Barrycade schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:02:
[...]
Huis van 350k kost aan OZB ~450 euro per jaar belasting (bij 0.128%OZB). Huis van 400k kost je ~510 jaar belasting. Stel dat je dat huis gekocht hebt voor 250k met daarin een risico opslag vanaf 60% woning waarde.
Hier kijk je dus uitsluitend naar een soort belasting, niet naar de andere belastingen en heffingen die ik noemde.
Waar denk je dat je meeste winst zit, in die 60 euro OZB of in de rente die paar jaar eerder dan met je aflossingsnelheid? Als je rente 0.2% zakt heb je al 400 euro meer winst per jaar dan je OZB.
Bij mijn bank mag ik de WOZ waarde gebruiken om mijn risico opslag naar beneden te zetten.
Dat is alleen van belang als je vlak boven dei grens zit. Zit je er dik boven maakt het niet, zit je er onder dan maakt het ook niet uit.
Dus even aangenomen dat je terecht bezwaar maakt en je huis dus tov de markt dus gewoon slecht te verkopen is.
Het heeft niets met slecht te verkopen te maken. de OZW is niet de verkoop prijs, maar iets anders. Waarom zou je huis slecht te verkopen zijn als de OZW te hoog is vast gesteld?
Dan 1: waarom dan een kantoortje inzetten die niets meer doet dat jij kan doen maar daar tov van hun inspanningen een onevenredige vergoeding krijgt van je eigen gemeente (niet zeuren als je lokale sportclub paar jaar moet wachten op een nieuw veld bv)
Heb jij ooit wel eens wat met een gemeente te maken gehad? Ik wel, twee keer met serieuze zaken. Dat draaide in beide gevallen uit op het opleggen van dwangsommen omdat ze niet eens antwoord gaven, ook niet na herhaalde aanmaningen. Ze reageerden binnen een paar uur nadat ik met een dwangsom dreigde. En oeps...ik kreeg nog gelijk ook.
Ze wezen ook mijn verzoek om aanpassing van de OZW af. Maar het jaar er op deed een bureau het en hops binnen de gestelde termijnen werd het aangepast.
En 2: zie mijn berekening qua hypotheek. Dus zolang je niet in de laagste risico opslag zit is dit veel interessanter dan je OZB te drukken.
Zoals ik hierboven al zei: Dat kan voor een paar mensen leuk zijn, maar voor de meeste is het niet aan de orden. Maar als je daar mee wilt spelen ga je zeggen da je huis meer waard is en dat je de OZW wilt aanpassen. Je mag ook vragen of hij omhoog kan.
3: even aangenomen dat je er dus wil blijven wonen, dan is het wellicht waar wat je aangeeft, als je wil gaan verkopen, neem aan dat je ook dan meer wil dan je WOZ of hoop je erop dat kopers dan het ook wel opmerkelijk zullen vinden dat je zo laag zit tov je buren?
Het huis van de buren heeft niets met mijn huis te maken. Dingen as hoekhuis, wel of geen nieuwe keuken, wel of geen nieuwe badkamer, pas geschilderd of nodig aan een nieuwe dakgoot toe spelen een grotere rol.
En als de kopers vragen waarom ik lager zit is dat eenvoudig te verklaren met: Ik heb gevraagd of het lager kon, de buren niet.
En nogmaals, de OZW is niet een soort verplicht verkoop prijs.
Maar als jij het prettig vindt om een hoge waarde te hebben houdt niets je tegen om tegen de gemeente te zeggen dat je graag meer wilt betalen.