[F1 2020] Testdagen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 32 Laatste
Acties:
  • 147.574 views

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:10

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERPKsUBU0AA1gTs?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:21:
[Embed]
Dat zou het veranderen in een beperkt inzetbaar instrument. Handig voor outlaps, maar verder niet echt.
Precies wat ik al zei, en wat in diverse bronnen terugkomt: Zeer innovatief, zeer uniek, mogelijk op het randje van legaliteit (of er net overheen, of niet), maar de voordelen lijken minimaal te zijn. Ik zeg = Afleiding van iets anders. Ofwel gebrek aan competitiviteit, ofwel iets wat nog niet gespot is :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Verwijderd

Jasphur schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:48:
Ergens blijf ik het idee houden dat het idee voor de DAS uitgetekend is op ene bierviltje :P
Je kunt ook nog spelen met de gevoeligheid van het systeem wanneer het blijkt te werken.
Het wordt bij lichte afstelling zowat automatisch voor en na elke bocht.

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:51:
[...]

Je kunt ook nog spelen met de gevoeligheid van het systeem wanneer het blijkt te werken.
Het wordt bij lichte afstelling zowat automatisch voor en na elke bocht.
Dat maakt het systeem mijn inziens zo mooi. Het is gevoelsmatig een natuurlijke handeling

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
FOM / Palmer over DAS / trombone:
YouTube: Mercedes' Mysterious Steering Wheel Explained | Formula 1 Testing
@poor Leno klik hierboven ^

v is decoratie :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Jasphur schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:48:
Ergens blijf ik het idee houden dat het idee voor de DAS uitgetekend is op ene bierviltje :P
En dan met dat kladje naar Toto gaan en dat hij dan zegt; Toe maar..

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:55
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:45:
Er staat nergens in de reglementen dat de wielen dezelfde kant op moeten sturen.
Is het nog wel sturen als je de wielen gespiegeld beweegt? Er vindt immers geen richtingsverandering plaats.
Volgens mij bestuur je een auto, je bestuurt geen wielen.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Tarabass schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:55:
[...]

En dan met dat kladje naar Toto gaan en dat hij dan zegt; Toe maar..
En na even nadenken: Doe maar…

Verwijderd

Jasphur schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:54:
[...]

Dat maakt het systeem mijn inziens zo mooi. Het is gevoelsmatig een natuurlijke handeling
Het gaat min of meer vanzelf met de G krachten in F1
Voorkant wordt zwaar, wielen gaan uit elkaar, voorkant licht, wielen rechtuit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2020 21:59 ]

Verwijderd

MrOleo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:56:
[...]

Is het nog wel sturen als je de wielen gespiegeld beweegt? Er vindt immers geen richtingsverandering plaats.
Daar mag de FIA over gaan vergaderen denk ik.

• RobertMe
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:00:
[...]

Daar mag de FIA over gaan vergaderen denk ik.
Volgens James Allison hebben ze dat al gedaan (6 maanden terug?) en die vonden het dikke prima. En de algemene tendens die Ted vanmorgen uitsprak na een rondje bij de teams van "wat denken jullie dat het doet en mag het?" leek ook te zijn dat de meeste teams het legaal vonden. Maar er zal vast een team zijn dat het bij de FIA neerlegt.

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik vraag me nog steeds af of t om de temps gaat..

Als ik dit allemaal zo zit te bekijken lijkt het meer op een beter stuursysteem voor krappe bochten..
Als je een bocht maakt, moet je binnenwiel technisch gezien een andere hoek hebben dan je buitenwiel voor een optimale bocht te maken (als dat haalbaar is).. het zelfde geldt ook voor de rotatie snelheid van dat wiel (soort sper differentieel als er aandrijving zou zijn)

En zoals ik vanmiddag al zei.. ivm het nieuwe achterstel, zou het me niets verbazen als ze op deze manier proberen door met max druk op de achterkant via deze manier de auto haakser een bocht om te gooien :)

Maar goed, iemand met meer verstand hiervan kan dit vast ontkrachten?

Verwijderd

Je hebt minder bandenslijtage op de rechte stukken ermee. De vraag is hoeveel?

*btw een keer vergeten voor een bocht is geheid rokende banden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2020 22:09 ]

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:08:
Je hebt minder bandenslijtage op de rechte stukken ermee. De vraag is hoeveel?

