Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toshiba DTB310 defect, advies om data terug te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 19:00
Hallo Medetweakers,

Het vrouwtje gebruikte een Toshiba DTB310 externe schijf voor opslag van fotos.
Sinds een x aantal dagen start deze niet meer op als de USB kabel word aangesloten.
Ik dat kastje open gemaakt om hem dan middels SATA aan te sluiten, nu blijkt dat deze helemaal geen SATA aansluiting heeft, alleen de USB3 aansluiting direct op de PCB.

Op verschillende filmpjes heb ik gezien dat de PCB mogelijk uit te wisselen zou zijn, toevallig dat mijn schoonmoeder eenzelfde DTB310 had.
Het kastje van mijn schoonmoeder heb ik nu hier liggen, PCB overgezet van de werkende schijf naar de defecte schijf.
Deze gaat nu weer aan en ik voel hem opspinnen als ik hem in mijn handen heb echter word hij niet zichtbaar op mijn PC.
Ik heb in schijfbeheer gekeken en ook daar is niet zichtbaar, dacht nog als ik hem zie en moet hem formatteren gebruik ik wel iets van easeus recovery om ze terug te krijgen.

De fotos welke er op staan zou ze graag weer terug willen, natuurlijk heeft ze nergens anders deze fotos staan en missen deze ook net allemaal in de Google Fotos opslag, geen idee waarom deze specifiek niet vanaf haar telefoon gesynced zijn.

Iemand de gouden tip om de data weer toegankelijk te krijgen?

Grt,

Mini

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De kans om je data terug te krijgen heb je een enorm stuk kleiner gemaakt door zelf aan de schijf te sleutelen.

De beste kans die je nu nog hebt om herenigd te worden met de fotos, is door de schijf en alle onderdelen overdragen aan een professioneel data recovery bedrijf. Dat gaat je ergens in de range van 500 - 2000 euro kosten, afhankelijk van hoe slecht de schijf er aan toe is.

De vraag is dus hoe waardevol deze data / foto's zijn. Ik schat zelf in: niet zo waardevol, want anders was iemand op het idee gekomen om (regelmatig) een backup te maken. Echter, fouten maken is menselijk.

Dus aan jou de keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 23-02-2020 18:51 ]

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Opsturen = enige optie met enige zekerheid. De rest is gokken, en de kans op onherstelbare schade neemt met elke gok toe.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Eens met Q. Niet zelf meer aan gaan sleutelen maar opsturen naar een datarecoverybedrijf als de data je lief is. Alles wat je zelf doet maakt de kans op een succesvolle recovery kleiner

PCB omzetten kun je proberen, maar is lang niet altijd succesvol. Het is me wel eens gelukt om te doen met disks die uit dezelfde batch kwamen, maar ook vaak genoeg niet, als er teveel verschil zat tussen de disks.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 17:37
Bel een paar bedrijven en vraag een indicatie. Dit is een gangbare schijf, veel verkocht. Dus waarschijnlijk ook een voor de hand liggend probleem, wat de kosten weleens kon drukken. Het is geen oude Maxtor 80GB waar geen onderdelen meer voor zijn ik noem maar wat.

• miniterror
Bedankt voor de reacties mannen.
Het overzetten van alleen de PCB welke de connectie maakt leek me niet heel spannend, 6 schroefjes losmaken en je klikt hem zo los van de contact pinnen.
Veel verder als dat zal ik ook niet gaan.

Voor mijn vriendin zijn de fotos heel waardevol, ik hecht er wat minder waarde aan.
Wel heel toevallig dat er precies een gat in Google fotos zit van de periode waar die fotos van zijn.
Ikzelf was in de veronderstelling dat ze daar gewoon zouden staan.
Vrouwtje maakte de veronderstelling dat op een externe USB naast Google fotos ook voldoende zou zijn.
Bijkomend voordeel, de vraag van het vrouwtje wat ze in de toekomst kan doen om dit te voorkomen.
Dit opent voor mij de weg naar een nieuw speeldingetje in de vorm van een Synology:p
Zit te denken aan een 718+ met RAM upgrade.
Kan die gelijk als Plex server functioneren, een Ubiquiti server voor AP's en mogelijk nog Pihole.

Heeft een van jullie ervaring met een herstel bedrijf?
Als ik op Google zoek kom ik er velen tegen, kan me voorstellen dat de een de ander niet is en bepaalde bedrijven een veel betere succesrate hebben.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb 'gelukkig' geen enkele ervaring met deze bedrijven.

Hardeschijf data recovery bedrijf advies
Thematopic: Datarecovery

Hoe zie jij voor je dat de aanschaf van een Synology het ervaren risico dit keer weg neemt?
Dat ga je precies doen zodat jij denkt dat dit niet nog een keer mis gaat?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:11

D4NG3R

kiwi

:)

Als de foto's echt zo belangrijk zijn; Niet meer aan de schijf komen en een recoverybedrijf raadplegen, er zijn er een aantal met een no-cure no-pay garantie*, maar houd er rekening mee dat herstel al snel tegen de €400 a 500 aanloopt, daar komen ook nog kosten bij voor een nieuwe schijf waarop ze de data schrijven om terug te sturen naar jouw.

