Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-12-2022
Wie heeft er al eens bezwaar gemaakt tegen de WOZ-beschikking via een van de diensten die zich hiervoor aanbieden?

Ongeveer allemaal zijn ze gratis. Als ze winnen, betaalt de gemeente aan hen de proceskosten. Als ze niet winnen dan rekenen ze ook niets. Een no-brainer dus, maar met welke dienst heeft men ervaring?

p.s. geen discussies over het nut hiervan, de gemeente doet hier 10% erbij terwijl de markt dit niet zo laat zien, anderzijds hoe meer je afremt, hoe minder hoog het bedrag alle jaren is. Dus niet alleen een besparing voor nu. Als het 300 (jaar 1) -> 325 (jaar 2) -> 350 (jaar 3) -> 375 (jaar 4) gaat, of door bezwaar van 300 -> 310 bijvoorbeeld, dan wordt het lastig om dan wel te stijgen naar 350 in jaar 3 en is het dus altijd iets lager dan als je geen bezwaar maakt. Niet onbelangrijk: in mijn specifieke geval is de waarde gewoon niet juist. Einde discussie :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49

Barrycade

Through the...

Waarom niet zelf een briefje sturen?
Sommige gemeentes leveren zelf een format aan om dit te doen. Om dit soort fratsen en kosten verhoging te voorkomen.

Uiteindelijk betaal je het links of rechtsom zelf. Want de gemeente moet toch ergens de kosten vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Neem eerst zelf contact op met je gemeente. Veel gemeentes zijn bereid om dan al wat van je WOZ af te halen, sommige gemeentes 'adverteren' er zelfs mee.
Zo sparen ze de vergoeding aan het bemiddelingsbureau uit, die anders uiteindelijk door de belastingbetaler (jou) wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:21:
de gemeente doet hier 10% erbij terwijl de markt dit niet zo laat zien,
Begin eens met het opvragen van het taxatieverslag. Dat kan bij de meeste gemeentes gewoon online. Dan pas kun je beginnen met inschatten of de beschikking klopt.

https://www.eigenhuis.nl/...arde-controleren-5-tips#/

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vreselijke clubs. Doe er niet aan mee. Kosten de maatschappij handen vol geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Discussies en "uiteindelijk betaal je het zelf wel" hebben we echt niks aan jongens, laat het alsjeblieft achterwege. Dan hadden ze ook maar beter hun best moeten doen met de waardebepalingen en gezien de succescijfers van de diensten (al kunnen die natuurlijk kunstmatig verhoogd zijn, maar gezien het winstgevende bedrijven zijn is de rato in hun voordeel), komt het dus vaak voor dat de gemeente het zelf niet goed inschat en niet goed onderbouwd. Einde discussie dus aub :)

Zelf ga ik geen bezwaar maken, ten eerste heb ik daar helemaal geen zin in, ten tweede heb ik dat jaren terug eens gedaan en dan zeggen ze gewoon "nee je hebt pech".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@eamelink helemaal mee eens...

@TonyPartyPlace Daar hebben we zeker wel wat aan. Of het nu uit de lengte (waarde) of uit de breedte (hoogte van je aanslag) komt, de begroting moet dicht. Die bezwaren dragen er alleen maar aan bij dat de kosten omhoog gaan en de waardebepaling of het percentage alsnog stijgt.

Dus ben je way off; zeker bezwaar maken, maar voor 90% van de woningen is het niets meer dan een ruwe indicatie.

Als gemeentes een 100% dekkende taxatie uit moeten gaan voeren ben je verder van huis. Een NWWI taxatie kost namelijk al 300+ per huis.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Ik ga er verder niet op in.

Wie heeft welke dienst al eens gebruikt is de vraag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:35:

Ik niet, om bovengenoemde redenen.

Of wil je alleen ervaringen horen van mensen die er wel gebruik van hebben gemaakt? En waarom, aangezien je zelf aangeeft er geen gebruik van te willen maken?

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je niet wilt dat mensen je op fatsoensnormen wijzen dan moet je misschien niet op een forum posten :)

Het probleem is dat zulke clubjes honderden euro’s opstrijken ten koste van de belastingbetaler, terwijl dat jou typisch enkele tientjes oplevert. Dat is dus niet fatsoenlijk om te doen :)

[ Voor 48% gewijzigd door eamelink op 26-02-2020 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:16
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:35:

Waarom ga je dan niet gewoon reviews lezen op de verschillende websites als je er verder niet over wilt discussiëren? Of is de review van een Tweaker meer waard, dan andere random mensen online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Jep ik hecht meer waarde aan iemand op dit forum, voelt wat echter dan reviews overal.

@President ik wil er wél gebruik van maken, ik wil niet zélf bezwaar maken.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:24
[b]TonyPartyPlace in "WOZ bezwaar maken via dienst"TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ Einde discussie dus aub :)
Leuk zo'n open houding. Je opent hier een topic maar alleen reacties die jou bevallen mogen worden gepost?
Verder is me niet zo duidelijk wat je hier nou uit hoopt te halen? Je zegt zelf al dat ze allemaal vergelijkbaar zijn qua kosten en wat ze doen, en dat het een 'no brainer' is om ze in te zetten. Go for it zou ik zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als het 300 (jaar 1) -> 325 (jaar 2) -> 350 (jaar 3) -> 375 (jaar 4) gaat, of door bezwaar van 300 -> 310 bijvoorbeeld
Het bedrijf heeft geen enkel belang om de 325 van jaar 2 omlaag te krijgen naar 310. Als ze het omlaag krijgen naar 320, krijgen ze ook betaald. Gemeenten weten dat ook.

Als de waarde echt 310 is, kun je zelf bezwaar maken of desnoods in beroep gaan, of een advocaat in de arm nemen. Anders heb je geen garantie dat jouw belangen goed worden behartigd.

[ Voor 21% gewijzigd door GlowMouse op 26-02-2020 14:02 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Je mag als topicstarter toch wel verzoeken dat het gaat om de inhoud waar ik naar vraag? En niet om de morele achtergrond of alle andere dingen die er worden bijgehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:01:
Je mag als topicstarter toch wel verzoeken dat het gaat om de inhoud waar ik naar vraag? En niet om de morele achtergrond of alle andere dingen die er worden bijgehaald?
Quote anders even waar je op reageert, nog zo'n dingetje wat wel makkelijk is op een forum.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Barrycade schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:25:
Uiteindelijk betaal je het links of rechtsom zelf. Want de gemeente moet toch ergens de kosten vandaan halen.
Met die redenatie kun je beste alles maar accepteren. Je kunt de verantwoordelijkheid ook bij de gemeente leggen om niet alle jaren flinke percentages te plussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:25:
Neem eerst zelf contact op met je gemeente. Veel gemeentes zijn bereid om dan al wat van je WOZ af te halen, sommige gemeentes 'adverteren' er zelfs mee.
Zo sparen ze de vergoeding aan het bemiddelingsbureau uit, die anders uiteindelijk door de belastingbetaler (jou) wordt betaald.
Dat is wel een goed idee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:25

Croga

The Unreasonable Man

TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:01:
Yup, je hebt het volste recht om daar om te vragen. Net zo goed als dat de rest van de deelnemers het volste recht heeft je op de redenen aan te spreken. Uiteindelijk is het doel het beste antwoord te genereren en dat komst nagenoeg altijd uit de context, niet uit de vraag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
eamelink schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:30:
Vreselijke clubs. Doe er niet aan mee. Kosten de maatschappij handen vol geld.
Dit zie je echt verkeerdom. Als er veel geld naar die bedrijven gaat, wil dat zeggen dat de gemeente in al die gevallen de WOZ verkeerd had ingeschat en onterecht meer geld van de burger had willen pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Met die redenatie kun je beste alles maar accepteren. Je kunt de verantwoordelijkheid ook bij de gemeente leggen om niet alle jaren flinke percentages te plussen.
Dat ligt dus aan de hele bron van dit statement van je.
De verantwoordelijkheid van de gemeente is om de begroting sluitend te krijgen. Of dat van de hondenbelasting, het parkeergeld of de WOZ gebeurt is aan hun.

