Reparatiekosten TV na 3 jaar - Geschillencommissie waardig?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 15.486 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:52

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kappade schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:15:
[...]

Alvast wat vragen over dat traject:

[...]
De antwoorden hierboven zijn helemaal prima.

Voor het schrijven van een dagvaarding kun je een jurist inhuren, maar je kunt het ook zelf. Op deze site lees je hoe je zoiets doet. Dit is een voorbeeld (.docx) van een dagvaarding.

Als je rechtsbijstand hebt, en de polis dit soort zaken ook dekt, gebruk die dan vooral. Je hebt er zelf dan geen omkijken meer naar en dat scheelt een hoop.

Zoals al gesteld: de meeste kosten die je maakt (verlofuren, reiskosten, postzegels etc.) en de tijd die je er aan kwijt bent kun je niet terugvorderen. Alleen het griffierecht en de kosten voor de deurwaarder (om je dagvaarding te laten betekenen) kun je terugkrijgen als je wint.

Huur je een advocaat in, dan kun je die kosten voor een deel terugvorderen. De kantonrechter hanteert een staffel voor het bepalen van de onkostenvergoeding die je toegewezen krijgt.

Maar goed, ik heb het al eerder gesteld, ik vermoed dat MM over de brug komt zodra ze merken dat je niet afdruipt. Misschien is dat al zodra je om de verhinderdata vraagt (zo'n mail doet vaak wonderen), misschien zodra ze de dagvaarding ontvangen. De kans dat MM wint is namelijk klein, dus de kans dat ze eieren voor hun geld kiezen is omgekeerd evenredig groot.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:53
Voor een reguliere kantonzaak is het niet gebruikelijk dat men vooraf al vraagt om verhinderdata. Dat komt pas aan de orde nadat er is besloten dat er een zitting zal plaatsvinden, hetgeen overigens niet per definitie het geval is. Kleinere zaken kunnen ook volledig schriftelijk worden afgedaan waarbij partijen ook de gelegenheid krijgen om op elkaar standpunten te reageren. De zaak is zeker niet spoedeisend genoeg voor een kort geding. Daar is het vooraf opvragen van verhinderdata wel gebruikelijk.

Een dagvaarding wordt uitgebracht tegen een roldatum. Daarvoor kun je naar de zittingsroosters kijken op de website van het betreffende gerecht. Let erop dat je een termijn van minimaal zeven dagen hanteert tussen het uitbrengen van het exploot en de roldatum (art. 114 Rv).

[ Voor 8% gewijzigd door VeeGee op 30-04-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 12:38
Ah zo bedoelde je de kosten. De kosten van mijn moeite/uren en postzegels had ik verwacht niet terug te krijgen. De kosten van het proces wel, fijn dat die ook vergoed moeten worden als ik win.

Ik heb er een goed gevoel bij en ga er binnekort eens goed voor zitten. Zo leer ik ook nog eens wat van het rechtssysteem, mooi meegenomen.
Ook neem ik voor lief dat de tv komende maanden nog wel aan de muur zal hangen met mogelijk verslechterend beeld. Gevoel dat ik uiteindelijk wel aan het langste eind trek en dat is dan naast een goed werkende tv ook een fijn en rechtvaardig gevoel.

Denk dat het niet mogelijk is hoor maar kan ik nog iets in de zaak meenemen dat MM gedwongen wordt hun garantie/reparatieregels moet aanpassen? Om mensen met soortgelijke situaties te behoeden van reparatiekosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

VeeGee schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:07:
Voor een reguliere kantonzaak is het niet gebruikelijk dat men vooraf al vraagt om verhinderdata.
[...]
Dat klopt, maar het mag wel.

Ik zie het ook vooral als een emmer koud water voor de wederpartij: "het is uit met het geneuzel, we gaan nu echt beginnen".

Het doet wonderen; meestal weet men wel dat de andere kant gelijk heeft en bluft men; een briefje of drie is nog altijd goedkoper dan het vergoeden van een reparatie of vervanging van een product. Dat is vooral het geval als men met consumenten te maken heeft. Men hoopt dat je opgeeft of je rechten niet kent.

Ik heb zelf vooral te maken gehad met zaken rond huurovereenkomsten in het vastgoed, zowel commercieel vastgoed als woningen, en een blauwe maandag in verbintenissen bij een grote internetprovider.

