Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:27
Goedenavond tweakers!

Waarschijnlijk zullen veel van jullie mij voor gek verklaren, maar ik wil mijn verhaal hier toch even delen. Wellicht haalt het mijn zorgen een beetje weg (of juist niet... :) )

Members only: Situatie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:32

Detmer

Professioneel prutser

Ik snap je zorgen, maar volgens mij doe je het meer dan prima. Je salaris is goed, je lijkt geen gekke dingen te doen (en soms moet ook dat kunnen :) ) en je hebt een spaarrekening waar de gemiddelde Nederlander jaloers op is!

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:53
Zou mij vooral focussen op hoe je je inkomen kunt verhogen en voor de rest mij er niet te druk om maken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:05

Grin

Ride si sapis.

Het klinkt alsof je leven nog moet beginnen, je hebt een mooie eerste echte baan en je woont thuis. Ga leven. Die zorgen komen later wel. Zet hem op!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
Detmer schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:56:
Ik snap je zorgen, maar volgens mij doe je het meer dan prima. Je salaris is goed, je lijkt geen gekke dingen te doen (en soms moet ook dat kunnen :) ) en je hebt een spaarrekening waar de gemiddelde Nederlander jaloers op is!
1000 euro vaste lasten terwijl je thuis woont vind jij dat hij het goed doet :?
Tuurlijk, er zijn er die veel meer geld over de balk gooien, maar als je je zorgen maakt over je financiele toekomst vind ik 1000 euro per maand veel.

even hoog ingeschat:
netflix 15
ziektekosten 150
telefoon 50
internet 35
kleding 100
kroeg, uit eten, overig 200
650 euro, moet toch makkelijk kunnen :? en dan denk ik dat hij minder betaald voor zijn ziektekosten.

(ik vergeet zijn leaseauto bedenk ik me nu. @TS: wat betaal je voor die auto en is dat het je waard :? )
Maar: ik klink nu wat negatief, hulde voor je flinke spaarpot!

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 25-02-2020 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LockeJohn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-07-2021
Lekker bezig maar ben je alleen aan het sparen ? Zou een deel van dat geld ook laten renderen daar mag je je wel zorgen over maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Persoonlijk zou ik een jonge occasion kiezen boven een private lease auto. Het geld dat je bespaart kun je apart leggen.

En bovenal lekker genieten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je hebt een leaseauto maar zonder tankpas dan? En dan neem ik aan dat je redelijk eind voor je werk moet reizen, want als je vaste lasten €500+ per maand zijn, waar benzine bij hoort in dat lijstje, kom ik erop uit dat je paar honderd euro per maand aan benzine kwijt bent?

Over het algemeen doe je het echt niet slecht uiteraard, zijn weinig andere op jouw leeftijd met zo'n mooie buffer.

En ik zou echt niet je geld gaan laten 'renderen'. Je hebt een horizon van 3 jaar (immers dan wil je op jezelf gaan wonen en heb je het geld potentieel nodig). Gewoon lekker op de spaarrekening laten staan voor het grootste deel imo.

Insta-edit: Gezien bovenstaande is het een private lease? Dan snap ik de lasten wel weer ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 25-02-2020 21:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Je verdient gezien je leeftijd heel goed, en je hebt een bak met spaargeld, dus ik zie niet waarom je je zo zorgen zou moeten maken.

Maar €1000 per maand uitgeven, terwijl je geen eigen huis hebt/huurt vind ik ook wel flink veel. Bij het kopen van een huis, en het überhaupt op jezelf wonen, gaan een heleboel kosten erbij komen, dus dan zou je zomaar opeens op het dubbele van je vaste lasten kunnen zitten. En dan kan je een stuk minder sparen.

Waar gaat die €1000 nu precies aan op? Want je noemt zorgverzekering, benzine (en dus auto), telefoon, Netflix en Spotify, maar zelfs al zou ik heel ruim rekenen, hoop ik dat je aan die zaken bij elkaar niet veel meer dan €500 per maand kwijt bent.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
ybos schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:00:
[...]

1000 euro vaste lasten terwijl je thuis woont vind jij dat hij het goed doet :?
Tuurlijk, er zijn er die veel meer geld over de balk gooien, maar als je je zorgen maakt over je financiele toekomst vind ik 1000 euro per maand veel.

even hoog ingeschat:
netflix 15
ziektekosten 150
telefoon 50
internet 35
kleding 100
kroeg, uit eten, overig 200
650 euro, moet toch makkelijk kunnen :? en dan denk ik dat hij minder betaald voor zijn ziektekosten.

(ik vergeet zijn leaseauto bedenk ik me nu. @TS: wat betaal je voor die auto en is dat het je waard :? )
Maar: ik klink nu wat negatief, hulde voor je flinke spaarpot!

[ Voor 5% gewijzigd door dannyvdb1997 op 25-02-2020 21:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Clio RS voor slechts 400 euro, prima deal! :)

Een nadeel is dat die 400 een enorme hap neemt uit je financieringsruimte voor een eigen woning. Het is dus een beetje "of/of", auto of huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Hoeveel betaalde je aan wegenbelasting en verzekering voor je vorige auto? Dat zal niet veel meer dan €100 per maand geweest zijn, gok ik? En afschrijving zou ik zelf niet maandelijkse meerekenen, als je de auto al helemaal af betaald had.

Op lange termijn kan een eigen (iets oudere/goedkopere) auto véél voordeliger zijn.
t_captain schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:13:

Een nadeel is dat die 400 een enorme hap neemt uit je financieringsruimte voor een eigen woning. Het is dus een beetje "of/of", auto of huis.
Gelukkig is het niet zo zwart/wit. Hij kan ook makkelijk een wat goedkopere auto nemen en voor minder dan de helft per maand klaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
t_captain schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:13:

Ik ben er zeker ook wel blij mee hoor, dus dat scheelt wel. Over drie jaar ben ik er ook weer van af, dus dan kan ik altijd weer een andere kant kiezen qua auto... Het is idd een hap, al blijf ik natuurlijk iedere maand nog steeds sparen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd denk ik dat jij voor je leeftijd veel te veel de focus op geld hebt.

Vergeet niet voor je je gaat binden aan een koophuis ook veel herinneringen te maken en levenslessen te leren, bijvoorbeeld door te reizen. Eén financiële les doe je nu zelf al op, daar zul je ook veel aan hebben.. Zonder nu al te veel te gaan uitweiden, denk ik dat je daar qua wijsheid veel meer aan hebt dan die laatste € 10.000 extra op de spaarrekening.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• t_captain
Die focus op geld wordt denk ik afgedwongen door de woningmarkt. Huren is voor starters nauwelijks een optie, kopen vereist en een forse hoeveelheid eigen geld. Een van de dingen die je toch wel ergens in die leeftijd gaat doen, is op jezelf wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij doe je het gewoon prima.

Enige zaken die vooruitlopend op een huis opvallen zijn:
- private lease, kan een forse invloed op je financieringsruimte hebben
- studieschuld, geldt hetzelfde voor. Hoe hoog is die?

Maar lekker nog een paar jaartjes sparen, beetje salarisstijging en je zit er m.i. aardig bij.

Veel van je leeftijdsgenoten zouden hier best een voorbeeld aan mogen nemen. Die vrijheid-blijkheid instelling met nul eigen verantwoordelijkheid van tegenwoordig ben je maar mooi ontsprongen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:19:
Volgens mij doe je het gewoon prima.

Enige zaken die vooruitlopend op een huis opvallen zijn:
- private lease, kan een forse invloed op je financieringsruimte hebben
- studieschuld, geldt hetzelfde voor. Hoe hoog is die?

Maar lekker nog een paar jaartjes sparen, beetje salarisstijging en je zit er m.i. aardig bij.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:16:
Eerlijk gezegd denk ik dat jij voor je leeftijd veel te veel de focus op geld hebt.

