Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe performance pc van circa € 2.000,--

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Franswah
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-02-2020
My fellow tweakers,

Intro (Kun je skippen als je haast hebt). ;)
In 1995 had ik m’n eerste eigen pc: met Windows 3.1, een inbelmodem (er was nog geen ADSL) en als provider XS4ALL (toen nog zonder kwaadaardige moeder KPN). Nu, 25 jaar later, beschik ik over een pc van 7,5 jaar oud met Windows 7, een glasvezelmodem en nog steeds XS4ALL als provider. Nu 2020 begonnen is, gaat dit echter allemaal veranderen. M’n pc is nu toch echt aan vervanging toe. Verder wil ik absoluut geen melkkoe van KPN worden (dus dat wordt vooralsnog Freedom Internet) en ik kan mij, sinds deze week de Windows 7-ondersteuning stopte, niet langer verzetten tegen Windows 10. (Ik heb nog wel lekker lang mijn niet-compatibele software en randapparatuur op Windows 7 kunnen draaien). Kortom: de hoogste tijd voor een nieuwe desktop! Die moet dan wel weer zo’n 7,5 jaar leuk mee kunnen doen met toekomstige ontwikkelingen...

Onvoldoende bouw-ervaring vs laten assembleren
Ik heb wel eens succesvol een koeler van een CPU vervangen, evenals een paar kapotte voedingen, harde HDD- en SSD-schijven vervangen + gekloond en wat PCIe-kaarten ingebouwd, maar ik heb nog nooit zelf een pc gebouwd en de tijden zijn veranderd: voor mijn gevoel moet je, naast alle specs van de onderdelen (de keuze is ook nog eens reuze), over veel meer technische bouwkennis beschikken dan vroeger. Dus het is ook wel aantrekkelijk om ‘m voor circa € 100,-- ergens te laten assembleren. Scheelt - voor een pietje-precies zoals ik - zeeën van inleestijd, instructievideo’s bezienswaardigen en eventuele eigen fouten herstellen; al heb ik vertrouwen in mijn eigen kunnen.
Nadeel van laten assembleren is wel dat er altijd wel iets ongelukkigs aan de hand is: beschadigingen aan de case bij ontvangst, uiterst slecht kabelmanagement, verkeerd geïnstalleerde drivers, ontoereikende voeding of grootte van de geadviseerde opstartschijf, defecte onderdelen etc. Van alles meegemaakt in het verleden.
Over bijvoorbeeld Alternate lees ik lang niet louter ‘success stories’ en de devaluatie van de Alternate-shopreview, veroorzaakt door veel 5-sterren reviews van mensen die - begrijpelijkerwijs, doe ik zelf ook - slechts vanwege een winactie verklaren dat zij een dag later inderdaad hun bestelde usb-stick hebben ontvangen, helpen mij ook niet verder. Ik ben er dus nog niet uit of ik het bouwen (voor het eerst) zelf ga doen of dit uitbesteed.
Misschien heeft iemand bruikbare tips op dit punt?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Video’s renderen in 4k (o.a. met Adobe Premiere Pro);
  • werken met andere veeleisende grafische programma’s (o.a. met Adobe Indesign);
  • gamen, (maar niet ‘extreme’), mogelijk in 4k;
  • muziek maken/produceren (o.a. met een usb-piano) en koorarrangementen (bladmuziek) maken (o.a. met Sibelius) en, uiteraard:
  • surfen, mailen en tekstverwerken.
Ik heb dit nieuwe systeem samengesteld met in m’n achterhoofd dat ie zo’n 7,5 jaar mee moet gaan en enigszins toekomstbestendig moet zijn voor de komst van bijvoorbeeld ‘virtual reality’ of andere technieken. Ik koop het systeem - in meerdere opzichten - een beetje ‘op de groei’.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond € 2000,--.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een Iiyama ProLite B2875UHSU-B1 - 28" 4K-monitor - 75 Hz. Erg blij mee. In dit nieuwe systeem ga ik daar pas optimaal gebruik van kunnen maken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenAsus ROG Maximus XI Hero (Wi-Fi)€ 314,05€ 314,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X€ 442,-€ 442,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Pro 3,5", 4TB€ 190,-€ 190,-
1ControllersDelock PCI Express Card > 4 x USB 3.0€ 23,55€ 23,55
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart€ 155,-€ 155,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 105,95€ 105,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 59,90€ 59,90
4Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 34,99€ 139,96
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 86,95€ 86,95
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 215,-€ 215,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.131,36