In beide "werelden" vind ik het verbazingwekkend hoe vaak de tegenpartij overtuigd is van zijn gelijk tot er zo'n vraag om verhinderdata in de mailbox staat.

*Heroic_nonsense is overigens alweer heel wat jaartjes IT-er en uit het wereldje

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is wel heel ongebruikelijk. En voor welke periode vraag je dan verhinderdata? Er kunnen zo drie tot vier maanden zitten tussen het uitbrengen van een dagvaarding en het moment dat de rechtbank beslist dat er überhaupt een zitting komt (momenteel gaat alles standaard schriftelijk ivm het coronavirus). Dan moet je dus gaan vragen om data 6 tot 9 maanden in de toekomst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kappade
Nou op het nippertje heb ik alsnog kosteloze reparatie aangeboden gekregen. De details:

Vanmiddag werd ik gebeld door de Mediamarkt over mijn 'langlopende melding waar meerdere mensen al een tijd mee bezig waren geweest'. De man had een manager functie en kreeg mijn zaak onder zijn ogen aangezien deze al lang liep en er nog geen oplossing voor was gevonden.

In het telefoongesprek vielen we allereerst terug op het duidelijk maken van onze standpunten:

Hij ging nogmaals heel de riedel herhalen over dat het door het na 3 jarige gebruik redeljk is dat de consument meebetaalt aan de reparatie. Indien ik het daar niet mee eens ben, altijd de mogeljikheid bestaat om de koopovereenkomst te ontbinden en/maar dat hier wel een mindering in wordt gedaan naarmate hoelang de televisie normaal gewerkt heeft. Dit alles zijn de MM voorwaarden welke zou zijn opgesteld naar consumentenrecht. Het laatste antwoord vanuit ZesGoes kwamvanaf hun juridische afdeling maar die schakelt niet direct met de consument, die stuurt hun uitspraak door naar klanten- of reparatiecentrum.

Hierop ben ik in het verweer gegaan dat ik -het in het begin al dacht maar nu- zekerheid had door onderzoek op internet: consumentenrecht werkt helemaal niet zo: iets als een TV of koelkast waarvan (mede door de prijs) een hogere duurzaamheid aan verbonden zit, mag je er -bij wet- vanuitgaan dat deze langer dan 2 jaar blijft werken. En dat bij een (ondeugdelijke) apparaat dat eerder kapot gaat dan deze verwachting, er helemaal geen reparatiekosten bij de klant mogen worden neergelegd. Ook dat het bij koopontbinding gaat om teruggave van de totale aankoopsom en niet een deel daarvan. Dat zou enkel bij hoge uitzondering mogen wanneer reparatie/vervanging niet mogelijk zou zijn.

Hij gaf aan als iets van 'tjsa..internet' maar ik heb aangegeven dat het om sites ging als consumentenbond, consuwijzer en zelfs eerdere uitspreken van de Geschillencomissie waarbij de Mediamarkt nota bene is aangesloten.

Ook aangegeven dat het geen direct antwoord van de juridische afdeling zelf of verstrijken van antwoordtijden natuurlijk niet de belangrijkste was maar wel bovenop de kern van zaak waarover ik al ontevreden was.

Hij gaf vervolgens aan dat hij niet belde om nogmaals in discussie te gaan maar om kosteloze reparatie aan te bieden om deze zaak zsm voor iedereen te kunnen sluiten, waar ik mij ergens wel in kon vinden. Ik twijfelde eerlijk gezegd heel even of ik niet voor de volle mep moest gaan en dit aanbod naast mij neer moest leggen. Zoals destijds in de winkel was ik erg huiverig over dit model/type en dat de klacht terug kon komen, en dan? Maar nu het grote verschil dat ik de reparatie niet zelf betaal. Aangegeven dat als dit weer zou gebeuren we op het zelfde punt aankomen. Maar ik ben in ieder geval op korte termijn geholpen; en ik bezit nu eenmaal een prachtige tv die ik graag in volle glorie zou willen blijven gebruiken.

Al en met al ben ik op het voorstel ingegaan. Wel heb ik gevraagd dit op dit mail te zetten daar er eerdere beloften gedaan werden via de telefoon die niet nagekomen waren. Dit zou hij uiteraard doen. Ook heb ik gevraagd naar een leentoestel aangezien de TV 15 werkdagen weg kon zijn en door coronoa nog langer kan uitlopen.

