Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gebruik handrem bij stilstand icm Automaat

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• red1
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23-02 12:05
Ik had laatst een gesprek met een kameraad over het volgende:

Wij rijden beiden automaat en hanteren beiden een andere handeling bij het tijdig stilstaan van de auto, bijvoorbeeld voor een stoplicht.

Wat ik doe is:
Ik rijd en de automaat staat in D, ik rem vervolgens af tot stilstand door het rempedaal in te drukken. Het rempedaal houdt ik even vast, want zet de auto in N, ik laat vervolgens het rempedaal los. En wanneer ik weer wil vertrekken, rem inhouden, automaat weer in D stand, rem los en gas bijgeven/rijden.

Eventueel zet ik bij langere stilstand, met draaiende motor, de auto in P stand en bij een helling trek ik soms de handrem aan, maar hierbij staat de automaat in N stand.

Kameraad doet het volgende:
Rijden in D, afremmen met het rempedaal tot stilstand. Trekt vervolgens de handrem aan en laat het rempedaal los. De auto blijft hierbij in D stand staan. Vervolgens bij het wegrijden trekt hij de handrem weer los en geeft gas bij/rijdt weg.

De handrem voorkomt hierbij dus dat de auto (zacht) wegrijdt in D stand. Plus hij trapt het rempedaal niet meer dan noodzakelijk in, wat volgens hem ervoor zorgt dat de remschijven niet krom trekken.

Mijn vraag is, kan de methode van mijn kameraad zonder (toekomstige) problemen? Is dit slecht voor de handrem en/of de automaatbak? Ik heb namelijk tot nu toe niemand gehoord die zijn automaat zo gebruikt bij stilstand.

Graag jullie mening.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

D met voet op de rem. langere tijd stil in N eo motor uit

Hackus wijzigde deze reactie 04-02-2020 16:36 (12%)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zeg, ik rij niet voor niks in een automaat. Das niet om nog allerlei kunstjes uit te gaan zitten halen.

Dus; gewoon remmen, rem erop houden en in D laten staan.
Stop/start regelt de rest.

Overigens gaat de handrem er bij mij automatisch op bij uitstappen en automatisch af bij wegrijden.

MikeyMan wijzigde deze reactie 04-02-2020 16:38 (21%)

• ByteMe_
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
Hackus schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:35:
D met voet op de rem. langere tijd stil in N eo motor uit
Exact wat ik altijd deed met mijn automaat... Tenzij je extreem hebt lopen gasssen/remmen en de remmen erg heet zijn, moet dat geen probleem zijn. De hele tijd wisselen tussen N/D is ook niet ideaal.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Samsung 50ru7170

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Lees de handleiding :)

Volgens mij staat daarin dat je de rem ingedrukt moet houden als je stilstaat in de D. Anders in de N of P zetten.

I'm thankful for the Foo Fighters because I've never felt threatened by a foo
so that means they're doing a hell of a job on the frontlines!

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Iets zegt mij dat de auto in D(rive) en handrem er op, zelfs met het gas los, niet de combinatie is waarop de auto is ontworpen.

• PorJaxian
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 02:54

PorJaxian

Internet monkey

De meeste auto's hebben tegenwoordig een start stop systeem en auto-hold en dat heeft invloed op deze zaken. Als ik bijvoorbeeld met mijn automaat tot stilstand kom en de rem ingedrukt houdt, dan kan ik daarna de rem loslaten en houdt de auto eigenlijk electronisch de rem ingedrukt. Geef ik dan een beetje gas, dan gaat de rem er instant vanaf.

Over het algemeen komt het erop neer dat jouw methode minder slijtage zal veroorzaken en beter is. Maar sta je kort even stil? Gewoon rem ingedrukt houden terwijl auto in drive staat (feitelijk staat de auto dan in "1").

DLL's, binaries, executables, drivers...getting confused yet? :)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ligt er ook helemaal aan, wat voor een soort automaat...
Een DSG (VAG) ontkoppelt compleet als je je voet wat langer op de rem houdt en/of in z'n N/P zet.
Dit zie je ook gebeuren als je goed op je toerenteller let.

En kromtrekkende remschijven? Mogelijk... maar ook niet erg waarschijnlijk, tenzij je altijd zo bruusk rijdt dat je die remschijven gloeiend heet stookt... ;)

Mooie Plaatjes   

• Daniel36
  • Laatst online: 21-02 17:32

Daniel36

Mr. Positivo himself

Ik laat hem ook in d staan met mijn voet op de rem, tenzij het langer duurt.

• The GUI
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-02 15:33

The GUI

Sorry computer says no...

red1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:33:
want zet de auto in N, ik laat vervolgens het rempedaal los. En wanneer ik weer wil vertrekken, rem inhouden, automaat weer in D stand, rem los en gas bijgeven/rijden.

[...]

Graag jullie mening.
Als ik het goed begrijp sta je dus in z'n vrij zonder rem? Dat is best gevaarlijk. Als iemand achterop rijdt dan kan je zomaar een kruispunt op geduwd worden met alle gevolgen van dien :|

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 16GB Trident Z 3600C16 | GTX 1070 Ti | 2TB SSD

• red1
The GUI schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:41:
[...]

Als ik het goed begrijp sta je dus in z'n vrij zonder rem? Dat is best gevaarlijk. Als iemand achterop rijdt dan kan je zomaar een kruispunt op geduwd worden met alle gevolgen van dien :|
Dat gebeurd wel ja, alleen als het druk op de weg is, of er komt een auto aanrijden van achteren, dan trap ik het rempedaal wel in en houdt hem vast. Daarnaast is de weg vaak niet vlak, waarbij utwijken naar de N stand ook geen optie is, door het rollen van de auto.

Het gaat mij echter meer om de methode van mijn kameraad. Handrem icm de D stand, of dit zonder problemen kan. Hij heeft daarbij geen 'fancy' automaat die zelf de handrem eraf haalt. Gewoon een ouderwetste handrem die je met de hand aantrekt.

• Gotez
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:12
Tijdens het rijden gewoon in D en bij stoplichten rem ingetrapt houden. Bij parkeren in P en motor uit. Ik heb nog nooit de handrem gebruikt. In de P stand blokkeert de versnellingsbak en is handrem echt onnodig. Op hele steile hellingen kan het handig zijn. Ik gebruik ook nooit de N.

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 00:25

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wat @ehtweak zegt, ligt aan de automaat, of deze altijd gekoppeld is of dat hij ontkoppelt als je stil staat.
De oude Range Rover (1999) van mijn vader had het eerste, die ging ook met gang gelijk vooruit op het moment dat je de rem los laat. Bij die dus altijd voet op de rem houden.

De Peugeot 508 van een collega daarintegen ontkoppelde helemaal bij stilstand, kun je dus rustig je voeten vanaf halen voor het stoplicht. Nadeel van zulke automaten vind ik wel dat je een enorme ruk/knal in je rug krijgt als je vlot weg wil rijden omdat de koppeling er op ~1500rpm ineens in hakt.
The GUI schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:41:
[...]

Ben jij er zo een die voor het stoplicht met de voet op het rempedaal blijft hangen?
Allereerst: overbodig.
Ten tweede ga jij die aanrijding van achter ook niet zo 1-2-3 aan zien komen gezien je je op het stoplicht focust en als je geraakt wordt is je voet sneller van het rempedaal dan je 'oh shit' kan zeggen, waardoor je alsnog midden op de kruising staat.

Vreselijk irritant overigens ook, 20 van die felle rode lampen in je gezicht als je al lang stil staat, gewoon de voet lekker van de rem halen, tenzij je zo'n automaat hebt die altijd weg wil rijden.
PolarBear schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:38:
Iets zegt mij dat de auto in D(rive) en handrem er op, zelfs met het gas los, niet de combinatie is waarop de auto is ontworpen.
En waarom zou dat anders zijn dan hem in D laten staan met je voet op de rem?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Wintervacht Met een handbak sta ik ook met de voet op de rem voor het stoplicht. Los van het op het kruispunt gedrukt worden, zit ik ook niet te wachten op extra gezeik omdat ik in m'n voorganger duik.

• red1
Wintervacht schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:46:

En waarom zou dat anders zijn dan hem in D laten staan met je voet op de rem?
Is dit zo? Bij het rempedaal worden de remblokken op de remschijven gedrukt. Gebeurd dit bij de handrem ook? Als dat zo is maakt het dus niet uit of je nou het rempedaal bij het stoplicht inhoudt, of de handrem aantrekt. Behalve voor het remlicht.

Het is overigens een volautomaat die langzaam wegrijdt in D stand (zonder gas te geven).

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 06:50
Ik zie trouwens de logica ook niet helemaal dat je schijven niet krom zouden trekken met een handrem. Een handrem werkt meestal gewoon op het remmechanisme van de achterwielen, dus die zal sowieso bekrachtigd worden. Dit geldt dan natuurlijk niet voor de voorwielen (waar ook de meeste remkracht vandaan komt).

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

MikeyMan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:48:
@Wintervacht Met een handbak sta ik ook met de voet op de rem voor het stoplicht. Los van het op het kruispunt gedrukt worden, zit ik ook niet te wachten op extra gezeik omdat ik in m'n voorganger duik.
Mijn hele punt is; als je van achter geraakt word 'rolt' de auto als het ware onder je vandaan, je kan nog zo hard op dat pedaal stampen, een impact van 15+ km/u beweegt je wagen best een stukje vooruit. Op dat moment zijn je voet en je rempedaal toch niet meer op dezelfde plek, je rem is ontkoppeld en je staat toch tegen je voorganger geparkeerd, dus ik zie het probleem niet zo eigenlijk.

Daarnaast is het best overdreven; ja er kan een ongeluk gebeuren, maar daar kun je niet van uit gaan, of ga je ook altijd met een bouwhelm en een kogelvrij vest over straat onder het mom 'ja maar het zou kunnen'?
red1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Is dit zo? Bij het rempedaal worden de remblokken op de remschijven gedrukt. Gebeurd dit bij de handrem ook? Als dat zo is maakt het dus niet uit of je nou het rempedaal bij het stoplicht inhoudt, of de handrem aantrekt. Behalve voor het remlicht.

Het is overigens een volautomaat die langzaam wegrijdt in D stand (zonder gas te geven).
VZVIW trekt de handremkabel de klauwen van de achterwielen aan, dus voor achterwielaangedreven zou het niet uit moeten maken. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet weet hoe het werkt met zo'n 'elektrische handrem', met een knopje o.i.d. en op welke wielen die werken.