Opmerkingen wensenlijst:
  • De kleur van de Fractal Design case is eigenlijk 'blackout' i.p.v. 'matzwart'. Deze laatste geeft verwarring met 'black', een zwarte kleurvariant met witte accenten van dit merk.
  • Volgens mij kun je 1 SATA-poort minder gebruiken zodra je 1 M2-slot vult; dat is prima. Ik wil er maximaal 2 interne HDD’s uit eerdere computers in kunnen zetten en mogelijk nog eens 1 nieuwe extra, naast die HDD uit de wensenlijst, dus maximaal 4 in totaal. Het moederbord en de case kunnen dit kwijt volgens mij. Ook als het tweede M2-slot gevuld zou zijn.
  • Ik beschik over een draadloze hoofdtelefoon die bluetooth 5.0 nodig heeft, dus vanwege dit en conform merkvoorkeur en aansluitmogelijkheden van de R6-case, ben ik - binnen het budget - op dit Asus-moederbord uitgekomen.
  • De door mij gewenste Seagate HDD Barracuda Pro 4TB is waarschijnlijk niet te krijgen. Desktop-HDD’s worden (logischerwijs) sowieso verdrongen door SSD’s (al dan niet M2) en NAS-HDD’s. Aangezien fluisterstil belangrijk voor me is, heb ik nog geen goed alternatief gevonden.
  • Ik wil absoluut geen NAS-HDD als ‘gewone’ HDD gaan gebruiken, want de werking daarvan is anders en ik wil meer (theoretische) schrijfbetrouwbaarheid dan deze als standalone kan bieden. Ook wil ik niet op één paard wedden, want ik las ook discussies op fora met de vraag of je al je dierbare documenten en foto’s en video’s wel uitsluitend moet toevertrouwen aan een SSD. Dus vandaar de HDD. En ja, ik heb (voor bepaalde backups) al een STACK-cloud van 2 TB bij het geweldige bedrijf TransIP in Leiden, waarbij m’n bestanden in Nederland worden opgeslagen en dus, in voorkomend geval, ook onder Nederlands recht vallen. Vind ik belangrijk. Veel cloudservices komen uit het buitenland en je moet dan maar zien wat er gebeurt als er iets aan de hand is.
  • De processorkoeler mag ook een waterkoeler (de variant die je nooit hoeft bij te vullen) zijn, maar ik kwam er niet goed uit. Sites spreken elkaar tegen, ben er maar mee gestopt, dus deze be quiet! leek me aardig. Tips voor (een) betere koeler(s) zijn welkom!
  • Verder begrijp ik niet goed hoe je tevoren kunt meten dat het fysiek allemaal gaat passen.
  • Ik denk dat het slim is om de gewenste 32 Gb aan RAM-geheugen over de 4 sloten te verdelen, dus ieder met 8 Gb.
  • Wellicht nog een USB 3 hub, zie hieronder ’Lekker veel USB-poorten’.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De laatste 20 jaar (3 elkaar opvolgende pc’s) had ik steeds een Asus moederbord, een Seagate HDD en een Nvidia videokaart. Voor mij steeds een gelukkige combinatie, dus ‘never change a winning team!?’ denk ik wel eens... Ik ben er in ieder geval merkgeil van geworden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fluisterstil
Voor mijn gevoelige en muzikale oren is het erg belangrijk dat de pc lekker stil is. Onhoorbaar hoeft niet, maar ‘fluisterstil’ kan ik erg waarderen.
Betrouwbaar
Ik ben iemand die bereid is (wat) extra te betalen voor kwaliteit als dat prettiger werkt en/of als dat duurzaamheid betekent.
Lekker veel USB-poorten
Van printer en labelmaker tot flatbedscanner en usb-piano... Van usb-sticks en externe harde schijven tot diverse opladers... Misschien koop ik weer eens een usb-stuur om te racen.
Ik maak bovengemiddeld veel gebruik van m’n usb-poorten, dus wil ik er daar lekker veel van hebben. Hoef ik minder te wisselen. Vandaar dat er ook een PCIe-kaart USB 3 in m’n wensenlijst staat. De R6-case heeft ook een header nodig, dus ik kom er dan 1 tekort voor deze kaart? Een goede interne usb-hub 3.0 heb ik nog niet kunnen vinden. Aangenomen dat dat überhaupt kan.
Voor de duidelijkheid: ik wil dus graag gebruik kunnen maken van alle USB-poorten van de R6-case (front: 2 x 2.0, 2 x 3.0 en 1 x usb-c), die van het moederbord zelf én die van de ingestoken PCIe-kaart USB 3.0 (4 x). Kan dat? Met behoud van respectievelijke doorvoersnelheid, qua USB 2, 3 en USB-c?
Keuze behuizing belangrijk voor mij
Ik heb eindeloos behuizingen met elkaar vergeleken en kwam (dus) uit op deze Fractal Design R6. De front usb-c is prettig. Hoewel ik geen overdadig RGB-geweld wil zien door het glas, lijkt me de RGB-verlichting van het moederbord wel weer mooi. Van de koelers en videokaart hoeft dat niet zo van mij, of heel subtiel.
Ik ben mij ervan bewust dat de case-variant zonder glas nóg iets stiller is, maar het oog wil ook wat.

Ga je overklokken?
Misschien. Ik wil dit niet uitsluiten, dus daar heb ik met de processorkeuze al rekening mee gehouden. Kan ik alle kanten op, toch? Deze processor mist 'hyperthreading', maar dit vind ik geen enkel probleem, de discussies in fora gelezen hebbende. Ik heb me niet blindgestaard op benchmarks op dit punt.

Wat verwacht je van ons?
Hoewel ik geprobeerd heb m’n huiswerk ‘uitstekend’ en op detailniveau te doen, hoeft het resultaat daar niet automatisch naar te zijn:
  • Graag een compatibiliteitscheck met oog voor het optimaal benutten van de (aansluit)mogelijkheden van de R6-behuizing, het moederbord en de videokaart en, daarnaast, oor voor fluisterstil.
  • Graag tips over het bouwen van m’n nieuwe pc, zie hierboven onder ‘Onvoldoende bouw-ervaring vs laten assembleren’.
  • Tips over mijn USB-wensen, zie onder ’Lekker veel USB-poorten’.
_/-\o_ Dank voor jullie tijd en aandacht!! Much appreciated... _/-\o_

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Bij bijvoorbeeld Azerty kun je ook een systeem laten assembleren. Ik zie die vaker langskomen op dit forum. Of Informatique, die zit bij mij in de buurt en staat goed aangeschreven.

USB
Waarom een extra usb-kaart?

Je hebt al 8 externe USB-poorten aan de achterkant van je moederbord en nog een zooi headers om de interne door te lussen naar je kast (5 stuks). Is 13 niet voldoende?

CPU
Waarom een 9700k als je gaat gamen op 4k?

Een 9700k/9900k is eigenlijk alleen nuttig als je op lage resolutie (Max Full-HD) en hoge refreshrates speelt (240 hz).

Dan kun je beter een AMD 3700X nemen. De cpu is namelijk niet de bottleneck, maar dat is echt volledig de gpu. Zeker een 2060 Super, die schiet echt tekort.

GPU
Gemiddeld levert een 2060 Super maar net boven de 60fps op medium op 4k: https://nl.hardware.info/...videokaart-voor-4k-gaming

SSD
Waarom zo’n vreselijk dure Samsung Ssd? Met jouw gebruik ga je weinig merken van de extra snelheid ten opzichte zelfs van een Sata ssd.

pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB of de normale Samsung Evo (non-plus): pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB zijn bijna even snel en 40% goedkoper.

Voeding
De RMX-reeks (2018) is beter en 550 watt is echt zat: pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:55
Wacht comet lake af als Intel je voorkeur geniet. Verder zoals hierboven eens met de opmerking over de gpu! Wil je 4k gaming dan is dat voor huidige en nieuwe games niet goed genoeg.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Behalve bovenstaande opmerkingen zou ik toch denken dat je moederbord echt onzinnig duur is (iets als BT voeg je voor amper een tientje toe dmv een losse dongle) en dat je voor een totaal van 32GB RAM beter kan kiezen voor 2x16 ipv 4x8, en als je dan toch beter bent liever RAM wat je simpel met XMP op een wat hogere snelheid kan draaien.
Is het daarnaast een optie om een simpele NAS te overwegen en die ergens anders neer te zetten waar je minder last hebt van een klein beetje continu geluid? Dan heb je geen mechanische HDD in je eigen PC meer nodof waardoor die sowieso dichter bij je 'fluisterstil' criterium komt.

