Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw te bouwen systeem voor Fotobewerking + 4k editing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Schitzophrenic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-04-2021

Schitzophrenic

Ik hoor stemmen

Topicstarter
Aangezien het ruim 18 jaar geleden is dat ik zelf een systeem heb gebouwd zou ik graag van jullie kennis gebruik willen maken omdat ik er echt totaal uit ben.
Laatste X aantal jaren gewoon op een laptop met I7, SSD enzovoorts gewerkt maar neig na enig lezen hier toch wel naar een Ryzen setup.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lightroom, Photoshop voor behoorlijk forse raw bestanden waar ook nog meerlaagse HDR panorama's mee worden samengesteld en bijbehorend edit werk.
Daarnaast 4k drone beelden editen en 4k timelapse beelden editen
Misschien af en toe eens een game maar dit is absoluut niet de hoofdzaak. Vooral in het 4k edit werk en het Photoshop gebeuren zal veel tijd gaan zitten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1500 en 2000 euro moet genoeg zijn lijkt mij?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord + 1 fullhd scherm gaan mee. Komt nog een 4k scherm bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Compleet systeem, kan hier wel een lijst proberen te maken maar zoals ik al zei ben ik er serieus lang uit geweest en qua compatibiliteit zal ik er dus stiekem best nog wel eens naast zitten.
Behuizing hoeft geen showcase te zijn. De tijd van LAN party's afstruinen is wel voorbij.
3D kaart graag met 2 HDMI aansluitingen mits mogelijk voor dus 1 HD scherm en 1 4k scherm.
32GB ram?
SSD voor windows en programma's. Eventueel 2e grotere SSD voor opslag of 1 a 2 HDD's voor opslag?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt merkgebonden als het maar stabiel draait

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te luidruchtig, behuizing niet heel belangrijk qua grote. Ruimte zat om die te plaatsen

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Jullie expertise en kennis op het gebied van de huidige technieken.
Jullie zijn in mijn ogen de mensen die er veel verstand van hebben en de huidige prijzen beter weten dan ik.
De bedoeling is om dit nieuwe systeem in mei/juni op te gaan bouwen/in gebruik te nemen.

Mijn excuses voor het niet plaatsen van een lijstje maar nogmaals jullie zijn degenen met het verstand er van en ik ben bang dat jullie meer aan moeten passen dan akkoord zijn met de toegevoegde componenten die ik plaats.

Mijn dank aan jullie voor de expertise is in ieder geval nu al groot!

komt nog

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Mei / juni duurt wel lang om nu al advies te geven. Tegen die tijd ziet het er misschien weer heel anders uit.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11
Je topic start is prima, maar er wordt toch van je verwacht dat je zelf een voorzet geeft.

Het forum heeft een zoekfunctie en je bent echt niet de 1e die een 4K videobewerking-systeem wil.

Eigenlijk zou ik zeggen dat er alleen bij een veelvoud aan wensen/eisen er niet al iets voorhanden is.

Zoeken op 4k video levert op:
https://gathering.tweaker...cVKBMQWJ6anBmVaqSlaGBQS0A

VIDEO editing PC [~ 2000]
PC voor muziekproductie, gaming, VR en meer (€2000)
Nieuwe performance pc van circa € 2.000,--
Video editing AMD Build 39xx

[ Voor 31% gewijzigd door White Feather op 19-02-2020 07:14 ]

• Schitzophrenic

Schitzophrenic

Ik hoor stemmen

Topicstarter
@DanDGT Daar was ik dus ook al bang voor.
Bedankt voor je reactie in ieder geval.

@White Feather Ik heb de verschillende topics inderdaad gelezen maar zag ook wat verschillende opties.
Vandaar mijn vraag.
Vooral de 3d kaart met voor dual screen is mij nog wat onduidelijk.
Vandaar mijn vraag dus.
Toch bedankt voor je antwoord.
Zal nog een beetje verder gaan lezen/zoeken.

komt nog

• White Feather
Schitzophrenic schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:04:
@DanDGT Daar was ik dus ook al bang voor.
Bedankt voor je reactie in ieder geval.

@White Feather Ik heb de verschillende topics inderdaad gelezen maar zag ook wat verschillende opties.
Vandaar mijn vraag.
Vooral de 3d kaart met voor dual screen is mij nog wat onduidelijk.
Vandaar mijn vraag dus.
Toch bedankt voor je antwoord.
Zal nog een beetje verder gaan lezen/zoeken.
Maar dan heb je 80% toch al? :)
Zet dat in een lijstje en geef aan waar je over twijfelt. Dan kunnen we je veel beter gericht helpen.

• Schitzophrenic

Schitzophrenic

Ik hoor stemmen

Topicstarter
@White Feather
Ik zal er zo eens voor gaan zitten en een lijstje maken.
Kijken hoeveel aanpassingen jullie dan nog gaan zien.

komt nog

• Schitzophrenic

Schitzophrenic

Ik hoor stemmen

Topicstarter
Hierbij het lijstje wat ik samen heb gesteld.
Nieuw toetsenbord toch ook maar toegevoegd omdat mijn oude ook echt oud is.

Nu aan jullie als pro's de vraag of ik iets over het hoofd zie of iets wat makkelijk vervangen kan worden voor een ander onderdeel.
Ik heb een GPU gekozen omdat ik heel soms ook wel wat zal gamen en i.v.m. het 4k editen/afspelen.

Ik denk dat ik redelijk compleet ben?
Ik ben tot deze lijst gekomen door verschillende topics te lezen.
Mijn verwachting is dat er sowieso opmerkingen komen op de HDD en SSD?