De discussie omtrent de wenselijkheid van die bezwaren is 1:1 gerelateerd aan jouw beklag over dat percentage.
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:03:
[...]

Dit zie je echt verkeerdom. Als er veel geld naar die bedrijven gaat, wil dat zeggen dat de gemeente in al die gevallen de WOZ verkeerd had ingeschat en onterecht meer geld van de burger had willen pakken.
Dat zie jij echt verkeerd. Dat geld wat naar die bedrijven gaat, en daar wijzen we je en masse op.
Onterecht is precies waar de discussie over draait.

Of je 10% over 200k of 20% over 100k betaalt maakt geen klap uit.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:33:
@eamelink helemaal mee eens...

@TonyPartyPlace Daar hebben we zeker wel wat aan. Of het nu uit de lengte (waarde) of uit de breedte (hoogte van je aanslag) komt, de begroting moet dicht. Die bezwaren dragen er alleen maar aan bij dat de kosten omhoog gaan en de waardebepaling of het percentage alsnog stijgt.

Dus ben je way off; zeker bezwaar maken, maar voor 90% van de woningen is het niets meer dan een ruwe indicatie.

Als gemeentes een 100% dekkende taxatie uit moeten gaan voeren ben je verder van huis. Een NWWI taxatie kost namelijk al 300+ per huis.
Dus we moeten eigenlijk maar begrip hebben voor de gemeente, want als ik nu bezwaar maak dan hebben ze weer te weinig en moet het elders vandaan komen, dan maar onredelijk te veel betalen. Zeker gezien die arme gemeente geen geld en tijd heeft om echt goed te taxeren want dat is o zo duur, daarom beter maar accepteren wat ze uit hun duim zuigen (want een echte taxatie doen ze dus niet zeg je)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Dus we moeten eigenlijk maar begrip hebben voor de gemeente, want als ik nu bezwaar maak dan hebben ze weer te weinig en moet het elders vandaan komen, dan maar onredelijk te veel betalen. Zeker gezien die arme gemeente geen geld en tijd heeft om echt goed te taxeren want dat is o zo duur, daarom beter maar accepteren wat ze uit hun duim zuigen (want een echte taxatie doen ze dus niet zeg je)
Als je even verder kijkt dan jouw eigen aanslag voor dit jaar; inderdaad.

De gemeente kan prima alle huizen jaarlijks afzonderlijk precies taxeren. Kost een godsvermogen, en zal dus ook tot gevolg hebben dat jouw aanslag misschien wel twee keer zo hoog wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 14:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:04:
[...]

Dat ligt dus aan de hele bron van dit statement van je.
De verantwoordelijkheid van de gemeente is om de begroting sluitend te krijgen. Of dat van de hondenbelasting, het parkeergeld of de WOZ gebeurt is aan hun.

De discussie omtrent de wenselijkheid van die bezwaren is 1:1 gerelateerd aan jouw beklag over dat percentage.

[...]

Dat zie jij echt verkeerd. Dat geld wat naar die bedrijven gaat, en daar wijzen we je en masse op.
Onterecht is precies waar de discussie over draait.

Of je 10% over 200k of 20% over 100k betaalt maakt geen klap uit.
Dus alles maar accepteren toch? Ook al is het incorrect.

Als er een gat in de begroting is ligt dit toch echt aan de gemeente zelf, dat hoeven ze niet bij de WOZ te pakken en we hoeven daarvoor geen begrip of medelijden te tonen. Misschien moeten ze dat zelf maar oplossen en aan de uitgave-kant besparen, maar whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:06:
[...]

Als je even verder kijkt dan jouw eigen aanslag voor dit jaar; inderdaad.
Jij accepteert alles dus... als je een boete krijgt door een verkeerd afgestelde flitspaal of een foutieve blaasmeter, dan betaal je die met een glimlach omdat het anders weer elders vandaan moet komen. Toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 16:11
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:05:
[...]

Volgens mij vallen mensen niet zozeer over het bezwaar maken, maar de extra kosten die het de maatschappij oplevert als je dat via zo'n bemiddelaar doet. Zoals je zelf al aangeeft, die wil ook betaald worden. Dat kan door jou (doen ze niet, want dat jaagt klanten weg), of door de kosten door te berekenen aan de gemeente. Kosten doorberekenen aan de gemeente betekend dat de gemeente en minder WOZ binnen hengelt en extra kosten heeft dankzij die bemiddelaar. Socialer is dus eerst zelf contact opnemen met de gemeente.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
dehardstyler schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Quote anders even waar je op reageert, nog zo'n dingetje wat wel makkelijk is op een forum.
Ja tik me op alles op de vingers ;) Het ging om de reactie erboven. Maar er kwam er net eentje tussen wat ik nu pas zie. Alles wat direct boven jouw reactie staat quoten is ook best wel not-done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Jij accepteert alles dus... als je een boete krijgt door een verkeerd afgestelde flitspaal of een foutieve blaasmeter, dan betaal je die met een glimlach omdat het anders weer elders vandaan moet komen. Toch?
Je houdt er een rare logica op na...

Een bekeuring voor een overtreding is iets anders dan een belasting.

Een onterechte bekeuring zal ik uiteraard aanvechten. Over het bedrag valt helaas wat minder te twisten.
En ja; daar speelt hetzelfde mechanisme. De bekeuringen gaan omhoog om een deel van de begroting af te dekken.
Heb je ook bezwaar gemaakt tegen verhoging van de BTW?
Heb je ook bezwaar gemaakt tegen de BPM op je auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:09:
[...]

Volgens mij vallen mensen niet zozeer over het bezwaar maken, maar de extra kosten die het de maatschappij oplevert als je dat via zo'n bemiddelaar doet. Zoals je zelf al aangeeft, die wil ook betaald worden. Dat kan door jou (doen ze niet, want dat jaagt klanten weg), of door de kosten door te berekenen aan de gemeente. Kosten doorberekenen aan de gemeente betekend dat de gemeente en minder WOZ binnen hengelt en extra kosten heeft dankzij die bemiddelaar. Socialer is dus eerst zelf contact opnemen met de gemeente.
De enige die dergelijke bedrijven in staat stelt geld te genereren is de gemeente natuurlijk. Ja, of iedereen moet alles accepteren uit een soort misplaatst medelijden voor de begroting van de gemeente, wat als argument wordt gebruikt maar dan zouden we eigenlijk echte feiten moeten gebruiken en die begroting eens uitpluizen, maargoed.

Als de politie besluit dat ze net wat geld tekort komen kunnen ze ook onterecht iedereen bekeuren en dan zal iedereen dat met een grote glimlach betalen vanwege het grotere geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Dat is niet wat hij zegt. Het gaat erom dat het bezwaar via deze bureau's veel geld kost voor de gemeente en dat is geld wat anders zou worden besteedt aan de gemeenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Je houdt er een rare logica op na...

Een bekeuring voor een overtreding is iets anders dan een belasting.

