Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:34
Ik ben hier ook in geïnteresseerd, ik heb een Conbee 2 en een Xiaomi gateway. Ik begrijp ook ongeveer welke software er nodig is (ik wil graag HA icm Zigbee2MQTT gebruiken). Maar hoe / waar begin je precies? Ik zou het geheel in een of meerdere vm's willen draaien. Ik denk dat binnen een VM, portainer daar heel goed geschikt voor is, maar iets anders ook prima natuurlijk.

Op HWI staat een mooie Domoticz Howto, maar helaas kan niet eentje over HA. En ja er staat een schat aan info in verschillende topics hier, maar hoe nou precies te beginnen krijg ik er niet helemaal uit. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Ik heb overigens ook Hue lampen in huis.

Ik probeer overigens niet het topic te kapen, dit lijkt mij een goede aanvulling.

(Ik doel op het Domotica deel, Hyper-V heb ik draaien dus dat stukje hoeven we het niet over te hebben :) Plus dit deel kan iedereen op zijn eigen manier doen natuurlijk, Raspberry/losse computer/VM etc. )

[ Voor 14% gewijzigd door Operations op 01-03-2020 00:06 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:38
Mooie van Home Assistant is dat je niet hoeft te kiezen. Ik zou zelf het gross via Zigbee doen maar met snoff/esp kan je ook leuke dingen doen, Je kan ook zaken paralel draaien zo gebruik ik ook gewoon nog de Philips hue hub zodat ik de app kan gebruiken en ook als ik HA sloop de basis verlichting gewoon blijft draaien.
Operations schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:56:
Ik ben hier ook in geïnteresseerd, ik heb een Conbee 2 en een Xiaomi gateway. Ik begrijp ook ongeveer welke software er nodig is (ik wil graag HA icm Zigbee2MQTT gebruiken). Maar hoe / waar begin je precies? Ik zou het geheel in een of meerdere vm's willen draaien. Ik denk dat binnen een VM, portainer daar heel goed geschikt voor is, maar iets anders ook prima natuurlijk.

Op HWI staat een mooie Domoticz Howto, maar helaas kan niet eentje over HA. En ja er staat een schat aan info in verschillende topics hier, maar hoe nou precies te beginnen krijg ik er niet helemaal uit. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Ik heb overigens ook Hue lampen in huis.

Ik probeer overigens niet het topic te kapen, dit lijkt mij een goede aanvulling.

(Ik doel op het Domotica deel, Hyper-V heb ik draaien dus dat stukje hoeven we het niet over te hebben :) Plus dit deel kan iedereen op zijn eigen manier doen natuurlijk, Raspberry/losse computer/VM etc. )
ik zou lekker Hass.io (in een ubuntu vm oid) draaien dat scheelt je gewoon veel werk. Je kan ook aan de slag met losse dockers dat werkt ook prima is alleen iets meer werk om op te zetten. in feite is Hass.io gewoon aantal docker applicaties met een supervisor wat het toevoegen en updaten van functies echt kinderlijk eenvoudig maakt.

[ Voor 88% gewijzigd door haakjesluiten op 01-03-2020 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
haakjesluiten schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:15:
Mooie van Home Assistant is dat je niet hoeft te kiezen. Ik zou zelf het gross via Zigbee doen maar met snoff/esp kan je ook leuke dingen doen, Je kan ook zaken paralel draaien zo gebruik ik ook gewoon nog de Philips hue hub zodat ik de app kan gebruiken en ook als ik HA sloop de basis verlichting gewoon blijft draaien.

[...]

ik zou lekker Hass.io (in een ubuntu vm oid) draaien dat scheelt je gewoon veel werk. Je kan ook aan de slag met losse dockers dat werkt ook prima is alleen iets meer werk om op te zetten. in feite is Hass.io gewoon aantal docker applicaties met een supervisor wat het toevoegen en updaten van functies echt kinderlijk eenvoudig maakt.
En hoe moet ik dat dan zien? Als Hass.io draait, en ik steek die Conbee 2 erin ziet hij dan automatisch de Xiaomi gateway en de deur sensoren/bewegings melders? (En uiteraard de Hue lampen) En de mqtt zit ook in Hass.io ?

