Netwerkupgrade: Ubiquiti of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-01 20:48
Mijn thuisnetwerk heeft een serieuze upgrade nodig. Ik heb op dit moment een 250mbit/s glasvezel verbinding van Caiway, maar haal met de huidige setup rond de 92mbit/s via het vaste netwerk. Na wat onderzoek afgelopen weekend heb ik in ieder geval ontdekt dat de Archer C5 in het netwerk sowieso een bottleneck is. Na een herstart had ik even de volle snelheid, maar geen Wifi meer. Vervolgens nog een keer herstart, toen werkte de Wifi weer maar was ik weer terug bij m'n 92mbit/s. Kortom, tijd om door te pakken. Want ik twijfel al langer over upgraden / vernieuwen.
De Archer C5 heeft ook al een tijdje geen updates ontvangen samen, dit vindt ik samen met een winst in de snelheid het belangrijkste.

Ik zoek een?
Ik wil in ieder geval een betere, veiligere en snellere router beneden hebben. Uiteindelijk wil ik de beide routers in het netwerk vervangen en wil ik graag losse access points zodat de Wifi niet meer vanuit de meterkast komt.
Voor nu kies ik voor upgraden in fases met Ubiquiti. Of een van deze routers vanuit de pricewatch.

Wat is je budget?
Max 250 euro voor de eerste fase.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben erg gecharmeerd van Ubiquiti, maar sta overal voor open. TP-Link liever niet meer gezien het updatebeleid.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Naast laptops, telefoons, een tablet en een printer die via Wifi verbinding maken, zit het huidige netwerk er als volgt uit. De repeater zorgt er voor dat ik in de tuin nog wat bereik heb :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RhEUbFq.png

Voor de eerste fase zou ik het graag als volgt willen hebben;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J6czSSi.png

Het volledige boodschappenlijstje dat ik heb samengesteld staat hieronder, maar voor de eerste fase gaat het me enkel om de eventuele aanschaf van de USG en een 8-poorts switch met PoE. In deze situatie is de oude TP-link enkel een access point in het netwerk en niet meer de router die direct aan het internet hangt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 111,95€ 111,95
2Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,90€ 157,80
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 110,-€ 110,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti POE Injector, 24V, 0.5A€ 6,99€ 6,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,74

De twee access points moeten uiteindelijk beide routers vervangen, waarbij het plan is om op de Netgear de Wifi uit te zetten zodat deze als switch ingezet kan worden. Hier hang ik dan de PoE-adapter aan zodat het Ubiquiti Acces point hierop aangesloten kan worden. Het access point beneden zal uiteindelijk in de hal komen te hangen waarbij de TP-Link router volledig vervalt.

Nu zit ik vooral nog met de volgende vragen;
  • Hoe verstandig is het om nog voor een Ubiquiti USG te gaan?
    Deze gaat al een aantal jaren mee en de laatste software update is van juli vorig jaar. Ik wil voorkomen dat ik iets koop wat over een aantal maanden door een nieuwer product vervangen wordt. Dan wacht ik liever nog even.
  • Werkt deze setup uberhaupt goed of zie ik wat over het hoofd?

Alle reacties

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-01 15:06
Die poe injector zit bij de AC LT in.
knal die tp link router er uit en haal nog een extra AC LT in huis.
desnoods wacht je nog even met die switch.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Rohem
maartentmm schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:01:
Die poe injector zit bij de AC LT in.
knal die tp link router er uit en haal nog een extra AC LT in huis.
desnoods wacht je nog even met die switch.
Is dat wel altijd zo dat die PoE injector erbij in zit? Daar lees ik namelijk nergens wat over..

Ik snap je gedachte. Maar als ik de switch nog even achterwege zou laten en wel een AC Lite zou halen, hoe ga ik dan de NAS, Televisie en vaste pc in het netwerk krijgen..? De USG heeft daar niet genoeg aansluitingen voor volgens mij :)

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-01 15:06
Rohem schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:31:
[...]