Vergeet niet voor je je gaat binden aan een koophuis ook veel herinneringen te maken en levenslessen te leren, bijvoorbeeld door te reizen. Eén financiële les doe je nu zelf al op, daar zul je ook veel aan hebben.. Zonder nu al te veel te gaan uitweiden, denk ik dat je daar qua wijsheid veel meer aan hebt dan die laatste € 10.000 extra op de spaarrekening.
Die hoor ik vaker ja... Ik zou willen dat ik die focus wat meer bij mijzelf weg kon nemen. Maar tegenwoodig moet je als starter (en alleenstaande, dat is misschien over een jaar ook weer anders) volgens mij best wat hebben om iets op de huizenmarkt te kunnen doen. Vakanties etc. maak ik ook zeker wel hoor...

[ Voor 25% gewijzigd door dannyvdb1997 op 25-02-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
dannyvdb1997 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:20:
[...]

Die hoor ik vaker ja... Ik zou willen dat ik die focus wat meer bij mijzelf weg kon nemen. Maar tegenwoodig moet je als starter (en alleenstaande, dat is misschien over een jaar ook weer anders) volgens mij best wat hebben om iets op de huizenmarkt te kunnen doen.
Nee hoor, je hebt maar 1 van deze 2 zaken nodig:
• Een goed salaris
of
• Veel spaargeld

Of een combinatie ervan.

Je salaris is meer dan prima voor je leeftijd, en ook qua spaargeld zal je het beter doen dan meer dan 90% van je leeftijdsgenoten. Dus tenzij je gelijk een villa wilt kopen, zal het wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

t_captain schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:19:
Die focus op geld wordt denk ik afgedwongen door de woningmarkt. Huren is voor starters nauwelijks een optie, kopen vereist en een forse hoeveelheid eigen geld. Een van de dingen die je toch wel ergens in die leeftijd gaat doen, is op jezelf wonen.
Dit & ook voor huren moet je een enorme (misschien nog wel grotere) focus op geld hebben. Ik kocht omdat ik eigenlijk niet echt fatsoen huren kon maar dat zou nu niet meer kunnen.
Hahn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:22:
[...]

Nee hoor, je hebt maar 1 van deze 2 zaken nodig:
• Een goed salaris
of
• Veel spaargeld

Of een combinatie ervan.

Je salaris is meer dan prima voor je leeftijd, en ook qua spaargeld zal je het beter doen dan meer dan 90% van je leeftijdsgenoten. Dus tenzij je gelijk een villa wilt kopen, zal het wel goedkomen.
Tja wat is 'goed' in je eentje kom je niet zo ver qua huren in een groot deel van Nederland, tenzij je over de 4k bruto gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 25-02-2020 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben zo'n twintig jaar ouder. Ook toen werd er veel gemopperd over de woningmarkt (prijzen zijn tussen 1998 en 2001 ook sterk gestegen). Sociale huur, jarenlange wachtlijsten (misschien minder dan nu, maar toch ook wel ~5 jaar). Particuliere huur, duur en niet veel beschikbaarheid.

Toen ik afgestudeerd was en ging werken, ben ik nog een jaartje in het studentenhuis gebleven. Toen heb ik een appartement gekocht. Dat ging toen makkelijker dan nu. Vooropgesteld, ik had een relatief hoog aanvangssalaris, LTI was ook toen wel een dingetje voor veel starters. Maar eigen geld? Je kreeg moeiteloos een 110% hypotheek. Kreeg van de notaris zelfs nog een kadootje van een paarhonderd euro dat overbleef bij de afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
Auto is dus meer dan 50% (!!!) van je vaste lasten. Is dat het je waard :? Die keuze kan alleen jij maken, maar ik zou dat liever aan hobby spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
GoldenSample schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:25:
[...]

Tja wat is 'goed' in je eentje kom je niet zo ver qua huren in een groot deel van Nederland, tenzij je over de 4k bruto gaat.
Zoals m'n laatste zin al zegt: ik had het over kopen :) Huren is een drama, en zou ik niet eens overwegen, tenzij je per se heel flexibel wilt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

dannyvdb1997 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:20:
[...]
Studieschuld is 5000 euro. Salarisverhoging krijg ik vaak aan het einde van het jaar en is vak 2,5/3%...
[...]
Die hoor ik vaker ja... Ik zou willen dat ik die focus wat meer bij mijzelf weg kon nemen. Maar tegenwoodig moet je als starter (en alleenstaande, dat is misschien over een jaar ook weer anders) volgens mij best wat hebben om iets op de huizenmarkt te kunnen doen. Vakanties etc. maak ik ook zeker wel hoor...
Ho ho, ik zei reizen, geen vakantie :)

Ik bedoel dus niet een pre-packaged geval, maar vlieg naar Dublin en rij een paar dagen met de auto rond, of doe dat eens in Cyprus of Polen/Tsjechië/Slovakije. Je mag ook naar Azië toe, maar da's zo afgezaagd :)

Wat bedoel te zeggen is: ga eens ander perspectief krijgen, en word ook eens een paar keer bedonderd. Je wordt er wereldser en gehaaider van, en dat is iets dat je nooit meer afgenomen wordt. Dat helpt ook in je carrière.

Geld is als het er opaan komt vergankelijk, ik heb er geen moment aan gedacht toen ik ziek was. Maar die mooie herinneringen en verhalen van het reizen, daar dacht ik met veel plezier aan terug :) En die reizen die ik daarna maakte, nog veel mooier :)

En die € 5000 studieschuld gewoon aftikken en er vanaf zijn. Weg is weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57
Auto's zijn duur. Als je in je jonge jaren zonder kunt dan is je financiële start nog een flink stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
ybos schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:27:
[...]

Auto is dus meer dan 50% (!!!) van je vaste lasten. Is dat het je waard :? Die keuze kan alleen jij maken, maar ik zou dat liever aan hobby spenderen.
Met benzine er even bij gerekend is dit inderdaad juist. Voor mijn werk zit ik vijf (en soms zes) dagen in de week in de auto. Mij leek het dus drie maanden geleden wel fijn om voor een beetje comfort te kiezen. Dat heeft zijn prijs ja... Wat ik eerder al aangaf, wellicht is dit geen hele verstandige keuze geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56
[...]

Ik denk dat je een Clio RS ook wel als hobby kan zien ;)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Het is niet alsof een eigen auto ineens heel veel zoden aan de dijk gaat zetten. Auto rijden kost nou eenmaal geld. En belangrijker, het percentage van het salaris ligt een stuk gunstiger.

Dat gezegd hebbende ben ik niet zo'n fan van private lease.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:30:
[...]

En die € 5000 studieschuld gewoon aftikken en er vanaf zijn. Weg is weg.
Zou daar even mee wachten tot het hypotheekgesprek. Cash is king, en de rente loopt nu niet op.

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Laatst online: 18:46
Wat mij helpt is om gelijk geld over te boeken naar m'n spaarrekening als ik mn salaris krijg. En mezelf "zakgeld" te geven voor sociale uitjes, uit eten, benzine etc. In plaats van over te boeken wat er overblijft. Dat zakgeld gaat toch wel op, of het nou 500 of 1000 euro is. Nu stop ik wat eerder met etentjes 😋

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hahn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:28:
[...]

Zoals m'n laatste zin al zegt: ik had het over kopen :) Huren is een drama, en zou ik niet eens overwegen, tenzij je per se heel flexibel wilt zijn.
Hangt van de situatie af en je wensen. Als ik m'n hut niet verkocht had en die flexibiliteit niet gehad had, had ik nu 40% minder verdiend dan redelijkerwijs tot die tijd te verwachten was. Iets dat me ook weer vrijheid koopt.