Nu ik er over nadenk is het dus misschien niet de beste strategie als de handrem op de achterwielen werkt in een voorwielaangedreven auto, maar ik rij dan ook geen automaat :F
BernardV schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:54:
Ik zie trouwens de logica ook niet helemaal dat je schijven niet krom zouden trekken met een handrem. Een handrem werkt meestal gewoon op het remmechanisme van de achterwielen, dus die zal sowieso bekrachtigd worden. Dit geldt dan natuurlijk niet voor de voorwielen (waar ook de meeste remkracht vandaan komt).
Nah, kromtrekken gebeurt als ze (veel) te heet worden, heeft niets met voet/handrem te maken, meer met te hard rijden :p
Handrem is (was? werken ze dus bij auto's van 2010 onwards nog steedxs zo?) overigens niet bekrachtigd maar gewoon niks meer dan een kabel die via een katrolletje aan de remklauwen trekt, ik zou zeggen trek er eens aan tijdens het rijden, remt een stuk minder hard dan met de voet :)

Wintervacht wijzigde deze reactie 04-02-2020 16:57 (18%)

• Daniel36

Daniel36

Mr. Positivo himself

[...]

Voor zover ik weet worden de remschijven van de achterremmen op de schijven geduwd bij gebruik van de handrem.

• Jaapio_B
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:24
Ik ga er even vanuit dat we het hebben over een "echte" automaat, dus met koppelvormer. En geen DSG-achtige geautomatiseerde versnellingsbak met één of meerdere koppelingsplaten.

In beide gevallen is het voor zover ik weet gebruikelijk om gewoon in D met de voet op de rem stil te staan.
Een automaat met koppelvormer zal bij het loslaten van de rem uit zich zelf gaan rollen.

Als je de handrem gebruikt worden bij de meeste auto's maar 2 van de 4 wielen geremd. Gebruik je dus de voetrem wordt je met alle 4 de remmen op je plaats gehouden.

Het veelvuldig tussen D en N schakelen kan voor overmatige slijtage aan het frictiemateriaal in automatische versnellingsbak zorgen. Voor het vervangen hiervan zal de versnellingsbak open moeten worden gemaakt.
Dit is vele malen duurder dan het vervangen van een paar remblokken.

Aan alles komt een eind.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 06:39
Evanescent schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:38:
Lees de handleiding :)

Volgens mij staat daarin dat je de rem ingedrukt moet houden als je stilstaat in de D. Anders in de N of P zetten.
Hoef je de handleiding toch niet voor te lezen? Dat wordt iedereen geleerd tijdens het lessen ;) Bij stilstand (alles behalve parkeren uiteraard) heb je altijd de auto in de versnelling met de rem ingetrapt... dat is namelijk een stuk veiliger mocht je van achteren worden aangereden want dat schiet je het minst ver door. En je blijft ook in de versnelling voor een vlotte doorstroom van het verkeer zodat je bij groen direct weg kan rijden. Dit is niet eens een discussie over meningen, dat is hoe het al tientallen jaren wordt aangeleerd

Wat betreft of het goed/slecht is voor je (hand)rem, dat hangt er maar vanaf... stil staan met je rem ingetrapt trekken je schijven in ieder geval niet van krom, schijven trekken krom als ze te warm worden en dat gebeurd niet als de wielen niet draaien.

Handrem aantrekken terwijl de automaat nog in D staat kan geen kwaad als je parkeert... maar voor een stoplicht hoor je de handrem niet te gebruiken.
[...]Is dit zo? Bij het rempedaal worden de remblokken op de remschijven gedrukt. Gebeurd dit bij de handrem ook? Als dat zo is maakt het dus niet uit of je nou het rempedaal bij het stoplicht inhoudt, of de handrem aantrekt. Behalve voor het remlicht.

Nee, de handrem werkt niet op de schijven... dat is een soort van trommelrem aan de binnenkant van de schijven of op de as... iig nooit dmv activatie van de remmen.

• red1
Daniel36 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:56:
[...]

Voor zover ik weet worden de remschijven van de achterremmen op de schijven geduwd bij gebruik van de handrem.
Misschien vloeken in de kerk, maar hoe werkt dat dan bij een auto met achter trommelremmen, icm een automaat. Voornamelijk de kleinere auto's hebben die combinatie nog al wel eens.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

red1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Misschien vloeken in de kerk, maar hoe werkt dat dan bij een auto met achter trommelremmen, icm een automaat. Voornamelijk de kleinere auto's hebben die combinatie nog al wel eens.
Exact hetzelfde.
De handremkabel trekt aan de remklauwen van de achterwielen, of er nou trommelremmen, schijfremmen of fietsremmen op gemonteerd zijn maakt niet uit.

• Daniel36

Daniel36

Mr. Positivo himself

red1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:58:
[...]

zie boven jouw post aub. :)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo zie je maar weer... binnen no time allerlei aannames en parameters die van belang zijn om de vraagstelling te kunnen beantwoorden. Als dat al überhaupt mogelijk is...
  • Wat voor een automaat?
  • Hoe werkt die/wat doet bij zoveel seconden geen beweging?
  • Is 'ie adaptief; past het gedrag aan afhankelijk van het gebruik?
  • Auto met voorwiel-/of achterwielaandrijving?
  • Handmatige handrem?
  • Automatische handrem? Op achter- of voorwielen? Met aparte blokjes of gebruik makend van bestaande remblokken/-trommels?
  • Wat is het gedrag van de automaat op een horizontaal vlak versus een hellend vlak?
enzovoorts... :+
Nog afgezien van de bliksemsnelle remmers die denken dat ze met hun voet op de rem de kinetische impact van een aanrijding wel ff zullen tegenhouden... ;w

ehtweak wijzigde deze reactie 04-02-2020 17:02 (5%)

Mooie Plaatjes   

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 06:50
Wintervacht schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:55:
[...]

Nah, kromtrekken gebeurt als ze (veel) te heet worden, heeft niets met voet/handrem te maken, meer met te hard rijden :p
Handrem is (was? werken ze dus bij auto's van 2010 onwards nog steedxs zo?) overigens niet bekrachtigd maar gewoon niks meer dan een kabel die via een katrolletje aan de remklauwen trekt, ik zou zeggen trek er eens aan tijdens het rijden, remt een stuk minder hard dan met de voet :)
Ik reageerde op TS mbt het kromtrekken.
Wat betreft je omschrijving, ja als je schijfremmen achter hebt zit er meestal een hefboompje achter de zuiger die dan mechanisch bediend wordt ipv oliedruk..

• red1
Ik snap dat 'we' dingen zijn aangeleerd en er meningen zijn over het gebruik van de (hand)rem.

Maar mijn kameraad noemt het voor hem ook een stuk gemak. Bij zijn methode hoeft hij zijn voet niet op de rem te houden en hoeft hij 'alleen maar' de handrem naar beneden te trekken als hij weg wilt rijden. Dit is zijn methode, lostaand of een ander dit als prettig of veilig ervaart.

De kernvraag blijft dus staan, of deze methode wel of niet goed is voor de handrem, automaatbak en/of auto. Lostaand van wat er is aangeleerd of voor anderen prettiger of normaal is.

• Jaapio_B
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:24
red1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:04:
Ik snap dat 'we' dingen zijn aangeleerd en er meningen zijn over het gebruik van de (hand)rem.

Maar mijn kameraad noemt het voor hem ook een stuk gemak. Bij zijn methode hoeft hij zijn voet niet op de rem te houden en hoeft hij 'alleen maar' de handrem naar beneden te trekken als hij weg wilt rijden. Dit is zijn methode, lostaand of een ander dit als prettig of veilig ervaart.

De kernvraag blijft dus staan, of deze methode wel of niet goed is voor de handrem, automaatbak en/of auto. Lostaand van wat er is aangeleerd of voor anderen prettiger of normaal is.
Voor de automaatbak zal het in D laten staan beter zijn dan het veelvuldig tussen D en N schakelen in verband met slijtage aan het frictiemateriaal in de automaat.

Als de handrem de auto op zijn plaats houd in D zal deze methode verder geen probleem zijn ten opzicht van het gebruiken van de het rempedaal

Aan alles komt een eind.

• MicGlou
ehtweak schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:00:
Zo zie je maar weer... binnen no time allerlei aannames en parameters die van belang zijn om de vraagstelling te kunnen beantwoorden. Als dat al überhaupt mogelijk is...
  • Wat voor een automaat?
  • Hoe werkt die/wat doet bij zoveel seconden geen beweging?
  • Is 'ie adaptief; past het gedrag aan afhankelijk van het gebruik?
  • Auto met voorwiel-/of achterwielaandrijving?
  • Handmatige handrem?
  • Automatische handrem? Op achter- of voorwielen? Met aparte blokjes of gebruik makend van bestaande remblokken/-trommels?
  • Wat is het gedrag van de automaat op een horizontaal vlak versus een hellende vlak?
enzovoorts... :+
Nog afgezien van de bliksemsnelle remmers die denken dat ze met hun voet op de rem de kinetische impact van een aanrijding wel ff zullen tegenhouden... ;w
Wat maken al die zaken uit met wat de juiste handelingen zijn als je stilstaat (voor een stoplicht)? En uiteraard houdt niemand de volledig kinetische energie tegen van een auto die je aanrijdt maar dat is helemaal niet het punt van waarom je de voet op de rem houdt... het gaat om wat er na die klap gebeurd, schiet jij als een los projectiel dwars over de weg heen of staat je voertuig weer relatief snel stil na de klap? Hetzelfde geld voor de auto in de versnelling houden... en denk ook aan de voertuigen die weer voor jou staan die ook de voet op de rem moeten hebben... doet niemand dat, dan kan 1 "simpele" kop-staart botsing ervoor zorgen dat alle auto's die er voor staan door de klap doorschieten... heeft iedereen zoals het hoort de voet op de rem dan schiet er ook een stuk minder door = minder schade/slachtoffers.

Om maar even terug te katten... je probeert nu wat pseudo wijsheid in de discussie te brengen die er niet toe doet en hebt duidelijk niet opgelet waarom het belangrijk is om bij stilstand altijd de rem GOED ingedrukt te houden... een slap voetje op de rem is ook niet de bedoeling.

En dit is allemaal heel eenvoudig op te zoeken... bij VVV, bij ANWB of welke andere organisatie ook die zich bezighoudt met verkeersveiligheid.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-02 22:41
[...]

Heet worden is wel een vereiste, maar ze trekken krom doordat ze ongelijkmatig afkoelen, niet door het heet worden. Dat wil dus wel eens gebeuren als je met hete schijven de rem blijft inhouden. Daar waar de blokken zitten kan de hitte niet weg.

OT:
Voetrem of handrem gebruiken terwijl hij in D staat maakt niet heel veel uit.
Handrem werkt enkel op de achterwielen, voetrem op alle 4 (maar hoofdzakelijk voor).
Een klein voordeel zou kunnen zijn dat je bij hete remmen (wat hoofdzakelijk bij de voorwielen gebeurt), de druk van de voorrem kan halen.
En voor eventuele achterliggers dat je remlichten uitgaan.

Verder (in beide gevallen) zal de koppelomvormer wat warmte genereren van het stationair toerental (maar hier is hij op gebouwd). In zijn Neutraal of Parkeerstand zal hij wat zuiniger stationair lopen. Maar vermoedelijk is het verschil minimaal.

