wat is een goede cpu voor distributed computing @home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfj
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-06 18:05
Mijn vraag
...
is hier iemand de zijn }:O op een hedt cpu en wat is daarvan de echte meerwaarde boven gewone cpu
dit ivm een draadje dat ik op de cca heb lopen
let even niet op het gestelde buget maar mag wel natuurlijk
Relevante software en hardware die ik gebruik
boinc folding@home...
cpu 4790k icm 1070 gtx
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
heb er naar gezocht op internet maar niet echt een antwoord op gekregen

groetjes

jan
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
'High end desktop' cpu is een term die gebruikt wordt om de 'enthusiast'-lijn van desktopprocessors aan te duiden. Deze bevatten meer cores en cachegeheugen, gebruiken meer energie en zijn duurder dan de reguliere lijn.

Kortom, ze zijn krachtiger en brengen meer punten op.

Edit: Let wel dat je bij Folding@home vooral punten scoort door de gpu, niet de cpu.

[ Voor 14% gewijzigd door AtHomer op 06-02-2020 08:38 ]

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:46
@AtHomer Als ik het goed begrijp gaat het over distributed computing in het algemeen en niet specifiek over Folding@Home.

Ik denk dat het sowieso aan het project ligt of een HEDT echt flinke meerwaarde geeft en dan nog de vraag welke.
Zo is bijvoorbeeld op Primegrid een Intel een stuk sneller dan AMD, dus daar zou een dure Threadripper zonde van het geld zijn, dan ben je met een i9-9900K een stuk sneller/goedkoper uit. Met andere projecten heb ik niet zo veel ervaring maar dat is bij veel projecten wel op te zoeken wat ze presteren toch? Welke projecten wil je vooral gaan draaien?

Heel eerlijk zou ik zelf maximaal voor een 3900X of een 9900K gaan voor Boinc. De meerprijs zou het mij niet waard zijn. Zelf ook een 3900X die wel eens voor Boinc projecten wordt ingezet, zorg voor goede koeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:39

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Het ligt er inderdaad sterk aan welk project(en) je wilt draaien. Als je een (semi) overzichtje wilt hebben welke projecten zich beter lenen voor CPU, raad ik aan te kijken in het laatste [Stampede 18] Stemtopic, die is redelijk actueel daarin. Projecten zonder vemelding van "AMD/NVidia" zijn dan interessanter.

Dat gezegd hebbende: zoals je daar kan zijn zijn er ook veel projecten die het fors beter doen op een videokaart, dus dan is het al snel niet heel boeiend hoeveel CPU-cores je hebt. Als jouw voorkeursprojecten beter op een GPU kunnen draaien dan een CPU, kan je beter daar in investeren.

Daarnaast geef je in je andere topic ook aan nog wel wat te willen gaan gamen op je nieuwe pc. Op de frontpage is redelijk recent nog een nieuwe test geweest met de laatste lijn hedt's van AMD en Intel, waar ook werd gekeken naar performance in games. Daaruit blijkt dat meer cores zeker niet beter is, terwijl je er wel fors meer voor betaald.

Hedt's hebben nut als je veel parallel rekenwerk wilt doen, iets wat uitstekend past bij distributed computing, maar voor ieder ander gemiddeld desktopgebruik heeft het geen toegevoegde waarde en in een aantal gevallen is het zelfs negatief. Kijk dus welke projecten je wilt draaien en waar die voor geschikt zijn. Mijn advies: koop een leuke processor (zoals @Arjant2 al zei: bijvoorbeeld de 3900X of 9900K), maar geen hedt, en stop het geld wat je daarmee bespaard in een betere videokaart. De patsfactor van een hedt is wel aardig, maar als het je in de praktijk vooral tegenwerkt is het een beetje zonde van het geld.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10