Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walliewop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 18:29
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat de arbeidsinspectie en GGD hier weinig aan kunnen doen. Hij overtreedt namelijk, na mijn inziens, niet de regels.

Ik ben vergeten te melden dat ik sinds vorige week vrijdag (eindelijk) in een aparte kamer werk en dat mijn collega die was wezen skiën sinds vrijdag thuis werkt, nadat zijn moeder belde dat ze griep had (hij woont nog thuis). Het is hier nu wel 'redelijk' veilig. Ook ben ik niet meer verkouden en voel ik mezelf een stuk beter. (Ik had zoals meerdere tweakers in het corona-forum last van een droge hoest en een druk boven op de borst/keel die ik nog nooit eerder had gehad, dus wie weet heb ik het al gehad...). Maar ik voel me niet prettig bij het feit dat ik niet thuis mag werken terwijl dit mogelijk is en dat zijn kinderen nu hier komen studeren....

[ Voor 8% gewijzigd door walliewop op 30-03-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
walliewop schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:48:
Ik vind het een absurde situatie. Mijn collega’s zijn het maar gedeeltelijk met mij eens en werken vrolijk door alsof er niks aan de hand is.
Klinkt alsof men een beetje bang is voor de baas. Heb je verder van de punten die je noemt dingen zwart op wit staan? Anders kun je het wel melden maar wordt het jouw woord tegen dat van je baas, die overigens niet meer dan een basisarts is.

Je moet je denk ik afvragen of je wel in een omgeving als deze wilt blijven.

Wat betreft cruciale beroepen: https://www.rijksoverheid...ropvang/cruciale-beroepen

Er staat niet onderscheidend vermeld welke medische hulpmiddelen wel of niet cruciaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walliewop
Klinkt alsof men een beetje bang is voor de baas. Heb je verder van de punten die je noemt dingen zwart op wit staan? Anders kun je het wel melden maar wordt het jouw woord tegen dat van je baas, die overigens niet meer dan een basisarts is.
Ja, men is hier zeker bang om tegen de baas in te gaan. Ik niet, maar ben dan ook de enige, vandaar de David vs Goliath vergelijking. Het is nu een basisarts uit de jaren 70 (wel nog actief in de medische sector) vs een armleuning-viroloog uit 2020....

Zwart op wit heb ik niet zoveel staan, behalve zijn mail met het beleid. Ik heb nu wel een call-recorder op mijn mobiel gezet, helaas een paar dagen te laat want vorige week vrijdag had ik een lang gesprek met hem over het virus.
Je moet je denk ik afvragen of je wel in een omgeving als deze wilt blijven.
Ik heb mijn keuze al gemaakt en was voor de pandemie al verder aan het kijken. Echter is het nu niet de tijd om te gaan solliciteren en is een vast contract wel handig. Ik had al ergens een meme gezien dat je in tijden van crisis je werkgever leert kennen, nou, die heb ik leren kennen.
Wat betreft cruciale beroepen: https://www.rijksoverheid...ropvang/cruciale-beroepen

Er staat niet onderscheidend vermeld welke medische hulpmiddelen wel of niet cruciaal zijn.
Dat is het probleem. Stel dat er een volledige lockdown zou komen, dan moeten wij momenteel alsnog naar het werk (alhoewel ik niet in de productie werk maar in de ontwikkeling >:) ).

[ Voor 7% gewijzigd door walliewop op 30-03-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:50
walliewop schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Ja, men is hier zeker bang om tegen de baas in te gaan. Ik niet, maar ben dan ook de enige, vandaar de David vs Goliath vergelijking. Het is nu een basisarts uit de jaren 70 (wel nog actief in de medische sector) vs een armleuning-viroloog uit 2020....

Zwart op wit heb ik niet zoveel staan, behalve zijn mail met het beleid. Ik heb nu wel een call-recorder op mijn mobiel gezet, helaas een paar dagen te laat want vorige week vrijdag had ik een lang gesprek met hem over het virus.

[...]

