Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:09
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p, ik heb een 144hz monitor maar ik hoef niet perse 144 FPS te behalen in elke nieuwe game. Momenteel speel ik veel Hell Let Loose.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zolang het geen 300 euro boven mijn huidige bedrag is vind ik het best.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD AV 3.5" SATA 6Gb/s, 1TB€ 59,-€ 59,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1MonitorenAsus MG278Q Zwart€ 419,89€ 419,89
1ToetsenbordenCorsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Speed (Qwerty US)€ 167,90€ 167,90
1MuizenLogitech G903 Lightspeed€ 111,05€ 111,05
1MuizenRazer Naga Trinity€ 84,90€ 84,90
1Gaming headsetsSennheiser G4ME One Wit€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 Pro 256GB (retail)€ 137,99€ 137,99
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.205,53

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Moederbord, CPU, CPU cooler, PSU en geheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 145,-€ 145,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H150i Pro RGB 360mm Liquid CPU Cooler€ 157,99€ 157,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,-€ 79,-
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 102,90€ 102,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 658,89

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eigenlijk voornamelijk een paar dingen:

* Ik wil kunnen overclocken. Nu ben ik hier niet al te ervaren mee, maar met mijn huidige systeem ging dit vrij simpel en moeiteloos. Dus het liefst geen super ingewikkelde BIOS waar je niet wijs uit wordt.
* Als het kan wel een redelijk stil systeem.
* Ik heb voor de Corsair Hydro H150i Pro gekozen omdat het positieve reviews heeft en het ziet er goed uit. Voor de RGB doe ik het niet, dus mochten er alternatieven zijn zonder RGB dan hoor ik het graag.
* Als het kan een beetje future-proof zodat ik over 3 jaar niet weer alles kan vervangen, helaas heeft dit moederbord geen PCIe 4.0....

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, mocht ik het nodig vinden dan ga ik dit zeker doen.

Wat verwacht je van ons?
Het liefst zoveel mogelijk bang-for-buck, eigenlijk de enige 2 onderdelen waar ik vraagtekens bij heb is het moederbord en misschien de koeler. Qua moederbord zie ik door de bomen het bos niet meer, elke site adviseerd weer iets anders.. Deze upgrade is tevens met het idee dat ik een RTX 2070 Super in mijn kastje ga proppen in de komende maanden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 00:06
Ik vind de combinatie van een Ryzen 5 3600 en een bijna net zo dure AIO geen beste combinatie. Het ontgaat mij eerlijk gezegd waarom je waterkoeling nodig hebt als je vooralsnog toch niet gaat overclocken, ook met luchtkoeling kan je tegenwoordig prima een paar honderd megaherzjes overclocken. Een AIO past bij high end CPU’s die je gaat overclocken, niet bij mid range CPU’s zonder overclock. Je voeding kan ook gemakkelijk wat goedkoper.

‘Future proof’ vind ik eerlijk gezegd een verschrikkelijke term. Wat vandaag nieuw is, is morgen alweer oud. Een klein jaar geleden was men nog aan het ‘future proofen’ met een Zen+, momenteel zijn deze CPU’s alweer behoorlijk verouderd qua gaming prestaties. Niets is volledig future proof, ook geen 9900k en ook geen 3900X. Die term kan je het beste vergeten. Gewoon kopen wat nu goed voor je is, anders betaal je te veel geld voor hardware die je nu eigenlijk niet volledig gebruikt.

Ik heb het in een ander topic ook al gezegd, in het geval van bang-for-buck (gaming), is de 9600KF momenteel goed geprijsd. Voor 200 euro koop je een hexacore CPU met hele goede gaming prestaties, beter dan de 3600(X) stock. Ik heb in mijn lijstje een moederbord zonder Wifi module gezet, deze is los goedkoper. Voor nu voldoet deze semi-modulaire 400 Watt PSU, ik schat dat je tijdens het gamen niet meer dan 250 watt uit de muur zal trekken. Met een 2070 Super zal dat zo’n 300 Watt zijn. Tijdens een torture kan het allemaal wel wat hoger liggen, ik schat zo’n 350 watt. Je kan eventueel upgraden naar 500-550 watt, dan ben je zo’n 20-40 euro duurder uit. Geen enorme investering. Dat een voeding zijn in dezelfde lijn van be quiet!, maar de wat duurdere Corsair RM550x is ook een goed exemplaar.

