Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
dehardstyler schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:45:
Natuurlijk ga je niet!

Je bent de hele week ziek gemeld! Nu zet je weer jezelf opzij. Dat moet je dus niet doen met de klachten die jij hebt, zoals andere ook al hebben aangegeven.

Laat ze deze week allemaal even lekker de vinkentering krijgen, je bent toch ziek? Je moet het "spelletje" echt wat harder spelen!
maar ik wil niet in gebreke blijven ..

er bestaat ook zoiets als meewerken aan je re-integratie .. wanneer gaat dat in dan? Zodra de arboarts dat aan geeft?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter

awww O+

weet je, het is zo'n achtbaan .. 's ochtends begint brak en somber, dan krijg je weer hoop zoals vanmiddag na die uitnodiging voor het 2e gesprek .. en dan komt dat sms'je dat je naar je werk komen moet en dan zink je direct weer in een diep dal .. en 's avonds op bed gaan je gedachten weer helemaal los

[ Voor 130% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-03-2020 22:12 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Alfa90_Buttje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:53:
[...]

maar ik wil niet in gebreke blijven ..
Hoofd HR is geen arts en hij/zij kan het riet in als zij wat anders willen dan de arboarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter

maar langskomen voor een gesprek kan toch geen kwaad? als ik maar niets toe zeg .. ik bedoel, hij kan niet in mijn hoofd kijken en ziet niet hoe slecht mijn nachten zijn.

niet meewerken klinkt vervelender..

Ik zal proberen mijn advocaat te pakken te krijgen voordat ik heen ga.

[ Voor 29% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-03-2020 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Alfa90_Buttje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:15:

Ik zal proberen mijn advocaat te pakken te krijgen voordat ik heen ga.
Dat is het beste wat je kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:54
Alfa90_Buttje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:59:

awww O+

weet je, het is zo'n achtbaan .. 's ochtends begint brak en somber, dan krijg je weer hoop zoals vanmiddag na die uitnodiging voor het 2e gesprek .. en dan komt dat sms'je dat je naar je werk komen moet en dan zink je direct weer in een diep dal .. en 's avonds op bed gaan je gedachten weer helemaal los

Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken.

Er zijn er 50000 in Nederland waar ze je wel willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter

iedereen heel erg bedankt voor het meedenken O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Alfa90_Buttje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:15:

maar langskomen voor een gesprek kan toch geen kwaad? als ik maar niets toe zeg .. ik bedoel, hij kan niet in mijn hoofd kijken en ziet niet hoe slecht mijn nachten zijn.
Dat denkt iedereen totdat je er zelf zit. Je gaat onvoorbereid een gesprek in waarvan je het onderwerp alleen maar kan raden en de mensen tegenover je hebben enige ervaring. Daarnaast ben je alleen en zitten zij met meerdere. 2-0 achter...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Moraal van het verhaal; jij ligt de hele nacht wakker, bent sowieso al niet echt in een goede mentale conditie en morgen stelt iemand je wat vragen waar je door gebrek aan kennis en emotie de verkeerde antwoorden op geeft. Of je hebt een hele lieve werkgever die voorstelt dat je nog zes weken thuis blijft en dan een reintegratietraject start; maar dat had hij ook door de telefoon kunnen doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je wel een intake gehad dan?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
PcDealer schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:06:
Heb je wel een intake gehad dan?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Het is nu al te laat, maar inderdaad ziek is ziek. Daar moet je je echt aan gaan houden. Goed om te lezen dat je vrouw zelf ook deze mening heeft en je "thuis heeft gehouden" :+

Top om te horen dat de sollicitatie dus goed is gegaan! Op naar het 2e gesprek

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 11-03-2020 11:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:27
Enige wat ik kan zeggen; laat je niet gek maken. Ze proberen je nu simpelweg weg te pesten zodat je zo goedkoop mogelijk oprot.

Maak prio van het huisartsenbezoek, leg duidelijk uit hoeveel stress je hier van ondervindt, hoe slecht je slaapt, de tranen, etc. Laat vervolgens de werkgever maar een arboarts sturen als ze vinden dat het ziekteverzuim niet terecht is.

Ik zou zelfs overwegen je sollicitaties 'on hold' te zetten, je kan je echt afvragen of dat nu in je best interest is. Ga je nu 100% kunnen geven bij een nieuwe werkgever of val je alsnog uit met een burn-out? Neem je tijd om dit te verwerken, af te handelen, en er gewoon een eerlijke vergoeding uit te slepen (zeker nu je zelf ook kosten maakt voor die advocaat). Dan kan je hopelijk een paar maanden overbruggen om rustig te solliciteren en heb je sowieso recht op WW (als je een vaststellingsovereenkomst hebt en die zo geschreven is dat het ontslag op verzoek van wg is, maar dat zal je advocaat hopelijk wel in de gaten houden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
The_Admin schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:21:...Ik zou zelfs overwegen je sollicitaties 'on hold' te zetten, je kan je echt afvragen of dat nu in je best interest is. Ga je nu 100% kunnen geven bij een nieuwe werkgever of val je alsnog uit met een burn-out? Neem je tijd om dit te verwerken, af te handelen, en er gewoon een eerlijke vergoeding uit te slepen (zeker nu je zelf ook kosten maakt voor die advocaat). Dan kan je hopelijk een paar maanden overbruggen om rustig te solliciteren en heb je sowieso recht op WW (als je een vaststellingsovereenkomst hebt en die zo geschreven is dat het ontslag op verzoek van wg is, maar dat zal je advocaat hopelijk wel in de gaten houden).
Eerder in deze draad dacht ik het kan wel, maar na het lezen van de laatste reacties van de TS bekruipt mij steeds meer het gevoel dat hij eerst weer op adem moet komen. Solliciteren in deze situatie is listig. Als je aangenomen zou worden is de kans aanwezig dat je daarna instort omdat je overlevingsmodus uitgeschakeld kan worden. De TS weet het beste hoe hij reageert op deze stress, maar ik zou zeggen neem het niet te lichtvaardig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je moet ook waken voor een situatie dat je in rustig vaarwater terecht komt bij een nieuwe baan. En dat je dan compleet instort. Je bent nu aan het overleven, je lichaam kan daar tijdelijk mee omgaan en maar door blijven gaan. Maar wees je bewust dat op een rustiger moment er best een situatie kan zijn dat je daar van moet herstellen.

Het zou zonde zijn dat dit gebeurd bij een nieuwe werkgever/plek waardoor je daar ook in problemen komt. Daarom nu geen overhaaste beslissingen nemen of denken dat je door snel over te stappen uit de problemen kunt komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Defector op 12-03-2020 10:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
Again, en ik blijf het herhalen, JE HEBT AL EEN BURN-OUT !!! nu van baan wisselen lost niks op, Ga eerst thuis uitzieken en bijkomen, en reken erop dat je pas na de zomer weer wat kan doen als je geluk hebt.
Niet schuldig voelen tov het bedrijf, gewoon ziek melden met een burn-out (je hebt alle klachten, je eien huisarts heeft dat als het goed is al bevestigd, had je gisteren afspraak mee). Laat ze maar lekker de vinketering krijgen, ook al kost het ze extra. Als het goed is zijn ze verzekerd voor zieke werknemers, zoniet, dan hebben ze pech...
En ophouden met het zoeken naar een andere baan momenteel, het lijkt dse oplossing, maar dat is het momenteel niet.

Treugkomende op je beginposts, een iets vriendelijke benadering wordt op prijs gesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 13-03-2020 12:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:19

LankHoar

Langharig tuig

Laat je vooral door je advocaat adviseren, maar het lijkt mij compleet onverstandig om welk gesprek dan ook te hebben met je werkgever. Dat geld voor HR, je manager, desnoods de directeur. Je bent ziek, punt. Ze behoren je niet eens te contacteren, laat het contact maar mooi via da arbo-arts verlopen wanneer het zover komt. Ze mogen je niet eens vragen wat er aan de hand is, laat staan zeggen dat het onzin is wat je zegt. Hekel aan dit soort werkgever pesterijen :(

En ik ben het wel met hierboven eens. Denk dat je helemaal niet moet gaan solliciteren momenteel. Je kunt beter nu in de ziektewet zitten dan straks bij een nieuwe werkgever (al is het alleen maar omdat het veroorzaakt is door je huidige werkgever), want dan vlieg je er zo uit (danwel direct bij een proefperiode, of word je contract niet verlengd - ik spreek uit ervaring wat dat laatste betreft).