*btw een keer vergeten voor een bocht is geheid rokende banden.
Je ziet het verkeerd om, een keer vergeten is juist de "normale" stand, pas bij gebruiken zet je de wielen recht en dan ga je altijd wel weer terug omdat je met de handeling bezig bent.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met rechte wielen wordt de remweg wat langer.
Aan het einde van lange rechte stuk vergeten kan gevaarlijk zijn met DRS er nog bij.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2020 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Gekkenhuis schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:11:
[...]

Je ziet het verkeerd om, een keer vergeten is juist de "normale" stand, pas bij gebruiken zet je de wielen recht en dan ga je altijd wel weer terug omdat je met de handeling bezig bent.
Het is natuurlijk ook de vraag hoe het precies werkt. Het stuur zal vast wel vast zitten. Ik vermoed dat ze achterop het stuur ergens een hendeltje hebben dat het stuur los koppelt en ze het dan op zich af kunnen trekken, onder het remmen schuift het dan weer vanzelf naar binnen en zal het wel weer vast klikken.

Ik kan mij in ieder geval niet indenken dat ze dadelijk 305KM gaan rijden met een stuur dat semi los zit, of dat het een systeem is waarbij ze veel kracht moeten uitoefenen. Immers is dat en vermoeiend, en moeilijk te doen rekening houdende met dat ze ook nog moeten kunnen sturen. En ook de snelheid waarmee ze het uit kunnen trekken lijkt mij te suggereren dat hij vrij "los" zit (/relatief weinig weerstand), ondanks dat het dan onder optrekken gebruikt wordt wat al iets van voordeel geeft.

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:13:
Met rechte wielen wordt de remweg wat langer.
Is dat zo?

Verwijderd

2 wielen die uit elkaar sturen leveren meer wrijving.
Daar zit ook de winst op rechte stukken van wielen recht.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2020 22:28 ]

• RobertMe
RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:17:
[...]

Het is natuurlijk ook de vraag hoe het precies werkt. Het stuur zal vast wel vast zitten. Ik vermoed dat ze achterop het stuur ergens een hendeltje hebben dat het stuur los koppelt en ze het dan op zich af kunnen trekken, onder het remmen schuift het dan weer vanzelf naar binnen en zal het wel weer vast klikken.

Ik kan mij in ieder geval niet indenken dat ze dadelijk 305KM gaan rijden met een stuur dat semi los zit, of dat het een systeem is waarbij ze veel kracht moeten uitoefenen. Immers is dat en vermoeiend, en moeilijk te doen rekening houdende met dat ze ook nog moeten kunnen sturen. En ook de snelheid waarmee ze het uit kunnen trekken lijkt mij te suggereren dat hij vrij "los" zit (/relatief weinig weerstand), ondanks dat het dan onder optrekken gebruikt wordt wat al iets van voordeel geeft.
https://streamable.com/b820r

Nog even gekeken. Eerst zie je hem een aantal keren het stuur weer terug zetten in combinatie met het plaatsen van de marker. Daarbij gebruikt hij alleen de duim (om de marker te zetten?). Er zit helaas maar een keer in dat hij het stuur uit trekt. Maar daarbij lijkt hij wel even zijn hele hand te herpositioneren. Dat terwijl me lijkt dat de normale positie van de handen ook voldoende grip/trekkracht zou moeten kunnen geven, en dat hij uit standaard positie met de duim de marker kan bedienen mogen duidelijk zijn op basis van de actie andersom. Ondanks de N=1 verwacht ik dus dat ze inderdaad "iets" met het stuur moeten doen alvorens ze het kunnen uit trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel geniaal bedacht dat de coureur mechanisch de stand van zijn voorwielen kan aanpassen.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 15:29

Damian

Insane Obtrusion

Vond het wel opmerkelijk te horen dat F1 standaard met toe-out rijd :P Dat maakt het DAS systeem ineens wel een stuk logischer :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

RobertMe schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:26:
[...]

