk bij de werkzaamheden van de TS. En blijkbaar is de directeur wantrouwend..

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:30:
[...]

Maar ook dit moeten we wel in perspectief zien, van de 1150 beschikbare bedden in Nederlandse ziekenhuizen voor onder andere dit soort ziektes zijn er nu 40 tot 50 bezet. Het is niet dat elk ziektegeval in Nederland in een ziekenhuis ligt. Snel gerekend moet de uitbraak 20 keer erger worden voor de bedden vol liggen, en dan moet er ook niemand herstellen over overlijden waardoor er weer ruimte ontstaat.
Ik ga je niet helemaal quoten, maar feitelijk en cijfermatig heb je wel degelijk goede punten en kan ik mij er wel in vinden

Dat de uitbraak op het moment nog niet van die grote is als de huis-tuin en keukengriep zou je kunnen wijten aan het feit dat er draconische maatregelen getroffen zijn. Dat de mensen overspannen reageren dat is veel zorgelijker dan Corona zelf. Mensen zouden ook voor zichzelf eens moeten nagaan wat ze nu anders moeten doen met het Corona virus dan met die ordinaire huis-tuin en keukengriep. Dan kom je er achter dat je dan eigenlijk hetzelfde doet als men nu adviseert te doen. I.e. Als ik nies dan nies ik altijd in een zakdoekje en gooi dat dan weg. En voorkom dat ik nies midden in het gezicht van een ander. Ik geef ook geen hand als ik griep heb..etc

Zie dat er een modbreak is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Praten over corona ma een deur verder. (AWM)

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 15-03-2020 15:16 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Luxicon schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:48:
[...]

Naar mijn idee kunnen directeuren heel laks zijn, puur uit eigen belang. Vanuit hen gezien logisch, maar het is simpel: thuiswerken waar dat mogelijk is. Blijkbaar is dat erg goed mogelijk bij de werkzaamheden van de TS. En blijkbaar is de directeur wantrouwend..
Dat is dan toch geen misstand?! De directie legt het advies vooralsnog naast zich neer, en dat mag. Dat is het punt. Niet meer en niet minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
NoahAmber schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:51:
[...]

Dat is dan toch geen misstand?! De directie legt het advies vooralsnog naast zich neer, en dat mag. Dat is het punt. Niet meer en niet minder
Als iemand dat vanuit eigen beoordeling onverantwoord vind, tegenover de rest van het land / landen, kan iemand dat een misstand noemen en aankaarten. Het is de directeur met eigenbelang, en de werknemer met eigen belang in weze. Naar mijn idee staat de werknemer hier maatschappelijk gezien sterker in zijn argumenten dan de directeur die het economisch belang voorop stelt (en dat terwijl er wel doorgewerkt kan worden vanuit huis)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Aansluitend op mijn eerdere reactie: Ziek melden, als je niet ziek bent, lijkt mij niet slim. Na uiterlijk 2-3 weken “ziek” gaat men toch vragen stellen.

Het lijkt me handig om gewoon duidelijk te zijn: Je werkt thuis omdat je vriendin in een risicogroep valt en je daar rekening mee moet houden. Dan geef je het bedrijf tenminste de kans om constructief mee te denken over oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
downtime schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:39:
Het lijkt me handig om gewoon duidelijk te zijn: Je werkt thuis omdat je vriendin in een risicogroep valt en je daar rekening mee moet houden. Dan geef je het bedrijf tenminste de kans om constructief mee te denken over oplossingen.
Iets mededelen zonder overleg, dat is niet hetzelfde als een kans geven. Tenzij je de kans ‘ontslag’ een positieve kans vindt. Je geeft hiermee het bedrijf namelijk de kans om je met werkweigering buiten de deur te zetten. Er zijn op dit moment geen dwingende maatregelen vanuit de overheid, en dat betekent simpelweg dat je op je werk dient te verschijnen. Dat is niet leuk, maar wel hoe het juridisch werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Drardollan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:22:
[...]

Iets mededelen zonder overleg, dat is niet hetzelfde als een kans geven. Tenzij je de kans ‘ontslag’ een positieve kans vindt. Je geeft hiermee het bedrijf namelijk de kans om je met werkweigering buiten de deur te zetten. Er zijn op dit moment geen dwingende maatregelen vanuit de overheid, en dat betekent simpelweg dat je op je werk dient te verschijnen. Dat is niet leuk, maar wel hoe het juridisch werkt.
Zijn vriendin is longpatient en kan zich geen Corona-besmetting permitteren. Dan kan hij kiezen: Doorwerken op kantoor en het gezondheidsrisico voor zijn vriendin accepteren. Of thuiswerken en accepteren dat de werkgever dat niet leuk vindt.

Van werkweigering is sowieso geen sprake aangezien hij thuis gewoon kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
downtime schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Zijn vriendin is longpatient en kan zich geen Corona-besmetting permitteren. Dan kan hij kiezen: Doorwerken op kantoor en het gezondheidsrisico voor zijn vriendin accepteren. Of thuiswerken en accepteren dat de werkgever dat niet leuk vindt.

Van werkweigering is sowieso geen sprake aangezien hij thuis gewoon kan werken.
Dat hij voor een bizarre keuze staat, daar hoeven we het niet over te hebben.

Zolang je geen toestemming hebt om thuis te werken, kan en mag je niet thuis werken. Dat kan je niet zomaar eigenhandig anders beslissen. Als de werkgever vindt dat je op kantoor moet komen, dan heb je te komen.

Wil je dat niet, dan kan je vakantiedagen of onbetaald verlof opnemen. Dat is zuur, maar als je het risico te hoog vindt dan is dat de enige juridisch juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Drardollan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:37:
[...]

Zolang je geen toestemming hebt om thuis te werken, kan en mag je niet thuis werken. Dat kan je niet zomaar eigenhandig anders beslissen. Als de werkgever vindt dat je op kantoor moet komen, dan heb je te komen.