[ Voor 29% gewijzigd door Wekko306 op 19-01-2020 05:56 ]

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Ik wil graag vermelden dat het bouwen van een pc niet meer zo moeilijk is als vroeger. Kijk gewoon een youtube guide (toturial) en het gaat lukken. Echter heeft azerty ook een goede assemblage service.

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-11 13:42
Misschien wil je een kast nemen zonder raam, die zijn volgens mij stiller.

&

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:52
Azerty zou ik totaal niet aanraden voor assemblage. Heb ik erg slechte ervaringen mee in het verleden. Mijn laatste pc heb ik door CDROMLAND laten bouwen. Zitten super veel kabels in (vooral door node commander pro) en is perfect gebouwd!

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Franswah Ik zie hier geen 4K gamen in. jammer van je Intel keuze en duur moederbord.

Dat je een 75Hz 4K scherm hebt zegt niets over 4K gamen. zeker niet met RTX2060S.

Voor de €750,- van MB en CPU is er wel wat beters te koop (waar voor je geld) Keuze van 4 modules los op 2666MT/s snap ik ook niet. beter 2x16GB op 3200MT/s.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 325,05€ 325,05
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 148,99€ 148,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 613,04

Koeler is goed, PSU kan beter en SSD ook, is geen reden om dure 970EVO te kiezen boven pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Franswah schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:37:

Ik ben er dus nog niet uit of ik het bouwen (voor het eerst) zelf ga doen of dit uitbesteed.
Misschien heeft iemand bruikbare tips op dit punt?
Met wat je al eerder hebt gedaan lijkt het mij niet zo moeilijk om een systeem zelf in elkaar te zetten. Ik heb zelf nog vorige maand voor het eerst in 10 jaar of zo twee volledige desktop computers in elkaar gezet, en dat ging echt zonder noemenswaardige problemen. Een moederbord in de case doen is gewoon een kwestie van vastschroeven, geheugenmodules zijn zo op hun plaats ingeklikt, en bijna al het andere heb je wel eens eerder gedaan.

En als je wilt oefenen, kun je altijd nog je oude computer uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. :)

Gewoon goed plannen, zonder haast te werk gaan, en alles komt wel goed! (ik was alles bij elkaar 1,5 uur per computer bezig, inclusief de OS-installatie).

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Als je echt voor een Intel systeem wilt gaan zou ik voor je moederbord zeker NIET de Maximus XI Hero nemen, de VRM's op de XI Hero zijn namelijk Dieptriest met een hoofdletter D voor 300 EUR. Je kunt betere VRM's vinden op een moederbord van 180 EUR. Dus ik raad je sterk aan iets anders te nemen zoals een pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Master

Maar zoals @MetalSonic zegt, Intel komt binnenkort met nieuwe chips uit voor de desktop. Misschien toch waard om even twee maanden te wachten.

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-11 21:16

ikt

Bluetooth 5.0
Hiervoor hoef je niet afhankelijk te zijn van je moederbord. Tegenwoordig kun je prima Bluetooth-dongles voor een prikkie kopen. Ben je ook vrijer in je keuze voor minder dure moederborden, zodat je meer budget overhoudt voor andere zaken.

Harde schijven en fluisterstilheid
Waar ga je de computer gebruiken? Misschien is het toch waard om enkel voor SSD-opslag te gaan, desnoods op meerdere SSDs. Een externe harde schijf voor échte backup-data is dan altijd nog een optie.

Geluid
Tegenwoordig kunnen computers nagenoeg stil zijn wanneer ze weinig werk verrichten. Menig GPU fan gaat pas draaien als je er een spel tegenaan gooit. Wat ik zou veranderen aan je build hiervoor is enkel geen HDD. De rest is prima geschikt voor een (bijna) geluidsloze PC:

- Define R6 is lekker ruim en komt met 3 prima fans
- Dark Rock 4 is prima, maar overweeg ook de Dark Rock Pro 4. Ik geloof dat ambient airflow al zat is om de temperaturen koel te houden op idle, waardoor je conservatiever je CPU fan curve kunt zetten.
- De RTX 2060 zet z'n fans uit bij idle/lage loads/temps, top
- Idem met de gekozen voeding, de RM650

Je zult dus het meeste horen van je harde schijf, mocht je hiervoor gaan.

Cores en hyperthreading
Overweeg een Ryzen 7.

Bouwen
Heb je ooit Lego gehad? Surprise-ei? Een Ikea-kast in elkaar gezet? Een tent opgezet? Dan kun je prima een PC bouwen ;)

• Franswah
@White Feather

Dank voor alle feedback; dat geeft me nieuwe inzichten!
Bij bijvoorbeeld Azerty kun je ook een systeem laten assembleren. Ik zie die vaker langskomen op dit forum. Of Informatique, die zit bij mij in de buurt en staat goed aangeschreven.
Vooral Informatique lijkt me aantrekkelijk. Ik heb van zowel Alternate, Azerty en Informatique ook goed gekeken hoe ze eventuele klachten afhandelen.
USB
Waarom een extra usb-kaart?

Je hebt al 8 externe USB-poorten aan de achterkant van je moederbord en nog een zooi headers om de interne door te lussen naar je kast (5 stuks). Is 13 niet voldoende?
Het gaat mij vooral om de USB 3 poorten i.v.m. de snelheid voor bijvoorbeeld externe HDD's en een flatbedscanner. De front panel reken ik niet mee, die is voor 'spontaan' gebruik van opladers, USB-sticks, camera etc. Voor de backpanel heb ik eigenlijk 8 x USB 3.0 nodig om nooit te hoeven wisselen, terwijl ik er 6 heb, dus vandaar die extra USB-kaart. Ik heb aangenomen dat de 2 front USB 3 aansluitingen samen met één connector op de enige 2 poorts header van het moederbord kunnen worden aangesloten en dan kom ik dus een header tekort voor de extra usb-kaart. Als dit niet klopt, dan begrijp ik de werking van de aansluitingen dus niet goed.
Ik kan ook prima leven zonder extra kaart natuurlijk, maar 3 tientjes voor zo'n extra kaart heb ik er wel voor over en ik vroeg me af hoe ik dit dan met een 3.0 hub zou moeten oplossen.