https://streamable.com/b820r
[Streamable]
Nog even gekeken. Eerst zie je hem een aantal keren het stuur weer terug zetten in combinatie met het plaatsen van de marker. Daarbij gebruikt hij alleen de duim (om de marker te zetten?). Er zit helaas maar een keer in dat hij het stuur uit trekt. Maar daarbij lijkt hij wel even zijn hele hand te herpositioneren. Dat terwijl me lijkt dat de normale positie van de handen ook voldoende grip/trekkracht zou moeten kunnen geven, en dat hij uit standaard positie met de duim de marker kan bedienen mogen duidelijk zijn op basis van de actie andersom. Ondanks de N=1 verwacht ik dus dat ze inderdaad "iets" met het stuur moeten doen alvorens ze het kunnen uit trekken.
Die "marker" heeft een simpel doel. Het is een mechanische verandering aan de auto (aldus Mercedes). Hamilton zet de ene ronde een marker wanneer hij het stuur aantrekt en terug duwt. De volgende ronde laat hij het stuur in de orginele positie staan. In de telemetriedata komen die markers terug en kunnen de engineers bepalen wat het effect is geweest door de vergelijking tussen ronde A (met germarkeerde telemetrie) en ronde B. Denk hierbij aan analysis van de bandentemperatuur en snelheid van de wagen, maar ook rijhoogte en rake informatie. Na afloop van de stint worden vervolgens ook de banden geanalyseerd.

Dit doen ze overigens voor heel veel innovaties die ze aan/uit kunnen zetten. Niet enkel de DAS.

iRacing Profiel

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07

Chiron

Moderator Discord
Damian schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:30:
Vond het wel opmerkelijk te horen dat F1 standaard met toe-out rijd :P Dat maakt het DAS systeem ineens wel een stuk logischer :P
Standaard rijden de F1 wagens met toe out idd. Dat werkt beter voor het aansnijden van de bochten.
Als de auto ook nog eens met de neus omhoog komt door het rechtzetten van de wielen en daardoor minder rake heeft, is er nog eens extra aerodynamisch voordeel op het rechte stuk.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Luckeh schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:31:
[...]

Die "marker" heeft een simpel doel. Het is een mechanische verandering aan de auto (aldus Mercedes). Hamilton zet de ene ronde een marker wanneer hij het stuur aantrekt en terug duwt. De volgende ronde laat hij het stuur in de orginele positie staan. In de telemetriedata komen die markers terug en kunnen de engineers bepalen wat het effect is geweest door de vergelijking tussen ronde A (met germarkeerde telemetrie) en ronde B. Denk hierbij aan analysis van de bandentemperatuur en snelheid van de wagen, maar ook rijhoogte en rake informatie. Na afloop van de stint worden vervolgens ook de banden geanalyseerd.

Dit doen ze overigens voor heel veel innovaties die ze aan/uit kunnen zetten. Niet enkel de DAS.
Ik weet wat een marker doet en waarom die die gebruikt. Mijn punt is dat hij de marker kan zetten zonder zijn hand te verplaatsen, terwijl die zijn hand wel vrij duidelijk verplaatst als hij het stuur uittrekt. Oftewel: er zal nog "iets" zijn wat hij doet om het stuur uit te kunnen trekken, waarschijnlijk dus een soort vergrendeling / hendel die de boel "loskoppelt" zodat het uit te trekken is. En na het inschuiven zal die dan wel weer terug vallen in de vergrendeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 15-09 15:29

Damian

Insane Obtrusion

Chiron schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:34:
[...]

Standaard rijden de F1 wagens met toe out idd. Dat werkt beter voor het aansnijden van de bochten.
Als de auto ook nog eens met de neus omhoog komt door het rechtzetten van de wielen en daardoor minder rake heeft, is er nog eens extra aerodynamisch voordeel op het rechte stuk.
Maar dan zou het systeem illegaal moeten zijn, want volgens mij mag je de rijhoogte niet mechanisch of hoe dan ook aanpassen tijdens het rijden...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Verwijderd

Gaat nog een lange vergadering worden.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Damian schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Maar dan zou het systeem illegaal moeten zijn, want volgens mij mag je de rijhoogte niet mechanisch of hoe dan ook aanpassen tijdens het rijden...
Ik denk ook dat de verandering in rijhoogte nihil is, anders had de FIA het idee wel meteen afgeschoten. Of nu het systeem daadwerkelijk in actie te zien is geweest komt er alsnog een verbod.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:45
Ha, mooi dat er nu voortaan 2-dimensionaal sturen is! Eindelijk weer eens een leuke ontwikkeling in de F1. Jammer dat het team wat het brengt het " team to beat". Zou mooi zijn als het Renault of Williams zou zijn geweest.