Voor de koeler geldt hetzelfde, zonder overclocks is de hieronder gekozen koeler ruim voldoende.

1ProcessorsIntel Core i5-9600KF Boxed€ 202,90€ 202,90
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Plus€ 120,95€ 120,95
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC55BT B1€ 32,90€ 32,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Grijs)€ 36,51€ 36,51
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,15

De AMD tegenhangers;

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 215,05€ 215,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,30

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,25

Hou er rekening mee dat de 3600 (stock) beduidend minder presteert qua gaming. De 3600X loopt een paar procenten achter op de 9600KF.

Ga je toch met zekerheid overclocken (hiermee zal je niet zomaar 5Ghz halen, maar ben je verzekerd van een wat koelere CPU bij kleinere overclocks) dan raad ik de volgende componenten aan:

1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 142,85

[ Voor 45% gewijzigd door MadDogMcCree op 29-02-2020 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:58

Thomg

Aww yiss

De phantom black is all-round een veel betere koeler dan de eSports DUO, de Phantom is zeer deftig voor de prijs. De Tranquilo bestaat ook nog.
https://nl.hardware.info/...7737-405769-405770-426551

pricewatch: Gelid Solutions Phantom
pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

[ Voor 18% gewijzigd door Thomg op 01-03-2020 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Nouja, een 'veel betere koeler' is ook wat overdreven. We zien op 65 Watt dat het her en der een graadje kan schelen, maar voor een non overclocker maakt het allemaal weinig uit. Ik heb mijn twijfels of die 37 dB(A) wel klopt in deze test, of ze hebben een 'defect' exemplaar getest, of de data verkeerd ingevoerd. Voordeel van de Arctic is wel dat hij minder ruimte in beslag neemt in de case, zeker als je besluit slechts één fan er aan te plakken.

Maar gezien de Gelid ook nog eens paar euro goedkoper is, is het zeker een koeler om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:58

Thomg

Aww yiss

Met veel beter doel ik op het totaalplaatje, betere performance en goedkoper maakt het een no-brainer.
Maar ik geef wel toe dat "veel beter" hier vrij ambigu was.

Ik snap zelf gewoon niet waarom de eSports DUO aangeraden wordt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Thomg schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:33:
Met veel beter doel ik op het totaalplaatje, betere performance en goedkoper maakt het een no-brainer.
Maar ik geef wel toe dat "veel beter" hier vrij ambigu was.

Ik snap zelf gewoon niet waarom de eSports DUO aangeraden wordt :+.
Zelf ervaring met Arctic, prima spul, makkelijke montage en stil. Wellicht is de eSports DUO inderdaad wat te ‘duur’ vanwege de gamer tax. Een Freezer 34 doet in principe hetzelfde zonder opsmuk: pricewatch: Arctic Freezer 34 Je krijgt er alleen een fannetje minder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@aevitas1 Kies de 550w versie van je PSU, dat is voldoende, ook met RTX2070S. qua CPU koeling sluit ik me aan bij @Thomg ,met deze optie erbij pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II qua RAM kan ik je deze aanbevelen, werkt zeker en stabiel pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK en kun je ook nog overclocken tot 3466-3600

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Hackus schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:47:
@aevitas1 Kies de 550w versie van je PSU, dat is voldoende, ook met RTX2070S. qua CPU koeling sluit ik me aan bij @Thomg ,met deze optie erbij pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II qua RAM kan ik je deze aanbevelen, werkt zeker en stabiel pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK en kun je ook nog overclocken tot 3466-3600
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ga sowieso voor de Ryzen, ik zie zelf niet echt de voordelen van de Intel processor gezien het verschil minimaal is. Met minder threads en meer Watt.

In eerste instantie ga ik niet overclocken, maar dat doe ik nooit bij een gloednieuw systeem. Ik wil eerst kijken wat er uit te trekken valt, maar ik geef het een week of 2 voordat ik ermee begin.

Ik heb de ram en PSU al aangepast, moederbord ben ik nog even aan het bekijken (MSI B450 Pro Carbon vs the Tomahawk.