Wil je dat niet, dan kan je vakantiedagen of onbetaald verlof opnemen. Dat is zuur, maar als je het risico te hoog vindt dan is dat de enige juridisch juiste keuze.
verlof opnemen moet je 2 weken van te voren melden, dus zomaar ben je niet weg,

In dit geval spreek je van een overmachts situatie, het is zuur maar @anboni en zijn partner moeten afstand van elkaar houden, totdat de situatie zich oplost. Je kan wel de werkgever financieel aansprakelijk stellen door het "gebrek" aan maatregelen waardoor zijn directe omgeving ook gevaar oploopt. Tevens verwijzen naar de mogelijkheden dat je thuis (kan) werken indien die er zijn.
Als je dit zwart op wit doet maak je geen directe vrienden maar bij gevolgen heb je wel een stok om mee te slaan dat de werkgever zich onredelijk gedroeg.. maar dit is wel een risico die 2 kanten op kan werken.

lees verder --> https://www.ad.nl/economi...s-ik-besmet-ben~a4bfe3d3/

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Dank allemaal voor de reacties. De strekking is denk ik wel duidelijk: (onterecht) ziekmelden is geen goed idee, zelfs niet in deze omstandigheden. Dus daarmee dreigen is dan ook niet handig. Ik lees net dat er vanmiddag voor Brabant nieuwe maatregelen worden verwacht, dus ik ga die aankondiging maar even afwachten en afhankelijk daarvan met m'n manager in overleg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Drardollan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:37:
[...]

Als ik in TS zijn schoenen stond, was ik nu toch al op zoek gegaan naar iets anders. Als mijn werkgever me zo voor het blok zou zetten, dan zou hij erin kunnen zakken.

Maar wie weet komen ze er nog op terug. En anders gaat TS gewoon hoestend en proestend op kantoor zitten. Mag toch hopen dat ze hem dan gewoon naar huis sturen, al is het naar om de rust te bewaren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 39993 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Als ik in TS zijn schoenen stond, was ik nu toch al op zoek gegaan naar iets anders. Als mijn werkgever me zo voor het blok zou zetten, dan zou hij erin kunnen zakken.
Tsjah, op dit moment zal wisselen niet makkelijk zijn. En we hebben het hier over een hele bijzondere situatie, als de rest van de tijd je prima op je plek zit is het ook nogal wat om weg te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bij ons hebben we het weer anders gedaan op kantoor. Wij hebben een kantoor en een groot magazijn met daarin nog een oud ongebruikt kantoorgedeelte helemaal aan de andere kant van het (zeer grote) pand waar het kantoor vroeger zat. Vorige week hebben we dat gedeelte in rap tempo voorzien van netwerkaansluitingen en stroom (dit was gelukkig al voorbereid boven het plafond en er loopt glas (20gbit/s) tussen beide gedeeltes.

Paar switches neergegooid, PC's, printer etc over na de andere kant en personeel is opgesplitst zodat elke afdeling kan blijven functioneren als het uit de hand loopt. Medewerkers mogen niet van de een naar de andere kant. Ook van afdeling naar afdeling lopen is niet toegestaan vanaf maandag tenzij om zeer dringende redenen en in overleg. Ook pauzes worden per afdeling en etage gepland en mogen geen overlap hebben voor de mensen die de kantine bezoeken.

Bij ICT zitten we sowieso helaas met onderbezetting op het moment. Mijn naaste collega is heel recent ziek naar huis gegaan (nog voor de coronacrisis) en bleek ernstig ziek (kanker, kwaadaardig, foute boel).

De IT draait dus nu op 2 personen. Ik ga zelf maandag naar kantoor, mijn collega, die 3 keer zover weg woont als ik gaat thuiswerken.

Ik vraag mij alleen af of ik het lang ga volhouden, alleen op een groot kantoor zonder collega's terwijl ik eigenlijk alles remote kan doen via VPN, maar daar is op dit moment nog weinig draagvlak voor.
Ik wil graag voorkomen dat ik ziek wordt. Ik heb kwetsbare familie. Mijn vrouw heeft kanker gehad, heeft nog maar 1 nier, mijn moeder heeft meerdere longontstekingen gehad in het verleden en heeft dus geen optimale conditie, zij is doodsbang voor het virus en mijn vader heeft ook flink astma.

Dilemma, maar ik denk dat er veel families zijn met dezelfde situatie.

PS. Ik heb ook nog 2 kinderen die morgen mogelijk helemaal niet meer naar school kunnen. De eerste school in de buurt is al dicht vanwege een zieke/besmette leraar (mogelijk meerdere).

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 15-03-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:02
@anboni : Ik zou je aanraden morgen te overleggen met jouw manager, aangeven hoe en wat en dat je graag thuis wil werken. Als jouw manager goedkeuring geeft, is het verder jouw probleem niet meer. Geeft die geen toestemming, even een dagje hoesten en proesten (bonuspunten als er net een directielid langsloopt).
Drardollan schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Tsjah, op dit moment zal wisselen niet makkelijk zijn. En we hebben het hier over een hele bijzondere situatie, als de rest van de tijd je prima op je plek zit is het ook nogal wat om weg te gaan.
Maar het zijn juist dit soort situaties waarin je je werkgever juist leert kennen. Want wat als er later een situatie optreedt waarvoor TS thuis wil werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@anboni Ik zou de afweging maken, of je eigen gezondheid en dat van anderen een groter belang is, dan 'netjes komen werken'. zoals ik het lees is de directie niet echt meelevend met de huidige situatie. Ook speelt het mee dat je in de regio werkt waar een hogere schaal is dan elders in NL.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:42
Stuur dit naar je werkgever.
https://www.nu.nl/coronav...-heeft-geen-klachten.html
De RIVM-woordvoerder herhaalt daarom de oproep van premier Mark Rutte. "Het is van groot belang dat er zoveel mogelijk Nederlanders thuiswerken en sociaal contact vermijden om zo ook verdere verspreiding van de groep besmette patiënten, die geen klachten hebben, in de kiem te smoren."

[ Voor 51% gewijzigd door gebruikershaes op 15-03-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 18:58
Ik vraag mij af de werkgever aansprakelijk kan gesteld worden voor schade/overlijden indien hij willens wetens deze situatie negeert en de werknemer toch verplicht om thuis te werken.