Bizar overigens dat RP de Mercedes van vorig jaar zover heeft overgenomen.... die zullen in het begin wel lekker meedoen! Hopenlijk heeft RBR flink wat in het vat zitten hahaha

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
wowly schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:38:
Ha, mooi dat er nu voortaan 2-dimensionaal sturen is!
Als ze t nou nog 3D zouden maken (stuur omhoog en omlaag) zodat in een bocht het binnen voorwiel met het gehele oppervlak op t asfalt drukt ipv alleen de rand :>

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cuf-vE2WAAE2hck.jpg:large

Verwijderd

poor Leno schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:06:
[...]

Als ze t nou nog 3D zouden maken (stuur omhoog en omlaag) zodat in een bocht het binnen voorwiel met het gehele oppervlak op t asfalt drukt ipv alleen de rand :>

[Afbeelding]
Goed idee.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
ja je levert misschien iets meer in qua frictie, maar wel meer controle in de bocht, dus technisch gezien zou je iets harder door de bocht kunnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:34

Martinspire

Awesomeness

Wat ik me ook net bedenk: dit heeft ook veel invloed op de rest van het team. De simulators moeten worden verbouwd om dit te kunnen doen met het stuur en registreren. De software moet worden aangepast dat het mogelijk is om dit tijdens het rijden aan te passen. De simulatieruns (zowel met sim als digitaal) moeten worden aangepast om de ideale tijd te zetten en te berekenen wat voor invloed het heeft op de strategie.

Als het legaal blijkt, dan lijkt het me logisch dat de overige teams 6 maanden achter lopen op Mercedes, als ze er toen al over na aan het denken waren.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:07:
Maar terwijl iedereen naar Mercedes kijkt, gaat het niet om een aantal andere zaken.
Zowel Ferrari als Renault lijken helemaal niet goed te gaan. Iedereen lijkt extreem betrouwbaar te zijn, maar Ferrari en Renault lijken hun zaken minder op orde te hebben dan de rest. Renault zal weinig mensen verbazen, Ferrari misschien iets meer. Ik heb ook nog een enkel moment gezien waar ik denk dat een van die auto's echt iets bijzonders heeft. Ik kan het mis hebben, maar ze lijken niet bijzonder te zijn en beide teams hebben juist een flinke stap nodig.

Mercedes is natuurlijk weer een bijna (ze hadden gewoon problemen ja :P ) onverwoestbaar monster met hun lange autofilosofie die ze meer ruimte geeft voor aerodynamische vormgeving, een langere vloer voor meer neerwaartse druk en een voorspelbaar aerodynamisch platform. Het nadeel is dat ze te maken hebben met een langere wielbasis wat niet helpt in bochten. Daarom is Mercedes waarschijnlijk zo aan het innoveren in ophanging. Ze proberen iets anders want ondertussen lijken vrijwel andere teams naar RBR/Newey high rake te zijn gegaan. Uiteraard is niemand zo succesvol als team Newey, maar dat ze allemaal die kant opgaan is opvallend.

RBR is ook juist de andere kant op ten opzichte van Mercedes in hun innovatie. Daar halen ze vergelijkbare of zelfs meer neerwaartse druk uit de vloer dan zelfs Mercedes met hun ventuti effect high rake concept. Ophanging is gedicteerd door de passieve variabele rijhoogte die het concept vraagt. Je krijgt dus een heel andere ophanging. Bij RBR gaat het waarschijnlijk meer om luchtweerstand zoveel mogelijk reduceren, wendbaarheid en de airflow van de voorvleugel naar de bargeboards, dan de vloer en de diffuser optimaliseren. Dat zijn alleen niet de zaken die je kan zien. Tenminste, de kans dat je er iets gaat zien in de media lijkt me nihil. Ik moet nog gaan bij lezen op F1 Technical, maar ik vraag me af wat ze daar hebben gevonden over Mercedes en RBR. :)
LEC gaf in een interview aan dat de data van de wagen niet klopt met de simulator/fabriek en dat ze op het moment maar een beetje voor spek en bonen aan hen rond rijden zijn. Ze moeten eerst dat op orde hebben voordat ze er "serieus" voor gaan.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Martinspire schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:33:
Wat ik me ook net bedenk: dit heeft ook veel invloed op de rest van het team. De simulators moeten worden verbouwd om dit te kunnen doen met het stuur en registreren. De software moet worden aangepast dat het mogelijk is om dit tijdens het rijden aan te passen. De simulatieruns (zowel met sim als digitaal) moeten worden aangepast om de ideale tijd te zetten en te berekenen wat voor invloed het heeft op de strategie.

