Allemaal prima (ook al heeft TS inmiddels aangegeven hoe hij aan het geld komt). Maar mijn stelling is dat als een 23 jarige het in zijn huidige omstandigheden lukt om 1k/mnd te sparen en al een flink bedrag heeft staan, deze 23 jarige dan per definitie geen structurele onverantwoorde uitgaven aan het doen is.Anatidae schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:49:
[...]
Zonder kosten voor levensonderhoud kan zelfs iemand met een bijstandsuitkering bijna 1k sparen. Zo spannend is dat niet. En hoe hij aan die 60k komt weet je ook niet. Kan net zo goed een erfenis zijn van 100k waarvan hij 40k heeft verpatst.
Ik ben 25 en ben eigenlijk een beetje jaloers op je situatie! Ik ben bezig met mijn studie afronden en kan alleen maar dromen van zo'n spaarrekening. Ik herken overigens je zorgen maar al te goed, maar sta er zelf toch wel een beetje met een we-zien-wel mentaliteit in. Inmiddels wel druk aan het sparen om de spaarrekening iets te spekken voor na mijn studie, gelukkig heb ik wel een leuke bijbaan waar ik fulltime aan de slag zou kunnen om de tijd tussen afstuderen en het vinden van een 'echte' baan te overbruggen.dannyvdb1997 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:53:
Goedenavond tweakers!
Waarschijnlijk zullen veel van jullie mij voor gek verklaren, maar ik wil mijn verhaal hier toch even delen. Wellicht haalt het mijn zorgen een beetje weg (of juist niet...)
***members only***
Ik vind je situatie er in ieder geval heel goed uit zien. Ik denk dat je er goed aan doet om vooral na te blijven denken over zaken waar je controle over hebt (lekker blijven sparen, studieschuld aflossen, kijken naar carrièremogelijkheden, budgetteren), en de rest van je af te laten glijden. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je woont natuurlijk nog niet op jezelf, wellicht is het een idee om eens een maand echt je eigen boontjes te doppen om zo wat meer zicht op uitgaven te krijgen. Hiermee bedoel ik, doe je eigen boodschappen, zet denkbeeldige huur/GWL/belastingen en heffingen opzij en kijk eens hoeveel je uitgeeft en wat je wel/niet belangrijk vindt. Zo heb ik recent nog echt flink gesneden in mijn abonnementen, ik had tot een paar maanden terug zo ongeveer elke streaming dienst. Nu zeker niet meer en deel ik ook veel met familie/vriendin. Scheelt me ook weer een paar tientjes die op jaarbasis ook weer een paar honderd euro extra spaargeld zijn.
Nee. 230 is echt max, als je nog eens apart geld meeneemt voor de kosten koper.Harm_H schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:42:
Als je 3k bruto hebt en 40000 inlegt - kan je een huis krijgen van minimaal 230.000 ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb, als thuiswonende, de stelregel aangenomen minstens de helft van mijn bruto inkomen apart te zetten. Want je moet huur/hypotheek betalen, GLW, boodschappen, onverwachte uitgaves, etc. Als je dat ook redt, zit je op zich best gebakken. Daarmee moet je, als technische HBOer, minstens 14k per jaar kunnen sparen als je start en dat moet vrij snel kunnen groeien naar 20k in het jaar.Thomas schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 00:38:
[...]
Ik ben 25 en ben eigenlijk een beetje jaloers op je situatie! Ik ben bezig met mijn studie afronden en kan alleen maar dromen van zo'n spaarrekening. Ik herken overigens je zorgen maar al te goed, maar sta er zelf toch wel een beetje met een we-zien-wel mentaliteit in. Inmiddels wel druk aan het sparen om de spaarrekening iets te spekken voor na mijn studie, gelukkig heb ik wel een leuke bijbaan waar ik fulltime aan de slag zou kunnen om de tijd tussen afstuderen en het vinden van een 'echte' baan te overbruggen.
Ik vind je situatie er in ieder geval heel goed uit zien. Ik denk dat je er goed aan doet om vooral na te blijven denken over zaken waar je controle over hebt (lekker blijven sparen, studieschuld aflossen, kijken naar carrièremogelijkheden, budgetteren), en de rest van je af te laten glijden. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je woont natuurlijk nog niet op jezelf, wellicht is het een idee om eens een maand echt je eigen boontjes te doppen om zo wat meer zicht op uitgaven te krijgen. Hiermee bedoel ik, doe je eigen boodschappen, zet denkbeeldige huur/GWL/belastingen en heffingen opzij en kijk eens hoeveel je uitgeeft en wat je wel/niet belangrijk vindt. Zo heb ik recent nog echt flink gesneden in mijn abonnementen, ik had tot een paar maanden terug zo ongeveer elke streaming dienst. Nu zeker niet meer en deel ik ook veel met familie/vriendin. Scheelt me ook weer een paar tientjes die op jaarbasis ook weer een paar honderd euro extra spaargeld zijn.