Bovendien kan je werkgever je nu helemaal niet ontslaan; je bent ziek en dan mag dat niet. Zou een leuke manier zijn om van zieke werknemers af te komen, en gelukkig heeft de wetgever daar een stokje voor gestoken.

Pas wanneer je weer volledig hersteld bent van je burn-out zou ik me gaan oriënteren op een nieuwe baan. Dan kun je er echt met frisse moed weer tegenaan.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
Alhoewel emotioneel dit erg moeilijk is. Moet je alles zakelijk gaan bekijken. Dit doet de werkgever ook. Hoe lief je collegas ook zijn.

Ik kan je enkel een v.b. vanuit mijn ervaring geven:
Ik heb ooit ook een verstoorde arbeidsrelatie gehad. Alhoewel er met mijn functioneren niets mis was, en zij ook geen dossier hadden, mijn collega's op mij leunden, kon ik op persoonlijk vlak niet meer met de werkgever door 1 deur. Mijn loyaliteit en inzet bleven hoog, maar liet mij wel als een hond behandelen.

Hij besloot onverwachts het dienst verband op te zeggen en stelde voor mij op non actief te zetten met doorbetaling van 2 maanden loon.
Dit leek mij 'redelijk'. Betaald thuis zitten... maar na verloop van tijd bekroop mij ook: Waarom ga ik daar mee akkoord? Hij wil van mij af, mijn collegas niet, en ik heb deze situatie niet gewenst... nu eis ik ook naar wat ik zelf redelijk vindt, uitmelken hoeft niet.

Uiteindelijk met veel tegen sputteren overeen gekomen dat ik max 6 maanden op non acties kreeg doorbetaald. Tenzij ik in die tussentijd een baan had gevonden dan werd de doorbetaling eerder stop gezet.

Mijn overuren en vakantiegeld werden wel in mindering gebracht. En dat vond ik dan weer een redelijke concessie...
Hoezo? Waarom moet ik geld inleveren voor een niet geïnitieerde ongewenste situatie? Dus ook die heb ik laten uit betalen.

Met deze ervaring wil ik enkel aangeven, denk in dit soort situaties 100% zakelijk en probeer het medelijden/redelijkheid gevoel weg te laten. Geen concessies!

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 12-03-2020 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

barry86 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:19:
Alhoewel emotioneel dit erg moeilijk is. Moet je alles zakelijk gaan bekijken. Dit doet de werkgever ook. Hoe lief je collegas ook zijn.

Ik kan je enkel een v.b. vanuit mijn ervaring geven:
Ik heb ooit ook een verstoorde arbeidsrelatie gehad. Alhoewel er met mijn functioneren niets mis was, en zij ook geen dossier hadden, mijn collega's op mij leunden, kon ik op persoonlijk vlak niet meer met de werkgever door 1 deur. Mijn loyaliteit en inzet bleven hoog, maar liet mij wel als een hond behandelen.

Hij besloot onverwachts het dienst verband op te zeggen en stelde voor mij op non actief te zetten met doorbetaling van 2 maanden loon.
Dit leek mij 'redelijk'. Betaald thuis zitten... maar na verloop van tijd bekroop mij ook: Waarom ga ik daar mee akkoord? Hij wil van mij af, mijn collegas niet, en ik heb deze situatie niet gewenst... nu eis ik ook naar wat ik zelf redelijk vindt, uitmelken hoeft niet.

Uiteindelijk met veel tegen sputteren overeen gekomen dat ik max 6 maanden op non acties kreeg doorbetaald. Tenzij ik in die tussentijd een baan had gevonden dan werd de doorbetaling eerder stop gezet.

Mijn overuren en vakantiegeld werden wel in mindering gebracht. En dat vond ik dan weer een redelijke concessie...
Hoezo? Waarom moet ik geld inleveren voor een niet geïnitieerde ongewenste situatie? Dus ook die heb ik laten uit betalen.

Met deze ervaring wil ik enkel aangeven, denk in dit soort situaties 100% zakelijk en probeer het medelijden/redelijkheid gevoel weg te laten. Geen concessies!
Heel vervelende situatie voor je, maar eigenlijk vind ik het niet echt een voorbeeld van "geen concessies" doen. Je hebt uiteindelijk alleen maar gekregen waar je toch al recht op had indien je in dienst was gebleven, en juist ook "doorbetaling eerder stop" zetten bij het vinden van een baan zou ik absoluut niet akkoord mee gaan. Als werknemer met een vast contract sta je nog redelijk sterk, het kost gewoon veel tijd, geld en moeite om via het UWV een ontslag in te dienen voor een werknemer... Dat mogen ze dan ook best voelen in hun portemonnee. 6 maanden meekrijgen en per vandaag weg zou ik bijvoorbeeld een prima oplossing vinden.

In geval van TS nu overigens niet, daar hij in een burnout zit. Dat kan erg lang duren, dus die ziektewet is belangrijk - houd daar aan vast ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Alfa90_Buttje helemaal NERGENS mee akkoord gaan! Mijn vrouw was lange tijd uit de running en is nu afgekeurd. Als ze destijds tijdens haar ziekmelding dat "envelopje" had aangenomen, was ze nu op bijstand aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
CrazyOne schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:01:
Again, en ik blijf het herhalen, JE HEBT AL EEN BURN-OUT !!!
Gek, maar deze kwam wel even bij me binnen :'(
Niet schuldig voelen tov het bedrijf, gewoon ziek melden met een burn-out (je hebt alle klachten, je eien huisarts heeft dat als het goed is al bevestigd, had je gisteren afspraak mee). Laat ze maar lekker de vinketering krijgen, ook al kost het ze extra. Als het goed is zijn ze verzekerd voor zieke werknemers, zoniet, dan hebben ze pech...
Members only:
En ophouden met het zoeken naar een andere baan momenteel, het lijkt dse oplossing, maar dat is het momenteel niet.
Members only:
Treugkomende op je beginposts, is het bedrijf al ingestort gedurende jouw afwezigheid, waar jij zo van was overtuigd?
Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YBzonderB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-03 22:33
Eens met iedereen hiervoor me, maar ikv kracht van de herhaling; je bent ziek. Je klinkt behoorlijk opgebrand. Tranen als je uit een gesprek komt, nachten wakker liggen met veel te grote beren, kort lontje thuis en die vinden je niet fit; je tikt alle verschijnselen die bij een burn out horen aan.

En die verdwijnt niet als je naar een andere werkgever gaat. Die verdwijnt door jezelf rust te gunnen en, met hulp van bv een POH bij de huisarts, leert om je niet alles persoonlijk aan te trekken. Als je leert om je energie te verdelen en soms nee te zeggen of even te wachten met rennen.
Dus de stappen zijn;
- huisarts.
- Verwijzing naar pOH (dat klinkt vaak minder ‘akelig’ dan een psycholoog)
- Advocaat overleg, waarin je hem vertelt hoe ver hoofd HR buiten boekje is gegaan
- En elke keer als ze je willen spreken over je ziekte, is je antwoord dat je een arts graag de details deelt en in overleg met de Arbo dienst wil kijken naar je belastbaarheid. Punt. Meer mogen/hoeven ze niet te weten.

En solliciteren echt even stop zetten. ‘Ik heb thuis een aantal zaken op te lossen die mijn volle energie vragen. Als dat is opgelost wil ik me graag richten op de toekomst, maar voor nu zou ik jullie daarmee tekort doen’. Collega’s die lief voor je zijn; dat is logisch en menselijk. Als je iemand ziet huilen, zorg je daarvoor. Probeer we niet te veel waarde aan te hechten, want dan ben je weer bezig met werk en niet met jezelf.

Dus. Luister naar wat je partner zegt en wij bevestigen; STOP en vraag hulp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter

update
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Ik zou zeggen second opinion eerst in gang zetten. Dat zou je kunnen bespreken met je werkgever, als die perse wil dat je komt. Kort gesprek, we maken geen afspraken tot die second opinion is geweest plus je hebt dan de tijd om met je advocaat in gesprek te gaan. Sowieso niet laten pushen. Zeker in deze tijd niet.

[ Voor 9% gewijzigd door wm1234 op 24-03-2020 21:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Alfa90_Buttje als je niets te doen hebt en je in wilt lezen: https://nvab-online.nl/richtlijnen/richtlijnen-NVAB

- Overspanning en Burnout
- Werkdruk
- Conflicten in de werksituatie

Bij mijn vrouw zaten wij op een gegeven moment niet op een lijn met de arboartsen hadden wij twijfels of de AO de klachten wel begreep. Klacht ingediend en hadden gelijk de manager als AO. Toen ging het een stuk beter. In dit geval zou ik er zeker een mailtje aan wagen.