Als het legaal blijkt, dan lijkt het me logisch dat de overige teams 6 maanden achter lopen op Mercedes, als ze er toen al over na aan het denken waren.
Geen idee of t wel te doen is voor de rijder.. Nu op een testdag is het misschien goed te doen, maar als je in the heat of a battle zit en je moet hier ook nog eens over nadenken; stuur knop release, en push/pull etc, dan zie ik dat nog wel eens fout gaan :/
Zolang het niet automagisch wordt geregeld, is het best tricky.. nog een extra ding waar de rijder op moet letten, terwijl ie zich eigenlijk moet focussen op de race zelf...

Moet je voorstellen dat HAM in een duel met VER zit in een bocht, en hij pushed ipv pulled, en daardoor VER van de baan knalt.. :X (Ok je hoeft het niet te gebruiken, maar ik zie t al gebeuren..)

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:31
poor Leno schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:48:
[...]

Geen idee of t wel te doen is voor de rijder.. Nu op een testdag is het misschien goed te doen, maar als je in the heat of a battle zit en je moet hier ook nog eens over nadenken; stuur knop release, en push/pull etc, dan zie ik dat nog wel eens fout gaan :/
Zoalng het niet automagisch wordt geregeld, is het best tricky.. nog een extra ding waar de rijder op moet letten, terwijl ie zich eigenlijk moet focussen op de race zelf...

Moet je voorstellen dat HAM in een duel met VER zit in een bocht, en hij pushed ipv pulled, en daardoor VER van de baan knalt.. :X
Je hoeft het niet te gebruiken? Op die momenten laat je het gewoon even voor wat het is.

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
meenkdrie schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:50:
[...]

Je hoeft het niet te gebruiken? Op die momenten laat je het gewoon even voor wat het is.
Ja had ik er al bij gezet :) Maar toch.. het blijft een extra ding. We zullen zien :)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Gekkenhuis schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:45:
[...]

LEC gaf in een interview aan dat de data van de wagen niet klopt met de simulator/fabriek en dat ze op het moment maar een beetje voor spek en bonen aan hen rond rijden zijn. Ze moeten eerst dat op orde hebben voordat ze er "serieus" voor gaan.
Bron?
Dat is namelijk potentieel catastrofaal voor het seizoen. Je hebt nog maar zes dagen en twee zijn voorbij. Als je de wintertesten uitkomt zonder correlatie, dan ga je zomaar maanden achterstand oplopen. Nu moet je auto doen wat je verwacht. Anders krijg je in het beste geval wat RBR overkwam met de RB13, of erger de MCL33 of natuurlijk Williams. Oke, dat misschien niet. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:55:
[...]

Bron?
Dat is namelijk potentieel catastrofaal voor het seizoen. Je hebt nog maar zes dagen en twee zijn voorbij. Als je de wintertesten uitkomt zonder correlatie, dan ga je zomaar maanden achterstand oplopen. Nu moet je auto doen wat je verwacht. Anders krijg je in het beste geval wat RBR overkwam met de RB13, of erger de MCL33 of natuurlijk Williams. Oke, dat misschien niet. :P
Dit was een interview met F1 tv. Ik weet niet of je dit hebt? Ik ben niet heel erg handig in het knippen en plakken van een stukje daaruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Gekkenhuis schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:57:
[...]

Dit was een interview met F1 tv. Ik weet niet of je dit hebt? Ik ben niet heel erg handig in het knippen en plakken van een stukje daaruit.
Ja, ik heb F1TV. Kijk morgen wel. :)

Kimi did not have the drink, uh fuel. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 00:00:
[...]

Ja, ik heb F1TV. Kijk morgen wel. :)