Je vast spijkeren aan een huis welke je nu koopt (na z'n stijging als de laatste paar jaar) KAN een blok aan het been worden, afhankelijk wat je koopt. Ik had gelukkig de mogelijkheid iets te kopen waar ik ook vrouw en kind in kon hebben eventueel (is anders gelopen etc.) Maar je wilt niet 'vast' zitten zoals 10 jaar terug hele volksstammen met 1 slaapkamer, top hypotheek en kinderwens zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:57
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Het is niet alsof een eigen auto ineens heel veel zoden aan de dijk gaat zetten. Auto rijden kost nou eenmaal geld.
De kunst is daarom om een auto weg te optimaliseren.

Zeker in een geval als dit waar de vaste kosten de variabele brandstof kosten ruimschoots overstijgen.

Fiets/e-bike, motor, cuore, incidenteel ov of huurauto is allemaal goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 25-02-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Anatidae schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:38:
Wat mij helpt is om gelijk geld over te boeken naar m'n spaarrekening als ik mn salaris krijg. En mezelf "zakgeld" te geven voor sociale uitjes, uit eten, benzine etc. In plaats van over te boeken wat er overblijft. Dat zakgeld gaat toch wel op, of het nou 500 of 1000 euro is. Nu stop ik wat eerder met etentjes 😋
Members only:

Zou daar even mee wachten tot het hypotheekgesprek. Cash is king, en de rente loopt nu niet op.
Dat is ook mijn gedachte... Als het over een aantal jaar zo ver komt, dan ben ik er met een paar klikken van af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou daar zeker niet mee wachten. De rente op die €5000 lening is veel hoger dan de rente die je op je spaarrekening krijgt en dat gaat de komende tijd nog niet veranderen. Je zult het toch ooit moeten terug betalen en hoe langer je daar mee wacht, hoe meer geld het kost.

Een lening van €5000 hebben met €60'000 op de spaarrekening is het domste wat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou wel nadenken hoe je kan zorgen om je loon sneller te laten groeien dan maar 3% per jaar. Dat kan door goede afspraken te maken met je werkgever, promotie, bijscholing en het wisselen van werkgever.

Al die dingen zijn niet comfortabel. Maar een hoger loon, zorgt voor een veelvoud van meer hypotheekruimte.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Croga schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:46:
[...]

Ik zou daar zeker niet mee wachten. De rente op die €5000 lening is veel hoger dan de rente die je op je spaarrekening krijgt en dat gaat de komende tijd nog niet veranderen. Je zult het toch ooit moeten terug betalen en hoe langer je daar mee wacht, hoe meer geld het kost.

Een lening van €5000 hebben met €60'000 op de spaarrekening is het domste wat je kunt doen.
Studieschuld is wel de meest gunstige vorm van lening/schuld, maar je loopt een risicootje dat een hypotheekverstrekker er moeilijk over kan gaan doen en je minder hypotheek wil geven, als ze erachter komen.

En €5000 is dusdanig weinig (het is veel geld, maar hij heeft veel meer spaargeld, dus relatief gezien weinig), dat ik er ook geen moment over na zou denken en het direct af zou lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Op basis van je huidige situatie zou ik me totaal niet druk maken. Ja je kan op die leaseauto wat opmerken maar als dat alles is ...

Wel zou ik gaan denken aan veranderingen, carrièreplanning, relatie, waar wil je je vestigingen. Je hebt ook nog nooit op jezelf gewoond. Sociaal maatschappelijk zitten er volgens mij meer overpeinzingen bij dan financieel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:46:
[...]
De rente op die €5000 lening is veel hoger dan de rente die je op je spaarrekening krijgt en dat gaat de komende tijd nog niet veranderen.
De rente op studieschuld bij DUO is op het moment 0% - dus dat argument telt niet. Wat wel telt is het gevoel niemand iets schuldig te zijn, maar dat is denk ik van persoon tot persoon verschillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
sambalbaj schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:48:
Op basis van je huidige situatie zou ik me totaal niet druk maken. Ja je kan op die leaseauto wat opmerken maar als dat alles is ...

Wel zou ik gaan denken aan veranderingen, carrièreplanning, relatie, waar wil je je vestigingen. Je hebt ook nog nooit op jezelf gewoond. Sociaal maatschappelijk zitten er volgens mij meer overpeinzingen bij dan financieel
Daar heb je misschien wel een heel goed punt. Voor jullie beeldvorming: ik heb vier jaar een relatie gehad, dus weet wel een beetje hoe dat in elkaar steekt enzo :). Maar ik begrijp je. Vind het “slechts 3%” groeien per jaar bij mijn werkgever wel een goede om ook over na te denken. Ze bieden vaak wel cursussen en trainingen, maar vaak zit daar geen beloning in de zin van extra geld aan vast. Wellicht eens goed om daar met mijn baas tijdens een functioneringsgesprek over te gaan praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Nee. Daar zou ik me niet druk om maken. Zo’n spaarrekening is iets waar de meesten van zullen dromen. ;)

Snap niet waarom je die studieschuld laat staan. Gewoon afbetalen. Je hebt het geld ervoor en dan ben je schuldenloos. Ik ben 26 en woon ook nog bij mijn ouders. Nu is mijn situatie wel compleet anders. Ik ben noodgedwongen zzp’er, geef veel uit aan ziektekosten en zorgverzekering.

Maar zorg ervoor dat geld geen obsessie wordt. Ga eens naar de Oostbloklanden en maak eens wat vrienden. Leer ook hoe andere mensen (moeten) leven. Krijg wat meer ervaring in het leven. Mij heeft die ervaring duizenden euro’s gekost. Aan gezondheidskosten, want dat is wat je als chronisch zieke voor je kiezen krijgt.

Doe dus ook eens wat leuks. Anders voorzie ik dat je straks bij een miljoen nog niet tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Vind dat je het goed doet hoor, zullen maar weinigen zijn die er zo rooskleurig voor staan dan jij. Met jouw salaris ka je rond de 2 ton lenen en dan met die 60k die je al hebt en als je over een paar jaar ook nog extra spaart ben je er al.
Ik vond op mezelf wonen niet zo bijzonder of duur, je doet het nu al goed en misschien loop je wel tegen een leuk meisje aan met een eigen huis. Als je nu al lekker spaart kan je het geld laten renderen of je tikt meteen de eerste 60k van je hypotheek af waardoor je dus daarna ook meer kan sparen. Geld maakt geld.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:57:
Vind het “slechts 3%” groeien per jaar bij mijn werkgever wel een goede om ook over na te denken
Jij groeit per jaar 2,5 á 3 % bij je werkgever. Maar wat groeit die €60K? Als die slechts de rente van de spaarrekening groeit dan gaat er iets niet goed. Informeer eens naar beleggen zoals bijvoorbeeld bij Meesman, met ETF's.

Met €60K moet je het geld voor je laten werken en niet voor je geld gaan werken. Geld wat ergens stil staat heb je geen bal aan, het moet groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sypie schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:12:
[...]

Jij groeit per jaar 2,5 á 3 % bij je werkgever. Maar wat groeit die €60K? Als die slechts de rente van de spaarrekening groeit dan gaat er iets niet goed. Informeer eens naar beleggen zoals bijvoorbeeld bij Meesman, met ETF's.

Met €60K moet je het geld voor je laten werken en niet voor je geld gaan werken. Geld wat ergens stil staat heb je geen bal aan, het moet groeien.
Mwah verschild wat je met het geld wilt, als je van plan bent binnen nu en een paar jaar een hut te kopen zou ik het vooral lekker weg laten rotten in een spaarrekening of kort lopend deposito. Je wilt niet afhankelijk zijn van beursschommelingen als je in 1x z'n bedrag onttrekken wilt. Verder ALS de prijzen toch zouden dalen ergens de komende jaren is het JUIST het moment waarop het voor TS aantrekkelijker wordt om te kopen (er van uitgaande dat hij redelijk zeker is qua werk), over het algemeen staat dan ook de beurs laag.

