Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zojuist 2 AP's aangeschaft van Ubiquity. Type UAP-AC-LITE.

Ik heb ik de 2 AP's aangesloten via een netwerkkabel op een POE switch DGS-1008P. Alles start perfect op en werkt perfect.

Nu heb ik 1 van de 2 AP's aangesloten via de bijgeleverde POE voeding. Dit werkte ook perfect.

Het probleem is nu dat ik de AP die ik aangesloten heb via de POE injector van Ubiquiti terug rechtstreeks op de switch wil steken niet meer opstart. Hij werkt wel nog met de bijgeleverde POE adapter van Ubiquiti.

Zou de AP in een soort veiligheidsmodus gaan of zo? Bestaat er hiervoor een instelling?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Geeft je switch wel POE door?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde de ene AP wisselen met de andere en bij het uittrekken van de werkende gaat de defecte gaan werken. Nu wil de andere niet meer opstarten bij het inpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Factory reset geprobered?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd ik heb even je titel gewijzigd, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Telkens bij het uittrekken van de ene begint de andere te werken. Al 1 AP terug gereset en opnieuw adopted. Deze starten goed op beginnen na enkele seconden verbinding te maken.

In het begin kon ik beide AP's opstarten op hetzelfde moment.

edit: Heb nu de 2 AP's verbonden met de POE adapter en ze starten beide perfect op. Raar affaire...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2019 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De PoE adapter doet passief 48V op de lijn gooien, een 802.3af PoE switch doet eerst een handshake op low voltage. Het zou zomaar kunnen dat het apparaat na aansluiten via passief PoE niet meer luistert naar de handshake omdat het gelijk 48V verwacht. Vandaar dus suggestie voor factory reset.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, beide AP's gereset door 10 seconden op het kleine knopje te drukken op de achterkant van de AP. Nu beide AP's in switch gestoken en terug zelfde probleem. Zou dit aan mijn switch kunnen liggen?

Ook reeds getest met een 3de AP van Dlink die ook op POE werkt. Probleem is net hetzelfde als met de 2 Ubiquiti AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

• Gebruik je nog andere PoE apparaten achter de switch?
• Zit de switch niet aan zijn PoE budget van 68W?
• De PoE devices zitten wel op poort 1 t/m 4 aangesloten (lees: de PoE capable poorten) en niet op poort 5 t/m 8?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Neen geen andere apparaten aangesloten op de switch. Een AP van ubiquiti verbruikt maar 6.5W volgens de cataloog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:38:
Zojuist 2 AP's aangeschaft van Ubiquity. Type UAP-AC-LITE.
Hoewel ik me het bijna niet voor kan stellen aangezien je ze net aangeschaft hebt, is het toch handig om de hardware versie even te checken. Oudere versies van de AC Lite ondersteunden namelijk alleen 24V Passive PoE, ondersteuning voor normale PoE (802.3af) is pas later gekomen:
The UAP-AC-LR/LITE was revised after date code 1638/board revision 17 and subsequent units support 802.3af in addition to 24V passive. Board Revision information can be found in the UniFi Network Controller within the properties panel of each UAP in the Details > Overview section.
/edit: Oke, lees net dat het wel gewerkt heeft, dus dat is het niet. Je gebruikt wel fatsoenlijke bekabeling (geen CCA of CSA)?

[ Voor 8% gewijzigd door Nielson op 05-06-2019 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:30:
Neen geen andere apparaten aangesloten op de switch. Een AP van ubiquiti verbruikt maar 6.5W volgens de cataloog.
Jouw probleem is als volgt:

Van de D-Link website: ( https://eu.dlink.com/nl/n...abit-poe-unmanaged-switch )
Each of the four ports can supply up to 30 watts, for a total PoE budget of 68 watts, allowing users to attach an IEEE 802.3at-compliant device to the DGS-1008P that requires no additional power.

De AP die je gebruikt:
802.3af/A PoE24V Passive PoE
Zie specificaties van de AP: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_AC_APs_DS.pdf
Pagina 4

Kortom 2 verschillende soorten PoE en je gaat dit niet werkend krijgen.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
dion_b schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:23:
De PoE adapter doet passief 48V op de lijn gooien, een 802.3af PoE switch doet eerst een handshake op low voltage. Het zou zomaar kunnen dat het apparaat na aansluiten via passief PoE niet meer luistert naar de handshake omdat het gelijk 48V verwacht. Vandaar dus suggestie voor factory reset.
*knip*. Dit mag een beetje minder betweterig / op de man.