Een onterechte bekeuring zal ik uiteraard aanvechten. Over het bedrag valt helaas wat minder te twisten.
En ja; daar speelt hetzelfde mechanisme. De bekeuringen gaan omhoog om een deel van de begroting af te dekken.
Heb je ook bezwaar gemaakt tegen verhoging van de BTW?
Heb je ook bezwaar gemaakt tegen de BPM op je auto?
Als iets terecht is hoef je geen bezwaar te maken. Als die percentages belastingen van de WOZ omhoog gaan dan is dat zo, maar dat wil niet zeggen dat je een onjuiste WOZ maar moet slikken, wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Citroentjuh schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:12:
[...]

Dat is niet wat hij zegt. Het gaat erom dat het bezwaar via deze bureau's veel geld kost voor de gemeente en dat is geld wat anders zou worden besteedt aan de gemeenschap.
Eens, volledig te voorkomen door sluitende taxaties van de gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Eens, volledig te voorkomen door sluitende taxaties van de gemeente.
Je betaalt liever 300-500 euro per jaar extra voor een correcte taxatie dan dat je nu deze schatting (in het redelijke) accepteert?

Overigens; je maakt ook netjes bezwaar bij een te lage inschatting? Wat momenteel in een groot deel van de gevallen speelt?

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:14:
[...]

Je betaalt liever 300-500 euro per jaar extra voor een correcte taxatie dan dat je nu deze schatting (in het redelijke) accepteert?
Blijkbaar vaak niet in het redelijke, omdat veel bezwaren terecht zijn.

(en dat een NWWI taxatie incl alle winst 300 euro moet kosten, of dat men dat ervoor vraagt, wil niet zeggen dat het de gemeente dat kost)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Iedereen heeft al lekker kunnen bewijzen dat ze beter zijn dan al die zielige bezwaarmakers... zou er nu toch nog een tweaker op durven staan die bezwaar heeft gemaakt via zo'n bedrijf of blijft het nu stil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:17:
Iedereen heeft al lekker kunnen bewijzen dat ze beter zijn dan al die zielige bezwaarmakers... zou er nu toch nog een tweaker op durven staan die bezwaar heeft gemaakt via zo'n bedrijf of blijft het nu stil :)
Je had al lang een e-mail kunnen sturen naar de gemeente met controleer mijn WOZ waarde eens, naar mijn idee is die veel te hoog.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:16:
[...]

Blijkbaar vaak niet in het redelijke, omdat veel bezwaren terecht zijn.

(en dat een NWWI taxatie incl alle winst 300 euro moet kosten, of dat men dat ervoor vraagt, wil niet zeggen dat het de gemeente dat kost)
OZB inschatting 250k. Daadwerkelijke inschatting 240k.
Bezwaar is terecht; scheelt jou peanuts, gemeente is vele honderden euros kwijt.

Goed gedaan hoor :F

Natuurlijk is het logisch dat je een inschatting die vele tienduizenden euro's hoger ligt niet accepteert. En daar is gewoon een bezwaarprocedure voor. Alleen zal dat schenario in veel gevallen niet vele tienduizenden euro's zijn. En voor zover dat wel het geval is, zal in de huidige markt het verschil eerder de andere kant op werken. Maar dan hoor je ineens niemand meer.

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 14:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Ik ben blij dat ik met mijn topic jullie moraalridders een uitlaatklep heb kunnen bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mijn reactie was niet goed genoeg? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
GlowMouse schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Mijn reactie was niet goed genoeg? 8)7
Prima reactie, inhoudelijk, zonder gedoe :) Maar niet waar ik om vroeg. Geeft wel inzicht though!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dehardstyler
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:19:
Ik ben blij dat ik met mijn topic jullie moraalridders een uitlaatklep heb kunnen bieden :)
https://www.rtlz.nl/life/...nte-bureau-no-cure-no-pay

Tja, en RTL Z is een moraalridder, Minister Dekkers ook en ook de Consumentenbond bestaat alleen maar uit moraalridders...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dehardstyler schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:21:
[...]

https://www.rtlz.nl/life/...nte-bureau-no-cure-no-pay

Tja, en RTL Z is een moraalridder, Minister Dekkers ook en ook de Consumentenbond bestaat alleen maar uit moraalridders...
Ik zie hier 1 moraalridder... En das degene die jaarlijks een accurate taxatie van de gemeente verwacht. :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:19:
Je weet dat je dit soort clubs een permanente machtiging geeft namens jou in bezwaar te gaan en dat dat jaarlijks ca. 1000 euro per huishouden dat zo bezwaar laat maken kost? Dus jij bespaard 10-20-30 euro, maar zorgt ervoor dat er 1000 euro meer uitgegeven moet worden.

Leesvoer:
https://www.rtlnieuws.nl/...g-woz-waarde-huis-bezwaar

En hoe je zelf bezwaar maakt:
https://www.rtlz.nl/life/...schatte-woz-waarde-van-je

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:23:
[...]

Ik zie hier 1 moraalridder... En das degene die jaarlijks een accurate taxatie van de gemeente verwacht. :P
Ja das echt fout, gewoon verwachten dat de kosten die je betaalt gebaseerd zijn op feiten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Ik heb een nieuw idee: ik heb een envelop hier, ik zal er extra geld in doen, ik snap nu dat de gemeente het maar zwaar heeft. Die breng ik dan vrijdag naar de gemeente... Wie wil er nog meer een duit in het zakje/envelopje doen? Duidelijk is dat de gemeente dit wel verdiend.

En dan zal ik daarna eens bellen wat ze ermee willen doen ;)

Ik denk dat jullie denken dat ik deze bedrijven aanmoedig of verzonnen heb. In mijn ideale wereld bestond dit ook niet, maar ik ga mezelf niet als verantwoordelijk zien hiervoor...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Citroentjuh
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:25:
maar ik ga mezelf niet als verantwoordelijk zien hiervoor...
Wees niet bang, we hadden ook totaal die indruk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik denk dat jullie denken dat ik deze bedrijven aanmoedig of verzonnen heb. In mijn ideale wereld bestond dit ook niet, maar ik ga mezelf niet als verantwoordelijk zien hiervoor...
Neuh, maar dit gaat dezelfde kant op als de WOB vergoeding. Die wordt straks afgesloten door misbruik. Voor de mensen die het dus echt nodig hebben, doordat er zo veel mensen zijn die geen moeite willen doen voor een paar tientjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Overigens is het ook niet mijn schuld dat deze bedrijven onredelijk hoge kosten krijgt vergoed vanuit de gemeente. Dan zou beter daarnaar gekeken moeten worden...

Zullen we daarvoor ook geld in de envelop doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dehardstyler
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:24:
[...]

Ja das echt fout, gewoon verwachten dat de kosten die je betaalt gebaseerd zijn op feiten...
Daar heeft toch ook helemaal niemand een probleem mee hier? Er zijn wel 5 mensen geweest die je hebben uitgelegd dat je gewoon zelf een brief kunt schrijven, maar dat je het niet via een schimmige partij moet doen. Toch overweeg jij om voor ~20 euro de gemeente een poot uit te draaien, terwijl je het gewoon zelf kan doen. En dan hier nog op begrip willen rekenen ook...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:26:
Overigens is het ook niet mijn schuld dat deze bedrijven onredelijk hoge kosten krijgt vergoed vanuit de gemeente. Dan zou beter daarnaar gekeken moeten worden...

Nee. Gewoon geen opdrachten geven, dan faciliteer je het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Citroentjuh schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:26:
[...]

Wees niet bang, we hadden ook totaal die indruk niet.
Precies. Je zal een zwaar leven hebben met al die ellende in de wereld die jij op je schouders draagt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Citroentjuh
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:27:
[...]