Is dat wel altijd zo dat die PoE injector erbij in zit? Daar lees ik namelijk nergens wat over..

Ik snap je gedachte. Maar als ik de switch nog even achterwege zou laten en wel een AC Lite zou halen, hoe ga ik dan de NAS, Televisie en vaste pc in het netwerk krijgen..? De USG heeft daar niet genoeg aansluitingen voor volgens mij :)
als ik hier kijk staat er incl poe adapter:
https://www.bol.com/nl/p/...ac-lite/9200000050935300/?

andere vraag wil je perse een USG?
een edgerouter is goedkoper en heeft mee poorten.
Het instellen vereist alleen wel wat kennis.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 10:33
Waarom ga je niet meteen voor een Dream Machine ?

https://store.ui.com/products/unifi-dream-machine

Hier zit al in:
- Cloud Key
- Accespoint
- USG / Router
- Switch

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 16:29

Croga

The Unreasonable Man

De rest van je apparaten stop je in je netwerk met een willekeurige switch van een paar tientjes.

Ik heb vorig jaar mijn volledig netwerk ver-Ubiquitied en achteraf zou ik twee dingen anders doen:
- De Ubiquiti controller is crap. Pure crap. Één keer een stroomstoring en je configuratie is naar z'n grootje. Bekend probleem waar Ubiquiti niets aan doet.
- De Ubiquiti switch heeft geen toegevoegde waarde. Ja, je kunt er allerlei hele fancy instellingen mee doen die je thuis niet nodig hebt. POE ingebouwd in de switch is leuk maar zoals al genoemd hebben alle access points een injector bijgeleverd en dan is de switch die 111 euro gewoon niet waard.

Ik ben heel blij met de USG en heel blij met de APs (die serieus beter werken dan wat ik voorheen had hangen). Maar de switch zou ik in jou geval vervangen door een willekeurige, fatsoenlijke, veel goedkopere switch.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:40

servies

Veni Vidi Servici

Croga schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:46:
[...]

De rest van je apparaten stop je in je netwerk met een willekeurige switch van een paar tientjes.

Ik heb vorig jaar mijn volledig netwerk ver-Ubiquitied en achteraf zou ik twee dingen anders doen:
- De Ubiquiti controller is crap. Pure crap. Één keer een stroomstoring en je configuratie is naar z'n grootje. Bekend probleem waar Ubiquiti niets aan doet.
- De Ubiquiti switch heeft geen toegevoegde waarde. Ja, je kunt er allerlei hele fancy instellingen mee doen die je thuis niet nodig hebt. POE ingebouwd in de switch is leuk maar zoals al genoemd hebben alle access points een injector bijgeleverd en dan is de switch die 111 euro gewoon niet waard.
Ik zou juist van die injectors af willen. Als je de power vanuit de switch kunt regelen heb je geen wandcontactdoos bij het accesspoint nodig. Wat dat betreft is POE ingebouwd in de switch juist wel handig. Maar daar heb je niet specifiek een Ubiquiti switch voor nodig. Het voordeel van van alles van 1 merk (eigenlijk productgroep) is dat je (als het goed is) maar op 1 plek je VLANS etc hoeft te regelen...
De controller draai ik bij mij op een virtuele machine... Nog nooit problemen mee gehad.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Uit de kleine lettertjes van de Datasheet:
* Only the single-pack of the UAP-AC-LITE includes a PoE adapter.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:50
Ik lees deze topic graag even mee :) Zit in een vergelijkbare situatie, wil van 1x Netgear R7000 naar Ubiquiti.

Uit je 1ste afbeelding haal ik dat je nu een Range Extender hebt maar nog niet in gebruik? In afbeelding 2 is die in gebruik.