Members only:
Inloggen
Mijn 2 centje: TS doet het prima, grote spaarpot, uitstekend inkomen, zeker voor de leeftijd maar zoals meerdere mensen al hebben aangegeven, de uitgaven liggen echt wel aan de hoge kant.
Het beste wat je voor je financieen kan doen is je maandlasten zo laag mogelijk houden. Elke maand een tientje hier en een paar tientjes daar lijkt niet veel invloed te hebben maar onderaan de streep gaat het om bakken met geld.
Om je een idee te geven, wij wonen in een koopappartement en onze maandlasten zijn inclusief 2 auto's en 2 scooters samen opgeteld ongeveer slechts 1500 euro, deels omdat we druk bezig zijn de hypotheek versneld af te lossen maar ook omdat we gewoon de lasten zo laag mogelijk gehouden hebben (goedkoopste internet abbo, geen onnodige verzekeringen , enkel netflix als streaming dienst, geen vaste tv en telefonie aansluiting etc). Onze savingsrate ligt daardoor gezamelijk op bijna 50% (ondanks dat mijn vrouw slechts 12 uur per week werkt) en geloof me, dan maak je je echt geen zorgen meer over je financiele toekomst.
Members only:
Inloggen
Het beste wat je voor je financieen kan doen is je maandlasten zo laag mogelijk houden. Elke maand een tientje hier en een paar tientjes daar lijkt niet veel invloed te hebben maar onderaan de streep gaat het om bakken met geld.
Om je een idee te geven, wij wonen in een koopappartement en onze maandlasten zijn inclusief 2 auto's en 2 scooters samen opgeteld ongeveer slechts 1500 euro, deels omdat we druk bezig zijn de hypotheek versneld af te lossen maar ook omdat we gewoon de lasten zo laag mogelijk gehouden hebben (goedkoopste internet abbo, geen onnodige verzekeringen , enkel netflix als streaming dienst, geen vaste tv en telefonie aansluiting etc). Onze savingsrate ligt daardoor gezamelijk op bijna 50% (ondanks dat mijn vrouw slechts 12 uur per week werkt) en geloof me, dan maak je je echt geen zorgen meer over je financiele toekomst.
Metro2002 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:55:
Mijn 2 centje: TS doet het prima, grote spaarpot, uitstekend inkomen, zeker voor de leeftijd maar zoals meerdere mensen al hebben aangegeven, de uitgaven liggen echt wel aan de hoge kant.
***members only***
Members only:
Inloggen
Sorry als ik je beledigd heb oid, dat was niet de bedoeling. Ik speelde even advocaat van de duivel omdat te laten zien dat puur de bedragen vrij weinig zeggen over de situatie.
60K dmv 1K sparen per maand is een heeeel andere situatie dan 60K erfenis.
Ik snap wel dat je je zorgen maakt overigens.
In mijn buurt zijn de prijzen van 'starters'appartementen vorig jaar meer dan 10% gestegen. Laten we uitgaan van een prijs van 180K. Moet je dus 18K per jaar sparen puur om de prijsstijging bij te houden! 1500 per maand! Je ziet dat dat al lastig gaat als je thuis woont (lijkt me overigens niet onhaalbaar als je een andere auto neemt), laat staan als je al duur privaat huurt zoals ik.
Als ik je levensverhaal zo leest lijkt het me eigenlijk ook niet dat je genoegen neemt aan zo'n krot (slecht onderhouden galerijflat met hoge servicekosten en blokverwarming) die je voor die 180K kan kopen.
Nou dag he
Anatidae schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:10:
[...]
Sorry als ik je beledigd heb oid, dat was niet de bedoeling. Ik speelde even advocaat van de duivel omdat te laten zien dat puur de bedragen vrij weinig zeggen over de situatie.
60K dmv 1K sparen per maand is een heeeel andere situatie dan 60K erfenis.
Ik snap wel dat je je zorgen maakt overigens.