Daarnaast zou de risico status van je vriendin je misschien ook aan je arts kunnen vragen om je op die basis in quarantaine te plaatsen met als gevolg dat je niet mag gaan werken. Kan je naar je baas met sorry mag niet komen werken maar hé ik heb een oplossing, terwijl je nu naar je baas moet om, in zijn ogen, een gunst te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
redfox314 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:30:
Ik vraag mij af de werkgever aansprakelijk kan gesteld worden voor schade/overlijden indien hij willens wetens deze situatie negeert en de werknemer toch verplicht om thuis te werken.

Daarnaast zou de risico status van je vriendin je misschien ook aan je arts kunnen vragen om je op die basis in quarantaine te plaatsen met als gevolg dat je niet mag gaan werken. Kan je naar je baas met sorry mag niet komen werken maar hé ik heb een oplossing, terwijl je nu naar je baas moet om, in zijn ogen, een gunst te vragen.
Het is een bijzondere situatie.

Dat er wordt gezegd dat mensen zoveel thuis moet werken is iets anders dan zeggen dat alleen kritieke rollen op het werk gevuld mogen worden en de rest naar huis moet. ‘Want nu word er geacht dat je op werk komt, tenzij...’

Ik vind de maatregelen hier niet duidelijk genoeg in en dan heb je nog de werkgevers die het naast zich neerleggen.

Wat mij betreft kan de informatievoorziening, aanpak en maatregelen naar de maatschappij en het bedrijfsleven beter.

[ Voor 5% gewijzigd door MoldyInko op 15-03-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-06 11:44
Wij zitten een beetje met hetzelfde op het werk. Alle externe consultants moeten blijven werken, terwijl de interne medewerkers die mogen vanaf vorige week vrijdag thuis werken. Wij hebben nog een heleboel externe schermen mogen weggeven aan die interne medewerkers aangezien ze voor de komende 2-3 weken mogen thuiswerken.

Uiteraard vonden wij dit niet oké als externe consultant dat WIJ wel moeten blijven werken en dus in contact komen met elkaar. Management zei: fine, de helft werkt thuis, andere helft niet. Ja nee, dit is ook niet echt helemaal oké. Enerzijds wilt dit nog steeds zeggen dat sommige van ons nog steeds in aanraking moeten komen met andere mensen. Dit kan trouwens interne medewerkers zijn die besluiten om TOCH te komen werken op kantoor. Ik raak voortdurend andere mensen hun laptops, de "1 meter afstand" wordt quasi niet toegepast.

Ik zit zelf al met een hoest van 10 dagen, 1 week hiervoor thuis gezeten maar het betert niet.Ik wil ook niet lastig doen tegenover andere collega's om opnieuw thuis te zitten, maar sjah.. lastige situatie. Beetje hetzelfde als jou TS, ik weet niet ook niet goed hoe te reageren.

Ik zit zelf in België waarbij de besmettingen elke dag ferm stijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door jmignolet op 15-03-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Kun je geen thuis quarantaine bouwen voor je vrouw?
Dit lijk mij het meest effectieve als je vrouw hier tegen wilt beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Laatst online: 03-06 06:26

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

jmignolet schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:08:
Ik zit zelf al met een hoest van 10 dagen, 1 week hiervoor thuis gezeten maar het betert niet.Ik wil ook niet lastig doen tegenover andere collega's om opnieuw thuis te zitten, maar sjah.. lastige situatie. Beetje hetzelfde als jou TS, ik weet niet ook niet goed hoe te reageren.

Ik zit zelf in België waarbij de besmettingen elke dag ferm stijgen.
Tja, hier in Nederland zegt onze overheid simpelweg: bij milde gezondheidsklachten (waaronder een lichte hoest, loopneus, verkoudheid, etc): je moet thuisblijven. Geen werkgever die daar tegenin mag gaan. Dat is geen advies, dat is een verplichting (hence: moeten). Daarover hoef je je in deze situatie tegenover collega's ook niet schuldig te voelen. Zij zullen, als het goed is, hetzelfde doen.

Daar staat tegenover dat we hier in Nederland (maar dat zal in Belgie niet heel anders zijn) ontiegelijk veel m#ngolen hebben die het allemaal wegwuiven onder het mom van 'aanstellers' 'het is maar een griepje' 'het valt allemaal wel mee' 'we gaan gewoon door'. Met veel werkgevers die dan ook van hun personeel verwachten dat ze ook met die (lichte) klachten gewoon komen werken. De adviezen die we van deskundigen krijgen zijn er niet voor niets!! Ik voorzie dat er een hoop mensen hun baan juist gaan verliezen nadat de crisis voorbij is, op het moment dat hun contract verlengd had moeten worden. Door ignorant employers!

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

En zo zijn de kaarten ineens weer heel anders geschud.

Mijn zoon werd van het weekend flink ziek, naar het ziekenhuis geweest, kwam niets uit maar er werd ook niet getest.

Vandaag ben ik op kantoor, wordt ik gebeld dat ze bij mijn zoon toch denken dat hij Corona heeft. Ik heb dit bij de directeur gemeld. Die zei "Spullen pakken en naar huis!".

Ik heb mijn laptop gepakt, een monitor, muis. Mijn vrouw idemdito (maar dan eigen laptop en monitor) en nu hebben we kantoor aan huis.

Overigens denk maar niet dat het een makkie is, want het is nog flink aanpoten. Mijn vrouw is continu mensen aan het bellen om afspraken te cancellen (tot 4 maanden in 't voren) en ik zit in de ICT dus ik ben mega druk om mensen via VPN en RDS aan het werk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

anboni schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:59:
Dank allemaal voor de reacties. De strekking is denk ik wel duidelijk: (onterecht) ziekmelden is geen goed idee, zelfs niet in deze omstandigheden. Dus daarmee dreigen is dan ook niet handig. Ik lees net dat er vanmiddag voor Brabant nieuwe maatregelen worden verwacht, dus ik ga die aankondiging maar even afwachten en afhankelijk daarvan met m'n manager in overleg.
Neem ook eens contact op met iemand die in de OR zit, die zijn er oa. voor dit soort zaken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Erasmo schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 19:59:
[...]

