Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gebruik handrem bij stilstand icm Automaat

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Het is toch een vrij simpel principe? Als je voor een korte periode stil staat laat je de automaat in de D stand en gebruik je een van de volgende mogelijkheden:
- Voetrem
- Handrem
- Autohold

En de slijtage op je remmen, als dat er al is, is verwaarloosbaar.

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:57
Kaaswagen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:06:
Dat is dan ook verkeerd gebruik van de auto(maat). Als je wegrijd van je parkeerplek zet je hem in D, tot je bij je bestemming bent en dan zet je hem in P. Tussentijds blijft de auto in D en gebruik je het rempedaal om te stoppen/stil te staan en het gaspedaal om vooruit te gaan. Handrem gebruik je nooit als de auto in D staat (zelfs een helling niet).
In mijn hoofd is een rem een rem, of die nu met de hand of voet wordt gebruikt. Ik vind het met mijn eigen auto wel lekker om bij een langdurig rood stoplicht de voet even rust te geven. Meestal gebruik ik de P dan ook. Maar dat een DSG voor je gaat denken is iets wat me verbaast.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Luuk
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

Luuk

Since 1983

pagani schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:03:
Mocht het overigens een Toyota of Lexus hybride zijn, dan laadt de auto niet in N, wel in D. Met andere woorden: Dan verstoor je de energiehuishouding van je aandrijflijn.
Neehoor. De Lexus is300h (Die ik zelf rij) laadt altijd bij als de accu bijna leeg is, zowel in de D, N en S stand. Kan me niet voorstellen dat dat bij Toyota anders is. Dat is dezelfde techniek (e-cvt)

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:34
Nee, zoek maar eens op het Toyota hybride forum over door de wasstraat gaan in N (als je auto wordt voortgetrokken). Zorg voor een volle hybride accu voor aanvang, want de accu wordt in N niet bijgeladen. In P, R, D en B wordt er wel bijgeladen.

Als ik voor het stoplicht achter een andere auto sta zet ik de ACC aan. Deze komt dan in de stand waiting en blijft in D netjes stilstaan zonder zelfs te hoeven remmen (Prius 4)

guido66 wijzigde deze reactie 05-02-2020 20:47 (26%)

Fiat 500e - 7250Wp solar - R&M Nevo Nuvinci

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Van blog.lexus.co.uk: Do not shift the gear selector into Neutral when stationary as this will stop the hybrid battery from being charged.

En de handleiding van de is300h:
OPMERKING■ Lading batterijpakket (tractiebatterij) Als de selectiehendel in stand N staat, wordt het batterijpakket (tractiebatterij) niet opgeladen, ook al draait de motor. Als de auto lang in stand N blijft staan, ontlaadt het batterijpakket (tractiebatterij) dus en start de auto mogelijk niet

De auto kan fysiek volgens mij ook niet laden in N gezien dan ook de elektromotor is ontkoppeld.

pagani wijzigde deze reactie 05-02-2020 21:18 (63%)

• Luuk
  • Niet online

Luuk

Since 1983

pagani schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 21:06:
Van blog.lexus.co.uk: Do not shift the gear selector into Neutral when stationary as this will stop the hybrid battery from being charged.

En de handleiding van de is300h:
OPMERKING■ Lading batterijpakket (tractiebatterij) Als de selectiehendel in stand N staat, wordt het batterijpakket (tractiebatterij) niet opgeladen, ook al draait de motor. Als de auto lang in stand N blijft staan, ontlaadt het batterijpakket (tractiebatterij) dus en start de auto mogelijk niet

De auto kan fysiek volgens mij ook niet laden in N gezien dan ook de elektromotor is ontkoppeld.
I stand corrected! Ik ben dan toch in de war met de P stand denk ik :S
Tot nu toe wel altijd zonder problemen of warnings door de wasstraat gekomen in de N. Maar wel iets om op te letten dan!

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-02 21:03
koppie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:47:
[...]

