Nou op het nippertje heb ik alsnog kosteloze reparatie aangeboden gekregen. De details:
Vanmiddag werd ik gebeld door de Mediamarkt over mijn 'langlopende melding waar meerdere mensen al een tijd mee bezig waren geweest'. De man had een manager functie en kreeg mijn zaak onder zijn ogen aangezien deze al lang liep en er nog geen oplossing voor was gevonden.
In het telefoongesprek vielen we allereerst terug op het duidelijk maken van onze standpunten:
Hij ging nogmaals heel de riedel herhalen over dat het door het na 3 jarige gebruik redeljk is dat de consument meebetaalt aan de reparatie. Indien ik het daar niet mee eens ben, altijd de mogeljikheid bestaat om de koopovereenkomst te ontbinden en/maar dat hier wel een mindering in wordt gedaan naarmate hoelang de televisie normaal gewerkt heeft. Dit alles zijn de MM voorwaarden welke zou zijn opgesteld naar consumentenrecht. Het laatste antwoord vanuit ZesGoes kwamvanaf hun juridische afdeling maar die schakelt niet direct met de consument, die stuurt hun uitspraak door naar klanten- of reparatiecentrum.
Hierop ben ik in het verweer gegaan dat ik -het in het begin al dacht maar nu- zekerheid had door onderzoek op internet: consumentenrecht werkt helemaal niet zo: iets als een TV of koelkast waarvan (mede door de prijs) een hogere duurzaamheid aan verbonden zit, mag je er -bij wet- vanuitgaan dat deze langer dan 2 jaar blijft werken. En dat bij een (ondeugdelijke) apparaat dat eerder kapot gaat dan deze verwachting, er helemaal geen reparatiekosten bij de klant mogen worden neergelegd. Ook dat het bij koopontbinding gaat om teruggave van de totale aankoopsom en niet een deel daarvan. Dat zou enkel bij hoge uitzondering mogen wanneer reparatie/vervanging niet mogelijk zou zijn.
Hij gaf aan als iets van 'tjsa..internet' maar ik heb aangegeven dat het om sites ging als consumentenbond, consuwijzer en zelfs eerdere uitspreken van de Geschillencomissie waarbij de Mediamarkt nota bene is aangesloten.
Ook aangegeven dat het geen direct antwoord van de juridische afdeling zelf of verstrijken van antwoordtijden natuurlijk niet de belangrijkste was maar wel bovenop de kern van zaak waarover ik al ontevreden was.
Hij gaf vervolgens aan dat hij niet belde om nogmaals in discussie te gaan maar om kosteloze reparatie aan te bieden om deze zaak zsm voor iedereen te kunnen sluiten, waar ik mij ergens wel in kon vinden. Ik twijfelde eerlijk gezegd heel even of ik niet voor de volle mep moest gaan en dit aanbod naast mij neer moest leggen. Zoals destijds in de winkel was ik erg huiverig over dit model/type en dat de klacht terug kon komen, en dan? Maar nu het grote verschil dat ik de reparatie niet zelf betaal. Aangegeven dat als dit weer zou gebeuren we op het zelfde punt aankomen. Maar ik ben in ieder geval op korte termijn geholpen; en ik bezit nu eenmaal een prachtige tv die ik graag in volle glorie zou willen blijven gebruiken.
Al en met al ben ik op het voorstel ingegaan. Wel heb ik gevraagd dit op dit mail te zetten daar er eerdere beloften gedaan werden via de telefoon die niet nagekomen waren. Dit zou hij uiteraard doen. Ook heb ik gevraagd naar een leentoestel aangezien de TV 15 werkdagen weg kon zijn en door coronoa nog langer kan uitlopen.
Inmiddels heb ik de e-mail ook binnen:
Geachte heer <knip>,
Hierbij zoals telefonisch besproken de bevestiging dat wij de televisie kosteloos zullen laten repareren.
Doorgaans zal dit +/- 15 werkdagen in beslag nemen. Zoals aangegeven kunnen reparatietijden uitlopen i.v.m. corona. Uiteraard streven wij er altijd naar de producten weer zo snel mogelijk bij de consument te hebben.
Met vriendelijke groet,
<knip naam medewerker>
Customer Experience Manager
MediaMarkt Rotterdam Alexandrium
Ik ga hier nog wel op reageren en vragen naar:
1. hoe dit precies uitgevoerd wordt (ik neem aan dat ik hem moet brengen, door corona begrijpelijk)
2. hoe het zit met een leentoestel
3. wat nu mijn exacte garantietermijn is op de tv na reparatie.
4. ik de exacte details wil weten van hoe er gehandeld gaat worden als ik bijvoorbeeld weer over 3 jaar hetzelfde probleem met de tv krijg. Hier moet hopelijk een iets andere werkwijze voor zijn bij Mediamarkt dan wat ik nu ervaren heb, juist omdat het dan om hetzelfde probleem gaat binnen X tijd.
Hopelijk kunnen ze mij een zwart op wit toezegging doen dat het dan ook kosteloos gerepareerd gaat worden, uiteraard indien binnen het bij punt 3 gestelde termijn. Dit kan ik dan bewaren voor als het daadwerkelijk zo ver komt.
Indien het antwoord hierop negatief is zal ik ook dat antwoord bewaren en in een eventuele zaak dan alsnog meenemen.
En als laatste wil ik hem wijzen op een aantal genoemde bronnen uit dit topic, waaronder de Geschillencomissie uitspraken waar beschreven staat dat kosteloze reparatie bij wet een plicht is van de verkoper. Ook zal ik hem vragen dit door te spelen naar de juridische afdeling. Wellicht doet het nog iets voor toekomstige klanten die hun tv wilt laten repareren daar.
Ik hou jullie nog even op de hoogte hoe alles gaat verlopen maar er lijkt een einde aan te komen, hopelijk voor heel lang maar in ieder geval voor de korte termijn.