^Dit alles in toepassing op conventionele automaten met koppelomvormer. Niet of minder op de andere types

• red1
Jaapio_B schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Als de handrem de auto op zijn plaats houd in D zal deze methode verder geen probleem zijn ten opzicht van het gebruiken van de het rempedaal
Ok duidelijk, hier ging het mij dus om.

De discussie over veiliger staan met de handrem of rempedaal mag van mij gevoerd worden, maar daar ging het voor mij niet om. Puur of gebruik D icm de handrem problemen geeft of kan geven. Dat blijkt dus niet het geval.
timberleek schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:11:
[...]

Heet worden is wel een vereiste, maar ze trekken krom doordat ze ongelijkmatig afkoelen, niet door het heet worden. Dat wil dus wel eens gebeuren als je met hete schijven de rem blijft inhouden. Daar waar de blokken zitten kan de hitte niet weg.

OT:
Voetrem of handrem gebruiken terwijl hij in D staat maakt niet heel veel uit.
Handrem werkt enkel op de achterwielen, voetrem op alle 4 (maar hoofdzakelijk voor).
Een klein voordeel zou kunnen zijn dat je bij hete remmen (wat hoofdzakelijk bij de voorwielen gebeurt), de druk van de voorrem kan halen.
En voor eventuele achterliggers dat je remlichten uitgaan.

Verder (in beide gevallen) zal de koppelomvormer wat warmte genereren van het stationair toerental (maar hier is hij op gebouwd). In zijn Neutraal of Parkeerstand zal hij wat zuiniger stationair lopen. Maar vermoedelijk is het verschil minimaal.

^Dit alles in toepassing op conventionele automaten met koppelomvormer. Niet of minder op de andere types
Stel dat je aan de voorkant nieuwe remschijven met blokken plaatst. Dan wordt meestal geadviseerd om o.a. het rempedaal in de beginperiode niet in te blijven drukken/vasthouden Zal de handremmethode hiervoor dan niet een betere optie zijn icm een automaat (welke uit zichzelf wegrijdt in D)?

red1 wijzigde deze reactie 04-02-2020 17:18 (57%)

• The GUI
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21-02 15:33

The GUI

Sorry computer says no...

[...]

Ben jij er zo een die voor het stoplicht met de voet op het rempedaal blijft hangen?
Allereerst: overbodig.
Euhh ja ik ben er 'zo een' als er niet een paar auto's achter me staan. Dat is niet overbodig, eerder zichtbaar voor het overige verkeer.
Ten tweede ga jij die aanrijding van achter ook niet zo 1-2-3 aan zien komen gezien je je op het stoplicht focust en als je geraakt wordt is je voet sneller van het rempedaal dan je 'oh shit' kan zeggen, waardoor je alsnog midden op de kruising staat.
Aanname. Ik focus tussen achteruitkijkspiegel en stoplicht als er niks achter me staat. Als je voet op de rem staat dan zal de eerste knal alsnog opgevangen worden voordat je voet eraf schiet.
Vreselijk irritant overigens ook, 20 van die felle rode lampen in je gezicht als je al lang stil staat, gewoon de voet lekker van de rem halen, tenzij je zo'n automaat hebt die altijd weg wil rijden.
Eens, ze zouden die remlichten automatisch uit moeten laten gaan na een bepaalde tijd /sarcasm 8)7
[...]

Mijn hele punt is; als je van achter geraakt word 'rolt' de auto als het ware onder je vandaan, je kan nog zo hard op dat pedaal stampen, een impact van 15+ km/u beweegt je wagen best een stukje vooruit. Op dat moment zijn je voet en je rempedaal toch niet meer op dezelfde plek, je rem is ontkoppeld en je staat toch tegen je voorganger geparkeerd, dus ik zie het probleem niet zo eigenlijk.

Daarnaast is het best overdreven; ja er kan een ongeluk gebeuren, maar daar kun je niet van uit gaan, of ga je ook altijd met een bouwhelm en een kogelvrij vest over straat onder het mom 'ja maar het zou kunnen'?
Als je nog op het pedaal moet stampen dan ben je altijd te laat. Als je de rem ingedrukt hebt dan rol je echt niet door hoor. Vorig jaar is er nog iemand met 30 km/u bij mij achterin gereden en mijn auto bleef gewoon netjes staan omdat ik het aan zag komen en de rem ingedrukt had.

Van een ongeluk hoef je niet uit te gaan, maar rekening houden met medeweggebruikers die een slechter verkeersinzicht hebben is geen overbodige luxe. Je bent niet alleen op de weg.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 16GB Trident Z 3600C16 | GTX 1070 Ti | 2TB SSD

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
MicGlou schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:08:
[...]

En dit is allemaal heel eenvoudig op te zoeken... bij VVV, bij ANWB of welke andere organisatie ook die zich bezighoudt met verkeersveiligheid.
Als dat zo eenvoudig is, dan heb jij vast wel een linkje waar dat terug te lezen is?

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

MicGlou schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:08:
[...]heeft iedereen zoals het hoort de voet op de rem dan schiet er ook een stuk minder door = minder schade/slachtoffers.

Om maar even terug te katten... je probeert nu wat pseudo wijsheid in de discussie te brengen die er niet toe doet en hebt duidelijk niet opgelet waarom het belangrijk is om bij stilstand altijd de rem GOED ingedrukt te houden... een slap voetje op de rem is ook niet de bedoeling.

Are you sure?

Ik heb er nog nooit van gehoord dat je je voet op het pedaal zou moeten houden, sterker nog bij mijn rijlessen werd me op het hart gedrukt dat je de rem niet in moet drukken tenzij het nodig is, onder andere omdat felle remlichten vlak voor de neus van degene achter je als storend kunnen worden ervaren en als de auto stilstaat en er geen risico op wegrollen is, het ook gewoon niet nodig is. Je zet alleen maar druk op het hydrolische systeem zonder dat het toegevoegde waarde heeft.

Zoals in de vraag richting de ANWB ook aangegeven is kan het voor de achterste in een rij auto's wel handig zijn om (tijdelijk) de rem ingedrukt te houden als signalering, maar anderzijds moet je wel bijzonder blind zijn om een rij van 15 auto's voor een stoplicht over het hoofd te zien.

• MicGlou
HuHu schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:15:
[...]

Als dat zo eenvoudig is, dan heb jij vast wel een linkje waar dat terug te lezen is?
Je hebt rijles gehad neem ik aan? Dat is werkelijk 1 van de eerste dingen die je wordt geleerd, samen met voldoende afstand houden en tijdig richting aangeven... de basics zullen we maar zeggen. Dat daar een discussie over moet zijn verbaasd mij toch wel heel erg...
Yup, zie link hieronder voor een instructie van een echte rijinstructeur die hier al JAAAREN les over geeft... van hem mogen we het toch wel aannemen hoop ik?

Overigens zeg ik nergens dat het een keiharde verplichting is... maar het is 'good practice' om het zo te doen tbv de veiligheid.

YouTube: SCHAKELEN, WEGRIJDEN, REMMEN EN STOPPEN!

MicGlou wijzigde deze reactie 04-02-2020 17:41 (8%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wintervacht schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:35:
[...]

Are you sure?

Ik heb er nog nooit van gehoord dat je je voet op het pedaal zou moeten houden, sterker nog bij mijn rijlessen werd me op het hart gedrukt dat je de rem niet in moet drukken tenzij het nodig is, onder andere omdat felle remlichten vlak voor de neus van degene achter je als storend kunnen worden ervaren en als de auto stilstaat en er geen risico op wegrollen is, het ook gewoon niet nodig is. Je zet alleen maar druk op het hydrolische systeem zonder dat het toegevoegde waarde heeft.

Zoals in de vraag richting de ANWB ook aangegeven is kan het voor de achterste in een rij auto's wel handig zijn om (tijdelijk) de rem ingedrukt te houden als signalering, maar anderzijds moet je wel bijzonder blind zijn om een rij van 15 auto's voor een stoplicht over het hoofd te zien.
Ja anyhow... Los van deze discussie ga ik echt niet bij elk stoplicht of in de file zitten klooien om dat ding in P of N te zetten. Dan had ik wel een handbak genomen.

Overigens heb ik dit ook gewoon zo aangeleerd gekregen tijdens het lessen.

MikeyMan wijzigde deze reactie 04-02-2020 17:42 (3%)

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

MicGlou schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:57:
[...]

Hoef je de handleiding toch niet voor te lezen? Dat wordt iedereen geleerd tijdens het lessen ;) [...]
Ik heb leren rijden in een schakelbak. Dit gaat over een automaat.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Evanescent schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:49:
[...]

Ik heb leren rijden in een schakelbak. Dit gaat over een automaat.
Ik ook, en daar werd ook geleerd om de voet op de rem te houden.

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-02 16:17
Dit is geheel offtopic, maar ik zou het zeker waarderen als mensen in een automaat, zeker van de nieuwere modellen niet de rem in blijven houden tijdens de langere momenten van stil staan. Sommige auto's hebben dermate felle achterlichten dat ik een zonnebril nodig heb (bij donker) als ik er achter sta te wachten.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

MikeyMan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:54:
[...]

Ja, met de koppeling in... die heb je niet in een automaat. :+

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 23-02 17:40
MicGlou schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:39:
[...]

Je hebt rijles gehad neem ik aan? Dat is werkelijk 1 van de eerste dingen die je wordt geleerd, samen met voldoende afstand houden en tijdig richting aangeven... de basics zullen we maar zeggen. Dat daar een discussie over moet zijn verbaasd mij toch wel heel erg...

[...]

Yup, zie link hieronder voor een instructie van een echte rijinstructeur die hier al JAAAREN les over geeft... van hem mogen we het toch wel aannemen hoop ik?

Overigens zeg ik nergens dat het een keiharde verplichting is... maar het is 'good practice' om het zo te doen tbv de veiligheid.

YouTube: SCHAKELEN, WEGRIJDEN, REMMEN EN STOPPEN!
Je beseft dat er door de jaren heen wel het een en ander aan rijlesssen is veranderd? Evenals auto's en autorijden in het algemeen? Dus een statement als "Je hebt rijles gehad neem ik aan?" is weinig behulpzaam. Een voorbeeld uit dit topic: de auto in de versnelling houden voor het stoplicht. Leuk, maar moderne auto's willen juist dat je 'm in zijn vrij zet, zodat het start-stop systeem zijn werk kan doen. Voor beide is wat te zeggen :>

LinkedIn
BlackIntel

• red1
Die kameraad vindt het iig heerlijk rijden. Volgens hem is het veel fijner om niet telkens je voet op het rempedaal te hoeven houden. Ook in een file waarbij je regelmatig kortstondig stilstaat is volgens hem dit een uitkomst. Ipv steeds of je voet op de rem te houden (wat zorgt voor vermoeide voeten) of steeds te moeten remmen, in N of P te zetten , om vervolgens weer de rem in te houden om naar D te zetten. In het donker trap je zo ook niet steeds de rem een extra keer in om de pook te verplaatsen en mensen te verblinden met het remlicht achter.