Verder als TS de komende jaren slechts 3% loonstijging ziet doet hij zeer waarschijnlijk iets erg verkeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 25-02-2020 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hahn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:48:
[...]

Studieschuld is wel de meest gunstige vorm van lening/schuld, maar je loopt een risicootje dat een hypotheekverstrekker er moeilijk over kan gaan doen en je minder hypotheek wil geven, als ze erachter komen.

En €5000 is dusdanig weinig (het is veel geld, maar hij heeft veel meer spaargeld, dus relatief gezien weinig), dat ik er ook geen moment over na zou denken en het direct af zou lossen.
Ik kreeg gezeik met de bank omdat ik het jaar voor mn huis 35k had afgelost... Ze hadden liever 35k extra cash en de studieschuld.

@Croga wel even verdiepen in de studielening voor je het afserveert he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

[...]

Het is prima om geld te laten renderen. Maar alles in 1 papieren asset-class die relatief volatiel is en waar in geen 10 jaar een crisis is gewest?

Ik zou daar mee uit kijken als je binnen 3,5 of 8 jaar dat geld nodig hebt voor de aanschaf van een primaire levensbehoefte.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Geld wat je nodig hebt om een huis te kopen op de korte termijn daar moet je niet mee gaan beleggen.

@dannyvdb1997 Maak jezelf niet gek, goed dat je jezelf bewust bent dat een private lease misschien niet het handigste is geweest. Maar we zijn allemaal jong geweest en we hebben allemaal foutjes gemaakt. En maar weinig van ons hadden de buffer om die foutjes af te kopen. (als je geen hypotheek krijgt vanwege die auto, dan koop je de rest van het contract toch tegen die tijd af. Zonde van het geld, maar dat is leergeld).

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
3 mensen die reageren op hetzelfde stukje over beleggen etc. Mooi. Wat TS met zijn geld doet moet hij weten , ik probeer alleen aan te geven dat het relatief gek is dat die €60K niet vanzelf significant meer gaat worden. Hoe TS dat gaat doen is niet aan mij, ik gaf slechts een voorbeeld. In het geval van TS zou ik eens met een kop koffie doen met een financieel adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Toen ik in diezelfde situatie zat kon ik nog veel meer sparen. Goedkope auto, gebruik ik nu al 6 jaar. Geen hele rits aan abonnementen en een goedkope Xiaomi telefoon. Kon twee keer per jaar op vakantie en met vergelijkbaar loon 1700 per maand sparen en beleggen. 1200 voor huis en 500 index beleggen. Ik zat op een gegeven moment tegen de 100k aan. Huis gekocht, dus nu een stuk minder ;)

Nu je al 60k hebt zou ik zeker zo'n 250 euro gaan investeren per maand. Is tegenwoordig simpel. Als je wilt beginnen zie ik je wel in het beleggerstopic.

Studieschuld aflossen is ook geen goed idee, tenzij je een hoge rente hebt. Dus die zou ik op pauze zetten. Je kan dan beter gaan sparen (tenzij rente negatief is) omdat je de studieschuld altijd later kan aflossen als het nodig is. De studieschuld kan namelijk rendement opleveren in box3, want die kan je aftrekken, waardoor je minder vermogensrendementsheffing hoeft te betalen. Met 5k is dat wel klein qua impact, maar waarom zou je dat laten liggen.

Je bent goed bezig, maar er is ruimte voor verbetering. Rendement is belangrijk om vermogen om te bouwen en vast te houden. Het spaargeld moet je inzetten voor toekomstige huis, maar probeer verder te kijken. Als je nu kan beginnen met kleine bedragen beleggen dan hebben we het over 30 jaar over kleine 2 ton met 250 per maand en 6% gemiddeld rendement. En dan ben jij pas 53. Als je inkomsten en beleggen kan verhogen dan ga je al snel richting de half miljoen.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 26-02-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
sypie schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:25:
3 mensen die reageren op hetzelfde stukje over beleggen etc. Mooi. Wat TS met zijn geld doet moet hij weten , ik probeer alleen aan te geven dat het relatief gek is dat die €60K niet vanzelf significant meer gaat worden. Hoe TS dat gaat doen is niet aan mij, ik gaf slechts een voorbeeld. In het geval van TS zou ik eens met een kop koffie doen met een financieel adviseur.
Dat ligt er maar net aan. Zoals al meerdere keren aangegeven, plant/denkt TS om binnen enkele jaren een eigen woning met (een groot deel van) het geld te bekostigen. Beleggen met een dusdanig kleine horizon kent een relatief hoog risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52
Mooie cijfers voor je leeftijd! Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje en ben een paar jaar ouder dan jou.

Het enige wat ik niet snap is dat je een private lease auto hebt. Met zo veel spaargeld zou ik een mooie occasion kopen i.p.v. een Clio leasen. En kijk, zoals anderen al noemden, naar investeren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:13

_Apache_

For life.

Ik zou inderdaad die studieschuld direct aflossen. Die zit je alleen maar in de weg als je voor ene huisje (of appartement) gaat kijken.

Daarnaast, je doet het verder prima. Je doet geen gekke dingen, en dat is te zien aan je spaarsaldo.

Aan mij - en mijn broer - werd gezegd toen we nog thuiswonend waren. 'jij 'mag' pas het huis uit, als je tenminste 25k op je spaarrekening hebt staan, en eigenlijk is dat het minimum.'. In eerste instantie beetje sceptisch - je bent een puber natuurlijk :+ - . Studie afgemaakt en fulltime gaat werken, binnen anderhalf jaar dus 20k op de bank. Easy.
Maar een nieuwe keuken, likje verf, meubels, wat achterstallig onderhoud en een financiering verder, en dat spaargeld heb je dus echt nodig.

Heb je op dit moment niet het gevoel dat je spaargeld je rust geeft? Dat zou het wel moeten geven namelijk. :)
[...]
Als TS pas over 3 jaar naar een huisje / appartement wil. Heb je toch al lang weer een veelvoud van die 5k gespaard.
De rente van je studieschuld is vast neem ik aan? Ik verwacht niet dat die meezakt met de lage rente nu. Dan is het gunstiger omdat ding snel af te lossen (mede ook omdat er geen aflosboete mee gemoeid is).

Vooral omdat de buffer meer dan voldoende is van TS, weg met die leningen.

[ Voor 30% gewijzigd door _Apache_ op 26-02-2020 07:56 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zo te lezen heb je je dingen goed voor elkaar. Ik denk dat het een dingetje is van "onze" generatie dat je je daar erg druk om kan maken. Ik herken het ook wel eigenlijk.
De toekomst kan je weinig over zeggen, ik heb wel geleerd om het los te laten en me meer te richten op het "nu". Er zijn zoveel dingen waar je je druk over kan gaan maken, het milieu, je privacy (online), al het nieuws wat je te zien/lezen krijgt. En dus ook je financiën ;)
Met wat zoeken ga je sowieso een plek vinden om te wonen, koop of huur. Linksom of rechtsom vindt jij ook je plekje wel. Zorg dat je maandlasten goed verdeeld zijn (dat heb je dus al gedaan) en je ziet t.z.t. wel wat je kan kopen/huren.

Dat is het enige zinnige wat ik erover kan zeggen. Oh ja, geniet ook van je leven :p

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@_Apache_ nogmaals, de rente is momenteel 0. Die studieschuld eet geen brood dus... Lekker laten staan tot je een huis gaat kopen. Rendement op 5k minder hypotheek is groter dan op 5k minder studieschuld.