Even offtopic: de naamgeving van USB-poorten blijft verwarrend, ik moest m'n kennis weer even opfrissen. Met de komst van USB 3.2 wordt het er niet makkelijker op. Binnen dezelfde onlogica zou ik bijvoorbeeld 'USB 3.2 gen 3' verwachten, terwijl er gekozen is voor '3.2 gen 2x2'.
CPU
Waarom een 9700k als je gaat gamen op 4k?

Een 9700k/9900k is eigenlijk alleen nuttig als je op lage resolutie (Max Full-HD) en hoge refreshrates speelt (240 hz).

Dan kun je beter een AMD 3700X nemen. De cpu is namelijk niet de bottleneck, maar dat is echt volledig de gpu. Zeker een 2060 Super, die schiet echt tekort.
Oké. Ik kwam uit op deze processor vanwege mijn voorkeur voor Intel én ik heb gekeken wat er in prebuilt gaming pc's wordt gestopt. Deze processor kwam ik daar ook soms tegen. De meerwaarde van de AMD 3700X zie ik niet direct, al wordt er dan wél een koeler meegeleverd. Ik houd het nog even in beraad.
GPU
Gemiddeld levert een 2060 Super maar net boven de 60fps op medium op 4k: https://nl.hardware.info/...videokaart-voor-4k-gaming
Ik zie het. Gamen in 4k is niet mijn hoofddoel. Af en toe vind ik dat leuk, maar ik zou ook tevreden kunnen zijn met HD. Stel dat ik die wens laat schieten, dan is deze kaart toch voldoende voor videorenderen in 4k?
SSD
Waarom zo’n vreselijk dure Samsung Ssd? Met jouw gebruik ga je weinig merken van de extra snelheid ten opzichte zelfs van een Sata ssd.
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB of de normale Samsung Evo (non-plus): pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB zijn bijna even snel en 40% goedkoper.
Zo had ik het niet bekeken. Ik downgrade 'm naar de gewone.
Voeding
De RMX-reeks (2018) is beter en 550 watt is echt zat: pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
Ik kwam daar ook op uit via een of andere website waar ik het benodigde wattage kon berekenen (ben vergeten welke). Toen heb ik er 100 watt bij opgeteld om niet dezelfde frustratie mee te maken in een vorige pc dat m'n voeding niet toereikend bleek voor een nieuwe videokaart. Ik begrijp dat overdaad wel degelijk kan schaden, maar is die 650 watt echt een overkill? In ieder geval zal ik nu voorlopig jouw voorstel overnemen.

• Franswah
@MetalSonic
Wacht comet lake af als Intel je voorkeur geniet.
Thanks, niet aan gedacht. Probleem is natuurlijk wel dat m'n Windows 7 niet langer wordt ondersteund en ik het niet verstandig vind om, bijvoorbeeld, tot het eind van het eerste kwartaal te wachten tot ie beschikbaar is voor retail.

@Wekko306
Wekko306 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 05:50:
Behalve bovenstaande opmerkingen zou ik toch denken dat je moederbord echt onzinnig duur is (iets als BT voeg je voor amper een tientje toe dmv een losse dongle) en dat je voor een totaal van 32GB RAM beter kan kiezen voor 2x16 ipv 4x8, en als je dan toch beter bent liever RAM wat je simpel met XMP op een wat hogere snelheid kan draaien.
Is het daarnaast een optie om een simpele NAS te overwegen en die ergens anders neer te zetten waar je minder last hebt van een klein beetje continu geluid? Dan heb je geen mechanische HDD in je eigen PC meer nodof waardoor die sowieso dichter bij je 'fluisterstil' criterium komt.
Klopt natuurlijk, Asus is zelden goedkoop, maar ik heb in 25 jaar nog nooit een ander merk gehad. Wellicht dat ik het moederbord downgrade naar een goedkoper Asus moederbord of toch nog een geheel andere.

Heb je dongle-voorstel tevoren zeker overwogen. Heb nu een Asus USB-BT400, maar 1) die doet het na een update helemaal niet meer en 2) daar heb ik niks aan voor m'n nieuwe draadloze hoofdtelefoon die Bluetooth 5.0 nodig heeft. Gelukkig is bluetooth wel achterwaarts compatible! De keuze voor het moederbord is ook gebaseerd op mijn keuze voor de processor en de aansluitmogelijkheden.

Voor de werking van het geheugen maakt het niks uit of ik 2 of 4 sloten gebruik en ik dacht 'ik ga er toch nooit meer dan 32 GB in stoppen'. Maar je hebt me wel aan het denken gezet en kies toch voor 2 x 16 GB, want dan zou ik er, als daar in de toekomst aanleiding voor is, toch nog 64 GB van kunnen maken; het maximum van het moederbord.

XMP zie ik niet zitten, want het kan vast geen kwaad voor m'n RAM zelf, maar ik lees op internet dat hele volksstammen vroeg of laat een BSOD kregen en/of te maken kregen met een oververhitte CPU. Daar heb ik geen zin in - al kan het natuurlijk ook gewoon goed gaan - maar bedankt voor de tip!

@Thehope
Ik wil graag vermelden dat het bouwen van een pc niet meer zo moeilijk is als vroeger. Kijk gewoon een youtube guide (toturial) en het gaat lukken. Echter heeft azerty ook een goede assemblage service.
Denk ook wel dat ik het kan, maar ik ben niet zo snel, want pietje-precies, soms onnodig. ;)
Thanks voor de assemblagetip! Ik heb bij Azerty ook gekeken hoe ze klachten afhandelen en daar word ik niet meteen blij van.

@Weltschmerz
Misschien wil je een kast nemen zonder raam, die zijn volgens mij stiller.
Dank! Daar ben ik me van bewust, maar het oog wil soms ook wat.