Ga het ook maar eens proberen, als het geen problemen kan geven. Maar ben bang dat een gewoonte moeilijk af te leren is.

• ricardo246
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:46
PorJaxian schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:38:
D (feitelijk staat de auto dan in "1").
of in de 2e, zoals bij mijn Jeep. Die gebruikt de 1 alleen als "lage gearing", dus bij bijzondere omstandigheden.

• Halfkakkende
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23-02 18:53

Halfkakkende

Vandring

MikeyMan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:37:
Zeg, ik rij niet voor niks in een automaat. Das niet om nog allerlei kunstjes uit te gaan zitten halen.
:D :D

Leuk topic om te lezen, had onlangs bijna dezelfde discussie (hoewel ik altijd gewoon de rem ingedrukt houd). Net als de discussie: handrem erop bij het parkeren of niet (doe het zelf nooit).

MUZIEK!

• Naafkap
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
Heel simpel, gewoon in D laten staan en niet zelf gaan rommelen. Daar is de boel op ontworpen. Een automaat met koppelomvormer werkt met een vloeistofkoppeling. Als je stilstaat in drive, wordt de energie van stationair draaien omgezet in warmte zonder dat dit significante slijtage veroorzaakt. Juist vaak van drive naar neutraal naar drive veroorzaakt overmatige slijtage. Daar is de bak niet op ontworpen.

Met andere woorden, lekker in D laten staan.

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:37:

Dus; gewoon remmen, rem erop houden en in D laten staan.
Stop/start regelt de rest.

Overigens gaat de handrem er bij mij automatisch op bij uitstappen en automatisch af bij wegrijden.
Dit dus. D en op de rem. Als het te lang duurt gaat ie op de elektrische handrem, die geeft vanzelf vrij als ik gas geef. Bovendien gaat het stoplicht soms sneller op groen als ik de handrem gebruik :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 00:04
red1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:05:
Die kameraad vindt het iig heerlijk rijden. Volgens hem is het veel fijner om niet telkens je voet op het rempedaal te hoeven houden. Ook in een file waarbij je regelmatig kortstondig stilstaat is volgens hem dit een uitkomst. Ipv steeds of je voet op de rem te houden (wat zorgt voor vermoeide voeten) of steeds te moeten remmen, in N of P te zetten , om vervolgens weer de rem in te houden om naar D te zetten. In het donker trap je zo ook niet steeds de rem een extra keer in om de pook te verplaatsen en mensen te verblinden met het remlicht achter.

Ga het ook maar eens proberen, als het geen problemen kan geven. Maar ben bang dat een gewoonte moeilijk af te leren is.
Tja, waarom zou je het anders willen leren als je nu geen problemen hebt? Ik moet er iig niet aan denken om continue mijn handrem vast en weer los te halen. Dan heb ik liever simpelweg een pootje op de rem :) Die handrem gebruik ik wel als ik langer stil moet staan, maar dat komt zelden voor.

[removed]

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Als je voor een stoplicht in neutraal gaat staan zonder de rem in te drukken heb je ongeacht het effect op de motor nog een ander probleem: Als iemand je van achteren aanrijdt schiet jij het kruispunt op door het kruisende verkeer. Geen idee hoe de lessen tegenwoordig zijn, maar twintig jaar terug was het devies: Vooraan bij het stoplicht, rem ingedrukt.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:24
Omdat er niet genoemd wordt om welke 2 auto's het hier gaat ga ik in mijn post even uit van een traditionele automaat met koppelomvormer.
Wat ik doe is:
Ik rijd en de automaat staat in D, ik rem vervolgens af tot stilstand door het rempedaal in te drukken. Het rempedaal houdt ik even vast, want zet de auto in N, ik laat vervolgens het rempedaal los. En wanneer ik weer wil vertrekken, rem inhouden, automaat weer in D stand, rem los en gas bijgeven/rijden.

Eventueel zet ik bij langere stilstand, met draaiende motor, de auto in P stand en bij een helling trek ik soms de handrem aan, maar hierbij staat de automaat in N stand.
Juiste manier
Rijden in D, afremmen met het rempedaal tot stilstand. Trekt vervolgens de handrem aan en laat het rempedaal los. De auto blijft hierbij in D stand staan. Vervolgens bij het wegrijden trekt hij de handrem weer los en geeft gas bij/rijdt weg.
Niet de juiste manier. De koppelomvormer is nu continue trekkracht aan het produceren maar de auto komt niet van z'n plek omdat de handrem er op staat. Is niet bevorderlijk voor de automaat.

Dit is een beetje te vergelijken met een handgeschakelde auto waarbij je de handrem aan trekt, de auto in de 1e versnelling zet en de koppeling op het aangrijppunt houd.

FastFred wijzigde deze reactie 04-02-2020 19:46 (9%)

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Mocht het overigens een Toyota of Lexus hybride zijn, dan laadt de auto niet in N, wel in D. Met andere woorden: Dan verstoor je de energiehuishouding van je aandrijflijn.

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Toen ik vroeger wel eens in een ouderwetse automaat met koppelomvormer reed zette ik hem voor het stoplicht meestal in de N. Puur vanwege het idee dat ie anders aldoor aan het 'drukken' was in de versnelling.

Nu heb ik een moderne auto met DSG automaat met auto hold. Die kun je gewoon in D laten staan en ontkoppelt vanzelf als je stilstaat en de rem intrapt. Hij blijft dan vervolgens de rem vasthouden, ook als je die loslaat. De remlichten blijven dan overigens wel branden, wat irritant is voor degene achter je. Maar ja, zo is het kennelijk bedoeld... Sterker nog, als ik hem dan toch in de N zet krijg ik een waarschuwing dat ik de rem in moet trappen ;)
En ik ben ook niet bang voor kromme remschijven oid, want anders zou die auto hold er niet op zitten (en sowieso met een leaseauto zijn kromme remschijven niet mijn probleem...).

• jwvdst
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:55
De trekker waar ik wel eens mee werk heeft een active stilstand. Dat houd in dat de versnellingsbak op scherp staat maar dat de trekker niet vrij kan rollen. Pas als de bak in de neutraal staat kan de trekker vrij rollen en als je de trekker op de handrem zet gaat de bak automatisch in de neutraal. Voordeel is dat als ik dan stil sta niet ze stevig op de rem hoef te trappen. Een tikkie zodat de remlichten branden is dan voldoende

Automaat of niet ik hou altijd m'n voet op de rem als ik stil sta voor het stoplicht of anderszins midden op de weg. Dan zijn degene die je achterop komen ook meer bedacht op dat je stil staat

jwvdst wijzigde deze reactie 04-02-2020 20:15 (35%)

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:23
(jarig!)
Met steeds je handrem gebruiken zal die sneller slijten dan normaal aangezien die jiet bedoelt is voor dit gebruik.

Daarnaast hebben automaten vaak dikkere remschijven dan schakelbakken vanwege het feit dat je de rem moet vast houden bij het stoplicht.

Ook heeft elke auto twee rem installaties dat is verplicht. De normale voetrem en de handrem. De handrem is vaak mechanisch die op de achterwielen een blok uitzet door een staalkabel. Dat is om te voorkomen als 1 van de 2 systemen faalt je altijd nog een tweede rem systeem hebt.

• red1
FastFred schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:42:

Niet de juiste manier. De koppelomvormer is nu continue trekkracht aan het produceren maar de auto komt niet van z'n plek omdat de handrem er op staat. Is niet bevorderlijk voor de automaat.

Dit is een beetje te vergelijken met een handgeschakelde auto waarbij je de handrem aan trekt, de auto in de 1e versnelling zet en de koppeling op het aangrijppunt houd.
Oke, jij schrijft dat het niet goed is, dan zijn de meningen hier toch verdeeld in het topic.

Wanneer je de automaat in D laat en het rempedaal blijft indrukken met je voet, gebeurd dan niet hetzelfde als het rempedaal los en de handrem aantrekken? Losstaand van het feit of er dan 2 of 4 banden geremd worden.
mrveenie schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:10:
Met steeds je handrem gebruiken zal die sneller slijten dan normaal aangezien die jiet bedoelt is voor dit gebruik.
Dat begrijp ik dat de handrem sneller zal slijten, zal dit alleen significant zijn? Daarnaast bespaar je dan weer slijtage op remschijven en blokken.

red1 wijzigde deze reactie 04-02-2020 20:13 (19%)

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:52
Voor het stoplicht houd ik gewoon de rem vast en laat hem in D staan. Als ik parkeer dan motor uit en in P. Handrem gebruik ik eigenlijk nooit.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• FastFred
red1 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:10:
Wanneer je de automaat in D laat en het rempedaal blijft indrukken met je voet, gebeurd dan niet hetzelfde als het rempedaal los en de handrem aantrekken? Losstaand van het feit of er dan 2 of 4 banden geremd worden.
Dat klopt, als je niet op de voetrem gaat staan maar de handrem aan trekt en de automaat nog steeds in D staat doe je het zelfde. De koppelomvormer is continue trekkracht aan het produceren maar de auto komt niet van z'n plek.
Tenzij je de auto afremt op de handrem, zal een handrem nooit slijten. Als de auto voorzien is van schijfremmen aan de achterzijde dan gebruikt de handrem aparte remblokken dan de reguliere remmen

FastFred wijzigde deze reactie 04-02-2020 20:30 (29%)

• Tartarus
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 06:34
Ik zet ‘m zo vaak mogelijk in N bij stoplichten. Als die vooruit/achteruit dreigt te rollen gooi ik ‘m in de P.
Ik zit voor mijn werk 8-9 uur lang in de auto en kom ontiegelijk veel stoplichten tegen. Om constant met mijn voeten op de rem te staan is niet bevorderlijk voor mijn voeten/enkels. Krijg er soms letterlijk kramp van.
En in de auto die ik rij hoef ik voor het schakelen tussen de D en de N en vice versa niet mijn rem in te drukken, enkel als ik van en naar de P schakel.

Overigens ben ik allang vergeten wat ik 22 jaar geleden heb geleerd met rijlessen, vooral dit soort onbenullige dingen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FastFred schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:20:

[...]

Tenzij je de auto afremt op de handrem, zal een handrem nooit slijten. Als de auto voorzien is van schijfremmen aan de achterzijde dan gebruikt de handrem aparte remblokken dan de reguliere remmen
Dat verschilt per auto.
Er zijn er met een trommelrem binnenin de schijf, er zijn er met aparte zuigers en er zijn er zelfs met aparte klauwen. Maar ook waar het gewoon de normale rem is.

