Home server voor studies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-06 12:42
Hi Tweakers,

Graag jullie hulp voor de bouw van een server. :)

Ik zoek een?
Server voor zowel studie als media server te gebruiken.

Wat is je budget?
+- 800 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zou er graag virtuele machines op willen draaien maar vooraf zeggen welke applicaties hierop zullen draaien is moeilijk te zeggen. Ik ben momenteel aan het studeren voor Linux certificaten te behalen en lijkt me leuk om zo gebruik te maken van mijn eigen server. Ik weet dat een oude laptop of desktop nog een optie is, maar dat lijkt me gewoon wat 'saaier' en hoe meer ik me kan voorbereiden op 'the real world' in corporate omgevingen, hoe beter. Excuses indien ik hier de bal misla. :)

Wat ik zelf heb samengesteld, voorlopig:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 215,05€ 215,05
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 108,05€ 108,05
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 56,90€ 56,90
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 79,-€ 79,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 156,-€ 156,-
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesCorsair Force MP510 480GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 774,80

Ik heb vooral ervaring met gaming desktop's samen te stellen, dus niet helemaal zeker of ik me moet focusen op een die-hard moederbord met 16 slots RAM. :P
De Harde schijf zou ik x2 doen, dus in totaal 4TB. SSD is louter voor opstart van OS, al is 480GB behoorlijk veel voor een opstart OS? I don't know. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door jmignolet op 06-02-2020 11:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-07 22:20
Hdd's en voeding passen niet in die node 202. pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart is beter geschikt.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:57
Ik zou eerder voor een MSI B450 MAX moederbord gaan zodat je zeker weet dat de 3xxx cpu's er meteen voor geschikt zijn. Daarbij zou ik niet voor een 3600x gaan, dat is het prijsverschil niet waard met de 3600.

Als je veel met virtuele machines gaat werken is het misschien nog een optie om de pricewatch: AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed te kiezen. Dan heb je 2c/4t meer. De 3700x is helaas boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-07 16:35

orvintax

www.fab1an.dev

Gewoon een generale tip, geen idee of je er iets aan gaat hebben maar je kunt ook je SSD gebruiken als caching disk

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-06 12:42
DanDGT schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 13:02:
Hdd's en voeding passen niet in die node 202. pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart is beter geschikt.
Oh, my bad. Ik keek effectief of het moederbord erin kon, maar wist niet dat voeding en HDD er niet in zouden passen. Bedankt!
lamaa1 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:11:
Ik zou eerder voor een MSI B450 MAX moederbord gaan zodat je zeker weet dat de 3xxx cpu's er meteen voor geschikt zijn. Daarbij zou ik niet voor een 3600x gaan, dat is het prijsverschil niet waard met de 3600.

Als je veel met virtuele machines gaat werken is het misschien nog een optie om de pricewatch: AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed te kiezen. Dan heb je 2c/4t meer. De 3700x is helaas boven je budget.
Got it, ik bekijk het verder. Bedankt!
fatraaij schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:34:
Gewoon een generale tip, geen idee of je er iets aan gaat hebben maar je kunt ook je SSD gebruiken als caching disk
Goed idee! :)

Bijgewerkte versie:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 78,10€ 78,10
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 780,25

Ik heb er nog een processorkoeling toegevoegd gezien ik wat budget nog over had.
Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:57
Dat moederbord gaat niet in je kast passen. Is er een specifieke reden waarom je een kleine kast wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

200 watt verbruik = 1000 KWh per jaar extra op je stroomrekening .. 20 euro per maand "verstoken"

Tenzij je gaat renderen of andere zware dingen (game server etc ..) heb je echt geen power nodig.
een kvm/xen of andere hypervisor is juist bedoelt om CPU te delen . en gezien jij en je"huisgenoten" wellicht plezier beleven kan je veel beter op zuinigheid richten.

begin met Het grote zuinige server topic - deel 2
ram is altijd wel prettig voor VM, SSD ook

wil je echt "testen" doe een USB disk/nas als "backup" .. lees iets waar je je configureratie / download bestanden op hebt staan zodat als iets crash&burn doet je snel weer kan opbouwen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:16

Marc H

- - Is wakker - -

Met dat budget zou ik voor een wat goedkopere koeler gaan en dat budget gebruiken om een grotere SSD te kopen. VM's kan je dan op de SSD neerzetten, wat onder belasting beter werkt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
jmignolet schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:02:

Bijgewerkte versie:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 105,95€ 105,95
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 78,10€ 78,10
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 780,25