Inmiddels heb ik de e-mail ook binnen:
Geachte heer <knip>,

Hierbij zoals telefonisch besproken de bevestiging dat wij de televisie kosteloos zullen laten repareren.

Doorgaans zal dit +/- 15 werkdagen in beslag nemen. Zoals aangegeven kunnen reparatietijden uitlopen i.v.m. corona. Uiteraard streven wij er altijd naar de producten weer zo snel mogelijk bij de consument te hebben.

Met vriendelijke groet,

<knip naam medewerker>
Customer Experience Manager

MediaMarkt Rotterdam Alexandrium
Ik ga hier nog wel op reageren en vragen naar:

1. hoe dit precies uitgevoerd wordt (ik neem aan dat ik hem moet brengen, door corona begrijpelijk)
2. hoe het zit met een leentoestel
3. wat nu mijn exacte garantietermijn is op de tv na reparatie.
4. ik de exacte details wil weten van hoe er gehandeld gaat worden als ik bijvoorbeeld weer over 3 jaar hetzelfde probleem met de tv krijg. Hier moet hopelijk een iets andere werkwijze voor zijn bij Mediamarkt dan wat ik nu ervaren heb, juist omdat het dan om hetzelfde probleem gaat binnen X tijd.
Hopelijk kunnen ze mij een zwart op wit toezegging doen dat het dan ook kosteloos gerepareerd gaat worden, uiteraard indien binnen het bij punt 3 gestelde termijn. Dit kan ik dan bewaren voor als het daadwerkelijk zo ver komt.
Indien het antwoord hierop negatief is zal ik ook dat antwoord bewaren en in een eventuele zaak dan alsnog meenemen.

En als laatste wil ik hem wijzen op een aantal genoemde bronnen uit dit topic, waaronder de Geschillencomissie uitspraken waar beschreven staat dat kosteloze reparatie bij wet een plicht is van de verkoper. Ook zal ik hem vragen dit door te spelen naar de juridische afdeling. Wellicht doet het nog iets voor toekomstige klanten die hun tv wilt laten repareren daar.

Ik hou jullie nog even op de hoogte hoe alles gaat verlopen maar er lijkt een einde aan te komen, hopelijk voor heel lang maar in ieder geval voor de korte termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zo zie je maar dat de aanhouder vaak wint. veel shops voeren een zgn ontmoedigingsbeleid, en wenden alles af. Veel consumenten trappen daar in, omdat ze het vaak zo brengen dat ze hun best voor je doen, maar fabrikant of anders zegt dat het zo gaat als ze je voorspelden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10 22:00
GlowMouse schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:58:
[...]

Het is wel heel ongebruikelijk. En voor welke periode vraag je dan verhinderdata? Er kunnen zo drie tot vier maanden zitten tussen het uitbrengen van een dagvaarding en het moment dat de rechtbank beslist dat er überhaupt een zitting komt (momenteel gaat alles standaard schriftelijk ivm het coronavirus). Dan moet je dus gaan vragen om data 6 tot 9 maanden in de toekomst.
Ja, het is vast ongebruikelijk, maar ik vond 'm wel creatief. Het gaat niet om het wezenlijke antwoord. Waar het om gaat is dat dit een vraag is waar een backofficemedewerker apart in moet duiken. Die stapt aan de hand van deze vraag naar d'r manager "ze vragen naar 'verhinderdata'(?) van onze advocaat, wat moet ik daar mee?".

Daarnaast kan je dreigen een rechtzaak aan te spannen, maar die dreigementen krijgen ze iedere dag 10 keer te horen. Dit is een veel concreter iets, en omdat het een vraag is leg je de bal bij de helpdesk neer die daar iets mee moet doen.

Ik heb 'm in ieder geval onthouden voor het geval ik nog een keer een dergelijk akkefietje heb.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 18:56

Paulus0013

pom pom

Hackus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:40:
Zo zie je maar dat de aanhouder vaak wint. veel shops voeren een zgn ontmoedigingsbeleid, en wenden alles af. Veel consumenten trappen daar in, omdat ze het vaak zo brengen dat ze hun best voor je doen, maar fabrikant of anders zegt dat het zo gaat als ze je voorspelden.
Jij noemt het een ontmoedigingsbeleid, ik noem het gewoon niet aan de regels houden. Wat mij betreft kunnen dergelijke zaken niet hard genoeg op de vingers worden getikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Kappade schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:30:
Nou op het nippertje heb ik alsnog kosteloze reparatie aangeboden gekregen. De details:

[...]

