PC net geupgrade, problemen met GPU (vermoed ik)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:09
Afgelopen week heb ik het volgende besteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 173,-€ 173,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 33,90€ 33,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 85,50€ 85,50
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 491,25

+ mijn oude Gigabyte GTX 1070 Gaming G1

Relevante software en hardware die ik gebruik

Enkel windows 10 tot nu toe..

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik had in eerste instantie gewoon mijn oude windows OS gebruikt, werkte helemaal prima. Even een rondje Hell Let Loose gespeeld en ik was blij met mijn upgrade. CPU draaide op ~40% en rond de 45 graden dus alles zag er goed uit. Ik merkte wel op dat mijn GPU nog steeds rond de 88-100% zat, maar dat had ik voorheen ook...

Toen ineens poef, PC uit. Hij startte opnieuw op, maar kwam niet verder dan het eerste moederbord scherm (msi pic), daarna die puntjes van windows die even een rondje draaien en dan weer een reboot..

Ik zit hier nog steeds vast, ik heb inmiddels:

* Beide ram sticks individueel geprobeerd
* CMOS reset
* Bios op zowel CSM als UEFI geprobeerd
* Dubbel gecheckt of igpu van de cpu aan stond (al zit die er niet in, maar toch)
* Alles uit mn kast gehaald, alles buiten de kast aangesloten
* CPU opnieuw geplaatst
* GPU open geschroefd om te kijken of ik iets geks kon vinden, er zat niets los en het zag er normaal uit
* De PCIE aansluiting op de gpu schoon gemaakt met alcohol
* Zowel hdmi als displayport geprobeerd
* Een 2e voeding besteld (dezelfde)... Dus ook nieuwe kabels geprobeerd
* Uiteraard windows 10 opnieuw geinstalleerd
* Geprobeerd te booten in safe mode

Ik heb helaas geen computer tot mijn beschikking om de videokaart los in te testen.. Het enige wat enig resultaat op lijkt te leveren is de gpu eruit halen, dan blijft de pc aan maar ik heb geen idee of dit betekend dat de gpu het probleem is. Er zitten lampjes op de mobo die aangeven wat hij op dat moment aan het booten is, als een lampje aan staat dan blijft die branden tot het probleem opgelost is. Zonder GPU brand dus het lampje VGA.

Ik kan oneindig in de bios zitten, de temperaturen van de cpu zijn zo’n 24 graden.

Heeft iemand enig idee, de laatste 2 opties zijn gpu firmware flashen en moederbord flashen..

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Opstarten lukt dus met GPU, maar zodra deze naar Windows gaat (tijdens het laden van de drivers) herstart de PC zich. Kan je eens kijken of je dit probleem ook hebt als je een ander OS (Knoppix bij)? Zo ja, dan is er grondig iets mis. Een firmware Flash klinkt dan niet vreemd. Zo nee, dan zit het hem toch in Windows/ drivers.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:47

Trygve

Redacteur
Is je moederbord voorzien van de nieuwste BIOS? Changelog op de site van MSI zegt: "Improved PCI-E device compatibility." Is misschien het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Ik ga vanavond na werk of morgen weer even een aantal dingen proberen. Bedankt 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Outerspace schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 03:06:
Opstarten lukt dus met GPU, maar zodra deze naar Windows gaat (tijdens het laden van de drivers) herstart de PC zich. Kan je eens kijken of je dit probleem ook hebt als je een ander OS (Knoppix bij)? Zo ja, dan is er grondig iets mis. Een firmware Flash klinkt dan niet vreemd. Zo nee, dan zit het hem toch in Windows/ drivers.
Ga dit nu proberen...
r100 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:11:
Is je moederbord voorzien van de nieuwste BIOS? Changelog op de site van MSI zegt: "Improved PCI-E device compatibility." Is misschien het proberen waard.
Heb net de nieuwste update gedownload, maar m'n moederbord was al helemaal up to date. Toch de update nogmaals geinstalleerd, maar zoals verwacht deed dit niets...