Enkele zaken die mij opvallen:
1. Smart TV, heeft die geen Wifi? Zo ja, heb je geen bekabelde verbinding nodig
2. Wil je beide AP's (trapkast en zolder) vervangen door Ubiquiti's?
2a. indien ja, haal de range extender dan weg.
3. Hoeveel UTP zitten er in de opbouwdoos op zolder? met 2 zie ik een ideale setup, 1 voor pc en 1 voor AP.
de AP kan je dan ook via PoE voeden vanuit de switch.

Verder zegt de werking van de USG mij niet zo veel. Ja router/firewall maar is die echt aan te raden? Daar kan ik zelf niet over oordelen.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:27
servies schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:57:
[...]

Ik zou juist van die injectors af willen. Als je de power vanuit de switch kunt regelen heb je geen wandcontactdoos bij het accesspoint nodig. ....
Dan hang je de injectors toch aan de andere kant (aan de switch kant van de kabel)? Het hele doel van Power over Ethernet is dat je niet bij het apparaat lokaal netspanning hoeft te hebben.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:40

servies

Veni Vidi Servici

Aragnut schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Dan hang je de injectors toch aan de andere kant (aan de switch kant van de kabel)? Het hele doel van Power over Ethernet is dat je niet bij het apparaat lokaal netspanning hoeft te hebben.
En dan weer extra snoeren in de buurt van de switch ... Zoveel extra kost een POE switch tegenwoordig niet meer t.o.v. een POE-loze switch...

• Rohem
Allereerst iedereen bedankt voor de vele reacties! :)
maartentmm schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:40:
[...]

als ik hier kijk staat er incl poe adapter:
https://www.bol.com/nl/p/...ac-lite/9200000050935300/?

andere vraag wil je perse een USG?
een edgerouter is goedkoper en heeft mee poorten.
Het instellen vereist alleen wel wat kennis.
sypie schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:00:
[...]

Uit de kleine lettertjes van de Datasheet:

[...]
Thnx voor de verwijzing naar de PoE adapter! Fijn om te weten dat die erbij zit.

USG hoeft niet perse. Daar zit sowieso nog enige twijfel vanwege het feit dat deze volgens mij al een tijdje meegaat en de laatste firmware update die ik eerder deze week zag stamt van juli vorig jaar. Hoeft niet perse iets te zeggen. Maar toch :) En anders kan ik altijd nog OpenWRT installeren.
Het gaat mij er vooral om dat alles lekker met elkaar integreert en via een interface te beheren is. De switch dan even uitgezonderd. Kennis van netwerken en configuratie hoeft geen probleem te zijn, daar red ik me wel mee denk ik.
MrOizo2005 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:46:
Waarom ga je niet meteen voor een Dream Machine ?

https://store.ui.com/products/unifi-dream-machine

Hier zit al in:
- Cloud Key
- Accespoint
- USG / Router
- Switch
De UDM heb ik even bekeken, maar deze valt sowieso buiten budget en dan heb ik nog altijd de Wifi vanuit de meterkast. Dat voorkom ik liever.
Croga schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Ik ben heel blij met de USG en heel blij met de APs (die serieus beter werken dan wat ik voorheen had hangen). Maar de switch zou ik in jou geval vervangen door een willekeurige, fatsoenlijke, veel goedkopere switch.
Thnx voor de waardevolle reactie! Ik ben intussen overtuigd dat een Ubiquiti switch niet perse hoeft, dus daar heb ik een alternatief voor gevonden (toch wel weer een TP-link.. :? ). De beoogde plekken voor de AP's hebben gelukkig allemaal stroom in de buurt dus voor een PoE adapter hoeft dat ook geen probleem te zijn.

Waar ik wel benieuwd naar ben. Hoe is de integratie met de USG (of Edgerouter), een niet Ubiquiti switch en de Ubiquiti APs? Heb je dan nog steeds een interface om de Ubiquiti spulletjes vanuit te beheren of niet?