Kimi did not have the drink, uh fuel. :P
[Twitter]
Ik heb het even teruggezocht dan en dat interview begint op 02:50:00 als je de herhaling van deze middag terugkijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kecin schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 21:40:
Vervelend dingetje. Mijn pa neemt het volledige Ziggo Sport pakket af in een Caiway gebied (dus via Caiway). Zou wel moeten kunnen koppelen aan Ziggo Sport via een Ziggo account en zodoende de Ziggo account kunnen koppelen aan F1 TV. Werkt dus voor geen meter. Meer mensen last van?
Dus Caiway gebied (geen Ziggo mogelijk), wel officieel netjes voor het complete Ziggo Sport pakket betalen. Koppeling tussen Caiway en Ziggo gaat niet lekker. (Beide klantenservices zeggen "weet niet", "kan niet", "verbind u door, tuut tuut".)
https://nl.pepper.com/aan...-als-ziggo-abonnee-118383
@Kecin Dit is een bekend probleem bij caiway en is iets wat al een tijd op de planning staat. Zit je pa op het nieuwe of het oude platform. (oude is voor 2019 afgesloten). Ik denk namelijk dat je hij op het nieuwe zit omdat het hier standaard niet werkt. Het antwoord is namelijk vrij simpel wat klantenservice kan geven "We zijn er mee bezig" en dat is ook wel echt zo echter is het zo dat het nieuwe platform nog in ontwikkeling is het het systeem om dit handmatig te verwerken niet of nauwelijks functioneert (gaat hierbij om de koppelcodes denk ik). Je kan achteraf denk ik wel compensatie vragen maar reken niet op veel want het product wordt er 'gratis' bijgeleverd. De koppeling naar f1 tv zou inderdaad niet moeten werken omdat dit alleen werkt op een ziggo abbo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2020 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:45
[...]

Dat is niet helemaal wat die zegt natuurlijk. De eerste dagen gebruiken ze om de data uit de fabriek te matchen met die op het circuit. Verder was het een positieve dag. Nergens zegt die dat de nummers niet kloppen maar dat het belangrijk is dat ze kloppen. En dat zijn ze nu aan het verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Voor spek en bonen? Lijkt mij toch altijd relevant om te rijden. Al is het alleen maar om de motor (& versnellingsbak, ...) KMs te laten maken. Stilstaan in de garage leer je helemaal niks van. Met correlatie problemen kun je natuurlijk nog steeds de baan op om de mechanische aspecten te testen / gebruiken. Want de designers, op de fabriek, kunnen de aero data ook verwerken terwijl de coureur nieuwe rondes aan het rijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ferrari zit sowieso met een verouderde simulator, de nieuwe wordt pas halverwege dit seizoen opgeleverd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 15-09 13:21
RBR heeft de motor van Albon moeten vervangen wegens een mogelijk probleem. Dat zou de reden zijn voor de dichte pitbox aan het begin van de middag:

https://the-race.com/form...ne-for-honda-examination/

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MrOleo schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:56:
[...]
Bij het gewoon insturen van een bocht verwacht ik dat bij een F1 auto ook het binnenste wiel verder instuurt dan het buitenste.
Dus ook de input van het stuur hoeft niet lineair te zijn met de beweging van een wiel.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
demo31051987 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:22:
RBR heeft de motor van Albon moeten vervangen wegens een mogelijk probleem. Dat zou de reden zijn voor de dichte pitbox aan het begin van de middag:

https://the-race.com/form...ne-for-honda-examination/
Weinig aan de hand als ik het zo lees en was het alleen uit voorzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinspire schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:33:

Shortcut is er natuurlijk wel... Rondes simuleren met neutrale of negatieve toe.
Neem aan dat ze die rondes zowel qua temps als qua snelheid over elkaar heen kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:10

basvn

Breezand - NHN

Laatste dag van de eerste week
zullen we vanmiddag iets meer gloryruns zien
iets meer actie als in snelste ronde proberen neer te zetten met iets te veel risico?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:59

sjaool

Every life should have 9 cats

basvn schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:42:
Laatste dag van de eerste week
zullen we vanmiddag iets meer gloryruns zien
iets meer actie als in snelste ronde proberen neer te zetten met iets te veel risico?
Max rijdt vanmiddag, ik ben benieuwd of hij het dan een keer mag proberen.

Ik krijg bij Mercedes trouwens een beetje een voorgevoel dat ze, net als verleden jaar, niet met de wagen rijden waarmee ze ook gaan racen en dat dat DAS-systeem een eerste week probeersel is.

[ Voor 21% gewijzigd door sjaool op 21-02-2020 08:05 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjaool schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:04:
[...]

Ik krijg bij Mercedes trouwens een beetje een voorgevoel dat ze, net als verleden jaar, niet met de wagen rijden waarmee ze ook gaan racen en dat dat DAS-systeem een eerste week probeersel is.
Ik hoop vooral dat Albon de auto vanmorgen heel houdt... Zul je net zien.

Overigens zat Olav Mol wel lekker bijdehand te doen over DAS, maar vervolgens vergeet ie dat ze met Toe out rijden ipv Toe in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

sjaool schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:04:
[...]

In de ochtend, lees ik op div. websites ;)

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingDijk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-10-2024

Jack of all trades, master of none

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
[...]