Er zit verder helemaal geen voordeel aan alles los in dockers draaien? Ik zie dat namelijk meestal daar voor gekozen wordt op fora e.d.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:38
Als je de gateway gebruikt heb je geen conbee of cc2531 nodig dan verloopt alles via de gateway. Ik zou de xiaomi gateway trouwens zelf links laten liggen en die apparaten rechtstreeks koppelen aan je HA. Je kan heel makkelijk snapshots maken van HA ik zou zeggen ga gewoon aan de slag en probeer wat dingen uit. Losse dockers vereisen wat meer expertise voordeel is dat je sneller losse componenten kan vervangen/updaten en dat je geen extra VM als overhead hoeft te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:34
Ik gebruik hoofdzakelijk smart bulbs en schakelaars met tasmota firmware. Sonoff en tuya producten dus. Temperatuur en pir sensoren zitten op gpio pins van esp32 chips van de sonoffs. Ook de rf bridge van sonoff voor aansturing van rolgordijnen en andere sensoren zoals deur en rook op 433mhz.
Heb laatst het deurbel signaal van de buurman opgevangen die zit ook op 433mhz dus die kan ik nu ook af laten gaan hahaha.

Al dik 40+ clients en wifi is geen losse schakel in betrouwbaarheid. Dik 2 jaar nu met hassio en enkel 2 keer een crash gehad wat met een reboot opgelost was.
Nog nooit zigbee overwogen, geen idee wat het oplevert ten opzichte van wat ik nu al heb. Hassio, tasmota en 433mhz ben je eindeloos flexibel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
haakjesluiten schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:33:
Als je de gateway gebruikt heb je geen conbee of cc2531 nodig dan verloopt alles via de gateway. Ik zou de xiaomi gateway trouwens zelf links laten liggen en die apparaten rechtstreeks koppelen aan je HA. Je kan heel makkelijk snapshots maken van HA ik zou zeggen ga gewoon aan de slag en probeer wat dingen uit. Losse dockers vereisen wat meer expertise voordeel is dat je sneller losse componenten kan vervangen/updaten en dat je geen extra VM als overhead hoeft te draaien
Rechtstreeks koppelen met de Conbee stick bedoel je dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 17:02
Operations schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:40:
[...]

Rechtstreeks koppelen met de Conbee stick bedoel je dan toch?
De Conbee stick is inderdaad een universele zigbee hub, dus je gebruikt het in plaats van de xiaomi hub, niet in combinatie met de xiaomi hub. Als je HA op een VM draait gewoon stick in PC steken, usb passthrough naar VM en bij zigbee2mqtt de juiste poort invullen (meestal werkt de standaard port gewoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Ik had eergisteren iemand op bezoek en die gaf aan, zonder Apple devices in huis kan je beter voor Domoticz kiezen. Klopt dat? HA niet compatible met Google o.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:33
Operations schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:00:
HA niet compatible met Google o.a.
Ik heb volgende Google integraties in mijn HA:
- google assistant
- google hangouts
- google calendar

Dus niet compatible ? Denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Naja zou wel nu als puntje meenemen dat als er iemand in je kringen al domotica software gebruikt, hetzelfde kiezen. Zo kun je terug vallen op zijn ervaring als iets wat minder soepel verloopt.
Ik heb Domoticz ook even uitgeprobeerd, maar dat was alweer jaren geleden. Ik ben zelf verder gegaan met Hass omdat het toentertijd voor mij fijner werkte .

[ Voor 27% gewijzigd door Fore! op 09-03-2020 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
Heb zelf, als iot beginner, een guide gevolgd hoe je conbee2 stick laat werken met HA. Kostte een middagje maar was het waard.

Draai de software van conbee op een Linux boxje, met de stick er in. Daar draait ook een container met HA op.

Let op dat je voor google integratie wel moet dokken. Vgm $1 per maand ofzo. Of je moet het handmatig doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Devilscomrade op 09-03-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 05-06 15:41
Ken je het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2 topic al?

Als je 2-3 weken terug leest daarin, dan kom je exact deze discussie tegen.

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 09-03-2020 08:13 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:05
Ik draaide vroegah ook Domoticz inclusief een aantal Z-Wave apparaatjes. Ook met een losse stick. Na het switchen na Home Assistant moest ik 'm wel weer even opnieuw pairen met alle hardware die ik had in Home Assistant. Nou is dat Z-Wave en heb jij Zigbee, maar ik denk niet dat het verschil enorm groot zal zijn tussen die twee.