De controller wil ik in eerste instantie vanaf m'n pc gebruiken. En die gaat later in Azure (als dat kan) of op een Raspberry Pi. Kan ik daar meteen mee experimenteren ;) Docker op m'n NAS kan helaas niet.. Die is te oud..
TerrorSource schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:18:
Ik lees deze topic graag even mee :) Zit in een vergelijkbare situatie, wil van 1x Netgear R7000 naar Ubiquiti.

Uit je 1ste afbeelding haal ik dat je nu een Range Extender hebt maar nog niet in gebruik? In afbeelding 2 is die in gebruik.

Enkele zaken die mij opvallen:
1. Smart TV, heeft die geen Wifi? Zo ja, heb je geen bekabelde verbinding nodig
2. Wil je beide AP's (trapkast en zolder) vervangen door Ubiquiti's?
2a. indien ja, haal de range extender dan weg.
3. Hoeveel UTP zitten er in de opbouwdoos op zolder? met 2 zie ik een ideale setup, 1 voor pc en 1 voor AP.
de AP kan je dan ook via PoE voeden vanuit de switch.

Verder zegt de werking van de USG mij niet zo veel. Ja router/firewall maar is die echt aan te raden? Daar kan ik zelf niet over oordelen.
Welkom :Y)

De afbeeldingen zijn misschien wat onduidelijk. De range extender is wel degelijk in gebruik nu :-)

1. Die heeft helaas geen Wifi, bekabelde verbinding heb ik gelukkig al daar.
2. Ja uiteindelijk wel en dan zal de range extender ook verdwijnen idd.
3. Ik had helaas maar genoeg ruimte om daar 1 kabel te krijgen. Dus helaas geen twee :-(
Aragnut schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Geen gek idee! Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar ik denk dat het wel een PoE switch gaat worden.

Na alle reacties ben ik op het volgende aangepaste boodschappenlijstje gekomen :)

1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108PE€ 55,95€ 55,95
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,85

Ik ben vooral nog benieuwd naar de grote verschillen tussen de USG en de Edgerouter. Kan iemand hier wat helderheid over geven?
Ze kunnen volgens mij hetzelfde, alleen heeft de USG een eigen interface volgens mij waardoor hij integreert met de AC Lites. Als ik voor de edgerouter zou gaan heb ik dus straks 3 verschillende interfaces waarin ik kan beheren ipv 2 wanneer ik voor de USG zou gaan. Klopt dit?

EDIT: Kwam wel dit artikel tegen trouwens. Die is wel interessant.

[ Voor 0% gewijzigd door Rohem op 27-02-2020 15:41 . Reden: Link naar artikel toegevoegd ]

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Ik heb afgelopen vrijdag mijn USG ontvangen en geplaatst. Ik had al een AC PRO en een NanoHD accesspoint. Deze beheerde ik al met de Unifi controller software.

Die gebruik je ook voor het configgen van je USG, dus maar 1 interface. Een Edgerouter beheer je via zijn eigen interface. Ik heb daar verder geen ervaring mee.

Maar de USG en accesspoints van Ubiquiti zijn echt top!!

• Rohem
wizzzzzz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:47:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn USG ontvangen en geplaatst. Ik had al een AC PRO en een NanoHD accesspoint. Deze beheerde ik al met de Unifi controller software.

Die gebruik je ook voor het configgen van je USG, dus maar 1 interface. Een Edgerouter beheer je via zijn eigen interface. Ik heb daar verder geen ervaring mee.

Maar de USG en accesspoints van Ubiquiti zijn echt top!!
Dat is dus precies hetgeen waardoor ik naar de USG neig, want daar ben ik wel van gecharmeerd.

Waar draai je de controller software als ik vragen mag?

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Rohem schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:53:
[...]

Dat is dus precies hetgeen waardoor ik naar de USG neig, want daar ben ik wel van gecharmeerd.