MikeyMan wijzigde deze reactie 04-02-2020 20:33 (4%)

• Naafkap
  • Nu online
FastFred schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:42:

Dit klopt niet. Handrem of voetrem maakt geen verschil, de koppelomvormer is in beide situaties ‘aan het slippen’ en dat is normaal voor een koppelomvormer, in tegenstelling tot een reguliere koppeling van een handbak. Die is niet bedoeld om te laten slippen. Dit zorgt voor heel veel slijtage.

Een automaat met koppelomvormer is een vloeistofkoppeling. De draaiende as van de motor ondervindt weerstand van de vloeistof. De energie wordt hier omgezet in warmte. Dat is geen enkel probleem, daar is de automaat op ontworpen.

Kortom, voetrem of handrem in D, geen probleem. Daar is de automaat op ontworpen. Ga alleen niet steeds naar N, dat zorgt juist voor slijtage.

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-02 21:03
rimave schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:13:
Voor het stoplicht houd ik gewoon de rem vast en laat hem in D staan. Als ik parkeer dan motor uit en in P. Handrem gebruik ik eigenlijk nooit.
Dit is de correcte procedure. Ik woon in de VS waar 99% van de auto's automaat zijn en _iedereen_ rijdt hier zo.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• FastFred
Het hangt er van af welke soort automaat er in de auto zit. Bij een conventionele automaat met koppelomvormer wordt aangeraden om de bak bij kort stilstaan gewoon in 'D' te laten staan om het mechaniek niet onnodig te belasten. Moet u langer stil staan, dan kan de bak in 'N'.
Bron: https://www.anwb.nl/exper...-laten-met-voet-op-de-rem

En verder laat ik het hier bij, dit wordt weer een eindeloos GoT wereldkampioenschap welles-nietes

FastFred wijzigde deze reactie 04-02-2020 21:05 (40%)

• redwing
Kaaswagen schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:00:
[...]

Dit is de correcte procedure. Ik woon in de VS waar 99% van de auto's automaat zijn en _iedereen_ rijdt hier zo.
Yup, daar heb ik het ook geleerd ;) En mijn huidige auto komt daar ook vandaan. Die heeft trouwens het voordeel dat wat je ook doet hij zijn motor toch wel uitzet als je stilstaat (hybrid ;) )

[removed]

• Naafkap
  • Nu online
FastFred schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:05:
[...]
Bron: https://www.anwb.nl/exper...-laten-met-voet-op-de-rem

En verder laat ik het hier bij, dit wordt weer een eindeloos GoT wereldkampioenschap welles-nietes
Beetje flauwe reactie en je stelt nu iets heel iets anders.

Je vergelijkt in je vorige post het slippen van een koppelomvormer met het slippen van een reguliere koppeling. Dat is gewoonweg onjuist. De koppelomvormer van de automaat is er juist op ontworpen om langdurig te ‘slippen’.

• Silvestris
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 22-02 21:01
[...]

Klopt inderdaad. Het is altijd een verademing om in de VS te rijden. Een rij voor het stoplicht is daar sneller 'weggewerkt omdat iedereen een automaat heeft en dus vlotter optrekt.

Ook heb ik les gehad - en ben ik afgereden in een automaat (in Nederland) en deze procedure (rem ingedrukt houden op d-stand bij stoplichten e.d., parkeren met p zonder handrem) is mij zo aangeleerd.

• FastFred
Steven.w schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:16:
[...]

Beetje flauwe reactie en je stelt nu iets heel iets anders.

Je vergelijkt in je vorige post het slippen van een koppelomvormer met het slippen van een reguliere koppeling. Dat is gewoonweg onjuist. De koppelomvormer van de automaat is er juist op ontworpen om langdurig te ‘slippen’.
Ik zeg vanaf het begin af aan dat met de pook in D, zowel op de voetrem als op de handrem, niet bevorderlijk is.

Ik zeg letterlijk 'dit is een beetje te vergelijken met'. Nergens zeg ik dat een koppelomvormer er van slijt, ik zeg dat het hetzelfde effect heeft, de auto wil weg, maar kan het niet omdat je de rem er op hebt.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:48
Steven.w schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:51:
[...]

Dit klopt niet. Handrem of voetrem maakt geen verschil, de koppelomvormer is in beide situaties ‘aan het slippen’ en dat is normaal voor een koppelomvormer, in tegenstelling tot een reguliere koppeling van een handbak. Die is niet bedoeld om te laten slippen. Dit zorgt voor heel veel slijtage.

Een automaat met koppelomvormer is een vloeistofkoppeling. De draaiende as van de motor ondervindt weerstand van de vloeistof. De energie wordt hier omgezet in warmte. Dat is geen enkel probleem, daar is de automaat op ontworpen.

Kortom, voetrem of handrem in D, geen probleem. Daar is de automaat op ontworpen. Ga alleen niet steeds naar N, dat zorgt juist voor slijtage.
Een intelligente automaat met koppelomvormer zet zichzelf in neutraal als het rempedaal voorbij een bepaalde waarde komt.

• Naafkap
  • Nu online
FastFred schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Ik zeg vanaf het begin af aan dat met de pook in D, zowel op de voetrem als op de handrem, niet bevorderlijk is.
Niet bevordelijk? Dat klopt niet, dit is normaal gebruik van de koppelomvormer, deze is hierop ontworpen.
Bij normaal gebruik in het verkeer tijdens stationair draaien wordt de bewegingsenergie omgezet in warmte.

Er treedt geen noemenswaardige slijtage op en ik zou niet weten waarom iets gebruiken op de manier waarvoor deze ontworpen is niet bevordelijk zou zijn.

• Silvestris
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 22-02 21:01
jadjong schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:43:
[...]

Een intelligente automaat met koppelomvormer zet zichzelf in neutraal als het rempedaal voorbij een bepaalde waarde komt.
Klopt, regelt ie allemaal zelf. Daarom heet het een automaat. De mijne zet zelfs de motor een minuut stil om brandstof te sparen. Maar dat laatste doen ze niet allemaal.

• redwing
FastFred schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Ik zeg letterlijk 'dit is een beetje te vergelijken met'. Nergens zeg ik dat een koppelomvormer er van slijt, ik zeg dat het hetzelfde effect heeft, de auto wil weg, maar kan het niet omdat je de rem er op hebt.
Tja, maar dit klopt gewoon niet. Een auto met handbak in zijn 1 zetten en de koppeling net laten aangrijpen zal heel snel je koppeling slopen. Een automaat is daar echter op gemaakt, zal daar niet van slijten en het kan ook totaal geen kwaad. Het is dus niet te vergelijken, zelfs niet een beetje. Bij een automaat heeft het dan ook totaal geen nut om hem in zijn vrij te zetten als je stilstaat, gewoon je rem indrukken zoals het bedoeld is (Of als je dat graag wil de handrem gebruiken ;) )

[removed]

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 02:53

Snake

Los Angeles, CA, USA

[...]

En niemand die stilvalt!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Gewoon altijd is zijn D tenzij je de auto parkeert (ok of achteruit rijdt)

Handrem gebruik is overigens ook echt nooit

• HuHu
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
MicGlou schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:39:
[...]

Waar is nu dat eenvoudig te vinden linkje op de ANWB website waar je het over had? Want volgens mij bestaat dat linkje helemaal niet en heb jij een mooi verhaal dat je zelf niet eens kunt onderbouwen met de bronnen waar je zelf mee schermt (linkje naar ANWB).

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 06:47
Wintervacht schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:35:
[...]

Are you sure?

Ik heb sinds vorig jaar november mijn rijbewijs en heb hetzelfde geleerd als jij. Gelest in een handbak overigens. Als het niet nodig is vanwege helling, voet van de rem want het enige wat je doet is je achterligger irriteren met fel rood licht.

Ik zie in het filmpje van @MicGlou overigens ook niets wat dat tegenspreekt.

Ramon wijzigde deze reactie 05-02-2020 08:06 (3%)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• worldfastest
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 06:43

worldfastest

Life is a b*tch

Wat ik doe is:

De handrem voorkomt hierbij dus dat de auto (zacht) wegrijdt in D stand. Plus hij trapt het rempedaal niet meer dan noodzakelijk in, wat volgens hem ervoor zorgt dat de remschijven niet krom trekken.
En daarom duurt het altijd zolang voordat men weg rijdt bij groen. Voet op de rem en in D laten. Bij groen rem los en gas....

Everyone is a genius at least once a year. The real geniuses simply have their bright ideas closer together.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 22:43
Laten we ook maar gelijk concluderen dat de rij-instructeurs ook niet heilig zijn. Tegenwoordig heeft elke snijboon een rijschool dus "Mijn instructeur zegt dat ik niet moet remmen omdat anders het licht vervelend is voor de achterligger" is natuurlijk ook geen ANWB-rijtip.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

worldfastest schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:19:
[...]

En daarom duurt het altijd zolang voordat men weg rijdt bij groen. Voet op de rem en in D laten. Bij groen rem los en gas....
Nou, dat zal ook deels komen doordat de helft met z'n telefoon zit te kloten.
Irriteer me daar altijd mateloos aan. Licht op groen, gaan er met een beetje geluk drie auto's doorheen, terwijl er ook tien hadden gekund :X

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:12

-tom-562

Oliesjeik

jadjong schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:43:
[...]

Volvo heeft dit in het verleden ook gehad, alleen daar zijn ze snel op terug gekomen. Gebruikers ervaarden dat als irritant, plus je koppelomvormer slijt sneller door het steeds in- en uitschakelen van de D. Middels een software update is die 'automatische neutraalstand' functie weer verwijderd :P

Beste is gewoon de automaat in de D houden en de rem er op, voetrem of handrem maakt dan geen zak uit.

-tom-562 wijzigde deze reactie 05-02-2020 08:57 (8%)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

MikeyMan schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 17:54:
[...]

ik heb ook les gehad in een schakelauto en mijn instructeur (van de ANWB) gaf aan om hem gewoon in de eerste versnelling te laten, koppeling ingedrukt en rem los te laten. Tenzij je natuurlijk op een helling staat, of de laatste in de rij bent (dat laatste natuurlijk voor de extra waarschuwing).

Ben sinds vrijdag ook een automaat rijder, en ik moet nu het gaspedaal rempedaal ingedrukt houden omdat hij anders gaat rijden. En dat is best wennen! Hoe de handrem precies werkt weet ik nog niet eens (hij gaat automatisch op de handrem als ik hem op P zet, moet nog eens uitzoeken hoe dat werkt in de winter, als je met een schakelauto hem in de versnelling zou laten staan ipv handrem)

Wailing_Banshee wijzigde deze reactie 05-02-2020 11:38 (0%)
Reden: duh!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• joshje
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-02 15:48
Ik rijd zelf al een tijd automaat. Gewoon in D houden en de voet op de rem.
Ik zet hem alleen in de N als ik bijvoorbeeld wat langer moet wachten bijvoorbeeld voor het spoor, brug die open is, etc.