Gewoon alles unpairen, en opnieuw beginnen. De scripts / automations moet je toch opnieuw gaan schrijven.

Het is niet plug and play, je zal een aantal dingen moeten configureren, maar echt lastig is het ook niet. Gewoon wat tutorials volgen en je komt er wel uit.

Home Assistant is wel veel mooier als je het mij vraagt. De WAF is ook een stuk hoger :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Devilscomrade schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:12:
Heb zelf, als iot beginner, een guide gevolgd hoe je conbee2 stick laat werken met HA. Kostte een middagje maar was het waard.

Draai de software van conbee op een Linux boxje, met de stick er in. Daar draait ook een container met HA op.

Let op dat je voor google integratie wel moet dokken. Vgm $1 per maand ofzo. Of je moet het handmatig doen.
Welke guide is dat geweest? Ik heb wel een Domoticz guide gevonden maar geen HA.

@Fore! dat is precies de reden waarom ik in eerste instantie gekozen heb voor HA :)

[ Voor 7% gewijzigd door Operations op 09-03-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 20:04
haakjesluiten schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:15:
ik zou lekker Hass.io (in een ubuntu vm oid) draaien dat scheelt je gewoon veel werk.
En hier gaat het al mis voor nieuwkomers want Hass.io bestaat formeel toch niet meer? Het gaat nog een lange tijd duren voordat alle documenten zijn bijgewerkt naar de nieuwe namen.
Ik ben iig in de war en ben daarom nog niet begonnen met HA. (ook omdat mijn Homey in principe bijna alles doet dus hoef ik niet over te stappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splorky
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 08:29
Zelf heb ik alleen ervaring met de RPI hass.io image. Dat werkte bijzonder simpel, voor de conbee stick heb je deCONZ software nodig, en dat was vanuit HASS te installeren en het werkt dan zonder veel pijn en moeite. (voor ik hass gebruikte had ik wat moeite het in linux werkend te krijgen, de windows server van deCONZ werkte ook vrij makkelijk)

Zelf heb ik bewust geen Xiaomi gateway genomen, (slechte ervaring met andere gateways die altijd wel wat hebben, (geen push maar pull updates, internet benodigd, privacy verzin het maar) de USB stick werkt erg stabiel en zonder internet.

Als ik het goed heb kun je voor zigbee interface voor huisautomatisering kiezen voor Zigbee2MQTT of ConBee, ik weet niet of het te adviseren valt het beide te gebruiken.

Met node red regel ik wat waarneer moet gebeuren, maar je kan ook een heel eind komen met de in HASS ingebouwde grafische rule engine voor als je niet het liefst met je muis script dan met je toetsenbord.

ik heb geen ervaring met Domoticz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:53
Hennie-M schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:46:
[...]

En hier gaat het al mis voor nieuwkomers want Hass.io bestaat formeel toch niet meer?
Klopt, maar als je de officiële instructies volgt: https://www.home-assistant.io/getting-started/
Dan installeer je het op de manier die voor de meeste mensen het meest voor de hand zal liggen (wat voorheen hass.io heette), hoef je weinig technische kennis te hebben, kan je met een paar muisklikken addons installeren, houdt het OS+addons zichzelf up-to-date, en update je HA zelf makkelijk vanuit de GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boertje
  • Laatst online: 22:07
Mocht je alles in VM's doen denk er dan wel aan dat je de USB pass-through ondersteuning moet hebben, Hyper-v heeft dat niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02
Operations schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Welke guide is dat geweest? Ik heb wel een Domoticz guide gevonden maar geen HA.

@Fore! dat is precies de reden waarom ik in eerste instantie gekozen heb voor HA :)
Really?

Begin met: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

Kijk dan eens hier: https://www.home-assistant.io/integrations/deconz/

En dan stop je eens wat tijd in: https://www.home-assistant.io/docs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Boertje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:19:
Mocht je alles in VM's doen denk er dan wel aan dat je de USB pass-through ondersteuning moet hebben, Hyper-v heeft dat niet!
Daar heb ik aangedacht en daar wilde ik deze software voor gebruiken:

https://www.google.com/am.../hyper-v-usb-passthrough/

Pagina: 1