In mijn buurt zijn de prijzen van 'starters'appartementen vorig jaar meer dan 10% gestegen. Laten we uitgaan van een prijs van 180K. Moet je dus 18K per jaar sparen puur om de prijsstijging bij te houden! 1500 per maand! Je ziet dat dat al lastig gaat als je thuis woont (lijkt me overigens niet onhaalbaar als je een andere auto neemt), laat staan als je al duur privaat huurt zoals ik.
Als ik je levensverhaal zo leest lijkt het me eigenlijk ook niet dat je genoegen neemt aan zo'n krot (slecht onderhouden galerijflat met hoge servicekosten en blokverwarming) die je voor die 180K kan kopen.
Members only:
Inloggen
[ Voor 6% gewijzigd door dannyvdb1997 op 27-02-2020 10:21 ]
Denk dat je ouders wel bij een jaar of 25-26 wat meer dwang gaan uitoefenen?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ja, dat denk ik ook wel ja. Al vinden ze het tot nu toe best gezellig nog... En het regelmatig meehelpen in het huishouden werkt ook wel meeSeñor Sjon schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:22:
Denk dat je ouders wel bij een jaar of 25-26 wat meer dwang gaan uitoefenen?
tip: LEEF!!!
Je bent 23, thuiswonend en hebt voor een gemiddelde NL bakken met geld.
Direct je droomhuis vinden waar je je leven lang blijft wonen omdat het je een fijne plek vindt is mooi, maar de gemiddelde persoon koopt vaker dan 1x in zijn leven een woning.
Zelf 1 x huur flat, 1 x huur appartement ,2 x koopwoning.
Nu ben ik op gebied van sparen niet echt een inspirerend voorbeeld voor anderen. Maar met 2 opgroeiende tieners heb ik die illusie ook losgelaten.
Los je studieschuld af, dan heb je een "kopzorg" minder. Je kan het makkelijk betalen en helemaal in je huidige woonsituatie. Je zal zien dat een schuld minder ook een zorg minder is. Ook al is het bedrag relatief klein tov je opgebouwde vermogen.
Daarnaast, als je een huis wilt kopen (alleen neem ik aan?) moet het dan gelijk eensgezinswoning zijn?
Wat wil je doen met al die ruimte? Leuk voor later als je kinderen krijgt, maar wat als je partner niet in die woning wilt wonen en een andere buurt / stad / dorp? Kortom, moet je daar nu al op anticiperen of gewoon een leuke woning kopen en later weer verkopen mocht je ooit gaan samenwonen. Zie het investeren in steen en dat is doorgaans altijd een goede/veilige oplossing.
Private lease is al een paar keer voorbij gekomen. Het is geen goedkope oplossing, maar wel een logische oplossing. Beetje knappe eigen auto kost je ook flink in de maand aan onderhoud, afschrijving etc.
Kortom, geniet, blijf verstandig (wat je al doet) en maak je geen zorgen. Al zou je denk ik 200k op je rekening hebben staan blijf je je zorgen maken.
wijze woorden
Je situatie is uiteindelijk vrijwel niet goed vergelijkbaar... aangezien je nog thuiswoont.
daardoor heb je enorm lage lasten, en kunt bijna 60% van je inkomen sparen, wat overall gewoon een extreem hoog percentage sparen is (om te vergelijken, zou je inkomen in zijn geheel wegvallen, dus ook geen recht op bijstand, zou je 5 jaar lang kunnen leven op je huidige levensstandaard ).
Punt is wel, dat als je je wil voorbereiden op het alleenwonen, het misschien eens goed is wel rekening te houden met welke kosten erbij komen:
Vraag aan je ouders welke lasten zij voor jouw dragen, lasten voor wonen, huishoudelijke kosten e.d.
probeer eventueel enkele dagen in de week voor jezelf te koken, zelf inkopen te doen.
gewoon om daarvan te leren en je te kunnen voorbereiden en bepaalde afwegingen aanleren.
wat betreft de huidige zaken die je 'vaste lasten' noemt, kijk vooral in welke zin dat langlopende lasten zijn.
bv abbo's op online kijkdiensten zijn vaak relatief snel opzegbaar.
Financieel gevaarlijk zijn vooral langlopende verplichtingen, of bepaalde lasten die je niet kunt opzeggen omdat je de dienst echt niet _kunt_ missen (of vervangen door een goedkopere variant)
Wat betreft de auto, natuurlijk maakt dat een relatief groot deel van je huidige vase lasten uit, zowel de maandlasten als benzinekosten vermoedelijk.... inventariseer hoe hard je die nodig hebt en hoeveel ervan 'luxe' is, en of een vervanging voor een goedkopere transportmogelijkheid veel kan opbrengen...
maar, ik zou er nu nog zeker geen actie op nemen, je hebt het geld nu nog helemaal niet nodig en spaart voldoende en kunt je nu dus die auto goed betalen verder.
