Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 18:00
Valorian schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:24:
[...]

De gemeente heeft het nu zo opgeschreven dat het net lijkt alsof jij persoonlijk de volledige kosten van jouw bezwaar betaalt, dat is wel een beetje misleidend. Ik ga er vanuit dat jij het ook gewoon snapt, maar voor de zekerheid toch nog even: de kosten worden dus op een hoop gegooid en alle koophuisbezitters betalen daardoor samen iets meer onroerende-zaakbelasting. Persoonlijk loont zo'n gratis bezwaar voor jou dus wel degelijk. Verder kun je ook bezwaar maken op eigen titel, dat voorkomt deze extra kosten (die we met zijn allen dus betalen). Wel is het zo dat de meningen verdeeld zijn over hoe succesrijk zelf bezwaar maken (direct bij gemeente) is. De gemeentes zeggen natuurlijk dat die eigen bezwaren exact even veel kans maken en hetzelfde behandeld worden. De bureau's zeggen natuurlijk dat de kans op verlaging bij hen veel groter is.
Volgens mij is daar een rapport over zie aflevering van kassa over WOZ, daaruit blijkt inderdaad dat bureaus meer succes hebben dan de burger zelf. En opzich is dat ook logisch. Als ik de beschikking zou hebben over alle verkochte woningen in de buurt dan kan ik ook beter beoordelen dat mijn woz te hoog is en een betere bezwaar indienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Figo112 op 01-03-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Dat kan inderdaad maar hogere woz heeft niet alleen gevolgen voor de gemeentelijke belasting maar ook bijvoorbeeld voor de hoogte van je erfpacht wat bijna in alle grotere steden voorkomt.

Daarnaast tarief verhoging is bijna elk jaar het geval in combinatie met hogere woz vooral mensen die geen bezwaar maken is nog meer winst.
En wat denk je dat er gebeurt als de woz waardes fors zakken....juist dan gaat het tarief omhoog :>

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 18:00
TvanW schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:56:
[...]

En wat denk je dat er gebeurt als de woz waardes fors zakken....juist dan gaat het tarief omhoog :>
tarief gaat altijd al omhoog, wanneer niet? alleen woz waarde omhoog betekent , hogere belasting, hogere gemeentelijke lasten en hogere erfpacht.

Maar dat is dus de omgekeerde wereld, de gemeente kan je alles maken en komt er ook mee weg, geen toezicht op de gemeente. Maar begrijp ik goed dat jij dus nooit bezwaar maakt op je woz waarde?

[ Voor 21% gewijzigd door Figo112 op 01-03-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:58:
[...]

tarief gaat altijd al omhoog, wanneer niet? alleen woz waarde omhoog betekent , hogere belasting, hogere gemeentelijke lasten en hogere erfpacht.

Maar dat is dus de omgekeerde wereld, de gemeente kan je alles maken en komt er ook mee weg, geen toezicht op de gemeente. Maar begrijp ik goed dat jij dus nooit bezwaar maakt op je woz waarde?
Nee, nog nooit gedaan, ik denk overigens dat ik niet de enige ben.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het er altijd mee eens ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 19:42
Mijn gemeente heeft de WOZ-waarde van mijn koopwoning in 3 jaar tijd bijna met 50% willen verhogen. In jaar 3 was ik het zat. Ik heb zo'n 'gratis' dienst ingeschakeld en mijn WOZ is grof verlaagd. Het jaar erop kreeg ik een brief of ik a.u.b. niet meer zo'n dienst wil inschakelen, aangezien dat ronduit te veel geld kost.

Nou sorry... ik ben niet diegene die de WOZ extreem loopt te verhogen, maar dat zijn zij. En ik heb geen zin om de gemeente te smeken er iets aan te doen een moeizaam proces door te gaan die mij veel tijd kost, terwijl er ook mensen zijn die hier meer verstand van hebben.

