Hellend dak isolatie, wat kan wel/niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:19
Hi Tweakers,

Eind 2018 een bestaande woning uit 1988 gekocht, deze is compleet verbouwd met oog op nul-op-de-meter. Zo is er een warmtepomp geplaatst, 24 panelen op het dak, lage temp vloerverwarming aangelegd en op meerdere plekken geïsoleerd. Begin 2020 hebben we dus een jaar echt gewoond in dit huis en hebben we het doel al gehaald, we hebben energie over. (voor de geïnteresseerden, mijn WP heeft 3500KWh verbruikt in een jaar tijd, dit is inclusief SWW)

Maar daar wil ik niet stoppen, want er kan nog veel verbeterd worden, zo ben ik nu echt compleet de weg kwijt wat betreft na isoleren van een hellend dak. Ik ben al weken internet aan het afstruinen op verschillende fora en bouwwebsites, ik heb experts over de vloer gehad die elkaar weer leuk tegenspreken. Ik word er GEK van!
Daarnaast kan niemand zijn advies beargumenteren met feiten en berekeningen dus wie moet ik nou geloven?
Over de meest (in mijn ogen) simpele dingen als specificaties van bijvoorbeeld PIR geeft iedereen een ander antwoord, damp open of dicht?!
Ook op Tweakers heb ik de bekende topics voorbij zien komen maar blijf toch twijfels houden.

Mijn vraag:
Kan iemand mij vertellen én bewijzen welke isolatie ik kan gebruiken om aan de binnenkant, tussen de gordingen, achter bestaande isolatie extra kan isoleren?

Mij dak van buiten naar binnen:
- Dakpan
- Panlatten
- 2mm multiplex/mdf/whatever (ben niet zo thuis in de houtsoorten)
- 10cm EPS/Piepschuim
- 2mm multiplex/mdf/whatever met een plastic-achtige gladde afwerking aan de binnenkant
- gordingen

Foto van doorsnede:
Doorsnede dak`

Wat ik graag zou willen is PIR platen gebruiken om te isoleren zodat mijn gordingen aan de binnenzijde zichtbaar blijven en toch een Rd van 6+ behalen. Dit zou kunnen met PIR vanaf 90mm dik. Of met glaswol van 14cm maar dan ben ik de gordingen kwijt (die zijn 14 cm).

Alle hulp is zeer welkom, ik hoor echter wel graag waarom het zo zou zijn dat...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Uiteindelijk monden al die topics uit in een wel / niet / niks getouwtrek en mensen die klimaatfolie niet vertrouwen en zij die er bij zweren...

De mensen die denken dat je vanuit het oogpunt van vochtproblemen helemaal niks moet isoleren en het liefst het binnenspouwblad ook wat gaten geven zijn ook nog niet allemaal overleden maar wel zeer overtuigd van hun gelijk, dus tja, dan krijg je ook allerlei tegenstrijdige adviezen :9

Je huidige dak is dampdicht, dus moet je niet nog een dampdichte laag aanbrengen, want dan ga je vocht opsluiten in de nieuwe isolatie wat dan eventueel condenseerd op je huidige dak. Aan de binnenkant zou je dan dus klimaatfolie 'moeten' gebruiken. Maar met gordingen die zichtbaar blijven wordt dat lastiger.

In sommige gevallen is dat piepschuim doortunneld door muizen. Is het bij jou nog helemaal goed?

Wat heb je qua ventilatie / afzuiging?

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-02-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
drocona schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:59:
Begin 2020 hebben we dus een jaar echt gewoond in dit huis en hebben we het doel al gehaald, we hebben energie over.
Wat is uiteindelijk je doel? Je wilt nu een hoop moeite en geld investeren met een terugverdientijd van oneindig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
@kabeltjekabel Alle kanalen liggen er voor de balansventilatie, alleen de unit moet er nog in. Dus balansventilatie is het uitgangspunt.

Toen de mannen zonnepanelen gingen installeren kort naar het dak gekeken en die ziet er nog perfect uit, naast de gaten voor de afvoeren zijn er geen beschadigingen zowel buiten als binnen.

Ik begrijp dat het nu dampdicht is, EPS is iedereen het wel over eens, waar bij mij nog een extra vraag naar boven komt, wat meer in de details dus. Als het dampdicht is en ik lijm er een dampdichte PIR (is dampdicht toch? of niet?) dan heb ik toch gewoon een dikkere laag dampdichte/vaste isolatie waar geen vocht bij zit/kan want het zit tegen elkaar aan? Of is dit te simpel gedacht? Er kan toch geen vocht in een vast isolatiemateriaal zitten? Ik zie dit meer gebeuren met glaswol bijvoorbeeld die aan de binnenkant dampdicht afgesloten wordt?

@De Rikster Ik denk dat ik één van de weinige ben die het niet zo zeer voor het terug verdienen doe maar gewoon om te kijken hoe zuinig en klimaatneutraal het kan. Mijn huidige terugverdientijd zonder zolderisolatie, balansventilatie en nieuwe triple glas ramen is al rond de 25 jaar. Dat is puur op basis van de tot nu toe uitgevoerde isolatie, zonnepanelen en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PIR is niet dampdicht. Die met alu laag wel voor zover die laag er zit..

Glaswol+ dampdichte folie wordt gedaan bij daken doe niet reeds dicht zijn. Bijv. kaal jaren '30 dakbeschot. Dat is hier nvt. Jij hebt al een dampdicht dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
drocona schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:35:
Als het dampdicht is en ik lijm er een dampdichte PIR (is dampdicht toch? of niet?) dan heb ik toch gewoon een dikkere laag dampdichte/vaste isolatie waar geen vocht bij zit/kan want het zit tegen elkaar aan?
er zit toch een plaat multiplex tussen?

In ieder geval, hier is al veel over gezegd in (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
drocona schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:35:
@De Rikster Ik denk dat ik één van de weinige ben die het niet zo zeer voor het terug verdienen doe maar gewoon om te kijken hoe zuinig en klimaatneutraal het kan. Mijn huidige terugverdientijd zonder zolderisolatie, balansventilatie en nieuwe triple glas ramen is al rond de 25 jaar. Dat is puur op basis van de tot nu toe uitgevoerde isolatie, zonnepanelen en warmtepomp.
Klimaatneutraal ben je al als je een overschot aan kW’s hebt. Alles wat je er nu meer aan gaat doen vergroot alleen maar de footprint van je woning in negatieve zin als je het heel theoretisch gaat bekijken. Emissies van isolatieproductie en het transport zijn niet klein bijvoorbeeld..

Je terugverdientijd wordt oneindig lang als je niet meer kan salderen op deze manier imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
@kabeltjekabel Kun je mij bewijs/documentatie opleveren dat PIR of RESOL niet dampdicht is? Als PIR dampopen is kan ik dit namelijk gebruiken met klimaatfolie ervoor. Echter verschillen hier de meningen en niemand lijkt iets te kunnen bevestigen, ik wil graag feiten (zoals ik aangeef in mijn eerste verhaal)
Als PIR dampopen is heb ik namelijk dampdicht EPS met daar tegenaan dampopen PIR en klimaatfolie, geen probleem en dat is "voorgeschreven" omdat dampdicht naar buiten en dampopen/regulerend naar binnen.