Neem ook eens contact op met iemand die in de OR zit, die zijn er oa. voor dit soort zaken.
Inmiddels is de situatie (gelukkig) al veranderd: anboni in "De impact van het Coronavirus thuis en op werk/studie/school"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user549890
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-06-2024
Op den duur moet je de overweging maken tussen economisch of gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gelukkig maar. Maar toch, stap eens naar de OR, dit is het beste moment om thuiswerkmogelijkheden aan te slingeren voor de toekomst. Niet alleen voor jou, maar voor alle kantoortijgers op het bedrijf.

[ Voor 7% gewijzigd door Erasmo op 17-03-2020 21:07 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 12:07
Fairy schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:02:
En zo zijn de kaarten ineens weer heel anders geschud.

Mijn zoon werd van het weekend flink ziek, naar het ziekenhuis geweest, kwam niets uit maar er werd ook niet getest.

Vandaag ben ik op kantoor, wordt ik gebeld dat ze bij mijn zoon toch denken dat hij Corona heeft. Ik heb dit bij de directeur gemeld. Die zei "Spullen pakken en naar huis!".

Ik heb mijn laptop gepakt, een monitor, muis. Mijn vrouw idemdito (maar dan eigen laptop en monitor) en nu hebben we kantoor aan huis.

Overigens denk maar niet dat het een makkie is, want het is nog flink aanpoten. Mijn vrouw is continu mensen aan het bellen om afspraken te cancellen (tot 4 maanden in 't voren) en ik zit in de ICT dus ik ben mega druk om mensen via VPN en RDS aan het werk te krijgen.
En dat je ook je kids aandacht moet geven, ik werk ook thuis.

Officieel gezien werk ik van 08:00 tot 17:00 dat Ik nu misschien 4 uurtjes iets kan doen is al een “zware opgave” en als daar vanuit de werkgever een probleem van gaat maken zoek ik een andere werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 455473 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 03:11:
Ik heb tijdens mijn studie veel arbeidsrecht gehad. Meld je ziek en zeg dat je vanuit huis wel werkzaamheden kan verrichten als het nodig is... Je kan ook aangeven dat de zorgen die je hebt, je burn out verschijnselen geven.
Ik heb tijdens mijn studie arbeidsrecht geen optie gezien om je onterecht ziek te melden. Om welke reden is @anboni hier ziek dan? Je lijkt bovendien aan te geven dat verzonnen redenen een prima uitgangspunt is om met de werkgever te communiceren.

Je kent het artikel in Boek 7 geen arbeid is geen loon?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20
Toch wel bijzonder hoe groot de verschillen zijn. Bij ons is het sinds vorige week verplicht thuis te werken en bezwaar daartegen is onacceptabel. Als men thuis geen werkplek heeft is het verzoek die nu te maken en de werkgever is bereid ons te ondersteunen in de realisatie daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:44
De meeste werkgevers zijn inmiddels overstag lijkt het.

Normaal heeft een werkgever geen enkele plicht om mensen thuis te laten werken. Waar dat gebeurt, geberurt het omdat de werkgever het wil en niet omdat hij het moet.

Nu ligt dat wellicht even anders. Een werkgever heeft immers een wettelijke plicht om te zorgen voor een gezonde en veilige werkplek. Mensen tijdens een dodelijke pandemie samen laten komen op kantoor staat mogelijk op gespannen voet met doe verplichting. Interpretatie van deze regels moet volgen vanuit de rechtspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
ik zit bij een kleine club van 6 man, meeste van mijn werk is support van cloud systemen en adhoc op lokatie hardware ondersteuning.

Echter is iedereen gewoon nog op kantoor al dan niet met 1.5 meter afstand.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wowhead schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:09:
ik zit bij een kleine club van 6 man, meeste van mijn werk is support van cloud systemen en adhoc op lokatie hardware ondersteuning.

Echter is iedereen gewoon nog op kantoor al dan niet met 1.5 meter afstand.....
En niemand vind dat een probleem? De boodschap is duidelijk nog steeds niet binnengekomen... |:( |:( 8)7 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-03-2020 16:24 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:23:
[...]

En niemand vind dat een probleem? De boodschap is duidelijk nog steeds niet binnengekomen... |:( |:( 8)7 8)7
Nee niet van de 6 op kantoor komt er 1 halve dagen, de ander is ivm uitval school thuis om voor de kinderen te zorgen. de andere zit in proeftijd, ik zit op een 1 jarig contract. en de baas en een andere zitten hier ruim 10+ jaar.

Dus weinig input, tenzij ik een kuchje, snotje krijg dan mag ik thuis blijven anders naar werk, ik word ook gewoon ingeboekt voor projecten en support vooralsnog bij klanten. Ik zit in een pand met andere bedrijven waarvan er bekend is dat iemand corona had.... i kid you not.

Ik moet voor een gezin van 5 zorgen dus ja hoeveel risico wil ik nemen door mijn voet neer te zetten.

Niet ideaal nee, maar ik zit contractueel op kolen en vooral nu hou ik liever mijn mond net zoals vele als mij in NL... Had ik het graag anders gezien? ja mischien wel maar vooralsnog zit ik vast in deze situatie en verander je nu niet zomaar van werk. Het heeft mij wel een andere blik geworpen op mijn huidige situatie en dat ik het mischien in de toekomst wel anders ga aanpakken als dit overwaait want je krijgt zo wel echt de business side of things te zien en word je flink op de feiten gedrukt.

[ Voor 27% gewijzigd door Wowhead op 24-03-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Zit in hetzelfde schuitje, heb een laptop en doe CAD werk achter een computer met af en toe een meeting. Maar toch mogen we niet thuiswerken, of ja we werken 6 uur op kantoor in shifts en 2 uur word geacht dat je thuiswerkt als dat kan.

En de reden erachter ? verminderde productiviteit en dat het oneerlijk is tegen mensen die niet thuis kunnen werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Wowhead welk risico bedoel je, het mogelijk besmetten van je gezin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

Risico is dat zijn 1 jarig contract niet wordt verlengd bij bokken en hij geen inkomen garantie heeft voor zijn gezin.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Nutral schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:44:
Zit in hetzelfde schuitje, heb een laptop en doe CAD werk achter een computer met af en toe een meeting. Maar toch mogen we niet thuiswerken, of ja we werken 6 uur op kantoor in shifts en 2 uur word geacht dat je thuiswerkt als dat kan.

