Gaming PC. Budget rond € 1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cafun
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06 21:03
Het is lang geleden dat ik een PC heb gehad, inmiddels 13 jaar verschillende gaming laptops gehad.
Nu is mijn laptop aan vervanging toe (scherm heeft teveel kuren) en zit ik eraan te denken om een normale laptop te kopen én een gaming pc.

Ik heb denk ik een best aardig systeempje uitgezocht, maar wil toch nog even advies van jullie.
Daarnaast twijfel ik over de GPU. Ik kan van een collega de MSI GeForce GTX 1080 X Gaming overnemen voor €300,-, maar weet niet of ik daar goed aan doe, lees: nu nog de moeite waard is.
Ook twijfel ik om de stock koeler van de CPU te gebruiken of niet. Als jullie vinden dat deze toch niet genoeg koelt, dan wil ik voor waterkoeling gaan (goede ervaring mee). Deze heb ik ook optioneel in mijn wensenlijst verwerkt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Ik zit niet dagelijks uren te gamen, maar vind het wel leuk om regelmatig een spelletje te spelen. Denk aan Cities: Skyline, CoD, maar ook wat simulatie spellen..

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1000 - € 1100,- voor de componenten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een normaal 27 inch 4k scherm (Philips 276E).
En zoals hierboven al gezegd twijfel ik om een GPU van een collega over te nemen (ik heb hem er in het tabelletje bijgezet, samen met de GPU die ik denk ik zou kopen als ik hem niet van mijn collega over neem)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil de meeste games op 'high settings' kunnen spelen met een goede FPS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Beste prijs/kwaliteit verhouding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil de mogelijkheid hebben om 2 m.2 nvme SSD's te kunnen plaatsen. Verder de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Ga je overklokken?
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, dus denk nu ook niet.

Wat verwacht je van ons?
Even een check van mijn lijstje. Mijn twijfelpunten heb ik bovenaan al beschreven.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2060 Super (1-Click OC)€ 365,-€ 365,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,91€ 84,91
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid MasterLiquid ML240R RGB Phantom Gaming Edition€ 93,90€ 93,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,05€ 82,05
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 Full Modular€ 70,-€ 70,-
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 128,26€ 128,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.128,17

Alvast bedankt!

Alle reacties

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:01
Voor 300 euro zou ik het lekker laten schieten. De 2060 super is tot 10% sneller ongeveer en dan heb je nog garantie. Voor mij zou het de 20% meerprijs waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:23
Als je niet gaat overclocken zou ik de waterkoeling eruit halen. Meer gedoe en kost meer. Case ziet eruit alsof die genoeg ruimte biedt voor lucht koeling. Stock cooler is goed genoeg, anders leg je 4 tientjes neer voor iets beters. Let er wel op dat je elke ~2 jaar nieuw koelpasta op kwakt.

Is PCIe 4.0 voor de M2s belangrijk? Er zijn er al een paar op de markt. Waarom specifiek 2 PCIe SSDs? Let op met de PCIe SSDs dat er bijna altijd een strijd plaats zal vinden om de beschikbare lanes, vooral als je er meer dan één plaatst. Het kan zijn dat er dan een paar SATA poorten het niet doen of PCIe sloten terugschakelen van 16x naar 8x (al is dat laatste nauwelijks merkbaar denk ik). Alleen high end moederborden hebben dit probleem (deels) ondervangen. Pak 1 PCIe SSD van 1TB/500GB, zet daar je OS op en de programma's die je het meeste gebruikt. Prik er een old school hard disc bij voor opslag (de kosten daarvan zijn om te lachen bijna) en klaar.

[ Voor 32% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 13-02-2020 14:02 ]

Team anti-scalp - wauw..