Overall zie ik helemaal geen grond tot zorgen, maar ook weinig redenen te stellen dat je het zo ontzettend 'goed' geregeld hebt, dat hoge spaargeld komt vooral doordat je eigenlijk geen financiele zelfstandigheid hebt en verantwoordelijkheid voor bepaalde lasten... dan is veel sparen en goed omgaan met je financieen eigenlijk geen kunst en dit kan een zeker nadeel vormen als je het 'leren' budgeteren nu niet echt leert.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Ik zie de huizenmarkt voor starters voorlopig nog niet veranderen (zal voorlopig wel krapte blijven), dus kan nu een huis kopen een goede investering zijn naast dat het toch wel erg lekker is om een plekje voor jezelf te hebben. Met jouw bankrekening en salaris moet het toch goed mogelijk zijn om een appartement te kopen. Stel je woont daar 5 jaar en verhuist dan weer zul je naast aflossing op je hypotheek ook de kans hebben om een rendement op het huis zelf gemaakt te hebben. Lang niet gegarandeerd natuurlijk maar als de hele huizenmarkt instort kun je dan ook weer goedkoper verhuizen.
edit: eens met hierboven. De reden dat je het 'goed voor mekaar' hebt is het feit dat je nog bij je ouders woont en goed verdiend. Je hebt nu misschien nog niet duidelijk hoeveel dingen nu echt kosten, hence die dure private lease auto (met het oog op een huis kopen was het misschien niet het meest verstandige om die lasten aan te gaan). Je zou ook eens in het financiele onafhankelijkheids topic kunnen kijken, misschien is dat daara soms wat overdreven maar er staan zeker goede tips in voor wanneer je op jezelf gaat wonen.
edit: eens met hierboven. De reden dat je het 'goed voor mekaar' hebt is het feit dat je nog bij je ouders woont en goed verdiend. Je hebt nu misschien nog niet duidelijk hoeveel dingen nu echt kosten, hence die dure private lease auto (met het oog op een huis kopen was het misschien niet het meest verstandige om die lasten aan te gaan). Je zou ook eens in het financiele onafhankelijkheids topic kunnen kijken, misschien is dat daara soms wat overdreven maar er staan zeker goede tips in voor wanneer je op jezelf gaat wonen.
[ Voor 30% gewijzigd door Bartske op 27-02-2020 10:42 ]
Ik heb wel goed inzicht in wat erin en eruit gaat (vind ik), en ben me wel bewust van veel zaken. Ik houd alles netjes bij en weet wat de duurdere dingen zijn. Maar ik begrijp wat je hierboven zegt. Het is misschien helemaal wel geen kunst, wat ik tot nu toe gedaan heb. Ik zag eerder ook al ergens de tip voorbij komen om te kijken wat je nou kwijt bent als ik bijvoorbeeld morgen op mijzelf zou gaan wonen. Dat ga ik eens uitzoeken.RM-rf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:35:
[...]
Je situatie is uiteindelijk vrijwel niet goed vergelijkbaar... aangezien je nog thuiswoont.
daardoor heb je enorm lage lasten, en kunt bijna 60% van je inkomen sparen, wat overall gewoon een extreem hoog percentage sparen is (om te vergelijken, zou je inkomen in zijn geheel wegvallen, dus ook geen recht op bijstand, zou je 5 jaar lang kunnen leven op je huidige levensstandaard ).
Punt is wel, dat als je je wil voorbereiden op het alleenwonen, het misschien eens goed is wel rekening te houden met welke kosten erbij komen:
Vraag aan je ouders welke lasten zij voor jouw dragen, lasten voor wonen, huishoudelijke kosten e.d.
probeer eventueel enkele dagen in de week voor jezelf te koken, zelf inkopen te doen.
gewoon om daarvan te leren en je te kunnen voorbereiden en bepaalde afwegingen aanleren.
wat betreft de huidige zaken die je 'vaste lasten' noemt, kijk vooral in welke zin dat langlopende lasten zijn.
bv abbo's op online kijkdiensten zijn vaak relatief snel opzegbaar.