Ik heb mijn keuze al gemaakt en was voor de pandemie al verder aan het kijken. Echter is het nu niet de tijd om te gaan solliciteren en is een vast contract wel handig. Ik had al ergens een meme gezien dat je in tijden van crisis je werkgever leert kennen, nou, die heb ik leren kennen.

[...]

Dat is het probleem. Stel dat er een volledige lockdown zou komen, dan moeten wij momenteel alsnog naar het werk (alhoewel ik niet in de productie werk maar in de ontwikkeling >:) ).
De RIVM / overheid is hier heel duidelijk in. Thuiswerken blijft een advies, maar bij enige klachten van jou of personen die bij jou leven MOET je thuisblijven. Zie ook https://www.arboned.nl/co...nietwerkenziekregistratie
Bij een volledige lockdown zal thuiswerken geen advies meer zijn maar een plicht zoals dat het nu is bij verschijnselen. Essentiële beroepen en bedrijven ingelicht door de RIVM zijn dan als enige uitgesloten, en ook die mogen niet werken als ze verschijnselen hebben.

Dus, je baas is een eikel, en ik zou enige vorm van communicatie limiteren tot het essentiële en lekker blijven zoeken naar een andere baan. Hij doet wettelijk niks verkeerd als hij wel maatregelen heeft getroffen voor een veilige werkomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:59
Op papier zal jullie bedrijf het wel goed geregeld hebben net zoals bij ons, maar als je dat accepteerd dan zullen ze bij klachten van instanties naar dat papiertje wijzen, en heb jij geen poot om op te staan of krijg jij de blaam zelf in de schoenen geschoven.

Zwart op wit laten zetten met handtekening van de Directie, zodat jouw geen enkel blaam zal treffen, en zij dus moedwillig de risicos nemen om hun personeel te besmetten.

Zodra ze zoiets moeten tekenen, krabbelen ze vaak wel terug en mag jij gewoon thuis gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
Als ik het even kort-door-de-bocht samenvat.
  • Je bedrijft werkt in of voor de medische sector?
  • Je bedrijf heeft maling aan richtlijnen van RIVM, WHO en de overheid?
Je wilt hier zeker niet de naam van je bedrijf vermelden? Voor de duidelijkheid: beantwoord deze vraag alsjeblieft NIET!

[ Voor 4% gewijzigd door MSteverink op 30-03-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walliewop
MSteverink schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Als ik het even kort-door-de-bocht samenvat.
  • Je bedrijft werkt in of voor de medische sector?
  • Je bedrijf heeft maling aan richtlijnen van RIVM, WHO en de overheid?
Je wilt hier zeker niet de naam van je bedrijf vermelden? Voor de duidelijkheid: beantwoord deze vraag alsjeblieft NIET!
- Wij werken VOOR de medische sector. Hulpmiddelen voor operaties en andere ingrepen die momenteel niet of amper gebruikt worden door het coronavirus. (Er zal geen extra vraag naar zijn, als we nu 3 maanden zouden sluiten zou niemand er last van hebben (=niet cruciaal)).
- Maling wil ik het niet meer noemen, we volgen nu (sinds vorige week dinsdag) wel redelijk de richtlijnen. Maar thuiswerken indien mogelijk is niet geval (niet verplicht). Zojuist is een collega met 'griepklachten' naar huis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:41
pennywiser schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:05:
[...]

Dat kunnen we natuurlijk niet hebben, dan maar liever wat hoger risico op verspreiding binnen families en ziektegevallen.

Ieder heeft zijn mening op basis van wat jij hier zelf zegt. Of zijn het de cruciale beroepsgroepen binnen jouw bedrijf.
Ik ben helemaal voor de maatregelen, maar aan de andere kant hebben we ook nog een bedrijfsleven. Je kop nu in het zand steken en alle bedrijven om zeep helpen betekend grote problemen NA deze pandemie.

