My fellow tweakers,
Intro (Kun je skippen als je haast hebt).
In 1995 had ik m’n eerste eigen pc: met Windows 3.1, een inbelmodem (er was nog geen ADSL) en als provider XS4ALL (toen nog zonder kwaadaardige moeder KPN). Nu, 25 jaar later, beschik ik over een pc van 7,5 jaar oud met Windows 7, een glasvezelmodem en nog steeds XS4ALL als provider. Nu 2020 begonnen is, gaat dit echter allemaal veranderen. M’n pc is nu toch echt aan vervanging toe. Verder wil ik absoluut geen melkkoe van KPN worden (dus dat wordt vooralsnog Freedom Internet) en ik kan mij, sinds deze week de Windows 7-ondersteuning stopte, niet langer verzetten tegen Windows 10. (Ik heb nog wel lekker lang mijn niet-compatibele software en randapparatuur op Windows 7 kunnen draaien). Kortom: de hoogste tijd voor een nieuwe desktop! Die moet dan wel weer zo’n 7,5 jaar leuk mee kunnen doen met toekomstige ontwikkelingen...
Onvoldoende bouw-ervaring vs laten assembleren
Ik heb wel eens succesvol een koeler van een CPU vervangen, evenals een paar kapotte voedingen, harde HDD- en SSD-schijven vervangen + gekloond en wat PCIe-kaarten ingebouwd, maar ik heb nog nooit zelf een pc gebouwd en de tijden zijn veranderd: voor mijn gevoel moet je, naast alle specs van de onderdelen (de keuze is ook nog eens reuze), over veel meer technische bouwkennis beschikken dan vroeger. Dus het is ook wel aantrekkelijk om ‘m voor circa € 100,-- ergens te laten assembleren. Scheelt - voor een pietje-precies zoals ik - zeeën van inleestijd, instructievideo’s bezienswaardigen en eventuele eigen fouten herstellen; al heb ik vertrouwen in mijn eigen kunnen.
Nadeel van laten assembleren is wel dat er altijd wel iets ongelukkigs aan de hand is: beschadigingen aan de case bij ontvangst, uiterst slecht kabelmanagement, verkeerd geïnstalleerde drivers, ontoereikende voeding of grootte van de geadviseerde opstartschijf, defecte onderdelen etc. Van alles meegemaakt in het verleden.
Over bijvoorbeeld Alternate lees ik lang niet louter ‘success stories’ en de devaluatie van de Alternate-shopreview, veroorzaakt door veel 5-sterren reviews van mensen die - begrijpelijkerwijs, doe ik zelf ook - slechts vanwege een winactie verklaren dat zij een dag later inderdaad hun bestelde usb-stick hebben ontvangen, helpen mij ook niet verder. Ik ben er dus nog niet uit of ik het bouwen (voor het eerst) zelf ga doen of dit uitbesteed.
Misschien heeft iemand bruikbare tips op dit punt?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond € 2000,--.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een Iiyama ProLite B2875UHSU-B1 - 28" 4K-monitor - 75 Hz. Erg blij mee. In dit nieuwe systeem ga ik daar pas optimaal gebruik van kunnen maken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Opmerkingen wensenlijst:
De laatste 20 jaar (3 elkaar opvolgende pc’s) had ik steeds een Asus moederbord, een Seagate HDD en een Nvidia videokaart. Voor mij steeds een gelukkige combinatie, dus ‘never change a winning team!?’ denk ik wel eens... Ik ben er in ieder geval merkgeil van geworden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fluisterstil
Voor mijn gevoelige en muzikale oren is het erg belangrijk dat de pc lekker stil is. Onhoorbaar hoeft niet, maar ‘fluisterstil’ kan ik erg waarderen.
Betrouwbaar
Ik ben iemand die bereid is (wat) extra te betalen voor kwaliteit als dat prettiger werkt en/of als dat duurzaamheid betekent.
Lekker veel USB-poorten
Van printer en labelmaker tot flatbedscanner en usb-piano... Van usb-sticks en externe harde schijven tot diverse opladers... Misschien koop ik weer eens een usb-stuur om te racen.