Financieel gevaarlijk zijn vooral langlopende verplichtingen, of bepaalde lasten die je niet kunt opzeggen omdat je de dienst echt niet _kunt_ missen (of vervangen door een goedkopere variant)
Wat betreft de auto, natuurlijk maakt dat een relatief groot deel van je huidige vase lasten uit, zowel de maandlasten als benzinekosten vermoedelijk.... inventariseer hoe hard je die nodig hebt en hoeveel ervan 'luxe' is, en of een vervanging voor een goedkopere transportmogelijkheid veel kan opbrengen...
maar, ik zou er nu nog zeker geen actie op nemen, je hebt het geld nu nog helemaal niet nodig en spaart voldoende en kunt je nu dus die auto goed betalen verder.
Overall zie ik helemaal geen grond tot zorgen, maar ook weinig redenen te stellen dat je het zo ontzettend 'goed' geregeld hebt, dat hoge spaargeld komt vooral doordat je eigenlijk geen financiele zelfstandigheid hebt en verantwoordelijkheid voor bepaalde lasten... dan is veel sparen en goed omgaan met je financieen eigenlijk geen kunst en dit kan een zeker nadeel vormen als je het 'leren' budgeteren nu niet echt leert.
Wat een erg goed idee is is om zsm een huis proberen aan te schaffen. Je kunt een huis nu een beetje zien als een soort bankrekening die gradueel meer waard word. Ik ben nu 36 en ik heb altijd veel gespaard. Ik heb er bijna dagelijks spijt van dat ik niet begonnen ben met een huis toen ik 22 was en mijn eerste vaste contract had. Als ik dat had gedaan dan had ik nu met gemak 600.000 euro aan waarde in verschillende huizen kunnen hebben. Als ik dit had door gezet tot mijn 50e dan had ik vervroegd met heel comfortabel pensioen gekunt.
Dat is heel erg afhankelijk van tal van factoren en gaat echt niet op voor een huis in het algemeen.Shademaster schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:58:
Wat een erg goed idee is is om zsm een huis proberen aan te schaffen. Je kunt een huis nu een beetje zien als een soort bankrekening die gradueel meer waard word.
Het is ook maar de vraag of het geld wat je in een huis hebt gradueel meer waard wordt dan als je het ergens anders in zet.
Je onkosten zijn nu alleen nog 'leuke dingen' buiten zo'n beetje de zorgverzekering. Dat gaat straks enorm veranderen. Die mindset moet je ook wel rekening mee houden. Zelf heb ik nooit de luxe gehad (ging al vroeg samenwonen toen ik nog studeerde), maar geen spijt gehad. Ben vijf huizen verder in net geen 20 jaar tijd. Maar goed, boodschappen, belastingen, energie, woonlasten, etc, etc het hakt enorm in je vrij besteedbaar inkomen.dannyvdb1997 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:41:
[...]
Ik heb wel goed inzicht in wat erin en eruit gaat (vind ik), en ben me wel bewust van veel zaken. Ik houd alles netjes bij en weet wat de duurdere dingen zijn. Maar ik begrijp wat je hierboven zegt. Het is misschien helemaal wel geen kunst, wat ik tot nu toe gedaan heb. Ik zag eerder ook al ergens de tip voorbij komen om te kijken wat je nou kwijt bent als ik bijvoorbeeld morgen op mijzelf zou gaan wonen. Dat ga ik eens uitzoeken.
Ik snap alleen de mensen niet zo goed die tegen die auto ageren. 400 euro per maand voor alle onkosten van een auto heb je vrij snel en je kan het nu makkelijk betalen. Een saaie station kan altijd nog. Geniet er ook een beetje van.
[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 27-02-2020 11:51 ]
Maar als je nu 1000 euro per maand weg blijft zetten, merk je dat niet echt direct. Want dat geld heb je nu ook al niet beschikbaar.Señor Sjon schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:51:
[...]
Je onkosten zijn nu alleen nog 'leuke dingen' buiten zo'n beetje de zorgverzekering. Dat gaat straks enorm veranderen. Die mindset moet je ook wel rekening mee houden. Zelf heb ik nooit de luxe gehad (ging al vroeg samenwonen toen ik nog studeerde), maar geen spijt gehad. Ben vijf huizen verder in net geen 20 jaar tijd. Maar goed, boodschappen, belastingen, energie, woonlasten, etc, etc het hakt enorm in je vrij besteedbaar inkomen.