Op een video (van Jayz2Cents) zag ik dat de Hydro H150i goed presteerd en weinig geluid produceert. Uiteindelijk zal ik wel proberen de R5 3600 weer zo ver mogelijk over te clocken net zoals ik bij mijn huidige i5-4690k gedaan heb. Is dan echt een luchtcooler (die dingen zijn zo lelijk) van 30-35 euro te vergelijken met zo'n AIO qua temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Overclocken geeft je amper meer fps. soms zelfs minder. het is leuk als je wilt tweaken, maar je mag blij zijn als je allen cores stabiel op 4.1Ghz laat draaien, daarboven wordt het een kwestie van geluk. OC van Intel 9600K haal je sowieso niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
aevitas1 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:01:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ga sowieso voor de Ryzen, ik zie zelf niet echt de voordelen van de Intel processor gezien het verschil minimaal is. Met minder threads en meer Watt.

In eerste instantie ga ik niet overclocken, maar dat doe ik nooit bij een gloednieuw systeem. Ik wil eerst kijken wat er uit te trekken valt, maar ik geef het een week of 2 voordat ik ermee begin.

Ik heb de ram en PSU al aangepast, moederbord ben ik nog even aan het bekijken (MSI B450 Pro Carbon vs the Tomahawk.

Op een video (van Jayz2Cents) zag ik dat de Hydro H150i goed presteerd en weinig geluid produceert. Uiteindelijk zal ik wel proberen de R5 3600 weer zo ver mogelijk over te clocken net zoals ik bij mijn huidige i5-4690k gedaan heb. Is dan echt een luchtcooler (die dingen zijn zo lelijk) van 30-35 euro te vergelijken met zo'n AIO qua temperaturen?
Power consumption van de 9600K(F) ligt juist lager dan de 3600: https://www.guru3d.com/ar...yzen_5_3600_review,7.html

En tja, 12 of 6 threads, als het qua performance niets uitmaakt, dan zie ik eerlijk gezegd niet in waarom het een doorslaggevende factor zou moeten zijn. Ook heeft de 9600KF een beter overclock potentieel.

Temperaturen van een AIO zullen lager liggen, maar de vraag is vooral waarom zou je dat willen. Het overclock potentieel van de 3600 is niet heel groot, zeker niet op de cheapo bordjes. Als je gaat overclocken, dan is het aan te raden om voor een groter koelblok te gaan dan hierboven aangeraden, maar een AIO van 150 euro vind ik over de top. De thermal limits zijn namelijk niet het probleem. Het geld dat je bespaard met de aankoop van een kleiner koelblok kan je steken in de GPU upgrade. Dat gaat véél meer performance opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Wat een slechte verbruikstest. Er wordt gemeten met een flink veel stroom vretende 2.5 Gbit netwerkkaart onboard.

Bovendien is de 3600 bij vol verbruik onzuiniger, maar wel sneller. Dusdanig veel sneller dat hij performance per watt gewoon beter is: reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
White Feather schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:26:
[...]

Wat een slechte verbruikstest. Er wordt gemeten met een flink veel stroom vretende 2.5 Gbit netwerkkaart onboard.

Bovendien is de 3600 bij vol verbruik onzuiniger, maar wel sneller. Dusdanig veel sneller dat hij performance per watt gewoon beter is: reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget
Flink veel stroom.. dat gaat hooguit om een paar watt, wanneer niet in gebruik waarschijnlijk nog geen watt. Bij andere tests zie je vergelijkbare verschillen:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/18.html
https://nl.hardware.info/...e-core-i5s-stroomverbruik

Dit is een game systeem, dus enkel de game benchmarks zijn relevant. Als TS een andere usecase zou hebben, zou het een ander verhaal zijn, maar dat is nu eenmaal niet zo. In de Tweakers review komt toch duidelijk naar voor dat de 3600 en 3600X geen betere performance per watt hebben tegenover de 9600K(F), niet in het geval van gaming.

TS hoeft van mij echt geen Intel CPU te kopen hoor, ik wil alleen maar aangeven dat Intel een zeer goed alternatief op de markt heeft. Ik vind het alleen onwijs storend dat ook hier op Tweakers vaak niet meer objectief gekeken kan worden naar Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 19:53

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Dat Intel niet meer objectief wordt bekeken heeft waarschijnlijk met een jarenlang gebrek aan innovatie (lang blijven hangen op quad-cores en focussen op energiezuinigheid) te maken en met een aantal problemen die er in de recente geschiedenis zijn geweest. Denk daarbij aan bugs zoals Spectre, prestatieverlies na het patchen (vooral indien ouder dan Skylake), problemen met productie (7nm) etc.