Ik maak bovengemiddeld veel gebruik van m’n usb-poorten, dus wil ik er daar lekker veel van hebben. Hoef ik minder te wisselen. Vandaar dat er ook een PCIe-kaart USB 3 in m’n wensenlijst staat. De R6-case heeft ook een header nodig, dus ik kom er dan 1 tekort voor deze kaart? Een goede interne usb-hub 3.0 heb ik nog niet kunnen vinden. Aangenomen dat dat überhaupt kan.
Voor de duidelijkheid: ik wil dus graag gebruik kunnen maken van alle USB-poorten van de R6-case (front: 2 x 2.0, 2 x 3.0 en 1 x usb-c), die van het moederbord zelf én die van de ingestoken PCIe-kaart USB 3.0 (4 x). Kan dat? Met behoud van respectievelijke doorvoersnelheid, qua USB 2, 3 en USB-c?
Keuze behuizing belangrijk voor mij
Ik heb eindeloos behuizingen met elkaar vergeleken en kwam (dus) uit op deze Fractal Design R6. De front usb-c is prettig. Hoewel ik geen overdadig RGB-geweld wil zien door het glas, lijkt me de RGB-verlichting van het moederbord wel weer mooi. Van de koelers en videokaart hoeft dat niet zo van mij, of heel subtiel.
Ik ben mij ervan bewust dat de case-variant zonder glas nóg iets stiller is, maar het oog wil ook wat.
Ga je overklokken?
Misschien. Ik wil dit niet uitsluiten, dus daar heb ik met de processorkeuze al rekening mee gehouden. Kan ik alle kanten op, toch? Deze processor mist 'hyperthreading', maar dit vind ik geen enkel probleem, de discussies in fora gelezen hebbende. Ik heb me niet blindgestaard op benchmarks op dit punt.
Wat verwacht je van ons?
Hoewel ik geprobeerd heb m’n huiswerk ‘uitstekend’ en op detailniveau te doen, hoeft het resultaat daar niet automatisch naar te zijn:
Dank voor jullie tijd en aandacht!! Much appreciated...
Intro (Kun je skippen als je haast hebt).
In 1995 had ik m’n eerste eigen pc: met Windows 3.1, een inbelmodem (er was nog geen ADSL) en als provider XS4ALL (toen nog zonder kwaadaardige moeder KPN). Nu, 25 jaar later, beschik ik over een pc van 7,5 jaar oud met Windows 7, een glasvezelmodem en nog steeds XS4ALL als provider. Nu 2020 begonnen is, gaat dit echter allemaal veranderen. M’n pc is nu toch echt aan vervanging toe. Verder wil ik absoluut geen melkkoe van KPN worden (dus dat wordt vooralsnog Freedom Internet) en ik kan mij, sinds deze week de Windows 7-ondersteuning stopte, niet langer verzetten tegen Windows 10. (Ik heb nog wel lekker lang mijn niet-compatibele software en randapparatuur op Windows 7 kunnen draaien). Kortom: de hoogste tijd voor een nieuwe desktop! Die moet dan wel weer zo’n 7,5 jaar leuk mee kunnen doen met toekomstige ontwikkelingen...
Onvoldoende bouw-ervaring vs laten assembleren
Ik heb wel eens succesvol een koeler van een CPU vervangen, evenals een paar kapotte voedingen, harde HDD- en SSD-schijven vervangen + gekloond en wat PCIe-kaarten ingebouwd, maar ik heb nog nooit zelf een pc gebouwd en de tijden zijn veranderd: voor mijn gevoel moet je, naast alle specs van de onderdelen (de keuze is ook nog eens reuze), over veel meer technische bouwkennis beschikken dan vroeger. Dus het is ook wel aantrekkelijk om ‘m voor circa € 100,-- ergens te laten assembleren. Scheelt - voor een pietje-precies zoals ik - zeeën van inleestijd, instructievideo’s bezienswaardigen en eventuele eigen fouten herstellen; al heb ik vertrouwen in mijn eigen kunnen.
Nadeel van laten assembleren is wel dat er altijd wel iets ongelukkigs aan de hand is: beschadigingen aan de case bij ontvangst, uiterst slecht kabelmanagement, verkeerd geïnstalleerde drivers, ontoereikende voeding of grootte van de geadviseerde opstartschijf, defecte onderdelen etc. Van alles meegemaakt in het verleden.