Precies. Je zal een zwaar leven hebben met al die ellende in de wereld die jij op je schouders draagt.
De wereld is geen partyplace Tony.... maar kom ik ga maar weer eens met nuttiger zaken bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Voor de zoveelste keer; die keuze is er ook, maar dat gaat jou als belastingbetaler nog veel meer geld kosten... Want jaarlijkse taxatie kost nou eenmaal veel geld.

Alternatief waarvoor gelukkig gekozen is, is om het bij een schatting te houden. Deze schatting kan ernaast zitten, en dan kun je netjes bezwaar maken.

En nogmaals; die schatting zal in de huidige markt vaker lager dan hoger uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
dehardstyler schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:27:
[...]

Daar heeft toch ook helemaal niemand een probleem mee hier? Er zijn wel 5 mensen geweest die je hebben uitgelegd dat je gewoon zelf een brief kunt schrijven, maar dat je het niet via een schimmige partij moet doen. Toch overweeg jij om voor ~20 euro de gemeente een poot uit te draaien, terwijl je het gewoon zelf kan doen. En dan hier nog op begrip willen rekenen ook...
Dit alles is ontstaan uit dat ik helemaal geen zin en tijd heb om dit zelf te doen (en nee, niet omdat ik lui ben)... en dat ik niet kan weten dat die bedrijven duizenden euros per klant vangen van de gemeente. Maar, ding is wel dat ik al eens zelf bezwaar heb gemaakt en dan is de reactie "je hebt pech", terwijl die bedrijven mogelijk wel iets voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:28:

En nogmaals; die schatting zal in de huidige markt vaker lager dan hoger uitvallen.
Bij mij klopt ie niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:27:
Ik los het zelf op. Onderlaatst nog een verkeersboete gewonnen. Ik wist 100% zeker dat ik hem ging winnen, had ik natuurlijk voor 70 euro een bureautje in kunnen schakelen. Maar ik heb zelf een bezwaartje geschreven (voorbeeldbrieven zat), dit ingestuurd, telefonisch verhoor afgelegd, conclusie bevestigd en gewonnen.
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:28:
Dit alles is ontstaan uit dat ik helemaal geen zin en tijd heb om dit zelf te doen (en nee, niet omdat ik lui ben)... en dat ik niet kan weten dat die bedrijven duizenden euros per klant vangen van de gemeente. Maar, ding is wel dat ik al eens zelf bezwaar heb gemaakt en dan is de reactie "je hebt pech", terwijl die bedrijven mogelijk wel iets voor elkaar krijgen.
Wat een onzin, download een voorbeeldbrief en zorg ervoor dat je de stappen goed volgt, zie mijn stukje hierboven. Zelfs een debiel kan dit zelf. Doe wat er staat. Als je dat niet doet, krijg je de deksel op je neus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00

Ik denk dat de meeste mensen er niet van houden om zomaar maatschappelijk geld weg te gooien. Dat is hetzelfde als dat er geen sympathie is voor bedrijven die burgers tot in de rechtbank laten komen omdat ze 14 cent betalingsachterstand hebben.

https://www.rtlnieuws.nl/...t-voor-rechter-om-14-cent

En heb je overigens de andere link die eerder gepost is al gelezen?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Is geen onzin...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Al telefonisch contact opgenomen met de gemeente?
In de meeste gevallen hoef je ook geen (formeel) bezwaar te maken:
Wanneer u het idee heeft dat er iets niet klopt, werkt persoonlijk contact meestal sneller en prettiger dan het indienen van een bezwaarschrift. Door met elkaar bijvoorbeeld telefonisch te overleggen, kunnen misverstanden worden opgehelderd en wellicht kan uw vraag direct worden beantwoord of kan de WOZ-waarde direct worden aangepast in het systeem, wanneer de gemeente ziet dat er een fout is gemaakt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dehardstyler
[...]

Je hebt hier net 25 berichten getypt en je reageert op alles. In deze tijd had ik ook al 5 keer een brief richting de gemeente kunnen slingeren, zeker met de vele voorbeeldbrieven die online te vinden zijn. Het ontbreekt vooral aan de zin denk ik. ;)

Precies zoals @Citroentjuh al zei: Go for it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:24
Voor hoeveel wordt je "gepakt"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
dehardstyler schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:31:
[...]

Je hebt hier net 25 berichten getypt en je reageert op alles. In deze tijd had ik ook al 5 keer een brief richting de gemeente kunnen slingeren, zeker met de vele voorbeeldbrieven die online te vinden zijn. Het ontbreekt vooral aan de zin denk ik. ;)

Precies zoals @Citroentjuh al zei: Go for it!
Das waar. Daarom wilde ik ook liever enkel waar ik om vroeg: ervaringsverhalen.

Nu heb ik mijn hele zijn moeten verdedigen als zwakke bezwaarmaak-bedrijf-inschakelaar-in-spe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Vent, ik heb het pas nog gedaan en gewonnen. Ben er misschien een half uur aan bezig geweest. Download een voorbeeldbrief, volg het stappenplan en veel plezier.

[ Voor 15% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-02-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Ik heb de gemeente gebeld en ze zijn alleen bereid mijn WOZ te verlagen naar een realistisch bedrag, mits de verlaging gedragen wordt door alle anderen die in dit topic gereageerd hebben...

Daarvoor hoef ik enkel jullie akkoord te hebben, via dit topic is voldoende rechtsgeldig zei de lieve mevrouw van de gemeente. Daar hebben jullie geen probleem mee toch?

On topic: jep, het beste zelf bezwaar maken. Wees niet ongerust, ik ga bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door TonyPartyPlace op 26-02-2020 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Wel als je gebruik maakt van deze diensten. Dat is wat werkelijk IEDEREEN in dit topic je duidelijk probeert te maken.

Je kan ook gewoon zelf bezwaar maken, zonder deze malafide toko's die de gemeenschap klauwen met geld kosten. Niemand zegt dat je geen bezwaar zou moeten maken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43

Door jouw houding maak je zelf wel deel uit van het probleem, of je weigert het hier veelvuldig aangekaarte probleem in te zien:

Het gaat er NIET om dat jouw WOZ waarde al dan niet correct is,
het gaat erom dat jij een vaak louche bedrijf inschakelt om peanuts voor jezelf terug te ontvangen, terwijl je je gemeente met veel, VEEL meer kosten opzadelt dan wat JIJ ervoor terug krijgt, alleen omdat je zelf te lui bent om een (standaard) brief naar de gemeente te sturen.

Genoeg voorbeelden online te vinden.. zie ook hier als voorbeeld:

https://radar.avrotros.nl...pecialisten-veel-geld-op/

Stel dat je woz bezwaar (via zo'n bureautje) gegrond verklaard wordt:
Jij krijgt een korting van 30 euro (*random voorbeeld).
Gemeente moet, naast de mankracht en tijd die ze aan het extra papierwerk kwijt zijn, OOK nog eens minimaal 500 euro betalen aan het ingeschakelde bureautje..
Die kosten is de gemeente kwijt.. en zal ze komende jaren toch weer aan de burgers (jij dus) doorberekenen.

Ik vind het gewoon getuige van goed fatsoen dat je NIET zo'n bureau het werk laat doen.
Al helemaal niet afgaande op je eigen ervaringen van "jaren geleden" zoals je zegt.. Kan best dat de gemeente inmiddels de procedure voor eigen burgers veel vergemakkelijkt heeft.

Laatst was er een item op TV waarin gemeentes aangeven dat ze zelfs blij zijn als burgers rechtstreeks contact opnemen om bezwaar te maken, ipv dat via zo'n bureautje te laten doen. Die zijn vanwege de verplichte extra hoge kosten ook een doorn in het oog van de gemeenten zelf..