@frickY Ook dat thread heb ik al doorgenomen, dar wordt veel gezegd maar ook niets bevestigd, alleen mensen die maar gewoon een keuze maken. Ik houd niet van verassingen en al helemaal niet van onbevestigde claims die mij achteraf kunnen bijten. Laatste wat ik wil is een verrot dak!

@De Rikster Op dit moment wel ja, zodra saldering wegvalt en ik met een thuisaccu aan de slag moet is sowieso de terugverdientijd oneindig maar kan ik wel neutraal blijven en mijn eigen energie gebruiken (en zo veel mogelijk los van het net). Daarnaast gaan een elektrische auto in de komende jaren daar ook niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Als het goed is hebben de toegepaste PIR-platen een eigen dampscherm aan de binnenzijde zitten, anders zit hier een folie nog tussen het multiplex en de PIR.

Als je daar nu een tweede PIR-plaat onder hangt zorg je ervoor dat het dampscherm tussen twee platen blijft zitten, waardoor al het vocht zich daar op gaat hopen. Ook moet je oppassen dat het temperatuurverschil tussen je isolatielaag en de gordingen niet te groot wordt. Dan bestaat de kans dat je gordingen een koudebrug worden, en ook daar vocht, en schimmel op kunnen hopen.

Als je know-how wilt én bewijs. Laat een bouwfysicus een berekening maken met TRISCO of VABI (Programma's voor dit soort temperatuurs- en vochtberekeningen).

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
Overigens als extra, dit is het gewenste effect wat ik wil creëren, het liefst exact zelfde manier met Kingspan, maar eerst zeker weten of dat dus kan bij mijn constructie:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43747063

[ Voor 29% gewijzigd door drocona op 25-02-2020 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:33:
...
Je huidige dak is dampdicht, dus moet je niet nog een dampdichte laag aanbrengen, want dan ga je vocht opsluiten in de nieuwe isolatie wat dan eventueel condenseerd op je huidige dak. Aan de binnenkant zou je dan dus klimaatfolie 'moeten' gebruiken. Maar met gordingen die zichtbaar blijven wordt dat lastiger.
...
Laten we niet vergeten waarom men beweerd klimaatfolie of andere plastic ongein te moeten gebruiken. Dat is omdat het vermeend erg is als er vocht uit de lucht bij het dak aan de binnenkant komt en dan gaat condenseren.

Nu geloof ik niet zo in die theorie voor de Nederlandse klimaat-zone, maar als we nu toch aannemen dat het écht nodig is: Aangezien er echter al een dikke isolatie aan de buitenkant zit, is die condensatie kans 0%. Ergo geen enkele folie nodig en dus ook niet doen. Die folie is als de buiten houten plaat zo koud wordt dat het neerslaat.

Dat is hetzelfde als bij platte daken waar men tegenwoordig aan de buitenkant ook isolatie doet en dan aan de binnenkant de gebruikelijke glaswol. Geen folie aan de binnenkant nodig.

Bij lekkages dan ook geen kans op opsluiting, wnat het vocht komt gewoon naar binnen.

Tenzij je in die zolder een sauna of zo plaatst, of een fitniss ruimte en daar echt zwaar bezweet aan de gang gaat.

Het is dat de OP graag de houten balken zichtbaar houdt, maar anders zou ik zeggen, glaswol en afddekken met gipsplaten. Wel de kieren afkitten. Dat is dan effectief dampdicht genoeg voor zelfs badkamers, maar glaswol met gipsplaten laat bij lekkages wel vocht terug het huis in ipv dat het het opsluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

De reden dat men elkaar tegenspreekt is omdat het niet zo eenvoudig is allemaal..
Als je opnieuw zou gaan beginnen, dan wil je deze situatie ten alle tijden voorkomen. Wat er namelijk gebeurt:
binnen heb je een warme temperatuur (met relatief hoge vochtigheid), buiten een koude. door je isolatiemateriaal heen gaat de temperatuur dus van warm naar koud. Ergens middenin dat isolatiemateriaal kom je dus een condensatiepunt tegen van de lucht. als het materiaal homogeen is, en je bent dampdicht binnen en dampopen aan de buitenkant, dan is er niets aan de hand. Het is hooguit 'een heel klein beetje' vocht en dat verdwijnt dan vanzelf wel weer.

nu het andere uiterste:
je hebt geen dampscherm aan de binnenkant, de damp gaat dus je isolatiemateriaal in. Tussen de twee isolatiematerialen (in jou geval dus tussen de bestaande tempex en het nieuwe pir), zit een kleine luchtspleet. Daar condenseert water op, dat gaat niet of te langzaam weer weg met als gevolg rot, schimmel en ellende.

Wat er echt gaat gebeuren is zeer moeilijk te zeggen en daarom zijn er ook allemaal verschillende meningen.
1. het valt allemaal wel mee, want de vocht is minder dan je denkt en alle materialen die je tegen elkaar aanzet zijn voldoende dampdicht zodat er geen vocht je isolatie in gaat.
2. Het is allemaal onmogelijk, want je vochtschermen in de vorm van (klimaar)folie of aluminium scherm op de pir zijn nooit helemaal dicht, waardoor er altijd vocht doorkomt met problemen van dien.
3. beide situaties komen natuurlijk voor. er zijn dus mensen met ervaringen in beide situaties.

conclusie: het kan waarschijnlijk wel, geen aannemer wil zijn vingers aan branden want de aansprakelijkheid als het fout gaat is groot. De meeste positieve ervaringen zijn van mensen die het zelf hebben gedaan en daarbij zeer netjes met de folie omgaan, dus het scherm echt heel netjes dichtmaken.

en ook bij deze conclusie is het niet zo zwart wit, want waarschijnlijk maakt een klein gaatje echt niet zoveel uit (zegt kamp 1), of juist wel (zegt kamp 2). etc..

Edit: zelf heb ik het dus inderdaad zelf gedaan en daarbij (waarschijnlijk) veel te netjes gewerkt. Dat wil zeggen: resolschuimplaat tegen het dakbeschot aangeschroefd, daartegen een volledig dampdichte folie en die met foliefix spur (kit) tegen de gordingen vastgekit. Dat geheel afgewerkt met gipsplaten. Ik vertrouw er wel op dat er geen vocht doorheen komt en dat het dus wel goedkomt, maar ik ben me wel degelijk bewust van de risico's.. voorlopig in ieder geval geen probleem, al maak ik niet dagelijks een gat in mijn dak om te controleren op rot en schimeel >:)

[ Voor 12% gewijzigd door prein2 op 26-02-2020 09:49 ]

PVoutput

• drocona
@prein2 Bedankt voor de heldere uiteenzetting en jouw eigen ervaring. Vanuit mijn oogpunt begrijp ik niet wat er zo moeilijk kan zijn, het zijn gewoon berekeningen. Het enige moeilijke is dat iedereen overal zijn gal loopt te spuwen zonder onderbouwing waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet of de waarheid niet meer kunt onderscheiden tussen alle bullshit. En ik begrijp best dat verschillende situaties verschillende oplossingen nodig hebben.