En de reden erachter ? verminderde productiviteit en dat het oneerlijk is tegen mensen die niet thuis kunnen werken...
Kreeg gister een mail van mijn manager, hij had Corona overleg gehad met het MT. Onverwachte resultaten:

- Mensen zijn productiever
- Mensen zijn efficienter
- Mensen zijn flexibeler en werken zelfstandig wat meer savonds om werkzaamheden die normaal overwerk zouden zijn dan uit te voeren (verschoven werktijden)
- Besparing op brandstofkosten (40k per maand, IT bedrijf met veel lease autos)
- Minder ziekteverzuim

Thuiswerken was al niet echt een taboe bij ons maar ik denk dat we na deze hele crisis toch anders naar thuiswerken kijken en dat het veel meer algemeen geaccepteerd wordt als je een dag in de week thuiswerkt. Niet eerlijk tegenover die dat niet kunnen? Tjah ... is het eerlijk als je die anderen besmet? Eerlijkheid heeft er echt geen klap mee te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
Bizar hoe groot de verschillen zijn!
Hier werkt iedereen vanuit huis, zo goed en kwaad als dat gaat.

Er wordt ook gewoon geaccepteerd dat ik niet continu beschikbaar ben, aangezien ik 2 kleine kinderen thuis heb. Mijn vrouw en ik doen 2 dagen in de week 'om-en-om werk-kinderen'. De andere dagen is 1 van de 2 toch al vrij en dus met de kinderen in de weer.
Uiteraard ben ik hierdoor ook wat vaker in de avond nog even bezig met wat mailtjes / belletjes.

We werken gewoon output gestuurd, krijg je je dingen af dan top. Krijg je het niet af, geef het aan en iemand probeert te helpen. We zullen het toch samen moeten doen!

Dat er nu nog werkgevers zijn die mensen proberen te verplichten te komen verbaasd me! Zou voor mij een reden zijn om (na de crisis) ander werk te gaan zoeken. Een werkgever die zo weinig om de gezondheid van z'n medewerkers geeft verdient mijn tijd en energie niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Barrycade schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:17:
Risico is dat zijn 1 jarig contract niet wordt verlengd bij bokken en hij geen inkomen garantie heeft voor zijn gezin.
Een contract is geen garantie. We hebben een financieel vangnet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Barrycade schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:17:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:38
Bij ons is het ook al sinds 16 maart verplicht thuiswerken tenzij het echt niet anders kan. In het begin kwam daar nog communicatie bij als "als je ook kinderen thuis hebt, is het misschien lastig je uren te maken, dat kan je 's ochtends vroeg of 's avonds laat inhalen".

Maar al heel snel sloeg dat om naar de toon dat we het allemaal samen moeten doen, dat we vooral ook op onze vitaliteit moeten passen en tips om het vol te houden als "maak niet te lange dagen" en "neem regelmatig pauze".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:33
redfoxert schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:23:
[...]

Kreeg gister een mail van mijn manager, hij had Corona overleg gehad met het MT. Onverwachte resultaten:

- Mensen zijn productiever
- Mensen zijn efficienter
- Mensen zijn flexibeler en werken zelfstandig wat meer savonds om werkzaamheden die normaal overwerk zouden zijn dan uit te voeren (verschoven werktijden)
- Besparing op brandstofkosten (40k per maand, IT bedrijf met veel lease autos)
- Minder ziekteverzuim
En minder vergaderingen! *O* M'n agenda is half zo vol als voordat we van huis huis zijn gaan werken. :Y)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
iamerwin schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:45:
[...]

En minder zinloze vergaderingen! *O* M'n agenda is half zo vol als voordat we van huis huis zijn gaan werken. :Y)
FTFY :) Maar inderdaad, veel minder vergaderingen. Ik ga na deze crisis ook wel twee keer nadenken of ik bij een meeting/vergadering erbij moet zijn. Als Senior is mijn aanwezigheid echter wel vaak gewenst, al is het vaak maar voor de vorm. Daar gaan we wat aan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyperActive
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-05 09:27
Ik werk in de geestelijke gezondheidssector (als boekhouder weliswaar), waar ook veel cliënten binnen de organisatie wonen/verblijven. Je kunt je voorstellen dat voor vele begeleiders en verpleegkundigen thuiswerken daardoor geen optie is, want de cliënten dit binnen de organisatie wonen moeten wel begeleiding hebben.

Toch heeft de IT afdeling van alles en nog wat bedacht, zodat consults, begeleiding of groepstherapie digitaal kan. Echt diep respect voor die gasten die dit zo snel hebben weten op te tuigen.

Om toch zo weinig mogelijk mensen op locatie te hebben is al het administratief personeel op 13 maart naar huis gestuurd en mogen wij überhaupt niet op kantoor komen voorlopig tenzij het echt niet anders kan.

[ Voor 3% gewijzigd door XyperActive op 26-03-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:47
Bij mijn werkgever werkt iedereen die dat kan thuis en dat is het grootse deel. Die paar mensen die wel naar het werk komen hebben zo alle ruimte. De rest mag dus niet eens naar kantoor en ook niet naar klanten of een andere bijeenkomst. Dus geen vergaderingen en geen reistijd. Wel kort overleg via Teams.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 11:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Even mijn kijk op de situatie :

Ik ben werkgever van een klein team (10 man totaal) en werkten voor de coronauitbraak volledig vanuit kantoor. Thuiswerken viel deels onder de mogelijkheden, maar aangezien er bij ons dagelijks veel cliënten langs komen werd dit beperkt.

Sinds het advies van de overheid heb ik, samen met mijn compagnon, het besluit genomen in ploegen te gaan werken. De ploegen zijn verdeeld over diverse dagen in de week, zo werkt iedereen altijd met hetzelfde persoon samen.
De werkvloer is hier zo ingericht dat iedereen minimaal 3 meter van elkaar af werkt, daarnaast ook een vast werkstation heeft, met bijbehorende randapparatuur. En dat geldt ook als alle personen op kantoor aanwezig zouden zijn.