Als je dan kijkt naar wat AMD met Zen (vooral Zen2) heeft gedaan, dan kun je daar eigenlijk alleen maar met bewondering naar kijken en dat wordt hier (blijkbaar) zeer gewaardeerd. Daarbij speelt natuurlijk ook de aanschafprijs mee. Vergelijk een 3600 met een 9600K, dat scheelt toch wat qua budget. Die 9600K combineer je dan het liefste met een Z-chipset, die zijn ook weer duurder.

Uiteraard is het een momentopname, volgend jaar ziet het er misschien wel weer anders uit en is Intel weer de aangeprezen heer en meester.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Wolvganger schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:30:
Dat Intel niet meer objectief wordt bekeken heeft waarschijnlijk met een jarenlang gebrek aan innovatie (lang blijven hangen op quad-cores en focussen op energiezuinigheid) te maken en met een aantal problemen die er in de recente geschiedenis zijn geweest. Denk daarbij aan bugs zoals Spectre, prestatieverlies na het patchen (vooral indien ouder dan Skylake), problemen met productie (7nm) etc.

Als je dan kijkt naar wat AMD met Zen (vooral Zen2) heeft gedaan, dan kun je daar eigenlijk alleen maar met bewondering naar kijken en dat wordt hier (blijkbaar) zeer gewaardeerd. Daarbij speelt natuurlijk ook de aanschafprijs mee. Vergelijk een 3600 met een 9600K, dat scheelt toch wat qua budget. Die 9600K combineer je dan het liefste met een Z-chipset, die zijn ook weer duurder.

Uiteraard is het een momentopname, volgend jaar ziet het er misschien wel weer anders uit en is Intel weer de aangeprezen heer en meester.
We gaan nu wel wat offtopic, maar de reden is mij duidelijk hoor. Alleen zou de reden 'gunfactor' hier toch echt niet mee moeten tellen. Het gaat overigens om de 9600KF (zonder iGPU), deze valt met 200 euro in dezelfde prijsklasse als Zen2 Ryzen 5. Een degelijk Z390 bord (en zeker B360 als er toch niet overclocked wordt en het bord out of the box compatible is) is voor een gelijkwaardige prijs te vinden als een B450 bord. Qua prijs is een combo 3600+B450 net even wat goedkoper, maar qua game prestaties heeft 9600KF+Z390 het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
MadDogMcCree schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:27:
[...]

Flink veel stroom.. dat gaat hooguit om een paar watt, wanneer niet in gebruik waarschijnlijk nog geen watt. Bij andere tests zie je vergelijkbare verschillen:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-3600/18.html
https://nl.hardware.info/...e-core-i5s-stroomverbruik

Dit is een game systeem, dus enkel de game benchmarks zijn relevant. Als TS een andere usecase zou hebben, zou het een ander verhaal zijn, maar dat is nu eenmaal niet zo. In de Tweakers review komt toch duidelijk naar voor dat de 3600 en 3600X geen betere performance per watt hebben tegenover de 9600K(F), niet in het geval van gaming.
Je begint zelf over het meergebruik van de Ryzen. Dat is er dus bij single core en bij volledig gebruik van alle cores. Beide zijn niet aan de orde bij gamen, dus kun je helemaal niets zeggen over de performance per watt bij gaming.

Er wordt bij Tweakers helemaal geen verbruikstest gedaan bij gaming, dus er komt niets duidelijk naar voren.

De 9600k is nu (nog) de betere game-cpu, het is echter de vraag wat de toekomst gaat doen.

Nu al zijn de 6 cores, 6 threads voor sommige games al niet meer genoeg en krijg je lagere minimum framerates. De nieuwe XBox en PS5 hebben 8 cores met 16 threads. Hierdoor zullen de games dus steeds meer gebruik maken van die vele threads.

Dus dan kan de 9600k wel sneller zijn, als daar meer dips in de minimum framerate zitten, is het maar de vraag wat lekkerder speelt.

2 extra cores geeft flink veel extra zekerheid. Helaas zijn die 2 cores extra zeker bij Intel belachelijk duur. 9700K(F) is dubbel zo duur als de 9600KF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
White Feather schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Je begint zelf over het meergebruik van de Ryzen. Dat is er dus bij single core en bij volledig gebruik van alle cores. Beide zijn niet aan de orde bij gamen, dus kun je helemaal niets zeggen over de performance per watt bij gaming.