@Sn3gG3l
Azerty zou ik totaal niet aanraden voor assemblage. Heb ik erg slechte ervaringen mee in het verleden. Mijn laatste pc heb ik door CDROMLAND laten bouwen. Zitten super veel kabels in (vooral door node commander pro) en is perfect gebouwd!
Thanks! Bij Azerty heb ik wat twijfels, maar CDROMLAND houd ik (naast Informatique) in overweging, al zag ik ze in het verleden totaal niet op negatieve reviews reageren. Ik kan dus niet beoordelen hoe ze - in het algemeen - een klacht afhandelen.
Wat me sowieso opvalt, is dat de meeste shopreviews eigenlijk niet zoveel zeggen over de assemblagekwaliteit, want mensen geven al 5 sterren als ze het door hen bestelde product op tijd geleverd krijgen, terwijl ik dat een basisservice vind. Daar heb ik dus weinig aan om te beoordelen of ze ook zo tevreden zouden zijn als het om assemblage gaat.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Franswah schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:54:
Voor de werking van het geheugen maakt het niks uit of ik 2 of 4 sloten gebruik en ik dacht 'ik ga er toch nooit meer dan 32 GB in stoppen'. Maar je hebt me wel aan het denken gezet en kies toch voor 2 x 16 GB, want dan zou ik er, als daar in de toekomst aanleiding voor is, toch nog 64 GB van kunnen maken; het maximum van het moederbord.

XMP zie ik niet zitten, want het kan vast geen kwaad voor m'n RAM zelf, maar ik lees op internet dat hele volksstammen vroeg of laat een BSOD kregen en/of te maken kregen met een oververhitte CPU. Daar heb ik geen zin in - al kan het natuurlijk ook gewoon goed gaan - maar bedankt voor de tip!
2 reepjes geheugen werkt vaak beter dan 4 omdat je met 4 reepjes eerder kans hebt dat het minder stabiel is, al is dat voornamelijk met Reuzen het geval en minder met Intel.
Zeker bij Intel is het gebruik van XMP erg gemakkelijk en is het echt uitzonderlijk dat dat problemen oplevert zoals jij benoemt. Ik zou zeker 3200MT/s geheugen overwegen, als je het niet ziet zitten kunnen je altijd nog XMP gewoon uit laten zodat het spul op 2666 draait.

Eerder gaf je aan de meerwaarde van een 3700X niet in te zien. Die meerwaarde zit hem vooral in het feit dat je meer threads krijgt (zeker als je gaat renderen oid kan dat interessant zijn) voor minder geld. En je krijgt een standaard redelijke CPU cooler, al is die niet fluisterstil te noemen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Franswah Ik heb al heel wat mensen naar Azerty doorverwezen die ik zelf niet kon/wou helpen. eigenlijk nooit problemen over gehoord. als je bij Intel wilt blijven zou ik een pricewatch: Intel Core i7-9700F Boxed kiezen ipv de K versie als je toch op 2666MT/s wilt draaien.

edit: Voor oa Adobe PP is een RTX2060S ideaal als goedkopere optie

[ Voor 61% gewijzigd door Hackus op 19-01-2020 15:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Franswah
@Hackus
Ik zie hier geen 4K gamen in. jammer van je Intel keuze en duur moederbord.

Dat je een 75Hz 4K scherm hebt zegt niets over 4K gamen. zeker niet met RTX2060S.

Voor de €750,- van MB en CPU is er wel wat beters te koop (waar voor je geld) Keuze van 4 modules los op 2666MT/s snap ik ook niet. beter 2x16GB op 3200MT/s.

1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 613,04

Koeler is goed, PSU kan beter en SSD ook, is geen reden om dure 970EVO te kiezen boven pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
Thanks! Ik zal eerlijk toegeven dat ik qua 'AMD vs Intel' de afgelopen jaren onder een steen heb gelegen. :*)
Heb me in dit specifieke onderwerp nu iets meer verdiept, onder meer met dit artikel: https://nl.hardware.info/...el-in-de-afgelopen-5-jaar
Ben niet meteen om, maar ik wil dit even goed uitzoeken. Zal me nog verdiepen in jouw lijstje.
Heb PSU en SSD aangepast!

EDIT:
Ik heb al heel wat mensen naar Azerty doorverwezen die ik zelf niet kon/wou helpen. eigenlijk nooit problemen over gehoord. als je bij Intel wilt blijven zou ik een pricewatch: Intel Core i7-9700F Boxed kiezen ipv de K versie als je toch op 2666MT/s wilt draaien.
Heb inmiddels veranderd naar 2 x 16 GB, 3200 MT/s. De 9700K heeft ook nog eigen graphics, de F niet. Als je videokaart crasht kan ik nog wel door met basiszaken, toch?
2e edit: Zowel de 9700K als de 9700F kunnen maximaal 2666 MT/s hebben; de Ryzen kan wel max. 3200 aan.
edit: Voor oa Adobe PP is een RTX2060S ideaal als goedkopere optie
Oké, dus stel, ik laat de wens om 4k te gamen los, dan kan ik de 2060 Super houden. Zou, anders, een upgrade naar RTX2070Super wel genoeg zijn voor 4k gaming?

[ Voor 16% gewijzigd door Franswah op 19-01-2020 20:02 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wellicht ook eens kijken naar deze NVMe:
pricewatch: HP EX950 1TB

Is er ook in een 2T uitvoering. Stuk goedkoper dan diegene op je lijstje en zeker zo snel. :)
(Gezien je dingen met muziek doet, gok ik dat je ook met zware VST's werkt en dan is een snelle NVMe prettig. Zelf heb ik om die reden een 2T exemplaar gekocht. Nodig ook, de library die ik gebruik is 1.2T groot.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Franswah
@Micio Nero
Met wat je al eerder hebt gedaan lijkt het mij niet zo moeilijk om een systeem zelf in elkaar te zetten.

(...)

Gewoon goed plannen, zonder haast te werk gaan, en alles komt wel goed! (ik was alles bij elkaar 1,5 uur per computer bezig, inclusief de OS-installatie).
Dank je! Dat geeft de burger moed en vertrouwen in eigen kunnen, maar ik weet wel al zeker dat ik aan 1,5 uur beslist niet genoeg heb. 'Laten assembleren' is, veelal om die reden, ook best aantrekkelijk.

