Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:53
Beste Tweakers,

Binnenkort kom mijn Pi4 binnen om als basis met Home Assistant mijn huis ''slimmer'' te krijgen.
Als eerst wil ik de verlichting stap voor stap aanpakken, nu kreeg ik van een mede tweaker dat zigbee the way to go is in plaats van wifi lampen?

Wat doen de meeste hier mee? In de toekomst wil ik ook sommigen verlichting schakelaars aanpakken, hebben jullie wel wifi schakelaars bijvoorbeeld of ook op het zigbee protocol? wat is meer ''future'' proof.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 12:03

Kvn

Ik ben begonnen met Kaku ooit, daarna een stuk of 25 Sonoffs en diy wifi-sensors gebruikt en sinds een jaar oid over op alles via Zigbee (inmiddels ongeveer 100 devices), een mooie mix van Tradfri, Hue, Xaomi en andere random merken. Werkt heerlijk.

Ik zou dus lekker voor Zigbee gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En ik zou juist voor wifi gaan. Er is niet maar één juiste manier om je vraag te beantwoorden, want er zitten veel kanten aan het verhaal :)

Met Zigbee ben je afhankelijk van wat fabrikanten maken. Met wifi kun je zelf maken wat je wil. Met Zigbee ben je ook qua software / firmware afhankelijk van de fabrikant. De meeste wifi-producten zijn op basis van de ESP8266 of ESP32 chip, waar je zelf je firmware op kan zetten. Voor Zigbee heb je een hub of controller nodig, wifi heeft iedereen al in huis.
Met een ESP8266 en bijvoorbeeld WLED als software kun je je verlichting maken met RGB(W)-ledstrips waarbij je elke led apart aan kan sturen. Je hele led-controller kost dan €3. Bij Zigbee kom je niet verder dan algemene RGB-dimmers waarbij je alle leds dezelfde kleur geeft en de prijs significant hoger ligt.
Zigbee daar in tegen is weer veel makkelijker om kant-en-klaar bij reguliere (web)shops aan te schaffen.

Er is overigens niets dat je ervan weerhoudt om je verlichting op basis van Zigbee in te richten en andere apparaten via wifi. Je kunt natuurlijk een mix maken.

Heb je je trouwens al serieus in de materie verdiept? Je wekt nu de indruk dat al je kennis op dit gebied gestoeld is op de uitspraak van 1 tweaker die aangeeft dat je Zigbee moet kiezen in plaats van wifi. Heb je al gewoon wat sites doorgelezen of filmpjes zoals onderstaande bekeken?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Met een Zigbee USB stick ben je praktisch al klaar om allerlei sensoren en apparaten aan HA te koppelen :)
Wifi daarintegen is gelimiteerd tot het aantal apparaten die je er mee kunt verbinden.

Mijn router ondersteunt slechts 32 apparaten, waarvan er inmiddels al 7 ingepikt worden door smartphones, laptop, versterker, lampen en chromecast.
Derhalve heb ik dus ook gekozen voor Zigbee om dingen als deustandsensoren, thermometers en bewegingsmelders aan te sluiten, deze zijn metZigbee vaak ook een stukje goedkoper dan met wifi.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Andere afweging.
Zigbee schakelaars vereist minder spanning.
Hue Tap heeft geen batterij (kinetisch).
Hue Switch een kleine cell batterij.
Wi-Fi schakelaars willen constant spanning hebben.

Ik heb alles op Zigbee. En 1 motion sensor op Bluetooth (als test). Werkt goed tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11

de Peer

under peer review

Wintervacht schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:04:
Met een Zigbee USB stick ben je praktisch al klaar om allerlei sensoren en apparaten aan HA te koppelen :)
Wifi daarintegen is gelimiteerd tot het aantal apparaten die je er mee kunt verbinden.