Ik kreeg letterlijk van de bank te horen dat ze liever 35k extra cash en 35k studieschuld hadden gehad dan geen studieschuld. En niets staat je tegen om dan alsnog af te lossen.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 26-02-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Complimenten!
Zeer gezonde financiele situatie en toch goed aan het nadenken of het goed gaat. Dat zouden meer mensen moeten doen. Ik herken je positie vanuit mijzelf.

je houdt per maand genoeg over voor sparen. Dat tikt lekker aan zo.
De auto had uiteraard veel goedkoper gekund en daar kun je over een paar jaar wat aan doen.
Abonnementen kunnen aantikken. Moet je videoland en netflix allebei hebben of kun je om de zoveel maanden gewoon even swappen? Bespaart toch weer. Of deel de abonnementen met vrienden of bekenden.
Studieschuld lekker laten staan. Je hebt genoeg spaargeld om het in 1 keer af te lossen. Persoonlijk ben ik wel voor het in 1 keer aflossen gegaan om van het gedoe en brieven af te zijn. Maar ik denk dat het puur financieel gezien beter is om het te laten staan, al maakt het eigenlijk allemaal niet veel uit.
Cash voor hypotheek is geen argument hier. Het gaat om 5k. De maximale hypotheek gaat wel omlaag van je studieschuld.

Verder zou ik adviseren je vooral niet te druk maken. In deze fase zijn er nogal wat onzekerheden en dat is misschien deels de aanleiding om je druk te maken. Besef dat je er beter voor staat dan vele anderen van je leeftijd en mensen die ouder zijn. Goed salaris, gezond financieel plan. Relax!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf ben ook net die leeftijd voorbij. Ik woon in België en daar verdient de gemiddelde starter 1500 - 1800 netto. Als ik bij mijn leeftijdsgenoten kijk dan is 7 op de 10 gestart met een spaarpot van 0 - 10000 euro. Van studieschuld heb ik nog maar weinig gehoord hier bij ons.

Wanneer ik thuis woonde had ik eens vaste kost van 300 a 500 euro. Mijn auto was wel aangekocht (2de hands) en was geen leasing.

Ik begrijp niet hoe het verschil tussen NL en België zo groot kan zijn met zo een kleine afstand tussen.
(Lonen, prijzen van de huizen, studieschuld, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd hele discussie op zich, maar belangrijke onderscheiden:
- kosten van arbeid liggen hoger in België. Zelfs met de lagere lonen zijn de kosten voor de werkgever vaak hoger dan in NL.
- hypotheekrente aftrek in NL heeft grote gevolgen voor de markt
- zelfde geldt voor het fenomeen aflossingsvrije hypotheek
- studie levert je inmiddels inderdaad een lening op
- heb het idee dat de belastingdruk in NL hoger is voor privepersonen.
- auto's kosten serieus meer geld hier

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:43
Je bent 23 jaar en hebt €60.000 op je rekening en je maakt je zorgen? Hoe dan?
Ik weet niet wat voor vrienden jij hebt, maar je gaat mij toch echt niet wijsmaken dat je geen vrienden hebt van dezelfde leeftijd, die niet eens in de buurt van €10.000 komen toch? :P

Je hebt in ieder geval 30 keer zoveel spaargeld, als ik had op mijn 23ste. ;)
En dat was gewoon met een huurhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Ga op vakantie, gun je zelf rust en lekkere drankjes( ook non alcohol) en geniet van je spaargeld man. Ik heb met 10k aan spaargeld en bijna hetzelfde loon een huis gekocht. Jij hebt 50k meer. Geniet man!

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Tip van een belegger: ga dat geld niet beleggen. Ik zie dat sommige mensen dit aanraden, maar je weet dat je een deel nodig gaat hebben voor de aankoop van een huis. Je weet nog niet hoe veel.

Het kan helpen om even uit te rekenen hoeveel je kan lenen met je huidige salaris, plus wat verhogingen. Als je een beetje weet waar je wil wonen, kan je ook een inschatting maken wat een woning kost die je zou willen kopen in de komende jaren.

Als je dat heel goed weet, dan heb je misschien ‘overtollig’ spaargeld en kun je nadenken over beleggen. Dit zou ik alsnog afraden totdat je een huis hebt gekocht, omdat een huis kopen zo’n bron van stress is voor je.

Wat ik je wel zou aanraden is om een deposito ladder op te zetten. Zoek hier op in de zoekfunctie van tweakers. Op deze manier krijg je nog wat rente op je spaargeld. Let trouwens ook goed op de voorwaarden. Bij sommigen kun je het deposito boetevrij openbreken als je een huis koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:18
Ik snap de concerns van OP wel. Als het een keer minder gaat, of je gaat een keer op je bek dan wordt er snel beoordeeld over je boekhouding en financiele verantwoordelijkheid.

Zo had ik tijdens mijn studie ook een dikke bak, heb ik een huis gekocht als investeringsobject, belegd/geld verloren in crypto en ben wezen freelancen.
Op het moment dat men het woord "risico" hoort dan krijg je vaak een belerend vingertje dat het allemaal fout is wat je doet. Want stel dat het een keer fout gaat. Maar als men ziet dat het goed gaat, dan ben je opeens een financiele coach voor hun.

Met zoveel spaargeld op je bank en je leeftijd doe je het bovengemiddeld goed.

Vergeet niet dat je de tijd niet terug kan draaien en je moet genieten nu je jong bent.

Gezondheid, geluk en geld is een driehoek. Qua geld zit jij behoorlijk goed. Ik zou me eerder focussen op gezondheid en geluk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:40:
@Verwijderd hele discussie op zich, maar belangrijke onderscheiden:
- kosten van arbeid liggen hoger in België. Zelfs met de lagere lonen zijn de kosten voor de werkgever vaak hoger dan in NL.
- hypotheekrente aftrek in NL heeft grote gevolgen voor de markt
- zelfde geldt voor het fenomeen aflossingsvrije hypotheek
- studie levert je inmiddels inderdaad een lening op
- heb het idee dat de belastingdruk in NL hoger is voor privepersonen.
- auto's kosten serieus meer geld hier
HRA is met 1-2% rente en 0,65% EWF èn een max die elk jaar 3%-punt daalt verwaarloosbaar.
Aflossingsvrij maakt een comeback juist door de lage rente. Waarom zou je een huis naar 0 afbetalen terwijl sociale huur over 30 jaar 1.000/maand betaalt? Daar zit iets inherent scheefs in.

@dannyvdb1997 Die Clio RS is een leuke hobby, je bent jong en woont thuis. Geniet er gewoon van! Eenmaal op jezelf zal je zien dat het leven een stuk duurder is. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:18:
[...]

HRA is met 1-2% rente en 0,65% EWF èn een max die elk jaar 3%-punt daalt verwaarloosbaar.
Aflossingsvrij maakt een comeback juist door de lage rente. Waarom zou je een huis naar 0 afbetalen terwijl sociale huur over 30 jaar 1.000/maand betaalt? Daar zit iets inherent scheefs in.

@dannyvdb1997 Die Clio RS is een leuke hobby, je bent jong en woont thuis. Geniet er gewoon van! Eenmaal op jezelf zal je zien dat het leven een stuk duurder is. ;)
Doet niks af aan het feit dat 30 jaar HRA voor wat hogere prijzen hebben gezorgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, dat is nu de lage rente (en bonuston per ouderpaar) en bij de vorige bubbel het meetellen van dubbele inkomens. De norm is altijd vastgesteld op de bruto hypotheek zonder HRA.

De HRA bestaat al sinds eind 19e eeuw, maar die discussie is al tot in den treure gevoerd in het woningmarkttopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:34
Wat vinden jullie van mijn situatie, als ik dat mag vragen natuurlijk
Je maakt je zorgen om niks. Ik zou daar hulp bij gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:18
Klein aandachtspuntje voor je leaseauto, mocht het via je werk kunnen is het beter.

Mocht je toch een huis willen kopen, telt je privatelease als een BKR registratie, waardoor je mogelijk een stuk minder hypotheek kan opnemen.