[ Voor 74% gewijzigd door PcDealer op 01-11-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Ik snap echt niet dat dit zomaar kan....Ik heb in het verleden ook 2 collega's gehad met burnout klachten, en ik moet zeggen dat is echt perfect opgepakt. Gewoon precies zoals het hoort. De managers/couches "durfde" zelfs geen whatsapp/sms te sturen naar de medewerker want ze waren bang dat dit bij organisaties terecht kwam waardoor ze in de problemen zouden komen, maar ook bang dat mijn collega juist zich druk ging maken want "ohje een whatsapp van de baas". En dat wilde ze natuurlijk ook niet.

Maargoed...waarom gebeurt dit bij jou niet? Ik denk dat je echt een andere arbo arts nodig hebt zoals hierboven word aangegeven. Het lijkt wel alsof die arbo arts zelf belangen heeft bij jouw bedrijf of er een soort vriendjespolitiek speelt...

Maar goed om te horen dat je iig voet bij stuk houdt, zeker niet naar werk gaan en al helemaal niet in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@hollandnick je weet wie de arboarts (of het bedrijf waar de ao werkzaam is betaalt)? Kun je echt niet inzien dat bedrijven op de eerste plaats aan zichzelf denken en dan pas aan het menselijk kapitaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
@PcDealer wellicht ben ik dan naïef. Ik verwacht van een arts of überhaupt iemand met een beroep in de zorg dat patiënten op de eerste plek komen. Dus ja ik snap dat bedrijven (met enige nuance) kapitaal voorop stellen, maar dat verwacht ik niet van een (bedrijfs/arbo)arts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

hollandnick schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:26:
@PcDealer wellicht ben ik dan naïef. Ik verwacht van een arts of überhaupt iemand met een beroep in de zorg dat patiënten op de eerste plek komen. Dus ja ik snap dat bedrijven (met enige nuance) kapitaal voorop stellen, maar dat verwacht ik niet van een (bedrijfs/arbo)arts
Prijs je gelukkig.

Ignorance is bliss

:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spangen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-12-2021
Heb ook een rat als arboarts gehad, toen ik per ongeluk geccd werd in email waar arboarts m'n medicatie aan werkgever emailde Was alles zo opgelost. Nooit meer probleem met die arbotent gehad...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandnick
PcDealer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:34:
[...]

Prijs je gelukkig.

Ignorance is bliss

:)
we gaan helaas wel een beetje offtpoic, maar dit is precies de reden waarom ik altijd met veel aandacht zaken als dit lees op het forum. Dus ja ignorance is a bliss, maar door topics als deze weet ik waar ik in de toekomst wel op moet letten ( al hoop ik natuurlijk nooit in een situatie als TS te belanden, maar je weet nooit )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Alfa90_Buttje ik mag toch echt hopen dat je niet naar kantoor gegaan bent??

Vraag eens aan je advocaat of je het contact met je werkgever helemaal kan afkappen (of op zijn minst op WhatsApp blokkeren en het bij e-mail o.i.d. non-intrusive laten). Het helpt je niet in je herstel, zeker niet hoe ze bezig zijn. Het gaat ze echt geen bal aan of je al dan niet echt ziek bent, en dat is zeker geen "stok om mee te slaan" (het is simpelweg niet aan hun om te beoordelen). Je dwingen om op kantoor te komen zonder mediator, terwijl dat de arbeidsarts' advies is, is ook not done.

Ze kunnen op ontslag aansturen wat ze willen, je bent ziek dus dat mogen ze niet. Punt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrazyOne
@Alfa90_Buttje
" In sommige gevallen komt een ziekmelding voort uit een conflictsituatie op het werk. Dat is een lastige situatie voor alle partijen: de medewerker, de werkgever, maar ook de bedrijfsarts. Indien er sprake is van een stevig conflict, waarbij de spanningen hoog oplopen zijn mensen geneigd zich ziek te melden. Zij komen dan bij de bedrijfsarts, terwijl die zal oordelen dat er niet echt sprake is van een ziekte"

via https://verzuimservicedes...isvattingen-bedrijfsarts/

Dus daar zal de bedrijfsarts het op gooien.

en
" Re-integratie is een zaak tussen jou en je werkgever. UWV heeft hier normaal gesproken geen rol in. Maar soms loopt de re-integratie vast. En komt je er niet meer uit met je werkgever. Dan kun je het UWV vragen om een onafhankelijk en deskundig oordeel over de situatie te geven. Zowel jij als werknemer als je werkgever kunnen een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV."

via https://ruudmeulenberg.nl/burnout/naar-bedrijfsarts-burnout/

En dan als laatste:

"Echter, bij goede bewijsvoering (zoals diagnose op schrift conform burn-out richtlijn HW_12_LESA_LR_richtlijn-burnout-overspanningburnout inclusief tests SCL-90, Ubos en 4DKL) en inschakeling UWV worden de meeste werkgevers toch ‘reëel’ en stemmen zij in met bekostiging van een burn-out hersteltraject naar uw keuze. Let op dat het ook best kan dat de bedrijfsarts richting U zegt: ‘Conflict, niks burn-out’ omdat hij deze opdracht heeft gekregen van de werkgever, maar dat hij (zij) richting werkgever wel degelijk waarschuwt: ‘Kijk uit, het is een burn-out’."

En aangezien je al goede bewijsvoering hebt vanwege de al afgelegde tests, komt dat bij het UWV, als je daar voor kiest, ook wel goed lijkt me.

via https://burnout.nl/diagno...ts-uw-burn-out-ontkennen/

[ Voor 110% gewijzigd door CrazyOne op 25-03-2020 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
hollandnick schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:26:
Als een arboarts teveel mensen thuis laat, gaat het bedrijf gewoon naar een andere partij toe. Tot zo ver de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de arboarts.

En het blijft natuurlijk raar dat een arboarts een zwaarder wegend oordeel heeft dan een specialist. De specialist kan zeggen dat je 24/7 op bed moet blijven, de arboarts kan zeggen dat je 2 uur per dag op je werk moet komen en dan moet je gewoon op je werk komen. 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
@LankHoar nee ik ben thuisgebleven. Op mijn laatste bericht "regel eerst maar een mediator en ik vraag morgen een second opinion aan" was de reactie "ik verwacht je morgenvroeg 09:00".

Zo moeilijk om gewoon te zeggen, joh ga ik regelen en dat is je goed recht.. echt.. niet te filmen dit |:(

@Pizza_Boom ze zijn voor 1 a 2 jaar inderdaad overgestapt. Kan natuurlijk ook aan de tarieven hebben gelegen. Geen idee. Ik vond dat een fijne partij iig.

[ Voor 20% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-03-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je word niet betrokken zoals je zou willen en je haalt geen voldoening uit de huidige omstandigheden. Ik heb zelf ook in zo'n scenario gezeten en heb me gek lopen maken met vragen in mijn hoofd. Uiteindelijk kreeg ik last van apathie en wilde ik niet meer, tot ergernis van mijn manager die aan een dood paard zat te trekken.

Verspil je tijd niet met overdenken en betrek het niet op jezelf. Je hebt een sterk gevoel van verantwoording en wilt het beste uit jezelf halen, maar dat kan niet als je werkgever voor nu wilt dat je je werk doet en niks meer dan dat. Helaas slaan we hierin vaak wel door, iets wat ik een beetje bespeur in hoe je met de situatie om gaat, ondanks dat het vervelend is.

Een vast contract is een veilige positie en dus kunnen ze moeilijk van je af. Misschien dat het pesten is, maar misschien dat er wrang in de organisatie is of een management spel waardoor jij onder andere de klos bent.

Je bent maar een moertje in de constructie. Doe de dingen die je doet. Je hebt niet voor niets een vast contract. Sommigen zouden daar om springen.

Veel succes en houd je hoofd koel. Een psycholoog kan je helpen bij het verwerken van de stress waar je tegen aan loopt en de dingen die je mogelijk overziet, maar dat is afhankelijk van de vragen die de psycholoog stelt. Ik zal altijd zeggen dat je moet proberen het antwoord zelf te vinden door middel van introspectie en filosofisch inzicht, maar dat is niet voor iedereen weggelegd of interessant.

Werk is in essentie simpel. De zaken omtrent het werk zijn vaak ingewikkeld. Verkijk je er niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Alfa90_Buttje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:19:
@LankHoar nee ik ben thuisgebleven. Op mijn laatste bericht "regel eerst maar een mediator en ik vraag morgen een second opinion aan" was de reactie "ik verwacht je morgenvroeg 09:00".