Mijn router ondersteunt slechts 32 apparaten, waarvan er inmiddels al 7 ingepikt worden door smartphones, laptop, versterker, lampen en chromecast.
Derhalve heb ik dus ook gekozen voor Zigbee om dingen als deustandsensoren, thermometers en bewegingsmelders aan te sluiten, deze zijn metZigbee vaak ook een stukje goedkoper dan met wifi.
Had ik in eerste instantie ook met mijn T-mobile thuis router. Die is beperkt tot 20 devices.
Dus werd hoog tijd voor gebruik van eigen router. Aantal devices is nu voor zover ik weet onbeperkt. Heb er in ieder geval meer dan 40 verbonden nu.
ro3lie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:52:
Andere afweging.
Zigbee schakelaars vereist minder spanning.
Hue Tap heeft geen batterij (kinetisch).
Hue Switch een kleine cell batterij.
Wi-Fi schakelaars willen constant spanning hebben.

Ik heb alles op Zigbee. En 1 motion sensor op Bluetooth (als test). Werkt goed tot zover.
Het is maar net hoe je het allemaal programmeert.
Sensoren kun je prima 1 x per uur of 1 x per 15min een update laten geven via wifi. En de andere devices hoeven ook niet per se 24/7 online te zijn lijkt me.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 29-02-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:51
De eerste vraagt lijkt mij wat je zelf daadwerkelijk wilt. Wil je dat elke lamp individueel is aan te sturen? Of wil je bv alle lampen in de woonkamer "slim" kunnen aan/uit zetten. Want dat laatste kan ook door een inbouwmodule achter de schakelaar te plaatsen en dan behoud je gewoon je bestaande lampen.

Persoonlijk zou ik in ieder geval in het geval van slimme, individueel aan te sturen, lampen gaan voor Zigbee. Je hebt dan ook geen afhankelijkheid van wifi en als om wat voor reden dan ook je wifi eruit ligt kun je in ieder geval de lampen nog besturen via Home Assistant. Doe je dus bv een update van je router, die potentieel mis gaat, werken je slimme lampen/schema's wel nog. En ja, ook als je Home Assistant update kan er iets mis gaan, maar je bent dan ook bewust bezig met "het updaten van domotica". Daarnaast kun je Zigbee lampen evt. ook zonder "hub" aansturen, via Zigbee Light Link. Bv in het geval van Hue kan dat via de Hue Dimmer. De lampen koppel je dan aan de Hue Bridge, of Zigbee2mqtt of wat dan ook, en vervolgens kun je de dimmer nog eens rechtstreeks aan de lampen koppelen. Als de Hue Bridge / Zigbee2mqtt / ... dan dood is heb je wel nog altijd een manier om de lampen te schakelen. Bij een wifi oplossing is die mogelijkheid er niet, als je wifi eruit ligt kun je de lampen ook niet schakelen.

Ga je voor een oplossing met een inbouwmodule achter de schakelaar speelt het wegvallen van de controller waarschijnlijk minder, zolang je de originele schakelaar laat zitten en die nog steeds de lampen schakelt. Immers heb je dan nog een werkende schakelaar.

@Gizz Maar je hebt het dan wel over "zelf lampen maken"? Want in dat geval zou ikzelf ook eerder voor een ledstrip met een ESP gaan, en dus wifi. Maar gewoon spotjes voor in het plafond vind ik een heel ander verhaal. Die koop je over het algemeen gewoon kant en klaar en ga je niet zelf aan klussen (ook gezien je normaliter 230V op de armaturen hebt en daar niet even zelf aan gaat klussen). En in dat geval zou ik dan dus ook voor Zigbee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:12

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Zigbee2mqtt way to go! Dan kan je bijna elk zigbee device makkelijk aan elkaar knopen. Kost bijna niks. Je moet alleen goed denken wat je allemaal wilt. Wat voor devices alleen lampen? Of meer sensoren?

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Kvn Maar heb je wel nog normale schakelaars aanwezig (of zigbee schakelaar)? of schakel je op de lampen zelf met zigbee?

@Gizz Ja heb me daarna ook meer ingelezen en kwam op deze filmpje uit:

@RobertMe Ik wil elke lamp individueel willen aansturen en soms in groepen (ligt aan de situatie).
Zit er ook aan te denken om sommigen lampen op basis van sensoren (als een deur open gaat bijvoorbeeld) aan te laten gaan (en google assistent ofcourse).

@TheDudez Lampen, maar ook sensoren (bijvoorbeeld aqara lijn van ixaomi. sensoren op basis van detectie of deur openen dat het ligt aan gaat, sensoren die detecteren dat een deur opengaat als je bijvoorbeeld niet thuis bent zegmaar). Dit zijn de basis dingen waarmee ik wil gaan beginnen, daarna wil ik dit meer uitbreiden met andere dingen (nog niet concreet).

[ Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 01-03-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:30
Een ding waar hij in dit filmpje overheen springt is Zigbee spullen die op batterijen werken. Dat zijn voornamelijk sensoren en knoppen. Daarbij is Zigbee energie vaak zuiniger t.o.v. wifi.

Ik mix 433MHz (4 apparaten), Z-Wave (5 apparaten) en Zigbee (7 apparaten). Waarom bij mij eigenlijk niets wifi is: beveiliging. Ik ben niet heel bang dat mijn smart apparatuur binnen zijn levensduur onderdeel wordt van een bijvoorbeeld een botnet. Niet bij elke wifi-smart-apparaat geloof ik dat alle mogelijke aanvalsvlakken gedurende zijn levensduur allemaal worden opgelost met updates. Ik geloof dat ook Zigbee/Z-wave apparatuur misschien "gehackt" kan worden, maar een botnet zal het niet magisch worden.

Bij mij kan ik op een enkele lampen na (waarvan de belangrijkste een backup oplossing heeft) alle lampen nog steeds aandoen met een schakelaar, omdat ik inbouwmodules heb gebruikt voor de meeste lampen. Andere werken juist met het vervangen van alleen de lampen, waardoor je huidige schakelaars mogelijk niet meer zo handig zijn om te gebruiken. Hoe zie jij voor je alle slimme apparatuur te bedienen? Met de bestaande schakelaars en "smart" of alleen "smart"?

[ Voor 20% gewijzigd door Groentjuh op 01-03-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Groentjuh schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:11:
Waarom bij mij eigenlijk niets wifi is: beveiliging. Ik ben niet heel bang dat mijn smart apparatuur binnen zijn levensduur onderdeel wordt van een bijvoorbeeld een botnet. Niet bij elke wifi-smart-apparaat geloof ik dat alle mogelijke aanvalsvlakken gedurende zijn levensduur allemaal worden opgelost met updates.
Startpunt zou kunnen zijn om flinke firewall ervoor te zetten. Ik heb sowieso altijd mijn IoT apparaten in een eigen VLAN gedraaid, en recentelijk de firewall zo ingeregeld dat alleen specifieke apparaten (/IP adressen) het internet op mogen. Dus bv Home Assistant en de Hue Bridge mogen wel het internet op. Maar de ESPs die ik heb niet. Uiteraard niet 100% veilig omdat apparaten in hetzelfde VLAN wel bereikbaar zijn, maar het is dan in ieder geval iets afgeschermd en kans op "botnet" is veel kleiner juist omdat bv de ESPs niet met internet mogen communiceren.
Ik geloof dat ook Zigbee/Z-wave apparatuur misschien "gehackt" kan worden, maar een botnet zal het niet magisch worden.
Hue Bridge bevatte tot recentelijk nog een lek. Als ik het mij goed herinner kon een lamp worden "over genomen" waarna deze de bridge deed overloaden en deed crashen, met potentieel de mogelijkheid om code uit te voeren. Dus ook Zigbee is niet per definitie veilig.

nieuws: Signify dicht beveiligingslek in Philips Hue Bridge 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:30
RobertMe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:54:
[...]

Startpunt zou kunnen zijn om flinke firewall ervoor te zetten. Ik heb sowieso altijd mijn IoT apparaten in een eigen VLAN gedraaid, en recentelijk de firewall zo ingeregeld dat alleen specifieke apparaten (/IP adressen) het internet op mogen. Dus bv Home Assistant en de Hue Bridge mogen wel het internet op. Maar de ESPs die ik heb niet. Uiteraard niet 100% veilig omdat apparaten in hetzelfde VLAN wel bereikbaar zijn, maar het is dan in ieder geval iets afgeschermd en kans op "botnet" is veel kleiner juist omdat bv de ESPs niet met internet mogen communiceren.

[...]