Wil je verder in één post reageren? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 06-06-2019 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

802.3at is backwards compatible met 802.3af, enig verschil is dat at meer stroom kan leveren, dus waar heb je het over?

Ik kan iig bevestigen dat een UniFi 802.3af AP prima werkt op een 802.3at switch, zoals ook per standard zou moeten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Plopeye schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:48:
Van de D-Link website: ( https://eu.dlink.com/nl/n...abit-poe-unmanaged-switch )
Each of the four ports can supply up to 30 watts, for a total PoE budget of 68 watts, allowing users to attach an IEEE 802.3at-compliant device to the DGS-1008P that requires no additional power.
Kortom 2 verschillende soorten PoE en je gaat dit niet werkend krijgen.
Uit de dataseheet:
• 802.3af/802.3at PoE up to 30 Watts per port (ports 1-4 only)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopeye
dion_b schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:34:
802.3at is backwards compatible met 802.3af, enig verschil is dat at meer stroom kan leveren, dus waar heb je het over?

Ik kan iig bevestigen dat een UniFi 802.3af AP prima werkt op een 802.3at switch, zoals ook per standard zou moeten.
802.3at is zeker niet per definitie compatibel met 802.3af. En wel om de volgende reden:

802.3af: gebruikt de 4 ongebruikte aders in de oude ethernet standaard (tot 100Mbit)
802.3at: bij gigabit worden alle 8 aders gebruikt voor data en heb je dus geen vrije aders. Hierbij worden dus 4 aders voor zowel stroom als data gebruikt. Wordt ook wel fantoomvoeding genoemd.

De grote grap in deze zit hem waarschijnlijk in dit verhaal:

The UAP-AC-LR/LITE was revised after date code 1638/board revision 17 and subsequent units support 802.3af in addition to 24V passive. Board Revision information can be found in the UniFi Network Controller within the properties panel of each UAP in the Details > Overview section.
Bron: https://help.ubnt.com/hc/...UniFi-Devices-are-Powered

Daarnaast heeft een AP AC Lite dus een gigabit poort, en dus alle 8 de aders gebruikt voor data welke weer niet klopt met de 802.3af standaard maar wel met de 802.3at standaard maar die wordt dan weer niet ondersteund. Jammer dat de switch in dit geval een unmanaged is, anders had je de poort even op 100mbit kunnen zetten om het te verifieren...

Blijft over: de 24V Passive PoE wat waarschijnlijk ook de versie is die Ubiquiti als injector heeft meegeleverd. Ubiquiti heeft in het verleden al vaker producten met een wat rare PoE implementatie gehad wat ze nu in de nieuwere producten aan het rechtzetten zijn.

En nog een opmerking voor alle mensen hier:
PoE = Let op elk lettertje in de standaard aanduiding, in dit geval de /A na de 802.3af/A

Uit eigen ervaring: niet op elk lettertje letten kan gelijk staan aan een rokend en stinkend device :+

@rens-br dion_b had de uitleg zelfs een +1 gegeven, als dion wat op of aan te merken heeft is hij denk ik moderator genoeg om dat ook zelf aan te geven, no offense ben zeker niet de beroerdste en sta open voor kritiek. Wat betreft het 1 post verhaal, ter harte genomen en ga ik op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
Ik heb een UAP-AC-LITE draaien op een ZyXEL GS1200-5HP (802.3at). Doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Plopeye schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:57:
[...]

802.3at is zeker niet per definitie compatibel met 802.3af. En wel om de volgende reden:

802.3af: gebruikt de 4 ongebruikte aders in de oude ethernet standaard (tot 100Mbit)
802.3at: bij gigabit worden alle 8 aders gebruikt voor data en heb je dus geen vrije aders. Hierbij worden dus 4 aders voor zowel stroom als data gebruikt. Wordt ook wel fantoomvoeding genoemd.
Deze technische uitleg sluit backward compatibility niet uit. Sterker, nog backward compatibility was een objective bij het ontwerp van 802.3at, en een switch mag geen 802.3at heten als hij geen 802.3af apparatuur ondersteunt.