[...]
Zie hier het resultaat.

Gefeliciteerd Kappade; zo zie je maar dat de aanhouder wint.
Ik ga hier nog wel op reageren en vragen naar:

1. hoe dit precies uitgevoerd wordt (ik neem aan dat ik hem moet brengen, door corona begrijpelijk)
2. hoe het zit met een leentoestel
3. wat nu mijn exacte garantietermijn is op de tv na reparatie.
4. ik de exacte details wil weten van hoe er gehandeld gaat worden als ik bijvoorbeeld weer over 3 jaar hetzelfde probleem met de tv krijg. Hier moet hopelijk een iets andere werkwijze voor zijn bij Mediamarkt dan wat ik nu ervaren heb, juist omdat het dan om hetzelfde probleem gaat binnen X tijd.
Hopelijk kunnen ze mij een zwart op wit toezegging doen dat het dan ook kosteloos gerepareerd gaat worden, uiteraard indien binnen het bij punt 3 gestelde termijn. Dit kan ik dan bewaren voor als het daadwerkelijk zo ver komt.
Indien het antwoord hierop negatief is zal ik ook dat antwoord bewaren en in een eventuele zaak dan alsnog meenemen.

En als laatste wil ik hem wijzen op een aantal genoemde bronnen uit dit topic, waaronder de Geschillencomissie uitspraken waar beschreven staat dat kosteloze reparatie bij wet een plicht is van de verkoper. Ook zal ik hem vragen dit door te spelen naar de juridische afdeling. Wellicht doet het nog iets voor toekomstige klanten die hun tv wilt laten repareren daar.

Ik hou jullie nog even op de hoogte hoe alles gaat verlopen maar er lijkt een einde aan te komen, hopelijk voor heel lang maar in ieder geval voor de korte termijn.
Voor wat betreft punt 4: de eis om zwart op wit te krijgen dat de TV in een later stadium weer een keer kosteloos gerepareerd moet worden, zou ik voor nu laten rusten. Mocht die situatie zich voordoen, dan weet je dit topic te vinden. Of het toestel dan ook kosteloos gerepareerd moet worden is namelijk weer afhankelijk van variabelen waarvan je op dit moment de waarden nog niet kent, dus het is wat lastig om daar nu al iets op te verwoorden.
GlowMouse schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:58:
[...]

Het is wel heel ongebruikelijk.

[...]
Het is een tactische e-mail om de zaak onder de aandacht van iemand anders binnen MM te krijgen; niet met het doel om daadwerkelijk een lijst met data te krijgen. Anders blijft het dossier in de laag van het serviceapparaat van MM rondzweven waar men alleen maar dit soort antwoorden geeft en niet juridisch naar de zaak kijkt (en het doorzetten naar de "juridische afdeling" is ook een lachertje, zo blijkt. Ook die afdeling bluft maar wat en wil niet eens direct met de klant communiceren).

Zodra je vraagt om verhinderdata, moet het dossier wel omhoog geschopt worden naar iemand die daar antwoord op kan geven. Grote kans dat die iemand er helemaal niet op zit te wachten en je gewoon je zin geeft.

En dat het echt werkt, blijkt maar weer eens.
Freeaqingme schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:30:
[...]

Ja, het is vast ongebruikelijk, maar ik vond 'm wel creatief. Het gaat niet om het wezenlijke antwoord. Waar het om gaat is dat dit een vraag is waar een backofficemedewerker apart in moet duiken. Die stapt aan de hand van deze vraag naar d'r manager "ze vragen naar 'verhinderdata'(?) van onze advocaat, wat moet ik daar mee?".

Daarnaast kan je dreigen een rechtzaak aan te spannen, maar die dreigementen krijgen ze iedere dag 10 keer te horen. Dit is een veel concreter iets, en omdat het een vraag is leg je de bal bij de helpdesk neer die daar iets mee moet doen.