Qua prijs zit ik ruim binnen het budget dus dat valt mij nog niet tegen.
Hopelijk komt er positieve feedback op deze lijst.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 312,49€ 312,49
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 334,50€ 334,50
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 114,90€ 114,90
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB511 RGB€ 61,-€ 61,-
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Red, US)€ 145,05€ 145,05
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 165,-€ 165,-
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 86,90€ 86,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 136,-€ 136,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.451,84

komt nog

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als het echt geen budget kwestie is zou je nog kunnen kiezen voor een Ryzen 9 3900 icm een moederbord met de nieuwe chipset. Dan heb je echt t best van het best, maar eigenlijk is het wel overkill. Qua prijs/kwaliteit is het systeempje dat je nu hebt niet te verslaan zou ik denken.

youtube.com/@hisrep

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Een qlc SSD zoals de Intel 660 die je gekozen hebt is niet geschikt voor 4k video editing. Neem in plaats daarvan een tlc SSD.

En als je het helemaal vlekkeloos wil laten lopen dan gebruik je een aparte SSD voor je os en apps en eentje als scratch drive voor je mediabestanden.

• Schitzophrenic

Schitzophrenic

Ik hoor stemmen

Topicstarter
@Immanent Ike
Bedankt voor je aanvulling.
Heb je toevallig ook nog een tip qua TLC SDD? Net even in de pricewatch zitten kijken en wat zitten lezen over TLC maar dat is serieus abracadabra taal voor mij. Wat ik er uit begrijp is dat ze sneller zijn?
Dan zou ik met 1x 500gb voor OS/apps en 1x 500gb als scratch uitkomen? Of zit ik er nu volledig naast?

@White Feather
Heb jij nog dingen waarbij je ziet dat het anders kan/moet?
Ik sta open voor aanpassingen en nogmaals, jullie zijn de kenners.

Nogmaals bedankt voor alle aanvulling.

komt nog

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:27

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Foto-editting pc, incidenteel spelletje, 1200 budget
Mijn topic van heel recent, onze wensen lijken wel op elkaar. Een 4k monitor aansturen moet ik ook en dat kunnen alle schermen wel. Mijn second scherm is 2560x1440, ook geen enkel probleem voor nagenoeg alle 200+ videokaarten.

Eentueel kan je nog kijken naar een andere ssd dan je nu noemt:
pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB
Niet veel duurder, wel stukje sneller. En met grote bestanden ontkom je niet aan dat je af en toe vanaf de SSD zelf aan het werk bent.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Schitzophrenic

Schitzophrenic

Ik hoor stemmen

Topicstarter
@Nomad
Net even door zitten lezen.
Goede tip van de SSD!
Die ga ik even in de lijst zetten.

Meerdere SSD's (TLC) op de B450M boards is dus een dingetje las ik bij jou topic.
Maar kan er eventueel nog een sata bij prikken.
Gelukkig heb ik nog even de tijd om te plannen. Of de verbouwing in huis moet ineens heel snel gaan. Dan kan ik ook eerder op gaan bouwen

komt nog

• White Feather
De Pny is idd prima TLC-ssd.

Bij B450-borden zijn er ook varianten met 2 m2-sloten, maar de 2e loopt dan meestal op de halve snelheid van de 1e (4x pci-e 2.0 vs 3.0).

Maar dat is sowieso bij een QLC ssd weinig boeiend, die Intel 512 GB haalt maar 1500 MB/s lezen en de 1 en 2 TB 1800. Dus worden niet of nauwelijks gehinderd door de 2 GB/s max.

• Immanent Ike
Schitzophrenic schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:29:
@Immanent Ike
Bedankt voor je aanvulling.
Heb je toevallig ook nog een tip qua TLC SDD? Net even in de pricewatch zitten kijken en wat zitten lezen over TLC maar dat is serieus abracadabra taal voor mij. Wat ik er uit begrijp is dat ze sneller zijn?
Dan zou ik met 1x 500gb voor OS/apps en 1x 500gb als scratch uitkomen? Of zit ik er nu volledig naast?
Ja bijvoorbeeld, of 256gb voor os/apps en 1x 1tb als scratch.

Deze zijn allebei goede betaalbare opties:

pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB
pricewatch: Adata XPG SX6000 Pro 1TB

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Immanent Ike schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:51:
Een qlc SSD zoals de Intel 660 die je gekozen hebt is niet geschikt voor 4k video editing. Neem in plaats daarvan een tlc SSD.
Waar haal je dat vandaan? ...
Die Intel 660p is niks mis mee, iedere keer als er een snellere SSD is (op papier) kan je met de vorige niks meer? De alternatieven die je aanhaalt zijn leuk maar of niet leverbaar of 50% duurder.

• Immanent Ike
Inrage schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:58:
[...]

Waar haal je dat vandaan? ...
Die Intel 660p is niks mis mee, iedere keer als er een snellere SSD is (op papier) kan je met de vorige niks meer? De alternatieven die je aanhaalt zijn leuk maar of niet leverbaar of 50% duurder.
Uit eigen ervaring en het is ook algemeen bekent. QLC is heel langzaam, nog langzamer dan sata snelheden. Het enige wat een qlc drive snel maakt is de snelle SLC cache. Maar als deze vol raakt, wat makkelijk kan bij 4k video producties, dan gaat je lees of schrijf snelheid hard achteruit. Bij normaal gebruik merk je dit niet, maar zodra je met grote bestanden gaat werken, of wanneer je ssd vol begint te raken, wel.
Pagina: 1