Voor de rest en voortgang van dit topic, ik heb besloten om het zelf maar weer uit te gaan zoeken, het lijkt helaas steeds vaker nodig te zijn de laatste tijd. Kost mij erg veel tijd maar zal dit topic aanvullen zodra ik alles heb uitgezocht.
Ik hoop dat er dan wat mensen die weten waar ze over praten naar mijn bevindingen kunnen kijken om te valideren of ik iets gemist heb.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Klopt het zijn berekeningen. Die geven aan dat er vochtproblemen ontstaan en dat je daarom een dampscherm moet plaatsen. En dan begint de ellende, want breng maar eens een goed vochtscherm aan tussen de gordingen. Dan krijg je van een aannemer een offerte van heb ik jou daar. De aannemer durft zich er niet aan te branden en zegt: het kan niet. Niet omdat hij berekeningen gemaakt heeft, maar omdat hij vaker dit probleem krijgt en het te complex voor hem is om hier risico op te nemen. veel liever een andere klus..

my 2 cts: met een goed vochtscherm zijn er geen problemen.

PVoutput

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Je noemt geen folie/doek onder je dakpannen. Zit die er ook niet?
EPS ligt op (en niet tussen) de gordingen neem ik aan?

Volgens de tool van U-wert zijn er in de nieuwe situatie met een willekeurige Pir plaat (zowel met als zonder alu toplaag) geen vocht problemen te verwachten als ik je situatie naboots zoals je die opsomt. Je dak ventileert blijkbaar van buiten voldoende om het saturatiepunt niet in je isolatie te laten vallen.

Zonder dampdichtheid of een waterkerende maar dampopen laag onder de pannen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z7dsrVO.png

Die PE folie zit er om het laagje plastic op je hardboard te simuleren. Zonder die laag gaat het ook goed.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YQNvCb7.png

Als de EPS laag echter wel volledig dampdicht is (door zichzelf of door een folie), treden er volgens de tool wel problemen op en gaat het fout:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YSIY3ch.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y8FjVLy.png%5B
Dan zal je ook de binnenkant moeten beschermen. De tool rekent een klimaat folie zoals Intello niet als goed genoeg en voorspeld dan nog steeds problemen. Alleen echte dampdichtheid aan de binnenzijde helpt dan. Maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen (en te houden).

Hamvraag is dus: hoe dampdicht is de EPS laag daadwerkelijk? Volgens de tool zonder damp dichte extra lagen zou het moeten gaan...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• drocona
@Wuursj Bedankt voor de opbouw, zelf ben ik ook net met die tool bezig. De tekening die jij er in hebt gezet komt overeen met de opbouw, ligt inderdaad op de gordingen.

Ik begon mij zelf ook af te vragen hoe dampdicht de constructie nu eigenlijk is, ik meen mij te herinneren dat er een oranje kleur aan de buitenkant te zien was, maar geen idee of dit een waterkerende laag die dampopen is of een dampdichte folie. Zal hier even wat onderzoek naar doen.

Overigens met dezelfde tool en glaswol (wat een veilige optie zou moeten zijn) is alles minstens twee keer slechter dan werken met PIR, wat mij ook een beetje doet schrikken, zeker gezien de badkamer nota bene op deze "veilige" manier is uitgevoerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 05-05 16:15
Armin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:57:
[...]

Laten we niet vergeten waarom men beweerd klimaatfolie of andere plastic ongein te moeten gebruiken. Dat is omdat het vermeend erg is als er vocht uit de lucht bij het dak aan de binnenkant komt en dan gaat condenseren.

Nu geloof ik niet zo in die theorie voor de Nederlandse klimaat-zone, maar als we nu toch aannemen dat het écht nodig is: Aangezien er echter al een dikke isolatie aan de buitenkant zit, is die condensatie kans 0%. Ergo geen enkele folie nodig en dus ook niet doen. Die folie is als de buiten houten plaat zo koud wordt dat het neerslaat.

Dat is hetzelfde als bij platte daken waar men tegenwoordig aan de buitenkant ook isolatie doet en dan aan de binnenkant de gebruikelijke glaswol. Geen folie aan de binnenkant nodig.

Bij lekkages dan ook geen kans op opsluiting, wnat het vocht komt gewoon naar binnen.

Tenzij je in die zolder een sauna of zo plaatst, of een fitniss ruimte en daar echt zwaar bezweet aan de gang gaat.

Het is dat de OP graag de houten balken zichtbaar houdt, maar anders zou ik zeggen, glaswol en afddekken met gipsplaten. Wel de kieren afkitten. Dat is dan effectief dampdicht genoeg voor zelfs badkamers, maar glaswol met gipsplaten laat bij lekkages wel vocht terug het huis in ipv dat het het opsluit.
toon volledige bericht
Ik vraag mij af waar jouw stelligheid vandaan komt, de onderbouwing van jouw verhaal is namelijk erg mager als bouwkundig advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Over de meest (in mijn ogen) simpele dingen als specificaties van bijvoorbeeld PIR geeft iedereen een ander antwoord, damp open of dicht?!
Damp open of dicht bestaat niet. :+
Dampdiffusie vindt plaats bij PIR.
Of dat veel of weinig is, dat is dus een discussiepunt. Maar aangezien er PIR met aluminium laag is, is het wel degelijk een dingetje.
(Er zijn enkele dampdichte materialen, maar de meeste bouwmaterialen zijn dat niet, je gordingen ook niet)

Tweede punt is dat je naast dampdiffusie soms ook gewoon een 'lek' hebt. Lucht kan dan langs je isolatie stromen. En dan kan je dus vocht transport (condensatie) krijgen.
Een oplossing hiervoor is om ventilatie in te bouwen. Dit zie je weleens bij platte daken, dan zit er ruimte direct onder het dak.
Maar ventileren kan alleen als de dampdichte laag aan de buitenkant zit.
Mijn vraag:
Kan iemand mij vertellen én bewijzen welke isolatie ik kan gebruiken om aan de binnenkant, tussen de gordingen, achter bestaande isolatie extra kan isoleren?
Je kunt alles gebruiken om te isoleren ;)

Maar om geen vochtproblemen te krijgen zul je zowel de vochtdiffusie (dampopen/dicht) én je luchtdichtheid op orde moeten hebben.
Het huis is uit 1988, dus zo lek als een mandje, dus luchtdichtheid kan een dingetje zijn.

Als laatste is er nog het gebruik.
Een huis waar weinig vochtproductie is en waar het niet te warm wordt gestookt gedraagt zich anders dan een huis dat super vochtig is en warm wordt gestookt (bijvoorbeeld door bouwvocht of veel mensen, veel douchen/koken, was drogen).
Goede ventilatie in huis helpt ook mee.
Dus elke berekening maakt aannames over luchtdichtheid, luchtvochtigheid en temperatuur (binnen en buiten).

Simpel voorbeeld uit het VK. Mensen kopen een tien jaar oud huis van 2 oude mensen. Het nieuwe gezin is met 5 en douched langer, etc. Binnen een paar jaar schimmelt het dak weg. Dus 'praktijk' ervaring is lastig te beoordelen.

Wat ik echter wel weet, er is gewoon een oplossing die het meest veilig is:
steenwol met klimaatfolie.
Daarna kom je op hellend vlak ;)
Bijvoorbeeld:
Als de dampdichte laag halverwege de isolatie zit, dan is er geen risico op condensatie.
Een luchtspouw zorgt ervoor dat het weer kan drogen.
Als er geen vocht in kan, dan is het goed.
Als je een materiaal opsluit tussen twee dampdichte lagen gebeurd er niks mee.
Etc.

PS. De meest veilige oplossing is natuurlijk damp open naar buiten met dampdichte folie binnen.
PSS. Zelf heb ik onder een hellend bitumen dak steenwol + klimaatfolie & EPS op het dak. Klimaatfolie was optioneel, maar die paar honderd euro wilde ik niet gokken. Een nieuw dak is 100x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
D.deJong schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 07:13:
[...]

Ik vraag mij af waar jouw stelligheid vandaan komt, de onderbouwing van jouw verhaal is namelijk erg mager als bouwkundig advies.
Mijn stelligheid van wat?

Het probleem van condenserend vocht kun je oplossen op talloze manieren en er zijn dus ook miljoenen huizen gebouwd met de verschillende methoden.

Er zijn talloze huizen gebouwd in klimaatzones als Nederland zonder enige folie. Tot de dag van vandaag, en die gaan decenia mee. O.a. mijn eigen huis :*)

Daarnaast kun je ook dampopen bouwen, of met isolatie aan de buitenkant (hetgeen de norm is bij platte daken) of met ventilatie-ruimtes tussen dak-platen en isolatie. Ook heb je al isolatiematerialen waar dakplaten en isolatie een geheel vormen en dus niet kan condenseren. Mensen denken te vaak in de folie wel/niet zonder na te denken waarom men die folie wilde doen. Welk probleem met wilde oplossen, en of dat probleem ook daadwerkelijk van toepassing is op jouw situatie

Dus wat specifiek wil je onderbouwd zien? Dat dampfolie niet noodzakelijk altijd nodig is? Dat bewijzen de miljoenen huizen die geen of andere oplossingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 05-05 16:15
@ Armin. De opmerking om de urgentie van het gebruik van folie als onzin te betitelen en dit als waarheid te verkondigen is op zijn minst een onvolledig advies.
In het door jouw aangehaalde detail van een plat dak word ook gewoon standaard een dampremmende folie gebruikt.
Een advies geven is prima maar wees dan wel volledig om te voorkomen dat je klussers met een kluitje het riet in stuurt.
Een houtconstructie na isoleren die aan de buitenzijde al geïsoleerd is waarvan niet bewezen is of deze dampopen of dicht is is niet zonder risico op condensatie of opsluiting van vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:02
drocona schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:02:
@prein2 Bedankt voor de heldere uiteenzetting en jouw eigen ervaring. Vanuit mijn oogpunt begrijp ik niet wat er zo moeilijk kan zijn, het zijn gewoon berekeningen. Het enige moeilijke is dat iedereen overal zijn gal loopt te spuwen zonder onderbouwing waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet of de waarheid niet meer kunt onderscheiden tussen alle bullshit. En ik begrijp best dat verschillende situaties verschillende oplossingen nodig hebben.
Dit topic is een mooie voorbeeld van theorie vs praktijk.
Theoretisch alles perfect uit te leggen en selectie van de juiste onderdelen is ook geen probleem.

Dan de praktijk...
De nieuwe geselecteerde materialen moeten naadloos aansluiten op de bestaande bouw.
Tijdens het uitvoeren blijkt de bestaande bouw net andere materialen te hebben gebruikt, of afmetingen blijken net anders te zijn. Of de geselecteerde materialen blijken maatafwijkingen te hebben, of door een andere fabrikant gemaakt en net weer andere dampdichtheid te hebben.
De geselecteerde schuim of lijm is op en omwille de snelheid wordt bij een lokale bouwmarkt materiaal gehaald wat weer anders is aan specificaties.

Aanpassingen in de praktijk moeten worden gemaakt en daar ontstaat de discussie over de theorie

[ Voor 13% gewijzigd door barry86 op 02-03-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
@Wuursj Heb een foto gemaakt door het gat (gezien het continu regent op het moment...)
Er ligt een oranje kleur aan de buitenkant, lijkt op een folie maar kan er niets over vinden op Google (wat het zou zijn)

Wellicht iemand die dit herkent? Het zit zo strak op de plaat dat het mij onderdeel van de plaat lijkt die in zijn geheel op de gordingen is gelegd bij de bouw. Kan zo snel geen merkje of tekst vinden vanuit deze hoek.

Als de regen stopt zal ik een paar pannen optillen om beter zicht te krijgen en misschien wat tekst te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wngVrbc1l3SSvShiCttm5BEX/thumb.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drocona
We zijn inmiddels een flink aantal maanden verder en heb inmiddels besloten wat ik ga doen (en nu aan het uitvoeren ben). Gezien er altijd veel informatie en hulp op Tweakers te vinden is bij deze mijn oplossing en de manier waarop ik deze oplossing gevonden heb.

Folie op het dak
Uiteindelijk heb ik een aantal pannen verwijderd om te kijken wat voor folie er op het dak ligt. Helaas is nergens een merknaam of typenummer te vinden en dus onmogelijk om als leek te zien wat voor folie dit precies is. De volgende stap was om een "expert" te vragen wat dit zou zijn, dit schijnt echter ook weer lastig te zijn zonder gegevens vanuit de bouw, no shit sherlock, als ik die gegevens had wist ik het zelf ook wel en zou ik geen expert in hoeven schakelen.

Afijn, nog steeds geen uitsluitsel of ik een dampopen of dampdichte folie heb. Bij de buren rondgevraagd of iemand toevallig ook al had geïsoleerd, één van hen heeft al met PIR gewerkt en is allemaal netjes en professioneel geplaatst. Ook dat bedrijf heeft echter geen uitsluitsel gegeven maar is uitgegaan van waterkerend dampopen folie.

Ondertussen heb ik bij gebrek aan uitsluitsel heel veel tekeningen en opbouwen gemaakt op ubakus.de welke hierboven ook al genoemd is.

Conclusie
Het maakt voor de samenstelling van mijn dak bijna niets uit wat voor isolatieoplossing er gebruikt wordt. Zelfs met dampdichte buitenfolie, dampdichte lagen om de EPS laag heen etc, allemaal nagenoeg hetzelfde resultaat zonder vochtproblemen.
Het echte verschil zit hem in het type isolatiemateriaal wat toegevoegd wordt aan de binnenkant. Zodra dit materiaal dampopen is, dan is er geen probleem. Dampdicht sluit vocht op en kan wél een probleem opleveren!

Gekozen oplossing
Kingspan Kooltherm K12, een redelijk dure resol plaat met geperforeerd aluminium folie, zeer hoge isolatiewaarde en het belangrijkst, dampopen.
Ja, de prijs is erg hoog, ik kon bij de isolatiehal gelukkig een B-keus partij opkopen wat genoeg was voor mijn volledige dak. Het zijn platen van 100mm dik. Overigens is de kwaliteit nog steeds erg goed bij deze platen, dat heb ik wel eens anders gezien bij PIR platen.