Ik heb 'm in ieder geval onthouden voor het geval ik nog een keer een dergelijk akkefietje heb.
Precies dit inderdaad.

[ Voor 44% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 11-05-2020 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappade
Heroic_Nonsense schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Zie hier het resultaat.

Gefeliciteerd Kappade; zo zie je maar dat de aanhouder wint.
Bedankt! Uiteraard is dit een resultaat wat ik heb behaald dankzij jullie. Ook heb ik het nodige geleerd van deze kwestie. Ik ben overigens erg benieuwd of dat het nu komt door (on)bewust denken dat zij het allemaal goed doen met hun voorwaarden en dit aanbieden om er gewoon snel mee klaar te zijn OF dat ze weten dat ze fout zitten en het te heet wordt onder hun voeten. Daar zullen we helaas nooit achter komen.

Net als eerder werd aangehaald zou je kunnen spreken van een een ontmoedigingsbeleid of zoals ik tegen ze had gezegd 'verdienmodel', blijft het enorm bizar dat een toko zo groot als zij hier mee wegkomen. Ik zou eigenlijk verwachten/willen dat zij (en andere verkopers) hun voorwaarden moeten laten controleren/auditen ofzo en dan gecorrigeerd worden naar de wet. Dat zou (de consument) toch enorm veel helpen? Maar daar wil men vast niet aan met duizenden verkopers. Ik denk dat het ook te maken heeft met dat er niet concreet uigesproken is/kan worden hoelang iets mee moet gaan, en dus buiten de 2 jaar fabrieksgarantie het een moeras/grijs gebied is (waar verkopers gebruik van kunnen maken en blijkbaar dus ook doen).
Heroic_Nonsense schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Voor wat betreft punt 4: de eis om zwart op wit te krijgen dat de TV in een later stadium weer een keer kosteloos gerepareerd moet worden, zou ik voor nu laten rusten. Mocht die situatie zich voordoen, dan weet je dit topic te vinden. Of het toestel dan ook kosteloos gerepareerd moet worden is namelijk weer afhankelijk van variabelen waarvan je op dit moment de waarden nog niet kent, dus het is wat lastig om daar nu al iets op te verwoorden.

[...]
Het was mij niet zozeer het zwart op wit krijgen dat het dan kosteloos gerepareerd zou worden maar meer hun antwoord/standpunt hierover zwart op wit. Ik heb het alleen mondeling gehoord in de winkel. Maar ik heb antwoord en het dus nu ook zwart op wit , de antwoorden:
Geachte heer <naam>

,Ik begreep van mijn collega, dat u nog wat vragen heeft omtrent de reparatie aan uw Samsung televisie.

1. Hoe wordt de televisie gerepareerd? Op jullie website>'Reparatieaanmelden' formulier zie ik geen vermelding dat het rondom corona niet thuis bij de klant uitgevoerd zou kunnen worden? Zie https://service.mediamarkt.nl/portal/task/create . Indien dit nog wel uitgevoerd wordt, heeft dat uiteraard mijn voorkeur en ga ik er vanuit dat jij dit in gang kan zetten voor mij. De benodigde gegevens zijn bekend bij jullie.

Een eventuele thuis service, valt eventueel wel in de mogelijkheden van herstel van uw televisie. Echter gezien de gemaakte afspraak, is het raadzaam dat wij het toestel voor u versturen naar Samsung.

Dit heeft als reden dat anders de reparatie kosten door u betaald dienen te worden aan de monteur. Achteraf kunt u deze kosten wel terug krijgen bij ons in de vestiging.

2. Indien een reparatie aan huis echt niet mogelijk is zie ik het toestel graag opgehaald/teruggebracht worden. Jullie kunnen het toestel beter veilig (laten) vervoeren dan waar ik toe in staat ben op het moment. Dit om mogelijke vervoerschade te voorkomen waarvan aansprakelijkheid weer een hele andere discussie kan veroorzaken waar ik geen trek in heb.

Uiteraard is het mogelijk dat wij het defecte toestel komen ophalen bij u thuis. Na de reparatie zullen wij dan met u een afspraak maken om deze weer netjes te leveren.

3. Wat is mijn garantietermijn op de televisie na de reparatie.

Garantie termijn op de uitgevoerde reparatie is 3 maanden. Dit is de garantie op het onderdeel wat vervangen is, niet op de volledige televisie.