Ik vind het met mijn eigen auto wel lekker om bij een langdurig rood stoplicht de voet even rust te geven. Meestal gebruik ik de P dan ook. Maar dat een DSG voor je gaat denken is iets wat me verbaast.
Ook dat is in principe niet de juiste manier om de auto te bedienen. Als je naar P gaat schakelt het een en ander in de auto zodat deze niet wegrolt bij het parkeren bijvoorbeeld (niet de handrem trouwens, de aandrijving). Je zorgt dus voor onnodige slijtage. Het zal een minimaal verschil zijn, maar toch. Overigens is het voor je achterliggers mogelijk onnodig verwarrend omdat je 'door' R heen gaat en je kortstondig je witte achterlichten aanzet.

Edit: moderne automaten hebben daar een 'auto-hold' voor (heet soms anders per fabrikant), dan kan je je voet wel van het rempedaal halen.

Kaaswagen wijzigde deze reactie 05-02-2020 22:20 (12%)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:44
Kaaswagen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:18:
[...]

Ook dat is in principe niet de juiste manier om de auto te bedienen. Als je naar P gaat schakelt het een en ander in de auto zodat deze niet wegrolt bij het parkeren bijvoorbeeld (niet de handrem trouwens, de aandrijving). Je zorgt dus voor onnodige slijtage. Het zal een minimaal verschil zijn, maar toch. Overigens is het voor je achterliggers mogelijk onnodig verwarrend omdat je 'door' R heen gaat en je kortstondig je witte achterlichten aanzet.

Edit: moderne automaten hebben daar een 'auto-hold' voor (heet soms anders per fabrikant), dan kan je je voet wel van het rempedaal halen.
Euh? Onnodige slijtage bij het in P zetten? Dat maakt dus echt helemaal geen klap uit.

P vind ik zelf ook wel een beetje teveel moeite. Meestal zet ik hem gewoon in N, in aanloop naar een rood stoplicht toe. Remt iets makkelijker (ik rij nog met een ouderwetse koppelomvormer), en daarna sta je gelijk stil terwijl je de rem los kan laten :).

Hoe verwarrend het is, zal ongetwijfeld meevallen. Als je in 1 beweging doorschakelt is het licht al weer uit voor diegene kan bedenken wat er gebeurt

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

deepbass909 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:27:
[...]
Maar als je auto een knopje heeft, zit er dan geen brake assist op die automatisch de rem aantrekt bij stilstand?
Ik kwam er gisteren achter dat er zoiets opzit. Maar geen idee hoe ik die aangekregen heb... Vanmorgen lukte het me in ieder geval niet :D
jadjong schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:42:
[...]

Instructeur wilde graag de versnelling in neutraal hebben als je parkeert omdat de volgende leerling misschien de motor zou starten zonder de koppeling in te drukken. Voor het behoud van bumpers is daar wat voor te zeggen.
Heb ik ook geleerd. En dat kwam goed uit toen ik de Auris kocht, want die kon je alleen starten als je de voet op de koppeling had (een keer goed gelachen toen de man van de ANWB hem niet aan kreeg :D)
guido66 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:45:
Nee, zoek maar eens op het Toyota hybride forum over door de wasstraat gaan in N (als je auto wordt voortgetrokken). Zorg voor een volle hybride accu voor aanvang, want de accu wordt in N niet bijgeladen. In P, R, D en B wordt er wel bijgeladen.
Dat is wel een goede om te onthouden ja!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:23
(jarig!)
Mr. Blonde schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Wat een onzinje laatste 2 punten.. 8)7

Geventileerde remschijven kunnen iets dikker zijn dan standaard remschijven maar een auto met automaat heeft geen speciale dikkere remschijven nodig omdat je de rem weleens vasthoudt.

En die 2 reminstallaties hebben beide een andere functie.

Voetrem voor het afremmen van de auto.
Handrem voor parkeren en hellingtrekken.