Zo moeilijk om gewoon te zeggen, joh ga ik regelen en dat is je goed recht.. echt.. niet te filmen dit |:(

@Pizza_Boom ze zijn voor 1 a 2 jaar inderdaad overgestapt. Kan natuurlijk ook aan de tarieven hebben gelegen. Geen idee. Ik vond dat een fijne partij iig.
Wat heeft je advocaat hier inmiddels over gezegd? Neem tenminste aan dat je die wel vandaag nog gebeld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-03-2020 17:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrazyOne
Niet heengaan, je hebt een indicatie van de huisarts, en je hebt je al ziek gemeld. Ze proberen je nu gewoon richting uitgang te duwen dior jennog gestressder te maken in de hoop dat je zelf de handdoek maar in de ring gooit, en dat zou ik in deze tijden al helemaal niet doen.

Gewoon zeggen dat je ziek bent en verkouden, dat je daarom in thuisisolatie bent gegaan, kunnen ze erg weinig aan doen. En morgenochtend eerst de advocaat bellen voordat je heen gaat. Zij proberen ook een dossier op te bouwen dat je WEL kan werken, en dat ze dus na dossiervorming (en daar zijn ze ongetwijfeld al druk mee bezig) gewoon kunnen ontslaan, in plaats van het ziekteverlof te moeten uitbetalen.

Maar boven alles, niet naar je werk gaan zonder contact met je advocaat, en eis ook dat de mediator er morgenochtend ook meteen is.

En zet in hemelsnaam je telefoon uit, of blokkeer je werk, ook voor je eigen gezondheid en stressniveau.

Is die brief eigenlijk vanuit HR naam gestuurd? Of vanuit een advocaat? Dat in gebreke blijven vindt ik namelijk nogal een term die ze gebruiken. Ze willen zo goedkoop mogelijk van je af met zulke pesterijen. Laat ze maar via de advocaat communiceren. Bovendien is het gesprek met de mediator nog niet geweest zoals beloofd.

[ Voor 14% gewijzigd door CrazyOne op 25-03-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
CrazyOne schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:03:
Niet heengaan, je hebt een indicatie van de huisarts, en je hebt je al ziek gemeld. Ze proberen je nu gewoon richting uitgang te duwen dior jennog gestressder te maken in de hoop dat je zelf de handdoek maar in de ring gooit, en dat zou ik in deze tijden al helemaal niet doen.

Gewoon zeggen dat je ziek bent en verkouden, dat je daarom in thuisisolatie bent gegaan, kunnen ze erg weinig aan doen. En morgenochtend eerst de advocaat bellen voordat je heen gaat. Zij proberen ook een dossier op te bouwen dat je WEL kan werken, en dat ze dus na dossiervorming (en daar zijn ze ongetwijfeld al druk mee bezig) gewoon kunnen ontslaan, in plaats van het ziekteverlof te moeten uitbetalen.

Maar boven alles, niet naar je werk gaan zonder contact met je advocaat, en eis ook dat de mediator er morgenochtend ook meteen is.

En zet in hemelsnaam je telefoon uit, of blokkeer je werk, ook voor je eigen gezondheid en stressniveau.

Is die brief eigenlijk vanuit HR naam gestuurd? Of vanuit een advocaat? Dat in gebreke blijven vindt ik namelijk nogal een term die ze gebruiken. Ze willen zo goedkoop mogelijk van je af met zulke pesterijen. Laat ze maar via de advocaat communiceren. Bovendien is het gesprek met de mediator nog niet geweest zoals beloofd.
Exact dit ^^

De methode hier is je overbelasten zodat jij fouten maakt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Als het inderdaad op ontslag wordt aangestuurd, jurisprudentie heeft aangetoond dat de werkgever daar niet lichtvaardig mee mag omgaan. Jij kan jouw kan van het verhaal laten zien en op de aantijgingen van de wg in gaan. Maak je daar echt geen zorgen over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Alfa90_Buttje gezien de houding van je werkgever en je reactie daarop kan ik me niet anders voorstellen dan dat dit enorm spanning opbouwend is voor jou. Echt zeer vervelend! Je zit in een burnout, en je werkgever gooit bewust brandstof op het vuur om je maar tot onhandige stappen toe te zetten. O.a. het "om 9u verschijnen blabla" sturen kort voor 5u heeft daar alle schijn van, zodat ze weten dat je zo weinig mogelijk hulpmiddelen kan inzetten in een korte tijd voor hun gestelde afspraak. Erg smerig spelletje :(

Ga ajb NIET naar je werkgever morgen. Ik wil je echt adviseren z.s.m. je advocaat te bellen morgen, en vragen of je het contact met werkgever kunt verbreken. Tot die tijd geen berichten lezen van ze, en hopelijk daarna blokkeren. Maar hoe dan ook niet naar dit gesprek gaan. Je bent niet in staat om fatsoenlijk een gesprek aan te gaan. Je werkgever weet dit, en weet ook dat je gevoelig bent voor dergelijke communicatie en speelt daar nu op in om maar druk te zetten in de hoop dat je opgeeft en ze goedkoop van je af kunnen.

Je bent ziek, dat staat buiten kijf. In tegenstelling tot wat @CrazyOne zegt zou ik geen excuses maken als "verkouden" enzo, maar het contact totaal op nul zetten, of enkel "ik ben ziek" laten weten. De aard van je ziekte gaat ze niets aan, en indien je niet verkouden bent is het liegen. Gewoon niet aan beginnen.

Tuis blijven dus, en advocaat bellen. Verder je rust nemen en aan andere dingen denken dan deze situatie. Je vrouw leek in eerdere reacties een stuk nuchterder, probeer haar er meer bij te betrekken anders ;)

En verder wens ik je sterkte, lijkt me echt rot deze situatie voor je..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
@Alfa90_Buttje Ik hoop dat je de leesbevestiging van Whatsapp op je mobiele telefoon uitgezet hebt? Zet ook uit of je online bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Members only:
CrazyOne schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:03:
Niet heengaan, je hebt een indicatie van de huisarts, en je hebt je al ziek gemeld.
maar Arboarts is leidend .. hij hoeft de beoordeling van de huisarts niet over te nemen.
Ze proberen je nu gewoon richting uitgang te duwen door je nog gestressder te maken in de hoop dat je zelf de handdoek maar in de ring gooit, en dat zou ik in deze tijden al helemaal niet doen.
Members only:
En morgenochtend eerst de advocaat bellen voordat je heen gaat.
ik kan vanaf 08:00 bellen dus zal dan aandringen op advies..
Maar boven alles, niet naar je werk gaan zonder contact met je advocaat,
tja .. nogal een gok dit
en eis ook dat de mediator er morgenochtend ook meteen is.
dat kan ik je nu wel vertellen dat die er niet is.

[ Voor 19% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-03-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hoe krijg je dit binnen? E-mail? Whats-app? Brief? Fijne advocaat trouwens, dat ie na 5en niet meer bereikbaar is. Juist in dit soort gevallen is dat nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Pizza_Boom op 25-03-2020 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Alfa90_Buttje aub niet reageren tot je je advocaat hebt gesproken! En ook dan alleen wat hij/zij zegt. Heel belangrijk. Ze proberen je echt te naaien (pardon my French) :(

Lekker naast je neer leggen, ga een filmpje kijken of iets anders waarvan je relaxed, en ga morgen je advocaat bellen. Had ik al aangeraden om je advocaat te bellen? :)

[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 25-03-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:51:
Hoe krijg je dit binnen? E-mail? Whats-app? Brief?
whatsapp en mail.
Fijne advocaat trouwens, dat ie na 5en niet meer bereikbaar is. Juist in dit soort gevallen is dat nodig.
nou idd -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb niet alles helemaal scherp nu maar een bedrijfsarts mag toch geen "bindende" uitspraak doen over "het ziektebeeld" naar de werkgever? Nog afgezien van het feit dat een arts in 1 gesprek(je) en binnen 5 kalenderdagen een sluitende conclusie heeft?

Daarnaast is het de rol van de bedrijfsarts om eerst de mogelijkheden tot mediation te inventariseren; niet de werkgever die "eist" dat je komt naar de mediation? Werkweigering is een redelijk loos argument op basis van de info tot zover.

Anyhow, advocaat !