• Cafun
lamaa1 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:47:
Voor 300 euro zou ik het lekker laten schieten. De 2060 super is tot 10% sneller ongeveer en dan heb je nog garantie. Voor mij zou het de 20% meerprijs waard zijn.
Garantie zit er toevallig nog wel op (half jaar oud), maar ik had ook al wel mijn twijfels qua snelheid. Denk ook wel dat ik dan de 2060 super neem.
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:47:
Als je niet gaat overclocken zou ik de waterkoeling eruit halen. Meer gedoe en kost meer. Case ziet eruit alsof die genoeg ruimte biedt voor lucht koeling. Stock cooler is goed genoeg, anders leg je 4 tientjes neer voor iets beters. Let er wel op dat je elke ~2 jaar nieuw koelpasta op kwakt.

Is PCIe 4.0 voor de M2s belangrijk?
Waarom specifiek 2 PCIe SSDs? Let op met de PCIe SSDs dat er bijna altijd een strijd plaats zal vinden om de beschikbare lanes, vooral als je er meer dan één plaatst. Het kan zijn dat er dan een paar SATA poorten het niet doen of PCIe sloten terugschakelen van 16x naar 8x (al is dat laatste nauwelijks merkbaar denk ik). Alleen high end moederborden hebben dit probleem (deels) ondervangen. Pak 1 PCIe SSD van 1TB/500GB, zet daar je OS op en de programma's die je het meeste gebruikt. Prik er een old school hard disc bij voor opslag (de kosten daarvan zijn om te lachen bijna) en klaar.
PCIe 4.0 is voor mij niet belangrijk.
Nu ik jouw verhaaltje zo lees, denk ik dat ik het beter bij 1 m.2 slot kan houden. Dan kan ik altijd nog een SSD in doen als ik wat meer ruimte en wat snellers dan normale HDD's nodig heb,
Voor opslag heb ik het niet nodig, gezien ik een NAS heb.

Qua moederbord dan misschien een andere sugestie? Of deze wel lekker zo houden?

• 5pë©ïàál_Tèkén
Moederbord lekker zou houden :).

Team anti-scalp - wauw..

• Cafun
Thnx, Stel dat ik niet de stock koeler wil gebruiken, daar nog een suggestie voor?

• 5pë©ïàál_Tèkén
Tja, hoe gek wil je het maken? Ik heb de AM4 socket filter al aangezet voor je ;). Je kan kiezen of je er RGB op wil, of die stil moet zijn, etc etc *O*
Let wel op dat als je een huge ass koeler neemt (zoals deze) dat die dan niet in de weg zet met de bovenste PCIe slot (waar je doorgaans je videokaart in foempt). Ook kan het zijn dat de CPU koeler over je RAM heen hangt. Nou zie ik dat je geen RGB RAM hebt gekozen dus dat zou niet zo'n issue zijn.
Maar goed, ik zit allemaal dingen op te noemen waar je helemaal niet om vroeg :P. Pak er één met goede scores en waarvan je denkt dat je er goed bij kan als je de koelpasta vervangt. Het geluid dat die produceert is niet heel boeiend aangezien je een actieve PSU hebt (die er waarschijnlijk 'bovenuit klinkt').

Team anti-scalp - wauw..

• Cafun
Ja ik zat ook al wel te kijken ;-) Thnx.
Goede tips m.b.t. de grootte van de koeler.

Nu we het toch over geluid hebben.. Het liefst wil ik de PC zo stil mogelijk. Is de Cooler Master V550 Gold dan een betere keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:16
Ik zou ook voor de 2060 gaan - meer dan snel genoeg voor jouw gebruik.
Wat je nog wel zou kunnen overwegen, al weet ik niet hoe graag je cities skylines speelt, is het volgende:

1. 3700x ipv 3600 --> 8 cores én een goede stock koeler die je kan gebruiken.
Waarom? Cities is best CPU intensief. Ookal is het spel geoptimaliseerd voor 4 cores, maakt het wel gebruik van meer cores als die beschikbaar zijn. Tevens heb je dan in de prijs incl. een prima koeler, zodat je die 100 euro kan besparen op de waterkoeler

2. 32gb ram. Enerzijds omdat ram op moment goedkoop is, anderzijds omdat een flinke stad in cities zo 32 voltrekt.