Over bijvoorbeeld Alternate lees ik lang niet louter ‘success stories’ en de devaluatie van de Alternate-shopreview, veroorzaakt door veel 5-sterren reviews van mensen die - begrijpelijkerwijs, doe ik zelf ook - slechts vanwege een winactie verklaren dat zij een dag later inderdaad hun bestelde usb-stick hebben ontvangen, helpen mij ook niet verder. Ik ben er dus nog niet uit of ik het bouwen (voor het eerst) zelf ga doen of dit uitbesteed.
Misschien heeft iemand bruikbare tips op dit punt?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Video’s renderen in 4k (o.a. met Adobe Premiere Pro);
- werken met andere veeleisende grafische programma’s (o.a. met Adobe Indesign);
- gamen, (maar niet ‘extreme’), mogelijk in 4k;
- muziek maken/produceren (o.a. met een usb-piano) en koorarrangementen (bladmuziek) maken (o.a. met Sibelius) en, uiteraard:
- surfen, mailen en tekstverwerken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond € 2000,--.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wilt nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een Iiyama ProLite B2875UHSU-B1 - 28" 4K-monitor - 75 Hz. Erg blij mee. In dit nieuwe systeem ga ik daar pas optimaal gebruik van kunnen maken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-9700K Boxed | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Maximus XI Hero (Wi-Fi) | € 314,05 | € 314,05 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2060 Super Gaming X | € 442,- | € 442,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Pro 3,5", 4TB | € 190,- | € 190,- |
| 1 | Controllers | Delock PCI Express Card > 4 x USB 3.0 | € 23,55 | € 23,55 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 USB-C Window Matzwart | € 155,- | € 155,- |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI | € 105,95 | € 105,95 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 59,90 | € 59,90 |
| 4 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16 | € 34,99 | € 139,96 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650 (2019) | € 86,95 | € 86,95 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 215,- | € 215,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.131,36 | ||
Opmerkingen wensenlijst:
- De kleur van de Fractal Design case is eigenlijk 'blackout' i.p.v. 'matzwart'. Deze laatste geeft verwarring met 'black', een zwarte kleurvariant met witte accenten van dit merk.
- Volgens mij kun je 1 SATA-poort minder gebruiken zodra je 1 M2-slot vult; dat is prima. Ik wil er maximaal 2 interne HDD’s uit eerdere computers in kunnen zetten en mogelijk nog eens 1 nieuwe extra, naast die HDD uit de wensenlijst, dus maximaal 4 in totaal. Het moederbord en de case kunnen dit kwijt volgens mij. Ook als het tweede M2-slot gevuld zou zijn.
- Ik beschik over een draadloze hoofdtelefoon die bluetooth 5.0 nodig heeft, dus vanwege dit en conform merkvoorkeur en aansluitmogelijkheden van de R6-case, ben ik - binnen het budget - op dit Asus-moederbord uitgekomen.
- De door mij gewenste Seagate HDD Barracuda Pro 4TB is waarschijnlijk niet te krijgen. Desktop-HDD’s worden (logischerwijs) sowieso verdrongen door SSD’s (al dan niet M2) en NAS-HDD’s. Aangezien fluisterstil belangrijk voor me is, heb ik nog geen goed alternatief gevonden.
- Ik wil absoluut geen NAS-HDD als ‘gewone’ HDD gaan gebruiken, want de werking daarvan is anders en ik wil meer (theoretische) schrijfbetrouwbaarheid dan deze als standalone kan bieden. Ook wil ik niet op één paard wedden, want ik las ook discussies op fora met de vraag of je al je dierbare documenten en foto’s en video’s wel uitsluitend moet toevertrouwen aan een SSD. Dus vandaar de HDD. En ja, ik heb (voor bepaalde backups) al een STACK-cloud van 2 TB bij het geweldige bedrijf TransIP in Leiden, waarbij m’n bestanden in Nederland worden opgeslagen en dus, in voorkomend geval, ook onder Nederlands recht vallen. Vind ik belangrijk. Veel cloudservices komen uit het buitenland en je moet dan maar zien wat er gebeurt als er iets aan de hand is.