Ik snap alleen de mensen niet zo goed die tegen die auto ageren. 400 euro per maand voor alle onkosten van een auto heb je vrij snel en je kan het nu makkelijk betalen. Een saaie station kan altijd nog. Geniet er ook een beetje van.
als TS een huis koopt is de kans groot dat die 60% van zn inkomen die hij nu kan sparen snel voorbij is... wat dat betreft is het mogelijk helemaal niet zo'n financieel gunstige keuze op zichzelf te gaan wonen.Shademaster schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:58:
Wat een erg goed idee is is om zsm een huis proberen aan te schaffen. Je kunt een huis nu een beetje zien als een soort bankrekening die gradueel meer waard word.
de kosten van een single-huishouden zijn relatief hoog.
Denk daarbij ook aan de kosten van inrichting.
Ik kan me best voorstellen dat TS misschien wel gewoon 'zin' heeft op zichzelf te gaan wonen en dat kan imho ook een best goede grond zijn, maar verwacht niet er op de korte termijn veel geld mee te gaan uitsparen, integendeel.
Wat betreft het 'meer waard' worden... dat is een populaire roep-mening die vaak heel luid geroepen wordt op momenten dat de huizenprijs sneller stijgt dan de gemiddelde inkomens... en dan heel overtuigend klingt.
Probleem alleen is dat er ook een wisselbeweging merkbaar is tussen zulke prijsstijgingen en prijs-correcties, waarbij dan de huizenprijs opeens niet meer zo snel stijgt, soms zelfs een daling merkbaar is...
Overall blijkt dan dat de woonlasten over langere periodes ongeveer gelijkblijven en meegroeien met de besteedbare inkomens.
over lange termijn bekeken is het deel van de besteedbare inkomens dat nederlanders betalen aan hun woonlasten vrijwel gelijk gebleven sinds de jaren zeventig; in die zin is wonen niet 'wardevoller' of relatrief 'duurder geworden' zelfs als de koopprijzen in die tijd ver-acht of -tienvoudigd zijn
Een huis is natuurlijk een 'vermogenswaarde' maar het is ook een vermogen dat je eigenlijk nooit kunt opnemen, tenzij je daarna onder een brug in een kartonnen doos wil gaan slapen met een paar ton op je bankrekening...
Ik raad juist iedereen aan een huis vooral als de plek te zien waar iemand prettig wont en de gewenste woon-luxe kan beleven die hij wenst.... dus een leuke plek, goede omgeving waar je die zaken ook vind die iemand persoonlijk graag wil (of dat nu in een levendig stadscentrum is, of juist veel meer in de natuur en meet veel rust en ruimte)...
Dat is dan zeker 'rijkdom' .
Maar een huis bezitten e zien als een 'bankrekening is imho onzin ... omdat je nooit je geld daarvan zomaar kunt 'opnemen' (zonder dat je een levensbehoefte daarvoor moet inleveren)
[ Voor 6% gewijzigd door RM-rf op 27-02-2020 12:04 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Daar ben ik mij ook wel zeker van bewust. Ik leef ook absoluut niet in de illusie dat als ik straks een huisje heb, dat er nog steeds veel naar de spaarrekening gaat, al wil ik altijd wel blijven sparen natuurlijk. De ene maand zal het in dat geval makkelijker gaan dan de andere maand.Señor Sjon schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:51:
[...]
Je onkosten zijn nu alleen nog 'leuke dingen' buiten zo'n beetje de zorgverzekering. Dat gaat straks enorm veranderen. Die mindset moet je ook wel rekening mee houden. Zelf heb ik nooit de luxe gehad (ging al vroeg samenwonen toen ik nog studeerde), maar geen spijt gehad. Ben vijf huizen verder in net geen 20 jaar tijd. Maar goed, boodschappen, belastingen, energie, woonlasten, etc, etc het hakt enorm in je vrij besteedbaar inkomen.
Neemt niet weg dat ik blij ben dat mensen dit zeggen en ik er meer van bewust van raak verstandig om te gaan met m’n geld.
Mijn doel is in ieder geval de komende twee/drie jaar nog flink door te sparen (ook met die auto) en te stijgen in inkomsten. Zodat ik straks met een gerust gevoel het huis kan verlaten. Tuurlijk weet je nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar mij lijkt het fijn om te weten dat je altijd iets hebt om op terug te vallen.
[ Voor 11% gewijzigd door dannyvdb1997 op 27-02-2020 12:01 ]
400 euro voor een auto heb je vrij snel?Señor Sjon schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:51:
[...]
Wij rijden een auto voor 100 euro p.mnd. inclusief alle kosten.
Een auto is voor ons ook geen status zoals voor de meeste mensen, maar gewoon een vervoermiddel!