Er wordt helemaal geen verbruikstest gedaan bij gaming, dus er komt niets duidelijk naar voren.

De 9600k is nu (nog) de betere game-cpu, het is echter de vraag wat de toekomst gaat doen.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-5-3600/images/power-gaming.png
Nu al zijn de 6 cores, 6 threads voor sommige games al niet meer genoeg en krijg je lagere minimum framerates. De nieuwe XBox en PS5 hebben 8 cores met 16 threads. Hierdoor zullen de games dus steeds meer gebruik maken van die vele threads.

Dus dan kan de 9600k wel sneller zijn, als daar meer dips in de minimum framerate zitten, is het maar de vraag wat lekkerder speelt.

2 extra cores geeft flink veel extra zekerheid. Helaas zijn die 2 cores extra zeker bij Intel belachelijk duur. 9700K(F) is dubbel zo duur als de 9600KF.
Sorry hoor, maar dit is wel de grootste onzin die ik in tijden heb gehoord. Als dat al het geval zou zijn, dan hadden we dit ook al 2 generaties geleden gezien. Er is ook geen enkele oude octa-core die ineens wonderbaarlijk beter is gaan presteren dan oude quad-cores. Nee, die shift gaan we zeker niet zien. Want naast het feit dat het onwijs moeilijk te programmeren is, wordt er ook weinig winst mee gemaakt. Het is de resources simpelweg niet waard, zeker niet wanneer er op 4K gegamed wordt, en de GPU de bottleneck is.

En er zijn verschillende redenen waarom de PS5 en Xbox Series X een 8-core aan boord hebben. Ten eerste backwards compatibility, schaalt allemaal veel makkelijker als de core-count gelijk is. Ook moeten de apparaten kunnen streamen (als het even kan in 4K) en bijvoorbeeld suspend play/resume-play ondersteunen. Een hoop 'rotzooi' dat op de achtergrond moet draaien zodat je game ervaring nog sneller dan snel is.

Met andere woorden, met een 6-core op PC ben je echt nog wel even zoet hoor. 4K gaming is de grote 'equalizer', en daar ligt de nadruk op bij de aankomende consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
1) Is dit een Tweakers review? Daar verwijs je immers naar. En het scheelt nog geen 4%.
[...]
Sorry hoor, maar dit is wel de grootste onzin die ik in tijden heb gehoord. Als dat al het geval zou zijn, dan hadden we dit ook al 2 generaties geleden gezien.
Een beetje normaal reageren kan ook wel.

De huidige Xbox is gebaseerd op een brakke lowpower 8-core, die threads kun je met 6 snelle cores ook wel trekken (waarschijnlijk al met een 6 core Phenom 2, met cpu-ontwerp uit 2007. Toentertijd was een FX op volle snelheid al nauwelijks sneller dan die cpu).

De nieuwe XBox krijgt een Zen2 8-core (net als de 3700X) die heel wat sneller is en waar ook daadwerkelijk 8 cores zijn te gebruiken in tegenstelling tot de huidige Xbox waar 4 modules in zitten waarbij de 2 cores resources moeten delen en maar 1 volwaardige fpu per module in zit.
Er is ook geen enkele oude octa-core die ineens wonderbaarlijk beter is gaan presteren dan oude quad-cores.
Dat heb ik ook nooit beweerd.
Games geven meestal de voorkeur aan hoger geklokte cores versus meerdere. En alle oudere octa-cores draaien een stuk trager dan de huidige ( en toenmalige) quad-cores.

En je was even vergeten dat de 7600k als game-cpu al verouderd was toen hij uitkwam? De 2600k gaf een stuk constantere performance in bijvoorbeeld BF5. Reden: 8 threads vs 4.

Hetzelfde fenomeen doet zich nu weer voor.
BF5 64 man multiplayer is te zwaar voor een 9600k. Een 9700k of 9900k blijven dan wel constant.

https://linustechtips.com...itting-100-during-gaming/

RTX 2080 low usage | i5 9600K high usage
Nee, die shift gaan we zeker niet zien. Want naast het feit dat het onwijs moeilijk te programmeren is, wordt er ook weinig winst mee gemaakt. Het is de resources simpelweg niet waard, zeker niet wanneer er op 4K gegamed wordt, en de GPU de bottleneck is.