Installatie
1. Hele dak aan de binnenkant reinigen en stofvrij maken
2. Hele dak controleren op potentiële lucht lekken, alles wat verdacht is of tocht afplakken met aluminium tape.
3. Plaatsen van 10cm resol platen, deze worden (heel strak) tegen het dak aan gelijmd met isolatie lijm/kit
4. Met klimaatfolie een luchtdichte barrière creëren over de isolatie heen, ook dit kost tijd om af te plakken!
5. regelwerk aanbrengen
6. stucplaten monteren

Klimaatfolie zou in mijn berekening niet écht nodig zijn, maar ik heb liever dat er damp heen en weer kan dan dat ik per ongeluk toch vochtproblemen krijg door iets wat ik over het hoofd heb gezien. Daarnaast, 200 euro voor flink wat zekerheid vind ik het wel waard. Daarnaast is alles ook meteen voor een tweede laag luchtdicht gemaakt, wat mijn warmteverlies ten goede komt.

Kostenindicatie
  • Isolatie: 54m2 Kingspan K12 B-keus -- 940 euro incl transport.
  • Isolatielijm: 12x 290ml bus -- 123 euro
  • Hout t.b.v. constructie/regelwerk -- 150 euro
  • Isover klimaatfolie rol 60m2 -- 220 euro
  • Isover tape -- 30 euro
  • Diverse kleine spullen -- 50 euro
Stucplaten moeten nog besteld worden en ik heb wellicht nog een rol Isover tape nodig.

Op dit moment ben ik nog bezig met isoleren, de klus is nog niet af. Wat ik in ieder geval mee kan geven is dat resol platen echt heel makkelijk zijn om mee te werken. Ze wegen bijna niets, waardoor ze met lijm gewoon aan het dak blijven hangen. Daarnaast is het met een handzaag net of je door een schuimtaart heen snijdt om het op maat te maken.

Wat betreft resultaat:
Ik behoud ruim 1cm van de balken/gordingen in het zicht, zoals gewenst.
De 10cm extra resol isolatie geeft mijn hele dak, zodra de verbouwing klaar is, een R waarde van 7.8 volgens de ubakus tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-05 09:22
Ik ga er binnenkort ook mee aan de slag maar moet eerst mijn dakopstelling zien te achterhalen.
Dit zodat ik ook met de tool aan de slag kan en kan kijken wat bij mij de beste oplossing is.

Idee is om de zolder om te toveren naar mijn werkkamer(mancave) aangezien de vrouw des huize vind dat de 3D printers teveel herrie maakt in de slaapkamer naast ons op de 1e verdieping.

Als ik zo je foto zie heb je met een gatenboor een doorsnede gemaakt van binnen naar buiten?
Ik heb nergens de mogelijkheid om te kijken, ook niet bij de CV ketel, dus dit blijft de enige optie. Heeft het geen lekkage gevolgen? Blijft toch wel spannend om door je dak heen te boren/zagen naar mijn mening :X

[ Voor 5% gewijzigd door JustinoFTW op 23-10-2020 09:25 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 12:01

_Arthur

blub

drocona schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:53:
Op dit moment ben ik nog bezig met isoleren
Ben benieuwd naar je huidige foto's (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 23:29
drocona schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:53:

Kostenindicatie
  • Isolatie: 54m2 Kingspan K12 B-keus -- 940 euro incl transport.
  • Isolatielijm: 12x 290ml bus -- 123 euro
  • Hout t.b.v. constructie/regelwerk -- 150 euro
  • Isover klimaatfolie rol 60m2 -- 220 euro
  • Isover tape -- 30 euro
  • Diverse kleine spullen -- 50 euro
Zeg 1500 euro, een hoop lol en veel geleerd. Ik vind het meevallen, theoretisch verdien je het wellicht niet terug maar comfort (zeker in de zomer vermoed ik) zal beter zijn. En daarnaast zal je woning makkelijker te verkopen zijn in de toekomst omdat je isolatie extreem goed voor elkaar is (en dan betaalt de nieuwe eigenaar jouw investeringen dik terug _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:57
Ben momenteel hetzelfde aan het uivoeren, waar het niet dat ik glaswol (Knauf 032 170mm) gebruik.
Wij hebben een huis uit '76 en hebben als "isolatie" 5cm XPS platen.

De opbouw die ik aanhou is de volgende:

- Pannen
- Panlatten
- XPS
- Hardboard
- Dampopen folie 125G
- 170 mm Glaswol
- Dampremmende folie 125S
- Latten
- Stucplaat

Ja we verliezen daardoor wel ongeveer 20cm hoofdruimte op de zolder, maar deze gebruiken wij momenteel alleen als opslag hok. De zolder was vroeger namelijk alleen een vliering welke wij in een recente verbouwing van het huis hebben gesloten en verbonden met een vaste trap.

Net als wat er al eerder is aangehaald:

Het is mij niet te doen om het zo snel mogelijk terug verdienen van wat ik aanbreng en daarna te besparen. Tuurlijk, het is fijn om te besparen, maar het gaat ons vooral om wooncomfort en een stukje verlagen van onze footprint.

Al met al kost alles (folies, tape, glaswol, afwerking) ongeveer 1500 euro voor ongeveer 70m2 dak.

Succes met je verbouwing en mocht je nog specifieke dingen tegenkomen, schroom dan niet om te delen! Misschien kan ik je tips of bevindingen ook gebruiken!

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
JustinoFTW schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:24:
[...]
Als ik zo je foto zie heb je met een gatenboor een doorsnede gemaakt van binnen naar buiten?
Ik heb nergens de mogelijkheid om te kijken, ook niet bij de CV ketel, dus dit blijft de enige optie. Heeft het geen lekkage gevolgen? Blijft toch wel spannend om door je dak heen te boren/zagen naar mijn mening :X
Dit was toevallig een oud gat van een afvoerpijp van de mechanische ventilatie, deze ga ik dicht maken.
Daarnaast, weet niet of je dakramen hebt, maar gezien die afwerking er toch af moet om te gaan isoleren kun je daar ook goed zien wat de doorsnede is van het dak. Ik heb het dan over de "koker" door je dak naar het dakraam die je weg moet halen. (zie foto hier onder)
_Arthur schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:34:
[...]
Ben benieuwd naar je huidige foto's (y)
Hier in ieder geval wat eerste foto's die ik vorige week heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVEf_ndEWUFNu7sRZJWcttdb-B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aU3C2V22SyTeXmACMLWczEru.jpg?f=fotoalbum_large
Bestaande dak luchtdicht maken met aluminiumtape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1P73_Tm4MlCCen3wLdbouXN1Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8Gov7nIHArL9xYklKVZFa6i.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste isolatieplaten tegen het dak, proof of concept van mijn theorie om de isolatie te verzinken tussen houten balkjes zodat het regelwerk niet de diep wordt en de balk verwijnt. Daarnaast geeft dit een perfecte basis om het klimaatfolie op vast te nieten en vervolgens luchtdicht te tapen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3vCAjA9WV2MOq5rCsoOaHabliI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKyjbpL4ourWUj2tCggI6WaA.jpg?f=fotoalbum_large
Mooi overzicht hoeveel er bij komt te zien bij het raam.
dimi_v schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:14:
[...]
Zeg 1500 euro, een hoop lol en veel geleerd. Ik vind het meevallen, theoretisch verdien je het wellicht niet terug maar comfort (zeker in de zomer vermoed ik) zal beter zijn. En daarnaast zal je woning makkelijker te verkopen zijn in de toekomst omdat je isolatie extreem goed voor elkaar is (en dan betaalt de nieuwe eigenaar jouw investeringen dik terug _/-\o_ )
Gezien ik een warmtepomp heb om het huis te verwarmen, die gebruikt nu 3500kWh per jaar aan elektriciteit (dat is wel inclusief sanitair warm water), denk ik dat er best wat terugverdiend gaat worden aan elektra voor het verwarmen van het huis. Uiteraard is dit meetbaar en zal ter zijner tijd wel een update geven. Overigens in vergelijking met een aantal offertes van 4000-5000 euro bij professionals is die 1500 euro en een flink aantal vrije dagen en lachertje. Dan hebben we nog niet eens over dat mijn R waarde nu veel hoger ligt dan bij de isolatiematerialen van de offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
drocona schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Dit was toevallig een oud gat van een afvoerpijp van de mechanische ventilatie, deze ga ik dicht maken.
Daarnaast, weet niet of je dakramen hebt, maar gezien die afwerking er toch af moet om te gaan isoleren kun je daar ook goed zien wat de doorsnede is van het dak. Ik heb het dan over de "koker" door je dak naar het dakraam die je weg moet halen. (zie foto hier onder)