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hollandnick schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:50:
[...]

we gaan helaas wel een beetje offtpoic, maar dit is precies de reden waarom ik altijd met veel aandacht zaken als dit lees op het forum. Dus ja ignorance is a bliss, maar door topics als deze weet ik waar ik in de toekomst wel op moet letten ( al hoop ik natuurlijk nooit in een situatie als TS te belanden, maar je weet nooit )
Dit is gelukkig echt niet altijd de situatie. Ik was en ben zeer tevreden over m'n arbo-arts. Je kunt altijd gelukkig een second opinion aanvragen als je in eerste instantie een luie zak krijgt als arts.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

-Sander-

///M Powerrrrrr

Werkweigering geldt op het moment dat je in dienst bent, maar momenteel zit je in de ziektewet. Wat je kunt uitzingen tot wet poortwachters, dit weten ze ook en daarom proberen ze het op een andere manier aan te pakken.

Zeker een dwangsom via mail met een einddatum van een dag later tijdens je ziekteperiode en tijdens Corona tijd is niet heel erg rechtsgeldig.
Sterker nog volgens mij mag je als de vrouw hoest/koorts heeft helemaal niet van huis.

Dus als je ze wilt naaien kun je dat ook nog bij RIVM meldden,...

Maar absoluut eerst advocaat bellen!

[ Voor 3% gewijzigd door -Sander- op 25-03-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

-Sander- schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:11:
Dus als je ze wilt naaien kun je dat ook nog bij RIVM meldden,...
Laten we het niet ingewikkelder maken dan nodig, vooral gezien TS' situatie. Het RIVM zal bovendien hun handen vol hebben met andere zaken, en het helpt TS nog niet om hier een normaal einde aan te breien (alleen kans op discussieverlegging, wat niet handig is gezien TS' toestand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Members only:

m.a.w. ben ik nu nog in de ziektewet of niet? Ik lees hieruit dat ik beter gemeld ben .. en vandaar dan ook hun claim dat ik onterecht weg blijf.

Wat ik nog wel tegenkwam ..
Bron: https://www.cc-mc.nl/tips...-gaat-boven-huisarts.html

Een goede bedrijfsarts zal dus altijd om een gefundeerde mening omtrent de werknemer te verkrijgen alle (met goedkeuring van de werknemer) benodigde medische informatie opvragen bij de eventuele behandelaars van de werknemer. En dit kunnen de huisarts, de specialist en eventuele andere behandelaars zijn. Op basis van deze input bepaalt hij zijn mening.

Wat wel opvalt is hoe weinig bedrijfsartsen uit zichzelf medische informatie over de zieke werknemer bij een behandelaar of specialist opvragen. Een vaak gehoorde uitspaak is: ‘Het voegt vaak weinig toe.’ En: ‘Ik kan zelf prima beoordelen of iemand arbeidsongeschikt is of niet.’ Dit is een absoluut verkeerde attitude van de betreffende bedrijfsarts.

Onderstaand geven we nog maar eens aan waarom dit zo belangrijk is en dient plaats te vinden door de bedrijfsarts.

Vier redenen om medische informatie op te vragen:

1. Formuleren eigen mening bedrijfsarts
In het maken van een goede en zorgvuldige beoordeling is het van belang zoveel als mogelijk informatie te vergaren. Dit geeft een goede onderbouwing inzake de bepaling van de mate van arbeidsongeschiktheid en de nog mogelijke belastbaarheid van de werknemer.

2. Het UWV eist het
In het beoordelingskader Poortwachter staat het duidelijk vermeld: “de bedrijfsarts dient na te gaan wat de resultaten zijn van onderzoeken en behandelingen door de curatieve sector”.
Laat u dit na dan verhoogd het dus de kans op een loonsanctie na twee jaar ziekte.

3. Dossiervorming
Bij een discussie tussen werkgever en werknemer of die laatste wel/niet kan werken speelt het oordeel van de bedrijfsarts altijd een belangrijke rol. De onderbouwing van zijn standpunt of de werknemer wel/niet kan werken is essentieel.
Het UWV (bijv. bij een deskundigenoordeel) of een kantonrechter zal vragen hoe de bedrijfsarts tot zijn oordeel is gekomen. Een standpunt van de bedrijfsarts dat wordt onderbouwd door informatie van de behandelaar of medisch specialist wordt als zorgvuldig gezien en maakt het “dossier” dus een stuk sterker.

4. Noodzakelijk bij toekenning vervroegde IVA-uitkering
Als een werknemer volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is geraakt dan zal de zieke werknemer in aanmerking komen voor een IVA-uitkering. Soms kan dat al na 3 maanden ziekte: de vervroegde IVA-uitkering.

Deze uitkering wordt echter niet door het UWV toegekend als de duurzaamheid niet onderbouwd wordt door een medisch specialist.

Conclusie:
Het niet (tijdig) opvragen van medische informatie door de bedrijfsarts kan zelfs onzorgvuldig handelen zijn
en brengt onnodige financiële risico’s met zich mee. Dus als de situatie daar aanleiding toe geeft, maar uw bedrijfsarts zelf niet het initiatief neemt om medische informatie op te vragen, zorg dan dat hij het wel doet. Als werkgever blijft u immers eindverantwoordelijk voor de re-integratie van uw zieke werknemer. En last but not least, u als werkgever betaalt alle mogelijke boetes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Alfa90_Buttje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:33:
***members only***

m.a.w. ben ik nu nog in de ziektewet of niet? Ik lees hieruit dat ik beter gemeld ben .. en vandaar dan ook hun claim dat ik onterecht weg blijf.

Wat ik nog wel tegenkwam ..

[...]
Ga je morgen je advocaat bellen en het nu laten rusten? ;) Ik wil niet belerend overkomen maar dat is echt het beste dat je kunt doen op het moment :)

[ Voor 10% gewijzigd door LankHoar op 25-03-2020 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Alfa90_Buttje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:33:
In wezen alletwee niet relevant op dit moment. Dit is echt 100% bully-gedrag van je werkgever. Hij is nu echt 100% compleet over jou heen aan het walsen om jou zover te krijgen domme dingen te gaan doen / zeggen.

Allereerst heb je simpelweg Corona : Is jouw bedrijf een vitaal bedrijf voor NL (en zoja dan is het nog maar de vraag of jouw functie cruciaal is voor het bedrijf), want anders zegt de regering gewoon dat je beter thuis kan blijven.
Daarnaast, als dit ooit voor de rechter komt en je laat die dit topic lezen (of in kleine vorm) dan zal die ook gewoon zien dat jij extreem emotioneel hierover bent en dat er gewoon over je heengewalst wordt vanuit een machtspositie zonder enige redelijkheid, daar zal een rechter snel klaar mee zijn hoor.

Had jouw werkgever nou gevraagd of jij maandagmorgen om 09:00 op kantoor kon komen om een beginnend gesprek te hebben dan was het iets totaal anders geweest, dan had je een paar dagen bedenktijd gehad en advies kunnen inwinnen etc. Maar dit is gewoon 100% eroverheenwalzen...

Kijk, ongeacht wat je van die arboarts vind of niet vind, zijn advies blijft wel staan en dat geldt 2 kanten op (dus voor jou maar zeker ook voor je werkgever) :
- Jullie zitten in een conflictsituatie
- Jullie moeten er samen uitkomen en het advies daarvoor is van de arboarts om dat met een mediator te doen.

Dat is dus absoluut niet gaan blaffen dat jij morgen om 09:00 op kantoor moet komen, want iedereen ziet dat daar vanwege jouw emotionaliteit en je baas zijn opstelling totaal niets uit gaat komen, de hele uitnodiging is gewoon een het compleet in de wind slaan van wat de arbo arts zegt.

Kijk gewoon eens heel simpel naar de volgende zin :
Members only:

Dat is niet een manier om een conflict op te lossen.

Daarover vertelt google mij :
Members only:

En wat ik al zei, anders is het nog steeds het beste om het advies van het rijk op te volgen qua cordova.

En als ik in jouw situatie zou zitten zou ik voorlopig ook zeggen : Eerste gesprek kan na 6 april plaatsvinden mits het rijk niet met strengere maatregelen komt.
En zonder cordova had ik alsnog gezegd dat het eerste gesprek op zijn vroegst volgende week woensdag pas kan zijn, aangezien zij al aangeven jou eruit te willen werken en jij minimaal daarvoor al extern advies wilt opzoeken.

Oftewel beste plan van actie :
- Advocaat bellen
- Vragen of advocaat de communicatie wil voeren en dit ook aan het bedrijf wil communiceren dat jij van geen communicatie van hun meer gediend bent vanwege de manier waarop hun communiceren waarvan jij alleen maar in paniek en de stress schiet
- Verder advies advocaat opvolgen.

Ik kan me totaal niet voorstellen dat je advocaat zou zeggen dat je er zo moet verschijnen, daarvoor heb je minimaal eerst wat bedenktijd nodig...