Hierna kan ik enkel nog proberen de bios van mn gpu te flashen, maar ik zie hier niet echt het nut van in. Misschien toch een defect moederbord? :/

Edit: Knoppix wil het niet doen, krijg een melding; Warning: no configuration file selected. Ik heb nooit Linux gebruikt dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

[ Voor 14% gewijzigd door aevitas1 op 09-03-2020 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Uiteindelijk Ubuntu op een USB gezet, wilde in eerste instantie niet booten. Na 2 of 3 keer kwam ik in de OS, na 20 sec weer reboot. En zo gaat het maar door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Spontane reboots worden niet zelden veroorzaakt door de voeding. Heb je een andere voeding die je kan testen?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Blaat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:44:
Spontane reboots worden niet zelden veroorzaakt door de voeding. Heb je een andere voeding die je kan testen?
Yep, nog een Corsair RM550x besteld. Exact hetzelfde, dit was mijn eerste gedachte ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

aevitas1 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:45:
[...]

Yep, nog een Corsair RM550x besteld. Exact hetzelfde, dit was mijn eerste gedachte ook..
Softwarematig en voeding heb je dus al uitgesloten.

Dan zou ik het probleem eerder bij het moederbord zoeken dan bij de videokaart, maar op dit punt is het gissen totdat je componenten individueel gaat testen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Blaat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Softwarematig en voeding heb je dus al uitgesloten.

Dan zou ik het probleem eerder bij het moederbord zoeken dan bij de videokaart, maar op dit punt is het gissen totdat je componenten individueel gaat testen.
Ik heb de webshop inderdaad al gemaild voor een RMA, ik dacht in eerste instantie aan mijn videokaart omdat ik hier al af en toe problemen mee had (draaide altijd als een zonnetje, maar had een gekke kwaal waarbij ik soms de PC 20x opnieuw op moest starten voordat ik beeld had).

Als het het moederbord blijkt te zijn dan is het mijn derde PC build achter elkaar dat de moederbord iets mankeert... Komt dat echt zo vaak voor of heb ik gewoon zoveel geluk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

aevitas1 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Ik heb de webshop inderdaad al gemaild voor een RMA, ik dacht in eerste instantie aan mijn videokaart omdat ik hier al af en toe problemen mee had (draaide altijd als een zonnetje, maar had een gekke kwaal waarbij ik soms de PC 20x opnieuw op moest starten voordat ik beeld had).

Als het het moederbord blijkt te zijn dan is het mijn derde PC build achter elkaar dat de moederbord iets mankeert... Komt dat echt zo vaak voor of heb ik gewoon zoveel geluk?
Kwestie van geluk. Ik heb nog nooit een defect mobo in mijn builds gehad, en dat zijn er veel (meer dan 100).

Een defecte CPU echter meer dan eens, terwijl wordt gezegd dat die bijna nooit stuk gaan.

Statistieken geven helaas geen enkele garantie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Blaat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Kwestie van geluk. Ik heb nog nooit een defect mobo in mijn builds gehad, en dat zijn er veel (meer dan 100).

Een defecte CPU echter meer dan eens, terwijl wordt gezegd dat die bijna nooit stuk gaan.

Zeker waar.

Bedankt voor de hulp, hopelijk is het het moederbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Blaat schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Moederbord terug gekregen met het bericht dat hier niets mis mee is.. Nieuwe RTX 2070 Super erin gestopt en ik blijf hetzelfde probleem hebben.

Andere ram slot geprobeerd met beide sticks, niets..

Is het de cpu?

Edit: Heb de neiging de hele set (mobo/ram/cpu) terug te sturen zodat ze zelf maar lekker gaan kijken..

Edit2: Yep, oude GPU draait nog als een zonnetje... Het was de CPU die DOA was. :+

[ Voor 13% gewijzigd door aevitas1 op 23-03-2020 11:35 ]

Pagina: 1