Dat zijn mijn tips in ieder geval. Mag zelf ook graag cities spelen en heb een 3600. Waar COD lekker stil blijft, trekt cities mijn processor uit de stilte om maar iets te zeggen over het intensievere gebruik van de cpu. Logisch natuurlijk, want het spel simuleert van alles.

• 5pë©ïàál_Tèkén
Semi passief is inderdaad beter qua geluid. Alleen mag je dan gaan rekenen.
Er is een %load waarbij de ventilator aangaat. Als je met je complete build tijdens het gamen over dat % gaat, dan ... gaat de ventilator aan en ben je nog geen decibel verder.

Even snel van de site gejat:
The cooling system isn’t just bigger, it’s better. And when you aren’t pushing your system too hard, the semi-fanless mode will keep the unit completely silent when under 40% maximum load. The built in analog hybrid switch allows you to disengage fanless mode at any time with a simple button press for testing, debugging, or simply achieving maximum cooling at all times.
Dus als je PSU meer dan 40% moet jakkeren gaat de fan aan. Doorgaans is het geluid van een PSU wat lager en doffer - niet storend (in tegenstelling tot coil whine 8)7 ) in mijn optiek. Maar goed, als je echt stil wil...

Alles heeft een prijs :P.

Edit: nu ik toch bezig ben...

Hier een overzicht van computer cases van het merk Be Quiet!. Je gaat het niet geloven maar doorgaans zijn die cases redelijk tot goed geïsoleerd voor geluid/trillingen etc. Heb er een prijsfilter bij gefoempt voor je budget.

[ Voor 17% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 13-02-2020 14:45 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafun
Bedankt @Worsteneter , ik heb je adviezen opgevolgd en ga dan denk ik toch voor de 3700x en 32 GB geheugen. Inderdaad, Cities Skylines kan veel trekken. Het is juist leuk om grote steden te bouwen, dus dan kan die de extra CPU en geheugen wel gebruiken.
Dan ga ik eerst eens kijken hoe die stock koeler het doet. Mocht het toch een drama zijn, dan kan ik altijd nog kijken.

@5pë©ïàál_Tèkén : Ik was ook even vergeten dat ik die PC ook ga gebruiken om 1 dag in de week thuis te werken (nu werk ik op een laptop), dus dan blijft mijn load sowieso onder de 40% en dan zou ik er wel profijt van de semi passieve voeding te hebben.
Verder volg ik ook je advies op om voor een be quiet! kast te kijken. Scheelt ook weer ~20 euro. Venster is eigenlijk nutteloos, want juist aan die kant komt hij tegen het bureau te staan :P

Mijn lijstje heb ik aangepast.. Dit is echt wel de max wat ik eraan uit wil geven, maar goed, ik snap ook dat ik hier beter mee ben en anders weleens spijt zou kunnen krijgen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 312,49€ 312,49
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2060 Super (1-Click OC)€ 399,-€ 399,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 62,99€ 62,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport AT BLS4K8G4D32AESTK€ 152,99€ 152,99
1VoedingenCooler Master V550 Gold€ 71,-€ 71,-
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 128,26€ 128,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.265,73

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:29
Moment

Kan je even de exacte link naar de pricewatch van jouw Philips 276E monitor erbij zetten?

Wil eea verifiëren ivm jouw keuze van GPU

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• Cafun
Dat is deze: Philips 276E8VJSB Zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Ik trek iedereen hier een beetje mee in het debat, want ik stel bij dit scherm toch enkele problemen vast:

1. Resolutie is idd 4k, en je gekozen gpu een 2060super?!
Good luck with that! Ik wijs even op één van de benchmarks van deze GPU met bv een 2080super: heel wat interessante games zullen je op 4k met de 2060s iets tussen de 30-40 FPS opleveren, als je geluk hebt. Om over de 99th percentiles nog maar te zwijgen!

2. Dit scherm heeft geen ondersteuning voor freesync, of gsync. Waarmee je, wil je tearing mijden, met ingame Vsync aan de slag moet. Met een monitor refresh rate van 60 Hz wordt dat dus geforceerd 60 fps. Op dergelijke resolutie is de kans op smooth gaming zero in veel gevallen, cfr de benchmarks besproken in puntje 1, en mijn eigen ervaringen hierbij in m'n vorige build.

