Ubiquiti Lite of Pro aansluiten op POE switch, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-06 11:27
Hey!

Ik wil binnenkort een Ubiquiti accespoint aansluiten via een POE Switch (want extra stekker..).
Ik merk dat de Unify switch het natuurlijk hartstikke goed gaat doen icm de AP. Alleen wil ik geen 110,- euro uitgeven aan een 8 port switch, waarvan ik er naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst max 4 ga gebruiken.

Nu lees ik her en der op dit forum en andere fora dat er gelet moet worden op de standaarden van de switch (802.3af) en natuurlijk of de Ubiquiti compatible is. Nu heb ik een switch op het oog, namelijk de Netgear GS108LP. Deze heeft schijnbaar ook de 802.3at standaard (POE+).

Op verschillende reviews lees ik dat een ubiquiti lite / pro niet aangesloten kan worden en bij de andere zie ik dat dit zonder problemen kan. I'm confused 8)7 . Heeft er iemand ervaring met de standaarden en kan mij uitleggen of deze (of een andere switch) compatible is met de Ubiquiti's? Ook als ik in de toekomst een extra AP wil installeren?

Dus in het kort: ik wil geen POE injector gebruiken van de AP, maar direct op de POE poort van de switch? kan dat?

O-)

Beste antwoord (via Prins32 op 15-12-2019 11:06)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:36
Prins32 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 07:49:
Goed nieuws! Hoe weet ik welke lite de nieuwste is met 802.3af standaard? Heb verschillende sites bekeken, maar zie dat niet overal erbij staan. Bijvoorbeeld bij Coolblue staat bij de specs 24V passieve..
https://www.coolblue.nl/p...3PGQl1EAQYAiABEgKjXfD_BwE

Niet goed dus?
Dat ga je niet zien zonder productie datum te weten. maar de non af versie wordt al meer als 2 jaar niet meer gemaakt. De kans dat je de oude versie dus krijgt is dus vrijwel 0 en zowel retour sturen en bij een ander bestellen.

Passif geven ze aan omdat er altijd standaard een passif poe adapter wordt meegeleverd omdat ze zowel passif als af poe ondersteunen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 22:52
UAP-AC-Lite kon vroeger inderdaad niet met de standaard POE omgaan, maar dat is inmiddels al een paar jaar wel ondersteund (bij recente uitgegeven modellen dus), de UAP-AC-Pro kon altijd al met standaard POE omgaan.

Zie https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/ onderaan de pagina welk type welke POE standaard ze aankunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door pica op 11-12-2019 12:04 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
pica schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:03:
UAP-AC-Lite kon vroeger inderdaad niet met de standaard POE omgaan, maar dat is inmiddels al een paar jaar wel ondersteund (bij recente uitgegeven modellen dus), de UAP-AC-Pro kon altijd al met standaard POE omgaan.

Zie https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/ onderaan de pagina welk type welke POE standaard ze aankunnen.
Ik zie daar bij de Lite inderdaad 802.3af/A staan, maar wat is die A dan? Maakt dat nog iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
Alsnog vind ik dit niet heel duidelijk. Het lijkt erop dat de Lite dus de A mode heeft, maar ik kan nu niet plaatsen of de Netgear GS108LP dit ook aan kan. Is het gewoon "plug & play" zonder injector?

En kan een Lite ook op bijvoorbeeld de Netgear GS108PP (802.3at POE+ switch) aangesloten worden? Is dat backward compatible naar 802.3af?

[ Voor 26% gewijzigd door Prins32 op 11-12-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
802.3at is backward compatible met 802.3af, dus ja, dat zou moeten werken.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
Oke, dankje! Ik ben nu weer een stuk wijzer geworden. Het is veel abracadraba met al die standaarden en verschillende manieren om een AP aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 12:59
Heb zelf 2 ac-lites op een netgear poe switch aangesloten en dat werkt al een jaar prima

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
shure-fan schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:05:
Heb zelf 2 ac-lites op een netgear poe switch aangesloten en dat werkt al een jaar prima
Zonder de injectors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 12:59
Uiteraard... utptje op de poe kant en een utptje in het ap en wachten tot het ding boot

Ac-lites en andere ap’s van ubnt zijn de afgelopen jaren aangepast naar af ipv passieve poe