[...]

Hier in ieder geval wat eerste foto's die ik vorige week heb gemaakt:
[Afbeelding]
Bestaande dak luchtdicht maken met aluminiumtape.

[Afbeelding]
Eerste isolatieplaten tegen het dak, proof of concept van mijn theorie om de isolatie te verzinken tussen houten balkjes zodat het regelwerk niet de diep wordt en de balk verwijnt. Daarnaast geeft dit een perfecte basis om het klimaatfolie op vast te nieten en vervolgens luchtdicht te tapen.

[Afbeelding]
Mooi overzicht hoeveel er bij komt te zien bij het raam.

[...]

Gezien ik een warmtepomp heb om het huis te verwarmen, die gebruikt nu 3500kWh per jaar aan elektriciteit (dat is wel inclusief sanitair warm water), denk ik dat er best wat terugverdiend gaat worden aan elektra voor het verwarmen van het huis. Uiteraard is dit meetbaar en zal ter zijner tijd wel een update geven. Overigens in vergelijking met een aantal offertes van 4000-5000 euro bij professionals is die 1500 euro en een flink aantal vrije dagen en lachertje. Dan hebben we nog niet eens over dat mijn R waarde nu veel hoger ligt dan bij de isolatiematerialen van de offertes.
toon volledige bericht
Ik ga dan toch eens kijken of ik ergens nog een oude aansluiting kan vinden. Anders maak ik gewoon een gat die ik later dichtmaak, wil wel zeker weten dat ik het op de juiste manier doe.
Die offertes zijn inderdaad aardig aan de prijs, daar kwam ik laatst ook achter, dus ik doe het mooi zelf. Daar is het een prima klus voor aan de binnenkant.

Mijn binnenkant ziet er iets anders uit, toevallig wel hetzelfde kunstof Velux dakraam! Die zit overigens tussen de balken dus een zij-aanzicht zoals jij hem laat zien kan ik helaas niet maken (of de balken doorzagen :+ )
Ik heb toevallig nog wat foto's kunnen vinden: https://imgur.com/a/hprJliK

Zal binnekort ook wel een apart topic aanmaken zodat ik je topic niet al te veel vervuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
JustinoFTW schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:33:
[...]
Ik ga dan toch eens kijken of ik ergens nog een oude aansluiting kan vinden. Anders maak ik gewoon een gat die ik later dichtmaak, wil wel zeker weten dat ik het op de juiste manier doe.
Die offertes zijn inderdaad aardig aan de prijs, daar kwam ik laatst ook achter, dus ik doe het mooi zelf. Daar is het een prima klus voor aan de binnenkant.

Mijn binnenkant ziet er iets anders uit, toevallig wel hetzelfde kunstof Velux dakraam! Die zit overigens tussen de balken dus een zij-aanzicht zoals jij hem laat zien kan ik helaas niet maken (of de balken doorzagen :+ )
Ik heb toevallig nog wat foto's kunnen vinden: https://imgur.com/a/hprJliK

Zal binnekort ook wel een apart topic aanmaken zodat ik je topic niet al te veel vervuil.
Functioneel moet je precies hetzelfde doen, dat zij-aanzicht kun je nog steeds wel maken, het dak ligt op de gordingen/balken, die balken lopen niet verder door het dak richting buiten maar die stoppen waar het afwerkgedeelte van het raam aan de binnenkant begint. Dit is waarschijnlijk een kunststof of houten deel dat sowieso los moet omdat je die door moet trekken naar binnen ter hoogte van de nieuwe isolatie (in ieder geval aan de onderkant van het raam).

Jouw foto bijgewerkt ter illustratie:
De groene lijn geeft aan wat er uit kan/moet, daarachter zie je op elke locatie de foto die ik heb laten zien qua dwarsdoorsnede.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El8NEd8otXTUsSQgEWDeWdcdpbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2CiGSfTaNEiiE55SFHuOcjW.jpg?f=fotoalbum_large

Ter illustratie mijn raam in originele afwerking (zie groene lijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlYU_xW0ifHlqgY7fdnVsQkLJbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvVeCbO2hKduk3DQK229NT9A.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe het tijdens verbouwen uit ziet:
Zie groene lijn wederom waar het hout van de afwerking zat. Blauwe lijn (kort) originele afstand van afwerking, blauwe lijn (lang) is de nieuwe afstand van de afwerking die ik nodig heb om de nieuwe isolatie weg te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_6Co1lpusQEu4g71z4nTrHS6Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rY7Bx4xjBXEVJ4WPA2mIFhU0.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat dit je wat duidelijkheid geeft. Ik vond het heel lastig hoe dit aan te vallen, uiteindelijk heb ik die afwerkingsplaten gewoon er uit geramd, toen werd het pas duidelijk hoe het in elkaar stak. Mijn nieuwe afwerking ga ik met stucplaat doen zodat alles één geheel wordt gestuct zonder randjes tegen het dakraam aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
drocona schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Functioneel moet je precies hetzelfde doen, dat zij-aanzicht kun je nog steeds wel maken, het dak ligt op de gordingen/balken, die balken lopen niet verder door het dak richting buiten maar die stoppen waar het afwerkgedeelte van het raam aan de binnenkant begint. Dit is waarschijnlijk een kunststof of houten deel dat sowieso los moet omdat je die door moet trekken naar binnen ter hoogte van de nieuwe isolatie (in ieder geval aan de onderkant van het raam).