Ik zou dus zelf zeker nooit zo'n bureautje adviseren. Dien gewoon zelf bezwaar in. Grote kans dat je gemeente gewoon al een standaardformulier hiervoor aanbiedt. (dat zien ze liever dan dat je zo'n bureau inschakelt: tientjes voor jou korting, én honderden euros bemiddelingskosten aan het bureau kwijt).

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:07
Onpopulaire mening hier, maar ik heb voor familie jaren geleden liggen vechten met de gemeente over woz. Kregen hem zelf niet omlaag en ik zou wel iets in een dienst gezien hebben, zeker als hij niet klopt.
Overigens ging dat over een paar honded die er langs zat.

Dus ik zou het eerst zelf proberen, als dat niet lukt op een andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49

Barrycade

Through the...

https://www.eigenhuis.nl/...z/woz-bespaarcalculator#/

Zou je wellicht bovenstaande calculator willen invullen als we je kostbare tijd niet te veel in beslag nemen.

En dan met ons delen. Ben benieuwd hoeveel de gemeente en de waterschappen je willen plukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 16:11
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:12:
[...]

De enige die dergelijke bedrijven in staat stelt geld te genereren is de gemeente natuurlijk. Ja, of iedereen moet alles accepteren uit een soort misplaatst medelijden voor de begroting van de gemeente, wat als argument wordt gebruikt maar dan zouden we eigenlijk echte feiten moeten gebruiken en die begroting eens uitpluizen, maargoed.

Als de politie besluit dat ze net wat geld tekort komen kunnen ze ook onterecht iedereen bekeuren en dan zal iedereen dat met een grote glimlach betalen vanwege het grotere geheel.
Nee.

De enige die dergelijke bedrijven in staat stelt geld te verdienen, is degene die er gebruik van maakt. Zonder afnemer hebben dergelijke bedrijven namelijk geen mogelijkheid om rekeningen in te dienen bij de gemeente. Maar ik aan je reacties te zien, leg je liever de verantwoordelijkheid bij de gemeente/dergelijke bedrijven dan dat je zelf in actie komt en contact opneemt met de gemeente. :/

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Je moet ook niet aannemen dat ik het niet begrijp hoor. Ik deel je mening zelfs grotendeels.

Wat ik vooral merkte is de houding "je hebt pech", en dan zou zo'n bedrijf net iets meer voor elkaar kunnen krijgen. 1 burger teleurstellen is namelijk best makkelijk.

@iedereen mijn aanname was niet dat die bedrijven duizenden euros rekenen voor het versturen van 1 brief, want meer doen ze niet.

@robvdheijden om die reden overweeg ik het dus

@Barrycade het gaat me nooit veel schelen maar daar gaat het ook niet om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:43:
[...]

Nee.

De enige die dergelijke bedrijven in staat stelt geld te verdienen, is degene die er gebruik van maakt. Zonder afnemer hebben dergelijke bedrijven namelijk geen mogelijkheid om rekeningen in te dienen bij de gemeente.
Tuurlijk, zonder afnemer geen bedrijf. Maar precies evenzogoed geldt: zonder foutieve WOZ-waardes, geen bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Barrycade schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:43:
https://www.eigenhuis.nl/...z/woz-bespaarcalculator#/

Zou je wellicht bovenstaande calculator willen invullen als we je kostbare tijd niet te veel in beslag nemen.

En dan met ons delen. Ben benieuwd hoeveel de gemeente en de waterschappen je willen plukken.
Lekker doorgetest dat tooltje... Als je een eigen WOZ invult die hoger is dan de gemeente berekent ie nog voordeel :+
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:45:
[...]

Tuurlijk, zonder afnemer geen bedrijf. Maar precies evenzogoed geldt: zonder foutieve WOZ-waardes, geen bedrijven.
Je gaat er nog steeds aan voorbij dat het alternatief nog vele malen duurder is.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:46:
Lekker doorgetest dat tooltje... Als je een eigen WOZ invult die hoger is dan de gemeente berekent ie nog voordeel :+
Bij mij niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Laatst online: 19:23
Ik doe het zelf.

Vorig jaar ook gedaan, toen werd een 1-op-1 hetzelfde huis 100m verderop bijna 40k minder gewaardeerd dan mij en werd mijn bezwaar afgedaan als een taxatiefout van het andere huis.
Dit jaar hetzelfde, andere huis is wel verhoogd, maar is nog steeds 40k lager dan mijn huis. Dus weer bezwaar aangetekend. Deze is afgewezen ivm 'taxatiefout andere huis' en 'onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat uw huis goed gewaardeerd is', zonder dat laatste verder uit te diepen.

Dus nu ga ik de volgende ronde in en heb ik bezwaar aangetekend aan de uitkomst en krijg ik als het goed is een uitnodiging om langs te komen om op het gemeentehuis te vertellen waarom ik niet akkoord ben.
Ik heb als aanvoer:
* van een gemeente mag je verwachten dat als ze gewezen worden op een taxatiefout dat ze het dat jaar erop verbeteren. 2x een taxatiefout waar je al op was gewezen, is blijkbaar een teken dat er geen fout is.
* Als er wel weer een taxatiefout zou zijn, ga ik zeer twijfelen aan mijn taxatie
* Taxatierapport is allemaal met huizen die een tuin of balkon hebben. Mijn huis heeft alleen franse balkons wat de waarde doet verminderen ivm geen 'buiten'
* Mijn onafhankelijk onderzoek geeft aan dat mijn huis wel te hoog is gewaardeerd ivm verkoopprijzen die maar 5% zijn gestegen en mijn woning die 10% is gestegen in WOZ. Dit terwijl door de overspannen markt in mijn omgeving de verkoopprijzen te hard stijgen en mensen meer geven voor een woning dan deze waard is.

Maargoed, we gaan kijken of het me lukt die 40k van de WOZ prijs te krijgen :) Vond het in ieder geval wel leuk om eens niet als een mak schaap alles maar te slikken.

Zou ik dit nu persoonlijk verliezen en volgend jaar maken ze weer een taxatiefout met dat andere huis, dan ga ik zeker zo'n bedrijf inschakelen, net zolang tot de gemeente er eens iets van leert en de huizen gelijk trekt.

[ Voor 7% gewijzigd door SunnieNL op 26-02-2020 15:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:44
Ik heb het eens gedaan via Bezwaarmaker, ging allemaal heel (te) makkelijk.
Halverwege spijt gekregen, de WOZ was gewoon realistisch.
Ik moest een boete betalen van €50,- aan Bezwaarmaker om te stoppen.
Dit overlegd met de gemeente en die heeft mij €50,- overgemaakt en ik heb het proces bij Bezwaarmaker gestopt en daar de boete betaald.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
@Ora et Labora maak je borst maar nat ;)

[ Voor 35% gewijzigd door TonyPartyPlace op 26-02-2020 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]...Maar, ding is wel dat ik al eens zelf bezwaar heb gemaakt en dan is de reactie "je hebt pech", terwijl die bedrijven mogelijk wel iets voor elkaar krijgen.
Dit lijkt mij de essentie. Als het je als burger niet lukt, maar zo een onderneming wel, dan snap ik dat mensen die bureaus inschakelen. De vraag is wel of zij inderdaad een hogere slagingspercentage hebben dan dat je als individu kunt halen.

Voor de gemeenschap in totaal kost het meer, maar als individu bespaar je geld. Kennelijk niet een mening die bon ton is hier, maar ik snap het wel vanuit jouw oogpunt en zolang je in je recht staat...