En er zijn verschillende redenen waarom de PS5 en Xbox Series X een 8-core aan boord hebben. Ten eerste backwards compatibility, schaalt allemaal veel makkelijker als de core-count gelijk is. Ook moeten de apparaten kunnen streamen (als het even kan in 4K) en bijvoorbeeld suspend play/resume-play ondersteunen. Een hoop 'rotzooi' dat op de achtergrond moet draaien zodat je game ervaring nog sneller dan snel is.

Met andere woorden, met een 6-core op PC ben je echt nog wel even zoet hoor. 4K gaming is de grote 'equalizer', en daar ligt de nadruk op bij de aankomende consoles.
Dus omdat de consoles meestal op 4K draaien maakt de cpu bij een pc minder uit omdat de gpu de bottleneck is?

1) als je die vergelijking trekt, dan kun je dus net zo goed een Ryzen 1600 (12nm) nemen voor € 100 ipv een 9600k van € 200+. Beiden zijn immers genoeg voor 60 fps.

2) het gaat hier niet over de 4K graphics op een console, maar over high fps gamen op een pc op 1440p op 144hz, dus de cpu is veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:06
White Feather schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:38:
[...]

1) Is dit een Tweakers review? Daar verwijs je immers naar. En het scheelt nog geen 4%.
[...]

[...]

De huidige Xbox is gebaseerd op een brakke lowpower 8-core, die threads kun je met 6 snelle cores ook wel trekken (waarschijnlijk al met een 6 core Phenom 2, met cpu-ontwerp uit 2007. Toentertijd was een FX op volle snelheid al nauwelijks sneller dan die cpu).

De nieuwe XBox krijgt een Zen2 8-core (net als de 3700X) die heel wat sneller is en waar ook daadwerkelijk 8 cores zijn te gebruiken in tegenstelling tot de huidige Xbox waar 4 modules in zitten waarbij de 2 cores resources moeten delen en maar 1 volwaardige fpu per module in zit.

[...]

Games geven meestal de voorkeur aan hoger geklokte cores versus meerdere. En alle oudere octa-cores draaien een stuk trager dan de huidige ( en toenmalige) quad-cores.

En je was even vergeten dat de 7600k als game-cpu al verouderd was toen hij uitkwam? De 2600k gaf een stuk constantere performance in bijvoorbeeld BF5. Reden: 8 threads vs 4.

BF5 64 man multiplayer is te zwaar voor een 9600k. Een 9700k of 9900k blijven dan wel constant.

[...]

Dus omdat de consoles meestal op 4K draaien maakt de cpu bij een pc minder uit omdat de gpu de bottleneck is?

1) als je die vergelijking trekt, dan kun je dus net zo goed een Ryzen 1600 (12nm) nemen voor € 100 ipv een 9600k van € 200+. Beiden zijn immers genoeg voor 60 fps.

2) het gaat hier niet over de 4K graphics op een console, maar over high fps gamen op een pc op 1440p op 144hz, dus de cpu is veel belangrijker.
Die 8 cores gaan ze nooit volledig benutten voor te gamen want een Xbox en ps5 moeten ten aller tijde ook kunnen streamen en andere zaken kunnen doen. Ik denk eerlijk gezegd dat ze 6 cores gaan gebruiken voluit voor gaming en de andere twee voor randzaken gaan gebruiken. Een ps5 of xbox is tenslotte meer dan enkel een game console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
White Feather schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Nee hoor, daar verwijs jij naar. Ik kan helaas geen gaming prestaties in een Tweakers review toveren. Maar al zou het maar 0,01% schelen, jij stelt dat de 3600 een betere watt/performance ratio heeft, maar dat is niet het geval.
Nou zeg, niet zo geprikkeld.

Klopt hoor, maar dat zegt helemaal niets over PC gaming. Nogmaals, een console heeft tal van andere taken die men continu wil laten draaien in het gesloten systeem en de gains zijn minimaal.

Overigens zal de Series X waarschijnlijk een lagere clock hebben op alle cores en vooral het voordeel halen uit een single core boostclock.

Eh, volgens mij haal je nu wel heel veel door elkaar. Laten we het vooral hebben over de 9600KF en niet de 7600K en 8600K. Battlefield V leunt behoorlijk op de CPU en je ziet bij iedere CPU dat deze ergens tegen een bottleneck aanloopt in die game.