Zolang het niet automagisch wordt geregeld, is het best tricky.. nog een extra ding waar de rijder op moet letten, terwijl ie zich eigenlijk moet focussen op de race zelf...

Moet je voorstellen dat HAM in een duel met VER zit in een bocht, en hij pushed ipv pulled, en daardoor VER van de baan knalt.. :X (Ok je hoeft het niet te gebruiken, maar ik zie t al gebeuren..)
Die gasten kunnen dat er wel bij hebben denk ik. Nu zijn ze ook al constant bezig met brake-bias, engine mappings, etc.
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:13:
[...]
Overigens zat Olav Mol wel lekker bijdehand te doen over DAS, maar vervolgens vergeet ie dat ze met Toe out rijden ipv Toe in.
Dat is typisch Olav Mol inderdaad. Hoog van de toren blazen en er dan naast zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Tleilaxu op 21-02-2020 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:19
MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:13:
[...]

Ik hoop vooral dat Albon de auto vanmorgen heel houdt... Zul je net zien.

Hij zit er wel vaker goed naast, maar ja, dat moeten we maar in dat andere topic doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
[...]

Zo groot is de impact niet. Daarbij denk ik dat omdat dit mechanisme al redelijk op een natuurlijk manier werkt (remmen is indrukken, accelereren is terug naar normaal) je er in de bochten niet zo snel het stuur naar je toetrekt of wegdrukt.

Heeft iemand een idee van hoeveel kracht je nodig hebt om het stuur te verschuiven? Even de g-krachtgen van het remmen en accelereren daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
Ik zat te denken, volgens mij hadden ze vorig jaar moeite om warmte in de banden te krijgen/houden. Zou dat probleem niet erger worden met das?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Snowhite0901 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:25:
Ik zat te denken, volgens mij hadden ze vorig jaar moeite om warmte in de banden te krijgen/houden. Zou dat probleem niet erger worden met das?
Het is maar niet in welke richting het systeem het verschil maakt. Meer in de bochten of minder op de rechtdoor. (Of misschien wel aan beide kanten, een normale instelling is een compromis)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snowhite0901 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:25:
Dat kunnen ze m.i. juist beter onder controle houden nu.
Je zou zelfs door kunnen gaan van toe out naar toe in om de banden anders te belasten. Of met nog veel grotere toe gaan rijden dan je normaal zou doen omdat je toch op het rechte stuk kunt koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Stel dat het zou werken en een voordeel zou zijn. Op hoeveel circuits zou het dan echt een verschil maken. Baku, vietnam? Kan me verder niet echt circuits bedenken waar het een mega verschil zou kunnen brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimmy J.
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-09 13:05
Mooie uitleg hier over een simpelere manier om dit te realiseren:

YouTube: Dual Axis Steering On Mercedes-AMG W11

Dit zou betekenen dat men alleen een nieuw stuurhuis + stuurstang nodig heeft. Dat is veel makkelijker te implementeren dan stuurhuis wat compleet van voor naar achteren beweegt.

iRacing Profiel | TREQ - Sim Racing Equipment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:49

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Boinkie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:30:
Stel dat het zou werken en een voordeel zou zijn. Op hoeveel circuits zou het dan echt een verschil maken. Baku, vietnam? Kan me verder niet echt circuits bedenken waar het een mega verschil zou kunnen brengen.
Mocht merc het gaan gebruiken.. dan zullen ze toch wel bij bijna elke baan het kunnen gebruiken.. al is het bij start/finish en elke drs zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 10:18

p0st

Dutch Reefer

Nickrsd schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:33:
[...]

Mocht merc het gaan gebruiken.. dan zullen ze toch wel bij bijna elke baan het kunnen gebruiken.. al is het bij start/finish en elke drs zone.
Dat is weer helemaal afhankelijk van de bandentemperatuur, aangezien je niet wilt dat je banden te koel worden door deze "truc" met dynamische toe angle.