Veel succes met afremmen van 120 naar 0 met enkel de handrem >:)
Het exacte stuk kan ik niet zo snel terugvinden maar de handrem wordt wel degelijk als noodrem getest ook bij een apk keuring.

"De remvertraging van de parkeerrem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, moet op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg, uitgaande van een aanvangssnelheid van 15 km/h, ten minste 1,6 m/s2 bedragen. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 7, afdeling 2, van toepassing. De parkeerrem moet ook in achterwaartse richting functioneren."

Www.rdw.nl

Anders was de rem wel getest op hellingshoek. Er zijn stukken over maar tegenwoordig zijn auto's wel een stuk betrouwbaarder als vroeger. Je kan je de chaos voorstellen van een auto waar de remcilinder defect gaat of een lek in het hydraulische systeem?

Daarnaast is het bij een auto van pak hem beet 10 jaar terug dat de versie met automaat beduidend dikkere remschijven had dan een versie zonder automaat dat heeft niet alleen maar met ventilatie te maken maar ook juist met het feit dat de rem bij het stoplicht op de schijven drukt en deze anders veel sneller krom zouden raken.

• jadjong
  • Laatst online: 23:48
Goed dat je die 15km/h er bij zet, want daar boven is 1.6m/s2 compleet nutteloos. Remweg vanaf 100 is dan 250 meter, de intercity naar Maastricht remt je er nog uit. :P

• Mr. Blonde
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-02 13:35
mrveenie schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:30:
[...]

Het exacte stuk kan ik niet zo snel terugvinden maar de handrem wordt wel degelijk als noodrem getest ook bij een apk keuring.

"De remvertraging van de parkeerrem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, moet op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg, uitgaande van een aanvangssnelheid van 15 km/h, ten minste 1,6 m/s2 bedragen. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 7, afdeling 2, van toepassing. De parkeerrem moet ook in achterwaartse richting functioneren."

Www.rdw.nl

Anders was de rem wel getest op hellingshoek. Er zijn stukken over maar tegenwoordig zijn auto's wel een stuk betrouwbaarder als vroeger. Je kan je de chaos voorstellen van een auto waar de remcilinder defect gaat of een lek in het hydraulische systeem?

Daarnaast is het bij een auto van pak hem beet 10 jaar terug dat de versie met automaat beduidend dikkere remschijven had dan een versie zonder automaat dat heeft niet alleen maar met ventilatie te maken maar ook juist met het feit dat de rem bij het stoplicht op de schijven drukt en deze anders veel sneller krom zouden raken.
Verplicht leesvoer m.b.t. handrem van een auto.
Wikipedia: Handrem

Heb meerdere auto's gehad met automaat van 10 jaar terug en de remschijven zijn gelijk aan de versies zonder automaat. Het vervangen doe ik zelf.
Geventileerde schijven zijn vaak iets dikker en dit verschil kan per merk weer iets verschillen.

Succes met het vinden van dikkere remschijven voor een auto met automaat.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
Ik weet niet hoe het technisch zit, het boekje rept daar niet over, maar de parkeerrem gebruiken terwijl de automaat in D staat voelt gewoon fout.

De onderhoudshandleiding wel, die beschrijft dit samen met gas geven tot 3000 rpm in de testrit bij de stall-test.

Het lijkt mij ook niet de juiste manier om gebruik te maken van start/stop, want dat werkt alleen met het pedaal. Net als de helling-assistent.

Kromme remschijven lijkt mij een onwaarschijnlijk scenario bij normaal rijden.

jeroen3 wijzigde deze reactie 06-02-2020 12:07 (9%)

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ByteMe_ schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:38:
[...]

Exact wat ik altijd deed met mijn automaat... Tenzij je extreem hebt lopen gasssen/remmen en de remmen erg heet zijn, moet dat geen probleem zijn. De hele tijd wisselen tussen N/D is ook niet ideaal.
Of net door een plas water gereden hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23-02 13:33

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Kaaswagen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:06:
[...]