Hue Bridge bevatte tot recentelijk nog een lek. Als ik het mij goed herinner kon een lamp worden "over genomen" waarna deze de bridge deed overloaden en deed crashen, met potentieel de mogelijkheid om code uit te voeren. Dus ook Zigbee is niet per definitie veilig.

nieuws: Signify dicht beveiligingslek in Philips Hue Bridge 2.0
Je kunt alles prima inrichten om risico's van smart-wifi devices te beperken. Of alle gebruikers dit soort smart-wifi apparatuur dat ook zo inricht, dat weet ik zo net nog niet. Bij Zigbee/Z-wave zit het altijd in een eigen netwerk, want het is geen wifi!

En ja, zoals ik zei: Ongetwijfeld kun je Zigbee/Z-wave dingen hacken (Moet je in dit geval wel jouw voorbeeld in de buurt van de lamp zijn!) en natuurlijk zal de gateway zal altijd een target zijn! Ik denk dat het bij Zigbee/Z-wave wat moeilijker gaat zijn dan bij wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

dutchnltweaker schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:33:
@Kvn

@TheDudez Lampen, maar ook sensoren (bijvoorbeeld aqara lijn van ixaomi. sensoren op basis van detectie of deur openen dat het ligt aan gaat, sensoren die detecteren dat een deur opengaat als je bijvoorbeeld niet thuis bent zegmaar). Dit zijn de basis dingen waarmee ik wil gaan beginnen, daarna wil ik dit meer uitbreiden met andere dingen (nog niet concreet).
Dat heeft niks met het protocol te maken. Kan met elk protocol. Er is geen slechte of goede kies de devices die je wilt. Als je zigbee2mqtt gebruikt ben je wel het goedkoopste uit.ikea en xaomi aqaura werkt hier mee

Voor de verlichting. Kan je milight gebruiken. Dan wel even zoeken op open source milighthub. Deze heeft een eigen protocol.

[ Voor 8% gewijzigd door TheDudez op 02-03-2020 07:48 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

@dutchnltweaker Ik heb oude schakelaars vervangen met montageplaten met hierop Hue Dimmer switches: Ruimte aan/uit en met de brightness knoppen cycle ik de scenes.

In de keuken, badkamer en overal waar ik extra switches wou gebruik ik Xaomi wandschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Laatst online: 22-06 18:20

Ron

Zoals anderen al aangeven maakt het vooral uit wat je upgrade plannen zijn. Zelf zou ik voor een oplossing op basis van wifi gaan omdat zigbee vrijwel altijd "traag" aanvoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Groentjuh Sommigen schakelaar blijven zoals ze nu zijn en bij sommigen denk ik er aan om er een shelly 1 achter te hangen om ze ''smart'' te maken (zo kan je hem aan en uit doen toch?). Of is dat niet slim.

@TheDudez is dat met die conbee 2 usb stick? Hoebedoelje milighthub gebruiken? hoeft toch niet meer als je home assistant gebruikt?

@Ron Dit maakt het niet makkelijker op :+ , toch op basis van wifi of zigbee.. tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

Of je doet een mix van beide :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-06 08:51
Al mijn lichten zijn via een shelly of een sonoff te bedienen, maar voor sensoren gebruik ik zigbee via zigbee2mqtt. Alles aan elkaar geknoopt via Home Assistant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-06 20:57
Je kunt rustig mixen. Home Assistant knoopt alles wel aan elkaar dus je merkt toch niet of iets KaKu, Zigbee, WiFi of iets anders gebruikt. Ik gebruik zelf wifi, zigbee, kaku en milight door elkaar en dat gaat prima. Het is zonde om bijvoorbeeld je KaKu spul weg te doen als het nog goed werkt.

Met zowel wifi als zigbee kun je vrij voordelig beginnen dus er is weinig reden om het niet te proberen.

Het grote voordeel van wifi is dat het makkelijk is, je hebt geen hub nodig en je hebt toch al een wifi netwerk thuis. Het nadeel is dat het slecht schaalt, je zult al heel snel op zoek moeten naar een AP die meer dan 20-30 apparaten aankan en dat kan natuurlijk wel in de papieren lopen.

Kijk zeker naar zigbee2mqtt, gemaakt door onze medetweaker Koenkk. Prachtig om te zien wat een hobbyist kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

dutchnltweaker schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 22:46:
[
@TheDudez is dat met die conbee 2 usb stick? Hoebedoelje milighthub gebruiken? hoeft toch niet meer als je home assistant gebruikt?
Ik doe het met CC2531. Dan heb je die brakke hub van hun nodig. Deze heeft vaak restart nodig.En je bent wat beperkter. Zo kan je met de opensorcehub onbeperkt groepen aanmaken.