Good to know :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flotje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 22:10
Heb je al eens gekeken op de website van het Nibud?
Zij hebben allerlei tips en tools voor sparen, ook als je bepaalde spaardoelen zoals de aanschaf van een huis hebt.
Wellicht geeft het je wat rust om een beeld te krijgen van 'over het algemeen verstandig' spaargedrag.
Natuurlijk is het wel altijd goed om de informatie ook af te stemmen op je eigen situatie en voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Rann schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:49:
Klein aandachtspuntje voor je leaseauto, mocht het via je werk kunnen is het beter.

Mocht je toch een huis willen kopen, telt je privatelease als een BKR registratie, waardoor je mogelijk een stuk minder hypotheek kan opnemen.

Good to know :+
Dat geld ook voor zakelijke lease aangezien dat ook een blok aan je been is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 22:32
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:00:
Eigenlijk heb ik het gevoel dat je boven je stand leeft.
Ik bedoel: Dit uitgavenpatroon, kun je dat volhouden als je wél op jezelf zou wonen?
Dus: voor die €1350 die je nu niet uitgeeft:
- Hypotheek
- Gemeentelijke belastingen
- Waterschapsbelasting
- Onderhoud woning
- Woonhuis verzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Boodschappen
- Gas, Water, Licht
- ?

Dat is niet heel ruim, zeg maar.
Life style inflation is een groot gevaar. Zodra een luxe leven de standaard is geworden kan je niet meer terug. En dan kom je ondanks een hoog salaris moeilijk rond.

Tot zo ver het grotenmensen advies.

Je bent 23, woont thuis, en je hebt een boel centen. Stop een paar duizend euro in een potje, zeg je baan op, en smijt die centen over de balk! Ga een half jaar wereldreis bijvoorbeeld. Je hebt nog de rest van je leven om je zorgen te maken over financiën. Maar een kans zoals deze krijg je nooit meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
com2,1ghz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:08:
[...]

Dat geld ook voor zakelijke lease aangezien dat ook een blok aan je been is.
Is dat veranderd? Bij mij telde het niet mee voor m'n hypotheek. Maar m'n leasebudget dan net zo goed ook niet omdat het geen vast inkomen is.

TS, maak je niet druk man. Je hebt bizar veel spaargeld, zou nu al een mooi huis kunnen kopen op je spaargeld + hypotheek... dus ik zou gewoon ff gaan genieten van het leven en lekker door blijven sparen zolang je bij je ouders het goed hebt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
CyberFly schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:16:
[...]

Life style inflation is een groot gevaar. Zodra een luxe leven de standaard is geworden kan je niet meer terug. En dan kom je ondanks een hoog salaris moeilijk rond.

Tot zo ver het grotenmensen advies.

Je bent 23, woont thuis, en je hebt een boel centen. Stop een paar duizend euro in een potje, zeg je baan op, en smijt die centen over de balk! Ga een half jaar wereldreis bijvoorbeeld. Je hebt nog de rest van je leven om je zorgen te maken over financiën. Maar een kans zoals deze krijg je nooit meer.
Het is ook voor het laatst dat je zo goedkoop kan leven onder moeders vleugels. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
SmurfLink schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:26:
[...]

Is dat veranderd? Bij mij telde het niet mee voor m'n hypotheek. Maar m'n leasebudget dan net zo goed ook niet omdat het geen vast inkomen is.

TS, maak je niet druk man. Je hebt bizar veel spaargeld, zou nu al een mooi huis kunnen kopen op je spaargeld + hypotheek... dus ik zou gewoon ff gaan genieten van het leven en lekker door blijven sparen zolang je bij je ouders het goed hebt.
Ik heb het even gecheckt, je hebt gelijk. Ik kon me herinneren dat een collega hier tegenaan liep, maar dat ging toen om eigen bijdrage omdat hij een duurdere auto nam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51
dehardstyler schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:41:
Ik weet niet wat voor vrienden jij hebt, maar je gaat mij toch echt niet wijsmaken dat je geen vrienden hebt van dezelfde leeftijd, die niet eens in de buurt van €10.000 komen toch? :P

Haha, dat dacht ik ook. Ik had meer vrienden die 60k in de min stonden dan in de plus :P

Rond die tijd begon ik net aan een nieuwe HBO studie, had ik een paar k studieschuld, huurde ik samen een appartement en had ik een paar k spaargeld. That’s it. Verder lekker genieten joh!

Vergeet niet dat wanneer je een partner hebt het kopen veel gemakkelijker wordt en het totale inkomen ook fors stijgt. Zie niet in waarom je persé alleen zou moeten kopen en je jezelf zo druk zou moeten maken op je 23e in jou situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:04
Ik zou zeggen goed bezig! _/-\o_ Toen ik 23 was stond mijn financiele situatie er zeker niet zo rooskleurig voor. Tegelijkertijd studeerde ik toen ook nog, dus hoefde dat ook helemaal niet.

Ik zou stoppen met je zorgen maken over acute problemen, die heb je zeker niet. Zijn er nog zaken te optimaliseren op de lange termijn? Natuurlijk, dat is eigenlijk altijd zo. Ik zou je aanraden om hier op het forum eens rond te gaan kijken:
Financiele Onafhankelijkheid

Daar staan veel goede tips en kan je nog veel leren. Of je er goed of slecht voorstaat mag je daarna zelf beoordelen want dat is heel persoonlijk :)

Edit:
Overigens, Hulde dat je dit hier bespreekbaar maakt. Het grootste probleem dat Nederlanders over het algemeen met inkomen/vermogen hebben is dat ze het niet durven te bespreken omdat dat "prive" is. WMB is dit stap één!

[ Voor 14% gewijzigd door sebastiaan89 op 26-02-2020 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, de auto is relatief duur... aan de andere kant heb je een leuke spaarpot en woon je nog thuis. Als die auto jou veel plezier geeft, geniet er dan vooral van :)

Mocht je over een aantal jaar op jezelf gaan wonen, kun je tegen die tijd altijd nog de auto inruilen tegen een jonge occasion... of natuurlijk hem simpelweg overnemen van de leasemaatschappij en (goedkoper) doorrijden.

Voor nu zou ik vooral zeggen: los eventuele studieschulden af. Je hebt het geld er immers voor.

En wacht met het kopen van een huis. Die bubbel barst echt wel op den duur... misschien zelfs binnenkort wel.

PS
Het zijn altijd de mensen die alles het beste voor elkaar hebben die zich het meest druk maken lijkt het wel :P Ik ben ook zo'n piekeraar en heb ooit met een psycholoog mijn financiële zorgen besproken. Dat was geen goed idee. Die stond echt met haar oren te klapperen toen ik vertelde dat ik mijn auto simpelweg over had gemaakt en dat ik een hekel aan lenen heb.

Ik werd echt voor gek verklaard dat ik mij überhaupt druk maakte... ze begreep me echt niet. Wat jammer was, want het ging mij vooral om hoe de verhouding tussen vermogen en inkomen, en kosten anderzijds de afgelopen jaren was verschoven en de moeite die ik daarmee had.

Maar ja. Het kwam niet aan.

Vroeger woonde ik in een goedkoop flatje en kon ik rustig 2 jaar zonder inkomen vooruit... had het ook in 5 jaar helemaal kunnen aflossen.

Tsja... tegenwoordig moet ik echt werken voor mijn huis en gezin. That bothers me. De kans alles kwijt te raken is simpelweg groter als het een keer wat minder met mij gaat.

Deze angst kwam ook vooral opspelen na een burnout. Toen werd ik geconfronteerd met hoe fragiel alles is.

[ Voor 48% gewijzigd door Lethalis op 26-02-2020 12:31 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

Zorgen maken om een huis te kopen, maar dan wel een auto gaan leasen die BKR geregistreerd staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50
Members only:

[ Voor 37% gewijzigd door CarJunkyXL op 26-02-2020 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:47:
[...]
Mooie quote over 'consumisme':
People buy things they don't need, with money they don't have, to impress people they don't like.
Nog mooier vind ik eigenlijk:

"The things you own, end up owning you".