Dit is wel erg ver gezocht. Je kunt beter je remlicht aan hebben zodat mensen makkelijk zien dat er een gestopte auto staat. Als jij er niet tegen kunt dat iemand voor je zijn/haar remlichten aan heeft kun je beter thuisblijven :P
[...]
Ik heb het over het moment dat er een auto achter je staat. Ben je de laatste in de rij, kan je beter je remlichten aan laten, juist om achterop komend verkeer te waarschuwen.

En zeker in het najaar/winter zijn remlichten die continu voor je branden bijzonder storend en volledig onnodig. En een beetje rekening houden met het overige verkeer achter je is wel zo vriendelijk ;)
redwing schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:20:
[...]

Het scheelt een factor 2 aan grip. Dus als je het echt doet voor de veiligheid wil je 4 wielen remmen. Zeker omdat je bij een ongeluk toch vooruit zult schieten en dan weer zo snel mogelijk wilt stoppen.
Je vergeet alleen dat als je onverwachts wordt aangereden (wat in verreweg de meeste gevallen het geval zal zijn) je waarschijnlijk niet je voet meer op de rem houdt. Ik heb liever een statische rem op 2 wielen die zeker weten actief blijft dan op 4 wielen die ik bewust moet blijven bedienen.
[...]

Klopt natuurlijk, maar een auto die wegreed zonder dat ik het door heb is mij nog niet overkomen. Naar mijn idee ben je dan wel heel erg met andere dingen bezig.
Je hebt serieus nog nooit voor een verkeerslicht gestaan terwijl je in gesprek was met je bijrijder en je niet doorhad dat je auto heel langzaam rolde? Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Niemand is altijd 100% bij het verkeer, zeker niet als je bij een verkeerslicht stil staat (of op een andere plek wat langer).
[...]

Niet op het knopje drukken? Ik zie het weinig toevoegen behalve dan dat in het donker de remlichten erg fel zijn.
Precies, wel zo vriendelijk voor die auto die achter je staat te wachten. Zeker moderne LED-remlichten zijn erg fel door de geconcentreerdheid van het licht. Kijk bijv. naar een Model 3. Die heeft per achterlicht 3 extreem felle kleine leds als remlichten. Die kleine LEDs produceren evenveel licht als vroeger een lampunit van zo'n 5x5cm. De hoeveelheid lumen per cm2 is bij de LED's vele malen groter en irriteren daardoor veel meer.
[...]

Laatste keer dat ik de handrem gebruikt heb, was toen ik nog met de auto in Amerika rond reed. Daarnaast, als ik mijn automaat in zijn vrij zet gaat ook mijn achteruit-rijlicht even flitsen als ik hem in zijn D zet en daar kunnen ook weer sommige mensen niet tegen.
Klopt, maar bij een verkeerslicht moet je hem ook niet in N of P zetten, maar in D laten. Dat is het hele punt juist.
[...]

Remmen slijten niet als je stil staat. Het maakt dus ook geen bal uit of je de rem ingedrukt houdt en in zijn D laat staan of hem in zijn N zet zonder rem.

Maar als je last van je voet/been krijgt bij het stilstaan kan de handrem handig zijn. Maar ik heb daar nog nooit last van gehad en zie dus ook geen nut om mijn handrem meer te gaan gebruiken.
Remmen van een traditionele automaat slijten harder omdat de volledige remkracht uit de remmen moet komen (ze remmen nauwelijks op de motor) en vroeger was een automaat al snel 100 tot 150kg zwaarder dan een niet-automaat. Dat is waarom ze in het verleden zwaardere remmen hadden. Tegenwoordig is dat onderscheidt in remmen zo goed als verdwenen.