Daarnaast is mij altijd geleerd je rem erop te houden bij de stoplichten. Mocht iemand achterop rijden schiet je tenminste niet naar voren. Ook al sta je niet vooraan.

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 06:51

MLLL

My first Sony PSP 1

Het is sowieso niet verkeerd om de handrem regelmatig te gebruiken bij een automaat. Zo blijft het systeem gangbaar en kan je een hoop kosten besparen.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:10

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:05:
[...]
Ben sinds vrijdag ook een automaat rijder, en ik moet nu het gaspedaal ingedrukt houden omdat hij anders gaat rijden.
Rempedaal bedoel je neem ik aan? :P
En dat is best wennen! Hoe de handrem precies werkt weet ik nog niet eens (hij gaat automatisch op de handrem als ik hem op P zet, moet nog eens uitzoeken hoe dat werkt in de winter, als je met een schakelauto hem in de versnelling zou laten staan ipv handrem)
Welke auto rijd je, zit er niet ergens een knopje om de handrem handmatig in te schakelen? En dat "in versnelling zetten" is in feite gewoon vergelijkbaar met de P stand van de automaat. Daarbij wordt ook de aandrijving geblokkeerd. Dat jouw auto daarnaast ook nog de handrem automatisch inschakelt is extra.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22-02 11:09
Hier 2 automaten in huis.

1. Polo DSG
Die heeft geen autohold of zo, als ik daar mee rij staat die in D tot ik ergens parkeer. Stoppen is gewoon voet op de rem, en dan voel je perfect dat de koppeling open staat, en meestal valt de motor stil door S/S. Los je de rem, dan start de motor, en begint de auto te kruipen.
Klein mancopuntje: als je vrij snel van de rem af gaat, en direct gas geeft, dan schokt die bij het vertrekken. Het is dan alsof de automaat geen tijd heeft om zacht de koppeling in te schakelen.

2. VOLVO V90 D4
Electrische handrem, S/S en autohold schakelaar zijn aan boord.
Ik rij gewoon altijd in D, en hou mijn voet op de rem bij het stoppen. S/S is dan meestal actief, en de motor start zodra je begint de rem te lossen. (alles met autohold niet actief)
Ik gebruik de autohold nooit. Met autohold actief start de motor pas als je gas geeft, en dat schokt wat.
Meestal in de file en zo gebruik ik ACC. Dan moet ik de rem zelfs niet gebruiken. Gewoon een dot gas, of even op het knopje drukken als je langer stil staat is voldoende om verder aan te schuiven in ACC modus.
PArkeren is simpel: gewoon in P, handrem komt vanzelf, en wordt ook automatisch gelost bij het vertrekken.

Iedere keer naar N schakelen als je stilstaat, daar heb ik geen automaat voor gekocht...

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23-02 13:33

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Poeh, wat een boel onjuistheden staan er in dit topic :X

Ten eerste, je automaat in N zetten zonder handrem of voetrem is nooit verstandig. De auto staat volledig in z'n vrij, kan gaan rollen en bij een aanrijding wordt je weggeduwd naar een plek waar je niet wilt zijn. Daarnaast wordt het risico op een whiplash bij een aanrijding vergroot als de auto niet geremd wordt (je krijgt een hardere duw in de rug bij een aanrijding).

Daarnaast is een automaat met slushbox (traditionele koppelomvormer) erop gebouwd om in stilstand in de D te kunnen staan voor korte tijd. En korte tijd is de tijd die bijv. een verkeerslicht op rood kan staan of als je in een file staat. Sta je met draaiende motor ergens langs op een parkeervak te wachten, dan is het verstandig om de automaat in de P-stand te zetten (volledig ontkoppeld en geblokkeerd) of, als die stand niet beschikbaar is, in de N-stand met de handrem erop.
Een koppelomvormer is een vloeistofpomp en die heeft in stilstand nauwelijks krachtoverbrenging (te weinig vloeistofverplaatsing). Het kruipen dat een auto wel doet, vereist echt maar een minimale krachtoverbrenging en is geen bewijs dat er slijtage zou kunnen optreden als het tegengehouden wordt.

Heb je een automaat met vaste koppeling (DSG, SMG, etc), dan zorgt de software van de automaat ervoor dat de koppeling ontkoppeld is bij stilstand en pas als je gas geeft zal de koppeling actief aangestuurd worden, niet eerder. Ook dan kan je rustig de auto in D met de rem actief stil laten staan.

Bij auto's met een elektronische handrem (een knopje in de middenconsole ipv een hendel) is er bovendien vaak sprake van een automatische handrem, dan grijpt die vaak automatisch aan bij wat langer stilstaan.

Verschil tussen handrem of voetrem is eigenlijk triviaal, beiden doen in dit geval hetzelfde, voorkomen dat de auto weg kan rollen.
Risico op kromtrekkende remschijven bij gebruik met de voetenrem is in theorie mogelijk, maar alleen als je of heel veel en hard hebt geremd, waardoor de schijven heel heet zijn geworden of wanneer het goedkope, slechte kwaliteit schijven zijn of als ze door slijtage te dun zijn geworden. 3 zaken die bij goed onderhoud en normaal gebruik geen punt mogen zijn. Bovendien zit de meeste remkracht op de voorste remmen (en daarmee de hitte), maar zit de handrem zo goed als altijd op de achterremmen. Daarmee is het kromtrekken door hitte vrijwel uitgesloten.

Wat wel een hele goede reden is om de handrem te gebruiken bij een verkeerslicht, en dat is niet zozeer voor jezelf, maar wel voor de persoon achter je. Zeker in het schemer en donker zijn remlichten nogal fel en het is voor de persoon achter je heel vervelend om continu richting die felle lampen te moeten kijken. Staat er iemand al achter je stil, dan is de waarschuwende functie van remlichten niet meer nodig en kan je hem net zo goed op de handrem zetten. De persoon achter je zal het waarderen ;)

Verder, lees de handleiding van je auto, daar staat dit gewoon in. Het kan altijd zijn dat er voor een bepaalde auto een uitzondering geldt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 09:17

Wailing_Banshee

You're Next

Orion84 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:30:
[...]
Rempedaal bedoel je neem ik aan? :P
Het was nog vroeg :p
Welke auto rijd je, zit er niet ergens een knopje om de handrem handmatig in te schakelen? En dat "in versnelling zetten" is in feite gewoon vergelijkbaar met de P stand van de automaat. Daarbij wordt ook de aandrijving geblokkeerd. Dat jouw auto daarnaast ook nog de handrem automatisch inschakelt is extra.
Ja, er zit ergens een knopje. En die gaat automatisch aan als ik hem in de P zet. Maar als ik het dus goed begrijp zou ik hem in winterse omstandigheden dus weer uit kunnen zetten, zonder dat daarna m'n auto van m'n oprit afrijdt...
deepbass909 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:09:
Wat wel een hele goede reden is om de handrem te gebruiken bij een verkeerslicht, en dat is niet zozeer voor jezelf, maar wel voor de persoon achter je. Zeker in het schemer en donker zijn remlichten nogal fel en het is voor de persoon achter je heel vervelend om continu richting die felle lampen te moeten kijken. Staat er iemand al achter je stil, dan is de waarschuwende functie van remlichten niet meer nodig en kan je hem net zo goed op de handrem zetten. De persoon achter je zal het waarderen ;)
Dit zal een gewoonte zijn die er niet snel in zal slijten bij mij. Ten eerste heeft m'n auto nu geen handrem handvat meer (bij gebrek aan een betere omschrijving :p) en moet ik dat knopje ergens gaan zoeken in m'n midden console, en ten tweede heb ik bij m'n rijlessen geleerd om nooit de handrem erop te zetten (ik had een instructeur die dat zelfs gevaarlijk vond, omdat je bij wegrijden nog een extra actie moest uitvoeren).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:46:
[...]
Dit zal een gewoonte zijn die er niet snel in zal slijten bij mij. Ten eerste heeft m'n auto nu geen handrem handvat meer (bij gebrek aan een betere omschrijving :p) en moet ik dat knopje ergens gaan zoeken in m'n midden console, en ten tweede heb ik bij m'n rijlessen geleerd om nooit de handrem erop te zetten (ik had een instructeur die dat zelfs gevaarlijk vond, omdat je bij wegrijden nog een extra actie moest uitvoeren).
Bijzondere rijles heb je dan gehad 8)7 Ik heb juist geleerd de auto wel zo veel mogelijk op de handrem te zetten, want dan kan je alle pedalen loslaten en kan de auto niet spontaan gaan rollen. Die extra actie is namelijk echt minimaal. En ik heb juist altijd geleerd dat op de handrem zetten juist veiliger is. De auto kan niet ongemerkt een kruispunt oprollen (ik heb het zien gebeuren :X ) en hij wordt niet gelanceerd bij een aanrijding van achteren (extra risico op whiplash).

Alleen bij auto's als Mercedes, die geen hendel hadden maar een voetpedaal, is het niet handig bij een verkeerslicht (of misschien juist wel?)

Maar als je auto een knopje heeft, zit er dan geen brake assist op die automatisch de rem aantrekt bij stilstand?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• ronaldm3
  • Laatst online: 23-02 14:38

ronaldm3

Apple Watch :)

deepbass909 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:27:
[...]

Bijzondere rijles heb je dan gehad 8)7 Ik heb juist geleerd de auto wel zo veel mogelijk op de handrem te zetten, want dan kan je alle pedalen loslaten en kan de auto niet spontaan gaan rollen. Die extra actie is namelijk echt minimaal. En ik heb juist altijd geleerd dat op de handrem zetten juist veiliger is. De auto kan niet ongemerkt een kruispunt oprollen (ik heb het zien gebeuren :X ) en hij wordt niet gelanceerd bij een aanrijding van achteren (extra risico op whiplash).

Alleen bij auto's als Mercedes, die geen hendel hadden maar een voetpedaal, is het niet handig bij een verkeerslicht (of misschien juist wel?)

Maar als je auto een knopje heeft, zit er dan geen brake assist op die automatisch de rem aantrekt bij stilstand?
Dat hebben alleen de nieuwere auto's, en als je de rem los laat terwijl de auto op de elektrische handrem staat en je een beetje gas bij geeft dan haalt ie vanzelf de handrem er van af.... over een handeling minder gesproken. :)

Power to the beat.

• red1
Poeh, wat een boel onjuistheden staan er in dit topic :X

Ten eerste, je automaat in N zetten zonder handrem of voetrem is nooit verstandig. De auto staat volledig in z'n vrij, kan gaan rollen en bij een aanrijding wordt je weggeduwd naar een plek waar je niet wilt zijn. Daarnaast wordt het risico op een whiplash bij een aanrijding vergroot als de auto niet geremd wordt (je krijgt een hardere duw in de rug bij een aanrijding).