Daarnaast is de kans dat het merendeel van de bevolking het corona virus krijgt vrij groot. Men probeert met de maatregelen voornamelijk de belasting van het zorgstelsel te regelen zodat iedereen die zorg nodig heeft deze ook kan krijgen.

Geen enkele situatie zal hetzelfde zijn, maar als iedereen met een beetje boerenverstand elke situatie zou bekijken is er vast wel een goede afweging te maken tussen de veiligheid van de bevolking en de voortgang van een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
MRTNbos schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:21:
[...]

Ik ben helemaal voor de maatregelen, maar aan de andere kant hebben we ook nog een bedrijfsleven. Je kop nu in het zand steken en alle bedrijven om zeep helpen betekend grote problemen NA deze pandemie.

Daarnaast is de kans dat het merendeel van de bevolking het corona virus krijgt vrij groot. Men probeert met de maatregelen voornamelijk de belasting van het zorgstelsel te regelen zodat iedereen die zorg nodig heeft deze ook kan krijgen.

Geen enkele situatie zal hetzelfde zijn, maar als iedereen met een beetje boerenverstand elke situatie zou bekijken is er vast wel een goede afweging te maken tussen de veiligheid van de bevolking en de voortgang van een bedrijf.
Of je weet alles beter dan het RIVM (en de rest van de wereld) want die hebben geen boerenverstand, en steekt nu je kop in het zand voor regeringsmaatregelen waar boetes op staan. Je kan inderdaad altijd kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
pennywiser schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:37:
[...]

Of je weet alles beter dan het RIVM (en de rest van de wereld) want die hebben geen boerenverstand, en steekt nu je kop in het zand voor regeringsmaatregelen waar boetes op staan. Je kan inderdaad altijd kiezen.
Waar heb je het over? Ik zeg helemaal niets waar jou opmerkingen op slaan.

Waar staat dat je beboet wordt voor werken? Waar claim ik het beter te weten dan het RIVM?

Het gaat mij erom dat als mensen overdrijven je bedrijven om zeep kan helpen...mensen die dan na de pandemie werkeloos zijn met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tja, dat is inderdaad een risico, maar op dit moment zijn de regels simpelweg dat je als je ook maar iets van griepklachten of verkoudheid hebt, of iemand waarmee je in huis woont die griep of koorts heeft, thuis blijft en dat als je kan dat je thuis werkt.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
AllSeeyinEye schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:10:
Tja, dat is inderdaad een risico, maar op dit moment zijn de regels simpelweg dat je als je ook maar iets van griepklachten of verkoudheid hebt, of iemand waarmee je in huis woont die griep of koorts heeft, thuis blijft en dat als je kan dat je thuis werkt.
Helemaal mee eens. Maar als je gewoon gezond ben en geen risico voor je omgeving zou je best af en toe naar het werk kunnen gaan als dat positief is voor het bedrijf.

Zoals op dit forum te lezen is zijn er mensen (werkgevers) die geen maatregelen willen nemen (fout uiteraard). Maar ik krijg ook de indruk dat er mensen zijn die overdrijven met de maatregelen en het niet lijkt te intereseren dat daarmee bedrijven (onnodig) failliet gaan...en daar gaat mijn reactie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

MRTNbos schreef op maandag 30 maart 2020 @ 19:17:
[...]

Zoals op dit forum te lezen is zijn er mensen (werkgevers) die geen maatregelen willen nemen (fout uiteraard). Maar ik krijg ook de indruk dat er mensen zijn die overdrijven met de maatregelen en het niet lijkt te intereseren dat daarmee bedrijven (onnodig) failliet gaan...en daar gaat mijn reactie over.
Maar wat vind jij overdreven? Ik hoor regelmatig met name kritiek of cynisme over de verkoudheid. Daarover: het is geen kwestie van willen of kunnen, het is een kwestie van niet mogen werken / naar buiten als je verkouden bent. En onder verkouden valt dus ook dat je een loopneus hebt of dat er meer snot in je neus zit dan dat er zit als je 100% gezond bent. Dat is niet overtrokken, dat is simpelweg een verplichting die wij allemaal hebben.