Dus de essentiële vragen zijn: waarom moet het de gemeente per se honderden/duizenden euro's kosten? En heeft zo'n bureau meer kans op succes? Als de gemeente die twee zaken aanpakt, dan verdwijnen die bureaus als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weird, mobiel ging het net mis, op de laptop nu niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Roenie schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:06:
[...]

Dus de essentiële vragen zijn: waarom moet het de gemeente per se honderden/duizenden euro's kosten? En heeft zo'n bureau meer kans op succes? Als de gemeente die twee zaken aanpakt, dan verdwijnen die bureaus als sneeuw voor de zon.
Hulde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
Waarom? Dat verwacht ik niet, heldere post waar weinig op aan te merken valt?
Het 'gezeik' (leuk hoe je de visie van anderen weet te waarderen) waar jij op doelt heeft misschien iets te maken met hoe jezelf reageert op alles hier? c'est le ton qui fait la musique...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
Waarom? Ik vind het kwalijker om het bedrijf te gebruiken, dan zelf ervan af te zien wat je goedrecht is, 50 euro aan kosten voorgeschoteld te krijgen en dan ook nog verwacht dat de gemeente die gaat betalen. Dat moet je dan ook op jezelf nemen.

Maar die mening zal ook wel niet gedeeld worden :)

[ Voor 9% gewijzigd door TonyPartyPlace op 26-02-2020 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:44
TonyPartyPlace schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:13:
Waarom? Ik vind het kwalijker om het bedrijf te gebruiken, dan zelf ervan af te zien wat je goedrecht is, 50 euro aan kosten voorgeschoteld te krijgen en dan ook nog verwacht dat de gemeente die gaat betalen. Dat moet je dan ook op jezelf nemen.

Maar die mening zal ook wel niet gedeeld worden :)
Even ter verduidelijking, ik verwachtte niet dat de gemeente dat zou betalen maar die stelde dat zelf voor.
De gemeente belde mij om het bezwaar door te spreken en het kwam zo ter sprake, ze stelden zelf voor de boete te betalen als ik afzag van verder bezwaar. :)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De gemeente doet een modelmatige taxatie. Daar komt uit wat je huis gemiddeld waar zou moeten zijn. Zo’n modelmatige taxatie houdt niet met alle factoren rekening, maar is wel een van de goedkoopste manieren om alle huizen in een gemeente te taxeren.

Soms is een huis te laag getaxeerd, soms te hoog. Een logisch gevolg van gemiddelden.

Als iedereen waarvan het huis te hoog getaxeerd is bezwaar maakt, dan dalen de inkomsten uit de WOZ. Als iedereen dat bezwaar dan ook nog eens doet via een bezwaarbureau, dan dalen de inkomsten én stijgen de kosten. Wordt volgend jaar gewoon rechtgezet door het WOZ-percentage te verhogen en daar kun je dan weer geen bezwaar tegen maken. De begroting moet toch sluiten.

Zitten ze er écht naast met je aanslag, dan kun je eenvoudig zelf een bezwaar indienen. Soms een paar velden invoeren op de site van de gemeente, soms een voorbeeldbriefje invullen.

Zitten ze er niet zo gek veel naast, laat het dan lekker zitten of probeer het zonder zo’n bureau. Gaat nergens over dat zo’n bureau een paar honderd euro vangt om jou dit jaar een paar tientjes te laten besparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Roenie schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:06:
[...]
Dit lijkt mij de essentie. Als het je als burger niet lukt, maar zo een onderneming wel, dan snap ik dat mensen die bureaus inschakelen. De vraag is wel of zij inderdaad een hogere slagingspercentage hebben dan dat je als individu kunt halen.

Voor de gemeenschap in totaal kost het meer, maar als individu bespaar je geld. Kennelijk niet een mening die bon ton is hier, maar ik snap het wel vanuit jouw oogpunt en zolang je in je recht staat...

1: het kost geld omdat de wet voorschrijft dat de kosten voor een (succesvol) bezwaar vergoed dienen te worden. De gemeente heeft hier geen invloed op, deze wetgeving wordt door het parlement gemaakt dan wel goedgekeurd.
2: burgers haken veel eerder af wanneer de gemeente het bezwaar afwijst omdat ze te weinig kennis van wetgeving en/of woningmarkt hebben om er dieper op in te gaan. Zo'n bureautje kent de pijnpunten beter én heeft een groter financieel belang dan de burger (honderden euro's versus enkele tientjes).

Het enige dat de gemeente kan doen is elk bezwaar van een burger bij voorbaat accepteren (én hiermee adverteren) zodat men deze bureautjes niet in de arm neemt.
De regels voor de vergoedingen liggen simpelweg niet in de macht van de gemeente.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
Wat een lekkere discussie dit. Ik vind dat die bezwaarclubjes verboden moeten worden. Ze kosten de maatschappij echt bakken met geld. "Vroeger" had je ook van die clubjes die massa's WOB-verzoeken indienden. Die kon de overheid niet tijdig verwerken (doh, ze werden overspoeld met kansloze verzoeken) en dan waren de clubjes er als de kippen bij om de boete op te eisen. Gelukkig is dat enorm aan banden gelegd.

Maar goed, terug naar de vraag van @TonyPartyPlace: ik heb geen ervaring met dat soort clubjes. Ik heb er genoeg over gelezen om voor mezelf te weten dat ik er ook geen ervaring mee wil hebben. Het is puur misbruik. Net zoals clubjes die de btw-claim voor zonnepalen voor je indienen, of die voor vertragingen met vliegtuigen.

Je kunt dat allemaal heel eenvoudig zelf. Ook dit WOZ bezwaar. Mijn gemeente heeft er in ieder geval ook wat voor. Ze hadden bij ons de WOZ-waarde nogal hoog ingeschat. Ik heb er met een eenvoudig berichtje naar de gemeente 43k afgekregen (dat is is grofweg tussen de 10% en 15% van de oude WOZ-waarde). Aan gemeentelijke belasting was dat ongeveer 115 euro. Heeft me 10 minuten gekost trouwens :+

Kleine noot: ons huis was vanbinnen volledig uitgeleefd. Afspraak met gemeente is wel dat onze WOZ-waarde vanaf dit jaar weer "gewoon" in lijn van de rest van de straat zal liggen. Dat lijkt me, mits redelijk, geen probleem. Die WOZ-waardes liggen namelijk al onder de aankoopprijs/taxatiewaarde van de woningen die hier recentelijk zijn verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46
Bedankt voor dit topic, was een goede reminder dat ik nog bezwaar moet maken.
Mijn huis is in de afgelopen 3 jaar 40% meer waard geworden volgens de WOZ...
Ik zie op https://www.wozwaardeloket.nl/ (van de overheid), dat van de 8 huizen die vrijwel gelijk zijn er 5 lager gewaardeerd zijn (circa 10-15% lager dan die van mij) en 2 hoger (circa 5% hoger). De 2 'duurdere' huizen hebben een grotere tuin en uitbouw, dus dat lijkt me redelijk.

Ik zie overigens ook dat ik via de gemeente gewoon bezwaar kan maken (er is een knopje op de site), ga ik vanavond maar even doen.
Mocht de gemeente me met zo'n kluitje in het riet sturen als bij @SunnieNL, dan gaan we volgend jaar maar zo'n bureautje gebruiken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:08
[...]