[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 04-03-2020 21:58 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:02

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Kvn tja, kan ook. Maar in de long run lijken die zigbee lampen "goedkoper"? Wifi weet je dat het nog tig jaren blijft bestaan maar bij zigbee?
@TheDudez maar dit kan toch ook met de conbee USB Stick? Dan heb je toch ook geen Apparte hub nodig, of is het andere toch handiger? https://www.phoscon.de/en/conbee

@kanaaldijk wat wil je hier mee zeggen? 140 euro voor een dimmer vind ik wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
dutch: op zich kunnen alle systemen die genoemd worden.
Elk systeem heeft voor en nadelen, het is aan jou om te bedenken waar je het meeste nadruk op legt.
Moet het plug en play zijn, moet je er zelf meer in kunnen programmeren, moet het buiten je huis te bereiken zijn etc.

En wat betreft "blijft het bestaan" ik denk niet dat je daar de eerste paar jaar bang voor hoeft te zijn, het is juist een markt die aan het groeien is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

dutchnltweaker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:32:
@Kvn tja, kan ook. Maar in de long run lijken die zigbee lampen "goedkoper"? Wifi weet je dat het nog tig jaren blijft bestaan maar bij zigbee?
@TheDudez maar dit kan toch ook met de conbee USB Stick? Dan heb je toch ook geen Apparte hub nodig, of is het andere toch handiger? https://www.phoscon.de/en/conbee

@kanaaldijk wat wil je hier mee zeggen? 140 euro voor een dimmer vind ik wel prijzig.
Ja wellicht. In mijn huis werkt een Zigbee mesh beter, heb hier en daar wat verdwaalde wifi devices. Ongeacht wat we zeggen, je blijft toch twijfelen ;-)

Ik ben blij met m’n Conbee, ik was ook blij met m’n WiFi devices met custom firmware. Home Assistant knoopt alles toch wel aan elkaar zoals eerder gezegd, dus maak je niet zo druk en koop de devices die je aanspreken - Zorg wel dat je een Zigbee hub hebt die alle smaakjes spreekt als je aan de Zigbee gaat, daar heb je het meeste plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Kvn schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:04:
[...]

Ja wellicht. In mijn huis werkt een Zigbee mesh beter, heb hier en daar wat verdwaalde wifi devices. Ongeacht wat we zeggen, je blijft toch twijfelen ;-)

Ik ben blij met m’n Conbee, ik was ook blij met m’n WiFi devices met custom firmware. Home Assistant knoopt alles toch wel aan elkaar zoals eerder gezegd, dus maak je niet zo druk en koop de devices die je aanspreken - Zorg wel dat je een Zigbee hub hebt die alle smaakjes spreekt als je aan de Zigbee gaat, daar heb je het meeste plezier van.
Ik lees ook dat er een CC2531wordt gebruikt. Maar is die conbee toch meer gebruiksvriendelijker als im het van internet begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
dutchnltweaker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Ik lees ook dat er een CC2531wordt gebruikt. Maar is die conbee toch meer gebruiksvriendelijker als im het van internet begrijp?
Beide hebben hun voor en nadelen IMO. Conbee heeft commerciele support etc. Maar volgens mij is de software met een echte (desktop) UI. Wil je het dus draaien op een NAS of zo heb je VNC of whatever nodig voor het gebruik. Overigens weet ik niet of dat altijd nodig is, dus of je bv wel of niet een device kunt pairen vanuit HA / zonder VNC. Zigbee2mqtt werkt puur via MQTT en heeft geen GUI, maar "besturing" kan wel via MQTT waardoor je het bv vanuit HA Kunt doen, maar zo heb je ook nog Zigbee2MqttAssistant wat ook een web UI voor Zigbee2mqtt geeft. Nadeel van Zigbee2mqtt is dan weer wel dat je zelf met een stick / coordinator moet komen aanzetten. Dus bv de CC2531. In principe kun je die zelf kopen en flashen (voor ~15 euro IIRC te kopen op bv AliExpress, stick + debugger + debugger cable), maar dat vereist dan wat meer eigen werk. Daarnaast kun je ze de sticks ook kant en klaar kopen, op bv Marktplaats en de Vraag & Aanbod hier. Echter komt er binnenkort nog een optie bij. Dresden Electronics, de maker van de Conbee, zou werken aan ondersteuning voor de Conbee stick bij Zigbee2mqtt. Dan kun je dus de kant en klare (commerciele) hardware kopen, maar gebruiken met Zigbee2mqtt. Wat als het goed werkt dus zomaar best-of-both worlds kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@RobertMe Volgens mij kan ik dus beter voor de conbee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