4. Wij hebben het kort gehad over of het probleem wellicht terug kan komen met het nieuwe LCD paneel. Dat is uiteraard niet te zeggen. Wel zou ik graag van jou willen weten wat de handelswijze wordt als ik met hetzelfde probleem over 3 jaar aan de balie sta in de Mediamarkt in Rotterdam. Hier moet hopelijk een iets andere werkwijze voor zijn bij Mediamarkt dan wat ik nu ervaren heb, juist omdat het dan om hetzelfde probleem gaat binnen X tijd. Hopelijk kun jij mij zwart op wit een toezegging doen dat het dan ook kosteloos gerepareerd gaat worden, uiteraard indien binnen het bij punt 3 gestelde termijn. Dit kan ik dan bewaren voor als het daadwerkelijk zo ver komt. Indien het antwoord hierop negatief is zal ik ook dat antwoord bewaren en in een eventuele zaak dan alsnog meenemen.

Hier kunnen wij geen toezegging op doen. Wanneer het toestel binnen de 3 maanden garantie hetzelfde probleem vertoont wordt dit uiteraard kosteloos hersteld.

Wanneer dit gebeurt na de 3 maanden garantie, zal er altijd gekeken worden naar de geschiedenis en zal er gekeken worden wat er op dat moment mogelijk is.

Tevens heeft u de vraag gesteld of er een leen toestel beschikbaar is.

Wij hebben een leen toestel beschikbaar en kunnen deze direct bij u leveren op het moment dat wij uw eigen televisie bij u komen ophalen.
Ik heb hem bedankt voor de antwoorden en gevraagd of ik een nieuw onsite reparatieverzoek moest inschieten of dat de oude gebruikt moest worden. Met zijn e-mail en die van zijn collega eerder ga ik dan naar de winkel om mijn geld terug te vragen, dit is in mijn ogen de beste/snelste oplossing voor iedereen. :)

Ik hou nog even een slag om de arm maar zodra de TV gerepareerd is en ik het geld terugkrijg is deze zaak afgesloten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Kappade gefeliciteerd met je winst !
Zo zie je maar als je soms de langste adem hebt kom je een heel eind.
Ik denk dat het ook te maken heeft met dat er niet concreet uigesproken is/kan worden hoelang iets mee moet gaan, en dus buiten de 2 jaar fabrieksgarantie het een moeras/grijs gebied is (waar verkopers gebruik van kunnen maken en blijkbaar dus ook doen
Dat is niet zo grijs als het lijkt maar eerder een truc van de verkopende partij om zich zelf uit de kosten te lullen.
Vanuit Europa is er 2 jaar fabrieksgarantie geregeld en de verkopende partij kan zich dan vaak wenden tot de fabriek voor reparatie en de kosten daar van.
Na 2 jaar draait de verkopende partij zelf voor deze kosten op tenzij ze een deal met de fabrikant hebben.

Kijkende naar de verkopende partij is dit helemaal niet zo leuk als zij opdraaien voor de kosten van een ondeugdelijk product, aangezien zij dit product niet hebben gemaakt en hier niks aan kunnen doen.
Makkelijke weg is dus gewoon op de 2 jaar te gooien en de kosten door te schuiven naar de consument ondanks er in Nederland geen vast "garantie" termijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even een opmerking wat ik steeds weer verkeerd zie gaan, de 2 jaar die vanuit de EU als richtlijn wordt aangehouden is wettelijke garantie absoluut GEEN fabrieksgarantie. Fabrieksgarantie mag namelijk rustig maar 1 jaar zijn, waarbij de fabrikant ook nog eigen eisen mag stellen. Jij hebt als consument namelijk helemaal niets met de fabrikant te maken, maar alleen met de verkopende partij en daar heeft die 2 jaar betrekking op.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 12-05-2020 12:39 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
Na 2 jaar draait de verkopende partij zelf voor deze kosten op tenzij ze een deal met de fabrikant hebben.
Mwah...ik snap de regel maar toch ben ik het er ook wel mee eens dat bijvoorbeeld mijn TV niet na 50 jaar gratis gerepareerd of vervangen moet worden.
Dat bedoel ik met grijs gebied en vanaf wanneer is het redelijk dat een consument (mee)betaalt. Voor mijn gevoel zou ik na bijvoorbeeld na 10 jaar best wel akkoord gegaan zijn met reparatiekosten.