Zou je hier ook stampede staan maken als jouw WOZ-waarde daadwerkelijk hoger was? Veel huizen hebben namelijk een WOZ lager dan de taxatiewaarde of vergelijkbare verkochte huizen.
Of nog mooier, de gemeente schakelt zonder jouw te informeren een bedrijf in dat jouw WOZ-inschatting in twijfel trekt en indien jij dat bedrijf niet kan overtuigen, mag je een paar honderd euro extra mag aftikken. Prima dat jij vindt dat je mag betalen gebaseerd op feiten, maar dat kan ook tegen je werken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ongeveer allemaal zijn ze gratis. Als ze winnen, betaalt de gemeente aan hen de proceskosten. Als ze niet winnen dan rekenen ze ook niets. Een no-brainer dus, maar met welke dienst heeft men ervaring?
Tja, alleen een no-brainer als je zelf niet nadenkt......

Ten eerste hoe moeilijk is het nou zo'n briefje versturen en ten tweede de markt van dit soort flutbedrijfjes hangt op het business model dat ze alleen uit zijn op compensatie door de minimaal kleine verlaging te bereiken (waar je dus zelf weinig tot niets aan hebt) of door totaal onzinnige en standaard argumenten te gebruiken en te hopen dat gemeentes de minimale termijn niet halen. Zij compensatie en jij ook feitelijks niets.

Kortom, als je zelf steekhoudende argumenten hebt voor een verlaging lukt dat nagenoeg altijd zelf ook prima. Beter zelfs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
Ik krijg wel eens vragen van mensen om me heen "Mijn WOZ waarde is te hoog, wat moet ik doen?"; meestal pareer ik die door te vragen of ik hun huis tegen de WOZ waarde mag kopen (ok vooruit +x% voor het feit dat de prijzen in een jaar stijgen). Meestal krijg ik het antwoord: "nee, natuurlijk niet, ben je gek of zo....". Meestal is dat een goede indicatie of iemand tot besef komt of het wel allemaal klopt of niet. Meestal is dat de eerste vraag die jezelf kun stellen en tot de conclusie komt of een bezwaar enige kans van slagen heeft. Dus @TonyPartyPlace kun je het huis tegen die WOZ waarde kopen (of is er bereidheid tot verkoop) inclusief een gemiddelde waardeverhoging van het afgelopen jaar?

Is het antwoord ja, dan zou ik de gemeente contacten (meestal staat in de OZB brief al hoe je bezwaar kunt maken en anders op de website we). De kortste en snelste manier.

Je wilt geen morele discussie voeren, prima, maar het feit dat deze bedrijfjes ten koste van de gemeenschap kunnen bestaan, maakt het feit dat we met z'n allen lekker kunnen zeuren over opgelopen kosten als de OZB belasting wordt verhoogd of in het algemeen de tarieven van het belastingstelsel. Om kort te gaan over je initiële vraag:
- nee ik heb geen ervaring
- ik raad het je niet aan, want de gegevens die je het bureau moet aanleveren zou je ook bij bezwaar aan de gemeente moeten aanleveren (en misschien moet je wel meer aanleveren dan aan de gemeente)

Oh ja, soms kan het echt wel voorkomen dat een waarde niet goed is.... Mensen maken fouten en ambtenaren zijn net mensen ;-) en meestal zijn ze ook niet onredelijk. Als je op de een of andere manier kunt aantonen dat je waarde niet correct is, is een belletje + mailtje vaak al genoeg. Ambtelijke kosten zijn dan laag (lees tientjes) en het slagingspercentage is net zo groot. De aanpassing van een WOZ waarde scheelt jou misschien 10tjes, maar de gemeente scheelt dat ook (op het totaal van de inkomsten OZB is dat niet zoveel en is ook nog incidenteel, want volgend jaar word jouw verlaging omgeslagen naar de hele stad), echter een bezwaar door een bedrijf kost de gemeente naast die paar tientjes ook richting de 700/750 per casus en dat bezwaar leidt in bijna alle gevallen tot hetzelfde als dat je zelf de gemeente belt of contact opneemt. Ik ken ook gemeentes die bewust net wat lager lijken te taxeren dan de markt en gemeentes die het bezwaar maken laagdrempelig maken.

Vwb de bedrijfjes; simpel gezegd, er zijn standaardtarieven die bedrijven krijgen (conform wetgeving). Het is "gemakkelijk" geld voor die bedrijfjes, want een telefoontje doen, k-ching. Ik wil niet zeggen dat allemaal niet mag, maar wat die bedrijfjes doen is wel cherry picking (als ze iets meer dan een geringe kans zien, doen ze een poging en anders pech voor jou), volgens de wet mag het en worden ze conform een standaard vergoed. Dat is hun verdienmodel, dat daar iets aan gedaan zou moeten worden, daar ben ik wel van overtuigd, want de verhouding is compleet zoek.

Dus nogmaals, het is je goed recht, maar als iedereen die bedrijfjes in de arm neemt, stijgen de gemeentelijke lasten volgend jaar nog wat verder dan heb je een lage WOZ, maar nog een hoger % op je tarief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Dit alles is ontstaan uit dat ik helemaal geen zin en tijd heb om dit zelf te doen (en nee, niet omdat ik lui ben)...
Ik ga niet discussiëren over het nut van dit soort bureau's, maar ik vind dat je minimaal even je taxatie online moet gaan opvragen. Dat kost je hooguit 5 minuten.

Momenteel vind je alleen maar dat je taxatie onjuist is, terwijl je nog niet eens de allerkleinste moeite genomen hebt om dat uit te gaan zoeken. Sorry, maar dan ben je gewoon lui...

Als uit je taxatie blijkt dat er inderdaad fouten gemaakt zijn (en dat kan), dan kun je het alsnog aan zo'n bureau geven.. Maar begin eerst eens met het controleren van je taxatie. Dat is minder werk dan je case aanmelden bij een een bureau.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:56
Veel gemeenten kennen een 'informeel' traject. Je belt, of maakt een afspraak om teruggebeld te worden, een taxateur heeft je gegevens bij de hand en spreekt de boel met je door. Als je er niet uit komt, kun je altijd nog een bezwaar indienen.

Het grote punt voor de gemeente is dat DE waarde niet bestaat. Laat vijf makelaars langskomen om te zeggen wat je huis waard is en je krijgt vijf verschillende bedragen. Met vele procenten ertussen. Maar de gemeente moet wel tot een waarde komen die acceptabel is.

Die bureautjes worden niet door jou betaald en hebben daarmee geen belang bij een voor jou zo gunstig mogelijke waarde. Als ze maar kunnen 'bewijzen' dat de gemeentelijke waarde 'fout' is, hebben ze hun wettelijke vergoeding binnen. Om dezelfde reden duurt het over het algemeen veel langer voor je uitsluitsel hebt via een bureau, want ze willen allemaal een hoorzitting. Niet voor de argumenten (liefst doen ze twintig woningen in een uur in één sessie) maar omdat dat een extra vergoeding oplevert.

Er zijn bureautjes bij die nu al (om hun eigen werklast over het jaar te spreiden) aan gemeenten voorstellen om de hoorzittingen pas in oktober te plannen. Het is heel moeilijk om argumenten te verzinnen waarom dit in het belang van de klant zou zijn. Klanten die wel weer naar hun gemeente bellen om te vragen waarom het zo lang duurt.

De slagingspercentages en de gemiddelde waardeverlaging zijn voor de bureaus zeker niet beter dan voor de burgers die zelf bezwaar maken.

