Valorian schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:42:
Natuurlijk bedoel ik niet dat je meer moet betalen als de gemeente fout zit. Jammer dat je mijn bericht op die manier interpreteerd, maar goed, misschien was ik niet duidelijk. Wat ik bedoel is dat je zeker bezwaar moet gaan maken, maar dat áls je de keuze hebt om dat zelf te doen dat wel de voorkeur geniet. Ik heb nog nooit bezwaar gemaakt dus zou niet weten hoe dat moet, mocht dat een expertise zijn die alleen dat bureau kan óf die niet serieus wordt genomen zoals jij zegt als je het zelf doet, tsja, dan blijven er weinig opties over en geef ik je helemaal gelijk dat je het via zo'n bureau doet.
Je kan prima zelf bezwaar maken zonder zo'n bedrijf. (en dat heb ik dus ook gedaan zonder zo'n bedrijf)
Mijn punt was dat zelfs nadat ik zelf in bezwaar was gegaan met vele argumenten de gemeente het afdeed met 2 regels.
Daar sta je dan met je goede gedrag.
Als je bezwaar wordt afgewezen is de volgende stap niet gratis, en ook niet makkelijk.
Dus daar zien veel mensen van af.
Als je dan na deze ervaringen wel zo'n bedrijfje inschakelt (het jaar erop dus) dan heeft de gemeente dat alleen aan zichzelf te danken.
Ter illustratie: mijn huis was vele tienduizenden euro's duurder geschat dan precies hetzelfde huis meters verderop. En ook dezelfde huizen op andere plaatsen in de buurt waren goedkoper geschat. Waarom? Mijn huis was recenter (2015) gekocht en op dat moment was de waarde aangepast. Er werd gewoon voor de hele wijk ieder jaar een bepaald percentage bovenop gegooid, want dat was makkelijk.
Dan kan je argumenteren dat de waarde van mijn huis juist is en die verderop simpelweg te laag, ware het niet dat dat type huis nog
nooit voor dat bedrag was gegaan (pas 2 jaar later werd dat gehaald!).
Verder staan er hier ook nieuwbouw woningen (1999 vs 1960 van mijn huis) met ruim 20% extra woonoppervlak die volgens de gemeente evenveel waard waren als mijn huis. Echt van de zotte.
Dat suggereert dat het via een model gaat waarbij het niet uitmaakt of jij zelf bezwaar doet via hun formulier, of dat het via een bureau komt. Als dat zo is (wat ik natuurlijk niet kan garanderen) dan is zelf doen dus de route die ons allen straks het minste kost
Fijn dat ze dat in Utrecht zo doen, heb ik weinig aan.

Maar beroep is dan weer
niet gratis.
Je hoeft je niet schuldig te voelen om een no-cure-no-pay bedrijf in te huren, maar onderaan de streep kost het de gemeente vaak meer geld dan het jou oplevert. Aanzuivering van de gemeentekas vindt een jaar later weer plaats via bijvoorbeeld een stijging van de OZB-tarieven.
Het kost de gemeente alleen geld als ze het inderdaad in eerste aanleg fout hebben ingeschat en dat moeten corrigeren.
Ik ben er niet rouwig om dat er nu voor de gemeentes een financiële prikkel is om de WOZ waarde meteen al goed te bepalen.