@Tim2010
Als je echt voor een Intel systeem wilt gaan zou ik voor je moederbord zeker NIET de Maximus XI Hero nemen, de VRM's op de XI Hero zijn namelijk Dieptriest met een hoofdletter D voor 300 EUR. Je kunt betere VRM's vinden op een moederbord van 180 EUR. Dus ik raad je sterk aan iets anders te nemen zoals een pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Master
(...)
O, dat wist ik niet! De 'Gigabyte Z390 Aorus Master' had ik wel gezien, maar ik ben vergeten waarom ik die niet heb gekozen; ik denk toch vanwege mijn voorkeur voor het merk Asus. Ik ga er nogmaals naar kijken, maar andere tweakers stellen dat ik van m'n Intelgeloof zou moeten vallen en een AMD zou moeten kiezen. Mijn keuzestress neemt wat toe... :*)

• Franswah
@ikt
Bluetooth 5.0
Hiervoor hoef je niet afhankelijk te zijn van je moederbord. Tegenwoordig kun je prima Bluetooth-dongles voor een prikkie kopen. Ben je ook vrijer in je keuze voor minder dure moederborden, zodat je meer budget overhoudt voor andere zaken.
Weet ik, dank je, want heb al een Asus BT 400 dongle, maar nu BT 5.0 nodig voor m'n nieuwe hoofdtelefoon. M'n huidige dongle doet het niet meer, krijg het niet meer voor elkaar, dus heb dit opgevat dat ingebouwd wellicht beter is.
Harde schijven en fluisterstilheid
Waar ga je de computer gebruiken? Misschien is het toch waard om enkel voor SSD-opslag te gaan, desnoods op meerdere SSDs. Een externe harde schijf voor échte backup-data is dan altijd nog een optie
Is ook zo, maar vraag me in m'n 1e post al af of je je dierbare documenten, foto's en video's wel uitsluitend aan een SSD zou moeten toevertrouwen.
Eeeh... ik heb al een aantal externe harde schijven, maar die zet ik alleen aan als het nodig is, qua geluid. Verder zou ik nog eens kunnen overwegen die schijven samen te voegen tot veel grotere schijven, zodat ik er minder heb. Een kleine NAS vind ik overigens niet zo aantrekkelijk.
Geluid
Tegenwoordig kunnen computers nagenoeg stil zijn wanneer ze weinig werk verrichten. Menig GPU fan gaat pas draaien als je er een spel tegenaan gooit. Wat ik zou veranderen aan je build hiervoor is enkel geen HDD. De rest is prima geschikt voor een (bijna) geluidsloze PC

- Define R6 is lekker ruim en komt met 3 prima fans
- Dark Rock 4 is prima, maar overweeg ook de Dark Rock Pro 4. Ik geloof dat ambient airflow al zat is om de temperaturen koel te houden op idle, waardoor je conservatiever je CPU fan curve kunt zetten.
- De RTX 2060 zet z'n fans uit bij idle/lage loads/temps, top
- Idem met de gekozen voeding, de RM650

Je zult dus het meeste horen van je harde schijf, mocht je hiervoor gaan.
Oké, de processorkoeler, voor nu, geüpgrade!
Cores en hyperthreading
Overweeg een Ryzen 7.
Dat verneem ik van alle kanten; ga ik goed voor mezelf uitzoeken!
Bouwen
Heb je ooit Lego gehad? Surprise-ei? Een Ikea-kast in elkaar gezet? Een tent opgezet? Dan kun je prima een PC bouwen ;)
Echt allemaal; vaker dan een maal ook! :*)

• Franswah
@Wekko306
2 reepjes geheugen werkt vaak beter dan 4 omdat je met 4 reepjes eerder kans hebt dat het minder stabiel is, al is dat voornamelijk met Reuzen het geval en minder met Intel.
Zeker bij Intel is het gebruik van XMP erg gemakkelijk en is het echt uitzonderlijk dat dat problemen oplevert zoals jij benoemt. Ik zou zeker 3200MT/s geheugen overwegen, als je het niet ziet zitten kunnen je altijd nog XMP gewoon uit laten zodat het spul op 2666 draait.
Oké. Heb dus al veranderd naar 2 x 16 GB, nu weer veranderd naar 3200; in totaal € 15,-- meer dan oorspronkelijk, dus prima, want beter 2 en sneller. Maar begrijp ik nou goed dat je sowieso XMP moet gebruiken om aan de beloofde MT/s (i.c. 3200) te komen?
Ik zag trouwens dat ze van Corsair ook een RGB-variant hebben; zelfs dummy's ervan voor de vrije sloten. Schijnt, zo las ik ergens, toch nog een functie te hebben en is dus minder onnozel dat het lijkt. Maar ik hoef geen RGB.
Eerder gaf je aan de meerwaarde van een 3700X niet in te zien. Die meerwaarde zit hem vooral in het feit dat je meer threads krijgt (zeker als je gaat renderen oid kan dat interessant zijn) voor minder geld. En je krijgt een standaard redelijke CPU cooler, al is die niet fluisterstil te noemen.
Kijk, hier word ik wijzer van. Dank voor je extra toelichting. Ik begrijp van meerdere tweakers dat ik beter van m'n Intelgeloof zou kunnen vallen en beter voor een AMD Ryzen 7 3700X zou kunnen kiezen inderdaad. Ik ga mezelf nóg beter oriënteren!

• Franswah
@unezra
Wellicht ook eens kijken naar deze NVMe:
pricewatch: HP EX950 1TB

Is er ook in een 2T uitvoering. Stuk goedkoper dan diegene op je lijstje en zeker zo snel. :)
(Gezien je dingen met muziek doet, gok ik dat je ook met zware VST's werkt en dan is een snelle NVMe prettig. Zelf heb ik om die reden een 2T exemplaar gekocht. Nodig ook, de library die ik gebruik is 1.2T groot
Dank voor de tip! Inmiddels heb ik de 970 Plus gedowngrade naar de gewone. Na jouw tip heb ik getracht ze te vergelijken, maar van de HP zijn niet alle gegevens beschikbaar: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1323290;1169447/ Dus ik zie nu de meerwaarde om te switchen niet meer. Wel heb je een punt dat ik een grotere zou kunnen nemen, bijvoorbeeld 2TB. Ga ik over nadenken. Heb nog een M2-slot over, dus kan er over een paar jaar ook nog een bijpluggen.
Ik maak zeker - af en toe - gebruik van VST's. M'n library staat nu op een gewone HDD, dus ik ga er met het nieuwe systeem inderdaad op vooruit. Wow, mijn bibliotheek is nog 'in de groei' in vergelijking met die van jou! :*)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Franswah schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:41:
@unezra

[...]