En nogmaals, gebruik van de handrem bij een verkeerslicht is zodat wachtend verkeer achter je geen last heeft van jouw remlichten. En zodat er een statische rem ingeschakeld is, die altijd zo voorkomen dat de auto kan gaan rollen, om wat voor reden ook.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Tsurany
  • Niet online
deepbass909 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 00:21:
Je hebt serieus nog nooit voor een verkeerslicht gestaan terwijl je in gesprek was met je bijrijder en je niet doorhad dat je auto heel langzaam rolde? Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Niemand is altijd 100% bij het verkeer, zeker niet als je bij een verkeerslicht stil staat (of op een andere plek wat langer).
Als dat gebeurt moet je gewoon je rijbewijs inleveren, dan ben je ongeschikt om op de weg te rijden. Een van de basiselementen van autorijden is zorgen dat je auto stil staat wanneer hij stil moet staan.

En als je niet met een bijrijder kan rijden moet je ze of niet meenemen of ze achterin de auto zetten.

Tsurany wijzigde deze reactie 09-02-2020 00:48 (7%)

• Sefa
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 17:56
Je vergeet alleen dat als je onverwachts wordt aangereden (wat in verreweg de meeste gevallen het geval zal zijn) je waarschijnlijk niet je voet meer op de rem houdt. Ik heb liever een statische rem op 2 wielen die zeker weten actief blijft dan op 4 wielen die ik bewust moet blijven bedienen.
Waarom haal je dan je voet van de rem? Logischer is dat de spanning die je reeds op je spieren hebt versterkt wordt. Dus harder de rem intrappen en harder in het stuur knijpen.

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22-02 22:17
Tsurany schreef op zondag 9 februari 2020 @ 00:45:
Als dat gebeurt moet je gewoon je rijbewijs inleveren, dan ben je ongeschikt om op de weg te rijden. Een van de basiselementen van autorijden is zorgen dat je auto stil staat wanneer hij stil moet staan.
Je moest eens weten hoeveel mensen op een helling een gegeven moment lichtjes achteruit gaan rollen omdat ze de rem niet genoeg vasthouden.
Mijn claxon wekt ze dan altijd op O-)

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17:25
red1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Is dit zo? Bij het rempedaal worden de remblokken op de remschijven gedrukt. Gebeurd dit bij de handrem ook? Als dat zo is maakt het dus niet uit of je nou het rempedaal bij het stoplicht inhoudt, of de handrem aantrekt. Behalve voor het remlicht.

Het is overigens een volautomaat die langzaam wegrijdt in D stand (zonder gas te geven).
Normaal gezien bedient de handrem de remmen aan de achterkant, de blokken worden dan tegen de schijven geduwd (of tegen de trommel). De achterrem wordt wel veel minder warm dan de voorrem.

Maar tegenwoordig hebben veel auto's een elektronische handrem op alle wielen (al dan niet i.c.m. hill-hold die hetzelfde doet). Dan maakt het geen verschil meer.

• jadjong
Die elektronische handrem zit enkel op de achterrem. Is een gemotoriseerde variant van de handrem die in de remklauw zit geintergreerd. Daar voor was de handrem (bij schijfremmen) een los geheel. De klauw zat achter op de schijf als normale rem en de handrem zat in de schijf als veredelde trommelrem.

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 01:20

MLLL

My first Sony PSP 1

5 pagina's over het wel of niet gebruiken van een handrem bij een automaat, het moet niet gekker worden.

Het maakt geen zak uit namelijk. Trek de handrem af en toe aan om het mechanisme gangbaar te houden ,that's it

• zwerfkater
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 03:42
Volgens mij is het beste om gewoon in zijn N of P te zetten icm handrem. Die koppelomvormer draait toch wel rond zolang de motor loopt en die drijft de pomp aan om de vloeistof rond te pompen, slijtage gebeurt als die in zijn d staat met de rem erop volgens mij op de frictieplaten die in die bak zitten, die slippen als het ware als je op de rem staat in zijn D. schakelen naar zijn N of P gebeurt met solenoids die bepaalde kanalen afsluiten dus die slijten niet zomaar denk ik. als die in zijn d staat wordt er vloeistof naar de zuiger gepompt die de platen aantrekken en als je gas geeft trekt die harder aan van soort slippen naar volledige grip.