Ik heb er nog een processorkoeling toegevoegd gezien ik wat budget nog over had.
Thoughts?
Dat ATX moederbord zal niet passen in een mITX behuizing, daar ga je een keuze moeten maken welke van beide je wilt. MSI heeft geen MAX mITX moederborden, en ik denk dat na zoveel maanden een nieuw moederbord toch echt uit de doos het BIOS voor een Ryzen 3000 CPU zou moeten hebben. Is dat niet zo, kun je altijd kostenloos van AMD een BIOS flash kit laten komen (eigenlijk gewoon een instapper Zen/Zen+ APU, zoals een Athlon 200G). Er zijn daarnaast ook moederborden waarbij je het BIOS kunt updaten zonder CPU te installeren (dat heet USB BIOS flashback, hier een lijst https://www.reddit.com/r/...d_x470_motherboards_with/, helaas geen mITX moederborden). En je was al over naar een Ryzen 2000 dus dan moet je eigenlijk echt niet wakker liggen van BIOS updates.

Verdere opmerkingen ivm die build:

- De tot nu toe genoemde CPU's hebben geen iGPU. Je kunt wel booten zonder GPU, maar als je in het BIOS/UEFI iets wilt aanpassen, heb je wel een GPU nodig. Voor de installatie van het OS waarschijnlijk ook. Dus dan moet je tijdelijk een GPU inprikken (voeding moet daar dan weer sterk genoeg voor zijn, moet passen in behuizing, of je doet de installatie even uit de behuizing met een andere voeding, kan ook). Ik heb een voorkeur voor een CPU met GPU, alleen verlies je dan wel de helft van de cores.
Een optie is om een wat professioneler moederbord met IPMI te nemen, zoals de pricewatch: ASRock Rack X470D4U (maar µATX, zorg voor aangepaste behuizing, en is ook niet goedkoop, maar wel professioneler spul).

- 550W is veel meer dan je nodig hebt, je komt met 300W wel toe zelfs als je dat ding vol harde schijven zet. In het hierboven gelinkte zuinige server topic gebruikt men picoPSU's, omdat PSU's niet zo efficiënt zijn bij heel lage belasting, ik gebruik zelf liever een gewone zuinige ATX of SFX voeding (zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34), ivm ingebouwde beveiliging en je hoeft geen losse DC voedingsblok te gebruiken en er zijn voldoende aansluitingen voor harde schijven zonder verloopjes. Je moet je ook afvragen waar je nu echt op bespaart als je een 80W voeding gebruikt die bij een idle verbruik van 10W 90% efficiënt is, ten opzichte van bv een 300W voeding die bij een idle verbruik van 10W dan 75% efficiënt is (sterk overdreven). In dat geval heb je een meerverbruik van 1,5W, op een jaar is dat een meerkost van €4 (als je €0,30 betaalt per kWh, niet wat ik er voor betaal maar rekent makkelijk). Zo op efficiëntie letten heeft volgens mij alleen zin als je het ding op een batterij wilt aansluiten of met een windmolen wilt aandrijven.
Ik weet dat een oude laptop of desktop nog een optie is, maar dat lijkt me gewoon wat 'saaier' en hoe meer ik me kan voorbereiden op 'the real world' in corporate omgevingen, hoe beter.
Ja een kant-en-klare server kopen is saaier, maar in een corporate omgeving ga je (hopelijk :p) nooit met een zelfbouw server te maken hebben. De componenten die je gekozen hebt, zijn volgens mij ook nogal bleeding edge. Bouw desnoods toch zelf iets, maar kijk dan toch beter naar iets meer workstation/server componenten dan naar gaming componenten zoals die MSI Tomahawk (zie eerdere opmerking over geen GPU en eventueel IPMI).

Nieuw corporate spul is duur, ik zou je eerder aanraden om een afgeschreven server te kopen, maar dan best geen rack server want verre van zuinig en maken herrie. Daar kan ik je weinig advies in geven, ik heb wel een zelfbouw server maar is ook geen ambitie van me om in dat veld te werken. Ik zat toevallig gisteren deze toepasselijke blog te lezen: https://medium.com/@joelw...ual-home-lab-7a50b099e021

@vso 200W is toch wel een tikje overdreven, ondanks alle opmerkingen die ik had op die build, komt die daar onder volle belasting misschien net aan, maar zo'n ding staat een groot deel van de tijd idle te draaien. Dus zeker geen €20 per maand aan verbruik.
Pagina: 1