Sindsdien is mijn WOZ elk jaar maar met 2k omhoog gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Even kort door de bocht, de "waarde" van huizen zijn ook idioot omhoog gegaan.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 20:53

Barrycade

Through the...

hoi3344 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:09:
Mijn gemeente heeft de WOZ-waarde van mijn koopwoning in 3 jaar tijd bijna met 50% willen verhogen. In jaar 3 was ik het zat. Ik heb zo'n 'gratis' dienst ingeschakeld en mijn WOZ is grof verlaagd. Het jaar erop kreeg ik een brief of ik a.u.b. niet meer zo'n dienst wil inschakelen, aangezien dat ronduit te veel geld kost.

Nou sorry... ik ben niet diegene die de WOZ extreem loopt te verhogen, maar dat zijn zij. En ik heb geen zin om de gemeente te smeken er iets aan te doen een moeizaam proces door te gaan die mij veel tijd kost, terwijl er ook mensen zijn die hier meer verstand van hebben.

En in jaar 6 kom je er achter dat je met een gratis WOZ bepaling die wel gewoon de verkopen van de buren had meegenomen je hypotheekrente had kunnen verlagen door in een andere risicoklasse te vallen en moet je je winst uitgeven aan een taxatierapport om op hetzelfde punt uit te komen.

De gemeente loopt leeg op die bureautjes en zou me niet verbazen dat ze jou die paar tientjes maar gunnen om te voorkomen dat dat truukje weer gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Barrycade schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:51:

De gemeente loopt leeg op die bureautjes en zou me niet verbazen dat ze jou die paar tientjes maar gunnen om te voorkomen dat dat truukje weer gaat doen.
Tsja, als ze met een reëele waarde aankomen hoef je niet te protesteren. Maar het is heel wat meer dat een paar tientjes minder gemeente belasting. Ook dingen als inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, schenkbelasting en erfbelasting zijn er van afhankelijk. En ook de waterschappen zijn er maar druk mee.

En als je dit jaar de waarde van je huis omlaag hebt gekregen gaan al die bedragen omlaag. Dit jaar en alle volgende jaren de rest van je leven in dat huis. Dat is als de waarde van je huis niet meer veranderd.
Bj een eventuele waarde stijging van je huis in procenten gaat dan weer over een lagere waarde. Dus ook een eventuele terechte verhoging volgend jaar, is dan toch weer lager dat dat hij anders was geweest. En ook daar heb je dat jaar met al die belasting vormen weer voordeel van, en het jaar er op en..en..

Zelfs al is de totale 'winst' het eerste jaar maar 100 euro, die krijg je dus volgend jaar ook en het jaar daarop ook en het jaar daarop ook enz.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 27-11-2021 23:34 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Maar wat waren de werkelijke prijsstijgingen van vergelijkbare woningen? Daarnaast heb je ook nog de kans dat je nu een te hoge hypotheekrente betaalt als de WOZ te laag is ingeschat. En een verschil van een paar tiende procent rente zet per jaar meer zoden aan de dijk als een klein beetje lagere OZB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Zou je je huis voor die 'hoge' WOZ waarde verkopen, of niet? Huizenprijzen zijn op veel plekken ook daadwerkelijk met 50% gestegen.

En begrijp je dat de kosten winst van zo'n bureautje door de gemeente wordt betaald, waardoor de belasting voor jou en al je buren hoger moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]
En ik heb geen zin om de gemeente te smeken er iets aan te doen een moeizaam proces door te gaan die mij veel tijd kost, terwijl er ook mensen zijn die hier meer verstand van hebben.
[...]
In de gemeente waar ik woon is zelf bezwaar maken net zo makkelijk als bezwaar maken via zo'n dienst:
- je logt in met digid, klikt de factuur aan waarvoor je bezwaar wilt aanmaken en klikt op 'bezwaar maken'.
- je geeft aan waarom je bezwaar wil maken ("mijn WOZ is hoger dan de buren") en optioneel voeg je wat documentatie toe.
- klaar.