Dank voor de tip! Inmiddels heb ik de 970 Plus gedowngrade naar de gewone. Na jouw tip heb ik getracht ze te vergelijken, maar van de HP zijn niet alle gegevens beschikbaar: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1323290;1169447/ Dus ik zie nu de meerwaarde om te switchen niet meer. Wel heb je een punt dat ik een grotere zou kunnen nemen, bijvoorbeeld 2TB. Ga ik over nadenken. Heb nog een M2-slot over, dus kan er over een paar jaar ook nog een bijpluggen.
Ik maak zeker - af en toe - gebruik van VST's. M'n library staat nu op een gewone HDD, dus ik ga er met het nieuwe systeem inderdaad op vooruit. Wow, mijn bibliotheek is nog 'in de groei' in vergelijking met die van jou! :*)
Mijn library is een simpel €200 per jaar kostend abbo op EastWest Creative Cloud. :)
http://www.soundsonline.com/

En die is, in de Gold versie, 1.1T of 1.2T groot. (Platinum is duurder en groter.)

Wat ik begreep, haalt die HP ruim alle specs die je nodig hebt, tegen een relatief lage prijs. Voor VST's is het in principe overkill, daar is een SATA SSD in principe voldoende, maar NVMe is wél lekker. (Zeker omdat een beetje VST behoorlijk random IO en de nodige lineare IO doet. Vrijwel alleen reads, net waar een SSD (SATA of NVMe) goed in is en niet door slijt.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Franswah
Nadat ik me gisteravond (extra) heb ingelezen en er een nachtje over geslapen heb, kan ik niet anders dan van Intel overstappen naar AMD.

Het wordt een AMD Ryzen 7 3700X of een AMD Ryzen 9 3900X:
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 280,-€ 280,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart€ 155,-€ 155,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 104,-€ 104,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesHP EX950 2TB€ 287,50€ 287,50
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.074,69

Verder zie ik af van 4k gaming, dat is/was niet mijn hoofddoel, en ben tevreden met full hd gaming zo af en toe.

Zouden jullie de volgende vragen nog willen beantwoorden?

1) Is dit - rekening houdend met mijn wensen (fluisterstil, veel usb 3 poorten, R6 behuizing, bluetooth 5.0) - een gelukkige build? Gaat alles in de behuizing passen?

2) Stel dat ik toch voor een ‘AMD Ryzen 9 3900X‘ (€ 170 meer) kies, kan dan de overige configuratie gelijk blijven?

====================

edit: geheugen en 2e SSD aangepast conform Hackus hieronder voorstelt

[ Voor 9% gewijzigd door Franswah op 21-01-2020 14:10 . Reden: Wenslijst bijgewerkt ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zie het nut niet van €300,- Sata SSD tov NVMe pricewatch: HP EX950 2TB
ruim voldoende X570 pricewatch: Gigabyte X570 Aorus PRO
werkend ram pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB
(ryzen3000 is nogal gevoelig voor Corsair, dit omdat je niet weet welke chips je krijgt op het type ram -verschillende versies per type 8Gbit chips)

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 20-01-2020 22:21 ]

• Franswah
@Hackus
Jouw suggesties voor het geheugen en de 2e SSD heb ik aangepast. Beter zo!

Een Gigabyte X570 Aorus PRO-moederbord heeft minder gewenste USB-poorten en mist BT 5.0. dus ik houd het op Asus ROG Strix X570-E Gaming.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Een bluetooth 5.0 dongle kost misschien 15€ ... ga je daarvoor 150€ meer betalen voor een mobo?
Een mobo als onderstaande heeft ook alle features die je verder zoekt...
2x M.2 + nog veel SATA
massa's USB alle types...
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
Performance impact is nul.

Die Fractal R6 is erg nice, maar ook gigantisch groot. Je betaalt dus voor veel lege ruimte...

Dark Rock Pro heb je niet nodig als je niet gaat overclocken...
Kan je net zo goed iets van de volgende kopen:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
pricewatch: Scythe Fuma 2

Windows 10 key koop je voor een tientje.

Altijd prettig in een windowed case :D
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3200C16

• Franswah
@Inrage
Performance impact is echt niet nul hoor. Een X570-moederbord heb ik gekozen om optimaal van een van de nieuwe Ryzens te profiteren, dus kom je in een duurder segment. Verder meer ‘futureproof’. Zo bekeken is mijn keuze nog niet zo gek.

De R6 is zeker nice en groot, maar heb ik ook gekozen omdat het een stille behuizing is.

Misschien ga ik wel overclocken en om op dat moment eerst nog de koeling te moeten vervangen...

• Inrage
Franswah schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:45:
@Inrage
Performance impact is echt niet nul hoor. Een X570-moederbord heb ik gekozen om optimaal van een van de nieuwe Ryzens te profiteren, dus kom je in een duurder segment. Verder meer ‘futureproof’. Zo bekeken is mijn keuze nog niet zo gek.

De R6 is zeker nice en groot, maar heb ik ook gekozen omdat het een stille behuizing is.

Misschien ga ik wel overclocken en om op dat moment eerst nog de koeling te moeten vervangen...
https://www.digitalcitizen.life/x570-vs-x470-motherboards
Performance impact is zo goed als nul. Zo kan je nog enkele reviews vinden.

Verschil tussen NVMe SSD op Pci-e 4.0 slot en vorige is ook niet merkbaar in dagelijks gebruik.
GPU's gebruiken bij verre nog niet eens de huidige interface, daarvoor moet je het ook al niet doen.

Volgende gen zit er al aan te komen met DDR5 etc... werkt dan al niet meer op je 'future proof' X570 bordje... Nieuwe socket komt er ook aan...

Aan een Ryzen valt niet veel te overclocken, dus vergeet dat ook maar al. Dat kan je met de fuma trouwens ook, top koeler.

• Franswah
Fijn dat je met me mee wilt denken @Inrage!

Ik baseer me - onder meer - op: reviews: Ryzen 3900X en 3700X - AMD stoot Intel van de troon
en de bijbehorende video: video: Ryzen 3900X en 3700X - AMD stoot Intel van de troon
en vooral ook op: https://nl.hardware.info/...etest-deze-zijn-het-beste

Dat is duidelijk een andere mening dan de schrijver van jouw reviewlink.
******* edit: Nog even qua ‘future proof’... Het schijnt dat AMD de BIOS firmware van de X470-moederborden uitsluit van verdere ondersteuning voor de 3e generatie Ryzens. Nóg een argument om toch voor een duurder X570-bordje te kiezen... ;)

Normaal gesproken zou ik inderdaad kunnen wachten op de nieuwe socket en DDR5, wat je zegt, maar ik heb nu nog Windows 7 en die is dus end-of-life geworden... En ik wist dat er weinig te overclocken valt, maar die koeler heb ik gekozen op eerder advies én omdat die uitstekend uit tests komt en lekker stil is.

