franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mij best!franssie schreef op maandag 10 februari 2020 @ 00:55:
Ik vind dit een leuke discussie over hoe het landschap eruit gaat zien na de 737 (want die is wel redelijk EOL).
Wordt het Airbus only, gaat er toch een NMA komen, stappen de Chinezen in, de Russen? Toch de Japanners?
En wat gebeurd er op motoren gebied?
Lijkt mij echter niet hier de juiste plek en wellicht ook wat ver voor Vliegen, Techniek en achtergrond
Misschien kunnen we er een eigen topic over starten? Of toch in techniek en achtergrond?
Ik denk dat de vliegtuigbouw zich zal democratiseren. Rusland heeft op zich met de SSJ een prima vliegtuig neergezet, hoewel een beetje achterhaald te noemen inmiddels, maar de logistieke ondersteuning en politieke druk maken het toch tot een flop. Zo gok ik ook met de MS-21, die eigenlijk de NMA is waar iedereen op zit te wachten, met moderne, o.a. PW GTF motoren. Tot slot op dit moment de Comac C919, welke in China in ieder geval (bijna de grootste luchtvaartmarkt) gretig aftrek (al dan niet met een porretje van de overheid) zal vinden. Voorts heb je de C929 die Rusland en China samen aan het ontwikkelen zijn.
Ik vind het een prima ontwikkeling en als ik mijn geld moest inzetten, zou ik zeggen dat er uiteindelijk 1 grote westerse bouwer overblijft, en mijn geld wed ik op Airbus:)
Bombardier liquideert momenteel het gehele bedrijf. Hun aandeel in de A220 zal worden overgenomen door Airbus. Ook willen zij de privejet-tak verkopen aan Textron. Tevens willen zij de spoordivisie laten fuseren of overnemen door Alstom. De C-series (A220) heeft ze zo ver in de problemen gebracht (en Boeing's wangedrag).Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2020 @ 03:39:
De terugkomst van Bombardier zelfs wellicht?
De 'entree' in de grote lijntoestellen markt heeft een zeer hoge drempel.
Onwaarschijnlijk, Bombardier heeft net de hele luchtvaarttak overgedaan aan Airbus.Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2020 @ 03:39:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Kan Mitsubishi daar naartoe groeien? Ze hebben dan wel gezegd dat ze niet met Boeing willen concurreren omdat ze toeleverancier zijn, maar die moeten zich nu toch ook achter de oren krabben of ze niet een stapje verder kunnen richting de 150-200 pax vliegtuigen..naii11 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:53:
[...]
Bombardier liquideert momenteel het gehele bedrijf. Hun aandeel in de A220 zal worden overgenomen door Airbus. Ook willen zij de privejet-tak verkopen aan Textron. Tevens willen zij de spoordivisie laten fuseren of overnemen door Alstom. De C-series (A220) heeft ze zo ver in de problemen gebracht (en Boeing's wangedrag).
Signatures zijn voor boomers.
Ik vrees dat de VS dat politiek gezien niet zal toelaten. Zo hebben zij ook een monopolie op motorenbouw (samen met hun Angelsaksische vrienden van Rolls Royce).Maasluip schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:17:
[...]
Kan Mitsubishi daar naartoe groeien? Ze hebben dan wel gezegd dat ze niet met Boeing willen concurreren omdat ze toeleverancier zijn, maar die moeten zich nu toch ook achter de oren krabben of ze niet een stapje verder kunnen richting de 150-200 pax vliegtuigen..
Overigens wordt het zeer hoog tijd dat de Europeanen een eigen grote motorfabrikant oprichten. Niet alleen door de vele vele problemen met GE en RR motoren, ook dient Europa (Duitsland met MTU en Franrijk met Snecma/Safra) zelfstandig motoren te kunnen bouwen.
Mitsubishi heeft overigens flinke vertragingen met zijn vliegtuig, maar het zal denk ik in 2021 gecertificeerd worden. Een goede eerste stap.
We gaan weer Fokkers bouwen!Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2020 @ 03:39:
En zonder staatssteun is het bijna onmogelijk om de markt te betreden.naii11 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:53:
[...]
En zelfs met staatssteun lukt het maar zelden.XWB schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:58:
[...]
En zonder staatssteun is het bijna onmogelijk om de markt te betreden.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Topic afgesplitst van: Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Over Fokker gesproken, buitengewoon zonde dat Fokker destijds niet is ingelijfd door Airbus, met behoud van fabriek(en) in Nederland.
Fokker was een vooraanstaande bouwer van innovatieve, zuinige en veilige kleine vliegtuigen a la Bombardier en Embraer. Eeuwige zonde
Pagina: 1