Beide accesspoints blijken afzonderlijk prima te werken, maar niet als ze gelijktijdig zijn aangesloten. Ik zou een probleem in de switch niet uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
Meester_J schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:05:
Ik heb een UAP-AC-LITE draaien op een ZyXEL GS1200-5HP (802.3at). Doet het prima.
3 Dingen:

1. Deze ondersteund ook 802.3af
2. Draait het poortje waar hij op zit misschien op 100mbit? Gigabit en 802.3af gaan namelijk niet samen, draait hij wel gigabit dan is het geluk en dan doet Zyxel iets wat niet klopt met de standaard.
3. Welke revisie van de AP heb je? want ook daar kan een haakje zitten... Als TS een oude versie heeft dan kan het zijn dat hij uberhaupt geen 802.3af support heeft maar het enkel met 24V Passive moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Plopeye schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:11:
[...]

Draait het poortje waar hij op zit misschien op 100mbit? Gigabit en 802.3af gaan namelijk niet samen, draait hij wel gigabit dan is het geluk en dan doet Zyxel iets wat niet klopt met de standaard.
Ik zou niet weten waarom 802.3af niet samengaat met gigabit.Of staat er in de manual dat die AP dat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
Meester_J schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:24:
[...]

Ik zou niet weten waarom 802.3af niet samengaat met gigabit.Of staat er in de manual dat die AP dat niet kan?
802.3af = gebruik de 4 vrije draden die je bij max 100Mbit hebt voor stroom
gigabit gebruikt alle 8 draden voor data en je hebt dus geen 4 vrije draden

En daarmee heb je de reden waarom 802.3af en gigabit niet samen gaan, daarvoor hebben ze ook de 802.3at standaard ontwikkeld om de PoE variant te beschrijven die met gigabit werkt.

@Verwijderd Heb je misschien 2 verschillende revisies van de zenders? Zelfs als je ze tegelijk gekocht hebt kunnen ze uit 2 verschillende batches komen, 1 oude voorraad en 1 uit een nieuwe doos...

[ Voor 14% gewijzigd door Plopeye op 06-06-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Plopeye schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:33:
[...]

802.3af = gebruik de 4 vrije draden die je bij max 100Mbit hebt voor stroom
gigabit gebruikt alle 8 draden voor data en je hebt dus geen 4 vrije draden

En daarmee heb je de reden waarom 802.3af en gigabit niet samen gaan, daarvoor hebben ze ook de 802.3at standaard ontwikkeld om de PoE variant te beschrijven die met gigabit werkt.
En daar ga je dus mis. 802.3af (A-standaard) gebruikt gewoon de data-draden. Je kunt een PoE device gewoon met 4 draadjes aansluiten hoor.
Uiteraard zijn er ook wat variaties op PoE die wel de vrije draden gebruiken. (zoals de B-standaard, of die leuke Ubiquiti fratsen met 24 volt).

http://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/EdgeSwitch_DS.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Meester_J op 06-06-2019 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Plopeye schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 16:11:
[...]

3 Dingen:

1. Deze ondersteund ook 802.3af
Zoals al aangegeven, de D-Link in kwestie ook. Staat gewoon in de datasheet ervan.
[...]

3. Welke revisie van de AP heb je? want ook daar kan een haakje zitten... Als TS een oude versie heeft dan kan het zijn dat hij uberhaupt geen 802.3af support heeft maar het enkel met 24V Passive moet doen.
Het heeft gewerkt op de switch. Dat zou nooit gekund hebben als hij een 3-jaar oude exemplaar zou hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hoi @Verwijderd, ik denk dat het inderdaad aan je switch ligt: dat is het enige apparaat dat constant is in al je tests.

UniFi AP's onthouden niet hoe ze de vorige keer stroom kregen, en de reset haalt alleen de configuratie weg wat betreft bij welke controller ze aangemeld zijn en dergelijke.

UniFi AP's hebben een zekering die door kan branden als PoE ooit verkeerd aangesloten is, maar zoals je zelf al schreef doen ze het apart allebei nog wel op de switch, dus ook dat is niet van toepassing.

De DGS-1008P heeft een power budget van 68W, de UAP-AC-Lite zal nooit meer dan 15W vragen en gebruikt in de praktijk rond de 3,5W. Mogelijk is het ding confuus en denkt het dat er meer power gereserveerd is, maar helaas is het een unmanaged switch.

Heb je al geprobeerd alle stekkers eruit te halen, de AP's ter plekke met korte UTP-kabels aan te sluiten en dan de stekker van de voeding van de switch weer aan te sluiten? Anders zou ik het ook niet weten.
Pagina: 1