[ Voor 11% gewijzigd door Franswah op 21-01-2020 16:23 ]

• Inrage
Geen idee wat ze in die tweakers test gedaan hebben, ik heb bij iemand de X470-PRO geinstalleerd samen met een Ryzen 3600 en dat geheugen runt gewoon op 3200Mhz... Ook bij hardware info concluderen ze dat de performance gelijk is. Ik weet niet hoe ik dat anders moet lezen. Ge zet er trouwens ook een 3700x op en geen 3900x dus van temps moet je ook niet wakker liggen. Beter op zak houden voor een latere upgrade, randapparatuur of een vet scherm, allemaal dingen die langer meegaan.

• Franswah
Ik twijfel nog over een 3900X, zie hierboven. Verder ben ik zo’n type dat 7,5 jaar met een pc wil doen... :*)

Qua performance heb je gelijk, maar er worden meer argumenten gebruikt om toch voor een X570-bord te kiezen.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Je zit nu al boven je eigen gestelde budget. Ja je kan er een 3900x inzetten, maar dan ga je er veel ruimer overheen, zonder grote performance winst te behalen in première of in games.

Een x570 is relatief duur voor wat je ervoor terugkrijgt dus ik kan dat niet aanbevelen, ook niet met oog op de toekomst (want grote kans dat de mobo's die dan beschikbaar zijn features hebben die je niet wilt missen.)

• Franswah
@Immanent Ike
Zeker, dat is m’n twijfel ook. Een 3900X is toch € 170 meer, maar het is met 12 cores en 24 threads echt een superbeest! Ik dacht juist dat voor 4k-videorendering de 3900X nóg een betere keuze was, los van het prijskaartje uiteraard.

Met een X570 bord ga je, zoals ik professionele reviews en tests begrijp, wel op safe qua compatibiliteit en optimaal gebruik van de Ryzens 3e generatie (inclusief mijn X470 BIOS firmware edit argument hierboven), zeker voor een 3900X. Dus ik denk dat ik je punt goed begrijp, maar dat is toch vooral financieel van aard?

Mijn argumenten voor het gekozen X570-bord zijn een optelsom van: optimaal gebruik van de Ryzen 3-processor (inclusief BIOS-updategaranties), mijn voorkeur voor ASUS, lekker veel snelle USB-poorten (is voor mij belangrijk), Bluetooth 5.0 voor m’n draadloze hoofdtelefoon, mogelijk voordeel in de toekomst van PCIe-4, combi mobo + Ryzen 3 is gelukkig. Bovendien hebben verschillende X470-borden compatibiliteits- of performance-issues.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Premiere maakt nauwelijks gebruik van die extra cores. Puget systems raadt zelfs de 9900k aan ipv de 3900x op dat prijspunt.

Je kan hier zelf meer over lezen (met de gedachte dat de 3700x min of meer gelijk is aan de 3800x die ze wel testen):
https://www.pugetsystems....-Video-Editing-2019-1633/

• Franswah
Zo! M’n toekomstige pc en m’n denken zijn weer wat verder geëvolueerd:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 495,-€ 495,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 280,-€ 280,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,-€ 89,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 104,-€ 104,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC€ 187,99€ 187,99
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,65€ 92,65
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 243,90€ 243,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.174,04

Even toelichten... (Helaas wel weer een aardige lap tekst).

Overschrijding budget:
Ik ga nu wel iets over m’n budget heen, maar vanwege het warme winterweer zag ik dat de geldboom in m’n tuin al een paar knoppen extra heeft, dus dat komt goed. Ik kan ook de 2e SSD (voorlopig) weglaten. Dan blijf ik binnen m’n budget.

Onderzoek Ryzen 3 ‘sweet spot’:
Ben nog even op onderzoek uit geweest en kwam er achter dat AMD zelf stelt dat de sweet spot van de 3e generatie Ryzens op 3733MHz zit:
https://www.cgdirector.co...-ryzen-memory-latency.jpg

Met mijn newbie-tweakers-brein heb ik het geheugen vervolgens veranderd in:
https://www.gskill.com/qv...1/F4-3600C16D-32GTZNC-Qvl

Ik ben mij ervan bewust dat je hier slechts bij een bepaalde specifieke werklast voordeel van hebt. Deze geheugenmodules worden genoemd in de QVL-lijst van het gekozen moederbord.

Moederbord:
Mijn keuze voor het X570-bord is een optelsom van de volgende argumenten:
  • optimaal gebruik van de Ryzen 3-processor (inclusief BIOS-updategaranties vs. X470);
  • mijn sterke voorkeur voor Asus;
  • lekker veel snelle USB-poorten (is voor mij belangrijk);
  • Bluetooth 5.0 voor m’n draadloze hoofdtelefoon;
  • WiFi;
  • mogelijk voordeel in de toekomst van PCIe-4; en
  • combi mobo + Ryzen 3 is een gelukkige.
Andere behuizing:
Toch, met pijn in het hart, veranderd in een compactere behuizing dan de Fractal Design Define R6. De gewenste usb-c-aansluiting zit nu op de achterkant van het mobo i.p.v. (ook) op het frontpaneel (bij de R6 dus).
De gekozen CPU-koeler en GPU gaan hier in passen v.w.b. hoogte, respectievelijk lengte.
Er is wel een probleem met de meegeleverde 3-pins casefans van de behuizing t.o.v. het 4-pins moederbord. Hier schiet mijn kennis tekort... Google bood me niet meteen een oplossing...
Moet ik nu verloopstekkertjes meebestellen? Graag antwoord op deze vraag. Of moet ik dat posten in een ander forum?

Mooie build toch? :*)

• Franswah
Beste mensen, ik laat mijn configuratie zo en wil de componenten gaan bestellen. Dank voor alle hulp en het meedenken!

Kan iemand alleen nog even kijken of de koeling van mijn systeem in orde is?

Dit is wat ik heb uitgezocht...
Er zitten in totaal nu 7 luchtkoelers in: het chassis heeft 2 fans, de PSU heeft er 1, het moederbord zelf ook 1, de CPU krijgt een betere dan de meegeleverde stock fan en de GPU heeft een goede meegeleverde dubbele. Maar is dit alles genoeg?
Pagina: 1