Jouw foto bijgewerkt ter illustratie:
De groene lijn geeft aan wat er uit kan/moet, daarachter zie je op elke locatie de foto die ik heb laten zien qua dwarsdoorsnede.
[Afbeelding]

Ter illustratie mijn raam in originele afwerking (zie groene lijn)
[Afbeelding]

En hoe het tijdens verbouwen uit ziet:
Zie groene lijn wederom waar het hout van de afwerking zat. Blauwe lijn (kort) originele afstand van afwerking, blauwe lijn (lang) is de nieuwe afstand van de afwerking die ik nodig heb om de nieuwe isolatie weg te werken.
[Afbeelding]\

Hoop dat dit je wat duidelijkheid geeft. Ik vond het heel lastig hoe dit aan te vallen, uiteindelijk heb ik die afwerkingsplaten gewoon er uit geramd, toen werd het pas duidelijk hoe het in elkaar stak. Mijn nieuwe afwerking ga ik met stucplaat doen zodat alles één geheel wordt gestuct zonder randjes tegen het dakraam aan.
toon volledige bericht
Dank voor je foto's! Mooi vergelijk materiaal zo.
Mijn huis komt uit 1982, dus zal waarschijnlijk een soortgelijk opstelling hebben (hoop ik)

Als ik dan inderdaad die afwerkplank bij de groen gemarkeerde lijn weghaal zou ik inprincipe mijn dakopstelling kunnen zien als ik het goed begrijp. Dat scheelt dan weer een gat boren.
Komt waarschijnlijk dus nog wel wat sloopwerk bij kijken, alle witte afwerkplaten op mijn foto's zullen er dan uit moeten zodat je de PIR platen direct tegen de binnenkant van het dak aan kan plakken.

In ieder geval bedankt voor alle moeite! Ik ga het voor mijzelf eens duidelijk in beeld krijgen en opschrijven en er daarna eens rustig aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
drocona schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Functioneel moet je precies hetzelfde doen
Ik heb ondertussen mijn dakopstelling kunnen achterhalen al twijfel ik of dat goed is.

betonpannen -> dakbeschot -> 8cm pur -> 2cm mdf(?) plaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:11
Zitten die platen gewoon verlijmd op de originele dakplaten? (Ik heb hier dezelfde platen maar helaas bijna allemaal voorzien van tunnels door muizen, dus ben ook voornemens dit te gaan doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
JustinoFTW schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:52:
Ik heb ondertussen mijn dakopstelling kunnen achterhalen al twijfel ik of dat goed is.

betonpannen -> dakbeschot -> 8cm pur -> 2cm mdf(?) plaat
Weet je zeker dat er niets tussen het dakbeschot en de pur zit? Ik herinner mij een foto van de panlatten uit je foto link met oranje kleur, is dat een folie of is dat de pur dan meteen? Ik zou namelijk een folie verwachten.
Bij mij is het namelijk: dakpannen-> dakbeschot -> waterkerende folie (waarschijnlijk dampopen) -> 5mm MDF -> EPS 10cm -> 5mm MDF

Die 2cm plaat hout, multiplex/mdf etc kan heel goed maar maakt niet veel verschil betreft houtsoort als ik het goed heb begrepen.

Die laag PUR is wel dampdicht, dus daar kun je in ieder geval rekening mee houden, je mag die 2cm hout dus niet tussen twee dampdichte lagen insluiten i.v.m. rot.
Maak voor jezelf een account aan op ubakus.de zodat je alle materialen kunt gebruiken in de tekening en sla hem op. Dan kun je altijd aanpassen en andere mogelijkheden bekijken.
MisterEagle schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:10:
Zitten die platen gewoon verlijmd op de originele dakplaten? (Ik heb hier dezelfde platen maar helaas bijna allemaal voorzien van tunnels door muizen, dus ben ook voornemens dit te gaan doen)
Ik verlijm ze inderdaad met de originele platen, vervolgens doe ik daar de klimaatfolie strak tegenaan en daaroverheen het regelwerk.

Ik heb meerdere opties gevonden in mijn zoektocht:
1. verlijmen
2. schroeven
3. klemmen

Verlijmen is makkelijk, maar redelijk definitief. Daarnaast kost de lijm wel wat extra geld.
Schroeven kan, maar ik zie een schroef als warmtegeleider, daarnaast moet je wel iets achter de isolatieplaat hebben om in vast te schroeven (moet er dus helemaal doorheen).
Klemmen werkt ook prima, eigenlijk doe ik dit naderhand ook met het regelwerk, in de foto's is te zien dat ik een regel gebruik om een aantal platen te fixeren zodat de lijm op kan drogen (sommige platen bleven net niet lekker hangen, geen idee waarom, de rest blijft meteen plakken en komt niet meer van zijn plek, zelfs zonder fixatie.)

Overigens ben ik nu nog een oud dakraam tegengekomen, inmiddels een HR++ dakraam besteld ter vervanging, beetje zonde om te isoleren en dan zo'n slecht dakraampje er in te laten zitten. Moet later weer alles open/kapot en opnieuw gestuct. Zal ook wel weer een klein avontuur worden gezien ik dat nog nooit gedaan heb.

[ Voor 6% gewijzigd door drocona op 28-10-2020 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
drocona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Weet je zeker dat er niets tussen het dakbeschot en de pur zit? Ik herinner mij een foto van de panlatten uit je foto link met oranje kleur, is dat een folie of is dat de pur dan meteen? Ik zou namelijk een folie verwachten.
Bij mij is het namelijk: dakpannen-> dakbeschot -> waterkerende folie (waarschijnlijk dampopen) -> 5mm MDF -> EPS 10cm -> 5mm MDF
Ik heb er even heel simpel met een schroevendraaier doorgestoken en zat na die Pur laag tegen de dakpan aan. De plaat er voor was overigens spaanplaat, niet MDF.
Die laag met oranje zit inderdaad aan de andere kant van het huis/dak, ik zal daar ook eens een gaatje prikken (pur ze daarna weer preventief even dicht)
drocona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:24:

Die 2cm plaat hout, multiplex/mdf etc kan heel goed maar maakt niet veel verschil betreft houtsoort als ik het goed heb begrepen.

Die laag PUR is wel dampdicht, dus daar kun je in ieder geval rekening mee houden, je mag die 2cm hout dus niet tussen twee dampdichte lagen insluiten i.v.m. rot.
Ik ben bang dat als ik die spaanplaat weg probeer te halen dat die PUR als enige nog over blijft. Zouden het wellicht standaard dakdelen zijn of iets? Laagje spaanplaat met PUR er op, latten er op, dakpannen er op en klaar (om het zo maar even te verwoorden)
Zal in ieder geval even verder kijken vanaf de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
JustinoFTW schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:41:
Ik ben bang dat als ik die spaanplaat weg probeer te halen dat die PUR als enige nog over blijft. Zouden het wellicht standaard dakdelen zijn of iets? Laagje spaanplaat met PUR er op, latten er op, dakpannen er op en klaar (om het zo maar even te verwoorden)
Zal in ieder geval even verder kijken vanaf de buitenkant.
Ik zou de spaanplaat lekker laten zitten en kiezen voor een dampopen isolatie materiaal met klimaatfolie. Resultaat is dat je spaanplaat niet ingesloten is en dat door de nieuwe isolatie en het klimaatfolie heen vocht weer uit de constructie kan. Gezien je foto's denk ik inderdaad dat die spaanplaat onderdeel is van je hele dakconstructie, het ligt zo te zien op de gordingen als basis voor de PUR.
Dat is (ter overvloede en zekerheid) ook mijn keuze geweest omdat ik niet 100% zeker ben dat mijn dak folie dampopen is. Dus gekozen voor dampopen resolplaat (Kingspan K12) en klimaatfolie er overheen voor de vochtregulatie. Een PIR/PUR/XPS plaat is voor zover ik heb kunnen vinden zo goed als dampdicht dus kun je niet gebruiken om verder te isoleren. Resol, glaswol en EPS zijn bijvoorbeeld weer een dampopen optie wat ook kan.