• Brazos
jadjong schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:47:
Die elektronische handrem zit enkel op de achterrem. Is een gemotoriseerde variant van de handrem die in de remklauw zit geintergreerd. Daar voor was de handrem (bij schijfremmen) een los geheel. De klauw zat achter op de schijf als normale rem en de handrem zat in de schijf als veredelde trommelrem.
Bij mij zit hij rondom, dus ook voor. Zullen meer zijn.
Hangt er denk ik vanaf of je hill-hold hebt.

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Brazos schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:03:
[...]

Volgens mij gebruikt hill hold je gewone remmen en is de electronische handrem een apart systeem op de achterwielen. Bij hill hold hoor je ook niet het electromotortje van de handrembediening. Bij de handrem hoor je dit wel.
Althans, zo werkt het bij mijn Seat.

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 03:07
@zwerfkater frictieplaten in een koppelomvormer?
Ik zit persoonlijk altijd gewoon de hele rit in D (nou ja, S meestal eigenlijk). Stoplicht gewoon voet op de rem, klaar. Ik rij een automaat zodat ik zo min mogelijk hoef te doen.

• zwerfkater
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 03:42
sig69 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:53:
@zwerfkater frictieplaten in een koppelomvormer?
Ik zit persoonlijk altijd gewoon de hele rit in D (nou ja, S meestal eigenlijk). Stoplicht gewoon voet op de rem, klaar. Ik rij een automaat zodat ik zo min mogelijk hoef te doen.
dat zeg ik niet, er zitten frictieplaten in de bak zelf. zelfde systeem als vroeger met die brommers met versnellingen. ooit gezien toen ik mijn automaat bak open maakte btw.

zwerfkater wijzigde deze reactie 09-02-2020 15:17 (5%)

• Brazos
Palomar schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Volgens mij gebruikt hill hold je gewone remmen en is de electronische handrem een apart systeem op de achterwielen. Bij hill hold hoor je ook niet het electromotortje van de handrembediening. Bij de handrem hoor je dit wel.
Althans, zo werkt het bij mijn Seat.
Dat zou kunnen, maar de handrem is in ieder geval goed hoorbaar voor. Zal vast niet het enige model zijn met de handrem rondom. Tegenwoordig is de handrem dus niet alleen meer achter.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 00:04
deepbass909 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 00:21:
[...]
Ik heb mijn voet altijd op de rem als ik achteraan een rij staan, ongeacht of het om een automaat of handbak gaat. Daarnaast houd ik het verkeer achter me altijd in de gaten dus onverwacht zal ik niet worden aangereden (in de zin dat ik het niet aan zou zien komen, echt verwachten doe je het natuurlijk nooit)
[...]
Nee, bij autorijden is het meest belangrijke dat je weet wat je auto doet. Als die er zonder dat je het door hebt vandoor gaat is het misschien slimmer om wat meer met je auto en wat minder met je bijrijder bezig te zijn.
[...]
Precies, wel zo vriendelijk voor die auto die achter je staat te wachten. Zeker moderne LED-remlichten zijn erg fel door de geconcentreerdheid van het licht. Kijk bijv. naar een Model 3. Die heeft per achterlicht 3 extreem felle kleine leds als remlichten. Die kleine LEDs produceren evenveel licht als vroeger een lampunit van zo'n 5x5cm. De hoeveelheid lumen per cm2 is bij de LED's vele malen groter en irriteren daardoor veel meer.