Zou me ook niet verbazen dat een injector ook geen poe-af zou doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• DJSnels
  • Laatst online: 23:16
De oude lite AP’s waren passive PoE op 24 volt, wat niet werkt met een af/at switch (at/af = 48v). Ook een random injector kon niet gebruikt worden omdat je er één nodig had die 24 vol levert. Gelukkig kun je tegenwoordig elke (nieuw model) Lite gebruiken op elke 802.11at of 802.11af switch zonder tussenkomst van een injector.
De Pro kon inderdaad altijd al met een af/at switch overweg, of een 48v injector.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vraag me ook af waarom je twijfelt tussen een Lite en een Pro. Voor huis-tuin-en-keuken internet heb je aan een lite meer dan genoeg. Of heb jij zulke verjaardagen waar mensen meer dan 200 apparaten meenemen om op de wifi te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Let wel op dat je met die netgearswitch lastig/geen guest vlans kunt bouwen die naadloos aansluiten bij je Unifi AP's...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SniperGuy schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:49:
Let wel op dat je met die netgearswitch lastig/geen guest vlans kunt bouwen die naadloos aansluiten bij je Unifi AP's...
Mwoeah, valt mee. Wat je mist is de gebruiksvriendelijke integratie (VLANs enzo een keer in GUI definieren, vinkje bij AP en klaar), maar basisfunctionaliteit is gewoon 802.1q en die wordt door beide kanten ondersteund - maar je moet dan wel in verschillende UIs de instellingen gelijk zien te krijgen zodat ze met elkaar praten. Technisch dus nul verschil, maar alles UniFi is wel een stuk meer idiot-proof/makkelijk.

Oslik blyat! Oslik!

• Prins32
sypie schreef op donderdag 12 december 2019 @ 06:54:
Ik vraag me ook af waarom je twijfelt tussen een Lite en een Pro. Voor huis-tuin-en-keuken internet heb je aan een lite meer dan genoeg. Of heb jij zulke verjaardagen waar mensen meer dan 200 apparaten meenemen om op de wifi te gaan?
Ik wil geen extra stopcontact gebruiken voor een injector voor de lite, want ik was in de veronderstelling dat dit altijd zou moeten bij een Lite. Ik lees dat een PRO dit sowieso niet nodig heeft en verder zie ik overal verschillende verhalen dat de Lite niet zonder injector kan.

Uit de datasheet van de Lite zie ik onderstaande. Dus het is OF een POE switch OF met de injector als je geen POE switch hebt of begrijp ik het verkeerd?

Power Method 802.3af/A PoE
24V Passive PoE (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return)

• Prins32
SniperGuy schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:49:
Ik hoef geen guest vlan verbinding. Ik verwacht wel in de toekomst om nog een AP erbij aan te sluiten. Neem aan dat dat geen probleem moet zijn met het configureren hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pica
Prins32 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:26:
[...]

Uit de datasheet van de Lite zie ik onderstaande. Dus het is OF een POE switch OF met de injector als je geen POE switch hebt of begrijp ik het verkeerd?

Power Method 802.3af/A PoE
24V Passive PoE (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return)
Yep 802.3af is voldoende.
Prins32 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:28:
[...]

Ik hoef geen guest vlan verbinding. Ik verwacht wel in de toekomst om nog een AP erbij aan te sluiten. Neem aan dat dat geen probleem moet zijn met het configureren hiervan?
Snap de vraag niet helemaal, maar als de vraag is of je meer dan 1 POE apparaat op een POE switch kan aansluiten dan is het antwoord ja (in elk geval in de eerder genoemde netgear switch).
Deze switch kan geen VLANs taggen. Als je niets met VLANs doet en gaat doen is dit niet relevant.

Steam

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Prins32 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:26:
Ik wil geen extra stopcontact gebruiken voor een injector voor de lite, want ik was in de veronderstelling dat dit altijd zou moeten bij een Lite.
Hier draait een Lite prima op PoE via de (UBNT) switch. Daar is dus geen extra voeding voor nodig dan PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
Goed nieuws! Hoe weet ik welke lite de nieuwste is met 802.3af standaard? Heb verschillende sites bekeken, maar zie dat niet overal erbij staan. Bijvoorbeeld bij Coolblue staat bij de specs 24V passieve..

Niet goed dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:19
Inmiddels hebben ze volgens mij al zo'n 3 jaar de standards based optie. Het zou in theorie kunnen zijn dat het oude voorraad is maar ik zou daar niet meer op rekenen. Grootste kans is dat de specsheet nooit is bijgewerkt.

Ik zou ze gewoon bestellen, mochten ze in het uiterst onwaarschijnlijke geval toch oude (meer dan 3 jaar) voorraad zijn dan is de retour policy van Coolblue best ruim :).

[ Voor 7% gewijzigd door Shinji op 13-12-2019 10:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 23:36
Prins32 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 07:49:

Niet goed dus?
Dat ga je niet zien zonder productie datum te weten. maar de non af versie wordt al meer als 2 jaar niet meer gemaakt. De kans dat je de oude versie dus krijgt is dus vrijwel 0 en zowel retour sturen en bij een ander bestellen.

Passif geven ze aan omdat er altijd standaard een passif poe adapter wordt meegeleverd omdat ze zowel passif als af poe ondersteunen.
Pagina: 1