Het resultaat is hetzelfde, in beide gevallen is de gemeente verplicht je bezwaar in behandeling te nemen. Het is heus niet zo dat zo'n 'dienst' hier het onderste uit de kan sleept voor jou. Zij zijn alleen uit op de vergoeding die ze krijgen als de WOZ verlaagt wordt. Die vergoeding is in de wet geregeld (iets van € 350 ofzo?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
[b]hoi3344 in "WOZ bezwaar maken via dienst"Het jaar erop kreeg ik een brief of ik a.u.b. niet meer zo'n dienst wil inschakelen, aangezien dat ronduit te veel geld kost.
Ik zag dat een aantal gemeentes hier erg de nadruk op leggen met advertenties en dit soort brieven.

In het verleden heb ik wel eens bezwaar gemaakt maar deze werden steeds afgewezen.
Verkeerde soort woningen dubbel bovenhuis, alleenstaand huis vergeleken een patere niet in juiste gebied weggewuifd omdat er geen volgens de gemeente geen vergelijkbare woningen waren om te vergelijken.

Nu deed mijn gemeente dit niet zelf maar maakte gebruik van expertise van een ingehuurd bedrijf.
Zaak aangekaart met mijn makelaar en deze maakt nu jaarlijks bezwaar voor mij.
Krijg dan van de gemeente de kosten terug op mijn rekening en maakt ik vervolgens naar hun over.

Zie niet in waarom ik geen expert mag in huren als mijn gemeente dit ook uitbesteedt.

[ Voor 0% gewijzigd door onno oliver op 28-11-2021 19:35 . Reden: n vergeten in mijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
onno oliver schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:23:
[...]

Zie niet in waarom ik geen expert mag in huren als mij gemeente dit ook uitbesteedt.
Het is ook best wel typerend dat de reactie van de lokale overheden op WOZ bezwaren is om mensen op te roepen om geen bezwaar te maken i.p.v. er voor zorgen dat er helemaal geen bezwaren gemaakt hoeven te worden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ortep schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:32:
[...]

Tsja, als ze met een reëele waarde aankomen hoef je niet te protesteren. Maar het is heel wat meer dat een paar tientjes minder gemeente belasting. Ook dingen als inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, schenkbelasting en erfbelasting zijn er van afhankelijk. En ook de waterschappen zijn er maar druk mee.

En als je dit jaar de waarde van je huis omlaag hebt gekregen gaan al die bedragen omlaag. Dit jaar en alle volgende jaren de rest van je leven in dat huis. Dat is als de waarde van je huis niet meer veranderd.
Bj een eventuele waarde stijging van je huis in procenten gaat dan weer over een lagere waarde. Dus ook een eventuele terechte verhoging volgend jaar, is dan toch weer lager dat dat hij anders was geweest. En ook daar heb je dat jaar met al die belasting vormen weer voordeel van, en het jaar er op en..en..

Zelfs al is de totale 'winst' het eerste jaar maar 100 euro, die krijg je dus volgend jaar ook en het jaar daarop ook en het jaar daarop ook enz.
Huis van 350k kost aan OZB ~450 euro per jaar belasting (bij 0.128%OZB). Huis van 400k kost je ~510 jaar belasting. Stel dat je dat huis gekocht hebt voor 250k met daarin een risico opslag vanaf 60% woning waarde.

Waar denk je dat je meeste winst zit, in die 60 euro OZB of in de rente die paar jaar eerder dan met je aflossingsnelheid? Als je rente 0.2% zakt heb je al 400 euro meer winst per jaar dan je OZB.
Bij mijn bank mag ik de WOZ waarde gebruiken om mijn risico opslag naar beneden te zetten.

Dus even aangenomen dat je terecht bezwaar maakt en je huis dus tov de markt dus gewoon slecht te verkopen is.
Dan 1: waarom dan een kantoortje inzetten die niets meer doet dat jij kan doen maar daar tov van hun inspanningen een onevenredige vergoeding krijgt van je eigen gemeente (niet zeuren als je lokale sportclub paar jaar moet wachten op een nieuw veld bv)
En 2: zie mijn berekening qua hypotheek. Dus zolang je niet in de laagste risico opslag zit is dit veel interessanter dan je OZB te drukken.
3: even aangenomen dat je er dus wil blijven wonen, dan is het wellicht waar wat je aangeeft, als je wil gaan verkopen, neem aan dat je ook dan meer wil dan je WOZ of hoop je erop dat kopers dan het ook wel opmerkelijk zullen vinden dat je zo laag zit tov je buren?

