De eerste vraagt lijkt mij wat je zelf daadwerkelijk wilt. Wil je dat elke lamp individueel is aan te sturen? Of wil je bv alle lampen in de woonkamer "slim" kunnen aan/uit zetten. Want dat laatste kan ook door een inbouwmodule achter de schakelaar te plaatsen en dan behoud je gewoon je bestaande lampen.
Persoonlijk zou ik in ieder geval in het geval van slimme, individueel aan te sturen, lampen gaan voor Zigbee. Je hebt dan ook geen afhankelijkheid van wifi en als om wat voor reden dan ook je wifi eruit ligt kun je in ieder geval de lampen nog besturen via Home Assistant. Doe je dus bv een update van je router, die potentieel mis gaat, werken je slimme lampen/schema's wel nog. En ja, ook als je Home Assistant update kan er iets mis gaan, maar je bent dan ook bewust bezig met "het updaten van domotica". Daarnaast kun je Zigbee lampen evt. ook zonder "hub" aansturen, via Zigbee Light Link. Bv in het geval van Hue kan dat via de Hue Dimmer. De lampen koppel je dan aan de Hue Bridge, of Zigbee2mqtt of wat dan ook, en vervolgens kun je de dimmer nog eens rechtstreeks aan de lampen koppelen. Als de Hue Bridge / Zigbee2mqtt / ... dan dood is heb je wel nog altijd een manier om de lampen te schakelen. Bij een wifi oplossing is die mogelijkheid er niet, als je wifi eruit ligt kun je de lampen ook niet schakelen.
Ga je voor een oplossing met een inbouwmodule achter de schakelaar speelt het wegvallen van de controller waarschijnlijk minder, zolang je de originele schakelaar laat zitten en die nog steeds de lampen schakelt. Immers heb je dan nog een werkende schakelaar.
@
Gizz Maar je hebt het dan wel over "zelf lampen maken"? Want in dat geval zou ikzelf ook eerder voor een ledstrip met een ESP gaan, en dus wifi. Maar gewoon spotjes voor in het plafond vind ik een heel ander verhaal. Die koop je over het algemeen gewoon kant en klaar en ga je niet zelf aan klussen (ook gezien je normaliter 230V op de armaturen hebt en daar niet even zelf aan gaat klussen). En in dat geval zou ik dan dus ook voor Zigbee gaan.