Nu de overheid de maatregelen aangescherpt heeft, zijn wij met het hele team gaan kijken wat de beste oplossing is. Voor alsnog dienen er tenminste 2 personen op kantoor aanwezig te zijn voor het aannemen van stukken van cliënten (niet iedereen werkt of kan digitaal werken).

Hierbij is de afspraak dat tenminste 1 van de directieleden (ik of mijn compagnon) of 1 van onze managers (2 personen) aanwezig is. Daarnaast hebben wij met de rest van het personeel bekeken wie er thuis wil werken en wie op kantoor wil werken. Sommige mensen vinden het gewoon prettiger om op kantoor te werken dan thuis, maar ook andersom.

Helaas bestaat voor ons dus niet de mogelijkheid om 100% thuis te werken, want ook bij ons komen er nog steeds cliënten (ondernemers) langs. De cliënten komen echter niet meer op de werkvloer, aangezien we een afgeschermd gedeelte hebben ingericht, waar de cliënten hun stukken kwijt kunnen.

Op een huidige "normale" werkdag zitten er nu 3 mensen op kantoor en 7 thuis, de telefoons zijn middels centrale doorgeschakeld naar de mobielen van alle medewerkers (extra gemaakte kosten worden door ons vergoed) en iedereen die thuis werkt maar niet de apparatuur heeft, heeft deze van ons meegekregen.

We hebben dit besluit genomen samen met het personeel, waarbij iedereen een evenredige inspraak had. Daar zaten ook mensen tussen die bezwaar hadden tegen het op kantoor werken, hier hebben wij niet moeilijk over gedaan.

Wat ik met bovenstaande wil melden is dat we wereldwijd met een situatie zitten die we niet kennen. En hierdoor dienen we met zijn allen te moeten samenwerken.

De wijze hoe wij dit nu oppakken zorgt voor een zo min mogelijke belasting voor de Nederlandse Economie, we behalen nog steeds (een deel) van onze gemiddelde omzet en de kosten die we maken dragen we nog steeds (zo goed als mogelijk) af.

Als je dus vanuit je werkplek thuis net zo productief kan zijn als op de werkvloer, dan heb je niets te zoeken op de werkvloer. Dat is nu eenmaal de bepaling van de overheid.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 20:02
KatirZan schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:05:
Even mijn kijk op de situatie :

Ik ben werkgever van een klein team (10 man totaal) en werkten voor de coronauitbraak volledig vanuit kantoor. Thuiswerken viel deels onder de mogelijkheden, maar aangezien er bij ons dagelijks veel cliënten langs komen werd dit beperkt.

Sinds het advies van de overheid heb ik, samen met mijn compagnon, het besluit genomen in ploegen te gaan werken. De ploegen zijn verdeeld over diverse dagen in de week, zo werkt iedereen altijd met hetzelfde persoon samen.
De werkvloer is hier zo ingericht dat iedereen minimaal 3 meter van elkaar af werkt, daarnaast ook een vast werkstation heeft, met bijbehorende randapparatuur. En dat geldt ook als alle personen op kantoor aanwezig zouden zijn.

Nu de overheid de maatregelen aangescherpt heeft, zijn wij met het hele team gaan kijken wat de beste oplossing is. Voor alsnog dienen er tenminste 2 personen op kantoor aanwezig te zijn voor het aannemen van stukken van cliënten (niet iedereen werkt of kan digitaal werken).

Hierbij is de afspraak dat tenminste 1 van de directieleden (ik of mijn compagnon) of 1 van onze managers (2 personen) aanwezig is. Daarnaast hebben wij met de rest van het personeel bekeken wie er thuis wil werken en wie op kantoor wil werken. Sommige mensen vinden het gewoon prettiger om op kantoor te werken dan thuis, maar ook andersom.

Helaas bestaat voor ons dus niet de mogelijkheid om 100% thuis te werken, want ook bij ons komen er nog steeds cliënten (ondernemers) langs. De cliënten komen echter niet meer op de werkvloer, aangezien we een afgeschermd gedeelte hebben ingericht, waar de cliënten hun stukken kwijt kunnen.

Op een huidige "normale" werkdag zitten er nu 3 mensen op kantoor en 7 thuis, de telefoons zijn middels centrale doorgeschakeld naar de mobielen van alle medewerkers (extra gemaakte kosten worden door ons vergoed) en iedereen die thuis werkt maar niet de apparatuur heeft, heeft deze van ons meegekregen.

We hebben dit besluit genomen samen met het personeel, waarbij iedereen een evenredige inspraak had. Daar zaten ook mensen tussen die bezwaar hadden tegen het op kantoor werken, hier hebben wij niet moeilijk over gedaan.

Wat ik met bovenstaande wil melden is dat we wereldwijd met een situatie zitten die we niet kennen. En hierdoor dienen we met zijn allen te moeten samenwerken.

De wijze hoe wij dit nu oppakken zorgt voor een zo min mogelijke belasting voor de Nederlandse Economie, we behalen nog steeds (een deel) van onze gemiddelde omzet en de kosten die we maken dragen we nog steeds (zo goed als mogelijk) af.

Als je dus vanuit je werkplek thuis net zo productief kan zijn als op de werkvloer, dan heb je niets te zoeken op de werkvloer. Dat is nu eenmaal de bepaling van de overheid.
Wat ik niet lees dit verhaal is dat je wel 2x noemt dat er klanten moeten komen en de economische impact, maar niet waarom je dat nog moet laten gebeuren, en de impact op je personeel en mensen daar rondom. Waarom kan er niet via skype/teams met klanten worden afgesproken? Stukken moeten verplicht fysiek worden aangepakt door je personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

PcDealer schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Een contract is geen garantie. We hebben een financieel vangnet in Nederland.
Oh zeker hebben we een vangnet, maar niet iedereen kan even 30% inleveren (WW terugval). Niet iedereen heeft een grote buffer. En wie weet wat de economie gaat doen als dit achter de rug is. Laatste crisis is net over en dat duurde even voordat iedereen weer op de rit was. Dus wie zegt dat je een nieuwe baan hebt voordat je WW afloopt in deze tijd?