Maar hé gewoon maar 2 centen hier he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
RagingPenguin schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:48:
[...]

Het is ook best wel typerend dat de reactie van de lokale overheden op WOZ bezwaren is om mensen op te roepen om geen bezwaar te maken i.p.v. er voor zorgen dat er helemaal geen bezwaren gemaakt hoeven te worden...
Dat is niet (helemaal) juist. Lokale overheden vragen om geen gebruik te maken van "kantoortjes".
Wij betalen met elkaar die kantoortjes want die lokale overheden verlagen de woz waarde en verhogen het tarief.

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 28-11-2021 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58

inhico

pw

Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom het voor zo'n bureau wel wat oplevert, maar niet wanneer ik zelf bezwaar maak. Kan ik zelf niet gewoon die 750€ die ergens werd genoemd opstrijken?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincie50
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 21:26
Ortep schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:32:
[...]

Was het maar zo dat als de WOZ een keer “juist” was vastgesteld dat die voor de volgende jaren en de rest van je leven als basis dient. Helaas stelt de gemeente elk jaar weer zelfstandig opnieuw de WOZ waarde vast naar de waarde economisch verkeer vaststellen. De vastgestelde waarde in jaar X zegt niks over de waarde in jaar X+1.
Bezwaar maken op grond van procentuele veranderingen in de markt heeft dan ook geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Ik heb 't in totaal 2 x geprobeerd. Alle argumenten gegeven. voor zover ik kon zien, hebben ze, het bureautje dus, hun best gedaan. Helaas is het niets geworden. De gemeenten heeft domweg mijn bezwaar afgewezen, en de waarde verhoogd. Overigens heb ik letterlijk nog nooit gehoord dat de gemeente al meteen iets van de OZB afdeed. Sprookje of heel andere gemeente, en om nou daarvoor te verhuizen . nee, dat doe ik maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Barrycade schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:02:
[...]

Huis van 350k kost aan OZB ~450 euro per jaar belasting (bij 0.128%OZB). Huis van 400k kost je ~510 jaar belasting. Stel dat je dat huis gekocht hebt voor 250k met daarin een risico opslag vanaf 60% woning waarde.
Hier kijk je dus uitsluitend naar een soort belasting, niet naar de andere belastingen en heffingen die ik noemde.
Waar denk je dat je meeste winst zit, in die 60 euro OZB of in de rente die paar jaar eerder dan met je aflossingsnelheid? Als je rente 0.2% zakt heb je al 400 euro meer winst per jaar dan je OZB.
Bij mijn bank mag ik de WOZ waarde gebruiken om mijn risico opslag naar beneden te zetten.
Dat is alleen van belang als je vlak boven dei grens zit. Zit je er dik boven maakt het niet, zit je er onder dan maakt het ook niet uit.
Dus even aangenomen dat je terecht bezwaar maakt en je huis dus tov de markt dus gewoon slecht te verkopen is.
Het heeft niets met slecht te verkopen te maken. de OZW is niet de verkoop prijs, maar iets anders. Waarom zou je huis slecht te verkopen zijn als de OZW te hoog is vast gesteld?
Dan 1: waarom dan een kantoortje inzetten die niets meer doet dat jij kan doen maar daar tov van hun inspanningen een onevenredige vergoeding krijgt van je eigen gemeente (niet zeuren als je lokale sportclub paar jaar moet wachten op een nieuw veld bv)
Heb jij ooit wel eens wat met een gemeente te maken gehad? Ik wel, twee keer met serieuze zaken. Dat draaide in beide gevallen uit op het opleggen van dwangsommen omdat ze niet eens antwoord gaven, ook niet na herhaalde aanmaningen. Ze reageerden binnen een paar uur nadat ik met een dwangsom dreigde. En oeps...ik kreeg nog gelijk ook.
Ze wezen ook mijn verzoek om aanpassing van de OZW af. Maar het jaar er op deed een bureau het en hops binnen de gestelde termijnen werd het aangepast.
En 2: zie mijn berekening qua hypotheek. Dus zolang je niet in de laagste risico opslag zit is dit veel interessanter dan je OZB te drukken.
Zoals ik hierboven al zei: Dat kan voor een paar mensen leuk zijn, maar voor de meeste is het niet aan de orden. Maar als je daar mee wilt spelen ga je zeggen da je huis meer waard is en dat je de OZW wilt aanpassen. Je mag ook vragen of hij omhoog kan.
3: even aangenomen dat je er dus wil blijven wonen, dan is het wellicht waar wat je aangeeft, als je wil gaan verkopen, neem aan dat je ook dan meer wil dan je WOZ of hoop je erop dat kopers dan het ook wel opmerkelijk zullen vinden dat je zo laag zit tov je buren?
Het huis van de buren heeft niets met mijn huis te maken. Dingen as hoekhuis, wel of geen nieuwe keuken, wel of geen nieuwe badkamer, pas geschilderd of nodig aan een nieuwe dakgoot toe spelen een grotere rol.