Want ik koop shit doorgaans niet voor anderen en alleen als ik het geld ook heb (muv het huis dan).

Maar het gezeik dat je meestal ervan hebt... man man man. Die nieuwe auto die het ene probleem na het andere heeft, die mooie bankirai schutting die scheef staat na de eerste storm, de nieuwe PC die steeds vastloopt, enzovoorts.

Het kost allemaal zo verschrikkelijk veel tijd.

Keep it simple :)

Hoe mooier en duurder de spullen, des te hoger jouw verwachtingen... en des te groter de teleurstelling als het tegenvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Zo! Dit maakt toch wel meer los dan ik had verwacht. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties, dat waardeer ik.

Moraal van het verhaal is denk ik: ik hoef me geen zorgen te maken, maar het is ook zeker niet slecht dat ik er wél bewust mee bezig ben en ook over nadenk. Vind het wel “leuk” (misschien niet het goede woord) dat sommige meningen over het bedrag wat er maandelijks uitgaat en leefstijl uiteen lopen.

Beleggen, ik vind het een lastige. Wellicht is het voor mij sowieso weleens verstandig om eens met een adviseur te gaan zitten?

Kijk, die auto is inderdaad duur. Haal ik die van mijn lasten af, dan haal ik de vijfhonderd euro qua vaste lasten denk nog niet eens in een maand. Ben ik er blij mee? Ja! Het is - zoals ik al eerder zei - wellicht niet de meest verstandige keuze geweest op financieel gebied. Aan de andere kant dacht ik: het kan op dat gebied ook wel... Later is mijn inzicht daar een beetje in veranderd, maar dat neemt niet weg dat ik iedere dag met veel plezier in mijn auto zit en ervan geniet. Over vier jaar, is ie weg...

Geniet ik daarnaast van het leven? Ja, ondanks dat ik me qua geld soms zorgen maak. In het weekend een drankje doen met vrienden, een vakantie, een of twee keer per jaar een stedentripje... Ik ben blij dat ik dat doe en kan doen. Daarnaast haal ik veel plezier uit mijn werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@dannyvdb1997 Goed bezig, maar ik zou die studieschuld wel een stuk sneller aflossen, zeker als je al zoveel spaargeld hebt.
Schuldenvrij is altijd beter en zeker nu de rente op spaarrekeningen bijna 0% is en je daarover nog wel belasting betaald.
En zonder schulden kun je straks ook makkelijker een hypotheek krijgen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

Vaak, niet altijd. In dit geval is de studieschuldrente 0%. Hij kan dus ook geld tegen 0.9% rente wegzetten (deposito) voor 5 jaar. Levert toch weer iets op.
en zeker nu de rente op spaarrekeningen bijna 0% is en je daarover nog wel belasting betaald.
Studieschuld kun je gewoon van je vermogen aftrekken dus dat klopt niet.
En zonder schulden kun je straks ook makkelijker een hypotheek krijgen.
Ja. dus makkelijkste weg is inderdaad wel om vlak voor afsluiten van hypotheek schuldenvrij te zijn, of je accepteert dat je minder kunt lenen, dan behoudt je de studieschuld gewoon zo lang mogelijk en haal je ondertussen rendement met het geleende bedrag :) .

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 26-02-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:09:
Beleggen, ik vind het een lastige. Wellicht is het voor mij sowieso weleens verstandig om eens met een adviseur te gaan zitten?
Als je aanleg hebt om te piekeren, ga dan niet beleggen :P Doe het niet (ervaringsdeskundige). Ik bleef maar naar mijn portefeuille staren, totdat ik het helemaal zat was om ermee bezig te zijn.

Beleggen werkt alleen als je verliezen kunt accepteren (op de korte termijn), zodat je op de lange termijn winst maakt. Dat vergt veel rust en geduld. Als je in paniek raakt, ga je de ene stomme beslissing na de andere maken.

Ik had 2 jaar geleden o.a. Microsoft aandelen voor 88 euro per stuk... met de nadruk op "had".

Rationeel gezien had ik ze nooit verkocht... maar emoties speelden op toen de markt tijdelijk in mineur was.

Ik heb er geen verlies op gemaakt uiteindelijk... Maar ook geen winst. Wel een hoop stress gehad.

Los zelf liever mijn hypotheek af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:25

Punkrocker

Mostly harmless

de Peer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:18:
[...]

Vaak, niet altijd. In dit geval is de studieschuldrente 0%. Hij kan dus ook geld tegen 0.9% rente wegzetten (deposito) voor 5 jaar. Levert toch weer iets op.

[...]

[...]

Ja. dus makkelijkste weg is inderdaad wel om vlak voor afsluiten van hypotheek schuldenvrij te zijn.
Even los van financiële voor of nadelen:
Ik vind (let op "ik vind" je mag het er mee oneens zijn) het netjes om je schulden af te betalen zodra dat mogelijk is.

@TS Maak je geen zorgen. 8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

@Punkrocker dat kan natuurlijk, maar is weer een andere (invalshoek van de) discussie :)
Op zich ook goed om dat te scheiden maar er wel bewust van te zijn. Wat is financieel optimaal, en hoe voel ik me daarbij...

[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 26-02-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik zou gaan kijken hoe je je geld voor je aan het werk kan zetten. Je hebt echt een enorme voorsprong mbt andere leeftijdsgenoten.

Dat geld op je spaarrekening is leuk, maar wordt eigenlijk alleen maar minder waard met de huidige inflatie.
Je hebt nu de kans om wat verder in de toekomst te gaan kijken. Als je nu begint met wat investeringen kan je misschien wel een paar jaar eerder met pensioen oid. Ik denk dat weinig het zien zitten om tot 75 jaar te werken namelijk?

Paar opties die je hebt:
- je pensioen aanvullen
- beleggen (ik zou aanraden een mixfonds te nemen. pak een start kapitaal van een paar duizend en vul dit elke maand aan met een paar honderd voor de rest van je leven)
- etc
- etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:40

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

dehardstyler schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:41:

Ik sluit me hier wel een beetje bij op aan. Je hoeft niet bijzonder intelligent te zijn om te weten of je met 60k spaargeld, en een salaris waar jij over beschikt, in de nabije toekomst stappen kan zetten. Als je dit op eigen kracht weet op te bouwen, dan moet het ook lukken ZELF te onderzoeken wat je met jouw vermogen & salaris kan bereiken -> Google is your friend.

Het komt bij mij een beetje over als naar de bekende weg vragen.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 23:00
Je hoeft je niet direct zorgen te maken over je financiën, maar hou er rekening mee dat die lease auto zwaar meeweegt in het afsluiten van een hypotheek. Met leasebedrag van zo'n 400 honderd euro per maand moet er rekening mee houden dat je zon 70.000 euro minder hypotheek kan krijgen. Met het inkomen wat jij hebt zul je sowieso niet (veel) boven de twee ton kunnen lenen. Studie schuld buiten beschouwing gelaten kun je waarschijnlijk dus rond de 130.000 hypotheek krijgen.
Daarnaast zijn er nog wel wat dingen waar je rekening mee moet houden bij de aankoop van een huis in de huidige tijd.
Bv. Max hypotheek is 100 procent van getaxeerde waarde, dus kosten koper en overbieding moet je zelf ophoesten.

Maar het beste kun je naar een hypotheek adviseur gaan met al je info. En gewoon oriënteren wat mogelijk is. Eerste gesprek is gratis. Dan je plan trekken. Een plan van een paar jaar waarbij je ervoor zorgt dat je er zo goed mogelijk voor staat op het moment dat je wil gaan kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:00
[...]
Kijk, die auto is inderdaad duur. Haal ik die van mijn lasten af, dan haal ik de vijfhonderd euro qua vaste lasten denk nog niet eens in een maand. Ben ik er blij mee? Ja! Het is - zoals ik al eerder zei - wellicht niet de meest verstandige keuze geweest op financieel gebied. Aan de andere kant dacht ik: het kan op dat gebied ook wel... Later is mijn inzicht daar een beetje in veranderd, maar dat neemt niet weg dat ik iedere dag met veel plezier in mijn auto zit en ervan geniet. Over vier jaar, is ie weg...
[...]
Volgens mij zeg je het hier zelf al helemaal goed. Ja, het is een flinke uitgave. Maar je kan het betalen en je hebt nog 1000 euro per maand over. En je beleeft er veel plezier van. Dan kan je je dit dus gewoon veroorloven, punt. Laat je door niemand aanpraten dat het anders is.