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
@Gomez12 dankjewel voor je uiteenzetting _/-\o_

Meditation voor hun is volgens mij gewoon een jobcoach die mijn werk naar werk wil gaan begeleiden. Het laatste wat we gaan doen is de situatie constructief bespreken en te zoeken naar een oplossing want die is er volgens hun niet. Dat is een gesloten boek.

Advocaat wordt een smsje gestuurd mij te bellen.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Alfa90_Buttje schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:08:

Meditation voor hun is volgens mij gewoon een jobcoach die mijn werk naar werk wil gaan begeleiden. Het laatste wat we gaan doen is de situatie constructief bespreken en te zoeken naar een oplossing want die is er volgens hun niet. Dat is een gesloten boek.

Ik snap niet dat ze constructief en mediation in één zin durven te noemen terwijl ze maar 1 uitkomst zien. Wat is er dan nog constructief aan?

Fijne advocaat wel.. hopelijk heb je snel antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zitten er niet meer advocaten op kantoor daar?

En heb je nou de leesbevestiging op whatsapp al uit gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
Toch niet naar het werk gegaan mag ik hopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12

Waar je alleen wel heel erg goed over moet nadenken is : Wat wil jij?

Want het is heel leuk om te zeggen hoe hun tegenover mediation staan, maar ik mag toch hopen dat jij er ook niet echt voor open staat.
Laten we mekaar niet voor de gek houden, als het goed is zit jij er ook niet in om de situatie constructief te bespreken en/of te zoeken naar een oplossing. Ik hoop dat het ook voor jou een gesloten boek is.
De enige vraag die je jezelf moet stellen is : hoe wil je het boek daadwerkelijk sluiten...

Of nee, wacht laat ik het anders vragen. Stel nu eens dat ze bereidwillig worden en dat ze zeggen dat je mag blijven, je mag zelfs die cursussen doen en meepraten met MT etc. etc. etc. Wat ga jij dan doen?

Want ik zie het er serieus van komen dat ze deze weg gaan inslaan,en mijn grote vraag is dan : Wat is jouw antwoord op dat moment?

Want vanuit hun gaat het gewoon een spel zijn, ze zullen met een advocaat gepraat hebben die zal ze verteld hebben hoeveel het kost om een werknemer zonder dossier te loodsen en ze zullen besloten hebben om door te gaan met jou voor een half jaar zodat ze een schitterend dossier kunnen opbouwen en je er over een half jaar alsnog uitmieteren alleen dan inclusief dossier.

En dan ga jij op dat moment echt kapot zijn...

Oftewel je moet nu al besluiten wat je wil, wil je weg als je een nieuwe baan hebt? Wil je ze leegzuigen tot op de laatste cent? Wil je gewoon een redelijke vergoeding hebben (en wat is dat voor jou)?

Ik zou gewoon eens met je vrouw een weekendje weg gaan en een goed gesprek met haar hebben over wat jullie willen als uitkomst... Want je vrouw gaat er ook van alles van meekrijgen, dus geef haar ook inspraak.

Je weet wat het bedrijf, oftewel nu is de grote vraag wat wil jij zodat jullie ergens in het midden kunnen uitkomen.

Want als jij bijv gewoon weg wilt gaan zonder geld, dan is het vrij simpel en snel over schat ik zo in, dan zet jij gewoon op schrift dat jij de komende 3 maanden betaald verlof wil hebben afgesloten met een vaststellingsovereenkomst. En ik gok dat je diezelfde dag de papieren kan komen ophalen en je verder kan solliciteren, puur omdat ze er dan super-cheap vanaf komen.

Oftewel stappenplan :
- Schuif advocaat tussen communicatie van jou en je werkgever
- Daarna ga eens met vrouwlief goed om de tafel zitten over wat jullie eruit willen halen.
Want het is voor ons hier op het internet heel makkelijk om te zeggen dat je het maar even voor de rechter moet gooien en dat je dan x en y vast wel krijgt, alleen ik slaap er geen nacht minder van als mijn advies onjuist blijkt te zijn, en het is ook een stuk onrust en voor jou weer nachten wakker liggen, je gemoedsrust is ook wat waard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:52
@Alfa90_Buttje
Heb het hele topic doorgelezen, ik leef met je mee.
De situatie lijkt nu hopeloos, maar die is het niet: Het komt goed met je! :(:)

Dat je werkgever er zo in staat is helaas soms meer regel dan uitzondering, jammer maar niets aan te doen.
Laat je niet gek maken, zoek steun bij familie en vrienden.

Dat je bedrijfsarts er zo in staat is kwalijk, en m.i. verwijtbaar: iemand hersteld melden zonder fysiek spreekuur en zonder informatie op te vragen is m.i. nalatig en onprofessioneel. Tuchtrechtelijk mogelijk ook niet in de haak.
In mijn ervaring zijn de meeste bedrijfsartsen wel goed, maar de rotte-appel-bedrijven weten ook vaak de rotte-appel-bedrijfsartsen te vinden. |:(

Second opinion is een goed idee, heb je dat ook bij de arbo-organisatie aangevraagd of alleen bij werkgever?
Een deskundigenoordeel bij het UWV is ook een optie, dan kijkt een onafhankelijk verzekeringsarts naar het verhaal: het oordeel van de verzekeringsarts is doorslaggevend!
Doorgaans binnen 2-4 weken maar er zullen wel geen fysieke spreekuren bij UWV zijn, in overleg met UWV zullen ze wellicht de beslissing op de stukken van de huisarts al kunnen maken. Om de gang van zaken te bespoedigen zou je die zelf (in overleg) naar het UWV kunnen sturen.
Deskundigenoordeel kost 100 euro, maar dat is het geld 10x waard in zo'n situatie!
99% kans dat het oordeel in jouw voordeel valt, als de stukken van de huisarts aangeven dat je een burn-out hebt.

De huisarts mag niets zeggen over arbeidsongeschiktheid, maar mag wel de diagnose burn-out stellen. Burn-out = ziekte. Niet kunnen werken door burn-out is arbeidsongeschiktheid door ziekte. Daar kan en mag de bedrijfsarts niet zomaar omheen.
Is het wel een bedrijfsarts?
Het BIG register is openbaar, daar zou je zelf kunnen zoeken of de arts waarmee jij gesproken hebt ook echt een bedrijfsarts is.

Tot slot, hoe nu verder.
De bedrijfsarts heeft vastgesteld (hoe onzorgvuldig ook) dat jij niet arbeidsongeschikt bent door ziekte.
In principe mag de werkgever dan eisen dat je komt werken.
In de huidige periode met coronavirus lijkt me dat niet wenselijk, tenzij je een vitaal beroep hebt.
Kan je thuiswerken?
Op zich kan je ook op je werk verschijnen en je na 1 uur weer ziek melden, nieuwe ziekmeldig.

(IANAL, dit is geen juridisch advies, I am not a lawyer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Even een werkelijke situatie over het deskundige oordeel. Staar je er niet blind op. Mijn vrouw is via spoor 2 (reïntegratie) te werk gesteld bij een bedrijf waar ze cupcake bakjes telde en inpakte. Nu wil het geval dat ze geen zware voorwerpen mag tillen.

Niet veel bijzonders zou je zeggen. Ware het niet dat het scheiden van de kleine bakjes nogal priegelwerk is en ze aan het einde van de dag haar handen niet meer kon gebruiken om zichzelf om te kleden. Gelukkig had ze toen al een e-bike waardoor ze in elk geval zelfstandig zich kon verplaatsen zonder afhankelijk te zijn van het ov, wat problemen geeft.

DO aangevraagd. Wij en UWV zijn langs geweest, alle werkplekken bezocht. Uitgebreid verteld wat de consequenties zijn van het werk. Toen was het afwachten.

Werkgever had zich voldoende ingespannen. Het kan aan de vraagstelling hebben gelegen die wij hebben gekozen maar het voelt niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:25:
Zitten er niet meer advocaten op kantoor daar?
Members only:
En heb je nou de leesbevestiging op whatsapp al uit gezet?
jup.