Echter, die grens ga je nergens zwart op wit vinden, buiten die verouderde en door de verkoper belang bij hebbende Uneto-VNI lijst, welke slecht een indicatie is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
_Dune_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:39:
Even een opmerking wat ik steeds weer verkeerd zie gaan, de 2 jaar die vanuit de EU als richtlijn wordt aangehouden is wettelijke garantie absoluut GEEN fabrieksgarantie. Fabrieksgarantie mag namelijk rustig maar 1 jaar zijn, waarbij de fabrikant ook nog eigen eisen mag stellen. Jij hebt als consument namelijk helemaal niets met de fabrikant te maken, maar alleen met de verkopende partij en daar heeft die 2 jaar betrekking op.
Iets met i stand corrected :) Was dan ook niet zo dat de fabrieksgarantie de garantie duur verlengt?

@Kappade Dat punt van jou is wel een beetje grijs inderdaad maar je kan zelf redelijk een indicatie maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kappade
Nou :) :

De televisie is afgelopen vrijdag hersteld door CE Repair; vakkundige en aardige monteur. Hij herkende en zag direct het probleem. Met weinig moeite maakte hij de tv open (volledig schroefloos systeem tegenwoordig) en verving het scherm+frontplate. Aangesloten en de TV deed het weer als dag 1.

Hij had de discussie van mij en Mediamarkt gezien in het systeem en gaf aan dat ik wel bij hem direct/eerst moet betalen/voorschieten, daar was ik uiteraard van op de hoogte.

Een dag later ben ik naar de Mediamarkt gegaan met de factuur en nodige e-mailcommunicatie. Buiten moest ik vanwege corona in de rij voor Servicebalie maar was uiteindelijk aan de beurt. "Grappig" genoeg werd ik geholpen door dezelfde man als waar ik destijds het nare gesprek mee had gehad. Ik vertelde dat ik gemaakte kosten vergoed kon krijgen en overhandigde hem de papieren. Ik kon moeilijk doen alsof ik hem niet herkende dus zei 'volgens mij hebben wij hier destijds over gesproken'. Hij zei 'dat klopt en ook de mailwisseling was met mij'. Hij kwam wat stil (teneergeslagen?) over maargoed dat was ik ook, we hadden volgens mij beide geen zin om er nog maar 1 woord vuil aan te maken. Hij vroeg of ik 50 cent had en nadat ik nee zei kwam hij met het totale reparatiebedrag in cash aanlopen. Ik vroeg of dit niet teruggepind kon worden, maar dat kon blijkbaar niet (??). Ach, laat ook maar dacht ik. Echter eenmaal buiten dacht ik wel 'lekker dan, cash in deze corona tijd.' Ik heb heb gisteren op de bank gestort.

De monteur bevestigde overigens dat het een nieuwe paneel is geschikt voor deze seri en geen 2020 model is ofzo; dat zou kunnen betekenen dat het probleem terug komt maar ook dat het mogelijk een nieuwe/betere revisie is en wegblijft.

We gaan het zien hoelang hij blijft werken. De monteur vroeg nog hoelang ik dacht garantie te hebben en zei 4 maanden. Hij zei dan ben je goed op de hoogte want er wordt vaak 3 gezegd door de verkoper; en dat klopt, dat vertelde Mediamarkt mij ook. bah

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van dit langlopende verhaal en hoop ik dat dit topic kan helpen bij ieder die in een soort gelijke situatie terecht komt. Ik heb op het nippertje toch gratis reparatie gekregen maar heb er flink wat moeite in moeten steken. Ik zie het niet als verloren tijd want ik ben door mede Tweakers en de zaak flink wat wijzer geworden van het consumentenrecht. Ik stond ook echt op het punt om het voor te laten komen middels de kantonrechter (en leren hoe dat allemaal werkt) maar dat is iets voor later. Nu ga ik zorgeloos genieten van een goed werkende tv.