Nee, want singlecore prestaties zijn nog altijd van belang.
Op 1440p zijn de gains van rappe singlecore prestaties absoluut nog aanwezig, alleen in mindere mate dan op 1080p. Maar dat staat hier niet ter discussie.

Juist omdat de nadruk op 4K ligt bij consoles, zullen ontwikkelaars niet enorm veel resources gaan steken om alle CPU taken 'evenredig' te verdelen over alle cores. De CPU leunend op de singlecore prestaties, is met 4K60FPS niet de bottleneck, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. De shift van meer cores gebruiken in de toekomst gaat dus niet komen vanuit de console hoek.

Maar goed, we gaan nu echt té offtopic, TS is waarschijnlijk al lang afgehaakt. Ik stel voor dat we deze discussie hier staken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
MadDogMcCree schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:00:
[...]
Nee hoor, daar verwijs jij naar. Ik kan helaas geen gaming prestaties in een Tweakers review toveren. Maar al zou het maar 0,01% schelen, jij stelt dat de 3600 een betere watt/performance ratio heeft, maar dat is niet het geval.
Niet de boel verdraaien
In de Tweakers review komt toch duidelijk naar voor dat de 3600 en 3600X geen betere performance per watt hebben tegenover de 9600K(F), niet in het geval van gaming.
Dat is je eigen reactie.
Er komt helemaal niets naar voren qua performance per watt bij gaming in die Tweakers-review want dat wordt niet getest.
Bij de performance per watt-tests die wel gedaan zijn komt de Ryzen er beter uit.
Nou zeg, niet zo geprikkeld.
Dan moet je normaal discussiëren en niet iets als de grootste onzin van de laatste tijd wegzetten.
Waarom nu weer met gestrekt been een discussie ingaan?
Klopt hoor, maar dat zegt helemaal niets over PC gaming. Nogmaals, een console heeft tal van andere taken die men continu wil laten draaien in het gesloten systeem en de gains zijn minimaal.
Oh wacht, een game-console heeft tal van andere taken en een game-pc niet. Jeh, right.
Eh, volgens mij haal je nu wel heel veel door elkaar. Laten we het vooral hebben over de 9600KF en niet de 7600K en 8600K. Battlefield V leunt behoorlijk op de CPU en je ziet bij iedere CPU dat deze ergens tegen een bottleneck aanloopt in die game.
een 8600k is bijna gelijk aan een 9600k en er is nogal een groot verschil tussen 9600k en 8700k/9700k/9900k bij BF5 multiplayer gaming. De 9600k dipt dan flink waar het vloeiend blijft bij de andere CPU’s.

Dit fenomeen is gewoon volstrekt gelijk aan het niet voldoende zijn van 4 cores zonder HT een paar jaar geleden. We zijn nu op het punt dat 6 cotes zonder HT niet meer altijd voldoende is. En dat zal in de toekomst alleen maar meer worden.

Juist door de overdaad aan cores en threads kan er veel meer aan ai en physics gedaan worden. Dat heeft de laatste jaren flink stil gestaan.

Maar ik begrijp wel dat de verschillen en gelijkheden tussen pc’s en consoles en aannames over gebruik van de cpu in consoles alleen uitgelegd mogen worden om jouw gelijk te krijgen en ongetwijfeld het laatste woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Nou, daar gaan we weer, altijd hetzelfde op DAA..
White Feather schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:51:
[...]
Niet liegen en de boel verdraaien