Members only:
daan! schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:59:
@Alfa90_Buttje
Heb het hele topic doorgelezen, ik leef met je mee.
zo, respect .. was een hele kluif! thanks O+
De situatie lijkt nu hopeloos, maar die is het niet: Het komt goed met je! :(:)
O+
Dat je bedrijfsarts er zo in staat is kwalijk, en m.i. verwijtbaar: iemand hersteld melden zonder fysiek spreekuur en zonder informatie op te vragen is m.i. nalatig en onprofessioneel. Tuchtrechtelijk mogelijk ook niet in de haak.
In mijn ervaring zijn de meeste bedrijfsartsen wel goed, maar de rotte-appel-bedrijven weten ook vaak de rotte-appel-bedrijfsartsen te vinden. |:(
ja echt hé .. heb dan ook een klacht ingediend en mijn verhaal -uitgebreider- bij zijn collega gedaan. Geen idee of dat consequenties krijgt, maar ondertussen zit ik wel met de gebakken peren ..
Second opinion is een goed idee, heb je dat ook bij de arbo-organisatie aangevraagd of alleen bij werkgever?
via diezelfde arbodienst vandaag nogmaals aangegeven dat ik een second opinion wil. Men zou het oppakken.
Een deskundigenoordeel bij het UWV is ook een optie, dan kijkt een onafhankelijk verzekeringsarts naar het verhaal: het oordeel van de verzekeringsarts is doorslaggevend!
Doorgaans binnen 2-4 weken maar er zullen wel geen fysieke spreekuren bij UWV zijn, in overleg met UWV zullen ze wellicht de beslissing op de stukken van de huisarts al kunnen maken. Om de gang van zaken te bespoedigen zou je die zelf (in overleg) naar het UWV kunnen sturen.
Deskundigenoordeel kost 100 euro, maar dat is het geld 10x waard in zo'n situatie!
99% kans dat het oordeel in jouw voordeel valt, als de stukken van de huisarts aangeven dat je een burn-out hebt.
Ik heb er vandaag naar gekeken idd, en die €100 kan er ook nog wel vanaf, dus dat ga ik morgen uitwerken.

Members only:

[ Voor 33% gewijzigd door Alfa Novanta op 26-03-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Vervelend verhaal, zeker nu de samenwerking en communicatie heen en weer zo stroef verloopt.

Op zich mooi dat je het toch nog op kon brengen om een dagje naar de zaak te gaan.
Naar mijn idee kan je nu aangeven dat je het geprobeerd hebt, maar dat het absoluut niet goed voelde, je je nog te ziek voelt en je geheel niet in staat bent om te werken. Om weer voldoende te kunnen functioneren zal er eerst weer meer hersteld moeten worden (hoe jammer je dat ook vindt) en je je daarom weer ziek meldt.

Dit is de tijd om voor jezelf en je gezondheid te kiezen en niet nog meer stress en confrontatie op te zoeken.

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Ben je nu de hele dag op kantoor geweest, of enkel voor dit gesprek? Wat ga je morgen doen? Ben zeer benieuwd wat je advocaat te zeggen heeft.

Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door LankHoar op 26-03-2020 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
LankHoar schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:34:
Ben je nu de hele dag op kantoor geweest, of enkel voor dit gesprek?
Ik rekende op de hele dag maar hield met alles rekening. Maar dat hij mij vrij liet nemen niet helemaal.. want klussen zat en immers dat project waar alles voor wijken moest..
Wat ga je morgen doen?
Thuisblijven in afwachting van second opinion.
Ben zeer benieuwd wat je advocaat te zeggen heeft.
Me 2..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
daan! schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:59:
Wat is er nu precies kwalijk en verwijtbaar van de bedrijfsarts? De diagnose die de bedrijfsarts stelde is gewoon kloppend, hooguit is hij wat onvolledig omdat het burn-out gedeelte mist.

Alleen ziekblijven voor een burn-out lost het conflict niet op. Het conflict is het grootste issue.
En dan hangt het er gewoon vanaf of je het conflict als oplosbaar ziet of niet.
Zie je het conflict als oplosbaar (zoals de arbo-arts het schijnbaar ziet) dan moet het asap opgelost worden want anders krijg je er alleen maar meer ziektebeelden bij en groeit het conflict alleen maar tijdens de ziekte.
Zie je het conflicat als niet-oplosbaar (zoals ik het zie) dan kan je de beste man best even wat tijd thuis geven zodat hij zelf alles op de rit kan zetten etc en hem dan over 2 maanden beter verklaren om de oplossing van het conflict af te dwingen.

Alleen feitelijk schiet niemand er iets mee op om nu de diagnose burn-out te geven en dan TS een half jaar of een jaar thuis te laten zitten, want als die terugkomt is dat conflict er nog steeds alleen is er geen werkplek meer voor TS, waardoor TS spontaan weer niet goed wordt en weer de ziektewet in kan duiken.

Zolang TS het idee heeft dat hij best de ICT Manager kan worden, heeft de TS niets aan een ziekte verlof dat zal enkel maar zijn ziekte maar verslechteren (want hij zal ervoor gaan werken om beter te worden, terwijl het directie besluit al vast staat)
Ziekte-verlof heeft alleen zin als TS een realistische keuze maakt wat hij wil en hij daaraan in het ziekte-verlof gaat werken.

Dus oftewel alhoewel ik de TS (als ik arbo-arts was geweest) alsnog gewoon 1 of 2 weekjes thuis had gelaten om hem eens goed te laten nadenken, benoemt de arbo-arts wel het kritieke punt wat er speelt : Het conflict en de rest is in wezen maar bijzaak zolang dat niet opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Gomez12 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:07:
Wat is er nu precies kwalijk en verwijtbaar van de bedrijfsarts? De diagnose die de bedrijfsarts stelde is gewoon kloppend, hooguit is hij wat onvolledig omdat het burn-out gedeelte mist.
Je beantwoord je eigen vraag.. :?

Er is sprake van een burn-out.
Burn-out is ziekte.
Door die burn-out kan TS niet werken.
TS is dus arbeidsongeschikt door ziekte.

Daarnaast speelt een arbeidsconflict.
Dat doet niets af aan het feit dat er sprake is van ziekte.
Alleen als er geen ziekte is maar wel een arbeidsconflict dan kan de bedrijfsarts TS hersteld verklaren.
Alleen ziekblijven voor een burn-out lost het conflict niet op.
TS dwingen om op het werk te verschijnen tijdens ziekte lost de ziekte niet op.
Dreigen met ontslag lost de ziekte niet op.
Zo lang de ziekte niet is opgelost kan TS niet volledig aan de slag.
Het conflict is het grootste issue.
Nee.
De ziekte is het grootste issue.
TS moet nu zichzelf en zijn eigen gezondheid voorop zetten.
De rest komt op de tweede, derde, of laatste plek.
En dan hangt het er gewoon vanaf of je het conflict als oplosbaar ziet of niet.
Zie je het conflict als oplosbaar (zoals de arbo-arts het schijnbaar ziet) dan moet het asap opgelost worden want anders krijg je er alleen maar meer ziektebeelden bij en groeit het conflict alleen maar tijdens de ziekte.
Wat een kennis!
Maar ook onzin.
TS is ziek en moet eerst rust, behandeling, en begeleiding.
Re-integratie en oplossen van en eventueel conflict komt later.
Daar nu gas op zetten zorgt alleen maar voor verergering van de klachten.
Dat werkt contraproductief.
(...) de beste man best even wat tijd thuis geven zodat hij zelf alles op de rit kan zetten etc en hem dan over 2 maanden beter verklaren om de oplossing van het conflict af te dwingen.
Een burn-out is niet over 2 maanden voorbij.
Denk hierbij eerder aan 6-12 maanden.
Alleen feitelijk schiet niemand er iets mee op om nu de diagnose burn-out te geven en dan TS een half jaar of een jaar thuis te laten zitten, want als die terugkomt is dat conflict er nog steeds alleen is er geen werkplek meer voor TS, waardoor TS spontaan weer niet goed wordt en weer de ziektewet in kan duiken.
Als er geen werkplek is dan heeft de werkgever een probleem.
De werkgever heeft namelijk een re-integratie verplichting.
Desnoods in een functie bij een ander bedrijf, dat kan ook. (2e spoor)
Bij een ander bedrijf lijkt me zelfs beter!
Daar hoeft TS niet eerst ontslag voor te nemen, dat past prima in een re-integratietraject.
Dus oftewel alhoewel ik de TS (als ik arbo-arts was geweest) alsnog gewoon 1 of 2 weekjes thuis had gelaten
Maar goed dat jij geen arbo arts bent dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
daan! schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:13:
[...]
Er is sprake van een burn-out.
Burn-out is ziekte.
Door die burn-out kan TS niet werken.
TS is dus arbeidsongeschikt door ziekte.
En wat is de oorzaak van de burnout? Als je burn-out als eerste plaatst dan pak je het gevolg aan en niet de oorzaak...
Als er geen werkplek is dan heeft de werkgever een probleem.
Leuk, maar in dit geval met deze TS heeft de TS denk ik een iets groter emotioneel probleem als ik nu al zie hoe hij nu reageert.
De werkgever heeft namelijk een re-integratie verplichting.
So what, plaats hem ergens en pest hem binnen 3 maanden gewoon weg. Alleen dan volgens het boekje.
Dan heeft werkgever geen probleem meer en TS zit helemaal driedubbel emotioneel in de knoop (want hij was toch genezen, zelfs zijn baas gaf hem weer een kans, etc. etc. etc.)