[...]
Klopt, maar bij een verkeerslicht moet je hem ook niet in N of P zetten, maar in D laten. Dat is het hele punt juist.
Tja, het hele punt van een automaat is dan weer dat je niet zelf hoeft te schakelen en dat je bij een stoplicht gewoon je rem indrukt en weer loslaat als je weg wilt rijden.
[...]
Remmen van een traditionele automaat slijten harder omdat de volledige remkracht uit de remmen moet komen (ze remmen nauwelijks op de motor) en vroeger was een automaat al snel 100 tot 150kg zwaarder dan een niet-automaat. Dat is waarom ze in het verleden zwaardere remmen hadden. Tegenwoordig is dat onderscheidt in remmen zo goed als verdwenen.

En nogmaals, gebruik van de handrem bij een verkeerslicht is zodat wachtend verkeer achter je geen last heeft van jouw remlichten. En zodat er een statische rem ingeschakeld is, die altijd zo voorkomen dat de auto kan gaan rollen, om wat voor reden ook.
Een gewone handbak remt ook amper op de motor. De voornaamste reden waarom remmen bij automaten soms dikker zijn is door het gewicht van de auto.

En die statische rem om je auto stil te laten staan blijft gewoon onzin. Als je daarvoor echt je handrem nodig hebt gaat er iets anders mis.

Er is simpelweg maar 1 reden waarom je de voetrem niet wilt gebruiken en dat is tegen het verblinden van degene achter je. Slijtage en alle andere reden die hier genoemd worden zijn echt onzin. Zo'n automaat is erop gemaakt om stil te staan in zijn D en op de rem. De enige keer wanneer ik dan ook probeer de voetrem los te laten is als er al auto's achter me staan en het heel donker is. Nu gebeurt me dat maar heel zelden dus ik stop gewoon in zijn D met de voet op de rem.

En de hill-hold in mijn auto gebruikt trouwens helemaal geen remmen, daarvoor gebruikt ie de elektromotoren ;) De elektronische handrem is dan wel weer op alle wielen.

[removed]

• miitjohn
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 21-02 08:00
Remmen tot stilstand, dan met de rem ingehouden vol gas erop tot minimaal 6000rpm en op het juiste moment de rem pedaal loslaten, werkt altijd. Een proven techniek die trouwens van de luchtvaart komt: zo start immers een gemiddelde jet

miitjohn wijzigde deze reactie 09-02-2020 17:41 (39%)

• Tsurany
  • Niet online
miitjohn schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:39:
Remmen tot stilstand, dan met de rem ingehouden vol gas erop tot minimaal 6000rpm en op het juiste moment de rem pedaal loslaten, werkt altijd. Een proven techniek die trouwens van de luchtvaart komt: zo start immers een gemiddelde jet
Genoeg auto's waarbij dit technisch niet mogelijk is. Die laten je niet toe gas te geven met je voet op de rem.

• jadjong
Brazos schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:03:
[...]

Vertel... :P De eerste remklauw op de vooras met ingebouwde handrem moet ik nog tegenkomen. Wat je hoort is een elektromotor die de remblokken tegen elkaar aan duwt, alsof je een lijmklem vast draait.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:10:
[...]
De enige keer wanneer ik dan ook probeer de voetrem los te laten is als er al auto's achter me staan en het heel donker is. Nu gebeurt me dat maar heel zelden dus ik stop gewoon in zijn D met de voet op de rem.
Bij mij hangt het ook af hoe hoog die achterligger zijn koplampen heeft staan. Heeft hij mij de hele tijd lopen verblinden (zelfs met gekantelde binnenspiegel) dan kan hij mooi in mijn remlichten kijken...

Het probleem is dat ik niet kan zien of mijn remlichten branden. Dus geen idee of ze branden als ik hem op "hold" heb staan...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:40

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tsurany schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:01:
[...]

Genoeg auto's waarbij dit technisch niet mogelijk is. Die laten je niet toe gas te geven met je voet op de rem.
Mn getz kan dat wel, ik die het regelmatig om de motor snel op te warmen :D

Wel met gematigd toerental. maar wat extra belasting wordt ie sneller warm, waardoor ik ie warm is zodra ik volgas moet om de snelweg op te rijden.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True