Waar draai je de controller software als ik vragen mag?
Ik heb een bedrijfslaptop die ik ook prive mag/kan gebruiken. Daarop heb ik de controller software geinstalleerd. Het is namelijk geen must dat de controller steeds blijft draaien.

De USG en accesspoints blijven ook draaien zonder de controller, is eigenlijk alleen van belang voor de installatie. Later eventueel voor aanpassingen van de config of firmware upgrade.

Ik bewaar wel altijd een backup van de controller zodat ik die altijd weer snel in de lucht kan krijgen als er iets met de laptop zou gebeuren.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 16:29

Croga

The Unreasonable Man

Rohem schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:38:
Waar ik wel benieuwd naar ben. Hoe is de integratie met de USG (of Edgerouter), een niet Ubiquiti switch en de Ubiquiti APs? Heb je dan nog steeds een interface om de Ubiquiti spulletjes vanuit te beheren of niet?
Ik heb hier vanuit de USG een niet-Ubiquiti switch, dan een Ubiquiti switch waar een AP aan zit, een niet-Ubiquiti switch waar een AP aan zit. Alle APs zijn in de Ubiquiti interface te configureren.

Ofwel: Je bent op geen enkele wijze afhankelijk van de Ubiquiti switch(es) om de APs te kunnen configureren.

• Rohem
wizzzzzz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:58:
[...]

Ik heb een bedrijfslaptop die ik ook prive mag/kan gebruiken. Daarop heb ik de controller software geinstalleerd. Het is namelijk geen must dat de controller steeds blijft draaien.

De USG en accesspoints blijven ook draaien zonder de controller, is eigenlijk alleen van belang voor de installatie. Later eventueel voor aanpassingen van de config of firmware upgrade.

Ik bewaar wel altijd een backup van de controller zodat ik die altijd weer snel in de lucht kan krijgen als er iets met de laptop zou gebeuren.
Helder, thnx! d:)b
Croga schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Ik heb hier vanuit de USG een niet-Ubiquiti switch, dan een Ubiquiti switch waar een AP aan zit, een niet-Ubiquiti switch waar een AP aan zit. Alle APs zijn in de Ubiquiti interface te configureren.

Ofwel: Je bent op geen enkele wijze afhankelijk van de Ubiquiti switch(es) om de APs te kunnen configureren.
Ook een helder verhaal :)

Dan zit ik nog met een ding rondom de beoogde switch. Als ik namelijk de reviews lees, maak ik daaruit op dat er verschil zit tussen hoeveel stroom de APs gebruiken via PoE. Die AC Lites gebruiken 24V als ik het goed heb. Gaat deze switch dat kunnen doen of kan ik vergelijkbare problemen verwachten?

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12-2025

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Klein aanvullingkje omtrent PoE:

Je hebt van Ubi ook de 5 pack accesspoints. Dan zit de PoE adapter er niet bij, bij de single packs wel.
Rohem schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:43:
[...]
Dan zit ik nog met een ding rondom de beoogde switch. Als ik namelijk de reviews lees, maak ik daaruit op dat er verschil zit tussen hoeveel stroom de APs gebruiken via PoE. Die AC Lites gebruiken 24V als ik het goed heb. Gaat deze switch dat kunnen doen of kan ik vergelijkbare problemen verwachten?
De TP Link switch met AC lite PoE gaat NIET werken. (been there, tried that)

Probleem is:
De Ubi AC Lite gebruikt wel PoE maar niet 802.3AF vandaar dat je altijd de adapter voor de AC Lite nodig hebt (of je moet een switch van Ubi gebruiken).

De AC Pro's doen weer WEL 802.3AF en die kan je dus wel op een willekeurige PoE switch prikken...

[ Voor 88% gewijzigd door Mike2k op 27-02-2020 16:52 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Mike2k schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:45:

Je hebt van Ubi ook de 5 pack accesspoints. Dan zit de PoE adapter er niet bij, bij de single packs wel.
En nog een aanvulling, bij de 3-pack ook niet. Oftewel, alleen bij de 'single packs' zit er een PoE injector bij.
Ten 2e moet je ook opletten welke revisie en welk model, tegenwoordig zijn de meeste active maar sommige nog inactive PoE.