[...]
Dat is je eigen reactie.
Er komt helemaal niets naar voren qua performance per watt bij gaming in die Tweakers-review want dat wordt niet getest.
Bij de performance per watt-tests die wel gedaan zijn komt de Ryzen er beter uit.
Ik verdraai de boel niet hoor, en liegen al helemaal niet. We zien in de Tweakers review vrijwel elke benchmark dat de 9600k zuiniger is en dat de gameprestaties beter zijn. Dat geeft mij genoeg informatie dat de watt/performance ratio beter is. Ik haal er een andere website om aan te tonen dat dit klopt, omdat deze een directe benchmark beschikbaar heeft. Nogmaals, bij andere taken heb je helemaal gelijk, maar voor gamen niet. Sorry het is niet anders.
Dan moet je normaal discussiëren en niet iets als de grootste onzin van de laatste tijd wegzetten.
Toch is het grote onzin. Jij gaat een voorspelling als waarheid verkondigen, terwijl er pijlen de andere kant op wijzen. Als je geen tegenspraak kan hebben, dan moet je je niet op een forum begeven. Ik val je echt niet persoonlijk aan hoor, enkel je argument.
Oh wacht, een game-console heeft tal van andere taken en een game-pc niet. Jeh, right.
Ja, want een gesloten systeem met puur als doel de game ervaring te optimaliseren. Je moet kunnen streamen, je moet binnen een paar tellen van game a naar game b kunnen springen. Dat is het verschil met een PC, waar alles optioneel is. Bij een console moet er rekenkracht gereserveerd worden voor die taken.
een 8600k is bijna gelijk aan een 9600k en er is nogal een groot verschil tussen 9600k en 8700k/9700k/9900k bij BF5 multiplayer gaming. De 9600k dipt dan flink waar het vloeiend blijft bij de andere CPU’s.
Appels en peren, we vergelijken hier de 9600KF met de 3600(X), daar zien we toch echt dat beide CPU's op een gegeven moment de bottleneck zijn in die game. En dat is op een vergelijkbaar moment.
Dit fenomeen is gewoon volstrekt gelijk aan het niet voldoende zijn van 4 cores zonder HT een paar jaar geleden. We zijn nu op het punt dat 6 cotes zonder HT niet meer altijd voldoende is. En dat zal in de toekomst alleen maar meer worden.
Toch zien we dat bijvoorbeeld een 6600k nog prima mee kan komen op 1440p en 4k voor een 5 jaar oude CPU. Zo lang de GPU de bottleneck is, is het allemaal om het even. De 3600 zal net zo goed over een paar jaar verouderd aanvoelen en niet meer helemaal mee kunnen komen met de nieuwste CPU's.
Juist door de overdaad aan cores en threads kan er veel meer aan ai en physics gedaan worden. Dat heeft de laatste jaren flink stil gestaan.
Dat kan zeker, maar die overhead is er al in de single core. Ontwikkelaars hebben nog steeds hoofdpijn van het PS3 tijdperk, toen ze wel moesten. Vooralsnog zou ik er niet te veel van verwachten. 3rd Parties moeten rap de games eruit pompen en gaan voor veilig.
Maar ik begrijp wel dat de verschillen en gelijkheden tussen pc’s en consoles en aannames over gebruik van de cpu in consoles alleen uitgelegd mogen worden om jouw gelijk te krijgen en ongetwijfeld het laatste woord.
Tja, als jij deze discussie in leven blijft houden, kan je een weerwoord verwachten. En als we het over aannames gaan hebben dan adviseer ik toch even in de spiegel te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aevitas1
Wolvganger schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:30:

MadDogMcCree schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:48:
Nou, daar gaan we weer, altijd hetzelfde op DAA..

.
Dank jullie wel voor de input, ik denk dat jullie discussie nergens heen gaat want het lijkt erop dat jullie het beide niet eens gaan worden.

Ik heb gekozen voor het volgende lijstje:

1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 33,90€ 33,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,05€ 86,05
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,80

Dit is dankzij jullie allemaal, dankjewel. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de AMD Ryzen 5 3600, ik stream regelmatig (enkel voor een maat) en ik kies er uiteindelijk voor toch mijn geld te spenderen aan een AMD product. Eigenlijk is de reden een beetje wat Wolvganger omschrijft. Voor die paar framerates minder vind ik het prima.

Verder klopte mijn uitspraak over dat de Ryzen 5 3600 energiezuiniger was blijkbaar niet, maar dit is voor mij niet een belangrijk punt. Het was enkel omdat ik dit ergens gezien had en ik voegde het simpelweg toe aan het lijstje met voordelen. Dus meer of minder, boeit me niet. Verschillen zijn toch al minimaal.

Uiteindelijk toch gekozen voor de Arctic, puur voor de looks. Ik dacht dat de Ryzen 5 3600 verder te overclocken was, maar dit is allemaal minimaal dus het moet enkel redelijk coolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Top, veel plezier met het bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
MadDogMcCree schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:48:
Top, veel plezier met het bouwen!
Thanks, het is een drama helaas.

PC net geupgrade, problemen met GPU (vermoed ik)

[ Voor 9% gewijzigd door aevitas1 op 09-03-2020 16:22 ]

Pagina: 1