- De processorkoeler mag ook een waterkoeler (de variant die je nooit hoeft bij te vullen) zijn, maar ik kwam er niet goed uit. Sites spreken elkaar tegen, ben er maar mee gestopt, dus deze be quiet! leek me aardig. Tips voor (een) betere koeler(s) zijn welkom!
- Verder begrijp ik niet goed hoe je tevoren kunt meten dat het fysiek allemaal gaat passen.
- Ik denk dat het slim is om de gewenste 32 Gb aan RAM-geheugen over de 4 sloten te verdelen, dus ieder met 8 Gb.
- Wellicht nog een USB 3 hub, zie hieronder ’Lekker veel USB-poorten’.
De laatste 20 jaar (3 elkaar opvolgende pc’s) had ik steeds een Asus moederbord, een Seagate HDD en een Nvidia videokaart. Voor mij steeds een gelukkige combinatie, dus ‘never change a winning team!?’ denk ik wel eens... Ik ben er in ieder geval merkgeil van geworden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fluisterstil
Voor mijn gevoelige en muzikale oren is het erg belangrijk dat de pc lekker stil is. Onhoorbaar hoeft niet, maar ‘fluisterstil’ kan ik erg waarderen.
Betrouwbaar
Ik ben iemand die bereid is (wat) extra te betalen voor kwaliteit als dat prettiger werkt en/of als dat duurzaamheid betekent.
Lekker veel USB-poorten
Van printer en labelmaker tot flatbedscanner en usb-piano... Van usb-sticks en externe harde schijven tot diverse opladers... Misschien koop ik weer eens een usb-stuur om te racen.
Ik maak bovengemiddeld veel gebruik van m’n usb-poorten, dus wil ik er daar lekker veel van hebben. Hoef ik minder te wisselen. Vandaar dat er ook een PCIe-kaart USB 3 in m’n wensenlijst staat. De R6-case heeft ook een header nodig, dus ik kom er dan 1 tekort voor deze kaart? Een goede interne usb-hub 3.0 heb ik nog niet kunnen vinden. Aangenomen dat dat überhaupt kan.
Voor de duidelijkheid: ik wil dus graag gebruik kunnen maken van alle USB-poorten van de R6-case (front: 2 x 2.0, 2 x 3.0 en 1 x usb-c), die van het moederbord zelf én die van de ingestoken PCIe-kaart USB 3.0 (4 x). Kan dat? Met behoud van respectievelijke doorvoersnelheid, qua USB 2, 3 en USB-c?
Keuze behuizing belangrijk voor mij
Ik heb eindeloos behuizingen met elkaar vergeleken en kwam (dus) uit op deze Fractal Design R6. De front usb-c is prettig. Hoewel ik geen overdadig RGB-geweld wil zien door het glas, lijkt me de RGB-verlichting van het moederbord wel weer mooi. Van de koelers en videokaart hoeft dat niet zo van mij, of heel subtiel.
Ik ben mij ervan bewust dat de case-variant zonder glas nóg iets stiller is, maar het oog wil ook wat.
Ga je overklokken?
Misschien. Ik wil dit niet uitsluiten, dus daar heb ik met de processorkeuze al rekening mee gehouden. Kan ik alle kanten op, toch? Deze processor mist 'hyperthreading', maar dit vind ik geen enkel probleem, de discussies in fora gelezen hebbende. Ik heb me niet blindgestaard op benchmarks op dit punt.
Wat verwacht je van ons?
Hoewel ik geprobeerd heb m’n huiswerk ‘uitstekend’ en op detailniveau te doen, hoeft het resultaat daar niet automatisch naar te zijn:
- Graag een compatibiliteitscheck met oog voor het optimaal benutten van de (aansluit)mogelijkheden van de R6-behuizing, het moederbord en de videokaart en, daarnaast, oor voor fluisterstil.
- Graag tips over het bouwen van m’n nieuwe pc, zie hierboven onder ‘Onvoldoende bouw-ervaring vs laten assembleren’.
- Tips over mijn USB-wensen, zie onder ’Lekker veel USB-poorten’.