[ Voor 0% gewijzigd door noppus op 26-02-2020 16:40 . Reden: spatiegebruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
noppus schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:38:
Veel gemeenten kennen een 'informeel' traject. Je belt, of maakt een afspraak om teruggebeld te worden, een taxateur heeft je gegevens bij de hand en spreekt de boel met je door. Als je er niet uit komt, kun je altijd nog een bezwaar indienen.
(...)
De slagingspercentages en de gemiddelde waardeverlaging zijn voor de bureaus zeker niet beter dan voor de burgers die zelf bezwaar maken.
Vorig jaar heb ik zelf contact gehad met de gemeente en het verhaal kwam er op neer dat ik niet zo moest zeuren. Voor die paar tientjes heb ik het er maar bij gelaten, maar een bureau die de tanden er in zet en doorzet. Dus wellicht zijn de slagingspercentages gelijk als je vergelijkt met burgers die officieel bezwaar maken, maar dat mensen eerder al afhaken. Wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25

Tal van topic reports in de queue.
Probeer de discussie a.u.b. on topic te houden: “wie heeft er ervaring met WOZ bezwaar via een bureau?”.

Wenselijkheid en nut van dergelijke bureaus is kennelijk een polariserend onderwerp. Laten we proberen niet die kant steeds op te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
En na alle strijd om je WOZ waarde te verlagen, bij oversluiten van je hypotheek, ineens weer de WOZ willen verhogen ? Denk dat veel mensen niet gebaat zijn bij een te lage WOZ waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik denk wel dat dit soort bureaus wat kunnen toevoegen. Ik vind echter dat er een verbod moet komen op no-cure-no-pay aanbieden van dienstverlening tegen de overheid. Dus als je overtuigd bent van je gelijk, kan je een bureau inschakelen en een fee betalen, die je bij succes terug krijgt van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Modbreak:Weer twee reakties die niet over ervaringen met WOZ-bezwaar bureaus gaan. Maar over nut van WOZ aanvechten resp. wenselijkheid van dergelijke bureaus. Graag on topic, want dit leidt nergens toe behalve een groot aantal topic reports in onze mod queue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nou, dergelijke bedrijven hebben zich ook niet echt bewezen, maar krijgen wel de proceskosten terug via de plaatselijke gemeente (waar je zelf dus indirect alsnog voor betaald). Ik zie serieus niet hoe dat 'dus' een no-brainer is.

Ja, het kost je niets, maar jezelf er in verdiepen en het zelf aanpakken en oplossen is ook het probleem echt niet. Dat wordt het pas wanneer je echt je gelijk niet krijgt en dan beter een raadsman in de arm kan nemen, zoals @GlowMouse al aangeeft, omdat die veel meer en beter jouw belangen behartigen dan een of ander random bedrijfje in de buurt of via internet.

En zoals gezegd; neem zelf ook contact op met de gemeente. Ze zijn zelfs bereid om eea uit te leggen, al dan niet telefonisch. De gemeente waar ik woon (Amersfoort) deed daar ook niet moeilijk over toen ik dat vroeg en werd snel door de WOZ taxateur teruggebeld. Als in: dezelfde dag.

Vaak kun je ook online taxatie rapporten downloaden, dan kun je dus direct al zien met welke woningen in de buurt jouw woning vergeleken wordt en dan ben je eigenlijk al halverwege.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 26-02-2020 20:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

zou er nu toch nog een tweaker op durven staan die bezwaar heeft gemaakt via zo'n bedrijf of blijft het nu stil :)
Ja hoor!

Vorig jaar heb ik, na een tip via VEH, zo'n extern bureau ingeschakeld omdat ik de waarde van ons huis veels te veel gestegen vond. Gewoonweg niet realistisch.
En omdat ik zelf niet thuis was (inmiddels wel) in al die juridische termen en bezwaarschriften hebben zij (WOZ consultants in Arnhem) dit afgehandeld. En idd, de waarde is met ruim 15K omlaag gebracht.

En ik moet zeggen; ze deden wel hun best. Er kwam een mannetje langs, die allerlei foto's maakte en redenaties noteerde waarom ons huis 'goedkoper' was dan dat van de buren.
En van iedere stap in het proces kon ik online de status volgen. Keurig met ingediende bezwaarschriften, reacties van de gemeente, de geplande hoorzitting, de afhandeling en de ontvankelijkheids/goedkeuring van het bezwaarschrift. Zelfs alle facturatie van alle partijen krijg je inzicht in. Wat dat betreft heel transparant.

Dat scheelt idd een paar tientjes aan gemeentelijke belasting en waterschap. En een klein beetje op het eigenwoning forfait.

Begin dit jaar kreeg ik de nieuwste WOZ beschikking en die was gewoon weer veels te hoog (nog niet eens gecorrigeerd n.a.v. de toegekende verlaging van het jaar daarvoor).
Vervolgens heb ik zelf gebeld met die afdeling op het gemeentehuis en aangegeven dat het wel jammer zou zijn als er weer enige honderden euros gemeenschapsgeld richting zo'n bureautje zouden gaan.
Daar waren de diverse ambtenaren het volledig mee eens (tot mijn eigen verbazing).
Ik werd een dag later teruggebeld; want ze moesten het ff uitzoeken.
En weer een week later had ik een bevestigingsbrief van de gemeente waarbij de WOZ waarde weer keurig naar beneden was bijgesteld, conform het gevraagde.

En weer enkele weken later kreeg ik van het GBLT ook een correctie toegestuurd; zowel van vorig jaar als van komend jaar.
M.a.w. het kan wel; communiceren met ambtenaren! :Y

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 26-02-2020 21:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Nou is 15k voor de jaarlijkste lokale heffingen nauwelijks de moeite waard. Op een gemiddeld huis is dat 5%, en dan alleen van die heffingen die met WOZ-waarde schalen. Andere heffingen zijn vaste bedragen of schalen naar aantal bewoners en die veranderen niet.

De belangrijkste reden om de WOZ ter discussie te stellen, is de overdracht van een woning in een schenking of erfenis. Dan worden schenkings- of successierechten op de WOZ waarde gebaseerd en gaat het ineens om (soms vele) duizenden euro's.

Dan kun je overwegen om het te laten doen, maar je kunt het ook zelf doen. Eerste stap is het opvragen van de modeltaxatie bij de gemeente. Dan ga je eens kritisch kijken naar de vergelijkingspanden. Vooral bij oude en vrijstaande huizen kunnen er forse verschillen zitten in de stand, afwerking, bouwkundige staat, indeling en mate van modernisering. Die punten kun je benoemen, waarbij je documenteert met foto's van je huis en die van de Funda presentatie van de vergelijkingspanden.

Ik heb jaren geleden op deze manier een enorme overtaxatie ongedaan kunnen maken (pand stond voor 3 ton in de boeken ofzo, terwijl de realistische waarde volgens een makelaar die ik even had laten kijken zo'n 180-200 was). Men ging mee met mijn punten en stelde de waarde vast in lijn met wat de makelaar ook zei. Had een bureau meer bereikt? Zou het niet weten. Ik vermoed dat ze ongeveer in dezelfde orde zouden uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 22:41
In bezwaar gaan is helemaal niet zo moeilijk. Ben in het verleden ook tweemaal in bezwaar gegaan tegen een hoge WOZ waarde en beide gewonnen. Als je maar goede argumenten hebt dan kunnen ze er niet omheen. Eerste voorbeeld bijv. Woning gekocht voor 252.000 maar een WOZ waarde 300.000. taxatierapport bijgevoegd en aangegeven dat het onderhoud allemaal nog niet gebeuren. Klaar.

Nu (10 jaar later) hoop ik overigens op een hogere WOZ omdat dan mijn risico rente bij de bank vervalt. Dat scheelt mij honderden euro's.

[ Voor 15% gewijzigd door Cobb op 26-02-2020 22:55 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Pagina: 1 2 3 Laatste