Dus ik snap dat wel dat je niet te veel wil schoppen als je ergens aan het einde van je jaarcontact zit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

pennywiser schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Wat ik niet lees dit verhaal is dat je wel 2x noemt dat er klanten moeten komen en de economische impact, maar niet waarom je dat nog moet laten gebeuren, en de impact op je personeel en mensen daar rondom. Waarom kan er niet via skype/teams met klanten worden afgesproken? Stukken moeten verplicht fysiek worden aangepakt door je personeel?
Even een aanvulling ter verduidelijking :

Wij werken voor ondernemers en tussen deze ondernemers zitten nog steeds een heleboel mensen die of geheel niet overweg kunnen met de digitale wereld of slechts deels overweg kunnen met. Zij blijven vasthouden aan het vast te houden papiertje (ondanks diverse pogingen)

Afspraken doen wij alleen telefonisch of per videobellen (Skype) en onderling met Teams.

Helaas dienen wij de stukken te controleren alvorens we deze moeten verwerken en de resultaten uit deze stukken door moeten sturen aan de overheid of aan financiële instellingen. We hebben hierin weinig keuze.

We melden wel bij de cliënten dat ze dit toch (zoveel als mogelijk) digitaal moeten doen, maar helaas blijven er altijd een paar hangen....

Ook hebben we besloten dat we fysieke stukken eerst in "quarantaine" plaatsen. Het virus kan in potentie 24 uur overleven op papierwaren, dus plaatsen we de stukken tenminste 24 uur in een daarvoor geschikte ruimte. Het klinkt overdreven, maar het lijkt ons de beste optie. (De stukken worden met handschoenen aan afgehaald)

En verder : handen wassen, handen wassen en handen wassen. De schoonmaak is opgeschroeft naar 3 keer per week. De bureau's en toetsenborden/muizen worden elke werkdag schoongemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door KatirZan op 26-03-2020 17:02 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:17

jgj82

Ja, maar = nee

KatirZan schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:01:
[...]

Even een aanvulling ter verduidelijking :

Wij werken voor ondernemers en tussen deze ondernemers zitten nog steeds een heleboel mensen die of geheel niet overweg kunnen met de digitale wereld of slechts deels overweg kunnen met. Zij blijven vasthouden aan het vast te houden papiertje (ondanks diverse pogingen)

Afspraken doen wij alleen telefonisch of per videobellen (Skype) en onderling met Teams.

Helaas dienen wij de stukken te controleren alvorens we deze moeten verwerken en de resultaten uit deze stukken door moeten sturen aan de overheid of aan financiële instellingen. We hebben hierin weinig keuze.

We melden wel bij de cliënten dat ze dit toch (zoveel als mogelijk) digitaal moeten doen, maar helaas blijven er altijd een paar hangen....

Ook hebben we besloten dat we fysieke stukken eerst in "quarantaine" plaatsen. Het virus kan in potentie 24 uur overleven op papierwaren, dus plaatsen we de stukken tenminste 24 uur in een daarvoor geschikte ruimte. Het klinkt overdreven, maar het lijkt ons de beste optie. (De stukken worden met handschoenen aan afgehaald)

En verder : handen wassen, handen wassen en handen wassen. De schoonmaak is opgeschroeft naar 3 keer per week. De bureau's en toetsenborden/muizen worden elke werkdag schoongemaakt.
Ik zou blij, nee trots zijn bij zo'n bedrijf te mogen werken. Klasse hoe jullie dit aanlopen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

jgj82 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:08:
[...]

Ik zou blij, nee trots zijn bij zo'n bedrijf te mogen werken. Klasse hoe jullie dit aanlopen!
Mjah, ik vind nog steeds dat de werknemers en hun families nu risico nemen voor winst voor een bedrijf, omdat boomers niet met digitalisering om kunnen gaan. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:11:
[...]

Mjah, ik vind nog steeds dat de werknemers nu risico nemen voor winst voor een bedrijf, omdat boomers niet met digitalisering om kunnen gaan. Sorry.
Dat is zover ik kan lezen het enige argument waarom personeel op moet komen draven in deze tijd. Niet iets om trots een heel verhaal over te schrijven van kijk hoe wij het doen. Kennelijk toch tijd over daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

redfoxert schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:55:
FTFY :) Maar inderdaad, veel minder vergaderingen. Ik ga na deze crisis ook wel twee keer nadenken of ik bij een meeting/vergadering erbij moet zijn. Als Senior is mijn aanwezigheid echter wel vaak gewenst, al is het vaak maar voor de vorm. Daar gaan we wat aan doen :P
Nou bij mij hebben ook de non-techneuten onderhand door hoe teams werkt dus die vergaderingen zijn weer in vol ornaat terug. -O-
Ben wel makkelijker geworden in weigeren of eerst de vraag stellen wat men van mijn aanwezigheid verwacht. Ben je wel sneller van die oneliner uitnodigingen af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Anoniem: 455473 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:11:
[...]

Mjah, ik vind nog steeds dat de werknemers en hun families nu risico nemen voor winst voor een bedrijf, omdat boomers niet met digitalisering om kunnen gaan. Sorry.
Onze insteek is niet winst voor het bedrijf, maar voldoende inkomen om iedereen 100% te kunnen doorbetalen zonder het maken van schulden.
Maar ieder zijn mening....

Wij hebben dit als team besloten, als men het er niet mee eens was geweest dan was het slot op de deur gegaan en kan ik iedereen over een aantal maanden aan gaan melden bij het uwv....

Maar afijn, alles voor de winst toch?

Of, zouden er dan toch nog mensen zijn die werken om te kunnen leven en niet de noodzaak hebben er stinkend rijk van te worden...

Werk omdat je het leuk vind, niet omdat je moet of omdat het salaris zo hoog is....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
KatirZan schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:05:
[...]

Wij hebben dit als team besloten, als men het er niet mee eens was geweest dan was het slot op de deur gegaan en kan ik iedereen over een aantal maanden aan gaan melden bij het uwv....
Dat kunnen we natuurlijk niet hebben, dan maar liever wat hoger risico op verspreiding binnen families en ziektegevallen.