En als de kopers vragen waarom ik lager zit is dat eenvoudig te verklaren met: Ik heb gevraagd of het lager kon, de buren niet.
En nogmaals, de OZW is niet een soort verplicht verkoop prijs.
Maar als jij het prettig vindt om een hoge waarde te hebben houdt niets je tegen om tegen de gemeente te zeggen dat je graag meer wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

vincie50 schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:09:
[...]

Was het maar zo dat als de WOZ een keer “juist” was vastgesteld dat die voor de volgende jaren en de rest van je leven als basis dient. Helaas stelt de gemeente elk jaar weer zelfstandig opnieuw de WOZ waarde vast naar de waarde economisch verkeer vaststellen. De vastgestelde waarde in jaar X zegt niks over de waarde in jaar X+1.

Bezwaar maken op grond van procentuele veranderingen in de markt heeft dan ook geen enkele zin.
De gemeente gaat echt niet ieder jaar alle huizen langs, dat zou pas duur zijn. Ze doen een soort educated guess.
De OZW waarde steeg hier voor mijn buren en mij met hetzelfde percentage. Alleen begon die van mij met een lager bedrag. Dus ik heb ook dit jaar voordeel van de verlaging die ik verleden jaar vroeg.

Ik ben het met je eens dat je niet kan zeggen de gemiddelde prijs van de huizen in mijn gemeente is 10% gestegen dus mijn huis mag niet meer stijgen. Het kan best dat in één wijk dat 15% was en in een andere wijk 5%.
Maar je kan wel degelijk zien dat het bv per postcode per huis ongveer hetzelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ortep schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:07:
[...]

Hier kijk je dus uitsluitend naar een soort belasting, niet naar de andere belastingen en heffingen die ik noemde.

[...]

Dat is alleen van belang als je vlak boven dei grens zit. Zit je er dik boven maakt het niet, zit je er onder dan maakt het ook niet uit.

[...]

Het heeft niets met slecht te verkopen te maken. de OZW is niet de verkoop prijs, maar iets anders. Waarom zou je huis slecht te verkopen zijn als de OZW te hoog is vast gesteld?

[...]

Heb jij ooit wel eens wat met een gemeente te maken gehad? Ik wel, twee keer met serieuze zaken. Dat draaide in beide gevallen uit op het opleggen van dwangsommen omdat ze niet eens antwoord gaven, ook niet na herhaalde aanmaningen. Ze reageerden binnen een paar uur nadat ik met een dwangsom dreigde. En oeps...ik kreeg nog gelijk ook.
Ze wezen ook mijn verzoek om aanpassing van de OZW af. Maar het jaar er op deed een bureau het en hops binnen de gestelde termijnen werd het aangepast.

[...]

Zoals ik hierboven al zei: Dat kan voor een paar mensen leuk zijn, maar voor de meeste is het niet aan de orden. Maar als je daar mee wilt spelen ga je zeggen da je huis meer waard is en dat je de OZW wilt aanpassen. Je mag ook vragen of hij omhoog kan.