*Ofwel; kunnen ze het niet fixen, dan kost het je niks (buiten eventuele verzendkosten)
miniterror schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:12:
Vrouwtje maakte de veronderstelling dat op een externe USB naast Google fotos ook voldoende zou zijn.
Dat is ook ruim voldoende, mits de data ook daadwerkelijk naar beide is weggeschreven - wat dus niet is gebeurd. ;)
Bijkomend voordeel, de vraag van het vrouwtje wat ze in de toekomst kan doen om dit te voorkomen.
Dit opent voor mij de weg naar een nieuw speeldingetje in de vorm van een Synology:p
offtopic:
Ook dit (op zichzelf) is geen backup. De data moet daarvoor op 2 aparte systemen staan, bij voorkeur staat een van de twee zelfs in een ander pand om edgecases als blikseminslag, brand of een overstroming uit te sluiten.

Redudantie (RAID1/5/6) verlaagt de kans op falen van het systeem, maar is GEEN backup.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 24-02-2020 00:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

D4NG3R schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:25:
Als de foto's echt zo belangrijk zijn; Niet meer aan de schijf komen en een recoverybedrijf raadplegen, er zijn er een aantal met een no-cure no-pay garantie*, maar houd er rekening mee dat herstel al snel tegen de €400 a 500 aanloopt, daar komen ook nog kosten bij voor een nieuwe schijf waarop ze de data schrijven om terug te sturen naar jouw.

*Ofwel; kunnen ze het niet fixen, dan kost het je niks (buiten eventuele verzendkosten)

[...]

Dat is ook ruim voldoende, mits de data ook daadwerkelijk naar beide is weggeschreven - wat dus niet is gebeurd. ;)

[...]

offtopic:
Ook dit (op zichzelf) is geen backup. De data moet daarvoor op 2 aparte systemen staan, bij voorkeur staat een van de twee zelfs in een ander pand om edgecases als blikseminslag, brand of een overstroming uit te sluiten.

Redudantie (RAID1/5/6) verlaagt de kans op falen van het systeem, maar is GEEN backup.
Nooit van de 3-2-1 regel gehoord? Alleen dan heb je absolute zekerheid.

https://www.backupvergelijker.nl/blog/3-2-1-backup-regel/

• jeroen3
  • Laatst online: 11:40
Bedankt voor de reacties mannen.
Het overzetten van alleen de PCB welke de connectie maakt leek me niet heel spannend, 6 schroefjes losmaken en je klikt hem zo los van de contact pinnen.
Soms moet je ook een chip overzetten naar de andere print.
Of gewoon >1 externe schijf. Is veel goedkoper!

Verwijderd

jeroen3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:27:
[...]

[...]

Of gewoon >1 externe schijf. Is veel goedkoper!
Of gewoon een harddisk docking station. Dan weet ik zeker dat er een standaard Sata stroom en data aansluiting op de harddisk zit. Daarnaast, als de electronica het begeeft, vervang ik gewoon het docking station en hoef ik niet te klooien ;) Docking station is ook extern, voordeel is dat je de harddisk heel makkelijk kan verwisselen...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:11

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Leuke wijsheid, maar de TS geeft aan data naar Google Drive te syncen, daarbij hebben we het over behoorlijk wat meer dan 1 offsite backups.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

D4NG3R schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:03:
[...]

Leuke wijsheid, maar de TS geeft aan data naar Google Drive te syncen, daarbij hebben we het over behoorlijk wat meer dan 1 offsite backups.
Je kan het wel leuke wijsheid vinden, maar die manier vertrouw ik altijd boven welke cloudopslag dan ook. Er zijn bedrijven, waaraan ik mijn data absoluut niet toe vertrouw, maar ieder zijn meug. ;)

• miniterror
jeroen3 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:27:
Daar ga ik zelf niet aan beginnen, dat fijne solderen lijkt me iets te gevoelig met mijn lompe handelen.
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Nope, ikzelf hecht niet veel waarde aan data en heb me daarom nooit echt verdiept in verdere backup naast Google Fotos.
Heb ze ook als herinneringen, tuurlijk is een foto ook leuk om te zien maar dat is een andere discussie.
Q schreef op maandag 24 februari 2020 @ 00:05:
Ik heb 'gelukkig' geen enkele ervaring met deze bedrijven.

Hardeschijf data recovery bedrijf advies
Thematopic: Datarecovery

Hoe zie jij voor je dat de aanschaf van een Synology het ervaren risico dit keer weg neemt?
Dat ga je precies doen zodat jij denkt dat dit niet nog een keer mis gaat?
Ik plaats een tweede goedkope 1 bay bij mijn schoonouders, die hoeft van mij niet veel te doen.
Heb iets gezien met hyper backup vault zodat ik dan kan wegschrijven naar een externe Synology.
De lokale zware jongen kan ik dan misbruiken om zelf ook mee te spelen zoals eerder benoemd, mocht ik daar iets aan slopen heb ik altijd nog de andere backup.
Tevens zal de jongen thuis een 2bay worden, deze kan dan een kopie op beide schijven hebben.
De DS718+ zegt hot swappable te zijn zodat ik gewoon live de schijf kan vervangen voor een nieuwe mocht er een kapot gaan.
Ik denk dat ze dan wel goed gedekt is en ze zeker nooit meer iets kan kwijtraken.
Als ik het goed heb begrepen heeft Synology een app voor Android welke dan alle fotos automatisch upload, hopen dat zich hier dan geen problemen op voordoen.

[ Voor 45% gewijzigd door miniterror op 25-02-2020 14:45 ]

Verwijderd

[b]miniterror schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:41

Nope, ikzelf hecht niet veel waarde aan data en heb me daarom nooit echt verdiept in verdere backup naast Google Fotos.
Heb ze ook als herinneringen, tuurlijk is een foto ook leuk om te zien maar dat is een andere discussie.
Het ligt eraan welke data, foto's zou ik eerder op cd/dvd/bluray branden.
Pagina: 1