Edited to add:
Een 23 jarige die 1k/mnd spaart en 60k op de bank heeft en dan zijn er Tweakers die beweren dat hij "op te grote voet leeft". Echt absurd.

[ Voor 7% gewijzigd door Lapa op 26-02-2020 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:32
de Peer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:18:
[...]

[...]

[...]
De echte muggenzifter (zoals ik) zal zeggen dat je slechts een deel mag aftrekken. Er is een drempel van 3100 euro. Dus in dit geval moet hij over die 3100 wel belasting betalen. Totaal kost dat 17 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00
Hahn schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:14:
En afschrijving zou ik zelf niet maandelijkse meerekenen, als je de auto al helemaal af betaald had.
Hebben we hier iemand die keurig de juiste vergelijking/overweging maakt en dan ga jij hem adviseren het verkeerd te gaan doen :P

Afschrijving kan zomaar de grootste kostenpost van een auto zijn, die moet je nooit negeren, of er iets (af)betaald wordt is compleet irrelevant. Afschrijving schat je in op verwachtte bezit, als het bezit achteraf langer is dan valt het mee. Hoe dan ook is het juist goed hem mee te rekenen als maandelijkse last van je auto.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De adviseur zit er vooral om z'n eigen salaris te verdienen, dus zorg dat je zelf een visie op beleggen ontwikkelt zodat je daar geen geld aan kwijt bent.
Lethalis schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:20:
[...]
Als je aanleg hebt om te piekeren, ga dan niet beleggen :P Doe het niet (ervaringsdeskundige). Ik bleef maar naar mijn portefeuille staren, totdat ik het helemaal zat was om ermee bezig te zijn.
Daar ben ik het 100% mee eens. Op een gegeven moment alles verkocht en ik geniet nog steeds enorm van de geweldige rust. En vergeet niet: iedereen vertelt altijd over de successen, maar de verliezen worden weggedrongen en 'vergeten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Lapa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:04:
[...]

Volgens mij zeg je het hier zelf al helemaal goed. Ja, het is een flinke uitgave. Maar je kan het betalen en je hebt nog 1000 euro per maand over. En je beleeft er veel plezier van. Dan kan je je dit dus gewoon veroorloven, punt. Laat je door niemand aanpraten dat het anders is.

Edited to add:
Een 23 jarige die 1k/mnd spaart en 60k op de bank heeft en dan zijn er Tweakers die beweren dat hij "op te grote voet leeft". Echt absurd.
Members only:
assje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:12:
[...]

Hebben we hier iemand die keurig de juiste vergelijking/overweging maakt en dan ga jij hem adviseren het verkeerd te gaan doen :P

Afschrijving kan zomaar de grootste kostenpost van een auto zijn, die moet je nooit negeren, of er iets (af)betaald wordt is compleet irrelevant. Afschrijving schat je in op verwachtte bezit, als het bezit achteraf langer is dan valt het mee. Hoe dan ook is het juist goed hem mee te rekenen als maandelijkse last van je auto.
Zo heb ik in eerste instantie ook gedacht... Maar toen ik een eerdere reactie in dit topic las, dacht ik dus dat dit vreemd was. Je koopt iets, en als je het later inlevert, is het ook weer minder waard. Het bedrag gaat alleen niet maandelijks van je rekening af.
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:47:
[...]

De adviseur zit er vooral om z'n eigen salaris te verdienen, dus zorg dat je zelf een visie op beleggen ontwikkelt zodat je daar geen geld aan kwijt bent.

[...]

Daar ben ik het 100% mee eens. Op een gegeven moment alles verkocht en ik geniet nog steeds enorm van de geweldige rust. En vergeet niet: iedereen vertelt altijd over de successen, maar de verliezen worden weggedrongen en 'vergeten'.
Inderdaad... Dat lijkt mij in mijn geval niet zo heel verstandig dan. Als ik wat meer rente zou willen ontvangen op mijn spaarrekening, dan zou ik het zo te lezen over kunnen zetten naar een depositorekening. Rentes daar zijn ook niet bijster hoog zie ik, maar nog altijd meer dan de 0.01 bij de Rabobank.

[ Voor 50% gewijzigd door dannyvdb1997 op 26-02-2020 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Luister naar wat Hendrik Meesman daarover zegt: waarom denkt u dat de adviseur in een duurdere auto rijdt dan zijn klanten? :) Hij (Meesman) adviseert terecht indexbeleggen en er niet naar omkijken. Financieel nieuws ook negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 20:16
Je bent lekker bezig. Qua eigen succes toch zeker wel bij de top 5% van je leeftijdsgenoten.

Als je 3k bruto hebt en 40000 inlegt - kan je een huis krijgen van minimaal 230.000 ?

Over 'zorgen maken', dat doe ik over geld niet zoveel meer, een aannemelijk scenario dat aan het eind van ons leven (+2060) de klimaatverandering omslaat in een derde wereldoorlog.

Wat heb je aan geld als de ijskap smelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BrockOlee schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:57:
Je hoeft je niet direct zorgen te maken over je financiën, maar hou er rekening mee dat die lease auto zwaar meeweegt in het afsluiten van een hypotheek. Met leasebedrag van zo'n 400 honderd euro per maand moet er rekening mee houden dat je zon 70.000 euro minder hypotheek kan krijgen. Met het inkomen wat jij hebt zul je sowieso niet (veel) boven de twee ton kunnen lenen. Studie schuld buiten beschouwing gelaten kun je waarschijnlijk dus rond de 130.000 hypotheek krijgen.
Daarnaast zijn er nog wel wat dingen waar je rekening mee moet houden bij de aankoop van een huis in de huidige tijd.
Bv. Max hypotheek is 100 procent van getaxeerde waarde, dus kosten koper en overbieding moet je zelf ophoesten.

Maar het beste kun je naar een hypotheek adviseur gaan met al je info. En gewoon oriënteren wat mogelijk is. Eerste gesprek is gratis. Dan je plan trekken. Een plan van een paar jaar waarbij je ervoor zorgt dat je er zo goed mogelijk voor staat op het moment dat je wil gaan kopen.
Of je koopt tegen die tijd het contract af voor een paar duizend euro tops en je kan wel over je volledige hypotheek beschikken. Daarna kan je zonder probleem een nieuw contract afsluiten. Heel scheef in hypothekenland, maar goed. Alternatief is het autocontract op naam van je ouders laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Laatst online: 18:46
Lapa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:04:
[...]

Edited to add:
Zonder kosten voor levensonderhoud kan zelfs iemand met een bijstandsuitkering bijna 1k sparen. Zo spannend is dat niet. En hoe hij aan die 60k komt weet je ook niet. Kan net zo goed een erfenis zijn van 100k waarvan hij 40k heeft verpatst.

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Anatidae schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:49:
[...]

Zonder kosten voor levensonderhoud kan zelfs iemand met een bijstandsuitkering bijna 1k sparen. Zo spannend is dat niet. En hoe hij aan die 60k komt weet je ook niet. Kan net zo goed een erfenis zijn van 100k waarvan hij 40k heeft verpatst.
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door dannyvdb1997 op 26-02-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:11:
Maar al het geld wat ik heb is zwart verdiend en niks komt van een erfenis oid.
Je bedoelt "wit verdiend".
Pagina: 1 2 Laatste