Ik wil ieder die in dit topic heeft gereageerd hartelijk bedanken voor het advies. Fijn om het hier besproken te hebben. _/-\o_

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:24
Dankzei dit topic ga ik dezelfde strijd aan. Dit heeft mij moed gegeven om de start te maken met mijn tv (LG OLED55B6V) van de mediamarkt die na 3,5 jaar defecten begint te tonen. Gezien jou resultaat vind ik dit een mooie stap. Ik had het namelijk al opgegeven gezien ik deze mail van ze gekregen had.

Bedankt voor dit resultaat _/-\o_ :>
.. "Bedankt dat u contact hebt opgenomen met Media Markt. Wat vervelend om te lezen dat uw product niet meer naar behoren werkt. Wij kunnen voor u een homeservice aanmaken. Dit houdt in dat er een reparateur bij u thuis komt om uw product te maken.
Echter zijn uw twee jaar garantie voorbij. Wat inhoudt dat uw product overgaat in de levensduur. Bij reparatie zult u dan ook de kosten voor moeten schieten en zullen wij, wanneer u met het reparatierapport, bewijs van betaling en aankoopnota, naar ons toe komt kijken of u vanuit ons nog geld terug krijgt.
Wanneer u dit wenst kunt u ook altijd eerst zelf contact opnemen met LG en hun vragen om een voorlopige prijsopgave op te stellen. Vanuit hier kunnen wij kijken of en hoeveel u nog van ons zou terugkrijgen. Dit is natuurlijk op basis dan van de aangeleverde stukken en hier kunnen ook geen rechten aan ontleend worden.
Hopende u zo voldoende te hebben geïnformeerd." ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappade
Fijn om te lezen. Ik zou zeggen maak een eigen topic aan en ik volg het en help graag.

Jouw verkregen antwoord is helemaal raar en afschuiverig. 'Ga maar naar LG voor een exacte prijsopgave'. Dat behoort Mediamarkt dan wel via LG te regelen en deden ze bij mij via Samsung ook. Typisch dat het mogelijk per merk nog eens verschilt.

In ieder geval, betalen en met je rekening bij Mediamarkt aankomen zal zorgen voor verbazing en teleurstelling.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 10:58
Goed om te lezen dit topic. Ik heb nu hetzelfde met een Lenovo Yoga die ik vorig jaar mei heb gekocht, en de webshop geeft aan dat er geen garantie meer is en geen mogelijkheid tot reparatie.

Ik ga komende week verder met ze in discussie want na een jaar en 5 maanden mag ik niet verwachten dat ie er zomaar mee op houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappade
Dat is toch nog binnen de 2 jaar fabrieksgarantie? Desnoods even contact opnemen met Lenovo zelf.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46
jpg97 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:35:
Goed om te lezen dit topic. Ik heb nu hetzelfde met een Lenovo Yoga die ik vorig jaar mei heb gekocht, en de webshop geeft aan dat er geen garantie meer is en geen mogelijkheid tot reparatie.

Ik ga komende week verder met ze in discussie want na een jaar en 5 maanden mag ik niet verwachten dat ie er zomaar mee op houdt.
Zakelijk of als consument? 1 jaar garantie klinkt erg als zakelijk, consumenten hebben doorgaans minimaal 2 jaar (en in Nederland mogelijk zelfs langer als dat verwacht mag worden qua levensduur).

Is het echter zakelijk dan kan een 1 jarige garantie wel regelmatig voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpg97
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 10:58
Dennism schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:42:
[...]

Zakelijk of als consument? 1 jaar garantie klinkt erg als zakelijk, consumenten hebben doorgaans minimaal 2 jaar (en in Nederland mogelijk zelfs langer als dat verwacht mag worden qua levensduur).

Is het echter zakelijk dan kan een 1 jarige garantie wel regelmatig voorkomen.
Als consument inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46
Dan zou ik inderdaad gewoon naar de webshop gaan (mits Nederlands) indien niet Nederlands eerst uitzoeken welke wetgeving van toepassing is. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas 2 verschillende zaken. Mocht je bijv. een rechtsbijstandsverzekering hebben kan dan helpen. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eve71
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09 23:32
*knip* Topickaping is niet de bedoeling.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 29-03-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic is alweer even wat ouder en voor een andere shop. Ik raad je aan een eigen topic te openen en daarbij het Shopping Forum Beleid in acht te nemen, dit topic krijgt een slotje.

[ Voor 24% gewijzigd door Yorinn op 29-03-2022 21:10 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.