Daarnaast is een automaat met slushbox (traditionele koppelomvormer) erop gebouwd om in stilstand in de D te kunnen staan voor korte tijd. En korte tijd is de tijd die bijv. een verkeerslicht op rood kan staan of als je in een file staat. Sta je met draaiende motor ergens langs op een parkeervak te wachten, dan is het verstandig om de automaat in de P-stand te zetten (volledig ontkoppeld en geblokkeerd) of, als die stand niet beschikbaar is, in de N-stand met de handrem erop.
Een koppelomvormer is een vloeistofpomp en die heeft in stilstand nauwelijks krachtoverbrenging (te weinig vloeistofverplaatsing). Het kruipen dat een auto wel doet, vereist echt maar een minimale krachtoverbrenging en is geen bewijs dat er slijtage zou kunnen optreden als het tegengehouden wordt.

Heb je een automaat met vaste koppeling (DSG, SMG, etc), dan zorgt de software van de automaat ervoor dat de koppeling ontkoppeld is bij stilstand en pas als je gas geeft zal de koppeling actief aangestuurd worden, niet eerder. Ook dan kan je rustig de auto in D met de rem actief stil laten staan.

Bij auto's met een elektronische handrem (een knopje in de middenconsole ipv een hendel) is er bovendien vaak sprake van een automatische handrem, dan grijpt die vaak automatisch aan bij wat langer stilstaan.

Verschil tussen handrem of voetrem is eigenlijk triviaal, beiden doen in dit geval hetzelfde, voorkomen dat de auto weg kan rollen.
Risico op kromtrekkende remschijven bij gebruik met de voetenrem is in theorie mogelijk, maar alleen als je of heel veel en hard hebt geremd, waardoor de schijven heel heet zijn geworden of wanneer het goedkope, slechte kwaliteit schijven zijn of als ze door slijtage te dun zijn geworden. 3 zaken die bij goed onderhoud en normaal gebruik geen punt mogen zijn. Bovendien zit de meeste remkracht op de voorste remmen (en daarmee de hitte), maar zit de handrem zo goed als altijd op de achterremmen. Daarmee is het kromtrekken door hitte vrijwel uitgesloten.

Verder, lees de handleiding van je auto, daar staat dit gewoon in. Het kan altijd zijn dat er voor een bepaalde auto een uitzondering geldt.
Idd, plus als je veel stilstaat (bijv in een file), kan je je voet laten rusten. Heb het vanochtend eens een ritje geprobeerd (in de auto van mijn vrouw) en het bevalt zeker niet slecht.
worldfastest schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:19:
[...]

Zou best kunnen dat er weggebruikers zijn die te laat handelen, vaak icm niet goed opletten. Maar als ik voor mezelf spreek heeft dit van mijn kant nooit invloed op de doorstroming van het verkeer, ik ben juist 9 vd 10 keer aan het wachten op mijn voorligger. En als ik vooraan sta bij een stoplicht en er zijn auto's achter mij, dan hanteer ik auto in D en het vasthouden van het rempedaal. Ik anticipeer er dan op. Dus wat jij stelt geldt zeker niet voor iedere bestuurder :)

• redwing
[...]
Tja, alleen als je hiervoor de rem gebruikt is het niet handig om je handrem te gebruiken. Die werkt meestal alleen op de achterwielen en je wilt juist alle 4 je banden stil hebben staan als je aangereden wordt. Daarnaast moet je gewoon met het verkeer bezig zijn en dan merk je het wel als je wegrolt ;)

Er zijn maar weinig auto's die dat doen. Meestal moet je zelf een knopje of hendel gebruiken. Bij de mijne is dat b.v. een knopje en gaat ie er automatisch af als ik het gas weer gebruik.

[removed]

• jadjong
[...]

Hier ook geleerd dat je een voet op de rem houdt en de koppeling ingedrukt met de juiste versnelling klaar als je eerste of tweede in de rij bent. Mocht je stil staan om af te slaan dan houdt je het stuur recht zodat de kans kleiner is dat je de andere baan op gelanceerd wordt bij een aanrijding van achteren. De handrem alleen tijdens parkeren of bij de dagelijkse hellingproef, al ging die op een gegeven moment ook door enkel de voeten te gebruiken. 8)

Instructeur wilde graag de versnelling in neutraal hebben als je parkeert omdat de volgende leerling misschien de motor zou starten zonder de koppeling in te drukken. Voor het behoud van bumpers is daar wat voor te zeggen.

jadjong wijzigde deze reactie 05-02-2020 12:45 (6%)

• Mr. Blonde
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-02 13:35

Daarnaast hebben automaten vaak dikkere remschijven dan schakelbakken vanwege het feit dat je de rem moet vast houden bij het stoplicht.

Ook heeft elke auto twee rem installaties dat is verplicht. De normale voetrem en de handrem. De handrem is vaak mechanisch die op de achterwielen een blok uitzet door een staalkabel. Dat is om te voorkomen als 1 van de 2 systemen faalt je altijd nog een tweede rem systeem hebt.
Wat een onzinje laatste 2 punten.. 8)7

Geventileerde remschijven kunnen iets dikker zijn dan standaard remschijven maar een auto met automaat heeft geen speciale dikkere remschijven nodig omdat je de rem weleens vasthoudt.

En die 2 reminstallaties hebben beide een andere functie.

Voetrem voor het afremmen van de auto.
Handrem voor parkeren en hellingtrekken.

Veel succes met afremmen van 120 naar 0 met enkel de handrem >:)

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Meen ook wel eens te hebben gehoord dat auto's met automaat grotere remschijven hebben, maar dan vanwege het feit dat je minder op de motor remt.

En verder alles wat rijinstructeurs vertellen op dit vlak moet je volgens mij ook met een korreltje zout nemen. Die lui leren met alle respect hoe een verkeersbord eruit ziet en wie voorrang heeft. Niet welke mechanische krachten worden uitgevoerd bij het gebruik van een hendel van de versnellingsbak. Ze zullen ws. naar eigen inzicht vertellen hoe het moet. Mijn instructeur leerde mij bijv. destijds dat ik bij het starten van de auto niet de koppeling in hoefde te drukken, omdat ie in de vrij staat. Klopt technisch ook wel, maar iedereen weet dat de gewoonte aanleren om de koppeling in te trappen veel veiliger is. Sterker nog, veel nieuwe auto's willen alleen starten als je de koppeling intrapt. Zo zijn er bij automaatbakken ook allerlei inzichten die vast niet allemaal 100% goed of fout zijn, maar dat levert weer leuke topics op ;)

Palomar wijzigde deze reactie 05-02-2020 13:40 (4%)

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23-02 14:59
Zelf geen automaat maar zou hem zelf dusdanig stilzetten dat de remlichten niet blijven branden, zet hem met de handbak ook vaak gewoon in neutraal bij langer wachten tenzij ik vooraan bij een stoplicht sta maar als het kan zonder de rem ingedrukt of anders met de handrem.

De remlichten zijn in de ochtend in het donker, vooral bij de nieuwere wagens met scherpe led verlichting, onnodig verblindend en vermoeiend, ik ga anderen daar dus ook niet mee lopen lastigvallen. (tenzij ze onterecht mistverlichting voeren of enkel met DRL rijden in het donker... met hun zielige automatische faal-verlichting :'))

Overigens lijkt me het gedrag dat de koppeling direct erin hakt op het huidige toerental van de motor een slechte eigenschap, zo'n abrupte schok kan denk ik nooit echt goed zijn voor het mechaniek. Bij een handbak wordt het ook niet aangeraden je koppeling gewoon omhoog te laten knallen.

Mij lijkt het overigens wel beter dat de bak ontkoppelt of ontkoppelt wordt als je langere tijd stilstaat en niet dat de motor constant probeert door de rem heen te duwen want dat zorgt voor onnodig extra belasting op het materiaal.
Het schakelen tussen de standen zal vast ook voor wat slijtage zorgen, maar zal met beleid niet zo schokkend zijn, het blijft ook wel een beetje situatie afhankelijk.

Kromme remschijven kan je inderdaad krijgen als je of slechte kwaliteit hebt, te dunne schijven, te bruut hebt gereden en daardoor sterk moet afremmen of over een enorme lange afstand langzaam af te remmen en dan de voet op de rem te houden.

Met parkeren zal ik uiteraard wel voor neutraal kiezen bij een handbak, zoals hierboven al aangehaald kan je zomaar vergeten de koppeling in te trappen, ondanks dat ik dat vaak wel doe als gewoonte en bij sommige auto's is het zelfs verplicht. Als je de bak in een versnelling laat staan en je auto wordt aan
getikt zal je versnellingsbak daar niet blij mee zijn.
Verder wat te denken in het geval van brand, kabels smelten samen, startmotor gaat lopen en je auto gaat rollen, met alle gevolgen van dien... Nooit doen dus zonder handrem / in versnelling parkeren.

Overigens start-stop systemen, eco-standen, gelukkig heb ik dat niet.

Je gaat toch niet je accu onnodig hard laten verslijten door elke keer opnieuw spiekspanningen te moeten laten leveren om de startmotor weer rond te laten draaien? Koekkoek, weg met die 'ecostand'. :')
En vooral met een koud blok wil je koude (her)starts zoveel mogelijk voorkomen want dan slijt het 't hardst, en elke keer als hij dan wordt afgezet krijgt het minder kans om op temperatuur te komen of blijven.
Een motor kan prima stationair geleidelijk warm worden en blijven, lage toeren is minder slijtage en opwarmen doet het toch wel, meer toeren op een koud blok is altijd slechter ondanks dat het daardoor wat sneller warm is.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

redwing schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:33:
[...]

Tja, alleen als je hiervoor de rem gebruikt is het niet handig om je handrem te gebruiken. Die werkt meestal alleen op de achterwielen en je wilt juist alle 4 je banden stil hebben staan als je aangereden wordt. Daarnaast moet je gewoon met het verkeer bezig zijn en dan merk je het wel als je wegrolt ;)
4 is inderdaad beter dan 2, maar 2 is beter dan geen ;) Bovendien kom je niet zomaar in beweging als een handrem aangetrokken staat. Als je nog een ouderwetse handrem hebt kan je een simpel testje doen. Probeer de auto af te remmen van 20km/u naar 0 op alleen de handrem. Dat lijkt weinig te doen (remt wel af, maar traag). Als je stilstaat, houdt de rem erop en probeer weg te rijden. Dat lukt je maar met heel veel moeite, ondanks dat het de achterwielen zijn die geremd worden.

En als we allen bezig zouden zijn met het verkeer, zouden er geen ongelukken meer gebeuren en reed iedereen binnen een halve seconde weg bij een verkeerslicht. Kortom, dat is een illusie.
[...]

Er zijn maar weinig auto's die dat doen. Meestal moet je zelf een knopje of hendel gebruiken. Bij de mijne is dat b.v. een knopje en gaat ie er automatisch af als ik het gas weer gebruik.
Als hij er toch automatisch af gaat bij wegrijden, wat is er dan makkelijker dan even op dat knopje drukken als je stilstaat?
jadjong schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:42:
[...]