• Rohem

[...]

Probleem is:
De Ubi AC Lite gebruikt wel PoE maar niet 802.3AF vandaar dat je altijd de adapter voor de AC Lite nodig hebt (of je moet een switch van Ubi gebruiken).

De AC Pro's doen weer WEL 802.3AF en die kan je dus wel op een willekeurige PoE switch prikken...
Ok, dan ga ik me in die switches even wat verder inlezen vanavond. Eigenlijk zeg je dus dat het toch een ubi switch moet worden. Of een andere switch zonder PoE met gebruik van de PoE-adapters die meegeleverd worden. Duidelijk!

EDIT: Ik heb even wat zoekwerk gedaan via Google. En volgens mij doet de AC Lite juist wel 802.3af. Als ik namelijk onderaan deze pagina kijk zie ik daar bij PoE-mode mode staan 802.3af/A PoE & 24V PoE, evenals in de datasheet.

Ook dit en dit topic hier op Tweakers raken ditzelfde onderwerp en als ik ze goed lees zou een 802.3af of 802.3at switch moeten werken. Ik snap alleen die '/A' niet in de PoE aanduiding op de AC Lites. Volgens mij is dat niet nog weer een andere standaard?

[ Voor 31% gewijzigd door Rohem op 27-02-2020 20:38 ]

• Mike2k

Mike2k

Rohem schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:11:
[...]

Ok, dan ga ik me in die switches even wat verder inlezen vanavond. Eigenlijk zeg je dus dat het toch een ubi switch moet worden. Of een andere switch zonder PoE met gebruik van de PoE-adapters die meegeleverd worden. Duidelijk!

EDIT: Ik heb even wat zoekwerk gedaan via Google. En volgens mij doet de AC Lite juist wel 802.3af. Als ik namelijk onderaan deze pagina kijk zie ik daar bij PoE-mode mode staan 802.3af/A PoE & 24V PoE, evenals in de datasheet.

Ook dit en dit topic hier op Tweakers raken ditzelfde onderwerp en als ik ze goed lees zou een 802.3af of 802.3at switch moeten werken. Ik snap alleen die '/A' niet in de PoE aanduiding op de AC Lites. Volgens mij is dat niet nog weer een andere standaard?
Het lijkt er inderdaad op dat de ac lite in 2016 is aangepast om wel 802.3af te ondersteunen: https://help.ubnt.com/hc/...iFi-Devices-are-Powered#3

Je zou er 1 kunnen bestellen en testen, je hebt toch 14 dagen de tijd...

Je kan ook de AC-pro's gebruiken, die werken sowieso en zijn ook een stukje sterker, sneller, etc...

[ Voor 3% gewijzigd door Mike2k op 28-02-2020 08:13 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Rohem schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:11:
Ik snap alleen die '/A' niet in de PoE aanduiding op de AC Lites. Volgens mij is dat niet nog weer een andere standaard?
Ik denk dat ze daar 'active' mee aan duiden.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:51

[...]

Probleem is:

Ubiquiti heeft op een bepaald moment (een jaar of 2 geleden) ondersteuning voor 802.3af toegevoegd aan de UAP-AC-Lite. https://www.reddit.com/r/..._support_for_uap_ac_lite/, en zie ook de officiële specificaties van Ubiquiti: https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/.

Als je er één krijgt die al lang op stock gelegen heeft, kan dat nog een oude met passieve PoE zijn, maar de kans is veel groter dat die dus wel 802.3af ondersteunt. Ik zou zeggen, als je er nu nog één krijgt die het niet ondersteunt, gewoon terugsturen.