Stof tot nadenken lijkt me!

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• Worsteneter
Tja een 2060 super is inderdaad niet geschikt om hoge FPS op 4k te produceren maar eerlijk gezegd heeft een 2080 super daar ook al moeite mee. Voor de simulatiespellen en cities maakt het overigens weinig uit. Je kan de resolutie voor een spel als COD dan toch terugzetten als je hogere FPS wilt? Daarentegen wel goed punt om dit op voorhand aan te kaarten :P

Goede keus wat betreft ram! Denk dat een 3600 ook wel zou kunnen (heb ik zelf ook, maar hij werkt in cities (kleine stad) al harder dan in elk ander spel) maar je slaat 2 vliegen in één klap met de 3700x en die koeler. Die Wraith Prism RGB is namelijk hartstikke prima (lampjes optioneel aan te sluiten) en als je de fanprofiles iets aanpast, dan blijft ie ook lekker stil.

• Cafun
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had ook niet de illusie om games op 4k te spelen hoor. Dat had ik er misschien even bij moeten zeggen :)
Zoals @Worsteneter al zegt, ik zou dan de resolutie lager zetten.

Ik ga je link naar je eigen ervaringen nog even aandachtig lezen, @Mortov Molotov .
Ik heb ook al zitten denken om misschien een andere monitor te kopen t.z.t. als het echt ellende zou zijn. Dan gebruik ik deze als tweede monitor voor op mijn thuiswerkdag :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:21
Mortov Molotov schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:40:
[...]
1. Resolutie is idd 4k, en je gekozen gpu een 2060super?!
Good luck with that! Ik wijs even op één van de benchmarks van deze GPU met bv een 2080super: heel wat interessante games zullen je op 4k met de 2060s iets tussen de 30-40 FPS opleveren, als je geluk hebt. Om over de 99th percentiles nog maar te zwijgen!
Je hoeft natuurlijk niet op de hoogste settings te spelen...
Op medium geraak je meestal wel boven de 60 fps.
De echt zware games kun je dan op 1080p high/ultra draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
mitsumark schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 23:43:
[...]
De echt zware games kun je dan op 1080p high/ultra draaien.
Hoe vervormd zal dat er dan uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafun
Ik ga gewoon even kijken hoe het er voor mij uit ziet. Het meeste zal ik toch Cities spelen. Als het echt zo vervormd is, dan ga ik kijken voor een nieuwe monitor.

Ik heb alles even op een rijtje gezet met ook de winkels erbij, maar ik kom toch even wat duurder uit dan waar mijn lijstje gisteren op uit kwam. De GPU is namelijk ook minimaal € 35,- duurder geworden.
Daarnaast is de minimum prijs niet altijd bij de winkel waar ik zou willen kopen. De GPU is namelijk bij Amazon.de het goedkoopste, maar vanwege garantie zou ik toch alles gewoon in NL willen bestellen..

Dan kom ik (inclusief verzendkosten en de koop verspreid over 2 webshops) uit op € 1.334,-. Is toch weer even € 100,- duurder dan wat het gisteren was.

Nu mag ik voor € 200,- die GTX 1080 van een collega overnemen (hij wilt er echt vanaf). Dat scheelt dan nu € 218,- voor de GPU (NL webshop SiComputers verkoopt de 2060S voor € 418,-).
Misschien wordt het dan nu wel aantrekkelijker om de GPU van die collega over te nemen. Die is overigens een half jaar oud, dus zit nog garantie op.
Of blijft het toch een slechte koop, omdat die GPU al wat ouder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Cafun schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:11:
Ik ga gewoon even kijken hoe het er voor mij uit ziet. Het meeste zal ik toch Cities spelen. Als het echt zo vervormd is, dan ga ik kijken voor een nieuwe monitor.

Ik heb alles even op een rijtje gezet met ook de winkels erbij, maar ik kom toch even wat duurder uit dan waar mijn lijstje gisteren op uit kwam. De GPU is namelijk ook minimaal € 35,- duurder geworden.
Daarnaast is de minimum prijs niet altijd bij de winkel waar ik zou willen kopen. De GPU is namelijk bij Amazon.de het goedkoopste, maar vanwege garantie zou ik toch alles gewoon in NL willen bestellen..

Dan kom ik (inclusief verzendkosten en de koop verspreid over 2 webshops) uit op € 1.334,-. Is toch weer even € 100,- duurder dan wat het gisteren was.

Nu mag ik voor € 200,- die GTX 1080 van een collega overnemen (hij wilt er echt vanaf). Dat scheelt dan nu € 218,- voor de GPU (NL webshop SiComputers verkoopt de 2060S voor € 418,-).
Misschien wordt het dan nu wel aantrekkelijker om de GPU van die collega over te nemen. Die is overigens een half jaar oud, dus zit nog garantie op.
Of blijft het toch een slechte koop, omdat die GPU al wat ouder is?
Ik weet niet of 't een slechte koop is. Het is toch een mooie kaart? De 2060S is misschien marginaal sneller en 20w zuiniger (onder full load) maar in de praktijk ga je dat waarschijnlijk niet merken. Als de kaart in goede staat is, waarom niet? Het scheelt wel aanzienlijk voor dezelfde prestaties. Mits je natuurlijk geen behoefte hebt aan raytracing - dan kun je beter voor de RTX kaart kiezen. Je kunt altijd nog naar de RTX3xxx upgraden als je meer kick nodig hebt voor je 4K monitor, dan zou dit een uitstekende tussenpaus zijn voor 200 euro.. misschien blijft ie zelfs plakken voor de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Mortov Molotov schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:51:
[...]

Hoe vervormd zal dat er dan uitzien?
Niet, kan prima omdat het exact een factor 2 is in beide richtingen.
Het is iets minder scherp omdat de pixels 4x zo groot zijn (2x zo breed, 2x zo hoog), maar niet vervormd/vaag.

27"is ook niet dusdanig groot dat je gelijk "pixels kunt tellen".

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 14-02-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Worsteneter schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:02:
[...]

Ik weet niet of 't een slechte koop is. Het is toch een mooie kaart? De 2060S is misschien marginaal sneller en 20w zuiniger (onder full load) maar in de praktijk ga je dat waarschijnlijk niet merken. Als de kaart in goede staat is, waarom niet? Het scheelt wel aanzienlijk voor dezelfde prestaties. Mits je natuurlijk geen behoefte hebt aan raytracing - dan kun je beter voor de RTX kaart kiezen. Je kunt altijd nog naar de RTX3xxx upgraden als je meer kick nodig hebt voor je 4K monitor, dan zou dit een uitstekende tussenpaus zijn voor 200 euro.. misschien blijft ie zelfs plakken voor de komende tijd.
Second that!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafun
We gaan het zien.
Bedankt allemaal voor de adviezen!
Spullen komen morgen binnen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Cafun op 14-02-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-05 21:45
Misschien een domme vraag, maar zitten alle benodigde kabels om een pc te bouwen inbegrepen bij de onderdelen? Of zit dat bij de voeding?

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
De enige kabels die je nodig hebt zitten bij de onderdelen (voeding, behuizing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worsteneter
ColdBurn89 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:09:
Misschien een domme vraag, maar zitten alle benodigde kabels om een pc te bouwen inbegrepen bij de onderdelen? Of zit dat bij de voeding?
Misschien een wat uitgebreidere aanvulling:
- De case heeft de kabels voor alle knoppen en aansluitingen vooraan vaak voorgemonteerd. Ook de schroefjes om je mobo vast te schroeven zitten er bij.
- Je mobo bevat alle benodigdheden zoals schroefjes voor je m2 SSD
- De voeding bevat alle benodigde stroomvoorziening naar bijv. mobo (cpu en atx kabel), harde schijven en grafische kaarten.
- Onderdelen bevatten eigen kabels. Koop je een sata ssd, dan zit er een sata kabel bij (of bij je mobo), koop je fans, dan zit hier een kabeltje aan etc.
Pagina: 1