[...]

Het huis van de buren heeft niets met mijn huis te maken. Dingen as hoekhuis, wel of geen nieuwe keuken, wel of geen nieuwe badkamer, pas geschilderd of nodig aan een nieuwe dakgoot toe spelen een grotere rol.

En als de kopers vragen waarom ik lager zit is dat eenvoudig te verklaren met: Ik heb gevraagd of het lager kon, de buren niet.
En nogmaals, de OZW is niet een soort verplicht verkoop prijs.
Maar als jij het prettig vindt om een hoge waarde te hebben houdt niets je tegen om tegen de gemeente te zeggen dat je graag meer wilt betalen.
Ach ja je mening is dus gekleurd, nee ik heb op deze manier niet met mijn gemeente te maken gehad. Mijn WOZ waarde is ook niet té hoog ingeschat, vrij behoudend hier moet ik zeggen. Moet even afwachten wat het dit jaar wordt maar gemeente zit hier minimaal 50-75k onder het gemiddelde van vergelijkbare verkochte huizen.

En ja ik woon in een (nieuwbouw) wijk waar de huizen redelijk vergelijkbaar zijn. Dus prima te vergelijken.

Maar voor ieder kan het belang anders zijn, wat blijft staan is dat zo'n bureautje over het al gemeen niets toevoegt als je hier begrijpelijke teksten kan typen, dan kan je dat ook zelf richting je gemeente doen.

Wellicht ook wel de reden dat de gemeente geen tijd voor je bezwaar had omdat ze de hele tijd bezig zijn met die bureautjes? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Barrycade schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:32:
[...]

Ach ja je mening is dus gekleurd, nee ik heb op deze manier niet met mijn gemeente te maken gehad. Mijn WOZ waarde is ook niet té hoog ingeschat, vrij behoudend hier moet ik zeggen. Moet even afwachten wat het dit jaar wordt maar gemeente zit hier minimaal 50-75k onder het gemiddelde van vergelijkbare verkochte huizen.
Iedereen zijn mening is gekleurd.

Als de waarde goed is, dan is er ook niets aan de hand. Ik heb ook jaren niet geklaagd. Tot het plotseling uit de hand liep met echt idiote bedragen. De gemeente zat in geldproblemen en had snel geld nodig. Dat kan ik nog begrijpen, maar dan moet dat wel volgens de regels gaan.
Dan staan er twee vrijstaande huizen in een huis met rijtjes woningen en dan werden die twee als bron gebruikt. En zolang er niemand klaagt levert dat de gemeente geld op.
En ja ik woon in een (nieuwbouw) wijk waar de huizen redelijk vergelijkbaar zijn. Dus prima te vergelijken.
Ik woon in een 'gemengde' wijk maar vnl ouder. Totaal geen pijl op te trekken. En dat doen ze dus wel.
Wellicht ook wel de reden dat de gemeente geen tijd voor je bezwaar had omdat ze de hele tijd bezig zijn met die bureautjes? O-)
Mijn klachten hadden niets met de OZB te maken. Ze negeerden glashard een aantal wetten. Daar heb ik ze dus op gewezen en gevraagd de wet correct uit te voeren. Ik ben er voor naar een advocaat geweest. Die zat haast te schateren. Hoe kunnen ze zo dom zijn.
Ze zei: Meneer, u heeft mij niet nodig. Gewoon blijven klagen en als het te lang duurt een dwangsom opleggen en eisen dat er een voor beroep vatbare beslissing komt.. Dan mogen ze nog blij zijn, want als het een rechtszaak wordt moeten ze de proceskosten en mijn kosten ook nog betalen, want die win ik altijd.