Hier ook geleerd dat je een voet op de rem houdt en de koppeling ingedrukt met de juiste versnelling klaar als je eerste of tweede in de rij bent. Mocht je stil staan om af te slaan dan houdt je het stuur recht zodat de kans kleiner is dat je de andere baan op gelanceerd wordt bij een aanrijding van achteren. De handrem alleen tijdens parkeren of bij de dagelijkse hellingproef, al ging die op een gegeven moment ook door enkel de voeten te gebruiken. 8)

Instructeur wilde graag de versnelling in neutraal hebben als je parkeert omdat de volgende leerling misschien de motor zou starten zonder de koppeling in te drukken. Voor het behoud van bumpers is daar wat voor te zeggen.
Ik gebruik mijn handrem serieus dagelijks tijdens het rijden. Zodra ik bij een verkeerslicht stil sta, gaat die rem erop. Alleen nooit met parkeren, dan staat de auto in de versnelling. En ik denk er niet eens over na, sta ik stil, gaat de handrem erop. Sta ik niet vooraan, gaat de auto in neutraal en laat ik alle pedalen los.
Rij een tijdje in een auto met relatief zware bediening en je leert jezelf dit heel snel aan.
Palomar schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:37:
Meen ook wel eens te hebben gehoord dat auto's met automaat grotere remschijven hebben, maar dan vanwege het feit dat je minder op de motor remt.
[...]
Dit en het gegeven dat zeker in het verleden auto's met een automaat altijd zwaarder waren dan met een handbak.
Maar vooral het niet remmen op de motor is belangrijker dan je verwacht. De remmen van een automaat slijten daardoor ook harder.

• koppie
  • Laatst online: 20:57
Er is nog een andere ding, namelijk het verschil tussen een DSG en een 'normale' koppelomvormer. Bij een Polo die ik laatst mee had, bleek dat als je de handrem gebruikt in 'D', de auto denkt dat je een helling ofzo op wilt. Dan koppelt ie, en geeft een beetje gas bij en trekt de auto omhoog, terwijl op voetrem hij gewoon stil blijft staan. Heel bijzonder en vreemd, ook al omdat ik met mijn normale automaat bijna altijd de handrem gebruik om langer stil te staan voor een stoplicht.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Batsgeit
  • Laatst online: 20:42
Wat @ehtweak zegt, ligt aan de automaat, of deze altijd gekoppeld is of dat hij ontkoppelt als je stil staat.
De oude Range Rover (1999) van mijn vader had het eerste, die ging ook met gang gelijk vooruit op het moment dat je de rem los laat. Bij die dus altijd voet op de rem houden.

De Peugeot 508 van een collega daarintegen ontkoppelde helemaal bij stilstand, kun je dus rustig je voeten vanaf halen voor het stoplicht. Nadeel van zulke automaten vind ik wel dat je een enorme ruk/knal in je rug krijgt als je vlot weg wil rijden omdat de koppeling er op ~1500rpm ineens in hakt.
Die 508 heeft zeer waarschijnlijk een gerobotiseerde handbak. Die zijn inderdaad ruk :+

• r_bleumer
  • Laatst online: 22:18
Nog een reden om de rem niet ingedrukt te houden is die bij hete schijven. Op de plek waar je blokken aangedrukt zitten, kan de warmte van je schijven niet weg. Hierdoor trekken je schijven krom.

Nonsensical line goes here <---

• timberleek
  • Laatst online: 22-02 22:41
CriticalHit_NL schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:50:
Mij lijkt het overigens wel beter dat de bak ontkoppelt of ontkoppelt wordt als je langere tijd stilstaat en niet dat de motor constant probeert door de rem heen te duwen want dat zorgt voor onnodig extra belasting op het materiaal.
Dat valt wel mee.

In het geval van een koppelomvormer iig, is het systeem hier specifiek op gebouwd. Het enige dat er effectief gebeurd is dat je olie rondpompt in de koppelomvormer en daarin wat warme opwekt. Maar dat is het hele idee van het ding. Dat doet hij altijd als hij niet in lock-up zit.

Abnormaal lang zo blijven staan, of met flinke toeren (meer verliezen) zal het slechter maken. Maar onder normale omstandigheden is er 0.0 aan de hand.

Zoveel kracht gaat het ook niet over. De motor draait <1000 toeren. Laat de rem maar eens los zonder gas bij te geven. Bij de automaten waar ik mee gereden hebt kruipt hij wel weg, maar het is niet alsof het snel gaat. Dat zou je zelf ook kunnen duwen.

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-02 21:03

Dit is wel erg ver gezocht. Je kunt beter je remlicht aan hebben zodat mensen makkelijk zien dat er een gestopte auto staat. Als jij er niet tegen kunt dat iemand voor je zijn/haar remlichten aan heeft kun je beter thuisblijven :P
r_bleumer schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:04:
Nog een reden om de rem niet ingedrukt te houden is die bij hete schijven. Op de plek waar je blokken aangedrukt zitten, kan de warmte van je schijven niet weg. Hierdoor trekken je schijven krom.
Volgens mij hebben auto's na de jaren 80 hier al geen last meer van. De kans op problemen met je remschijven zijn alleen nog aanwezig als je op een circuit lange tijd in hete lucht van je voorligger zit.
koppie schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:06:
Er is nog een andere ding, namelijk het verschil tussen een DSG en een 'normale' koppelomvormer. Bij een Polo die ik laatst mee had, bleek dat als je de handrem gebruikt in 'D', de auto denkt dat je een helling ofzo op wilt. Dan koppelt ie, en geeft een beetje gas bij en trekt de auto omhoog, terwijl op voetrem hij gewoon stil blijft staan. Heel bijzonder en vreemd, ook al omdat ik met mijn normale automaat bijna altijd de handrem gebruik om langer stil te staan voor een stoplicht.
Dat is dan ook verkeerd gebruik van de auto(maat). Als je wegrijd van je parkeerplek zet je hem in D, tot je bij je bestemming bent en dan zet je hem in P. Tussentijds blijft de auto in D en gebruik je het rempedaal om te stoppen/stil te staan en het gaspedaal om vooruit te gaan. Handrem gebruik je nooit als de auto in D staat (zelfs een helling niet).

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• jadjong
deepbass909 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:55:

Rij een tijdje in een auto met relatief zware bediening en je leert jezelf dit heel snel aan.
Nog nooit last van gehad, buiten een idioot lange file misschien. Komt vast door schoenmaat 48. :P
r_bleumer schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:04:
Misschien wanneer je rijdt als een drugskoerier, voor dagelijks gebruik heeft de fabrikant er wel voor gezorgd dat de schijven niet krom kunnen trekken. Of je moet er goedkope aftermarket zooi van een tientje per schijf op hebben zitten. :+
Kaaswagen schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:06:
Dat is dan ook verkeerd gebruik van de auto(maat). Als je wegrijd van je parkeerplek zet je hem in D, tot je bij je bestemming bent en dan zet je hem in P. Tussentijds blijft de auto in D en gebruik je het rempedaal om te stoppen/stil te staan en het gaspedaal om vooruit te gaan. Handrem gebruik je nooit als de auto in D staat (zelfs een helling niet).
Sommige van die half-automaten (gerobotiseerde handbak met enkele koppeling) zijn net zo traag als een bejaarde. Die wil je nog wel eens helpen met de handrem op een helling.

• Rub3s
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21-02 09:56

Rub3s

+3 , omdat het kan

jadjong schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:09:
Sommige van die half-automaten (gerobotiseerde handbak met enkele koppeling) zijn net zo traag als een bejaarde. Die wil je nog wel eens helpen met de handrem op een helling.
In de Polo zit een dsg bak, werkt prima. Alleen in z'n achteruit is ie soms een beetje schokkerig.

Ik heb eigenlijk nog nooit de behoefte gehad om de handrem te gebruiken in m'n Polo, van mij hadden ze die weg mogen laten (of er een optie van maken ofzo, zijn ze goed in bij VW).

• redwing
deepbass909 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:55:
[...]
4 is inderdaad beter dan 2, maar 2 is beter dan geen ;) Bovendien kom je niet zomaar in beweging als een handrem aangetrokken staat. Als je nog een ouderwetse handrem hebt kan je een simpel testje doen. Probeer de auto af te remmen van 20km/u naar 0 op alleen de handrem. Dat lijkt weinig te doen (remt wel af, maar traag). Als je stilstaat, houdt de rem erop en probeer weg te rijden. Dat lukt je maar met heel veel moeite, ondanks dat het de achterwielen zijn die geremd worden.
Het scheelt een factor 2 aan grip. Dus als je het echt doet voor de veiligheid wil je 4 wielen remmen. Zeker omdat je bij een ongeluk toch vooruit zult schieten en dan weer zo snel mogelijk wilt stoppen.
En als we allen bezig zouden zijn met het verkeer, zouden er geen ongelukken meer gebeuren en reed iedereen binnen een halve seconde weg bij een verkeerslicht. Kortom, dat is een illusie.
Klopt natuurlijk, maar een auto die wegreed zonder dat ik het door heb is mij nog niet overkomen. Naar mijn idee ben je dan wel heel erg met andere dingen bezig.
[...]
Als hij er toch automatisch af gaat bij wegrijden, wat is er dan makkelijker dan even op dat knopje drukken als je stilstaat?
Niet op het knopje drukken? Ik zie het weinig toevoegen behalve dan dat in het donker de remlichten erg fel zijn.
[...]
Ik gebruik mijn handrem serieus dagelijks tijdens het rijden. Zodra ik bij een verkeerslicht stil sta, gaat die rem erop. Alleen nooit met parkeren, dan staat de auto in de versnelling. En ik denk er niet eens over na, sta ik stil, gaat de handrem erop. Sta ik niet vooraan, gaat de auto in neutraal en laat ik alle pedalen los.
Laatste keer dat ik de handrem gebruikt heb, was toen ik nog met de auto in Amerika rond reed. Daarnaast, als ik mijn automaat in zijn vrij zet gaat ook mijn achteruit-rijlicht even flitsen als ik hem in zijn D zet en daar kunnen ook weer sommige mensen niet tegen.
[...]

Dit en het gegeven dat zeker in het verleden auto's met een automaat altijd zwaarder waren dan met een handbak.
Maar vooral het niet remmen op de motor is belangrijker dan je verwacht. De remmen van een automaat slijten daardoor ook harder.
Remmen slijten niet als je stil staat. Het maakt dus ook geen bal uit of je de rem ingedrukt houdt en in zijn D laat staan of hem in zijn N zet zonder rem.

Maar als je last van je voet/been krijgt bij het stilstaan kan de handrem handig zijn. Maar ik heb daar nog nooit last van gehad en zie dus ook geen nut om mijn handrem meer te gaan gebruiken.

[removed]

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True