@dannyvdb1997 En die studieschuld zou ik ook proberen sneller af te lossen, geen schulden sta je er een stuk beter voor als je straks een hypotheek wilt.
[ Voor 12% gewijzigd door HereIsTom op 27-02-2020 12:20 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dan heb je een auto voor nood denk ik. Verzekering + MRB + onderhoud + afschrijving gaat bij alles boven een barrel zo richting de 150-200 euro per maand voor een A-segmenter.HereIsTom schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:13:
[...]
400 euro voor een auto heb je vrij snel?
Wij rijden een auto voor 100 euro p.mnd. inclusief alle kosten.
Een auto is voor ons ook geen status zoals voor de meeste mensen, maar gewoon een vervoermiddel!
@dannyvdb1997 En die studieschuld zou ik ook proberen sneller af te lossen, geen schulden sta je er een stuk beter voor als je straks een hypotheek wilt.
Goed, auto's zijn voor mij ook hobby. Anderen kopen 2x jaar een nieuwe videokaart of iPhone voor hetzelfde bedrag.
Als je graag een eigen huisje wilt. Ga je er dan eens in verdiepen.
Hoeveel hypotheek kan je krijgen met je huidige salaris, wat is dan je maandbedrag en zijn die te dragen voor jou?
Hoeveel kan je lenen als je je studieschuld aflost? En wat heeft die private lease auto voor effect op je hypotheekbedrag?
Hoeveel hypotheek kan je krijgen met je huidige salaris, wat is dan je maandbedrag en zijn die te dragen voor jou?
Hoeveel kan je lenen als je je studieschuld aflost? En wat heeft die private lease auto voor effect op je hypotheekbedrag?
don't mind me
Welnee het is geen barrel, onze vorige auto was 18 jaar en die begon wel kosten te maken, maar nu een Kia Picanto van 4 jaar oud gekocht en die rijdt ook best zuinig 1:18Señor Sjon schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:30:
[...]
Dan heb je een auto voor nood denk ik. Verzekering + MRB + onderhoud + afschrijving gaat bij alles boven een barrel zo richting de 150-200 euro per maand voor een A-segmenter.
Goed, auto's zijn voor mij ook hobby. Anderen kopen 2x jaar een nieuwe videokaart of iPhone voor hetzelfde bedrag.
Wegenbelasting is 19 euro, verzekering 30 euro, onderhoud 25 euro en 25 euro afschrijving p.mnd.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Je doet het wat betreft gemiddelde zeker netjes. En zo'n bedrag is een booster voor een mooie woning. Echter ik heb zelf jaren niet super veel verdiend en veel uitgegaan. Daardoor niet extreem veel gespaard. Ik zeg wel eens voor de gein dat ik een Mercedes heb opgedronken en dat is geen instap A model. Maar had ik het willen missen: nee.Gemiddeld heeft een Nederlands huishouden ongeveer 40.000 tot 45.000 euro spaargeld. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit is wel scheef verdeeld. Slechts 25 procent van de Nederlandse huishoudens heeft meer dan 39.000 euro spaargeld. 50 procent van de huishoudens heeft maximaal 11.000 tot 12.000 euro spaargeld. Nog eens 25 procent van de gezinnen heeft 3.000 euro of minder spaargeld.
Het is uiteindelijk een balans zoeken tussen hoeveel financiële zekerheid wil je, hoe hoog stel je je woonwensen ten opzichte van wil je lekker leven en af en toe genieten of jezelf "trakteren" op een nieuwe gadget.
Edit: https://www.businessinsid...leeftijd-generatie-rente/ Hier staat nog een leuk overzicht met gemiddelde spaartegoeden per leeftijdscategorie.
[ Voor 7% gewijzigd door NoepZor op 27-02-2020 13:04 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
kun je dat uitleggen/specificeren... wat geeft volgens jou dat 'geruste gevoel'...dannyvdb1997 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:56:
[...]
Mijn doel is in ieder geval de komende twee/drie jaar nog flink door te sparen (ook met die auto) en te stijgen in inkomsten. Zodat ik straks met een gerust gevoel het huis kan verlaten.
financieel gezien heb je al weinig reden om je zorgen te maken, als je nu een spaartegoed heb van 60K en dus volop bestedingsruimte en -keuze als je zou willen kopen en verhuizen.
daaraan verandert ook de mogelijke extra 25K die je erbij kunt sparen niet zo heel veel; relatief gezien, dat is natuurlijk een boel, maar het is een extra risicodemping op een punt waar je je al nu geen zorgen over hoeft te maken.