Serieus, waar jij aan hangt zijn gewoon papieren regels die geschikt zijn voor goede werkomstandigheden, maar waar gewoon links en rechts omheen gegaan wordt bij conflictsituaties.

En een re-integratietraject bij een ander bedrijf, dat vraagt veel van een werkgever hoor, die moet daar maar net zin in hebben. En anders wordt hij gewoon aan het werk gesteld op een k**-klus en wordt er gewoon een dossier opgebouwd.
Volkomen legaal en volgens het boekje, alleen dikke pech voor de werknemer die gewoon de dupe is en wordt.

Maar zoals ik al eerder zei, het meest belangrijke is dat TS eerst voor zichzelf beslist wat hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
Gomez12 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:35:
En wat is de oorzaak van de burnout? Als je burn-out als eerste plaatst dan pak je het gevolg aan en niet de oorzaak...
Luister, je bedoelt het vast goed maar je advies is fout.
Een burn-out los je niet op door iemand in een stressvolle situatie te dwingen.
Het conflict is misschien(!) de directe aanleiding, maar oplossen van het conflict leidt niet tot onmiddelijke genezing.
Leuk, maar in dit geval met deze TS heeft de TS denk ik een iets groter emotioneel probleem als ik nu al zie hoe hij nu reageert.
TS kan nu niet zijn werk doen. Ook niet bij een andere werkgever.
Met behandeling en tijd kan hij in de toekomst wel zijn werk doen, maar waarschijnlijk niet bij de huidige werkgever. Dat maakt voor de ziekmelding niet uit.

Als de werkplek je ziek maakt is het onverstandig om in die werkplek terug te keren, helemaal als je werkgever je liever ziet vertrekken dan blijven.
Dat werkt averechts.
So what, plaats hem ergens en pest hem binnen 3 maanden gewoon weg. Alleen dan volgens het boekje.
Dan heeft werkgever geen probleem meer en TS zit helemaal driedubbel emotioneel in de knoop (want hij was toch genezen, zelfs zijn baas gaf hem weer een kans, etc. etc. etc.)
Een re-integratieverplichting gaat voorbij aan iemand 'ergens plaatsen'.
Daar komt in deze situatie meestal een extern re-integratiebureau aan te pas.
Een goede bedrijfsarts zorgt ervoor dat TS eerst aan zijn herstel kan werken.
Het grootste probleem is hier de bedrijfsarts (is het wel een geregistreerd bedrijfsarts?) die TS in een ziekmakende omgeving dwingt.
Er kan hierover een tuchtklacht worden ingediend, de bedrijfsarts is namelijk onzorgvuldig geweest door geen informatie op te vragen en ook TS niet in persoon gezien te hebben.

Als er geen arbeidsconflict is betekent re-integratie meestal dat iemand inderdaad na enkele weken al weer op het werk verschijnt, eerst om contact te houden met de werkvloer, later om op AT basis wat klusjes op te pakken enkele uren per week, weer later om delen van eigen werk op te pakken, en tot slot om stapsgewijs het volledige eigen werk op te pakken.
Bij een arbeidsconflict kan dat vaak niet, dat neemt niet weg dat de werkgever moet meewerken aan de re-integratie, doen ze dat niet dan kunnen ze door de rechter of door het UWV op de vingers getikt worden (financieel).
Serieus, waar jij aan hangt zijn gewoon papieren regels die geschikt zijn voor goede werkomstandigheden, maar waar gewoon links en rechts omheen gegaan wordt bij conflictsituaties.
Het is de wet.
Sommige bedrijven proberen er omheen te werken maar met een goede advocaat kan je ze dwingen om die te volgen.
En een re-integratietraject bij een ander bedrijf, dat vraagt veel van een werkgever hoor, die moet daar maar net zin in hebben. En anders wordt hij gewoon aan het werk gesteld op een k**-klus en wordt er gewoon een dossier opgebouwd.
Volkomen legaal en volgens het boekje, alleen dikke pech voor de werknemer die gewoon de dupe is en wordt.
Met een goede advocaat en zo nodig een deskundigenoordeel van het UWV kan je ze dwingen.
Bij sommige bedrijven is dat nodig maar de meeste doen dit uit zichzelf al goed.

@Alfa90_Buttje
Ik heb dit verhaal al vele keren gezien, en meestal volgt de (slechte) werkgever hetzelfde plan:

Het plan van je werkgever is om jou nu zoveel mogelijk onder druk te zetten.
Dat kan op verschillende manieren, nu lijken ze te willen dat je zo snel mogelijk weer op werk komt waar ze je nog meer onder druk kunnen zetten.
Jij kan daar nu absoluut niet mee omgaan, en raakt mogelijk in paniek.
Als jij dan aangeeft dat je het niet aan kan dan zullen ze toevallig een volledig opgesteld vaststellingsovereenkomst hebben liggen.
Dan krijg jij een fooi mee en mag je in de WW, volgens de werkgever is iedereen dan blij.

Bij de WW geef jij aan ziek te zijn en de WW wordt geweigerd wegens ziekte.
Je moet maar een ziektewet uitkering aanvragen.
Vervolgens kom je er achter dat jij geen recht op een ziektewetuitkering hebt, want je hebt meegewerkt aan je eigen ontslag (de VSO dus).
Dat heet een benadelingshandeling. Dat had je werkgever er even niet bij verteld..

Je benadeelt het UWV omdat je tijdens ziekte recht had op doorbetaling van het loon (waardoor het UWV jou dus niet hoeft te betalen) door de werkgever maar van dat doorbetalingsrecht heb je zelf afgezien door de VSO te tekenen.
Het UWV is daardoor dus benadeeld en mag de ziektewet weigeren.
Geen ZW, geen WW, en nog verder in de penari.

Alternatief: Ziek in dienst blijven.
Je blijft de eerste 2 jaar in dienst en de werkgever heeft de re-integratieverplichting.
Bij een arbeidsconflict is het zelfs mogelijk dat er helemaal geen direct contact is tussen werkgever en werknemer!
Dat kan dus ook inhouden dat de werkgever een bureau inhuurt dat jou begeleid naar passend werk bij een andere werkgever.
Voldoet de werkgever niet aan de re-integratieverplichting dan kan de werkgever verplicht worden nog een jaar extra jouw loon door te betalen.
Dat heet een loonsanctie en is vrij prijzig, dat zullen ze proberen te voorkomen.
In eerste instantie met een VSO, maar werkt dat niet dan kiezen ze eieren voor hun geld en gaan ze akkoord met plaatsing bij een ander bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:27
Nog nieuws?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
@The_Admin @CrazyOne bedankt voor de belangstelling en ook alle anderen die tot zover hebben meegelezen/meegeleefd en hebben meegedacht O+

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 08-04-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jouw meest gewenste scenario die nieuwe baan is (kan ik me iets bij voorstellen), dan hoef je natuurlijk niet gelijk te beginnen met die nieuwe baan (ook voor jouw oude werkgever is een extra maand loon is goedkoper dan alle andere initiatieven met mediator en zo), dus je kunt even tijd maken om bij te komen. Bij een nieuwe baan zal ook niemand raar opkijken als je het met een maandje uitstelt, vermoed ik zo.

Dan kun je natuurlijk wel dat hele arbo-traject stop zetten, dat heeft dan geen zin meer (kost het ook geen energie).

Maar vooral: zet nu eens uit je kop om je oude werkgever op te naaien. Jij blijft veel te veel in je oude rol hangen, en daarmee laat je jezelf lezen als een boek. Wat jij beschrift als water zien branden is aan de andere kant misschien wel: waar bemoeit die gozer zich mee, hij heeft het gewoon echt niet begrepen.

Jullie zijn uit elkaar gegroeid, daar ligt je toekomst niet meer. De enige verantwoordelijkheid die je hebt is zorgen dat jullie beide zo goed en leuk mogelijk uit elkaar gaan.

Dat soort opmerkingen is verschrikkelijk contra-productief, daar verbrand je je goodwill nog sneller mee als je vakantiedagen. Ik vergelijk dat altijd met in je broek plassen. Eerst is het lekker warm, dan is het koud, en dan gaat het stinken. Revenge is a dish best served cold.
Pagina: 1 2 Laatste