En ja, het is wellicht lullig voor werkgevers als mensen zich om die reden afmelden (niet ziekmelden!!) en dat werkgevers die mensen moeten doorbetalen zonder ze te kunnen ziekmelden (waardoor na de eigen risico dagen van de werkgever de verzekering de doorbetaling overneemt), maar dat is nu eenmaal door de overheid zo bedacht. En werkgevers kunnen voor die kosten in bepaalde gevallen een beroep doen op de overheid voor compensatie.

[ Voor 20% gewijzigd door AllSeeyinEye op 30-03-2020 19:30 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Immutable schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:20:
Apart, wij worden gedwongen om thuis te werken. En omdat iedereen in mijn kantoor thuis gaat werken, heb ik gevraagd dat ik als enige persoon daar wel zou mogen werken. Omdat ik thuis erg snel afgeleid zou worden. Heerlijk hele kantoor deel voor mezelf.

Wij worden zowat gedwongen om thuis te werken. Wel raar dat er zoveel verschil zit tussen bedrijven.
Bij ons werden we nu ook gedwongen om thuis te werken.

Voor sommigen is dat oké, voor anderen een plus.... voor mij niet.
Voor mij is dat een hel, dus aangegeven dat ik dat gewoon niet trek.... de hele dag in dezelfde ruimte als mijn werkplek (helaas geen extra kamer).
Als je tegen een burn-out aanzit of eigenlijk al een burn-out hebt... is het niet lekker om altijd je werkplek te zien.

Nu is er gewoon verteld: maximaal 1 persoon per kantoor.... het zijn flex plekken, maar 1 van de flex plekken is voor T.C.
Mijn collega's snappen het ook en hadden het van te voren al aangeboden... maar toen wilde de werkgever een signaal afgeven.

Bespreekbaar maken van de situatie en de bezwaren, dat helpt gewoon.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

walliewop schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:01:
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat de arbeidsinspectie en GGD hier weinig aan kunnen doen. Hij overtreedt namelijk, na mijn inziens, niet de regels.

Ik ben vergeten te melden dat ik sinds vorige week vrijdag (eindelijk) in een aparte kamer werk en dat mijn collega die was wezen skiën sinds vrijdag thuis werkt, nadat zijn moeder belde dat ze griep had (hij woont nog thuis). Het is hier nu wel 'redelijk' veilig. Ook ben ik niet meer verkouden en voel ik mezelf een stuk beter. (Ik had zoals meerdere tweakers in het corona-forum last van een droge hoest en een druk boven op de borst/keel die ik nog nooit eerder had gehad, dus wie weet heb ik het al gehad...). Maar ik voel me niet prettig bij het feit dat ik niet thuis mag werken terwijl dit mogelijk is en dat zijn kinderen nu hier komen studeren....
Als niet-medicus zou ik zeggen dat jij (en veel van je collega's) het virus gehad hebben en er doorheen gekomen zijn met weinig klachten. Maar als je geïnfecteerd bent kun je ook anderen infecteren (je collega met zijn moeder) dus het huidige beleid bij jou op het werk doet er niets aan om dit tegen te gaan. En dat is niet goed natuurlijk.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anboni schreef op zondag 15 maart 2020 @ 01:21:
Volgens mij is dit een onderwerp wat niet thuishoort in het Corona nieuwstopic (en ook niet echt in het, inmiddels al de hele dag gesloten, Corona prep topic), dit lijkt me dan de aangewezen plek voor deze vraag.

Het RIVM raadt aan om, waar mogelijk, thuis te werken. Mijn werkzaamheden zijn naar mijn mening via VPN (met volledige netwerktoegang) prima vanaf huis te verrichten (en mijn manager deelt die mening), maar de directie stelt zich op het standpunt dat thuiswerken niet is toegestaan (in essentie heeft de directeur er geen vertrouwen in dat mensen thuis daadwerkelijk productief zijn). Voor de beeldvorming, het bedrijf is een 24x7 productiebedrijf met 1000+ medewerkers in NL, BE en DE. Ik werk als ITer gewoon 9-17, net als het merendeel van het kantoorpersoneel. Mijn vestiging zit in Brabant, werknemers komen overwegend uit de driehoek Breda, Tilburg, Turnhout.