Is het nu zo dat je eigenlijk wel bent uitgekeken met thuis wonen, wil je graag op jezelf gaan wonen, of maak je je daarover misschien ook 'andere', niet-financiele zorgen of gedachten?
Wat ik best kan aanraden is gewoon nu al rond te kijken, iig te overwegen _hoe_ je het wil doen, inclusief het al bekijken van mogelijke woningen.
Op welke locatie wil je wat kopen, in welke prijsklasse (ik zou je afraden je te laten leiden door wat je maximaal kunt financieren, liever kijk je naar wat het beste aan je behoeftes voldoet en prijs-efficient haalbaar is) en ook hoe je bv als je eenmaal een eigen huishouden voert dit gaat regelen; zelf koken, huishouden doen, zelf opruimen, wassen en schoonmaken e.d.
Als je gewon nu ook een goede relatie met je ouders hebt, kan het ook een slimme keuze zijn gewoon iig direkt in de buurt te blijven... zeker een paar keer in de week bij je ouders te kunnen blijven eten, en misschien soms ook je kleding te wassen kan een prima vorm van kostenbesparing in het begin zijn en veel werk/tijd ook sparen als je fulltime werkt
[ Voor 31% gewijzigd door RM-rf op 27-02-2020 13:19 ]
Tja, dat gevoel... Ik wil gewoon een behoorlijke buffer hebben om bepaalde klappen op te kunnen vangen, als dat moet. Niet op een houtje te hoeven bijten als ik uit huis vertrek... En het liefst reken ik ook een beetje de grotere klappen mee, bijvoorbeeld baanverlies. Ook wil ik gewoon de vrijheid hebben om twee keer per jaar op vakantie te gaan.RM-rf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:14:
[...]
kun je dat uitleggen/specificeren... wat geeft volgens jou dat 'geruste gevoel'...
financieel gezien heb je al weinig reden om je zorgen te maken, als je nu een spaartegoed heb van 60K en dus volop bestedingsruimte en -keuze als je zou willen kopen en verhuizen.
daaraan verandert ook de mogelijke extra 25K die je erbij kunt sparen niet zo heel veel; relatief gezien, dat is natuurlijk een boel, maar het is een extra risicodemping op een punt waar je je al nu geen zorgen over hoeft te maken.
Is het nu zo dat je eigenlijk wel bent uitgekeken met thuis wonen, wil je graag op jezelf gaan wonen, of maak je je daarover misschien ook 'andere', niet-financiele zorgen of gedachten?
Wat ik best kan aanraden is gewoon nu al rond te kijken, iig te overwegen _hoe_ je het wil doen, inclusief het al bekijken van mogelijke woningen.
Op welke locatie wil je wat kopen, in welke prijsklasse (ik zou je afraden je te laten leiden door wat je maximaal kunt financieren, liever kijk je naar wat het beste aan je behoeftes voldoet en prijs-efficient haalbaar is) en ook hoe je bv als je eenmaal een eigen huishouden voert dit gaat regelen; zelf koken, huishouden doen, zelf opruimen, wassen en schoonmaken e.d.
Als je gewon nu ook een goede relatie met je ouders hebt, kan het ook een slimme keuze zijn gewoon iig direkt in de buurt te blijven... zeker een paar keer in de week bij je ouders te kunnen blijven eten, en misschien soms ook je kleding te wassen kan een prima vorm van kostenbesparing in het begin zijn en veel werk/tijd ook sparen als je fulltime werkt
Ik vind het opzich best netjes die spaarpot van 60K, dat ik 23 was zat er hooguit 3K in de spaarpot
Alleen ik zou echt overwegen om van die leaseauto af te komen. Private Lease auto's drukken zwaar op je hypotheekbedrag als je een huisje wilt kopen.
Daarnaast studieschuld aflossen. Ik zou liever zonder leningen willen zitten dan met (ook al is de rente nog zo laag)

Alleen ik zou echt overwegen om van die leaseauto af te komen. Private Lease auto's drukken zwaar op je hypotheekbedrag als je een huisje wilt kopen.
Daarnaast studieschuld aflossen. Ik zou liever zonder leningen willen zitten dan met (ook al is de rente nog zo laag)
Computer says no
Meekoh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:23:
Ik vind het opzich best netjes die spaarpot van 60K, dat ik 23 was zat er hooguit 3K in de spaarpot![]()
Members only:
Inloggen