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/5upz5g9jo6i41.jpg
Aangezien het vrijdag is...
Cheers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:49

Nickrsd

En carnaval! Komt goed uit, dan haal je vanavond al niet meer vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:36

Player1S

Probably out in the dark

Volgens mij hebben Hamilton en Bottas dat DAS systeem al ontiegelijk veel uren getest in de simulator. Het lijkt me extreem onwennig en eng om "eventjes" aan het stuur te trekken terwijl je een F1 auto aan het besturen bent.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Vettel is nicht beeindruckt over de DAS: https://www.motorsport.co...ettel-flip-flops/4689550/
Ferrari Formula 1 star Sebastian Vettel believes that the new Mercedes DAS steering system must be difficult for the team’s drivers to operate – comparing the unnatural effort of moving the wheel back and forth with “running in flip-flops”.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

Geef HAM de tools... Dat VET en oa BOT er niets mee kunnen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Player1S schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:46:
Volgens mij hebben Hamilton en Bottas dat DAS systeem al ontiegelijk veel uren getest in de simulator. Het lijkt me extreem onwennig en eng om "eventjes" aan het stuur te trekken terwijl je een F1 auto aan het besturen bent.
Het gaat haast vanzelf als je in de auto zit door de G krachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:36

Player1S

Probably out in the dark

MikeyMan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:58:
[...]

Het gaat haast vanzelf als je in de auto zit door de G krachten.
Zo ziet het er anders niet uit in de beelden. Je ziet hem heel bewust het stuur naar zich toe trekken.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 10:18

p0st

Dutch Reefer

En GP Today :-)

https://www.gptoday.net/n...e-wintertest-in-barcelona

Team | Coureur(s)
Mercedes | Valtteri Bottas (ochtend) Lewis Hamilton (middag)
Ferrari | Sebastian Vettel
Red Bull Racing | Max Verstappen (ochtend) Alexander Albon (middag)
McLaren | Lando Norris (ochtend) Carlos Sainz (middag)
Renault | Esteban Ocon (ochtend) Daniel Ricciardo (middag)
Alpha Tauri | Daniil Kvyat (ochtend) Pierre Gasly (middag)
Racing Point | Lance Stroll
Alfa Romeo | Antonio Giovinazzi
Haas F1 | Romain Grosjean (ochtend) Kevin Magnussen (middag)
Williams | Nicholas Latifi

[ Voor 76% gewijzigd door p0st op 21-02-2020 09:05 ]

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:21:
[...]

2 wielen die uit elkaar sturen leveren meer wrijving.
Daar zit ook de winst op rechte stukken van wielen recht.
Dat gaat uiteraard gecompenseerd worden door gewoon ietsje harder te remmen. De totale statische wrijving die het wiel aan kan verandert niet, je haalt een slijtage component weg, dus moet je rem iets meer doen voordat je op de max zit. De max verandert verder niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

p0st schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:01:
En GP Today :-)

https://www.gptoday.net/n...e-wintertest-in-barcelona

Team Coureur(s)
[..]
Red Bull Racing Max Verstappen (ochtend) Alexander Albon (middag)
McLaren Lando Norris (ochtend) Carlos Sainz (middag)
Renault Esteban Ocon (ochtend) Daniel Ricciardo (avond) Aangepast aan het Renault schema.
[..]
>:)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 14:50

Soggney

Zeekomkommer

Jimmy J. schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:31:
Mooie uitleg hier over een simpelere manier om dit te realiseren:

YouTube: Dual Axis Steering On Mercedes-AMG W11

Dit zou betekenen dat men alleen een nieuw stuurhuis + stuurstang nodig heeft. Dat is veel makkelijker te implementeren dan stuurhuis wat compleet van voor naar achteren beweegt.
Ik denk dat het hele stuurhuis beweegt zodat de FIA regels niet gebroken worden, omdat daar iirc een punt zit (positie van stuur tov het stuurhuis) dat niet variabel mag zijn.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

KVY heeft een Red Bulletje teveel op deze ochtend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Gaat lekker bij Red Bull. Gisteren dan een motor wissel en vanmorgen ook nog aan het sleutelen aan de voorkant, inc. human wall ervoor.

spoiler:
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
verkeerde knopje...

[ Voor 91% gewijzigd door DeKaerften op 21-02-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Was Vettel daar even ziek van, van dat rondje van Max ? :P

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51

Saffie_time

Why use this? 42!

https://racingnews365.nl/...mercedes-truc-op-voorhand

Ik weet het is niet het meest betrouwbare medium maar toch...
Voor 2021 is DAS in ieder geval niet meer toegestaan.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 17:33
kevlar01 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:20:
[Streamable: _v-65ZWTrQlkw-3w]
KVY heeft een Red Bulletje teveel op deze ochtend...
Lekker man, even de spiertjes losgooien. En poahh wat een livery, wordt mooier hoe langer je ernaar kijkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica