Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gaming PC. Budget rond € 1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cafun
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 24-05 21:04
Het is lang geleden dat ik een PC heb gehad, inmiddels 13 jaar verschillende gaming laptops gehad.
Nu is mijn laptop aan vervanging toe (scherm heeft teveel kuren) en zit ik eraan te denken om een normale laptop te kopen én een gaming pc.

Ik heb denk ik een best aardig systeempje uitgezocht, maar wil toch nog even advies van jullie.
Daarnaast twijfel ik over de GPU. Ik kan van een collega de MSI GeForce GTX 1080 X Gaming overnemen voor €300,-, maar weet niet of ik daar goed aan doe, lees: nu nog de moeite waard is.
Ook twijfel ik om de stock koeler van de CPU te gebruiken of niet. Als jullie vinden dat deze toch niet genoeg koelt, dan wil ik voor waterkoeling gaan (goede ervaring mee). Deze heb ik ook optioneel in mijn wensenlijst verwerkt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Ik zit niet dagelijks uren te gamen, maar vind het wel leuk om regelmatig een spelletje te spelen. Denk aan Cities: Skyline, CoD, maar ook wat simulatie spellen..

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1000 - € 1100,- voor de componenten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een normaal 27 inch 4k scherm (Philips 276E).
En zoals hierboven al gezegd twijfel ik om een GPU van een collega over te nemen (ik heb hem er in het tabelletje bijgezet, samen met de GPU die ik denk ik zou kopen als ik hem niet van mijn collega over neem)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil de meeste games op 'high settings' kunnen spelen met een goede FPS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Beste prijs/kwaliteit verhouding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil de mogelijkheid hebben om 2 m.2 nvme SSD's te kunnen plaatsen. Verder de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Ga je overklokken?
Dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, dus denk nu ook niet.

Wat verwacht je van ons?
Even een check van mijn lijstje. Mijn twijfelpunten heb ik bovenaan al beschreven.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,05€ 165,05
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2060 Super (1-Click OC)€ 365,-€ 365,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,91€ 84,91
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid MasterLiquid ML240R RGB Phantom Gaming Edition€ 93,90€ 93,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 82,05€ 82,05
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 Full Modular€ 70,-€ 70,-
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 128,26€ 128,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.128,17

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Cafun
lamaa1 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:47:
Voor 300 euro zou ik het lekker laten schieten. De 2060 super is tot 10% sneller ongeveer en dan heb je nog garantie. Voor mij zou het de 20% meerprijs waard zijn.
Garantie zit er toevallig nog wel op (half jaar oud), maar ik had ook al wel mijn twijfels qua snelheid. Denk ook wel dat ik dan de 2060 super neem.
Kuusje schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:47:
Als je niet gaat overclocken zou ik de waterkoeling eruit halen. Meer gedoe en kost meer. Case ziet eruit alsof die genoeg ruimte biedt voor lucht koeling. Stock cooler is goed genoeg, anders leg je 4 tientjes neer voor iets beters. Let er wel op dat je elke ~2 jaar nieuw koelpasta op kwakt.

Is PCIe 4.0 voor de M2s belangrijk?
Waarom specifiek 2 PCIe SSDs? Let op met de PCIe SSDs dat er bijna altijd een strijd plaats zal vinden om de beschikbare lanes, vooral als je er meer dan één plaatst. Het kan zijn dat er dan een paar SATA poorten het niet doen of PCIe sloten terugschakelen van 16x naar 8x (al is dat laatste nauwelijks merkbaar denk ik). Alleen high end moederborden hebben dit probleem (deels) ondervangen. Pak 1 PCIe SSD van 1TB/500GB, zet daar je OS op en de programma's die je het meeste gebruikt. Prik er een old school hard disc bij voor opslag (de kosten daarvan zijn om te lachen bijna) en klaar.
PCIe 4.0 is voor mij niet belangrijk.
Nu ik jouw verhaaltje zo lees, denk ik dat ik het beter bij 1 m.2 slot kan houden. Dan kan ik altijd nog een SSD in doen als ik wat meer ruimte en wat snellers dan normale HDD's nodig heb,
Voor opslag heb ik het niet nodig, gezien ik een NAS heb.

Qua moederbord dan misschien een andere sugestie? Of deze wel lekker zo houden?

• Cafun
Thnx, Stel dat ik niet de stock koeler wil gebruiken, daar nog een suggestie voor?

• Cafun
Ja ik zat ook al wel te kijken ;-) Thnx.
Goede tips m.b.t. de grootte van de koeler.

Nu we het toch over geluid hebben.. Het liefst wil ik de PC zo stil mogelijk. Is de Cooler Master V550 Gold dan een betere keuze?

• Cafun
Bedankt @Worsteneter , ik heb je adviezen opgevolgd en ga dan denk ik toch voor de 3700x en 32 GB geheugen. Inderdaad, Cities Skylines kan veel trekken. Het is juist leuk om grote steden te bouwen, dus dan kan die de extra CPU en geheugen wel gebruiken.
Dan ga ik eerst eens kijken hoe die stock koeler het doet. Mocht het toch een drama zijn, dan kan ik altijd nog kijken.

@Kuusje : Ik was ook even vergeten dat ik die PC ook ga gebruiken om 1 dag in de week thuis te werken (nu werk ik op een laptop), dus dan blijft mijn load sowieso onder de 40% en dan zou ik er wel profijt van de semi passieve voeding te hebben.
Verder volg ik ook je advies op om voor een be quiet! kast te kijken. Scheelt ook weer ~20 euro. Venster is eigenlijk nutteloos, want juist aan die kant komt hij tegen het bureau te staan :P

Mijn lijstje heb ik aangepast.. Dit is echt wel de max wat ik eraan uit wil geven, maar goed, ik snap ook dat ik hier beter mee ben en anders weleens spijt zou kunnen krijgen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 312,49€ 312,49
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenKFA2 GeForce RTX 2060 Super (1-Click OC)€ 399,-€ 399,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 62,99€ 62,99
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport AT BLS4K8G4D32AESTK€ 152,99€ 152,99
1VoedingenCooler Master V550 Gold€ 71,-€ 71,-
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 128,26€ 128,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.265,73

• Cafun

• Cafun
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had ook niet de illusie om games op 4k te spelen hoor. Dat had ik er misschien even bij moeten zeggen :)
Zoals @Worsteneter al zegt, ik zou dan de resolutie lager zetten.

Ik ga je link naar je eigen ervaringen nog even aandachtig lezen, @Mortov Molotov .
Ik heb ook al zitten denken om misschien een andere monitor te kopen t.z.t. als het echt ellende zou zijn. Dan gebruik ik deze als tweede monitor voor op mijn thuiswerkdag :)

• Cafun
Ik ga gewoon even kijken hoe het er voor mij uit ziet. Het meeste zal ik toch Cities spelen. Als het echt zo vervormd is, dan ga ik kijken voor een nieuwe monitor.

Ik heb alles even op een rijtje gezet met ook de winkels erbij, maar ik kom toch even wat duurder uit dan waar mijn lijstje gisteren op uit kwam. De GPU is namelijk ook minimaal € 35,- duurder geworden.
Daarnaast is de minimum prijs niet altijd bij de winkel waar ik zou willen kopen. De GPU is namelijk bij Amazon.de het goedkoopste, maar vanwege garantie zou ik toch alles gewoon in NL willen bestellen..

Dan kom ik (inclusief verzendkosten en de koop verspreid over 2 webshops) uit op € 1.334,-. Is toch weer even € 100,- duurder dan wat het gisteren was.

Nu mag ik voor € 200,- die GTX 1080 van een collega overnemen (hij wilt er echt vanaf). Dat scheelt dan nu € 218,- voor de GPU (NL webshop SiComputers verkoopt de 2060S voor € 418,-).
Misschien wordt het dan nu wel aantrekkelijker om de GPU van die collega over te nemen. Die is overigens een half jaar oud, dus zit nog garantie op.
Of blijft het toch een slechte koop, omdat die GPU al wat ouder is?

• Cafun
We gaan het zien.
Bedankt allemaal voor de adviezen!
Spullen komen morgen binnen :)

[Voor 23% gewijzigd door Cafun op 14-02-2020 21:05]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True