Toen m'n nieuwe collega (en kamergenoot) bij HR ging navragen wat hij moest doen met z'n beginnende verkoudheid, was de reactie 'dat moet je zelf maar inschatten'. Aangezien hij nog in z'n proeftijd zit, heeft hij er dus maar voor gekozen om op kantoor aan het werk te blijven.

Gezien mijn eigen gezondheid, is er een kansje op complicaties mocht ik besmet raken. Mijn vriendin is longpatient, dus bij haar zijn complicaties bijna gegarandeerd. Omdat ze ook nog eens afhankelijk is van OV, heeft ze van haar werkgever het dringende advies gekregen om in ieder geval de komende week thuis te werken.

Ik zit dus een beetje met een dilemma. Eigenlijk wil ik de komende dagen zelf thuis blijven werken, maar van de directie verwacht ik daar geen akkoord voor. Ziekmelden is natuurlijk een optie, de kans dat de arbodienst op dit moment heel actief zal controleren, acht ik niet zo groot (zeker niet als ik me met griepachtige klachten ziekmeld). Maar dat voelt dan ook weer niet goed, want ik wil gewoon werken, alleen niet vanaf kantoor.

Wat zouden jullie doen? Ik overweeg m'n manager een appje te sturen dat 'ie kan kiezen: ik werk thuis, of ik meld me ziek.

Adviezen in de sfeer van 'zoek snel een andere baan' zit ik in ieder geval niet op te wachten, het werk is uitdagend en het team waar ik in zit is leuk, dus dat wil ik bij voorkeur voorlopig niet kwijt
Beste Anboni,

Voor zover je het ap bericht nog niet heb verzonden, zou ik je aanraden om dat niet te sturen en zeker niet op die manier.

De werkgever staat in zijn recht om te bepalen of de werknemers thuis kunnen werken of niet. Ergo: als hij dus verzoekt om te verschijnen, dan ben je daartoe verplicht. Doe je dat niet, dan is dit ongeoorloofd werkverzuim en dat vermoeden zal hij zeker hebben als je dit appje zal sturen waarin je hem voor het blok zet: thuiswerken of ik meld me ziek (terwijl je niet ziek bent).

Dat jij enerzijds verplicht wordt om te verschijnen op werk, betekent anderzijds dat de werkgever ook een plicht heeft. De werkgever moet redelijke maatregelen nemen door de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee werknemers arbeid verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden, zodat schade voor een werknemer zoveel mogelijk wordt voorkomen. Bijv. de werkgever moet de ruimte bijv. zodanig inrichten dat werknemers voldoende afstand houden, de werkgever zal genoeg hand sanitizers in ruimtes moeten plaatsen, handschoenen verschaffen aan werknemers of het aantal werknemers in een werkruimte verlagen

Als het duidelijk is dat de werkgever geen redelijke maatregelen treft en jij gelet op jouw gezondheidscomplicaties onverhoopt besmet raakt nadat je op de werkplek verschijnt, dan is hij aansprakelijk voor de schade die jij daardoor lijdt.

Je moet wel zien te bewijzen dat jij ziek bent geworden door het gebrek aan redelijke maatregelen, dat kan eventueel lastig zijn.

Het beste wat je i.c. kan doen is met je werkgever dus bespreken dat als hij erop staat dat jij op werk verschijnt, hij wel voldoende maatregelen treft om de kans op besmetting voor jou (en andere werknemers) zoveel mogelijk voorkomt.
Vermelden van je eigen gegevens wordt gezien als spam: ongevraagde reclame. Dit is niet toegestaan.

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 08-04-2020 15:37 ]

Pagina: 1 2 Laatste