Ieder heeft zijn mening op basis van wat jij hier zelf zegt. Of zijn het de cruciale beroepsgroepen binnen jouw bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KatirZan schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:05:
[...]

Onze insteek is niet winst voor het bedrijf, maar voldoende inkomen om iedereen 100% te kunnen doorbetalen zonder het maken van schulden.
Maar ieder zijn mening....

Maar afijn, alles voor de winst toch?

Of, zouden er dan toch nog mensen zijn die werken om te kunnen leven en niet de noodzaak hebben er stinkend rijk van te worden...

Werk omdat je het leuk vind, niet omdat je moet of omdat het salaris zo hoog is....
Je zou toch 1 iemand op kantoor kunnen houden die de post etc. ontvangt? Kan die gelijk cursusje technologie geven.

De rest kan dan thuiswerken.

Iedereen echt blij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Anoniem: 455473 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:44:
[...]

Je zou toch 1 iemand op kantoor kunnen houden die de post etc. ontvangt? Kan die gelijk cursusje technologie geven.

De rest kan dan thuiswerken.

Iedereen echt blij :)
Je maakt eigenlijk je eigen punt met deze opmerking. We hebben gezamenlijk besloten dat dit voor ons de juiste werkwijze is en zo is dus iedereen "blij".

De mensen die op kantoor aanwezig zijn willen dat ook echt.

Maar laten we er geen discussie van maken, dat is namelijk niet nodig.
We moeten met zijn allen deze crisis doorkomen zonder dat we straks in een gigantisch zwart gat vallen. We hebben al een crisis overleefd, dus deze pakken we ook weer hard aan!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walliewop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 00:22
Ik zit redelijk in hetzelfde schuitje, of eigenlijk een tikkeltje erger.

Bij ons bedrijf (±20 mensen) mogen wij niet thuis werken van de werkgever terwijl veel mensen eenvoudig thuis kunnen werken. Sterker nog, mijn werkgever vindt de hele hysterie rond het coronavirus maar ‘onzin’ en ziet het nog steeds als een ‘griepje’. Hij heeft zelf in de jaren 70 geneeskunde gestudeerd (geen specialisatie) en beweert het beter te weten dan het RIVM/WHO. Zo vindt hij thuiswerken overdreven en is hij letterlijk banger dat er een virus op de server terecht komt dan voor de huidige corona-pandemie. Ook beweert hij bijvoorbeeld dat het virus alleen overgedragen kan worden mits iemand koorts heeft, dat zwangere vrouwen (collega = zwanger) geen risicogroep zijn en nog meer onwaarheden.

Volgens mijn werkgever maak ik mijzelf onterecht ongerust. Ik volg het virus al sinds <500 besmettingen in China en heb er zeer veel over gelezen. Ik heb een paar weken terug al extra zeeppompjes voor het bedrijf ingeslagen en een ‘eigen beleid’ naar mijn collega’s gestuurd over hoe om te gaan met de hygiëne.

Beleid:
Vorige week dinsdag heeft mijn werkgever pas een ‘officieel’ beleid naar alle werknemers gemaild, waarin 40% van de tekst de pandemie en het virus gedownplayed wordt (voornamelijk dat het virus niet gevaarlijk is voor jonge en gezonde mensen, inclusief overbodige sterftecijfers van verschillende leeftijdsgroepen in Italië) en nog meer onwaarheden (bijvoorbeeld dat de levensduur van het virus buiten het lichaam maximaal 15 minuten is).

Wat mij betreft is deze mail veel te laat gekomen. Een collega van mij is de week van 8 maart in Zillertal wezen skiën (https://www.snowchamps.nl...-maart-moeten-zich-melden). Collega’s hadden carnaval in Brabant gevierd. Meerdere collega’s, waaronder ikzelf, waren al weken aan het hoesten (ben nu klachtenvrij). We mogen nu eindelijk sinds deze mail thuiswerken ALS je één van de bekende corona-klachten hebt of een huisgenoot ziek is. Ook beweert mijn werkgever in de mail dat wij onder de cruciale beroepen vallen, het produceren van medische hulpmiddelen. Echter, zijn de hulpmiddelen die wij produceren totaal niet van belang momenteel en worden ze voorlopig niet gebruikt vanwege deze pandemie.

Ik vind het een absurde situatie. Mijn collega’s zijn het maar gedeeltelijk met mij eens en werken vrolijk door alsof er niks aan de hand is. Om het verhaal nog sterker te maken: De zoon en dochter van mijn werkgever vinden het niet fijn om thuis te studeren dus komen ze bij ons op kantoor studeren. Zijn dochter zei letterlijk dat ze de sociale contacten thuis mist en gek wordt van haar vriend waarmee ze thuis om 30 m2 zit. Het voelt al weken een beetje als David vs. Goliath omdat ik de enige binnen het bedrijf ben die er iets van zegt en het niet prettig vind om met zoveel mensen in deze tijd samen op kantoor te werken.

Mijn vraag luidt nu: Wat kan ik hieraan doen? Kan ik dit ergens melden? Mijn werkgever kan mij verplichten om op kantoor te werken. Ziek melden terwijl ik niet ziek ben is geen optie (zie berichten hierboven).

[ Voor 2% gewijzigd door walliewop op 30-03-2020 10:52 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Laatst online: 03-06 06:26

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

walliewop schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:48:

Mijn vraag luidt nu: Wat kan ik hieraan doen? Kan ik dit ergens melden? Mijn werkgever kan mij verplichten om op kantoor te werken. Ziek melden terwijl ik niet ziek ben is geen optie (zie berichten hierboven).
GGD en Arbeidsinspectie. Jouw werkgever zou namelijk zomaar tekort kunnen schieten in het treffen van maatregelen om een veilige werkplek te garanderen. Die maatregelen zitten m ook in preventie en ook in beleid.

Verder hoef jij je niet ziek te melden. Als je een verkoudheid hebt, kuch of wat dan ook dan ben je verplicht thuis te blijven. Dat geldt voor werkgevers niet als ziek (je mag dus niet ziek gemeld worden) en je moet doorbetaald worden. De werkgever kan dan wellicht een beroep doen op een of andere regeling bij de overheid.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Pagina: 1 2 Laatste