Ik heb zelf 2 UAP-AC-Lites met passieve PoE (meer dan 3 jaar oud) en één UAP-AC-Lite die 802.3af ondersteunt, ongeveer 1 jaar oud.

EDIT: Oeps komt er van een 12 uur over een comment te doen :).

• Rohem
Bedankt voor alle waardevolle reacties!

Dit is mijn definitieve lijstje geworden, dat gaat binnenkort besteld worden;

1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108PE€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 244,85

Enige maar hierin is de switch O-) . Via een mede-tweaker kan ik misschien geschikt aan een Netgear Prosafe GS110TP V2 komen. Als deze past in de meterkast (waar ik wel vanuit ga) en we kunnen geschikt overeenstemming bereiken, dan ga ik daarvoor. Ietsje zuiniger dan de TP-link en biedt wat meer mogelijkheden :Y)

• Mike2k

Mike2k

Rohem schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:03:
Enige maar hierin is de switch O-) . Via een mede-tweaker kan ik misschien geschikt aan een Netgear Prosafe GS110TP V2 komen. Als deze past in de meterkast (waar ik wel vanuit ga) en we kunnen geschikt overeenstemming bereiken, dan ga ik daarvoor. Ietsje zuiniger dan de TP-link en biedt wat meer mogelijkheden :Y)
Die switch is best leuk, hou alleen rekening met het totale Poe vermogen (is maar 46 watt volgens tp link). De switch uit je lijstje levert max 55 watt...

Hoeveel Poe apparaten wil je nu en in de toekomst aansluiten?

• Rohem
Mike2k schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 08:45:
[...]

Die switch is best leuk, hou alleen rekening met het totale Poe vermogen (is maar 46 watt volgens tp link). De switch uit je lijstje levert max 55 watt...

Hoeveel Poe apparaten wil je nu en in de toekomst aansluiten?
Na een nachtje goed slapen en er toch nog even over nagedacht te hebben, heb ik toch besloten voor de Unify switch te gaan vanwege de volledige integratie met de Unifi reeks :) .

Er zal op de korte termijn maar een PoE apparaat op komen, later dit jaar waarschijnlijk een tweede AC Lite erbij. Dan heb ik nog 2 poorten vrij voor de toekomst. Dat lijkt me wel genoeg :-)

De definitieve keuze;

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 111,95€ 111,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,85

• makooy
Wat heeft je doen besluiten om voor de AC-LITE te gaan?
Ik zit zelf meer naar de NanoHD te kijken, puur om het feit dat bijna alle apparaten in huis 5ghz hebben.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 16:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zit zelf ook te kijken naar Ubiquiti accespoints. Mocht je nog willen wachten .ax staat wel voor de deur. Maar het kan nog even duren voordat Ubiquiti een accespoint met .ax. heeft.

• makooy
Mr_gadget schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:42:
Zit zelf ook te kijken naar Ubiquiti accespoints. Mocht je nog willen wachten .ax staat wel voor de deur. Maar het kan nog even duren voordat Ubiquiti een accespoint met .ax. heeft.
Alleen de Ubiquiti Alien heeft .ax, voor de UniFi lijn is er nog geen product aangekondigd.

• Rohem
TerrorSource schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:25:
Wat heeft je doen besluiten om voor de AC-LITE te gaan?
Ik zit zelf meer naar de NanoHD te kijken, puur om het feit dat bijna alle apparaten in huis 5ghz hebben.
Om twee hele simpele redenen eigenlijk. De prijs en ze voldoen precies aan wat ik nodig heb :)

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 16:44
Vanochtend toevallig dit besteld;
Ubiquiti UniFi Security Gateway USG
Ubiquiti UniFi AC Pro met PoE adapter UAP-AC-PRO
Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) US-8-60W
Ubiquiti UniFi Cloud Key - Controller UC-CK
Ubiquiti UniFi AC Lite UAP-AC-LITE

Totaal: 540 incl.

Ben je in 1x klaar.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Pagina: 1