Maar je kan het ook omdraaien. Als ze hun werk in eerste instantie goed doen komen er geen klachten en dan hebben ze het niet zo druk.
Als ze niet met idiote waarde bepalingen komen dan klaag ik niet en dan hebben ze ook geen last van die bureautjes.
En als ze mij op mijn eerste email over die andere twee zaken hadden geantwoord, dan hadden ze ook de volgen 10 mailtjes, meerdere telefoontjes en een paar bezoeken niet hoeven afhandelen en dan hadden ze die tijd kunnen besteden aan het goed taxeren van de waarde van de huizen.
Maar voor ieder kan het belang anders zijn, wat blijft staan is dat zo'n bureautje over het al gemeen niets toevoegt als je hier begrijpelijke teksten kan typen, dan kan je dat ook zelf richting je gemeente doen.
Dat deed ik dus ook naar mijn gemeente. Mailen, bellen, langs gaan. En ik werd straal genegeerd. Pas toen ik zelf een dwangsom ging opleggen omdat ze termijnen overschreden hadden (Een termijn van 8 weken met 10 weken overschrijden) kon het plotseling wel.

En dus precies hetzelfde met de OZW. Een soort hooghartig antwoord van : Laat dat maar aan ons over, wij doen het goed als ik het vraag en een directe reactie als een bureautje dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ik denk dat je de motivatie van de gemeente verkeerd inschat. Als ze snel geld nodig hebben, verhogen ze gewoon het tarief van de OZB (belasting = WOZ x OZB tarief). Daar hoeven ze helemaal niet kunstmatig de waarderingen voor op te hogen.

Het probleem zal hem eerder zitten in het feit dat de gemeente ieder jaar een waardering van ieder huis moet maken. Dat gebeurt modelmatig, want het is veel en veel te duur om voor ieder huis een maatwerk taxatie te doen. Het kan ook niet anders dan modelmatig i.v.m. de benodigde transparantie. Elk model heeft zijn onvolkomenheden en daarom zullen er altijd 'fouten' in sommige waarderingen zitten. Dan is het goed dat je bezwaar kunt maken.

Maar de gemeente heeft beperkte middelen (de gemiddelde burger wil/stemt voor minimale kosten maar maximale service, dat kan nu eenmaal niet dus krijg je een net-niet-situatie) dus ik zou niet direct uitgaan van een slechte intentie van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Anoniem: 93050 schreef op maandag 29 november 2021 @ 06:28:
Ik heb 't in totaal 2 x geprobeerd. Alle argumenten gegeven. voor zover ik kon zien, hebben ze, het bureautje dus, hun best gedaan. Helaas is het niets geworden. De gemeenten heeft domweg mijn bezwaar afgewezen, en de waarde verhoogd.
Wel bijzonder. Want normaliter werken die bedrijfjes op no-cure no-pay basis. En beginnen ze alleen een procedure als ze zelf al redelijk inschatten dat het bezwaar geaccepteerd wordt. Anders starten ze die procedure niet eens.

ehtweak in "WOZ bezwaar maken via dienst"
Overigens heb ik letterlijk nog nooit gehoord dat de gemeente al meteen iets van de OZB afdeed. Sprookje of heel andere gemeente, en om nou daarvoor te verhuizen . nee, dat doe ik maar niet.
Nou, alhier wel. Kwestie van op een vriendelijke manier contact opnemen en het werd gehonoreerd. :Y

En ook het bezwaar van dit jaar is wederom accoord. M.a.w. verlaagd conform mijn beredenering. En vervolgens is binnen enkele weken de correctie bij de gemeentelijke belastingen doorgevoerd. Even later kreeg ik ook bericht van de GBLT (Waterschapsbelasting) en een gecorrigeerd bedrag bij de IB aangifte bij BD.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 15:03
Heb ook sterk het idee dat de kantoren heel handig gebruik maken van het feit dat “de waarde” niet bestaat. Of is het misbruik maken? Een WOZ-waarde van 400.000, kan ook 395.000 of 405.000 zijn. Maar ook het kantoor kan niet “de waarde” bepalen. Laat 4 taxateurs komen en je hebt 4 verschillende waardes.

Ik maak daarom ook zelf bezwaar en dan is de gemeente geen 650 euro kwijt (die ik/we vervolgens weer zelf mag betalen).
Pagina: 1 2 3 Laatste