In mijn zoektocht ben ik deze pagina tegengekomen met een perfecte uitleg over dampopen/dicht en de regels van dampdiffusie:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml
Deze waarden (µd/Sd) worden overigens in ubakus voor elk type materiaal in de eigenschappen getoond, bovenstaande link is meer om te begrijpen wat die weergegeven waarde in ubakus betekent!

[ Voor 10% gewijzigd door drocona op 28-10-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
drocona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:10:
[...]

Ik zou de spaanplaat lekker laten zitten en kiezen voor een dampopen isolatie materiaal met klimaatfolie. Resultaat is dat je spaanplaat niet ingesloten is en dat door de nieuwe isolatie en het klimaatfolie heen vocht weer uit de constructie kan. Gezien je foto's denk ik inderdaad dat die spaanplaat onderdeel is van je hele dakconstructie, het ligt zo te zien op de gordingen als basis voor de PUR.
Dat is (ter overvloede en zekerheid) ook mijn keuze geweest omdat ik niet 100% zeker ben dat mijn dak folie dampopen is. Dus gekozen voor dampopen resolplaat (Kingspan K12) en klimaatfolie er overheen voor de vochtregulatie. Een PIR/PUR/XPS plaat is voor zover ik heb kunnen vinden zo goed als dampdicht dus kun je niet gebruiken om verder te isoleren. Resol, glaswol en EPS zijn bijvoorbeeld weer een dampopen optie wat ook kan.

In mijn zoektocht ben ik deze pagina tegengekomen met een perfecte uitleg over dampopen/dicht en de regels van dampdiffusie:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml
Deze waarden (µd/Sd) worden overigens in ubakus voor elk type materiaal in de eigenschappen getoond, bovenstaande link is meer om te begrijpen wat die weergegeven waarde in ubakus betekent!
toon volledige bericht
Nogmaals dank voor alle info! Leer er steeds meer bij, interessante stof!

Die spaanplaat weghalen is inderdaad geen optie, dan sloop ik het halve dak vermoed ik 8)7
En het klopt, deze liggen op de gordingen als basis van de PUR die er boven op ligt. Zullen waarschijnlijk kant-en-klare panelen zijn voor de bouw.

Het dampopen en dampdicht verhaald gaat een beetje boven mijn kennis, dus ik ga zeker dat artikel even bekijken.
Als ik het dus goed begrijp, voordat ik het artikel gelezen heb, zal ik de dakopstelling als volgt kunnen maken (zonder platen en dergelijkse weg te hoeven slopen)
betonpannen -> panlatten -> (oranje spul, nog even controleren) -> 8cm PUR -> 2cm spaanplaat -> dampopen isolatie -> klimaatfolie -> afwerken met bijv gipsplaten

Ik kan overigens de panlatten niet vinden in de ubakus tool, maar zal nog even verder zoeken.
Als ik in dit tool overigens een PIR plaat plaats tegen de spaanplaat lijkt het alsnog goed te gaan. Dus zou dat dan alsnog een optie kunnen zijn? Die isolatiewaardes zijn een stuk hoger

[ Voor 6% gewijzigd door JustinoFTW op 29-10-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 12:01

_Arthur

blub

JustinoFTW schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:20:
Ik kan overigens de panlatten niet vinden in de ubakus tool, maar zal nog even verder zoeken.
Kies bijvoorbeeld betonnen dakpannen, krijg je je panlatten er 'gratis' bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc_c8WUjVcjwHQMayXCZ3ejvF7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F1LdBImVWNcpU11z7ESosmiF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JirxZ4GiqrzDtPNbRA5U78Rks0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TqCpP55MbHOICInFGEggCJtH.png?f=user_large

Ik zelf plaats hier onder altijd nog buitenlucht. Dit is mijn originele dakopbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiS_XZWTXij38m3V20ySSusrdCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q7eqp2NZ92o5uTp26BEMgd2o.png?f=fotoalbum_large

Dit is "in het echie". Gording - Spaanplaat met hierop een laag PUR + een staande lat die boven de PUR uitsteekt. Dit is een Opstalan PU25 dakplaat. Op de opstaande verticale lat worden de horizontale panplatten gespijkerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPzziT2xFf7P3OseF1Xk_9PM138=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaJrG6Kpkp8TO3P1oMwADlfz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door _Arthur op 29-10-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
_Arthur schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:08:
[...]
Kies bijvoorbeeld betonnen dakpannen, krijg je je panlatten er 'gratis' bij.
Heb ik compleet over het hoofd gezien 8)7
[...]
Ik zelf plaats hier onder altijd nog buitenlucht. Dit is mijn originele dakopbouw:
Als ik het dus goed heb ingevuld op ubakus kom ik met mijn huidige opstelling als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ug2hV8l.png
[...]
Dit is "in het echie". Gording - Spaanplaat met hierop een laag PUR + een staande lat die boven de PUR uitsteekt. Dit is een Opstalan PU25 dakplaat. Op de opstaande verticale lat worden de horizontale panplatten gespijkerd.
Dat is inderdaad ook wat er bij mij op het dak ligt als ik het zo zie! Overigens is bij mij de PUR laag wel wat dikker.
Dus dan zou mijn bovenstaande tekening moeten kloppen.

Ik zou tussen de gordingen ongeveer 14cm kwijt kunnen (bij sommige plekken meer, maar het minimale wat zou passen is 14cm)
Nu vraag ik mij af of het kwaad kan om Alu PIR platen aan de binnenkant te plaatsen tegen de spaanplaat aan. Dat geeft toch de beste isolatie-waardes en lijkt volgens ubakus goed te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JaHX19O.png
Vochtigheids pagina: https://imgur.com/evPA8Et

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
JustinoFTW schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:21:
Ik zou tussen de gordingen ongeveer 14cm kwijt kunnen (bij sommige plekken meer, maar het minimale wat zou passen is 14cm)
Nu vraag ik mij af of het kwaad kan om Alu PIR platen aan de binnenkant te plaatsen tegen de spaanplaat aan. Dat geeft toch de beste isolatie-waardes en lijkt volgens ubakus goed te gaan.
Door de houtconstructie waar het PUR tussen gespoten is, is de constructie voldoende dampopen volgens ubakus. Het is dan inderdaad geen probleem om een dampdicht isolatiemateriaal te gebruiken. Je zit met vochtigheid ruim onder de grens en zal geen condensatie, dus geen rot krijgen.
Dit betekent wel dat je aan de binnenzijde een dampscherm voor de zekerheid kunt aanbrengen, dus PIR platen met alu tape luchtdicht maken en pur bij wat grotere kieren, daar overheen een dampscherm. Scheelt veel geld t.o.v. klimaatfolie en zorgt er voor dat in geen enkele situatie onverhoopt vocht van binnen het huis de constructie in komt.

Ik was in eerste instantie uit gegaan van een complete laag PUR zonder verbindingstukken van dampopen materiaal. Een aaneengesloten laag PUR zonder bruggen/verbindingsstukken is namelijk dampdicht. Laat weer zien hoe belangrijk het is om de dakopbouw goed te bestuderen!

[ Voor 29% gewijzigd door drocona op 29-10-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Dat noemen we een tengellat.
Pagina: 1