RobertMe schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Beide hebben hun voor en nadelen IMO. Conbee heeft commerciele support etc. Maar volgens mij is de software met een echte (desktop) UI. Wil je het dus draaien op een NAS of zo heb je VNC of whatever nodig voor het gebruik. Overigens weet ik niet of dat altijd nodig is, dus of je bv wel of niet een device kunt pairen vanuit HA / zonder VNC. Zigbee2mqtt werkt puur via MQTT en heeft geen GUI, maar "besturing" kan wel via MQTT waardoor je het bv vanuit HA Kunt doen, maar zo heb je ook nog Zigbee2MqttAssistant wat ook een web UI voor Zigbee2mqtt geeft. Nadeel van Zigbee2mqtt is dan weer wel dat je zelf met een stick / coordinator moet komen aanzetten. Dus bv de CC2531. In principe kun je die zelf kopen en flashen (voor ~15 euro IIRC te kopen op bv AliExpress, stick + debugger + debugger cable), maar dat vereist dan wat meer eigen werk. Daarnaast kun je ze de sticks ook kant en klaar kopen, op bv Marktplaats en de Vraag & Aanbod hier. Echter komt er binnenkort nog een optie bij. Dresden Electronics, de maker van de Conbee, zou werken aan ondersteuning voor de Conbee stick bij Zigbee2mqtt. Dan kun je dus de kant en klare (commerciele) hardware kopen, maar gebruiken met Zigbee2mqtt. Wat als het goed werkt dus zomaar best-of-both worlds kan worden.
Er is een mooie webapp bij de Conbee, VNC om de mesh in te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Kan inderdaad zonder zie ik nu. Weet alleen niet of elke milight lamp ondersteunt wordt. Bij de opensource milight is dat wel het geval. En het bereik komt verder.
dutchnltweaker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:32:

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

dutchnltweaker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Ik zou de grote verzameltopics hier eens doorlezen, ipv voor alles advies te vragen. Genoeg info om een beeld te vormen :)
Dit blijft in cirkeltjes gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Kvn op 06-03-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
TheDudez schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:51:
Kan inderdaad zonder zie ik nu. Weet alleen niet of elke milight lamp ondersteunt wordt. Bij de opensource milight is dat wel het geval. En het bereik komt verder.
[...]
Nearly all lights are compatible out-of-the-box, even if they are not listed here. The lights in the following list are officially supported.
stond op hun website, dus zal wel goed zitten.
Milight? Zijn dat lichten vanuit dit topic?: [Mi-Light] [Mi Boxer] Ervaringen & discussie

Is toch op basis van WiFi en niet het zigbee protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn

Kvn

dutchnltweaker schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:13:
[...]

[...]
stond op hun website, dus zal wel goed zitten.
Milight? Zijn dat lichten vanuit dit topic?: [Mi-Light] [Mi Boxer] Ervaringen & discussie

Is toch op basis van WiFi en niet het zigbee protocol?
Dat staat in de 1e alinea van die link :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Kvn schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 00:40:
[...]

Dat staat in de 1e alinea van die link :+
Ah zag het al, nee omdat we het allemaal hadden over zigbee devices enzo. De milight is daar geen van.
Zorg wel dat je een Zigbee hub hebt die alle smaakjes spreekt als je aan de Zigbee gaat, daar heb je het meeste plezier van.
Dat is toch die conbee 2 stick als ik me niet vergis (die hub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-06 08:51
Als je voor een universele zigbee hub gaat, check deze link even :
https://zigbee.blakadder.com/index.html

Welke hub ondersteunt welke apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker